Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 6 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#66189 - 02/07/2006 09:18 Hvorfor skabte gud mennesket?
Kristian O. K.
Bruger

Reg.: 08/06/2006
Sted: Herning
Jeg er ikke særlig bibelkyndig, og jeg kunne godt tænke mig at høre, hvad man typisk tillægger gud af motiver for at skabe mennesket? Eller verden i det hele taget. Af det jeg har læst i biblen, synes jeg ikke at kunne finde nogen forklaring.
Er det sådan noget med, at gud får mere ”Power” jo flere der tror på ham og kommer i himlen?
I første mosebog bruges udtrykket ”gud så, at det var godt” meget. Godt for hvem?

Mvh
Kristian

Til toppen 
#66190 - 02/07/2006 13:28 Re: Hvorfor skabte gud mennesket? [Re: Kristian O. K.]
Anonym
Anonym

Hej

Jeg tror at Gud skabte verden, og alt hvad den indeholder, fordi han er kærlighed. Gud skabte for at elske os, og for at vi skal elske ham - hvis vi vil.

Når der i skabelsesberetningen står, for hver dag i skabelsen, at Gud så at det var godt, må det betyde at Gud mener at det han har skabt, er godt til det formål det er skabt - nemlig en verden hvor mennesker skal leve.
Siden da, har vi jo desværre haft et syndefald, og verden er ikke længere så perfekt som den var engang

Mvh

Lars

Til toppen 
#66191 - 02/07/2006 14:39 Re: Hvorfor skabte gud mennesket? [Re: ]
Kristian O. K.
Bruger

Citat:
Jeg tror at Gud skabte verden, og alt hvad den indeholder, fordi han er kærlighed. Gud skabte for at elske os, og for at vi skal elske ham - hvis vi vil.

Hvis gud skabte verden og mennesket, for at have nogen at elske, hvorfor gjorde ham det så på en så indviklet måde? Hvorfor skabte han ikke et menneske, som ikke kunne lokkes af slangen?
Hvorfor skabte han i det hele taget en slange der kunne lokke? Hvorfor skabe en djævel?

Hvorfor ikke bare beholde Adam og Eva i paradis, og så nok med det?

Hvorfor valgte han ikke en nem måde at gøre tingene på, hvis han ville have nogen at elske?

Og hvis han oven i købet gerne ville have os til at elske ham, hvorfor så al den mystik omkring ham?
Hvorfor ikke bare vise sig for alle mennesker og sige ”elsk mig hvis du vil”?
Hvorfor skabe en masse andre faktorer som kan forvirre folk. F.eks. andre religioner?

Mvh
Kristian

Til toppen 
#66192 - 02/07/2006 14:42 Re: Hvorfor skabte gud mennesket? [Re: Kristian O. K.]
Anonym
Anonym

Hej Teufel.

Jeg tror, Gud skabte mennesket for vores helt egen skyld. Gud skænkede os livet, og alt hvad det indebærer.
Hvorfor? Fordi "Gud så, at det var godt" ... (altså for os)

Til toppen 
#66193 - 02/07/2006 15:29 Re: Hvorfor skabte gud mennesket? [Re: Kristian O. K.]
Anonym
Anonym

Citat:
Hvis gud skabte verden og mennesket, for at have nogen at elske, hvorfor gjorde ham det så på en så indviklet måde?

Hvordan indviklet?

Citat:
Hvorfor skabte han ikke et menneske, som ikke kunne lokkes af slangen?

Fordi han skabte os med en fri vilje til at følge ham eller at lade være. Adam og Eva valgte at lade være med at følge et rimeligt simpelt bud.
Det var slangen der lokkede dem, men de valgte i sidste ende selv.

Citat:
Hvorfor skabe en djævel?

Gud har ikke skabt Djævelen. Gud har skabt en flok engle. Åbenbart med samme frie vilje som mennesket, da flere af dem har valgt Gud fra.
Oprindeligt var Djævelen jo den største af alle engle. Tilsyneladende så stor at han fik storhedsvanvid, og ville være Gud selv. Det slap han så ikke udpræget godt fra.

Citat:
Og hvis han oven i købet gerne ville have os til at elske ham, hvorfor så al den mystik omkring ham?

Hvilken mystik?

Citat:

Har han også gjort - han kom til jorden som Jesus. Det hjalp ikke det helt store. Troen kommer nemlig af det der høres, ikke af det der opleves / ses.

Citat:
Hvorfor skabe en masse andre faktorer som kan forvirre folk. F.eks. andre religioner?

Det er ikke Gud der skaber religioner. Det klarer menneskene.

Mvh

Lars

Til toppen 
#66194 - 03/07/2006 10:59 Re: Hvorfor skabte gud mennesket? [Re: ]
Kristian O. K.
Bruger

Når jeg skriver indviklet og mystik så henleder det til spørgsmålet i mit andet indlæg:

Citat:
Hvorfor ikke bare beholde Adam og Eva i paradis, og så nok med det?

Hvis hans motiver var at skabe nogen han kunne elske, (og nogen som kunne elske ham) hvorfor så sende os sende os ud af paradiset? Det virker ikke logisk.

Citat:
Citat:

Hvorfor skabte han ikke et menneske, som ikke kunne lokkes af slangen?

Fordi han skabte os med en fri vilje til at følge ham eller at lade være. Adam og Eva valgte at lade være med at følge et rimeligt simpelt bud.
Det var slangen der lokkede dem, men de valgte i sidste ende selv.

Mit spørgsmål er stadig: Hvorfor? Hvorfor ikke skabe mennesker som ikke ville forbryde sig mod budene. På den måde ville de (vi?) jo stadig være i paradis, og han kunne elske os, og vi kunne elske ham. Hvorfor sende os til jorden, hvor ikke alle elsker ham - hvor folk lider? Hvorfor sende dem han elsker i lidelse? Jeg kan ikke rigtig se logikken.

Citat:
Citat:

Hvilken mystik?

Han er en mystik skabning. Ikke alle tror på ham og elsker ham. Hvorfor ikke bare beholde os i paradis så alle hver kunne blive mindet om hans kærlighed?

Citat:
Citat:

Har han også gjort - han kom til jorden som Jesus. Det hjalp ikke det helt store. Troen kommer nemlig af det der høres, ikke af det der opleves / ses.

Han har ikke vist sig for alle. I hvert fald ikke mig. Jeg levede ikke dengang. Hvorfor i det hele taget gøre hans eksistens til et spørgsmål om tro, hvis han elsker os og gerne vil have at vi elsker ham?

Citat:
Det er ikke Gud der skaber religioner. Det klarer menneskene.

Men hvorfor gjorde han os i stand til det? Hvorfor gav han os anledning til det? Hvis han ønsker, at vi skal elske ham, hvorfor er der så blevet lagt så mange forhindringer ud?

Mvh

Kristian

Til toppen 
#66195 - 03/07/2006 16:44 Re: Hvorfor skabte gud mennesket? [Re: Kristian O. K.]
Anonym
Anonym

Hej,

Det er en lang række rigtig gode spørgsmål du kommer med her. Spørgsmål som til alle tider har optaget mennesker.

Jeg oversatte en gang et lille hæfte for AiG, der netop omhandler disse ting. Jeg kan anbefale dig at læse det.

Mvh

Lars

Til toppen 
#66196 - 08/07/2006 16:48 Re: Hvorfor skabte gud mennesket? [Re: ]
Kristian O. K.
Bruger

Tak for det.

Der står mange spændende ting. Men der står desværre ikke et svar på mit ”hvorfor”. Det kan man jo også kun få ved at spørge gud, hvilket vi ikke kan, men derfor kan man jo godt gætte. Har du lyst til at give dit bud?

Mvh
Kristian

Til toppen 
#66197 - 08/07/2006 18:15 Re: Hvorfor skabte gud mennesket? [Re: Kristian O. K.]
Anonym
Anonym

Hej

Citat:
Der står mange spændende ting. Men der står desværre ikke et svar på mit ”hvorfor”. Det kan man jo også kun få ved at spørge gud, hvilket vi ikke kan, men derfor kan man jo godt gætte. Har du lyst til at give dit bud?

Hvis du tænker på hvorfor Gud skabte mennesket, så har jeg nok ikke andre bud, end det jeg gav i mit første svar.

Mvh

Lars

Til toppen 
#66198 - 08/07/2006 19:51 Re: Hvorfor skabte gud mennesket? [Re: ]
Kristian O. K.
Bruger

Nej, det er jo mere det med hvorfor han skabte et menneske, som fik sig selv smidt ud af paradis, når han havde skabt dem for at elske dem, og for at de kunne elske ham?

Hvorfor al den ballade med syndefald og tro, når han kunne have beholdt menneskene hos sig? (Uden syndefald og med viden)

Altså man kunne sige: Hvorfor friste Adam og Eva med livets træ? Hvis han er alvidende så vidste han jo godt at de ville spise af det og........
Ja, resten er jo historie som man siger.

Mvh
Kristian

Til toppen 
#66199 - 08/07/2006 20:00 Re: Hvorfor skabte gud mennesket? [Re: Kristian O. K.]
Anonym
Anonym

Hej,

Men det vigtige at huske er jo, at vi en dag skal vende tilbage til det vi oprindeligt var tænkt - nemlig et evigt liv sammen med Gud.

Ved at gå igennem den verden vi går igennem nu, får han "skilt fårene fra bukkene", og på den måde er det kun dem der ønsker det, der skal tilbringe evigheden sammen med Ham.

Mennesket har fået en fri vilje, da Gud ikke vil tvinge os til at elske Ham. Hvis vi elsker Ham, skal det være fordi vi selv vælger det. På samme måde med f.eks. min kone og mine børn. Jeg kan ikke tvinge dem til at elske mig, og tvivler på at jeg ville gøre det hvis jeg kunne. En kærlighed der er påtvunget, er ikke meget værd.

Jeg tror derfor ikke Gud havde noget valg, andet end at lade os gå igennem syndefaldet og hvad deraf følger.

Mvh

Lars

Til toppen 
#66200 - 08/07/2006 20:01 Re: Hvorfor skabte gud mennesket? [Re: Kristian O. K.]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Kristian - jeg tænker på, at hvis jeg skal gætte, altså hvis det nu var mig, der var Gud, så ville jeg nok sætte større pris på at blive elsket af nogen, der også havde mulighed for at lade være med at elske mig ..

Kender du den dumme gamle dumme vits:

Adam til Eva: Elsker du mig?
Eva til Adam: Ja, naturligvis, min egen ... hvem ellers?

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#66201 - 08/07/2006 22:25 Re: Hvorfor skabte gud mennesket? [Re: Kristian O. K.]
Buus
Bruger

Reg.: 13/11/2004
Hej Kristian,

Vi er her på jorden for at opnå erfaring gennem godt og ondt, som møder os alle. Gennem de modsætninger som møder os har vi mulighed for, at forstørre vor glæde og lykke, og for engang at opnå en fylde af glæde sammen med Gud Faderen og Jesus Kristus i evigheden. Herren har givet os kraften i os hvorved vi kan handle efter egen fri vilje. Dvs. at vi har handlefrihed til at vælge hvordan vi vil reagere overfor gode hhv. dårlige påvirkninger (fristelser mm).

Livets problemer forstås bedre hvis men tænker på de formål med hvilke jorden blev skabt. Formålet med at Gud har sat os i en verden hvor vi oplever modsætninger i alle ting: godt og ondt, lys og mørke, sygdom og død mm. er at disse erfaringer giver os mulighed for at opnå en større glæde både her, men især i evigheden efter dette liv. Hvis et menneske f.eks. kommer til skade og oplever ikke at kunne gå i en periode, så glæder det sig endnu mere over at kunne gå når det igen bliver rask. Det som det før betragtede som en selvfølge glæder det sig nu mere over. Dets glæde er blevet forstørret. Det er årsagen til at vi også sommetider oplever ting i vort liv, som ikke er så behagelige. De har en hensigt set med evighedens perspektiv. Jeg har tit tænkt på hvordan det var for sangeren Ray Charles da han døde. Såvidt jeg ved var han blind fra barnsben af. Det må have været et panorama for ham da hans ånd forlod hans legeme og vendte tilbage til Gud som gav den. Fysisk blindhed er en midlertidig fysisk tilstand og i det øjeblik han gik herfra har han været istand til at se igen. Det må have været fantastisk efter så mange år i mørke. Vi skal ikke bekymre os så meget over lidelser, eller blive bitre over dem, hellere tænke 'hvad positivt kan jeg lære af dette? hvad ønsker Gud at jeg skal lære?'

Mvh
John

Til toppen 
#66202 - 09/07/2006 16:46 Re: Hvorfor skabte gud mennesket? [Re: kristina]
Kristian O. K.
Bruger

Citat:
jeg tænker på, at hvis jeg skal gætte, altså hvis det nu var mig, der var Gud, så ville jeg nok sætte større pris på at blive elsket af nogen, der også havde mulighed for at lade være med at elske mig..

Helt enig – ellers er der vel strengt taget heller ikke tale om kærlighed.

Men hvis jeg var gud, så ville jeg sætte pris på, at dem der elskede mig kendte mig godt. Og kunne kommunikere med mig. Og hvis vigtigst: hvis jeg var gud, og ønskede at alle mennesker skal elske mig, så ville jeg da ikke sende dem væk fra mig. Uden mulighed for at kommunikere med mig, uden mulighed for at vide og jeg i det hele taget eksisterede. Det virker jo noget ulogisk.

Jeg ville i det hele taget ikke gøre spørgsmålet om min eksistens til tro, men beholde det som viden. Ved at beholde menneskerne hos mig i paradis)

De der så ikke elskede mig kunne jeg så sende ned i bunden af paradiset have og surmule eller et andet sted. (Eller måske prøve at høre hvorfor de ikke elskede mig - om det var noget jeg have gjort eller sagt. Om der var noget omkring mig de have misforstået etc.)

Men under alle omstændigheder skulle deres eventuelle børn selvfølgelig også have muligheden for at kende mig, og skulle starte deres liv hos mig i paradiset, og så selv tage stilling til om de elskede mig. (Altså ikke noget med arvesynd)

Mvh
Kristian

Til toppen 
#66203 - 09/07/2006 17:04 Re: Hvorfor skabte gud mennesket? [Re: Buus]
Kristian O. K.
Bruger

Jeg kan ikke helt læse ud af dit svar hvorfor gud skabte mennesket til at begynde med. Kun hvorfor vi oplever dårlige ting i livet. (Men tak for den forklaring for resten)

Hvis svaret er som Lars skriver i tråden:
Citat:

Gud skabte for at elske os, og for at vi skal elske ham - hvis vi vil.

så er det jo fint nok (måske lidt ondt – hvad ved jeg) at give os et hårdt liv, så vi bliver endnu gladere for paradiset når vi kommer derop.
Men hvorfor gøre spørgsmålet om hans eksistens til tro og ikke beholde det som viden. Så kunne vi med vores frie vilje beslutte om vi elsker gud eller om vi synes han er ikke-elskelig. Og så ville der sikkert være mange flere der elskede ham hvilket jo er hans mål (Hvis vi antager at Lars har ret).

Mvh
Kristian

Til toppen 
#66204 - 09/07/2006 18:04 Re: Hvorfor skabte gud mennesket? [Re: Kristian O. K.]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Kristina
Citat:
Men hvis jeg var gud, så ville jeg sætte pris på, at dem der elskede mig kendte mig godt. Og kunne kommunikere med mig.

Jamen det har han jo gjort: Han sendte sin søn, sit udtrykte billede, og lod ham inkarnere som menneske! Og han lever, og kan - og vil meget gerne! - kommunikere med dig, hvis du vil kommunikere med ham. Og han har gjort fyldest og betalt for al synd!
Citat:
Jeg ville i det hele taget ikke gøre spørgsmålet om min eksistens til tro, men beholde det som viden. Ved at beholde menneskerne hos mig i paradis)

De der så ikke elskede mig kunne jeg så sende ned i bunden af paradiset have og surmule eller et andet sted. (Eller måske prøve at høre hvorfor de ikke elskede mig - om det var noget jeg have gjort eller sagt. Om der var noget omkring mig de have misforstået etc.)

Gud kender hver eneste af os fra før tidernes morgen! Bedre end vi kender os selv, nemlig fuldt og helt!
Han, den Alvidende, véd hvad der ligger i vores hjerter, hvad vi har forstået/misforstået/tænkt/følt/elsket/hadet og hvorfor og hvordan - og han kender alle vores forudsætninger ...

Nådens tid nu, her, på denne jord, og det er her vi skal tage stilling, og vi vil have med ham at gøre eller ej. Det er lidt en Edens have-reprise: Vil vi Gud i vores liv, eller vil vi hellere (som de første mennesker) klare os selv.

Hør en dum vittighed om en dreng der spurgte: "Far, hvorfor sørger Gud ikke for, at alle kommer i Paradiset" og fik svaret "Uha nej, så ville det jo blive det rene helvede ... "

I hvert fald: En dag gør Gud endeligt op med den Onde og alt ondt - - det tror jeg - og på den nyskabte jord vil der ikke være sorg eller pine, men kun salighed, og vi skal se vor Herre og Frelser, Kristus Jesus, ansigt til ansigt og leve evigt i hans kærlighed ...

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#66205 - 09/07/2006 18:14 Re: Hvorfor skabte gud mennesket? [Re: kristina]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Reg.: 05/06/2003
Sted: København

Hej Kristina..

Du skriver:

Citat:
Jamen det har han jo gjort: Han sendte sin søn, sit udtrykte billede, og lod ham inkarnere som menneske! Og han lever, og kan - og vil meget gerne! - kommunikere med dig, hvis du vil kommunikere med ham. Og han har gjort fyldest og betalt for al synd!

Hvordan kommunikere?? Og hvor lever han?? Hvis han ikke kan findes her på jorden, hvorfor så overhovedet acceptere postulatet om at han lever??

Jeg har bedt temmelig meget til Jesus i min tid som kristen.. Hvor mange gange svarede han, så jeg vidste det var ham?? Ingen.. Ikke en eneste gang hørte eller så jeg noget der kunne være Jesus..
Bevares, min forestilling om at han levede et eller andet sted i himmelen og at han var der for mig (hvilket han aldrig nogensinde viste sig at være), var da en mental trøst.. Jeg troede det jo..

Men når jeg hører folk, blandt andet sige det du siger, så lyder det meget underligt for mig.. Det skurer i ørene.. For det er jo i bedste fald et postulat der ikke kan underbygges, i værste fald ønsketænkning eller bedrag..

Ved godt det er hårdt sagt, men.. Jeg har selv oplevet skuffelsen ved at bede og bede og intet svar få..

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#66206 - 09/07/2006 18:59 Re: Hvorfor skabte gud mennesket? [Re: Kefas Ben-Adam]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej treenighed: Peter - Kefas ben-Adam - Samuel -

Det du skriver gør mig meget stille.

Jeg har "kendt" dig længe efterhånden.
Tror godt jeg kan følge dig og har intet brugbart svar.

Bare ked af det ..

kristina

Til toppen 
#66207 - 09/07/2006 19:08 Re: Hvorfor skabte gud mennesket? [Re: kristina]
Kristian O. K.
Bruger

Citat:
Gud kender hver eneste af os fra før tidernes morgen! Bedre end vi kender os selv, nemlig fuldt og helt!
Han, den Alvidende, véd hvad der ligger i vores hjerter, hvad vi har forstå-et/misforstået/tænkt/følt/elsket/hadet og hvorfor og hvordan - og han kender alle vores forudsætninger ...

Jo, men min pointe er jo at vi ikke kender ham. En meget lille del af menneskeheden er overbevidste kristne. Vi har kun nogle gamle tekster som alle tolker forskelligt. Nogen siger han har talt til dem - men ikke til alle.

Mit spørgsmål er så hvad der kunne være guds motiv for denne hemmelighed. Hvorfor gøre det til en spørgsmål om tro og ikke viden? Hvorfor ikke tale til alle? (Måske højere til nogen end andre – vi hører ikke alle lige godt ). Hvorfor ikke gøre hans budskab sole klart for alle, så vi alle står lige når vi skal vurdere om vi elsker ham eller ej?

Mvh
Kristian

PS. Det er dig der hedder Kristina - ikke mig

Til toppen 
#66208 - 09/07/2006 19:30 Re: Hvorfor skabte gud mennesket? [Re: Kristian O. K.]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej igen Kristian
Citat:
Mit spørgsmål er så hvad der kunne være guds motiv for denne hemmelighed. Hvorfor gøre det til en spørgsmål om tro og ikke viden? Hvorfor ikke tale til alle? (Måske højere til nogen end andre – vi hører ikke alle lige godt ). Hvorfor ikke gøre hans budskab sole klart for alle, så vi alle står lige når vi skal vurdere om vi elsker ham eller ej?

Viden? Hmm - vi mennesker er jo sat frie!
Vi kan modtage - eller afvise - "viden". På samme måde med tro!

Jesus siger om Abraham (troens fader) (Luk. 16 i lignelsen om den rige mand og Lazarus) Men Abraham svarede: De har Moses og profeterne, dem kan de høre. Nej, fader Abraham! sagde han, men kommer der en til dem fra de døde, vil de omvende sig. Abraham svarede: Hvis de ikke hører Moses og profeterne, vil de heller ikke lade sig overbevise, selv om en står op fra de døde.«

Gud kender os og taler til os alle - afstemt efter vores hørelse! - Hvorfor nogle ikke kan/vil høre ham er - og har altid været - en gåde for mig. Og er fortsat en gåde, selv om jeg omsider selv kom til at høre "hyrdens røst" ..

Men jeg tror at vi alle engang kommer til at kunne begribe det - på Herrens dag, hvor den Retfærdige, Alvidende, Alkærlige Gud åbenbarer det for os.

I mellemtiden kan vi nok intet andet gøre end at bestræbe os på at lære Ham at kende ved at lytte til Ordet - til ham som selv er Vejen, Sandheden og Livet, og bede ham om hans hjælp og vejledning til frelse - til evigt liv i Guds rige.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#66209 - 09/07/2006 20:38 Re: Hvorfor skabte gud mennesket? [Re: kristina]
Kristian O. K.
Bruger

Citat:
Viden? Hmm - vi mennesker er jo sat frie!
Vi kan modtage - eller afvise - "viden". På samme måde med tro!

Men jeg går ud fra at du dog stadig mener der er forskel på de to ting?

Jeg ved godt, at vi ikke kan finde ud af hvorfor gud satser på tro og ikke viden, da vi ikke kan spørge ham og der ikke står noget om det i biblen, men jeg kunne bare godt tænke mig at høre, hvad du tror, er årsagen?

Citat:
I mellemtiden kan vi nok intet andet gøre end at bestræbe os på at lære Ham at kende ved at lytte til Ordet - til ham som selv er Vejen, Sandheden og Livet, og bede ham om hans hjælp og vejledning til frelse - til evigt liv i Guds rige.

Men hvordan kan jeg vide, at jeg lærer den rigtige Ham at kende, når det er et spørgsmål om tro? Og igen: hvorfor har gud ikke gjort det til et spørgsmål om viden, således at vi vidste hvilken gud der var den rigtige? (Svaret finder vi aldrig ud) – Men hvorfor tror du?

Mvh
Kristian

Til toppen 
#66210 - 09/07/2006 21:30 Re: Hvorfor skabte gud mennesket? [Re: Kristian O. K.]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Kristian - - om der er forskel på tro og viden? Et godt spørgsmål, faktisk.
Ikke ret meget, når det kommer til stykket! Jeg véd ingenting bombesikkert, ingen ting overhovedet.
Måske findes verden slet ikke, måske findes kun min drøm.
Drømme kan være meget livagtige - man kan både bevæge sig rundt, se, høre, føle, have smerter, være glad - eller ked - - - eller bange.
Så jeg ved ikke engang, om jeg sidder her og skriver på mit compaq-tastatur -- -

Men jeg tror bestemt, at verden findes! ...
Citat:
Jeg ved godt, at vi ikke kan finde ud af hvorfor gud satser på tro og ikke viden, da vi ikke kan spørge ham og der ikke står noget om det i biblen, men jeg kunne bare godt tænke mig at høre, hvad du tror, er årsagen?

Jo, vi kan skam godt spørge Gud! Jeg spurgte lige nu, og han inspirerede mig til at slå op på 1.Kor 1.18-29 - og der står det jo!!!
Se selv:
For vel er ordet om korset en dårskab for dem, der fortabes, men for os, der frelses, er det Guds kraft – der står jo skrevet:
De vises visdom vil jeg ødelægge,
de kloges klogskab vil jeg tilintetgøre.
Hvor er de vise henne, hvor er de skriftkloge, hvor er denne verdens kloge hoveder? Har Gud ikke gjort verdens visdom til dårskab?

For da Gud i sin visdom ikke ville, at verden skulle kende ham gennem sin egen visdom, besluttede Gud at frelse dem, som tror, ved den dårskab, der prædikes om.

For jøder kræver tegn, og grækere søger visdom, men vi prædiker Kristus som korsfæstet, en forargelse for jøder og en dårskab for hedninger; men for dem, der er kaldet, jøder såvel som grækere, prædiker vi Kristus som Guds kraft og Guds visdom. For Guds dårskab er visere end mennesker, og Guds svaghed er stærkere end mennesker.
For tænk på, brødre, hvordan det var med jer selv, da I blev kaldet: I var ikke mange vise i verdslig forstand, ikke mange mægtige, ikke mange fornemme. Men det, som er dårskab i verden, udvalgte Gud for at gøre de vise til skamme, og det, som er svagt i verden, udvalgte Gud for at gøre det stærke til skamme, v28 og det, som verden ser ned på, og som ringeagtes, det, som ingenting er, udvalgte Gud for at gøre det, som er noget, til ingenting, for at ingen skal have noget at være stolt af over for Gud.

En mættet tekst, som nok kræver lidt tid og ro til fordybelse!
Citat:
Men hvordan kan jeg vide, at jeg lærer den rigtige Ham at kende, når det er et spørgsmål om tro? Og igen: hvorfor har gud ikke gjort det til et spørgsmål om viden, således at vi vidste hvilken gud der var den rigtige? (Svaret finder vi aldrig ud) – Men hvorfor tror du?

Jeg tør næsten ikke skrive det, men jeg véd det godt! Eller: jeg tror at jeg véd det! Der er kun én Gud: Vores himmelske far, som har givet sig til kende i Jesus Kristus, som siger (i Joh. 3,16-17 - også kaldet "Den lille Bibel"):

For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv.
For Gud sendte ikke sin søn til verden for at dømme verden, men for at verden skal frelses ved ham.

Og jeg tror det lige så sikkert, som jeg tror, at jeg sidder her på min slidte kontorstol!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#66211 - 10/07/2006 07:41 Re: Hvorfor skabte gud mennesket? [Re: kristina]
Kristian O. K.
Bruger

Citat:
En mættet tekst, som nok kræver lidt tid og ro til fordybelse!

Fair nok - jeg vender tilbage senere.

Mvh
Kristian

Til toppen 
#66212 - 14/07/2006 17:16 Re: Hvorfor skabte gud mennesket? [Re: Kristian O. K.]
Kristian O. K.
Bruger

Citat:
Hej Kristian - - om der er forskel på tro og viden? Et godt spørgsmål, faktisk.
Ikke ret meget, når det kommer til stykket! Jeg véd ingenting bombesikkert, ingen ting overhovedet.
Måske findes verden slet ikke, måske findes kun min drøm.
Drømme kan være meget livagtige - man kan både bevæge sig rundt, se, høre, føle, have smerter, være glad - eller ked - - - eller bange.
Så jeg ved ikke engang, om jeg sidder her og skriver på mit compaq-tastatur -- -

Men jeg tror bestemt, at verden findes! ...

He he, ja eller måske lever vi i en computer simulation. Mulighederne er mange.

Men jeg er da glad for at du tror at verden findes. Ellers ville det her jo være spild af tid

Filosofi er ikke min stærke side, og det er heller ikke så meget det, denne tråd handler om så nok om det. Men du er selvfølgelig mere end velkommen til at tage emnet op i en ny tråd. Det er jo et ganske spændende emne.

Citat:

Jo, vi kan skam godt spørge Gud! Jeg spurgte lige nu, og han inspirerede mig til at slå op på 1.Kor 1.18-29 - og der står det jo!!!
Se selv:
Citat:

Men han svarer ikke mig (jeg kan i hvert fald ikke høre det) når jeg spørger.

Jeg er ikke helt sikker på hvordan 1.Kor 1.18-29. Men jeg er egentlig også mere interesseret i at høre hvordan du tolker det. Hvilke svar du får ud af det.

Min pointe i alt det her er, at hvis vi antager – som Lars skrev – at gud skabte mennesket for at have nogen at elske og for at vi kunne elske ham, hvorfor så ikke gøre sin eksistens åbenlys for alle? Det er bare det spørgsmål jeg gerne ville have dig til at svare på. Hvad tror du er svaret? Er du enig i Lars’ antagelse?

Citat:
Jeg tør næsten ikke skrive det, men jeg véd det godt! Eller: jeg tror at jeg véd det! Der er kun én Gud: Vores himmelske far, som har givet sig til kende i Jesus Kristus, som siger (i Joh. 3,16-17 - også kaldet "Den lille Bibel")

Og det jeg spørger om er: hvorfor tror du det er, at han ikke vil have at du skal vide det, men kun tro det?

Mvh
Kristian

Til toppen 
#66213 - 14/07/2006 18:14 Re: tro og/eller viden ... [Re: Kristian O. K.]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Kristian - om tro ctr. viden skriver du
Citat:
Se selv:

Citat ........................................

Men han svarer ikke mig (jeg kan i hvert fald ikke høre det) når jeg spørger.

Jeg er ikke helt sikker på hvordan 1.Kor 1.18-29 [skal forstås]. Men jeg er egentlig også mere interesseret i at høre hvordan du tolker det. Hvilke svar du får ud af det.

Nej, jeg hører skam heller ikke stemmer!
(Nogle (få) gør, men jeg gør så ikke ... ikke indtil videre, i hvert fald ..)

Som jeg skrev: jeg blev inspireret til [= fik den tanke] at citere det pågældende skriftsted - det som stod med blåt.

Det fremgår deraf - nu nøjes jeg med at citere det centrale - at Gud i sin visdom ikke ville, at verden skulle kende ham gennem sin egen visdom, [og at derfor] besluttede Gud at frelse dem, som tror, (min kursivering) ved den dårskab, der prædikes om.

Og hvorfor mon det så? Jo, det må være fordi vores forstand ikke kan rumme Gud -den er kun egnet til det vandrette plan her i vores liv i denne verden, empiri, videnskab osv.

Al vores visdom, al vores klogskab, kommer til kort, når det drejer sig om at lære Gud at kende. Som jeg skrev - det lød måske som lidt af en joke, men jeg mener det virkelig: Jeg véd ingenting!

Du skriver til sidst:
Citat:
Og det jeg spørger om er: hvorfor tror du det er, at han ikke vil have at du skal vide det, men kun tro det?

Det er jo fordi vores menneskeviden, uanset for genial den er (i menneskelig forstand) ikke dur til det!

Gud er for stor, han kan ikke være i nogen menneskehjerne, uanset IQ! Gud er en videnskabelig umulighed - Gud vil til enhver tid blive afvist af vores forstand og viden.

Gud er transcendent, primært uden for vores tid og rum, og vores forstand kun fungere inden for tiden og rummet.

Troen er så meget større! - den befinder sig på et helt andet plan (det lodrette!), end vores viden.
Så når du skriver "ikke vide, men kun tro ..." - så vil jeg vende det om og sige, at jeg tror på Jesus Kristus - og aldrig ville nøjes med at vide!!

Min viden er defekt og begrænset og foranderlig, som jeg forsøgte at antyde .. og hvis jeg kunne forstå Gud med mine små grå, så ville han være så lille, at han ikke var værd at tro på!!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#66214 - 14/07/2006 20:15 Re: tro og/eller viden ... [Re: kristina]
Kristian O. K.
Bruger

Citat:
Citat:

Det er jo fordi vores menneskeviden, uanset for genial den er (i menneskelig forstand) ikke dur til det!

Tak for svaret, og for at du ville dele din tolkning med mig.

Jeg vil jo så spørge igen: Hvorfor? Hvorfor har han lavet os på den måde? (Under den antagelse af Lars’ definition af guds formål med menneskene er rigtig (Gud skabte menneskene for at elske os, og for at vi skal elske ham - hvis vi vil.) Er du enig i den definition eller foretrækker du en anden?

Et andet spørgsmål: Passer det egentlig med at Adam og Eva godt kunne leve sammen med gud i ”viden” og ikke ”tro”?

Citat:
Gud er for stor, han kan ikke være i nogen menneskehjerne, uanset IQ! Gud er en videnskabelig umulighed - Gud vil til enhver tid blive afvist af vores forstand og viden.

Ja, sådan er det vel med Transcendente ting

Citat:
Gud er transcendent, primært uden for vores tid og rum, og vores forstand kun fungere inden for tiden og rummet.

Betyder det at gud nogen gange interagerer med vores univers? Og I så fald hvordan?

Mvh
Kristian

Til toppen 
#66215 - 14/07/2006 22:07 Re: Hvorfor skabte gud mennesket? [Re: Kristian O. K.]
Buus
Bruger

Reg.: 13/11/2004
Hej Kristian,

Du skrev:
Jeg kan ikke helt læse ud af dit svar hvorfor gud skabte mennesket til at begynde med. Kun hvorfor vi oplever dårlige ting i livet. (Men tak for den forklaring for resten)

Mit svar:
Undskyld hvis det ikke fremstod tydeligt. Det jeg mente er at det er nødvendigt at der er en modsætning i alle ting, lys og mørke, godt og ondt, sygdom og sundhed osv. osv. Gud sendte os ikke herned fordi der er noget attråværdigt i lidelser i sig selv, men fordi det at vi oplever disse modsætninger ville gøre det muligt for os at få forstørret vores glæde. Det gælder både her på jorden og i evigheden. Mennesket er til for at nyde glæde. Gennem disse erfaringer kan vores glæde blive forstørret, så Guds hensigt er at alle mennesker, som alle er hans børn, skal få deres lykke forstørret. Dette er hovedformålet med livet på jorden. Set med evighedens perspektiv kan der komme noget godt ud af de problemer mennesker møder på jorden. Med mindre de naturligvis bliver bitre og sætter sig hen i et hjørne og mukker

Du skrev:
Men hvorfor gøre spørgsmålet om hans eksistens til tro og ikke beholde det som viden. Så kunne vi med vores frie vilje beslutte om vi elsker gud eller om vi synes han er ikke-elskelig. Og så ville der sikkert være mange flere der elskede ham hvilket jo er hans mål (Hvis vi antager at Lars har ret).

Mit svar:
Frelsens gave som er ophøjelse og evigt liv i Guds rige er så stor at den kun kan opnås på bestemte vilkår. Det er nødvendigt at mennesker selv vælger det gode frem for det onde ud fra egne personlige valg og motiver. Hvis alle vidste så ville mange efterleve evangeliet på falske forudsætninger - for at få belønningen, snarere end ud fra et ønske om at være et godt menneske og vælge ret frem for uret. I Guds øjne er rene motiverne vigtige. Derfor sker det på den måde. Vi bliver prøvet af Gud. Kun de med de rene motiver når derhen hvor Han er.

Mvh
John

Mvh

Til toppen 
#66216 - 14/07/2006 23:42 Re: tro og/eller viden ... [Re: Kristian O. K.]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hrj Kristian -
Citat:
Jeg vil jo så spørge igen: Hvorfor? Hvorfor har han lavet os på den måde? (Under den antagelse af Lars’ definition af guds formål med menneskene er rigtig (Gud skabte menneskene for at elske os, og for at vi skal elske ham - hvis vi vil.) Er du enig i den definition eller foretrækker du en anden?

Jeg har det ikke så godt med hvorfor-spørgsmål! - (det kan godt være, at det er fordi jeg ikke kan svare .. !)

Egentlig har jeg aldrig tænkt på, hvorfor Gud har skabt os, og hvorfor han har skabt alting som han har, og ikke på en anden måde ...
Så jeg vil hellere lade være med at svare end give mig til at gætte.
Og hvis nu én eller anden svarede, hvordan kunne vi så vide, om svaret var rigtigt eller forkert - og - hvad skulle vi egentlig bruge det til?

Om Adam og Eva godt kunne leve sammen med Gud i ”viden” og ikke ”tro”, som du skriver - det synes jeg på en måde er et interessant spørgsmål men - ak! - det kan jeg desværre så heller ikke svare på - jeg ved jo ikke spor mere om sagen, end hvad der står i skabelsesberetningen!
Citat:
Betyder det at gud nogen gange interagerer med vores univers? Og I så fald hvordan?

Ih ja, det gør Gud så sandelig! Jesus lever og kender hver enkelt af os bedre end vi kender os selv. Han elsker os og har omsorg for os - vi, som tror, lever vores liv i ham, og med ham ... han er vinstokken, og vi er grenene !

Så jo, Gud griber ind i vores liv på mange forskellige og forunderlige måder - svar på bønner - små og store mirakuløse hændelser - -
Det tror jeg næsten alle kristne kender til, men det er jo noget dybt personligt, og forskelligt for hver enkelt af os ..

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#66217 - 15/07/2006 14:49 Re: Hvorfor skabte gud mennesket? [Re: Kristian O. K.]
museeye
Bruger

Reg.: 31/03/2006
Sted: Århus V
Du har allerede fået mange gode og velovervejde svar.
Jeg tænker blot på, om ikke man skal kunne forstå Gud, før man kan være i stand til at give dig et godt svar? (Og hvem kan påstå at forstå Gud fuldt ud?)

Selv mener jeg, at der er visse ting, som vi mennesker simpelthen ikke kan svare på. Og jeg tror det er nemmere at erkende det, end gennem livet jagte efter en forståelse på det uforståelige.

Det er i Bibelen "facts", at Gud skabte alt - og at han så, at alt var godt. Godt for den sammenhæng, det skabte sattes ind i. For man kan vel ikke tænke sig noget skabt, som blot er skabt for at være skabt; altså skabt for sin egen skyld?

Et andet godt spørgsmål er: når nu Gud har eksisteret i en evighed, hvorfor skabtes alting så på et "bestemt tidspunkt"? (hvadenten dette tidspunkt var for 5 milliarder eller 4 tusinde år siden)

Til toppen 
#66218 - 17/07/2006 17:06 Re: tro og/eller viden ... [Re: kristina]
Kristian O. K.
Bruger

Citat:
Egentlig har jeg aldrig tænkt på, hvorfor Gud har skabt os, og hvorfor han har skabt alting som han har, og ikke på en anden måde ...
Så jeg vil hellere lade være med at svare end give mig til at gætte.
Og hvis nu én eller anden svarede, hvordan kunne vi så vide, om svaret var rigtigt eller forkert - og - hvad skulle vi egentlig bruge det til?

Det kunne vi ikke vide. Og jeg er da også bare ude efter dit gæt, (og andres gæt) for at prøve at forstå hvordan kristne tolker religionen, og får den til at give mening for dem. Det er det jeg vil bruge det til.

Og jeg er jo allerede nu er blevet klogere. Jeg troede de spørgsmål var nogle alle kristne mennesker have overvejet.

Citat:
Så jo, Gud griber ind i vores liv på mange forskellige og forunderlige måder - svar på bønner - små og store mirakuløse hændelser - -
Det tror jeg næsten alle kristne kender til, men det er jo noget dybt personligt, og forskelligt for hver enkelt af os ..

Ja, det er klart – men jeg tænkte interagere på en måde, der kunne observeres på den ene eller anden måde.

Mvh
Kristian

Til toppen 
#66219 - 17/07/2006 17:37 Re: Hvorfor skabte gud mennesket? [Re: Buus]
Kristian O. K.
Bruger

Citat:
Hvis alle vidste så ville mange efterleve evangeliet på falske forudsætninger - for at få belønningen, snarere end ud fra et ønske om at være et godt menneske og vælge ret frem for uret. I Guds øjne er rene motiverne vigtige. Derfor sker det på den måde. Vi bliver prøvet af Gud.

Men gud ved jo alt – han ved hvem der efterlever evangeliet på falske forudsætninger, så det er vel ikke noget problem?

Og så er mit spørgsmål stadig: Men hvorfor gøre spørgsmålet om hans eksistens til tro og ikke beholde det som viden. Så kunne vi med vores frie vilje beslutte om vi elsker gud eller om vi synes han er ikke-elskelig. (Og hvis vi ”snyder” så ved gud det jo) Og så ville der sikkert være mange flere der elskede ham hvilket jo er hans mål (Hvis vi antager at Lars har ret), simpelthen fordi at mange flere ville tage hans budskab alvorligt, og nøje vurdere for og imod.

Mvh
Kristian

Til toppen 
#66220 - 17/07/2006 18:04 Re: Hvorfor skabte gud mennesket? [Re: museeye]
Kristian O. K.
Bruger

Citat:
Selv mener jeg, at der er visse ting, som vi mennesker simpelthen ikke kan svare på. Og jeg tror det er nemmere at erkende det, end gennem livet jagte efter en forståelse på det uforståelige.

Det tror jeg du har ret i – og det uforståelige kommer vi per definition aldrig til at forstå.

Citat:
Et andet godt spørgsmål er: når nu Gud har eksisteret i en evighed, hvorfor skabtes alting så på et "bestemt tidspunkt"? (hvadenten dette tidspunkt var for 5 milliarder eller 4 tusinde år siden)

Ja, et godt spørgsmål.

Hvis Lars’ har ret i Guds formål med at skabe mennesket (For at elske det, og for at det skulle elske ham), så var grunden til at han ventede, vel at det behov ikke eksisterede før. Måske havde han gang i et andet projekt i en anden verden? Måske levede fru gud?

Mvh
Kristian

Til toppen 
#66221 - 27/07/2006 17:18 Re: Hvorfor skabte gud mennesket? [Re: Kristian O. K.]
carl
Bruger

Reg.: 22/08/2003
Sted: Århus
Hej Teufel (underligt navn at kalde sig)

Gud skabte dig og mig ikke fordi han behøvede det, men han VALGTE at skabe dig til glæde for sig selv og til at have fællesskab. Du og jeg er til for hans skyld, hans formål og glæde.
Derfor er vor tids fokuseren på det individuelle menneskes lykke -uden Gud - dømt til at mislykkes.

Så du og jeg og alle andre er skabt med et formål, sådan som også Paulus skriver i Efeserbrevet kap. 2. 10 :
" For hans værk er vi skabt i Kristus Jesus til gode gerninger, som Gud forud har lagt tilrette for os at vandre i"

Du er også skabt for at være med i Guds familie gennem troen på Kristus, Gud er vor Far, vi er hans børn og andre kristne vore brødre og søstre og kirken bliver vores åndelige familie, Kristi legeme på jord.

Men Gud skabte os også med det formål, at vi skal vokse åndeligt og følge efter Kristus og således tjene ham gennem forkyndelse og efterlevelse af evangeliet.

mvh
carl

Til toppen 
#66222 - 02/08/2006 19:36 Re: Hvorfor skabte gud mennesket? [Re: museeye]
Anonym
Anonym

Hvor er jeg enig. Gid en eller anden ville forklare undelighed for mig set i relation til eksistensen af livet,universet,Gud.

Jeg mener ikke det kan lade sig gøre. Gud er for stor til at lade sig forklare.

Jeg mener iøvrigt ikke at jeg eller andre for den sags skyld er skabt af Gud - som enkelt individder, men vi er et led i en biologisk proces der er igangsat af Gud af individder skabt i hans billede. Vi kan så søge Gud eller lade være. Gør vi det tager han imod os. Den biologisk proces kan rammes af sygdom,krig osv - Gud kan gribe ind i af egen vilje eller vi kan bede om hans indgribe i bøn. Jeg mener ikke Gud straffer med at påføre mennesker sygdom.Krigen påfører vi os selv.
Undskyld hvis jeg røg lidt ud af tangenten.
Peter

Til toppen 
#66223 - 12/11/2006 19:02 Re: Hvorfor skabte gud mennesket? [Re: Kristian O. K.]
museeye
Bruger

Citat:
Hvis Lars’ har ret i Guds formål med at skabe mennesket (For at elske det, og for at det skulle elske ham), så var grunden til at han ventede, vel at det behov ikke eksisterede før. Måske havde han gang i et andet projekt i en anden verden? Måske levede fru gud?

Jeg tror ikke, at Lars (Poulsen) har ret.
Gud kan per definition ikke "vente", eftersom det ville kræve, at Gud skulle eksistere i tid, hvilket Han dogmatisk set ikke gør.

At Gud skulle have haft gang i et andet projekt skal jeg ikke hverken falscificere eller vericifere, dog blot vove den påstand, at hvis Gud er almægtig, så vil han også være i stand til at have gang i flere projekter på én gang -også selvom der skulle have eksisteret en "fru gud".

Til toppen 
#66224 - 12/11/2006 20:18 Re: Hvorfor skabte gud mennesket? [Re: museeye]
Kristian O. K.
Bruger

Citat:
Citat:
Citat:
Museeye

Kristian O.K.
Hvis Lars’ har ret i Guds formål med at skabe mennesket (For at elske det, og for at det skulle elske ham), så var grunden til at han ventede, vel at det behov ikke eksisterede før.

Museeye
Jeg tror ikke, at Lars (Poulsen) har ret.
Gud kan per definition ikke "vente", eftersom det ville kræve, at Gud skulle eksistere i tid, hvilket Han dogmatisk set ikke gør.

Så ”andet det gode spørgsmål” er altså et meningsløst spørgsmål – er det rigtigt forstået?

Mvh
Kristian

Til toppen 
#66225 - 12/11/2006 20:39 Re: Hvorfor skabte gud mennesket? [Re: Kristian O. K.]
museeye
Bruger

Citat:
Så ”andet det gode spørgsmål” er altså et meningsløst spørgsmål – er det rigtigt forstået?

Godt spørgsmål
Jeg ved ikke, om det er meningsløst.
Måske skal man bare erkende, at der er visse spørgsmål, som man ikke kan svare på.

Hvorfor Gud besluttede på et bestemt tidspunkt, at skabe noget, ved jeg ikke. Hvornår det fandt sted, ved jeg ikke. Hvordan det fandt sted, ved jeg ikke.
Gør du?

Til toppen 
#66226 - 12/11/2006 20:59 Re: Hvorfor skabte gud mennesket? [Re: museeye]
Kristian O. K.
Bruger

Citat:
Måske skal man bare erkende, at der er visse spørgsmål, som man ikke kan svare på.

Det er min definition af et meningsløst spørgsmål – altså hvis man stiller det alligevel.

Citat:
Hvorfor Gud besluttede på et bestemt tidspunkt, at skabe noget, ved jeg ikke. Hvornår det fandt sted, ved jeg ikke. Hvordan det fandt sted, ved jeg ikke.
Gør du?

Nej, bestemt ikke.
Men jeg var bare interesseret i hvad kristne tænker om disse spørgsmål.

Mvh
Kristian

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær