0 registrerede () og
6
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#66838 - 13/07/2006 21:54
Re: Inseminering uden far
[Re: holbo]
|
Anonym
Anonym
|
Kunstig befrugtning hvor den mandlige sædcelle ikke stammer fra ægtemanden er en alvorlig overtrædelse af Guds lov.
Fodnoten til 3Mos 18:20 lyder således i NV: "Du må ikke give din udtømmelse som sæd til din landsmands hustru og således blive uren derved."
|
|
Til toppen
|
|
|
#66840 - 14/07/2006 00:58
[Re: ]
|
Bruger
Reg.: 23/10/2001
Sted: Nivå, gudhjælpemig
|
benjax skrev: Citat: Kunstig befrugtning hvor den mandlige sædcelle ikke stammer fra ægtemanden er en alvorlig overtrædelse af Guds lov.
Fodnoten til 3Mos 18:20 lyder således i NV: "Du må ikke give din udtømmelse som sæd til din landsmands hustru og således blive uren derved."
Øhm – nogle gange hører man, at Jesus afskaffede moseloven. Eller var det kun udvalgte paragraffer? I så fald: hvilke?
hilsen matthias
"[T]here is no sensible limit to what the human mind is capable of believing, against any amount of contrary evidence." - R. Dawkins
|
|
Til toppen
|
|
|
#66841 - 14/07/2006 11:08
[Re: matthias]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
|
Hej Matthias.
Reglerne om renhed og urenhed gælder ikke længere, og det nævnte sted handler heller ikke om kunstig befrugtning, men om at have samleje med en andens hustru. Noget, der også forbydes i NT, men ikke med kultisk urenhed som begrundelse. Hvad Jehovas Vidner (som Benjax tilhører), lærer om brug af renhedsforskrifterne, ved jeg ikke. Men jeg ville sige, at det er forkert at blive insemineret med sæd fra en mand, man ikke er gift med, af samme grund som det er forkert at gå i seng med en, man ikke er gift med. Alt andet lige er det jo det biologiske grundformål med sex at få børn, omend det ikke er det eneste formål. En af grundene til, at sex hører ægteskabet til, er vel også hensynet til evt. børn, der måtte komme ud af det - for fx. at undgå den situation, at en gift kvinde får et barn, som ikke er hendes mands. Eller for at undgå, at børn, der er resultatet af løse forbindelser, vokser op uden en far.
Mvh. Anne.
|
|
Til toppen
|
|
|
#66842 - 14/07/2006 14:29
[Re: AnnePande]
|
Bruger
Reg.: 07/07/2006
Sted: -
|
Hej Anne Pande. Du skriver: Citat: Men jeg ville sige, at det er forkert at blive insemineret med sæd fra en mand, man ikke er gift med ...
Hvad vil du mene, et par hvor manden ikke producere sædceller, skal gøre? Jeg vælger at se vores vidskabelige formåen som et udtryk for Guds barmhjertighed overfor os.
Naturligvis er det meningen, vi samtidig skal tænke os om og vende os til Gud efter svar. Men kan du fortælle mig, præcist HVORFOR eller HVAD der gør, at insemenering med en 3. parts sæd skulle være så forkert?
† Child-of-God †
Luk. 24,5 "Hvorfor leder I efter den levende blandt de døde?"
|
|
Til toppen
|
|
|
#66843 - 14/07/2006 16:59
|
Bruger
Reg.: 15/10/2001
Sted: Silkeborg
|
Hej holbo
Du er ikke den eneste der finder det urimeligt. Jeg er personligt ligeglad med om de må eller ikke må få foretaget insemineringer, men jeg syntes det er konsekvent latterligt at det offentlige skal betale. Så kan jeg da fremkomme med en længere liste af private anliggender, som det offentlige lige så vel kunne betale.
De skulle hellere få orden i deres hjertebehandlinger og lignende først.
Undskyld ulejligheden
|
|
Til toppen
|
|
|
#66844 - 14/07/2006 18:25
[Re: Child-of-God]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Child of God.
Hvad jeg ville mene, de skulle gøre? Adoptere, for eksempel. Jeg kender tilfælde, hvor nogle har gjort det, netop for at undgå at blande en tredjepart ind på førnævnte måde. Man kan jo godt værdsætte videnskaben som Guds gave alligevel, selv om man evt. afviser at bruge noget af den i visse tilfælde af etiske grunde. Jeg ville også mene, at det var forkert, at en kvinde gik i seng med en anden (fertil) mand for at de kunne få et barn, også selv om det var efter aftale med kvindens ægtemand. (Det er også forekommet, har jeg hørt.) Det er vel i princippet det samme der sker.
Mvh. Anne.
Ændret af AnnePande (14/07/2006 18:27)
|
|
Til toppen
|
|
|
#66845 - 15/07/2006 17:09
|
Bruger
Reg.: 01/10/2001
Sted: Rask Mølle
|
Umiddelbart vil jeg mene, der er en vis forskel på at have sex med tredje part i forhold til inseminering med tredjemands sæd, men ellers vil jeg da give AnnePande ret i, at det var bedre at adoptere. Der er masser af børn i verden, som har brug for kærlige forældre, så der er jo nok at tage af.
Men egentlig var selve udgangspunktet for mig at diskutere, om kunstig befrugtning bør involvere en mand, der kan tage rollen som far.
Det mener jeg jo, der bør være, fordi man ellers har statsautoriserede faderløse. Hvad folk gør selv er én ting, men hvad staten bidrager til er en ganske anden .
mvh.
Per
|
|
Til toppen
|
|
|
#66846 - 15/07/2006 19:09
|
Anonym
Anonym
|
Hej Holbo..
Ja, jeg synes egentlig har tilkendegivet min holdning i den anden debat.
At jeg ikke mener der noget grundlag for at mene at Lebiske eller Enlige eller bøsser ikke kan klare opgaven godt at være forældre Jeg mener modargumenterne bunder i fordomme, religiøse for nogens vedkomne..
God aften..
Mvh Lars:)
|
|
Til toppen
|
|
|
#66847 - 15/07/2006 19:11
|
Anonym
Anonym
|
Påmindelse om at du henviser til jødisk, og ikke kristenlære, som er nedskrevet af deutorominister..
Så man kan ikke sige som sådan at det markere kristen lære..
Mvh stud.theol
|
|
Til toppen
|
|
|
#66849 - 16/07/2006 02:46
|
Anonym
Anonym
|
Hejsa Holbo.. Ja vi er enige om at sociologien og psykologien kan give os et praj om tingene men det kan ikke give os et præcist direkte almen og evigt gyldigt svar som ikke kan diskuteres.... I en religiøs debat, kunne man selvfølgelig henvise til skriftsteder som taler om det foragtelige med homoseksualitet,.. Debatten jeg ønskede at nå lidt frem til var om ikke man burde "revurdere sit syn"... istedet for at måske holde fast i nogle gamle termer... men tilbage til debatten... Da jeg mente fordomme, mente jeg medudgangspunkt i hvordan folk argumenterede herinde, så jeg beklager meget den misforståelse...... Hvad jeg egentlig tænkte var mere at folk netop ikke kom med teoretiske eller videnskabelig eller lign. argumenter for hvordan emnet kunne behandles, jeg syntes meget argumentet lå i "jeg synes.. fordi".. og så var der ikke rigtigt noget efter fordi Jeg er ikke vild med at det offentlige skal betale, det burde de selv gøre Men jeg vil ikke fratage mennesker rettigheden til at få børn og være forældre,.. Dialog skal der til, ganske enig. Jeg søgte selv at skabe den ved at lufte spørgsmålet, og indtil videre har alle givet mig nogenlunde ret at børn behøver bla. omsorg m.m som basis, og at homoseksuelle også kunne udvise dette.. dertil kom så argumentet i den anden debat, at man, jeg som jeg sagde før, lod det blive... synes fordi... punktum... Jeg ved dette er lidt off topic i direkte forhold til dit debatoplæg, men alligevel synes jeg disse hænger i samme genre.. Mvh Stud.theol Lars
|
|
Til toppen
|
|
|
#66850 - 16/07/2006 10:42
|
Bruger
Sted: Nykøbing Mors
|
Citat: I en religiøs debat, kunne man selvfølgelig henvise til skriftsteder som taler om det foragtelige med homoseksualitet,.. Debatten jeg ønskede at nå lidt frem til var om ikke man burde "revurdere sit syn"... istedet for at måske holde fast i nogle gamle termer... men tilbage til debatten...
I en religiøs debat burde det vel være naturligt at komme med religiøse argumenter? Altså skriftsteder. Det er jo trods alt det religiøses fundament.
Hvorfor er det at du vil, at man skal "revurdere sit syn"? Fra andre debatter ved jeg, at det er for at "følge med tiden", men Guds ord er vel netop eviggyldige, så at "følge med tiden" er vel lidt i strid med det religiøse? Eller hvor i Guds ord finder du, at vi kan/skal/må ændre på Guds ord/lov? (Eller frasortere det vi ikke synes passer ind i nutidens kultur/samfund)
Citat: Da jeg mente fordomme, mente jeg medudgangspunkt i hvordan folk argumenterede herinde, så jeg beklager meget den misforståelse...... Hvad jeg egentlig tænkte var mere at folk netop ikke kom med teoretiske eller videnskabelig eller lign. argumenter for hvordan emnet kunne behandles, jeg syntes meget argumentet lå i "jeg synes.. fordi".. og så var der ikke rigtigt noget efter fordi
Ville det ikke være mærkeligt at komme med teoretiske eller videnskabelige argumenter i en debat som denne? Den handler jo om moral og etik. Kan det videnskabeligt bevises hvilken etik/moral der er den bedste? Og i såfald, den bedste med hensyn til hvad?
|
|
Til toppen
|
|
|
#66851 - 16/07/2006 10:55
[Re: Lord Dean]
|
Bruger
|
Nu er mit dilemma jo her at jeg både er kristen og vil argumentere for mine synspunkter ud fra den sammenhæng, men også er Kristendemokrat og er aktiv medspiller i den debat i det offentlige og dermed også argumenterer for mit synspunkt på det politiske plan.
Både politisk og religiøst er jeg modstander af insemineringsloven af 2. juni, fordi jeg mener, det er modsat det, der gavner mennesker. Religiøst, fordi Gud ikke vil, at børn skal vokse op uden en far (eller for den sags skyld en mor, men det er jo en anden debat) og politisk, fordi de, der véd noget om den menneskelige psyke og samfundets opbygning peger på væsentlige problemer med en opvækst, hvor man ikke kan spejle sig i forældre af begge køn.
Efter et indlæg i Jyllandsposten fik jeg en opringning fra en psykoterapeut, der kunne fortælle en masse om, hvad der sker med børn, som ikke får en sund opvækst med en mor og en far. Det er ikke for børn, kan jeg hilse og sige - men vi byder børn det alligevel...
mvh.
Per
|
|
Til toppen
|
|
|
#66852 - 16/07/2006 11:01
|
Bruger
Reg.: 05/06/2003
Sted: København
|
Hej Holbo.. Citat: Efter et indlæg i Jyllandsposten fik jeg en opringning fra en psykoterapeut, der kunne fortælle en masse om, hvad der sker med børn, som ikke får en sund opvækst med en mor og en far. Det er ikke for børn, kan jeg hilse og sige - men vi byder børn det alligevel...
Hvad sker der så med de børn??
Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#66853 - 16/07/2006 16:42
[Re: Kefas Ben-Adam]
|
Bruger
|
Ja, jeg kan af gode grunde ikke gå i dybden med det, for jeg har jo ikke en psykologisk uddannelse, men i det store hele er problemet, at børn, der vokser op uden forældre af begge køn, især når det er far, der mangler, har store problemer med at finde deres egen identitet.
De har svært ved at finde ud af det med parforhold og gennemsnitligt vil børn uden far (eller mor) i deres voksenliv blive skilt flere gange end børn, der vokser med begge forældre. De vil have sværere ved at finde ud af, hvem de selv er.
Når det er særligt galt med en manglende far hænger det sammen med, at børn i vores samfund i dag opdrages af kvinder, først i vuggestue eller hos dagplejemor, dernæst i børnehaven og endelig i skolen. Det er først, når de bliver voksne, at de oplever, at mænd også har noget at skulle have sagt.
Særligt i forhold til det seksuelle vil de opleve problemer, fordi de ikke ved, hvad de skal gøre for at finde en kæreste. Det kommer let til at foregå efter rent fysiske parametre, for de har aldrig set far og mor flirte, de har aldrig set far og mor vise hinanden kærlighed på forskellig vis. Seksualdriften vil derfor let komme til at fylde alt for meget i parforholdet og forholdet vil være bundet op på det seksuelle. Det betyder, at når sex bliver dagligdags, så bliver det for kedeligt; det giver ikke det kick, man gerne vil have. Man når simpelt hen ikke at gå fra rå, seksuel tiltrækningskraft til dybfølt kærlighed og det kan forholdet ikke bære og så går det i stykker.
Og det sætter da unægteligt mange brikker på plads for mig, at netop i den udstrækning, at børn oftere bliver opdraget af én forælder, så kommer der flere og flere skilsmisser - samtidig med at der er en mindre procentdel af parforhold, som bliver til et ægteskab... Det er tankevækkende!
mvh.
Per
|
|
Til toppen
|
|
|
#66854 - 17/07/2006 07:40
|
Bruger
Reg.: 05/06/2003
Sted: København
|
Hej Per.. Nu spurgte jeg, fordi jeg selv er vokset op uden en far.. Så jeg ville da gerne vide hvordan jeg blev fremstillet  Nogle af tingene kan jeg delvist være enig i, andre overhovedet ikke.. Citat: Særligt i forhold til det seksuelle vil de opleve problemer, fordi de ikke ved, hvad de skal gøre for at finde en kæreste. Det kommer let til at foregå efter rent fysiske parametre, for de har aldrig set far og mor flirte, de har aldrig set far og mor vise hinanden kærlighed på forskellig vis. Seksualdriften vil derfor let komme til at fylde alt for meget i parforholdet og forholdet vil være bundet op på det seksuelle. Det betyder, at når sex bliver dagligdags, så bliver det for kedeligt; det giver ikke det kick, man gerne vil have. Man når simpelt hen ikke at gå fra rå, seksuel tiltrækningskraft til dybfølt kærlighed og det kan forholdet ikke bære og så går det i stykker.
Her må jeg være stærkt uenig.. Set fra mig selv..
Jeg ved godt hvad jeg skal gøre for at finde en kæreste.. Selvom jeg ikke bare går ud og finder en kæreste .. Men hvad angår sex, så har jeg klart behovet for at vente og opbygge.. Jeg har det bedst når det er blevet "dagligdags", for der er vi to personer der elsker hinanden og kan slappe af og nyde hinanden istedet for at ville præstere.. For mig er sex ikke et "kick"..
Men jeg kan jo kun tale for mig selv..
Citat: Og det sætter da unægteligt mange brikker på plads for mig, at netop i den udstrækning, at børn oftere bliver opdraget af én forælder, så kommer der flere og flere skilsmisser - samtidig med at der er en mindre procentdel af parforhold, som bliver til et ægteskab... Det er tankevækkende!
Jeg må sige, at jeg synes det er en fjollet holdning.. Størsteparten af de skilsmisser vi har set, har netop været af folk der var børn i den store "familietid", før det blev accepteret at man ikke kunne blive skilt.. Jeg er selv af den første rigtige singleforælder-generation, men har aldrig været gift.. Nu får vi jo at se, hvad der sker..
Min teori er, at vi kommer til at opleve en del skilsmisser.. Ikke fordi at det er børn af single-forældre, men fordi vores samfund lige nu er møg-egocentreret.. Så folk kan bare ikke sætte sig udover sig selv i et partnerskab.. Tilgengæld tror jeg at billedet ændrer sig, når folk (hvilket flere og flere allerede er, men det er kun et håb ) finder ud af at egocentrismen er selvdestruktiv..
Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#66855 - 17/07/2006 10:28
|
Bruger
Reg.: 06/06/2006
Sted: Holstebro
|
Hejza... Jeg syntes det er forkert. For jeg tror også at det vil give problemer senere i livet for dem. Den her debat kommer nærmest ud på den med kvalitet som forældre... Men Jeg mener det er forkert. For alle børn har brug for en rollemodel af eget køn. Ligesom drenge der vokser op med 2 søstre, sådanne drenge kan da godt finde på at lege med dukker osv. Det kan nok ikke sammenlignes, men alligevel syntes jeg der er en lille lighed. Derfor er jeg imod... Henriette
"Men der er en Gud som jeg lover vil holde dig i hånden HVER gang du har problemer eller er bange, bed og snak med Gud og han vil styrke dig!"
|
|
Til toppen
|
|
|
#66856 - 18/07/2006 14:06
[Re: Henriette]
|
Anonym
Anonym
|
Hejsa Henriette  Er det ikke ligeså forkert at man som samfund afskriver mennesker som ringere og ikke som værende istand til at være forældre på baggrund af deres seksualitet og derfor diskriminere mennesker på baggrund af noget som egentlig intet har med opgaven af være forældre at gøre? Det svarer vel til at man sige at folk der hører Tv2 eller Kandis ikke kan være forældre????? Mvh Lars/stud.theol
|
|
Til toppen
|
|
|
#66857 - 18/07/2006 14:14
[Re: Lord Dean]
|
Anonym
Anonym
|
Hejsa Lord Dean,.. Nej selvfølgelig skal der være plads til disse også  Hehe.. Men det skal i min opfattelse ikke kun basere sig på det alene, fordi religiøse spørgsmål er lærestof/opfattelser som man anlægger sig, og er derfor ikke et produkt at af andet end normer som hører til et sådan system..og ikke nødvendigvis resultat af egen tænkning... Hvis man skal være lidt grov  Jeg søgte at man argumenteret så bredt og vidt muligt,.. Religiøst såvel som etisk og videnskabeligt og humanistisk.. Hvis man ikke perspektivere så "forstokker" man, og er der ikke plads til fornyelse så tror jeg at man vil se "systemet" tabe følingen med kultur og samfund... Og i et frit samfund mener idealer må kunne fremstilles til kulturen, hvis ikke må der tvang til for at bebolde systemet... og så er kulturen og samfundet ikke frit.. :-) Ja, det kan lyde lidt bims i ved første øjekast at tænke videnskabeligt. men jeg synes faktisk det nødvendigt, fordi folk argumentere for at man skal have sådan og sådanne forhold, og det kan ikke baseres på fx biblen, fordi biblen ikke behandler spørgsmålet direkte, og derfor når man siger " et barn har behov for det og det".. Må vi jo se på praksis og forholde så til det psykologisk og videnskabeligt også... Lars
|
|
Til toppen
|
|
|
#66858 - 18/07/2006 14:20
|
Anonym
Anonym
|
Hejsa Holbo..
Det intressante er bare jeg har hørt fra andre kilder at disse skrækscanarier er vildt overdrevne, og man kender til at børn der er opvokset med 2 fædre i England har klaret sig langt bedre end almindelige par..
Og ved henvisning fra Ole Schmidt,..Som er underviser i psykologi Er det udtalt at "disse psykologiske teorier har bundet i mere gæt end egentlig viden"... Fra Søren Pilgaard candidat i psykologi "Vi har indikationer for begge dele, at børn har behov og alligevel ikke mhs til køn og kønsroller"..
Så min nysgerrighed er så, hvad er konsekvensen ved at forældrene har samme køn, og beviset derfor?
mvh Lars
|
|
Til toppen
|
|
|
#66859 - 18/07/2006 16:01
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Holbo. Jo der er forskel på om man bliver insemineret eller har sex med vedkommende. Om ikke andet, så nærheds- og kendskabsmæssigt mv. Men det med de statsautoriserede faderløse er rigtigt nok. Og min tanke var også, at hvis man sagde nej til sex med en, der ikke var ens mand, men ja til befrugtning vha. ham, ville det for mig at se blive til noget i retning af, at det seksuelle samvær var syndigt, fordi der var nydelse ved det eller kærlige følelser involveret, som om det var det i sig selv, Gud ikke undede os?, men befrugtningen var okay, fordi oplevelsen ikke var den samme. Eller noget i den retning. Det er måske lidt søgt. (Det giver vist mest mening i den enlige kvindes tilfælde?) Men tanken var også, at jeg mener, vi har sat alt for vandtætte skodder mellem seksualiteten og forplantningen. (Det er diskussionen om insemination af enlige og lesbiske i sig selv et godt eksempel på.) Måske som reaktion på en alt for puritansk holdning om, at man kun bør have sex for at få børn, men så ryger man over i den anden grøft. Men der er vel trods alt en grund til, at det første man lærer om sex som børn, er, at sådan bliver et barn til? Man begynder ikke med at tale om det som et udtryk for kærlighed "og så kan man forresten også få børn af det".  Det drejer sig vel også om, hvorfor vi har fået budet. Jeg mener, der er god grund til at antage, at en af de grunde til, at sex hører ægteskabet til, er at eventuelle børn vil kunne fødes og vokse op i en sammenhæng med både mor og far, og vide hvem deres mor og far er. Jeg tror det er et udgangspunkt, selv om man naturligvis altid kan spørge "hvad nu hvis", eller at "man kan jo også sige" osv. Det kan man, men jeg tror stadigvæk det er et udgangspunkt. Man kan jo ikke tage højde for alt. Det at få børn er en side ved seksualiteten, om end ikke det hele. Alligevel mener jeg, at man kan se denne del i lyset af det, der siges om helheden - nemlig at den hører ægteskabet til. På samme måde som man kan bedrive hor med nogen i hjertet. Altså selv om tanken / begæret kun er en del af helheden, bruges det alligevel i modstrid med det, der siges om helheden (at det hører ægteskabet til) - så det ikke først bliver hor den dag, man rent fysisk går i seng sammen. Håber det giver nogenlunde mening. Mvh. Anne.
|
|
Til toppen
|
|
|
#66860 - 19/07/2006 23:19
|
Bruger
|
Jeg forventede faktisk at den engelske undersøgelse ville blive nævnt på et tidspunkt. Det er den, som LBL og vistnok også Børns Vilkår har henvist til i deres anbefaling af loven af 2. juni.
Der er bare et sandt væld af problemer med undersøgelsen, som gør den fuldstændig meningsløs og jeg må sige fra mit lægmands standpunkt at jeg simpelt hen ikke begriber, at den undersøgelse er blevet taget seriøst nogen steder, men måske nogen her på Jesusnet kan oplyse mig.
For det første er det en undersøgelse foretaget på interviews med familier af tre forskellige slag: hetero-, homo- og single-forældre. Det gør, at undersøgelsen alene beskæftiger sig med folks egen opfattelse af, hvordan livet er og derfor bliver meget subjektiv. Dette forværres af selve opgavens art: undersøgelse af børns forhold til deres opvækst.
Forestil dig at du skal lave en undersøgelse af børns opvækst i det, man kalder kaosfamilier, dvs. familier, hvor grænsen mellem barn og voksen viskes ud, hvor børnene bliver brugt som de voksnes venner og veninder og hvor det er forældrene lige så meget som børnene, der har teenageproblemer. Så spørger man børnene i disse familier: har du gode forældre? mangler du noget i den opdragelse? føler du at dine forældre giver dig kærlighed nok? osv.
Hvor mange af disse børn ville give deres forældre et negativt skudsmål? Nok ikke så mange, vel?
Og det interessante ved netop denne undersøgelse er, at børnene som små giver udtryk for at de har store problemer med netop deres identitet, men efterhånden som de når den alder, hvor de bliver opmærksomme på samfundets normer og de problemstillinger, der kan være rent etisk, så udflades deres udtryk for frustrationer. Kunne det tænkes, at de er blevet opmærksomme på, at deres identitetsproblemer faktisk kan skyldes det, at deres forældre ikke har hvert deres køn? Og bliver det måske også lettere for dem, fordi en større del af deres opvækst fra 5-års-alderen og frem bliver varetaget af det offentlige? (Man skal jo også være klar over, at man i England har en lang kostskoletradition, som kan have indflydelse på svarene)
Derudover vil der for den slags undersøgelser altid være et frafald af personer/familier jo flere år, der er gået siden den første interviewrunde. Det er helt naturligt, men fakta for denne undersøgelse er, at langt det største frafald sker blandt netop de homoseksuelle familier...
Der er simpelt hen så mange ubesvarede variabler, at undersøgelsen i bedste fald er noget tvivlsom, hvilket mange forskere da også peger på - især uden for Europa, som jo er sekulariseringens bastion nummer 1.
mvh.
Per
|
|
Til toppen
|
|
|
#66861 - 19/07/2006 23:27
|
Bruger
|
Jo, Anne, Det giver rigtig mening det hele og jeg kan tilslutte mig til det hele. En anden side af denne debat er jo så, hvordan vi som kristne med den holdning forholder os til det rent politisk - ikke mindst i stemmeboksen. Fakta er jo, at langt de fleste af Christiansborgs partier er tilhængere af den lov, som er blevet vedtaget. Også de konservative - Og Venstre, som jo ellers har ry for at have mange medlemmer, som også kommer i IM. (Nu bliver det jo så spændende, om Netmissionæren kommer efter mig for den bemærkning...?)  mvh. Per
|
|
Til toppen
|
|
|
#66862 - 20/07/2006 19:42
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Holbo. Tja... så er der jo altid den mulighed at stemme på KD.  Jeg har lige kigget på din hjemmeside minusfar.dk, den så interessant ud. Der var noget jeg kom til at tænke på: Kunne det være, at samfundet (tilsyneladende) ikke ser det som noget specielt slemt at vokse op uden en far, fordi vi jo nu i årtier har vænnet os til de mange skilsmisser inkl. børn, der må undvære deres far eller mor i hverdagen? - "sådan er der jo så mange børn, der har det alligevel, så hvad forskel gør det"?  Men måske tager jeg fejl. Men der er nu forskel på, om man så at sige gør dem faderløse i udgangspunktet, eller om der sker ulykkelige hændelser som skilsmisser undervejs. Eller for den sags skyld, at en af forældrene dør. Jeg så engang en tv-udsendelse om donorbørn (i heteroseksuelle par), der ikke kendte deres biologiske far og først i teenage-alderen fandt ud af, at deres far ikke var deres far (for nogens vedkommende endda via omveje). Det skabte, forståeligt nok, mange frustrationer af forskellige slags. De beskrev det vist ca. sådan, at de mistede noget af det grundlag, de var vokset op med - pludselig vidste de ikke, hvor det halve af dem kom fra.  Samtidig gjorde følelsen af at være blevet snydt og løjet for det ikke lettere. De talte også om muligheden af, at en halvbror og -søster i teorien kunne mødes, uden at vide, at de var i familie, og evt. danne par og få børn sammen.  Det er selvfølgelig ikke et hårdtslående argument, og sandsynligheden ville vel også være ret lille. Men alligevel kunne man forestille sig det. Mvh. Anne.
|
|
Til toppen
|
|
|
#66863 - 20/07/2006 23:19
|
Anonym
Anonym
|
Kan ikke se det er det store problem! Børn kommer til verden på mange andre "mystiske" måder. Her er det da i det mindste under gode forhold.
Det har vel ikke den store betydning om der er en far tilstede før under og efter vigtigst er vel barnet får den kærlighed det skal ha! Det bliver jo ikke de første, eller sidste børn der vokser op uden en fader.
Problemet er nok nærmere de dogmatiske og forældede tankegange der stadig huserer i visse stagnerede kredse af samfundet.
|
|
Til toppen
|
|
|
#66864 - 21/07/2006 16:27
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Rex Mundi - og velkommen til.  Netop den tankegang, du her beskriver, giver et problem, for mig at se. Det er rigtig nok, at de nok ikke er de eneste børn der vil vokse op uden en far. Men som sagt, så er der forskel på om man undfanger et liv der er faderløst i udgangspunktet, og så om det går galt undervejs, som fx. i tilfælde af skilsmisse, dødsfald eller fravær. Spørgsmålet går ikke på om de får den kærlighed de skal have, men om både en mor og en far er vigtig for deres udvikling. Her er det vigtigt at prøve at undgå at blande tingene sammen, og blande noget ind i sagen som ikke har noget med den at gøre. Ingen af modstanderne mod insemination af enlige og lesbiske har jo sagt, at det har noget at gøre med, hvem der elsker barnet mest eller bedst. Det handler om noget helt andet. Mvh. Anne.
|
|
Til toppen
|
|
|
#66865 - 23/07/2006 07:49
|
Bruger
|
Hej Anne,
Jeg tror bestemt du kan have en pointe i at vi vænner os til dårligdomme til vi slet ikke kan se problemerne i dem. Det er jo det, vi kalder glidebane-effekten og den lever i bedste velgående politisk set.
Men det svarer jo lidt til at sige, at vi lige så godt kan afskaffe færdselsloven, for folk kører jo alligevel galt! :-)
Og KD ville bestemt være et godt sted at sætte sit kryds. Jeg skulle være et skarn at sige andet, når jeg selv er aktiv dér. Ikke desto mindre finder jeg, at missionsfolket i sin helhed svigter, når de sidder og brokker sig over samfundets udvikling, men ALLIGEVEL stemmer på de partier, der fremmer den selv samme samfundsudvikling. Og her tænker jeg på missionsfolket i bred forstand, dvs. både IM, LM og de andre folkekirkelige samt frikirkerne.
mvh.
Per
|
|
Til toppen
|
|
|
#66867 - 25/07/2006 17:43
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
|
Hej Per,
jeg ved ikke helt, det er vel bedre, at de enlige og lesbiske får børn ved statens hjælp, end at disse børn slet ikke kommer til verden? Nej jeg ved det ikke. Bare en strøtanke, tag den med et stort gran salt.
Men endnu bedre var det måske, om disse enlige og lesbiske adopterede børn, som mangler begge forældre.
Man kan også sige, hvis vi skal forbyde fx. lesbiske at få børn ved statens hjælp, skal vi så også forbyde socialt belastede (alkoholiserede eller narkotika misbrugere) forældre selv at lave børn? Jeg kan godt se, at der er lidt forskel, men out commet er vel det samme? Børnene vokser op under ringere vilkår end de børn, der vokser op i en velfungerende kernefamilie med mor og far.
mvh Tau.
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#66868 - 25/07/2006 22:46
[Re: tau]
|
Bruger
|
Børn er først børn, når de undfanges, ellers er vi ude i noget mystisk noget, hvor vi skal regne med alt, hvad der er potentielt til engang at blive til noget.
Desuden mener jeg, at der er en kæmpe forskel på at mangle en far i udgangspunktet, som loven nu tillader og så at vokse op i en socialt belastet familie.
Ikke mindst fordi man ikke kan definere en socialt belastet familie. En sådan familie kan nemlig, modsat af hvad mange tror, sagtens være en familie med en husstandsindkomst på 1 mio. kroner årligt, eller for den sags skyld mere.
Den sociale belastning hander ikke om økonomi, men om sociale forhold...
mvh.
Per
|
|
Til toppen
|
|
|
#66869 - 26/07/2006 00:33
|
Ordstyrer
Bruger
|
Tja, det er jo rigtigt, børn er først børn, når de er undfanget, sandt nok. Men alligevel kan jeg ikke helt tilslutte mig, at man vil forhindre nogen i at få livet som gave, fordi man ikke synes, at deres liv er godt (nok). Jeg tror her, at jeg ligger på linie med min Kirkes ledelse, så hvis du synes, at det lyder katolsk, så har du helt ret.  Vi mener jo også, at ethvert ægteskab (som kun kan indgåes mellem en mand og en kvinde og ikke to af samme køn, i vores Kirke altså, ved godt det er anderledes i folkekirken fx.), skal være åbent for børn. Man må altså ikke lade sig sterilisere eller bruge prævention, med mindre der er vægtige grunde til, at man ikke ønsker sig børn. Du har ret i, at også rige familier kan være socialt belastede, det er jeg klar over, men jeg skrev vist heller ikke, at det kun var lavindkomstfamilier, der kunne være socialt belastede. Og.. det er sandt nok, at det er svært at definere, hvornår en familie er socialt belastet, men det forhindrer da ikke samfundet i at tage over, og altså fjerne børnene fra hjemmet, når man mener, at der ér tale om en sådan familie. (?). Mine forældre har gennem årene haft en håndfuld (ikke på én gang, forstås) plejebørn hos sig, hvor forældrene til børnene ikke magtede at tage sig af dem på en sund og god måde. Men, jeg kan godt se, at det ville være ret så meget "dyneløfteri", hvis man skulle tjekke, om de der vil have børn nu også er egnede og i stand til at tage sig af de evt. børn, de gerne vil have. Hvordan man lige i praksis skulle tjekke det, det er vist umuligt, det kan jeg godt se nu.. hmm.. svært stof.
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#66870 - 26/07/2006 00:35
|
Ordstyrer
Bruger
|
Jeg glemte at tilføje et "FX." , da jeg gav min definition af, hvad socialt belastede familier kan være for en størrelse. For selvfølgelig er det andet og mere end hvis forældrene drikker for meget eller tager stoffer. Det kan være nærmest alt fra a til z, der kan være galt, det er jeg bekendt med. Men, jeg har intet sted skrevet, at det handlede om økonomi, som du antog, at jeg havde skrevet. Det skrev jeg ikke.
mvh Tau.
|
|
Til toppen
|
|
|
#66871 - 26/07/2006 11:07
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej tau, lige en lille vigtig rettelse (vigtig for mig i hvert fald!  ) til det du skriver her: Citat: Vi mener jo også, at ethvert ægteskab (som kun kan indgåes mellem en mand og en kvinde og ikke to af samme køn, i vores Kirke altså, ved godt det er anderledes i folkekirken fx.), skal være åbent for børn.
Det er ikke muligt i folkekirken at indgå et ægteskab i kirken mellem to af samme køn!
Nogle folkekirkelige-præster velsigner homofile pars parforhold, men ingen præst er tvunget til at gøre det, og indgåelse af ægteskab er altså kun muligt på rådhuset!
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#66872 - 26/07/2006 12:22
[Re: kristina]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej kristina *ups* UNDSKYLD , .. jeg tror, at jeg lige foregreb bevigenhedernes gang lidt..det er rigtigt, i dag er det stadig ikke muligt at blive viet i folkekirken, når man er to mænd eller to kvinder. Men kirkelig velsignelse af parforholdet kan man få. For mig kommer det ud på et, hvorfor jeg fik udtrykt mig, som jeg gjorde. Men er der ikke noget med, at man barsler lidt med idéen om, at det netop skal være muligt med en rigtig vielse af homoseksuelle mennesker, som gerne vil giftes i kirken?? Eller har jeg helt hørt forkert. mvh Tau. 
|
|
Til toppen
|
|
|
#66873 - 26/07/2006 14:21
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej tau Citat: Men er der ikke noget med, at man barsler lidt med idéen om, at det netop skal være muligt med en rigtig vielse af homoseksuelle mennesker, som gerne vil giftes i kirken?? Eller har jeg helt hørt forkert.
Jo, det har du desværre ret i. Barsel bliver det forhåbentlig ikke til, men der er desværre nogle som synes, at det ville være i orden og arbejder på at få det indført ..
Og jeg er enig med dig: Det er horribelt, at nogle præster går med til at lyse velsignelsen over parforhold mellem to af samme køn. Det ville for min skyld være ok, hvis de begrænsede sig til at velsigne på egne vegne, men i kirken er det på Guds vegne, og det synes jeg er forfærdende, da Gud har forbudt utugt.
At det allerede er tilladt, ser jeg som meget bedrøveligt - lidt som salami-metoden. Hvis næste skive kommer til at hedde ja til kirkelig vielse af to af samme køn (hvorfor egentlig ikke tre, eller flere, når vi er i gang? ). Og den næste skive, at præster ikke en gang har lov til at nægte at foretage sådanne vielsern. igen.
Hvis det sker, tror jeg at folkekirken dermed er degraderet til en servicestation, som er leveringsdygtig i hvad som helst, som potientelle kunder rekvirerer ... ("Spørg efter det, vi ikke lige har fremme, så skaffer vi det hurtigt hjem" ..)
- og at ingen troende præst vil stille sig til rådighed i en sådan institution, som altså stadig (jfr. grundloven) skal kaldes evangelisk-luthersk, men ikke mere være det. *SUK*
Men lad os ikke henfalde til skrækvisioner og tage sorgerne på forskud - hellere bede for, at Gud passer på sin Kirke .. 
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#66875 - 26/07/2006 22:25
|
Bruger
|
Tau, jeg må sige, at jeg tvivler overordentligt stærkt på, at Paven på nogen måde ville kunne sige god for den lovgivning, der tillader inseminering af kvinder, som ikke har en mandlig partner, de rkan indtræde i faderrollen. Jeg vil blive meget forundret, hvis det er tilfældet.
Det, der er den nok allerstørste forskel rent etisk mellem brugen af prævention og så brugen af inseminering i dette tilfælde er, at man med inseminering af kvinder uden mandlig partner gør noget, som i princippet slet ikke er muligt.
Dvs. at ved brug af prævention bremser man den naturlige udvikling, fordi sex mellem to af forskelligt køn i princippet resulterer i børn, hvorimod brugen af inseminering uden mandlig partner er en igangsætning af en proces, som slet ikke ville kunne finde naturligt sted.
Jeg tror bestemt den katolske kirkes ledelse ville finde tanken absurd og imod Guds vilje, men du kan prøve at spørge ad. Jeg er i hvert fald meget spændt på at høre svaret...
mvh.
Per
|
|
Til toppen
|
|
|
#66876 - 27/07/2006 00:02
|
Ordstyrer
Bruger
|
Jeg kan godt se, at jeg har forkludret mit indlæg ret meget. Jeg mente IKKE, at paven og RKK går ind for inseminering af lesbiske. Jeg mente bare, generelt, at man siger (i heteroseksuelle ægteskaber), at børn altid er velkomne, at man ikke må sætte hindringer op. Er du med nu? Du må undskylde, at jeg flere gange har skrevet noget uforståeligt og misvisende vrøvl, det er nok fordi, jeg er syg (kronisk), og derfor kan jeg ikke altid koncentrere mig nok om teksten og indholdet her online såvel som i virkeligheden. Hvis du kendte mig i virkeligheden, ville du vide og se, at det er sandt.
Vi er helt enige om, at inseminering af lesbiske ikke er ok i følge den katolske Kirke. Det var også bare en lillebitte strøtanke, at det er bedre, end at børnene ikke bliver til. Bare en skør tanke, måske. Jeg skulle nok have holdt mund med den.!!! Jeg kan se, at jeg nok har forvirret ganske mange mennesker med de fjollede ord..
Ændret af tau (27/07/2006 00:19)
|
|
Til toppen
|
|
|
#66877 - 27/07/2006 23:35
|
Bruger
Reg.: 01/06/2005
|
Ja, det er synd for børnene at skulle være uden far, da de voksende ikke tænker så meget på barnet, frem for deres egen behov for et barn! Endnu mere underligt er det, at man ikke siger (for bla at spare penge) du har valgt ikke at leve sammen med en mand og derfor fravalgt dig det valg at få børn, og for hvem der ikke kan får børn, er det utroligt at der ikke ses på, hvorfor de måske ikke kan få børn!
I sinds ro, Arcadia
|
|
Til toppen
|
|
|
#66879 - 31/07/2006 22:05
|
Bruger
Reg.: 05/09/2003
Sted: København S
|
De fleste undersøgelser har det modsatte resultat af hvad din psykolog sagde. Der er generelt ingen uhensigtsmæssige konsekvenser ved at ens forældre er af samme køn.
Man skal passe på med at bruge anekdoter som beviser!
De værste konsekvenser er samfundets reaktion, andre børn som har fået at vide at det er "forkert", blasfemisk eller moralsk forkert. Men det er selvfølgelig ikke et argument for at forbyde ínsemination for lesbiske, som status var før den nye lovgivning
For men become civilized, not in proportion to their willingness to believe, but in their readiness to doubt
|
|
Til toppen
|
|
|
#66886 - 14/08/2006 23:18
|
Bruger
Reg.: 14/08/2006
|
Jaeh, som jeg skrev et andet sted, så hved jeg nu ikk` - der er mange børn rundt omkring i Verden som blir undfanget naturlig og lever et helt liv uden en biologisk far, eventuelt stedfar.
Synes du at det er bedre?
|
|
Til toppen
|
|
|
#66888 - 15/08/2006 11:38
|
Bruger
|
Psykologiens erfaring?
Mener du den ene psykolog du talte med?
For men become civilized, not in proportion to their willingness to believe, but in their readiness to doubt
|
|
Til toppen
|
|
|
#66889 - 15/08/2006 11:51
|
Bruger
Reg.: 14/08/2006
|
Du mener, at selv om der er mange situasjoner som er forkerte, så skal man ikke ligge op til (hjælpe til at der opstår) sitasjoner som er forkerte...?
|
|
Til toppen
|
|
|
#66890 - 15/08/2006 13:27
|
Bruger
|
Så du vil forbyde enlige kvinder at blive gravide?
|
|
Til toppen
|
|
|
#66891 - 15/08/2006 14:38
|
Bruger
|
Inkvisitionen stod for nogle hekseafbrændinger, men den var snarere et magtinstrument der forfulgte kættere, som f.eks reformerede kristne, så kirkens magt ikke blev truet.
Efter reformationen oplevede de reformerede lande, som Nordtyskland, og skandinavien en lang række hekseprocesser, I Norden var den juridiske begrundelse, at bibelens lov nu var landets lov, og det var specielt reglen om at man ikke må lade en troldkvinde leve der tillod til hekseafbrændingerne.
Hekseprocesserne her var ikke indledt af kirken som sådan (den var jo nu under verdslig kontrol), men af lokalsamfundende, og det var snarere tilfældet af staten tillod pøbelen at lave heksejagte, end at det var et kirkeligt eller statsligt krav.
Ændret af kongstad (15/08/2006 14:40)
|
|
Til toppen
|
|
|
#66892 - 15/08/2006 16:27
|
Bruger
Reg.: 09/09/2002
|
Hej Holbo, Jeg mener, det er vigtigere, at et barn får kærlighed og tryghed end at det har en far og en mor. Jeg tror på, at de nødvendige betingelser for en god opvækst kan gives, selv om der ikke er en mand i familien.
Jeg tror i øvrigt også, at en mand alene kan udgøre denne ramme.
Et ægteskab, der ikke fungerer, kan omvendt være værre for børn at vokse op i, end i en familie med kun en forældre.
Hvis KD fik absolut flertal i folketinget, hvilke lovændringer inden for de "etiske/bibelske områder" ville der komme:
Ville skilsmisse blive forbudt?
Ville mulighederne for registreret partnerskab (blandt homoseksuelle) blive fjernet?
Ville homoseksualitet?
Ville der ske ændringer i kvinders mulighed for arbejdsområder?
Ville der ske andre ændringer i kvinders forhold?
Ville abort blive forbudt?
Ville pornografi?
Ville seksualoplysningen i skolerne ændres/forbydes?
Ville prostitution blive forbudt?
Ville der ske ændringer i undervisning i videnskab i skolerne?
mvh LarsBj
*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.* Isaac Newton
|
|
Til toppen
|
|
|
#66893 - 15/08/2006 16:35
|
Bruger
|
Hej Tau, "*ups* UNDSKYLD , .. jeg tror, at jeg lige foregreb bevigenhedernes gang "
Men i visse lande, bl.a. Spanien, ER homoseksuelle ægteskaber jo blevet muligt (selv om jeg tvivler på, at kirken er involveret).
Så din formulering var egtl. god nok!
mvh LarsBj
*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.* Isaac Newton
|
|
Til toppen
|
|
|
#66894 - 15/08/2006 16:41
[Re: LarsBj]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej LarsBj,
tak for svar og kommentar.
Jeg går vist også ind for, at to mænd eller to kvinder skal kunne gifte sig..på rådhuset. Jeg mener ikke, at kirken har mandat til at give disse mennesker en vielse og dermed Guds billigelse af deres ægteskab.
mvh Tau.
|
|
Til toppen
|
|
|
#66895 - 16/08/2006 11:59
|
Bruger
|
Jeg mener - måske er vi enige tau, at homoseksuelle skal kunne giftes.
Lovgivningen skal ikke tage stilling til hvor de kan giftes, den bemyndiger visse personer, og trossamfund til at vie mennesker, og det er op til disse trossamfund, og personer at beslutte hvem de vil vie.
Hvis en kristen sekt med ret til at vie, eller en præst med ret til at vie, vil vie to personer af samme køn, så vil det være imod den frie udøvelse af religion at forbyde det.
Jeg forstår at andre kan være uenige, men som katolik antager jeg at du er vant til at være uenig med mange andre kristne sekter. Fore eksempel præstevielsen af kvinder, gengiftningen af skilte etc.
Lovgivningen skal ikke beslutte hvad der er rigtig kristendom, det må være op til trossamfundende. Som det er idag blander staten sig i religionsudøvelsen, og det finder jeg forkasteligt i dette tilfælde.
|
|
Til toppen
|
|
|
#66896 - 18/08/2006 09:40
|
Bruger
|
Kære Lars, Jeg er naturligvis ikke enig med dig i, at en enlig (mand eller kvinde) kan give sine børn både det kvindelige og det mandlige element i opdragelsen, men det har jeg vist redegjort for længere nede i tråden. Men så stiller du nogle spørgsmål, som jeg vil prøve at besvare efter hvordan jeg forestiller mig det ville blive: Citat: Ville skilsmisse blive forbudt?
Nej!
Citat: Ville mulighederne for registreret partnerskab (blandt homoseksuelle) blive fjernet?
Måske, men personligt hælder jeg til at lade det ligge, da jeg synes det er for megen energi at lægge i det. Det registrerede partnerskab er for mig at se noget ligegyldigt pladder, som man slet ikke burde have lovgivet om, men nar vi nu har det, så lad det da ligge. Jeg har i hvert fald endnu ikke hørt mange gode argumenter for at fjerne det.
Citat: Ville homoseksualitet?
Nej!
Citat: Ville der ske ændringer i kvinders mulighed for arbejdsområder?
Her ved jeg ikke præcis hvad du mener, men for Kristendemokraterne er det vigtigt at tage udgangspunkt i det enkelte menneske. Det betyder, at vi er tilhængere af kvindefrigørelsen som sådan, men at vi nok også føler den på nogle områder er gået amok. Eksempelvis er vi ikke tilhængere af kvoter for kvinder, hverken på arbejdspladsen eller i forbindelse med valg. Vi har nu heller aldrig haft behov for disse kvoter. Hvis du ser på sammensætningen af kvindelige kandidater, både valgte og ikke valgte, så har vi som regel en fordeling på 50% eller mere i folketingssalen og lidt mindre ude i kommunerne...
Citat: Ville der ske andre ændringer i kvinders forhold?
Forhåbentlig. Der findes stadig få områder, hvor kvinders forhold er for ringe. Eksempelvis på løn...
Citat: Ville abort blive forbudt?
Nej! Kristendemokraterne er ikke modstandere af abort, men vi er modstander af den fri abort. Dvs det, at enhver gravid kan gå til myndighederne og forlange en abort, uagtet at hun i mange tilfælde vil være i en situation, hvor hun er psykisk ustabil og vil træffe en beslutning, som hun senere kan komme til at døje med. Vi mener, der skal langt mere understøttelse til og vi mener at aborttallene bør nedbringes.
Citat: Ville pornografi?
Svært at sige. Hvis det skulle stå til mig, så må svaret for nuværende være et ja. Pornografi er principielt set prostitution og det er vi modstandere af
Citat: Ville seksualoplysningen i skolerne ændres/forbydes?
Den ville muligvis blive ændret til noget mere nuanceret. Det er for let at svæve hen over seksualundervisningen ved at vise tegninger af menneskers indre organer, for det, der virkelig tæller for de unge er følelserne.
Citat: Ville prostitution blive forbudt?
Ja! Sammen med SF mener vi, at prostitution er udnyttelse af kvinder i en socialt dårlig situation. Det bør forbydes, både for de prostituerede selv og for deres kunder, men i allerhøjeste ville den helt store sidegevinst blive en lettere kamp mod kvindehandel...
Citat: Ville der ske ændringer i undervisning i videnskab i skolerne?
Jeg tvivler på det. Umiddelbart er undervisningen på skolerne udmærket. Den eneste forandring jeg umiddelbart kan forestille mig er, at friskolerne får lidt mere snor i forhold til undervisningen.
mvh.
Per
|
|
Til toppen
|
|
|
#66898 - 18/08/2006 09:43
[Re: The Fighter]
|
Bruger
|
|
|
Til toppen
|
|
|
#66901 - 18/08/2006 11:07
|
Bruger
|
Hej Holbo, Tak for svaret, som jeg er rimelig tilfreds med; men lad være med at forvanske mine påstande. Jeg påstod, at en enlig kan give de fornødne rammer, ikke det mandlige og kvindelige element fra sig selv. Her kan man jo fiinde hjælp i netværk, daginstitutioner mm, hvor børn efter min mening alligevel danner en væsentlig del af sin identitet. I samværet med andre børn!
Jeg tænkte på kvindelige præster: Nogen lovændringer der, hvis det stod til KD.
mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#66902 - 18/08/2006 14:51
|
Bruger
|
Så det er ikke det at folketinget har tilladt kunstig insemenering af enlige og homoseksuelle du protesterer mod, men kun at det er dækket af sygesikringen?
Så dit ærinde er at ændre fordelingspolitikken?
|
|
Til toppen
|
|
|
#66903 - 18/08/2006 14:54
|
Bruger
|
2 Mos 22,17
[url=http://www.bibelselskabet.dk/servlet/BibleServlet?ch=2mos/22b.htm&v=v17&w="troldkvinde"&place=/danbib/web/#v17]En troldkvinde må du ikke lade blive i live. [/url]
|
|
Til toppen
|
|
|
#66904 - 18/08/2006 15:00
|
Bruger
|
Citat: Det registrerede partnerskab er for mig at se noget ligegyldigt pladder, som man slet ikke burde have lovgivet om, men nar vi nu har det, så lad det da ligge.
Du mener ikke at mennesker der elsker hindanden og vælger at leve sammen skal kunne sikre hindanden?
Du mener det er i orden at hvis to mennesker har boet sammen i f.eks 30 år, og den ene kommer på hospitalet, så har partneren ikke automatisk adgang, eller hvis der skal træffes medicinske spørgsmål, f.eks hvis den ene er uden bevidsthed, så må personens partner ikke tages på råd?
Nogle af de rettigheder og pligter man får i et ægteskab er det selvfølgelig muligt at ordne vi juridiske aftaler på kryds og tværs, men ikke alle, og hvorfor er det ikke statens ansvar at to lesbiske har de rettigheder vi tager for givet i ægteskabet, når staten nu tager ansvaret hvis det er to personer af forskelligt køn?
Personligt synes jeg også registreret partnerskab er noget vrøvl. Kald det hvad det er, ægteskab, og lad trossamfund selv styre om de vil vie folk.
Ændret af kongstad (18/08/2006 15:02)
|
|
Til toppen
|
|
|
#66905 - 18/08/2006 15:38
|
Bruger
Reg.: 18/08/2006
Sted: Frederiksberg
|
Hej LarsBj Citat: Hvis KD fik absolut flertal i folketinget...
Sig mig lige - hvornår har et parti sidst haft absolut flertal i folketinget?
Ok, det er måske et interessant spørgsmål at stille alligevel, bl.a. fordi et svar ville afdække, hvad der for et parti er retorik, og hvad der er indhold.
Men andet end tankespind bliver det ikke. Selv finder jeg det langt mere relevant at spørge, i hvilken retning et parti trækker, og om det er den retning jeg ønsker at lovgivningen skal gå.
Når alt kommer til alt, er det vel de færreste der kan opstille en politisk utopi (og dem der kan er der grund til at være på vagt overfor). Menneske og samfund er jo ikke et simpelt system, som det givet nogen at overskue på samme måde som vi analyserer reaktioner og koncentrationer i et reagensglas og ved hjælp af simple beregninger forudsiger, hvad der sker hvis der faktorer ændres.
Mvh. Nikolaj
|
|
Til toppen
|
|
|
#66906 - 18/08/2006 16:34
Re: troldkvinder ..
[Re: kongstad]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Søren - - du har ret i, at den gamle pagt ikke mere er Guds gældende lov, - den var midlertidig, den gjaldt kun for Israel, og den har ikke været Guds gældende lov efter Kristus. Profeten Jeremias sagde: Der skal komme dage, siger Herren, da jeg slutter en ny pagt med Israels hus og med Judas hus .. Og Jesus taler ved nadverindstiftelsen om den nye pagt ved Hans blod. Derfor hører af den oprindelige lov kun den del med, som Jesus har bekræftet (det meste af de ti bud, givet på Sinai) "I har hørt, at der er sagt til de gamle: [........] men jeg siger jer: [......]" .. Så jeg mener det er meget længe siden, ca. 2000 år, at den med troldkvinden var gældende - Måske kunne svar-artiklen Fandtes der frelse i det gamle testamente? have interesse i denne forbindelse. ----------- .. hmmm hvordan i alverden gik det mon til, at vi kom SÅ langt væk fra inseminationen?  kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#66907 - 18/08/2006 21:33
|
Bruger
|
Citat: Jeg tænkte på kvindelige præster: Nogen lovændringer der, hvis det stod til KD.
Det er sådan en af de der spørgsmål, som får mig til at trække på smilebåndet. Men jeg er da glad for at få den ryddet af vejen, så du må ikke forstå det negativt:
KD har ikke nogen holdning til kvindelige præster, men vi mener, at folkekirken skal være herre i eget hus. Det betyder, at spørgsmålet slet ikke skal varetages af folketinget, men af kirken selv. Alene af den grund, at det er et teologisk spørgsmål og ikke et lovmæssigt.
Personligt har jeg ikke noget problem med kvindelige præster og har ærligt talt svært ved at forstå dem, som har. Men der er nogle af mine personlige venner, der er uenige, så det tager vi en fight om fra tid til anden.
Omkring spørgsmålet om at videregive sine kvindelighed og mandighed havde jeg nu nok på fornemmelsen at det ikke helt var det, du mente.
Men vi er så ikke enige om, hvor stor grad af videregivelse der finder sted, når der ikke er tale om en far, men en legeonkel.
Men det er vel en ærlig sag at være uenige om det?
mvh.
Per
|
|
Til toppen
|
|
|
#66909 - 18/08/2006 23:38
|
Bruger
|
Hej Per,
Jeg er da glad for at vække smil og latter, så det er dig vel ondt; men fortæl mig lige kort, hvordan du vil overlade sådanne spørgsmål (som ansættelsesforhold) til kirken selv, når vi ikke har "en kirke". Der skal vel en grundlovsændring til? Noget med en ærkebiskop, eller mere magt til de samvirkende menighedsråd?
Nu nævner du "en legeonkel", og så vil jeg pointere, at faderens nuværende stærke og direkte indflydelse på opdragelsen ikke er det normale i historiens løb. Den har været meget svingende gennem årene, og i visse tider har den været nærmest ikke-eksisterende. Bare da jeg var barn i 60'erne, var faderen én, der gik på arbejde. Opdragelsen, især i de vigtige første år, var stort set et kvindeområde. Børn har alle dage taget sig meget af hinanden.
Er der en mindstegrænse for faderkontakt (eller moderkontakt)? Så må kostskoler jo være et KD-hadeobjekt!
mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#66910 - 19/08/2006 09:50
|
Bruger
|
Citat: Nej, det er i allerhøjeste grad det rent principielle i det, jeg protesterer imod.
Så du mener ikke man kan forbyde enlige kvinder at blive gravide ved almindeligt samleje, men man kan forbyde dem at blive insemineret, og det samme for lesbiske?
Hvad forestiller du dig at straffen skal være over for en læge, jordemoder, sygeplejerske, dyrlæge etc. der inseminerer en kvinde skal være? Og hvad skal kvindens straf være? En tvungen abort må være minimum, hvis det er barnets tarv. Fængselsstraf vil jo være imod barnets tarv, men måske tvungen bortadoption, og så i spjældet?
Citat: Men staten sender med denne lovgivning et signal om, at det er helt okay ikke at have en far. At FN´s børnekonvention kun gælder, når man er enig med den.
Du mener det at man IKKE forbyder noget er at godkende det, hvorfor vil du så ikke forbyde enlige at føde børn? Ifølge den logik er det også et signal om at det er helt OK ikke at have en far?
Derudover er der jo mange par der går fra hindanden. Skal staten i de tilfælde kontrollere at barnet har et minimum af kontakt med begge forældre? Hvad nu hvis faderen ikke gider se ungen? Skal han så tvinges til det, eller skal kvinden tvinges til at gifte sig igen, eller i det mindste flytte sammen med en mand?
Hvis staten tillader en mand, eller kvinde at vende ryggen til sit barn, vil det så ikke også sende et signal om at det er helt okay ikke at have en far eller mor?
|
|
Til toppen
|
|
|
#66911 - 19/08/2006 10:00
[Re: nfr]
|
Bruger
|
Til Nikolai,
Jeg kan ikke helt følge dig, og er derfor ikke klar over, hvad du præcis mener, men er det ikke ethvert partis formål at komme til at bestemme? Det tro jeg i al fald.
Derfor skal man altid sætte sit kryds ud fra den forudsætning, at det berørte parti KUNNE få absolut flertal efter valget.
Og så er det jo meget rart at vide, hvad man får?
Faren ved politiske vittigheder er, at de kan risikere at blive valgt.
Jeg tror, Jakob Haugaard fik en lærestreg i den retning i sin tid.
mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#66912 - 19/08/2006 16:03
|
Bruger
|
For nu at tage den bagvendt igen vil jeg ikke lægge skjul på at kostskoler for mig at se er af det onde, men det er ikke noget, jeg vil lovgive imod, for både far og mor har stadig forældrerollen og opdragelsen inde over, selv om de skulle vælge en så uhyrlig løsning.
Omkring det med smilebåndet, så var det som sagt ikke ment negativt, men jeg kan for alt i verden ikke forstå, hvordan spørgsmålet om kvindelige præster kan snige sig ind i forhold til KD. Altså med andre ord: hvad får dog sådan en som dig til at tænke, at KD måske kunne have interesse i at blande sig i et rent kirkeligt spørgsmål?
Faktisk siger grundloven klart omkring folkekirken at den skal forordnes ved lov. For hver dag, der er gået siden grundloven blev vedtaget (1848) og trådte i kraft (1849) er den blevet overtrådt, fordi man slet ikke har beskæftiget sig med tilblivelsen af en egentlig kirkelov.
Hos Kristendemokraterne er vi enige om, hele banden rundt, at kirken skal være herre i eget hus. Men vi er ikke helt enige om, hvordan det skal foregå.
Hvis kirken skal skilles fra staten har du ret i at det kræver en grundlovsændring. Men der er andre måder at gøre det på. Eksempelvis med en ærkebiskop, som du selv nævner.
Jeg mener umiddelbart den bedste løsning ville være en synode. Så kan man kalde den biskoppeligt samråd eller øverste råd eller hvad man nu vil, men altså et organ, der fastsætter, hvilken officiel holdning kirken har til forskellige etiske og religiøse spørgsmål. Og denne synode skal selv sammensætte sit kommisorium. Det skal politikerne slet ikke blande sig i. De (forhåbentlig engang: Vi) skal bare vedtage den lov, der gør det muligt.
mvh.
Per
|
|
Til toppen
|
|
|
#66913 - 19/08/2006 16:11
|
Bruger
|
Ja, du fabler stolpe op og stolpe ned om tvang og straf og jeg ved snart ikke hvad. Men jeg er ikke tilhænger af at straffe den kvinde, som i et brændende ønske om et barn får foretaget en insemination.
Men hvis en læge eller sygeplejerske inseminerer nogen, mener jeg godt vi kan straffe med bøde, for deres motiv er anderledes.
Og tvungen abort???? Prøv nu lige at klappe hesten. Det kan da aldrig være barnets tarv at slå det ihjel!?!?
Og så kommer vi ellers ud på det helt store overdrev med en masse eksempler, hvor en krakiler kunne slå hårdt ned på anderledes tænkende. Det er betsemt ikke en del af den Kristendemokratiske tanke, så nej, den slags tvangssituationer kan vi ikke gå ind for.
Men i forbindelse med inseminering af enlige og lesbiske par har vi minus-far som udgangspunkt og det er her, jeg mener, vi bør sætte en grænse.
Hvad der sker i løbet af livet er én ting, men selve udgangspunktet må være med en far.
mvh.
Per
|
|
Til toppen
|
|
|
#66914 - 21/08/2006 10:31
|
Bruger
|
Ja jeg kom med en del eksempler, men jeg mener generelt at man skal begrunde et forbud mere end man skal begrunde manglen på forbud.
Du ønsker at forbyde insemination, og den eneste begrundelse du kommer med er at et barn skal have en far.
Selv hvis der var en statistisk mulighed for at børn af enlige eller lesbiske kan få det sværere, så er det i sig selv ikke grund nok til at forbyde insemination, med mindre man i samme åndedrag er klar til at forbyde børn i de tilgælde hvor vi ved at den statistiske risiko er endnu større. For eksempel børn med arbejdsløse forældre, som vi ved er overrepræsenteret i forbrydelsesstatistikken. Ifølge din argumentation skal arbejdsløse forbydes insemination?
|
|
Til toppen
|
|
|
#66915 - 21/08/2006 11:47
Begrundelse for forbud
|
Anonym
Anonym
|
Hej Kongstad!
Begrundelsen for et forbud er vel, at man ved inseminering fra sundhedshedsvæsenets (privat eller offentlig) side bistår med at 'frarøve' barnet en far.
Det kan selvfølgelig også foregå på anden vis, men i det mindste er det ikke sat i system.
Og i øvrigt er jeg enig i, at et forbud principielt set kræver bedre begrundelse end et ikke-forbud.
Mvh. Jalokin
Ændret af Jalokin (21/08/2006 11:49)
|
|
Til toppen
|
|
|
#66917 - 21/08/2006 14:12
Re: Begrundelse for forbud
|
Anonym
Anonym
|
Hej Kongstad! Citat: Nej. Det kan være et argument mod at bruge offentlige midler til at betale for inseminationen, men ikke en begrundelse for at forbyde inseminationen.
Systemet er der vel, uanset hvem der betaler det?
Citat: Derudover er det ikke sikkert at barnet frarøves en far, da det er ganske muligt at barnet vil få en kontakt til sin biologiske far, det kommer an på hvert enkelt tilfælde...
Ja, det kommer an på om donationen er anonym eller ej...
Citat: ...og man kan diskutere om en anonym sæddonor så ikke også er at frarøve barnet en far, selv om der er tale om et heteroseksuelt par hvor kvinden insemineres.
Der er tale om at frarøve barnet en del af sin egen far. I tilfældet insimation af lesbiske er der tale om at frarøve barnet sin far.
Mvh. Jalokin
|
|
Til toppen
|
|
|
#66919 - 21/08/2006 14:26
Brystimplantater og inseminering
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Ja men det offentlilge støtter ikke noget ved at tillade det. Mener du at det offentlige støtter brystimplentater fordi det ikke forbyder det?
Nej, men jeg mener heller ikke man kan sammenligne brystimplantater med inseminering - børn er nu andet og mere end silikone 
Mvh. Jalokin
PS: Im-plan-tat-er, in-se-mi-ne-ring - vi lærte aldrig de ord i skolen Jeg vil ha' mine skolepenge tilbage.
|
|
Til toppen
|
|
|
#66922 - 21/08/2006 22:59
Re: Brystimplantater og inseminering
|
Bruger
|
Hvis man skal se helt klinisk på det er utroskab faktisk ulovligt, for der foreligger en aftale mellem to parter og ifølge dansk lovgivning er en aftale gældende indtil den opsiges af begge parter i fællesskab eller under særlige forhold ifølge aftalens tekst (eller ordlyd, for en aftale kan jo også være mundtlig) Der er så ikke nogen straf for overtrædelse, men det er en helt anden snak. Nå, men det, der insemineringsloven forkert er, at barnet er frarøvet en far som udgangspunkt. Det er ikke en omstændighed, som måske ændrer sig eller en midlertidig situation eller hvad man ellers ville kunne sige. Det er et bevidst valg, som træffes allerede før undfangelsen at dette barn skal ikke have en far, hverken nu eller nogensinde senere. Så kan der være masser af tilfælde, hvor børn må leve uden far, men det er alle nogle situationer, som ikke er forudbestemt således. Ved inseminering har man helt fra starten, ja faktisk FØR starten, fravalg faderrollen. Og det er simpelt hen for galt! se iøvrigt hermvh. Per
|
|
Til toppen
|
|
|
#66923 - 22/08/2006 01:56
|
Anonym
Anonym
|
Hej Kongstad!
Skal jeg forstå det sådan, at du mener et barn er at sammenligne med et stykke kunstigt blæverværk indopereret i en tilfældig kvindes bryster?
Mvh. Jalokin ;-)
|
|
Til toppen
|
|
|
#66926 - 22/08/2006 07:33
|
Bruger
|
Hej Per, Nu du taler om ulovligt og lovligt: Citat: Opsøg Jens Rohde, ring på hans dør og når han så lukker døren op: slå armene ud og sig: "Hej Far!" Det kunne måske sætte tingene lidt i perspektiv for Hr. Modstrøms???
(Fra Holbos blog)
Er chikane ikke ulovligt?
Jeg synes i hvert fald, det er forkasteligt at opfordre folk til at forfølge en mand i privatlivet for det han gør som politiker! Her har vi en god tradition for at skille mellem snot og skæg, Gud og Kejserens og hvad man ellers kan sige, her i Danmark. Den synes jeg ikke, du skal lave om på, fordi du bliver moralsk forarget!
mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#66927 - 22/08/2006 13:02
|
Anonym
Anonym
|
Du har vist ikke læst mine indlæg godt nok igennem ;-)
Mener nu at mit spørgsmål er meget relevant; trist at du ikke vil svare på det :-(
|
|
Til toppen
|
|
|
#66928 - 22/08/2006 13:11
|
Bruger
|
Du stillede så vidt jeg kan se kun et spørgsmål? Det svarede jeg på, jeg sagde nej.
|
|
Til toppen
|
|
|
#66929 - 22/08/2006 13:12
|
Bruger
|
Hvad har jeg læst forkert?
Du mener ikke vi skal forbyde insemination af arbejdsløse, selv om vi ved at det øger sandsynligheden for problemer for barnet, mens vi skal forbyde insemination af enlige og lesbiske fordi de i mindre grad kan give problemer for barnet?
|
|
Til toppen
|
|
|
#66931 - 23/08/2006 17:48
Hieronimus' sidste sang
|
Bruger
|
Kære Per, Det lader til, at jeg har en vis evne til at bibringe dig motionsgivende aktiviteter, hvad enten det gælder træning af nakkemuskler eller ansigtsmimik.
Men inden hovedet nu dratter af i bare iver for at komme i valgform, så tænk på, at mit indlæg OGSÅ kunne opfattes som en opfordring til at undgå at blive misforstået. Der er ikke noget som gamle citater, der kan give selv garvede politikere forklaringsproblemer!
Dig om det! Jeg synes bare, du skal lade være med at bygge glashuset for stort, ellers bliver det for let at ramme.
Jeg er nok alligevel ikke målgruppe for din valgpropaganda.
mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#66933 - 24/08/2006 09:29
Re: Hieronimus' sidste sang
|
Bruger
|
Hej Per, Mest af alt glæder det mig, at du viser vilje til reflektion. Det er hårdt savnet i det politiske Danmark af i dag! mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
#66934 - 04/09/2006 16:01
Varsel om trådlukning
|
Ordstyrer
Bruger
|
Da det ser ud til, at imseminationsdebatten er ebbet ud, vil jeg lægge an til at lukke denne tråd ...
Der er dog lige tid til et par slutbemærkninger, hvis nogen skulle have lyst ...
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#66935 - 26/09/2006 18:38
Trådlukning ..
|