Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 6 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#66955 - 14/07/2006 22:17 Er Teologi blevet kedeligt?
joppe
Bruger

Reg.: 09/02/2002
Sted: Nørrebro, København
Hej

Jeg er meget aktiv i studenterpolitik og har lige været til nogle møder omkring ansøgninger og optagelser af studerende der vil begynde en universitetsuddannelse til efteråret.
Noget der undrer mig er teologistudiet.
Teologistudiet oplever et meget kraftigt fald af ansøgere. Hvad er grunden til det?

Citat:
Langt færre ønsker at læse teologi

12-07-2006

Interessen for at studere teologi falder. Blot 146 i år havde ønsket teologi som første prioritet, da de sendte deres ansøgning til universiteterne. Det er 23 procent færre end sidste år samt et fald på 100 ansøgere på bare syv år. Samtidig vokser de unges interesse for at læse religionsvidenskab. På et år har 33 procent flere således fået religionsvidenskab som førsteprioritet.

- Samlet set har vi lidt flere ansøgere til universitetet i år, men ansøgningen til netop teologi er rekordlav og kan ikke forklares med mindre ungdomsårgange, siger studiechef på Københavns Universitet Jakob Lange.

Kristeligt Dagblad 11-07-2006, Ritzau 10-07-2006

Efter en muhammedkrise og store debatter i om hvor meget religion skal fylde i samfundet, ville man tro at folk ville være mere interesseret i religion. Det er de også, men bare ikke den form for religionsundervisning teologistudiet kan tilbyde. Religionsvidenskab har aldrig fået så mange ansøgninger som i år, og folk skal kæmpe for at få en plads. På teologistudiet er der så få ansøgninger at alle som søger kommer ind.

Hvad sker det for teologi idag? Er det blevet kedeligt? Er det ikke tidssvarende? Er teologisstudiets fokus på Luthersk-Evangelsk kristendom slået fallit i et Danmark hvor folkekirken er blevet kedeligt for de unge som interesserer sig for andre religioner?

Hvordan kommer teologistudiet ud af denne krise? Vil de overhovedet komme ud af krisen?

Jeg ved at der er et par teologer, præster og teologistuderende her på siden. Hvad mener I?

mvh.

Joppe

Religionsstuderende, Katolik, Frimurer

Til toppen 
#66956 - 14/07/2006 22:26 Re: Er Teologi blevet kedeligt? [Re: joppe]
Buus
Bruger

Reg.: 13/11/2004
Hej Joppe,

Nu er jeg ikke klar over hvor meget teologi omfatter, men jeg har i lang tid haft interesseri, og haft lyst til, at læse religionshistorie, oldtidsskrifter og den slags - helst fra Brigham Young universitetet i Utah (det kender du vist godt), men hvilke fag omfatter et teologistudie i Danmark egentlig idag?

Mvh
John

Til toppen 
#66957 - 14/07/2006 22:29 Re: Er Teologi blevet kedeligt? [Re: Buus]
joppe
Bruger

Ja, BYU kender jeg altfor godt. Udmærket universitet. Jeg har bare ikke ret meget til overs for universiteter der kun underviser religion udfra en bestemt tro.

Hvis du vil vide mere om teologistudiet kunne du fx. kigge på http://www.teol.ku.dk/

mvh.

Joppe

Til toppen 
#66958 - 14/07/2006 22:42 Re: Er Teologi blevet kedeligt? [Re: Buus]
Pietisten
Bruger

Reg.: 31/05/2004
Her kan du se hvilke grundfag det drejer sig om. Personligt tror jeg at "flugten" hovedsageligt skyldes sprogkravene, men også engagementet, det er på en måde ikke et fag man rigtig kan gå til objektivt, ligesom religionsstudier i almindelighed, det er i hvert fald den fornemmelse jeg har, og også mener at have læst et sted for nyligt.

Fag på teologi (ba)

Guds fred!

Til toppen 
#66959 - 14/07/2006 22:43 Re: Er Teologi blevet kedeligt? [Re: joppe]
museeye
Bruger

Reg.: 31/03/2006
Sted: Århus V
Som du selv er inde på, så er der for tiden meget fokus på religion. Og som jeg ser det, er nutidens dansker ikke meget interesseret i at fordybe dig i ét emne, når man kan få en pakke med større mangfoldighed; derfor vælger folk ikke teologi men religionsvidenskab.

Denne tendens kan man vel også se i andre samfundslag og uddannelser? Nemlig tendensen til at vælge et mangfoldighedsstudie eller overflødighedshorn i stedet for at vælge en kage eller et specifikt emne, som man så går des mere i dybden med?

Jeg mener, at teologistudiet sagtens kunne have større og mere dybdegående undervisning i andre religioner samt undervisning i bl.a psykologi. Men problemet bliver så nok, at studiet bliver alt for omfattende.

Jeg mener bestemt ikke teologi er (blevet) kedeligt, men tidens ånd hælder nok mere til et overfladisk mangfoldigheds studie end et dybdegående enkelthedsstudie.
Jeg tror, der kan være noget om, at Folkekirken har mistet de unge af grunde, som ikke (ummidelbart) hører denne tråd til.

Jeg tror studievalget svinger meget, så om nogle år ser man nok en fremgang i tilslutningen teologi. Men ingen tvivl om, at studiet skal markedsføre sig bedre, for på den måde at fange interessen på nye studerende.

Til toppen 
#66960 - 14/07/2006 22:46 Re: Er Teologi blevet kedeligt? [Re: Pietisten]
joppe
Bruger

Citat:
Her kan du se hvilke grundfag det drejer sig om. Personligt tror jeg at "flugten" hovedsageligt skyldes sprogkravene, men også engagementet, det er på en måde ikke et fag man rigtig kan gå til objektivt, ligesom religionsstudier i almindelighed, det er i hvert fald den fornemmelse jeg har, og også mener at have læst et sted for nyligt.

Fag på teologi (ba)

Guds fred!

Religionsvidenskab har også sprogkrav. Ofte på et højere niveau end teologi.(det hebraisk man læser på teologi er ikke godkendt på religionsvidenskab) Det holder ikke ansøgerne til religionsvidenskab tilbage.

Jeg er jo ikke helt objektiv omkring spørgsmålet da jeg selv læser religonsvidenskab, men grunden måske at teologi er så enspåret? At man binder sig til en forholdsvis lille religion og ser alt religiøst udfra den?

mvh

Joppe

Til toppen 
#66961 - 14/07/2006 23:21 Re: Er Teologi blevet kedeligt? [Re: joppe]
Pietisten
Bruger

Reg.: 31/05/2004
Hej joppe

Ja du har måske nok ret, så er det måske et simpelt modefænomen, som Museeye vist også var inde på.

Men måske skal grunden findes i selve grunden til at man læste teologi da det så at sige blev opfundet, det var af trosmæssige grunde og pga overbevisning og kald til at prædike Ordet, og at det dermed ikke var et problem at det var religiøst "ensporet", dengang fandtes såkaldte "levebrødspræster" vist ikke "Ensporet" tror jeg også at nogle ville protestere imod, religiøst ensporet, ja måske, men alligevel bredt, historie, filosofi, filosofihistorie og sprog osv. Men det er ofte anderledes i dag, så kan man kalde studiet ensporet eller hvad man vil, det er det måske nok men har også en grund til at være det, hvis man for eksempel skulle forestille sig en mullah-uddannelse, stud. imam (smukt) eller stud. guru whatever, ville de nok være lige så "ensporet" hvorimod et religionsstudie i sagens natur er så bredt som noget studie overhovedet kan være, der kommer vel næsten en ny religion til dagligt. Og hele den religiøse bølge har et vældigt tag i folk.

Teologi kunne måske nok bruge et bredere perspektiv i forhold til religionerne, men det har man da vel også mere eller mindre fri mulighed til i dele af studiet, hvis man vil, de teologiske discipliner kan man af god grund ikke komme uden om og studiet er vel et af de længste der findes i forvejen, bortset fra medicin.

Der må vist en teologistuderende ind over, jeg har ikke mere at sige

Citat:
At man binder sig til en forholdsvis lille religion

Good one!

Guds fred!

Til toppen 
#66962 - 14/07/2006 23:48 Re: Er Teologi blevet kedeligt? [Re: museeye]
joppe
Bruger

Hej

"overfladisk mangfoldigheds studie" kalder du religionsvidenskab. Jeg håber det er mangel på viden eller en simpel fordom. Religionshistorikere vil nok ikke være enige i din holdning. Få studier er så dybtgående som religionsvidenskab

Men jeg kan godt se din pointe. Unge vil måske ikke binde sig til noget i den grad. På religionsvidenskab har man muligheden til at vælge mellem en mængde af religioner at fordybe sig i. Teologi er i den grad begrænset.

Man kan sagtens begynde at undervise om andre religioner på teoligistudiet. Men hvis man bliver ved med at bruge en stærk luthersk-evangelsk diskurs, er det jo ikke den store forskel. En teolog uddannet på et protestantisk fakultet vil jo næppe være ret troværdig hvis han udtaler sig om katolicismen, Johevas Vidner eller Islam.

Og er det ikke, når det kommer til stykket, teologistudiets store problem? Studiet er meget begrænset og har faste rammer og en fast diskurs. Folk idag er ikke interesseret i de faste rammer. Teologi kan jo kun profilere sig og makedsføre sig som et luthersk-evangelst studie. Når folk ikke er interesserede i det, så har teologi en stort problem.

Min teori er at jo mere internationaliseret samfundet blir, jo mere interesse vil fremmede religioner få. Tiden hvor Luther og Grundvig var de vigtigste religiøse personer er forbi og jeg tror aldrig tiden vil komme tilbage.

mvh

joppe

Til toppen 
#66963 - 15/07/2006 01:12 Hvad skete der med din avatar? [Re: joppe]
Buus
Bruger

Hej Joppe,

Tak for linket. Jeg bemærkede din avatar - øh, jeg håber ikke at du har været ude for en traumatisk oplevelse, som har gjort dig 10-20 år ældre på en uge. Hvem er dig

Mvh
John

Til toppen 
#66964 - 15/07/2006 02:42 Re: Hvad skete der med din avatar? [Re: Buus]
joppe
Bruger

Citat:
Hej Joppe,

Tak for linket. Jeg bemærkede din avatar - øh, jeg håber ikke at du har været ude for en traumatisk oplevelse, som har gjort dig 10-20 år ældre på en uge. Hvem er dig

Mvh
John

Når jeg nu har skrevet 500 indlæg, så tænkte jeg at der måtte ske lidt fornyelse. Når nu Opus Dei er så meget i media (pga den grove mistolkning i DaVinci mysteriet) tænkte jeg at jeg ville bruge Den katolske helgen og Opus Deis grundlægger Josémarie Escrivá som billede.

Vi må se hvilket billede jeg bruger om 500 indlæg

mvh

joppe

Til toppen 
#66965 - 15/07/2006 13:28 Re: Hvad skete der med din avatar? [Re: joppe]
Buus
Bruger

lol, meget morsomt

Til toppen 
#66966 - 15/07/2006 13:30 Re: Er Teologi blevet kedeligt? [Re: Pietisten]
Buus
Bruger

Hej pietisten,

Tak for linket.

Mvh
John

Til toppen 
#66967 - 15/07/2006 18:19 Re: Er Teologi blevet kedeligt? [Re: joppe]
Anonym
Anonym

Vil lige kort indskyde, at man på Teo i Aarhus havde fremgang i ansøgning sidste år, at det er kommet lige så mange ansøger som sidste år, så synes ikke det kan kaldes fald,..

Så det må vel være på KU så?

Men som sådan samlignet med fortiden, så jo, efter som kulturen har bevæget sig er virker teologien ikke så atraktiv som studie, og der er knyttet en masse fordomme til det også, og det er egentlig synd, for Teologi og arbejdet med det som sådan er ikke kedeligt men spændende.
Jeg erkender det handler self om interesse... men alligevel

Hvis vi er kedelig så er det os som personer og ikke som studie :-)
Jeg synes da ikke jeg er kedelig :-)
Min personlige opfattelse af Teologi er at det er fedeste og mest givende studie jeg kunne forstille mig..
Men igen.. erkendt,.. Personlig opfattelse..

Mvh Lars/stud.theol
og studenterpolitisk aktiv
I teologiskråd og au-fællesråd.

Til toppen 
#66968 - 15/07/2006 18:25 Re: Er Teologi blevet kedeligt? [Re: joppe]
Anonym
Anonym

Jeg vil faktisk mene at Teologien er lige så dybt om ikke dybere..
Men på den anden side, handler det vel egentlig om hvorvidt den enkelte
studerende fungere...

Der er med sikkerhed dygtige og seriøse studerende begge steder...

Eller faktisk kan jeg ikke se noget belæg for at nogen uddanneselse skulle
i udgangspunktet gå mindre i dybden end andre...

Jeg har oplevet at vores lærer på AU, fra religionsvidenskab var svævende og ikke grundfæstede i deres undervisning og at Teo's undervisere var langt mere proffesionelle og gik i dybden, men igen viser det jo ikke om den enkelte studerende for noget ud af det eller de kommer i dybden selv...

Jeg har sagt og mener stadig, at Religionsvidenskab kunne være et godt tilvalgsfag/retning på overbygningen på teologi istedet for som egentlig uddannelse..

Og så er jeg ikke enig i den opfattelse og forklaring af teologistudiets rammer, jeg skal ikke kunne udtale mig om KU, men jeg ved, og da jeg læser her på AU, der tit og ofte bliver gjort bredt brug af andet stof, og at undervisningen her ikke følger en bestemt tolkning...
Det er heller ikke min opfattelse efter flere gentagne dialoger med studs fra religionsvidenskab at de har et bredere eller bedre billede og har mere viden om andre religioner... Men igen det er min oplevelse af Teo og Religionsvidenskab her, jeg ved ikke om kvaliteten af Religionsvidenskab er bedre og højere i København..

Hvad der kunne være mere fedt var mere studiekredse med folk fra begge uddannelser og sådan...fx fordrag og sådan..

Halløjsa fra Lars...

Til toppen 
#66969 - 15/07/2006 18:38 Re: Er Teologi blevet kedeligt? [Re: Buus]
Anonym
Anonym

Hejsa, det her udgøre 2005+ altså den nuværende uddannelse i Teologi
hvis du søgte ind nu..
eller er det nogel ændringer for andre der er startede tidligere.. og er på andre ordninger..

Bacheloruddannelse i teologi
Modul I: Propædeutisk sprog
Græsk I
Græsk II
Græsk III
Latin
Modul II: Eksegese
Bibelkundskab (1. årsprøve)
Hebraisk
Gammel Testamente
Ny Testamente I: Jesus fra Nazareth, hans liv og f
Ny Testamente II: Urkristendommen og evangelielit.
Ny Testamente III: Urkristendommen og brevlitt.
Modul III: Kirkehistorie
Kirkehistorie I: Oldtid og middelalder
Kirkehistorie II: Nyere og nyeste tid
Modul IV: Systematisk teologi
Dogmatik I: Værklæsning
Dogmatik II: Problemstillinger og positioner
Etik og religionsfilosofi I: Værklæsning
Etik og religionsfilosofi II: Problemstill. og pos
Modul V: Tværfag
Teologihistorie (1. årsprøve)
Religionsfag I: Teori og fænomenologi (1. årsprøve
Religionsfag II: Tema
Studium Generale
Modul VI: Afsluttende studier
Valgfag
Bachelorprojekt

Og så kommer der jo en kandidat ovenpå :-)
mvh stud.theol Lars

Til toppen 
#66970 - 15/07/2006 18:43 Re: Er Teologi blevet kedeligt? [Re: joppe]
Anonym
Anonym

Jeg synes lige du skal huske at få med
at det du mener er Hebraisk på Teo I kbh ikke passer til kravene på ReVid kbh

Underviserne på AU findes eftersigende ikke bedre i skandinavien

Og så synes jeg termen "lille religion" om Kristendommen er forkert, det er den største...
Ikke at jeg ikke synes at andre religioner er vigtige,..
læser meget fra andre sider end bare kristendommen, og en masse filosofi..

Jeg tror teo har fordomme om Revid
og Revid om teo, og at diskutere dem bringer ikke rigtigt noget frem
andet end måske irritation...

mvh stud.theol
Lars

Til toppen 
#66971 - 16/07/2006 09:41 Re: Er Teologi blevet kedeligt? [Re: ]
joppe
Bruger

Citat:
Jeg synes lige du skal huske at få med
at det du mener er Hebraisk på Teo I kbh ikke passer til kravene på ReVid kbh
Citat:

Den hebraisk der undervises på samtlige teologiske fakulteter i Danmark er på et for lavt niveau for at man skal kunne bruge det i religionsvidenskab. Grunden er at hebraisk, som det undervises på de teologiske uddannelser, udelukkende handler om at få nok viden til at kunne studere det gamle testamente. Da jeg læste hebraisk på religionsvidenskab, skulle jeg, udover det "bibelske" hebraisk, også lære moderne hebraisk som der bliver talt i dagens Israel.

Citat:

Underviserne på AU findes eftersigende ikke bedre i skandinavien

Det er jo ligegyldigt hvis de er bundne af en studieorning der sætter niveaut lavt.

Citat:

Og så synes jeg termen "lille religion" om Kristendommen er forkert, det er den største...
Ikke at jeg ikke synes at andre religioner er vigtige,..
læser meget fra andre sider end bare kristendommen, og en masse filosofi..

Jeg taler ikke om kristendom når jeg omtaler "en lille religion". Jeg taler om den luthersk-evangelske tro. De humanistisle uddannelser tager udgangspunkt i den luthers-evangelske diskurs. Det afspegler sig i deres filosofi og sprogstudier.

Citat:

Jeg tror teo har fordomme om Revid
og Revid om teo, og at diskutere dem bringer ikke rigtigt noget frem
andet end måske irritation...

Udgangspunktet i denne tråd var min undren over at dagens unge mennesker ikke ønsker at læse teologi. Af en eller anden grund så får de eologiske uddannelser sværere og sværere at få folk til studiet. Det er den grund jeg er ude efter.

mvh.

Joppe

Til toppen 
#66972 - 16/07/2006 21:32 Re: Er Teologi blevet kedeligt? [Re: joppe]
Jaric
Bruger

Reg.: 30/04/2004
Sted: Albertslund
Nu har jeg læst (det meste) af denne diskussion igennem, og da jeg selv læser Teologi på KU, har jeg da et par bud på hvorfor folk ikke vælger teologi, samt hvorfor mange falder fra.

Jeg startede på teologi sidste år, hvor et rekordstort antal mennesker (160) meldte sig ind. Nu er vi 50-60 tilbage!!

Nogen falder fra fordi det absolut ikke er det de troede... andre fordi det er for svært (vi ligger ud med latin og så græsk efter et halvt år, det skræmte mange væk.)

Jeg tror ikke der er mange der vælger det, fordi alle mener at man kun har een mulighed som cand. theol. nemlig at blvie præst. Det er da også den vej jeg vil gå og mange andre på studiet, men det er ikke den eneste mulighed.

Jeg synes absolut ikke teologi er blevet 'kedeligt' eller skal være mere 'omfavnende' med andre fag osv. Teologi er naturligvis kedeligt hvis man ikke er kristen, eller ikke interesserer sig for kristendommen, men så har man heller ikke tænkt særlig langt hvis man melder sig til faget, ifølge min mening.

~Lisbeth

(c)Jars of Clay: "I'm enough a cynic to believe."

Til toppen 
#66973 - 17/07/2006 09:23 Re: Er Teologi blevet kedeligt? [Re: Jaric]
museeye
Bruger

Reg.: 31/03/2006
Sted: Århus V
Lige en kommentar til "men så har man heller ikke tænkt særlig langt hvis man melder sig til faget, ifølge min mening."

Som du selv er inde på, falder mange fra fordi de skræmmes væk af sprogfagene. Men de fag burde man jo vide lå i faget, hvis man havde tænkt sig om.

Jeg kan ikke se argumentet med at sprogfagene skræmmer, som en gyldig argument, da sprogfagene ikke er værre end fx tysk og engelsk - som jo undervises i folkeskolen!

Nu skriver jeg jo ud fra Århus' undervisning og standarder, men jeg mener bestemt ikke, det kommer an på hvilke fag man har, men hvordan man vælger at forholde sig til fagene.

Hvordan lærte man i sin tid engelsk og tysk?
Græsk, latin og hebraisk kan læres ligesådan.

Man kan måske bedre sige, at de studerende, som falder fra, er dem, som ikke gider beskæftige sig med fagene. Og så er vi tilbage til din slutkommentar: de kunne have tænkt sig om, før de valgte teologi.

Til toppen 
#66974 - 18/07/2006 14:25 Re: Er Teologi blevet kedeligt? [Re: museeye]
Anonym
Anonym

Hejs Ole, lige nogle enkelte kommentare! og tak for sidste Parti..

Du skriver mhs til Tysk og engelsk og sådan!..
Har du taget forbehold for at man fx i den almene skole underviser på folkeskole plan og på gymansiet på gymansie plan,...

Og når du så kommer til Universitet så stiger kravet og undervisnings planet
og har man så ikke nogen i forvejen kendskab til Hebraisk fx, så er det altså op ad bakke, og derfor forståeligt at nogen skræmmes væk eller giver op.....

Du kan selvfølgelig sagtens lære græsk, som tysk..
men hvis du startede med at læse tysk på uni, er det nok ikke så ligetil
som hvis det var i folkeskolen, og så kan det blive en noget sværer opgave at løse

Så det handler vel om, at de som har evner og vilje klare sig
og dem som ikke har falder fra..

Mvh Lars

Til toppen 
#66975 - 18/07/2006 14:49 Re: Er Teologi blevet kedeligt? [Re: joppe]
Anonym
Anonym

Hejsa igen Joppe.----

Jo det har relevans at underviserne er af topkvalitet,...
Men undervisnigen er jo klart præget at det mål, forståelse af GT
Men jeg ved også vores lærer her på AU, sigter at man udbreder sin Hebraisk forståelse så vidt muligt, så det kommer jo egentlig an på den studerenes flid selv, og ikke som sådan undervisningen som sådan..

Jeg afviser dit postulat om at Hebraisk undervisningen er ringere eller ikke dyb nok, jeg vil henvise til der findes ligeså mange kilder som henviser til Au's sprogundervisning er i absoluttopklasse.. Men du har jo kun refereret til Kbh i din personlige opfattelse..

Vi kan blive enige om at hvordan der vægtes, er forskelligt..
Teologien vægter til start på Gt, siden derefter
Hvor i måske vægter uden for Gt,..

Men det kan jeg ikke se er et argument for ringere eller bedre undervisning i Hebraisk...

Jeg vil også afvise dit postulat om at der undervises udfra en Luthersk tanke, det kan jeg på ingen måde genkende i noget som helst herovre på AU

Jeg tror folk fravælger Teologi pga af fordommen af Teologi kun kan blive til præster,... Så må man fra de teologiske fakulteter bare blive bedre til at oplyse om hvad det ellers kan blive til,... Og så kunne man evt udvidde Teologien med at nedlægge Revid, og gøre det til en linie på Teologi for de teoler som ikke vil være præster...

Mvh Lars/stud.theol

Til toppen 
#66976 - 20/07/2006 08:57 en lille note [Re: ]
joppe
Bruger

Sprogundervisningen på de teologiske studier (også AU) er på propedeutisk niveau. Det vil sige aldrig højere end gymnasieniveau.

Jeg har ikke kunnet finde en studieordning for teologistudiet i Århus (hvor finder man den?), men ifølge hjemmesiden er al sprogundervisning propedeutik.

mvh.

Joppe

Til toppen 
#66977 - 20/07/2006 09:57 Re: en lille note [Re: joppe]
Kefas

Administrator
Bruger

Reg.: 11/10/2001
Sted: Århus
Jeg synes det er en ret ligegyldig debat, men lad mig lige slå et par ting fast i forholdt til sprogundervisningen på Teologisk Fakultet i Århus.

Studieordningen for Bacheloruddannelsen i teologi §33 beskriver kravene for de propædeutiske fag, latin og græsk. De kan hurtigt sammenlignes med kravene for propædeutisk latin og græsk på religionsvidenskab i denne oversigt . Omfangsmæssigt er kravene for latin identiske, men vægtes med 5 ECTS point højere på religionsvidenskab. Hvad angår græsk er pensumkravene højere på teologi, bl.a. skal der læses klassisk græsk, hvor der på rel.vid. kun læses koiné, og vægtes 5 ECTS point højere end religionsvidenskab.

Hebraisk er ikke, og har aldrig været, blandt de propædeutiske fag på teologistudiet. Bacheloruddannelsen i religionsvidenskabs studieordning angiver ikke, hvilke krav der er til hebraisk, hvad den teologiske gør. Derfor er det ikke helt gennemsigtigt, hvilke forskel, der er i kravene. Tidligere var det sådan, at man på teologistudiet kunne vælge at tage den større eksamen, Examen Hebraicum, som de studerende på det hedengangne semitisk filologi tog. Sådan som jeg umiddelbart forstår studieordningen på religionsvidenskabs bacheloruddannelse, så skal man kun have ét sprogfag, enten et af de propædeutiske eller sanskrit, pali eller hebraisk, hvor man på teologi er pisket til at have tre. Jeg vover derfor at konkludere, at den samlede byrde hvad angår sprogundervisning er højest på teologi.

Med hensyn til kvaliteten af undervisningen, ja, så er det i hovedregelen de samme lærere, der underviser på teologi og religionsvidenskab. I hvert fald med hensyn til hebraisk.

Peter Guldager Dahl
Netmissionær
peter@jesusnet.dk

Til toppen 
#66978 - 20/07/2006 19:53 Re: en lille note [Re: Kefas]
Jaric
Bruger

Reg.: 30/04/2004
Sted: Albertslund
En af jer (kan ikke lige finde hvem??) skrev at græsk og latin var ligeså nemt at lære som tysk og engelsk. NEJ.
Jeg ved godt at jeg ikke er den eneste teologistuderende her, men kravene er naturligvis større end i gymansiet og det går meget hurtigere! Er man væk en uge med lungebetændelse er man *meget* langt bagud. Og det er det der skræmmer mange væk, at man skal bruge mellem 2-4 timer hver dag på hvert sprogfag - ifølge underviserne, som også er enige i at det netop *er* de mange sprog der skræmmer mange af de førsteårsstuderende væk...

(c)Jars of Clay: "I'm enough a cynic to believe."

Til toppen 
#66979 - 20/07/2006 22:15 Re: en lille note [Re: Kefas]
Anonym
Anonym

Well done Kefas..

Bedre tror jeg ikke jeg kunne have forklaret det :-)

mvh Lars/stud.theol

Til toppen 
#66980 - 20/07/2006 22:19 Re: en lille note [Re: Jaric]
Anonym
Anonym

Jeg har også oplevet at dem som jeg kender fra Gym som har græsk og Latin faktisk har langt lettere lektier, og færre undervisninges gange om ugen,...
og så et helt år til eksamen.. hvor vi har 3 stk...

Så fra mine observationer vil det ikke virker helt korrekt at samligne
Gym Græsk/Latin med Uni Græsk/Latin

:-)

mvh Lars

Til toppen 
#66981 - 21/07/2006 09:17 Re: en lille note [Re: Kefas]
joppe
Bruger

Tak for dit svar. Jeg ved ikke om det gav nogle svar, da vi nok har fokuseret på forskellige ting.

Og der skal siges at jeg læser på det humanistiske fakultet i Kbh og har ikke sat mig ind i det teologiske religionsvidenskab der udbydes i Århus.

Du har fuldstændigt ret i at den samlede sprogbyrde er tungere på teologistudiet end på religionsvidenskab.

Kravene/mulighederne adskiller sig en del mellem religionsvidenskab på det teologiske fakultet i Århus og Religionsvidenskab på det humanistiske Fakultet i København.

Når en religionsstuderende ønsker at læse Latin eller græsk i København, kan han vælge at følge teologistudiets kurser eller læse det på græsk/latinstudiet. Niveauet er omkring det samme og antallet ECTS opfylder de krav religionsvidenskab stiller på sprogstudium.
At religionsvidenskab ikke læser oldgræsk er det værste gang vrøvl. Hvis du skal have gymnasiekompetanve og vælger religion som gymnasiesidefag eller om du vil læse kristendomshistorisk kandidatuddannelse skal du have læst 30 ects (over 1œ år) oldgræsk + 30 ects NT på oldgræsk for at overhovedet kunne læse videre.

Vælger den studerende at læse fx. kinesisk, japansk, russisk, etc. gøres det på de studier der kan udbyde undervisning på et niveau og i et omfang så det opfylder religionsvidenskabs krav. Dette gælder også Hebraisk. Da det teologiske fakultets udbud af hebraisk undervisning er på et lavt niveau og kun opnår 13 ects, kan det slet ikke bruges på religionsvidenskab. Deri ligger min pointe at det er fuldstændigt ligegyldigt om underviserne på det teologiske fakultet i Århus er landets bedste i hebraisk, når faget ligger på et for lavt niveau for at kunne bruges på religionsvidenskab.

mvh

Joppe

Til toppen 
#66982 - 21/07/2006 09:19 Re: en lille note [Re: ]
joppe
Bruger

Citat:
Jeg har også oplevet at dem som jeg kender fra Gym som har græsk og Latin faktisk har langt lettere lektier, og færre undervisninges gange om ugen,...
og så et helt år til eksamen.. hvor vi har 3 stk...

Så fra mine observationer vil det ikke virker helt korrekt at samligne
Gym Græsk/Latin med Uni Græsk/Latin

:-)

mvh Lars

Tror du ikke det har at gøre med den tid man har til rådighed? Dem jeg kender der læste latin i gymnasiet havde 3 år til det. Dem der læser religionsvidenskab/teologi/latinsk propædeutik har ofte kun 6-12 månder at læse det samme.

mvh.

joppe

Til toppen 
#66983 - 21/07/2006 10:48 Re: en lille note [Re: joppe]
Anonym
Anonym

Hej igen Joppe..

Tid eller ej, Gymnasiet og Universitetet har forskellige standarter..
Og underviserne på Uni er højere uddannet end gymansielærer, det mener
jeg også må have sin indvirkning..

Men
Jeg lagde mærke til ved 3 af mine venner som går på 3 forskellige gymansier her i landet, at deres "lektier" var væsentlig lettere end vores.
Faktisk var det skræmmende hvor lidt syntaks de havde fået undervist, morfologien sad fint fast, men de havde kun latin eller græsk et par gange ugen, og med et væstenligt lavere lektie standart, hvad enten studieordning prædiker.........

på teologi skal du til eksamen hvert halve år i græsk, så tempoet er væsentlig højere,..hver eksamen er dedikeret til fx, Morfologien, Syntaksen, og til sidste en mundtlig med begge dele,.. 1œ og 3 eksamener.
PÅ teologi har du græsk hverdag de 2 første semestre, og 4gange om ugen det sidste semester.

Desuden har vores underviser på AU præsenteret os i undervisningen for:
Koine græsk, Klassisk græsk, Doisk og Atthisk,... forskellene kan være små og store, men alligevel...

Så alt i alt, mener jeg at standarten på sprog på teologi er høje og af kvalitet, og betydeligt over gymnasieplan...

Mvh Lars/stud.theol

Til toppen 
#66984 - 21/07/2006 10:59 Re: en lille note [Re: joppe]
Anonym
Anonym

Jeg glad for du endelig kommer frem til at du ikke kan samligne fagene fra Ku til Au og omvendt..

Hvis du vægter efter point, kan du jo ikke afgøre om undervisning faktisk er af høj kvalitet eller lign. bare fordi system har vurderet så og så mange point...

Og jeg har ikke hørt nogen steder af sprogfagene skulle være bedre på religionsvidenskab,.. Men det er da klart at hvis du vælger fx
at læse fx græsk filologi, så kommer du mere i dybden end ved teologi...
og så fremdeles...

Og når Aarhus Universitet teologiske-græsk/hebraisk undervisning er så god at den bliver anvendt/kopieret af andre og udbredt i udlandet, så fejler den nok ikke noget

Og spørgsmålet er som Reviden og Teologen bruger deres sprogkunskaber
på samme måde??...

Mvh Lars/Stud.theol

Til toppen 
#66985 - 21/07/2006 11:24 Re: en lille note [Re: ]
LarsBj
Bruger

Reg.: 09/09/2002
Sted: Sjælland
"Så alt i alt, mener jeg at standarten på sprog på teologi er høje og af kvalitet"

Nå da! Er det virkelig nødvendigt med sådan en? De er jo nok ikke ved at opruste til krig, så et almindeligt Dannebrog kan vel gøre det?

mvh
LarsBj

*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.*
Isaac Newton

Til toppen 
#66986 - 21/07/2006 11:51 Re: standarter .. [Re: LarsBj]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn

Nåja: "Dansk Våben Standart 1 - en guide til at bygge sværd til live-rollespil ..."
(ref. Google ..)

Med bøn om tilgivelse for aldeles utidig fnisen ..

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#66987 - 21/07/2006 14:53 Re: en lille note [Re: joppe]
Kefas

Administrator
Bruger

Reg.: 11/10/2001
Sted: Århus
Citat:
At religionsvidenskab ikke læser oldgræsk er det værste gang vrøvl.

Jeg forholdt mig til Teologisk Fakultet i Århus' bacheloruddannelse i religionsvidenskabs officielle studieordning og dennes pensumkrav til propædeutisk græsk. Der indgår klassisk græsk med tydelighed ikke. Jeg forholdt mig altså ikke til, om de senere eller tidligere i studiet tilvælger at læse klassisk græsk. Ejheller til studieordningen for religionsvidenskab på Københavns Universitet.
Citat:
Dette gælder også Hebraisk. Da det teologiske fakultets udbud af hebraisk undervisning er på et lavt niveau og kun opnår 13 ects, kan det slet ikke bruges på religionsvidenskab. Deri ligger min pointe at det er fuldstændigt ligegyldigt om underviserne på det teologiske fakultet i Århus er landets bedste i hebraisk, når faget ligger på et for lavt niveau for at kunne bruges på religionsvidenskab.

Indtil videre er det en udokumenteret påstand, at hebraisk på teologiuddannelsen i Århus på Teologisk Fakultet er på lavere niveau end den hebraiskundervisning, der tilbydes på religionsvidenskabsuddannelserne på samme fakultet. (Jeg har ledt, men kan intetsteds finde en oversigt over, hvad der tilbydes af hebraiskundervisning for religionsvidenskabsstuderende i Århus.) Men det virker næppe sandsynligt. At det er anderledes i København, hvor religionsvidenskab og teologi har hjemme på to forskellige fakulteter er meget tænkeligt, og jeg har aldrig hævdet andet.

Peter Guldager Dahl
Netmissionær
peter@jesusnet.dk

Til toppen 
#66988 - 22/07/2006 18:51 Re: standarter .. [Re: kristina]
Anonym
Anonym

*suk*

Til toppen 
#66989 - 22/07/2006 19:46 Re: standarter .. [Re: ]
LarsBj
Bruger

Reg.: 09/09/2002
Sted: Sjælland
Citat:

*suk*

Undskyld!

*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.*
Isaac Newton

Til toppen 
#66990 - 24/07/2006 14:20 Re: en lille note [Re: ]
joppe
Bruger

Citat:

Jeg glad for du endelig kommer frem til at du ikke kan samligne fagene fra Ku til Au og omvendt..

Hvis du vægter efter point, kan du jo ikke afgøre om undervisning faktisk er af høj kvalitet eller lign. bare fordi system har vurderet så og så mange point...

Og jeg har ikke hørt nogen steder af sprogfagene skulle være bedre på religionsvidenskab,.. Men det er da klart at hvis du vælger fx
at læse fx græsk filologi, så kommer du mere i dybden end ved teologi...
og så fremdeles...

Og når Aarhus Universitet teologiske-græsk/hebraisk undervisning er så god at den bliver anvendt/kopieret af andre og udbredt i udlandet, så fejler den nok ikke noget

Og spørgsmålet er som Reviden og Teologen bruger deres sprogkunskaber
på samme måde??...

Mvh Lars/Stud.theol

Det har du fuldstændigt ret i. Min erfaring er grundet på arbejde i studienævn hvor flere ansøgere fra teologi har ønsket at få meritoverført hebraisk. Disse ansøgere er kommet fra både Kbh og Århus. De har hver gang blevet afvist af både afdelingen og fakultetet med begrundelsen at niveauet er for lavt på de teologiske studier.
Det er det jeg tager udgangspunkt i. Det kan godt være at studienævn, akademisk råd og dekan er helt galt på den. Det skal jeg ikke kunne sige.

mvh.

Joppe

Til toppen 
#66991 - 24/07/2006 14:25 Re: en lille note [Re: ]
joppe
Bruger

Hej

I praktiken ja. Men i teorin og på eksamensbeviset skal der ikke være forskel på gymnasiesprog og propædeutik på universitetet. Det er jo derfor propædeutik på universitetet ikke er SU-beretiget.

Da jeg læste hebraisk på universitetet var det 5 timer om dagen i to semestre. Vi skulle lære både bibelsk og moderne hebraisk. Det er klart at niveauet har ligget højere end da 15-16 årige skal lære et sprog.

Men når det kommer til stykket og man står med sit eksamensbevis i hånden, så er det ikke meget mere værd end et par års studier på gymnasiet.

mvh.

Joppe

Til toppen 
#66992 - 24/07/2006 14:57 Re: en lille note [Re: joppe]
Anonym
Anonym

Ja, det kunne jo godt skyldes snobberi fra deres side, man kan aldrig vide.

Intressant er det bare at undervisningen i hebraisk og græsk er gode nok til at man godt kan bruge dem på mange af de store universiteter i udlandet hvor kravene er ganske høje, nok også højere end hos revid i kbh,...

Jeg er selv aktiv i studentetpolitik, bla. via TeologiskRåd og Au-fællesråd, og jeg har ikke på noget tidspunkt hørt om at man skulle have bedre undervisning end hos os, og faktisk har vi revid studs som flygter herover pga. undervisningen på KUŽs manglende niveaut,.. og så kan vi sidde her for altid og beskylde den anden part for dårlig undervisning,....

Jeg stillede dig spørgsmålet som du skøjtede henover, og jeg ville faktisk
gerne have du lige svare, fordi jeg tror faktisk det kan være relevant at snakke om hvad bruger Teologerne og revids deres sprog til? og sådan...

Mvh Lars og god sommer....

Til toppen 
#66993 - 24/07/2006 15:00 Re: en lille note [Re: joppe]
Anonym
Anonym

Propedeutikken er SU berettiget!

I al fald får du Su for den her på AU!
Og fordi "systemet" label er at der er det samme, så ved du ligeså godt som jeg at den praktisk og i teoretisk er højere på uni.

Mvh Lars

Til toppen 
#66994 - 26/07/2006 12:34 Re: en lille note [Re: ]
joppe
Bruger

Kan det være at I læser andre fag samtidigt og får SU for dem? Ifølge SU-styrelsen kan man kun få SU-klip for propædeutik med tilbagevirkende kraft.

Som sagt så er vi enige om at det er hårdere at læse på universitetet i forhold til gymnasiet. Men når man har sin universitetsgrad, så får man en kompetancebeskrivelse hvor sprogniveauet på propædeutiske sprog står som gymnasieniveau.

mvh.

Joppe

Til toppen 
#66995 - 26/07/2006 19:42 Re: en lille note [Re: joppe]
Anonym
Anonym

Nej du har kompetence til at læse doktergrad :-)
Og til udlægge skriften rent og purt for lægfolket....

:-) Det kan godt være at "man i systematisk" tanke mener at der ligger den
men belært af erfaring er planet og standarten meget højere....

Jeg tvivler på det er nødvendigt at læse hebraisk på hebraisk for at forstå det ligeså godt..

Mvh Lars og God sommer og solskin

Til toppen 
#66996 - 30/07/2006 06:12 Re: Er Teologi blevet kedeligt? [Re: joppe]
Maxtor
Bruger

Reg.: 28/03/2006
Hvad er det de siger hver 3 bliver forsørget af staten så der er ikke tid til Teologi så kæmp vidre med jeres gæld og hep på UN

Til toppen 
#66997 - 30/07/2006 21:30 Re: Er Teologi blevet kedeligt? [Re: Maxtor]
anniesr
Bruger

Reg.: 30/03/2005
Sted: Amager
Hej Maxtor,
Citat:
der er ikke tid til Teologi

Der må, efter min ydmyge mening, altid være tid til at fordybe sig i at lære om Gud, også på teologistudiet. En klog gut ved navn Rosenius sagde engang "Som dit kendskab til Gud er, så vil også din gudsfrygt være" - og jeg tror der er noget om det. Ikke at vi bliver bedre kristne af at være kloge på dogmer, eller at vi alle skal læse teologi, men jeg tror ikke vi tager skade af at søge viden om det, tværtimod.
Citat:
hep på UN

Hvem er det? Mener du det vi i Danmark kalder for FN? Og hvorfor skal jeg heppe på dem?

Mvh og god søndag fra Annie

There is a crack in everything, that's how the light gets in.
(Leonard Cohen)

Til toppen 
#66998 - 02/08/2006 19:24 Re: Er Teologi blevet kedeligt? [Re: anniesr]
Maxtor
Bruger

Hej.Pas nu på tingende ikke bliver for alvorlige her Annie min lille tråd var ment som en Joke til dem der kan se det sjove i den hvis du ikke kan så surt for dig.

De korte ord beskriver egentligt super godt hvad jeg syntes mere end en lang uddybende tekst ville kunne men nu skal jeg nok prøve.

Det er muligt at Joppe og logebrødrende er begyndt og sande at de unge er træt af folkekirken og teologi.Godt spottet hemlige brødre siger jeg bare ! .

For os almindelige mennesker der ikke kender nogen der kender nogen der er noget har det nu været åbenbart for i mange år.Hvis du går ind på en Cafe i kbh og spørger en ung person om hvad er teologi vil du sikker få et svar som.Er det en sygisk sygdom ? eller jeg tror ikke på eventyr OSV.

Så svaret er Ja Teologi er ikke blevet kedeligt det har altid været kedeligt ! Nu er der nok nogle der bliver sure da de sammenligner Teologi med det at være en kristen.Det mener jeg ikke er rigtigt (En satanist studere også teologi)

Jeg betegner ikke mig selv som en Kristen men som personligt troende på Jesus / Yahsua som Gud søn.

Jeg mener at et samfund bliver skabt omkring jer der ikke efterlader jer tid til at nå at høre Gud kalde på jer.Jeg kender kun en der kunne finde på at skabe sådan et samfund !
De fleste af os kæmper med gæld hele livet ja de fleste dør i gæld hvis det ikke er slaverri Annie hvad er så ?

Den bedste slave en den slave der tror han/hun er fri.Jeg er sikker på at Joppe kan finde det i en bog der står på en hylde langt inde i Logeslottet men måske han ikke har høj nok grad til at få lov til at læse i den !

Med hensyn til FN/UN så mener jeg at de er den nye globale verdens orden hyldet af alle vestens konger pave og vores egen statsminister.Det ny verdens politi også beskrevet i bibelen som riget af Jern og Jord.

Til sidst Annie skal jeg forstå det sådan ?

"Som dit kendskab til Gud er, så vil også din gudsfrygt være"

At du mener jeg ingen kendskab til gud har ? og der med ingen Guds frygt har ?
Det er farlig tale tror jeg !

Mvh Peter

Til toppen 
#66999 - 03/08/2006 00:07 Re: Er Teologi blevet kedeligt? [Re: Maxtor]
anniesr
Bruger

Hej Maxtor,
Citat:
min lille tråd var ment som en Joke til dem der kan se det sjove i den hvis du ikke kan så surt for dig.

Nej - jeg fangede vist ikke lige at det var en joke, så for mig og eventuelle andre der måtte være lidt tungnemme, ville det være rart hvis du ville skære det lidt mere ud i pap når du joker - det kan være svært at læse et smil eller et tonefald... Men fred med det.
Citat:
Teologi er ikke blevet kedeligt det har altid været kedeligt !

Der er vi vist uenige - du har din holdning og jeg har min. er det ikke lidt ligesom at diskutere om rød eller grøn er pænest, eller om jazz lyder fantastisk eller forfærdeligt?
Citat:
Nu er der nok nogle der bliver sure da de sammenligner Teologi med det at være en kristen.Det mener jeg ikke er rigtigt (En satanist studere også teologi)

Det mener jeg heller ikke det er - og jeg har faktisk ikke mødt nogen der gør...
Citat:
Med hensyn til FN/UN så mener jeg at de er den nye globale verdens orden hyldet af alle vestens konger pave og vores egen statsminister.Det ny verdens politi også beskrevet i bibelen som riget af Jern og Jord.

okay, det var bare det jeg gerne ville have uddybet - så du var altså ironisk, da du du opfordrede til at heppe på UN?
Citat:
Til sidst Annie skal jeg forstå det sådan ?

"Som dit kendskab til Gud er, så vil også din gudsfrygt være"

At du mener jeg ingen kendskab til gud har ? og der med ingen Guds frygt har ?
Det er farlig tale tror jeg !

Nej - nu er jeg bange for du læser noget ind i mit indlæg som ikke står der, så jeg er glad for at du spør direkte. Det mener jeg ikke. Det jeg gerne ville understrege var, at ved at lære Gud bedre at kende kan vi få mere lyst til/længsel efter til at frygte/elske/tjene ham. Jeg tror at læren om Gud (Teologi) er en af vejene. Men før det: Bøn, personlig bibelstudie, undervisning og fællesskab med Gud gennem sakramenterne.
Så den var altså ikke møntet på dig personligt - det var lige så meget til mig selv og alle andre som gerne vil kende og bruges af ham...

Håber jeg fik forklaret mig lidt bedre.

Guds Fred, Annie.

(Leonard Cohen)

Til toppen 
#67000 - 03/08/2006 09:16 Re: Er Teologi blevet kedeligt? [Re: Maxtor]
joppe
Bruger

Hej

I stedet for at komme med små useriøse kritiske sætninger om frimureri, synes jeg det vlles være en god idé hvis du startede en ny tråd hvor du kom med seriøsr kritik over frimureri (hvis du nu har noget). Jeg er sikker på at der findes brugere af jesusnet der vil diskutere det med dig.

mvh.

Joppe

Til toppen 
#67001 - 08/08/2006 13:59 Re: Er Teologi blevet kedeligt? [Re: joppe]
Maxtor
Bruger

Hej.

Joppe 80% af mine indlæg er kritik af Frimure/hemlig elite/skjulte motiver med mere

Lige PT er der ikke sket noget der kræver flere indlæg

Mvh Peter

Til toppen 
#67002 - 08/08/2006 15:24 Re: Er Teologi blevet kedeligt? [Re: Maxtor]
Anonym
Anonym

Frimurene har ikke så vidt jeg ved skjulte motiver der vedrører offentligheden.
Og faktisk laver Logerne masser af velgørenhed,...

Så Maxtor, din ide om en hemmlig-verdens-liga, er ikke frimueriet

Mvh Lars

Til toppen 
#67003 - 08/08/2006 15:58 Re: Er Teologi blevet kedeligt? [Re: ]
Maxtor
Bruger

Er du ikke blevet smidt ud

Lars du snakker om noget du ikke aner noget om er du ikke konge af planeten Texaco ?

Mvh Peter

Til toppen 
#67004 - 08/08/2006 17:14 Re: Er Teologi blevet kedeligt? [Re: Maxtor]
Anonym
Anonym

Jeg har aldrig indtrådt i Logen, da jeg stadig nok er for Ung til det..
men jeg er sikker på at jeg vil få tilbudet om indtrædelse når jeg bliver ældre..
Så må vi se om det har min interesse til den tid...

Men jeg synes du sviner nogen uden grund..

Lasr

Til toppen 
#67005 - 08/08/2006 17:35 Ordstyreren om frimureri. [Re: Maxtor]
anniesr
Bruger

Kære Peter.
Citat:
oppe 80% af mine indlæg er kritik af Frimure/hemlig elite/skjulte motiver med mere

Lige PT er der ikke sket noget der kræver flere indlæg

Hvis du gerne vil debattere frimurerlogen, så start en tråd og kom med et relevant oplæg.
Det her fører absolut ingen vegne.

(Leonard Cohen)

Til toppen 
#67006 - 08/08/2006 17:50 Re: Ordstyreren om frimureri. [Re: anniesr]
Maxtor
Bruger

Jeg har lige lavet en.Men den fik du hurtigt slettet på hvilket grundlag om jeg må spørge ?

Til toppen 
#67007 - 08/08/2006 17:51 Re: Ordstyreren om frimureri. [Re: Maxtor]
anniesr
Bruger

Min begrundelse står ved tråden i papirkurven.

Derudover handlede den da vist om kvinder, og elle frimureri?

Mvh

(Leonard Cohen)

Til toppen 
#67008 - 08/08/2006 21:45 Re: Er Teologi blevet kedeligt? [Re: ]
joppe
Bruger

Citat:
Jeg har aldrig indtrådt i Logen, da jeg stadig nok er for Ung til det..
men jeg er sikker på at jeg vil få tilbudet om indtrædelse når jeg bliver ældre..
Så må vi se om det har min interesse til den tid...

Men jeg synes du sviner nogen uden grund..

Lasr

Nu ved jeg ikke hvor gammel du er, men flere og flere unge søger ind i logen idag.
Og husk at frimureri er noget su søger om , ikke noget du bliver inviteret eller får tilbud om

Vi må ikke opfodre eller invitere folk. Vi kan kun opfodre folk om at undersøge sagen. Hvis de ber om hjælp er vi der med det samme

Jeg håber der kommer en ordentlig tråd omkring frimureriet, da det åbenbart er mange der interesserer sig for det af forskellige grunde.

mvh.

Joppe

Til toppen 
#67009 - 08/08/2006 21:59 Re: Er Teologi blevet kedeligt? [Re: joppe]
Anonym
Anonym

Hej Joppe..

Jeg finder i stor grad Logen intressant, mange i vennekredsen og familien er logebrødre, men jeg har en personligt interesse i være kommet lidt længere med mit studie inden jeg giver mig i kast med andet...

Jeg har fået hints og "opfordringer"
Hvis du har noget du mener er et must read, er jeg da intresseret,
du kan evt. skrive i private mail, så vi ej belemre resten JN med intern snak :-)

Jeg håber også på en fed snak om frimureriet,.. gerne med en aflivning af lidt fordomme og lidt fokus på koncept og grundlag :-)

Mvh Lars

Ændret af Evangelisten (08/08/2006 22:02)

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær