Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 6 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#65886 - 28/06/2006 14:46 Kristne på dating sider m.m--
Anonym
Anonym

Hej..

For ikke så længe siden kørte der nogen diskutioner om kristen etik, om kristen image og sådan..

Hvordan så med Dating sider, og kontak annoncer?
Er det uetik og forkert for en kristen, da mange af disse sidde somregel er tomt og overfladisk flirt?...

Er det ikke forkert for en kristen at lede rundt "på det kødemarked" som sådanne sidder nu engang er?...

Hvad synes i her på Jnet?

Husker nogen som mente kristne ikke måtte gå på sexmesse, er det her så bedre??

Mvh Lars/stud.theol...
(og nej dater ikke, jeg har en kæreste)

Til toppen 
#65887 - 28/06/2006 15:22 Re: Kristne på dating sider m.m-- [Re: ]
Machine_A
Bruger

Reg.: 15/10/2001
Sted: Silkeborg
Hej

Jeg har svært ved at se noget "uetisk" i dating-sider. Man styrer jo selv hvad man vil derinde, og det behøver jo ikke være lid med "utroskabs-dating-sider". Der findes også en kristen dating-side.

Hvad angår sexmessen er det vist noget man må gøre op med sig selv. Jeg ville ikke fordømme nogen der gik til den (måske kun smågrine lidt af Moses Hansen, der ENDELIG har fået en stand inde i selve messen). Egentlig har jeg da også overvejet at kigge ind, men jeg opdager altid kun den har været der, når den HAR været der.

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#65888 - 28/06/2006 15:46 Re: Kristne på dating sider m.m-- [Re: ]
anniesr
Bruger

Reg.: 30/03/2005
Sted: Amager
Er der ikke en side som hedder Kristendating.dk eller sådan noget? Jeg tror at mange kristne ville foretrække en sådan side, da man så er nogenlunde sikker på, at den du evt. ender op med deler dit livssyn - det ville i hvert fald være vigtigt for mig - og med en kristen datingside er den indledende grovsortering i hvert fald klaret
Men ellers ser jeg ikke noget decideret problem i netdating... Bortset fra det ofte bliver mere sexfikseret end "lad os lære nye mennesker at kende og se hvad det ender med". Internettet er også et forum, hvor det er lettere at lyve sig smukkere og klogere og yngre end man i virkeligheden er - også en fristelse for svage sjæle som jeg ikke tror fører noget godt med sig...

Men igen - svært at give et endegyldigt svar...

There is a crack in everything, that's how the light gets in.
(Leonard Cohen)

Til toppen 
#65889 - 28/06/2006 18:48 Re: Kristne på dating sider m.m-- [Re: ]
Henriette
Bruger

Reg.: 06/06/2006
Sted: Holstebro
Hejza...
Jeg er ikke lige den der går så meget op i dating osv. Men jeg vil bare sige mit syn på det er at det er noget man hver især må overveje. For mit vedkommende gider jeg overhovedet ikke gå ind på en datingside for at finde en kæreste. Han kommer når han kommer... Jeg syntes det er ok at gå ind på kristendating.dk eller hvad den nu hedder. Men jeg vil ikke selv kunne gå ind på en anden, da jeg simpelthen syntes det er for sexfikseret til at jeg gider beskæftige mig med de sider.
Mht. sexmesser vil jeg aldrig kunne drømme om at gå derind. Jeg gider ikke bruge min tid på det. Jeg har andre ting der er vigtigere end det. Men jeg syntes også det er en individuel sag. Jeg aner ikke hvad der sker derinde, så kan ikke rigtig sige mere... Men jeg vil bare ikke selv gå derind...

Henriette

"Men der er en Gud som jeg lover vil holde dig i hånden HVER gang du har problemer eller er bange, bed og snak med Gud og han vil styrke dig!"

Til toppen 
#65890 - 28/06/2006 20:59 Re: Kristne på dating sider m.m-- [Re: anniesr]
Anonym
Anonym

Så man skal vælge partner udfra fælles bibletro?

Til toppen 
#65891 - 28/06/2006 22:07 Re: Kristne på dating sider m.m-- [Re: ]
Anonym
Anonym

Hej igen Evangelist.

Du kan ellers nok holde mig til ilden herinde. Underligt nok lader jeg min provokere af dig – hmm, det må jeg så gøre noget ved, med tiden …

Dating sider og kontakt annoncer på Internettet kender jeg ikke frygteligt meget til, men siden du skriver, at det er et ”kødmarked" og snakken de steder er præget af tomhed og overfladisk flirt, ja … så må du jo vide bedst.

Men i øvrigt ... tillykke med din kæreste.

Men endnu engang må svaret blive, at det helt og holdent er en sag mellem den troende og Gud. I hvert fald så længe der ikke bliver draget uforstående ind i snakken/flirten. Hvilket man jo ikke kan påstå der sker sådanne steder, man logger vel ikke på sådanne sider ved en fejl ...

Årsagen til at ”det forbudte” som sexmesser og flirt på Internettet er så spændende, skulle vi måske se på i stedet for? Vi snyder os bedrager os selv, hvis vi tror, vi kan blive hele mennesker uden et afklaret sexliv. Så længe der er noget, vi ikke har fundet fodfæste i, vil vi blive ved med at vende tilbage til det igen og igen.

At tro at datingsider er værre end JesusNet’s egen chat er i hvert fald at stikke sig selv blår i øjnene. Det vil altid være op til dem, der nu engang er logget på de pågældende steder, at slå tonen an.

Jeg selv har haft meget private og seksuelle beskrivende chats på JesusNet’s chat. Jeg mener nemlig, at mange i de kristne kredse ”snyder” de unge mennesker ved ikke at fortælle dem, hvad livet også handler om. Hele tiden at sige, ”vent til ægteskabet” er ingen holdbar løsning. Så er det netop, at de unge søger ind på Internettets mere eller mindre heldige sider.

Jeg har selv været så heldig at have truffet en ung kristen mand, der tør tale om sex. Tro det eller ej, det har beriget mit sexliv sammen med min mand.

Til toppen 
#65892 - 28/06/2006 22:18 Re: Kristne på dating sider m.m-- [Re: ]
anniesr
Bruger

Hej Lars,
Citat:

Så man skal vælge partner udfra fælles bibletro?

Ja, man skal gerne være født og opvokset i den samme (Evangelisk-luthersk-rosenianske!!!!!) missionsforening, hvorfra man naturligvis også finder alle sine venner!
Eller... Nej. Dough.
Jeg læser ingen steder i bibelen at det er et KRAV at din ægtefælle skal dele din tro, og jeg kender også flere folk som har/har haft en ikke kristen kæreste eller en fra et andet kirkeligt miljø.
Hvis man elsker hinanden kan det meste lade sig gøre. Og så dog.
Jeg kan ikke vælge for andre - men jeg er glad for at jeg selv har fundet mig en fyr som deler min tro og mine overbevisninger. Jeg bliver sparet for en del fremtidige dilemmaer, så som:

- Hvad skal vi give os til søndag formiddag - brunch på trendy café, eller kirke?
- Skal vi giftes?
- Skal vores børn opdrages i den kristne tro - skal de overhovedet døbes?
- Skal vi takke Gud for maden før vi spiser den?
- Skal vi tilknyttes en menighed?
- Kan vi bede og snakke om Gud sammen?
- Hvordan prioriterer vi vores penge?

Og det, for mig vigtigste, spørgsmål - vil jeg komme til at tilbringe evigheden sammen med ham jeg elsker?

Jeg tror det meget let kan blive hårdt og opslidende hvis man i et parforhold så at sige lever i hver sin virkelighed. Jeg lever i en virkelighed hvor jeg er skabt af Gud og skal være sammen med ham når jeg dør. Min fiktive ikke-troende kæreste lever i en virkelighed hvor han er opstået tilfældigt og bliver spist af orme når han dør. Ingen af os vil rokke sig en tomme fra vores opverbevisning... Hva så?

Jeg siger ikke, at kærligheden ikke kan blomstre i sådan et forhold - men jeg påstår at den får enormt svære vilkår på langt sigt.

Kan du følge mig?

(Leonard Cohen)

Til toppen 
#65893 - 28/06/2006 23:07 Re: Kristne på dating sider m.m-- [Re: anniesr]
Machine_A
Bruger

Citat:

- Hvad skal vi give os til søndag formiddag - brunch på trendy café, eller kirke?

Ups, brunch!?

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#65894 - 29/06/2006 09:56 Re: Kristne på dating sider m.m-- [Re: Machine_A]
anniesr
Bruger

Ja okay... Der skal også være tid til brunch
Kunne i teorien også selv nå det, hvis ikke jeg også var så glad for at sove længe - vores kirke har en meget human åbningstid som siger 11.30

(Leonard Cohen)

Til toppen 
#65895 - 29/06/2006 15:17 Re: Kristne på dating sider m.m-- [Re: anniesr]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hvad med en efter-kirke-brunch?? Det ligger vel også i begrebet at det ikke er noget man får tidligt om morgenen.

Til toppen 
#65896 - 29/06/2006 15:19 Re: Kristne på dating sider m.m-- [Re: Machine_A]
seeker
Bruger

Reg.: 12/01/2005
Citat:
Citat:

Ups, brunch!?

For mig at se er brunch og kirke to sider af samme sag.

Når man spiser brunch sammen, så er man kirke.

kh
stef

Til toppen 
#65897 - 29/06/2006 15:36 Re: Kristne på dating sider m.m-- [Re: seeker]
anniesr
Bruger

Citat:

Øøøøh hva? Den forstår jeg ikke helt...

(Leonard Cohen)

Til toppen 
#65898 - 29/06/2006 15:37 Re: Kristne på dating sider m.m-- [Re: AnnePande]
anniesr
Bruger

Ja - brunch og kirke bør ikke bekrige, men derimod berige hverandre

(Leonard Cohen)

Til toppen 
#65899 - 29/06/2006 15:40 Re: Kristne på dating sider m.m-- [Re: anniesr]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Der er forresten også den valgmenighed i Århus, der hedder Bykirken - de holder Bøn & Brunch på en café ved navn Svineriet (sic!) - måske fordi det gi'r associationer til den fortabte søn...
- han kom hjem til, ja ikke bare brunch, men fedekalv!

Til toppen 
#65900 - 29/06/2006 15:43 Re: Kristne på dating sider m.m-- [Re: AnnePande]
anniesr
Bruger

Fedekalv... Det ved jeg nu ikke hvor megen lyst jeg har til fra morgenstunden - endsige op ad formiddagen...
Men smag og behag er vel forskellig!
Når bare der er føde til både legeme og sjæl, så skal jeg nok lade være med at brokke mig...

(Leonard Cohen)

Til toppen 
#65901 - 29/06/2006 16:44 Re: Kristne på dating sider m.m-- [Re: anniesr]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Nej, vi skal da ikke have fedekalv til brunch (fedekalven var jo som sagt "mere end" brunch) - men et par lækre fede stykker bacon til røræg ville da ikke være dårligt.

Til toppen 
#65902 - 29/06/2006 17:01 Re: Kristne på dating sider m.m-- [Re: AnnePande]
Machine_A
Bruger

Citat:
Hvad med en efter-kirke-brunch?? Det ligger vel også i begrebet at det ikke er noget man får tidligt om morgenen.

Ja ja, AnnePande, nu er vi inde på noget af det rigtigt:

Sove længe - mindst til klokken 10
Kirke klokken elleve
Brunch klokken tolv

(Vaske bil klokken 3)

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#65903 - 29/06/2006 17:12 Re: Kristne på dating sider m.m-- [Re: anniesr]
seeker
Bruger

Reg.: 12/01/2005
Citat:
Citat:

Øøøøh hva? Den forstår jeg ikke helt...

Jeg mener bare; hvorfor adskille kirke og brunch?

I min optik er måltidet et af de vigtigste kirkekendetegn. Prøv at læse evangelierne og ta' måltiderne fra - så er der ikke meget tilbage!

Derfor er en god gudstjeneste for mig, én, der integrerer måltid, fællesskab og åndelighed.

Håber det var klargørende.

kh
stef

Til toppen 
#65904 - 29/06/2006 17:46 Re: Kristne på dating sider m.m-- [Re: AnnePande]
Anonym
Anonym

brunch efter frokost?

Til toppen 
#65905 - 29/06/2006 17:47 OFF TOPIC [Re: AnnePande]
Anonym
Anonym

øhh... jeg mener ikke det var det tråden her handlede om!..

Til toppen 
#65906 - 29/06/2006 18:44 Re: Kristne på dating sider m.m-- [Re: seeker]
anniesr
Bruger

Det var det ja tak for det:)
Jeg misforstod dig i retning af at man lige så godt kunne sidde på en café og spise pandekager emd ahornsirup, som man kunne være i kirke men det var jo ikke der du ville hen..

(Leonard Cohen)

Til toppen 
#65907 - 29/06/2006 18:47 Re: OFF TOPIC [Re: ]
anniesr
Bruger

Velkommen til ordstyrerens svære verden og evige dilemma: hvordan styrer man sådan en flok abekatte og skal de overhovedet styres? hva vil du gøre???

Arj, men, undskyld. tilbage på sporet... Jeg har svaret på dit indlæg det er da lidt on-topic!

(Leonard Cohen)

Til toppen 
#65908 - 30/06/2006 17:49 Re: OFF TOPIC [Re: ]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Hej Evangelist.

Nej du har nok ret i at vi røg lidt ud på et sidespor, bare pjat, undskyld men ok, vi glemmer maden og vender tilbage til det oprindelige emne.

Mvh. Anne.

Ændret af AnnePande (30/06/2006 17:49)

Til toppen 
#65909 - 30/06/2006 18:13 Re: OFF TOPIC [Re: anniesr]
Anonym
Anonym

Jeg ville gøre alt det du enten glemte eller fejlede i..
At rette folks opmærksomhed på hvad tråden handler om, og bede folk stoppe med at kører videre i det... eller tage det op i en tråd om mad...

mvh Lars

Til toppen 
#65910 - 30/06/2006 18:41 Re: OFF TOPIC [Re: ]
anniesr
Bruger

Hej Lars,
Ja, det indlæg skrev jeg så før jeg vidste at der blev lavet en officiel klagesag ud af det. Havde jeg vidst, at du tog en gang hyggesnak så ilde op, ville jeg nok have taget mine forholdsregler og udtrykt mig mere diplomatisk.

Jeg bemærker, at det eneste fagrelevante indlæg som hænger og flagrer ubesvaret i denne tråd er det her skrevet af mig som svar til dig - og det er forblevet ubesvaret, mens vi har kørt denne her snak.
Anne og jeg har undskyldt. Hvis DU også gerne vil ud af det her mudder og tilbage til emnet, kunne du jo starte der.

Mvh

Ændret af Schjelde (30/06/2006 18:51)

(Leonard Cohen)

Til toppen 
#65911 - 01/07/2006 11:40 Re: OFF TOPIC [Re: ]
Machine_A
Bruger

Citat:
Jeg ville gøre alt det du enten glemte eller fejlede i..
At rette folks opmærksomhed på hvad tråden handler om, og bede folk stoppe med at kører videre i det... eller tage det op i en tråd om mad...

Oh hvilket hovmod. Jeg er sådan set glad for du ikke er ordstyrer herinde.

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#65912 - 01/07/2006 12:01 Re: OFF TOPIC [Re: Machine_A]
anniesr
Bruger

Hej MA,
Du gør det sikkert i god mening, men skal der deles irettesættelser og sproglige øretæver ud herinde, så lad ordstyrerne gøre det.

Mvh

(Leonard Cohen)

Til toppen 
#65913 - 01/07/2006 19:36 Re: Kristne på dating sider m.m-- [Re: Henriette]
Bjarne1
Bruger

Reg.: 03/09/2002
Sted: Århus
Han kommer når han kommer...!!!

Hvad hvis han aldrig kommer!! Nu ved jeg ikke hvor gammel du er, men hvis du bliver 40-50 og er single. Vil du så sige det samme.
Bjarne

Til toppen 
#65914 - 03/07/2006 11:15 Re: Kristne på dating sider m.m-- [Re: Bjarne1]
Henriette
Bruger

Reg.: 06/06/2006
Sted: Holstebro
Hejza!
Jeg er 17år... Og hvis han aldrig kommer, så finder jeg nok noget andet at bruge min tid på...

"Men der er en Gud som jeg lover vil holde dig i hånden HVER gang du har problemer eller er bange, bed og snak med Gud og han vil styrke dig!"

Til toppen 
#65915 - 03/07/2006 16:12 Re: Kristne på dating sider m.m-- [Re: Henriette]
Machine_A
Bruger

Medmindre du har ambitioner om at være gift husmor med 5 børn når du er 22, Henriette, så er der da masser af tid endnu.

Jeg tror da heller ikke man nødvendigvis forbliver single, bare fordi man ikke bruger en datingside.

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#65916 - 29/07/2006 21:57 Re: Kristne på dating sider m.m-- [Re: Machine_A]
Jonathan
Bruger

Reg.: 23/03/2005
Hvordan finder man en kæreste på kristendating.dk? Jeg har haft min profil på denne datingside i lang tid dvs. i mange måneder.
Mvh. Jesper

Glæd jer altid i Herren! Jeg siger atter: Glæd jer. Lad jeres mildhed blive kendt af alle mennesker. Herren er nær. (Filip 4,4-5)

Til toppen 
#65917 - 02/08/2006 16:56 Re: Kristne på dating sider m.m-- [Re: Machine_A]
SimonKL
Bruger

Reg.: 01/03/2002
Sted: København SV
dav!

ang kristne på datingsider, jeg erklærer mig fuldstændig enig med alt hvad schjelde har skrevet til dette.

ang sexmesser, jeg finder det et ualmindeligt vulgært tiltag, som dog fungerer som et godt billede på (og en hyldest til) de fleste seksuelle veje og afveje der findes i denne vor sexfikserede verden.

jeg finder at det på ingen måde kan forsvares at sexmesser passer ind i Bibelens hyldest af de seksuelle forhold mellem én mand og én kvinde.

inspiration og vejledning bør derfor søges andetsteds! for eksempel i det kristne fællesskab, hvis vi blot kunne lære os selv at være mere åbne om emnet.

"Hier stehe ich und kann nicht anders!
Gott helfe mir, Amen!
"
- Martin Luther

Til toppen 
#65918 - 07/08/2006 14:16 Re: Kristne på dating sider m.m-- [Re: Jonathan]
Machine_A
Bruger

Hej Jesper

Det ved jeg desværre ikke. Har ikke selv brugt den.

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#65919 - 14/08/2006 00:53 Der er en løsning, og den hedder [Re: ]
JesusFreakDK
Bruger

Reg.: 24/05/2005
Sted: Århus

"Vor tro er ej på hvad som helst man kristendom vil nævne"
-Grundtvig

Til toppen 
#65920 - 14/08/2006 21:27 Re: Kristne på dating sider m.m-- [Re: ]
The Fighter
Bruger

Reg.: 14/08/2006
"(og nej dater ikke, jeg har en kæreste)"

Er det ikke let for en der har en kæreste at sige at man ikke skal date?

Det ligner lidt på det der med "cølibat før ekteskabet". Er det ikke kun GIFTE folk som snakker om det? Jeg vil ikke sige at de ikke har været ugifte, men... Hvad så med dem der venter - til de blir gift - forgæves?

Til toppen 
#65921 - 15/08/2006 12:39 Re: Kristne på dating sider m.m-- [Re: The Fighter]
Anonym
Anonym

Hejsa "kæmper"

Det er alt sammen intressant hvad du skriver, men jeg vil lige fortælle
at grundlaget for mit indlæg var født af nogen debatter fra før ferien som omhandlede kristent image!,,

mvh Lars

Til toppen 
#65922 - 15/08/2006 16:29 Re: Kristne på dating sider m.m-- [Re: The Fighter]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Hej Fighter.

Nej, det er bestemt ikke kun gifte folk, der taler om at vente. Det er der også masser af ugifte der gør. Mig selv indbefattet.
Hvad mener du i øvrigt med at "vente forgæves", indtil de bliver gift? Hvordan venter man forgæves indtil den dag, man gifter sig, modsat dem, der ikke venter forgæves? Hvis begge gifter sig, hvor er forskellen så? Hvis jeg altså forstår dig rigtigt?

Mvh. Anne.

Til toppen 
#65923 - 15/08/2006 19:16 Re: Kristne på dating sider m.m-- [Re: AnnePande]
Jonathan
Bruger

Hej Anne!
Kan og vil du fortælle mig hvordan jeg finder en kæreste på kristendating.dk?
Mvh. Jonathan

Glæd jer altid i Herren! Jeg siger atter: Glæd jer. Lad jeres mildhed blive kendt af alle mennesker. Herren er nær. (Filip 4,4-5)

Til toppen 
#65924 - 15/08/2006 20:28 Re: Kristne på dating sider m.m-- [Re: Jonathan]
Anonym
Anonym

Hej Jonathan!

Jeg er ganske vidst ikke Anne, men alligevel...

Citat:
Kan og vil du fortælle mig hvordan jeg finder en kæreste på kristendating.dk?

Jeg tror næppe nogen kan komme med en grydeklar opskrift. Men første skridt er i hvert fald at oprette en profil

Mvh. Jalokin

Til toppen 
#65925 - 16/08/2006 12:48 Re: Kristne på dating sider m.m-- [Re: Jonathan]
Anonym
Anonym

Hejsa..

Jeg tror ikke Annepande, eller nogen anden har en "guide" til hvordan man finder en kæreste...

Ikke andet end, keep searching....

:-)

Lars

Til toppen 
#65926 - 16/08/2006 14:24 Re: Kristne på dating sider m.m-- [Re: ]
Jonathan
Bruger

Hej Jalokin!
Jeg har haft en profil på kristendating.dk i mange måneder ifølge mit indlæg øverst på denne side (side 4 i denne her tråd).
Mvh. Jonathan

Til toppen 
#65927 - 16/08/2006 23:23 Re: Kristne på dating sider m.m-- [Re: AnnePande]
The Fighter
Bruger

Reg.: 14/08/2006
Jeg oplever det sådan, at der aldrig er nogen ugifte der snakker om sex - eller mangel på sex... (Helst det siste!)

For eksempel prøvede jeg at søge på "cølibat" på Jesusnet.dk, men der fandt jeg ikke riktig noget...

Så "vente forgæves" betyder at man venter på at blive gift... og så blir man ikke gift!

Hvorfår kan man ikke finde noget om "cølibat" på Jesusnet.dk? Når man kan finde så meget om sex, så burde man kunne finde noget om cølibat...

Jeg mener, det er jo let at tenke - særlig for teenagere - at det er bedre at ha` sex uden for ekteskapet end at aldrig ha` sex!

Så skriv noget om cølibat, tak!

Til toppen 
#65928 - 16/08/2006 23:38 Re: Kristne på dating sider m.m-- [Re: The Fighter]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Fighter - - jeg fandt lige noget om cølibat i svararkivet her .. håber du kan bruge det.

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#65929 - 17/08/2006 16:30 Re: Kristne på dating sider m.m-- [Re: Jonathan]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Hej Jonathan.

Det kan jeg desværre ikke fortælle dig, ikke fordi jeg ikke vil, men fordi jeg ikke ved det. Jeg har aldrig selv skrevet derinde.
Men jeg vil gætte på at det bare handler om at fortsætte søgningen. Og dels se om der er nogen der skriver til en, dels selv skrive til nogen, fremfor blot at vente på, at nogen skriver (hvis der da er nogen der gør sådan, det er jo slet ikke sikkert). Det er der dog sikkert ikke så meget nyt i.
Men måske er der nogle erfarne kristen-datere her, der bedre kan byde ind med noget.

Mvh. Anne.

Til toppen 
#65930 - 17/08/2006 16:42 Re: Kristne på dating sider m.m-- [Re: The Fighter]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Hej Fighter.

Jeg tror det kunne være, fordi "cølibat" ikke er det ord, vi oftest bruger om det. Måske er vi mere tilbøjelige til at bruge det om det bevidst livslange løfte om afholdenhed, som fx. hos katolske præster, munke og nonner.
Der er dog ikke noget i vejen for at bruge det om seksuel afholdenhed som sådan for mig at se. Men jeg tror ikke det er fordi vi er tavse om det som sådan, men som sagt nok fordi vi bruger andre ord, såsom "at vente med sex til ægteskabet", eller måske "afholdenhed" eller lignende.

Tak for din forklaring af hvad du mente med at "vente forgæves". Jeg mener dog ikke det er "forgæves" at vente, hvis man ikke bliver gift. En ægtefælle skal jo ikke forstås som en "belønning" for lang og tro og tålmodig venten. (Men det var nok heller ikke det, du mente.) At følge Guds gode bud og ordninger er aldrig forgæves, men noget der er velsignelse ved. Ikke som nogen fortjeneste, men fordi det hører med til den ramme, Gud har sat for det gode menneskeliv.
Som en har sagt: Hvis sex er værd at have, er det værd at have på den rette måde. Det tror jeg er rigtigt. Også for de teenagere du nævner.

Skriv noget om cølibat, siger du. Tjooo... menøh... hvad nøjagtig skulle det være - tænkte du på noget specielt? Det skal jeg vist lige tænke lidt over. Jeg er nødt til at forlade nettet om lidt, men jeg skal vende tilbage til det.
Ellers synes jeg i øvrigt det var en fin artikel, Kristina henviste til i svarpanelet. Hvis man leder under emner som fx. sex og ægteskab, tror jeg også du vil kunne finde noget om at vente, selv om ordet cølibat evt. ikke indgår. (Jeg ved ikke om de er gift, alle dem der har skrevet dem?)

Mvh. Anne.

Ændret af AnnePande (17/08/2006 16:45)

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær