Hej Kefas Ben-Adam,
Tak for dit svar. Det er interessant at høre en jødes kommentarer om disse ting og jeg har gemt dem i min mappe (over Israels historie mm.)
Du skrev:
Men et klassisk svar er, at Ja.. Vi tror at Herren (bH) skal sende en der skal udfri, ikke kun Israel, men hele verden, for krig og stridigheder.. Jeg ved ikke om det lige er under denne konflikt, som ser ud til (jeg frygter det værste og håber det bedste) at kunne udvikle sig til noget frygteligt..
Mit svar:
Vi tror det samme, at når Herren kommer så vil han tilintetgøre de hære som i en nær fremtid vil angribe Jerusalem, men efter at han har været her vil der være andre nationer end Israel på jorden og de vil leve i fred. Vi tror på at der er nationer, som ikke vil være med i angrebet på Israel. Til de nationer som er i opposition til Israel har Herren sagt (ikke fra Bibelen):
"O, I nationer, har I ihukommet jøderne, min gamle pagts folk? Nej, men I har forbandet dem og hadet dem, og I har ikke søgt at genrejse dem. Men se, jeg vil gengælde alt dette på jeres eget hoved, thi jeg, Herren, har ikke glemt mit folk." (2.Ne. 29:5)
Du skrev:
Nogen jøder mener, at når man taler om haMoshiach (Messias), så er det i forståelsen af en "messiansk tid".. Det er jeg ikke selv tilhænger af, men de har deres argumenter..
Andre, som mig, mener at det vil være en person, der skal komme og lede Israel i krigen mod "nationerne" (goyim).. Dog vil de "retfærdige hedninge" være på Israels side (surprise )..
Mit svar:
Vi tror både at der vil være tale om en messiansk tid (tusindårsriget efter hans komme), og at det vil være Herren der som person vil komme og kæmpe for Israel når Jerusalem angribes. Han vil udfri sit folk, og de mere retfærdige blandt ikke-jøderne/hedningerne vil blive bevaret, mens krigshærene som samler sig i millionvis nord for Jerusalem vil blive tilintetgjort ved hans komme. Vi tror altså også på at Herren vil komme som en (ophøjet og herliggjort) person. Vores forskellighed går på hvem Herren er. Vi tror på at Jahve fra gamle testamentes tid var Messias, Herren, der påtog sig et fysisk legeme for at tilvejebringe et evigtvarende offer for synder

Du skrev:
Han vil samle alle Israels folk (også de manglende ti stammer) og verden vil lære kendskab om og til Herren (bH)..
Mit svar:
Det er fantastisk at tænke på, at disse ting lige nu er under forberedelse og vil ske.
Du skrev:
Når vi læser profetierne, så kan vi ikke nå frem til andet end at det er reel krig.. Det er ikke noget med at gøre op med sig selv, men en reel trussel og fare, man bliver nødt til at fjerne..
Mit svar:
Det er trist at det er sådan. Men når nogle er så uforsonlige at de ikke vil anerkende Israels eksistens, ikke vil bruge demokrati og forhandling til at nå frem til retfærdige kompromier, så er det jo svært at nå frem til en retfærdig løsning. Vold fører ikke til noget. Det er meget trist. Men Israels position som krigsmagt i mellemøsten er opfyldelse af profeti, og et at tidernes tegn. Og bygherren som har bygget huset (jorden), og dermed ejer landområderne, vælger selv hvem han vil give dem til.
Israel er blevet en formidabel krigsmagt, og det er opfyldelse af profeti. Profeten Zakarias sagde:
"Se, jeg gør Jerusalem til et berusende bæger for alle de omboende folk; også Juda vil blive ramt, når Jerusalem belejres. På den dag gør jeg Jerusalem til en tung sten for alle folkene; de, der forsøger at løfte den, vil rive sig til blods. Så samles alle jordens folk mod byen...På den dag agter jeg at udrydde alle de folkeslag, som rykker imod Jerusalem" (Zak. 12:2-3,9)
Udtrykket at Jerusalem i de sidste dage skulle være et "berusende bæger" har efter vores tro anvendelse på alle de nationer, som vælger at stride imod landet Israel, ikke de nationer som ikke er i opposition til staten Israel.
Du skrev:
Det er unægteligt et stort område.. Og det er af den grund, at ultranationale religiøse jøder taler om et "storIsrael".. Læg mærke til, at det er de nationalistisk-religiøse jøder, hvilke der ikke er mange af.. Den udbredte holdning er, at Eretz Yisrael (Landet Israel - Det Lovede Land) først vil blive [gen]oprettet (sammen med Templet) ved haMoshiachs komme, og at det ikke er op til os at gøre noget ved.. Der er så andre der mener, at vi skal "hjælpe" Herren (bH) igang.. Det mener jeg er blasfemisk, men sådan er der så meget..
Mit svar:
Interessant. Jeg tror heller ikke at det vil gå i opfyldelse før Messias har været her.
Du skrev:
Jamen, vi regner jo de tolv stammer for Israels hus.. Vi har flere udtryk for Israel som folk: bney Yisrael (Israels børn), Am Yisrael (Israels folk) og beyt Yisrael (Israels hus)..
Man mener at have fundet spor af de fortabte stammer, bl.a. falashaerne i Etiopien, de kinesiske jøder og de indiske jøder.. Der er faktisk en del jødiske grupper i Afrika, bl.a. i Nigeria ( Nigerianske jøder )..
Mit svar:
Interessant, altså at nogle af folkene fra det nordlige rige skulle være gået sydpå istedet for nordpå. Nu ved jeg at iflg. traditionel kristendom er apokryferne ikke en del af skriftens kanon - pånær den katolske kirke, som vist bruger apokryferne (?). Vi tror på at bøgerne i apokryferne indeholder både menneskeværk (tanker), men også hellig skrift som oprindeligt kom fra sandhedens kilde. Om de tabte stammer står der efter deres tilfangetagelse af assyrerne, i den apokryfiske bog Esdra et syn, som Herren gav ham:
"Og de (tabte stammer) bestemte sig til at de ville forlade den hedenske folkegruppe, og drage til et fjernt land, hvor der aldrig havde boet mennesker, så de der kunne bevare deres vedtægter, som de aldrig havde holdt i deres eget land. Og de tog til Eufrate ad en snæver passage i floden. Thi den Allerhøjeste havde vist dem tegn, og holdtd floden i stilstand indtil de var kommet over den. Thi der var en lang vej at gå igennem dette land - nemlig et år og et halvt, og det er det område som kaldes Arsaret. Der blev de indtil de sidste tider." (2. Esdra 13:41-43)
Arsaret skulle være afledet af hebræisk og betyde 'et andet land.' De bestemte sig til at drage til et fjernt land, hvor mennesker aldrig havde boet, så de kunne blive fri for al forurenende indflydelse. Iflg. hvad vi tror så kunne dette land kun findes i nord. Det sydlige Asien var allerede sædet for en forholdsvis gammel civilisation. I det nordlige Afrika blomstrede Ægypten, og det sydlige Europa var hurtigt ved at blive fyldt med verdens fremtidige herskere. Derfor tror vi på at de, efter at de var kommet over Eufrat floden ved Herrens indgriben, og var uden for fare fra de mediske og persiske horders side, ændrede retning og fortsatte deres vandring i retning af polarstjernen.
Tillad mig nu at forklare ud fra min tro. Det er svært for mig hvis jeg ikke må bruge de ting ud fra hvilke min tro udspringer.
Frelseren støttede Esdras beretning i sin undervisning af nephis folk i Amerika, da han viste sig for dem, for han talte om de tabte stammer:
"Og Faderen har ikke på noget tidspunkt givet mig befaling, at jeg skulle omtale det til jeres brødre i Jerusalem. Faderen har heller ikke nogensinde bafalet mig at fortælle dem om de andre stammer af Israels hus, som Faderen har ført ud af landet." (3.Ne. 15:14-15)
Jeremias nævner også flere steder, Juda og Israel skulle komme fra nordens land:
"I de dage skal Juda gå til Israel, og sammen skal de komme fra Nordens land til det land, jeg gav jeres fædre i eje." (Jer. 3:18)
"Så sandt Herren lever, som førte israelitterne op fra Nordens land og fra alle de lande, han fordrev dem til.« Jeg vil føre dem tilbage til den jord, jeg gav deres fædre." (Jer. 16:15)
"Jeg bringer dem fra Nordens land, jeg samler dem fra jordens fjerneste egne." (Jer. 31:8)
Du skrev:
Jeg vil lige sige, at der går historier om at stammen Dan skulle være kommet så langt nordpå som til Danmark og rent faktisk er grundlæggere af Danmark.. Det er ikke en historie med hold i..
Mit svar:
Dan-mark - meget interessant

Det kunne da være herligt hvis det var sådan. Når jeg betragter gennemsnitsdanskeren så er det generelt nogle gode mennesker, men de fleste er utroligt ligeglade med religion, og det synes jeg er lidt bekymrende.

Vi vil huske at bede for Israel og for de uskyldige mennesker på begge sider, som lider pga disse ting lige nu, i vores familiebønner. Jeg vil også huske det i mine personlige bønner. Du har ret i at det har betydning for os alle. Intet menneske er en ø.
Mvh
John