0 registrerede () og
6
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#6697 - 09/12/2002 16:57
Mørkets Fyrste.....
|
Bruger
Reg.: 12/11/2002
Sted: frederiksberg
|
Jeg ved godt at dette emne i små potioner har været opppe før, her og der, men jeg undres alligevel. Gang på gang, når jeg taler/skrive/lytte til Kristne, kommer det samme emne op, og det der omtales er "Frygten for Satan og behovet for at han findes" Jeg er Celtisk/Kristen ! Jeg tror ikke på "satan" og derfor er jeg ikke bange for "ham" Men når Kristne siger at de har brug for "at satan findes, fordi Jesus ellers ikke giver mening", undres jeg.... og når Kristne siger at de behøver "at frygte satan og hans ondskab", fordi de eller ikke kan opnå fred i sjælen gennem Jesus, så undres jeg endnu mere..... Mine spørgsmål er derfor ganske simple............ Hvorfor er I bange ??  Hvorfor behøver I at tro på Ondskab for at tro på Jesus ??
i Lyset. Dagnir Celtisk/Old-Kristen, Hvidtlys Healer, Kriger, Druide, Seer - Vogter af Dragelyset
|
|
Til toppen
|
|
|
#6698 - 09/12/2002 17:25
Re: Mørkets Fyrste.....
[Re: dagnir]
|
Bruger
Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
|
Hej Dagnir
Du skriver:
Hvorfor er I bange ?? Hvorfor behøver I at tro på Ondskab for at tro på Jesus ??
Det er absolut ikke meningen at vi som kristne skal gå og være bange for Satan. Jesus har besejret ham ! Jeg er bevidst om hans eksistens, og ved at hvis at jeg kommer væk fra Jesus er jeg et let offer for modstanderen. Der står skrevet "Vær ædru og våg, for Satan går rundt som en brølende løve, og sluger hvad han kan". Dette er ikke ensbetydende med at vi ikke skal sove om natten - men være vågne, og holde hovedet klar - så vi ikke bliver ledt på afveje, gennem synd, falsk lærdom og verdslighed. Den eneste vi skal frygte er Gud, for det er HAM, der har den virkelige magt, men denne frygt skal heller ikke udmønte sig i angstneuroser, men en sund respekt ! Jesus siger faktisk: "Hold jer nær til mig, så vil Djævelen fly fra jer", så det er godt dumt og helt klart vand på Satans mølle, hvis vi går og ryster for vores egen skygge.
I din terminologi bruger du jo også mørket, biblen omtaler Satan som "mørkets fyrste".
Jeg behøver ikke tro på ondskab for at tro på Jesus, men jeg ved at ondskaben er en realitet. Jeg behøver kun læse i avisen og se lidt TV for at få denne ondskab smidt i hovedet. Nej, troen er en nådegave fra Gud ! og det er noget helt andet.
Med venlig hilsen
Malli
†Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed†
|
|
Til toppen
|
|
|
#6699 - 09/12/2002 17:49
Mørket, Lyset og Ondskabens mørke......
[Re: malli]
|
Bruger
|
Ja jeg bruger også mørket, men set som en almindelig del af os selv, altså Lys/Mørke, som i ying/yang, mand/quinde, dag/nat......... og dertil ondskabens mørke
i Lyset. Dagnir Celtisk/Old-Kristen, Hvidtlys Healer, Kriger, Druide, Seer - Vogter af Dragelyset
|
|
Til toppen
|
|
|
#6700 - 09/12/2002 17:53
|
Anonym
Anonym
|
Jeg ved ikke hvorfor at celtisk kristne kalder sig selv "kristne"... Det er mig en gåde...
Satan lokkede Adam og Eva til at synde... hvis satan ikke eksisterede var der ikke noget til at lokke dem og derfor eksisterede synden ikke...
Alle ville kunne have et syndfrit liv uden at have brug for Jesus... Hvis vi ikke havde syndet ville Jesus ikke kunne tilgive os... Så var Jesus faktisk lidt ubrugelig.
Hvad er din forklaring på hvorfor at vi har brug for jesus?
|
|
Til toppen
|
|
|
#6701 - 09/12/2002 17:53
|
Bruger
Reg.: 02/10/2001
|
Dagnir skrev
Men når Kristne siger at de har brug for "at satan findes, fordi Jesus ellers ikke giver mening", undres jeg.... og når Kristne siger at de behøver "at frygte satan og hans ondskab", fordi de eller ikke kan opnå fred i sjælen gennem Jesus, så undres jeg endnu mere..... ........... Hvorfor er I bange ?? Hvorfor behøver I at tro på Ondskab for at tro på Jesus ??
Jeg ville ønske, at du havde henvist til de aktuelle indlæg, så dem, du citerer, kunne få mulighed for at svare.
Jeg tvivler nemlig på, at nogen vil sige, at vi behøver tro på Satan, som et behov vi har for at kunne se Jesus. Det er så langt fra kristen tankegang, som det næsten kan være. Og hvis nogen har sagt det, så vil det være interessant at få det uddybet.
Vores tro på Satan - og Jesus, for den sags skyld - er ikke så meget baserert på, at vi stykker vores tro sammen efter vores behov, men snarere på, at vi anerkender en virkelighed udenfor os selv, som vi går ind i ved at tro på den.
Med andre ord er det ikke en virkelighed, vi skaber gennem vores tro, men en virkelighed, som er der, hvad enten vi tror det eller ej, og som vi anerkender med vores tro.
Jeg tror, det ganske afgørende rammer nogle forskelle i vores religiøse tænkning.
Når vi taler om Satan, så er det altså ikke ud fra vores behov for f.eks. at have noget ondt at bruge som bagtæppe for Jesus, så han kan blive synlig. Så handler det om, at vi er overbevist om, at der er onde kræfter, som arbejder aktivt og livsødelæggende. Kræfter, som vi ser i os selv, i de strukturer, vi lever under, i vores indbyrdes relationer osv osv.
Du har selv i andre sammenhænge brugt udtrykket 'negative energier' - så tanken om, at der er destruktive kræfter på spil kan vel ikke være dig helt fremmed?
Desuden handler kristendommen jo om den urgamle kamp mellem godt og ondt, Gud og Satan. Det er selve kernen i kristendommen, at Jesus med sin død og opstandelse brød den magt, som Satan har over os. En magt, han får lidt mere af, hver gang vi giver efter for det, du kalder negative energier. Og samtidig en magt, som vi bliver løst fra, hver gang vi tager imod Guds tilgivelse.
Man kan sige, at hver gang vi gør noget, som er imod Guds vilje - noget, som ødelægger livet og kærligheden - så får Satan et krav på os. De krav har Jesus indfriet med sin død. Ikke blot indfriet men også hævet sig - og dermed os - op over ved at opstå fra de døde.
Jeg håber, det kan afklare dit spørgsmål. Ellers må du komme igen
Venlig hilsen
Eva
|
|
Til toppen
|
|
|
#6702 - 09/12/2002 18:07
Ups!
|
Bruger
|
Ikke helt korrekt citeret,
der står
" I skal altså underordne jer under Gud; og I skal stå Djævelen imod, så vil han flygte fra jer. Hold jer nær til Gud, så vil han holde sig nær til jer. (Jak.4,7)
Med venlig hilsen
Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#6703 - 09/12/2002 18:28
synd.....
|
Bruger
|
Du spørger; "Jeg ved ikke hvorfor at celtisk kristne kalder sig selv "kristne"... Det er mig en gåde..."
min første tanke var "hvorfor spørger hin om det"? men ok, hvis det er ment som et spørgsmål; Vi kalder os selv for Kristne, fordi vi i den sene alder blev Kristnet af St.Pattrick.
Du siger; "Satan lokkede Adam og Eva til at synde... hvis satan ikke eksisterede var der ikke noget til at lokke dem og derfor eksisterede synden ikke..."
Vi tror ikke på synden, derfor tror vi heller ikke på satan.
Du siger; "Alle ville kunne have et syndfrit liv uden at have brug for Jesus..." Bingo !!
Du siger; "Hvis vi ikke havde syndet ville Jesus ikke kunne tilgive os... Så var Jesus faktisk lidt ubrugelig."
Betyder det, at du mener at Jesus ville være lidt ubrugelig, og ikke ville kunne give os tilgivelsens Lys, hvis synden ikke eksisterede?? For hvis det er korrekt, mener du at Jesus kun eksisterer fordi at synden gør ?!
Du spørger; "Hvad er din forklaring på hvorfor at vi har brug for jesus? "
Jesus er en Guide for os alle, en Lysbærer der giver os håb for fremtiden, en der hjælper os til at nå det Guddommelige i os selv, og derved bekæmpe mørket i os selv...........
|
|
Til toppen
|
|
|
#6704 - 09/12/2002 23:14
Re: synd.....
|
Bruger
Reg.: 10/05/2002
Sted: Kalundborg
|
Jeg er en mere ud over Treehouse, der nu ikke forstår at man kan kaldes kristen.  Som de svar der er givet, så siger du faktisk at Biblen er fuld af løgn. Eva blev aldrig fristet. Jesus døde aldrig på kors for vor skyld. Disse troespunkter er budistiske og ikke kristen. En ikke kristen sage på et tidspunkt, at det bedste Satan kunne ønske, var at man ikke troede på ham, for så har han fri mulighed for at ødelægge. Det gav nogle tanker at skulle tænke over. WTC er et godt eksempel. Alle troede at det ikke kunne ske, men i det skjulte blev det planlagt og udførselen var næsten perfekt, kun et fly var forsinket til at kunne nå sit mål. Disse ting kan ikke gøres lige så nemt, for man erkender at det kan ske og er derrved opmærksom på sådanne efterfølgende piloter. K.h. Kim
CIA - Christian In Action coz Jesus loves u
|
|
Til toppen
|
|
|
#6705 - 10/12/2002 09:15
Re: En af dem
[Re: Eva]
|
Bruger
Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
|
Hej alle
Jeg er nok en af dem som har skrevet noget som muligvis kan misforstås.
Så vidt jeg husker har jeg skrevet at jeg har brug for satan for at se Guds storhed og renhed. (eller sådan noget)
Dermed mener jeg at lyset skinner klarere hvis der også er mørke - at hvis alt var lys og uden synd ville Jesu lys næsten ikke være til at se.
Jesu lys ville være det samme og jeg ville stadig kune tro på Jesus - selv uden mørke. Men så ville jeg bare ikke have behov for at tro på ham.
Jeg mener hvis alle var uden synd - ville der jo ikke være nogen synd at tilgive - så ville alle jo klare vejen hjem til Gud uden hjælp = ingen brug for Jesus.
Dagnir skriver et sted i denne tråd at vi stadig har brug for Jesus selvom der ingen synd er.
Hvorfor det? Hvorfor skal vi bruge nogen (lysmestre) til at vise os hvad der er rigtigt hvis det forkerte ikke findes....
Venlig hilsen Ester
Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige
|
|
Til toppen
|
|
|
#6706 - 10/12/2002 09:18
|
Bruger
|
Hej " Satan lokkede Adam og Eva til at synde... hvis satan ikke eksisterede var der ikke noget til at lokke dem og derfor eksisterede synden ikke... " Nej så ville vi leve i paradiset endnu...... er der nogen der kan fortælle mig hvor livets træ står.....  Nej pjat. Jeg vil bare tilslutte mig dit inlæg
Venlig hilsen Ester
|
|
Til toppen
|
|
|
#6707 - 10/12/2002 09:34
[Re: Esmaralda]
|
Bruger
|
Ja, sproget er lumsk  jeg ville hellere sige, at hvis verden havde set så afgørende anderledes ud og der ikke havde været noget ondt, så havde Gud nok handlet anderledes, ikke. Så kunne han da godt være kommet til os som menneske, selvom jeg ikke kan se, hvad han skulle, men han var da ikke blevet slået ihjel - der er ikke justitsmord i en verden uden ondskab. Det kan vi vist ikke komme op at slås om
Venlig hilsen
Eva
|
|
Til toppen
|
|
|
#6708 - 10/12/2002 12:32
|
Bruger
|
Hej Ester Hvis der ikke fandtes mørke, havde vi stadig været i Edens have. Gud havde ikke sendt sin søn som offer-lam, for der havde ikke været en synd der skulle sones. Men VI valgte det anderledes, fordi vi ligesom Satan var(og er) ulydige
Hvorfor det? Hvorfor skal vi bruge nogen (lysmestre) til at vise os hvad der er rigtigt hvis det forkerte ikke findes....
Godt spørgsmål !
Med venlig hilsen
Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#6709 - 10/12/2002 18:52
[Re: steincke]
|
Bruger
|
jeg siger ikke at Biblen er fyldt af løgn....... Måske siger jeg at fortolkningen af Biblens ord fra begyndelsen ikke er den samme som i dag, men det er noget helt andet.  Jeg siger ikke at Eva ikke blev fristet, kun at det der blev gjordt kan tydes andeledes.  Og at Jesus døde på korset for vores skyld siger jeg heller ikke noget om, faktisk siger jeg netop AT han døde på korset for vores skyld, kun igen at fortolkningen er anderledes..............  Men netop det du selv siger, er netop gurndelementet i mit originale spørgsmål; Du siger; "En ikke kristen sage på et tidspunkt, at det bedste Satan kunne ønske, var at man ikke troede på ham, for så har han fri mulighed for at ødelægge." Hvad nu hvis han rent faktisk ikke findes ????  Hvad nu hvis han ret faktisk blev opfundet af de Kristne............  Opfundet for at kunne skabe frygt i de almindelige fredelige mennesker, så denne frygt for ondskab kunne bruges til at slås mod de der tænker anderledes ?? Mod de religioner der var før Kristendommen, mod Druiderne, mod Livshjulet At skabe frygt for andres måde at leve på og at tro på, er jo netop den eneste måde man kan kontrollerer mennesker på...............  at man ikke kan forstå at nogle kalder sig for Kristen, fordi De sætte spørgsmåltegn ved de ting der er med til at undertrykke andre, forstår jeg ikke.......
|
|
Til toppen
|
|
|
#6710 - 12/12/2002 00:34
|
Bruger
|
Hvis Satan nu rent faktisk ikke findes, hvorfor skulle Gud så advare os imod ham?  At være kristen, er at være imod droider og alle andre troesretninger, også nisser og julemænd. De er i bund og grund afguder. Kristenlivet er ikke at skabe frygt, men en fred og tryghed i at intet ondt kan ramme en p.g.a. Jesus blod. Kristenlivet lægger op til at et hvert menneske må have sin tro og der ikke er nogen der skal have magt over nogen andre. At historien har vist noget andet, er jo ikke Guds skyld, men ondskaben i mennesket om at have magt. Man kan godt kalde sig kristen, ved at sætte spørgmålstegn ved nedtrykkelse af mennesker i forhold til Biblen, men ikke deres troes område, for det må godt nedtrykkes i Jesus kærlighed. (et specielt forhold) K.h. Kim
|
|
Til toppen
|
|
|
#6711 - 12/12/2002 18:13
|
Bruger
|
men gøtr han nu også det, til at begynde med, var det de faldene (i flertal) engle der blev omtalt, og ikke en enkelt form eller figur, grunden til at faldt var fordi de valgt at lade sig forfører af jordiske quinder.....
problemet er at religionerne af i dag, kræver retten til at være den eneste rigtige trosform og at alt andet er afguder, altså forkerte Guder, men samtidigt kræver de samme mennesker sig også retten til at være den eneste form for religion der har næstekærlighed og ikke skaber frygt.... men f.eks Kristen er bange for satan. ikk' Hvis det at være Kristen gør at man ikke er bange, hvorfor så...
du skriver at Kristenlivet lægger op til at hver må have sin tro og at ingen må undertrykke andre, med mindre det er i Kristi navn..........
Beklager, men man kan ikke lægge et menneskeligt ønske om at kontrolerer andre, hen under at Kristus siger det er OK...! Det er det samme som at en muslim siger at det er ok at dræbe børn, hvis bare de er af en anden tro, det er ikke et Kristent budskab og ikke Kristus budskab, det er ondskab.........
|
|
Til toppen
|
|
|
#6712 - 13/12/2002 00:54
|
Bruger
|
du skriver at Kristenlivet lægger op til at hver må have sin tro og at ingen må undertrykke andre, med mindre det er i Kristi navn..........
Du må ikke læse mellem linierne her, for det er ikke det jeg skriver. Jeg skriver at man må lægge andres tro under den kristne, i Jesus KÆRLIGHED og ikke Jesus NAVN. Der er en kæmpe forskel i de 2 ord.
I Jesus navn, går man i åndelig krig (BØN). I Jesus kærlighed, opmuntre man til at fjerne sig fra det som Gud ikke ønsker af en.
Det er at vi må "slå" den ånd der ikke er kristen ned, men vi skal elsk mennesket.
En kristen er forhåbentlig ikke bange for Satan. Hvis der er det, så vil jeg gerne bede for de mennesker, for med Jesus død på Golgata og opstandelsen, har Jesus givet os kristne sejren over Satan, så nu høre den kujon til under de kristnes fodsåler og det eneste han får ud af det, er at se nummert på vores skosål. AMEN.
Til gengæld skal vi vide hvem han er, så vi ikke lader os overrumple. Det skal vi tage os iagt over for. Men bange, NEJ. Han er en løve uden tænder der brøler. For Jesus har været en effektiv tandlæge der har flået tænderne ud af Satan. Halleluja.
Ja, der er mange der prøver at tage patent på næstekærligheden, men sandheden er, at alle de andre, skal du på en eller anden måde gøre dig fortjent til næstekærligheden, ved at give den videre.
Den kristne tro, har du fået næstekærligheden for INTET, for Jesus gav den uden at vi først skulle gøre os fortjent til den.
K.h. Kim
|
|
Til toppen
|
|
|
#6713 - 13/12/2002 16:30
|
Bruger
|
og i den Celtiske tro har man også fået næstekærlighed, her dog uden Jesus, der først kom senere.............
""En kristen er forhåbentlig ikke bange for Satan. "" men der er stadigvæk Kristne som er bange for det I kalder for satan, desværre, og dette er også blevet diskuteret andetsteds
|
|
Til toppen
|
|
|
#6714 - 15/12/2002 13:18
Re: Respekt eller frygt
|
Bruger
|
Hej
Jeg vil lige gøre opmærksom på at der er forskel på respekt og frygt.
Man kan have både positiv og negativ respekt for noget/nogen.
Jeg har det jeg vil kalde negativ respekt for min stavblender - det har jeg fordi jeg engang kom til at stikke fingeren ind i den og samtidig fik trykket på knappen (det resulterede i et par sting i fingeren og et par sygedage) Jeg fik så meget respekt for den at jeg nu husker at slukke den på stikkontakten ingen jeg stikker fingrene ind i den igen. Jeg ved at den kan skade mig hvis jeg ikke passer på - men jeg er ikke bange for den...... jeg er den stærkeste - kan jo bare slukke, så har jeg vundet den kamp.
På samme måde har jeg respekt for Satan - jeg ved at han kan skade mig, mine omgivelser, mit kristenliv/tro hvis jeg ikke passer på. Men jeg er ikke bange for ham - for Gud/Jesus er stærkere..... hvis jeg holder mig til Jesus vinder jeg.
Så nej jeg er ikke bange for Satan - men jeg har negativ respekt.
Håber nogen får noget ud af min sammenligning....
Venlig hilsen Ester
|
|
Til toppen
|
|
|
#6715 - 15/12/2002 18:35
|
Bruger
Reg.: 11/10/2001
Sted: Danmark
|
dagnir skrev:
problemet er at religionerne af i dag, kræver retten til at være den eneste rigtige trosform og at alt andet er afguder, altså forkerte Guder, men samtidigt kræver de samme mennesker sig også retten til at være den eneste form for religion der har næstekærlighed og ikke skaber frygt....
Jeg er helt enig i at det er et stort problem, at mange mennesker prøver at fastholde, at deres religion er den eneste rigtige trosform.
Der er dog heldigvis også mange, som mener at deres religion er den rigtige for dem selv, men ikke nødvendigvis for andre. Og det er noget ganske andet!
Jeg tror at en af de ting der er vigtige her i livet, er at ens egen tro kan godt være sand selvom den er forskellig fra en anden persons tro, som også er sand. Det er utroligt at det skulle være så svært.
Med venlig hilsen, Lars Peter
|
|
Til toppen
|
|
|
#6716 - 15/12/2002 19:14
PS. En undskyldning
[Re: Sandheds-søger]
|
Bruger
|
Undertegnede skrev:
... Det er utroligt at det skulle være så svært.
Denne bemærkning vil jeg gerne undskylde. Jeg havde helt glemt, at jeg selv engang, syntes at dette var overordentligt svært, nærmest umuligt. Så jeg kan ikke rigtig tillade mig at skrive at det er utroligt.
I dag synes jeg at det er utroligt.
|
|
Til toppen
|
|
|
#6717 - 15/12/2002 19:20
Re: Hvad er det med den frygt?
|
Bruger
|
Fin sammenlignig  Jeg er lidt ked af det vældige fokus, der er på frygt. Det er ikke mit indtryk, at frygt er den fremherskende følelse blandt JesusNets brugere, som Dagnir tilsyneladende har fået indtryk af. Der er ganske vist nogle, der taler om frygt, men er det de mange eller er det de få med de mange indlæg? Hvor meget fylder frygten hos den enkelte kristne - vel at mærke frygten i forbindelse med den evige salighed nu og fremover? Selv har jeg det sådan, at hvis jeg en sjælden gang er bange for Gud, så opdager jeg altid at det ikke er en frygt, der har med Gud at gøre men en frygt, der har med mig selv at gøre. I mødet med Gud findes ingen frygt. Kun, når jeg ikke vil se mig selv på godt og ondt som Gud ser mig, er jeg bange, og den eneste kur er at huske, at det altså ikke er Gud, der skræmmer, men mit eget indre. Og når jeg så lader være med at give efter for denne frygt, så opdager jeg, at det er sådan det hænger sammen - Gud er kærlighed, og frygt er ikke i kærligheden. Angst er det moderne menneskes svøbe. Det har intet med Gud at gøre, bortset fra at vi kan blive befriet i mødet med ham. Så hvad er det for noget med, at vi skal frygte for at kunne tro? Jeg forstår det simpelthen ikke. Måske nogle har det sådan, men det er da ikke den almindelige holdning blandt kristne, og det er ikke helt rimeligt at lade det stå som en almen sandhed, for det er det ikke.
Venlig hilsen
Eva
|
|
Til toppen
|
|
|
#6718 - 15/12/2002 20:16
|
Bruger
|
Hej Eva
Ja, hvad er det med den "frygt"?. Esmeralda skrev (som den eneste) et pip om dette, og straks bliver det udlagt til at kristne går og er bange for alverdens ting. Dette kaldes projektion !.
Med venlig hilsen
Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#6719 - 15/12/2002 20:46
|
Bruger
|
Hej Dagnir
Du skriver: "men f.eks Kristen er bange for satan. ikk' Hvis det at være Kristen gør at man ikke er bange, hvorfor så..."
Satan er ikke afhængig af om kristne er bange for ham eller ej !
Satan (=modstander) blev sammen med sine engle smidt ud fra himlen, fordi han blev for høj i hatten. Han er Guds modstander, og når vi tilhører Guds rige, bliver vi automatisk Satans modstandere. Dette uanset vores følelser. Er vi bange for Satan ? NEJ, for vi er under Guds beskyttelse (dækket under Jesu blod).
Med venlig hilsen
Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#6720 - 15/12/2002 21:33
|
Bruger
|
Som et tillæg til Malli, så er Satan bange for kristne.
K.h. Kim
|
|
Til toppen
|
|
|
#6721 - 15/12/2002 21:40
|
Bruger
|
Jeg håber ikke der er nogen kristne, der synes det er OK, at andre har en anden tro, men som kristne må vi acceptere at de har en anden tro.
Der er virkelig forskel på disse 2 former for holdninger. Hvis det første var tilfældet, vil det betyde, at man glæder sig over andres kommende lidelser. Det skal være en kristens pligt, at oplyse omkring frelsen gennem Jesus og så må vi acceptere det valg den pågældende nu vælger.
Kristne skal være hoved og ikke hale inden for det åndelige. Vi er ambassadør for Kongernes Konge og det forpligter.
K.h. Kim
|
|
Til toppen
|
|
|
#6722 - 15/12/2002 22:04
|
Bruger
|
Hej Kim.
Vi kan ikke andet end forkynde evangeliet, hvis så folk fravælger frelsen kan vi ikke gøre andet end at bede for dem.
For at imødegå eventuelle misforståelser fra ikke-kristen side, vil jeg lige præcisere at dette med at vi (kristne) skal være hoved og ikke hale er et vidnesbyrd og en velsignelse fra Gud, og ikke åndeligt hovmod!
" Herren vil gøre dig til hoved, ikke til hale; du vil stadig komme højere op, ikke længere ned, hvis du lytter til Herren din Guds befalinger, som jeg giver dig i dag, og omhyggeligt følger dem, så du ikke viger til højre eller til venstre fra noget af det, jeg i dag befaler jer, og følger andre guder og dyrker dem. (5. Mosebog 28,13)
Med venlig hilsen
Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#6723 - 15/12/2002 22:19
|
Bruger
|
|
|
Til toppen
|
|
|
#6724 - 15/12/2002 22:38
|
Bruger
|
Kim skrev:
Jeg håber ikke der er nogen kristne, der synes det er OK, at andre har en anden tro, men som kristne må vi acceptere at de har en anden tro.
Jeg håber sandelig, at der er mange kristne, der synes det er OK, at andre har en anden religion. Og det mener jeg også der er.
Der er virkelig forskel på disse 2 former for holdninger. Hvis det første var tilfældet, vil det betyde, at man glæder sig over andres kommende lidelser. Det skal være en kristens pligt, at oplyse omkring frelsen gennem Jesus og så må vi acceptere det valg den pågældende nu vælger.
At det skulle være en glæde over andres lidelser må stå for din egen regning. At en kristen oplyser om frelsen gennem Jesus er IKKE det samme som at udelukke, at der er andre veje til Gud.
Kristne skal være hoved og ikke hale inden for det åndelige. Vi er ambassadør for Kongernes Konge og det forpligter.
Ja, det er en forpligtigelse af rang. Man kan ikke være hoved og hale inden for det åndelige, hvis man afskriver al anden åndelighed end sin egen.
|
|
Til toppen
|
|
|
#6725 - 15/12/2002 23:20
|
Bruger
|
Malli skrev:
Ja, hvad er det med den "frygt"?. Esmeralda skrev (som den eneste) et pip om dette, og straks bliver det udlagt til at kristne går og er bange for alverdens ting. Dette kaldes projektion !.
Det var her: http://jesusnet.dk/cafethomas/forum/showthreaded.php?Cat=&Board=div&Number=12910&page=&view=&sb=&o=&vc=1 hvor Ester sluttede af med at skrive:
Hvis jeg ikke troede på satan ville jeg ikke have brug for Jesus....
Man skal IKKE lægge for meget i en enkelt sætning, vil jeg nok sige. Men Ester fik godt nok sagt det temmelig ligeud.
|
|
Til toppen
|
|
|
#6726 - 16/12/2002 00:16
|
Bruger
|
Hej Lars Peter
Ja, den må så stå for Esters regning. Jeg kan ikke sige hvad hun mente med den sætning. Kun vil jeg holde fast i at det at tro på Jesus, og have en erkendelse af også Satans eksistens, ikke er forbundet med frygt.
Med venlig hilsen
Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#6727 - 16/12/2002 01:24
|
Bruger
|
Hej Malli,
Her må man nok forlange konkrete eksempler fra Dagnirs side eller også droppe emnet; ét eksempel fra én person er for lidt.
|
|
Til toppen
|
|
|
#6728 - 16/12/2002 02:37
|
Bruger
|
Undertegnede skrev:
Her må man nok forlange konkrete eksempler fra Dagnirs side eller også droppe emnet; ét eksempel fra én person er for lidt.
Efter at have skrevet ovenstående gik jeg lige op og fandt Dagnirs oprindelige oplæg:
Dagnir skrev: http://jesusnet.dk/cafethomas/forum/showthreaded.php?Cat=&Board=div&Number=13179&page=&view=&sb=&o=
Men når Kristne siger at de har brug for "at satan findes, fordi Jesus ellers ikke giver mening", undres jeg.... og når Kristne siger at de behøver "at frygte satan og hans ondskab", fordi de eller ikke kan opnå fred i sjælen gennem Jesus, så undres jeg endnu mere.....
Mine spørgsmål er derfor ganske simple............
Hvorfor er I bange ?? Hvorfor behøver I at tro på Ondskab for at tro på Jesus ??
Så Dagnir komme faktisk med 2 eksempler, men det ville være rart med en nøjagtig henvisning (hvilket også Eva efterlyste i et tidligere indlæg: " Re: Mørkets Fyrste..... " 09/12/2002 17:53 ).
Hvis du læser dette Dagnir: Jeg er en af dem der faktisk er enig i mange af de ting du skriver, men når du kommer ind på sådan noget som ovenstående uden ordentlig dokumentation, så begynder tingene at vakle; du må komme med konkrete henvisninger. Ellers roder du dig også selv alt for let ud i en generaliseringsprocess som ikke er spor konstruktiv.
|
|
Til toppen
|
|
|
#6729 - 16/12/2002 09:49
Fordomme
|
Bruger
|
Hej Lars Peter
Det er unægtelig temmelig tyndbenet med eet eksempel, der som her er blevet blæst op til at dække alle kristne.
Det pudsige er at set med verdens øjne er kristne kedelige, frygtsomme, fordømmende, derudover har vi brug for noget at støtte os til - derfor er vi kristne! (den sidste har jeg hørt MANGE gange). Har verden da nogen fordomme? Nej da! Har kristne fordomme? Vi har ikke andet............. set med verdens øjne. Jeg havde selv samme syn på kristne, inden Jesus åbenbarede sig for mig, og han blev herre i mit liv. Dette er modstanderens ånd, der på alle måder søger at holde mennesker væk fra korset.
Med venlig hilsen
Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#6730 - 16/12/2002 13:47
|
Bruger
|
Hej
Ja jeg kom til at skrive et lille pip som desværre blev misforstået til at jeg går og er hunderæd for satan.
DET ER JEG IKKE
læs min forklaring i frygt/respekt inlæget for et par dage siden(måske i går)
Venlig hilsen Ester
|
|
Til toppen
|
|
|
#6732 - 17/12/2002 01:40
Re: Fordomme
|
Bruger
|
Hej Malli;
Det pudsige er at set med verdens øjne er kristne kedelige, frygtsomme, fordømmende, derudover har vi brug for noget at støtte os til - derfor er vi kristne! (den sidste har jeg hørt MANGE gange).
Nu er det vist dig, der roder dig ud i en gevaldig generalisering. Måske er verden sådan, måske ikke.
Men jeg må sige, at hvis man siger til en person, at vedkommende er fortabt uden Jesus, så er det faktisk en fordømmelse, er det ikke?. Men det er jo IKKE sikkert, at kristne mennesker går rundt og siger det. Men hvis de gør, så er det i det mindste IKKE kedeligt. (håber du kan tage en bemærkning med et glimt i øjet midt i en alvorlig snak)
Den sidste bemærkning som du har hørt MANGE gange er nok den mest relevante eftersom du har hørt den mange gange, men den er måske heller ikke helt ved siden af. Kristne siger jo faktisk, at de har brug for Jesus (her er det mig der generaliserer, må jeg indrømme). Og selvom Dagnir går lidt vidt med hensyn til det med frygt, så har han dog alligevel sat fingeren på noget essentielt, nemlig frygten for at være uden Jesus, som faktisk synes at være tilstede (hos nogen i hvertfald, hvis jeg skal undgå at generalisere).
Men jeg skal da indrømme, at der må være forskel på at sige, at man har brug for nogen at støtte sig til og at sige at man har brug for Jesus. For det meste, når folk siger at andre har brug for nogen at støtte sig til - som du henviser til - så er det sagt på en nedladende måde og det er det der er irriterende.
Fordi at have brug for nogen at støtte sig til er faktisk noget mennesker har brug for til dagligt i det ganske almindelige liv. Så det kan man roligt sige til folk og være ret sikker på at ramme noget sandt. Hele vores økonomiske system bygger på at vi støtter os til hinanden. Vores fysiske rammer bygger på det. Hvis vi ikke havde nogen at støtte os til, så skulle vi selv bygge vores hus efter vi først selv havde fremstillet alle materialerne og værktøjet. Vi ville ikke kunne gå på et fortov, fordi så støtter vi os til at der er andre der laver fortovet. Vi ville ikke engang kunne dyrke vores egne grøntsager uden at kunne få fat i frøene fra nogle andre, plus at vi ville blive frygtelig upulære hvis vi bare gik ud og tilsåede et stykke jord uden at involvere os med andre mennesker om retten til at dyrke den jord.
Og folk har også brug for noget at støtte sig til mentalt og åndeligt. Også ateister støtter sig til noget.
Men selvfølgelig skal man også kunne fungere selvstændigt.
Det blev en længere filosofisk snak, som jeg ikke havde regnet med.
|
|
Til toppen
|
|
|
#6733 - 17/12/2002 02:47
Re: Fordomme
|
Bruger
|
Hej Lars Peter For det første er de øvrige generaliseringer også nogle jeg har hørt til bevidstløshed, og jeg vil vædde en gammel fem-øre med dig om at de øvrige kristne på nettet kan nikke genkendende til dem. Jeg blev ikke kristen, fordi jeg havde brug for en støtte-pædagog, men fordi Jesus åbenbarede sig for mig. Hvad gør man så? Lader som ingenting? - jeg kunne ikke.
Men jeg må sige, at hvis man siger til en person, at vedkommende er fortabt uden Jesus, så er det faktisk en fordømmelse, er det ikke?. Men det er jo IKKE sikkert, at kristne mennesker går rundt og siger det. Men hvis de gør, så er det i det mindste IKKE kedeligt.
Det er ikke altid kristne siger det, men det står i Biblen, når vi gengiver dette, er det så fordømmelse? Ingen kristne er vel i tvivl om at det ikke er os, men Gud der dømmer. Hvis vi undlod at sige det, er jeg da ret sikker på at vi vil blive draget til ansvar for dette (selvfølgelig jvf. den kristne tro).
Med venlig hilsen
Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#6734 - 17/12/2002 18:17
|
Bruger
|
jeg bryder mig ikke om at sætte personnavne på denne form men når I nu gerne vil..... malli var faktisk den der sagde at hun blev nød til at leve med frygten for satan fordi Jesus ellers ikke gav nogen mening. den anden kom i samme indlæg, jeg husker ikke hvem... desværre MEN den samme frygtform har jeg gentagende gange hør fra "Jehovas vidner" og "Sidste dage hellige"............... igen navne og mig.......
|
|
Til toppen
|
|
|
#6736 - 17/12/2002 18:33
|
Bruger
|
tror nok det var følgende; "jeg bliver nød til at frygte saten, ellers giver Jesus frelse ingen mening" men jeg kan huske forkert, vis så beklager........
|
|
Til toppen
|
|
|
#6737 - 17/12/2002 18:59
|
Bruger
|
Jeg ved ikke hvor du har det fra, det stammer ikke fra mit tastatur! - og jeg bryder mig ikke om at du igen lægger mig ord i munden.
Med venlig hilsen
Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#6738 - 18/12/2002 04:22
|
Bruger
|
Dagnir skrev:
jeg bryder mig ikke om at sætte personnavne på denne form men når I nu gerne vil.....
Hej Dagnir,
I et debatforum som dette er det vel rimeligt at henvise til andre debat-deltageres konkrete udsagn (med et citat og evt. et link), og altså dermed nævne navne. Fordi ingen debat-deltagers udsagn kan tages som andet end denne deltagers udsagn. Altså alle deltageres udsagn må nødvendigvis stå for deres egen regning. (Moderatorerne er nok lidt mere bundet, idet man må forvente at de tilslutter sig målsætningerne med JesusNet, men de har sandelig også deres egne meninger.)
Dog vil jeg sige, at man ikke kan lave citat- og link-henvisninger til alt, så nogle gange bliver det for lidt, nogle gange for meget, og nogle gange er det lige tilpas.
I dit oprindelige indlæg "Mørkets Fyrste..... "
http://jesusnet.dk/cafethomas/forum/showthreaded.php?Cat=&Board=div&Number=13179&page=0&view=collapsed&sb=5&o=&fpart=1
skrev du:
Gang på gang, når jeg taler/skrive/lytte til Kristne, kommer det samme emne op, og det der omtales er "Frygten for Satan og behovet for at han findes" ...klip... "Hvorfor er I bange ??"
Måske er det også brugen af udtrykket "behovet for at han findes" samt ordet "I", der er med til at vække ønske om en nærmere forklaring. Hvem er det der snakker om et sådant behov??? Og hvem i al verden er "I"??? Alle og ingen kan føle sig truffet.
Nå, men faktisk kan jeg godt nikke genkendende til, at emnet "satan" er blevet taget op her og der, f.eks. i debatten om tarotkort og i debatten om det alternative.
Og i den forbindelse er jeg kommet i tanke om en fjernsynsudsendelse jeg så for nogle år siden om en kvinde der var blivet frelst fra tarotkortenes verden og nu troede på Jesus. Udsendelsen var et mesterstykke i hypnotisk suggestion om hvor forfærdelige tarotkortene var. Men tarot - og også hypnotisk suggestion for den sags skyld - er hverken værre eller bedre end kristendom. Det der er værre eller bedre efter min mening, er om der er misbrug eller brug tilstede. Det er misbrug af tarot hvis man bruger kortene til at pådutte nogen noget imod deres vilje, og det er "brug" hvis man bruger kortene konstruktivt i et samarbejde. Det samme gælder kristendom; kristendom ER blevet brugt af nogen til at tvinge andre mod deres vilje, det kan man IKKE klandre Jesus for. Men kristendommen er også blevet brugt konstruktivt og kærligt, og vi kan vel nok blive enige om at det er det sidste der er meningen?
Jeg tror ikke, at Jesus havde tænkt sig, at folk skulle snakke stolpe op og stolpe ned om satan, jeg tror snarere han havde tænkt sig at folk skulle finde tilbage til deres glæde, forundring og kærligheden i Guds vilje.
Er der dybest set nogen forskel på at finde sig selv og at finde Gud? Er der nogen forskel på ens egen vilje og Guds vilje, hvis viljen er af livet og livet er af Gud? Er der nogen forskel på kærligheden i ens egen vilje og kærligheden i Guds vilje, hvis kærlighed er af Gud?
|
|
Til toppen
|
|
|
#6740 - 18/12/2002 10:00
|
Bruger
|
Hej Hvis det er fra mit inlæg så synes jeg at jeg har gjort mit til at få rettet misforståelsen.....  Dagnir er der andet jeg kan gøre  for at overbevise dig om at jeg altså ikke frygter satan på den måde du hentyder til. Jeg har en sund respekt for ham og ved at hvis jeg ikke holder mit tæt til Jesus kan han hurtigt få mig helt væk både fra ham og hele min tro(kristendommen)
Venlig hilsen Ester
|
|
Til toppen
|
|
|
#6741 - 18/12/2002 10:45
|
Bruger
|
Jeg ville godt støtte Esmeralds perspektiv på det, så jeg prøver at sammenligne med trafikken. Vi går ikke og taler om, at vi er bange for at gå over gaden - de færreste er vel - ? Men prøv at tage bind for øjnene, og gå så over en stærkt trafikeret vej! Så tror jeg, de fleste ville være rædselsslagne, for det ligner en bevægelse mod den visse død. Men tager vi de forholdsregler, vi kender til: Ser os for, venter, til der kommer et 'hul' osv osv, så er der ingen angst. Hvis angsten alligevel florerer, så vi ikke kan tale om andet, så er der noget galt. Og det behøver hverken være trafikken eller forholdsreglerne, det er snarere måden at forholde sig på. Jeg er helt enig med Lars Peter, når han siger, at Jesus vel havde til hensigt, at vi skulle finde tilbage til vores glæde ved Gud i stedet for at frygte. Det er sådan, jeg selv lever, på nær når jeg glemmer det (ret tit  , men alligevel.) Forholdsreglerne i den åndelige trafik skal selvfølgelig læres, og selvfølgelig kan det da ængste, hvis man har opfattelsen af, at der er nogen, man holder af, som tager let på det. Og ligesom vi i trafikken møder især unge, der bevæger sig omkring som om de er udødelige, så kan vi da også se eksempler på, at mennesker bevæger sig omkring i den åndelige trafik, som om de enten er usårlige eller har total forkørsesret osv. Og så må vi efter bedste evne og overbevisning gøre et eller andet. Men kronisk frygt er en misforståelse. Så absolut. Hvis vi skal være bange altid kan vi lige så godt lægge os til at dø med det samme. Hvis der så er nogen, der er bange altid, så skal vi snare hjælpe end tage det som en påtvungen standard.
Venlig hilsen
Eva
|
|
Til toppen
|
|
|
#6742 - 18/12/2002 12:38
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Nemlig Eva !
Vi skal elske og frygte Gud og Ham alene. Det står i Bibelen. Den onde, og alt hans væsen og alle hans gerninger skal vi forsage. Det står i vores trosbekendelse. Og "forsage" er noget helt andet end frygte ! Det er også noget endet end "bekæmpe".
Så når vi ser op på korset og modtager hvad Jesus i sin ufattelige kærlighed vil give os, så har vi intet at frygte. "Når Han er for os, hvem kan da være imod os?"
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#6743 - 18/12/2002 12:57
[Re: kristina]
|
Bruger
|
"ser op på korset"??
jeg kommer til at tænke (igen) på min mormor, der ikke kunne forstå eller rigtig accepterer at nogle Kristne tilbad den døende Jesus på kroset, nå han, som hun sagde "var opståen" og det var også her jeg første gang stødte på en renlivet frygt for satan, ikke gennem min mormor eller de fleste andre i Brødremeningheden, men hos nogle få der og gennem de der kom fra JV. min mormor forklarede det på denne måde, "det er ikke den onde selv man skal være bange for, men hvad mennesket er i stand til når de er bange for Jesus"
|
|
Til toppen
|
|
|
|