Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 6 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#66596 - 11/07/2006 08:45 Noas Ark (fra OOPArts)
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Admin: Jeg har klippet denne streng ud fra af emnet OOPArts

Hej Lars og I andre - nu hører dette her måske ikke lige med i OOPArts, men her er en kronik om Noas ark, hvis dimensioner jo er ret nøje som beskrevet i Bibelen, sammenholdt med moderne dyretransport-fartøjer ..

Den er skrevet af en professor i skibsbygning ..

kristina

Ændret af Netmissionæren (19/07/2006 14:25)

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#66597 - 11/07/2006 11:48 Kristensens kronik om Arken [Re: kristina]
matthias
Bruger

Reg.: 23/10/2001
Sted: Nivå, gudhjælpemig
Hej Kristina

Hvorfor mon adjugeret professor Kristensen undlader at diskutere Guds materialevalg i sin artikel?

Kunne det være fordi en af de ting, vi ved ved om skibe på 150 meter, er, at de tilsyneladende ikke kan bygges af træ?

Jeg håber, at professoren er mere omhyggelig, når han belærer fremtidige skibskonstruktører.

hilsen matthias

"[T]here is no sensible limit to what the human mind is capable of believing, against any amount of contrary evidence." - R. Dawkins

Til toppen 
#66598 - 11/07/2006 12:51 gofertræ [Re: matthias]
asas
GlobalModerator
Bruger

Reg.: 21/08/2001
Sted: Fredericia, Danmark
Hej Matthias

Citat:
Hvorfor mon adjugeret professor Kristensen undlader at diskutere Guds materialevalg i sin artikel? Kunne det være fordi en af de ting, vi ved ved om skibe på 150 meter, er, at de tilsyneladende ikke kan bygges af træ?

Det kunne være fordi vi faktisk slet ikke ved præcist hvilket materiale "gofertræ" er. Om det er en bestemt datidig (evt. uddød) træsort eller det er træ behandlet på en bestemt måde - fx lamineret i en eller anden form - det ved vi ikke. Udtrykket gofertræ findes ikke andre steder end i 1 Mosebog 6,14.

Se en diskussion af spørgsmålene omkring gofertræ her

Iøvrigt: Fregatten Jylland er 71 meter lang. Og der er bygget sødygtige træskibe på over 100 m. Der er også bygget nogle som ikke var, men da vi faktisk ikke ved noget om materialerne, behandlingen og byggeteknikken iøvrigt på Noas tid, så ved vi heller ikke hvad de var i stand til på den tid.

Den gode skibsbygger-professor er så klog at han nøjes med at udtale sig om det han faktisk ved noget om.

PS: Vi ved heller ikke hvordan det lykkedes ægypteren at bygge pyramiderne. Men de gjorde det altså!

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#66599 - 11/07/2006 14:07 Re: gofertræ [Re: asas]
matthias
Bruger

Hej Asbjørn

Citat:
Citat:
Hvorfor mon adjugeret professor Kristensen undlader at diskutere Guds materialevalg i sin artikel? Kunne det være fordi en af de ting, vi ved ved om skibe på 150 meter, er, at de tilsyneladende ikke kan bygges af træ?

Det kunne være fordi vi faktisk slet ikke ved præcist hvilket materiale "gofertræ" er. Om det er en bestemt datidig (evt. uddød) træsort eller det er træ behandlet på en bestemt måde - fx lamineret i en eller anden form - det ved vi ikke. Udtrykket gofertræ findes ikke andre steder end i 1 Mosebog 6,14.

Se en diskussion af spørgsmålene omkring gofertræ her

Diskussion? Spekulation snarere. Hvorfor foreslår ”diskussionen” ikke, at ”gofertræ”=pladejern?
Det er nemlig tilsyneladende nødvendigt, hvis Arken skulle kunne holde sig flydende. Og når vi alligevel ikke ved, hvad gofertræ var.

Citat:
Iøvrigt: Fregatten Jylland er 71 meter lang. Og der er bygget sødygtige træskibe på over 100 m. Der er også bygget nogle som ikke var, men da vi faktisk ikke ved noget om materialerne, behandlingen og byggeteknikken iøvrigt på Noas tid, så ved vi heller ikke hvad de var i stand til på den tid.

Det længste skib med træskrog, vi kender til, var 100 m langt (6-masteren Wyoming, 1909). Det kunne ikke holde faconen, og lækkede, selvom det var forstærket med stålstivere.
Enhver ingeniør (selv den adjugerede professor, forhåbentlig)kan fortælle dig, at der er pokkers til forskel på 100 m og 150 m, når man allerede befinder sig ude over materialets bæreevne.
Var Arken forstærket med stålstivere?

Citat:
Den gode skibsbygger-professor er så klog at han nøjes med at udtale sig om det han faktisk ved noget om.

I så fald burde han i det mindste have evnet at erkende, at netop byggematerialets styrke er hovedproblemet for den påståede ark, og derefter have undladt at føre folk bag lyset med sine skriverier.
Og ifølge dette link er hr. Kristensen bl.a. ekspert i lækstabilitet. Alligevel skriver han i sin kronik:
Citat:
Formålet er alene udfra et fagligt synspunkt at vise, at der ikke er noget i Bibelens beretning om arken, som strider imod den viden og erfaring, vi i dag har om skibsbygning.

Uha, uha.

Citat:
PS: Vi ved heller ikke hvordan det lykkedes ægypteren at bygge pyramiderne. Men de gjorde det altså!

Strålende sammenligning!
På den ene side har vi pyramiderne. Der er ikke tvivl om at de findes i den virkelige verden. Der er mange af dem, nogle er ikke færdiggjort, og de illustrerer den evolution der er sket gennem flere århundreder fra ”små” simple pyramider og til de mesterværker, der står ved Giza.
Studierne af dem, og af deres omgivelser kan give indblik hvordan de er blevet til.
Goggle ”pyramid construction” og bliv klogere.
På den anden side har vi en konstruktion, der kun optræder i et gammelt stykke litteratur, og så en masse stort set ufunderede spekulationer.
2-0 til pyramiderne.

PS hvordan passer dateringen af den store pyramide (ca. 2560 fvt) forresten med syndfloden?

Hilsen matthias

http://home.houston.rr.com/bybayouu/Noahs_ark.html

"[T]here is no sensible limit to what the human mind is capable of believing, against any amount of contrary evidence." - R. Dawkins

Til toppen 
#66600 - 11/07/2006 14:41 Re: gofertræ [Re: matthias]
asas
GlobalModerator
Bruger

Hej Matthias

Jeg tror jeg har forstået din pointe med at du opfatter Noas Ark som en umulighed. Du vil ikke tro på det og finder derfor argumenter for at det sikkert er en skrøne. Jeg vil gerne tro på det og finder derfor argumenter for at det sikkert ikke har været så umuligt endda. Sådan er det vel.

Jeg har vist ikke så meget andet at tilføje end, at fordi vi ikke kan forstå eller forestille os hvordan det er sket, så betyder det jo ikke at det ikke er sket. Det var min pointe med henvisningen til pyramiderne, som jo netop beviseligt står hvor de står. Hvis de nu kun havde været beskrevet i flere tusind år gamle religiøse dokumenter, så ville mange i dag sikkert også have sat spørgsmålstegn ved den slags umulige bygningsværker. Mon ikke?

At skrive at Hans Otto Kristensen fører folk bag lyset er vist lige at tage munden for fuld. Han taler om arkens dimensioner, som er overraskende realistiske og ganske "moderne". Uanset hvad byggematerialet så har været.

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#66601 - 11/07/2006 14:53 Re: gofertræ [Re: asas]
kongstad
Bruger

Reg.: 05/09/2003
Sted: København S
Citat:
Jeg tror jeg har forstået din pointe med at du opfatter Noas Ark som en umulighed. Du vil ikke tro på det og finder derfor argumenter for at det sikkert er en skrøne.

Nu kan jeg jo ikke tale for Matthias, men sagen er jo ikke at man kan finde argumenter for at det er en skrøne. Al historieskrivning, og alle fysiske beviser taler imod en verdensomspændende flod.

Citat:
Jeg vil gerne tro på det og finder derfor argumenter for at det sikkert ikke har været så umuligt endda. Sådan er det vel.

Nu er Jorden ikke kun 6.000 år gammel, og der har aldrig været en verdensomspændende oversvømmelse. Arken ville ikke være halvt stor nok til at indeholde bare to af alle landlevende arter (for ikke at tale om bassiner til ferskvandsorganismer). Og 4.500 år er ikke nok til at et udvalg grundtyper kan udvikles til de millioner af arter vi ser idag.

Citat:
Jeg har vist ikke så meget andet at tilføje end, at fordi vi ikke kan forstå eller forestille os hvordan det er sket, så betyder det jo ikke at det ikke er sket.

Det kan nemt nok forklares med at det skete ved et mirakel, og at andre mirakler har udlagt beviser der viser at Jorden er milliarder af år gammel.

Citat:
Det var min pointe med henvisningen til pyramiderne, som jo netop beviseligt står hvor de står. Hvis de nu kun havde været beskrevet i flere tusind år gamle religiøse dokumenter, så ville mange i dag sikkert også have sat spørgsmålstegn ved den slags umulige bygningsværker. Mon ikke?

Nu er pyramiderne jo en meget mindre bedrift end en ark bygget i træ der bemandet med kun 8 mennesker kan opretholde livet for millioner af arter, men du har da helt ret. Hvis alt talte imod pyramiderne, som det er med den verdensomspændende oversvømmelse, så ville det være tåbeligt at tro på pyramiderne.

Citat:
At skrive at Hans Otto Kristensen fører folk bag lyset er vist lige at tage munden for fuld. Han taler om arkens dimensioner, som er overraskende realistiske og ganske "moderne".

Men alligevel ignorerer han sin viden om træskibe?

/Søren

For men become civilized, not in proportion to their willingness to believe, but in their readiness to doubt

Til toppen 
#66602 - 11/07/2006 15:20 Re: gofertræ [Re: asas]
matthias
Bruger

Hej Asbjørn

Citat:
Jeg tror jeg har forstået din pointe med at du opfatter Noas Ark som en umulighed. Du vil ikke tro på det og finder derfor argumenter for at det sikkert er en skrøne. Jeg vil gerne tro på det og finder derfor argumenter for at det sikkert ikke har været så umuligt endda. Sådan er det vel.

Nej, sådan er det ikke.
Jeg vil gerne tro på, at Noas Ark har eksisteret. Jeg ville finde det overordentligt spændende, hvis man fandt resterne af en 150 meter lang træbåd på toppen af et bjerg.

Men vi har kun bogstaver på papir, og til forskel fra dig kan jeg ikke tro på det uden underbyggende indicier.
Religiøse tekster er fulde af påstande: Vedisk kosmologi, astrologi, Muhammeds himmelfart, Mormons Bog, Ron Hubbards "opdagelser" etc - forestillinger, som du formentlig selv forholder dig kritisk til.

Bibelen er en religiøs tekst. Dens påstande bør efter min mening vurderes derefter. Og når vi står med en påstand om en båd, der efter alt hvad vi ved ikke kan lade sig gøre, så bør vi forholde os kritiske til påstanden.

Og som Kongstad skriver, så har Syndfloden ikke fundet sted. Arken er altså blot en del af en myte.

Citat:
Jeg har vist ikke så meget andet at tilføje end, at fordi vi ikke kan forstå eller forestille os hvordan det er sket, så betyder det jo ikke at det ikke er sket. Det var min pointe med henvisningen til pyramiderne, som jo netop beviseligt står hvor de står. Hvis de nu kun havde været beskrevet i flere tusind år gamle religiøse dokumenter, så ville mange i dag sikkert også have sat spørgsmålstegn ved den slags umulige bygningsværker. Mon ikke?

Forskellen er, at der ikke er noget umuligt i at bygge en pyramide på 140 m. Eller på én eller 5 km for den sags skyld.
Derimod er det efter alt at dømme umuligt at bygge en træbåd på 150 m og holde den flydende i et år.

hilsen matthias

Til toppen 
#66603 - 11/07/2006 15:39 Re: gofertræ [Re: asas]
matthias
Bruger

Hej Asbjørn

Jeg vil godt lige holde fast i dette udsagn:

Citat:
Du vil ikke tro på det og finder derfor argumenter for at det sikkert er en skrøne. Jeg vil gerne tro på det og finder derfor argumenter for at det sikkert ikke har været så umuligt endda. Sådan er det vel.

Er jorden kugleformet eller flad? Findes der metoder til at afgøre spørgsmålet?
Hvis man forestillede sig en person, der på grund af sin religiøse overbevisning følte sig nødsaget til at mene, at jorden er flad, ville dette standpunkt da, efter din mening, være ligeværdigt med idéen om, at jorden er kugleformet?
Har vi ret til at finde åbentlyst forkerte forestillinger forkerte, og at gøre opmærksom på det, og bede tilhængeren om at underbygge hans forestillinger?
Eller skal vi respektere fladjordstilhængerens idéer og lade som om hans kosmologi havde nogen værdi og at jorden er flad og rund på samme tid?

Hilsen matthias

Til toppen 
#66604 - 11/07/2006 19:26 Re: gofertræ [Re: asas]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej

Asbjørn skriver:
Citat:

Lige netop!
Han har kun beskrevet nogle facts og har ikke draget nogen konklusioner af disse.

Hans fag er skibskonstruktion og ikke teologi, og da han i Bibelen kom til at læse om arkens dimensioner, fik han af faglig interesse lyst til at kigge nærmere på dem.
Ud fra mit kendskab til ham kan jeg sige, at han ikke har nogen intentioner om at at bruge materialet til at sandsynliggøre, endsige påvise, at Noas ark nogen sinde har eksisteret. Hvis det havde været tilfældet, havde den nok været offentliggjort i et fagtidsskrift, vil jeg tro.

For mit eget vedkommende styrker artiklen min vaklende tro på, at arken faktisk har eksisteret (selv om jeg ikke finder det afgørende, er det da allligevel interssant!) - det var derfor jeg henviste til den - og for at høre andres reaktioner ..

Jeg forestillede nemlig, at nogen af jer her kunne finde den lille artikel læseværdig og tankevækkende, siden Noas ark nu er til debat, men jeg havde ikke lagt linket ind, hvis det var faldet mig ind, at det kunne føre til, at nogen kom til at betvivle forfatterens faglige kompetence.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#66605 - 11/07/2006 21:12 Re: gofertræ [Re: kristina]
Claus Due
Bruger

Reg.: 20/01/2005
Sted: Århus
Hej Kristina,

Jeg vil tro det vi (ateister) hefter os specielt ved, er at en erfaren skibsbygger siger, at et træskib med arkens dimensioner "bestemt ikke er umuligt" og "følger dagens konstruktionsmetoder" (frit efter hukommelsen). For det første er det bestemt umuligt at konstruere et træskib med de dimensioner, fordi det ikke ville kunne holde vand selv hvis det er forstærket med stål. For det andet fordi det ikke følger dagens konstruktionsmetoder i materialerne. Skibe med de dimensioner der nævnes laver man af - ingen overraskelse - stål.

Som erfaren skibskonstruktør burde manden vide, at træskibe i de dimensioner ikke er muligt, samt at konstruktionsmetoderne selvfølgelig ikke blev fulgt, når materialerne overhovedet ikke har samme styrke. Design er ikke blot form, men også funktion...

"...there is no greater, nobler, more heroic form of devotion than the act of a man who assumes the responsibility of thinking." -- Ayn Rand

Til toppen 
#66606 - 11/07/2006 21:42 Re: gofertræ [Re: Claus Due]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Claus
Citat:
Som erfaren skibskonstruktør burde manden vide, at træskibe i de dimensioner ikke er muligt ..

Burde vide? Selvfølgelig ved han da det!

Men jeg tror ikke, han véd hvad gofertræ er for noget.
Så vidt jeg har forstået, er der heller ingen andre, der ved det.

Og, som sagt, han har ikke udtalt sig om materialet, kun om hvad der står i Bibelen om dimensionerne på et skib, der, stadig ifølge Bibelen, har eksisteret engang i fjern fortid ..

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#66607 - 12/07/2006 02:20 Re: gofertræ [Re: kristina]
Claus Due
Bruger

Hej Kristina,

Citat:
Og, som sagt, han har ikke udtalt sig om materialet, kun om hvad der står i Bibelen om dimensionerne på et skib, der, stadig ifølge Bibelen, har eksisteret engang i fjern fortid ..

Jamen, undskyld mig... men det er forsimplende, grænsende til fordummende. Det er næsten manipulativt, at en erfaren skibskonstruktør udelukkende koncentrerer sig om dimensioner og overhovedet ikke om materialer.

Det svarer til at en ingeniør i morgen skriver en artikel om et teoretisk tårn: 136 meter højt, bygget af tændstikker i forholdet 1:1 - lige i udkanten af Rumænien (tårnet brændte på uforklarlig vis og derfor er der ikke et eneste spor udover lidt tekst og nogle mundtlige beretninger). Og ingeniøren siger så, at det selvfølgelig var muligt det tårn fandtes, alene fordi der idag findes et tårn i den størrelse. Selvom han kunne holde masken var der kun én type mennesker, der ville tro ham: folk, der tror religiøst (kritikløst og naivt, fordi dét foretrækkes*) på høje tændstiktårne. Ingeniøren ved selv, at sådan et tårn umuligt kan eksistere - men siger det ikke.

Lyver ingeniøren så? Manipulerer han?

Jeg giver op, Kristina. Hvis en båd i de dimensioner kan bygges af træ, fordi der findes skibe af stål i den størrelse idag, så kan et tårn på 136 meter også bygges af tændstikker, hvis der findes et tårn af stål på 136 meter idag. Det er den type "logik" der giver konklusionen i artiklen, men det ændrer tilsyneladende intet at påpege det. Og det er temmelig beklageligt.

Undskyld tonen, men det generer mig ret så kraftigt... når alle empiriske/rationelle midler er brugt, siger man bare "mirakel" - og hele diskussionen er på magisk vis irrelevant. Og spild af tid...

* som små børn.

"...there is no greater, nobler, more heroic form of devotion than the act of a man who assumes the responsibility of thinking." -- Ayn Rand

Til toppen 
#66608 - 12/07/2006 08:51 Re: gofertræ [Re: Claus Due]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Altså Claus - - sikke dog et postyr!
"Much ado about nothing" - det fyger om mine stakkes ører ...

Må en ingeniør ikke have lov til i sin fritid at kigge på de tal, der står i Bibelen om Noas ark, lægge sudoku'en fra sig, og i stedet bruge blyanten til at sammenholde de angivne dimensioner med dem, han lige sidder og kalkulerer med i sit arbejde?

Og når han så når frem til at tænke "det var da pudsigt" - må han så ikke skrive en lille artikel som det?
Uden at blive mistænkt for løgn og manipulation - - og at det skulle være forsimplende - og fordummende - - ?
Hvorfor skulle han beskæftige sig med hvad arken var lavet af, når ingen véd, om det pågældende fartøj overhovedet har eksisteret?
(Jeg læste et sted, at der naturligvis alligevel er nogle, der har funderet over, hvad gofertræ kan være, og gættet på, at det er en stærkt harpiksholdig træsort - - )

Jeg kan sagtens se, at ikke-kristne ikke kan have særlig interesse af artiklen, med mindre de altså lige arbejder prof. med statiske beregninger. (Min mand, som også beskæftigede sig med den slags kalkulationer, ville have elsket at kigge på det, og sikkert brugt den halve nat til at checke. Selv om han ikke var kristen ..)

Men vi er nogle stykker her, som har fået Bibelen ind under huden, og som elsker at læse og tænke over hver eneste detalje ... og for os er den slags rent guf i sommervarmen!

Jeg fortryder at have nævnt artiklen og håber at slippe for stening ...

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#66609 - 12/07/2006 14:41 Re: gofertræ [Re: kristina]
LarsBj
Bruger

Reg.: 09/09/2002
Sted: Sjælland
Ærlig talt Kristina,

Nu overreagerer du!!!

Hvis man vil bringe dokumentation, må den kunne stå for en analyse. Og når du bringe ren henvisning til en artikel, der anvender en skibsbygger som autoritet, må man forvente, at han bringer de nødvendige detaljer frem til vurdering.
Hans argumenter holder IKKE, fordi han undlader de vigtige oplysninger, der her i denne tråd påpeges.

Men det hele kan jo reddes, hvis Gofertræ er et ukendt materiale af uovertruffen styrke. Eller et gammelt, glemt ord for "stål"!!!!

Men at du farer i flint, fordi et argument skydes ned, er for billigt!

mvh
LarsBj

*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.*
Isaac Newton

Til toppen 
#66610 - 12/07/2006 15:24 Re: gofertræ [Re: asas]
LarsBj
Bruger

Hej Asbjørn,
Moderne konstruktion?

Det er Hjortespringbåden fra 250 f.Kr også (13 m lang 2 m bred). Den har ca samme dimensioner som en moderne containertransporter!

Så al det, den gode professor viser, er, at man på bibelens tid havde en sikker fornemmelse for virkningsfulde båddimensioner, og så forstørrede man dem bare, da man skulle beskrive arken!

Og satte et et let hældende tag på, for man skal vel ikke være professor i bådkonstruktion for at regne ud, at et skib i stormvejr skal have en konstruktion, der tillader vand at løbe af, uden at det rager så højt op, at det kæntrer?

At du gerne VIL tro på Noahs Ark er en ærlig ting. Men hvorfor bruge kræfter på at søge at finde videnskabelige beviser, når du alligevel ikke vil forholde dig videnskabeligt til dem???

mvh
LarsBj

*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.*
Isaac Newton

Til toppen 
#66611 - 12/07/2006 18:26 Re: gofertræ [Re: kristina]
Claus Due
Bruger

Hej Kristina,

Citat:
Altså Claus - - sikke dog et postyr!
"Much ado about nothing" - det fyger om mine stakkes ører ...

Undskyld... jeg trækker lige vejret en gang.

Citat:
Må en ingeniør ikke have lov til i sin fritid at kigge på de tal, der står i Bibelen om Noas ark, lægge sudoku'en fra sig, og i stedet bruge blyanten til at sammenholde de angivne dimensioner med dem, han lige sidder og kalkulerer med i sit arbejde?

Jo da - men hvorfor udelade det noget så vigtigt som materialet, når man skriver noget om muligheden for, at et sådant skib kunne eksistere hvis det ikke var lavet af stål eller et materiale i samme hårdhed?

Det ved en skibskonstruktør. Og at han ikke siger det i sin artikel er meget bemærkelsesværdigt.

Citat:
Og når han så når frem til at tænke "det var da pudsigt" - må han så ikke skrive en lille artikel som det?
Uden at blive mistænkt for løgn og manipulation - - og at det skulle være forsimplende - og fordummende - - ?
Hvorfor skulle han beskæftige sig med hvad arken var lavet af, når ingen véd, om det pågældende fartøj overhovedet har eksisteret?

Fordi han udtaler sig positivt om muligheden for et fartøj i den størrelse, lavet af træ. Selvom han i kraft af sin profession ved, at det ikke kan lade sig gøre at lave sådan et fartøj af andet end stål eller tilsvarende metaller.

Citat:
Jeg kan sagtens se, at ikke-kristne ikke kan have særlig interesse af artiklen, med mindre de altså lige arbejder prof. med statiske beregninger.

Jeg troede faktisk, at jeg gjorde kristne en tjeneste ved at tilføje mere til artiklen end der oprindeligt stod - blandt andet en "lille" detalje som den, at forfatteren har udeladt information, der kunne rejse tvivl om konklusionen. Og jeg forstår ikke, hvordan det kan forsvares som uskyldigt fritidssysleri, sådan at levere halve sandheder.

Citat:
Men vi er nogle stykker her, som har fået Bibelen ind under huden, og som elsker at læse og tænke over hver eneste detalje ... og for os er den slags rent guf i sommervarmen!

Jeg fortryder at have nævnt artiklen og håber at slippe for stening ...

Nu er det jo ikke bibelen jeg kritiserer lige nu. Det er en mand, der burde vide bedre. Det var virkelig oprigtigt ment, at jeg ville hjælpe dig - ikke stene dig - med et skud rationalitet.

Til toppen 
#66612 - 12/07/2006 19:09 Re: gofertræ [Re: Claus Due]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Claus - - -
Citat:
Nu er det jo ikke bibelen jeg kritiserer lige nu. Det er en mand, der burde vide bedre. Det var virkelig oprigtigt ment, at jeg ville hjælpe dig - ikke stene dig - med et skud rationalitet. ...

Øh .. tak ...tror jeg!
Selvfølgelig véd han en hel masse, som han ikke har skrevet.

At Noas ark har eksisteret, og har sejlet med Noa og hans familie på syndflodens vande her på denne klode engang i en fjern fortid, er der nogle, der er helt overbeviste om, og andre, bl.a. undertegnede, som tror på som en mulighed, men ikke finder det voldsomt vigtigt, i hvert fald slet ikke afgørende, at finde ud af hvad gofer er, og om det drejer sig om en i denne sammenhæng "rationel" træsort ...

Så jeg er meget langt fra at blive arrig over reaktionerne - - bare overrasket over den helt uventede interesse fra hele tre ateisters side, som jeg slet ikke havde forventet gad svare på sådant ... (det irriterer mig meget mere, at systemet skriver "selvtilfreds" som forklaring på denne smiley: . !)

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#66613 - 13/07/2006 09:18 Re: gofertræ [Re: kristina]
LarsBj
Bruger

Hej Kristina,
Jeg svarede altså ikke på din bemærkning "som ateist". Jeg svarede, fordi jeg er videnskabeligt interesseret, og fordi det irriterer mig at se en videnskabelig diskussion blive blokeret af tilsyneladende (!) irrationelle religiøse sårede følelser. Jeg har set det før i disse diskussioner, og jeg vil anbefale IKKE at trække videnskabelige argumenter ind i debatten, hvis det alligevel kun er trosargumenter, der betyder noget (1), eller hvis man ikke kan tåle at se argumentet evt blive skudt i sænk i en analyse af det (2).

mvh
LarsBj

Isaac Newton

Til toppen 
#66614 - 14/07/2006 12:17 troen på det umulige [Re: matthias]
asas
GlobalModerator
Bruger

Hej Matthias

Ok, så lad os sige at du kan ikke tro fordi indicierne for dig at se ikke er tilstrækkeligt underbyggede. Det er selvfølgelig en ærlig sag, selvom begrebet tro måske så er lidt på afveje her.

Vi er enige i at Bibelen er et religiøst skrift. Men det betyder jo ikke, at alt hvad der står i Bibelen er ren fantasi og uden historisk substans. Bibelen er en meget sammensat tekstsamling. Den består af digte, af personlige og offentlige breve, at historiske beretninger og øjenvidneskildringer, af forkyndelseslitteratur og gamle overleveringer. Og de forskellige tekster skal selvfølgelig læses i lyset af deres genre og sammenhæng. For mig at se er hostorien om Noas og arken en historisk beretning, som vil tages alvorligt som sådan.
Citat:
når vi står med en påstand om en båd, der efter alt hvad vi ved ikke kan lade sig gøre, så bør vi forholde os kritiske til påstanden.

Nu er det jo sådan, at jeg tror på en Gud, som i sig selv er en videnskabelig umulighed. Så jeg har jo på forhånd valgt at tro på mere end det, "der efter alt hvad vi ved ikke kan lade sig gøre".

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#66615 - 14/07/2006 12:26 før og nu [Re: matthias]
asas
GlobalModerator
Bruger

Hej Matthias

Det er jo ikke noget smart eksempel. Vi kan begge to hurtigt konstatere hvad der er sandt og falsk mht. jordens form. Men hvad der rent faktisk skete for flere tusinde år siden har vi ikke sådan mulighed for at vide med sikkerhed.

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#66616 - 14/07/2006 12:58 videnskabelige beviser [Re: LarsBj]
asas
GlobalModerator
Bruger

Hej LarsBj

Citat:
At du gerne VIL tro på Noahs Ark er en ærlig ting. Men hvorfor bruge kræfter på at søge at finde videnskabelige beviser, når du alligevel ikke vil forholde dig videnskabeligt til dem???

Jeg har ikke brug for videnskabelige beviser for noget som ligger udenfor videnskabens muligheder at bevise eller modbevise. Og derfor skal jeg heller ikke forholde mig videnskabeligt til spørgsmålet om Noas Ark og syndfloden. Men hvis vores moderne viden kan bekræfte noget af det vi kan læse i Bibelen, så synes jeg selvfølgelig det er fint. Men at tale om beviser for eller imod vil aldrig være hverken videnskabeligt eller kristeligt.

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#66617 - 17/07/2006 23:58 Re: før og nu [Re: asas]
matthias
Bruger

Hej Asbjørn

Citat:
Det er jo ikke noget smart eksempel. Vi kan begge to hurtigt konstatere hvad der er sandt og falsk mht. jordens form. Men hvad der rent faktisk skete for flere tusinde år siden har vi ikke sådan mulighed for at vide med sikkerhed.

Hvad er "sikkerhed" efter din målestok?

Du accepterer formentlig uden tøven en lang række resultater fra de historiske videnskaber.
Hvis aviserne omtaler en retssag, hvor man på tekniske indicier domfælder en forbryder, selvom han har været det eneste (overlevende) vidne til forbrydelsen, og skønt han bedyrer sin uskyld, så drømmer du næppe om at overveje, om forbrydelsen i virkeligheden var et resultat af guddommelig indgriben.

Det er først, når resultaterne af de historiske videnskaber leverer resultater, der bryder med nogle forstillinger, som du henter i en 2.000 år gammel bog, at du pludselig begynder at tvivle.

Har jeg ret?

Min pointe er, at mens der findes metoder til at afgøre, om jorden er flad eller kugleformet, så har du ikke en metode til at sandsynliggøre, at Noa har eksisteret, endsige at han har bygget en ark.

hilsen matthias

Til toppen 
#66618 - 18/07/2006 00:04 Re: troen på det umulige [Re: asas]
matthias
Bruger

Hej Asbjørn

Citat:
][...]Nu er det jo sådan, at jeg tror på en Gud, som i sig selv er en videnskabelig umulighed. Så jeg har jo på forhånd valgt at tro på mere end det, "der efter alt hvad vi ved ikke kan lade sig gøre".

Det er den religiøses "helle", ikke sandt?
Når umulighederne bliver så åbenlyse, at de ikke længere lader sig forsvare, så indrømmer han irrationaliteten, ovenikøbet som om det var en positiv kvalitet ved hans standpunkt.

Og i mangel af rationaltet på al debat nødvendigvis ophøre

hilsen matthias

Ændret af matthias (18/07/2006 00:05)

Til toppen 
#66619 - 18/07/2006 10:44 Re: gofertræ [Re: kongstad]
DHP
Bruger

Reg.: 01/05/2006
Sted: Vejle
Hej Kongstad

Jeg er kommet ret langt bagud så jeg har ikke nået at få læst alle posts i denne tråd men jeg vil gerne lige svare på dette inden tråden lukker - med risiko for at det allerede er svaret på i det jeg ikke har læst endnu.

Citat:
Nu er Jorden ikke kun 6.000 år gammel, og der har aldrig været en verdensomspændende oversvømmelse. Arken ville ikke være halvt stor nok til at indeholde bare to af alle landlevende arter (for ikke at tale om bassiner til ferskvandsorganismer). Og 4.500 år er ikke nok til at et udvalg grundtyper kan udvikles til de millioner af arter vi ser idag.

Det er godt nok en masse påstande på en gang. Det er ikke særlig nemt at diskutere imod men jeg kan i hvertfald sige at det ikke er sandt det du skriver her.
Jeg vil gerne diskutere hver af emnerne i en ny tråd hvis det er men jeg vil nøjes med at linke til sider som forklarer det du har misforstået indtil videre.

Citat:
Nu er Jorden ikke kun 6.000 år gammel,

Jo jorden er omkring 6k år gammel
'Young' age of the Earth & Universe Q&A

Citat:
og der har aldrig været en verdensomspændende oversvømmelse.

Jo der har været en verdensomspændende oversvømmelse.
Noah's Flood Questions and Answers

Citat:
Arken ville ikke være halvt stor nok til at indeholde bare to af alle landlevende arter

Noah's Ark Questions and Answers

specielt: How did all the animals fit on Noah's Ark?

Citat:
(for ikke at tale om bassiner til ferskvandsorganismer)

How did freshwater and saltwater fish survive the Flood?

Citat:
Og 4.500 år er ikke nok til at et udvalg grundtyper kan udvikles til de millioner af arter vi ser idag.

Speciation Questions and Answers

Jeg er klar over at du nok ikke gider at læse alt det materiale jeg har linket til. - Jeg læser heller ikke alt det folk linker til mig men grib endelig fat i et af emnerne og start en ny tråd så vil jeg gerne diskutere det.

Jeg håber jeg ikke har gentaget nogen i det jeg har skrevet nu.

Til toppen 
#66620 - 19/07/2006 14:47 Re: før og nu [Re: matthias]
asas
GlobalModerator
Bruger

Med sikkerhed mener jeg en viden som ligger ud over mere eller mindre kvalificerede gæt. Mon ikke vi er enige om de (for)historiske videnskaber for det meste gør deres konklusioner ud fra indicier og det vil aldrig være det samme som sikker viden.

Hvordan syndfloden står som sag i forhold til de "tekniske indicier" tør jeg ikke gøre mig klog på. Men når du skriver:
Citat:
Det er først, når resultaterne af de historiske videnskaber leverer resultater, der bryder med nogle forstillinger, som du henter i en 2.000 år gammel bog, at du pludselig begynder at tvivle.

- så må jeg give dig ret. For mig udgør Bibelen i sig selv et indicium som jeg tillægger afgørende stor vægt.
Citat:
Min pointe er, at mens der findes metoder til at afgøre, om jorden er flad eller kugleformet, så har du ikke en metode til at sandsynliggøre, at Noa har eksisteret, endsige at han har bygget en ark.

Enig. Det var noget af det samme jeg prøvede at sige ...

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#66621 - 19/07/2006 14:59 Troens irrationalitet [Re: matthias]
asas
GlobalModerator
Bruger

Hej Matthias
Citat:
Når umulighederne bliver så åbenlyse, at de ikke længere lader sig forsvare, så indrømmer han irrationaliteten, ovenikøbet som om det var en positiv kvalitet ved hans standpunkt.

Jamen hvordan kan det komme bag på dig? Troen på Gud og dermed også på Bibelen har da så bestemt et element af irrationalitet i sig. Al den stund vi har at gøre med en transcendent Gud, der er skaber og opretholder af hele vores verden. Hvis det er irrationelt at tro sådan, ja så betragter jeg det selvfølgelig også som noget positivt. Og så er syndfloden lissom ikke noget problem.
Citat:
Og i mangel af rationaltet på al debat nødvendigvis ophøre

Nåhh - det lader nu ikke ligefrem til at være tilfældet

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær