Menu
Hvem er online
1 registrerede (1 usynlig) og 4 gæster online.

Statistik
2619 Brugere
23 Fora
7463 Tråde
119489 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#67032 - 18/07/2006 11:16 Syndfloden igen igen
matthias
Bruger

Reg.: 23/10/2001
Sted: Nivå, gudhjælpemig
Hej Forum

Som et svar til Kongstad skrev DHP her :

Citat:
[...]
Jeg er klar over at du nok ikke gider at læse alt det materiale jeg har linket til. - Jeg læser heller ikke alt det folk linker til mig men grib endelig fat i et af emnerne og start en ny tråd så vil jeg gerne diskutere det.
[...]

Jeg vil gerne tage udfordringen op.

I samme indlæg skrev DHP også:

Citat:
Jo der har været en verdensomspændende oversvømmelse.

Nu er der jo bogstavelig talt en syndflod af problemer med Syndfloden, men jeg vil gerne tage 2 op, som jeg selv synes er interessante. Det kan være vi kommer til at snakke om flere hen ad vejen.

1) Hvor stammer de geologiske kalkaflejringer (kalciumkarbonat) fra?

2) hvor kom vandet fra, hvor meget var der, og hvor blev det af?

Jeg vil gerne undgå en krig på links, så jeg synes det er bedst at fremlægge påstande og argumenter i klartekst, dels for at alle kan følge med, dels for at vise, at man faktisk selv har forstået argumenterne. Selvfølgelig kan men henvise til links, som man mener underbygger, eller detaljerer ens standpunkter.

hilsen matthias

"Vernunft ... ist die höchste Hur, die der Teufel hat" - M. Luther

Til toppen 
#67033 - 18/07/2006 12:43 Re: Syndfloden igen igen [Re: matthias]
DHP
Bruger

Reg.: 01/05/2006
Sted: Vejle
Hej Matthias

Jeg vil gerne prøve at svare på dine spørgsmål og jeg skal nok lade være med bare at linke helt vildt. Jeg har ikke lige fået læst så meget om de 2 spørgsmål du stiller endnu men lige så snart jeg har fået gjort det skal jeg nok svare.

Spørgsmål 2 har jeg været inde på en gang før i en anden tråd men jeg tror ikke det blev til andet end et link til et svar.

En kort forklaring på spørgsmål 2 ud fra fri hukommelse er at vandet kom fra under jorden. - Man mener at vandet lå under jorden i en slags underjordisk kammer (kilderne fra det store urdyb) under tryk. Syndfloden startede ved at der blev åbnet ned til dette vand på en eller anden måde - sandsynligvis på mirakuløs vis - og det derfor strømmede op i en kæmpe vandsøjle og deved rev en masse sediment med sig. Mange dyr og mennesker blev begravet i dette sediment - fiskene nederst fordi de var de nederste i forvejen.
Ved at der blev revet så meget sediment væk skulle der vist også ske nogle ting med jordens "plader" så de blev skubbet rundt og vist nok også skulle være grund til mange af de bjergkæder vi ser i dag.

Jeg håber ikke det er for forkert det jeg har skrevet. Det er bare fra hukommelsen indtil videre.

Til toppen 
#67034 - 18/07/2006 13:15 Re: Syndfloden igen igen [Re: DHP]
LarsBj
Bruger

Reg.: 09/09/2002
Sted: Sjælland
DHP skrev:
"fiskene nederst fordi de var de nederste i forvejen"

Holder den teori vand (!) ?

Hvis den var rigtig, skulle ALLE bundlevende dyr og planter vel findes i de nederste sedimenter?

Og for eksempel ålegræs og krabber findes ikke sammen med trilobitter. Hajerne der er fritsvømmende findes ligeledes i meget dybere lag end fritsvømmende kæbeløse (agnathe) fisk som anaspiderne, og disse ligger dybere end strålefinnede bundlevende fisk (og krebsdyr som hummer og krabbe).

Hvordan forklarer du disse iagttagelser?

mvh
LarsBj

*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.*
Isaac Newton

Til toppen 
#67035 - 18/07/2006 14:13 Re: Syndfloden igen igen [Re: DHP]
matthias
Bruger

Hej DHP

Hej Matthias

Citat:
En kort forklaring på spørgsmål 2 ud fra fri hukommelse er at vandet kom fra under jorden. - Man mener at vandet lå under jorden i en slags underjordisk kammer (kilderne fra det store urdyb) under tryk. Syndfloden startede ved at der blev åbnet ned til dette vand på en eller anden måde

Hvordan kan klippe (massefylde omkring 3 g/cm3) flyde på vand (massefylde ca. 1 g/cm3)?
Hvor dybt lå dette vand? Temperaturen inde i jorden stiger med tiltagende dybde. Vand frigjort fra blot moderat dybde vil transportere en betragtelig varmemængde med sig op til jordoverfladen.

Citat:
- sandsynligvis på mirakuløs vis –

Jeg forstår.
Men hvorfor så overhovedet diskutere naturlige forklaringer? Alt kan jo i princippet ske ”på mirakuløs vis”.

Citat:
[...]Ved at der blev revet så meget sediment væk skulle der vist også ske nogle ting med jordens "plader" så de blev skubbet rundt og vist nok også skulle være grund til mange af de bjergkæder vi ser i dag.
[...]

Hvorfor finder vi ingen hvalfossiler på toppen af bjergene?

hilsen matthias

Til toppen 
#67036 - 18/07/2006 17:17 Re: Syndfloden igen igen [Re: DHP]
Jerry
Bruger

Reg.: 20/08/2003
Sted: Greve
Citat:
Hej Matthias

En kort forklaring på spørgsmål 2 ud fra fri hukommelse er at vandet kom fra under jorden. - Man mener at vandet lå under jorden i en slags underjordisk kammer (kilderne fra det store urdyb) under tryk. Syndfloden startede ved at der blev åbnet ned til dette vand på en eller anden måde - sandsynligvis på mirakuløs vis - og det derfor strømmede op i en kæmpe vandsøjle og deved rev en masse sediment med sig. Mange dyr og mennesker blev begravet i dette sediment - fiskene nederst fordi de var de nederste i forvejen.
Ved at der blev revet så meget sediment væk skulle der vist også ske nogle ting med jordens "plader" så de blev skubbet rundt og vist nok også skulle være grund til mange af de bjergkæder vi ser i dag.

Jeg håber ikke det er for forkert det jeg har skrevet. Det er bare fra hukommelsen indtil videre.

Bare en kort bemærkning om udsagnene:

Kæmpe vandsøjler fra Jordens indre, med en kraft, der skabte bl.a. Grand Canyon, skubbede til de tektoniske plader (MÅ have forårsaget enorme tsumamier), vand, der væltede ned fra himlen, skabte bjergkæder i løbet af 40 dage. Kort sagt enorme naturkatastrofer.

Og så et - i dette forhold - lille træskib, der let og elegant red på tsunamiernes kæmpemæssige bølger og ikke kolliderede med de mange bjergkæder, der væltede op ad jorden, eller blev ramt af kæmpe vandsøjler, indeholdende sedimenter (formentlig klippestykker og lignende hårdt materiale.)

("Jeg håber ikke det er for forkert det jeg har skrevet. Det er bare fra hukommelsen indtil videre.") Gælder også mig! Men mon ikke vores hukommelse er stort set intakt.

Dét mirakel - at Noahs ark kunne klare sig i dette ragnarok uden at kæntre - har jeg ikke set beskrevet. Men pseudovidenskabssiden AiG har vel også en forklaring på dette paradoks.

Har dog set dennne AiG på groveste vis misbruge seriøse forskere. Så dén er IKKE troværdig.

Jerry

Til toppen 
#67037 - 18/07/2006 20:26 Re: Syndfloden igen igen [Re: Jerry]
Anonym
Anonym

Hej Jerry,

Citat:
Har dog set dennne AiG på groveste vis misbruge seriøse forskere. Så dén er IKKE troværdig.

Da jeg har en del samarbejde med AiG, kunne jeg da godt tænke mig at høre lidt mere til hvad du mener her. Kan du evt. give eksempler på din påstand?

Mvh

Lars

Til toppen 
#67038 - 18/07/2006 21:51 Re: Syndfloden igen igen [Re: ]
Jerry
Bruger

Citat:
Hej Jerry,

Citat:

Da jeg har en del samarbejde med AiG, kunne jeg da godt tænke mig at høre lidt mere til hvad du mener her. Kan du evt. give eksempler på din påstand?

Mvh

Lars

Med fare for, at det er ved at blive lidt trivielt endnu en gang at hive Carl Wieland ind med et godt tag i hans røde ører, så henviser jeg til mit tidligere indlæg:

AiG-artiklens bevidste misbrug af en seriøs forsker

At AiG stadig har denne artikel på lager viser for mig, hvor useriøs denne hjemmeside er.

Bemærk Curries:

"No, we were not aware that our book was used that way, and would be happy to write a disclaimer."

samt Curries svar til mig:

"It is very typical that creationists offer half the story, but don't provide the half that contradicts their claims."

Hvis du stadig ønsker "en del samarbejde" med AiG, så burde du påvise dette svindelnummer.

Til toppen 
#67039 - 18/07/2006 22:08 Re: Syndfloden igen igen [Re: Jerry]
Anonym
Anonym

Hej Jerry

Citat:
Med fare for, at det er ved at blive lidt trivielt endnu en gang at hive Carl Wieland ind med et godt tag i hans røde ører, så henviser jeg til mit tidligere indlæg

Hmmm... det var da ellers noget af en omgang. Men jeg synes der er et par huller i din "bevisførelse".

For det første, er det kun den ene part i sagen der bliver hørt. Hvis du virkelig ville til bunds i sagen, havde du vel også kontaktet Carl Wieland, for at få hans udtalelser om "svindlen".

I mine øjne ser det faktisk ud som om du gør dig skyldig i det samme som du beskylder Wieland for - nemlig kun at bringe den halve sandhed.

Jeg kunne også godt tænke mig at vide om du har læst "101 Questions about Dinosaurs", således at du er klar over hvori den påståede svindel består, og hvilke dele af bogen der bliver misbrugt.

Det er meget grove beskyldninger du er ude med, og jeg finder at de bør underbygges voldsomt. For hvis der virkelig er hold i påstandene er det meget alvorligt for AiG.

Citat:
Hvis du stadig ønsker "en del samarbejde" med AiG, så burde du påvise dette svindelnummer.

På ingen måde - det er ikke mig der beskylder dem for at være svindlere.
Men, som sagt, hvis du kan præstere en vandtæt sag, så ser det meget alvorligt ud for AiG, og så vil jeg overveje samarbejdet. Men ud fra den foreliggende 'halve sag', ser jeg ingen grund til at drage deres arbejde i tvivl.

Mvh

Lars

Til toppen 
#67040 - 18/07/2006 23:26 Re: Syndfloden igen igen [Re: ]
Jerry
Bruger

O.k. Lars Poulsen:

Så tager vi den sådan:

Citat:
Men jeg synes der er et par huller i din "bevisførelse".

Hvilke? Carl Wieland indleder sin artikel med at henvise til Currie og og Eva B. Koppelhus' bog (hun er for øvrigt dansker). Og bruger (misbruger) deres bog som bevis for konklusionen, at dinosaurerfossilerne kun er få tusind år gamle. (Med note 1. Hvilken bog samme Carl Wieland IKKE har med i anbefalingen af litteratur i bunden af artiklen.) Hvorfor? Hvorfor? Hvorfor? Når nu hele artiklen bygger på 'fundamentet': A recent book, co-authored by a world expert on dinosaurs, points out some things about dinosaur bones that are of great interest to creationists. 1

Citat:
Jeg kunne også godt tænke mig at vide om du har læst "101 Questions about Dinosaurs", således at du er klar over hvori den påståede svindel består, og hvilke dele af bogen der bliver misbrugt.

Nej! Det har jeg ikke; men jeg har læst de første sider, hvor de fortæller om dinosaurernes historie. Det vil du også kunne, hvis du bladrer i denne henvisning:

101 Questions about Dinosaurers

Og "hvori den påståede svindel består, og hvilke dele af bogen der bliver misbrugt."(?)

Carl Wieland misbruger deres bog eklatant. Få tusind år vs 65 til 225 mill. år. Læs dog de sider, der er umiddelbart tilgængelig i min henvisning.

Kontakte Carl Wieland? Kunne jeg ikke drømme om; han er totalt utroværdig.

At du ikke kan se, at det er en vandtæt sag beklager jeg.

Måske burde DU spørge Carl Wieland, hvorfor Currie undsiger ham? Og overveje, om du stadig vil samarbejde med AiG.

Jerry
---------------------
Currie:

"The article that quotes our book 101 Questions about Dinosaurs is not so much inaccurate as it is misleading. Palaeontologists and geologists do not use the degree of mineralization to determine the age of a fossil animal. "

Til toppen 
#67041 - 18/07/2006 23:43 Re: Syndfloden igen igen [Re: Jerry]
Anonym
Anonym

Hej Jerry,

Citat:
Hvilke? Carl Wieland indleder sin artikel med at henvise til Currie og og Eva B. Koppelhus' bog (hun er for øvrigt dansker). Og bruger (misbruger) deres bog som bevis for konklusionen, at dinosaurerfossilerne kun er få tusind år gamle.

Da hverken du, eller jeg, har læst bogen "101 Questions about Dinosaurs", er der reelt ingen af os der ved hvad der i givet fald bliver misbrugt.

Udtalelser fra bogens forfattere antyder, at der har fundet en eller anden form for 'misbrug' sted.

Carl Wielands kommentarer til denne påstand, mangler fuldstændigt.

Som jeg ser det, stempler du en hel organisation som værende bevidste svindlere, ud fra en enkelt udtalelse fra Currie. En sådan stempling finder jeg, i bedste fald, mangelfuld.

Citat:
Måske burde DU spørge Carl Wieland, hvorfor Currie undsiger ham? Og overveje, om du stadig vil samarbejde med AiG.

Det kan jeg ikke se hvorfor jeg skulle gøre. Det er ikke mig der kommer og slynger påstande ud om at AiG er en flok svindlere.

Mvh

Lars

Til toppen 
#67042 - 19/07/2006 01:08 Re: Syndfloden igen igen [Re: ]
Jerry
Bruger

O.K. jeg opgiver.

Hvis du ikke kan (vil) se Carl Wielands misbrug af Curries bog, så er der ikke noget at gøre.

Jeg synes bare, at når svindelen er så åbenlys, burde AiG forlængst have fjernet dette åbenlyse bedrag.

Derfor anser jeg AiG som utroværdig.

Og jeg 'slynger ikke påstande ud', jeg påviser Carl Wielands misbrug af en seriøs forsker.

Citat:
Da hverken du, eller jeg, har læst bogen "101 Questions about Dinosaurs", er der reelt ingen af os der ved hvad der i givet fald bliver misbrugt.

Har du stadig ikke bladret i '101 Questions about Dinosauers', hvor der bl.a. står: "... that first appeared 225,000,000 years ago..."

General and History

Og dén bog misbruger Carl Wieland til konklusionen, at fossilerne kun er få tusinde år gamle.

Arrrgh! Jeg opgiver. Fortsæt du bare på troen på AiG og Carl Wieland.

Mod tro kæmper selv guderne forgæves, hvad chance har så jeg.

Jerry

Til toppen 
#67043 - 20/07/2006 20:15 Re: Syndfloden igen igen [Re: Jerry]
DHP
Bruger

Hej Jerry

Er det nu den igen med at AiG er utroværdige?

Du bragte nøjagtig det samme op i tråden "Hvad videnskabsmændene egentlig siger"
link

Jeg svarede på din post men du svarede aldrig tilbage så jeg vil bare poste samme svar som den gang igen:

Du hævder i den post du linkede til at Carl Wieland hævder at Currie er enig med ham i hans postulat om at jorden er ung. Jeg vil give det samme svar til det som Raven kommer med i den tråd du linker til. Der står ingen steder bogstavelig talt at Currie er enig med Carl Wieland. Hvis det er den konklusion du får ud af teksten så er det beklageligt. Jeg tror ikke det var Carl Wielands hensigt med denne artikel at få det til at lyde som om Currie er enig med ham. Han bruger bare nogle resultater som Currie og det er det. Selvfølgelig er han så nødt til at skrive hvor han har de resultater fra og der kommer fodnoten så. Burde man kun citere folk som man er enige med?
Currie kom frem til nogle resultater og konkluderede noget derudfra. Carl Wieland brugte de samme resultater men konkluderede noget andet fordi han fortolkede dataerne på en anden måde. Altså med nogle andre startforudsætninger.
Hvis man aldrig må bruge nogle resultater fra andre uden at være enig med dem hvordan skal man så føre en disskusion?

Til toppen 
#67044 - 20/07/2006 22:14 Re: Syndfloden igen igen [Re: DHP]
DHP
Bruger

Hej Matthias

Der går nok en del tid før jeg får læst noget om det du spurgte om. - Jeg får nok først svaret efter sommerferien engang. - Jeg har ikke så meget tid i sommerferien til at skrive på jesusnet. - Men jeg skal nok forsøge at huske det.

Til toppen 
#67045 - 20/07/2006 22:55 Re: Syndfloden igen igen [Re: DHP]
Jerry
Bruger

DHP:

Citat:
Der står ingen steder bogstavelig talt at Currie er enig med Carl Wieland.

Har jeg skrevet det? Det mindes jeg ikke. Hvor?

Jeg har skrevet, at Currie og Eva Koppelhus' bog bliver misbrugt [Currie: misleading] til postulatet, at ingen fossilering er mere end få tusind år gammel. Hele artiklen er bygget op som om Currie i sin egenskab af professionel forsker underbygger denne påstand.

Læs dog dette:

Curries dementi af Carl Wielands artikel:

"Professor Currie sent the following to evolutionist Ron Tolle who drew the professor's attention to the AiG article. Ron has an excellent web site Is Creationism for Real?

Hi Ron:

No, we were not aware that our book was used that way, and would be happy to write a disclaimer.

The article that quotes our book 101 Questions about Dinosaurs is not so much inaccurate as it is misleading. Palaeontologists and geologists do not use the degree of mineralization to determine the age of a fossil animal."

------------------------------
Currie: " Do not use the degree ... to determine the age "

Carl Wieland: " A recent book, co-authored by a world expert on dinosaurs ... points out some things about dinosaur bones that are of great interest to creationists.1"
...
The same authoritative work also tells us:
[Currie:]‘The amount of time that it takes for a bone to become completely permineralized is highly variable .'

Nu kan jeg næsten ikke påvise det tydeligere.

Jerry
PS: Hvorfor i alverden reklamerer Carl Wieland for syv bøger om dinosaurer, men ikke for den bog han bruger som 'hovedvidne' for sine påstande?

PPS: Jeg må hellere stoppe her. Forståelseskløften mellem os er for stor.

Til toppen 
#67046 - 20/07/2006 23:33 Re: Syndfloden igen igen [Re: DHP]
matthias
Bruger

Hej DHP

Det er helt fint. Der findes også et liv udenfor nettet - har jeg læst på en eller anden hjemmeside.

Go' ferie.

hilsen matthias

Til toppen 
#67047 - 21/07/2006 10:28 Re: Syndfloden igen igen [Re: DHP]
LarsBj
Bruger

Hej Dennis,
God ferie, men prøv at læse noget andet om naturen end AiGs skrifter. De er jo meget ensidige i deres vinkling: At overbevise om at evolution er noget værre noget og at sand kristendom er noget med 6 dage!!

Prøv at læse i den nye udgave af Danmarks Natur om Haver redigeret af Tom Fenchel.

Det er "bare" om natur og deslige. Men flot og fantastisk spændende læsning.

Eller besøg Geologisk Museum i Kbh og lad indtrykkene falde ind i sindet. Og lad være med at tænke for meget over dateringer og lige. Prøv at forstå, hvad forsøger at sige.

mvh
LarsBj

*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.*
Isaac Newton

Til toppen 
#67048 - 21/07/2006 17:53 Re: Syndfloden igen igen [Re: Jerry]
DHP
Bruger

Hej Jerry

Citat:
DHP:

Citat:
Der står ingen steder bogstavelig talt at Currie er enig med Carl Wieland.

Har jeg skrevet det? Det mindes jeg ikke. Hvor?

Du skrev i denne post:

Citat:
Forfatteren af artiklen henviser her direkte til forskerne Philip J. Currie og Eva B. Koppelhus og deres bog 101 Questions about Dinosaurs. To autoriteter inden for dette forskningsområde. Og her hævder han, at disse forskere går ind for konklusionen, at fossiler højst kan være et par tusind år gamle.

Citat:
Jeg har skrevet, at Currie og Eva Koppelhus' bog bliver misbrugt [Currie: misleading] til postulatet, at ingen fossilering er mere end få tusind år gammel.

Det er jo ikke det artiklen siger.
CW skriver:
"So even a rock-solid, hard shiny fossil dinosaur bone, showing under the microscope that all available spaces have been totally filled with rock minerals, does not indicate that it necessarily took millions of years to form at all."

Postulatet at ingen fossilering er mere end få tusind år gammel underbygges kun af biblen og ikke af Currie:
"The Bible’s account of the true history of the world makes it clear that no fossil can be more than a few thousand years old. Dinosaur bones give evidence strongly consistent with this."

Citat:
PS: Hvorfor i alverden reklamerer Carl Wieland for syv bøger om dinosaurer, men ikke for den bog han bruger som 'hovedvidne' for sine påstande?

Fordi der kun reklameres for de bøger som AiG sælger. - hvis man vil købe andre bøger end dem fra AiG skal man ikke købe dem fra AiG's hjemmeside.

Til toppen 
#67049 - 21/07/2006 19:42 Re: Syndfloden igen igen [Re: matthias]
DHP
Bruger

Hej Matthias

Citat:
Hvorfor finder vi ingen hvalfossiler på toppen af bjergene?

Man finder faktisk fossiler af rimelige store fisk i bjergene - om man har fundet nogle hvalfossiler ved jeg ikke men man har i hvert fald fundet haj fossiler i bjergene. Det er f.eks. kort næsnt på denne side: Niels steensen

citat:
"Et hajhoved, som storhertugen skænkede ham, blev anledning til at beskæftige sig med geologiske og palæontologiske spørgsmål. Under arbejdet med hajens tænder blev han nemlig opmærksom på, at de på en prik lignede de såkaldte glossopetrae (tungesten), man bl.a. kunne finde på Malta. Han sluttede deraf, at tungestenene ikke var udtryk for naturens luner men - fuldstændig korrekt - forstenede hajtænder. Når man kunne finde tungesten på land, ja selv i bjergene, så måtte det betyde, at de relevante jordlag engang havde befundet sig under vand."

Til toppen 
#67050 - 21/07/2006 20:39 Re: Syndfloden igen igen [Re: DHP]
Jerry
Bruger

Citat:
Fordi der kun reklameres for de bøger som AiG sælger. - hvis man vil købe andre bøger end dem fra AiG skal man ikke købe dem fra AiG's hjemmeside.

Tjah, højst mærkeligt. At bygge en artikel på citater (misleading iflg. Currie) og så bagefter at ignorere den bog, man bygger sine 'misleading' konklusioner på.

Og selvfølgelig skal AiG ikke opfordre til køb af den bog, som de selv (Carl Wieland) henviser til.

Måske fordi bogen IKKE understøtter Carl Wielands 'misleading' konklusioner.

De naive læsere bør vel ikke opdage bedrageriet. Eller hur...

Jerry

PS: Jeg synes det er sørgeligt, dumt, naivt-inspirerende at misbruge en bog, man end ikke tør anbefale.

Til toppen 
#67051 - 21/07/2006 22:19 Re: Syndfloden igen igen [Re: Jerry]
DHP
Bruger

Hej Jerry

Det fungerer sådan at alt hvad der står i "recommended reading" er bøger som AiG sælger - sådan er det bare - lige meget hvilken artikel du læser. - Det er nok også for at tjene nogle penge til organisationen at de reklamerer for bøger i nogle artikler. AiG sælger ikke Curries bog så derfor anbefaler de den ikke. Men der er da fodnoter til hvad bogen hedder så det burde ikke være særlig svært for den interresserede selv at finde frem til et sted hvor man kan købe bogen.

At det er "recommended reading" at læse de bøger hvor fra citaterne kommer giver måske også lidt sig selv hvis artiklen bygger meget på de citater - Men den står der altså ikke fordi man ikke kan købe den gennem AiG's bookstore.

Virker det ikke også sådan på mange andre sider? Plejer man ikke kun at reklamere for de bøger man kan købe gennem selve hjemmesiden?

Desuden - hvor ser du at Curries resultater ikke understøtter den konklusion CW tillægger det?

Der står i Curries bog:
"The amount of time that it takes for a bone to become completely permineralized is highly variable. If the groundwater is heavily laden with minerals in solution, the process can happen rapidly. Modern bones that fall into mineral springs can become permineralized within a matter of weeks."

hvorefter CW konkluderer:
"So even a rock-solid, hard shiny fossil dinosaur bone, showing under the microscope that all available spaces have been totally filled with rock minerals, does not indicate that it necessarily took millions of years to form at all."

Hvordan er dette forkert? Det er jo bare en anden måde at skrive det på som Currie skriver.

Currie skriver også:
"The nodules prevented water from invading the bones, which for all intents and purposes cannot be distinguished from modern bone."

hvorefter CW konkluderer:
"This is a stunning revelation. Evolutionists are convinced that all dinosaur bones must be at least 65 million years old. Those who take Genesis as real history would predict that no dinosaur bone is more than a few thousand years old, so the existence of such totally unmineralized dinosaur bones that have not disintegrated is perfectly consistent with our expectations."

læg mærke til at han ikke siger at det ikke passer sammen med det Currie mener - kun at det (evt. også) passer sammen med kreationisternes forventinger.

Så jeg kan ikke se hvor det er at CW misbruger Curries resultater - Kan du ikke vise mig helt konkret hvor det er henne?

Ændret af DHP (21/07/2006 22:26)

Til toppen 
#67052 - 21/07/2006 22:26 Re: Syndfloden igen igen [Re: DHP]
matthias
Bruger

Hej DHP

Citat:
Citat:
matthias: Hvorfor finder vi ingen hvalfossiler på toppen af bjergene?

Man finder faktisk fossiler af rimelige store fisk i bjergene

Hvaler er ikke fisk. De er pattedyr. Det ved du godt, ikke?
Hvaler udviklede sig fra landlevende dyr.

Citat:
- om man har fundet nogle hvalfossiler ved jeg ikke men man har i hvert fald fundet haj fossiler i bjergene.
[...]

Hajer er fisk. Hvaler er pattedyr.

Jeg må indrømme, at jeg faktisk ikke ved, om der er fundet hvalfossiler på bjergtoppe.
Da jeg stillede mit spørgsmål, undersøgte jeg, hvor gamle de ældste kendte hvalfossiler er. Svaret jeg fandt var 53-54 mio år .
Jeg undersøgte så, hvor gamle de yngste bjerge var. Det er Himalaya, som er 48-52 mio år gamle.

Hvis Hvalers og Himalayas alder holder stik, skal man ikke finde hvalfossiler på toppen af nogen bjerge.

Hajer, derimod, er mindst 400 mio år gamle - ældre end de fleste bjerge - og meget ældre end hvalerne og de andre pattedyr.

Et spørgsmål: Er der fundet hajfossiler, som er identiske med nogen nulevende hajer på nogen bjergtoppe?

hilsen matthias

Til toppen 
#67053 - 21/07/2006 22:33 Re: Syndfloden igen igen [Re: matthias]
DHP
Bruger

Hej Matthias

Citat:
Hvaler er ikke fisk. De er pattedyr. Det ved du godt, ikke?

Ja det ved jeg godt men jeg skrev det lidt hurtigt - og du forstår vel godt hvad jeg mener?

Citat:
Hvaler udviklede sig fra landlevende dyr.

Nej hvaler blev skabt af Gud

Citat:
Er der fundet hajfossiler, som er identiske med nogen nulevende hajer på nogen bjergtoppe?

Det ved jeg ikke.

Til toppen 
#67054 - 21/07/2006 23:07 Re: Syndfloden igen igen [Re: DHP]
LarsBj
Bruger

Dennis,
Det som er afgørende for din syndflodsteori er, om den forklarer data bedre end palæontologien gør det.
Ifølge din påstand skulle alle arter i samme økosystemer findes sammen: Alle bunddyr sammen, alle fritsvømmende havdyr sammen, al plankton sammen, alle lavlandsplanter og lavlandsdyr sammen, alle flyvende dyr sammen.

Gør de det?

Der skulle ikke være en sammenhæng i karakterer, der gør det muligt at opstille udviklingslinier.

Alle snegle med skaller ville for eksempel være blandet sammen, og man villd ikke kunne opstille udviklingslinier for dem.

Endvidere ville man forvente stor opblanding af landlevende arter med vandlevende arter, og ferskvands- og havarter ville være blandet sammen.

For blot at stille nogen spørgsmål.

Jeg fandt lidt senere mange flere her. Men du kender vel dem alle sammen og har en god forklaring?

mvh
LarsBj

Isaac Newton

Til toppen 
#67055 - 21/07/2006 23:12 Re: Syndfloden igen igen [Re: DHP]
Jerry
Bruger

DHP:

"Så jeg kan ikke se hvor det er at CW misbruger Curries resultater - Kan du ikke vise mig helt konkret hvor det er henne?"

Har jeg gjort. At du ikke kan (vil) se det, er ikke mit problem. men dit.

Currie har tydeligt givet udtryk for, at fossilering IKKE bruges til datering af fossilers alder.

Carl Wieland henviser til Curries bog som bevis for ungjordsfossilering (!), mens Curries og Eva Koppelhus' bog taler om en tidsalder på fra 225 mill. år til 65 mill. år for dinosaureusernes liv på Jorden.

Er det virkeligt så svært at forstå, at Carl Wieland misrepræsenterer en seriøs forsker.

"Plejer man ikke kun at reklamere for de bøger man kan købe gennem selve hjemmesiden?"

Jo, hvis man holder sig til sine egne konklusioner og disse bøgers konklusioner. Men hvis man opbygger sin konklusion på en andens bog, virker det som ansvarsforflygtende, at man ignorerer netop den bog, man bygger sine konklusioner på.

Nå, men som sagt, hvis I ikke kan se svindelen, 'disclaimed' af Currie, så opgiver jeg denne debat.

Og anser stadig AiG som talerør for Carl Wielands svindelnumre.

Jerry

Til toppen 
#67056 - 21/07/2006 23:44 Re: Syndfloden igen igen [Re: DHP]
matthias
Bruger

Hej DHP

Citat:
Citat:
matthias: Hvaler er ikke fisk. De er pattedyr. Det ved du godt, ikke?

Ja det ved jeg godt men jeg skrev det lidt hurtigt - og du forstår vel godt hvad jeg mener?

Nej. Fisk udvikledes i kambrium, for ca. 500 mio år siden.
Hvalerne stod først til søs for ca. 50 mio år siden.
Der er, undskyld mig, fanden til forskel.

Citat:
Nej hvaler blev skabt af Gud

Og hvordan ved du det?

Men hvis du ved, hvad Gud foretog sig, så kan du sikkert også forklare, hvorfor han skabte

Pakicetus, lod eksemplarer fossilere i lag, der nu dateres til 52 mio år, og derefter uddø

Ambulocetus og lod dem fossilere i lag, der nu dateres til 50 mio år, og derefter uddø

Rhodocetus og lod dem fossilere i lag, der er dateret til 46-47 mio år, og derefter uddø

Basilosaurus og lod dem fossilere i lag, der nu dateres til 35-45 mio år, og derefter uddø

Dorudon og lod dem fossilere i lag, der nu dateres til 40 mio år, og derefter uddø

(Listen dækker ikke alle kendte fossile hval-arter)

Hvalers udvikling
Hvalers udvikling

Citat:
Citat:
matthias: Er der fundet hajfossiler, som er identiske med nogen nulevende hajer på nogen bjergtoppe?

Det ved jeg ikke.

Kan du forstå, hvorfor jeg spørger?

hilsen matthias

Til toppen 
#67057 - 22/07/2006 12:29 Re: Syndfloden igen igen [Re: Jerry]
DHP
Bruger

Hej Jerry

Det er ikke fordi jeg ikke vil se problemet. Jeg ser bare ikke det samme problem som du ser.

Citat:
Currie har tydeligt givet udtryk for, at fossilering IKKE bruges til datering af fossilers alder.

og?

Skriver CW nogen steder at fossilering bruges til datering af fossiler? - (vær venlig at citere præcist hvor han skriver dette)

Hvis ikke hvad er det overhovedet du er utilfreds med her så?

Jeg mener ikke at CW skriver at fossilering bruges til datering. - Det eneste han skriver er at forstening ikke nødvendigvis tager millioner af år.

Citat:
Carl Wieland henviser til Curries bog som bevis for ungjordsfossilering (!)

Nej. Han henviser til Curries bog som bevis for at fossilering kan ske meget hurtigt - hurtigere end millioner af år - og det er såmænd også lige præcis det der står i Curries bog såvidt jeg kan læse ud af citatet.

Citat:
Er det virkeligt så svært at forstå, at Carl Wieland misrepræsenterer en seriøs forsker.

Ja det er det.
Men hvis du nu kan vise mig helt konkret med citater og det hele hvor det er CW skriver noget som "misbruger" Curries bog. - Det eneste han bruger bogen til er at slå fast at fossilering kan ske over kort tid. - Derudfra konkluderer han selv vha. biblen at dette passer med kreationisternes forestillinger om fortiden. - Her bruger han ikke længere kun Curries bog så derfor kan man ikke sige at han kun er kommet til den konklusion ud fra Curries bog og derfor er det heller ikke nødvendigvis Curries mening han fremsætter.

Han skriver endda i overskriften at Currie er evolutionist så det burde være klart at Currie ikke selv er enig i det CW får ud af resultaterne.

Men er det måske forkert det CW konkluderer?

Er det forkert at fordi fossiler kan skabes over kort tid så passer dette godt sammen med den bibelske tidsskala? - Jeg kan ikke umiddelbart se hvordan det er forkert men det kan være du kan hjælpe mig?

Til toppen 
#67058 - 22/07/2006 14:48 Re: Syndfloden igen igen [Re: DHP]
LarsBj
Bruger

DHP skrev:
"Er det forkert at fordi fossiler kan skabes over kort tid så passer dette godt sammen med den bibelske tidsskala? - Jeg kan ikke umiddelbart se hvordan det er forkert men det kan være du kan hjælpe mig? "

Der står i Curries artikel, som citeret af AiG, at ben KAN blive fuldstændigt (?) permineraliseret, hvis de ligger i en kilde blot nogle uger. De KAN desuden blive fyldt med et jernmineral, hvis de ligger i bestemte jernholdige aflejringer i kort tid.

Derfra kan man IKKE konkludere at dinosaurfossiler passer med Bibelen, da man dels IKKE kan sige, hvor længe de har ligget EFTER de blev mineraliserede, dels ikke udelukkende finder fossiler, der er blevet fossileret på disse specielle måder.

Currie skriver et andet sted, at fossiler typisk indeholder 95% mineraler og 5% ben. Så et lille indhold af ben kan ikke sige noget om alderen.

Konklusion: Man kan ikke ud fra fossileringsgraden konkludere på fossilets alder.
Og heller ikke bruge det til støtte for AiGs datering af dinosaurernes tid på jorden.

mvh
LarsBj

Isaac Newton

Til toppen 
#67059 - 23/07/2006 16:41 Re: Syndfloden igen igen [Re: LarsBj]
DHP
Bruger

Hej Lars

Citat:
Der står i Curries artikel, som citeret af AiG, at ben KAN blive fuldstændigt (?) permineraliseret, hvis de ligger i en kilde blot nogle uger. De KAN desuden blive fyldt med et jernmineral, hvis de ligger i bestemte jernholdige aflejringer i kort tid.

Og derfor kan man også konkludere at dataerne KAN stemme overens med den bibelske tidsskala.

Citat:
Derfra kan man IKKE konkludere at dinosaurfossiler passer med Bibelen, da man dels IKKE kan sige, hvor længe de har ligget EFTER de blev mineraliserede, dels ikke udelukkende finder fossiler, der er blevet fossileret på disse specielle måder.

Det passer ikke. - Man kan konkludere at det passer med den bibelske tidsskala men ikke at det er den eneste tidsskala det passer med - det passer OGSÅ med den evolutionistiske tidsskala - netop fordi man ikke kan:

Citat:
ud fra fossileringsgraden konkludere på fossilets alder.

Hvor er det i alle sammen ser at CW skriver noget om at man kan datere ud fra fossileringsgraden af et ben???

Til toppen 
#67060 - 23/07/2006 17:07 Re: Syndfloden igen igen [Re: DHP]
LarsBj
Bruger

"Og derfor kan man også konkludere at dataerne KAN stemme overens med den bibelske tidsskala."

KUN de data, der viser, at de stammer fra de omstændigheder, hvor mineralisering sker ultrahurtigt. og KUN, hvis man ikke tager højde for datering af fossilerne.

Det glæder mig, hvis du mener, at det eneste CW siger, er at det forholder sig sådan, og at det ikke dermed er vist, at dinosaurfossiler er meget unge (dvs under ca 65 mio år).

mvh
LarsBj

Ændret af LarsBj (23/07/2006 17:12)

Isaac Newton

Til toppen 
#67061 - 23/07/2006 17:18 Re: Syndfloden igen igen [Re: LarsBj]
LarsBj
Bruger

Kære Cafegæster,
I dette indlæg:
Citat:
DHP skrev:

Hvis den var rigtig, skulle ALLE bundlevende dyr og planter vel findes i de nederste sedimenter?

Og for eksempel ålegræs og krabber findes ikke sammen med trilobitter. Hajerne der er fritsvømmende findes ligeledes i meget dybere lag end fritsvømmende kæbeløse (agnathe) fisk som anaspiderne, og disse ligger dybere end strålefinnede bundlevende fisk (og krebsdyr som hummer og krabbe).

Hvordan forklarer du disse iagttagelser?

mvh
LarsBj

var jeg ALT for hurtig, og jeg er kommet til at blande to svarstrategier sammen, hvilket, ser jeg nu, har medført noget forfærdeligt rod! Og det undskylder jeg.

Jeg prøver derfor igen:

DHP skrev:

Og man finder for eksempel ikke ålegræs og krabber sammen med trilobitter. Hajerne der er fritsvømmende findes ligeledes i meget HØJERE lag end fritsvømmende kæbeløse (agnathe) fisk som anaspiderne.
Og anaspiderne findes fossileret i DYBERE lag end strålefinnede bundlevende fisk (og krebsdyr som hummer og krabbe).

Mit spørgsmål er stadig: Hvordan forklarer du disse iagttagelser?

mvh
LarsBj

Endnu en gang undskyld, og jeg håber, folk vil ignorere det nu redundante indlæg.

Isaac Newton

Til toppen 
#67062 - 23/07/2006 20:28 Re: Syndfloden igen igen [Re: DHP]
Jerry
Bruger

Citat:

Hvor er det i alle sammen ser at CW skriver noget om at man kan datere ud fra fossileringsgraden af et ben???

Fx CW's her:

Her udtaler CW sig om dateringen. Eller skulle vi sige 'anti-dateringen'.

Men har du glemt, at Currie netop udtaler, at fossilering ikke er brugbar til aldersbestemmelse af dinosaurerne.

Jerry

PS: Hvad blev der af træskibets overleven i infernoet!

Jeg skrev:

"Kæmpe vandsøjler fra Jordens indre, med en kraft, der skabte bl.a. Grand Canyon, skubbede til de tektoniske plader (MÅ have forårsaget enorme tsumamier), vand, der væltede ned fra himlen, skabte bjergkæder i løbet af 40 dage. Kort sagt enorme naturkatastrofer.

Og så et - i dette forhold - lille træskib, der let og elegant red på tsunamiernes kæmpemæssige bølger og ikke kolliderede med de mange bjergkæder, der væltede op ad jorden, eller blev ramt af kæmpe vandsøjler, indeholdende sedimenter (formentlig klippestykker og lignende hårdt materiale.)"

Dét fik jeg ikke svar på.

Til toppen 
#67063 - 29/07/2006 18:06 Re: Syndfloden igen igen [Re: LarsBj]
DHP
Bruger

Hej Lars

Dit andet spørgsmål vil jeg gerne vente med at svare på.

Men du skrev også:

Citat:
KUN de data, der viser, at de stammer fra de omstændigheder, hvor mineralisering sker ultrahurtigt. og KUN, hvis man ikke tager højde for datering af fossilerne.

Det glæder mig, hvis du mener, at det eneste CW siger, er at det forholder sig sådan, og at det ikke dermed er vist, at dinosaurfossiler er meget unge (dvs under ca 65 mio år).

Det er rigtig forstået at jeg mener at "det eneste CW siger, er at det forholder sig sådan, og at det ikke dermed er vist, at dinosaurfossiler er meget unge (dvs under ca 65 mio år)."

Jeg mener ikke at CW kommer med noget bevis for at dinosaurfossiler nødvendigvis er "meget unge" men jeg mener at det beviser at dinosaurfossiler KAN være "meget unge".

Det er rigtigt at det kun er i de tilfælde hvor der har været omstændigheder for hurtig fossilering men så vidt jeg har forstået så skulle en global flod skabe rigeligt af disse omstændigheder. At der ignoreres normal datering af fossilerne er vel ingen overraskelse? - de er ikke til at stole på ifølge CW.

Til toppen 
#67064 - 29/07/2006 18:17 Re: Syndfloden igen igen [Re: Jerry]
DHP
Bruger

Hej Jerry

Citat:

Er det måske ikke rigtig det han skriver? - Du siger selv det er rigtig - hvorfor er det så forkert af CW at slå fast (over for folk som eventuelt kunne tro at fossilering = millioner af år gammelt materiale) at man altså ikke kan sige noget om alderen vha. fossileringsgraden. - Han skriver jo faktisk nøjagtig det som du bliver ved med at gentage bare formuleret lidt anderledes: "...does not indicate that it necessarily (læg mærke til at han skriver nødvendigvis) took millions of years to form at all."

At fossileringsgraden ikke nødvendigvis betyder at fossilet er millioner af år gammelt er bare en omformulering af "fossileringsgraden siger intet om alderen af fossilet"

Han kunne også have skrevet at det ikke nødvendigvis betyder at fossilet er "ungt" (i den her sammenhæng) men det ville ikke understrege den pointe han prøver at lave. - fuld fossilering betyder ikke at det har taget millioner af år for at forstene.

Han siger nøjagtig det du selv siger.

Citat:
PS: Hvad blev der af træskibets overleven i infernoet!

...

Dét fik jeg ikke svar på.

Det vil jeg også gerne vente med at svare på. - Jeg vil gerne sætte mig ordentlig ind i sagen før jeg går igang med at svare så der går nok lang tid. - jeg har en bog om bl.a. syndfloden men den skal jo også læses så det tager noget tid.

Til toppen 
#67065 - 01/08/2006 08:58 Re: Syndfloden igen igen [Re: DHP]
LarsBj
Bruger

DHP skrev:
Citat:
Det er rigtigt at det kun er i de tilfælde hvor der har været omstændigheder for hurtig fossilering men så vidt jeg har forstået så skulle en global flod skabe rigeligt af disse omstændigheder.

Lad høre:
Et dyr drukner under "den globale flod", og ...................?

mvh
LarsBj

Isaac Newton

Til toppen 
#67066 - 01/08/2006 14:00 Re: Syndfloden igen igen [Re: LarsBj]
DHP
Bruger

Hej Lars

Citat:
Lad høre:
Et dyr drukner under "den globale flod", og ...................?

Det er noget med det som jeg før har beskrevet med at mange dyr blev begravet i sediment under syndflodstiden.

Når jeg engang får læst "The answers book" så kan det være jeg kan svare bedre på det..

Til toppen 
#67067 - 01/08/2006 18:19 Re: Syndfloden igen igen [Re: DHP]
LarsBj
Bruger

Hej Dennis,
Fint! Dyr bliver begravet under sediment, og derefter skal de mineraliseres. De ligger under sediment, og hvordan så? Er der nogen teorier om, at det kan ske hurtigt?

Husk: "Der står i Curries artikel, som citeret af AiG, at ben KAN blive fuldstændigt (?) permineraliseret, hvis de ligger i en kilde blot nogle uger".

Så altså: Dyret ligger under sediment, og .............. ?

mvh
LarsBj

Isaac Newton

Til toppen 
#67068 - 01/08/2006 19:12 Re: Syndfloden igen igen [Re: LarsBj]
DHP
Bruger

Hej Lars

Jeg kan ikke svare på dit spørgsmål i øjeblikket. Jeg ved ikke nok om forstening til at kunne svare selv og jeg har ikke fået læst noget om det. Der går nok et par uger før jeg får det læst. Jeg skal forsøge at huske at komme tilbage til det. Ellers må du minde mig på det igen.

Til toppen 
#67069 - 01/08/2006 21:19 Re: Syndfloden igen igen [Re: DHP]
LarsBj
Bruger

Hej Dennis,
Jeg går ud fra, at du har indset, at det ikke er nogen enkel sag at gå fra det løsrevne udsagn, at "syndfloden har de rette betingelser" og så få det til at passe med den videnskabelige iagttagelse, at KNOGLER kan mineraliseres hurtigt i VISSE vandløb med RINDENDE VAND?

Din opgave er nu at forklare, hvordan dette rindende vand med en speciel mineralsammensætning kan nå ind til begravede HELE dyr, der først skal have blottet knoglerne fuldstændigt. Og det i et sediment!

Mit gæt er, at du ikke finder nogen forklaring, der kan redegøre for dette.

mvh
LarsBj

Isaac Newton

Til toppen 
#67070 - 02/08/2006 10:41 Re: Syndfloden igen igen [Re: LarsBj]
DHP
Bruger

Hej Lars

Jeg skal forsøge at forklare det når jeg får læst noget om det. Men hvordan vil du tjekke om det er rigtig det jeg siger? Ved du selv en del om fossilering eller?

Til toppen 
#67071 - 09/08/2006 17:25 Re: Syndfloden igen igen [Re: DHP]
LarsBj
Bruger

DHP skrev:
Citat:
...Man mener at vandet lå under jorden i en slags underjordisk kammer (kilderne fra det store urdyb) under tryk. Syndfloden startede ved at der blev åbnet ned til dette vand på en eller anden måde - sandsynligvis på mirakuløs vis - og det derfor strømmede op i en kæmpe vandsøjle og deved rev en masse sediment med sig....(min fremhævning/LB)

Vil det sige, at du her er uenig med Lars Poulsen, der mener, at syndfloden kan forklares uden mirakler?

mvh
LarsBj

Isaac Newton

Til toppen 
#67072 - 11/08/2006 16:27 Re: Syndfloden igen igen [Re: LarsBj]
DHP
Bruger

Hej Lars

Jeg tror ikke jeg er uenig med Lars Poulsen. Det lyder som om at han mener nogen lunde det samme når han skriver:

Citat:
Kreationisten kan ikke arbejde videnskabeligt med syndflodens formål og yderste årsag (Gud), men han kan arbejde videnskabeligt med syndfloden som hændelse.

Jeg mener også at Gud er årsagen men at resten (effekten) kan forklares videnskabeligt.

Til toppen 
#67073 - 11/08/2006 19:59 Re: Syndfloden igen igen [Re: DHP]
LarsBj
Bruger

Hej Dennis,

Du skrev:

"Jeg tror ikke jeg er uenig med Lars Poulsen. Det lyder som om at han mener nogenlunde det samme når han skriver:........."

Jeg tænker mere på denne bemærkning

Er du enig i den skutning?

mvh
LarsBj

Isaac Newton

Til toppen 
#67074 - 15/08/2006 18:02 Re: Syndfloden igen igen [Re: LarsBj]
DHP
Bruger

Hej Lars

Lars poulsen skrev til spørgsmålet:
"Mao kan man sige, at syndfloden er sket uden mirakler?"

Citat:

Ja, det kan man godt (hvis vi lige ser bort fra det mirakel det var, at Noa og hans familie overlevede).

Det er jeg enig i. Jeg mener at syndfloden er sket uden mirakler men ikke nødvendigvis startet uden mirakler. Det er også det jeg får ud af det andet citat fra Lars Poulsen:

Citat:
Kreationisten kan ikke arbejde videnskabeligt med syndflodens formål og yderste årsag (Gud), men han kan arbejde videnskabeligt med syndfloden som hændelse.

Men jeg ved ikke om jeg har misforstået hvad Lars Poulsen mener.

Men det er også kun et gæt at starten af syndfloden var mirakuløs. Jeg bygger det på at hvis den startede naturligt så må det være noget der var ustabilt som pludselig på et tidspunkt startede syndfloden på en eller anden måde. Men hvis det bare skete på et tilfældigt tidspunkt så var det jo ikke fordi Gud ville straffe verden at syndfloden kom - så var det fordi det var en naturlig hændelse.
Håber du forstår nogenlunde hvad jeg mener.. Jeg har lidt svært ved at forklare det.

Til toppen 
#67075 - 15/08/2006 18:14 Re: Syndfloden igen igen [Re: DHP]
LarsBj
Bruger

Hej Dennis,

Tak for (fosøget på?) svaret.
Da jeg skrev "skete", mente jeg "begyndte" OG "endte". Jeg håber, det er det Lars P har svaret på?

mvh
LarsBj

Isaac Newton

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2013 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær