Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 6 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#6659 - 06/12/2002 13:01 Jesu frelse = frihed til alt???
Esmaralda
Bruger

Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
Hej alle

Der har været efterhånden mange og i mange tråde der har sagt noget i retning af at de ikke kan tolerere at kristne bare tørre deres fejl/synd af på Jesus.
De mener at det kun kan være forkert at man bare kan gøre hvad man vil --- Jesus har jo betalt.

Dertil vil jeg sige at der ingen steder i Bibelen står noget om at vi som kristne bare kan gøre som det passer os. Gud siger ikke "nååå mennesker nu kan i bare leve som i har lyst til jeg har jo sørget for at i alligevel kan komme i himlen" Nej det siger han ikke.

Han siger derimod i sit ord Bibelen:

Vi beder til Gud om, at I ikke vil gøre noget ondt, ikke for at det skal vise sig, at vi står vores prøve, men for at I skal gøre det gode; så må det gerne se ud, som om vi ikke stod vores prøve.
2 Kor 13,7 - 2 Kor 13,8

Her ses det at det gode IKKE er for at vi skal kunne sige "vi gjorde det!"

og

For sårer du din broder ved det, du spiser, lever du ikke mere efter kærligheden. Den, som Kristus døde for, må du ikke bringe i fordærv ved det, du spiser.
Rom 14,15 - Rom 14,16

vi må ikke engang gøre noget som vi mener er rigtigt hvis det sårer eller støder en andens tro på Gud.

og

for de er Guds tjenere til dit eget bedste. Men gør du det onde, må du frygte. Ikke for ingenting bærer myndighederne sværd; de er Guds tjenere og skal lade vreden ramme dem, der gør det onde.
Rom 13,4 - Rom 13,5

Vi er underlang myndighederne i vores land - (et andet sted står der dog at det kun er hvis myndighederne ikke går direkte mod Gud)

og

Den, der stjæler, må ikke mere stjæle, men skal tværtimod slide i det og selv frembringe noget godt med sine hænder, så han har noget at give af til den, der har behov for det. v29 Intet råddent ord må udgå af jeres mund, kun et godt ord til nødvendig opbyggelse, så det kan blive til velsignelse for dem, der hører det
Ef 4,28 - Ef 4,29

taler vist for sig selv

og

Men I, brødre, må ikke blive trætte af at gøre det gode.
2 Thess 3,13 - 14

og

de må ikke stikke noget til sig, men skal altid vise sand troskab, så de i ét og alt kan være en pryd for Guds, vor frelsers, lære.
Tit 2,10

og

de må ikke forhåne nogen eller være stridbare, men skal være milde og vise sagtmodighed mod alle mennesker.
Tit 3,2

og

Som lydige børn må I ikke tilpasse jer de lyster, som I før fulgte i jeres uvidenhed; v15 men ligesom han, der har kaldet jer, er hellig, skal også I være hellige i hele jeres livsførelse, v16 for der står skrevet: »I skal være hellige, for jeg er hellig.«
1 Pet 1,14 - 16

Det ses ret tydeligt i disse vers at vi som kristne IKKE bare kan lade stå til.
Men det ses lige så tydeligt at vi heller ikke kan slå til.
Det er derfor vi er så glade for at Jesus på trods af vore mangler og fejltrin har gjort det muligt for os at nå himlen. Vi kan ikke nå målet af os selv - kun gennem Jesu frelse.

Venlig hilsen Ester Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige

Til toppen 
#6660 - 06/12/2002 13:11 Re: Jesu frelse = frihed til alt??? [Re: Esmaralda]
Machine_A
Bruger

Reg.: 15/10/2001
Sted: Silkeborg
Så fik vi vist lige dét slået på plads.

Godt indlæg.

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#6661 - 06/12/2002 13:19 Re: Jesu frelse = frihed til alt??? [Re: Esmaralda]
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Esmeralda

Fin besvarelse!!! - og ja "Frihed til alt" dukker op igen og igen. Måske skal vi bare henvise til dette indlæg fremover

Med venlig hilsen

Malli

Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed

Til toppen 
#6662 - 06/12/2002 13:28 Re: Jesu frelse = frihed til alt??? [Re: Esmaralda]
Eva
Bruger

Reg.: 02/10/2001
Jeg har ganske få gange i mit liv virkelig forstået det med Guds tilgivelse - jeg mener virkelig forstået det.

Det er som at være i et lys, der ikke kaster skygge, og det er at være på et sted, hvor intet ondt har nogen som helst magt.
Dér er det ikke muligt at hade, hverken sig selv eller andre, og det giver slet ingen menig at være egoistisk.

Tilgivelse fra Gud er ikke det samme som at slippe for straf, selvom der er overlapning.
Det er en indvendig opstandelse, hvor man opdager, at man var død indeni men ikke vidste det, og nu er man levende igen.
Det liv har man ikke lyst til at smide væk ved at lade stå til overfor ødelæggende tanker og handlinger, for det handler ikke om angst for straf og lettelse over at slippe, det handler om at være lige så levende som på skabelsens første dag.

Det er svært at fastholde - Peter fik heller ikke lov at bygge hytter til Moses, Elias og Jesus på bjerget - men nu ved jeg, hvad tilgivelse handler om, og det giver en noget anden tilgang til spørgsmålet end den kolde beregning over skyld og straf - - også når det handler om at tilgive andre.
Der kan sagtens være ydre konsekvenser af det, man har gjort, for sådan er det at være menneske. Baldrer man en rude, så koster det at sætte en ny i, og sårer man et andet menneske, så kræver det noget at genoprette tilliden, hvis det overhovedet lykkes.
Men baldrede ruder - eller andet - kan ikke tage den fred, som følger med at leve i Jesus tilgivelse. At være i nådens stand, kunne man også sige. Midt i al den elendighed, vi også kan være i.
Det er meget mærkeligt.

Blot som et supplemet til dit indlæg, Ester

Venlig hilsen Eva

Til toppen 
#6663 - 26/12/2002 13:06 Re: Jesu frelse = frihed til alt??? [Re: Esmaralda]
Anonym
Anonym

Dejligt indlæg. Det læres jo almindeligvis, ihvertfald i USA, at man kan gøre hvad man vil hvis man er frelst. Gerninger frelser jo ikke. Men som din post viser, så fører der nogen krav med til at være kaldelsen værdig. Så er vi da kommet noget af vejen i teologi debatten.

Til toppen 
#6664 - 27/12/2002 12:51 Re: Jesu frelse = frihed til alt???
Esmaralda
Bruger

øhhh... kommet noget af vejen ---- hvilken teologidebat ???

jeg er ikke helt med

Venlig hilsen Ester Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige

Til toppen 
#6665 - 28/12/2002 00:41 Re: Jesu frelse = frihed til alt??? [Re: Esmaralda]
Anonym
Anonym

= kommet tættere på Bibelens ord.

Til toppen 
#6666 - 28/12/2002 14:23 Re: Jesu frelse = frihed til alt???
Esmaralda
Bruger

Hej

Øhhh.... stadig ikke helt med ---- er det dig eller mig der er kommet tættere på???

Min mening angående dette emne har ikke ændret sig siden jeg blev personlig kristen (eller ca der omkring )

Til toppen 
#6667 - 05/10/2003 20:13 Re: Jesu frelse = frihed til alt??? [Re: Esmaralda]
Robert
Bruger

Reg.: 05/10/2003
Sted: København.
Smuk smuk post, så simpel og dog så altfavnende, specielt Eva's post fik mit hjerte til at hoppe rundt i hele min krop af glæde

Gud er en.

Robert

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær