Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 6 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#65790 - 28/06/2006 00:35 Afskaf ordet "bibeltro"!
seeker
Bruger

Reg.: 12/01/2005
Det irriterer mig temmelig meget hver gang folk bruger ordet "bibeltro" om sig selv eller andre.
Det er der flere grunde til:

1) Ordet er i sig selv meningsløst.
Hvordan skulle man kunne definere en "bibeltro"? For mig at se er det åbenlyst at definitionen er så subjektiv, at den reelt er ligegyldig.

2) Ordet er ekskluderende.
De fleste, der bruger ordet, gør det for at adskille sig fra dem, der så ikke er "bibeltro" (hvem de så end er; har aldrig hørt nogen præsentere sig sådan). Der er meget "vi alene vide" over brugen af ordet (jeg er klar over, at det ikke altid er intentionen, men det ændrer ikke på hvordan det opfattes).

3) Ordet er misvisende.
Det implicerer at der ultimativt er to forskellige grupper; dem, der læser Bibelen rigtigt og dem, der læser den forkert. Dette er imidlertid en falsk modsætning. Vi læser alle Bibelen med forskellige filtre - eller forskellige briller. Ingen læsning af Bibelen er objektiv og ingen kan gøre krav på at være "tro" mod Bibelen på den snævre facon det ofte gøres på.

I stedet må vi anerkende, at der kan være forskellige måder at læse Bibelen på, og at den måde vi læser på, næppe er tættest på sandheden. Hvis vi tør at lade os udfordre af Bibelen og ikke bare læser den med vores forudfattede holdninger i baghovedet, så tror jeg, at vi alle ville blive (måske glædeligt) overraskede.

Hermed en opfordring til at rense det ubrugelige, intetsigende ord ud af dit ordforråd

kh
stef

Til toppen 
#65791 - 28/06/2006 11:48 Re: Afskaf ordet "bibeltro"! [Re: seeker]
MadsVJ
Bruger

Reg.: 28/02/2006
Sted: København
Hej Stef
Det er rigtigt at ordet kan virke lidt provokerende. Derfor tror jeg også det er vigtigt at forstå hvad der menes med det (eller i hvert fald hvad jeg typisk har oplevet/forstået det brugt som). Bibeltro er man grundlæggende når man vedkender sig Bibelens autoritet; altså den autoritet som Jesus selv hævdede den skulle have! Her kan man jo så være uenig i hvordan Bibelen skal forstås. Men et minimumskriterium må være at ønsker at forstå det bibelske budskab 100%, og ikke siger: "Her forstår jeg at Bibelen sige xx og tillægger det fuld autoritet. Men jeg synes det lyder trælst, så det anerkender jeg ikke". Altså at man ønsker at forstå Bibelen, som den selv lægger op til at blive forstået!

Det er simpelthen et spørgsmål om bibelsyn! Det historisk-kritiske bibelsyn bliver sjældent betegnet som bibeltro, fordi man her mener at Bibelen ikke har en særlig autoritet, men blot er en historisk kilde på lige fod med mange andre. Det konservative/ortodokse bibelsyn bliver tilgengæld ofte benævnt som bibeltro. Det ortodokse bibelsyn adskiller sig i formuleringen fra det konservative ved eksplicit at udtrykke at hele Bibelen er ufejlbarlig i alt hvad den udtaler sig om. Jeg bruger som regel ordet bibeltro i de tilfælde hvor man tilslutter sig det ortodokse bibelsyn; men andre vil også bruge det i situationer hvor der er tale om et syn der inkludere muligheden for fejl i Bibelen.
Og så er der endelig nogle der afgør sagen ud fra stillingtagen til konkrete emner i Bibelen - altså f.eks. om der med skabelsen på 6 dage menes 6 gange 24 timer. Så vil de sige at man ikke er bibeltro hvis man ikke mener dette. Men her vil jeg give dig ret i, at så får ordet karakter af et nedgørende udtryk for dem man er uenig med.

Ordet er ganske enkelt praktisk, fordi det hurtigt beskriver hvilken indgangsvinkel man har til Bibelen.

Mvh.
Mads

Til toppen 
#65792 - 28/06/2006 12:21 Re: Afskaf ordet "bibeltro"! [Re: seeker]
Anonym
Anonym

Stærkt indlæg!.

Til toppen 
#65793 - 28/06/2006 12:45 Re: Afskaf ordet "bibeltro"! [Re: MadsVJ]
Machine_A
Bruger

Reg.: 15/10/2001
Sted: Silkeborg
Hej

Jeg må tilslutte mig MadsVJ's indlæg. Jeg syntes også betegnelsen "bibeltro" er meget praktsk i nogle sammenhænge.

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#65794 - 28/06/2006 14:22 Re: Afskaf ordet "bibeltro"! [Re: MadsVJ]
seeker
Bruger

Hej Mads

Citat:

Ordet er ganske enkelt praktisk, fordi det hurtigt beskriver hvilken indgangsvinkel man har til Bibelen.

Min pointe er netop, at ordet ikke siger noget om, hvilken indgangsvinkel man har til Bibelen.

At bruge ordet "bibeltro" er i virkeligheden et retorisk kneb med det formål at "ingroupe" og "outgroupe" folk udfra særdeles subjektive kriterier. Det er man selvfølgelig i sin gode ret til at gøre, jeg tror bare ikke det er særlig konstruktivt. Derudover tror jeg at mange bruger ordet uden at overveje, hvad de dermed siger.

Et godt eksempel er det du selv giver:
Citat:
Men et minimumskriterium må være at ønsker at forstå det bibelske budskab 100%, og ikke siger: "Her forstår jeg at Bibelen sige xx og tillægger det fuld autoritet. Men jeg synes det lyder trælst, så det anerkender jeg ikke". Altså at man ønsker at forstå Bibelen, som den selv lægger op til at blive forstået!

Sådan er der jo ingen, der vil udtale sig. Du siger her (bevidst/ubevidst?), at hvis man ikke deler din tolkning af hvordan Bibelen opfatter sig selv, så er det fordi man bare lægger sine egne holdninger ned over teksten.
Mener du det? Og er du ikke enig i, at alle læser Bibelen subjektivt?

Jeg tror ikke, at det er et spørgsmål om bibelsyn. Ingen af de tre bibelsyn du nævner er særlig "bibeltro" i min optik. Jeg tror, at de alle ligger langt fra en frugtbar måde at læse Bibelen på. Det viser vel, hvor ubrugeligt ordet er.

Ser du problemet?: I samme øjeblik man bruger ordet "bibeltro" inkluderer man typisk de mennesker, der har samme holdninger som en selv, mens alle andre så åbenbart er "ikke-bibeltro". Man opfinder med andre ord en kasse, som ingen har bedt om at blive puttet ned i og fører en pseudodebat med ikke-eksisterende modstandere.

kh
stef

Til toppen 
#65795 - 28/06/2006 14:32 Re: Afskaf ordet "bibeltro"! [Re: MadsVJ]
Anonym
Anonym

Det er så løs en betegnelse af den næsten er umulig at gøre brug af,...
Jeg enig med stef, i af denne brug af den term som Bibletro dækker over en "erklæring" som kommer af dybt subjektive holdninger og tolkninger............

Hvorfor har du mere ret end mig? og hvorfor jeg mere ret end dig?
Hvordan definere du bibletro, hvis det ikke allerede har forudsat at du mener at du/i har ret.. og modstanderen ikke?

Hvis man skal være bibeltro, mener du så Ord for Ord eller mener du budskab?
I begge tilfælde kræver det teologiske evner at være bibletro så?....

Eller?

Jeg synes faktisk stef på en sund måde afliver en gammel term, som ikke rigtigt siger noget..

mvh Stud.theol
Lars

Til toppen 
#65796 - 28/06/2006 14:36 Re: Afskaf ordet "bibeltro"! [Re: seeker]
Anonym
Anonym

Citat:
Min pointe er netop, at ordet ikke siger noget om, hvilken indgangsvinkel man har til Bibelen.

At bruge ordet "bibeltro" er i virkeligheden et retorisk kneb med det formål at "ingroupe" og "outgroupe" folk udfra særdeles subjektive kriterier. Det er man selvfølgelig i sin gode ret til at gøre, jeg tror bare ikke det er særlig konstruktivt. Derudover tror jeg at mange bruger ordet uden at overveje, hvad de dermed siger.

Ganske enig!...

Citat:
Citat:
Men et minimumskriterium må være at ønsker at forstå det bibelske budskab 100%, og ikke siger: "Her forstår jeg at Bibelen sige xx og tillægger det fuld autoritet. Men jeg synes det lyder trælst, så det anerkender jeg ikke". Altså at man ønsker at forstå Bibelen, som den selv lægger op til at blive forstået!

Synes du at biblen ligger op til hvordan den skal tolkes??????????

Jeg har svært ved at arbejde med ordet "bibeltro", for alle kristne handler da udfra hvad de mener er rigtigt.. og igen!.. Så ville det kræver teologiske evner at bearbejde teksten så...

Bibeltro, er et ord som man har opfundet for at skyde på andre..

mvh Lars/stud.theol

Til toppen 
#65797 - 28/06/2006 14:40 Re: Afskaf ordet "bibeltro"! [Re: Machine_A]
Anonym
Anonym

Hej Maskine A..

Og hvilke tilfælde er det du mener at den term kommer til retfærdighed?..

Det bliver en gang fnidder, for bibeltro?
jamen er Katolikkerne bibeltro?
Er IM
Er Pinsen
Er Frimurerne
Er Apostolsk Kirke?

osv... Alle ville jo hævde at de andre leder mere end mindre vranglære og de selv den ægte bibeltro tanker
og igen kunne vi her fra teologernes side igen kommer med en helt anderledes udkastning af tingene..

Så lader du bibletro være en "løs" term som lade sig afgøre af diskution, og ikke nødvendigvis af sandhed..

mvh Lars/s.theol

Til toppen 
#65798 - 28/06/2006 15:30 Re: Afskaf ordet "bibeltro"! [Re: ]
Machine_A
Bruger

Citat:

jamen er Katolikkerne bibeltro?
Er IM
Er Pinsen
Er Frimurerne
Er Apostolsk Kirke?

osv... Alle ville jo hævde at de andre leder mere end mindre vranglære og de selv den ægte bibeltro tanker

Jeg mener ikke nogen af dem som sådan er at betegne som bibeltro ifølge den betegnelse, jeg lægger i ordet. Men jeg mener så at de er meget tæt på - også tilføjet Jehovas Videner.

En bibeltro er for mig en, der for eksempel mener, at skabelsen tog 6 dage alt inklusiv. I alle de ovennævnte er jeg sikker på der er en god blanding af opfattelsen af disse 6 dage, men en bilbeltro vil hævde det er 6 dage. Det samme ville gælde alle andre aspekter af bibelen. Så en bibeltro for mig er en der først og fremmest bruger bibelen til vejledning af alt, som den eneste gyldige og sande lov.

I sidste ende er der vel ingen bibeltro - men der er mange, der er enormt tætte på. De kan typisk kendes på at hver sætning afsluttes med en bibelhenvisning, ala "Sikke et dejligt solskinsvejr det er i dag (1 Mos 1 v 14)." eller "Hvad? (Apg 22 v 42)". Hvis du forstår hvad jeg mener.

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#65799 - 28/06/2006 16:31 Re: Afskaf ordet "bibeltro"! [Re: seeker]
Jón Poulsen
Bruger

Reg.: 21/04/2006
Sted: Gjern
Hej Stef!

Lad mig lige begynde med at sige, at jeg næsten aldrig kalder mig bibeltro - men for mit vedkommende er det mest fordi, at så mange bruger ordet (også dem, der ikke er tro mod deres bibler).

Citat:
Ordet er i sig selv meningsløst

Det er det da ikke - men det er helt klart udvandet med, at både pinsefolk, lutheranere, adventister, mormoner og jeg-skal-komme-efter-dig bruger det om sig selv. Men termen betyder jo bare, at man er tro mod bibelen. Kan man være tro mod bibelen? Er vi alle tro mod bibelen? svaret finder vi, afhængigt af hvilket bibelsyn vi har! Personligt har jeg det lutherske - nemlig, at skriften er klar!
Derfor er bibeltro et synonym for luthersk!

Citat:
Ordet er ekskluderende

Ja! og inkluderende selvfølgelig!

Citat:
Ordet er misvisende

Ja, desværre alt for ofte!

Jón

Til toppen 
#65800 - 28/06/2006 21:16 Re: Afskaf ordet "bibeltro"! [Re: seeker]
MadsVJ
Bruger

Hej Stef
Citat:

Det siger vel noget om indgangsvinklen, om man tror på Bibelen eller ej? Om man enten siger: Jeg tror på det Bibelen siger. Eller: Jeg tror ikke på alt hvad Bibelen siger. At ordet er flertydigt og bliver brugt på flere måder giver jeg dig ret i. Derfor er det også en fordel at vide hvem der bruger ordet for at forstå hvad man skal lægge i det.

Citat:
Et godt eksempel er det du selv giver:

Citat:

Sådan er der jo ingen, der vil udtale sig.

Jeg tror nu ikke du skal lede ret længe for at møde folk der vil sige dette, også en god stak teologer. Jeg tror flertallet af danskerne vil kunne tilslutte sig et sådant ræsonnement. De sidestiller deres egne overvejelser i autoritet med Bibelens udsagn, selvom de vedkender sig at Bibelens tekster selv ønsker at forstås med fuld autoritet.
Citat:

Du siger her (bevidst/ubevidst?), at hvis man ikke deler din tolkning af hvordan Bibelen opfatter sig selv, så er det fordi man bare lægger sine egne holdninger ned over teksten.
Mener du det?

Hvor siger jeg det? Jeg kan se at der skal stå "siger" i stedet for "sige" i mit indlæg. Beklager.

Citat:
Og er du ikke enig i, at alle læser Bibelen subjektivt?

Jeg er vist ikke filosofisk nok anlagt til at kunne gennemskue dybderne i dette spørgsmål. Men jo, det er da muligt. Men indholdet er ganske objektivt!

Citat:
Jeg tror ikke, at det er et spørgsmål om bibelsyn. Ingen af de tre bibelsyn du nævner er særlig "bibeltro" i min optik. Jeg tror, at de alle ligger langt fra en frugtbar måde at læse Bibelen på. Det viser vel, hvor ubrugeligt ordet er.

Man kan, i en forstand, kaldes bibeltro når man ønsker at tro på det Bibelen siger, og tillægge det den autoritet som Bibelen selv tillægger det. Kan man være bibeltro uden at ville dette? Og hvilket bibelsyn vil du anbefale?

Citat:
Ser du problemet?: I samme øjeblik man bruger ordet "bibeltro" inkluderer man typisk de mennesker, der har samme holdninger som en selv, mens alle andre så åbenbart er "ikke-bibeltro". Man opfinder med andre ord en kasse, som ingen har bedt om at blive puttet ned i og fører en pseudodebat med ikke-eksisterende modstandere.

Jeg kender mange som jeg vil kalde bibeltro - og dermed inkluderer - men som ikke har samme holdninger som mig. Dette skyldes netop at jeg ikke definerer det så snævert som jeg anførte at nogle gør, jf. mit foregående indlæg.

Begrundelsen for at jeg selv gerne bruger ordet bibeltro i de tilfælde hvor der er tale om et ortodokst bibelsyn, er at det er det bibelsyn Jesus lægger for dagen (jf. f.eks. Joh 10,35b). Og jeg tror på Bibelens vidnesbyrd om at Jesus er sandheden.
Så, i denne forstand, benytter jeg ordet så det rummer dem der tror på Jesu vidnesbyrd om Skriften. Provokerende? Det ved jeg ikke. Men i hvert fald en praktisk term at have når man skal kommunikere.

Håber det bragte lidt klarhed, selvom indlægget blev lidt mudret.

Mvh. Mads

Til toppen 
#65801 - 28/06/2006 22:11 Re: Afskaf ordet "bibeltro"! [Re: Jón Poulsen]
seeker
Bruger

Hej Jon

Citat:
Men termen betyder jo bare, at man er tro mod bibelen

Dvs at man ikke bedrager bibelen med andre bøger??

Citat:

Derfor er bibeltro et synonym for luthersk!

Tak for at klargøre min pointe.. Det er lige præcist det jeg mener med, at ordet er meningsløst. Du siger bibeltro=luthersk - andre ville sige bibeltro = xxx og tredje bibeltro=YYY.
Så kan man slås om, hvem der er mest bibeltro, men det kommer man nok ikke tættere på sandheden af.

kh
stef

Til toppen 
#65802 - 28/06/2006 22:29 Re: Afskaf ordet "bibeltro"! [Re: MadsVJ]
seeker
Bruger

Hej Mads

Citat:

Hvor siger jeg det? Jeg kan se at der skal stå "siger" i stedet for "sige" i mit indlæg. Beklager.

Ok, jeg kan se, at jeg nok overtolkede lidt der. Sorry.

Citat:

Man kan, i en forstand, kaldes bibeltro når man ønsker at tro på det Bibelen siger, og tillægge det den autoritet som Bibelen selv tillægger det. Kan man være bibeltro uden at ville dette? Og hvilket bibelsyn vil du anbefale?

Nu mener jeg jo ikke, at man skal bruge ordet "bibeltro".. men hvad er det at "tro på bibelen"? Alle tolker Bibelen, så det man i virkeligheden er tro mod, er det fortolkningsmønster man bruger, når man læser bibelen.
Man kan argumentere for stort set alt ud fra bibelen, og det behøver ikke engang være et spørgsmål om at bruge de rigtige steder - det er simpelthen et spørgsmål om arv og miljø (kort sagt).

Nu har jeg ikke et decideret bibelsyn, men jeg trækker gerne på en blanding af Peter Halldorf (svensk pinse/ortodoks præst) Bono ("talerør" for millioner af postmoderne kristne) og lektio divina. Det er et powerfuldt mix

kh
stef

Til toppen 
#65803 - 29/06/2006 10:31 Re: Afskaf ordet "bibeltro"! [Re: seeker]
Jón Poulsen
Bruger

Hej Stef!

Citat:
Det er lige præcist det jeg mener med, at ordet er meningsløst. Du siger bibeltro=luthersk - andre ville sige bibeltro = xxx og tredje bibeltro=YYY.

Hvorfor siger du, at ordet er meningsløst- bare fordi jeg siger, at bibeltro = luthersk - når nu andre mener noget andet? Hvad med den mulighed, at én af os har ret? Årsagen til, at bibeltro er lig med luthersk, er ikke pga af Luther - men pga af den 'lutherske' lære (´Fx Confessio Augustana); som jo stemmer overens med bibelen!
Men selvfølgelig vil dette minde meget om et slagsmål ml. kristne trosretninger - og selvfølgelig vil postmoderne mennesker ryste på hovedet ad det - Men det er vitterlig ikke ensbetydende med, at én ikke kan have ret!

Jón

PS har vi ikke haft denne diskussion før?

Til toppen 
#65804 - 29/06/2006 13:56 Re: Afskaf ordet "bibeltro"! [Re: Jón Poulsen]
seeker
Bruger

Hej Jon

Citat:

Hvorfor siger du, at ordet er meningsløst- bare fordi jeg siger, at bibeltro = luthersk - når nu andre mener noget andet? Hvad med den mulighed, at én af os har ret?

Som jeg skrev til Mads, så er det meningsløst fordi brugen af ordet "bibeltro" er et retorisk kneb med det formål at dele folk ind i rettroende og ikke-rettroende. Det er simpelthen en usympatisk måde at debattere på.
Hvis du mener, at "bibeltro" er det sammen som "luthersk", så er det vel bare at bruge "luthersk"?
Jeg er sådan set enig i at man på sin vis kan være mere eller mindre "tro" mod Bibelen (ikke 100% tro selvfølgelig - at hævde det er efter min mening udtryk for storhedsvanvid eller det der er værre), men for det første har det ikke nødvendigvis noget med Jesus og kristendom at gøre (de skriftkloge og farisæerne (af Shammais skole) var fx også meget "tro" mod Skrifterne) og for det andet ændrer det ikke på at ordet "bibeltro" er meningsløst.

(en interessant sidepointe er, at hvis bibeltro=luthersk, så må Bibelen være en meget uklar bog, når man ser på diversiteten af holdninger i den lutherske kirke. Det passer selvfølgelig meget godt med min pointe - det kan være vi er enige her?)

kh
stef

Til toppen 
#65805 - 29/06/2006 21:25 Re: Afskaf ordet "bibeltro"! [Re: seeker]
Jón Poulsen
Bruger

Citat:
Hvis du mener, at "bibeltro" er det sammen som "luthersk", så er det vel bare at bruge "luthersk"?

Gør jeg også for det meste - indtil en eller anden påstår, at jeg tror mere på Luther end bibelen

Citat:
at hævde det er efter min mening udtryk for storhedsvanvid eller det der er værre

Eller også tegn på Åndens fylde?

Citat:
hvis bibeltro=luthersk, så må Bibelen være en meget uklar bog, når man ser på diversiteten af holdninger i den lutherske kirke

Den er ikke den såkaldte lutherske kirker, der afgør hverken bibelsk lære eller lutherdom; det gør Skriften alene! Og det ser vi komme til udtryk i den lutherske bekendelse!

Jón

Til toppen 
#65806 - 29/06/2006 21:52 Re: Afskaf ordet "bibeltro"! [Re: Machine_A]
Dikaelen
Bruger

Reg.: 29/06/2006
Alle kristne er bibeltro... Og dem der ikke er "bibeltro", de er vel frafaldne/lunkne?
Jeg mener også at ordet er unødvendigt og endda farligt, da det ikke bare kan bruges selvophøjende, men til at skabe og retfærdiggøre "andre grupper" af kristne. Dvs. f.eks. de 100% bibeltro, de 75% bibeltro og de 50% bibeltro.
Dette er farligt og have betydning for sjæles frelse, da der kun er én sandhed - Guds ord.
Og idet man skaber sin egen mening om f.eks. skabelsens 6 dage, er man jo ikke "bibeltro".

Kristne kan selvfølgelig tvivle en gang imellem, men jeg mener at det sårer Gud meget når vi gør det og at det måske kan defineres som en synd. Hvis man lægger mærke til det,kan man se, at Jesus, nogle gange, blev ligefrem vred på hans deciplene når de tvivlede.

Efter min mening er en kristen, uden undtagelser, bibeltro. Hvis vi ikke tror på bare én ting i bibelen, kan vi jo lige så godt fraskge os resten, da vi så ikke længere tror at Guds ord er sandheden.

Hvad syntes i?

Til toppen 
#65807 - 30/06/2006 10:26 Re: Afskaf ordet "bibeltro"! [Re: Dikaelen]
Machine_A
Bruger

Citat:
Alle kristne er bibeltro...

Hmm jaeh, men det kommer så an på hvad man lægger i ordet. Jeg tror på det meste af hvad der står i bibelen, men der er noget, jeg ikke mener er 100% korrekt. Der er vist også et andet ord der dækker dem, jeg kalder "bibeltro", men jeg kan desværre ikke lige huske, hvad det ord er.

Citat:
Hvis vi ikke tror på bare én ting i bibelen, kan vi jo lige så godt frasige os resten, da vi så ikke længere tror at Guds ord er sandheden.

Øm det vil jeg ikke give dig ret i, da bibelen ikke legitimeret i Gud, men i sig selv. Jeg føler ikke jeg har hørt Gud sige, at bibelen er 100% korrekt. Jeg har kun hørt bibelen sige, at bibelen er 100% korrekt. Forskellen for mig er, at bibelen beviser sig selv med sig selv. Lidt kompliceret at forklare. Men forskellen er, at jeg ikke kan tjekke bibelens sandhed nogen andre steder end i bibelen. Og når - eller hvis - en passage i bibelen for eksempel modsiger (efter min mening) Jesu kærlighedsbudskab, så er jeg personligt nød til at lytte mere til Jesus end til bibelen.

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#65808 - 30/06/2006 17:15 Re: Afskaf ordet "bibeltro"! [Re: seeker]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej Stef.

Mange af dem der kalder sig bibeltro, er opmærksomme på det du siger, og derfor er der da også mange, der i stedet formulerer det sådan, at de ønsker at være bibeltro / søger at være det, eller lignende. Sådan ville jeg nok også helst selv udtrykke mig.
Lyder det bedre, synes du?
I øvrigt, fordi man siger, hvad man selv er / ønsker at være, behøver det jo ikke betyde, at man samtidig siger, hvad andre er.

Mvh. Anne.

Til toppen 
#65809 - 01/07/2006 01:23 Re: Afskaf ordet "bibeltro"! [Re: Jón Poulsen]
seeker
Bruger

Hej Jon

Citat:
Citat:
at hævde det er efter min mening udtryk for storhedsvanvid eller det der er værre

Eller også tegn på Åndens fylde?

Det er selvfølgelig en mulighed, men der plejer jeg personligt at se efter Åndens frugter. Det tror jeg, er en bedre indikator.

Citat:

Den er ikke den såkaldte lutherske kirker, der afgør hverken bibelsk lære eller lutherdom; det gør Skriften alene! Og det ser vi komme til udtryk i den lutherske bekendelse!

Synes det argument kører en smule i ring..

Fred være med det.. Hvis det giver mening for dig, så er det jo fint.

kh
stef

Til toppen 
#65810 - 01/07/2006 01:30 Re: Afskaf ordet "bibeltro"! [Re: AnnePande]
seeker
Bruger

Hej Anne

Citat:

Mange af dem der kalder sig bibeltro, er opmærksomme på det du siger, og derfor er der da også mange, der i stedet formulerer det sådan, at de ønsker at være bibeltro / søger at være det, eller lignende. Sådan ville jeg nok også helst selv udtrykke mig.
Lyder det bedre, synes du?

En modificering hjælper altid.. Jeg savner bare fra mange - og her taler vi personlig erfaring - en erkendelse af, at det per definition ikke kan lade sig gøre at kende sandheden 100 % endsige være tættest på at kende den.

Derudover: Vi bliver ikke dømt på, hvad vi tror og mener Bibelen siger - vi bliver dømt på vores gerninger. Derfor er det for mig sekundært, hvilke holdninger man har og primært hvilket liv man lever.

Citat:

I øvrigt, fordi man siger, hvad man selv er / ønsker at være, behøver det jo ikke betyde, at man samtidig siger, hvad andre er.

Nej, men nogle gange taler det man ikke siger højest..

Pax et bonum

Stef

Til toppen 
#65811 - 01/07/2006 09:32 Re: Afskaf ordet "bibeltro"! [Re: seeker]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Hej Stef.

Vi bliver bedømt på vore gerninger ja, men de gerninger udspringer jo af en bestemt tro. Troen på evangeliet om Jesus.
Hvis det kun var gerningerne, behøvede man jo ikke at tro på Jesus for at blive frelst.
Og evangeliet om Jesus - det står jo i bibelen. Så man kan ikke rigtigt skille de to ting ad.

Mvh. Anne.

Til toppen 
#65812 - 01/07/2006 11:46 Re: Afskaf ordet "bibeltro"! [Re: seeker]
Machine_A
Bruger

Citat:
Derudover: Vi bliver ikke dømt på, hvad vi tror og mener Bibelen siger - vi bliver dømt på vores gerninger. Derfor er det for mig sekundært, hvilke holdninger man har og primært hvilket liv man lever.

Må jeg spørge af interesse hvilken trosretning du evt. tilhører?

Jeg syntes nemlig at Jesus lægger op til det stik modsatte: Vi skal ikke dømmes på vores gerninger, men på vores tro!

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#65813 - 02/07/2006 21:44 Re: Afskaf ordet "bibeltro"! [Re: Machine_A]
seeker
Bruger

Citat:
Citat:

Må jeg spørge af interesse hvilken trosretning du evt. tilhører?

Jeg syntes nemlig at Jesus lægger op til det stik modsatte: Vi skal ikke dømmes på vores gerninger, men på vores tro!

Kan du da finde et sted i evangelierne, hvor Jesus siger, at vi ikke bliver dømt efter vores gerninger?

Han siger i hvert fald igen og igen at vi bliver dømt efter vores gerninger, så det ville da være mærkeligt, hvis han også sagde det modsatte..

Du forveksler det sandsynligvis med frelse.. Vi bliver frelst af nåde, men skal dømmes efter vores gerninger. Det er ikke en modsætning.

kh
stef

Til toppen 
#65814 - 02/07/2006 21:46 Re: Afskaf ordet "bibeltro"! [Re: AnnePande]
seeker
Bruger

Citat:
Hej Stef.

Vi bliver bedømt på vore gerninger ja, men de gerninger udspringer jo af en bestemt tro. Troen på evangeliet om Jesus.
Hvis det kun var gerningerne, behøvede man jo ikke at tro på Jesus for at blive frelst.
Og evangeliet om Jesus - det står jo i bibelen. Så man kan ikke rigtigt skille de to ting ad.

Mvh. Anne.

dvs dengang man ikke havde Bibelen kunne man ikke tro på Jesus? Det hænger vist ikke helt sammen..

kh
stef

Til toppen 
#65815 - 03/07/2006 09:05 Re: Afskaf ordet "bibeltro"! [Re: seeker]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Hej Stef.

Jo det kunne man naturligvis. Men jeg tænkte på situationen i dag.
Jeg mente ikke Bibelen som trykt og samlet bog, men dens indhold. Og det er den, vi må holde os til i dag, hvor Jesus og apostlene ikke går rundt iblandt os længere.

Mvh. Anne.

Til toppen 
#65816 - 07/07/2006 18:17 Re: Afskaf ordet "bibeltro"! [Re: seeker]
MadsVJ
Bruger

Hej Stef
Du skrev:

Citat:
men hvad er det at "tro på bibelen"? Alle tolker Bibelen, så det man i virkeligheden er tro mod, er det fortolkningsmønster man bruger, når man læser bibelen.
Man kan argumentere for stort set alt ud fra bibelen, og det behøver ikke engang være et spørgsmål om at bruge de rigtige steder - det er simpelthen et spørgsmål om arv og miljø (kort sagt).

Det er rigtigt at alle tolker Bibelen. Men med min definition betyder forskellige forståelser ikke nødvendigvis at mindst en af parterne ikke er bibeltro. Det er selvfølgelig rigtigt, at begge dele ikke kan være rigtige, og derfor vil mindst én af holdningerne ikke være bibeltro i ordets snævre forstand. Men det er som regel ikke den måde jeg bruger ordet på!
Jeg er ikke enig i at man kan få hvad som helst ud af Bibelen.
Jeg fandt et andet udsagn i denne debat (håber det er ok, MA, du kan vel holde til det ):
Citat:
Jeg tror på det meste af hvad der står i bibelen, men der er noget, jeg ikke mener er 100% korrekt.

Hvis dette udtrykker at der i Bibelen således er skrevet noget ukorrekt selvom Bibelen formidler det som en korrekthed, så mener jeg ikke man er bibeltro. Og dette er altså ikke et spørgsmål om at hænge nogen ud; men indrømmet, jeg synes da ikke selv at det er godt ikke at være bibeltro.

Mvh. Mads

Til toppen 
#65817 - 27/07/2006 18:28 Re: Afskaf ordet "bibeltro"! [Re: seeker]
Bema-Linda
Bruger

Reg.: 26/02/2004
Sted: Kolding
Hej Stef... Jeg har aldrig hørt folk bruge det ord før, men jeg blev faktisk positivt overrasket, da jeg læste dit indlæg... Jeg er nemlig ikke kristen... og så alligevel... jeg tror på at Jesus har levet engang og han har gjort store undere, men jeg er ikke tilhænger af Bibelen, og der er mange punkter i Bibelen, jeg IKKE tror på...! Jeg besluttede mig for, omkring da jeg var 15 år gammel, at jeg ikke var/er kristen - jeg har stadig den holdning - men måske er det bedre at sige, at jeg bare ikke er bibeltro!??

/Belinda

Jeg er åben over for dig, Gud, hvem du end er...

Til toppen 
#65818 - 27/07/2006 21:10 Re: Afskaf ordet "bibeltro"! [Re: seeker]
tau
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Hej Stef,

helt enig, ordet "bibeltro" bliver ofte brugt, om den kristne selv, og så er de der har en anden mening om et kristent emne ikke bibeltro i dennes øjne. Det er også lidt mærkeligt, hvis alle mulige og umulige kristne retninger kan kalde sig bibeltro, for de kan jo ikke alle være det, eller også er ingen af dem det..hehe. Jeg synes også, at ordet "bibeltro" er et stærkt ekskluderende udtryk, og det er kun Gud, som ved, hvem der virkelig er bibeltro, så jeg er ikke tilhænger af, at man bruger det om sig selv. Jeg har selv gjort det et par gange, men har ikke gjort det i lang tid, og jeg vil forsøge at lade være. Da jeg læste dit indlæg, kunne jeg se, hvor ekskluderende det er at kalde sig selv for bibeltro, og igen, når alle påberåber sig at være bibeltro, så går der ligesom lidt inflation i det.

mvh Tau.

Ændret af tau (27/07/2006 21:11)

Til toppen 
#65819 - 27/07/2006 22:59 Re: Afskaf ordet "bibeltro"! [Re: tau]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej tau - - jeg synes nu nok, at vi kan være bibeltro, selv om vi tolker Bibelens tekster forskelligt. Jeg mener, at det at være bibeltro bare betyder, at vi regner Bibelen for at være inspireret af Gud, og dermed det fælles grundlag for vores kristne tro.

Jeg regner alle for bibeltro, som har den holdning, selv om de/vi er uenige i, hvordan Bibelen skal rettelig skal tolkes.

Men jeg går ikke og skilter med at være bibeltro - det er bare en selvfølge, i hvert fald i de kristne fællesskaber, hvor jeg selv har min gang.

Men der er jo nogle - bibelkritikerne - som mener at kunne se bort fra Bibelen, eller dele af den, som kristendommens grundlag - de som mener at det bare er en gammel bog, som vi ikke rigtig kan bruge til noget i dag - og de vil næppe finde på at kalde sig selv for bibeltro!

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#65820 - 28/07/2006 13:57 Re: Afskaf ordet "bibeltro"! [Re: kristina]
tau
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Hej kristina

i den definition og brug af ordet "bibeltro", som du har, kan jeg godt acceptere det. Det er jo noget helt andet, som ikke ekskluderer dem, som tolker visse (og det er det jo, ikke ALLE skriftsteder..!) skriftsteder anderledes end du selv/din menighed. Det er ikke fordi, jeg mener, at enhver tolkning af et givent skriftsted kan være sand. Jeg er ikke sandhedsrelativist overhovedet.!! Nej nej. Men det der med at påberåbe sig, at man tilhører den eneste bibeltro retning i kirkelandskabet, det er forkert at gøre, synes jeg. Men så er vi vist enige.

mvh Tau.

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#65821 - 05/08/2006 21:08 Re: Afskaf ordet "bibeltro"! [Re: Bema-Linda]
pianisten
Bruger

Reg.: 17/05/2006
Hej Belinda

Nu er jeg ikke Stef, men jeg vil meget gerne svare på dit indlæg alligevel!

Om du er kristen eller ej afhænger ikke af bibelen.
Af en eller anden grund er det blevet et meget stort tema i den kristne debat, hvordan man er tro mod bibelen.

Det at være kristen handler om at være tro mod Jesus!

Jeg kan ikke sige, om du er kristen, eller om du ikke er - og jeg kunne aldrig drømme om at prøve at sætte dig i den ene eller den anden bås - men jeg kan sige til dig, at Gud elsker dig og Hans største ønske er at være til stede i dit liv.

Jeg tror, at Gud bruger bibelen som en måde at være til stede i vores liv på - og den bog kan faktisk være til stor velsignelse, hvis den bliver brugt rigtigt!

Jeg håber, at du kan bruge mit svar til noget...

Med ønsket om Guds fred
- Pianisten

Til toppen 
#65822 - 15/08/2006 00:29 Hvad med "katolsk", "evangelisk", [Re: seeker]
Anonym
Anonym

Hej stef!

Du springer let og elegant over den mulighed at en betegnelse også kan angive et ønske om sig selv.

Nuvel, det er næppe tilfældet i alle tilfælde, hvor ordet bibeltro bliver brugt.

Men hvorfor bringer du lige netop dét ord frem? Hvorfor ikke betegnelsen "katolsk"? Er vi måske ikke katolske? Og hvis nej, skal trosbekendelsen så laves om? Er katolikker ikke i sin gode ret til at brokke sig, når nogle kalder sig selv evangeliske? Eller er det ikke misvisende at kalde liberale for liberale (når nu liberale i virkelighen er en anden slags fundamentalister). Og fundamentalister? Er der ingen andre kristne, der har et fundament for deres tro?

Men lad os droppe disse betegnelser fordi vi ikke ønsker at sætte andre i bås. Hvad vil du erstatte dem med? Det er jo stadigt et faktum, at Bibelen bliver læst forskelligt, og at det er årsagen til uenigheder om dogmer, forskellige kirkesamfund imellem.

Hvis du nogensinde vil føre en samtale om disse forskelle, så vil du se dig nødsaget til at opfinde nye betegnelser for forskellige grupperinger og kirkesamfund.

Jeg finder disse betegnelser rimeligt sigende. De siger mig nemlig noget om, historien bag en bevægelse og en uenighed (dermed også sagt at man ikke skal tillægge dem for meget vægt).

Begrebet "bibeltro" siger mig fx. noget om, at der har været en samling kristne, der ønskede at lægge mere vægt på Bibelen i formuleringen af troen, end den omgivende kirke, der måske lagde mere vægt på andre ting.

Til toppen 
#65823 - 15/08/2006 00:40 HVad er så tættere på sandheden? [Re: seeker]
Anonym
Anonym

Citat:
I stedet må vi anerkende, at der kan være forskellige måder at læse Bibelen på, og at den måde vi læser på, næppe er tættest på sandheden.

1) Ofte må vi erkende, at vi erkender stykkevis. Dermed anderkender vi, at vores måde at læse Bibelen på muligvis er helt så ufejlbarlig som vi kunne ønske. Dog stræber vi efter at læse Bibelen mindre ufejlbarligt.

2) Men hvis vi anderkender, at vores måde at læse Bibelen på næppe er tættest på sandheden, da siger vi samtidig, at der findes en anden måde, som er tættere på. Og så er det bare med at finde denne 'måde'. Nogle mennesker må have denne 'måde', ellers er vi tilbage i 1)

Til toppen 
#65824 - 15/08/2006 03:13 Re: Hvad med "katolsk", "evangelisk", [Re: ]
seeker
Bruger

Hej Jalokin

Jeg er sådan set enig i meget af den polemiske del af dit indlæg.

Det er misvisende at dele mennesker op i "liberale" "fundamentalister" mm. Især "evangeliske" er helt i hegnet.

Forskellen på de af dig nævnte ord og "bibeltro" er for mig at se, at der ikke er nogen kristne, der vil betegne sig selv som det modsatte. Du kan godt finde kristne, der vil hævde, at de ikke er katolikker (rent definitorisk er der vel forøvrigt forskel på at være "katolsk" og "katolik"?), liberale og fundamentalister.
Men hvilke kristne vil medgive at de ikke er tro mod bibelen? Det er et retorisk kneb at kalde sig bibeltro, hvad enten man er bevidst om det eller ej.

Et andet problemet med at kalde sig bibeltro er, at de mennesker, der gør det, oftest mener at bibeltroskab er lig med deres egen fortolkning af bibelen. Eller en meget bogstavelig læsning af bibelen, hvilket bestemt ikke altid er særlig "bibeltro".

Dvs hvis man fx mener at kvindelige hyrder/lærere er helt fint, at Helvedet ikke er et evigt pinested, at jorden ikke er skabt på 6x24 timer mm, så er man i mange konservative kristnes optik ikke "bibeltro".

Af ren interesse: Kan man efter din mening være "bibeltro" og samtidig forfægte ovenstående synspunkter?

Citat:
Begrebet "bibeltro" siger mig fx. noget om, at der har været en samling kristne, der ønskede at lægge mere vægt på Bibelen i formuleringen af troen, end den omgivende kirke, der måske lagde mere vægt på andre ting.

Jeg kan gå med til, at en samling kristne ønskede (ønsker) at lægge mere vægt på deres tolkning af bibelen end resten af kirken. Gør det dem mere "bibeltro" end resten af kirken? Næppe..

Citat:
Du springer let og elegant over den mulighed at en betegnelse også kan angive et ønske om sig selv.

Og det kan jo være et fint ønske at have. Problemet er stadig bare at det ikke siger noget som helst. Er det fx udtryk for "bibeltroskab" at læse alt bogstaveligt? Er det "bibeltroskab" at ville lade sig "forme af bibelens budskab", når man samtidig bruger ordet ekskluderende om kristne, der ønsker det samme? Er det "bibeltroskab" at lade bibelen "være højeste autoritet" på trods af, at den ikke én eneste gang bruger et sådant udtryk om sig selv? Er det "bibeltroskab" at lade bibelen "være højeste autoritet", selvom det er åbenlyst, at det er ens egne tolkninger, der er i virkeligheden er autoriteten?

Jeg mener stadig at betegnelsen "bibeltro" er meningsløs og splittende.

kh
stef

Til toppen 
#65825 - 15/08/2006 03:26 Re: HVad er så tættere på sandheden? [Re: ]
seeker
Bruger

Citat:

1) Ofte må vi erkende, at vi erkender stykkevis. Dermed anderkender vi, at vores måde at læse Bibelen på muligvis er helt så ufejlbarlig som vi kunne ønske. Dog stræber vi efter at læse Bibelen mindre ufejlbarligt.

2) Men hvis vi anderkender, at vores måde at læse Bibelen på næppe er tættest på sandheden, da siger vi samtidig, at der findes en anden måde, som er tættere på. Og så er det bare med at finde denne 'måde'. Nogle mennesker må have denne 'måde', ellers er vi tilbage i 1)

Jeg tror, at Gud er forholdsvis ligeglad med, hvordan vi læser Bibelen. Ifølge Jesus bliver vi dømt efter vores gerninger (fx Matt 25), og det siger vel noget om at livet er ubeskriveligt meget vigtigere end læren..

Det er for mig en vigtig side af kristenlivet. Hvordan skulle følgende fra Rom 2 ellers give mening?

"De, som har syndet uden loven, vil også gå fortabt uden loven. Og de, som har syndet under loven, vil blive dømt efter loven. v13 For det er ikke dem, som hører loven, der er retfærdige for Gud, men de, som gør loven, vil blive gjort retfærdige. v14 For når hedningerne, der ikke har loven, af naturen gør, hvad loven siger, så er de, uden at have en lov, deres egen lov. v15 De viser, at de har den gerning, som loven kræver, skrevet i deres hjerte, og deres samvittighed optræder som vidne, og deres tanker anklager eller forsvarer hinanden – v16 på den dag, da Gud dømmer det, som skjuler sig i mennesker, efter mit evangelium ved Kristus Jesus."

Læg især mærke til v. 13 og 14. Det handler ikke om at vide, hvad der er rigtigt, men om at gøre det.

Brian McLaren siger det fantastisk rammende i "Kristen på en ny måde":

"Vores fortolkninger afslører mindre af Gud og Bibelen, end de afslører af os selv. De afslører hvad vi vil forsvare, hvad vi vil angribe, hvad vi vil ignorere og hvad vi ikke vil stille spørgsmålstegn ved. Når Dommedag kommer vil Gud muligvis spørge en del af os hvordan vi fortolkede Bibelen - ikke for at dømme om vores fortolkninger er rigtige eller forkerte, men for at lade fortolkningerne afsløre vores hjerter. Det vil være sigende nok."

kh
stef

ps: læg forøvrigt mærkek til sidste sætning i min signatur, som jeg synes er en meget humoristisk måde at sige det samme på.

Til toppen 
#65826 - 15/08/2006 09:56 .. hvem er ikke bibeltro? [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Jolakin - og Stef -

Jeg tror nok, at ordet "bibeltro" er af ret ny dato, og jeg synes faktisk det er svært at undvære. Det er sandt, at vi kristne tolker Bibelen forskelligt, så at betegne sig selv som bibeltro og dermed dømme andre kristne for ikke at være det, bare fordi de tolker anderledes, det er naturligvis helt forkert.

Når ordet overhovedet er komme ind i vores sprog, så mener jeg det skyldes, at en del mennesker i og omkring kirken på forskellig måde principielt er bibelkritiske og har bestræbt sig på at søge fejl og mangler i Bibelen - eller nærmest har lagt den på hylden, og ikke mener, at den kan danne grundlag for vores kristne tro -
- fordi de mener, at den forældet, og altså ikke har fulgt med tiden (det har den heller ikke! - tak og lov!

- eller at vi hellere skal regne med vores egne syner, tanker, følelser, fornuft, indre stemmer, oplevelser, intuition osv. - og se bort fra den gamle bog .. i hvert fald det meste af det, der står -

- eller fordi de mener, at den kristne lære , med grundlag i Bibelen, strider imod det kristne liv.

Jeg selv mener, at det kristne liv og den kristne lære er ét og det samme, og vil derfor gerne betegne mig som bibeltro.
Men "bogstavtro", det er jeg nu ikke.
Jeg tror f.eks. ikke at Jesus er en dør - eller en vinstok - - ikke engang, at tusind år betyder tusind år - - !

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#65827 - 15/08/2006 14:09 Re: HVad er så tættere på sandheden? [Re: seeker]
chemnitz
Bruger

Reg.: 04/06/2002
Sted: Sabro (Århus), DK
hej stef

Citat:
Jeg tror, at Gud er forholdsvis ligeglad med, hvordan vi læser Bibelen. Ifølge Jesus bliver vi dømt efter vores gerninger (fx Matt 25), og det siger vel noget om at livet er ubeskriveligt meget vigtigere end læren..

Matt. 5 siger ikke, at de troende bliver dømt efter deres geringer. Tværtimod, så siges det, at guds rige er en arv og bestemt for dem fra før verdens grundvolg blev lagt. Gerningerne er kun en demonstration af deres tro, og noget det i øvrigt ikke engang selv har lagt mærke til.
Mht. Rom 2, så omtaler det jo netop ligheden mellem jøder og hedninger, som begge har loven skrevet på hjerterne, jøderne også på sten, så begge er uden undskyldning. I kap. 3 kokluderer Paulus jo også netop at ingen bliver retfærdige ved lovgerninger, fordi ingen er retfærdige og søger Gud.
At hedningerne har loven tjener altså til at vise, at de også er uden unskyldning og står til at blive dømt, hvis ikke det var for Jesus og hans frelsende gerning, som kap 3 vers 21 ff handler om.

Hvis du vil dømmes efter dine gerninger, så er du ikke mere kristen end en jøde eller muslim. Så fornægter du Kristus og hans frelse og giver dig selv hans ære. At lægge gerninger til Kristi gerninger fører en ind under den forbandelse, som Paulus udtaler i Galaterbrevet. At sætte livet over læren er ganske simpelt farisæisme og fører menensker til fortabelse.

Tværtimod, så står læren langt over livet. For læren kommer fra Gud gennem hans ord og er fuldkommen, fejlfri, ren og klar, og virksom til frelse, fordi den fremstiller evangeliet om syndernes forladelse for Kristi skyld og skaber troen derpå i menensker; mens livet kommer fra mennesker og altid vil være ufuldkomment, fejlbehæftet og ikke i stand til at frelse nogen, men nok gavne næsten.

Mht. McLaren, så har jeg ikke læst "Kristen på en ny måde", men har orienteret mig i "A Generous Orthodoxy" og hans nyeste "The Secret Message of Jesus". Det, han forkynder er for mig at se ikke kristendom, men gerningsreligion, som jeg stærkt vil advare imod.

mvh. magnus

Til toppen 
#65828 - 15/08/2006 14:24 Etiketter er et spørgsmål om vægtlægning [Re: seeker]
Anonym
Anonym

Hej stef!

Citat:
Forskellen på de af dig nævnte ord og "bibeltro" er for mig at se, at der ikke er nogen kristne, der vil betegne sig selv som det modsatte.

Jeg tror at begrebet "bibeltro" først og fremmest skal ses i kontrast til en historisk-kritisk tolkning af Bibelen. Jeg har svært ved at forestille mig, at kristne, der er eksponenter for en historisk-kritisk læsning, på nogen måde vil identificere sig med begrebet "bibeltro". Men jeg mener ikke det er et kriterium at der er mennesker, der vil betegne sig selv som det modsatte. Det er mere et spørgsmål om, hvad man lægger vægt på.

Vi ser for tiden et opbrud fra kirkens højrefløj, hvor nye strømninger på nogle punkter læser Bibelen på en måde, der står i kontrast til det bibeltro teologi ville definere. Men jeg kan ikke se nogen grund til at lave sproget helt om af den grund. Betegnelsen "moderne" er jo heller ikke droppet fordi nogle mener, der sker noget afgørende nyt. I stedet taler man om "post-moderne", selv om det etymologisk vel ikke giver mening?

Citat:
Et andet problemet med at kalde sig bibeltro er, at de mennesker, der gør det, oftest mener at bibeltroskab er lig med deres egen fortolkning af bibelen. Eller en meget bogstavelig læsning af bibelen, hvilket bestemt ikke altid er særlig "bibeltro".

Ingen betegnelse, der bruges om mennesker, kan være fuldstændig entydig. Jeg mener ikke det faktum du fremhæver, diskvalificerer brugen af ordet. Min oplevelse er, at de fleste evangelisk-lutherske "bibeltro" vil anderkende, at baptister også kan være bibeltro (eller det modsatte), selv om man på mange punkter læser Bibelen forskelligt.

Mvh. Jalokin

Til toppen 
#65829 - 15/08/2006 14:37 Svar på småspørgsmål [Re: seeker]
Anonym
Anonym

Hej stef!

Citat:
Dvs hvis man fx mener at kvindelige hyrder/lærere er helt fint, at Helvedet ikke er et evigt pinested, at jorden ikke er skabt på 6x24 timer mm, så er man i mange konservative kristnes optik ikke "bibeltro".

Af ren interesse: Kan man efter din mening være "bibeltro" og samtidig forfægte ovenstående synspunkter?

Bibeltro teologi vil for mig at se bl.a. indebære:
- at man tror på en tjenestedelign mellem mand og kvinde (så kan man være uenige om, hvordan det kommer til udtryk).
- at Helvede er en realitet; en af to mulige udgange ved verdensdommen, hvor mennesker må leve evigheden i fravær fra Gud. Man kan så sætte forskellige ord på.
- at universet er skabt af Gud og at skabelsesberetningen ikke kun skal ses som en symbolsk fortælling. Men at tale om 6 x 24 timer er for mig at se meningsløst, alt den stund vores definition af 24 timer er den tid, det tager jorden at kredse en gang om solen, og at solen først blev skabt på fjerde dag...

Ja, dette vil uden tvivl skabe flere spørgsmål hos dig end svar, men jeg kan ikke uddybe mere.

Mvh. Jalokin

Til toppen 
#65830 - 15/08/2006 14:56 Re: Etiketter er et spørgsmål om vægtlægning [Re: ]
søgende
Bruger

Reg.: 24/09/2004
Citat:
Jeg har svært ved at forestille mig, at kristne, der er eksponenter for en historisk-kritisk læsning, på nogen måde vil identificere sig med begrebet "bibeltro".

Det vil jeg gerne!

Jeg bruger den historisk-kritiske metode til at finde den "bibeltro" læsning. Historisk-kritik er ikke et mål i sig selv (som nogen gør det til) men et middel til at opnå bibeltroskab.

Søren.

Til toppen 
#65831 - 15/08/2006 14:56 Er Gud ligeglad med, hvoirdan vi læser Bibelen? [Re: seeker]
Anonym
Anonym

Hej stef!

Citat:
Jeg tror, at Gud er forholdsvis ligeglad med, hvordan vi læser Bibelen.

Det tror jeg ikke. Det betyder selvfølgelig ingenting i forhold til, om vi lever i nåden og troen på frelsen ved Jesu død.

Men den måde vi læser Bibelen på, og fortæller om den til andre, vil uundgåeligt få betydning for vores og andres tro.

Et eksempel: Hvis vi læser ud af Bibelen, at alle bliver frelst til sidst, så har det måske ikke betydning for vores egen frelse, men det kan ikke undgå at få betydning for missionsiveren. Her tænker jeg ikke kun på individuelt plan, men lige så meget i fællesskaber og over generationer.

Jeg tror bestemt heller ikke, Gud er ligeglad med om vi læser Bibelen som de hvide, sydafrikanske kirker gjorde det, eller som William Wilberforce.

Jeg tror heller ikke det er ligegyldigt, om vi læser Bibelen som Grosbøl. Eller om vi læser budskabet om næstekærlighed som Søren Krarup eller moder Theresa.

mvh. Jalokin

Til toppen 
#65832 - 15/08/2006 15:05 Hvad tror du ikke på? [Re: Bema-Linda]
Anonym
Anonym

Hej Belinda
Citat:
... jeg tror på at Jesus har levet engang og han har gjort store undere, men jeg er ikke tilhænger af Bibelen, og der er mange punkter i Bibelen, jeg IKKE tror på...!

Kan du komme med eksempler på punkter i Bibelen, du ikke tror på?

Mvh. Jalokin

Til toppen 
#65833 - 15/08/2006 16:02 Re: HVad er så tættere på sandheden? [Re: chemnitz]
seeker
Bruger

Hej magnus
Citat:

Hvis du vil dømmes efter dine gerninger, så er du ikke mere kristen end en jøde eller muslim. Så fornægter du Kristus og hans frelse og giver dig selv hans ære. At lægge gerninger til Kristi gerninger fører en ind under den forbandelse, som Paulus udtaler i Galaterbrevet. At sætte livet over læren er ganske simpelt farisæisme og fører menensker til fortabelse.

På ingen måde. At sætte dommen og frelsen som modsætninger er en af den lutherske ortodoksis helt store fejltagelser. Man skal virkelig fornægte store dele af evangelierne for at få det til at hænge sammen.
Vi bliver frelst af nåde og dømt efter vores gerninger. Der er ingen modsætning.

Citat:

Mht. McLaren, så har jeg ikke læst "Kristen på en ny måde", men har orienteret mig i "A Generous Orthodoxy" og hans nyeste "The Secret Message of Jesus". Det, han forkynder er for mig at se ikke kristendom, men gerningsreligion, som jeg stærkt vil advare imod.

Jeg kan anbefale at læse bøgerne i stedet for "at orientere sig". Så får man gerne et lidt mere fuldstændigt billede.

For mig at se er McLaren med flere kristendommens eneste redning. Hvis ikke nogle (ikke alle) begynder, at være kristne på en ny måde, vil der slet ikke være kristne i Europa om - lad os sige - 60-100 år.

kh
stef

Til toppen 
#65834 - 15/08/2006 16:51 Re: HVad er så tættere på sandheden? [Re: seeker]
anniesr
Bruger

Reg.: 30/03/2005
Sted: Amager
Hej Stef,
Citat:
Vi bliver frelst af nåde og dømt efter vores gerninger. Der er ingen modsætning.

Den bliver du simpelthen nødt til at forklare nærmere - jeg er dybt mystificeret.

Mvh

There is a crack in everything, that's how the light gets in.
(Leonard Cohen)

Til toppen 
#65835 - 15/08/2006 18:11 Re: HVad er så tættere på sandheden? [Re: seeker]
chemnitz
Bruger

hej Stef

Citat:
På ingen måde. At sætte dommen og frelsen som modsætninger er en af den lutherske ortodoksis helt store fejltagelser. Man skal virkelig fornægte store dele af evangelierne for at få det til at hænge sammen.

Jeg forstår ikke helt, hvad du mener. Hvis du mener, at der er en dom efter gerninger, hvor de, som er frelst får en nådeløn, er hverken jeg eller luthersk ortodoksi uenig(men jeg formoder du har sat dig grundigt ind i den lutherske ortodoksi, så du har et "fuldstændigt billede"). Der findes en belønning efter gerninger. Men den dom, der afgør om man ender i himlen eller helvede afhænger ikke af esn gerninger. Hvis du er enig i det, kan jeg ikke se, hvorfor livet skulle være vigtigere end læren, som skaber og bevarer troen.

Citat:
Jeg kan anbefale at læse bøgerne i stedet for "at orientere sig". Så får man gerne et lidt mere fuldstændigt billede.

Tjaah, man kan jo altid læse mere, men man kan jo ikke være ekspert på alt. Og man behøver for mig at se ikke at have læst alt om emnet for at danne sig et korrekt(omend ikke så detaljeret) billede af bevægelsen. Jeg foretrækker at bruge mest tid på god luthersk ortodoksi, og så må tidens trends komme i anden række, selvom jeg da synes jeg forsøger at følge med i dem.
Jeg mener at have læst og hørt nok til at vurdere, at der er tale om en lovisk form for kristendom, der sætter menneskers gerninger over troen på evangeliet om syndernes forladelse i Jesus Kristus, men jeg lader mig gerne korrigere, da McLAren er knap så klar som Den Hellige Skrift.

Citat:
For mig at se er McLaren med flere kristendommens eneste redning. Hvis ikke nogle (ikke alle) begynder, at være kristne på en ny måde, vil der slet ikke være kristne i Europa om - lad os sige - 60-100 år.

Jeg er nu bange for at den lærerelativisme, den fører med sig vil afkristne Danmark endnu mere, ligesom det skete med liberalteologien ved forrige århundredeskifte og ligesom generationen efter "The Second Great Awakening" i USA også åbnede sig helt for rationalismen og bibelkritikken fordi de allered evar blevet lærerelativister.
Jeg er sådanset ligeglad med kristendommen om 60-100 år, hvis ikke det er ret kristendom. Så vil det ikke frelse mennesker og så kan det for min skyld kalde sig, hvad det vil.

mvh. magnus

Til toppen 
#65836 - 15/08/2006 21:01 Re: Er Gud ligeglad med, hvoirdan vi læser Bibelen? [Re: ]
seeker
Bruger

Hej Jalokin

For mig at se er vi enige om det væsentlige: at vores tro på Jesus får konsekvenser for måden vi lever vores liv på. Min pointe er, at det er muligt at leve sit liv i overensstemmelse med Guds vilje uden at kende til Bibelen, ligesom det er muligt at leve sit liv ude af overensstemmelse med Guds vilje selvom man har læst nok så meget i Bibelen.

Citat:
Et eksempel: Hvis vi læser ud af Bibelen, at alle bliver frelst til sidst, så har det måske ikke betydning for vores egen frelse, men det kan ikke undgå at få betydning for missionsiveren. Her tænker jeg ikke kun på individuelt plan, men lige så meget i fællesskaber og over generationer.

Jeg er lodret uenig. Eller rettere sagt: hvad man mener, der sker efter døden har ikke nogen indvirkning på "missionsiveren". Og hvis det har, så er det, sat på spidsen, spørgsmålet om det er kristendom man forkynder.
Et hurtigt eksempel: De "gode", gamle helvedesprædikanter - var det kristendom, de forkyndte? Måske var det - måske var det ikke. Nu har jeg aldrig hørt dem (ikke danske i hvert fald), men jeg har en god formodning om, at det i hvert fald ikke var evangeliet, de talte om.. Jeg tror ikke, at Gud bruger "skræmmekampagner" for at frelse verden..

Problemet er, at protestantiske kristne i mange år har reduceret evangeliet til et spørgsmål om, hvad der sker efter vi dør. Ifølge Jesus er de gode nyheder: "Guds rige er kommet nær". Og hvadenten vi tror på helvede, annihilation eller universalisme, så kan vi være med til at udbrede Guds rige.
Faktisk et meget interessant emne, omend lidt offtopic.
Citat:

Jeg tror bestemt heller ikke, Gud er ligeglad med om vi læser Bibelen som de hvide, sydafrikanske kirker gjorde det, eller som William Wilberforce.

Jeg tror heller ikke det er ligegyldigt, om vi læser Bibelen som Grosbøl. Eller om vi læser budskabet om næstekærlighed som Søren Krarup eller moder Theresa.

My point exactly! Man kan læse alt ud af Bibelen, siger skriver ALT, derfor er det, hvordan vi lever vores liv det handler om.

kh
stef

Ændret af stef (15/08/2006 21:12)

Til toppen 
#65837 - 15/08/2006 21:03 Re: HVad er så tættere på sandheden? [Re: anniesr]
seeker
Bruger

Citat:
Hej Stef,
Citat:

Den bliver du simpelthen nødt til at forklare nærmere - jeg er dybt mystificeret.

Mvh

Hejsa

Det vil jeg meget gerne, men håber du kan holde spændingen ud et par dage, da jeg har jævnt travlt for øjeblikket, og det godt kunne blive en længere sag.

kh
stef

Til toppen 
#65838 - 15/08/2006 21:26 Re: HVad er så tættere på sandheden? [Re: chemnitz]
seeker
Bruger

Hej Magnus
Citat:
(men jeg formoder du har sat dig grundigt ind i den lutherske ortodoksi, så du har et "fuldstændigt billede").

hehe.. touché.. men jo, jeg skulle mene, at være dækket godt ind. Born and raised og selv om mine motiver for at læse det nok ikke er de reneste, så læser jeg langt mere, end hvad godt er

Citat:

Jeg mener at have læst og hørt nok til at vurdere, at der er tale om en lovisk form for kristendom, der sætter menneskers gerninger over troen på evangeliet om syndernes forladelse i Jesus Kristus, men jeg lader mig gerne korrigere, da McLAren er knap så klar som Den Hellige Skrift.

Nu er jeg ikke sikker på, at du vil tro mig, men jeg kan garantere dig for, at det ikke er tilfældet. Jeg har aldrig hørt nogen forkynde Guds gode nyheder så klart som McLaren.

Citat:
Jeg er sådanset ligeglad med kristendommen om 60-100 år, hvis ikke det er ret kristendom. Så vil det ikke frelse mennesker og så kan det for min skyld kalde sig, hvad det vil.

Og her gik jeg og troede, at mennesket ikke skulle gøre noget for at blive frelst.. Så viser det sig, at man skal tro på den rigtige måde..! Det er åbenbart ikke nok bare at tro...

kh
stef

Til toppen 
#65839 - 15/08/2006 23:42 Kan man læse ALT ud af Bibelen? [Re: seeker]
Anonym
Anonym

Hej stef!

Citat:
My point exactly! Man kan læse alt ud af Bibelen, siger skriver ALT, derfor er det, hvordan vi lever vores liv det handler om.

Jeg vil spørge lidt provokerende: Vil det sige at Bibelen er ligegyldig?

Nu har jeg en formodning om, at du vil sige, at vi skal lade Bibelen læse os. Men i så fald kan vi jo også lade den læse os på lige præcis den måde, vi ønsker det.

Og når det er vores liv det handler om, kan vi vel også leve det som vi vil, blot vi selv mener vores handlinger kan relateres til det dobbelte kærlighedsbud? (ups, så bliver vi nødt til at tolke Bibelen)

Jeg kan udmærket se, at der på kirkens højrefløj har været en tendens til at køre i rabatten. Men jeg kan ikke forstå at løsningen skulle være at køre i den modsatte grøft.

Mvh. Jalokin

Til toppen 
#65840 - 15/08/2006 23:52 Helvedesprædikanten Jesus [Re: seeker]
Anonym
Anonym

Hej stef!

Citat:
Et hurtigt eksempel: De "gode", gamle helvedesprædikanter - var det kristendom, de forkyndte? Måske var det - måske var det ikke. Nu har jeg aldrig hørt dem (ikke danske i hvert fald), men jeg har en god formodning om, at det i hvert fald ikke var evangeliet, de talte om.. Jeg tror ikke, at Gud bruger "skræmmekampagner" for at frelse verden..

Helvedesprædikanter er der vel ikke så mange, der bryder sig om (bortset fra hyklere, måske).

Men jeg kan blot konstatere, at i min levetid (i hvilken jeg har færdes i missionsforeningerne en stor del) har jeg heller ikke hørt nogen helvedesprædikanter hvad jeg kan huske af - lige bortset fra det jeg har læst af Jesu ord i Bibelen.

Nej, tvivler også på at Gud bruger skræmmekampagner. Men reel og ærlig oplysning og nødvendige advarsler? Forhåbentlig!

Mvh. Jalokin

Ændret af Jalokin (15/08/2006 23:53)

Til toppen 
#65841 - 16/08/2006 00:12 Re: Er Gud ligeglad med, hvoirdan vi læser Bibelen? [Re: seeker]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Stef
Citat:
Min pointe er, at det er muligt at leve sit liv i overensstemmelse med Guds vilje uden at kende til Bibelen

Hvordan vil du leve i overensstemmelse med Guds vilje, hvis du ikke kender den?

Citat:
.. det er muligt at leve sit liv ude af overensstemmelse med Guds vilje selvom man har læst nok så meget i Bibelen.

Her er vi fuldstændig enige. Bibellæsning og fromhed og kirkegang kan ikke frelse nogen som helst.
Det kan ej heller evangelisering eller andre gode gerninger ... !
Kun Guds nåde!

Endnu engang, Joh. 3,16-17: For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv. For Gud sendte ikke sin søn til verden for at dømme verden, men for at verden skal frelses ved ham.

Altså: enhver, som tror på ham ...
Så enkelt! "Bliv i mig", siger Jesus, "så bliver jeg i jer .."

Vi mennesker vil så forfærdelig gerne gøre os selv fortjente .. og tænker, at Guds nåde vist ikke helt er stor nok .. at vi må føje noget til .. så meget som muligt for at være dækket god ind - en "paradisforsikring .." men nej !!

Citat:

Min egen formodning er, at de gode gamle helvedesprædikanter med stor lidenskab og engagement advarede mod Helvede. Formentlig nedtonede de evangeliet, måske forsømte de at forkynde Guds nåde og tilgivelse og kærlighed. Jeg ved det ikke ..
Citat:
Jeg tror ikke, at Gud bruger "skræmmekampagner" for at frelse verden..

Hmm .. har du ikke læst i Bibelen, hvad Jesus siger - - skræmmende ord, faktisk, om gråd og tænderskæren ..

Og se f.ex. Matt. 3,7: Men da han så, at mange af farisæerne og saddukæerne kom for at blive døbt af ham, sagde han til dem: »Øgleyngel, hvem har bildt jer ind, at I kan flygte fra den kommende vrede?

Eller Matt. 7,22, hvor Jesus netop fortæller om de ivrige evangelister, dem der har gjort mægtige gerninger i hans navn ...

Mange vil den dag [dommens dag] sige til mig: Herre, Herre! Har vi ikke profeteret i dit navn, og har vi ikke uddrevet dæmoner i dit navn, og har vi ikke gjort mange mægtige gerninger i dit navn? Og da vil jeg sige dem, som det er: Jeg har aldrig kendt jer.

Hvad var det, de havde gjort forkert, mon?
Mener du ikke, at det lyder som om de havde forregnet sig ved at gå ud fra, at de kunne frelse sig selv ... ?

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#65842 - 16/08/2006 01:32 Re: Er Gud ligeglad med, hvoirdan vi læser Bibelen? [Re: kristina]
seeker
Bruger

Hej Kristina

Citat:
Hvordan vil du leve i overensstemmelse med Guds vilje, hvis du ikke kender den?

Nu er der jo andre måder at kende Guds vilje på. Hvordan tror du fx Abraham kendte Guds vilje? Det var alligevel nogle år før Bibelen blev samlet.

Citat:
Hmm .. har du ikke læst i Bibelen, hvad Jesus siger - - skræmmende ord, faktisk, om gråd og tænderskæren ..

Hvad var det, de havde gjort forkert, mon?
Mener du ikke, at det lyder som om de havde forregnet sig ved at gå ud fra, at de kunne frelse sig selv ... ?

kristina

Jo, det har jeg læst - mange gange - og det, der slår mig hver gang er, at Jesus kun advarer de religiøse mennesker, som er overbevist om, at de har deres på det tørre. Det giver anledning til selvransagelse (til Jalokin: at lade Bibelen læse os), men det giver også anledning til glæde, for det er så gennemført at det umuligt kan være et tilfælde.

Og nej, jeg mener ikke, at det lyder som om de går ud fra, at de kan frelse sig selv. Det synes jeg er, at læse alt for meget ind i deres motiver.

Og så lige lidt om god citatskik.
Citat:

Og se f.ex. Matt. 3,7: Men da han så, at mange af farisæerne og saddukæerne kom for at blive døbt af ham, sagde han til dem: »Øgleyngel, hvem har bildt jer ind, at I kan flygte fra den kommende vrede?

Eller Matt. 7,22, hvor Jesus netop fortæller om de ivrige evangelister, dem der har gjort mægtige gerninger i hans navn ...

Mange vil den dag [dommens dag] sige til mig: Herre, Herre! Har vi ikke profeteret i dit navn, og har vi ikke uddrevet dæmoner i dit navn, og har vi ikke gjort mange mægtige gerninger i dit navn? Og da vil jeg sige dem, som det er: Jeg har aldrig kendt jer.

Mht citat fra Matt 3: Ud fra dit indlæg ser det ud som om det er Jesus, der siger det, mens det i virkeligheden er Johannes Døberen.

Mht citat fra Matt 7: Man kan ikke sætte en firkantet parentes ind i et citat med ens egen tolkning af, hvad det betyder. Det bruges når man indsætter noget fra et tidligere eller senere sted i sammenhængen for at få meningen med. Det er meget muligt at den dag, der tales om er Dommens dag, men så må du skrive det i en kommentar til citatet - ikke i selve citatet.
Forøvrigt er det ikke "ivrige evangelister", Jesus taler om, men "falske profeter".

Så er det jo også interessant, hvad man tager med af citatet. Hvis du nu havde taget vers 21 med - for slet ikke at tale om vers 15-20 samt den sidste sætning i vers 23- så ville passagen understøtte min argumentation.
Det er et perfekt eksempel på, at man kan få Bibelen til at sige hvad som helst, hvis bare man citerer "rigtigt".

Her er hele passagen:

Tag jer i agt for de falske profeter, der kommer til jer i fåreklæder, men indeni er glubske ulve. v16 På deres frugter kan I kende dem. Plukker man druer af tjørn eller figner af tidsler? v17 Sådan bærer ethvert godt træ gode frugter, og det dårlige træ dårlige frugter. v18 Et godt træ kan ikke bære dårlige frugter, og et dårligt træ kan ikke bære gode frugter. v19 Ethvert træ, som ikke bærer god frugt, hugges om og kastes i ilden. v20 I kan altså kende dem på deres frugter.
v21 Ikke enhver, som siger: Herre, Herre! til mig, skal komme ind i Himmeriget, men kun den, der gør min himmelske faders vilje. v22 Mange vil den dag sige til mig: Herre, Herre! Har vi ikke profeteret i dit navn, og har vi ikke uddrevet dæmoner i dit navn, og har vi ikke gjort mange mægtige gerninger i dit navn? v23 Og da vil jeg sige dem, som det er: Jeg har aldrig kendt jer. Bort fra mig, I som begår lovbrud!

"kun den, der gør min himmelske faders vilje... [skal komme ind i Himmeriget]"
" Sådan bærer ethvert godt træ gode frugter, og det dårlige træ dårlige frugter."

Altså siger dette skriftsted, forholdsvis utvetydigt vil jeg mene, at kun den der gør Guds vilje kommer i "himmeriget", og det er nærliggende at sammenholde de "gode frugter" med det som Paulus kalder "Åndens frugter".

Men nok bibeltolkning - min pointe er, at hvis nogle bliver kristne fordi de er bange for at komme i helvedet, eller missionerer fordi de er bange for at folk kommer i helvedet (hvilket da ikke er usympatisk i sig selv - det er bare metoden, der bliver det), så er det efter min mening i bedste fald en misforståelse af hvem Gud er og hvad hans plan er. I værste fald er det vel så langt fra evangeliet, at det er på kanten af, hvad man kan kalde kristendom, men så er det jo heldigt at jeg er temmelig large med hvem, der er "inde" og "ude".. (den sidste kommentar var tilstræbt selvironisk, hvis nogen skulle være i tvivl.. )

Nå, det blev lidt langt. Håber det giver mening.

kh
stef

Til toppen 
#65843 - 16/08/2006 02:07 Re: Kan man læse ALT ud af Bibelen? [Re: ]
seeker
Bruger

Hej Jalokin
Citat:
Jeg vil spørge lidt provokerende: Vil det sige at Bibelen er ligegyldig?

Nej
Citat:

Nu har jeg en formodning om, at du vil sige, at vi skal lade Bibelen læse os.

Godt gæt

Citat:
Men i så fald kan vi jo også lade den læse os på lige præcis den måde, vi ønsker det.

Det kan vi godt, men så er vi netop gået i den anden grøft som du skriver. Der må være en tredje vej, og indtil videre kan jeg ikke give et bedre bud på den vej, end den McLaren kommer med i "Kristen på en ny måde". Forhåbentlig kan jeg det inden alt for længe..

Citat:
Og når det er vores liv det handler om, kan vi vel også leve det som vi vil, blot vi selv mener vores handlinger kan relateres til det dobbelte kærlighedsbud? (ups, så bliver vi nødt til at tolke Bibelen)

Selvfølgelig kan vi det - nu er det bare så heldigt/uheldigt at Gud "kender vores hjerter" (motiver) og dermed på en eller anden måde, som jeg ikke tør gætte på, kan dømme os ud fra det.

Jeg ville gerne skrive noget mere om "at lade Bibelen læse os" for jeg mener ikke, at det er den anden grøft. Men der er nok et underskud af originale tanker på nuværende tidspunkt, så det må blive senere.

Guds fred
kh
stef

Til toppen 
#65844 - 16/08/2006 09:26 Re: HVad er så tættere på sandheden? [Re: seeker]
anniesr
Bruger

Reg.: 30/03/2005
Sted: Amager
Hej Stef - det er så også helt i orden, et godt svar er værd at vente længe på, så jeg skla ikke stresse dig
Mvh

There is a crack in everything, that's how the light gets in.
(Leonard Cohen)

Til toppen 
#65845 - 16/08/2006 09:45 Re: Er Gud ligeglad med, hvoirdan vi læser Bibelen? [Re: seeker]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Stef - jeg prøver lige med lidt flere kommentarer - (dit med rødt)

Nu er der jo andre måder at kende Guds vilje på. Hvordan tror du fx Abraham kendte Guds vilje? Det var alligevel nogle år før Bibelen blev samlet.

Det kan jeg besvare med at citere begyndelsen af Hebræerbrevet: Mangfoldige gange og på mangfoldige måder har Gud i fortiden talt til fædrene gennem profeterne, men nu ved dagenes ende har han talt til os gennem sin søn, hvem han har indsat som arving til alle ting, ved hvem han også har skabt verden.
(Understregningerne er mine..)
Jeg tror, at Gud talte til Abraham, helt direkte .. at Abraham hørte han stemme.

det, der slår mig hver gang er, at Jesus kun advarer de religiøse mennesker, som er overbevist om, at de har deres på det tørre.
Ja, enig!

Og så lige lidt om god citatskik.
"Hmm .. har du ikke læst i Bibelen, hvad Jesus siger - - skræmmende ord, faktisk, om gråd og tænderskæren ..
"
Du har ret, det var jo Johannes' der sagde de ord, da han viste hen til Jesus. Jeg beklager meget! -
- mht. "god citatskik: Jeg er ked af, hvis du tror, jeg skrev forkert med vilje ..

Mht mit citat fra Matt 7,22 (Mange vil den dag [dommens dag] sige til mig: Herre, Herre! -) vil jeg afvise din kritik. Det jeg skrev i den firkantede parantes var ikke en tolkning - jeg skrev det for at tydeliggøre, at hele stykket handler jo om, hvem om hvem ikke, der kommer i himmeriget ..
For du mener vel ikke, at det kan forstås på nogen anden måde? At "den dag" kan betyde andet end dommedag?

Forøvrigt er det ikke "ivrige evangelister", Jesus taler om, men "falske profeter".
Ja, netop: falske profeter. Men åbenbart falske profeter, fordi de var sikre på, at de ved deres mægtige gerninger i Jesu navn havde deres sag med Gud i orden! Eller?

De kom jo netop ikke til Gud med tomme hænder, men med alt det gode, de havde gjort .. og netop dét er efter min overbevisning ikke frelsesgrund .. vi har absolut intet at komme med over for Gud, men kan kun stole på Hans nåde, intet af vores eget. ...

Altså siger dette skriftsted, forholdsvis utvetydigt vil jeg mene, at kun den der gør Guds vilje kommer i "himmeriget", og det er nærliggende at sammenholde de "gode frugter" med det som Paulus kalder "Åndens frugter".
Her er vi igen enige: De gode frugter er Åndens frugter!
Men Åndens frugter er: troen på Jesus, at vi lever i Ham!

Jesus siger at Ånden skal overbevise os om synd.
Og hvad synd er, kan vi læse i Joh. 16,8-9:
Og når han kommer, skal han overbevise verden om synd og om retfærdighed og om dom. Om synd: at de ikke tror på mig (min understregning).

min pointe er, at hvis nogle bliver kristne fordi de er bange for at komme i helvedet, eller missionerer fordi de er bange for at folk kommer i helvedet (hvilket da ikke er usympatisk i sig selv - det er bare metoden, der bliver det), så er det efter min mening i bedste fald en misforståelse af hvem Gud er og hvad hans plan er.
Jamen så er vi alligevel næsten enige. Kun næsten, for jeg ville for mit vedkommende erstatte dit "det er bare metoden" med "det er bare årsagen ..

For hvis årsagen til at vi handler godt, er forventning om, at vi derved kommer i Paradiset, så er vi på vildspor.
Gode handlinger efter Guds vilje udspringer af vores tro på Ham og er dybest set ikke vores egne, men Hans gerninger med os og i os og for os.
End ikke vores store, flotte tro, kan vi komme med og præsentere som vores egen præstation, for også den er jo Åndens værk.

Vi har stadig kun vores helt tomme hænder at række frem ...

Mon vi er enige her? Vist ikke helt .. ?

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#65846 - 16/08/2006 17:45 Re: HVad er så tættere på sandheden? [Re: seeker]
chemnitz
Bruger

Citat:
hehe.. touché.. men jo, jeg skulle mene, at være dækket godt ind. Born and raised og selv om mine motiver for at læse det nok ikke er de reneste, så læser jeg langt mere, end hvad godt er

Sikker på det ikke er pietisme. Jeg ved godt at karismatikere og detslige i dag bruger udtrykket luthersk ortodoks om dem, vi, om rent faktisk er luthersk ortodokse, kalder pietister, dvs. vækkelsesbevægelserne, men jeg tror nu ikke de selv vil kalde sig det ubetinget, og vi, der sætter den lutherske ortodoksi højt, mener heller ikke at de uebtinget kan identificeres med det begreb.

Citat:
Nu er jeg ikke sikker på, at du vil tro mig, men jeg kan garantere dig for, at det ikke er tilfældet. Jeg har aldrig hørt nogen forkynde Guds gode nyheder så klart som McLaren.

Jeg tror på, at det er din overbevisning. Jeg tror bare ikke på, at vi mener det samme med "de gode nyheder".

Citat:
Og her gik jeg og troede, at mennesket ikke skulle gøre noget for at blive frelst.. Så viser det sig, at man skal tro på den rigtige måde..! Det er åbenbart ikke nok bare at tro...

Hvis det afgørende var, at man troede, ligegyldigt hvad man troede på, ville troen blive en gerning, man skulle opfylde for at blive frelst, så ville det blive den lille ting, man selv skal gøre, og kristendommen ville være blevet en lovreligion. I stedet er troen et modtageapperat, som Guds ånd skaber og som frelser alene fordi den modtager dét, den tror på. Det er altså det, vi tror på, der er afgørende og ikke, hvor stor og flot vores tro er.

Troens gensatnd er syndernes forlladelse for Kristis skyld, at vi retfærdiggøres ved Jesu stedfortrædende gerning, men resten af læren hænger smamen med den, så en fejl et sted fører til fejl i resultatet. F.eks. Hvis man benægter barnedåben, fører det til at man benægter arvesynden, samt dåbesn genfødende kraft og i stedet tror, at man har en fri vilje og derfor kan og skal frelse sig selv ved at "beslutte sig for at følge Jesus", eller hvad man nu finde rpå af underlige gerninger.

Jeg siger ikke, at alle der følger falsk lære går fortabt, for nogen gange stoler de alligevel på det rette på trods af den falske lære. Men jeg kan ikke se troen, kun læreren, så det er den,der må vurderes. Og falsk lære fører mennesker til fortabelse.

Som Jesu disicple og efterfølgere kan vi desuden ikke blot være ligeglade med de to første bud. Hvis vi elsker Gud og hans søn, må vi også tale ret om ham. Jeg mener det er en del af helligørelsen og efterfølgelsen at lære ret om Gud. Vi skal ikke kun elske vores næste, men også Gud og hans ord og lære. Hvis man bliver ligeglad med Guds ord og lære, mener jeg man bliver ligeglad med Gud og så er man blevet sin egen Gud. Det er derfor, for mig at se, mere hovmodigt at benægte mugliheden for at vide noget sandt og sikkert om Gud. Det argument, at der e rså mange, de rmener noget forskelligt, er ikke et argument, medmindre man på forhånd har erklæret Skriften for uklar og gjort sociologien og psykologien til herre over ens skriftsyn, ligesom de modernistiske bibelkritikere i sin tid gjorde med naturvidenskaben og kildekritikken.

Så må du for den sags skyld gerne mene, at jeg er usympatisk, men jeg er bibeltro, og det er du ikke.

mvh. Magnus

Til toppen 
#65847 - 17/08/2006 03:49 Re: Er Gud ligeglad med, hvoirdan vi læser Bibelen? [Re: kristina]
seeker
Bruger

Hej Kristina
Citat:

Jeg tror, at Gud talte til Abraham, helt direkte .. at Abraham hørte han stemme.

Præcis. Sådan er der også folk, der hører Gud i dag, og derfor kan de kende hans vilje uden nødvendigvis at have læst i Bibelen.

Citat:

Du har ret, det var jo Johannes' der sagde de ord, da han viste hen til Jesus. Jeg beklager meget! -
- mht. "god citatskik: Jeg er ked af, hvis du tror, jeg skrev forkert med vilje ..

Du er tilgivet Og nej - jeg tror ikke du gjorde det med vilje. Du er for gennemhæderlig til at gøre sådan noget og på mange måder et eksempel til efterfølgelse, hvad angår debatindlæg.

Citat:
Mht mit citat fra Matt 7,22 (Mange vil den dag [dommens dag] sige til mig: Herre, Herre! -) vil jeg afvise din kritik. Det jeg skrev i den firkantede parantes var ikke en tolkning - jeg skrev det for at tydeliggøre, at hele stykket handler jo om, hvem om hvem ikke, der kommer i himmeriget ..
For du mener vel ikke, at det kan forstås på nogen anden måde? At "den dag" kan betyde andet end dommedag?

Yes - den fangede jeg. Min pointe var bare at man ikke kan bruge firkantede parenteser i citater på den måde. I hvert fald ikke uden at forvirre. Måske skulle jeg have skrevet "ret brug af firkantede parenteser i citater" i stedet for "god citatskik", men synes bare det blev lidt langt

Citat:

De kom jo netop ikke til Gud med tomme hænder, men med alt det gode, de havde gjort .. og netop dét er efter min overbevisning ikke frelsesgrund .. vi har absolut intet at komme med over for Gud, men kan kun stole på Hans nåde, intet af vores eget. ...

Dette er jo nok sagens kerne. Du lægger vægt på Guds handlen i frelsen. Jeg lægger vægt på Guds handlen gennem os. Der er ingen modsætning - det er bare spørgsmål om vægtlægning.

Der hvor jeg står af er, når man taler så meget om "at mennesket intet kan gøre", at det simpelthen bliver usandt. Umyndiggørelse af mennesket, som er meget ubibelsk, hvis du spørger mig.

Mennesker kan - og skal - gøre en hel masse. Hvis man glemmer det i al snakken om at det er Gud, der frelser, så ender man med et halvt evangelium.
Citat:

Her er vi igen enige: De gode frugter er Åndens frugter!

Jeg tænkte nu mere på: mildhed, barmhjertighed, gæstfrihed osv osv..

Citat:
Jesus siger at Ånden skal overbevise os om synd.
Og hvad synd er, kan vi læse i Joh. 16,8-9:
Og når han kommer, skal han overbevise verden om synd og om retfærdighed og om dom. Om synd: at de ikke tror på mig (min understregning).

Det er bla en reduktionisme som "og hvad synd er, kan vi læse i Joh. 16,8-9", der kan provokere mig og få mig til at smide en provokation tilbage. Det vil jeg prøve at lade være med her.

Vi kan læse om én side af, hvad synd er, men de to vers er langt fra dækkende for hele Bibelens tale om synd. Man kan ikke engang sige, at det er en opsummering eller et resume. Der er meget mere, der kan siges om synd. (Forøvrigt burde vi nok finde et andet ord end synd - det er stort set ubrugeligt i dag. Hørte et friskt forslag: f*cked up nogen der kan komme op med noget bedre?)
Citat:

For hvis årsagen til at vi handler godt, er forventning om, at vi derved kommer i Paradiset, så er vi på vildspor.
Gode handlinger efter Guds vilje udspringer af vores tro på Ham og er dybest set ikke vores egne, men Hans gerninger med os og i os og for os.
End ikke vores store, flotte tro, kan vi komme med og præsentere som vores egen præstation, for også den er jo Åndens værk.

Vi har stadig kun vores helt tomme hænder at række frem ...

Mon vi er enige her? Vist ikke helt .. ?

kristina

Nej, det var overhovedet ikke det, jeg tænkte på. Det er faktisk meget sjovt - men du har virkelig en tendens til at dreje alting hen på, at mennesker tror, at de bliver frelst pga deres egne gerninger. Det må være "luthersk syge" eller noget

Det er også det, jeg mener med vægtlægning. Når du hele tiden får alt til at handle om tro overfor gerninger, så går du glip af en masse andre pointer i Bibelen (og i debatterne tilsyneladende )

Tag det ikke som en kritik - vi har alle vores "blind spots" . men mere som en "heads up".

kh
stef

Til toppen 
#65848 - 17/08/2006 04:33 Re: HVad er så tættere på sandheden? [Re: chemnitz]
seeker
Bruger

Hej Magnus
Citat:

Sikker på det ikke er pietisme.

Ja, det er jeg sikker på. I min forståelse er luthersk ortodoksi en lutherdom, der fuldstændig har misforstået Luther. Men det bliver vi jo nok ikke enige om.
Man må dog retfærdigvis sige, at jeg ikke er opvokset i rendyrket luthersk ortodoksi.

Citat:
og i stedet tror, at man har en fri vilje

Hvis du benægter den frie vilje, så er det uundgåelig resultat en ond Gud. Eller rettere sagt (heldigvis) et ondt gudsbillede.
Desuden fører en benægtelse til fatalisme. Det forstår jeg simpelthen ikke, hvordan man kan tro på..

Citat:
Og falsk lære fører mennesker til fortabelse.

Står der hvor?/Siger hvem?

Citat:
Hvis vi elsker Gud og hans søn, må vi også tale ret om ham.

Lad mig give dig et eksempel, som jeg selv synes er meget pædagogisk:

Du er gift. Hvis du skulle forklare nogen, hvordan din kone er, vil du formentlig bruge nogle adjektiver. Du vil prøve at sige noget om, hvem hun virkelig er. "Tale ret om hende". Du kan bruge ord som smuk, intelligent, charmerende osv osv osv osv. Alligevel vil du næppe påstå, at du har sagt ALT, der kan siges om din kone. At du har en fuld forståelse af hvem hun er. Du vil sandsynligvis også være åben for den mulighed, at du er temmelig subjektiv i din beskrivelse. At andre mennesker kunne bruge andre ord og at andre mennesker har en anden opfattelse af din kone, end du har.

Hvor meget mindre kan vi så hævde, at have en fuld forståelse af, hvem Gud er?
Hvor meget mere må vi ikke erkende, at ligemeget hvor længe vi bliver ved, så er vores beskrivelse af Gud ufuldstændig og vores billede af Gud utilstrækkeligt. Selvom vi nok har sagt noget "ret" om Gud, så er der endnu mere vi ikke har sagt.
Og hvor meget mere, må vi ikke erkende, at vores billede af Gud, og de ord, vi bruger til at beskrive ham i aller højeste grad er subjektive.

Citat:

Så må du for den sags skyld gerne mene, at jeg er usympatisk, men jeg er bibeltro, og det er du ikke.

Nu kender jeg dig jo ikke, så jeg har ikke nogen mening om, hvordan du er som person. Jeg synes, din debatstil er temmelig... uforsonlig, men det er vel også meningen?

Og jeg har bestemt ikke lyst til at være bibeltro på samme måde som dig, så det er helt ok.

kh
stef

Til toppen 
#65849 - 17/08/2006 10:43 Re: HVad er så tættere på sandheden? [Re: seeker]
chemnitz
Bruger

Citat:
Ja, det er jeg sikker på. I min forståelse er luthersk ortodoksi en lutherdom, der fuldstændig har misforstået Luther. Men det bliver vi jo nok ikke enige om.
Man må dog retfærdigvis sige, at jeg ikke er opvokset i rendyrket luthersk ortodoksi.

Nu er luthersk ortodoksi jo sådanset et historisk fænomen, som man traditionelt regner fra konkordieformlen el. Luthers død og frem til pietismen, så jeg savner en lidt mere objektiv definition end at det er nogen, der har misforstået Luther. Det er i hvert tilfælde de færreste, der selv vil indrømme det. Hvis man skulle tale om luthersk ortodoksi i dag, så mener jeg ikke, at vækkelsesbevægelserne falder ind under den kategori, og jeg tror heller ikke, at de selv vil sige det.
De eneste, der selv vil kalde sig det, tror jeg er os i den evangelisk-lutherske frikirke og måske ELM(uden at vide det med sikkerhed) samt nogle enkeltpersoner andre steder. Men lad det nu ligge, jeg synes blot at udtrykket skulle bruges med omtanke, fordi jeg selv indetificerer mig med det og forholder mig kritisk til vækkelsesbevægelserne, som jeg anser for at være pietister snarere end ortodokse lutherske.

Citat:
Hvis du benægter den frie vilje, så er det uundgåelig resultat en ond Gud. Eller rettere sagt (heldigvis) et ondt gudsbillede.
Desuden fører en benægtelse til fatalisme. Det forstår jeg simpelthen ikke, hvordan man kan tro på..

Jeg benægter ikke en fri vilje i ydre borgerlige ting, men i forholdet til Gud. Og der tror jeg ikke, jeg har misforstået hverken Luther eller den Augsburgske Bekendelse. Hvis man tror på en fri vilje i omvendelsen er man ikke luthersk, men synergist.
Men jeg mener ikke, at det forudsætter en ond Gud, for det er ikke Gud, der har trælbundet vores vilje, men synden. Det fører heller ikke til fatalisme, men til det paradoks, at hvis et menneske bliver frelst, skyldes det alene Gud, som læod sin søn død, lod evangeliet prædike for alverden og skabte troen gennem evangeliet, men hvis et menneske går fortabt skyldes det ene og alene det selv, og det er uden undskyldning. Her må man bare taget hatten af og gå videre.

Citat:
Står der hvor?/Siger hvem?

Rom 16,17

Dit eksempel med beskrivelsen af ens hustru, demonstrerer, at du har misforstået mig. Jeg har ikke skrevet, at man kan tale udtømmende(kvantitativt) om Gud, men at man kan tale sikkert, klart og sandt om Gud(kvalitativt) i de ting, som han har åbenbaret, og at man kan skelne mellem, hvad der er sandt og hvad,d er er falsk. To rette forståelser kan ikke stride mod hinanden, men der kan sagtens være forskel på dybden af forståelsen.

Der er altså forskel på sikker erkendelse og udtømmende erkendelse.

Citat:
Nu kender jeg dig jo ikke, så jeg har ikke nogen mening om, hvordan du er som person. Jeg synes, din debatstil er temmelig... uforsonlig, men det er vel også meningen?
Og jeg har bestemt ikke lyst til at være bibeltro på samme måde som dig, så det er helt ok.

Nej, det var ikke meningen at være personligt uforsonlig, men at gøre op med det relativistiske jantelovspoliti, som slår en i hovedet hver gang og kalde ren usympatisk, de mener at man er for skråsikker, blot fordi man ikke er relativist eller skepticist, men vover at tro på sikker erkendelse. Det er for mig at se intolerant.

mvh. Magnus

Til toppen 
#65850 - 17/08/2006 14:59 Re: Er Gud ligeglad med, hvoirdan vi læser Bibelen? [Re: seeker]
søgende
Bruger

Citat:
Dette er jo nok sagens kerne. Du lægger vægt på Guds handlen i frelsen. Jeg lægger vægt på Guds handlen gennem os. Der er ingen modsætning - det er bare spørgsmål om vægtlægning.

Der hvor jeg står af er, når man taler så meget om "at mennesket intet kan gøre", at det simpelthen bliver usandt. Umyndiggørelse af mennesket, som er meget ubibelsk, hvis du spørger mig.

Mennesker kan - og skal - gøre en hel masse. Hvis man glemmer det i al snakken om at det er Gud, der frelser, så ender man med et halvt evangelium.

og

Citat:
My point exactly! Man kan læse alt ud af Bibelen, siger skriver ALT, derfor er det, hvordan vi lever vores liv det handler om

(fra et tidligere indlæg).

Jeg mener vi skylder at få afklaret HVILKET menneske du her taler om. Det første afsnit om vægtlægningen kan jeg godt skrive under på.
Det andet afsnit om umyndiggørelse kommer lidt an på hvilket menneske du snakker om. Når man normalt i kristne kredse taler om "mennesket" i forhold til "gud", så betyder det nok "mennesket i sig selv" , ikke "mennesket som ny skabning". Derfor bliver sådanne udsagn ikke usande, men bliver måske en overfokuserig på det gamle menneske og dets afmagt. Mennesket "i sig selv" kan i bibelsk forstand intet gøre, men det kan "mennesket som ny skabning". Men dette gælder stadig kun i spørgsmål om det hellige liv. Hverken "mennesket i sig selv" eller "mennesket som ny skabning" er selve frelsens kausa, dens årsag. Frelsen fås på baggrund af en TILREGNET retfærdighed.

Måske du kunne skære ud i pap hvad det er du mener: hvilket menneske? Hvad betyder "kan gøre noget"? Mener du årsag eller følge? Hvornår snakker du om frelse og hvornår om det kristne liv? Vi skylder hinanden at få afklaring på vores meninger i denne vigtige debat.

Søren.

PS. Det er iøvrigt lidt urovækkende, at Cantalamessa gav udtryk for modsætningen til det, jeg her har sagt. Det viser blot, at forskellen mellem lutherske og katolske stadig er den samme.

Til toppen 
#65851 - 17/08/2006 15:14 Re: HVad er så tættere på sandheden? [Re: seeker]
søgende
Bruger

Citat:

Wow, hvis du bruger betegnelsen "luthersk ortodoxi" om en anden periodes lutherdom end man normalt bruger, så synes jeg man skal argumentere mod forskningens afgrænsning af den lutherske ortodoxis periode.
Jeg er ganske enig i at luthersk ortodoxi er misforstået lutherdom, men ikke, at ortodoxien er særligt fremherskende i dag. Det kan min kirkehistorie ikke få til at hænge sammen. Kan du uddybe det?

Søren.

Til toppen 
#65852 - 17/08/2006 15:16 Re: HVad er så tættere på sandheden? [Re: søgende]
søgende
Bruger

hov, jeg fik ikke læst Chemnitz' svar til dig først. Han siger jo det samme

Til toppen 
#65853 - 17/08/2006 22:41 Re: Er Gud ligeglad med, hvoirdan vi læser Bibelen? [Re: seeker]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Stef
Citat:

Kr.: Jeg tror, at Gud talte til Abraham, helt direkte .. at Abraham hørte han stemme.
Stef: Præcis. Sådan er der også folk, der hører Gud i dag, og derfor kan de kende hans vilje uden nødvendigvis at have læst i Bibelen.

Ja, der er faktisk nogle, der hører Guds stemme den dag i dag, men jeg tror ikke, at det er i vores del af verden, hvor vi jo er velsignede med Bibel og kirker i så rigt mål. Og de, der hører Guds stemme, hører - efter min overbevisning! - intet, som ikke fremgår af Bibelen. Hvis de hører noget, der modsiger, eller supplerer Bibelen, så tror jeg ikke stemmen er Guds.
Citat:
Min pointe var bare at man ikke kan bruge firkantede parenteser i citater på den måde. I hvert fald ikke uden at forvirre. Måske skulle jeg have skrevet "ret brug af firkantede parenteser i citater" i stedet for "god citatskik", men synes bare det blev lidt langt ..

Jeg har lidt svært ved at forstå, at det skulle være forkert i et citat at indsætte en eller anden bemærkning i firkantet parantes - jeg mener da, at det dermed fremgår, at det ikke er en del af det oprindelige citat, men skribentens indskudte bemærkning.
Det er ikke noget jeg har fundet på, jeg har set det andre steder ...og det sparer en hel masse ord, synes jeg.
Citat:
Du lægger vægt på Guds handlen i frelsen. Jeg lægger vægt på Guds handlen gennem os. Der er ingen modsætning - det er bare spørgsmål om vægtlægning.

Jeg tror egentlig ikke et er et spørgsmål og afvejning - om mere eller mindre vægtlægning på det ene eller det andet.

Det jeg mener er, at det naturlige, ufrelste menneske ikke kan af sig selv kan give sig til at elske Gud. Vi kan, og skal! - bestræbe os på at handle godt, dvs. efter Guds vilje, fordi Jesus er vor Frelser og vor Herre. Men vi skal intet godt gøre for at blive frelst - men altså fordi vi er blevet det!
Sådan ser jeg den store forskel. Er du enig her?
Citat:

Ja, det kommer jo an på ... se ovenfor - selvfølgelig kan alle mennesker gøre en hel masse, godt og skidt, på det vandrette plan, som jeg kalder det, altså i forhold til omverdenen, til andre mennesker. Men jeg tror ikke noget menneske af egen kraft eller ved egen beslutning kan give sig til at tro på Gud, eller "genføde" sig selv ...
Citat:
kr.: Her er vi igen enige: De gode frugter er Åndens frugter!
Stef: Jeg tænkte nu mere på: mildhed, barmhjertighed, gæstfrihed osv osv..

Måske tænker du her på Gal. 5,22-24, som jeg har citeret en hel masse gange: Men Åndens frugt er kærlighed, glæde, fred, tålmodighed, venlighed, godhed, trofasthed, mildhed og selvbeherskelse. Alt dette er loven ikke imod! De, som hører Kristus Jesus til, har korsfæstet kødet sammen med lidenskaberne og begæringerne.

Men vi må ikke glemme, at også ikke-troende mennesker kan handle som her beskrevet! Og at troende kan handle lige modsat, i de tilfælde, hvor vi netop ikke handler i Ånden, men, på grund af synden, i kødet.
Citat:
Det er faktisk meget sjovt - men du har virkelig en tendens til at dreje alting hen på, at mennesker tror, at de bliver frelst pga deres egne gerninger. Det må være "luthersk syge" eller noget

Er det virkelig sandt, at der ikke mere er nogen, der mener, at man skal gøre noget bestemt for at blive frelst?
Er det bare noget jeg bilder mig ind, mon? Bare det var!!
Men nej, desværre - nu hvor jeg tænker efter - jeg kender i hvert fald mere end et par stykker, som mener, at de selv skal gøre en indsats, før Gud vil have med dem at gøre ..
Citat:
Når du hele tiden får alt til at handle om tro overfor gerninger, så går du glip af en masse andre pointer i Bibelen (og i debatterne tilsyneladende )
Tag det ikke som en kritik - vi har alle vores "blind spots" . men mere som en "heads up".

Yes! - heads up!
Jeg tager ikke det du skriver som en negativ kritik, jeg sætter tværtimod stor pris på kvalificeret modsigelse - så du må meget gerne fortælle mig lidt om, hvad du mener jeg går glip af - hvis du kan sætte ord på ..

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#65854 - 18/08/2006 09:23 Jeg kan ikke li' at bli' kaldt pietist [Re: chemnitz]
Jón Poulsen
Bruger

Hej Magnus

Jeg prøvede... jeg prøvede virkelig... Men jeg kan altså ikke li at blive kaldt pietist, sådan uden videre - men selvfølgelig erkender jeg et vist 'slægskab'.

Det er dog rigtigt, at Indre Mission (gider ikke at snakke om de andre missionsforeninger - da jeg ikke kender dem så godt indefra) til tider kan fremstå lidt pietistisk - Fx ved, at en forkynder løber af sporet, og begynder at prædike Franckesk , eller en lovsangsleder prædiker, at man skal føle det ene og det andet for virkelig at være tæt på Gud. Men overordnet mener jeg, at vi faktisk forsøger at lægge så meget afstand som muligt til fx den pietistiske ordus-salutes model; og vi går ikke ind for tværkirkelighed; og vi tror på én sand lære.
Der hvor vi dog, trods alt minder om pietisterne - er (efter min mening) hvor pietisterne ligner de bodsfromme - fx i progressivitet og nytænkning i forhold til formidling, undervisning, opdragelse osv.

mvh Jón

Til toppen 
#65855 - 18/08/2006 11:21 Re: Jeg kan ikke li' at bli' kaldt pietist [Re: Jón Poulsen]
chemnitz
Bruger

Hej Jón

Okay, jeg indrømmet, men jeg vil heller ikke uden videre kalde jer ortodokse. Jeg synes pietist dækker lidt bredere end ortodoks gør, altså man kan være mer eller mindre pietistisk og have noget ortodoksi i sig i højere eller mindre grad. Jeg tror nu også, at IM vil vedkende sig en arv fra pietismen.

Men Indre Mission bærer dog det klare pietistiske træk, at man samles i collegiae pietatis (deraf ordet pietist) udenfor kirken og lader lægprædikanter prædike her.

Ordo Salutis-læren er der så nok større uenighed om, og jeg ved godt at mange lægger afstand til den, men i f.eks. bogen "Her står vi" fra Lohse, fremstilles, så vidt jeg husker, den klassiske tre-trinsraket med uomvendt-vakt-omvendt, så den er der altså stadigvæk.

Men jeg erkender gerne, at IM er et mix af luthersk ortodoksi og pietisme, men I er altså ikke ubetinget ortodokse af den "døde" slags, selvom nogle af jer er godt på vej.

mvh. Magnus

Til toppen 
#65856 - 18/08/2006 11:27 Re: Jeg kan ikke li' at bli' kaldt pietist [Re: chemnitz]
Jón Poulsen
Bruger

Hej Magnus!

Citat:
Men Indre Mission bærer dog det klare pietistiske træk, at man samles i collegiae pietatis (deraf ordet pietist) udenfor kirken og lader lægprædikanter prædike her.

Jo, helt klart - hvis det er sådan vi definerer pietismen, så er jeg ening med dig.

Citat:
Ordo Salutis

Nå ja,. det er sådan det hedder

Citat:
Ordo Salutis-læren er der så nok større uenighed om, og jeg ved godt at mange lægger afstand til den, men i f.eks. bogen "Her står vi" fra Lohse, fremstilles, så vidt jeg husker, den klassiske tre-trinsraket med uomvendt-vakt-omvendt, så den er der altså stadigvæk.

Ok. det må jeg vist undersøge nærmere.

Citat:
Men jeg erkender gerne, at IM er et mix af luthersk ortodoksi og pietisme, men I er altså ikke ubetinget ortodokse af den "døde" slags, selvom nogle af jer er godt på vej.

mvh Jón

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær