Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 6 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#66832 - 13/07/2006 15:28 Kristendommens dybde - på græsk
museeye
Bruger

Reg.: 31/03/2006
Sted: Århus V
Ny Testamente blev skrevet på græsk. Derfor bør man også oplyses om de ting, som tydeligere træder frem i grundteksten end i (den danske) oversættelse.

Næstekærlighed
I Bjergprædikenen (Matt 5-7) fremlægger Jesus sine tanker om mange vigtige etiske emner bl.a. næstekærlighed. Ofte er jeg blevet spurgt: "hvad mener Jesus med begrebet "sin næste?""

I Matt 5,43 benyttes begrebet "næste" - på græsk "plesion". Ifølge C. Bergs græsk-dansk ordbog, hentyder "plesion" til noget, som er nærliggende eller tæt på. Og gøres "plesion" til substantiv - altså "ho plesion" - så betyder det såmænd "nabo" eller "sidemand".

Nu står det pludseligt meget klart, at ens næste er den person/ skabning, som er nær ved. Og gør man Kristi etik konsekvent, så findes ens næste i Afrika altså kun der, såfrem man selv er der. Nu kan man så tænke videre med globaliseringen in mente.

Til toppen 
Hold dig ajour med JesusNet.dk
#66833 - 13/07/2006 15:42 Næstekærlighed [Re: museeye]
anniesr
Bruger

Reg.: 30/03/2005
Sted: Amager
Hej Museeye,
Jeg tror du har ret i at vi allesammen kan lære mere om nuancerne i skriften ved at fordybe os i græsk og hebraisk - men eftersom alle ikke har tiden og lysten er, det jo godt I er nogle som gider
Citat:
Nu står det pludseligt meget klart, at ens næste er den person/ skabning, som er nær ved.

Den havde jeg faktisk hørt før. Og jeg synes det er en god pointe. Det er nogle gange en større udfordring at elske de mennesker der er tæt på mig, og dermed faktisk kan såre mig, end at elske dem der er langt væk og så tro at den hellige gral er velforvaret.
Altså - hvis jeg konsekvent bagtaler og ser ned på min kollega og nægter at prøve at bilægge striden, tror jeg ikke det hjælper på mit billede af mig selv som en Jesu efterfølger at jeg har et fadderbarn i Mozambique eller beder utrolig meget for forfulgte kristne i Kina.
Når det er sagt, tror jeg også det er vigtigt vi holder fast i det sociale ansvar for "enkerne og de faderløse" - altså dem som trænger til vores hjælp. Dem har vi jo i vores globaliserede tid mulighed for at hjælpe, hvad enten de kommer fra Nørrebronx eller Ghana. Det tror jeg også er en slags kærlighedshandling.
Strøtanker herfra - ha en god dag.
Mvh

There is a crack in everything, that's how the light gets in.
(Leonard Cohen)

Til toppen 
#66834 - 13/07/2006 21:42 "Hvem er egentlig min næste" [Re: anniesr]
Anonym
Anonym

Jesu illustration med den barmhjertige samaritaner viser tydeligt, at ens "næste" er den man viser kærlighed og oprigtig interesse, selv om vedkommende måske bor langt væk, og ikke er en slægtning eller ven. (Luk. 10:29-37).

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær