0 registrerede () og
6
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#66175 - 02/07/2006 03:11
Kreativitet og den kristne tro!?
|
Bruger
Reg.: 02/07/2006
|
Spændingsfeltet mellem kreativtet og den kristne tro fortjener at blive udforsket. Derfor skriver jeg dette indlæg for at fortælle, at en kristen kreativ base er under opsejling. Portalen har sit hjem på www.2Cbase.com 2Cbase står for ”Christian Creative Base”. 2Cbase beskæftiger sig med spændingsfeltet mellem kreativitet og den kristne tro. Samtlige kreative udtryksformer tages i brug, med ønsket om at fremme det kreative. 2Cbase slogan er: "Skaber kontakter og kontakter Skaberen." I det ligger der en bestræbelse på og et ønske om at etablere et netværk, hvor der skabes ramme for dialog, formidling, udvikling synliggørelse og vejledning. Samtidig ønsker vi at pointere, at vores fokus også er rettet mod Gud - den ultimative skaber. Det har været en pilgrimsfærd for mig at afsondere dette spændingsfelt. Jeg kunne virkelig godt tænke mig at høre om nogen af jer kender til ønsket om at opleve kreativitet og kunst i forhold til den kristne tro. De bedste hilsner Jakob la Cour
Ændret af laCour (02/07/2006 03:22)
|
|
Til toppen
|
|
|
#66177 - 02/07/2006 11:36
Re: Voldsomt tankevækkende...
[Re: laCour]
|
Bruger
Reg.: 30/03/2005
Sted: Amager
|
Det er faktisk et godt spørgsmål - hvis der er nogle kunstnerspirer eller folk der har en mening om kunst er det da en god lejlighed til at komme ud af busken... Selv synes jeg det er imponerende med alle de evner vi mennesker egentlig har fået - både inden for kunst, musik, håndværk, sprog og alt muligt andet. Jeg tror vi forstår lidt mere af Guds glæde ved at skabe, når vi selv prøver - og det faktisk indimellem lykkes 
There is a crack in everything, that's how the light gets in. (Leonard Cohen)
|
|
Til toppen
|
|
|
#66178 - 03/07/2006 01:55
Re: Kreativitet og den kristne tro!?
|
Bruger
Reg.: 18/11/2002
Sted: Susaalandet
|
Kære laCour Det er nogle spændende tanker I sætter sammen, på jeres hjemmeside. Kun undrer jeg mig over formuleringen af jeres foreningsgrundlag, hvor I afslutter med at skrive: Citat: Samtidig ønsker vi at pointere, at vores fokus også er rettet mod Gud - den ultimative skaber. Vi tror på Den Treenige Gud, som værende Skaberen.
Jeg synes I snævrer ind, ved at putte en teologi ind i grundlaget, når det I sigter til er, at udforske et potentiale. Jeg tænker selvfølgelig på "Vi tror på ...", hvor I egentlig for mig at se, kan komme til at afskære jer fra en ikke ubetydelig del af de Kristne. Hvad har I tænkt på, siden det ser ud som om det er noget, der lige er klistret i enden af grundlaget. Kom I i tvivl, om det øvrige I skrev var tilstrækkeligt, for dem der skulle støtte op om projektet(der poienteres), er det jeres eget bekendelsesbehov, eller er det en bekendelse I mener alle netværkets medlemmer skal have?
Det sunde udgangspunkt for udforskning af kreativiteten, må da vel være det ukontrollerede og frie, måske kaotiske univers. Så kan man i sine projekter udforske sit stof, ved at indføje nogle regler, som man ønsker at arbejde under. Som jeg sagde; ikke alle Kristne bekender sig til treenighedslæren, men har en anden gudsforståelse; ville du ikke være interesseret i, at se hvordan dét kommer til udtryk, når det bruger det kreative sprog. Det kunne være interessant at se, om den ene og den anden forståelse, sætter sig spor i den kreative proces.
Når I altså siger at: Citat: Spændingsfeltet mellem kreativtet og den kristne tro fortjener at blive udforsket.
Så mener jeg det sømmer sig, at åbne i stedet for at lukke. Det er rigeligt at sige "Vort fokus er også rettet mod Gud", som om det var nødvendigt at poientere. Det kan selvfølgelig hjælpe, hvis nogen var i tvivl. Citat: Portalen har sit hjem på www.2Cbase.com
Det kan være, at laCur og Clausen, har arbejdet meget på dette projekt. Jeg synes det er beskrevet godt på hjemmesiden, hvor man kan se at de er kommet frem til, at 2Cbase står for ”Christian Creative Base”.
Det lyder fint, og man kommer til at tænke på, at der kan være behov for at udvikle den kristne kultur og selvbevidsthed, midt i en globaliseret verden. Det kan være spændende, og netværk giver altså noget, det giver ofte forandring og nye idéer. Men, for der er et men, jo stærkere og mere markant, "den kristne kultur" udvikler sig, dets større er der mulighed for skællet bliver til omverden. Erfaringerne taler for sig selv; den kristne kultur bliver lige så vigtig at udbrede, som selve kernen i troen på Gud.
Citat: Det har været en pilgrimsfærd for mig at afsondere dette spændingsfelt. Jeg kunne virkelig godt tænke mig at høre om nogen af jer kender til ønsket om at opleve kreativitet og kunst i forhold til den kristne tro.
Jeg har udforsket min tro, gennem min kunst og finder stor nytte i, at udtrykke sig på mange måder. Man lærer noget om sig selv og den verden man udforsker. Kan man ikke finde andre udtryk for sin tro, end gennem snak, kan det være man ikke ved hvad man snakker om.
Hura for et kreativt tiltag.
Her skal du have et lille kreativt indslag, som er for inspiration til en aktivitet, hvor mange kan være med.
Pax & Bonum
Vandrer
- Så stor en Glæde at finde i Stilheden Gud - עבד יהוה
|
|
Til toppen
|
|
|
#66179 - 10/07/2006 02:37
Kreativitet frem før budskab!
[Re: Vandrer]
|
Bruger
|
Kære Vandrer Mange tak for dit indlæg. Jeg er lige kommet tilbage til webspace efter en uge på ferie. Det er virkelig skønt at se, at du har sat dig ind i tankerne på www.2Cbase.com. Du skriver en masse om nogle sætninger fra grundlag siden, tak for det. Jeg er enig i at det er underligt formuleret og har reformuleret den del. Her har jeg også valgt at fjerne ”vi tror” delen. Det har ikke været vores hensigt at lægge en bestemt teologi over folk, vi har dog et ønske om at gøre det klart at 2Cbase er funderet i den kristne tro. Dette har været en ekstrem svær balance for os. Vi har arbejdet afsindigt meget med grundlaget for at finde de rette ord. Det vi har arbejdet særligt meget med er formål, vision og værdier. Citat: Jeg har udforsket min tro, gennem min kunst og finder stor nytte i, at udtrykke sig på mange måder. Man lærer noget om sig selv og den verden man udforsker.
Du finder stor nytte i, at udtrykke dig på mange måder. Jeg oplever det samme, det er noget af det fantastiske ved at udtrykke sig gennem andet end traditionel tale. Det kreative sprog udmærker sig ved at indeholder så mange frekvenser. Sproget får et langt større råderum.
Hvis vi kigger på oplevelser i penduleringen mellem kreativitet og den kristne tro, så kan jeg fortælle om mit arbejde med teater. Det har været enormt spændende at udforske og eksperimentere med mulighederne gennem teater. Det er blevet til forestillingen ”Pilgrimsvandringen”. Vi spillede sidste år, men fortsætter med en genopsætning til september og oktober. Mere info på www.ordetsteater.dk. Jeg syntes det var fantastisk at opleve hvordan temaer fra livet som kristen blev nuanceret, når vi turde sætte spørgsmålstegn.
Citat: Det sunde udgangspunkt for udforskning af kreativiteten, må da vel være det ukontrollerede og frie, måske kaotiske univers.
Jeg er helt enig. Jeg mener, at kunst og kreativitet fødes i et inspirerende, trykt og frit miljø. Her skal der ikke være for mange rammer der hindre det frie råderum. Der er brug for plads til kaos, hvile, kærlighed og at være på vej.
Så mange mennesker er bundet af budskabet i deres kreativitet. Deres sange handler om Knud der var ked af det, men så mødte han Gud og blev glad igen. Eller laver malerier som kun har kors, røde hjerter og hvide duer... For sådan skal det jo være.
Slagordet fra min side lyder:Kreativitet frem før budskab! Kreativiteten skal genfindes, udforskes, eksperimenteres og efterprøves. Kreativiteten skal på dagsordnen.
Lige nu kribler det. Jeg glæder mig simpelthen så meget til at se, hvad dette netværk vil bære med sig! Glæder mig til at se folk blive inspireret, glæder mig til at se døre blive åbnet. Jeg ser så meget potentiale, og kan ikke vente til at se hvad der sker når det for alvor bliver sluppet løs. Så mange mennesker sidder med evner og gaver, som sjældent bliver set og brugt. Nu gælder det bare om at gøre det sidste lækkert, brugervenligt og brugbart inden vi for alvor offentliggøre portalen.
Jeg håber, at hører mere fra dig Vandrer og andre som ønsker at præge Danmark med det kreative og nytænkende.
De bedste hilsner Jakob la Cour
|
|
Til toppen
|
|
|
#66180 - 10/07/2006 02:42
[Re: anniesr]
|
Bruger
|
Citat: Selv synes jeg det er imponerende med alle de evner vi mennesker egentlig har fået - både inden for kunst, musik, håndværk, sprog og alt muligt andet.
Ja det er i sandhed imponerende.
Citat: Jeg tror vi forstår lidt mere af Guds glæde ved at skabe, når vi selv prøver - og det faktisk indimellem lykkes
Fortæl endelig, er vildt interesseret i at høre din historie om at forstå Guds glæde ved at skabe.
|
|
Til toppen
|
|
|
#66181 - 13/07/2006 00:05
|
Bruger
Reg.: 28/03/2006
|
Sejt jeg kan tegne næsten alting kan det hjælpe ?
|
|
Til toppen
|
|
|
#66182 - 13/07/2006 00:07
|
Bruger
|
Arhaha haha en ord kløver :/Å
|
|
Til toppen
|
|
|
#66184 - 13/07/2006 00:31
|
Bruger
|
hej du skal ikke fortælle mig hvad jeg skal holde mig til ? hvis det er ok og du ønsker noget så PM mig eller ram E-m pepdk@hotmail.com ..
|
|
Til toppen
|
|
|
#66185 - 13/07/2006 00:44
|
Bruger
|
Humor er en del af gud vi ser flere gange at Jesus lo ,Like HUhahah hahah heh he ah ,Lad os lave et simson show på dansk hvor der bliver taget noget gas på hele lortet der er penge i det /``´´´´´´´´´dohhhh den ide skulle ikke på nettet
|
|
Til toppen
|
|
|
#66186 - 14/07/2006 23:53
[Re: Maxtor]
|
Bruger
|
Citat: hej du skal ikke fortælle mig hvad jeg skal holde mig til ?
Er der tale om en person med stor trang til frigørelse og selvstændighed...!?
Citat: hvis det er ok
Hvis hvad er okay?
Citat: og du ønsker noget så PM mig eller ram E-m pepdk@hotmail.com ..
Det skal jeg huske... 
|
|
Til toppen
|
|
|
#66187 - 31/07/2006 15:35
|
Bruger
Reg.: 30/03/2005
Sted: Amager
|
Hej LaCour, Undskyld det sene svar - jeg ved ikke engang om du stadig læser med herinde... Du spurgte: Citat: Fortæl endelig, er vildt interesseret i at høre din historie om at forstå Guds glæde ved at skabe.
Jamen jamen - så får du den. Jeg har tegnet, malet, modelleret og på andre måder udtrykt mig kreativt, siden jeg var gammel nok til at holde en blyant i hånden. Det fede, og det frustrerende ved at skabe noget selv er, efter min mening, at jeg aldrig kan kontrollere det 100%. Men engang imellem sker det fantastiske, at jeg faktisk laver noget jeg er tilfreds med og stolt af. Noget som jeg, når jeg ser på det, ved at det ikke kunne have været anderledes. At det her er superfedt, og at jeg har lavet det - det fik liv gennem mine hænder og jeg har lagt noget af mig selv i det Af en eller anden grund sker det næsten udelukkende for de ting jeg laver på bestillng, eller har tænkt mig at forære væk - I wonder why... For det gør lidt nas at give en ting væk, som jeg selv, gennem dens skabelsesproces, er blevet rigtig glad for.
Det er den følelse jeg tror Gud har siddet med, da han på den syvende dag hvilede sig, efter gentagende gange at have set "at det var godt." Gud er en langt større skaber end jeg er, og den skønhed han har lagt i naturen tror jeg ikke er blevet overgået af nogen kunstner nogensinde. Ligesom mine fingeraftryk er overalt på de ting jeg sidder og fedter med, tror jeg også Gud har sat sit aftryk i os - vi er hans skaberværk, og han tog chancen og forærede os væk til os selv.
Løse tanker til dig, værsågod, og hav en smuk mandag! Mvh
There is a crack in everything, that's how the light gets in. (Leonard Cohen)
|
|
Til toppen
|
|
|
#66188 - 31/07/2006 16:35
Kunstnerens positionering
[Re: anniesr]
|
Bruger
|
Kære Annie Schjelde Mange tak for dit skønne indlæg. Jeg tror, du har fanget en interessant vinkel der. At Gud har sat sit fingeraftryk, det er et smukt billede. Citat: Gud har sat sit aftryk i os - vi er hans skaberværk, og han tog chancen og forærede os væk til os selv.
Gad vide om vi bare er et fingeraftryk? Jeg mener, vi er vel skabt i hans billede. Dvs. at vi bl.a. er skabt med en skabende evne. Vi er skabt med potentiale til at skabe. Måske endda skabt til at skabe...? hmm.. jeg syntes det er svært, og det tror jeg faktisk der er mange mennesker der gør. Jeg ved i hvert fald, at mange mennesker gennem tiden har haft svært ved det. Heriblandt Kierkegaard. Han var jo selv kunstner og led en frygtelig masse under denne byrde. Ikke at jeg er forfærdelig hårdkogt til Kierkegaard, men jeg mener, at han så en problematik i kunstneren. Nemlig at kunstneren implicit eller eksplicit dyrker sin egen afgudsdyrkelse. Jeg tror, det er fordi kunstneren skaber sin egen verden. Denne verden bliver den pågældende kunstner selv herre over, derfor stiller han sig lig Gud. Dette er Gud vist ikke så glad for jf. Lucifer som blev sendt lige lugt i Helvede.. eller hvordan det nu hænger sammen...? hmm.. ja, det er lidt kompliceret. Men kigger man på Grundtvig, hvis slagord var: "Menneske Først, Kristen Saa!", så kunne man med lidt god vilje omformulere til "Kunstner Først, Kristen Saa!" Her ville Grundtvig så blive modvægt til Kierkegaard, da Grundtvig på en måde tilskynder til at kunstneren dyrker sig selv som menneske eller kunstner. Jeg ser nogle vigtige erkendelser fra begge fløje, men tror, overvejer, gisner om, at hemmeligheden ligger i balancen. Altså at man er klar over at man er skabt i Guds billede og derfor indeholder et skabende potentiale, men at man er nødt til at se sig ydmyg overfor den ultimative skaber. Ydmygheden, tror jeg, vil bevare en fra stolthed. Mangel på stolthed i egen kraft føder videre en erkendelse af, at kunstnerens eget skabte univers ikke holder, da kunstneren i sin ydmyghed ser at han kun er en afglans af den ultimative skaber.
Det blev nok en smule for kringlet, er ikke færdig med tankerne omkring kunstnerens positionering i forhold til Gud.
En kærlig hilsen, tanker og springende associationer Jakob la Cour
Følg udviklingen på 2Cbase.com - Fokus på krydsfeltet mellem kreativitet og den kristne tro!
Ændret af laCour (31/07/2006 16:36)
|
|
Til toppen
|
|
|
|