Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 6 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#65686 - 26/06/2006 18:41 kristne symboler
Anonym
Anonym

Hej alle.
Som ny her, ved jeg ikke lige om det er det rigtige sted jeg får stillet mit spørgsmål eller om noget lignende allerede har været oppe et sted.
Min tanke er, at jeg rigtig gerne vil have en tatovering, af et kristent symbol, men jeg kender ikke rigtig så mange kristne symboler, og betydningen af dem. Så jeg ville høre om der var nogen som havde et forslag?
Det må gerne være et symbol som ikke er så kendt som fx kors og fisken.
Hilsen Matilde

Til toppen 
#65687 - 26/06/2006 18:52 Re: kristne symboler
anniesr
Bruger

Reg.: 30/03/2005
Sted: Amager
Hej Matilde - og velkommen hid
Et forslag herfra ville være et alpha- og omegategn. Det er det første og det sidste bogstav i det græske alfabet, (spørg din fysiklærer hvordan de ser ud) som symboliserer at Gud er den samme fra begyndelsen (Alpha) til enden (Omega).

De to bogstaver er nævnt tre gange i bibelen, alle i Johannes åbenbaring (1,8 og 21,6 og 22,13)
Jeg mener at det normalt tegnes med Alphaét øverst, og Omegaet nedenunder, men det kan måske mixes efter smag og behag. Du kan se en billedsøgning fra google her
Jeg går selv og overvejer at få lavet noget med de to tegn, men kan ikke rigtig blive enig med mig selv om hvor..
så må nok hellere udskyde planerne lidt

Et andet fedt symbol er det her . P'et står så vidt jeg ved for Pax (fred) X'et står for Rex (konge), og navnet sigter til Jesus.

Mvh

There is a crack in everything, that's how the light gets in.
(Leonard Cohen)

Til toppen 
#65688 - 26/06/2006 18:58 Re: kristne symboler
Kefas Ben-Adam
Bruger

Reg.: 05/06/2003
Sted: København

Hvad med et sværd

Nej??

Hmm.. En hyrdestav.. Ikke ligefrem et kristent symbol, men symboliserer vel meget godt kristnes syn på Jesus..

Eller et får måske..

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#65689 - 26/06/2006 19:02 Re: kristne symboler [Re: anniesr]
Anonym
Anonym

jeg har også tænkt på Alfa og Omega. Det kunne måske også være at nogen som ikke har studeret teologi - tegn og symboler (ved nu ikke om det findes ) stadig kunne forstå hvad det symboliserer. Jeg har en veninde som har fået tatoveret "Guds tjenerinde" på græsk eller latin eller sådan noget, på skulderen. Det synes jeg virkelig var kreativt .
En anden har foreslået mig det tegn der er uden på hjemlandstoner. Et langt "P" med et kryds på. Svenske Carola havde det vist tatoveret på armen til melodi gran prix. Men jeg ved ikke hvad det betyder... Nogen som kan fortælle mig det?

Til toppen 
#65690 - 26/06/2006 19:04 Re: kristne symboler
anniesr
Bruger

Hej Matilde,
ud fra din beskrivelse af det lange P med et kryds på, tror jeg det er det samme som det tegn for "fredskonge" jeg linker til i det sidste link i mit indlæg.
Men bare et gæt.

(Leonard Cohen)

Til toppen 
#65691 - 26/06/2006 19:09 Re: kristne symboler
Anonym
Anonym

Søg på kristus monogramet på google fx..
Jeg har selv fået lavet mig en "føniks" på min ryg mellemine skuldre blade, fordi jeg synes Kristus og legeden om Føniks har lidt til fælles..

Ellers hvad med et af de utalige former for Kors der findes?
Eller en glorie, de tve-æggede svar,---osv..

Men sørg for det er noget enkelt så det ikke fnidre sammen over tid, og hold så vidt muligt til en farve, sort...

:-)

God fornøjelse...

Lars

Til toppen 
#65692 - 26/06/2006 19:11 Re: kristne symboler
Anonym
Anonym

P med krydset på er netop "Kristus monogrammet" som jeg snakkede om tidligere.
Det var det tegn som konstantin puttede på sine soldaters skjolde da han vandt slaget ved broen!..

Mvh stud,theol
Lars

Til toppen 
#65693 - 26/06/2006 19:13 Re: kristne symboler [Re: ]
anniesr
Bruger

Kristusmonogram.... Aha, så fik jeg også et navn til det. Det var ganske rart. Kan du også fortælle mig om min tolkning af det er rigtigt husket?

Mvh

(Leonard Cohen)

Til toppen 
#65694 - 26/06/2006 19:16 Re: kristne symboler [Re: anniesr]
Anonym
Anonym

Det er ikke forkert,.. Men der findes små variationer af selve P med et eller flere tvær,.. altså kryds..
Og Den med den enkelte, som et kors er kaldet kristusmonogrammet, hvorimod den med 2 hedder Himmeltegnet....

Dejligt forvirrende, jeg aner ikke hvad mine kolleger tænke på den gang? :-)
hehe..

Men ja Annie, din beretning er rigtig, så vidt jeg er informeret..
anbefaling er Laustens bog om kirkelig symboler,.. til dem der er vilde med det

knuz
lars

Til toppen 
#65695 - 26/06/2006 19:19 Re: kristne symboler [Re: ]
anniesr
Bruger

... Jeg fandt også denneher tolkning på wikipedia (godt nok svensk, men...)
Her er det de græske begyndelsesbogstaver i Jesu navn... Men hva, begge tolkninger er da fine...

Mvh

(Leonard Cohen)

Til toppen 
#65696 - 26/06/2006 19:24 Re: kristne symboler [Re: anniesr]
Anonym
Anonym

Jeg har også en artikel på papir, hvor det siges at tegnet er et gammelt Persisk tegn for en Konge og Gud..

og sådan kan vi blive ved :-)

Lars

Til toppen 
#65697 - 26/06/2006 19:36 Re: kristne symboler [Re: anniesr]
Anonym
Anonym

Annie der har du ganske ret det var det symbol jeg mente. Havde ikke lige fået kigget på det link inden jeg skrev. Evangelisten du skrev noget om at den kunne være med ét eller to.. et eller to hvad? kryds? har du et billede af det? Det lyder nemlig rigtig fedt!

Til toppen 
#65698 - 26/06/2006 21:03 Re: kristne symboler
anniesr
Bruger

Hej Matilde,
Kristusmonogrammet: der er lidt billeder af det her . Mvh Annie

(Leonard Cohen)

Til toppen 
#65699 - 28/06/2006 03:27 Re: kristne symboler
Maxtor
Bruger

Reg.: 28/03/2006
Kender i tegnet for begyndelsen og enden ....
Bibelen bruger tit tegn.Der var stjernen/kometen /tegnet på himlen da Gud blev menneske for jeres skyld.

Skabelsen fortvivlede men den kom ikke til Gud men omvendt

Fald ned af jeres store heste og bliv ydmyge

tak for at jeg lever endnu

tegn ?

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær