Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 6 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#67288 - 24/07/2006 10:19 Aktiv dødshjælp?
Child-of-God
Bruger

Reg.: 07/07/2006
Sted: -
Jeg har lige erfaret, hvordan man via "samråd" kan få foretaget aborter helt frem til uge 22.

Da barnet på dette tidspunkt er så stort, sker det, at pillerne, den gravide indtager for at sætte fødslen i gang, ikke er tilstrækkelige til at slå barnet ihjel.

Derfor oplever personalet at måtte tage imod et levendefødt barn, der gisper efter vejret, for derefter at udånde fordi lungerne ikke er modnet.

For at skåne personalet, sker der ind imellem det, at der indsprøjtes en saltvands opløsning direkte i barnets hjerte (kan ses på en ultralydsskanning), så barnet er dødt ved fødslen.

Min association over dette fik mig til at tænke på aktiv dødshjælp. Vores samfund har allerede en lovgivning omkring aktiv dødshjælp (når det altså ikke lige handler om spædbørn).

Men hvori ligger forskellen på, om man slår gamle og syge eller spædbørn ihjel?

Som lovgivningen er i dag, må vi altså godt slå spædbørn ihjel, men ikke gamle og syge som måske endog selv ønsker det – og skal vi overhovedet tillade aktiv dødshjælp som de har det i Holland?

† Child-of-God †

Luk. 24,5 "Hvorfor leder I efter den levende blandt de døde?"

Til toppen 
#67289 - 24/07/2006 10:54 Re: Aktiv dødshjælp? [Re: Child-of-God]
Nissen
Bruger

Reg.: 30/06/2006
Sted: Århus
Sygt!

Jeg tror, at der sker ret mange ting rundt omkring på fødeafdelinger og fertilitets ditto, som vi slet slet ikke kan forestille os!

Efter min bedste overbevisning starter livet ved befrugtningen - og når dette er sket, er det ikke længere op til mennesker at afbryde livet igen. Ergo: Jeg er imod abort - men jeg er for liv!

God sommer!

Til toppen 
#67290 - 24/07/2006 11:04 Re: Aktiv dødshjælp? [Re: Nissen]
Child-of-God
Bruger

Hej Brian Nissen.

Det kan vi hurtigt blive enige om, at det er sygt ..

Men det var nu slet ikke min pointe eller mit oplæg. Min pointe er aktiv dødshjælp til gamle og syge, der selv måtte ønske det. Samt (u)rimeligheden i vores lovgivning ...

Vi har selv en meget syg ældre person i familien, og jeg har meget svært ved at se formålet ved, at både familien og han selv ikke kan få lov til at afslutte hans liv.

† Child-of-God †

Til toppen 
#67291 - 24/07/2006 12:13 Re: Aktiv dødshjælp? [Re: Child-of-God]
Nissen
Bruger

Hej igen,
fint at vi er enige om abort spørgsmålet ;-)

Jeg forstår faktisk godt dit/jeres dilemma - men jeg er af den klare overbevisning, at ligesom det ikke tilkommer mennesket at afslutte livet ved abort - således tilkommer det heller ikke mennesket at afslutte livet på andre måder senere; herunder altså også aktiv dødshjælp.

Jeg forstår udmærket godt, at man kan have så mange smerter og lidelser, at man bare længes efter en afslutning - det gælder sikkert også for de pårørende, som også kan længes efter at deres kære kan få fred.

Men jeg mener bare, at det må være op til Gud, skaberen af alt liv, at bestemme hvornår livet skal afsluttes. Det mener jeg af flere grunde, men primært pga. det 5. bud: Du må ikke slå ihjel!

At hvert eneste menneske er skabt i Guds billede betyder, at Gud har givet hvert eneste menneske en helt enestående værdi - hvad enten det føles sådan eller ej! Livet er dybest set en gave fra Gud, en gave, som den enkelte dermed har fået ansvar for, og som mennesket, også over for medmennesket, har fået ansvar for at værne om. Derfor mener jeg, at det ville være i strid med et kristent menneske og livssyn at legalisere aktiv dødshjælp. Kun Gud har ret til at afslutte livet!

Læs evt. mere i etisk råds redegørelse om eutanasi her!

For en teologisk vinkel på sagen: se her!

Til toppen 
#67292 - 24/07/2006 12:46 Re: Aktiv dødshjælp? [Re: Nissen]
Vandrer
Bruger

Reg.: 18/11/2002
Sted: Susaalandet
Kære Brian Nissen

Jeg er også af den personlige mening, at aborter og aktiv dødshjælp kan sammenlignes, end del i hvert fald.
Men hvad mener du, hvis den døende beslutter sig for at holde op med at spise og nægter at modtage næring. Skal vi forsvare dette ønske aktivt, ved at sørge for det opfyldes?

Nu jeg af den opfattelse, at det 5. bud; Du må ikke slå ihjel; handler om du ikke må undertrykke eller udslette Det indre Menneske, altså det åndelige Menneske, som ikke er Kødet.

Budet brydes f.eks. hver gang missionerende fanatikere nedgør mennesker, sig selv og andre, i den tro at deres Ånd, det indre Menneske, skal udslettes, for at de i stedet skal få en overfladisk forestilling om hvad der er sandt, og tro dette eller hint for at blive frelst.

Det måske en vinkel der også er til den aktive dødshjælp!

Pax & Bonum

Vandrer

- Så stor en Glæde at finde i Stilheden Gud -
עבד יהוה

Til toppen 
#67293 - 24/07/2006 18:54 Re: Aktiv dødshjælp? [Re: Nissen]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej alle - mht. aktiv dødshjælp er jeg imod. Både af teologiske og mange andre årsager mener jeg, at vi skal hjælpe vores medmennesker til at leve længst muligt.

Men jeg er også imod aktiv forlængelse af døden!

Det er i mange tilfælde muligt ved hjælp af moderne teknik at forlænge den naturlige dødsproces.
Når der ikke mere er håb om liv, men døden, der ofte er en proces over tid, har taget til sin begyndelse, vil det være respektløst at gribe ind.

Så er der ikke tale om hjælp til forlængelse af livet, men om en kunstig og respektløs forlængelse af den naturlige dødsproces.

Om der i hvert enkelt tilfælde er tale om det ene eller det andet, mener jeg må bero på en lægelig vurdering.

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#67294 - 24/07/2006 19:02 Re: Aktiv dødshjælp? [Re: Vandrer]
Nissen
Bruger

Hej Vandrer

Du skriver:
Citat:
Men hvad mener du, hvis den døende beslutter sig for at holde op med at spise og nægter at modtage næring. Skal vi forsvare dette ønske aktivt, ved at sørge for det opfyldes?

Nu har jeg gået i et par timer og tænkt på dit spørgsmål her - og jeg aner faktisk ikke lige hvad jeg skal sige til det.

På den ene side kan man vel ikke acceptere, at et menneske sulter sig ihjel - og på den anden side kan man vel heller ikke rigtig tvangsfodre voksne mennesker, der er ved deres fulde fem?

Så helt ærligt - jeg bliver dig svar skyldig!

Til toppen 
#67295 - 24/07/2006 19:04 Re: Aktiv dødshjælp? [Re: kristina]
Nissen
Bruger

Hej Kristina,
jeg giver dig helt ret i dine betragtninger.

Men er det modsatte ikke ofte tilfældet: At man holder en patient smertefri med fx. morfin, med det resultat, at man faktisk fremskynder dødsprocessen? - og i så fald er det vel en form for dobbelt-passiv dødshjælp?

Til toppen 
#67296 - 24/07/2006 19:11 Re: Aktiv dødshjælp? [Re: Nissen]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Brian
Citat:
Men er det modsatte ikke ofte tilfældet: At man holder en patient smertefri med fx. morfin, med det resultat, at man faktisk fremskynder dødsprocessen? - og i så fald er det vel en form for dobbelt-passiv dødshjælp?

Jo, det er det.

Det foregår i al stilfærdighed og nænsomhed hver eneste dag på vore sygehuse.

Jeg har selv som pårørende overværet det i et par tilfælde og fundet, at sådan måtte det være i netop de tilfælde.

Og jeg mener ikke, der kan/bør lovgives om dette svære ...

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#67297 - 25/07/2006 04:19 Re: Aktiv dødshjælp? [Re: Nissen]
Vandrer
Bruger

Reg.: 18/11/2002
Sted: Susaalandet
Kære Brian Nissen og Alle

Jeg har en del spørgsmål, som kommer frem gennem mine forsøg på, at finde nogle perspektiver der måke kan bidrage til at belyse emnet om "aktiv dødshjælp" og hvor står vi i forhold til at være passiv.

Brian siger:
Citat:
På den ene side kan man vel ikke acceptere, at et menneske sulter sig ihjel - og på den anden side kan man vel heller ikke rigtig tvangsfodre voksne mennesker, der er ved deres fulde fem?

Hvem er man, som ikke kan acceptere, at et menneske sulter sig ihjel?
Det kunne være godt, at få afdækket nogle interesser...!

Jeg mener, det må være en udvej, som ikke er nem, men den varer forhåbentlig ikke måneder eller år, for den der i forvejen er uhelbredelig syg.
Det er muligt der vil blive sat ind med tilførelse af næringsstoffer, så snart patienten mister bevidstheden, om ikke før. Er det din holdning, at man skal begynde tvansfodring, når patienten ikke længre selv kan gøre modstand, eller sige fra?

Hvad kan få en til at vælge og lade kroppen dø, ved at sulte den?

Man ser jo, eller har set ægtepar, som har levet et langt liv sammen, kan lægge sig til at dø, lige efter hinanden. Den efterladte, lægger sig muligvis bare og venter på at dø...
Hvis en ældre på den måde lægger sig for at dø, skal man da gribe ind, og i så fald hvordan?

Det er måske længe siden, man levede og døde sammen som ægtefolk, for i dag er der ofte et liv efter man er blevet ene. I dag er der større mulighed for at følge med i den forandring det giver, at blive sig selv. Det væsentlige er forandring, vor evne til at udnytte muligheder som findes i den vedvarende forandring og at vi ikke går i stå, sammen såvel som hver for sig.

Er man i forvejen svækket, kan det være mest overskueligt, at vælge og lægge sig for at dø.
Det kan være, at alternativet med en kunstig og respektløs forlængelse af den naturlige dødsproces, som kristina skriver, er uoverskuelig og pinefuld.
Men er man ellers i nogenlunde god stand, og er det ikke ælde eller sygdom, som har gjort en naturlig dødsproces sikker og fremskreden, er det vel ikke en overskuelig vej der ligger lige for, at sulte sig ihjel, uden der er et eller andet eksternt formål med dødsagten, end selve det, at skilles fra kødet.

Hvis verden gør ondt; det være sig fordi man er fysisk(kødet=verden) svækket til døden, eller fordi verden ihjelslår sine børn, ved ikke at lade det indre Menneske leve i frihed; hvor går så grænsen for, at man skal vælge tvangsfodring, når et menneske ikke længre kan tage føde til sig selv?

At sulte sit kød, kan i nogle tilfælde betragtes som aktiv dødshjælp, eller selvmord, som udenforstående kan komme til at skulle forholde sig til. Ved ikke at gøre noget, bliver hurtigt til, at man medvirker med passiv dødshjælp, som støtter den aktive selv dødshjælp. Jeg ved ikke om det lægeligt og juridisk bliver betragtet på linie med aktiv dødshjælp, men hvilke holdninger er der til; at understøtte det aktive med det passive?

Kan man fjerne grundene til, et Menneske søger at blive skildt fra kødet?

Hvis man kan fjerne nogle grunde, så er det måske værd at overveje, om man skal gøre noget, dersom det er muligt at medvirke positivt til en bedre forandringsproces.

Det kunne være, man kan sørge for at patienten kan få en bedre fysisk oplevelse, så dødsprocessen ikke hindrer det indre Menneskes oplevelse af livskvalitet. Smertelindring og beroligende stoffer er en mulighed; her tænker jeg ikke på forhøjet dosis, i forhold til en relativ kortvarig udsultning, men som lindring; men hvis man vælger at anvende medicin, kan man muligvis bevare en vis kontakt med den døende, langt hen i processen. Der er så bare spørgsmålet, om medicinen er gavnlig eller i hvert fald ikke gør det sværere for det indre Menneske, at gennemleve processen, når kødet får lindring.
Hvad tror du, eller ved du noget om; har medicinen betydning for det åndelige Menneske, som forlader kødet?

Det er også muligt, at man skal lade der være forandring i samfundet, og lade det indre Menneske have muligheder og frihed til, at manifestere og realisere sit frigjorte Jeg. Det er mere over i den stil, hvor jeg mener budet om; ikke at ihjelslå; hører hjemme. Hvis vi kan fjerne nogle grunde for, så mange som i dag drives til at vælge, at blive adskildt fra kødets legeme, kan det være det også giver en forandring vi selv får det bedre i. I dette perspektiv, er den aktive dødshjælp vel ofte mere, at prøve at forandre mennesket, så det tilpasser sig samfundet og mister formennelsen af sit indre Menneske. Denne form falder nok uden for trådens mest indlysende scope, men jeg tror det er værd at have det med, for at få flere nuancer med.

Pax & Bonum

Vandrer

- Så stor en Glæde at finde i Stilheden Gud -
עבד יהוה

Til toppen 
#67298 - 25/07/2006 10:21 Re: Aktiv dødshjælp? [Re: Vandrer]
Nissen
Bruger

Citat:
Brian siger:

Vandrer siger:
Hvem er man, som ikke kan acceptere, at et menneske sulter sig ihjel?
Det kunne være godt, at få afdækket nogle interesser...!

Først og fremmest tak for et godt indlæg om et svært emne!

Dernæst: Jeg tror desværre, at du har misforstået mit ærinde i citatet. Det jeg egentlig ville, var at sige, at ikke rigtig kunne løse dit dilemma i et tidligere indlæg.

Og så lige for at udrede:
Jeg mener faktisk ikke, at man med et kristent menneske og livssyn bare kan se stiltiende til, mens et andet menneske sulter sig ihjel! Men omvendt - jeg ved heller ikke lige, hvad man skal gøre ved det, da jeg anerkender det enkelte menneskes ret til selvbestemmelse. Ergo: Jeg er ret meget i tvivl om, hvorvidt man kan gribe ind med tvangsfodring. I virkeligheden er svaret nok, at man ikke kan det. Men så ved ved jeg virkelig ikke, hvad man skal gøre!?

Jeg håber, at ovenstående uddyber lidt? Ellers bliver jeg svar skyldig!

/B

Til toppen 
#67299 - 25/07/2006 22:28 Re: Aktiv dødshjælp? [Re: Nissen]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej Brian mfl.

I tilfælde af anoreksi mener jeg at man plejer at give sondemad. Kald det "tvangsfodring" - eller sygdomsbehandling. En spiseforstyrrelse er jo en sygdom.
Men det var måske ikke det der var tænkt på?

Mvh. Anne.

Til toppen 
#67300 - 25/07/2006 22:36 Re: Aktiv dødshjælp? [Re: AnnePande]
Nissen
Bruger

Hej Anne,
nej, jeg tror ikke lige det var det, der var tænkt på.

Folk der lider af anoreksi, er jo ikke holdt op med at spise, fordi de ønsker at dø - men fordi de vil tabe sig!?

I min optik er det ikke helt det samme... ?

Til toppen 
#67301 - 25/07/2006 22:55 Re: Aktiv dødshjælp? [Re: Nissen]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Hej Brian.

Nej det er ikke det samme... men mon der virkelig er nogen der holder op med at spise, fordi de ønsker at dø? Var det ikke mere nærliggende at få det overstået på en hurtigere og nemmere måde, hvis man ville?
Jeg skal selvfølgelig ikke afvise at det findes, men jeg synes ikke det er noget man hører om så tit. Jeg har ikke hørt om det i hvert fald.

Mvh. Anne.

PS. Hvis man blev opmærksom på sådan noget, skulle man vel forsøge at hjælpe dem med det, der gør, at de ønsker at dø - ligesom man forsøger at hjælpe selvmordstruede generelt fremfor bare at lade stå til, fordi de er voksne mennesker ved deres fulde fem (hvis de er det)?

Ændret af AnnePande (25/07/2006 22:56)

Til toppen 
#67302 - 25/07/2006 22:59 Re: Aktiv dødshjælp? [Re: AnnePande]
Nissen
Bruger

Jeg tror nu nok, at vandrer (det var vist nok ham?) brugte det som et hypotetisk eksempel!?

Men hvad mener du om aktiv dødshjælp? Er det ok - oder?

Til toppen 
#67303 - 26/07/2006 10:38 Re: Aktiv dødshjælp? [Re: AnnePande]
Child-of-God
Bruger

Jeg har lyst til at komme med yderligere input til denne debat, der er meget fiktivt idet der åbenbart (heldigvis), ikke er nogen, der har problemet tæt inde på livet.

Den person, jeg har i tankerne, har sygdommen Alzheimers. Sygdommen bevirker at alle de menneskelige evner går til grunde en efter en. Sluttelig er der kun at afvente døden, som man ved, vil indtræffe inden for nogle år efter at alle evner er gået til grunde.

Det vil sige, han kan ikke ..
kan ikke tale
kan ikke huske/tænke
kan ikke meddele sig
kan ikke genkende folk omkring sig
kan ikke spise, må mades
kan ikke registrere hvornår han skal på toiletbesøg
kan ikke gå, men må liftes

Han er som en levende død, ligger i sengen og stirre op i loftet. Når han altså ikke lige sover, som han gør det meste af tiden.

Det VÆRSTE ved denne sygdom er nok, at man ikke helt ved hvor meget patienterne ind imellem kan registrere og forstå. Forestil jer at leve i et hylster, der ikke vil makke ret, og som man overhovedet ikke kan bruge!

† Child-of-God †

Til toppen 
#67304 - 26/07/2006 12:52 Re: Aktiv dødshjælp? [Re: Nissen]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Hej Brian.

Nej jeg går ikke ind for aktiv dødshjælp - af samme årsager som dem du har nævnt.
At give og tage livet er Guds opgave, men vores opgave er at hjælpe vores medmennesker så godt vi kan, så de lider mindst muligt og har så godt et liv som muligt - efter de omstændigheder, de har.

Mvh. Anne.

Til toppen 
#67305 - 26/07/2006 13:54 Re: Aktiv dødshjælp? [Re: AnnePande]
Nissen
Bruger

Jeg kunne ikke være mere enig!

Til toppen 
#67306 - 27/07/2006 11:54 Re: Aktiv dødshjælp? [Re: Child-of-God]
joppe
Bruger

Reg.: 09/02/2002
Sted: Nørrebro, København
Citat:

Som lovgivningen er i dag, må vi altså godt slå spædbørn ihjel, men ikke gamle og syge som måske endog selv ønsker det – og skal vi overhovedet tillade aktiv dødshjælp som de har det i Holland?

Jeg vil hellere at lovgivningen giver mulighed for at gamle og syge der ønsker at dø, skal have lov til det, end at man afslutter et liv før det er begyndt.

mvh.

Joppe

Religionsstuderende, Katolik, Frimurer

Til toppen 
#67307 - 27/07/2006 23:38 Re: Aktiv dødshjælp? [Re: Child-of-God]
Arcadia
Bruger

Reg.: 01/06/2005
Nej, det handler mere om at være så ondskabelig som muligt!

I sinds ro,
Arcadia

Til toppen 
#67308 - 30/07/2006 08:15 Re: Aktiv dødshjælp? [Re: joppe]
Child-of-God
Bruger

Hej Joppe.

Jeg tror, du er den eneste der virkelig læser, hvad jeg skriver - tak.

† Child-of-God †

Til toppen 
#67309 - 01/08/2006 20:52 Re: Aktiv dødshjælp? [Re: Child-of-God]
Henriette
Bruger

Reg.: 06/06/2006
Sted: Holstebro
Hejza...
Min reaktion på det her, hold fast hvor er det ondt! Det er at pine et barn ihjel at gøre det sådan...

Jeg syntes forskellen liggeri at hjælpe en ældre/gammel dergerne vil dø. Men hvad angår det her barn har barnet ikke noget valg, det bliver født for at lide i de måske 1 minut eller mere eller mindre før det alligevel dør.

Min mening er folk må hunme tage sig sammen og lade vær med at blive gravide hvis de ikke ønsker et barn!
Der er ikke noget værre end at være født og uønsket!

Det gør mig virkelig vred det her!

Henriette

"Men der er en Gud som jeg lover vil holde dig i hånden HVER gang du har problemer eller er bange, bed og snak med Gud og han vil styrke dig!"

Til toppen 
#67310 - 11/08/2006 18:21 Re: Aktiv dødshjælp? [Re: Child-of-God]
Anonym
Anonym

Citat:
Men hvori ligger forskellen på, om man slår gamle og syge eller spædbørn ihjel?

Hvis vi antager af livet starter ved undfangelsen, så mener jeg ikke der er nogen forskel.

Jeg mener ikke det kan diskuteres om man må slå ihjel udfra en biblsk betragning - selv om der dog forekomme ikke så lidt dødfald i biblene - for anden/2. mand/Guds hånd.

mvh
Peter

Til toppen 
#67311 - 11/08/2006 18:28 Re: Aktiv dødshjælp? [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Citat:
Det er i mange tilfælde muligt ved hjælp af moderne teknik at forlænge den naturlige dødsproces.
Når der ikke mere er håb om liv, men døden, der ofte er en proces over tid, har taget til sin begyndelse, vil det være respektløst at gribe ind.

Kære Kristina -
jeg håber iike Du menr det som jeg læser det. Det er netop her vi skal gribe ind. Vi skal lindre og vi skal turde at lindre FOR AT LINDRE selv om det kan forkorte det Du kalder dødsprocessen og dermed livet.

mvh
Peter

Til toppen 
#67312 - 11/08/2006 23:13 Re: Aktiv dødshjælp? [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Peter - jeg har udtrykt mig misforståeligt, kan jeg se, jeg prøver lige igen:
Citat:
Kristina:Når der ikke mere er håb om liv, men døden, der ofte er en proces over tid, har taget til sin begyndelse, vil det være respektløst at gribe ind.

Peter: jeg håber ikke Du mener det som jeg læser det. Det er netop her vi skal gribe ind. Vi skal lindre og vi skal turde at lindre FOR AT LINDRE selv om det kan forkorte det Du kalder dødsprocessen og dermed livet.

Jeg mente, at når der ikke er mere håb om liv, men dødsprocessen er begyndt, så ville det være forkert at forsøge at gribe ind med "livs"forlængende foranstaltninger (fordi sådanne i realiteten ville være mere døds- end livsforlængende).

Hvis en patient i denne fase har brug for mere smertebehandling end vedkommende kan forventes at "tåle", så bør den gives alligevel for, som du siger, at lindre ...

Det må bero på et lægeligt skøn, hvor grænsen går til ulovlig eutanasi.
Mon ikke vi er enige om det?

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#67313 - 12/08/2006 17:11 Re: Aktiv dødshjælp? [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Citat:
Det må bero på et lægeligt skøn, hvor grænsen går til ulovlig eutanasi.
Mon ikke vi er enige om det?

helt ening , og skulle man blive i tvivl kan man jo tage familien i samråd og evt præsten.

peter

Til toppen 
#67314 - 12/08/2006 18:05 Re: Aktiv dødshjælp? [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Peter
Citat:
.. helt enig , og skulle man blive i tvivl kan man jo tage familien i samråd og evt præsten.

Ja, det er vi også enige om. Da min egen mor (103 år gammel) var alvorligt syg og stærkt lidende både fysisk og mentalt, tog jeg initiativ til at få vedheftet hendes journal en tilkendegivelse af, at hvis der f.eks. skulle støde en nådig lungebetændelse til, så ville jeg bede om, at man undlod at behandle den.

Dette netop for at tage lidt af lægens ansvar over på mine egne skuldre.

Og sådan døde hun - i al stilfærdighed.
Bare et eksempel.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær