Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 6 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#66955 - 14/07/2006 22:17 Er Teologi blevet kedeligt?
joppe
Bruger

Reg.: 09/02/2002
Sted: Nørrebro, København
Hej

Jeg er meget aktiv i studenterpolitik og har lige været til nogle møder omkring ansøgninger og optagelser af studerende der vil begynde en universitetsuddannelse til efteråret.
Noget der undrer mig er teologistudiet.
Teologistudiet oplever et meget kraftigt fald af ansøgere. Hvad er grunden til det?

Citat:
Langt færre ønsker at læse teologi

12-07-2006

Interessen for at studere teologi falder. Blot 146 i år havde ønsket teologi som første prioritet, da de sendte deres ansøgning til universiteterne. Det er 23 procent færre end sidste år samt et fald på 100 ansøgere på bare syv år. Samtidig vokser de unges interesse for at læse religionsvidenskab. På et år har 33 procent flere således fået religionsvidenskab som førsteprioritet.

- Samlet set har vi lidt flere ansøgere til universitetet i år, men ansøgningen til netop teologi er rekordlav og kan ikke forklares med mindre ungdomsårgange, siger studiechef på Københavns Universitet Jakob Lange.

Kristeligt Dagblad 11-07-2006, Ritzau 10-07-2006

Efter en muhammedkrise og store debatter i om hvor meget religion skal fylde i samfundet, ville man tro at folk ville være mere interesseret i religion. Det er de også, men bare ikke den form for religionsundervisning teologistudiet kan tilbyde. Religionsvidenskab har aldrig fået så mange ansøgninger som i år, og folk skal kæmpe for at få en plads. På teologistudiet er der så få ansøgninger at alle som søger kommer ind.

Hvad sker det for teologi idag? Er det blevet kedeligt? Er det ikke tidssvarende? Er teologisstudiets fokus på Luthersk-Evangelsk kristendom slået fallit i et Danmark hvor folkekirken er blevet kedeligt for de unge som interesserer sig for andre religioner?