0 registrerede () og
6
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#66227 - 02/07/2006 19:11
spørgsmål
|
Bruger
Reg.: 16/09/2005
Sted: fakse
|
Hvis alle de tal skal kunne passe som jeg har læst her på vores debat forum så er der jo mangler... Fks. syndfloden og mange andre postulater " find dem selv "
Så mit spørgsmål er dette.
Tror de kristne at dinosoure og lign. er "make belive"
Er menesket kun skabt i det lille bitte tidsrum som gud nu havde fået en masse mennesker til at skrive ned i den lille bog "biblen"
Hvorledes kan man som kristen stadig tro på alt det nonsens som der står i den roman "biblen" mens resten af os andre godt kan følge fremskridtet i verden...Nyde godt af den viden vi har/haft. Er det virkeligt kun "troen" der holder de kristne oppe ,fordi resten af det hele bliver jo modbevist dag for dag, og er blevet det i lang tid.
Idag ville jeg da nok se lidt skeptisk på en fyr der kom ned ad gaden og ville forklare mig at der fandtes et gråskægget væsen oppe i himlen , hvis biblen ikke havde været der,.. men jaja,,,der er jo osse andre former for psykoser her i verdenen som kan helbredes,,,måske en dag "kristendommen" også kan.
Jeg har den mening at hvis et menneske kommer hen til mig og siger at han lige har haft en dybdegående samtale med en blåt fænomen der hed ole og som boede i himelen ville jeg jo nok bare tage det som en spøj.....Men hvis en kristen kom hen og sagde at han lige havde haft en dybdegående samtale med et langskægget væsen der residere oppe bag skyerne så skal jeg jo åbenbart tage det alvoreligt...?
Syg verden...
Der er mere mellem himmel og jord.....Såsom insekter...
|
|
Til toppen
|
|
|
#66228 - 02/07/2006 19:27
Re: spørgsmål
[Re: Jennes]
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Hvis alle de tal skal kunne passe som jeg har læst her på vores debat forum så er der jo mangler... Fks. syndfloden og mange andre postulater " find dem selv "
Øøøhh... find hvad selv???
Citat: Tror de kristne at dinosoure og lign. er "make belive"
Nu fremgår det jo ret tydeligt af dit indlæg at du ikke har meget til overs for kristne. Men jeg tror at jeg taler på de flestes vegne, når jeg undres over dit spørgsmål. Nok er vi kristne, men at være ignoranter overlader vi til andre - Jennes...
Naturligvis har der været dinosaurer.
Resten af dit indlæg er det vist ikke værd at spilde krudt på 
Mvh
Lars
|
|
Til toppen
|
|
|
#66229 - 02/07/2006 19:43
|
Bruger
Reg.: 18/06/2006
|
Hej Jennes
Jeg tror, at du har fået et meget forkert billede af os kristne? Måske er det vores egen skyld:/, men når det er sagt, så må jeg altså lige sige, at jeg synes du virker lidt fordomsfuld?
At vi tror på, at der findes en Gud, som er Skaberen af alt, hindrer os jo ikke i ikke at tro på, at der engang har eksisteret dinosaurer..? Jeg er sikker på, at mange kristne også nyder godt af den viden, som der tilegnes gennem tiden, og at det ikke kun er ikke-kristne.
Og det er jo sådan, at der ikke er beviser for, men kun videnskabelige teorier om hvordan skabelsen kan have fundet sted... For mig personligt tænker jeg, at det må være mindst lige så svært f.eks. at tro på, at alt er opstået ud af intet, som det er at stole på, at der findes en Gud, som har skabt...
Måske forestiller du dig Gud som et "langskægget væsen", men det er nu ikke min forståelse af ham;) og jeg accepterer helt fuldt ud, at du ikke tror på, at Gud findes, men det kunne være dejligt, hvis jeg også følte, at du respekterede mig og min tro - for jeg føler lidt, at du med dit indlæg virker en smule "nedladende".. Det er jo helt fint at være undrende og stille spørgsmål, men når det er på en nedladende måde, tja, så føler man sig jo lidt trådt på, hvis du forstår?
|
|
Til toppen
|
|
|
#66230 - 03/07/2006 15:20
|
Bruger
Reg.: 01/05/2006
Sted: Vejle
|
Hej Jennes Citat: Hvis alle de tal skal kunne passe som jeg har læst her på vores debat forum så er der jo mangler... Fks. syndfloden og mange andre postulater " find dem selv "
Hvilke tal? Kan du ikke selv komme med nogle konkrete eksempler? Jeg kan i hvert fald ikke lige umiddelbart komme på hvad du mener når du skriver " find dem selv ".
Jeg kan sagtens henvise næsten alle dine spørgsmål til artikler på www.answersingenesis.org men det er nok ikke rimeligt at forlange at du læser alt det så jeg kan prøve kort at svare på noget af det du omtaler i dit indlæg. Det kan godt være noget af det bare bliver påstande for at gøre det lidt kortere. Hvis du er i tvivl hvad jeg bygger påstandene på så bare spørg så skal jeg nok argumentere mere for det.
Du snakker om mangler ved syndfloden - Hvilke mangler mener du her? At der ikke er beviser for det? Det der kaldes den geologiske lagserie kan forklares lige så godt eller bedre ved en global syndflod end det kan forklares ved millioner af år af aflejring. Mange fosiller ligger på en måde så de må have været begravet meget hurtigt i stedet for over en lang tidsperiode. Dette passer bedre med en oversvømmelse end det passer med en lang tidsperiodes aflejringer.
Citat: Tror de kristne at dinosoure og lign. er "make belive"
Nej det tror de ikke. Ungjordskreationister (jeg regner med det er dem du primært mener når du skriver "de kristne" - nogle kristne tror jo (desværre) på particle-to-people-evolution) tror til gengæld ikke på den normale forklaring om hvornår dinosaurerne levede - De mener at Dinosaurere levede på samme tid som mennesker og at de levede fra skabelsen til omkring syndfloden.
Nogle steder i biblen er der endda beskrevet dyr som minder meget om dinosaurere. Job 40:15-24: " v15 Se dog Behemot! Jeg har skabt den såvel som dig. Som oksen æder den græs. v16 Se dog kraften i dens lænder, styrken i bugmusklerne! v17 Den holder halen stiv som en cederstamme, senerne i dens lår er flettet sammen; v18 dens knogler er som bronzerør, skelettet som jernstænger. v19 Den er det ypperste af Guds værker, men dens skaber skal føre sværdet mod den. v20 Bjergene sørger for dens foder, dér leger de vilde dyr. v21 Den ligger under lotusplanter, skjult i siv og sump. v22 Lotusplanterne giver den skygge, poplerne omgiver den. v23 Selv om strømmen bliver stærk, flygter den ikke hovedkulds, den bevarer roen, når Jordan bruser mod dens gab. v24 Kan man blinde den og tage den til fange? Kan man gennembore dens næse i fælden? "
Denne beskrivelse passer godt til en dinosauer af typen "Brachiosaurus".
Citat: Hvorledes kan man som kristen stadig tro på alt det nonsens som der står i den roman "biblen" mens resten af os andre godt kan følge fremskridtet i verden...Nyde godt af den viden vi har/haft.
Vil du ikke give nogle konkrete eksempler på hvor det der står i biblen er "nonsens"? - og hvor biblen er i uoverensstemmelse med den "viden" vi har?
Citat: Er det virkeligt kun "troen" der holder de kristne oppe ,fordi resten af det hele bliver jo modbevist dag for dag, og er blevet det i lang tid.
Det er troen der holder de kristne oppe det er rigtig. Der står i biblen: Hebræerbrevet 11 v6 "v6 Men uden tro er det umuligt at behage ham; for den, som kommer til Gud, må tro, at han er til og lønner dem, som søger ham."
Men at resten er blevet modbevist er jeg ikke enig i. Igen vil jeg gerne have nogle konkrete eksempler.
Citat: Idag ville jeg da nok se lidt skeptisk på en fyr der kom ned ad gaden og ville forklare mig at der fandtes et gråskægget væsen oppe i himlen
Det ville jeg da egentlig også. Men nu er Gud ikke noget "gråskægget væsen" - Det er den måde han tit er blevet afbilledet på men det gør jo ikke at det er det han er.
|
|
Til toppen
|
|
|
#66231 - 04/07/2006 00:29
[Re: DHP]
|
Bruger
Reg.: 13/10/2001
|
Citat: Det der kaldes den geologiske lagserie kan forklares lige så godt eller bedre ved en global syndflod end det kan forklares ved millioner af år af aflejring. Mange fosiller ligger på en måde så de må have været begravet meget hurtigt i stedet for over en lang tidsperiode.
Størstedelen af kendte fossile arter i den geologiske lagserie er organismer der levede i havet. Det er ubegribeligt at skabelsestilhængere bruger disse fossiler som argument for en oversvømmelse Druknede de planktoniske organismer og sank til bunds og blev begravet i fine pulser, alt i mens koraller på magisk vis lærte at svømme, for siden at sætte sig på atoler og rev igen da vandstanden var faldet? Havde Noah forøvrigt muslinger med på Arken? Hvis ikke, hvordan klarede de så turen op gennem alle disse verdensomspændende aflejringer afsat af syndfloden, som har "begravet alting hurtigt"?
|
|
Til toppen
|
|
|
#66232 - 04/07/2006 14:00
|
Bruger
Reg.: 01/06/2005
|
Nu jeg ikke helt med på hvad du skriver om, når du siger ”find dem selv?”, men ser selv til tider usammenhængende emner omkring en snak om Gud, men nu er Biblen skrevet på en speciel måde, hvorfor den bliver tolket meget forskelligt fra menneske til menneske!
Hvorvidt kristen tror det ene eller det andet, kan være svært at hitte ud af, men er selv af den overbevisning at de troende som spreder biblens bud, er troen ud fra at vi er bleven ”plantet” af Gud og med denne begrundelse som begyndelse, kan en sådan troende ikke også tro på udviklingen som videnskaber byder på, men nu er denne tro også en fortolkningssag!
Nu skriver du ”lille bitte tidsrum”, nu kan vi jo snakke om det tidsrum hvori det enkelt menneske får lov at regere eller det tidsrum hvori Gud regere. Gud tid, udfra dette syn, er fra starten til enden af verden, hvor menneskets er fra starten til enden af dens liv!
Det er absolut ikke noget nonsens som bliver berørt i biblen og alt andet end roman kan man tillade sig at kalde biblen! Du skriver videre om ”fremskridtet i verden…”, nu findes der misbrug og godt brug, der findes udvikling uden mening og udvikling som giver en mening, men tro nu ikke at den udvikling du skriver om, er så godt som du også selv giver udtryk for!
Om det kun er "troen" som holder de kristnende oppe, kan meget vel være rigtigt ”for nogle/en del”, men for de ”sande” troende, tror jeg mere jeg vil forholde mig til ”kampen”, selvom det altid vil komme til en kamp udfra ”troen på”!
Selv snakker jeg med dem der spreder biblens ord på gaden, men syndes altid at se fortvivlelse hos dem og syndes egentlig det er synd, og tænker da også mange tanker om det er rigtig for mig, at betvivle deres tro!? Kigger på livet i livet og ser hvordan livet leves meningsløst og forstår stadigvæk hvorfor jeg kæmper for min tro, men ser desværre også hvor lidt forandring der alligevel sker hos dem jeg snakker med, og forstår derfor også hvorfor der er selvmordsbomber, som ikke engang får folk til at åbne ørene! Så hvad hjælper det…
Sætter selv stor bekymrende ved møde med sådan person, og selvom jeg egentlig får en lyst til at banke fornuften ind i personen, så er det vel ikke op til mig at bestemme hvad en anden må eller ikke må tro på!? Selvom jeg da også kan kigge sådan på det, at berøre dennes tro mig på en nedbrydende måde, altså være medårsag til at mit liv bliver frarøvet, så giver dette vel mig ret til at bekæmpe det som forholder sådan til dette emne eller hvad?
Meget syg verden, men måske er det også derfor Gud er tilstedeværende, for udfra hvilken andet årsag kan du se en mening med en tilstedeværende Gud!?
I sinds ro, Arcadia
|
|
Til toppen
|
|
|
#66233 - 04/07/2006 16:15
[Re: Geden]
|
Bruger
|
Hej Geden Citat: Størstedelen af kendte fossile arter i den geologiske lagserie er organismer der levede i havet. Det er ubegribeligt at skabelsestilhængere bruger disse fossiler som argument for en oversvømmelse
Ved en oversvømmelse er det jo ikke kun vand der kommer. Hvis vandet bevæger sig hurtig vil det også rive en masse sediment med sig. Dette sediment kan fiskene begraves i. Kreationisternes nuværende teori om syndfloden er vist at vandet lå under jorden under tryk (kilderne fra det store urdyb som beskrevet i biblen). Når der så blev åbnet ned til dette urdyb ville vandet stå op i en kæmpe søjle og rive en masse sediment med sig. Dette ville resultere i at mange dyr og mennesker ikke bare ville blive "oversvømmet" med vand men også med en masse sediment. Fiskene må selvfølgelig også blive begravet i sediment og det er derfor der er fisk i "den geologiske lagserie".
Citat: Druknede de planktoniske organismer og sank til bunds og blev begravet i fine pulser, alt i mens koraller på magisk vis lærte at svømme, for siden at sætte sig på atoler og rev igen da vandstanden var faldet?
Nej de planktoniske organismer druknede nok ikke. De blev nok bare begravet i en masse sediment. Angående koraller - Ting kan vel godt blive transporteret i vand selvom de ikke kan svømme. - Hvad er det helt præcis problemet er med korallerne - jeg tror ikke helt jeg forstår hvad du mener.
Citat: Havde Noah forøvrigt muslinger med på Arken?
Det ved jeg ikke. Højst sandsynlig ikke.
Citat: Hvis ikke, hvordan klarede de så turen op gennem alle disse verdensomspændende aflejringer afsat af syndfloden, som har "begravet alting hurtigt"?
Det er jo nok ikke alting der er blevet begravet under syndfloden. Hvis det var kunne fiskene jo heller ikke have overlevet. Men det passer også meget godt sammen med sådan som "den geologiske lagserie" ser ud i dag. Der er kun få steder hvor der er alle lagene i rigtig rækkefølge og ingen steder hvor lagene er så store som beregnet ud fra PTP-evolution. Så svaret til spørgsmålet må være at de muslinger der har overlevet ikke er blevet begravet - på samme måde som de fisk der har overlevet.
|
|
Til toppen
|
|
|
#66234 - 05/07/2006 22:34
|
Bruger
Reg.: 13/10/2001
|
Citat: Angående koraller - Ting kan vel godt blive transporteret i vand selvom de ikke kan svømme. - Hvad er det helt præcis problemet er med korallerne - jeg tror ikke helt jeg forstår hvad du mener
Koraller er afhængige af lys. Hvis havet steg hurtigt over hele kloden (og dækkede alle bjerge står der vist i skabelsemanualen), ville de alle uddø.
|
|
Til toppen
|
|
|
#66235 - 06/07/2006 10:10
En om'er!
|
GlobalModerator
Bruger
Reg.: 21/08/2001
Sted: Fredericia, Danmark
|
Hej Jennes
Hvis du ønsker at deltage i debatfællesskabet på Café Thomas og at få nogle seriøse svar på dine spørgsmål, så lad være med at udstille din foragt for de mennesker og den overbevisning som du spørger til. Du er meget velkommen til at stille alle de undrende spørgsmål du vil og der er også mange der gerne vil prøve at svare. Men tonen i dit indlæg gør mig i tvivl om du overhovedet er interesseret i et seriøst svar.
Det er vist det som vi idag kalder en om'er!
venlig hilsen Asbjørn Asmussen (Netmissionær)
|
|
Til toppen
|
|
|
#66236 - 06/07/2006 16:45
[Re: Geden]
|
Bruger
|
Hej Geden Citat: Koraller er afhængige af lys. Hvis havet steg hurtigt over hele kloden (og dækkede alle bjerge står der vist i skabelsemanualen), ville de alle uddø.
Hvor lang tid kan koraller overleve uden lys?
|
|
Til toppen
|
|
|
#66237 - 06/07/2006 17:08
|
Bruger
Reg.: 20/01/2005
Sted: Århus
|
Hej Dennis, Citat: Hvor lang tid kan koraller overleve uden lys?
Hvis de kan overleve længere tid end syndfloden varede ifølge bibelen, er der så tale om (endnu) et mirakel?
Jeg ville sådan set bare have dig til at overveje, om den oplysning betyder noget for dig. Hvis den gjorde, kunne du nok selv lokkes til at søge svaret.
Koraller er overvejende fotosyntetiske i næringsoptagelsen. I øvrigt følger atrofi og misfarvning temmelig hurtigt efter en eventuel lys-udsultning. Koraller er specielle, idet de kræver næring fra både sollys og omgivelserne; de kan ikke overleve frit svømmende, uanset om der er lys, og de kan ikke overleve på vand, der er så dybt at lyset ikke trænger ned (helt uden at betragte trykpåvirkningen, der også forhøjes markant og muligvis også forhindrer deres overlevelse).
"...there is no greater, nobler, more heroic form of devotion than the act of a man who assumes the responsibility of thinking."
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#66238 - 06/07/2006 21:16
|
Bruger
Reg.: 09/09/2002
Sted: Sjælland
|
Imens du venter på det svar, vil jeg spørge dig om saltholdigheden af vandet i den bibelske syndflod?????
mvh LarsBj
*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.* Isaac Newton
|
|
Til toppen
|
|
|
#66239 - 07/07/2006 09:08
[Re: LarsBj]
|
Bruger
|
Citat: Imens du venter på det svar, vil jeg spørge dig om saltholdigheden af vandet i den bibelske syndflod?????
mvh LarsBj
Jeg har ikke lige umiddelbart noget præcist svar men jeg kan sige at det sikkert ikke var lige så salt som havet er idag. En del af havets salt er nok kommet til i løbet af syndfloden fordi der er blevet eroderet så meget materiale under syndfloden. Hvorfor spørger du? Er der nu også et problem med koraller og salt?
Jeg svarer nok ikke igen før om en uge ca. da jeg skal på Oase-lejr (noget farlig noget ifølge imt - Det er jo nærmest karismatisk )
Hvis du ikke kan vente med svar kan du jo læse denne artikel fra AiG der blandt andet indeholder "Saltwater/freshwater adaptation in fish today": How did freshwater and saltwater fish survive the Flood?
|
|
Til toppen
|
|
|
#66240 - 07/07/2006 09:10
[Re: Claus Due]
|
Bruger
|
Citat:
Hvis de kan overleve længere tid end syndfloden varede ifølge bibelen, er der så tale om (endnu) et mirakel?
Jeg forstår ikke.. Hvis de kan overleve så lang tid så er det et mirakel? Burde det ikke nærmere være et mirakel at de har overlevet hvis de ikke kunne overleve så lang tid uden lys.
Jeg spørger bare fordi jeg gerne vil vide om der er en meget simpel forklaring på det - at de kan overleve et stykke tid uden lys - men jeg skal nok prøve at finde noget om det når jeg kommer hjem igen hvis de ikke kan det.
|
|
Til toppen
|
|
|
#66242 - 07/07/2006 15:26
|
Bruger
Reg.: 20/01/2005
Sted: Århus
|
Hej Dennis, Citat: Jeg forstår ikke.. Hvis de kan overleve så lang tid så er det et mirakel? Burde det ikke nærmere være et mirakel at de har overlevet hvis de ikke kunne overleve så lang tid uden lys.
Det er også præcis, hvad jeg skrev. Det ville være et mirakel, hvis koraller kunne overleve helt uden lys. Eventuelt også, hvis de kunne overleve under et mange gange højere tryk end de idag lever under.
Citat: Jeg spørger bare fordi jeg gerne vil vide om der er en meget simpel forklaring på det - at de kan overleve et stykke tid uden lys - men jeg skal nok prøve at finde noget om det når jeg kommer hjem igen hvis de ikke kan det.
De kan sikkert overleve et stykke tid uden lys, men eftersom de tager 20-50% næring fra sollys (for bløde koraller) og op til 300% næring (for hårde koraller) er der rimelig god grund til at tro, at de ville dø meget hurtigt, med de hårde koraller først.
Men prøv at læse lidt om koraller... det er interessant af flere grunde, blandt andet fordi de er en særpræget livsform og findes i så mange variationer.
"...there is no greater, nobler, more heroic form of devotion than the act of a man who assumes the responsibility of thinking."
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#66243 - 15/07/2006 11:35
|
Bruger
|
Hej Dennis, Jeg har ikke lyst til at læse et link, du ikke beskriver indholdet/betydningen af. Jeg har RIGELIGT læsestof, tak. Men jeg tror umiddelbart, at mange grupper af fisk ikke tåler pludselige ændringer (få dage) i vandets saltholdighed.
Jeg spurgte om saltholdigheden, fordi en stor gruppe havdyr, pighudene: søstjerner, søpindsvin og søpølser ikke kan tåle ferskvand. Og mange af dem tåler saltændringer ekstremt dårligt. Derfor findes de ikke i brak- og ferskvand.
Om koraller kan tåle brakvand ved jeg ikke. Kan de?
mvh LarsBj
*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.* Isaac Newton
|
|
Til toppen
|
|
|
#66244 - 20/07/2006 22:22
[Re: LarsBj]
|
Bruger
|
Jeg har lige købt en masse AiG bøger - deriblandt "the answers book" hvor der står noget om saltvandsfisk og ferskvandsfisk etc. men jeg har ikke fået det læst endnu. - Jeg vil gerne vende tilbage til det når jeg engang får læst det men det bliver nok ikke forløbigt.
|
|
Til toppen
|
|
|
#66245 - 21/07/2006 01:00
|
Bruger
|
Så undersøg også, hvordan de første dybhavsfisk klarede sig før havet blev dybt (formoder jeg) og før temperaturerne blev på 4 C (jeg mener, at I siger, at der var tropisk overalt i starten). Og hvordan klarede alle dybhavsfiskene sig uden kød (fiskekød)? Det sidste må der være en standardforsklaring på. Den har de fået mange gange, kan jeg forestille mig. Det er vel sagtens noget med et mirakel, der har ændret forsøjelsessystemet, eller ......?
Hvis der ikke var drab i starten, blev dyreplanktonnet så ikke spist? Var det kun planteplanktonnet, der måtte ofres? Hvad så med det plankton (encellede alger), der er BÅDE dyr og planter??
mvh LarsBj
|
|
Til toppen
|
|
|
|