Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 6 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#6632 - 06/12/2002 05:22 Censur?
tsrk55
Bruger

Reg.: 11/10/2001
Sted: København S
Hej missio!

Jeg skal ikke her forsvare Carstens synspunkter, da de også efter min opfattelse strider imod både luthersk - evangelisk og romersk katolsk kristendoms forståelse.
Men jeg synes at du og Asbjørn sætter Carsten i en urimelig situation ved at indskrænke mandens udtryksmåder til enig - uenig og dermed fratager ham enhver mulighed for argumentere for sine holdninger. Så længe Carsten afholder sig fra personlige angreb på Asbjørn og andre debatører mener jeg at han bør nyde samme rettigheder til at udtrykke sig som alle andre registrede brugere af Jesusnet. Så må vi som er uenige med Carsten argumentere imod hans synspunkter i den udsstrækning vi magter det.
Du har vel ikke noget ønske om at reducere Jesusnet til en kristen rygklapper forening.

mvh Tom S R Klausen

" To You I am an atheist "
" To God I am the loyal opposition "
Woody Allen

Til toppen 
Hold dig ajour med JesusNet.dk
#6633 - 06/12/2002 11:08 Re: Censur? [Re: tsrk55]
asas
GlobalModerator
Bruger

Reg.: 21/08/2001
Sted: Fredericia, Danmark
Hej Tom

Jeg har aftalt med missio at jeg svarer på dit indlæg.
Jeg forstår sådan set godt din reaktion og jeg er osse træt af at det åbenbart er nødvendigt at fare frem på den måde overfor Carsten. Men sagen har jo et ret langt forspil hvor Carsten i en meget lang periode har forfægtet sine synspunkter her på Debatten uden at være i stand til at lytte til endsige forstå de mange argumenter imod hans misforståede bibelsyn.

Jeg er godt klar over at dette grænser til censur, men det er bestemt ikke sådan at Carsten ikke har fået lov at komme til orde. Vi har haft meget stor tålmodighed med ham i lange perioder og har haft længere velmenende seriøse debatter med ham, men som sagt uden at opleve den mindste indrømmelse fra hans side. Da han samtidig har været meget aggressiv og missionerende i sin facon har vi valgt at sige stop og anbefalet ham at finde andre missionsmarker. Det har han åbenbart ikke helt forstået endnu og derfor disse kontante udmeldinger fra missio og jeg.

Vi ønsker ikke censur her på Debatten og jeg mener heller ikke vi praktiserer det, men vi forlanger en vis respekt og det synes vi faktisk ikke Carsten har vist. Vi ønsker primært at dyrke dialogen med ikke-bekendende kristne og den falder nemt til jorden hvis vi skal bruge for meget krudt på kristne som har mere travlt med at angribe vores bibelforståelse og kristne bekendelse end på at proklamere Jesus og hans budskab. Det er evangeliet simpelt hen for vigtigt til. Dette synspunkt har Carsten tidligere fået en grundig redegørelse for.

Jeg håber du kan følge os lidt i dette...

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#6634 - 06/12/2002 13:27 Re: Censur? [Re: asas]
Machine_A
Bruger

Reg.: 15/10/2001
Sted: Silkeborg
Hmm, jeg har prøvet at finde ud af, hvad præsis der er så slemt ved Carstens indlæg. Jeg har dog kun gransket "Himmelen på forskud" men fandt dér ikke noget, der kunne støde mig. Jeg fandt nogle enkelte ting man kunne stille spørgsmål ved, men hvor man vist ikke kan finde svarene hverken med det ene eller andet synspunkt.

Er det muligt konkret at få udpenslet, hvad Carsten gjorde forkert?

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#6635 - 06/12/2002 15:09 Re: Censur? [Re: Machine_A]
Sandheds-søger
Bruger

Sted: Danmark
Machine_A skrev:

Er det muligt konkret at få udpenslet, hvad Carsten gjorde forkert?

Jeg undrer mig også lidt. Men er det ikke fordi Carsten kan have en tendens til at blive for personlig?

Carsten skriver til Netmissionæren:

Re: herlighedsteologi
( http://jesusnet.dk/cafethomas/forum/showthreaded.php?Cat=&Board=debat&Number=9380 )

...men jeg mener at du for det første også lukker øjnene for en del skriftsteder der modsiger din teologi...

Jeg synes det er temmelig uklogt at skrive noget sådant, for jeg vil mene at man altid kan finde bibelcitater, der modsiger et andet menneskes teologi. Det bliver til mudderkastning med bibelcitater.

Carsten skriver et andet sted til Netmissionæren:

Re: Himmelen på forskud?
( http://jesusnet.dk/cafethomas/forum/showthreaded.php?Cat=&Board=jesus&Number=9694&page=0&view=collapsed&sb=5&o=&vc=1 )

Hej Netmissionær,
Din uvidenhed om hvad der foregår i Kristi legeme på verdenplan fortæller mig en hel del. Og at en af jeres ordførere f.eks. ikke har hørt om Charles Ndifon er i sig selv skræmmende.

Dette er altså heller ikke alt for heldigt skrevet, synes jeg.

Det må da være fint nok at Carsten skriver, hvordan dette eller hint i bibelen har inspireret ham, og det må da også være iorden, hvis han skriver at han ikke kan forstå, at andre ikke får det samme ud af bibelen. Men det direkte personlige angreb mod folk, der har en anden forståelse, er betænkeligt. Carsten har nu opnået at han selv bliver personligt angrebet ved at han bliver truet med at få sine indlæg slettet.

Imidlertid tyder Asbjørns kommentar jo godt nok på at det er andet og mere end det personlige, idet han skrev:

herlighedsteologi
( http://jesusnet.dk/cafethomas/forum/showthreaded.php?Cat=&Board=jesus&Number=12986&page=0&view=collapsed&sb=5&o=&vc=1 )

Lad mig lige minde dig på Carsten, at du er blevet bedt om ikke at bruge Café Thomas til at udbrede din lære. Den strider efter vores overbevisning voldsomt mod sund bibelsk kristendom.

Og Missio skrev:

Re: Rig og rask
( http://jesusnet.dk/cafethomas/forum/showthreaded.php?Cat=&Board=jesus&Number=13038&page=0&view=collapsed&sb=5&o=&vc=1 )

...
Vi ønsker på ingen måde at du skal drage andre med dig på denne tunge vej. Og derfor vil jeg henstille til at du ikke oftere prædiker denne form for "kristendom" her på JesusNet.
...

Jeg spekulerer på, at hvis Carsten havde været lidt mindre katagorisk og mindre personlig, om det ikke havde gjort en forskel?

Med venlig hilsen,
Lars Peter

Ændret af Sandheds-søger (06/12/2002 15:26)

Til toppen 
#6636 - 06/12/2002 20:39 Re: Censur? [Re: Sandheds-søger]
Machine_A
Bruger

Hej sandhedssøger.

Tak for besværet med henvisninger og citater.

Jeg må sige at jeg også til tider kan konfrontere folk med deres udtalelser, men der er mere for at få dem til at argumentere for, hvorfor det de siger skulle være rigtigt. Ikke for at være sur på dem, men fordi hvis argumenterne holder, holder udtalelsen sikkert også. Men jeg kan godt se at Carsten nok lige har vinklet den lidt forkert an. Mildest talt.

Det undrer mig dog stadig, at udelukkelse er konsekvensen af det jeg har læst.

Asbjørn? Missio?

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#6637 - 06/12/2002 20:47 Re: Censur? [Re: Machine_A]
missio
Bruger

Sted: Hasle, Bornholm
Bl.a. pga. sagens principielle karakter, vil jeg gerne lade Asbjørn svare jer. Ikke mindst da jeg udelukkende taler for egen regning.....

Mvh.
Missio

Til toppen 
#6638 - 06/12/2002 21:39 Re: Censur? [Re: Machine_A]
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Machine A

Jeg har tænkt som du. For jeg har læst indslag der mildest talt var anstødelige og hvor dette ikke skete.

Men efter at have tænkt lidt over det....tænk på at der sidder brugere der er uhelbredeligt syge! at tænke sig at læse igen og igen at sygdomme skyldes for lidt tro og videre i den dur - SAMTIDIG med at man kæmper med en sygdom!. Ja, jeg ved ikke hvad det gør ved dig - men jeg bliver anfægtet.

Jeg selv kunne godt tænke mig en debat om herlighedsteologi, hvor meget den overhovedet holder vand - hvorfor/hvorfor ikke (af ren nysgerrighed). Men mine tanker går også på de folk, der kun kan føle sig "ramt" ved sådan en debat - og så mener jeg i næstekærlighedens navn at jeg godt kan undvære denne.

Dette er på ingen måde en kritik af Carsten, da han i debatten efter min mening har ført en sober tone! - men emnet er giftigt.

Med venlig hilsen

Malli

Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed

Til toppen 
#6639 - 06/12/2002 22:49 Re: Censur? [Re: malli]
Sandheds-søger
Bruger

Hej Malli,

Emnet bevæger sig på en grænse, hvor man må være lidt forsigtig, som du antyder. Der er efter min mening noget rigtigt i det Carsten siger, nemlig at ens tro og sindstilstand kan gøre underværker. Så selvom jeg f.eks. har en anden livsopfattelse end Carsten, så kan jeg godt følge ham.

Jeg synes med andre ord ikke, at det bare er pjat det han skriver, men det er bestemt heller ikke rigtigt at give folk en nærmest dårlig samvitighed, hvis de ikke bliver helbredte. Så der er tale om en balancekunst vil jeg nok sige.

Man kan fortælle om oplevelser man har haft, men man kan jo ikke garantere hvad andre vil opleve. Og hvis man er blevet rask på grund af tro, så er det vigtigt at understrege, at man dybest set ikke ved, hvordan man er blevet rask, fordi tro er IKKE viden. Man kan IKKE sige, at jeg VED at hvis du tror så vil det eller det ske. Hvor skulle man vide det fra? Man kan IKKE vide hvad andre mennekers tro bringer dem. Og hvis man snakker om bibelen, så kan man IKKE sige, jeg VED hvad Gud mener, man må nøjes med at sige, at jeg TROR at Gud mener det og det.

Jeg tror, at dette er et tilfælde, hvor det er meget vigtigt at adskille tro og viden, og være meget omhyggelig med IKKE at gøre sin tro til en viden, som man IKKE har.

Med venlig hilsen,
Lars Peter

Til toppen 
#6640 - 07/12/2002 00:25 Re: Censur? [Re: Sandheds-søger]
malli
Bruger

Hej Lars Peter

Jeg ved ikke om det gør den store forskel at skrive "jeg tror" i stedet for "jeg ved" - hvis synspunktet er det samme; nemlig dette at man ikke har tro nok til at Gud vil helbrede een.

Det er jo en forkastelse, kan og skal man servere dette på en pæn måde? Og så overfor mennesker der i forvejen kan være alvorligt ramt. Jeg synes i allerhøjeste grad at det konflikter med kærlighedsbudet.

Med venlig hilsen

Malli

Til toppen 
#6641 - 07/12/2002 00:37 Re: Censur? [Re: malli]
Sandheds-søger
Bruger

Hej Malli,

Nåå nej, det har du ret i. Man kan ikke tillade sig at sige til en anden person at vekommende ikke har tro nok til at Gud vil helbrede een, uanset om man tror det eller hvilke sprogbrug man bruger. Det er jo i realiteten at påtaget sig ansvaret for (= at gøre sig til gud over) et andet menneskes tro. Man kan også blot sige at det er temmelig dårlig opførsel overfor et andet menneske, eller slet og ret at det er uanstændigt.

Med venlig hilsen,
Lars Peter

Til toppen 
#6642 - 07/12/2002 10:33 Re: Censur? [Re: Sandheds-søger]
malli
Bruger

Hej Lars Peter

Det er jo lige det jeg mener!

Med venlig hilsen

Malli

Til toppen 
#6643 - 07/12/2002 12:08 Re: Censur? [Re: malli]
Machine_A
Bruger

Hek malli

Herlighedsteologi er heller ikke min kop te. Generelt syntes jeg det er farligt at påstå, at når folk rammes af noget negativt, det værende sygdom, død (!), mangel på penge og lignende (de tre eksempler er direkte fra Carsten) så er det fordi man ikke tror nok på Gud. Dét er da en domssigelse der rykker tænder ud!

For mig ser det stadig ud til, at "censuren" har ladet sig styre af enkelte udtalelser, for Carsten skriver mange ting og selv om jeg ikke er enig i alle tingene kan jeg faktisk ikke modbevise dem sådan uden videre. Alene det gør dem jo interessante, men det virker i øjeblikket som om Asbjørn har set sig sur på enkelte ting ved Carsten - måske uden at skele til, hvad der kan være sagt i "surhed" (oh, se blot på nogle af de ting jeg kan slynge ud når jeg føler mig provokeret...)

Men som sagt har jeg ikke fulgt så meget med i det, så jag kan være gået glip at væsentlige ting.

Og ja, jeg gad også godt diskutere herlighedsteologi. Men jeg er enig med dig i, at det ikke ville føre ret mange steder hen, andet end at vi bare kan blive enige om, at det er noget skidt. Ikke mindst, da vores situation gør, at vi bliver nød til at syntes det er noget skidt (jeg har da været syg før). Vi er vel i verden på verdens vilkår - men hvor Gud er med os.

Asbjørn, det er ligesom dig vi mangler her!!

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#6644 - 08/12/2002 20:45 Re: Dialog? [Re: malli]
Eva
Bruger

Reg.: 02/10/2001

Jeg selv kunne godt tænke mig en debat om herlighedsteologi, hvor meget den overhovedet holder vand

Det kunne jeg også.
Men det har været meget, meget vanskeligt, fordi kritiske spørgsmål og udtalelser er blevet afvist.

Det er så svært at debattere et emne, hvor der - som i fremstillingen af herlighedsteologien - synes kun at være en vej, og den er der hegn om.
Når man bevæger sig i et område, der er præget af menneskelig lidelse, er det min erfaring, at der er mange veje at gå. Det er ikke huks-fluks-helbredelse alt sammen.

Jeg vil ikke nægte, at helbredelser finder sted. Alle dem, jeg selv har været vidne til, har imidlertid været af en slags, som ikke kunne bevises, fordi det enten var småskavanker af den slags, som kommer og går, eller fordi der ikke var dokumentation. De svære sygdomstilfælde har det straks ligget lidt tungere med, der så jeg aldrig nogen helbredelser. Og det var så sandelig ikke min egen skepsis, der kom i vejen.

Jeg synes, det kunne være gavnligt at tale om sjælesorg og lidelse i forbindelse med forkyndelse af guddommelig helbredelse. Jeg har selv tilhørt en udbrydergruppe, hvor der blev talt meget højt og meget længe om helbredelse ved tro, men når det kneb for alvor, så knækkede filmen. Sjælesorg blev det aldrig til.

Hvordan forbinder man sjælesorg til syge med talen om helbredelse, når folk stadig er syge?

Der var så mange ting, jeg gerne ville i dybden med, men det har jo ikke været muligt, fordi herlighedsteologien overvejende er blevet præsenteret som noget, der mest ligner færdigstøbte klicheer. Og nu er det ikke specielt Carsten, jeg tænker på.
Der har jo været indlæg, som jeg vil betragte som katastrofale. F.eks var der svaret til den barnløse uden livmoder, at det da var noget pjat - hvis Gud ville give hende børn så skulle hun nok få det.
Den slags tale er så hensynsløs, at jeg har svært ved at finde ord for det.

Jeg synes selv, jeg flere gange har prøvet at få en dialog i gang uden at det bare tilnærmelsesvis er lykkedes, og på et eller andet tidspunkt kører man træt.

Censur er en dårlig ide. En rigtig dårlig ide.
Men hvem er den mest sårbare? Den uhelbredeligt syge, som bliver mødt med disse nærmest aggresivt forkyndende helbredelsestaler eller den, der ikke får lov at mase sig ind på den syge med sådanne taler?
Sådan et hensyn skal der jo også tages på sitet.

Hvis så bare dialogen havde været mulig......

Der er endnu et aspekt, nemlig at herlighedsteologien ikke er i overensstemmelse med den teologi, JesusNet står for.
Det er der meget andet, der heller ikke er, så det behøver ikke at være noget problem.

Forskellen er bare, at det meste af alt det andet, som ikke er i overensstemmelse med JesusNet, alligevel har kunnet komme til udtryk i gensighed, mens det meste af den herlighedsteolog, vi er blevet præsenteret for ikke er blevet udtrykt indenfor den forståelsesramme. Tværtimod har vi - både brugere, medarbejdere og leder - fået at vide, i hvor høj grad vi er galt på den.
Hvis f.eks en katolik begyndte at forkynde på den måde, så ville vedkommende også få meget kort snor efter nogen tid. Og det ville højst sandsynligt tage meget kortere tid end det har taget med herlighedsteologerne.

Det er således hverken personer eller emner, der bliver lagt bånd på, men metoder til at fremme sine synspunkter.
Carsten har klart fået at vide, at han ikke må bruge JesusNet til at missionere for herlighedsteologien.
Han har mig bekendt ikke fået forbud mod en dialog eller en debat om emnet.

Det må være muligt at se og overholde forskellen, også selvom der selvfølgelig vil være grænseområder og gråzoner.

Venlig hilsen Eva

Til toppen 
#6645 - 09/12/2002 23:39 Re: Censur? [Re: Machine_A]
asas
GlobalModerator
Bruger

Først skal jeg undskylde at jeg har været fraværende et par dage. Jeg har været offline siden fredag - først en flytning for svigermor og lige oveni dette en grim maveinfluenza, som jeg først lige er ved at komme mig over..

Mht. Carsten, så er der som nævnt i det indledende indlæg gået en hel del forud. Og det er faktisk en del tid siden at han er blevet bedt om at holde lav profil.

Jeg synes ikke jeg har behandlet Carsten anderledes end alle andre. Der er agressive muslimer og JV'ere som har fået samme beskeder som Carsten. I udgangspunktet er der ingen synspunkter der er tabu eller forbudte her på Debatten. Heller ikke Carstens. Og min reaktion skyldes heller ikke enkeltstående eller personlige udfald fra Carstens side. Dem skyldes alene en uhørt mangel på kristelig pli.

For at forklare hvad jeg mener citerer jeg her en mail som jeg for uger siden sendte Carsten (og som med tilsvarende indhold også er sendt til andre i tidens løb):

Kære Carsten

Lad mig prøve at forklare dig baggrunden for min og andres kritik af din deltagelse på Café Thomas Debatten.

Formålet med JesusNet.dk - og herunder mødestedet Café Thomas - er at forkynde evangeliet om Jesus gennem dialog og oplysning. JesusNet er målrettet mennesker som ikke kender og ikke har taget imod Jesus, men som gerne spørger og søger efter svar. Vi ønsker at mennesker skal omvende sig, tro på Jesus og finde glæde og fred i fællesskab med andre kristne.

Det tror jeg også du ønsker.

Når vi også har et debatforum er det fordi vi er overbevist om at vi bedst får mennesker til at lytte til vores budskab, hvis vi også er villige til at lytte til dem. Altså gennem dialog. Det er ikke fordi vi mener at alt er lige godt eller fordi vi ikke tør fremholde sand bibelsk kristendom. Det gør vi spalte op og spalte ned på JesusNet.dk. Men på Debatten er vi mere forsigtige fordi her drejer det sig om at skabe tillidsfulde relationer til mennesker som er åbne overfor en dialog om den kristne
tro.

Derfor er der plads til satanister, til muslimer og til alle mulige andre - så længe der udvises behørig respekt for hinanden og for JesusNet.dk.

Men netop når vi står i denne evangeliserende udfordring, så er vi sårbare overfor intern diskussion mellem kristne. Ikke fordi det ikke er vigtigt at diskutere indbyrdes, men fordi det virker forvirrende og forplumrende på hvad det er for et budskab vi har. Det er nemt nok for mennesker at skelne mellem fx muslimske budskaber og kristne budskaber, men det er straks værre at finde ud hvad de kristne egentlig mener, når de hele tiden diskuterer indbyrdes.

Derfor er jeg ked af flere af dine indlæg som jeg oplever som splittende og ødelæggende for vores evangeliserende profil. Ikke fordi du ikke ønsker mennesker frelst som vi gør, men fordi du sætter spørgsmålstegn ved ting i den kristne tro som vi finder afgørende vigtige at fastholde - for evangeliets skyld!

Jeg vil derfor - som kristen bror til kristen bror - bede dig om at vise os den respekt ikke at skabe splid og forvirring på Debatten og dermed skubbe åbne og søgende mennesker væk fra evangeliet. Vi har et formål på JesusNet der er vigtigere end indbyrdes skænderier om ting som virkeligt splitter os kristne. Derfor: så længe du er så uenig i vores kristendomsforståelse, så vil jeg inderligt bede dig om at holde meget lav profil på Debatten. Brug ikke vores debatforum til at missionere for dine synspunkter. Det er ødelæggende for vores evangeliserende arbejde.

Lad os gøre som Paulus og Barnabas: Gå hver til sit. Det tror jeg evangeliet er bedst tjent med - og det er jo i sidste ende evangeliet der skal vinde!

Så vidt min mail til Carsten. Da han så senere begynder igen, da er jeg ærlig talt lidt kort for hovedet. Jeg synes simpelt hen ikke det er rimeligt at misbruge min og alle andres tid på Debatten med en ny debat med Carsten, som har så travlt med at nedgøre og mistænkeliggøre hvad det er vi står for og gerne vil med JesusNet.dk. Her er min grænse simpelt hen nået.

Jeg håber I kan følge mig lidt i dette. Ellers vil jeg gerne have modspil.

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#6646 - 10/12/2002 20:27 Re: Censur? [Re: Sandheds-søger]
Carsten
Bruger

Reg.: 05/11/2001
Hej Alle på denne debat,
Jeg indrømmer at jeg lod mig hidse op, det skulle jeg ikke have gjort, men grunden til mine lidt skarpere udtalelser skyldtes, at jeg bare blankt blev afvist som værende ubibelsk i min opfattelse, at jeg syntes at mine redegørelser, som jeg brugte lang tid på, ikke bare denne gang men også tidligere, blot er blevet fejet af bordet.

Jeg synes ikke jeg hverken har været værre eller bedre end mine meddebatører, jeg har bare haft en anden holdning som jeg brændte for...

Mvh. Carsten

Til toppen 
#6647 - 10/12/2002 23:54 Re: Censur? [Re: Carsten]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Carsten,

Nej, du er hverken værre eller bedre end nogen af os andre syndere. Ingen er nemlig retfærdig, ikke en eneste! Som skrevet står.

Men som jeg ser det, har problemet været, at du slet ikke har villet indgå i en debat, men kun missioneret. Cafe Thomas er jo et debat-forum! Det er selvfølgelig helt i sin orden at mene noget alternativt og at lægge det frem her på JesusNet til diskussion, men du har, synes jeg, bare skråsikket forkyndt, hvordan bibelen skal forstås og missioneret for en trosretning, som du bestemt kun deler med et meget lille fåtal af kristne.

Den form for mission er specielt uheldig, fordi vi jo - heldigvis! - har mange gæster her, som ikke er kristne, eller ikke kender den kristne tro ret godt, og de kunne få det indtryk, at kristendommen er som du beskriver den, og dermed punktum.
Altså prøv at lytte lidt mere.
Vi er Jesu Kristi legeme, hans hænder og fødder, men ikke hans hoved!

Altså nænsomhed, ydmyghed og sagtmodighed, please !

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#6648 - 11/12/2002 01:45 Re: Censur? [Re: asas]
Machine_A
Bruger

Hej asbjørn.
Tak for svaret.

flygtning fra svigermor der lige oveni gav en grim maveinfluenza

.......... (undskyld)

Jeg forstår godt det du skriver (selv om jeg ikke citerer så godt, eller hvad?) og er til dels enig med dig. Der hvor jeg bliver hægtet af, er hvad det præsis er Carsten har skrevet, der gør dette udfald. Ikke at du skal sidde og bruge timer nu på at finde links og gamle tråde frem, men jeg spørger alene til det, da jeg (som nogle måske har bemærket) ikke ... "lige hopper med på vognen sådan uden videre" ... og derfor kan sidde og være helt nervøs for, at jeg pludselig får samme besked.

JesusNet er målrettet mennesker som ikke kender og ikke har taget imod Jesus, men som gerne spørger og søger efter svar.

Jeg betragter mig selv som personlig troende kristen (!) og har sandelig også brug for et site som dette. Jeg håber derfor målretningen også lige kommer ud og får sidelinien med. Men det, at diskutere mange af de ting der bliver diskuteret her, kan hurtigt gå lidt uden for banen. De fleste debatter jeg deltager i er nok mest interne diskutioner hvor kristne er uenige om vigtige ting (nå ja, vigtige og vigtige....). Jeg vil derfor også indrømme, at hvis jeg som totalt udenstående kom forbi, ville jeg nok tænke "øh" til en del af det jeg kunne læse på JesusNet.

Det syntes jeg ikke er noget stort problem. Nok fordi, den med "Følg Jesus" og "tag Jesus i dit hjerte" og lignende vendinger aldrig rigtig har bidraget til noget hos mig, andet end en undren over, hvordan i alverden man gør det. Derimod har jeg haft meget gavn af at opleve, at kristne rent faktisk kan (i overvejende grad) diskutere forskellige ting for at finde ind til den rette vinkel. Det, du skriver, virker lidt (lidt!) som om, at det helt skal undgås og at "Følg Jesus" er den rette metode.

At andre missionerende "filkeslag" bliver afvist, er en selvfølge. Jeg har bare ikke endnu fundet Carstens fremmede missionering. Men jeg kan fornemme på andres indlæg, at det drejer sig om herlighedsteologi. De udtalelser jeg har læst af Carsten har jeg dog ikke kunnet modbevise umiddelbart, men jeg har garanteret heller ikke læst det hele.

De interne stridigheder, som jeg mener er acceptable er ting som barnedåb. Netop der ved jeg, at folk er delt op i en del grupper, hvoraf nogle er overraskende fanatister af barnedåb. Det er netop i sådanne emner, jeg bliver i tvivl om, om man nu bliver bannet ved at sige, at man har en anden holdning, og derefter forsøger at argumentere for den.

Nøøj, nu skal jeg i seng. Men tak for svaret.

PS: Paulus og Barnabas??

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#6649 - 11/12/2002 12:53 Re: Censur? [Re: Machine_A]
asas
GlobalModerator
Bruger

Kære Machine_A

Det drejer sig som tidligere nævnt ikke om een eller nogle bestemte udtalelser fra Carsten, men mere om hans indstilling til at deltage her på Debatten. I sådanne sager handler det selvfølgelig om skøn og jeg synes jeg har argumenteret for baggrunden for min henstilling til Carsten. Og lad mig understrege at der her er tale om en henstilling. Carsten er ikke udelukket og hans skriverier er ikke blevet censureret! Han er blot blevet bedt om at "opføre sig ordentligt".

Vedr. målgruppen for JesusNet, så udelukker det jo på ingen måde at mange andre også "rammes" af JesusNet. En "målgruppe" er ikke udtryk for et fravalg, men mere et fokus for indholdet på JesusNet. Et kendt kommunikationsslogan lyder: Vil du tale til alle når du ingen, vil du tale til een når du mange!

Jeg har det fint med at der er god plads til debat kristne imellem her på Café Thomas. Det skal der være, og det er med til at vise at vi kristne ikke er en uniformeret flok eftersnakkere uden personlige holdninger. Men netop fordi at JesusNet er et udadrettet evangeliserende netsted, så forpligter dette os ekstra meget til at holde en høj standard for den "interne" debat. Vi skal huske at vi diskuterer for åbne døre så at sige og dermed har et fælles ansvar for alle som lytter med. Hvor vi glemmer dette må der henstillinger til.

Vedr. Paulus og Barnabas: ApG 15, 36-40

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#6650 - 11/12/2002 17:18 Re: Censur? [Re: asas]
Machine_A
Bruger

Hej.

Jeg forstår godt dit synspunkt på situationen og vil da lige nævne, at jeg både bifalder og respekterer den ikke mindst ud fra dit seneste indlæg.

Angående Barbabas: Øh, nåeh. Slap lige af med de henvisninger, jeg blev jo helt opslugt og glemte jeg skulle have en ordre gjort færdig inden fyraften. Måske tænkte jeg på Barnabas som en anden - eller forvekslede ham med en anden. Jeg var ikke klar over Paulus havde ham med rundt omkring. Den Markus aka Johannes som Barnabas følges med til Cypern, kan det tænkes at være dén Markus? Efter historiebøgerne skulle han være endt i Constatinobel før venezianerne stjal hans lig. (Og bla bla - det var lige et andet emne.)

Undskyld ulejligheden

Til toppen 

Ordstyrer:  Nardus 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær