Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 6 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#66274 - 06/07/2006 00:58 Opgør med klassisk kristendom??
Anonym
Anonym

Hejsa Debattøre :-)

Er tiden inde til at man giver lidt efter for udviklingen, og måske begynder at tænke kristendom i nye termer og facon?..

Er tiden ikke løbet fra den middelalderlige tankgang som har været båret med af den klassiske kristendom?..

Er tiden inde til at gøre op med småfejlene i biblen, accept af kulturværdier i biblen kontra dem idag?

Er det på tide at man måske anser kristendommen udfra et andet perspektiv end tidligere anset, Fx at religion ikke længere et ydre som det har været tidligere, men idag er måske mere er en privat overbevisning, altså at kristendommen ikke "nævnes" så meget i offentligheden..

Er tiden inde for i kirken at gøre op med de moraler og tanker som ikke stemmet overens med historien, kvindeundtrykkelse, snævre sex idealer, osv...

Er kristendommen ikke fulgt med tiden? Eller den 100% up to date?
Eller skal kristendommen slet ikke ændres?
Eller kan kristendommen slet ikke ændres?
Eller må kristendommen slet ikke ændres?

Skal kirken og kristne, anderkende fakta og videnskab?..

Så er bolden spillet op.. god fornøjelse!!!...

Mvh Lars/stud.theol

Til toppen 
Hold dig ajour med JesusNet.dk
#66275 - 06/07/2006 10:13 Re: Opgør med klassisk kristendom?? [Re: ]
Machine_A
Bruger

Reg.: 15/10/2001
Sted: Silkeborg
Hej Lars

Citat:
Er tiden inde til at man giver lidt efter for udviklingen, og måske begynder at tænke kristendom i nye termer og facon?..

Nej

Citat:
Er tiden ikke løbet fra den middelalderlige tankgang som har været båret med af den klassiske kristendom?..

Nej

Citat:
Er tiden inde til at gøre op med småfejlene i biblen, accept af kulturværdier i biblen kontra dem idag?

Nej

Citat:
Er det på tide at man måske anser kristendommen udfra et andet perspektiv end tidligere anset, Fx at religion ikke længere et ydre som det har været tidligere, men idag er måske mere er en privat overbevisning, altså at kristendommen ikke "nævnes" så meget i offentligheden..

Nej

Citat:
Er tiden inde for i kirken at gøre op med de moraler og tanker som ikke stemmet overens med historien, kvindeundtrykkelse, snævre sex idealer, osv...

Og nej

Citat:

Kristendommen skal ikke følge med nogen tid, da kristendommen ikke er en tidsbestemt faktor.

Citat:

Det gør de sandelig også, men de falder bare ikke på halen over alt det bavl, videnskaben påstår at have bevist. Læs Poul Hoffmans omdiskuterede artikel i svararkivet her.

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#66276 - 06/07/2006 10:55 Re: Opgør med klassisk kristendom?? [Re: Machine_A]
Nissen
Bruger

Reg.: 30/06/2006
Sted: Århus

MA - du formår at fatte dig i korthed... men lur mig, om ikke Evangelisten gerne vil have dine synspunkter uddybet!

Til toppen 
#66277 - 06/07/2006 11:27 Re: Opgør med klassisk kristendom?? [Re: Machine_A]
Anonym
Anonym

Synes du ikke lidt det virker som en reaktionær og konservativ tankegang
bare at sige nej til alt uden at uddybe noget som helst`?

Min oberservation er at kirken vakler i nogen grad, og at man stædigt holder fast ved en middelalderlig forståelse af Biblen og Kristendommen,...
Alligevel er biblen og dermed fundamentet for kirkens lærer altid blevet tolket ud fra den tid den nu var i, men efter Middelaldren og reformationen, døde det ud og man kan næsten kalde det en "Lænket" kristendom hvis man spørger til Dr.theol Peter Widmann...

Hvis man som kristne idag, ikke kan gøre op med klassisk tanke gang, mener jeg bestemt at kirken har et problem og dermed også de kristne og kristendommen.... Ting udvikler sig, og det må kristendommen også gøre...

Hvis kristendommen taber sit tag i kulturen, er den faktisk ligegylde som faktor af nogen art, og det må selvfølgelig helst ikke ske!...

For at styrke kristendommen må den vel gøres spiselig, og forklares og tilpasses den respektive tid den fungere i.... At trække den pågældne kultur tilbage i bibel termer kvæler mere end det giver liv, det synes jeg historien bevidner til fulde...

Og må man tænke, om det ikke er på tide om man efterhånden gør op med klassisk kristendom og bibel.. og bringer den up to date...

Det eneste MA
formåede at svarer uden at give noget belæg for det, var bare at sige nej på forhånd, altså et glimmerende eksemple på hvordan "reaktionære" kristne ikke tør tænke fornyelse, og dermed er med til at atter at lænke kristendom til nogle termer som ikke hører tiden og kulturen og verden i dag, til.....

Fornyelse er farligt i nogen kristne kredse...
I mine øjne er fornyelse nødvendigt...........

Nogen vil jo påstå, at det tjener Gud og evangeliet, ved at holde sig fra fornyelse og sætte kristendom i perspektiv til tiden,.. Men så synes jeg dermed også at man selv er ude om at verden idag opgiver troen mere og mere... Fordi man er nød til at have et tankesæt fra det 14årh for at kunne forlig sig med kristendoms idealerne...

Mvh kommende præst og stud.theol
Lars

Til toppen 
#66278 - 06/07/2006 12:00 Re: Opgør med klassisk kristendom?? [Re: ]
Machine_A
Bruger

Hej Lars

Citat:
Synes du ikke lidt det virker som en reaktionær og konservativ tankegang bare at sige nej til alt uden at uddybe noget som helst`?

Hov, jeg glemte i min Nej-iver at præcisere, at Kristendommen skal ikke følge med nogen tid, da kristendommen ikke er en tidsbestemt faktor. skulle være et fællessvar i tillæg til alle Nej-erne.

Generelt:

"Fornyelse" af kristendommen er næsten altid identisk med "ændring" af kristendommen. Jeg kunne da godt tænke mig at høre, hvilke områder du mener, der kan ændres, uden at man ændrer selve kristendommen?

Jeg mener ikke man rigtig kan ændre så meget, ude egentlig at definere en ny religion. Man kan godt snakke om en ny reformation af kristendommen, men faktisk tror jeg det der mere er brug for en en ny vækkelse - hvilket i princippet vil sige "tilbage til start".

Fornyelse er ofte en demokratisk process, og ærlig talt kan jeg ikke på nogen måde se, hvorfor Gud skulle være demokratisk anlagt. Det kan godt være vores samfund er det, men Gud er ikke af vores verden - verden er af Gud. Så hvis nogen skulle ændre sig, må det da være verden og ikke Gud.

Citat:
Hvis man som kristne idag, ikke kan gøre op med klassisk tanke gang, mener jeg bestemt at kirken har et problem og dermed også de kristne og kristendommen.... Ting udvikler sig, og det må kristendommen også gøre...

Så hvad vil du i princippet gøre? For at blive i vores snak om homoseksuelle som reference, vil du altså bare slette de negative omtaler af homoseksualitet fra bibelen, for at få bibelen til at passe med det politisk korrekte menneskesyn, der er i øjeblikket?

Citat:
... eksemple på hvordan "reaktionære" kristne ikke tør tænke fornyelse ...

I så fald er det for mig en kompliment at blive kaldt "reaktionære", når det bruges som synonym med at holde fast i troen og ikke lade sig påvirke af tidens trend.

Citat:
Nogen vil jo påstå, at det tjener Gud og evangeliet, ved at holde sig fra fornyelse og sætte kristendom i perspektiv til tiden,.. Men så synes jeg dermed også at man selv er ude om at verden idag opgiver troen mere og mere...

Øh, og? Fordi et af de mest søgte ord på nettet er "sex" behøver man jo ikke fylde JesusNet ned reklamer for sex-sites. Hvad folk går rundt og mener og syntes kan kristendommen da overhovedet ikke tage sig af. Hvorfor i alverden skulle den da det?

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#66279 - 06/07/2006 12:49 Re: Opgør med klassisk kristendom?? [Re: ]
joppe
Bruger

Reg.: 09/02/2002
Sted: Nørrebro, København
Hej

>>Er tiden inde til at man giver lidt efter for udviklingen, og måske begynder at tænke kristendom i nye termer og >>facon?..

Mit billede er at det er noget kristendommen har gjort i mange hundrede år.

>>Er tiden ikke løbet fra den middelalderlige tankgang som har været båret med af den klassiske kristendom?..

Det er ikke en tankegang jeg finder i kristendommen.

>>Er tiden inde til at gøre op med småfejlene i biblen, accept af kulturværdier i biblen kontra dem idag?

Det har man gjort for længst.

>>Er det på tide at man måske anser kristendommen udfra et andet perspektiv end tidligere anset, Fx at religion ikke >>længere et ydre som det har været tidligere, men idag er måske mere er en privat overbevisning, altså at kristendommen >>ikke "nævnes" så meget i offentligheden..

Det har man i mange kristne kredse gjort for længst.

>>Er tiden inde for i kirken at gøre op med de moraler og tanker som ikke stemmet overens med historien, >>kvindeundtrykkelse, snævre sex idealer, osv...

Ja, så længe kernen i kristendommen ikke forsvinder. Homoseksualitet kan fx. aldrig accepteres i kristendommen, uanset hvor politisk korrekt det er i samfundet.

>>Er kristendommen ikke fulgt med tiden? Eller den 100% up to date?

Up to date i forhold til hvad? Det Radikale Venstre?

>>Eller skal kristendommen slet ikke ændres?

Kristendommen har altid ændret sig og vil blive ved med det.

>>Eller kan kristendommen slet ikke ændres?

Hvorfor skulle den ikke kunne det? Kristendommen er stor nok til at man kan fortolke og se ting med friske øjne.

>>Eller må kristendommen slet ikke ændres?

Hvem bestemmer det?

>>Skal kirken og kristne, anderkende fakta og videnskab?..

Selvfølgeligt skal de det. Andet ville være tåbeligt.

Mvh.

Joppe

Religionsstuderende, Katolik, Frimurer

Til toppen 
#66280 - 06/07/2006 12:58 Re: Opgør med klassisk kristendom?? [Re: ]
carl
Bruger

Reg.: 22/08/2003
Sted: Århus
Hej Evangelisten

Nu har Machine A leveret et udmærket indlæg, som klart angiver, at Gud er uforanderlig og at det er os som må fornyes gennem en forvandling af vores sind (Romerbrevet 12.2.)

Du skriver:

Citat:
For at styrke kristendommen må den vel gøres spiselig, og forklares og tilpasses den respektive tid den fungere i.... At trække den pågældne kultur tilbage i bibel termer kvæler mere end det giver liv, det synes jeg historien bevidner til fulde...

Citat slut.

Kommentar:
Nej, den hverken kan eller skal gøres spiselig. !!!!

Trosbekendelsen og bekendelsesgrundlaget for evangeliet står fast på Kristus, som frivilligt gav sit liv som et lydefrit offerlam
på korset og som Gud oprejste fra døden.
Og evangeliet-apostlenes lære- er fuldbragt og er tidløst, fordi det ikke er et modefænomen, men derimod nyt liv, forløsning, glæde og fred i Herren.

At sprog og metoder, melodier og fællesskabet har medført ændringer i måden vi er sammen på ligesom Kristi legeme globalt har mange forskelligheder, så er evangeliet dog det samme uanset hvor i verden jeg har været til og mødt andre kristne.

mvh
carl

Til toppen 
#66281 - 06/07/2006 12:59 Re: Opgør med klassisk kristendom?? [Re: Machine_A]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Jeg er enig med dig Karsten. De ydre former må da naturligvis gerne fornys - og for min skyld gerne med piber og trommer og sjovere tøj til præsten, men indholdet? Nej, aldrig i livet!

Og jeg er glad for at se, at i hvert fald i de sogn, hvor jeg selv kommer, er det de missionske, bibeltro præster,
- dem der ansvarligt og kærligt forkynder Guds evige ord - lov og evangelium - rent og
- dem der nægter at give os menige, hvad vi gerne vil høre (det der kildrer ørerne!) men i stedet giver os, hvad vi dybest set har brug for,
- dem der ikke bøjer knæ for tidsånden,

- det er netop dem, der har største og mest trofaste og aktive menigheder!
Kom ikke og tal om tomme kirker her!

Kirken kan alligevel ikke konkurrere med underholdningsindustrien, og præster som ceremonimestre ved fejring af livets store festlige begivenheder, er kun gode på billeder til fotoalbummet ..

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#66282 - 06/07/2006 13:15 Re: Missionske præster [Re: kristina]
Machine_A
Bruger

Hej Kristina

Citat:
- det er netop dem, der har største og mest trofaste og aktive menigheder!
Kom ikke og tal om tomme kirker her!

Kirken kan alligevel ikke konkurrere med underholdningsindustrien, og præster som ceremonimestre ved fejring af livets store festlige begivenheder, er kun gode på billeder til fotoalbummet.

Fuldstændig enig!

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#66283 - 06/07/2006 13:16 Re: Opgør med klassisk kristendom?? [Re: carl]
Anonym
Anonym

Hej Carl

Jeg synes nu ikke han har leveret andet end engang reaktionær snak, som afviser en hver form for tankefrihed og vilje i kristendommen, men at det skal bindes op på fortidige idealer, som vi kan se ikke fungere i vores samfund.....

Jeg tror sagtens man kan prædike budskabet om troen på kristus, uden at sætte at det religiøsesystematik ind i det... Kristendom må være en tro/indstilling for mig.. at gøre den til det ydre religiøse system det er idag, med lænke til et tankemønster som ikke eksisterer idag, synes jeg ikke er noget godt udgangspunkt...

Jeg skrev netop en konkret debat indlæg, om hvad er kernen i kristendommen, men det har Jn brugerne ikke formået et konkretisere, så derfor står det vel frit for at bringe kristendommen ind i 21årh...

Jeg mener helt klart der må være ting i biblen vi ikke længere kan tage alvorligt eller bruge i vores sammenhæng fordi begreberne har ændret sig og tilgangen dertil..

Så hvad er det, Carl, der er så godt`?

mvh Lars/stud.theol

Til toppen 
#66284 - 06/07/2006 13:19 Re: Opgør med klassisk kristendom?? [Re: ]
Machine_A
Bruger

Citat:
Jeg mener helt klart der må være ting i biblen vi ikke længere kan tage alvorligt eller bruge i vores sammenhæng fordi begreberne har ændret sig og tilgangen dertil.

Som?

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#66285 - 06/07/2006 13:19 Re: Opgør med klassisk kristendom?? [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Så præster skal være missionske og dele tankesæt med din overbevisning for at være gode præster?..

Så alle præster der ikke er gennemsyret af missionsk tankegang, er efter din måling dårlige præster?

Hvad så med det præster som ligeså ærligt forkynder den moderne kristendom i forhold til tiden?

Kristina, jeg synes ikke rigtigt det er et argument, eller også forklare du dig på en måde jeg ikke forstår..

Kristendommen skal prædikes sand, og det er ikke nødvendigvis missionsk,..
Hvis det betyder man skal lade hånt om bibelkritik og kultur...

mvh Lars/stud.theol

Til toppen 
#66286 - 06/07/2006 13:21 Re: Opgør med klassisk kristendom?? [Re: Machine_A]
Anonym
Anonym

Homoseksuelle
Kvindens plads
Sex
Troen/Religionens plads i kulturen
Mirakler/undere

etc...

mvh Lars

Til toppen 
#66287 - 06/07/2006 13:24 Re: Opgør med klassisk kristendom?? [Re: ]
Machine_A
Bruger

Hej Lars og Kristina

Blander mig med fornøjelse her.

Citat:
Så præster skal være missionske og dele tankesæt med din overbevisning for at være gode præster?

Så alle præster der ikke er gennemsyret af missionsk tankegang, er efter din måling dårlige præster?

Det er vist ikke noget Kristina syntes - det er bare sådan tingene nu engang er. Før vi fik en missionsk præst i Silkeborg, kunne kirkegængerne fra alle 3 kirker sagtens stuves sammen i en af dem. Da vi fik en missionspræst blev der fuldt hus når han havde gudstjeneste.

Det taler for sig selv. Og det er ikke kun i Silkeborg det er sådan.

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#66288 - 06/07/2006 13:25 Re: Opgør med klassisk kristendom?? [Re: ]
Machine_A
Bruger

Hej Lars

Citat:
Homoseksuelle
Kvindens plads
Sex
Troen/Religionens plads i kulturen
Mirakler/undere

Og hvad er det ved de ting, du gerne vil have ændret?

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#66289 - 06/07/2006 13:35 Re: Opgør med klassisk kristendom?? [Re: Machine_A]
Anonym
Anonym

Og jeg har oplevet missionske præster kvæle folks tro, og prædike uden om kritik og skepsis af biblen og troen..

Hvorimod jeg også har oplevet kirker fuld med præster som prædiker moderne kristendom...

Det her bliver jo ikke mere rigtigt eller forkert..

mvh Lars

Til toppen 
#66290 - 06/07/2006 13:59 Re: Opgør med klassisk kristendom?? [Re: ]
Lord Dean
Bruger

Reg.: 01/10/2001
Sted: Nykøbing Mors
Citat:

Nej! Guds ord er sande og eviggyldige. Den eneste der retmæssigt kan ændre på trosgrundlaget er Gud. Vi har dermed heller ikke ret til at sortere det fra, som vi ikke synes passer ind i den verdslige kultur.

Citat:

Hvad er det for en tankegang du hentyder til?

Citat:

Hvad er det for "småfejl" i Bibelen du snakker om?

Jeg tror ikke Gud i Bibelen prædiker kulturværdier, men at Gud i stedet fortæller os hvilken moral vi bør leve vores liv efter. Så nej, heller ikke her noget grundlag for at frasortere noget med henvisning til udviklingen i den verdslige kultur.

Citat:

Nej! Kristendom er kristendom, og kristendommen er det kun Gud der har ret til at ændre på. Ja, religion er desværre blevet en privat ting, hvilket jeg klart mener strider mod Bibelens missionsbefaling. Her burde vi som kristne nok gå mere imod tidsånden og snakke mere om religion i det offentlige rum.

Citat:

Vi skal gøre op med de moraler og tanker der ikke stemmer overens med Guds ord.

Kvindeundertrykkelse skal vi også gøre op med.

Det du betegner som "snævre sex idealer" skal vi gøre op med, hvis de ikke stemmer overens med den seksualmoral som Gud fremføre i sit ord. Så umiddelbart må jeg atter sige NEJ!

Citat:
Eller skal kristendommen slet ikke ændres?
Eller kan kristendommen slet ikke ændres?
Eller må kristendommen slet ikke ændres?

Guds ord er som sagt sande og eviggyldige, og kun Gud har retten til at lave om på de kristnes trosgrundlag. Så grundlaget er 100% up to date. Den bibelske morallære er således også gældende den dag i dag.

Hvis kristendommen skal ændres, så er det op til Gud! Hvis vi på egen hånd giver os til at ændre kristendommen, så begår vi oprør mod Gud og sandheden.

Citat:

Ja, selvfølgelig skal vi det. Tyngdekraften virker uanset om vi tror på den eller ej, og jorden er rund uanset om vi tror det eller ej, så vi vil kun fremstå som tåber, hvis vi helt forkaster videnskaben. MEN der er forskel på videnskabelige teorier. Tyngdekraftsloven er baseret på empiriske observationer, mens fx superstrengsteorien og flere skabelsesteorier mest baserer sig på vilde spekulationer - og sidstnævnte behøves vi selvfølgelig ikke anerkende.

Gud være os nådige og give os fred!
Michael Hedegaard

www.hedegaard.nu / www.naturister.eu

Til toppen 
#66291 - 06/07/2006 14:02 Re: Opgør med klassisk kristendom?? [Re: ]
Lord Dean
Bruger

Du virker meget ivrig efter at ændre den kristne tro, således at den er i harmoni med den kultur der omgiver kirken.

Hvor i Guds ord finder du grundlag for at vi må/kan/skal tilpasse den kristne tro til den verdslige kultur?

Michael Hedegaard

Til toppen 
#66292 - 06/07/2006 14:09 Re: Opgør med klassisk kristendom?? [Re: Lord Dean]
Anonym
Anonym

Så man må altså ikke sætte spørgsmåltegn ved den systematik som omhylder kristendommen nu, og mene at en anden tilgang kunne være bedre, fx ved at perspektivere biblen og troen til den pågældne tid istedet for at trække biblen ned over tiden og kulturen og dermed pådutte folk forgangne tankemønstre?

Jeg ved jeg er ivrig efter at få sandheden frem og kirken til at bygge på fakta og korrekthed i sammenspil med Gud og tro..

intet mindre.. :-)

mvh Lars/stud.theol
and future priest..

Til toppen 
#66293 - 06/07/2006 14:26 Re: Opgør med klassisk kristendom?? [Re: ]
Lord Dean
Bruger

Du besvarede ikke mit spørgsmål.

Hvor i Guds ord finder du grundlag for at vi må/kan/skal tilpasse den kristne tro til den verdslige kultur?

Michael Hedegaard

Til toppen 
#66294 - 06/07/2006 15:00 Re: Opgør med klassisk kristendom?? [Re: ]
Anonym
Anonym

Hej Lars

Når jeg læser dit indlæg, har jeg lidt en fornemmelse af at du sætter lighedstegn mellem folkekirken og kristendom. Er det korrekt antaget?

Mange andre kirkesamfund flytter sig efter den verden de lever i - nogle få desværre på bekostning af Ordet. Men jeg ser ingen problemer i at man som kirkesamfund flytter sig og tilpasser sig verden. Bare man hele tiden husker på, at man er i verden, ikke af verden.

M.h.t.
Citat:

...så fornemmer jeg et lighedstegn mellem 'fakta' og 'videnskab'. Den holder ikke helt.
Videnskaben forholder sig til fakta, og det er der ingen problemer med, så længe der er hold i det. Når man begynder at opfinde ting og sager der er direkte i modstrid med Guds ord, ja, så må man vælge Guds ord frem for menneskers ord.

Mvh

Lars

Til toppen 
#66295 - 06/07/2006 20:24 Re: Opgør med klassisk kristendom?? [Re: ]
Thomas-C
Bruger

Reg.: 11/12/2005
Sted: Rørbæk
Du skriver mirakler/undere. Derved forstår jeg, at du mener, at alt i Bibelen, der er overnaturligt, er forældet. At vi ikke kan bruge det til noget, og vel også at det er løgn? Eller i det mindste ikke noget, der kan eller må tages bogstaveligt. Er det korrekt forstået?

Og hvis det er, så har jeg lige et spørgsmål til dig:
Hvad er der så tilbage af kristendommen?

Frihed er at være bundet til Kristus

Til toppen 
#66296 - 06/07/2006 20:34 Re: Opgør med klassisk kristendom?? [Re: Thomas-C]
anniesr
Bruger

Reg.: 30/03/2005
Sted: Amager
Hej Thomas,
Citat:
Hvad er der så tilbage af kristendommen?

Tja - jeg kan ikke bruge en symbolsk og ikke-virkelig opstandelse til særlig meget, så i så fald må jeg nok sige: "ingenting".
Ærgerligt. Meget ærgerligt. At Gud, som skabte naturlovene ikke længere må bryde dem, når det tjener hans formål og frelsesplan.
Ved sådan nogle tanker bliver jeg fyldt af en meget stille glæde over at jeg tilhører den del af kirken (nogle kalder den højrefløjen) som tror på håndgribelige bespisningsundere, reelle helbredelser, nadverens mirakel, min fysiske opstandelser fra de døde på den yderste dag - Fordi jeg er et menneske med både krop og sjæl, og jeg kan ikke nøjes med metaforer, symboler og billeder!

Jeg tror, at jeg står i en åndlig virkelighed, der er så sikker, at jeg hverken kan se eller føle den. Tak, Gud, for det!

There is a crack in everything, that's how the light gets in.
(Leonard Cohen)

Til toppen 
#66297 - 06/07/2006 23:51 Re: Opgør med klassisk kristendom?? [Re: ]
Happysam
Bruger

Reg.: 21/06/2005
Sted: Aalborg
Hej Lars

Interessant indlæg, men om Kristendommen skal ændres kommer nu an på hvordan du definerer Kristendom, kristenkultur skal altid kritiseres og konstant udvikles, men Gud ændrer sig jo ikke og vi kan heller ikke ændre ham.

Den kristnekultur har ændret sig utallige gange og det vil formentligt forsætte sådan. Ligeledes ændres vores opfattelse og vægtning af forskellige dele af kristendommen. Sådan må det være og sådan vil det altid være :-)

Det vigtige for mig er at vi hele tiden søger det grundlæggende og det sande og ikke bare forsøger at finde frem til det vi gerne vil finde eller blindt holder fast i det gamle.

Så hvis et opgør kan hjælpe os til at komme endnu tætter på kærnen og hjælpe os med komme af med kulturelle begrænsninger og des lige så er jeg med, men hvis det er et opgør for at ”please” os selv er det for irrelevant.

Så for mig skal opgøret begrundes ved at vi kommer nærmer den "sande" forståelse!

Med venlig hilsen

Samuel

At kræve øje for øje gør blot hele menneskeheden blind - Gandhi

Til toppen 
#66298 - 06/07/2006 23:57 Re: Opgør med klassisk kristendom?? [Re: Thomas-C]
Anonym
Anonym

Jeg syntes faktisk der er en hel del...

Mit spørgsmål drejede sig mest på en teoretisk behandling...
men jeg synes faktisk at man systematisere kristendommen ind i nogle kasser, personligt mener jeg det er middelaldertankegang, man behøver jo ikke være enig... :-)

Men, jeg mener at kirken og kristendommen dilemma idag ligger konkret i at den ikke følger med tiden, men holdes i lænker af reaktionære tanker....

Jeg synes bestemt at tiden er kommet til at gøre op med oldtidens synspunkter, kristen eller ikke-kristne..

Mirakler/Undere, hvad er det, hvordan definere vi begrebet dengang og i dag..
hvordan skal vi dag forholde os til det,.. Det er jo et sjældent og dårligt dokumenteret fænomen...

Homoseksuelle, Kristendommen gamle og snævre syn på anderledes seksuelle end normen,.. Det er igen fordomstanker for oldtiden som ikke synes at passe ind i den moderne verden..

Kvindetankegangen fra GT/NT er i overvejende grad mandspræget og kvindeundertrykkende, det passer heller ikke ind i vores tid idag..

og sådan kan man blive ved..

mvh stud.theol
Lars

Til toppen 
#66299 - 07/07/2006 00:04 Re: Opgør med klassisk kristendom?? [Re: anniesr]
Anonym
Anonym

Hvis du mener at der intet er tilbage af kristendommen, når man har gjort op med oldtidens fordomme og snævertsynhed, så synes jeg kun det beklageligt..

Kristendommen rummer for mig meget mere, and regelsæt og holdningsidealer..
Jeg mener med indlægget i teoretisk form, at der må gøres op med de reaktionære tanker og oldtidens tankesæt--

Gud er den samme, men mennesker er ikke..
og derfor finder jeg det fuldt legalt at man perspektivere troen og kristendommen ind i kulturen...

Det har været forskelligt for tid til tid, hvilke dele af troen og læren som har været i spil og på banen... :-)

Jeg vil ikke afskrive kristendommen, men jeg vil heller ikke bare blindt tage ting for gode varer uden at lade kritik og fornuft behandle tingene...

Skal kristendommen linkes til overnaturlighed for at være sand?
Kan man ikke tro på Gud uden??

mvh Lars/kommende præst

Til toppen 
#66300 - 07/07/2006 06:49 Re: Opgør med klassisk kristendom?? [Re: ]
anniesr
Bruger

Reg.: 30/03/2005
Sted: Amager
Hej Lars,
Citat:
Skal kristendommen linkes til overnaturlighed for at være sand?
Kan man ikke tro på Gud uden??

Hvad er Gud, hvis han ikke er Over Naturen, Over det Skabte, Over Os - altså Overnaturlig?

Så er han reduceret til min egen fikse idé, til et sæt normer om næstekærlighed opfundet af mennesker.
Det er der måske trøst og etik og andre gode ting i. Men der er ikke megen frelse. Og det er det, jeg har brug for. Hvad med dig?

Mvh

There is a crack in everything, that's how the light gets in.
(Leonard Cohen)

Til toppen 
#66301 - 07/07/2006 08:23 Re: Opgør med klassisk kristendom?? [Re: Happysam]
Lord Dean
Bruger

Citat:
Så hvis et opgør kan hjælpe os til at komme endnu tætter på kærnen og hjælpe os med komme af med kulturelle begrænsninger og des lige så er jeg med, men hvis det er et opgør for at ”please” os selv er det for irrelevant.

Jeg tror desværre, at det er det der er Evangelistens formål. Hver gang man spørger ind til hvor han i de bibelske skrifter finder grundlag for at vi må/kan/skal tilpasse den kristne tro til de kulturelle strømninger/tidsånden, så får man intet svar. Dette tyder på, at han ikke har noget (bibelsk holdbart) svar, men blot ønsker at udvande den morallære som Gud prøver at lære os gennem Bibelen.

Michael Hedegaard

Til toppen 
#66302 - 07/07/2006 10:26 Re: Opgør med klassisk kristendom?? [Re: Lord Dean]
Machine_A
Bruger

Citat:
Hver gang man spørger ind til hvor han i de bibelske skrifter finder grundlag for at vi må/kan/skal tilpasse den kristne tro til de kulturelle strømninger/tidsånden, så får man intet svar.

Jeg syntes heller ikke rigtig jeg får svar når jeg stiller konkrete spørgsmål. Prøvede i denne tråd at starte blødt, men så snart det bliver konkret, holder svarene op med at komme. Det samme i andre tråde.

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#66303 - 07/07/2006 13:10 Re: Opgør med klassisk kristendom?? [Re: Happysam]
Anonym
Anonym

Hejsa Happysam..

Nej selvfølgelig skal vi ikke "sætte røre igang" for bare at "please" mennesker,..
Men jeg er af den holdning at man tit kommer til at sætte kristenlæren og kirkens forkyndelse fast i nogle termer og koncepter som hører til i en middelalderlig tankegang,..

Jeg mener helt bestemt at man må skal til at gøre op med disse gamle tankemønstre fordi forudsætning og begreb har ændre sig markant i forhold til den tid og de begreber biblen blev skrevet i og under..

Jeg mener måske lidt groft sagt at denne tidslænker fjerner lidt af biblens universal bredde...

Men at stædigt at holde fast ved tankesæt, som ikke rigtigt har noget konkret med verden elle kristendommen at gøre...

Jeg har ikke behov at lime skriftesteder på, for jeg synes egentlig det er ting som ikke skal ses i forhold til skriften.... Hvis du forstår..

Bibel har sin idealforstilling, men den passer ind i den kultur den blev udfærdiget i,...
Jeg mener at man må perspektivere troen og kristendommen til tiden.
Der er der mange konservative kristne som ikke synes, men jeg vil hellere vinde hele landet til tro og så miste den flok af konservative kristne som ville blive sure over at kirken og kristendommen blev bragt up to date..

Og så ønsker jeg at gøre op med den systematisering, jeg personligt synes er kommet ind i kristendommen... for mig er tro og kristendom en livsfilosofi og indstilling... ikke et system,...

mvh Lars/Stud.theol

Til toppen 
#66304 - 07/07/2006 13:15 Re: Opgør med klassisk kristendom?? [Re: Machine_A]
Anonym
Anonym

Jeg synes nu ikke du forholder dig ret meget bedre..
Men lad det ligge...

Jeg er nok blandt de mest konkrete her på JN, men hvis det genere dig at jeg har overset et indlæg, så kan du jo bare skrive en PM, og gøre mig opmærksom på du mangler et svar...

mvh Lars/Stud.theol v. Aarhus Universitet

Til toppen 
#66305 - 07/07/2006 13:27 Re: Opgør med klassisk kristendom?? [Re: Lord Dean]
Anonym
Anonym

Hejsa Michael...

Nej, det er nu ikke mit formål at please mennesker, men at please Gud, og den rigtige indstilling..
Og jeg mener ikke den konservative kristendoms tro er den rigtige indstilling.
Mit budskab, hvis man kan kalde det sådan, har mest og fremmest baseret sig på at jeg konkret mener at kristendommen bygger på snævre og konservative tankesæt som ikke levner plads til nytænkning eller forståelse for kultur og tid omkring.. Det har du og mange andre bekræftet for mig, tak.. tror jeg..

Jeg synes som jeg sagde til Happy, at jeg ikke synes det skriften som skal definere og tages med på råd, læren i sig selv er tidsløs, men holdning og indstilling og tankesæt må da og skal følge med tiden, kulturen og samfundet.
I den samme nu, mener jeg også at der er læresætninger i biblen som jeg mener man bør kikke på og så evt. holde et synode eller hvad ved jeg... Fordi jeg konkret mener der er ting i biblen som ikke begrebsmæssigt har samme forhold nu som dengang...

Begrebet Tidsånd, er et skræmme scenarie som nogen bruger for at have et argument for at lænke kristendom til konservativ indstilling.. Jeg synes ikke det er fæmonen eller en substans der eksistere..

Skal troen lade sig diktere?.. Nej det skal den ikke, men derfor må kristendommen alligevel være stærk nok til at kunne blive perspektiveret til dens tid og sted, så den når flere,... jeg ser intet problem i at troen tilpasser sig..

Nej Michael, jeg udvander ikke noget, jeg ønsker at bringe kristendommen up to date, så den netop ikke bare er en vandet fortids religion,....

mvh Lars/stud.theol

Til toppen 
#66306 - 07/07/2006 13:31 Re: Opgør med klassisk kristendom?? [Re: anniesr]
Anonym
Anonym

Hej Annie.

Hvis du lige gad og kommentere på hele mit indlæg før ville jeg blive super glad... :-)

Jamen mhs til Gud, hvorfor tror du jeg startede en debat om Guds natur?
Jeg har ikke behov at lænke min tro til noget andet end at det er min tro.

Vi kan snildt blive enige om at udfra menneskelig opfattelse og defination er Gud overnaturlig,.. Men hvad er så naturligt for Gud?

Kan vi tro uden overnaturlighed var mit sidste spørgsmål?
Jeg mener ikke kristendommen dør ved at man forholde sig til den uden at fiksere den fast i overnaturlighed... som teoretisk debat..

Mennesket har brug for frelse, det er vi enige om..
Men hvad har det med noget at gøre lige her??

mvh Lars

Til toppen 
#66307 - 07/07/2006 13:39 Re: Opgør med klassisk kristendom?? [Re: ]
Lord Dean
Bruger

Det var så endnu et indlæg med udenoms-snak. Du snakker hele tiden om DIN holdning, men hvor bliver de bibelske argumenter af? Hvor i Bibelen finder du belæg for at vi kan/skal/må ændre på den morallære som vi finder i de bibelske skrifter?

Michael Hedegaard

Til toppen 
#66308 - 07/07/2006 13:52 Re: Opgør med klassisk kristendom?? [Re: ]
Machine_A
Bruger

Citat:
Jeg er nok blandt de mest konkrete her på JN...

Ok, det ved du selvfølgelig bedst.

Hygge.

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#66309 - 07/07/2006 15:48 Re: Opgør med klassisk kristendom?? [Re: ]
Thomas-C
Bruger

Reg.: 11/12/2005
Sted: Rørbæk
Hej
Citat:
Jeg syntes faktisk der er en hel del...

Vil du uddybe det lidt? Hvis vi fjerner det overnaturlige, fjerner vi for mig at se også Gud, og så har jeg faktisk svært ved at se andet, end en god gang fiktion krydret med lidt historisk fakta og så en masse kloge ting sagt af en mand, der levede for mange år siden.

Du skriver hele tiden om reaktionære, snævertsynede og middelalderlige tanker. Jeg er ikke sikker på, at jeg helt forstår, hvad du præcis mener.
Ang. forskellige etiske holdningsspørgsmål som du selv nævner. F.eks. homoseksualitet, sex udenfor ægteskab etc. Her kan jeg godt se, at den etik vi finder i Bibelen er anderledes, end den, vi finder i vores moderne, verdslige samfund.
Jeg er så bare ikke enige i, at det er Bibelen, der skal indrette sig.

Men hvis du også mener, at evangeliet og selve humlen af kristendommen (som f.eks. det, at Gud, og dermed også Jesus er overnaturlig), så kan jeg ikke længere følge dig. Vi kan ikke ændre på indholdet i Bibelen, bare fordi vi ikke lige synes, det er helt up-to-date! At Jesus opstod fra de døde var et under uden lige. Med Paulus' ord: Men er Kristus ikke opstået, er vores prædiken tom, og jeres tro er også tom. (1. kor 15,14)
Hvis al den snak om mirkaler, opstandelse o.l. er noget forældet bavl, så synes jeg ærligt talt, du skulle få dig et meningsfyldt arbejde i stedet for at blive præst!

Jeg har desværre ikke lige mere tid, da jeg er på vej på bibelcamping

mvh. Thomas

Frihed er at være bundet til Kristus

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær