Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 6 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#66326 - 06/07/2006 01:12 Kvalitet som forældre??
Anonym
Anonym

Hejsa Debat..

Hvad er opskriften på nogle gode forældre??...
Hvad er kernen?? Hvilke ting skal opfyldes??

Mine spørgsmål kommer i forlængelse af, at jeg fx mener at det bør være ligeså muligt for homoseksuelle par at adoptere/få børn som alle andre par..

Nogle som fx kristina har argumenteret afstumpet for at Homoseksuelle ikke kan være gode forældre for, man skal være en af hvert køn for at opretholde et eller andet ideal, som nogle mennesker mener skal opfyldes som kriterie for en god opvækst..

Jeg mener selv at nøgleordene må være som følger:
Omsorg
Tålmodig
Lyst til at lære fra sig
Ansvar og situations fornemmelse
Tid
Kærlighed
m.m.

Hvis nogen kan blive enige med mig om det, hvad argument har vi da så for at homoseksuelle ikke burde have lov at adoptere børn?..
I så fald er man nød til at mene at Homoseksuelle ikke indeholder disse kvaliteter... hvilket i mine ører lyder som en snæver og reaktioner for ikke at sige absurd holdning...

Kristina lagde det for dagen at det var vigtigt med en af hvert køn, så kristina mener åbentbart også at enlige forældre udgør en ringere kvalitet af forældre end par? Hvis ikke, og hvis enlige forældre alligevel udgør en god kvalitet for opvækst, så er det ikke rigtigt noget argument for at Homoseksuelle ikke burde/skal have lov til at adoptere børn...

Bolden er spillet...
Mvh: Lars/stud.theol

Til toppen 
#66327 - 06/07/2006 10:07 Re: Kvalitet som forældre?? [Re: ]
Machine_A
Bruger

Reg.: 15/10/2001
Sted: Silkeborg
Citat:

Kristina lagde det for dagen at det var vigtigt med en af hvert køn, så kristina mener åbentbart også at enlige forældre udgør en ringere kvalitet af forældre end par? Hvis ikke, og hvis enlige forældre alligevel udgør en god kvalitet for opvækst, så er det ikke rigtigt noget argument for at Homoseksuelle ikke burde/skal have lov til at adoptere børn.

Selvfølgelig er enlige forældre overordnet set af ringere kvalitet - for nu at bruge din nedsættende stemplingsmetode - end et forældrepar, der består at begge køn. Men du kan jo ikke gøre det til en regel, ligesom du heller ikke kan gøre det modsatte til en regel.

Skulle jeg beskrive det som jeg ser det, går det mere på at børns opvækst med en enlig mor for eksempel ikke er en optimal situation for barnet, ligesom jeg heller ikke mener et homoseksuelt forældrepar er en optimal situation.

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#66328 - 06/07/2006 10:30 Re: bedøvende ligeglad?? [Re: Machine_A]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Lige et lille nysgerrigt spørgsmål til dig, Karsten:

Jeg undrer mig daglig over din nye signatur og spekulerer på, om det nu også kan passe, at du er
fuldstændig bedøvende ligeglad?

Med hvad?

Med alt mellem himmel og jord?

Der er som bekendt mere mellem himmel og jord end de fleste andre steder..
- og selv om det allermeste for min skyld meget gerne må fjernes,
så er der alligevel et par ting ...

- eller?..

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#66329 - 06/07/2006 10:52 Re: bedøvende ligeglad?? [Re: kristina]
Machine_A
Bruger

Hej Kristina

Citat:

Jeg undrer mig daglig over din nye signatur og spekulerer på, om det nu også kan passe, at du er
fuldstændig bedøvende ligeglad?

Det kan jeg godt huske fra sidst jeg havde den på.

Egentlig syntes jeg det er lidt sjovt at folk ikke helt ved hvad de skal lægge i både denne signatur og den anden - på en måde kan de betyde det, folk ser i dem. Undskyld ulejligheden er "Guds Sidste Budskab" i en Douglas Adams-bog og den brugte jeg faktisk udtryk for en smule fornærmethed. Jeg er fuldstændig bedøvende ligeglad er taget fra Dolph og den sidder der nok så længe jeg er irriteret over et eller andet herinde på JesusNet.

Til tider ER jeg fuldstændig ligeglad. Til andre tider er det ironisk. Og andre gange igen er det blot selverkendelse om ikke at være ligeså stædig som Dolph. Hvornår det er hvad, må folk selv finde ud af.

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#66330 - 06/07/2006 10:53 Re: bedøvende ligeglad?? Off topic [Re: kristina]
Nissen
Bruger

Reg.: 30/06/2006
Sted: Århus
Jeg kunne godt have en mistanke om, at det er et bruger-citat fra en anden tråd?

Til toppen 
#66331 - 06/07/2006 10:59 Re: bedøvende ligeglad?? [Re: Machine_A]
Nissen
Bruger

ok - jeg tog fejl mht. den signatur. Men hvis du er så vild med Dolph (hvilket jeg til tider også er!) hvad så med:

"Kærlighed? Nej tak! Kastestjerne mellem øjnene på Tue West? Yes sir!"

Til toppen 
#66332 - 06/07/2006 11:06 Re: Kvalitet som forældre?? [Re: Machine_A]
Anonym
Anonym

Hej MA

Der blev ikke stemplet nogen steder, så helst ikke nogen fint følene subjektivitet her tak..

Du mener at for at det skal være optimalt skal begge køn være til stede, for at automatisk opfylde vilkårene som forældre... Men MA, istedet kunne du så ikke redegøre for mig hvilke kvaliteter som "forældrene" eller forældren" skal/bør have...

Og så bagefter redegøre hvorfor Homoseksuelle og enlige ikke kan give den kvalitet..
Kønnet i sig selv er vel en ydre ting, som intet har med kvalitet i omsorg og opdragelse/opvækst at gøre....

Citat:
Skulle jeg beskrive det som jeg ser det, går det mere på at børns opvækst med en enlig mor for eksempel ikke er en optimal situation for barnet, ligesom jeg heller ikke mener et homoseksuelt forældrepar er en optimal situation

Forklaring..

mvh Lars

Til toppen 
#66333 - 06/07/2006 11:08 Hvis ordstyrene lige gad holde sige til emnet tak! [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Kunne det være muligt for ordstyren ikke at gå off topic.
Og stille det spørgsmål privat, så vi ikke belemres med det.

på forhånd tak

Lars-Stud.theol

Til toppen 
#66334 - 06/07/2006 11:11 Re: bedøvende ligeglad?? [Re: Machine_A]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Tak for din forklaring Karsten - så vælger jeg bare selv!

Men jeg kan nu stadig bedre lide din undskyld-ulejligheden-signatur - jeg faldt i hver eneste gang jeg så den og tilgav dig absolut hvad som helst lige på stedet!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#66335 - 06/07/2006 11:12 Re: Kvalitet som forældre?? [Re: Machine_A]
Claus Due
Bruger

Reg.: 20/01/2005
Hej MA,

Nu ved jeg godt, at du sikkert ikke anser mit standpunkt for at være særligt godt, men jeg er enebarn af en enlig mor - og min udvikling er blevet lettet af det, ikke besværet.

Jeg har aldrig rigtig manglet, hvad en far kunne tilbyde mig. De roller en far skal hjælpe en med at illustrere, kan man lige så fint observere andre steder - og det gør ikke nødvendigvis barnet ringere stillet, at der ikke findes et mandligt forbillede i hjemmet.

Det sagt, så har jeg også en lidt tvedelt erfaring med børn af lesbiske par (kender ingen børn af bøsse-par...) at omkring halvdelen har haft alvorlige problemer med deres identitet, jeg ikke selv har haft... og det er min absolut uvidenskabelige holdning, baseret på fire-fem tilfælde. Jeg indrømmer blankt det er utilstrækkeligt - men jeg har ikke andet at bringe til bords lige nu.

"...there is no greater, nobler, more heroic form of devotion than the act of a man who assumes the responsibility of thinking." -- Ayn Rand

Til toppen 
#66336 - 06/07/2006 11:24 Re: Kvalitet som forældre?? [Re: Claus Due]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Claus
Citat:
.. og det gør ikke nødvendigvis barnet ringere stillet, at der ikke findes et mandligt forbillede i hjemmet.

Helt enig. Det kan der sagtens kompenseres for på andre måder. At ideal-scenariet er far-mor-barn - eller endnu bedre: far-mor-børn - er en helt overordnet og generel betragtning, som jo også er bibelsk.

Vi har alle siddet skævt på potten på den ene eller den anden måde, og nogle af os har ikke taget skade af det, men tværtimod ...

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#66337 - 06/07/2006 11:24 Re: Kvalitet som forældre?? [Re: Claus Due]
Machine_A
Bruger

Hej Claus

Citat:
Nu ved jeg godt, at du sikkert ikke anser mit standpunkt for at være særligt godt, men jeg er enebarn af en enlig mor - og min udvikling er blevet lettet af det, ikke besværet.

Jeg har aldrig rigtig manglet, hvad en far kunne tilbyde mig. De roller en far skal hjælpe en med at illustrere, kan man lige så fint observere andre steder - og det gør ikke nødvendigvis barnet ringere stillet, at der ikke findes et mandligt forbillede i hjemmet.

Dine argumenter er i særdeleshed lige så godt som mine. Jeg er i øvrigt selv opvokset i den klassiske før-80'er familie: altså som skilsmissebarn. Jeg aner ikke hvad jeg er gået glip af ved ikke at have haft en far gennem en længere periode i min opvækst. Men jeg mener dog alligevel, at den erfaring jeg skulle hente andre steder fra, optimalt set skulle være kommet fra min far og ikke fra andres fædre eller onkler eller hvad man nu kan finde.

Jeg kan selvfølgelig kun gisne om hvordan tingene havde forløbet, hvis jeg var opvokset i en kernefamilie. Det er jeg ikke. Så hvis folk undrer sig over noget, er det sikkert derfor.

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#66338 - 06/07/2006 11:35 Re: Kvalitet som forældre?? [Re: ]
Machine_A
Bruger

Hej Lars

Citat:
Du mener at for at det skal være optimalt skal begge køn være til stede, for at automatisk opfylde vilkårene som forældre... Men MA, istedet kunne du så ikke redegøre for mig hvilke kvaliteter som "forældrene" eller forældren" skal/bør have...

Og så bagefter redegøre hvorfor Homoseksuelle og enlige ikke kan give den kvalitet..
Kønnet i sig selv er vel en ydre ting, som intet har med kvalitet i omsorg og opdragelse/opvækst at gøre...

Jeg mener det er sundt for barnets udvikling af sit forhold til personidentiteter og køn, at der er en af begge representeret gennem barnets opvækst - i hvert fald de vitale år. At kønnet er en ydre ting er delvist rigtigt, men også kun delvist. Jeg tror ikke der er mange der oprigtigt vil påstå, at mænd og kvinder er nøjagtig ens bortset fra kønnet. Der er selvfølgelig overløbere, men mænd og kvinder ER forskellige. Læs evt. "Kvinder er fra venus, mænd er fra mars" - kan ikke huske forfatteren, men titlen er nok.

Kvaliteterne er jo ikke til at definere, uden blot at definere kvaliteten kvinde og kvaliteten mand. En enlig kvinder kan ikke give kvaliteten mand, da hun ikke er en mand. To kvinder bliver ikke mere mænd af at være to.

Omsorg og opdragelse er også fint, men det er langt fra nok til at skabe rammer for barnets opvækst. Et barns personlighed bliver ikke defineret kun af rammerne. For eksempel har et barn i en vis alder brug for at eksperimentere med at lyve. Man kan godt mene det er forkert at lyve, men man bør ikke forhindre barnet for at lære de vitale lektioner, der hedder manipulation og forskellen mellem rigtigt og forkert. Det er samme princip der ligger bag forældrerollen og den "ydre ting" de udviser.

Så, ligesom barnet optimalt skal have lov at eksperimentere med løgnen, skal det også have lov at erfare forskelle og input fra både en kvinde og en mand. De er meget forskellige, selv om visse dele af vores humanistiske samfund prøver at benægte det.

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#66339 - 06/07/2006 11:37 Re: Kvalitet som forældre?? [Re: Machine_A]
Claus Due
Bruger

Hej MA,

Citat:
Dine argumenter er i særdeleshed lige så godt som mine. Jeg er i øvrigt selv opvokset i den klassiske før-80'er familie: altså som skilsmissebarn. Jeg aner ikke hvad jeg er gået glip af ved ikke at have haft en far gennem en længere periode i min opvækst. Men jeg mener dog alligevel, at den erfaring jeg skulle hente andre steder fra, optimalt set skulle være kommet fra min far og ikke fra andres fædre eller onkler eller hvad man nu kan finde.

Det er faktisk meget interessant, at du skriver det - for det er noget, jeg absolut ikke selv ser, selvom vores opvækst tilsyneladende er temmelig ens. Min mor var ikke gift med min far, men flyttede fra ham da jeg var to. Jeg har ikke haft nogen kontakt med min far overhovedet, og han døde da jeg var 13 - og nu er jeg 26.

Jeg opfatter ikke noget automatisk bedre ved, at et ideal kommer fra faderen fremfor en anden mand. Hovedsagen må vel være, at idealet har en vis udformning, og denne udformning garanteres jo ikke, blot fordi den kommer fra faderen.

I de tilfælde hvor man har en fader men denne ikke er værdig som menneskeligt forbillede (er alkoholiker, voldelig, invasiv, nedværdigende, etc), er det så også bedre at hente sine idealer hos faderen fremfor hos onkler - eller hos noget så fremmed som tilfældige forbipasserende?

Respekt, og det at have ret i sine domme, følger jo ikke automatisk, blot fordi man er en mand der kan få børn og starte familie...

"...there is no greater, nobler, more heroic form of devotion than the act of a man who assumes the responsibility of thinking." -- Ayn Rand

Til toppen 
#66340 - 06/07/2006 11:44 Re: Kvalitet som forældre?? [Re: kristina]
Claus Due
Bruger

Hej Kristina,

Citat:
Helt enig. Det kan der sagtens kompenseres for på andre måder. At ideal-scenariet er far-mor-barn - eller endnu bedre: far-mor-børn - er en helt overordnet og generel betragtning, som jo også er bibelsk.

Vi har alle siddet skævt på potten på den ene eller den anden måde, og nogle af os har ikke taget skade af det, men tværtimod ...

Jo tak - jeg har selv siddet rigeligt skævt på potten, og den familie jeg kommer fra lignede ikke rigtig en hel familie. Det er i øvrigt rart at se, at du også mener der sagtens kan kompenseres for manglende fader-forbilleder i selve familien... ellers havde jeg et større problem (og gjorde det umulige ) i min opvækst.

Men jeg synes ikke rigtig det fortæller noget om familier, hvor begge forældre har samme køn... hvorfor er det dårligere end "almindelige" familier?

Fordi det er ubibelsk, altså begrundet med en bestemt læsning af bibelen?

Eller fordi den måde børn af homoseksuelle par sidder skævt på potten betyder, at de faktisk tager skade af det, altså begrundet med børnenes velvære?

Eller blot fordi "sådan har det altid været", altså begrundet med tradition?

Til toppen 
#66341 - 06/07/2006 11:51 Re: Kvalitet som forældre?? [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Citat:
Helt enig. Det kan der sagtens kompenseres for på andre måder. At ideal-scenariet er far-mor-barn - eller endnu bedre: far-mor-børn - er en helt overordnet og generel betragtning, som jo også er bibelsk

Når du nu siger at der kan kompenseres, hvor er det så ikke muligt for børn af homoseksuelle forældre?....

Og Biblen er det et argument?... Biblen siger og helst ikke skal gifte os...!

Jeg synes ikke man kan bruge bibelargumenter her i denne sag, om Homoseksuelle kan være kvalitative som forældre..

Jeg har netop oplevet homoseksuelle par med børn, til begge sider
opdrage og give opvækst til børn, næsten bedre end hvad jeg kunne forstille mig almindelige forældre gøre, resultatet er nogen super søde og velfungerende teenagers... :-)

Kristina, hvad er "nøgleordene" for forældre?
Og hvorfor mener du ikke at det kan gives af Homoseksuelle
Og når du alligevel mener der kan kompenseres, hvori ligger så problemet?

mvh Lars/stud.theol

Til toppen 
#66342 - 06/07/2006 11:53 Re: Kvalitet som forældre?? [Re: Machine_A]
Anonym
Anonym

Så et barn kan altså ikke finde identitet overhovedet med fx 2 x far?...

Vil du ikke definere hvad der gør et godt forældre par,
og så forklare mig udfra de nøgleord og termer du kommer frem til, hvorfor
du mener at homoseksuelle ikke lever op til pågældne?..

Du kan da ikke mene at køn alene er eneste faktor vel?

mvh Lars

Til toppen 
#66343 - 06/07/2006 12:21 Re: Kvalitet som forældre?? [Re: Claus Due]
Machine_A
Bruger

Hej Claus

Lige kort

Citat:
Jeg opfatter ikke noget automatisk bedre ved, at et ideal kommer fra faderen ...

Jeg skrev også til Lars, at det ikke var en regel. Men en fader vil i langt de fleste tilfælde have mere omgang med barnet, end naboen eller onklen har. Faderen vil være del i den daglige trivsel for barnet, mens naboen og onklen vil være en ekstern trivsel.

Citat:
I de tilfælde hvor man har en fader men denne ikke er værdig som menneskeligt forbillede (er alkoholiker, voldelig, invasiv, nedværdigende, etc), er det så også bedre at hente sine idealer hos faderen fremfor hos onkler - eller hos noget så fremmed som tilfældige forbipasserende?

Lidt ala ovenstående svar. Disse begivenheder, er jo nogen alle kan "rammes" af. Du kan også have et homoseksuelt forhold, hvor den ene drikker, lige så vel som du kan have et hetre-forhold, hvor den ene drikker.

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#66344 - 06/07/2006 12:31 Re: Kvalitet som forældre?? [Re: ]
Machine_A
Bruger

Citat:
Så et barn kan altså ikke finde identitet overhovedet med fx 2 x far?

Øh, hvor var det lige jeg skrev det?

Og ved du egentlig noget om børns opvækst? Det sidste skriver jeg ud fra en undring af, at du tilsyneladende mener, at hele identiteten kommer fra forældrene, siden du kan stille det spørgsmål.

Citat:
Vil du ikke definere hvad der gør et godt forældre par, og så forklare mig udfra de nøgleord og termer du kommer frem til, hvorfor du mener at homoseksuelle ikke lever op til pågældne?..

Det har jeg jo gjort. Et godt forældrepar er ikke kun om de er forstående overfor deres barn, altid er hjemme og kører barnet til fodbold hver onsdag. Et forældrepar er også dem der serverer menneskeligs identitetstyper og -forskelle for barnet bl.a. i den periode, hvor barnet begynder at reflektere over tilstedeværelsen af andre mennesker end barnet selv, samt hvor barnet begynder at placere de omkringværende mennesker efter relation til barnet selv.

I denne sag vil det gode forældrepar kunne skabe denne udviklingsforståelse for barnet på det tidspunkt, hvor barnet naturligt vil prøve at danne sig et overblik over det. Barnet vil ikke have behov for at skulle danne seksuelle præferencer, men blot forholde sig til identiteterne i far og mor.

Dette trin kan man ikke bare ignorere og trinnet er generelt vigtigt i en lang periode af barnets liv. Det er således heller ikke uden grund at piger generelt vurderer identiteten til deres far og drenge til deres mor (og dette mener jeg er meget vigtigt, siden det er så generelt), samtidig med at de knytter sig generelt omvendt i deres eksperimentering med roller.

Citat:
Du kan da ikke mene at køn alene er eneste faktor vel?

Det skrev jeg da vist heller ikke nogen steder.

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#66345 - 06/07/2006 12:57 Re: Kvalitet som forældre?? [Re: Machine_A]
Claus Due
Bruger

Hej MA,

Også kort:

Citat:
Jeg skrev også til Lars, at det ikke var en regel. Men en fader vil i langt de fleste tilfælde have mere omgang med barnet, end naboen eller onklen har. Faderen vil være del i den daglige trivsel for barnet, mens naboen og onklen vil være en ekstern trivsel.

Enig - men jeg formulerer det blot sådan, at uanset om faderen er god eller dårlig, har denne mere indflydelse på barnet hvis han altså er faderen og vælger at blive ved familien. Det turde være ret åbenlyst.

Citat:
Lidt ala ovenstående svar. Disse begivenheder, er jo nogen alle kan "rammes" af. Du kan også have et homoseksuelt forhold, hvor den ene drikker, lige så vel som du kan have et hetre-forhold, hvor den ene drikker.

Selvfølgelig kan man det...

...men min pointe var også mere, at man ikke kan kritisere homoseksuelle par for at mangle rollebilleder (da disse kan substitueres), for at være mindre kærlige (da dette ikke afhænger af køn, ej heller af biologi) eller for at skade børnene, da de kan skades lige så meget i heteroseksuelle forhold - de faktorer der skader er nogle andre end forældrenes seksualitet, medmindre vi snakker om social stigmatisering. Og denne stigmatisering er, til ingens store overraskelse, ofte begrundet med en religiøs holdning til "sådan som det er meningen, at en familie skal være".

Jeg tror faktisk, at den religiøse modstand mod dette er med til at gøre problemerne for børnene endnu større, end de var i forvejen.

Til toppen 
#66346 - 06/07/2006 13:04 Re: Kvalitet som forældre?? [Re: Claus Due]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Reg.: 05/06/2003
Sted: København

Hej Claus..

Citat:
Det er faktisk meget interessant, at du skriver det - for det er noget, jeg absolut ikke selv ser, selvom vores opvækst tilsyneladende er temmelig ens. Min mor var ikke gift med min far, men flyttede fra ham da jeg var to. Jeg har ikke haft nogen kontakt med min far overhovedet, og han døde da jeg var 13 - og nu er jeg 26.

Så minder vi temmelig meget om hinanden

Mine forældre gik fra hinanden da jeg var tre og min far døde da jeg var ni.. Jeg er (næsten) 28 nu..

Men modsat dig, manglede jeg en faderskikkelse i mit liv.. Min mor prøvede selvfølgelig at fylde ud, men der er altså bare forskel på kvinders fornemmelse for fader-egenskaber og mænds.. Jeg blev forhippet på at præstere det perfekte.. Der var ikke den "klassiske" med at gå ud og spille bold og bare være drengerøve sammen.. Det førte til en depretion da jeg var 18-19 der varede knap to år..

Citat:
Jeg opfatter ikke noget automatisk bedre ved, at et ideal kommer fra faderen fremfor en anden mand. Hovedsagen må vel være, at idealet har en vis udformning, og denne udformning garanteres jo ikke, blot fordi den kommer fra faderen.

Jeg er, som udgangspunkt, enig.. Et barn har behov for en faderskikkelse, men ikke nødvendigvis en "far" som sådan.. Der skal være et forbillede der kan vise vejen frem, men samtidigt giver barnet lov til at være barn..

Men det sagt, så er jeg nok også traditionalist og foretrækker (og tror på) en familie der består af fader, moder og børn.. Jeg accepterer homoseksuelles rettigheder til at få børn og mener også at de kan klare det bedre en f.eks. alkoholiserede heteroseksuelle forældre, men de bedste forhold mener jeg kommer i en "traditionel" familie..

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#66347 - 06/07/2006 13:07 Re: bedøvende ligeglad?? [Re: Nissen]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Jeg fortrækker helt klart:

I ringer bare røvhuller..

Den perfekte afskedshilsen

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#66348 - 06/07/2006 13:12 Re: Kvalitet som forældre?? [Re: Claus Due]
Machine_A
Bruger

Hej Claus

Lidt kortere (måske):

Citat:
...men min pointe var også mere, at man ikke kan kritisere homoseksuelle par for at mangle rollebilleder (da disse kan substitueres), for at være mindre kærlige (da dette ikke afhænger af køn, ej heller af biologi) eller for at skade børnene, da de kan skades lige så meget i heteroseksuelle forhold - de faktorer der skader er nogle andre end forældrenes seksualitet, medmindre vi snakker om social stigmatisering. Og denne stigmatisering er, til ingens store overraskelse, ofte begrundet med en religiøs holdning til "sådan som det er meningen, at en familie skal være".

Jeg er meget enig i at homoer ikke mangler kærlighed. Absolut. Men jeg mener de mangler rollebilledet, ligesåvel som enlige mangler det. Angående det andet - det med druk og lignende - mener jeg også det er meget usundt for et barn. Så jeg vil ikke sige, at jeg hellere ville foretrække en far der drikker end homoseksuelle forældre.

Men et prej i adoptionsbureauerne syntes jeg kan give et billede af "forventningerne" da man dér skal opfylde et bjerg af krav for at blive godkendt som forældre. Og netop dette - adoptionsbureauer - er nok til at feje påstanden om religiøs indblanding af bordet, medmindre man mener alle adoptionsbureauer er religioøse. Og dermed må halvdelen (minus en) af vores folketingsmedlemmer vel også være det, eftersom de stemte nej til forslaget?

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#66349 - 06/07/2006 15:01 Re: Kvalitet som forældre?? [Re: Machine_A]
Claus Due
Bruger

Hej MA,

Ak ja, begrænsningens kunst.. den behersker jeg desværre ikke. så jeg kræver den heller ikke.

Citat:
Jeg er meget enig i at homoer ikke mangler kærlighed. Absolut. Men jeg mener de mangler rollebilledet, ligesåvel som enlige mangler det. Angående det andet - det med druk og lignende - mener jeg også det er meget usundt for et barn. Så jeg vil ikke sige, at jeg hellere ville foretrække en far der drikker end homoseksuelle forældre.

Okay. Ville du så foretrække homoseksuelle forældre over enlige forældre - idet homoseksuelle forældre - flertal - jo er to (eller flere, hvis vi skal ud i kanterne) om at give den nødvendige omsorg? Hvis kriteriet er rollebilledet, hvorfor begrunder man så kvaliteten som forældre par med om man selv repræsenterer rollebilledet fremfor om man formår at skabe dette rollebillede eller har det andetsteds i sin nære familie?

Realiteten er, at rollebilledet ikke er absolut påkrævet for at have en velfungerende familie. Derfor burde det heller ikke være et krav, at rollebilledet er der, når man skal tage stilling til fx adoption eller kunstig befrugtning.

Uanset om man ser på de bløde eller de hårde værdier, så når jeg til samme konklusion. Det er hverken køn, seksuel overbevisning eller ægteskabelig status, der gør forældre gode. Det er deres omsorg, deres handlinger og deres forsøgerevne - for nu at være lidt kort for hovedet. Der er, mener jeg også, mange flere faktorer i spil.

Citat:
Men et prej i adoptionsbureauerne syntes jeg kan give et billede af "forventningerne" da man dér skal opfylde et bjerg af krav for at blive godkendt som forældre. Og netop dette - adoptionsbureauer - er nok til at feje påstanden om religiøs indblanding af bordet, medmindre man mener alle adoptionsbureauer er religioøse. Og dermed må halvdelen (minus en) af vores folketingsmedlemmer vel også være det, eftersom de stemte nej til forslaget?

Der er flere dele i dette.

Homoseksualitet er en minoritet - der udgør ca. 1/10 af en given befolkning for mænds vedkommende, og så vidt jeg husker mindre for kvindernes - der tilmed betragtes som en afvigelse. Så længe samfundet betragter homoseksualitet som afvigelse er det vel naturligt, at adoptionsbureauer også gør. Og det gør det lige så naturligt, at en del af politikerne også vil have denne holdning.

Så kan man se på, hvor denne idé om afvigelse stammer fra. Jeg vil vove så meget som at påstå, at den stammer fra kristendommen, da denne er den primære religiøse indflydelse i Danmark og den netop historisk har været fortolket sådan. Islam har samme idé om homoseksualitet, men vi kan næppe give Islam skylden for tingenes tilstand i Danmark hvad angår homoseksuelles rettigheder...

Adoptionsbureauerne er en helt anden sag, da der så vidt jeg ved ikke eksisterer nogen lovgivning, der siger at bureauerne skal åbne for homoseksuelle(?). Hvis det ikke er lovgivning, er det op til det individuelle bureau, og der spiller samfundets - borgernes - holdning i allerhøjeste grad ind. Hvis vi forestiller os, at ca. halvdelen af Danmarks befolkning er lodret imod homoseksuelle ægteskaber og/eller adoption, vil det vel også være naturligt, at omkring halvdelen af adoptionsbureauerne også har den holdning.

Sidst, men ikke mindst, er der en kirkelig tradition for adoption (måske knap så meget her i landet) - i udlandet (indien, kina, afrika, etc), hvor mange adoptivbørn kommer fra, drives adoptionsbureauer ofte af kirker - hvilket bringer den religiøse indblanding på bordet igen mht. adoptionsbureauerne. Deres krav er ikke nok til at feje argumentet om religiøs indblanding af bordet - end ikke tilnærmelsesvis... de forstærker argumentet.

Til toppen 
#66350 - 06/07/2006 15:24 Re: Kvalitet som forældre?? [Re: Kefas Ben-Adam]
Claus Due
Bruger

Hej Samuel,

Jo... det er jo næsten samme historie. Pånær at jeg ikke er 100% enebarn - jeg har en halvsøster, men har aldrig haft kontakt til hende.

Citat:
Men modsat dig, manglede jeg en faderskikkelse i mit liv.. Min mor prøvede selvfølgelig at fylde ud, men der er altså bare forskel på kvinders fornemmelse for fader-egenskaber og mænds.. Jeg blev forhippet på at præstere det perfekte.. Der var ikke den "klassiske" med at gå ud og spille bold og bare være drengerøve sammen.. Det førte til en depretion da jeg var 18-19 der varede knap to år..

Enig, der er stor forskel på den måde kvinder opdrager og den måde mænd opdrager. Jeg har oplevet begge dele, både fra den nye og den gamle skole - men det jeg har taget mest imod har, uden tvivl, været min mors vaner, tænkemåder og følelsesliv (jamen, hov... netop som jeg skrev det, fik jeg en sms fra hende ). Jeg brød mig overhovedet ikke om at være drengerøv. Jeg er meget indadvendt hvad angår de ting, jeg kan lide - og skifter til udadvendt når jeg skal forsøge at skrabe nye ting til mig. (Yes, buddy... jeg er både egoist, hedonist og ateist - og introspektiv )

Depression... det kan jeg også genkende. Jeg tror dog det er normalt for 18-20-årige, der ikke har de "normale" distraktioner fra at være i selskab med sig selv døgnet rundt. Personligt var den alder også en periode (aftagende over tre-fire år), hvor jeg fortrød mange ting jeg havde ment, gjort og tænkt igennem teenage-årene - men udfaldet er jeg bestemt glad for. Det har givet anledning til nogle markante ændringer, og jeg ville ikke bytte det væk for en bekymringsfri "coming-of-age".

Citat:
Jeg er, som udgangspunkt, enig.. Et barn har behov for en faderskikkelse, men ikke nødvendigvis en "far" som sådan.. Der skal være et forbillede der kan vise vejen frem, men samtidigt giver barnet lov til at være barn..

Det er nok svært at være uenig i dét. Børn har brug for vejledning, og mænd og kvinder vejleder forskelligt - men lige godt, når deres dømmekraft ikke er påvirket af diverse tendenser til vold, druk osv. Børn har brug for begge dele for at få et velbalanceret forhold til det andet køn, samtidig med et godt forhold til sig selv.

Citat:
Men det sagt, så er jeg nok også traditionalist og foretrækker (og tror på) en familie der består af fader, moder og børn.. Jeg accepterer homoseksuelles rettigheder til at få børn og mener også at de kan klare det bedre en f.eks. alkoholiserede heteroseksuelle forældre, men de bedste forhold mener jeg kommer i en "traditionel" familie..

Al respekt for den traditionelle familie-enhed... den har bare aldrig været et behov for mig personligt, heller ikke for mange jeg kender (der i øvrigt tænker meget som jeg selv gør). Nu var både min far, min bedstefar og hans far heteroseksuelle og kropslige... jeg adskiller mig kun ved at være mere indadvendt.

Men jeg har venner, der er både homo- og bi-seksuelle. De er, på godt og ondt, ikke forskellige fra mig selv i alle andre henseender end hvilket køn, deres følelser er rettet mod. Vi tænker stort set ens om alt andet angående værdier - jeg ville ikke tøve med at lade dem få børn med præcis hvem de vil præcis som de vil det.

Summa summarum må være, at det er personernes værdier og handlinger på den baggrund, der afgør, om de er gode forældre. Ikke deres seksuelle præference eller om de er alene om opdragelsen...

Til toppen 
#66351 - 06/07/2006 16:03 Re: Kvalitet som forældre?? [Re: Claus Due]
Machine_A
Bruger

Hejsa Claus

Mellem fortæringen af is i mit 30,1 grader varme kontor:

Citat:
Ville du så foretrække homoseksuelle forældre over enlige forældre...

Det vil være umuligt for mig at svare på, da jeg kun har prøvet den ene. Kunne jeg vælge i dag, ville jeg nok vælge en enlig forælder.

Citat:
Realiteten er, at rollebilledet ikke er absolut påkrævet for at have en velfungerende familie.

Rigtigt, men jeg holder på at barnet får de mest optimale betingelser ved at kunne spejle sig i en mand og en kvinde j.f. mine tidligere indlæg. Jeg siger ikke barnet vil fejle alt muligt mærkeligt, men jeg mener som tidligere fremført det er det mest optimale.

Citat:
Det er hverken køn, seksuel overbevisning eller ægteskabelig status, der gør forældre gode. Det er deres omsorg, deres handlinger og deres forsøgerevne - for nu at være lidt kort for hovedet. Der er, mener jeg også, mange flere faktorer i spil.

Rigtigt, men barnets opvækst indeholder mere end en "velfungerende familie" - også j.f. mine tidligere indlæg.

Citat:
Adoptionsbureauerne er en helt anden sag, da der så vidt jeg ved ikke eksisterer nogen lovgivning, der siger at bureauerne skal åbne for homoseksuelle(?). Hvis det ikke er lovgivning, er det op til det individuelle bureau, og der spiller samfundets - borgernes - holdning i allerhøjeste grad ind. Hvis vi forestiller os, at ca. halvdelen af Danmarks befolkning er lodret imod homoseksuelle ægteskaber og/eller adoption, vil det vel også være naturligt, at omkring halvdelen af adoptionsbureauerne også har den holdning.

Sidst, men ikke mindst, er der en kirkelig tradition for adoption (måske knap så meget her i landet) - i udlandet (indien, kina, afrika, etc), hvor mange adoptivbørn kommer fra, drives adoptionsbureauer ofte af kirker - hvilket bringer den religiøse indblanding på bordet igen mht. adoptionsbureauerne. Deres krav er ikke nok til at feje argumentet om religiøs indblanding af bordet - end ikke tilnærmelsesvis... de forstærker argumentet.

I så fald er det da uheldigt at adoptionsbureauer ikke kan beordres til at tilsidesætte deres princippet om bedst mulige vilkår for børnene. Jeg har fulgt flere par tæt (venne-par bl.a.) der skulle aboptere fra udlandet, og jeg kan da godt røbe at hele deres liv bliver endevendt i hoved og mås, og hver en lille ting bliver vurderet ubegribeligt nøje. Det, at de alle var kristne, var absolut ikke en fordel - som jeg ellers selv ville gætte på. Tværtimod var dette genstand til endnu mere skepsis fra aboptionsbureauerne.

Jeg oplever derfor ikke religion blander sig i aboption. Jeg oplever nærmere det gør det sværere at aboptere.

Jeg vil også gerne lige del-kommentere denne sætning " ... ca. halvdelen af Danmarks befolkning er lodret imod homoseksuelle ægteskaber ... ". Jeg selv hører til blandt den halvdel. Men misforstå endelig ikke, hvad modstanden går på. Modstanden går ikke på homoseksuelle ægteskaber - modstanden går på ændring af folkekirkens grundlag og omstødelse af grundloven uden retsmæssig folkeafstemning, for at få indført et kirkeligt ritual for homoseksuelle ægteskaber og dermed ignorering af Bibelens synspunkt på samme.

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#66352 - 06/07/2006 16:36 Må man være intolerant? [Re: Machine_A]
Claus Due
Bruger

Hej MA,

Citat:
Jeg oplever derfor ikke religion blander sig i aboption. Jeg oplever nærmere det gør det sværere at aboptere.

Det vil jeg så lige have i baghovedet næste gang jeg læser en kritisk artikel om adoption. Jeg har nemlig ingen personlig oplevelse i den retning.

Citat:
Jeg vil også gerne lige del-kommentere denne sætning " ... ca. halvdelen af Danmarks befolkning er lodret imod homoseksuelle ægteskaber ... ". Jeg selv hører til blandt den halvdel. Men misforstå endelig ikke, hvad modstanden går på. Modstanden går ikke på homoseksuelle ægteskaber - modstanden går på ændring af folkekirkens grundlag og omstødelse af grundloven uden retsmæssig folkeafstemning, for at få indført et kirkeligt ritual for homoseksuelle ægteskaber og dermed ignorering af Bibelens synspunkt på samme.

Jeg forstår godt modstanden er rettet mod kirkelige vielser - det er svært at undgå at få øje på. Men jeg mener ikke det er OK at være intolerant fordi religionen siger man skal være det. I så fald skal kirken gøres til en fuldstændig privat forretning og fratages administrationen i fx fødselsregistrering, elever skal ikke kunne fritages for at gå til konfirmation osv. osv.

Offentlige foreninger må nemlig ikke være intolerante, heller ikke overfor bøsser og lesbiske - og så længe kirken nyder af statskassen, har den bare at makke ret - for nu at sætte hårdt mod hårdt. Egentlig burde diskussionen stoppe dér, og eventuelt fortsættes om hvorvidt en intolerant religion som fx kristendommen (mod andre religioner, mod visse overbevisninger, mod visse handlinger og mod specielle følelser) har berettigelse som statsfinancieret religion. Jeg mener klart nej - faktisk mener jeg, det er umuligt at svare ja uden at være dobbeltmoralsk.

Det er så vidt jeg kan se der, det hele hænger. Hvis kirken er privat, må den være lige så intolerant som den vil - men er den offentlig, er den altså offentlig for alle, der betaler dertil over det offentlige budget.

Hvis kirken vil bestemme selv, må den betale selv. Jeg ved det ligner en kapitalistisk holdning - og det er det skam også. Argumentet er pengene, som også bøsser og lesbiske betaler til kirken, og som de ikke kan undgå at betale, fordi de er en del af samfundet.

Til toppen 
#66353 - 06/07/2006 16:45 Re: Må man være intolerant? [Re: Claus Due]
Machine_A
Bruger

Hej Claus

Citat:
Det er så vidt jeg kan se der, det hele hænger. Hvis kirken er privat, må den være lige så intolerant som den vil - men er den offentlig, er den altså offentlig for alle, der betaler dertil over det offentlige budget.

Hvis kirken vil bestemme selv, må den betale selv. Jeg ved det ligner en kapitalistisk holdning - og det er det skam også. Argumentet er pengene, som også bøsser og lesbiske betaler til kirken, og som de ikke kan undgå at betale, fordi de er en del af samfundet.

Det kan jeg på ingen måde argumentere imod. For det er jo netop sådan, det er. Og dermed kan jeg også lige så godt luske ud af busken og erkende, at jeg er tilhænger af frikirker frem for folkekirker.

Men hvorfor blander jeg mig så stadig i den? Tjoe, egentlig fordi den selv lægger op til det. Hvis man vil have gjort kirken demokratisk, så skal jeg naturligvis benytte lejligheden til at komme med min demokratiske mening. Og den er så imod alt hvad der modsiger Bibelen. Ej ok det var også temmelig overdrevet. Men i hvert fald vil jeg bruge min kristne overbevisning til at udøve min demokratiske stemme i kirken, sålænge den vil være demokratisk. Så er reglerne jo også fair for alle.

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#66354 - 06/07/2006 18:05 Re: Må man være intolerant? [Re: Claus Due]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Claus - jeg vil lige nævne,

- at der er religionsfrihed i Danmark, og tak og lov for det, men

- at der er ikke religionsfrihed i vores folkekirke, og

- at der står i grundloven, at den evangelisk-lutherske folkekirke skal understøttes af staten.

Hvordan kirke/stat mellemregnskontoen ser ud på bundlinjen kommer an på, hvordan det stilles op.

I hvert fald er administrationsarbejdet i forbindelse med fødselsregistrering en opgave, som samtlige de kirkefolk, jeg kender, meget gerne vil være fri for - det er faktisk en tjeneste, som kirken yder staten ..

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#66355 - 06/07/2006 18:13 Re: Kvalitet som forældre?? [Re: ]
Henriette
Bruger

Reg.: 06/06/2006
Sted: Holstebro
Hejza!
Min opskrift på gode forældre er at de skal have:

KÆRLIGHED
OMSORG
GI BARNET TRYGHED
HAVE TID
VÆRE ANSVARSBEVIDSTE
TÅLMODIGHED

Det er omtrent det same som du skriver...
Jeg tror godt Homoseksuelle kan være gode forældre. Det er ikke det, men jeg tror bare et barn vil have det bedre i det I kalder en "kernefamilie" jeg hader dog det udtryk, og syntes det skal udrydes, og vil derfor hellere bruge ordet familie.
Min begrundelse for at tro et barn vil det er at der både er mor og far. Jeg tror det giver den største sikkerhed for et barn, og jeg tror at det giver barnet det mest stabile hele vejen op gennem livet. Gør at der ikke bliver problemer senere med identitet osv. For jeg tror det vil påvirke et barn at leve i en homoseksuel familie...

Midt i det her vil jeg sige en kernefamilie er IKKE altid god!- Det har jeg oplevet, derfor afskyr jeg udtrykket kernefamilie...

Kærligst Henriette

"Men der er en Gud som jeg lover vil holde dig i hånden HVER gang du har problemer eller er bange, bed og snak med Gud og han vil styrke dig!"

Til toppen 
#66356 - 06/07/2006 19:18 Re: Kvalitet som forældre?? [Re: Henriette]
Anonym
Anonym

Så siger ordet familie..
Så en familie med udgangspunkt i homoseksualitet kan ikke være en kernefamilie?

Og du mener ikke at 2 bøsser med 2 børn er en familie på lige fod med alle andre? aha!...

Og udfra det du siger, ligger du optil at per automatik så for barnet det bedst bare ved tilstedeværelsen af 2 forskellige køn, selvom du lige har givet en liste over ting som du mente var basis..

?????????????????????????????????????

mvh Lars/stud.theol

Til toppen 
#66357 - 06/07/2006 19:38 Re: Kvalitet som forældre?? [Re: Claus Due]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Hej Claus

Jeg har to halvbrødre jeg heller ikke har kontakt med

Men ellers er jeg enig i de store træk..

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#66358 - 06/07/2006 21:12 Re: Kvalitet som forældre?? [Re: ]
Henriette
Bruger

Hejza...
Jeg mener bare barnet har bedst af at der er 2 af forskellig køn. Jeg tror på en måde godt at bøsser kan være lige så gode forældre. Men hvis jeg tænker tilbage er jeg glad for jeg har en far og mor. Trods de ting de har gjort.
Jeg tror livet vil have været hårdere med 2 af samme køn. Jeg syntes også man skal tænke barnet ind i det. Hvad vil barnet gerne? Man skal ikke som bøsse eller lespisk tænke jeg vil gerne have et barn, så lad mig få et. Nej, man skal tænke på barnet. Hvad vil være bedst for barnet...
Jeg tror børn af sådan et par vil blive tolket som anderledes på en måde. Hvis et barn har forældre der betragtes som anderledes så tror jeg også på at det kommer til at gå lidt udover barnet.
Basis er den liste jeg skrev. Det mener jeg stadig for disse faktore er de vigtigste. Men hvis jeg ser på barnet når det bliver ældre b.la. så tror jeg at det også er vigtig med en far og mor. For jeg tror som jeg skrev før det kan gå udover barnet. Men tror også at det med sådanne forældre måske vil bringe mange tanker for barnet. Identitetsvanskeligheder, måske ende i depression over hvor er jeg i det her? jeg tror et barn bliver mest stabil i en familie med far og mor...

Henriette

"Men der er en Gud som jeg lover vil holde dig i hånden HVER gang du har problemer eller er bange, bed og snak med Gud og han vil styrke dig!"

Til toppen 
#66359 - 06/07/2006 21:21 Re: Kvalitet som forældre?? [Re: ]
Anonym
Anonym

Hej Lars,

Citat:
Nogle som fx kristina har argumenteret afstumpet for at Homoseksuelle ikke kan være gode forældre for, man skal være en af hvert køn for at opretholde et eller andet ideal, som nogle mennesker mener skal opfyldes som kriterie for en god opvækst..

Hmmm... det var en noget nedladende indgangsvinkel. Men omvendt, så er man advaret om hvad man kan vente sig hvis man formaster sig til at være uenig med dig

- og det er jeg!

De rammer Bibelen sætter for børn at vokse op i, er ægteskabet mellem én mand og én kvinde. Det er de perfekte rammer.
I en falden verden, er det dog ikke altid at det er muligt, og så må man "nøjes" med enten én mand eller én kvinde.

Men to af hver? Nixen. Der hører børn ikke hjemme.

Det betyder ikke at de to mænd, eller to kvinder, er dårlige forældre. Men det betyder at rammerne er forkerte.

Mvh

Lars

Til toppen 
#66360 - 06/07/2006 23:31 Re: Kvalitet som forældre?? [Re: ]
Anonym
Anonym

Og hvad er konsekvensen så af at rammerne er forkerte?

jeg synes ikke lige at finde noget sted biblen siger af man skal være en af hvert køn for at være forældre?....

Er Køn afgørende for rammerne?.. hvad er argumentet for det?.....

Og uenighed med mig er iorden, hvis man kan argumentere for det istedet
for at klynge sig blindt til fordomme :-)

mvh Lars

Til toppen 
#66361 - 06/07/2006 23:47 Re: Kvalitet som forældre?? [Re: Henriette]
Anonym
Anonym

Citat:
jeg mener bare barnet har bedst af at der er 2 af forskellig køn

Og lige præcis hvorfor er det du mener det? Hvad grundlagetfor at tro/mene at et hetroseksuelt par er bedre end homoseksuelle par?... Det er der jeg synes tingene svigter lidt..

Citat:
Jeg tror på en måde godt at bøsser kan være lige så gode forældre. Men hvis jeg tænker tilbage er jeg glad for jeg har en far og mor

Så homoseksuelle kan "måske" godt være forældre,... Er det så ikke folks subjektive forhold til homoseksuelle i det hele taget som afgøre det?
Hvad nu vist du havde haft en Far og en Far,.. havde du så været et dårligere menneske??

Citat:
Jeg syntes også man skal tænke barnet ind i det

Jamen hvad har det med køn at gøre, et barn har vel krav på kærlighed og omsorg,.. m.m.

Nu siger du "gå ud over" barnet... Hvad er det du mener der går udover barnet?.... Bliver barnet dårligere af med forældre af samme køn?
Hvad er grundlaget for den tanke? Hvis den ikke bare bunder i fordom...

Er kristen næstekærlighed ikke længere end at man ikke kan nænne at lade
anderledes end normen seksuelt , retten til at stifte familie og få børn, og samtidigt mene at de mangler kvaliteter som forældre, som vel også er at mene at de mangler kvalitet som menneske..

hm hm..

Mv Lars/stud.theol

Til toppen 
#66362 - 07/07/2006 10:36 Re: Kvalitet som forældre?? [Re: ]
Anonym
Anonym

Elementary my dear Watson

Citat:
jeg synes ikke lige at finde noget sted biblen siger af man skal være en af hvert køn for at være forældre?....

Vi blev skabt som mand og kvinde. Den eneste kombination der er i stand til at frembringe afkom.
Ønsker man at leve udenfor disse rammer, så må man også være voksen nok til at tage konsekvenserne af det. Bl.a. at man ikke kan få børn.

Som sagt, så tvivler jeg ikke på at homoseksuelle kan være rigtig gode forældre. Men rammerne er bare forkerte. Et barn har brug for både mand og kvinde under sin opvækst, ikke mand/mand eller kvinde/kvinde.

Det er ikke at klynge sig til en fordom. Det er bare sådan det er

Mvh

Lars

Til toppen 
#66363 - 07/07/2006 10:55 Re: bedøvende ligeglad?? [Re: Kefas Ben-Adam]
Nissen
Bruger

Den er også top-notsh!

Til toppen 
#66364 - 07/07/2006 12:54 Re: Kvalitet som forældre?? [Re: ]
Anonym
Anonym

Hej igen..

Undskyld jeg mente ikke konkret det var en fordom det du kom med,
men at "når man er uenig med mig er det iorden, hvis bare det ikke er baseret på fordom" :-)

Jeg synes det er en lidt bred tolkning, at fordi skriften siger vi blev skabt som man og kvinde, så må homoseksuelle ikke være forældre, eller de bør ikke fordi...

Jamen fordi hvad tænker jeg her... er det sådan at homoseksuelle ikke kan opfostre et barn og give det et godt liv...

Hvis nej.. jamen så søger jeg det konkrete
Hvis ja.. jamen hvori ligger så grundlaget for at synes at homoseksuelle ikke bør være forældre..

Jeg forstår godt din ide om rammer,.. Det var primært derfor jeg søgte at lave en mini liste over hvilke basale ting skal en forældre indeholde..

Mvh Lars/stud.theol

Til toppen 
#66365 - 07/07/2006 12:59 Re: Kvalitet som forældre?? [Re: ]
Anonym
Anonym

Hej Lars,

Det er en udmærket liste du kommer med. Men jeg tror bare ikke at de ting alene skaber gode forældre. Man skal også kunne give sit barn de bedst mulige rammer at vokse op i, og her kan jeg ikke se andet end at det optimale må være i et M/K forhold.

Mvh

Lars

Til toppen 
#66366 - 07/07/2006 13:38 Re: Kvalitet som forældre?? [Re: ]
Anonym
Anonym

Hej igen Lars..

Jamen jeg er glad for at du synes om min liste :-)

Men, må jeg så spørger dig konkret..
Hvad det er for nogle ting i de rammer M/K kan give som du måske
ikke mener at K/K eller M/M kan give,

mvh
Lars

Til toppen 
#66367 - 07/07/2006 13:46 Re: Kvalitet som forældre?? [Re: ]
Anonym
Anonym

Hej Lars,

Citat:
Hvad det er for nogle ting i de rammer M/K kan give som du måske
ikke mener at K/K eller M/M kan give,

Jeg tror at et barn har brug for både en mand og en kvinde som rollemodel, for at kunne finde sin egen 'køns-identitet'.

Mvh

Lars

Til toppen 
#66368 - 07/07/2006 15:58 Re: Kvalitet som forældre?? [Re: ]
Claus Due
Bruger

Hej Lars,

Nu bliver jeg nødt til at spørge:

Citat:
Jeg tror at et barn har brug for både en mand og en kvinde som rollemodel, for at kunne finde sin egen 'køns-identitet'.

Betyder det, at du også tror børn af M/M eller K/K forhold har en større tendens til selv at blive andet end hetero-seksuelle (homoseksuelle, transvestitter, etc)?

Det er nemlig noget, man konkret kan undersøge - og hvis det er din anke, men det viser sig ikke at have hold i virkeligheden, vil du så være parat til at ændre din mening?

Til toppen 
#66369 - 07/07/2006 16:03 Re: Må man være intolerant? [Re: kristina]
Claus Due
Bruger

Hej Kristina,

Jeg mener så bare grundloven er forældet på det punkt - og den skal derfor skrives om angående folkekirkens position i Danmark. Det er nødvendigt for at opnå alle de andre goder der er udover økonomisk sikkerhed - blandt andet retten til at være intolerant.

Citat:
Hvordan kirke/stat mellemregnskontoen ser ud på bundlinjen kommer an på, hvordan det stilles op.

Enig, selvfølgelig. Men det er heller ikke kun det, det handler om. Det er også samfundets moral og den plads, det giver til andre religioner eller ingen religion.

Citat:
I hvert fald er administrationsarbejdet i forbindelse med fødselsregistrering en opgave, som samtlige de kirkefolk, jeg kender, meget gerne vil være fri for - det er faktisk en tjeneste, som kirken yder staten ..

Jeg vil gerne gøre mit for at hjælpe dem af med det administrationsarbejde, men som sagt kræver det (desværre!) en ændring af grundloven, derpå en ændring af registerloven... og det er bare de forhindringer, jeg personligt kender til. Der er temmelig sikkert flere, så det er noget af et arbejde at få løst den fletning, der har bundet kirke og stat så grundigt sammen.

Ak, den stakkels vildfarne fortid.

Til toppen 
#66370 - 07/07/2006 16:11 Re: Kvalitet som forældre?? [Re: Claus Due]
Anonym
Anonym

Hej Claus

Citat:
Betyder det, at du også tror børn af M/M eller K/K forhold har en større tendens til selv at blive andet end hetero-seksuelle (homoseksuelle, transvestitter, etc)?

Nej, det var egentlig ikke det mine tanker gik på. Jeg tænkte mere på de forskelle der er på mænd og kvinder, og hvordan f.eks. en dreng kan have svært ved at blive mand, om jeg så må sige, hvis han er vokset op hos to kvinder (og omvendt med en pige hos M/M).

Der er jo (endnu) forskel på mænd og kvinder, f.eks. den måde vi tænker på, og den måde vi planlægger ting på, måden vi arbejder på osv. osv.

Mvh

Lars

Til toppen 
#66371 - 07/07/2006 16:28 Re: Må man være intolerant? [Re: Machine_A]
Claus Due
Bruger

Hej MA,

Citat:
Det kan jeg på ingen måde argumentere imod. For det er jo netop sådan, det er. Og dermed kan jeg også lige så godt luske ud af busken og erkende, at jeg er tilhænger af frikirker frem for folkekirker.

Men hvorfor blander jeg mig så stadig i den? Tjoe, egentlig fordi den selv lægger op til det. Hvis man vil have gjort kirken demokratisk, så skal jeg naturligvis benytte lejligheden til at komme med min demokratiske mening. Og den er så imod alt hvad der modsiger Bibelen. Ej ok det var også temmelig overdrevet. Men i hvert fald vil jeg bruge min kristne overbevisning til at udøve min demokratiske stemme i kirken, sålænge den vil være demokratisk. Så er reglerne jo også fair for alle.

Og det kan jeg heller ikke argumentere imod - for det er jo netop, hvad demokrati er.

Måske skulle jeg lige tilføje, at jeg ikke ser intolerance som skidt pr. definition - men det er et meget stejlt ståsted at indtage.

Til toppen 
#66372 - 07/07/2006 16:34 Re: Kvalitet som forældre?? [Re: ]
Claus Due
Bruger

Hej Lars,

Citat:
Nej, det var egentlig ikke det mine tanker gik på. Jeg tænkte mere på de forskelle der er på mænd og kvinder, og hvordan f.eks. en dreng kan have svært ved at blive mand, om jeg så må sige, hvis han er vokset op hos to kvinder (og omvendt med en pige hos M/M).

Der er jo (endnu) forskel på mænd og kvinder, f.eks. den måde vi tænker på, og den måde vi planlægger ting på, måden vi arbejder på osv. osv.

Ja, selvfølgelig er der forskel. Men spørgsmålet er jo, om mangel på den ene i hjemmet også nødvendigvis betyder, at der er en mærkbar virkning på barnet.

Sidst vil jeg lige bemærke omkring kønsrollerne, at de løbende nedbrydes, som fx i adskillelsen af, hvad kvinder kan og må, i forhold til hvad mænd kan og må. Barsel til mænd bliver også mere og mere almindeligt.

Så hvilke kønsroller der er at bevare, det er jeg ikke helt sikker på...

Til toppen 
#66373 - 07/07/2006 16:52 Re: Kvalitet som forældre?? [Re: Claus Due]
Anonym
Anonym

Hej Claus

Det var heller ikke kønsrollerne jeg tænkte på, men mere hvad det vil sige at være mand og hvad det vil sige at være kvinde.

Jeg har været gift i snart 17 år, og jeg skulle hilse og sige at mænd og kvinder tænker forskelligt

Mvh

Lars

Til toppen 
#66374 - 07/07/2006 17:05 Re: Kvalitet som forældre?? [Re: ]
Claus Due
Bruger

Hej Lars,

Citat:
Det var heller ikke kønsrollerne jeg tænkte på, men mere hvad det vil sige at være mand og hvad det vil sige at være kvinde.

Jeg har været gift i snart 17 år, og jeg skulle hilse og sige at mænd og kvinder tænker forskelligt

Jo, jeg er med på, at argumentet er eksponering af begge køn internt i familien, og vi er fuldstændigt enige om, at mænd og kvinder tænker meget forskelligt. Jeg mener så bare ikke, at det absolut er nødvendigt at have denne eksponering af begge køn internt i familie-enheden* - den kan lige så vel komme udefra og have samme betydning for barnet.

* Newspeak for at være så neutral som muligt. Den forbandede politisk korrekte bevægelse!

Til toppen 
#66375 - 13/07/2006 21:19 Kirken betaler dig - du betaler ikke kirken [Re: Claus Due]
holbo
Bruger

Reg.: 01/10/2001
Sted: Rask Mølle
Jeg vil blot rette en lille misforståelse. Det arbejde, der udføres fra folkekirkens side, som folkekirken får et vist beløb for, deriblandt civilregistreringen, men også med vedligehold af bevaringsværdige bygninger m.v. overgår langt den symbolske betaling, som staten giver kirken.

Med andre ord vil en beregning af statens og kirken indbyrdes økonomiske forhold vise, at det snarere er kirken, der giver til staten end det er staten, der giver til kirken.

men det er selvfølgelig uden for emnet, så skal det debatteres vil jeg opfordre til oprettelse af en ny tråd.

mvh.

Per

Til toppen 
#66376 - 14/07/2006 02:29 Re: Kvalitet som forældre?? [Re: ]
Buus
Bruger

Reg.: 13/11/2004
Hej evangelisten,

Mænd og kvinder er forskellige. Jeg har 5 børn, og har ofte erfaret at jeg ikke er istand til at opfylde nogle af børnenes behov, som min hustru kan. Kvinder og mænd er simpelthen forskellige væsener med forskellige egenskaber. En mand kan f.eks. ikke vise moderlig kærlighed, eller erstatte en mors kærlighed. Det er noget helt specielt. Han kan nok vise kærlighed men ikke på samme måde. Børn har også brug for rollemodeller. De har brug for både en far og en mor. Selve naturen tilsiger at mand kvinde forholdet er det naturlige. Ægteskab imellem to køn ville medføre racens ophør da de ikke kan få børn - undtagen på kunstig/unaturlig vis.

Jeg er enig med dig i at både mænd og kvinder mere eller mindre er i besiddelse af de gode egenskaber som du lister op. Men jeg taler ud fra erfaring efter 23 års ægteskab med 5 børn. Der er simpelthen nogle områder, som en mand ikke kan opfylde på en kvindes vegne, og omvendt. Manden og kvinden supplerer hinanden i ægteskabet.

Ægteskabet blev indstiftet af Gud for manden og kvinden da Han først førte Adam og Eva sammen. Det har aldrig været meningen at to af samme køn skulle leve sammen i et ægteskabslignende forhold. Nogle siger at de er født med disse tilbøjeligheder. Men det er ikke rigtigt. Disse tilbøjeligheder vokser frem i menneskers hjerter fordi de har tænkt forkerte tanker og er begyndt at lege med nogle tanker. Som et menneske tænker således bliver det. Mennesket er tankens herre. En digter har sagt:

Så en tanke, høst en handling
Så en handling, høst en vane
Så en vane, høst en karakter
Så en karakter, høst en evig skæbne

Tilbøjeligheder som fører til handlinger begynder med tanker.

En apostel i Jesu Kristi Kirke, Richard G. Scott, har lært, at intim, fysisk kontakt uden for ægteskabet "forårsager alvorlig følelsesmæssig og åndelig skade. Selv om de involverede måske ikke indser det nu, så vil de snart gøre det.

Seksuel umoral skaber en hindring for Helligåndens påvirkning med alle dens opløftende, oplysende og kraftgivende evner. Det skaber en stærk fysisk og følelsesmæssig stimulans. Lidt efter lidt skabes et uudslukkeligt begær, som driver overtræderen hen mod stadig flere alvorlige synder. Det skaber selviskhed og kan producere aggressive handlinger og brutalitet, abort, seksuelt misbrug og voldsforbrydelser. En sådan stimulering kan lede til homoseksualitet, og det er af det onde og helt og aldeles forkert.

Seksuel overtrædelse udenfor ægteskabet gør et menneske urent, tømmer det for åndelig styrke, og underminere dets tro på Jesus Kristus.

Satan frister os til at tro, at der findes en tilladt grad af fysisk kontakt mellem to mennesker, der indvilliger i at søge den magtfulde stimulering af følelser, som de fælles kan fremkalde, samt at det, hvis de holder det inden for visse grænser, ikke vil medføre nogen skade. Som et vidne for Jesus Kristus vidner jeg, at det er fuldkommen usandt. Satan søger især at friste den, som har levet et rent liv, til at eksperimentere gennem blade, videoer eller film, som er fulde af magtfulde billeder af en kvindes legeme. Han ønsker at skærpe appetitten, så man begynder at eksperimentere, hvilket hurtigt vil føre til intimitet og besudling. Det vil danne magtfulde vaner, som er vanskelige at bryde. Resultatet vil blive mentale og følelsesmæssige ar.

I det retmæssige ægteskab er intimiteten ved det seksuelle forhold rigtig og guddommelig godkendt. Der er intet uhelligt eller nedværdigende ved seksualitet i sig selv, for derved bliver mænd og kvinder del i en skabelsesproces og i et udtryk for kærlighed.

Alle mennesker - mænd og kvinder - er skabt i Guds billede. Hver enkelt er en højt elsket søn eller datter af himmelske forældre. Iflg. præsidenten for Jesu Kristi Kirke, som er en profet, er en persons køn et fundamentalt særkende ved den enkeltes førjordiske, jordiske og evige identitet og hensigt.
Gud har befalet at formeringens hellige kraft kun skal anvendes mellem en mand og en kvinde, der er lovligt viet som ægtemand og hustru. Den måde, hvorved det jordiske live skabes er guddommeligt bestemt. Vi bekræfter livets hellighed og dets vigtighed i Guds evige plan.

Jeg bærer vidnesbyrd om at hvad jeg har sagt her er sandt. Manden og kvinden er skabt for hinanden. Sådan er det forordnet af Gud fra begyndelsen. Selvom vi lever i en "frisindets" tidsalder, så er Guds morallove evige og ændrer sig ikke pga. meningsdannelse i en generation. Gud laver heller ikke en opinionsundersøgelse, for at tilpasse sit evige evangeliums principper og morallove til præference og holdninger i en bestemt tid. Hans ord er evigt, og vi vil blive enten belønnet eller dømt ud fra hvordan vi har valgt at leve i harmoni, eller ikke i harmoni med disse evige sandhedern.

Mvh
John

Til toppen 
#66377 - 15/07/2006 17:32 Re: Kvalitet som forældre?? [Re: ]
Henriette
Bruger

hej...
Undskyld jeg først skriver nu. Var lige en uge på Mørkholt...
Men jeg kan ikke forklare. Ikke komme med en grund. Men det er min mening. Jeg er stadig glad for at jeg havde en mor og fat trods de handlede forkert. Jeg tror bare det vil gå udover barnet i forstanden med mobning, drillerier og at finde sin egen identitet. Jeg tror barnet får svært ved at finde sig selv i det hele! Det mener jeg...
Jeg tror godt de kan være gode forældre. Men tror stadig også at man skal tænke på hvad man byder det barn. Jeg mener det er forkert! at lade dem blive forædlre...
Henriette

Til toppen 
#66378 - 15/07/2006 19:02 Re: Kvalitet som forældre?? [Re: Buus]
Anonym
Anonym

Hej buus.

Dejligt indlæg som sådan..
men..

Min kommentar hedder sig, hvad ligger til grund for argumentet
Børn har brug for rollemodeller og det skal være sådan og sådan

og Hvorfor kommer antagelsen af en feminin mand ikke kan give
den kvindelige/feminine kærlighed så?

Har mennesker ikke ret til at være forældre?,,

Bare lige kort

Mvh Lars

Til toppen 
#66379 - 15/07/2006 19:07 Re: Kvalitet som forældre?? [Re: Henriette]
Anonym
Anonym

Hej igen henriette..

Uden at være spydig....

Men... så lige en kommentar fra mig

Du siger: Du mener..
Jamen det er jo subjektivt og så kan du i teorien jo ikke rigtigt udtale dig om det for så ligger argumentet jo ikke i andet end en "måske" fordom...

Jeg vil ikke provokere, søger bare en forklaring fra dig så...

Du mener altså at vide med sikkerhed at børn VIL blive mobbet
fordi har to fædre..

Børn mobber for alt, og mobning kan nok ikke elimineres helt..

Håber du ser mit dilemma og min søgen efter svar...

Mvh Lars

Til toppen 
#66380 - 15/07/2006 21:04 Re: Kvalitet som forældre?? [Re: ]
holbo
Bruger

Meget kort kommentar til dit sidste spørgsmål: Har man ret til at få børn?

Nej! Så absolut ikke! Børn kan aldrig være en ret... Børn er en gave, ikke en ting, man kan have ejendomsret over. Børn er et ansvar, en forpligtigelse. Det kan man ikke have ret til.

Jeg håber, du forstår min kontante udmelding, som det, det er. Det er ikke ondt ment...!

mvh.

Per

Til toppen 
#66381 - 15/07/2006 21:10 Re: Kvalitet som forældre?? [Re: ]
holbo
Bruger

Bare en lille sidebemærkning:

At blive mobbet er ikke at blive drillet i ekstrem grad.
Mobning handler om at være udelukket fra fællesskabet.
Man kan altså ikke blive mobbet med noget, men man kan godt blive drillet med noget.

Men det har så ikke noget med emnet at gøre.

Min holdning til faderløshed bunder i, at både sociologien og psykologien peger på, at børn ganske enkelt ikke har godt af at vokse manglende enten en mor eller en far. De mangler det ene køn at spejle sig i.

Det véd langt de fleste enlige mødre og de kæmper og slås for at kompensere for det. Det er bl.a. grunden til den eksplosive vækst i køen til børns voksenvenner. Det samme er sagens kerne for at man i børneinstitutionerne råber og skriger på mandlige pædagoger. Hvis jeg søgte ind som medhjælper i en børnehave ville jeg få job med det samme alene pga. mit køn. Pædagogerne ved nemlig også, at manglen på en far er skadelig for børn og det samme gør sig gældende ved den skæve kønsfordeling i institutionerne.

mvh.

Per

Til toppen 
#66382 - 16/07/2006 02:53 Re: Kvalitet som forældre?? [Re: holbo]
Anonym
Anonym

Hej igen Holbo.

Nej jeg blev skam ikke provokeret, det er iorden med en klar mening..
Og jeg prøvede ikke at gøre børn til objekter..

Men du mener ikke at alle par har ret til at blive forældre, okay
Skal det så kun være for de udvalgte eller heldige? eller dem som efter
den nuværende kulturelle norm som lever op til standarten der må få børn..

Jeg synes nu ikke at genkende at børn altid bliver tiltænkt som gaver, fx i fattige familier hvor det var arbejdskraft, for at bruge en forældet og gammel term...

Dog står jeg stadig fast på at man ikke fratage mennesket rettigheden til at være forældre, medmindre man kan begrunde at vedkomne er uegnet og ikke kan klare opgaven uden ekstrem form for hjælp...

Og forældre har da netop ejendomsret/myndighed over deres børn, om end man tænker juridisk eller religiøst..

Det var så min kontante udmeldning

Mvh Lars/stud.theol

Til toppen 
#66383 - 16/07/2006 02:58 Re: Kvalitet som forældre?? [Re: holbo]
Anonym
Anonym

Hejsa Holbo,

Og faktisk mange tak for det mest konkrete svar i den her debat tråd til mine spørgsmål--

Jeg synes nu bare at hører fra kammerater og bekendte netop i disse studier at det basere sig på teori og observation af ikke nyeste dato, og at man netop i nogen kredse mener at barnet sagtens kan fungere normalt...

Du kender vil ikke nogen kilder du kan henvise til i psykologisk/sociologisk sammenhæng som kunne være spændende læsning på emnet??

Mvh Lars/stud.theol

Til toppen 
#66384 - 16/07/2006 16:53 Re: Kvalitet som forældre?? [Re: ]
holbo
Bruger

Jeg er lige nødt til at korrigere dig. Jeg mener ikke, at nogen har ret til at blive forældre, mens andre ikke har.

Jeg mener kort og kontant, at man aldrig nogensinde i hele sin tilværelse må regne med at det at fåe t barn kan være en rettighed.

Det er altså ikke blot for nogen, det ikke er en ret. Det gælder for alle! Børn kan ikke og må ikke være en ret!

Der er altså ikke tale om at tage noget fra nogen, for denne "ret" eksistere ganske enkelt ikke! Børn er en gave og et ansvar, ikke en ret!

Når du så kalder forpligtelsen til at opdrage og tage ansvaret for sine børn, dvs. at man altså har myndigheden over dem; når du kalder det en ejendomsret, så må jeg altså melde pas.

Religiøst set er børn Guds skabninger, som du som forælder har fået ansvaret for. Gud giver dig børnene i forvaring, ikke til ejendom. De er deres egne, men de har brug for nogen til at hjælpe dem ind i livet.

Du ejer dem ikke, du plejer dem!

Det samme gør sig også gældende juridisk. Hvis børn var en ejendomsret kunne man ikke fjerne dem fra deres forældre pga. misrøgt eller andet. Hvis jeg ejer et hus kan man ikke fratage mig ejendomsretten over det, fordi jeg misligeholder det, for det er da bare mig selv det går ud over.

mvh.

Per

Til toppen 
#66385 - 18/07/2006 13:57 Re: Kvalitet som forældre?? [Re: holbo]
Anonym
Anonym

Hej igen Holbo>

Hvortil kommer du til konklusion af børn ikke er en rettighed?
Skriver biblen direkte at Mennesker ikke har ret til børn, hvad så med at vi skal mangfoldigegøre jorden?... Det lyder mere som en ordre/opfordring end som en direkte gave...

Er det en bestemt etik vi skal følge?...

Hvad med uønskede børn? er det også en gave?.. Hvorledes?
dødfødte børn en gave?... og så kan man blive ved...

Hvis det er er gave, mener du så det er en straf hvis et par ikke kan få børn, og dem som kan får det som gave, og så er der A og B forældre?

Nu handlede mit debat oplæg, om "kvalitet" som forældre..
Holbo, udfra hvad du siger mener du at "køn" er en egenskab og kvalitet.
Hvis vi kikker på min liste af ting jeg mener er kvaliteter som forældre bør have, er man så en "ringere forældre" ved at mangle en eller flere af disse kvaliteter?

Hvis man GODT kan være forældre og alligevel mangle en enkelt,
Hvordan kan man så ikke også bare mangle "KØN" og men besidde de andre og så alligvel værre dårlig forældre..

Håber ikke det var for snørklet sagt :-P

Jeg har hørt om en masse skrækscenarier fra forskellige kanter psykologer m.m. Men jeg har endnu ikke oplevet konkrete beviser og eksempler på dårligere mennesker for de er opvokset hos 2 af samme køn..

Hvad nu hvis en Far mister moderen, og opdrage barnet sammen med en bror eller en mandelig ven... bliver det så et ringere barn, og dårligt menneske på sigt? fordi kvaliteten "køn" af "kvinde" ikke som sådan har været til stede???

Jeg vil holde fast på at børn tilhører deres forældre, og de har myndighed/ret over dem.. og man så kikker på det i samfund eller uden for et samfund.
Og med ret/autoritet/myndighed tilhører det ansvar du snakker om.......
Jeg mener ikke at børn er slaver, synes nu også biblen prædikere at børn hører til under deres forældre i lydighed,... og så kan man jo tolke som man vil :-)

Citat:
Religiøst set er børn Guds skabninger, som du som forælder har fået ansvaret for. Gud giver dig børnene i forvaring, ikke til ejendom. De er deres egne, men de har brug for nogen til at hjælpe dem ind i livet.

Set uanset hvad, er børn et produkt af et biologisk system,..
Hvis børn kun er gaver fra Gud, hvad så med ikke kristne, ateister og muslimer m.m....
Forældre for mig er ikke kun "guides"...

Men, tilbage til emnet..!!!

Hvis man ikke ejer men plejer, Kan homoseksuelle ikke pleje børn?
og hvis de ikke er en ret men gave, hvorfor skal homoseksuelle ikke have en sådan gave, hvis de lever op til kvaliteten som forældre?

Stud.theol
Lars

Til toppen 
#66386 - 18/07/2006 13:59 Re: Kvalitet som forældre?? [Re: ]
Anonym
Anonym

Hej Lars..

Hvorfor mener du det?
Hvad har vi af grundlag og bevis for at man skal have m/k for at..?
blive god nok?

Hvis nu det så endelig er M/M eller K/K
Er børnene så med sikkerhed ringere stillet?.

Mvh Lars...

Til toppen 
#66387 - 19/07/2006 22:42 Re: Kvalitet som forældre?? [Re: ]
holbo
Bruger

For nu at tage den fra toppen, så vil jeg gerne slå fast, at jeg i den debat ikke gider at diskutere seksualitet som sådan, for det hører til i en anden debat, ikke i denne.

Når jeg så alligevel må berøre homoseksuelle som gruppe er det fordi deres samlivsform resulterer i nogle bestemte problemstillinger, som så må diskuteres for at nå ind til kernen.

Okay, så kører vi...

Når jeg siger, børn ikke kan være en rettighed hænger det sammen med mit grundliggende menneskesyn. For mig kan hverken børn eller voksne, mænd eller kvinder, tykke eller tynde, være noget, andre kan have ret til som en ejendom. Det var sådan en holdning, der skabte slaveriet i sin tid. Man mente simpelthen at de hvide som sejrherrer havde ret til at lade andre slave for sig. Det samme gjorde sig gældende for livet i Frankrig inden den første revolution. Adelen mente sig berettiget til at behandle pøbelen, som lystede, for de var sejrherrernes efterkommere fra gammel tid.

Når jeg så siger, at børn er en gave, så mener jeg naturligvis fra mit kristne synspunkt, at de er en gave fra Gud og Gud har jo den forundelige egenskab, som vi godt kunne lære af, at han ikke gør forskel på, om man er en tilhænger af ham eller ej. Han deler gaver ud uden at skele til dit trosforhold. Det er altså ligegyldigt i dén sammenhæng, om du er kristen, buddist, jøde eller noget andet. Ellers ville det jo heller ikke være en gave, men en belønning for trofasthed.

Er det en straf, hvis man ikke kan få børn? Nej, det tror jeg ikke et øjeblik på. Men det er et af livets realiteter, at tingene ikke altid går godt. Og her er vi jo ude i det, som en teolog-studerende som du ville kalde teodicé-problemet (jeg er ikke sikker på stavemåden) hvor man diskuterer Guds godhed i en ond verden. Dvs. spørgsmålet: "Hvis Gud er god, hvorfor er der så så megen ondskab i verden?"

Jeg tror, det hænger sådan sammen, at Gud skabte verden, som den skulle være ("og Gud så, at det var godt" fra skabelsesberetningen, som jeg ikke lige gider at slå op lige nu. Du kender det sikkert...)

Men at vore forfædre, Adam og Eva, om du vil, ved deres ulydighed valgte at stå uden for Guds beskyttelse mod det onde. Denne ondskab lever vi med i dag og den kan ses som en kollektiv syndsvirkelighed, som vi ikke undslipper fra, før vi kommer i himmelen.

Med andre ord: nogle mennesker får ikke børn, fordi der er synd i verden. Det samme gælder for dødfødte børn og aborter og alle mulige sygdomme osv.

Du har ret i, at jeg betragter kønnet som en særlig egenskab eller kvalitet, men det er ikke en egenskab, som ligner alle andre egenskaber. For det første fordi kønnet er åbenlyst og vil indgå i barnets opfattelse af verden og sig selv. Hele denne penismisundelse dukker jo netop op, når forældre forsøger at undgå at tale om kønsforskelle.

Det, som psykoanalysen siger er jo, i korte lægmands træk, at pigen misunder drengen, at hun ikke har nogen, mens han går og bliver bange for at miste den, han har. Men med lidt hjælp fra far og mor kommer de videre og fokuserer ikke længere på det. Pigen skal ganske enkelt lære, at hun ikke mangler noget, men blot har en anden kropslig funktion, men drengen skal forstå, at det, han har, ikke er noget, der kan falde af, men er noget, der er beregnet til en forening med den pige, som engang skal blive mor til hans børn. En stor gave, som kun gives i fællesskab mellem de to køn. Og det er jo en fremragende mulighed for også at prædike evangelium for sine børn.

Et barn, der således vokser op i et hjem, hvor den ene part mangler, vil også mangle et uundværligt element i sin opvækst. Et element, som skal være med til at danne selveste kernen i barnets identitet. Uden dette element vil barnet mangle noget af sit selv. Og det vil uvægerligt skabe identitetskrise for det barn, når det vokser op.

Vi har allerede mange af disse i dag og min uhyrlige påstand vil være den, at identitetskriser er skyld i mange af de ulykkelige omstændigheder, vi ser i dag i den vestlige verden, netop fordi disse værdier er blevet kraftigt nedtonet. For når man mangler identitet, så må man ud og realisere sig selv for i det mindste at kompensere for sin manglende identitet.

Faderen, der mister sit barns mor står også i denne ulykkelige situation. Det er ulykkeligt, men heldigvis står han i en bedre situation end den, der har valgt dette liv i udgangspunktet, for han kan i det mindste bruge mindet om moderen som et redskab til opdragelsen. Derudover kan han og hans barn være så heldige, at moderen måske har en søster eller anden familie, som kan være med til at give barnet et billede af sin mor. Det vil i så fald være et bedre udgangspunkt end hvis der slet ikke havde været en mor.

Når det så er sagt må jeg også tilføje, at der jo altså er nogle ting, som vi ikke kan lovgive os ud af og som vi må løse på bedste vis. Men det er ikke forsvarligt at lade faderløsheden være selve udgangspunktet i et menneskes liv.

Det svarer til at afskaffe færdselsloven, for folk kører jo galt alligevel.

mvh.

Per

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær