0 registrerede () og
6
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#66074 - 01/07/2006 20:53
Re: Jeg er chokeret
[Re: joppe]
|
Bruger
Reg.: 30/03/2005
Sted: Amager
|
Hej Joppe, Efter min mening er det ikke nødvendigvis et svaghedstegn at stille spørgsmål. Det kan faktisk være sundt engang imellem. Det kan vise, at man ikke nødvendigvis tager de svar der ligger lige for, for givet. At man har lyst til at høre andres mening, før man danner sin egen, det kan vise at man har lyst til at blive udfordret, det kan vise at man har lyst til at blive klogere, det kan vise at man ikke har højere tanker om sig selv end man tror andre kan lære én noget.
Det kan selvfølgelig også indikere, at man er en svag og usikker person, der behøver andre til at tænke for sig.
Men hvem er du, som kan afgøre om det ene eller det andet er tilfældet?
Jeg vil give dig ret i, at Gud har givet os vores hjerner for at bruge dem og at der er (mange) vigtigere ting i livet, end hvilket tøj vi går i og hvilken musik vi hører.
Men det jeg prøver at kommunikere ud er, at de andre ting også kan betyde noget for nogen og det "kurerer" sandsynligvis ikke disse menneskers proportionssans at du kalder deres indlæg og spørgsmål for tåbelige...
Mvh
There is a crack in everything, that's how the light gets in. (Leonard Cohen)
|
|
Til toppen
|
|
|
#66075 - 01/07/2006 21:47
|
Bruger
Reg.: 13/11/2004
|
Hej Joppe, Siden hvornår er man begyndt at udøve tro med sin hjerne Spørgsmålene kan måske virke indlysende, men jeg forstår godt de unges usikkerhed idag mht. nogle af dem, når man tænker på den virkelighed som de vokser op i, hvor der sker et skred i moralstandarderne samtidig med at de lærer at Gud er den samme igår, idag og til evig tid, og at han og hans standarder ikke ændrer sig. "Må jeg godt høre den og den slags musik" Fordi noget musik idag er meget følelseskoldt og ukærligt, indeholder umoralske tekster, og har rytmer der snarere inspirerer til oprør og anarki, end til kærlighed og tro. De unge bombarderes med disse påvirkninger idag, og jeg synes at det er et sundhedstegn at de stiller sig tvivlende overfor disse rytmer, snarere end at sluge det hele råt bare fordi andre gør det. "Må jeg godt gå med det eller det tøj Må jeg godt gå på stranden i bikini Må jeg godt se fjernsyn når det er lækre piger i reklamene" Nogle former for påklædning, eller snarere mangel på samme, inspirerer til seksuelt begær og involverer derfor kyskhedsloven. Guds standarder ændrer sig ikke. Jeg kan også forstå de unges bekymring her for den værste åndelige dræber der findes er overtrædelse af kyskhedsloven. Jesus sagde: "Men jeg siger jer, at enhver, som ser på en andens hustru, så han begærer hende, har allerede bedrevet hor med hende i sit hjerte." (Matt. 5:28) Straffen for hor idag er ikke døden, som den var på moselovens tid, men en åndelig død, som set med evigt perspektiv er en langt værre straf, hvis et menneske ikke omvender sig fra det. Mht. bøger og pc-spil, så er det jo det samme som tv og musik. Det der opbygger og skaber større tro og kærlighed kommer fra den rigtige kilde. Det der inspirerer til det modsatte af kærlighed og tro kommer ikke fra hverken Gud eller Kristus. Jeg forstår virkelig godt menneskers bekymring idag. Vort samfund idag står ikke tilbage for Sodoma og Gomorra og konsekvensen vil blive lige så slem. Mvh John
|
|
Til toppen
|
|
|
#66076 - 01/07/2006 21:55
|
Anonym
Anonym
|
Hej Joppe.  Jeg ved godt hvor du vil hen med dit indlæg, og forstår også godt din frustration over, at vil lader småting styre vores liv, eller lader dem få for stor betydning. Men ser du, ikke alle er lige langt i livet. Ikke alle lever så frit som du tilsyneladende gør, eller tør tage dig den frihed, at gøre. At leve i visse kristne fællesskaber, hvor der ikke tænkes, men hvor der handles ud fra traditioner, er det uhyrligt svært at komme frem med nye tanker, det kræver mod og kvindehjerte.  Derfor forestiller jeg mig, at det er godt lige at vende sine tanker med andre kristne udenfor menigheden, før man evt. selv står frem og sætter ord på sine tanker. Noget andet er, at de andre (vigtigere) emner, er langt sværer at diskutere i en debat. Men du er velkommen til at prøve at drage noget frem. Jeg forsøgte den anden aften med tråden Hvorfor overhovedet leve livet? Men den var der ikke så mange, der turde kommentere på, eller også var de trætte af "endnu én, der ikke kunne finde ud af det"  Jeg håber, du forstår hvor jeg vil hen med dette? Samtidig er jeg meget spændt på, hvad du bringer frem på debatten, for lidt fornyelse her vil være godt 
|
|
Til toppen
|
|
|
#66077 - 01/07/2006 23:17
|
Bruger
Reg.: 01/10/2001
Sted: Nykøbing Mors
|
Hej Joppe. Du chokeres over spørgsmålene, og jeg chokeres over dig.  Jeg kan ikke se, at spørgsmålene er udtryk for at folk ikke kan/vil tænke selv. Tværtimod vil jeg sige. De er vel netop udtryk for, at de tænker og stiller spørgsmålstegn ved den kristne tradition de er opvokset med. En del af de personer der stiller spørgsmålene er sikkert også relativt unge. Altså det er ikke sikkert, at de endnu har fået et så godt kendskab til Bibelen endnu. Derfor er det også ganske naturligt at spørge andre kristne tilråds før man kaster sig ud i at gøre det man er usikker på om er rigtigt. Alt vi gør skal vi jo gøre af tro. Altså i overbevisning om at det ikke er forkert at gøre - ellers skal vi lade være med det. Og her kan debatten være med til at lede en på rette spor, og om ens fornemmelse for hvad der er rigtig og forkert er i overensstemmelse med Guds ord eller ej. (Når det så er sagt, så vil jeg gerne tilstå, at jeg også nogen gange kan chokeres over spørgsmål, som fx den gang en 22-årig pige der er opvokset i IM med børneklub, juniorklub, IMU osv spurgte mig om hvad treenigheden var. Det viste sig, at hun troede treenigheden var "tro, håb og kærlighed"  Jeg tror, at de fleste gerne vil og kan tænke selv, men at det desværre ikke er alle der har lige gode forudsætninger for det  )
|
|
Til toppen
|
|
|
#66078 - 02/07/2006 00:03
|
Bruger
Reg.: 05/06/2003
Sted: København
|
Halløjsa Joppe  For at sige det lige ud, så er det mangel på rammer.. Folk har behov for at kende rammerne for hvordan de kan begå sig mellem andre mennesker.. Og det skal de da også have.. Jeg vil være ærlig og sige lige ud, at jeg foretrækker at de søger rammerne i kristen etik og moral (hvad det end måtte være) end alternativerne (medmindre det er i jødedommen  ).. Jeg har selv arbejdet med muslimske/arabiske unge, der helt savner rammer.. Der kan man tale om frustration der vil noget.. De forstår simpelthen ikke, at der er ting de ikke kan tillade sig at gøre.. Desværre er der flere og flere unge der savner rammer i deres hverdag.. Deres forældre undgår konflikterne pga eventuel misbilligelse fra deres børn, men.. Det er jo netop rammerne der skal på plads, så folk kan begå sig i samfundet.. Jeg tror nu ikke at alle der stiller de nævnte spørgsmål, er unge frusterede unge, men symptomet går igen længere oppe i alderen.. Just my thoughts on the subject.. Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#66079 - 02/07/2006 07:52
[Re: Kefas Ben-Adam]
|
Anonym
Anonym
|
Hej Kefas Jeg har altid holdt meget af bibelens skønne og poetiske måde at forklare hvordan man sætter rammerne for sine børn... Om min far dog bare havde elsket mig noget mere! Ordsp 13,24 Den, der sparer på stokken, hader sin søn, den, der elsker sin søn, tugter ham i tide.De kære nutidens børn får simpelthen ikke tæsk nok, som de gjorde i gamle dage, så de kan forstå hvad det vil sige at respektere sine ældre... 
|
|
Til toppen
|
|
|
#66080 - 02/07/2006 09:51
[Re: ]
|
Bruger
|
Halløjsa  Ja, den altid finurlige Glistrup er vidst tilhænger af det vers du citerer.. Han skulle have fortalt en 10.klasse (efter at de havde haft en længere diskution hvor de havde luftet deres kraftige uenighed med ham), at havde han haft muligheden ville han give dem alle en omgang tæsk.. Så kunne de lære lidt om respekt.. Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#66081 - 02/07/2006 10:58
|
Bruger
|
Jeg tror at enhver, der nogensinde har undervist en 10. klasse indimellem har følt samme indskydelse. Jeg havde en til samfundsfag et helt år - de var skønne, sprudlende, vittige, nogle gange flittige - men så var der de andre gange hvor man bare havde lyst til at give dem en gang høvl. Jeg tror bare tæsk er et almenmenneskeligt udtryk for afmagt... Nå, nu røg jeg sørme Off-Topic igen - tilbage på sporet 
|
|
Til toppen
|
|
|
#66082 - 03/07/2006 11:06
|
Bruger
Reg.: 09/02/2002
Sted: Nørrebro, København
|
Citat:
Halløjsa Joppe 
For at sige det lige ud, så er det mangel på rammer.. Folk har behov for at kende rammerne for hvordan de kan begå sig mellem andre mennesker.. Og det skal de da også have..
Jeg vil være ærlig og sige lige ud, at jeg foretrækker at de søger rammerne i kristen etik og moral (hvad det end måtte være) end alternativerne (medmindre det er i jødedommen )..
Jeg har selv arbejdet med muslimske/arabiske unge, der helt savner rammer.. Der kan man tale om frustration der vil noget.. De forstår simpelthen ikke, at der er ting de ikke kan tillade sig at gøre.. Desværre er der flere og flere unge der savner rammer i deres hverdag.. Deres forældre undgår konflikterne pga eventuel misbilligelse fra deres børn, men.. Det er jo netop rammerne der skal på plads, så folk kan begå sig i samfundet..
Jeg tror nu ikke at alle der stiller de nævnte spørgsmål, er unge frusterede unge, men symptomet går igen længere oppe i alderen..
Just my thoughts on the subject..
Mvh
Hej!
Jeg er helt enig i at unge har brug for rammer. Men er musiksmag, pc-spil og spørgsmålet om man må gå på stranden, de rammer der former et liv?
Jeg bor på Indre Nørrebro i København. Der er mange unge uden rammer i deres liv. Men de rammer de har brug for er omkring hvordan man opfører sig over for andre mennesker, oveholder loven, får en uddannelse etc. Det er en helt anden boldgade end de spørgsmål jeg bliver chokeret over.
mvh.
Joppe
Religionsstuderende, Katolik, Frimurer
|
|
Til toppen
|
|
|
#66083 - 03/07/2006 11:19
|
Bruger
Reg.: 06/06/2006
Sted: Holstebro
|
Hejza! Mennesker er mennesker. Vi er alle forskellige individer. Og så er det jo sådan nogen er skabt som usikker. Jeg er en af dem i mange tilfælde. Men syntes du skal passe på med hvad du skriver. Du kan gøre nogen ked af det... Bare lige tanker om at man skal passe på hvad man lukker ud! Henriette
"Men der er en Gud som jeg lover vil holde dig i hånden HVER gang du har problemer eller er bange, bed og snak med Gud og han vil styrke dig!"
|
|
Til toppen
|
|
|
#66084 - 03/07/2006 11:27
[Re: Buus]
|
Bruger
|
Citat: Hej Joppe,
Siden hvornår er man begyndt at udøve tro med sin hjerne
Altid. Uden enhjerne er det slet ikke muligt at tro 
Citat: Spørgsmålene kan måske virke indlysende, men jeg forstår godt de unges usikkerhed idag mht. nogle af dem, når man tænker på den virkelighed som de vokser op i, hvor der sker et skred i moralstandarderne samtidig med at de lærer at Gud er den samme igår, idag og til evig tid, og at han og hans standarder ikke ændrer sig.
Ja, sagen er vel den at unge ikke lærer at menneskers fortolkning af Gud ikke er den samme igår, idag og i fremtiden. Derfor vil det naturlige være at finde de overordnede tolkninger som har holdt gennem generationers svingede kulturer og ikke gå op i små detaljer der afspegler nutidens tro og kamp mod det man netop nu har noget imod.
Citat: "Må jeg godt høre den og den slags musik"
Fordi noget musik idag er meget følelseskoldt og ukærligt, indeholder umoralske tekster, og har rytmer der snarere inspirerer til oprør og anarki, end til kærlighed og tro. De unge bombarderes med disse påvirkninger idag, og jeg synes at det er et sundhedstegn at de stiller sig tvivlende overfor disse rytmer, snarere end at sluge det hele råt bare fordi andre gør det.
Musik er et fremragende eksempel på hvor tåbeligt det er at bruge nutidens opfattelser for at definiere Guds vilje. Vi kan allesammen blive enige om at der findes moderne musik som ikke ligefremt er religiøst. Men er vi lige så enige hvis vi ser på musik i fortiden? Mine forældres generation syntes at Elvis, Beatles og Rolling Stones var djævlens lejesvende med deres dybt umoralske musik. Før dem var det den nye rockmusik. Længre tilbage var det Jazz og swing der var fjenden. Ja, selv Mozart, Tjaikovski, Bach og Chopin blev set som musiker inspirerede af hin onde.
Citat: "Må jeg godt gå med det eller det tøj Må jeg godt gå på stranden i bikini Må jeg godt se fjernsyn når det er lækre piger i reklamene"
Nogle former for påklædning, eller snarere mangel på samme, inspirerer til seksuelt begær og involverer derfor kyskhedsloven. Guds standarder ændrer sig ikke. Jeg kan også forstå de unges bekymring her for den værste åndelige dræber der findes er overtrædelse af kyskhedsloven. Jesus sagde:
"Men jeg siger jer, at enhver, som ser på en andens hustru, så han begærer hende, har allerede bedrevet hor med hende i sit hjerte." (Matt. 5:28)
Straffen for hor idag er ikke døden, som den var på moselovens tid, men en åndelig død, som set med evigt perspektiv er en langt værre straf, hvis et menneske ikke omvender sig fra det.
Spørgsmålet er om det er en pige i bikini der inspirerer til begær, eller om det er frygten for begær i kombination med en pige i bikini der er problemet. Jeg tror ikke det er særligt normal at man opildes til hor hver gang man ser en person i badetøj. Holder man sig væk fra strande så finder man nok noget andet man tænder på og så kører den. Måske skulle vi indføre burkaer for at beskytte os for disse tanker 
Jeg kan godt se problemet om en ung spørger om hvordan han/hun kan styre sit begær når vedkommende er på en strand. Men når en person spørger om man kan gå med bikini, da ANDRE måske muligvis vil tænke syndigt. Skal jeg indrette hele mit liv så andre ikke risikerer at tænke syndigt? Jeg ved ikke hvad der opilder lyst i andre mennesker. Jeg går i det tøj jeg synes er pænt, behageligt og god smag. Hvis det viser sig at jeg ikke kan få fred i det tøj, må jeg da finde noget andet. Jeg kan ikke bruge hele livet på at bekymre mig over hvad andre måske vil tænke.
Citat:
Mht. bøger og pc-spil, så er det jo det samme som tv og musik. Det der opbygger og skaber større tro og kærlighed kommer fra den rigtige kilde. Det der inspirerer til det modsatte af kærlighed og tro kommer ikke fra hverken Gud eller Kristus. Jeg forstår virkelig godt menneskers bekymring idag. Vort samfund idag står ikke tilbage for Sodoma og Gomorra og konsekvensen vil blive lige så slem.
Mvh John
Det ser jeg som endnu et fortolkningsspørgsmål. Det vigtige er oplysning. Nu ved jeg at du ikke er den store tilhængere af oplysning og viden, da den kan rokke ved en tro, men så længe man ved hvad der er fiktion underholdning, sjov og ballade, så kan man i god tro lade sig underholdes af ting der ikke altid handler om Gud og Jesus.
mvh.
Joppe
|
|
Til toppen
|
|
|
#66085 - 03/07/2006 11:59
|
Bruger
Reg.: 15/10/2001
Sted: Silkeborg
|
Hej Joppe Et eller andet sted vil jeg give dig ret, men alligevel ikke. Jeg syntes ikke der er noget der hedder konsekvent dumme spørgsmål - kun dumme svar. Jeg kan derfor ikke se noget problem i, at mennesker prøver at forholde sig til, hvad de beskæftiger sig med og går op i, og vurderer dette med andre. Citat: Derfor vil det naturlige være at finde de overordnede tolkninger som har holdt gennem generationers svingede kulturer og ikke gå op i små detaljer der afspegler nutidens tro og kamp mod det man netop nu har noget imod.
Men hvad er "overordnede tolkninger" og hem skal definere, hvad "overordnede tolkninger" er? Hvis man ikke hele tiden forholder sig kritisk til omverdenen, vil man heller ikke se nogen faresignaler. Det er ofte de små ting der eskalerer, fordi de netop handler om at gå lige til grænsen og helst lidt over. På længere sigt vil de små ting rykke de "overordnede tolkninger".
Citat: Mine forældres generation syntes at Elvis, Beatles og Rolling Stones var djævlens lejesvende med deres dybt umoralske musik.
Enig. Men at du stiller spørgsmål er ikke det samme som at være imod musikken. Hvis nu netop dine forældre havde stillet spørgsmål med musikken for at få den debateret, kan det være de havde indset, at et musikinstrument der kører på 220 volt ikke nødvendigvis bruger djævelen som generator. Højst sandsynligt var dine forældre ukritiske overfor en højere instans i kirken. Spørgsmål ville have oplyst dem bedre. Så husk spørgsmål ikke nødvendigvis resulterer i forbud.
Citat: Skal jeg indrette hele mit liv så andre ikke risikerer at tænke syndigt?
Hmm, tja det skal du vel ifølge bibelen - den der bringer andre til fald skal selv gå til grunde. Men i praksis tror jeg ikke det kan lade sig gøre.
Citat: ... men så længe man ved hvad der er fiktion underholdning, sjov og ballade, så kan man i god tro lade sig underholdes af ting der ikke altid handler om Gud og Jesus.
Fuldkommen ukritisk?
Undskyld ulejligheden
|
|
Til toppen
|
|
|
#66086 - 03/07/2006 12:21
|
Bruger
|
Halløjsa..
Jeg tror det er helt basalt de mangler rammer.. Det er jo ikke kun "hvad kan jeg tillade mig at sige til andre mennesker", men det rent basale børneopdragelse... Man ser jo helt unge piger, gå rundt i tøj der viser mere end det skjuler.. Hvorfor siger forældrerne ikke fra overfor det??
Jeg ved ikke om jeg har ret, men jeg tror det har noget med det at gøre..
Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#66087 - 03/07/2006 16:05
|
Bruger
|
Citat: Ordsp 13,24 Den, der sparer på stokken, hader sin søn, den, der elsker sin søn, tugter ham i tide.
De kære nutidens børn får simpelthen ikke tæsk nok, som de gjorde i gamle dage, så de kan forstå hvad det vil sige at respektere sine ældre...
Uha, du skal ikke gå særlig langt for at støde på i hvert fald én der mener, at nogle unger vist havde bedre af afklapsning engang imellem frem for ansvarsløs pædagogik.
Det bliver ikke bedre af militærets nye værnepligtsstruktur, for det er min klare overbevisning at en hel del burde tvangsindskrives til et års værnepligt, så de kan lære diciplin og respekt. Desværre er mange unge mænd i dag jo simpelthen for dumme til at aftjene værnepligt.!!
Undskyld ulejligheden
|
|
Til toppen
|
|
|
#66088 - 03/07/2006 18:27
[Re: Machine_A]
|
Bruger
Reg.: 20/01/2005
Sted: Århus
|
MA skrev: Citat: Uha, du skal ikke gå særlig langt for at støde på i hvert fald én der mener, at nogle unger vist havde bedre af afklapsning engang imellem frem for ansvarsløs pædagogik.
Hørt! Jeg er modstander af at tæve sine børn, men nogle gange kan en røffel være det eneste, der virker. Ser jeg tilbage var det også sandt om mig selv i flere tilfælde.
Men ansvarsløs pædagogik behøver man jo heller ikke nævne som det eneste alternativ til afklapsning. Asvarsfuld pædagogik, respekt og rationelle begrundelser for opførsel virker også - omend det dog virker bedre på nogle end på andre, og ofte virker bedre efterhånden som børnene bliver ældre.
Citat: Det bliver ikke bedre af militærets nye værnepligtsstruktur, for det er min klare overbevisning at en hel del burde tvangsindskrives til et års værnepligt, så de kan lære diciplin og respekt.
Aaaarh, morfar. Militæret er altså ikke svaret på alt angående disciplin og respekt. Der er en hel del at sige for at skabe de korrekte idealer fremfor at tæve dem ind i folk med marcheren i takt - og undervisning i at slå ihjel på effektive måder. Der er absolut ingen grund til at uddanne folk i at slå ihjel og bære våben - hvis det er sådan, at disciplinen i militæret ikke er nogen garanteret holdning efter man kommer ud derfra. Det kan gøre problemet endnu værre end simpel ulydighed eller disrespekt...
Det er jo problemet med tvang. Den udløser ofte trods, som så udløser mere tvang, og så videre - indtil én af parterne knækker. Og alt andet lige er det næppe militæret, der knækker før den værnepligtige. Værnepligten er defekt, både som opdragelse og forsvarsvedligeholdelse, hvis jeg skulle være dommer i den sag.
"...there is no greater, nobler, more heroic form of devotion than the act of a man who assumes the responsibility of thinking."
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#66089 - 03/07/2006 21:51
[Re: Claus Due]
|
Bruger
|
Hej Claus
Vi er ganske enige om at ansvarsfuld pædagogik er vejen frem, men også som du skriver først når ungerne er større. Og det kræver en hel del af forældre at udøve dette.
Hvad angår militæret - ja, godt nok er jeg ikke morfar, men jeg er helt sikkert af den gamle skole når det kommer til afretning af unge.Ikke nødvendigvis at de skal "militariseres" men da jeg var ansat der - og også mens jeg selv var værnepligtig - syntes jeg alligevel der trådte mange frem, hvorom jeg tænkte at de manglede så meget omløb i hovedet omkring hvordan man omgås andre mennesker (for nu at sige det på den måde) at de kun havde godt af at finde ud af, at det ikke altid hverken var dem der var i centrum, at de ikke altid kunne bestemme, at de ikke altid kunne få deres vilje samt at løbet altså bare blev kørt - med eller uden dem.
Så min sikkert overraskende holdning er, at nutidens folkeskole sprutter møgforkælede, egocentrerede, usamarbejdsvillige og urealistiske unge mennesker ud - og militæret forbereder dem til samfundet og erhvervslivet. Nu er der desværre kun erhvervsliver til at klare dén opgave. Eller forældrene selvfølgelig, hvis de ellers gad tage sig sammen.
Undskyld ulejligheden
|
|
Til toppen
|
|
|
#66090 - 04/07/2006 06:49
|
Bruger
|
Hej MA Jeg er bare nysgerrig efter at få svar på et personligt (for emnet fagrelevant) spørgsmål - men om du svarer er op til dig selv: Har du selv børn? 
|
|
Til toppen
|
|
|
#66093 - 04/07/2006 19:24
Re: Børn
[Re: anniesr]
|
Bruger
|
Hej Schjelde, Citat: ... Fordi jeg har den tese, at folk som selv har børn ofte udtaler sig mere ydmygt (realistisk?) om opdragelsen af samme.... Jeg skulle bare lige have den bekræftet
Og her gik jeg og troede, at havde man selv været barn og kunne man huske sin opdragelse, ville det være nok til at komme med ydmyge (realistiske? - hvorfor egentlig det spørgsmål?) pointer desangående.
Der er jo heller intet i vejen for, at jeg fx som udenforstående betragter et barns opdragelse... godtnok har jeg ikke nogen umiddelbar følelsesmæssig investering i det, men hvem siger, at man skal have børn selv for at kunne sige noget fornuftigt om at opdrage dem? Kunne det ikke lige så let forholde sig sådan, at folk der har børn har en tendens til at lade sig forblænde af de små englebasser - for ens egne børn ville jo aldrig gøre, hvad andres børn går og gør...
Det er bare nogle ideer. Jeg mener også man skal være kærlig overfor sine børn - men det er ikke altid muligt at løse en konflikt med kærlighed alene. Nogle gange virker kun fysisk overskuelige konsekvenser.
Det bør dog også være det sidste man gør, og aldrig det eneste.
PS: om børneopdragelse mener jeg fx også, at man aldrig skal lyve for sine børn uanset hvor meget man ønsker at skærme dem. Spørger de, skal de have svar. Prompte og hudløst ærligt om nødvendigt.
Ændret af Claus Due (04/07/2006 19:26)
|
|
Til toppen
|
|
|
#66094 - 06/07/2006 18:17
[Re: Claus Due]
|
Bruger
|
Hej Claus, Hm, jeg tror måske du har opfattet mit indlæg lidt mere seriøst, end det egentligt var ment. Men nuvel, det kunne jeg jo bare have gjort klarere... Citat: Der er jo heller intet i vejen for, at jeg fx som udenforstående betragter et barns opdragelse...
Det er der ikke nej - slet ikke! Min oplevelse er bare, at folk uden børn (som f.eks. jeg selv og MA) har let ved at pege forældre/læreres fejl ud, og fortælle dem, hvad de skal gøre anderledes, for at få bedre børn. Men vi ved ikke hvordan vi selv ville klare opgaven - fordi vi ikke selv har prøvet (jeg opdrager ihærdigt på mine mange småsøskende, men jeg tror ikke det gælder - det er bare fritidsbeskæftigelse, for hovedansvaret er jo ikke mit!). Det er her, det ydmyge og realistiske kommer ind. Jeg vil prøve at forholde mig ydmygt til opgaven at være forælder - indtil jeg får et realistisk billede af den... (Derefter må jeg selvfølgelig meget gerne stadig være ydmyg - men jeg har nok mere mandat til at udtale mig kategorisk )
Det var vist det, der var min pointe.
Resten er jeg umiddelbart enig med dig i. Men igen - jeg vil gerne selv stå i situationen, før jeg vil svare klart HVOR enig jeg er - jeg tror ikke det er så ligetil og principielt.
Mvh.
|
|
Til toppen
|
|
|
#66095 - 06/07/2006 18:37
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej Schelde - og I andre -
- hmm ja, det er meget individuelt, det her, men overordnet ser det sådan ud for mig:
De, der selv har fået velfungerende børn, som vokser op og trives og opfører sig til deres forældres glæde og stolthed - de er de allerværste til at dømme andre forældre!
De har nemlig tit en tendens til at tage deres vellykkede afkom som et udtryk for, at deres måde at være far og mor på er den helt helt rigtige, og se med foragt på de forældre, som har frække, dumme børn, som opfører sig helt forkert, skulker fra skolen og ryger hash og det der er værre ... Det er forældrenes skyld, nemlig!
Her kommer dette ind i billedet: fødes børn som ubeskrevne blade, der bare skal opdrages efter reglerne, eller er de allerede længe inden start vidt forskellige englebæster med hver deres bagage ... ? Det er der en del, der tyder på ....
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#66096 - 06/07/2006 19:06
[Re: kristina]
|
Bruger
|
Hej Kristina... Ja, diskussionen om arv og miljø er nok langt fra slut endnu... Generelt tror jeg bare der er mange ting vi ikke forstår - men det må jo provokere os til at prøve at blive klogere! Du har ret i at mange bebrejder forældrene, at børn er som de er - men der er jo mange andre ting der har indflydelse på børn idag (medier, venner, pædagoger osv) både i den gale og rigtige retning. Og selv om forældrenes indflydelse er stor, i hvert fald i de første vigtige opstartsår, så tror jeg i sidste ende, at vi børn af vores forældre nok er helt vores egne. Jeg vælger i hvert fald at tro at tro, at jeg er. Jeg kommer aldrig videre, hvis jeg skal bebrejde mine forældre for min opvækst, hvad der nu måtte være galt med mit verdensbillede, selvbillede og min opførsel. Når jeg kører i 5A'eren klokken midnat en onsdag aften ved siden af to 13-årige piger iført navlepiercinger, lipgloss, affarvet hår og ikke så meget andet, kan jeg spørge mig selv om jeg overhovedet tør sætte børn i verden - for hvad nu hvis......... Hvis det bare ikke lykkes? Hverken for mig eller ungen? Hvis fejl er det? Er det nogens fejl? Forældrenes? Bedsteforældrenes? Oldeforældrenes? Samfundets? Men der hvor mine jordiske forældre ikke slår til, tager Gud over - og der hvor jeg ikke kan slå til overfor mine børn, må jeg lægge dem i hans hånd... Det giver mig en eller anden art tryghed i det alligevel. Strøtanker herfra  (Og hvorfor fandt JEG ikke på udtrykket englebæster det er jo vildt rammende, på den hyggelige og genkendelige træk-på-smilebåndet-måde)
|
|
Til toppen
|
|
|
#66097 - 06/07/2006 19:41
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Annie - ja vi må finde ud af, hvis skyld det er, når noget ikke går godt: de ansvarlige må findes og mobbes! Var det butleren? Samfundet? Skolen? Oldeforældrene? De dårlige kammarater? Nejnej, det var jo Adam og Eva!!! - det er deres skyld det hele! Og så alligevel: "Forlad os vor skyld! Herre, tag dig af vores kære, tag dig af os, vejled os, led os af rette stier, forbarm dig over os .. For (Ef. 2,10) For hans værk er vi, skabt i Kristus Jesus til gode gerninger, som Gud forud har lagt til rette for os at vandre i. (Ef. 2,10) Ingen har lovet, at "det" skal gå godt! "Man kan, hvad man vil" - den sætning hørte jeg tit som barn, det blev jeg altid så ked af at høre - jeg troede dem jo - men sikke dog noget eventyrligt vrøvl! De skulle hellere have læst 2. Korinterbrev højt for mig, skulle de" : Derfor er jeg godt tilfreds under magtesløshed, under mishandlinger, under trængsler, under forfølgelser og vanskeligheder for Kristi skyld. For når jeg er magtesløs, så er jeg stærk. Men der skulle desværre gå mange, mange år, for jeg opdagede, at det havde gamle Paulus fuldstændig ret i! Hvilken befrielse! Og 2.Pet 5,7: .. og kast al jeres bekymring på ham, for han har omsorg for jer. Tænk et tilbud! Ikke bare ydmygt og forsigtigt lægge bekymringerne fra sig, men direkte kaste dem - hen til Ham, som har overblikket og vil os det allerbedste ..  kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#66098 - 07/07/2006 01:01
|
Bruger
Reg.: 28/03/2006
|
Hej til alle dine må må må spørgsmål .Så er det vel op til den enkeltes samvitighed er det ikke ?? Hvad er det der chokere dig ? at i ved så lidt om så lidt.
Hvad så er du en indviget frimure ? er du en sand katolik og har du nogen ide om hvad det er jeg siger?
Jeres uvidenhed trætter mig undersøg mine påstande. Hvem gav Nordkorea missil teknologi og atom magt og hvornår Hvem gav iran det samme hvem trak terror åget ned over vores skulder da Øst vest forsvandt Og hvorfor
Muslimer og østerlændinge bundet på den ene side og vesten med deres altvidende ligegyldige kultur under terror åget og lige i midten min øjesten
For at i ikke skal fortvivle vil jeg huske jer på disse påstande at en dag vil de smede våben om til plovjern.
|
|
Til toppen
|
|
|
#66100 - 07/07/2006 10:57
|
Bruger
|
Ja - det er let at være bedrevidende når man ikke selv har noget i klemme...  Vi bliver nok allesammen klogere en dag! Eller?
|
|
Til toppen
|
|
|
#66101 - 07/07/2006 11:05
|
Bruger
|
Rent personligt er jeg selv pissenervøs for at blive far.. Det er meget fint at jeg har en masse holdninger og idéer, men det er altså noget andet når man står i situationen.. Jeg håber dog, at jeg har lært nok af mit eget liv til at give en positiv inflydelse på mine børn (når de kommer  ) Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#66105 - 07/07/2006 11:49
|
Bruger
|
Citat: Hej Kefas
Jeg har altid holdt meget af bibelens skønne og poetiske måde at forklare hvordan man sætter rammerne for sine børn... Om min far dog bare havde elsket mig noget mere!
Ordsp 13,24 Den, der sparer på stokken, hader sin søn, den, der elsker sin søn, tugter ham i tide.
De kære nutidens børn får simpelthen ikke tæsk nok, som de gjorde i gamle dage, så de kan forstå hvad det vil sige at respektere sine ældre...
Hej
Jeg fik rigeligt med tæsk som barn, men ved ikke om det hjalp ret meget. Det handler ikke om tæsk, det handler om at tænke sig en lille smule om 
mvh.
Joppe
|
|
Til toppen
|
|
|
#66106 - 07/07/2006 12:12
[Re: Lord Dean]
|
Bruger
|
Citat: Hej Joppe.
Du chokeres over spørgsmålene, og jeg chokeres over dig.
Det er helt i orden. Vi har, i flere år, været uenige om mange ting 
Citat: Jeg kan ikke se, at spørgsmålene er udtryk for at folk ikke kan/vil tænke selv. Tværtimod vil jeg sige. De er vel netop udtryk for, at de tænker og stiller spørgsmålstegn ved den kristne tradition de er opvokset med.
Så tror jeg du misforstår mig. Jeg er chokeret over at man overhuvede fylder sit hoved med disse ting. I min verden (og jeg siger ikke det er den rigtige verden for alle) så stiller man ikke ret store spørgsmål om tradition hvis man spørger om den eller den musik er god nok. En opgørelse ville være at indse at disse spørgsmål ikke har den store betydning i hvordan man lever sit liv.
Citat: En del af de personer der stiller spørgsmålene er sikkert også relativt unge. Altså det er ikke sikkert, at de endnu har fået et så godt kendskab til Bibelen endnu. Derfor er det også ganske naturligt at spørge andre kristne tilråds før man kaster sig ud i at gøre det man er usikker på om er rigtigt. Alt vi gør skal vi jo gøre af tro. Altså i overbevisning om at det ikke er forkert at gøre - ellers skal vi lade være med det. Og her kan debatten være med til at lede en på rette spor, og om ens fornemmelse for hvad der er rigtig og forkert er i overensstemmelse med Guds ord eller ej.
Nu tror jeg ikke at det er nødvændigt at kende bibelen godt for at afgøre om musiksmag, tøj og andet afgør ens frelse eller gode liv. Det er sundt fornuft, noget jeg tror unge har selv om de ikke altid bruger det.
Citat: (Når det så er sagt, så vil jeg gerne tilstå, at jeg også nogen gange kan chokeres over spørgsmål, som fx den gang en 22-årig pige der er opvokset i IM med børneklub, juniorklub, IMU osv spurgte mig om hvad treenigheden var. Det viste sig, at hun troede treenigheden var "tro, håb og kærlighed" Jeg tror, at de fleste gerne vil og kan tænke selv, men at det desværre ikke er alle der har lige gode forudsætninger for det )
Det chokerer mig ikke spår. De mest uvidende omkring kristendom er ofte dem der er vokset op med det og aldrig sat spørgsmål omkring noget i deres tro.
mvh.
Joppe
|
|
Til toppen
|
|
|
#66107 - 07/07/2006 12:15
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Karsten - som gammel rotte i faget vil jeg foreslå dig at lade være med at spekulere hvordan de der superforældre nu lige bar sig ad med at frembringe det ønskede produkt - i hvert fald ikke med henblik på at efterligne deres pædagogik. Ethvert barn er unikt - en enestående Guds skabning - forskelligt fra alle andre - Men kærlighed går ingen galt i byen med!  Så hvis du elsker at være far, vil dit barn elske at være barn - det tror jeg - og ønsker dig Guds velsignelse i fader-kaldet! kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#66108 - 07/07/2006 12:18
|
Bruger
|
Hej joppe Citat: Hvorfor tage det så personligt? Jeg kommenterer et generelt fænomen der fylder meget her på jesusnet. Jeg chokeres over det og hvorfor skulle jeg ikke gøre det? Skal jeg passe på med hvad jeg chokeres over?
Jeg kritiserer ikke usikre individer. Jeg siger bare at jeg er chokeret over hvor meget disse spørgsmål fylder i folks liv.
Hmm, jeg syntes nu du kritiserer en anelse i dit første indlæg. Det var nu ikke det jeg ville kommentere, men alligevel, en anelse syntes jeg. Eksempelvis dine udtalelser: alle disse tåbelige indlæg er ikke helt pænt overfor dem der skriver, Hvad med at tænke selv? Hvad med at bruge den hjerne Gud har skabt til os? er da en anelse nedladende? Er det overhovedet noget at tænker over - og det spørger du ligefrem om?
Det jeg egentlig ville kommentere var det, at du jo ikke kan forvente, at alle går lige så meget op i "livets store spørgsmål" ligesom du gør. Andre mennesker har jo hver deres ting at gå op i. Så på en måde kan jeg godt forstå du er chokeret, men på den anden side forstår jeg ikke du overhovedet nævner det, da jeg ikke kan se hvad det skal gavne nogen at få at vide, at du syntes de spilder deres liv ved ikke at gå op i de ting, du går op i.
Engang imellem kan jeg nu også mumle: Tænk! Overvej! Men ligesom jeg ikke interesserer mig lige så meget for at besøge 68 tøjforretninger for at købe en t-shirt, som kvinder gør, nytter det vel ikke noget at forsøge at tale dem til fornuft. For i sidste ende kan det ligesåvel være mig, der er den ufornuftige.
Så hermed: Jeg chokeres over at du chokeres over, at folk går op i forskellige ting. 
Undskyld ulejligheden
|
|
Til toppen
|
|
|
#66109 - 07/07/2006 12:26
|
Bruger
|
|
|
Til toppen
|
|
|
#66110 - 07/07/2006 12:42
|
Ordstyrer
Bruger
|
Til lykke Karsten! Og ja! - - Ja til alt hvad du skriver. Det er nu ikke strengt nødvendigt at være skør .. - men det hjælper!  - (- tror du bliver far i verdensklasse!  ) kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#66111 - 07/07/2006 12:56
|
Bruger
|
|
|
Til toppen
|
|
|
#66113 - 07/07/2006 13:19
|
Bruger
|
Citat: Hej joppe
Citat: Hvorfor tage det så personligt? Jeg kommenterer et generelt fænomen der fylder meget her på jesusnet. Jeg chokeres over det og hvorfor skulle jeg ikke gøre det? Skal jeg passe på med hvad jeg chokeres over?
Jeg kritiserer ikke usikre individer. Jeg siger bare at jeg er chokeret over hvor meget disse spørgsmål fylder i folks liv.
Citat:
Hmm, jeg syntes nu du kritiserer en anelse i dit første indlæg. Det var nu ikke det jeg ville kommentere, men alligevel, en anelse syntes jeg. Eksempelvis dine udtalelser: alle disse tåbelige indlæg er ikke helt pænt overfor dem der skriver, Hvad med at tænke selv? Hvad med at bruge den hjerne Gud har skabt til os? er da en anelse nedladende? Er det overhovedet noget at tænker over - og det spørger du ligefrem om?
Jeg kan godt se at det virker nedladende. Det var ikke min hensigt. Jeg lod mig rives med af min frustration og undskylder mange gange.
Citat: Det jeg egentlig ville kommentere var det, at du jo ikke kan forvente, at alle går lige så meget op i "livets store spørgsmål" ligesom du gør. Andre mennesker har jo hver deres ting at gå op i. Så på en måde kan jeg godt forstå du er chokeret, men på den anden side forstår jeg ikke du overhovedet nævner det, da jeg ikke kan se hvad det skal gavne nogen at få at vide, at du syntes de spilder deres liv ved ikke at gå op i de ting, du går op i.
Jeg var chokeret og ville udtrykke min undren over at sådan nogle ting kan betyde så meget i folks liv.
Citat:
Engang imellem kan jeg nu også mumle: Tænk! Overvej! Men ligesom jeg ikke interesserer mig lige så meget for at besøge 68 tøjforretninger for at købe en t-shirt, som kvinder gør, nytter det vel ikke noget at forsøge at tale dem til fornuft. For i sidste ende kan det ligesåvel være mig, der er den ufornuftige.
Jeg kan ikke se hvad godt der kommer ud af at bekymre sig om "ligegyldige" ting. Men det er klart. Hvis folk ønsker at lade musiksmag, tøj og computerspil styre deres liv, så skal de have lov til det. Men det chokerer mig stadig 
Citat: Så hermed: Jeg chokeres over at du chokeres over, at folk går op i forskellige ting.
hehe...det kan jeg godt se. vi kan vende og dreje det her til en uendlelighed.
mvh.
Joppe
|
|
Til toppen
|
|
|
#66114 - 07/07/2006 13:49
|
Bruger
|
Citat: Hej Joppe
Et eller andet sted vil jeg give dig ret, men alligevel ikke. Citat: Men hvad er "overordnede tolkninger" og hem skal definere, hvad "overordnede tolkninger" er? Hvis man ikke hele tiden forholder sig kritisk til omverdenen, vil man heller ikke se nogen faresignaler. Det er ofte de små ting der eskalerer, fordi de netop handler om at gå lige til grænsen og helst lidt over. På længere sigt vil de små ting rykke de "overordnede tolkninger".
Overordnede ting kunne være: Hvordan er jeg som menneske. Hvordan lever jeg mit liv. Hvordan opfører jeg mod mine medmennesker.
Det hele handler om fokus, og det er netop det jeg er chokeret over. Man kan bruge sit liv på at fokusere på potentielle faresignaler og glemme overblikket. Man kan også fokusere på det overordnede og se at små ting ikke rykker ved ret meget hvis man fokuserer på det overordnede.
Citat:
Enig. Men at du stiller spørgsmål er ikke det samme som at være imod musikken. Hvis nu netop dine forældre havde stillet spørgsmål med musikken for at få den debateret, kan det være de havde indset, at et musikinstrument der kører på 220 volt ikke nødvendigvis bruger djævelen som generator. Højst sandsynligt var dine forældre ukritiske overfor en højere instans i kirken. Spørgsmål ville have oplyst dem bedre. Så husk spørgsmål ikke nødvendigvis resulterer i forbud.
Der var mange der stillede spørgsmål den gang. Men hvilken forskel gjorde det? Folk stiller de samme spørgsmål idag. At stille spørgsmål om hvilken musik der er god eller slet, er ikke oplysning. At blive bevidst om at musik ikke afgør ens frelse nærmer sig noget jeg ville kalde oplysning.
Citat:
Hmm, tja det skal du vel ifølge bibelen - den der bringer andre til fald skal selv gå til grunde. Men i praksis tror jeg ikke det kan lade sig gøre.
Lige præcis! Det kan ikke lade sig gøre. Hvorfor bekymre sig og lade sit liv styre af noget der ikke kan lade sig gøre?
Citat: ... men så længe man ved hvad der er fiktion underholdning, sjov og ballade, så kan man i god tro lade sig underholdes af ting der ikke altid handler om Gud og Jesus.
Fuldkommen ukritisk?
For at vide noget må man stille sig kritisk til det. Derfor kan man ikke vide hvad der er underholdning og alvor hvis man ikke er kritisk. Men denne diskution går slet ikke så langt. Folk vil vide hvad de skal vælge og vælge fra. De stiller sig måske kritisk til det ene eller det andet, men de stiller sig ikke kritisk til hele principen om at gå op i småting. Det jeg prøver at sige er at man kan diskutere (mer eller mindre kritiskt) om den ene slags musik er god eller ond. Men man stiller sig ikke kritisk til om det overhovedet er noget at snakke om.
mvh
Joppe
|
|
Til toppen
|
|
|
#66115 - 07/07/2006 14:01
|
Bruger
|
Hej joppe.
Tak for svaret.
Jeg prøver lige, om jeg kan komme lidt udenom at få det til at lyde, som om det ikke er i orden at være chokeret. Det er i hvert fald ikke det jeg vil sige.
Spørgsmålene om musik (f.eks.) behøver jo ikke være så store i folks liv, selv om de tænker over dem. Man kan jo stille det op på en anden måde og spørge, om man bare skal være aldeles ukritisk til alt, hvad der ikke er "store spørgsmål"? Det har du sådan set svaret på med ordene "Tænk! Overvej!" og det er jo rigtigt. Men man tænker og overvejer vel mindst lige så godt - hvis ikke bedre - ved at høre andres mening.
Undskyld ulejligheden
|
|
Til toppen
|
|
|
#66117 - 07/07/2006 15:16
|
Bruger
|
Hej joppe. Citat: Mit indtryk er at folk der stiller disse spørgsmål ikke er ude efter at tænke kritiskt. De vil vide om man må det ene eller det andet.
Det er selvfølgelig uheldigt. Det minder måske lidt om nogle i den helt ældre generation, for hvem kortspil, makeup, farverigt tøj og andre ting er aldeles bandlyst ifølge troen (selv om de ikke helt liiige kan finde hvor det står henne i bibelen).
Nuvel, jeg har ikke helt den samme opfattelse af spørgsmålene herinde, men det er jo også i orden vi ser dem forskelligt. Men faktisk kan jeg også nogle gange ønske at høre, eks. hvad musik andre lytter til for at vurdere det. Jeg har eks. nogle singler med Marilyn Manson, hvilket mange kristne bliver chokerede (he he) over.
Omvendt tænker jeg selv lidt "øh nåeh?" når nogen hører ... f.eks. System Of A Down (he he, Schjelde - jeg driller bare lidt) og lignende bands. Jeg kan godt forstå hvis nogen er i tvivl om, om man "må" høre sådan noget musik. Omvendt hører jeg selv hvad jeg har lyst til uden megen spekulation om man "må" men måske med interesse i hvad andre hører.
Det kunne dermed være interessant med en "Hvad MÅ man egentlig som kristen" tråd. Måske har der været flere af disse før?
Undskyld ulejligheden
|
|
Til toppen
|
|
|
#66118 - 07/07/2006 15:51
|
Bruger
|
Hej Schjelde (gammel vane, jeg tror jeg vil begynde at kalde dig Annie  ), Citat: Resten er jeg umiddelbart enig med dig i. Men igen - jeg vil gerne selv stå i situationen, før jeg vil svare klart HVOR enig jeg er - jeg tror ikke det er så ligetil og principielt.
Det tror jeg heller ikke det er. Det er også derfor jeg ikke udtaler mig kategorisk om det, men nøjes med at relatere det til mig selv og de personer, jeg har kendt hele vejen igennem deres opvækst (en flok på omkring 10). For denne gruppe, og for mig personligt, kan jeg stå fuldt inde for hvad jeg skrev. Også det om kindhestene. (her vist med én på hver kind).
Børn.. jo, tjah, tjoh... det er ikke noget jeg pt. har travlt med at få. Af flere grunde, men primært at jeg ikke har behovet, trangen eller lysten (hvis de altså overhovedet er forskellige). Og så pga. bleerne.
"...there is no greater, nobler, more heroic form of devotion than the act of a man who assumes the responsibility of thinking."
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#66119 - 07/07/2006 17:55
|
Bruger
|
Hej Joppe, Citat: Mit indtryk er at folk der stiller disse spørgsmål ikke er ude efter at tænke kritiskt. De vil vide om man må det ene eller det andet.
Du har ret i at hvis det er det eneste de vil, så er det alt for nem en løsning. Men, jeg kom lige til at tænke på: Hvad synes du så om de svar der bliver givet på de spørgsmål du ikke bryder dig om?
Så vidt jeg husker, opfordrer de fleste af svarene folk til at bruge deres bibel og deres sunde fornuft - jeg kan ikke huske at have læst et svararkiv-svar, som direkte siger at en nederdel skal være mindst otte cm under knæet - selv om det måske var det spørgsmålet gik på!
Så... Tror du ikke det er godt at de usikre unge spørger, og får ordentlige svar? Hvordan skal de ellers lære det?
Mvh
|
|
Til toppen
|
|
|
#66120 - 08/07/2006 15:06
|
Bruger
|
Citat: Hej joppe.
Citat: Mit indtryk er at folk der stiller disse spørgsmål ikke er ude efter at tænke kritiskt. De vil vide om man må det ene eller det andet.
Det er selvfølgelig uheldigt. Det minder måske lidt om nogle i den helt ældre generation, for hvem kortspil, makeup, farverigt tøj og andre ting er aldeles bandlyst ifølge troen (selv om de ikke helt liiige kan finde hvor det står henne i bibelen).
Nuvel, jeg har ikke helt den samme opfattelse af spørgsmålene herinde, men det er jo også i orden vi ser dem forskelligt. Men faktisk kan jeg også nogle gange ønske at høre, eks. hvad musik andre lytter til for at vurdere det. Jeg har eks. nogle singler med Marilyn Manson, hvilket mange kristne bliver chokerede (he he) over.
Omvendt tænker jeg selv lidt "øh nåeh?" når nogen hører ... f.eks. System Of A Down (he he, Schjelde - jeg driller bare lidt) og lignende bands. Jeg kan godt forstå hvis nogen er i tvivl om, om man "må" høre sådan noget musik. Omvendt hører jeg selv hvad jeg har lyst til uden megen spekulation om man "må" men måske med interesse i hvad andre hører.
Det kunne dermed være interessant med en "Hvad MÅ man egentlig som kristen" tråd. Måske har der været flere af disse før?
Godt eksempel med Marilyn Manson. Har læst flere tråder om han her, hvor folk overgår hinanden i at fortælle hvor slemt det er at høre hans musik. Selv har jeg alle cd han har lavet og set 6 koncerter med manden. Er jeg måske dømt til helvedets ild? Når man så hører teksterne og trænger in i Mansons budskab, så er det ikke anti-kristent enda. Min tro er blevet styrket af hans musik. Fordomme trives godt i et miljø hvor folk ikke tænker selv. Derfor mener jeg det er tåbeligt at spørge om tåbelige ting. Svarene kan ofte gøre mere skade end selve handlingen.
Jeg tror det ville være en god idé at oprette en tråd hvor folk kan spørge hvad de må og ikke må. Så kan de personer der føler at det er deres opgave at belære andre hvordan de skal leve frit tale uden at sådan nogle som mig vil blande sig 
mvh.
joppe
|
|
Til toppen
|
|
|
#66121 - 15/07/2006 17:44
|
Bruger
|
Hej... Helt iorden. Jeg vil have holdt min mund og tænkt her er en der har behov for at få stillet det spørgsmål. Et usikkert menneske skal vel også have lov at være på Jesusnet? Det er iorden du chokkeres, helt iorden, men måske tænke en ekstra gang med at skrive alligevel. Jeg holder også sommetider min mund selvom jeg chokkeres over noget herinde... Ved godt vi ikke er ens.. Men alligevel, pas på... Henriette
"Men der er en Gud som jeg lover vil holde dig i hånden HVER gang du har problemer eller er bange, bed og snak med Gud og han vil styrke dig!"
|
|
Til toppen
|
|
|
#66122 - 15/07/2006 21:31
|
Bruger
Reg.: 01/10/2001
Sted: Rask Mølle
|
Jeg kan godt forstå, du blev chokeret første gang, du så disse spørgsmål, for jeg har engang haft den samme oplevelse. Altså det, at jeg simpelt hen ikke kunne forstå de problemstillinger som særlig vigtige og slet ikke vigtige nok til at spørge i princippet vildt fremmede på en "tilfældig" hjemmeside om, hvilken mening man skal have om tingene.
Men der er flere ting, som du (og dengang jeg) må være opmærksom på:
For det første er dette forum talerum for rigtig mange mennesker med vidt forskellig baggrund. Det billede, der angiveligt skulle være et foto af dig, viser jo ikke nogen årsunge, men faktisk er der debattører her i alle aldersklasser og der er jo stor forskel på at være 15 og at være 50.
For det andet er et antal af debattørerne nye kristne, dvs. mennesker, som først lige har taget imod Jesus som deres frelser. De har derfor brug for vejledning og det ved de selv. En del af debattørerne og ordstyrerne her på Jesusnet er erfarne kristne, som disse nye kristne ser op til og gerne vil lære af. Det er kun godt og sundt, for det er den måde, man vokser på, som kristen såvel som menneske.
Af begge årsager er det af stor betydning at selv det mest uforståelige spørgsmål bliver taget dybt seriøst, for selv om jeg kan synes det er et ligegyldigt spørgsmål, så har spørgeren stillet spørgsmålet, fordi det for ham/hende er vigtigt.
Tager man ikke disse spørgsmål alvorligt, tager man heller spørgeren alvorligt. Sådan må det ikke være på jesusnet.dk
mvh.
Per
|
|
Til toppen
|
|
|
#66123 - 16/07/2006 09:30
[Re: holbo]
|
Bruger
|
Citat:
For det andet er et antal af debattørerne nye kristne, dvs. mennesker, som først lige har taget imod Jesus som deres frelser. De har derfor brug for vejledning og det ved de selv. En del af debattørerne og ordstyrerne her på Jesusnet er erfarne kristne, som disse nye kristne ser op til og gerne vil lære af. Det er kun godt og sundt, for det er den måde, man vokser på, som kristen såvel som menneske.
Af begge årsager er det af stor betydning at selv det mest uforståelige spørgsmål bliver taget dybt seriøst, for selv om jeg kan synes det er et ligegyldigt spørgsmål, så har spørgeren stillet spørgsmålet, fordi det for ham/hende er vigtigt.
Tager man ikke disse spørgsmål alvorligt, tager man heller spørgeren alvorligt. Sådan må det ikke være på jesusnet.dk
Så må det jo være svarene og ikke spørgsmålene jeg er chokeret over.
mvh.
joppe
|
|
Til toppen
|
|
|
#66124 - 16/07/2006 09:46
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej joppe - - du skriver: Citat: Så må det jo være svarene og ikke spørgsmålene jeg er chokeret over.
Jeg tror faktisk ikke der er der, den hænger, for du lagde faktisk hårdt ud med at skrive: Citat: Der er så mange tåbelige spørgsmål som skriger af usikkerhed:
..
- og jeg har dig på den anden side slet ikke mistænkt for at ville nedgøre de mange, som er usikre på, hvad kristendommen egentlig handler om - og heller ikke for at være specielt utilfreds med de svar, som er givet -
- men at du måske måske snarere er chokeret over det, som spørgsmålene giver udtryk for, nemlig at der i vores angiveligt oplyste del af verden generelt hersker så stor uvidendhed om indholdet vores kristne tro ...
Hvis det er sådan du mener, ja, så kan vi godt være enige om, at det er der al grund til at forsøge at rette op på!
God søndag, alle! .. 
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#66125 - 16/07/2006 22:11
|
Bruger
|
Hejza! Lad vær med at tage det som om jeg vil nedgøre dig. For det vil jeg ikke. Jeg tager det ikke til mig. Men prøver bare at forsvare dem der ikke har mod på det. Jeg skriver det bare for at nogen har brug for svaret med tøj f.eks. For et år siden bare kunne jeg nok have spurgt om det samme. Men det kunne jeg ikke idag. Hvis jeg havde stillet det spørgsmål om tøj, så vil jeg føle mig nedgjort af dit første indlæg. Jeg syntes også der skal være plads på Jesusnet til dem der har behov for den slags svar! Henriette
|
|
Til toppen
|
|
|
#66126 - 17/07/2006 00:00
|
Bruger
|
Hej
Ja, det var spørgsmålene jeg var chokeret over. Jeg var ikke klar over at der var en sådan stor usikkerhed hos så mange mennesker. At de var nød til at spørge om det mest ligegyldige ting.
Men så gjorde den kære holbo mig opmærksom på at selv om der er usikkerhed og folk ikke kan/vil tænke selv, så fotjener deres spørsmål seriøse svar. Det har holbo selvfølgeligt ret i.
Så jeg tænkte mig lidt om og begyndte at kigge på de mange svar og ikke fokusere på spørgsmålene. Hvis dem der svarede nu var oplyste og ikke så usikre så må jo svarene være noget i stil med "Dit liv og frelse afhænger ikke af småting". Sådan tænkte jeg. Jeg kiggede svarene igennem og rigtigt nok var der folk der havde givet svar der svarede til min forventning. Med en lille notis fra holbo var min chokerede tilstand ved at forsvinde. Men til min store fortvivelse læser jeg svar der ligefrem dyrker usikkerheden og gør det hele til, i mine øjne, en farce af den værste skuffe.
Og det er nok der min frygt ligger. I et samfund hvor de usikre vejleder af andre usikre. Et samfund hvor "the blind leads the blind" for at bruge en cliché.
Så det er nok svarene jeg skal være chokerede over.
mvh.
Joppe
|
|
Til toppen
|
|
|
#66129 - 18/07/2006 14:56
[Re: Maxtor]
|
Anonym
Anonym
|
Hejsa Maxtor og god Sommer forresten.. Hehe, selvom det kan virke lidt selvmodsigende at være Frimurer og Katolik på en gang, så har det vel ikke noget med at gøre om Joppe er chokeret over hvad usikkerheden hos mennesker kan bringe frem at underlighed og fortvivlelse..  Har du et bud på hvorfor nogen spørger om de mest basale ting?.. Og så kunne jeg se du lige skulle have lidt konspiration og Usa ind i det igen..  Mener du så at folk skriver usikkert i forhold til tro pga at Nordkorea har fået missiler og Irak har fået Sony Hifi? Mvh Lars Håber på mere sol og sommervejr..
|
|
Til toppen
|
|
|
#66130 - 18/07/2006 15:00
[Re: Henriette]
|
Anonym
Anonym
|
Hej Henriette.. Jeg forstår ikke,.. Skaber Gud "usikre" mennesker? Med hvilket formål da? Du tror ikke bare at folk som mangler viden/Selvtillid/osv bliver usikre? Hvis jeg har et spørgsmål som kan udsætte nogle menneskers personfølelse eller forfængelighed, skal man så ikke spørge? Du skal ikke købe ny bil, for din nabo kunne blive ked af det  øhh jo.. Jeg synes faktisk det er intressant hvad Joppe skriver, fordi somregel så virker kristne meget sikre på alt muligt i lærersager, og når det så handler om det personlige.. så... falder paraderne.. mvh Lars og god sommer og masse af sol
|
|
Til toppen
|
|
|
#66131 - 18/07/2006 15:03
[Re: Henriette]
|
Anonym
Anonym
|
Halløjsa Henriette  Kan konsekvensen blive at folk der er usikre føler sig udsat? Er man ikke udsat på forhånd hvis man stiller usikkerhedspørgsmål? Mvh Lars, og masser solcreme..
|
|
Til toppen
|
|
|
#66132 - 18/07/2006 15:12
|
Anonym
Anonym
|
Hejsa MA..
Jeg synes nu faktisk at Joppe stiller op med et ret intressant oplæg, som han stiller op ved at bygge det på observationer på hvad der bliver skrevet på JN.
Og netop fænomenet er jo i sig selv spændende, hvorfor denne usikkerhed i tros og læresager m.m. Ikke alle folk er lige oplyste og vidende det er klart, og derfor kan nogen mene at oplægget kan opfattes som et angreb, men det redegjorde Joppe at det ikke var,... Så tilbage til problemstillingen med objektive øjne og ikke personligeforfængelighed.
Hvorfor skriver man indlæg, om man må sove sammen, om man må hører metal, om man må eje en blender, om man må dit og dat... Det er faktisk intressant.. Svigter kirken, biblen, de andre kristne, siden små og banale spørgsmål som disse bringes på banen...
Det kan vel bunde i hvor meget Kristendom er. Folk ved det ikke..
Er Kristendom kun en åndelig overbevisning En filosofi En frelservej Er det en livstil, kan man bagebrød på en kristen måde.
Og sådan kan det blive ved.
Joppes indlæg er på alle måde relavant og velformuleret.. Jeg synes ikke det nedladende men direkte og født at undre fra Joppes side
Mvh Stud.theol Lars og God sommer...
|
|
Til toppen
|
|
|
#66133 - 19/07/2006 21:18
|
Bruger
|
Hej... Okay, jeg må indrømme jeg har tænkt over det svar du kritisere. Har tænkt over en dum sætning jeg fik formuleret. Nemlig at Gud skaber folk usikre. Selvfølgelig gør han ikke det. Men det kommer som følge af syndefaldet. Undskyld jeg sommetider er så ivrig jeg ikke lige helt når at tænke.... Dårligt selvværd kan give usikkerhed.... Andre ting kan give usikkerhed, eller man kan være usikker efter hårde oplevelser i barndommen. Mht. spørgsmålet om at spørge, så må det være op til en selv. Men der står man skal elske sin næste som sig selv i bibelen. Og derfor tænker jeg, hvis du sætter dig ind i en usikker persons sted, vil du så bryde dig om der bliver gjort grin med dit spørgsmål?- bliver gjort grin med det et sted hvor det er frit til at spørge om alt! Det med en bil kan du ikke sammenligne med mennesker. Hvorfor skulle din nabo blive ked af du købte ny bil? hvis du tænker fordi han ikke har råd, så kan jeg sige han nok bliver jaloux, men han bliver ikke ked af det...
Mennesker er kun mennesker. Nogle mennesker tager facader op for at kunne overleve... Ja paraderne falder når det kommer ind på det personlige. Det er klart, hvis noget rammer så falder paraderne... Det er naturligt... Men skal man så "dyrke" at få paraderne til at falde? nej man skal ej!!!
Det er okay at være usikker... Jeg tror selv du er usikker på noogle punkter. Usikkerhed er der i et hvert menneske. Det er en del af det at være menneske. At være til...
Det var mine tanker om dine spørgsmål...
God sommer til dig også...
Henriette
|
|
Til toppen
|
|
|
#66135 - 27/07/2006 18:17
|
Bruger
Reg.: 26/02/2004
Sted: Kolding
|
Joppe>  Ka' ikke lade være med at smile... Dejligt at se noget fornuft - selvom jeg måske godt ku' være lidt uenig i din angribende måde at pointere på 
Jeg er åben over for dig, Gud, hvem du end er...
|
|
Til toppen
|
|
|
#66136 - 08/08/2006 17:08
|
Bruger
Reg.: 28/03/2006
|
Hm det ærger mig lidt at svare her nu var posten ellers næsten røget ud af side 1
Joppe du er tossen her ! Jeg rejste et par store spørgsmål som du da må syntes er i din kaliber men du smøg dig uden om ved at skrive noget så dumt som .Hvad har det med jesusnet at gøre efter du lige havde brokket dig over at folk spørger om det er i orden at man kan se pigernes G-streng nede i Netto.
Derefter kalder du mig en religiøs tosse og lige neden under er din underskrift med teksten//
hmmm... religiøse tosser er åbenbart ikke et uddødt fænomen
mvh.
Joppe
-------------------- Religionsstuderende, Katolik, Frimurer
du må da have spist for mange svampe med brødrende og skam dig for at trække folk ned fordi de er spørgende og søgende efter svar hvis jeg er en tosse når jeg siger at en dag skal våben smedes om til plovjern viser du din foragt mod Guds ord for det er der jeg har dem fra det burde du da vide med den fine titel du har!
Mvh Peter
|
|
Til toppen
|
|
|
#66137 - 08/08/2006 17:26
|
Bruger
|
Jeg er ked af det Peter, men jeg holder med Joppe i spørgsmålet om hvem der er tossen.. Men det kommer nok ikke som en overraskelse for dig  Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#66138 - 08/08/2006 17:31
Om tosser fra ordstyreren
|
Bruger
|
Kære Peter, Så vil jeg på det skarpeste pointere at det ikke er i orden at kalde en meddebattør for en tosse, hverken af den ene eller den anden slags (jeg håber også du læser med Joppe, for det bliver ikke særlig meget bedre af at man sætter en smiley på)
Peter, jeg vil med meget store bogstaver opfordre dig til at holde op med at køre i hvem folk er, hvad de laver og hvor de bruger deres fritid og i stedet holde dig til det, der debatteres.
Over and out.
|
|
Til toppen
|
|
|
#66139 - 08/08/2006 18:59
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Ja, jeg er intet mindre end chokeret.
Kære Johan . chok betyder en stærk påvirkning af nervesystemet eller kredsløbet. Kan føre til bevidsløshed eller kramper. er livstruende. Det kan også betyde et sammenstød mellem to militære afdelinger. Prøv med lidt overbærenhed overfor næsten. Kunne det være et udtryk for en krise i tiden ? selvusikre unge ? Kunne det ikke være et udtryk for at den kristne undervisning i opvæksten ikke har været tilstrækkelig. Jeg har selv uendelig mange spørgsmål som ny-krissten men jeg kan da godt føle mig lidt skræmt væk af typer som Dig - man behøver jo ikke reklamerer med sin uvidenhed - og åben bart slet ikke i et kristen forum. Prøv at brug sproget med omtanke. Ærlighed uden kærlighed er brutalitet
Peter
|
|
Til toppen
|
|
|
#66140 - 08/08/2006 19:05
|
Anonym
Anonym
|
Der er vel forskel på at være i chok, og så brugen af daligdags termen at være chokeret!
Mvh Lars..
|
|
Til toppen
|
|
|
#66141 - 08/08/2006 19:19
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Der er vel forskel på at være i chok, og så brugen af daligdags termen at være chokeret!
...og....
mvh Peter
|
|
Til toppen
|
|
|
#66142 - 08/08/2006 20:21
|
Bruger
|
Citat: Kære Johan . chok betyder en stærk påvirkning af nervesystemet eller kredsløbet. Kan føre til bevidsløshed eller kramper. er livstruende. Det kan også betyde et sammenstød mellem to militære afdelinger. Prøv med lidt overbærenhed overfor næsten. Kunne det være et udtryk for en krise i tiden ? selvusikre unge ? Kunne det ikke være et udtryk for at den kristne undervisning i opvæksten ikke har været tilstrækkelig. Jeg har selv uendelig mange spørgsmål som ny-krissten men jeg kan da godt føle mig lidt skræmt væk af typer som Dig - man behøver jo ikke reklamerer med sin uvidenhed - og åben bart slet ikke i et kristen forum. Prøv at brug sproget med omtanke. Ærlighed uden kærlighed er brutalitet
Peter
Hej Peter Fischer.
Det er helt i orden at du ikke er tryg ved at siger tingene lige ud. Hvis du er kommet til Jesusnet for at styrke din tro og få rygklap som ny-kristen, undskylder jeg mange gange.
Jo, jeg kunne sagtens være overbærende. Det har jeg været i de 5 år jeg har været bruger af jesusnet. Jeg har været overbærende og ikke taget disse spørgsmål seriøst. Jeg har fundet mig i at folk støtter hinanden i usikkerhed der fører til fanatisme og fuldstændig frakopling af både fornuft og logisk sans. Og det er vel også det jeg skulle have gjort. Jeg er ikke i stand til at få mennesker til at tænke selv. Jeg kan ikke, selv om jeg nogle gange kunne ønske det, få folk til at lige tage en pause og tænke over ting inden de siger dem.
Det er jeg ikke i stand til. Men jeg er i stand til at vise at jeg er chokeret. Ja, det er netop den slags chok du taler om . Noget der rammer nervesystemet. Det er et sammenstød mellem to militære afdelinger: Den fanatiske troende og den ræsonerende.
Og ja, det ligger garanteret i opvæksten. Men ser ikke "normale" teenagere gå op i disse tåbelige ting. Mange bliver opdraget til at frygte stort set alt og alle at når de skal tage en simpel beslutning omkring musik, tøj og andre triviale ting, så er de bange for at de vil brænde i helvedet hvis de ikke vælger det rigtigte.
Hvis mine udtalelser er skræmmende, så frygter jeg virkelig for de nykristne i denne tid. De jeg siger er ren peosi i forhold til hvad andre kan sige om kristnes livevis.
Du må gerne kalde mig uvidende. Det er du i din fulde ret til. Men du har også en forpligtelse at argumentere dine angreb på andre.
Du skriver at ærlighed uden kærlighed er brutalitet. Det har du fuldstændigt ret i. Hele motivationen til mit indlæg har været kærlighed. Jeg har ikke lyst til at møde én af disse usikre spørgere om 10 år som ikke har stoppet op og begyndt tænke lidt selv. Et sådant liv vil jeg ikke ønske min værste fjende.
mvh.
Joppe
|
|
Til toppen
|
|
|
#66143 - 08/08/2006 20:57
|
Bruger
|
Hej Joppe, Du siger i dit første indlæg, at det du er i chok over den store mængde af usikre og "dumme" spørgsmål som unge kristne åbenbart stiller på Jesusnet. Men nu siger du, at grunden til din choktilstand er: Citat: ...jeg er chokeret. Ja, det er netop den slags chok du taler om . Noget der rammer nervesystemet. Det er et sammenstød mellem to militære afdelinger: Den fanatiske troende og den ræsonerende.
Undskyld mig, men er det at stille spørgsmål til tingene, ikke første skridt på vejen til at drage sine egne konklusioner og dermed blive ræsonerende? Jeg er med på, at det at spørge, og forvente et entydigt svar på alt, også kan være grundlaget for fanatisme. Men hvem er du, der - bare sådan lige - kan afgøre om motivet er det ene eller det andet? Måske jeg bare har misforstået dig, men jeg synes du drager nogle lidt mystiske konklusioner her - så vil du ikke forklare mig lidt nærmere, hvad du mener? Citat: Du må gerne kalde mig uvidende. Det er du i din fulde ret til. Men du har også en forpligtelse at argumentere dine angreb på andre.
Som jeg læser det, påtaler Peter en tilsyneladende sproglig fejl* Derefter giver han dig to opfordringer: Vis overbærenhed, brug sproget med omtanke og stiller en række spørgsmål. Jeg ser hverken beskyldninger eller angreb, hverken på eller mellem linierne.
*Jeg har ikke undersøgt det, men ville umiddelbart sige, at der er forskel på at være " i chok " (den tilstand Peter beskriver med lægetermer) og så det at " være chokeret " det udtryk du, Joppe bruger. Sidstnævnte er, efter min bedste overbevisning, almindelig dansk for at man på en forarget måde er dybt rystet over noget, men ikke nødvendigvis på vej til sygehuset med udrykning af den grund. Førstnævnte ville jeg også placere i lægeverdenen. Men ja - jeg er bare menig ordnørd, så hvad ved jeg...
Så tror jeg at jeg er færdig med at blande mig for denne gang... Hav en god aften!
Ændret af Schjelde (08/08/2006 21:07)
|
|
Til toppen
|
|
|
#66144 - 08/08/2006 21:39
|
Bruger
|
Hej Citat:
Undskyld mig, men er det at stille spørgsmål til tingene, ikke første skridt på vejen til at drage sine egne konklusioner og dermed blive ræsonerende? Jeg er med på, at det at spørge, og forvente et entydigt svar på alt, også kan være grundlaget for fanatisme. Men hvem er du, der - bare sådan lige - kan afgøre om motivet er det ene eller det andet? Måske jeg bare har misforstået dig, men jeg synes du drager nogle lidt mystiske konklusioner her - så vil du ikke forklare mig lidt nærmere, hvad du mener?
Det ser ud til at mange gør det du siger. De ser spørgsmålet som første skridt. I min verden forholder det sig lidt anerledes. Første skridt er at tænke over tingene. Overveje dem. Se hvordan tingene forholder sig til min tro og min samviddighed. Og ikke mindst: om det overhuvedet er noget jeg behøver overveje.
Hvis jeg så stadig er i stor tvivl og ikke kan finde hoved og hale i det, så spørger jeg andre hvad de mener. Så overvejer jeg svarerne.
Det kan godt være jeg tager grueligt fejl. Men de spørgsmål jeg hentyder til her på jesusnet skriger ikke ligefrem af overvejelser og tanker. Enten er de sluppet ud før hjernen er brugt, eller så er disse mennesker så usikre at de har overvejet disse ting og stadig er i tvivl. Hvis det er tilfældet så jeg endnu mere chokeret end jeg var da jeg skrev indlægget.
mvh.
Joppe
|
|
Til toppen
|
|
|
#66145 - 08/08/2006 23:22
|
Bruger
|
Hej Joppe, Tja, det ser for mig ikke ud til, at vi kommer særlig meget nærmere en forståelse af hvad der ligger bag spørgsmålene, når vi ikke kender dem der spørger. Du ved dybest set ikke noget om spørgernes religiøse baggrund, alder, modenhed, selvværd, opvækst og om de har gjort sig de overvejelser du beskriver, inden spørgsmålene blev stillet. Derfor vil alt, hvad du tillægger dem, dybest set være hypoteser. I sidste ende håber jeg i hvert fald at du vil lade tvivlen komme dem til gode - det er ikke sundt at gå rundt og være chokeret i længden  Men måske er det i virkeligheden ikke en debat om, hvorvidt nogle af Jesusnets brugere er ude af stand til at tænke selvstændigt eller ej - men mere et spørgsmål om hvordan man bedst tilegner sig holdninger og selvstændig viden? Personligt ser jeg ingen grund til at genopfinde den dybe tallerken igen - det er gjort. Men jeg skal tage stilling til hvad jeg vil spise af den. Der er cornflakes og chokobomber på bordet - jeg har ikke smagt nogen af delene. Jeg kan gøre flere ting: 1. prøve mig frem - jeg risikerer at synes bedst om chokobomberne som smager godt, men hverken er sunde eller nærende. 2. Jeg kan vælge cornflakesene på grund af den pæne orange farve. Det er et godt valg, men på et usikkert grundlag. 3. Jeg kan læse bag på pakkerne hvad der er i, og dømme derudfra. 4. Jeg kan spørge de andre omkring bordet hvad de synes, og få deres (subjektive) meninger. 5. Jeg kan spørge folk, der har forstand på det og tage deres holdninger for gode varer uden at smage selv. 6. osv i det (næsten) uendelige... I sidste ende, når jeg har brugt en eller flere beslutningsmuligheder er det alligevel i sidste ende mig selv der beslutter, hvad der skal i tallerknen... Jeg tror at det her er både den længste og mest langt ude metafor jeg nogensinde har skrevet (Jeg har mest lyst til at slette den, men den får lov at stå til skræk og advarsel for andre der overvejer at kaste sig ud i billedsprogets svære kunst!), men jeg håber du vil bære over, og forsøge at fange den bagvedliggende tanke: At der findes mange måder at træffe valg og skaffe sig viden på... Ikke mere tankespind herfra. Hyghyg.
|
|
Til toppen
|
|
|
#66146 - 09/08/2006 01:43
|
Bruger
Reg.: 02/04/2006
|
Hej Joppe
Hmmmmmmm....synes du er lidt hård :-)
Jeg kan godt forstå mange spørger om sådan noget. Måske er det for dig tåbelige spørgsmål men jeg ser intet tåbeligt i det tvært imod. Jeg synes det er rigtig godt at folk ikke bare spørger men også TØR spørge i stedet for at være i tvivl. Det optimale vil også være hvis de så fik et godt og kærligt svar som de virkelig kan bruge til noget :-)
For få dagen siden talte jeg med en ung pige som var kommet med i en "kristen bevægelse". (hun er ude af den igen men det er en anden side af historien) men hun fortalte at de havde fået at vide at de IKKE måtte gå med sminke.
Og så kommer lige et af de der tåbelige spørgsmål !!!!!
HVAD har sminke med kristendommen eller Gud at gøre...????
Kan man ikke tro på Gud hvis man bruger sminke...?????
Undskyld hvis du synes det er tåbeligt men det er fra den virkelige verden :-)
Jeg fortænker ikke sådan en ung pige i at ligne et spørgsmåltegn når hun høre sådan.
Kh ktf
|
|
Til toppen
|
|
|
#66147 - 09/08/2006 07:58
|
Anonym
Anonym
|
Citat: jeg kan da godt føle mig lidt skræmt væk af typer som Dig - man behøver jo ikke reklamerer med sin uvidenhed - og åben bart slet ikke i et kristen forum.
Kære Johan - lige en hurtig rettelse her på morgen stunde . Det var alstå min egen uvidenhed jeg ikke havde lyst til at reklamerer med. Min hensigt har på ingen måde været at anfægte Din viden. Jeg håber det giver en lidt anden mening ?? mvh peter
|
|
Til toppen
|
|
|
#66148 - 09/08/2006 08:33
|
Anonym
Anonym
|
Kære Annie - respekt. 
|
|
Til toppen
|
|
|
#66149 - 09/08/2006 12:54
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Joppe - jeg har kigget lidt på dine indlæg igen, og må tilstå, at jeg er så forundret (nej, ikke chokeret!) over, at du er chokeret - - - Citat: Jeg har fundet mig i at folk støtter hinanden i usikkerhed der fører til fanatisme og fuldstændig frakopling af både fornuft og logisk sans. Og det er vel også det jeg skulle have gjort. Jeg er ikke i stand til at få mennesker til at tænke selv.
Hvad er der egentlig i vejen med at være usikker?
Og hvorfor finder du det så forkert, at vi her kommunikerer med hinanden om de ting vi er usikre på? Synes du, det er bedre at vi sætter os hen i hver sin krog og studerer og filosoferer over liv og død og tid og evighed og lov og evangelium og Gud og mennesker, indtil vi ikke er usikre mere?
Jeg er nok blandt dem, der støtter "hinanden" i usikkerhed - for jeg er ikke særlig sikker på noget som helst .. men det er, synes jeg, godt at få sat ord på tankerne og vende dem andre usikre .. og også de sikre, hvis der skulle være nogen ..
Hvorfor mener du, at usikkerhed fører til fanatisme? Og hvad forstår du egentlig ved fanatisme? "Trosiver, lidenskabelig forfægten af et bestemt standpunkt" , står der i min fremmedordbog. Det må være sådan én som mig, så .. 
Og hvordan tænker man selv??? Så må man vel heller ikke læse, eller se TV-avis? - for vi påvirkes uundgåeligt af alle de mange input - med mindre altså at vi vælger en ren eremit-tilværelse .. ?
Jeg synes der er mange ting her i verden, der er dybt sjælsrystende ... men hverken min egen eller andre menneskers usikkerhed er iblandt dem, så jeg har meget svært ved at følge dig.
Synes du selv, for dit eget vedkommende, at det er pinligt eller forkert at give åbent udtryk for manglende sikkerhed?
Det synes jeg ikke - jeg melder gerne ud og hvis jeg senere opdager, at jeg har dummet mig alt for alvorligt - ja, så kan jeg jo bare ty til de der blussende kinder: .. !
Jeg håber ikke, jeg træder dig for nær med mine spørgsmål, jeg ville bare så gerne begribe dit anliggende ..
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#66150 - 09/08/2006 20:56
|
Bruger
|
Citat: Hej Joppe, Tja, det ser for mig ikke ud til, at vi kommer særlig meget nærmere en forståelse af hvad der ligger bag spørgsmålene, når vi ikke kender dem der spørger. Du ved dybest set ikke noget om spørgernes religiøse baggrund, alder, modenhed, selvværd, opvækst og om de har gjort sig de overvejelser du beskriver, inden spørgsmålene blev stillet. Derfor vil alt, hvad du tillægger dem, dybest set være hypoteser. I sidste ende håber jeg i hvert fald at du vil lade tvivlen komme dem til gode - det er ikke sundt at gå rundt og være chokeret i længden 
Selvfølgeligt er det hypoteser. Jeg kender ikke dem der spørger og min reaktion kommer udelukkende på grund af deres spørgsmål. Jeg kan kun fortolke sproget og spørgsmålet. Men i mine øjne er det svært at fortolke disse spørgsmål på en anden måde end at personen er hammrende usikker og ikke kan/vil tænke selv. Og som jeg skrev i et andet svar, så er det jo faktisk svarene jeg skal chokeres over. Mange lader ikke personen tænke selv, men støtter dem i usikkerheden og giver dem et klart svar som ikke skal siskuteres.
Citat:
Men måske er det i virkeligheden ikke en debat om, hvorvidt nogle af Jesusnets brugere er ude af stand til at tænke selvstændigt eller ej - men mere et spørgsmål om hvordan man bedst tilegner sig holdninger og selvstændig viden?
Ja, eller spørgsmålet om hvorfor nogle spørgere og svarer ikke tilegner sig holdninger og selvstændig viden.
Citat:
Personligt ser jeg ingen grund til at genopfinde den dybe tallerken igen - det er gjort. Men jeg skal tage stilling til hvad jeg vil spise af den. Der er cornflakes og chokobomber på bordet - jeg har ikke smagt nogen af delene. Jeg kan gøre flere ting: 1. prøve mig frem - jeg risikerer at synes bedst om chokobomberne som smager godt, men hverken er sunde eller nærende. 2. Jeg kan vælge cornflakesene på grund af den pæne orange farve. Det er et godt valg, men på et usikkert grundlag. 3. Jeg kan læse bag på pakkerne hvad der er i, og dømme derudfra. 4. Jeg kan spørge de andre omkring bordet hvad de synes, og få deres (subjektive) meninger. 5. Jeg kan spørge folk, der har forstand på det og tage deres holdninger for gode varer uden at smage selv. 6. osv i det (næsten) uendelige...
I sidste ende, når jeg har brugt en eller flere beslutningsmuligheder er det alligevel i sidste ende mig selv der beslutter, hvad der skal i tallerknen...
Jeg tror at det her er både den længste og mest langt ude metafor jeg nogensinde har skrevet (Jeg har mest lyst til at slette den, men den får lov at stå til skræk og advarsel for andre der overvejer at kaste sig ud i billedsprogets svære kunst!), men jeg håber du vil bære over, og forsøge at fange den bagvedliggende tanke: At der findes mange måder at træffe valg og skaffe sig viden på...
Ikke mere tankespind herfra. Hyghyg.
Jeg kan godt se hvad du vil vise i din metafor. Men min pointe er netop at det er fuldstændigt ligegyldigt om du spiser det ene eller det andet. Det første man skulle have tænkt på i dit eksempel var "Har det en større betydning for mig som person/kristen/kæreste etc. om jeg spiser cornflakes eller chokobomber". "Er det nødvændigt for mig at spørge andre til råds om jeg, som kristen, skal spise cornflakes eller chokobomber?".
Det er et fremragende eksempel da mange af de spørgsmål man læser er på dette niveau.
mvh.
Joppe
|
|
Til toppen
|
|
|
#66151 - 09/08/2006 20:58
|
Bruger
|
Hej Kristina.
Jeg vil henvise til mine svar til Schjelde, da de dækker meget af det du spørger om.
mvh.
Joppe
|
|
Til toppen
|
|
|
#66152 - 09/08/2006 20:59
|
Bruger
|
Hej Peter Helt i orden. Det var mig der misfortod noget  mvh. Joppe
|
|
Til toppen
|
|
|
#66153 - 16/08/2006 10:25
|
Bruger
|
Hej Joppe, Undskyld den relativt lange ventetid. Jeg tror ikke vi kommer hinanden så meget nærmere i det her spørgsmål om de usikre unge - Jeg sad og læste lidt, og kunne se at det der tilsyneladende blev diskuteret mest, var din voldsomme reaktion, og hvorvidt du havde ret til at reagere på den måde. Men det er vel (undskyld mig) når det kommer til stykket, ikke det mest interessante.
Jeg kunne godt tænke mig at høre, om du har nogle bud på hvorfor dem som stiller spørgsmålene er så usikre. Har du også gjort dig nogle tanker om det?
Jeg tror det er vigtigt at kunne diagnosticere årsagen, før man kommer frem med løsningen.
Så mit spørgsmål er: Hvorfor tror du, at nogle unge kristne (jeg tror også det gælder unge ikke-kristne, men det er vel en anden snak, eller?) er "hamrende usikre og ude af stand til at tænke selv"?
Mvh
|
|
Til toppen
|
|
|
#66154 - 17/08/2006 00:16
Lovtrældom eller ønske om at følge Jesus
|
Anonym
Anonym
|
Citat: "Må jeg godt høre den og den slags musik" "Må jeg godt gå med det eller det tøj" "Må jeg godt gå på stranden i bikini" "Må jeg godt se fjernsyn når det er lækre piger i reklamene" "Må jeg godt spille den eller den slags pc-spil" "Må jeg godt læse den eller den bog"
Jeg er ikke chokeret. Men jeg er enig i, at sådanne spørgsmål vidner om en generel mangel på reflektion.
"Må"? Må for hvem? Det er ikke indremissionæren, forældrene eller de fromme venner, der skal pleases. Det handler den enkeltes tro. Spørgsmålet 'burde' snarere være "Hvad betyder det for min tro at se fjernsyn når det er lækre piger i reklamene?" eller "Frister jeg nogen over evne ved at gå i det tøj?" eller "Jeg har det fint med at se den film, men tør min ven sige fra, hvis han mener det er nødvendigt?"
Men "må"-spørgsmålene afslører måske også at man gerne vil gå helt til grænsen, og at man deponerer sin samvittighed hos netmissionæren. Alle advarselslamper for lovtrældom burde blinke.
Ændret af Jalokin (17/08/2006 00:19)
|
|
Til toppen
|
|
|
|