Hejsa... Har lagt mærke til flere gange at Ordstyrerne til tider lidt svigter deres opgave som ordstyrere,.. Ved fx at lade en debat få off topic og faktisk blive ved med at fører tråden længere og længere væk.. Hvor en fornuftig ordstyrer ville anmærke at man bevæger sig markant væk fra emnet i lidt for mange indlæg i den samme tråd..
Jeg oplevede Schjelde og Annepande, blive ved med at kører en debat mere og mere af sporet,...
Det styrker jo ikke ligefrem troen på at ordstyrene er seriøsre og opmærksomme på alt..
Hvad så Asbjørn, hvad siger forsvaret og net-reglementet?....
Nu var de godt nok ikke deres eget rum, men alligvel, hverken den ansvarhavende ordstyrer meldte sig, og de to andre som ordstyrere burde da vide bedre
Hej Lars, Asbjørn er på ferie det næste stykke tid, så han svarer nok ikke lige så hurtigt. Men jeg vil da godt mande mig op og sige undskyld hvis du blev fornærmet over Mit og Annes lille sidespring - det var sådan set ikke meningen... Så Sorry for det. Den eneste formildende omstændighed jeg kan komme i tanke om er, at Anne, Stef, MA og undertegnede, hvis du kigger efter, faktisk ikke bryder ind i en eksisterende diskussion, men sådan set "kører vores eget løb" ud af en selvstændig tråd/tangent. Så på den ene side kan jeg godt følge din irritation - og på den anden, tja der kan jeg ikke helt se problemet.
Men en anden gang tror jeg faktisk at de pågældende ordstyrere - om det så var netmissionæren selv - ville respektere en pm hvor du bad dem holde sig til sagen, fordi emnet betød noget for dig.
Min undskyldning står stadig ved magt, og ikke mere snak om brunch og fedekalve. Men - med mindre du synes at tendensen er et generelt problem, og du har flere eksempler på vores ufaglighed, så synes jeg måske det her er at skyde gråspurve med kanoner. Men det er bare min mening...
Mvh
(Forvirrede medlæsere kan se den famøse tråd her )
Ændret af Schjelde (30/06/200610:28)
There is a crack in everything, that's how the light gets in. (Leonard Cohen)
#66019 - 30/06/200610:40Re: Ordstyrer og Off topic
[Re: ]
Machine_A
Bruger
Reg.: 15/10/2001
Sted: Silkeborg
Øm, nu kan jeg så ikke lige se det helt vilde problem i at en tråd kører lidt off-topic, da en dabat må formodes til tider at få en del side-grene, som jeg faktisk syntes sker ofte. Nu ved jeg godt at Brunch ikke har vildt meget med dating-sider at gøre og jeg skal da beklage hvis det var mig der førte ordstyrerne i unåde.
Brunchen blev født ud fra betragtningen om, hvad man skal bruge søndagen til, hvilket igen blev født ud fra dit spørgsmål om, om det var vigtigt at finde en partner, der havde det samme livssyn som en selv. At det så blev kørt lidt ud i en sjov tone er da ærgeligt.
Men du kørte jo selv med på den.
Og dit spørgsmål blev så sandelig ikke ignoreret.
Jeg burde sikkert slet ikke blande mig i denne tråd. Men jeg syntes da jeg skal have del i at få kritikken selv om jeg ikke er ordstyrer.
#66020 - 30/06/200610:52Re: Ordstyrer og Off topic
[Re: Machine_A]
Anonym
Anonym
Hej Machine A, at du ikke kan så hvad der er galt det beklager jeg kun, for jeg synes faktisk er ret tydeligt..
Jeg er udemærkert godt klar over at der tit kommer andre aspekter ind i en diskusion somregel affødt af de argumenter som folk bruger!..
Men her har vi et virkeligt grelt og faktisk vildt useriøst off track,... Og så synes jeg det er ringe fra Ordstyrerestandens side, som gerne kritisere og irresætter mig (og andre) og så selv leger rundt som det passer dem, det styrker ikke ligefrem min respekt for deres arbejde og væren.. hvis du kan se min pointe!....
Det må da værer ordstyrenes job at sørge for at folk forholder sig til emnet, og når så mange bevæger sig for meget væk fra emnet, så lige påpege... "back to basis" eller.... ja du ved...
Og så synes jeg ikke det er iorden når det så er 2 ordstyrer der gør det, og den ansvarlige fora ordstyrer ikke blander sig....
Det siger en hel del om politiken på JN,.... Det er Ris, og den ville jeg bare forvente blev taget til efterretning istedet for at blive dænget til i søforklaringer...
#66021 - 30/06/200610:57Re: Ordstyrer og Off topic
[Re: anniesr]
Anonym
Anonym
Hej Annie..
Jamen jeg er glad for at du selv kan se det.. Og nej, jeg synes ikke det er en formildende omstændighed som du siger med en gren,.... Jeg synes næsten det er en "småplat" udvigelse/søforklaring..sry..
Og ja selvfølgelig finder jeg det også irriterende at det sker i en tråd jeg har startet
Jeg kom netop med en PM om off topic, og jeg er skuffet over at ordstyrere standen ikke er mere opmærksom end det...
#66022 - 30/06/200610:57Re: Ordstyrer og Off topic
Machine_A
Bruger
Hej Evangelist
Jeg burde (igen) ikke blande mig, men:
Citat: Og så synes jeg det er ringe fra Ordstyrerestandens side, som gerne kritisere og irresætter mig (og andre) og så selv leger rundt som det passer dem...
Irettesætter de ikke kun, hvis folk begynder at kalde hinanden alt muligt og lignende tilfælde? Eller har du eksempler på, at ordstyrerne irettesætter folk, der diskuterer noget andet i en tråd, end det, det første indlæg i tråden egentlig handlede om?
Hej Lars, Din Ris er taget til efterretning, det mener jeg at jeg fik skrevet. Men jeg påberåber mig stadig retten til at forklare mig - også uden at mine forkaringer bliver kaldt søforklaringer, tak!!! Kristina (som styrer forumet Etik og Samfund) er på ferie - og det skulle Anne og jeg nok have haft i baghovedet før vi begyndte at pjatte. Det er alt hvad jeg har at tilføje, til hvad jeg tidligere skrev. Nu regner jeg med at få den vendt med nogle af de andre ordstyrere og tage den næse der måtte komme, eller hvad udfaldet nu blir.
Mvh.
Citat: Og nej, jeg synes ikke det er en formildende omstændighed som du siger med en gren,.... Jeg synes næsten det er en "småplat" udvigelse/søforklaring..sry..
Det er din holdning, den har du ret til at have. Debatten kunne efter min mening sagtens have kørt videre på tværs af det andet spor - men det var ligesom om at den var lidt død... Og nej, jeg tror ikke det skyldes vores afsporing.
Citat: Jeg kom netop med en PM om off topic, og jeg er skuffet over at ordstyrere standen ikke er mere opmærksom end det...
Jeg har ikke set noget i min indbakke... Kristina og Asbjørn er (som de også har gjort opmærksopm på) på ferie. Hvis Anne heller ikke har fået en - så er der godt nok ikke mange til at gribe ind.
Mvh
Det synes jeg vi skal lade nogle udefrakommende og neutrale mennesker afgøre, for jeg fornemmer ikke rigtig at den her snak kommer nogen vegne.
Jeg synes ikke at det at køre off-topic, bør medføre en irettesættelse i samme grad, som det at tale nedsættende om og til sine meddebattørere (som vist er det vi oftest slår ned på). Der er Lars så uenig, og det er hans grundlovssikrede ret. Nu venter vi bare på en kyndig dommer, der kan afklare sagen
#66028 - 30/06/200614:21Re: Ordstyrer og Off topic
Nikolaj
Bruger
Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
Hej Lars
I al den tid, hvor jeg har været her, kan jeg ikke huske, at vi har irettesat nogen for at køre en tråd off-topic, og jeg er temmelig sikker på, at der heller ikke står noget i hverken Netikette, Debatvejledning eller andre steder om, at man ikke må gå off-topic. Vores opgave som ordstyrere er sådan set ikke at styre ordet, så det er jo egentlig lidt misvisende. Vores opgave er at sikre, at der bliver holdt en ordentlig tone i debatterne, uanset emne. Nu ved jeg ikke, hvordan du har valgt at se indlæggene i trådene, men hvis du, som mig og formentlig også de andre ordstyrere, har valgt at se dem 'i tråde' frem for 'fladt', så deler tråden sig naturligt op i undertråde på oversigten. Og så ville det jo være ekstra smart, hvis folk var bedre til at ændre overskriften, når emnet skifter (også en note til mig selv). Det kan ikke undgås, at tråde ret hurtigt deler sig op i undertråde med forskellige emner, og vi ser det ikke som vores opgave at begrænse dette. Jeg synes slet ikke, at det er nogen ulempe, at emner skifter i løbet af en tråd; tværtimod tror jeg, det er frugtbart for debatten.
Guds fred Nikolaj
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
Citat: Og så ville det jo være ekstra smart, hvis folk var bedre til at ændre overskriften, når emnet skifter
- Den tager jeg til mig! Jeg tænker egentlig ofte på det, men måske skulle man prøve at føre tanke over i handling... Det ville gøre tingene lettere at overskue. Tak for påminderen!
#66030 - 30/06/200618:02Re: Ordstyrer og Off topic
AnnePande
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej Evangelist.
Jeg har ikke rigtig mere at tilføje ud over det, som allerede er blevet sagt. Det er nok rigtigt at det ikke var verdens mest seriøse sidespor, men som sagt kunne den oprindelige snak jo sagtens fortsætte. Det er ikke forbudt at køre ud på et sidespor. Det sker tit og ofte. Men nok rigtigt at det er bedst at ændre overskrifterne.
Schjelde og jeg skrev heller ikke vores offtopic-pjat i egenskab af ordstyrere. Det er meget få ting, vi skriver som sådan, faktisk. Vi kunne ligeså godt have været helt almindelige brugere, da vi skrev det. Det var heller ikke på nogen måde udtryk for, at vi ikke tog emnet eller debatten alvorligt og bare prøvede at gøre det til det rene pjat eller afspore debatten bevidst. Hvis det var sådan, at der var noget, vi skulle have taget os af som ordstyrere, men ikke tog os af og slog det hen i pjat i stedet for, havde det været en anderledes alvorlig sag, hvor vi havde svigtet vores opgave. Men det var der jo ikke tale om her. Jeg har heller ingen privat besked fået om det.
Men, som vi begge har skrevet inde på selve tråden: undskyld pjatteriet, slut med brunch for denne gang - og lad os fortsætte debatten om emnet, så længe der er nogen der gider.
#66031 - 30/06/200618:11Re: Ordstyrer og Off topic
[Re: Nikolaj]
Anonym
Anonym
Hej Nikolaj..
Citat: I al den tid, hvor jeg har været her, kan jeg ikke huske, at vi har irettesat nogen for at køre en tråd off-topic, og jeg er temmelig sikker på, at der heller ikke står noget i hverken Netikette, Debatvejledning eller andre steder om, at man ikke må gå off-topic.
Muligvis Nikolaj, Men nu er det jo en ordstyres job at debatten forløber i god tone og i et vist omfang inden for emne.. Ja, du siger godt nok at det tit sker at vi kommer til at snakke om andre ting i debatterne end netop emnet, men i største delen af tilfældende er det affødt af argumenterne fra andre brugere i netop debatten,.. og ikke hvad man ønsker at æde om søndagen, (vor herre bevarre os)....
Citat: Vores opgave som ordstyrere er sådan set ikke at styre ordet, så det er jo egentlig lidt misvisende
Jeg snakkede med en veninde som er ordstyrer på en religions/filosifisk debat hjemme i england, og med min lærer på Uni, som styrer debatten på Uni,.. Og begge gav mig ret i at en ordstyres job/opgave udmåles i:
At lade alle folk komme til ordet At holde tonen god, men ikke kvæle debatten At slutte debatten af når den er ved din ende At sørge for at folk ikke bevæger sig for langt væk At forholde sig objektivt/være upartisk................
Så Ja Nikolaj, jeg er enig.. JesusnetTeamet er MISvisende.... Hvis det ikke er at styrer ordet hvorfor ved den søde grød, har i så kaldt jer ordstyrer,... SKulle i så ikke hellere hedde "takt og tone-patruljen" eller noget andet vittigt efter jeres eget for godt befindende..
Så hvis i ikke er ordstyrer som du siger Nikolaj, hvem skal så varertager overstående opgaver??...
Resten af dit indlæg har jeg ingen kommentar til, for ja.....
Men!
Jeg synes det er mærkværdigt, at når man i kritisere Jnetteamet, så har i meget svært ved at erkende eller tage til efterretning.. Der skal åbenbart være modstand overfor kritik... Jeg synes ikke i kan forsvarer at det er iorden at man latterliggøre en debat ved at snakke om fedekalve og andet pladderværk i en debat om kristne og dating, Nikolaj, den eneste grund, tror jeg, til at du blander dig, det er for at forsvarer Jesusnetteamets selvudnævnte ufejlbarlighed... Enten taler i uden om, eller man modtager trusler fra Asbjørn, eller også bliver man bandet.......
Dette var en direkte kritik henvendt til jer, så i kan tage det til efterretning på et at jeres møde, og hvis det så ikke står i reglerne, så har i vel et godt punkt til jeres næste dagsorden her..
Nikolaj, gider du ikke lige give mig en fuld redegørelse af hvad "de såkaldte ordstyres" job så er... og ikke er....
#66032 - 01/07/200609:45Re: Ordstyrer og Off topic
AnnePande
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej Evangelist.
Som du forhåbentlig har set, har Schjelde og jeg taget imod kritikken. Vi har undskyldt og sagt, at vi ikke vil fortsætte i offtopic-sporet. Er der så nogen grund til, at vi ikke bare skulle komme videre nu? Synes du det ligner uvillighed til at tage imod kritik eller selvudnævnt ufejlbarlighed? Hvis det går dig meget imod, eller hvis du ønsker en mere principiel redegørelse, er det nok bedst, du venter, indtil Asbjørn er kommet tilbage.
#66034 - 01/07/200611:58Re: Ordstyrer og Off topic
Nikolaj
Bruger
Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
Hej Lars
Som jeg også skrev i mit foregående indlæg, så er det nok egentlig lidt misvisende, at vi kalder os for ordstyrere, for af din lille liste af almindelige ordstyreropgaver er det nok kun de to første, vi egentlig forsøger at varetage. Det kunne da godt være, at vi skulle tage og skifte titler, f.eks. til 'takt-og-tone-patruljen' () eller det lidt mere tekniske og kedelige 'moderatorer', eller måske er 'værter' i virkeligheden det bedste. Jeg overvejer det lige, og regner med, at de andre ordstyrere gør det samme.
Du spørger, hvem der så skal forholde sig neutrale og sørge for at debatterne holder sig indenfor emnerne, når vi ikke gør det. Jamen det mener jeg sådan set, at der ikke er nogen, der skal. At en del af en tråd løber ud på et sidespor betyder ikke, at der ikke er plads til hovedsporet. En tråd kan sagtens køre i flere seperate spor.
Jeg forstår ikke, hvorfor du mener, at vi har svært ved at tage imod kritik. Så vidt, jeg kan se, har Anne og Schjelde anerkendt din kritik og beklaget, at de havde trådt dig over tærerne med deres sidespor.
Jeg synes sådan set, at det ville være lidt overflødigt at komme med en 'fuld redegørelse for de såkaldte ordstyreres job', for du sammenfatter det egentlig meget fint selv i denne formulering: 'At holde tonen god, men ikke kvæle debatten'. Det er vores opgave, som jeg ser det.
Guds fred Nikolaj/mejeriarbejder
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
#66037 - 06/07/200611:14Re: Ordstyrer og Off topic del II
Anonym
Anonym
Nu skete det så igen, at en ordstyren formår igen at sætte en debat på en anden Kurs... og direkte off topic, om noget til en anden brugers signatur..
Var det ikke en ide, hvis Asbjørn, aka netmissionær, satte sig ned med sine ordstyrere og lige fik styr på hvad ordstyrenes arbejde er, og forklare dem at sådanne spørgsmål hører til i privaten og ikke debatten, og hvis de gad holde op med at gå off topic..
Senest var det nu kristina, som havde travlt med at hører til MA's fuldstændige ligeglad i signaturen...
Kan man ikke efterlyse lidt mere proffesionel opførsel og tackling for ordstyere staben?
#66039 - 06/07/200611:39Re: Ordstyrer og Off topic del II
Anonym
Anonym
Jeg har ikke noget ansvar på debatten som sådan MA; så derfor kan jeg tillade mig at være ligeglad med din opfattelse af mig, ligesom pollentallene på kreta eller rhodos.. eller nogen anden græsk ø i middelhavet efter eget valg....
:-)
Jeg mener bestemt at ordstyrene ikke levere det de skal og lader ting stå til,..Det er for dårligt, og det påtaler jeg..
at du så synes at have startet et person vendetta hvor du blander dig for at blande dig... Det er jo så hvad det er MA....
#66040 - 06/07/200612:08Re: Ordstyrer og Off topic del II
Machine_A
Bruger
[Edit]
Citat: Jeg har ikke noget ansvar på debatten som sådan
Du har vel et ansvar for at tiltale folk ordentligt. Det har jeg gjort opmærksom på - sammen med andre - at jeg ikke syntes du gør.
[/Edit]
Citat: at du så synes at have startet et person vendetta hvor du blander dig for at blande dig... Det er jo så hvad det er MA...
Jeg ved godt at jeg bør blande mig helt og aldeles uden om denne tråd, og jeg har også fået en røffel af en ordstyrer for lignende indblanding andetsteds. Men set i lyset af hvordan du selv behandler andre, syntes jeg din kritik er aldeles malplaceret, og jeg kan derfor ikke lade være med at kommentere den. Det bør jeg ikke gøre - det ved jeg godt.
Du kører jo ligesom også selv "person vendetta" mod ordstyrerne. Så fej lige for egen dør først.
PS: Hvis det kan trøste dig skal jeg nok få en røffel for dette og tidligere indlæg også - så retfærdigheden skal nok ske fyldest.
#66041 - 06/07/200612:18Re: Ordstyrer og Off topic del II
Anonym
Anonym
Hej MA..
Jeg ved snart ikke om jeg skal holde op med at tage dig særligt alvorligt.. Min debat stil fejler ingen ting, tværtimod oplever jeg i private mails og andre steder masser af ros..
Jeg har intet imod at sige undskyld hvis jeg har skrevet for hårdt eller argumenteret så godt, at den anden er såret..
Men jeg gider ikke ligge ører til såret forfængelighed og påstande om "at jeg ikker ordentlig" for kære lille MA, jeg gør faktisk kun brug af et pænt sprog. Jeg tillader mig bare at være direkte og konkret..
Det lader det så til du ikke kan lide, og din opfattelse af mig derefter kan jeg jo ikke rigtigt bruge til noget, da du ønsker at svine min person til og blande dig for at blande...
Og hvis du ikke har flere kommentare til Off topic og ordstyere, vil du ikke lade være med at skrive her, men gør det i privat mail,...
For mig er det vigtigt at der er klare lininer omkring hvad JN står for og er.. Der er det en torn i øjet på mig at orstyrene ikke lever op til de ting jeg synes at forstå de skal leve op til, og det kommentere jeg som ris, og kritik.. og afventer svar fra deres side... så det har intet med at feje for egen dør at gøre
#66042 - 06/07/200612:24Re: Så stopper tråden her
Nardus
GlobalModerator
Bruger
Reg.: 17/08/2001
Sted: Brabrand
Så tror jeg vi skal sætte bremsen i og stoppe for jeres indbyrdes fnider fnader. Hvis det fortsætter meget længere, vil personangrebene bare blive værre og værre - og det ønsker vi ikke at lægge spalteplads til.
asas
GlobalModerator
Bruger
Reg.: 21/08/2001
Sted: Fredericia, Danmark
Jeg gentager hvad du tidligere har fået at vide: Der er ingen der forbyder hverken ordstyrere eller andre at gå off-topic i en debattråd. Langt de fleste debattråde bevæger sig før eller siden i forskellige retninger. Sådan spiller klaveret nu engang. Det du finder vigtigt er ikke nødvendigvis det samme som andre gider kommentere.
Og lad mig tilføje, at det er ordstyrerne og ikke dig Lars, der afgør hvad der er god opførsel på Debatten. Vil du klage over en ordstyrer kan du gøre det til mig privat.