Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 6 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#67076 - 18/07/2006 14:03 Børn? Ret, Gave,?.. m.m
Anonym
Anonym

Hejsa...

Efter inspiration fra de 2 debatter om forældre og sådan.
Fandt jeg det spændende at starte en tråd om emnet Børn!

Hvordan fórholder vi os til Børn, etisk, religiøst,.. m.m.

Er Børn en ret, en gode for forældre?
Eller det Gud som giver børn som gaver, og ansvar til udvalgte forældre?
Hvis børn ikke er en ret, har børn så i sig selv ret til noget?

Hvis man ikke har ret til børn, har man så ret til døbe dem?
:-P

Hvad siger Biblen om Forældre og Børn,...

Hvad siger Psykologien, Sociologien, og så videre..

Mvh Lars...

Til toppen 
#67077 - 18/07/2006 14:21 Re: Børn? Ret, Gave,?.. m.m [Re: ]
Lord Dean
Bruger

Reg.: 01/10/2001
Sted: Nykøbing Mors
Citat:

Nej, vi har ikke ret til børn. At tale om menneskelige rettigheder er et udslag af en humanistisk tankegang, som fx menneskerettighederne, der prøver at tillægge mennesker en masse rettigheder. Men vi har ikke ret eller krav på noget. Vi er ikke rettighedshavere, men forvaltere. Forvaltere har ikke ret eller krav på noget, men har pligt til at forvalte det de tildeles. Vi har ikke krav på børn, men Gud kan vælge at lade os være forvaltere over nogle børn han giver os i gave.

Citat:
Eller det Gud som giver børn som gaver, og ansvar til udvalgte forældre?

Ja, med børn følger der et forvalter-ansvar. Vi skal opdrage børnene bedst muligt, så de lærer Gud at kende og lærer at begå sig vel i familien/samfundet.

Citat:

Mennesker har ikke ret til børn, og børn er også mennesker, og har som sådan heller ikke "ret" til noget. Alt vi har er en gave fra Gud, en gave som vi skal forvalte på bedste vis.

Citat:

Om man vil døbes bør være op til det enkelte menneske, så jeg vil umiddelbart sige nej til, at vi har ret til at døbe andre mennesker. De må selv afgøre om de vil døbes.

Gud være os nådige og give os fred!
Michael Hedegaard

www.hedegaard.nu / www.naturister.eu

Til toppen 
#67078 - 19/07/2006 14:44 Re: Børn? Ret, Gave,?.. m.m [Re: ]
Machine_A
Bruger

Reg.: 15/10/2001
Sted: Silkeborg
Hej Evangelist.

Citat:

Børn er ikke en ret - børn er en naturlig ting som følge af visse handlinger under visse omstændigheder. Man kan godt lovgive omkring børn på samme måde, som "retten til liv" men det vil efter min mening være formålsløst og absurt.

Og samtidig ER børn en ret, idet man ikke bør forhindre nogen i at få børn. Men det er ikke ensbetydende med, at det er statens opgave at sikre denne ret, netop fordi det er en naturlig omstændighed.

"§112: Alle har ret til 3 børn" - det duer ikke.
"§113: Staten skal sørge for at alle får mindst 1 barn" - duer heller ikke.
"§114: Ingen over 35 må få børn." - duer heller ikke.

Imidlertid kan staten godt proklamere, at de vil hjælpe dem, der af en eller anden grund ikke kan få børn, for eksempel ved insimination og lignende. Spørgsmålet er så, hvad "en eller anden grund" skal dække over? Dårlig sædkvalitet? Dårlig parforhold? Dovenskab? Alder? Karriere? Gider ikke det modsatte køn?

Citat:

Ja selvfølgelig. Børn er mennesker, der har lige så meget ret til at være her som hvem som helst.

Citat:

Øh???

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#67079 - 19/07/2006 14:47 Re: Børn? Ret, Gave,?.. m.m [Re: Lord Dean]
Machine_A
Bruger

Hej LD

Citat:
...At tale om menneskelige rettigheder er et udslag af en humanistisk tankegang, som fx menneskerettighederne, der prøver at tillægge mennesker en masse rettigheder. Men vi har ikke ret eller krav på noget...

Uha, du mener da vel ikke at menneskerettighederne skulle afskaffes? Disse rettigheder er jo det vigtigste i den civiliserede verden - i sig selv vigtigere end religions- og ytringsfrihed.

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#67080 - 19/07/2006 19:37 Re: Børn? Ret, Gave,?.. m.m [Re: Machine_A]
Lord Dean
Bruger

Sted: Nykøbing Mors
Citat:
Hej LD

Citat:
...At tale om menneskelige rettigheder er et udslag af en humanistisk tankegang, som fx menneskerettighederne, der prøver at tillægge mennesker en masse rettigheder. Men vi har ikke ret eller krav på noget...

Uha, du mener da vel ikke at menneskerettighederne skulle afskaffes? Disse rettigheder er jo det vigtigste i den civiliserede verden - i sig selv vigtigere end religions- og ytringsfrihed.

Nej, det er fint med at vi opererer med menneskerettigheder. Man skal bare være sig bevidst om, at de ikke er natur-/gudgivne men menneskeskabte. Der hvor jeg ville hen med det var, at når menneskerettighederne begynder at stride mod Guds vilje, så strækker de den for langt!

Gud være os nådige og give os fred!
Michael Hedegaard

www.hedegaard.nu / www.naturister.eu

Til toppen 
#67081 - 19/07/2006 23:02 Re: Børn? Ret, Gave,?.. m.m [Re: Lord Dean]
holbo
Bruger

Sted: Rask Mølle
Citat:
Nej, det er fint med at vi opererer med menneskerettigheder. Man skal bare være sig bevidst om, at de ikke er natur-/gudgivne men menneskeskabte. Der hvor jeg ville hen med det var, at når menneskerettighederne begynder at stride mod Guds vilje, så strækker de den for langt!

Puha, jeg blev noget lettet over dén og kan tilslutte mig fuldt ud.

En ret er ikke noget, vi kan operere med i forholdet mellem Gud og menneske. Vi har ikke ret til noget som helst! Vi skal sådan set bare være glade for, at Gud ikke lod hele molevitten arkivere lodret, for vi opfører os faktisk ikke særligt pænt...

Men i forholdet mellem mennesker kan rettigheder være godt at give hinanden. Det er en måde, hvorpå vi kan nærme os en mere retfærdig verden. Det er jo det, mit politiske udgangspunk er. Nemlig at evangeliet i sig selv aldrig kan være politisk, men det kan kræve politisk handling fra os.

Omkring spørgsmålet om dåb forstår jeg Evangelisten således, at han stiller spørgsmål ved et af argumenterne for barnedåb: at man lader barnet døbe på forældrenes tro. Men hvis det er tilfældet må jeg erklære mig uenig og det kræver en lidt længere forklaring for at jeg ikke skal blive misforstået:

For det første vil jeg gerne erklære, at jeg ikke er mere tilhænger af barnedåb end af voksendåb. Jeg fortolker bibelen sådan, at dåben er et ydre tegn på en indre forvandling, som ikke er afhængig af tid og sted. Dvs. at jeg betragter det sådan, at man kan blive døbt før eller efter man kommer til tro, det spiller ikke så stor en rolle. Det eneste, jeg kan anfægte ved barnedåben er, at den kan fratage den døbte en del af sin kristne identitet, fordi man jo naturligvis ikke kan hægte sin tro på en handling, som man kan huske. Og på voksendåben anfægter jeg den faldgrube at man kan tro sig frelst ved handling alene. Men alt dette er jo en anden debat; det var blot for at melde klart ud.

Men om man som forældre ejer sit barn eller har det i forvaltning (jeg brugte tidligere ordet forvaring, men dette er bedre) kommer ud på ét i forhold til at lade det døbe på sine forældres tro.

mvh.

Per

Til toppen 
#67082 - 20/07/2006 00:09 Re: Børn? Ret, Gave,?.. m.m [Re: Lord Dean]
Machine_A
Bruger

Hej LD

Tak for din forklaring. Jeg er stort set enig i det du skriver, omend det er lidt modvilligt, at jeg er enig i følgende: når menneskerettighederne begynder at stride mod Guds vilje, så strækker de den for langt!

Her er vi selvfølgelig heldige, at det er VORES Gud, vi snakker om. Måske andre er knap så heldige. Om ikke andet er det heldige ved meneskerettighederne, at de netop giver plads til Gud, sålænge det ikke går ud over andre. Dem, hvis gud siger de skal myrde eller undertrykke andre, er der ikke plads til i menneskerettighederne. Og derved er menneskerettighederne større og mere vigtig end religion. Det samme gælder for demokrati, ytringsfrihed, selvstændighed og lignende, der alle også er mindre end menneskerettighederne.

Men da vores Gud passer fint ind i billedet, er vi heldigvis rimelig fri for problemer.

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#67083 - 20/07/2006 08:54 Re: Afguder - m/børn og andre rettigheder [Re: Machine_A]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
God morgen, Karsten .. du skriver:
Citat:
Dem, hvis gud siger de skal myrde eller undertrykke andre, er der ikke plads til i menneskerettighederne. [.........]
Men da vores Gud passer fint ind i billedet, er vi heldigvis rimelig fri for problemer.

Ja, enig, Gud siger, at vi skal elske, også vores fjender, og bede for dem, og gøre godt imod dem, som forfølger os ... men vi er da forhåbentlig enige om, at der kun findes én Gud, nemlig Jesu Kristi Far, med Sønnen og Helligånden ..
(Jeg får det altid så underligt, når nogen skriver "din / min / vores Gud .. " som om der var flere ..)

Afguder har vi mange af, incl. os selv - de mest sejlivede, de som er de allersværeste at få aflivet ...

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#67084 - 20/07/2006 11:29 Re: Afguder - m/børn og andre rettigheder [Re: kristina]
Machine_A
Bruger

Hej Kristina.

Jae, vi er vist enige om, at der kun findes én Gud og mange afguder. Måske er det et definitionsspørgsmål. Specielt hvis man tager visse passager i GT i betragtning, hvor der optræder "gude-sønner" og hvor Gud har en længere magtkamp med egyptiske (af-)guder.

Objektivt set har man dog - uanset hvad vi mener - den situation, at et vældigt antal mennesker har hver sin "gud" og alle påstår, at deres er den rigtige og sande og jeg (eller hyppigst guden) skal komme efter dig. Jeg syntes derfor i denne verden at det er noget man må tage hensyn til, og ikke underkaste nogen mennesker en bestemt gud. Hvis guden er der og guden er den rigtige, skal guden nok klare ærterne. Vi er her da også for at evangelisere og vidne og være lyset i verden - men ikke for at holde en pistol for panden af naboen.

Derfor har vi som sådan intet at frygte fra menneskerettighederne, sålænge vi ikke vil andre noget ondt. Og af samme grund gør menneskerettighederne (efter princip), at vores kirker ikke pludselig alle står i flammer.

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#67085 - 20/07/2006 11:55 Re: Afguder - m/børn og andre rettigheder [Re: Machine_A]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Karsten - jo, vi er enige.

Også om "menneskerettighederne"s berettigelse her i denne verden - selv om jeg ikke bryder mig så meget om, at de hedder sådan.

Det leder så let tankerne hen i retning af "jeg har krav på ..." og " jeg har ret til ...":

.. migselv og migselv, og så mig selv ... og så - måske! - min næste!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#67086 - 20/07/2006 14:36 Re: Afguder - m/børn og andre rettigheder [Re: kristina]
Machine_A
Bruger

Hej Kristina

Citat:
Det leder så let tankerne hen i retning af "jeg har krav på ..." og " jeg har ret til ...":

.. migselv og migselv, og så mig selv ... og så - måske! - min næste!

Det er på en måde også rigtigt. men man kan vel sige, at NETOP fordi folk er ligeglade med deres næste, er det nødvendigt med sådan noget som menneskerettigheder.

Eksempelvis har JEG ret til livet, ifølge Men-Ret. Af samme grund har jeg ikke ret til at tage nogens liv eller forsøge at spolere det, da alle har denne ret. Hvis alle var næstekærlige, var der ikke brug for Men-Ret. Så de er der vel også for, at du netop kan kræve DIN ret, når andre vil gøre dig uret.

I praksis fungerer de dog ikke så optimalt. Mange lande er hamrende ligeglade med "deres næste" og dermed også med Men-Ret. Jeg syntes ikke Men-Ret er egoistiske - derimod syntes jeg snarere at de gør egoisterne til skamme, ved at det overhovedet er nødvendigt med sådanne rettigheder.

Ændret af Machine_A (20/07/2006 14:37)

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#67087 - 20/07/2006 14:48 Re: Afguder - m/børn og andre rettigheder [Re: Machine_A]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Ja, du har ret, Karsten.

Og på samme måde: Vi ville ikke have brug for Guds lov - Jesu Bjergprædiken - og for den sags skyld heller ikke straffeloven eller mililtæret og kriminalpolitiet - hvis det ikke lige var fordi vi er selviske syndere, som hellere vil kræve vores ret end give andre deres ...

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#67088 - 23/07/2006 08:01 Re: Afguder - m/børn og andre rettigheder [Re: Machine_A]
holbo
Bruger

Sted: Rask Mølle
Hej med jer,

Jeg vil bare lige indskyde, at der jo også kan være det problem med menneskerettighederne, at vi læner os tilbage efter at have skrevet dem og gør ingenting, for nu er de rjo regler, der regulerer tingene.

Jeg mener faktisk, at det er , hvad man har gjort i den vestlige verden, hvor alt, hvad der går imod menneskerettighederne, men er i tråd med den politiske korrekthed bliver afgjort til fordel for korrektheden. Det er det, der er foregået i forhold til inseminationsloven af 2. juni og det er det, der er foregået med abortloven i sin tid.

Menneskerettighederne taler i hvert direkte imod, at man skal kunne vokse op uden en far, men fordi den politiske korekthed fordrer, at alle voksne har ret til at få børn, så sætter man børnenes ret til en far (som beskrevet i FN´s børnekonvention) over styr.

mvh.

Per

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær