0 registrerede () og
6
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#65988 - 29/06/2006 21:30
Magi i pc-spil
|
Bruger
Reg.: 29/06/2006
|
Kom til at tænke på om det er ok hvis der er magi i pc-spil... Har været rundt omkring på nettet og læst en masse artikler om dette emne, men der er forskellige holdninger. Den ene er at, der ikke er forskel på sort -og hvid magi, em at der er forskel på magi i fantasien og virkeligheden. Dvs. at man derfor, som kristen, godt kan læse Harry Potter bog uden at være bange for at det påvirker én negativt, så længe man er klar over at bibelen omtaler magi som synd. Den anden er at man i det hele taget skal undgå magi for enhver pris(det er vist den nemmeste måde at sige det på), fordi at det er ekstremt skadeligt. I denne sammenhæng kritiserer de Harry Potter, men ophøjer Narnia og Ringenes Herre triologien. Jeg har lidt svært ved atfølge med...  Jeg har hørt at mange af de pc-spil, hvor magi er involveret,er inspireret ar Ringenes Herre triologien... Jeg ved at udførelse/beskæftigelse med magi i den virkelige verden er synd... Men er det nødvendigvis en synd at spille et Pc-spil hvor magi er involveret, og burde kristne ikke være stærke nok i kristus til at modstå denne påvirkning?
|
|
Til toppen
|
|
|
#65989 - 29/06/2006 21:51
Re: Magi i pc-spil
[Re: Dikaelen]
|
Anonym
Anonym
|
Magi i film, spil og bøger er ikke skadelige eller nogen synd i mine øjne. Jeg er selv stor fan af "Final Fantasy" spillende til playstation, som indeholder/bygger på fantasi og magi, (sort og hvid magi)
Jeg tror et spil som "GTA vice city" er noget mere skadelig, da det bygger på ren mafia, vold og tyveri.
Men det må være om til den enkelte at afgøre.
Hvis man kan lide spillet, og er rigtig kristen, så går man vel ikke ud og yder vold eller magi i den virkelige verden. Man ved jo det er forkert.
Magi er underholdning man finder i fantasiens verden. Så længe du kan slippe det når bøgen eller hvad det nu er, er slut, så er der ingen skade i det.
|
|
Til toppen
|
|
|
#65990 - 30/06/2006 10:08
|
Bruger
Reg.: 15/10/2001
Sted: Silkeborg
|
Hej begge.
Hm, jeg tror "uskylden" i magi og vold (og andet) i spil og bøger og lignende er en sandhed med modifikationer. Alene af den grund, at hvis vi var fuldstændig upåvirkede af magi og vold, så var vi det vel indenfor alle genrer? Og hvor trækker man grænsen? Spil er ok, bøger også. Film så? Teater? Koncerter? Liveshow?
Jeg spiller så ikke selv spil med magi, men er stor fan af GTA-serien og krigsspil. Og volden i specielt førstenævnte har da gjort mig betænkelig nogle gange - men sjovt er det nu. Hvad der næste bekymrer mig lige så meget er det ramaskrig fra forældre der lød, da folk fandt ud af der var skjulte sex-scener i det seneste GTA-spil. Nu havde lille Tobias i 2 uger siddet og slagtet sig vej gennem 3 enorme byer med alskedens våben og biler, og nu blev han pludselig præsenteret for to computerfigurer, der havde sex (selv om man godt nok ikke kunne se nogen kønsdele eller noget).
Så noget må vel have en eller anden virkning efter reaktionerne af dømme. Og hvis noget så simpelt som sex kan være så farligt i et computerspil, så kan leg med dæmoner og indlevelse i et univers med afgudsdyrkelse vel kun være værre?
Om kritsne er stærke nok til at modstå dette, ved jeg ikke. Men jeg vil dog på ingen måde - Josefine - mene, at bare man er "rigtig" kristen så går det nok. Hvad kan man i det hele taget modstå som kristen af synder, uden at lade sig påvirke?
Hvis vold er en synd, men man godt må dyrke det i bøger, spil og film, og magi er en synd, men man godt må dyrke det i bøger, spil og film, hvad så med denne her sex? Er vi så totalt immune hvis vi dyrker det i bøger, spil og film? Det var så ikke det spørgsmålet lød på, men da nogle sikkert vil vælge noget fra og andet til af blot disse tre eksempler, er det vel svar i sig selv; at man laver sin egen "syndeliste" over hvad man må og ikke må.
Undskyld ulejligheden
|
|
Til toppen
|
|
|
#65991 - 30/06/2006 11:03
Magi, Rollespil, Eventyr og Franskbrød...
|
Anonym
Anonym
|
Nej det er ikke farligt, eller syndigt, eller forkert.. Det er der nok nogen yderlig gående og små forvirrede kristne fraktioner der vil mene, men tag du dig ikke af dem...
Ting er hvad man gør det til..... Hvis du ser en film med Magi eller spiller et spil hvor det eksistere, forvandler det dig altså ikke til en Grumling...
mvh Lars
|
|
Til toppen
|
|
|
#65993 - 30/06/2006 14:11
Re: Magi, Rollespil, Eventyr og Franskbrød...
[Re: Machine_A]
|
Anonym
Anonym
|
ingen årsag, hvis du med din bemærkning mener du selv er af denne gruppe...
mvh Lars
|
|
Til toppen
|
|
|
#65994 - 30/06/2006 14:26
|
Bruger
Reg.: 10/06/2006
Sted: Et sted Vest å!
|
Hvor i Bibelen står der noget om magi?
Med venlig hilsen Lene
Kyrie eleison!
|
|
Til toppen
|
|
|
#65996 - 30/06/2006 17:41
|
Anonym
Anonym
|
Jeg hentyede på ingen måde til dig, så jeg kan jo ikke tage ansvar for at du følte dig truffet MA..
Jeg siger hvad jeg mener, MA, og andet kan du ikke forlange af mig...
Mhs. Magi og sådan.. Så er det milliarder af andre ting også, der ville være ligeså farlige, og så bliver det en glidebane og frygt og prævention...
Folk der ser farer og dæmoner i eventyr og fantasi, trænger til at sove lidt mere i weekenden..
Mvh Lars
|
|
Til toppen
|
|
|
#65997 - 30/06/2006 19:22
|
Anonym
Anonym
|
Hej Dikaelen Citat: ...der er forskel på magi i fantasien og virkeligheden
Magi i virkeligheden?
Hvad er dog det?
Hvis ikke vi kan afkende hvorvidt magi findes i virkeligheden i det hele taget, mener jeg at det er nytteløst at snakke om hvorvidt denne såkaldte magi kan være skadelig.
Kan du (eller nogen anden, for den sags skyld) afkende hvorvidt noget er magi eller ej og i givet fald hvad ser du/I efter?
Jeg har set og oplevet rigtig meget, også ting som jeg tidligere kunne have fundet på at karakterisere som magi, men så blev jeg voksen... Så at sige 
Når det er sagt er jeg sikker på at vi kan blive enige om flere uhensigtsmæssige egenskaber ved film, bøger og spil med meget vold, sex, død, ødelæggelse, magi osv. Jeg mener ikke at det er så slemt som nogle vil have det til at være... F.eks. min mor der ikke ville have at jeg så Ghostbusters da jeg var lille, altimens at jeg hos en ven sad og sked grønne grise over Poltergeist. 
---
Uanset hvad det drejer sig om; vold og sex på film, i spil og i bøger eller "bare" magi og fantastiske væsner, så tror jeg at det vigtigste at indse er at vi aldrig slipper for det. Derfor er det langt bedre at lægge en god og kritisk bund hos de kære børn og unge end det er at forbyde dit og dat. Så lærer de at tage informeret stilling til det de ser, istedet for bare at sluge et eller andet ånde-gejl råt.
Om man så mener at en god og kritisk bund består af en anden magisk og fantastisk fortælling med masser af vold, sex og ødelæggelse om nogle profeter, en messias og en masse dæmoner, er en helt anden historie 
|
|
Til toppen
|
|
|
#65998 - 01/07/2006 03:53
Magi i virkeligheden
[Re: ]
|
Bruger
Reg.: 18/11/2002
Sted: Susaalandet
|
Kære CloudHands Citat: Magi i virkeligheden?
Hvad er dog det?
Mener du ikke, der er masser af magi i virkeligheden..? Jeg tænker på politiske og religiøse taler, som spiller på frygten hos deres tilhørere, for at få magt over deres sind, det er da magi. Se bare Paulus til eksempel, han er da en der tiltager sig magt over sine disciple, ved at fordreje deres tanker, så de kommer under hans spell. Adolf havde lidt af det samme og fordrejede virkelighedsbilledet for millioner. Spindoktorerne må da også kunne lidt voodo, siden de er så godt betalt i forhold til ministrene.
Magien i virkeligheden, er langt mere sprudlende end i computer spil og bøger, hvor den er ordnet og nærmest følger sine fastsatte regler. Det interessante ved magien i virkeligheden, er at den er så effektiv og mange artet, ja vi ser den som hverdag og ænser den måske knap nok som magi.
Citat: Hvis ikke vi kan afkende hvorvidt magi findes i virkeligheden i det hele taget, mener jeg at det er nytteløst at snakke om hvorvidt denne såkaldte magi kan være skadelig.
Hvorfor karakterisere ovenstående som magi... Det er måske lidt barnligt kunne man mene, for som voksne får vi andre ord.
Jeg er en stor tilhænger af eventyrfortælling og at vi bliver ved med at lære om magien, gerne som i fortællingen om Harry Potter, Troldmanden Gæt, eller Ringenes Herre. Ved at have de billeder, som fortællingerne giver af magien, kan vi få øje på den magi, som er lige for vore øjne i dét vi kalder virkeligheden.
Pax & Bonum
Vandrer
- Så stor en Glæde at finde i Stilheden Gud - עבד יהוה
|
|
Til toppen
|
|
|
#65999 - 01/07/2006 05:46
|
Bruger
Reg.: 28/03/2006
|
Så nu er der nok nogle der bliver sure.Men hvad er det vores unger bliver fyldt med...........dem der står tidlig nok op får lidt SEX med .Og det gør de //ingen kæmper imod men jeg vil gerne fortælle jer lidt om hvordan i bliver manipoleret med i ser et stort medie der fortæller om verden uden om jer.
Den type tv er bare masiv.Den gør jer små og bange og det gør den bare.Der er mange andre tv historier bag fasaden reklamer lidt bla bla en tv serie og så bamm sandheden i øjenene igen
Nogle få mere skal nåes og så kan i bare nyde det.God tur
|
|
Til toppen
|
|
|
#66000 - 01/07/2006 07:26
Re: Magi i virkeligheden
[Re: Vandrer]
|
Anonym
Anonym
|
Hej Vandrer
Jeg er ikke enig med dig i definitionen af magi. Jeg ser ingen grund til at benytte et ord som magi om noget som ellers lader sig forklare uden at gribe til det overnaturlige. Du har da ret i at man kan forundres og vel til tider forfærdes over hvor nemt menneskesindet lader sig manipulere og i denne kontekst kan jeg godt forstå at du sammenligner det med magi. Personligt finder jeg det bare problematisk at benytte ord som f.eks. magi om noget som ikke umiddelbart er det. Sproget bliver nemt uklart på den måde.
Hvad angår dine tanker om eventyr og fortællinger og den magi der findes i dem er jeg fuldstændig enig med dig. Der er mange gode ting at hente i fantasiens verden og en stor del af vores selvforståelse, identitet og historie kan gemme sig i gode og magiske fortællinger. Der hvor jeg personligt trækker grænsen er når man tager en indre subjektiv følelse eller oplevelse og forsøger at gøre den til en ydre objektiv størrelse.
Uanset hvor integreret en fantastisk fortælling er i ens personlighed eller kultur, så bliver den ikke virkelig af det. Der må nogle ydre håndfaste beviser til. At gå rundt og kalde ting som ellers lader sig forklare indenfor helt fysiske rammer for magi, er i min optik uhensigtsmæssigt.
|
|
Til toppen
|
|
|
#66001 - 01/07/2006 08:39
|
Bruger
Reg.: 28/03/2006
|
|
|
Til toppen
|
|
|
#66002 - 01/07/2006 09:31
[Re: Maxtor]
|
Anonym
Anonym
|
Det er ikke magi,...Det er billede illusion/manipulation....
mvh LArs
|
|
Til toppen
|
|
|
#66003 - 01/07/2006 11:34
|
Bruger
Reg.: 15/10/2001
Sted: Silkeborg
|
Citat: Mhs. Magi og sådan.. Så er det milliarder af andre ting også, der ville være ligeså farlige, og så bliver det en glidebane og frygt og prævention...
Folk der ser farer og dæmoner i eventyr og fantasi, trænger til at sove lidt mere i weekenden..
Hmm, jeg er lige stået op! Og så vidt jeg har forstået går spørgsmålet ikke på, om der er dæmoner i eventyr, men om legen med styring af dæmoner kan være skadelig.
Set ud fra et kristent synspunkt, er der altså ingen af de nedennævnte 3 situationer, der bør fremkalde en form for bekymring?
1. Hørt ude på vejen Mor: "Næh sikke I leger, Tobias, hvad leger I?" Tobias: "Vi leger motorsavsmassakren. Denne kæp er en motorsav for jeg er morderen, og når jeg fanger Ida eller Magnus, saver jeg dem i stykker med motorsaven." Mor: "Næh hvor fint, kom ind og få is når I er færdige!"
2. Hørt inde fra naboen Mor: "Næh sikke I leger, Tobias, hvad leger I?" Tobias: "Vi leger sexklub. Denne kæp er en dildo for jeg er alfonsen, og når jeg fanger Ida eller Magnus, boller jeg dem med dildoen." Mor: "Næh hvor fint, kom ind og få is når I er færdige!"
3. Hørt inde fra genboen Mor: "Næh sikke I leger, Tobias, hvad leger I?" Tobias: "Vi leger Satans engle. Denne kæp er en tryllestav for jeg er Satan, og når jeg fanger Ida eller Magnus, påkalder jeg alle mine dæmoner over dem." Mor: "Næh hvor fint, kom ind og få is når I er færdige!"
Det kan da godt være man skal være ligeglad for at undgå "en glidebane og frygt og prævention" men man skal vel heller ikke være ignorant? Jeg selv ville som ansvarsfuld forælder være bekymret i alle 3 ovenstående tilfælde på grund af henholdsvis det voldelige, det seksuelle og det dæmoniske. Dermed er der jo ingen der har sagt, at man ikke kan lege nogen af de 3 lege - det er blot spørgsmålet om i hvilken grad man gør det.
Jeg mener også man er aldeles ignorant hvis man ikke mener, de tre ting på nogen måde kan have en effekt på folk gennem film og spil. Ser man blot lidt film og spiller lidt spil, er tendensen jo himmelråbende tydelig, i at der hver gang er en grænse, der skal nås. Og hver gang en film eller et spil når denne grænse, er den næste nød til at nå en anelse længere, for at være interessant.
Jeg er på ingen måde i tvivl om, at den nemme tilgang til sex på nettet har rykket folk opfattelse af, hvad "normal" sex er. Og jeg er på ingen måde i tvivl om, at vold har rykket folks opfattelse af, hvor grænsen for vold går. Dette ikke mindst affødt af den enorme mængde real-life man kan finde på nettet af slagsmål vold og død samt ikke at forglemme fænomener som happy-slapping og provokerede uheld.
Af samme grund er jeg ikke overbevist om, at leg med ond magi blot er eventyr uden nogen påvirkning. Der er ingen der har taget skade af at lege med Satan - nej, måske ikke, men skal man som kristen bruge Bibelen som ledesnor, syntes jeg nok skaden er temmelig åbenlys.
PS: At jeg selv ignorerer enhver skadelig virkning vold, sex og dæmonisering måtte have, er en anden sag. Men der skal kun ét tilfælde til for at bevise, at det KAN være skadeligt.
Undskyld ulejligheden
|
|
Til toppen
|
|
|
#66004 - 01/07/2006 14:45
[Re: JesusSoldat]
|
Bruger
Reg.: 10/06/2006
Sted: Et sted Vest å!
|
Citat: Hvor i Bibelen står der noget om magi?
Hiver den lige frem igen..
Med venlig hilsen Lene
Kyrie eleison!
|
|
Til toppen
|
|
|
#66005 - 01/07/2006 15:33
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Om kritsne er stærke nok til at modstå dette, ved jeg ikke. Men jeg vil dog på ingen måde - Josefine - mene, at bare man er "rigtig" kristen så går det nok. Hvad kan man i det hele taget modstå som kristen af synder, uden at lade sig påvirke?
Uenig... men point taken..
|
|
Til toppen
|
|
|
#66006 - 01/07/2006 17:31
|
Bruger
|
Kære CloudHands Citat: Jeg ser ingen grund til at benytte et ord som magi om noget som ellers lader sig forklare uden at gribe til det overnaturlige.
For mig at se, behøver der ikke være noget overnaturligt ved magi. Man kan vel sige, at grænsen for, hvad man anser for magi flytter sig, i takt med at man forstår og kan anvende naturens kræfter og dens processer mere målrettet. Hvad der tidligere blev tillagt viden om magiske kræfter, er i dag sat på formler og bragt ind under f.eks. psykologien eller lægevidenskaben.
For mig at se, har magien altid og måske primært handlet om indbildningskraft. Med viden om nogle specifikke naturlige processer, kan magikeren fremkalde en overvældende oplevelse hos den, som udsættes for magien. Dets mindre dén der udsættes for magi, er opmærksom på eller kender til de kræfter, som magikeren spiller med, dets nemmere kan magien få en tilsigtet virkning.
Lad os bare tage Rowling´s magiske Potter univers og stille spørgsmålet: Hvad er det for en magi Rowling afspejler..?
Er det en viden om helt bestemte ord, som får ting til at levitere og måske rotere, så man kan kaste hinanden rundt i luften, eller få en fjer til at svæve. Er det en viden om særlige magiske ingredienser og genstande, der kan transformere mennesker og ting, fra det ene til det andet, eller sende dem fra et sted til et andet.
For mig at se, handler Rowlings bøger om noget virkeligt. Den magiske undervisning i fortællingerne afspejler timerne i nationaløkonomi, handel, retorik og andre fagdicipliner. De indbyrtes kampe, eleverne imellem, som er flotte effektfulde dyster i at kunne udmanøvrere hinanden, ser jeg som ophedede diskussioner og andre undervisnings situationer, hvor det bedste og det værste bringes frem i eleverne. Jeg er ganske overbevist om, at hun fortæller ud fra en verden hun kender. Hendes fortælling bliver magisk, fordi hun har en viden om noget, som vi ikke er opmærksom på når vi hører historien.
Citat: Personligt finder jeg det bare problematisk at benytte ord som f.eks. magi om noget som ikke umiddelbart er det. Sproget bliver nemt uklart på den måde. Du har da ret i at man kan forundres og vel til tider forfærdes over hvor nemt menneskesindet lader sig manipulere og i denne kontekst kan jeg godt forstå at du sammenligner det med magi.
Da jeg er vandt til, at jeg åbenbart bruger ord på en anden måde end andre, forstår jeg dig selvfølgelig godt. Men jeg mener nu alligevel det er meningsfuldt, at tale om magi i sammenhæng med noget, som ikke i dag regnes for magi, når man kan anvende magibegrebet til at karakterisere hvad der er gang i. For mig bliver sproget ikke uklart af at bruge det. Jeg ved godt det igen og igen giver fordøjelsesproblemer for nogle, men sådan tænker jeg altså.
Citat: Uanset hvor integreret en fantastisk fortælling er i ens personlighed eller kultur, så bliver den ikke virkelig af det. Der må nogle ydre håndfaste beviser til. At gå rundt og kalde ting som ellers lader sig forklare indenfor helt fysiske rammer for magi, er i min optik uhensigtsmæssigt.
Jeg tror du har ret i at det handler om synsvinkel og vidden i perspektivet.
Vil du foretrække, at man kun taler magi inden for de fantasifulde og eventyrlige rammer, så vi bagefter kan sige, at det ikke er noget som sker i de fysiske rammer vi har?
I mange PC-spil optræder magi som spells, magtfulde teknologier og kræfter som magikeren kan slå sin modstander ud med. De er nærmest uskyldige, set i forhold til det som sker i "virkeligheden". Fælles for spillenes logik, fortællingerne og virkeligheden, det er, hvis man har en større magi, er man måske i stand til at modstå et angreb og komme videre.
Pax & Bonum
Vandrer
|
|
Til toppen
|
|
|
#66007 - 01/07/2006 18:21
Illusion
|
Bruger
|
Kære Evangelisten Citat: Maxtor: Hvad er magi er det her.
Ev: Det er billede illusion/manipulation....
Nemlig, men det er forunderligt, at vore øjne og hjernen kan snydes til selv at digte med. Illusionen eller den fantasi, man kan få tilskuerne til at opleve, er ofte en vigtig bestandel af magiens udførelse. Hvis ikke vi om billederne kunne forklare synsbedraget, ville vi måske kalde det for magi.
Tænk på SaiBaba, som mange har set som en magiker, hvor jeg bare har set ham som tryllekunstner, og det er da også sidenhen dokumenteret. Man troede han havde magiske evner, til at materialisere aske og genstande ud af den blå luft. Men mennesker vil lade sig snyde og hopper på det spetakulære, det uforklarlige, ofte uden at ænse der er noget de ikke ser.
Magi bliver det, når man bruger illusionen til at manipulere med tilskuerne, i en langt mere snedig plan, end blot at demonstrere hvor nemt man kan lade sine sanser snyde. Billederne må betegnes som illusion, men hvem ved hvad de kan bruges til...
Jeg synes i øvrigt også at denne er interessant.
Pax & Bonum
Vandrer
|
|
Til toppen
|
|
|
|