Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 6 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#66263 - 05/07/2006 01:53 Kommentarer/analyser af Bibelen efterlyses.
Anonym
Anonym

Shalom og hej alle sammen.

Jeg skriver for at høre, om nogen her skulle kende nogle gode (og gerne omfattende) ressourcer på nettet, som beskæftiger sig med Bibelen? Jeg savner simpelthen nogle relevante opslagsværker eller forfattere, som kommenterer og analyserer (alle) kapitler og vers i GT og NT. Som f.eks. når Jesus taler om jødedommens doktriner i lignelsen om ny vin på gamle sække, eller Esajas bruger vingårdens vilddruer som en metafor for Israels folk.

Jeg er bekendt med bl.a. Matthew Henrys "Complete/Concise Commentary", som jeg har benyttet i ny og næ, men selv i den korte udgave, finder jeg personligt lidt for megen udenomssnak. Jeg vil heller ikke være interesseret i et decideret bibelstudie, da jeg arbejder ud fra min egen studie/læseplan her. Og så skal jeg lige sige, at opslagsværkerne gerne må have både kristen og jødisk afsender, og derfor ikke nødvendigvis behøver indeholde omtale af både GT og NT.

På forhånd tak til alle, som kommer med forslag
Flik Flak

---
Når jeg ser din himmel, dine fingres værk, månen og stjernerne, som du satte der, hvad er da et menneske, at du husker på det, et menneskebarn, at du tager dig af det? Du har gjort det kun lidt ringere end Gud, med herlighed og ære har du kronet det. (Sl 8,4-6)

Til toppen 
#66264 - 05/07/2006 06:28 Re: Kommentarer/analyser af Bibelen efterlyses. [Re: ]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Reg.: 05/06/2003
Sted: København

Hej FF..

Prøv denne side .. Under "The Bible" får du hele TaNaCh med kommentarer af Rashi, en af de største Bibelkommentatorer inden for jødedommen..

God fornøjelse..

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#66265 - 05/07/2006 11:39 Re: Kommentarer/analyser af Bibelen efterlyses. [Re: ]
Kefas

Administrator
Bruger

Reg.: 11/10/2001
Sted: Århus
Hej Flik Flak

Crosswire's The Bible Tool indeholder mange bibeloversættelser og flere kommentarer af forskellig observans. Alt sammen online.

Og så er der også en del forskellige online-bibelstudieværktøjer på Crosswalk.com's sider.

God fornøjelse.

Peter Guldager Dahl
Netmissionær
peter@jesusnet.dk

Til toppen 
#66266 - 05/07/2006 11:44 Re: Kommentarer/analyser af Bibelen efterlyses. [Re: ]
Anonym
Anonym

Hej Flik Flak,

Et rigtig godt værktøj er E-Sword, der kan udbygges som man har lyst, med masser af bibelkommentarer og andet guf.

Mvh

Lars

Til toppen 
#66267 - 06/07/2006 04:36 Re: Kommentarer/analyser af Bibelen efterlyses. [Re: ]
Anonym
Anonym

Citat:
Et rigtig godt værktøj er E-Sword, der kan udbygges som man har lyst, med masser af bibelkommentarer og andet guf.

Hej, Lars.

Jeg kender godt E-Sword, og synes også selv, det er et fint program. Lige for tiden bruger jeg det primært til at sammenligne engelske oversættelser af NT (en diskussion, vi måske burde bruge lidt mere tid på herhjemme), og til at holde styr på min omtalte studie/læseplan. Men nu omkring de her kommentarer, er der så nogen personer her, du selv (eller I andre) hælder mest til, og i så fald, hvorfor? John Gill synes jeg umiddelbart virker saglig og meget grundig.

True love shines
Flik Flak

PS. Også tak til Kefas og Kefas Ben-Adam for jeres gode forslag, samt Buus for den personlige kommentar.

---
Sælges ikke to spurve for en skilling? Og ikke én af dem falder til jorden, uden at jeres fader er med den. Men på jer er selv alle hovedhår talt. Frygt derfor ikke, I er mere værd end mange spurve. (Matt 10,29-31)

Til toppen 
#66268 - 06/07/2006 10:25 Re: Kommentarer/analyser af Bibelen efterlyses. [Re: ]
Anonym
Anonym

Hej Flik Flak,

Jeg må indrømme at jeg ikke selv bruger bibelkommentarerne ret meget. Jeg bruger primært E-Sword til at sammenligne forskellige bibeloversættelser samt Strongs hebræiske leksikon.

Mvh

Lars

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær