Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 6 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Side 2 af 2: < 1 2
Muligheder
Gå til
#66805 - 24/07/2006 18:10 Re: Den fordærvede og onde synder-Folkekirke ;) [Re: Lord Dean]
steffenlaursen
Bruger

Reg.: 17/12/2004
Sted: Århus
Citat:
Hvor er alle de andre 2-10.000 sognebørn henne i din fortælling? Har disse hedninge stadig stemmeret til menighedsrådet, eller afgives der kun 30-40 stemmer ved hvert valg? Med andre ord, er det kun de troende der styre menigheden?

Nu betegner hedning vist godt nok en ikke-jøde Hehe, men jo da!

Og hvad så? De har valgt en god præst...

Citat:
Ja, Grosbøll accepteres i folkekirken. Ellers forstår jeg ikke hvorfor han ikke er blevet fyret? Det er muligt at et mindretal ikke accepterer Grosbøll, men så længe dette flertal ikke har autoritet til at fyre ham, så må man sige, at han accepteres i kirken. Nu ved jeg godt at du snakker om din egen lille lokal-afdeling af folkekirken, som måske ikke accepterer Grosbøll, men hvis vi bevæger os lidt op eller rundt i folkekirken, så ser du, at han ER accepteret. Jeg mener ikke, at man kan nøjes med at se på sin egen lille sognekirken. Man er også nødt til at se hvilken større sammenhæng denne sognekirke indgår i.

Skal man så også se på den større sammenhæng i hvilken fx Pinsekirken indgår? Der tror jeg da også man kan finde nogle rådne doktriner hist og her!

Og hvad definerer egentlig den "sammenhæng" som den indgår i? Kirken her har mere at gøre med IM end med andre FK'er. Og præsten er IM'er... jeg vil derfor mene, at kirken indgår i en IM'sk sammenhæng - selvom det måske ser anderledes ud fra et skrivebord.

Citat:
Citat:
Og hvordan hylen skal vi øve kirketugt på vores biskopper? -vores kirkeminister? -de onde synderpræster?

Ved at nægte en hver form for samarbejde med dem og ikke acceptere deres autoritet i diverse sager? Og ved at tage de konsekvenser dette har?

Og det skulle hjælpe hvad at nægte enhver form for samarbejde med dem? Tror godt de ved, at IM ikke bryder sig om det med homofile vielser.

For at citere Luther, så måtte vores præst skam gerne stille sig op og prædike med et par bukser om halsen, hvis det var, hvad biskopperne sagde til ham. Jeg ser ingen grund til at være sur på biskopperne etc. undtagen i tilfælde, hvor de går imod Guds ord.

Men jo før vi kommer af med regeringen, jo bedre (altså ift. FK, ikke nødvendigvis ift. Christiansborg... jeg ville da være meget ked af at få sozi'erne ind men det er nu off-topic)

Citat:
Jeg har givet udtryk for at der er gode præster rundt omkring i folkekirken. Jeg mener blot, at man ikke skal underkaste sig vranglærte eller vantro autoriteter.

Uha, det lyder voldsomt... "underkaste sig"... ja, det er det da helt store knæfald for Babylons store gyldne statue... LOL.

Citat:
Citat:
Jeg mener det er en grov generalisering, at sige, at fordi flertallet (eller blot en stor del?) af FK er vranglærende, er hele FK vranglærende...

Jeg siger ikke at ALLE i folkekirken er vranglærte. Men jeg mener, at det er et klart problem, at stort set hele kirkens ledelse (folketing, kirkeminister, embedsmænd og biskopper) er enten vranglærte eller vantro. Et problem man ikke kan sidde overhørigt! Det er disse vranglærte og vantro der ansætter nye præster og dikterer hvilken lære der falder indenfor og udenfor folkekirken. Det mener jeg IKKE er en opgave man kan overlade til disse personer - og det må derfor bekæmpes med alle midler.

Det er vist først relevant i det øjeblik de vil fyre vores præst... eller ansætte den næste.

Citat:
Citat:
Så vidt jeg ved, har Haarder, biskopperne og Grosbøll ingen indflydelse på, hvad der sker i vores kirke. De har faktisk aldrig vist sig der...

Nej, Grosbøll har måske ikke nogen indflydelse, men det har de andre. Det kan godt være at de ikke sidder med til menighedsrådsmøderne, men derfor har de stadig indflydelse. Fx er det dem der skal ansætte en ny præst når jeres nuværende går på pension. Og ved den lejlighed kan I ikke være sikker på at få en ny rettroende præst. Det ved jeg så ikke hvad du kalder? Men jeg kalder det indflydelse - katastrofal indflydelse!

Så er det et problem til den tid.

Og det er vist i øvrigt kun menighedsrådene, der kan ansætte præster. Og der kan kristne faktisk gøre deres indflydelse gældende...

Jeg bliver i FK til jeg bliver smidt ud (eller den til den tid gode præst)

Mvh. Steffen

Ændret af steffenlaursen (24/07/2006 18:15)

Til toppen 
Hold dig ajour med JesusNet.dk
#66806 - 24/07/2006 18:11 Re: Den fordærvede og onde synder-Folkekirke ;) [Re: steffenlaursen]
steffenlaursen
Bruger

*suk*

Det var indlæg nr. 100...

Skynd dig inden ordstyreren dukker op!

Til toppen 
#66807 - 24/07/2006 18:20 Re: Den fordærvede og onde synder-Folkekirke ;) [Re: steffenlaursen]
Lord Dean
Bruger

Reg.: 01/10/2001
Sted: Nykøbing Mors
Citat:
Jeg bliver i FK til jeg bliver smidt ud

Fint, så gør du det...

Jeg ser blot kirken lidt mere fra toppen, hvorimod du ser den fra bunden af. Og det har tydeligvis konsekvenser for hvordan man anskuer tingene...

Gud være os nådige og give os fred!
Michael Hedegaard

www.hedegaard.nu / www.naturister.eu

Til toppen 
#66808 - 24/07/2006 20:03 Re: Den fordærvede og onde synder-Folkekirke ;) [Re: Lord Dean]
steffenlaursen
Bruger

Tja...

Eller du ser den udefra, jeg ser den indefra.

Eller du ser teori, jeg ser praksis.

Eller hvad?

Til toppen 
#66809 - 24/07/2006 23:50 Re: Den fordærvede og onde synder-Folkekirke ;) [Re: steffenlaursen]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
- ja jeg synes jo, at jeg selv ser den både udefra og indefra.
Jeg kan sagtens få øje på fejlene og manglerne, som naturligvis skal modsiges og forsøges afhjulpet, men vi skal ikke stirre os blinde på dem, men i stedet flytte fokus til de mange gode kirkelige aktiviteter og støtte op om den sunde og sande forkyndelse der hvor den findes.

Når jeg støtter folkekirken så helhjertet, så er det også fordi jeg tror, at netop dér er der bedre muligheder for at række evangeliet videre end i noget andet kirkesamfund herhjemme.

For det er jo dér, de kommer, alle de mange kirke- og kristendomsfremmede mennesker, f.eks. som dåbs-, konfirmations-, bryllups- og begravelsesgæster.

Som Paulus skrev i Filliperbrevet: Men hvad! Kristus bliver i alle tilfælde forkyndt, hvad enten det er på skrømt eller oprigtigt, og det glæder jeg mig over.

Ja, det glæder jeg mig også over!

Selv i kirker med præster, der slet ikke tror og taler ret, bliver Guds ord forkyndt, og sakramenterne forvaltet, og salmerne sunget ...

Jeg selv havde i hvert fald ikke kunnet sidde her og bekende mig som kristen uden den syndige og skrøbelige folkekirke! Troen kom af det, jeg hørte!

Så hvis den holder op med at være folkekirke i min levetid, hvad der heldigvis ikke er tegn på vil ske, så vil jeg nok være blandt de sidste, der lukker og slukker!

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#66810 - 26/07/2006 19:42 Re: Danmarks fremtid?? Er vi klar?? [Re: jakob Friis]
Nikolaj
Bruger

Reg.: 07/04/2003
Tråden er nået op over 100 indlæg, så jeg lukker den nu.

– og Steffen, du har god grund til at sukke, for det er nemlig på det allerstrengeste forbudt at starte nye tråde og fortsætte debatten deri. (nej, det er det ikke)

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
Side 2 af 2: < 1 2

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær