0 registrerede () og
6
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#6568 - 05/12/2002 09:52
Re: Nisser, julemand - eller engle ?
[Re: ærten]
|
Bruger
Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
|
Hej jeg har selv haft emnet oppe i en tråd i det nu lukkede "Fri debat". Tråden hedder Julemanden (tror jeg nok) der har der været en del svar som stadig kan læses.
Jeg har det sådan at en enkelt nisse hist og her ikke skader. De kan ikke distrahere mig fra at huske hvad jeg fejre julen for. Min dreng på knap to år må gerne tro på julemanden - så længe han ved at han bare er en eventyrfigur og at det er mig, bedste, morfar osv der har givet ham gaverne..
Jeg pynter hovedsageligt med stjerner, lys og engle.
Venlig hilsen Ester
Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige
|
|
Til toppen
|
|
|
#6569 - 05/12/2002 10:07
Re: Nisser - hvor kommer de fra?
[Re: Esmaralda]
|
Bruger
Reg.: 02/10/2001
|
Jeg vil benytte lejligheden til at fortælle historien om nissernes oprindelse - vil I høre den?
Her kommer den:
Dengang Adam og Eva var blevet fordrevet fra Paradisets Have, fandt de et sted i verden, hvor de byggede hus, dyrkede jorden og fik en ustyrlig hoben børn. Så en dag fik Gud Herren lyst til at besøge sine mennesker og begav sig af sted. Han nåede snart huset, hvor Adam og Eva boede. Nu havde Eva fået øje på ham på lang afstand, så hun skyndte sig at kalde på børnene for at få vasket dem, inden de fik besøg. Men før hun var færdig, nåede Gud Herren til havelågen, så i sin nød tog Eva alle de børn, der endnu ikke var vasket, og gennede dem ud i en klippehule bagved huset.
Og så blev Gud ellers modtaget af Eva og alle de rene børn, og Gud smeltede fuldstændigt og fortrød, at han havde været så hastig med sin forbandelse. Så han ville hjælpe på det ved at velsigne de søde små. Først spurgte han Eva, om hun nu også havde fået samlet alle sine børn, og hun krydsede fingrene på ryggen, mens hun forsikrede om, at de skam var der alle sammen, og at der ikke var flere. Så velsignede Gud Herren børnene, inden han drog videre. Alle de beskidte børn skammede sig imidlertid så meget over, at de ikke havde fået del i Guds velsignelse, at de nægtede at komme ind. De blev boende ude bagved og dannede deres egen slægt og blev til nisser. Derfor holder nisserne sig tæt til mennesker for at få del i velsignelsen. Og fordi de lever i tusmørkelandet i udkanten af vores verden, kender de til alle de underjordiske og kan beskytte os mod troldtøj og andet. Derfor skal vi altid være gode ved nisserne og dele vores velsignelse med dem.
I adventstiden, hvor vi ser frem til at fejre Jesu fødsel og den ekstra store velsignelse, der følger med, trænger nisserne sig lidt længere frem og bliver af og til synlige af bare længsel. Det, vi har fået så rigeligt, skal vi huske at dele gavmildt ud af til nisser og småfolk og andre, som sidder i tusmørket og længes og ser mod Lyset.
Glædelig jul og Guds velsignelse – også til nisserne.
Se, set er også et eventyr.
Venlig hilsen
Eva
|
|
Til toppen
|
|
|
#6571 - 05/12/2002 13:51
Re: Eventyr
|
Bruger
Reg.: 12/11/2002
Sted: frederiksberg
|
en gammel tradition der ikke må glemmes, man siger også at hvis man giver nissen lidt mad og lidt ro, basser han på dit hus, en form for jordånd, der i følgeskab med engle er med til at vogte over en og ens familie, i bla. Danmark findes også den tradition at hvis man finder en nisse efter jul, må man ikke fjerne den, men skal lade den blive resten af året, for at de ikke skal blive sure, personligt har jeg nisser hele året, stående bla. i min vinduskarm........... men jeg er også tosset
i Lyset. Dagnir Celtisk/Old-Kristen, Hvidtlys Healer, Kriger, Druide, Seer - Vogter af Dragelyset
|
|
Til toppen
|
|
|
#6572 - 05/12/2002 13:52
|
Bruger
|
og som Celtisk/Kristen er alle disse ting i mit verdens billede
i Lyset. Dagnir Celtisk/Old-Kristen, Hvidtlys Healer, Kriger, Druide, Seer - Vogter af Dragelyset
|
|
Til toppen
|
|
|
#6573 - 05/12/2002 14:16
[Re: dagnir]
|
Bruger
|
Det med nisser hele året - ved du ikke, at nisser er grønne og brune, derfor kan man aldrig finde dem ude i skoven. Men til jul tager de rødt tøj på og bliver synlige........
Venlig hilsen
Eva
|
|
Til toppen
|
|
|
#6575 - 06/12/2002 07:18
|
Bruger
Reg.: 04/12/2002
Sted: Halvt af hvert
|
Nu synes jeg godt nok, at vi er ved at være ovre i det rene eventyr ! Detr er faktisk lidt alvorligt ment....... hvis nisserne virkelig er Djævelens værk og sat i gang af ham for at vi skal glemme den egentlige jul..... hvad så ? Julen er mere end nisser og juletræ og julemand, ikke Hilsen Ærten
|
|
Til toppen
|
|
|
#6576 - 06/12/2002 08:15
|
Bruger
|
Hej Ært
Jo det er meget alvorligt - der er en risiko for at glemme hvad julen egentlig er, det er der jo mange der allerede har gjort.
Jeg tror bare ikke det er nissernes skyld at julen er blevet som den er. Julen er blevet et ræs af den anden verden - mest pga økonomi og fortjæneste. Og fordi folk i almindelighed - året rundt - er gledet væk fra kernen i kristendom.
Jeg har ikke noget imod nisser i begrænset omfang - begrænset er mest fordi jeg egentlig ikke synes de er nær så pænt julepynt som stjerner og lys - jeg tror ikke de kan lede mig væk fra essensen i "min" jul, nemlig at jeg fejre at Jesus kom til jorden for at frelse....
Den største fare for at glemme hvad julen egentlig er ligger i at glemme hvad kristendom egentlig er hele året...
Venlig hilsen Ester
|
|
Til toppen
|
|
|
#6577 - 06/12/2002 12:19
|
Bruger
|
Nisser er ikke djævle eller onde, faktisk TVÆRTIMOD !  De fantes også før at de Kristne kom til denne del af verden, de var en del af den almindelige befolkning, lige som Elverfolk og Drager............  Julen var og er for nogle stadigvæk, de dage hvor vi gør op med vores gode og ikke så gode ting vi har gjordt gennem året, håber at vi kan gøre det bedre næste år, og beder om hjælp til de gode ånder der findes i skov og eng, deriblandt Nisserne........
|
|
Til toppen
|
|
|
#6578 - 06/12/2002 13:05
Re: Eventyr og virkelighedsforståelse
|
Bruger
|
For en ordens skyld må jeg nok lige understrege, at jeg taler om nisser, som om de eksisterer, men jeg er ret sikker på, at både nisser, alfer og heksen i eventyret - så vel som den onde stedmoder og prinsen på den hvide hest - er virkelighedstolkninger, som handler om, hvad der rører sig i det menneskelige sind.
Det er sundt at kunne give sit indre skikkelser og egenskaber uden for en selv, for så kan man langt bedre forholde sig til det, end hvis man står med uhåndterlige følelser eller hvad det nu er.
På samme måde er den slags tænkning en hjælp til at skille tingene i ens sind ud fra hinanden. Tit kan vil jo forvirres og ængstes, når vi både hader og elsker den samme perosn, eller når det, som var godt blev til noget ondt.
Dér kan eventyret være med til at sætte skikkelser på begreberne, så de bliver synlige og håndterlige. Derfor elsker jeg eventyr og nisser og alle de andre. Ikke som reale, eksisterende væsener, men som et fælles sprog om det, der kan være svært eller umuligt at tale om ellers, både med børn og voksne.
Og derfor tror jeg på, at nisserne er Guds 'skabninger' - fordi de er skabt af den fantasi, Gud har givet os.
Venlig hilsen
Eva
|
|
Til toppen
|
|
|
#6579 - 09/12/2002 23:22
|
Bruger
Reg.: 10/05/2002
Sted: Kalundborg
|
Har du som Celtisk, skabt verden?  K.h. Kim
CIA - Christian In Action coz Jesus loves u
|
|
Til toppen
|
|
|
#6580 - 09/12/2002 23:26
|
Bruger
|
Den er god. Den ligner faktisk et afsnit af TV2's julekalender "Alletiders nisse"  K.h. Kim
|
|
Til toppen
|
|
|
#6581 - 09/12/2002 23:35
|
Bruger
|
Som vi har læst, så er der også nisser hele året. Samtidig, så er grundelementet i nisserne jo at give gaver. Der kan kun gives gaver hvis der tjenes penge til at købe for eller betale af på.
De er en udfordring i den kristne tro, men vi må jo som Eva og du selv skriver, være opmærksomme på at det er fantasi figurer og intet andet.
K.h. Kim
|
|
Til toppen
|
|
|
#6582 - 10/12/2002 11:15
[Re: steincke]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Kære alle engle og nisser !
Har I allesammen læst "Den fremmede"? Det er en rigtig fin julefortælling, det er i hvert fald ganske vist !
(Den står under "artikler" her på JesusNet)
Glædelig advent !
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#6583 - 10/12/2002 18:35
|
Bruger
|
|
|
Til toppen
|
|
|
#6584 - 12/12/2002 00:39
|
Bruger
|
Du siger de er i DIT verdens billed.  K.h. Kim
|
|
Til toppen
|
|
|
#6585 - 12/12/2002 18:14
|
Bruger
|
og ærten spurte om man som Kristen kunne have både Nisser og Jesus, jeg er også Kristen, derfor "ud fra mit verdensbillede" ja, men jeg er jo heller ikke alene om dette billede...........
|
|
Til toppen
|
|
|
#6586 - 13/12/2002 00:35
|
Bruger
|
Ja, men når man siger ens verdensbilled, så sætter man nogle linier op, for at have det som ligeværdigt i forhold til den kristne tro. (min opfattelse)
Derved gør man sig selv til Gud, for man ser på sine egne linier, i stedet for Jesuses, og så er man ikke kristen
|
|
Til toppen
|
|
|
#6587 - 13/12/2002 11:07
Nisser, dæmoner, Julemænd og onde fyrster
|
Bruger
Reg.: 03/05/2002
Sted: Holstebro/ Danmark
|
Well....
Jeg mener at man som kristen, bør lade værd med at pynte op med Nisser og andet i den retning... Det mener jeg fordi at nisserne tilhører en hedensk kultur og overtro.. De har intet med kristendommen at gøre...
Nogen af jer, har måske læst en bog af Thomas Teglgaard, som berøre emnet lidt, (fed bog) men kan ikke huske den egentlige titel...
Jeg ved godt at mange synes, at nisser er så søde osv, og det gør intet..men jo,,,det gør noget, der fjerne fokus fra hvad julen virkelig er, og budskabet om Guds søn drukner i klejner og Nisser på loftet, julemænd og kagekoner...
Så Nisser, elverfolk, alfer, trolde m.m.....ikke kristent...nærmere dæmonisk
mvh- PC
Vær ikke bekymrede for noget, men bring i alle ting jeres ønsker frem for Gud i bøn og taksigelse
|
|
Til toppen
|
|
|
#6588 - 13/12/2002 12:34
Re: Nisser, dæmoner, Julemænd og onde fyrster
[Re: Pente Costal]
|
Bruger
Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
|
Hej PC
Jeg ved godt at mange synes, at nisser er så søde osv, og det gør intet..men jo,,,det gør noget, der fjerne fokus fra hvad julen virkelig er, og budskabet om Guds søn drukner i klejner og Nisser på loftet, julemænd og kagekoner...
Jeg har selv været en nisse-freak . . . . men i de senere år har jeg lagt mærke til at man stort set ikke kan købe andet end nisser og julemænd. Jeg oplever faktisk et "nisse-diktatur" uanset hvor man handler, alene dette gør at jeg begynder at stejle. Hvad ligger der bag? Hvorfor skal det sande evangelium druknes i små røde mænd, hvoraf mange af dem faktisk ligner trolde?. Jeg har altid syntes at det var små-fanatisk når folk ikke pyntede med nisser. . . . men jeg er så småt ved at revidere min opfattelse.
Med venlig hilsen
Malli
†Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed†
|
|
Til toppen
|
|
|
#6589 - 13/12/2002 14:04
[Re: malli]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej malli, måske et pudsigt sammentræf, men i år er alle engle og juleklokken på plads og i orden her hos mig, mens nisserne stadig ligger og fylder op i skuffen. Det er ikke noget principielt, jeg har åbenbart bare ligesom du ikke så stor nisselyst mere. Måske på grund af overdosis af de små røde, som kaster sig over mig i alle butikker og medier.  kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#6590 - 13/12/2002 14:18
[Re: kristina]
|
Bruger
|
Hej kristina Ja, det er lidt underligt. Jeg har heller ingen nisser fremme - men et mylder af engle, klokker og kryppespil. Heldigvis arbejder min mor i genbrug, og sender af og til en engel, ellers er de svære at få fat på ! Jeg kommer lige fra den lokale brugs, tror du ikke at lige så snart man kommer ind ad døren, står der et hav af nisser på ca. 75 cm og GLOR på een  foruden alle de små der dingler rundt i hele butikken. Det er BARE for meget. Med venlig hilsen Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#6591 - 13/12/2002 15:03
Re: Engle i hjerter
|
Bruger
|
Nu kan jeg godt lide nisser, men det kal da ikke forhindre mig i at have engle :) Jeg fletter dem faktisk også i julehjerter, og hvis nogen vil have opskriften, så fås den herGod fornøjelse
Venlig hilsen
Eva
|
|
Til toppen
|
|
|
#6592 - 13/12/2002 15:45
Re: Engle i hjerter
[Re: Eva]
|
Bruger
|
Hej Eva
Tak skal du have!
Med venlig hilsen
Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#6593 - 13/12/2002 16:25
|
Bruger
|
ligeværdigt.........?????
Lige værdigt i forhold til hvad, tro kommer fra hjertet ikke fra en bog ! og hvem kan stille retningslinier op for hvem og hvad det er der er det korrekte Kristne.....
|
|
Til toppen
|
|
|
#6594 - 13/12/2002 16:53
|
Bruger
Reg.: 24/10/2002
Sted: Fredericia
|
Kære Dagnir
og hvem kan stille retningslinier op for hvem og hvad det er der er det korrekte Kristne.....
Jeg synes godt nok det er et interssant spørgsmål du rejser her, og jeg glæder mig meget til at se hvem der tør svare på det. Jeg tør ikke selv!
Vi må dog nok forberede os på, at der kan komme en helt del forskellige svar på dit spørgsmål, potentielt et for hver eneste kirkeretning på jorden, da det jo cirka er dette spørgsmål, der ligger bag hver eneste kirkesplittelse siden Jesu død og opstandelse.
Lige en advarsel: Hvis folk nu siger at "det er Bibelen, der stiller retningslinjerne", så må du forstå, at det de i virkeligheden mener er at "det er Bibelen, således som den bliver læst og forstået i en eller anden konkret sammenhæng, til en eller anden tid, af en eller anden afgrænset gruppe personer (typisk mænd), der stiller retningslinjerne". Det er ikke altid de siger hvad denne sammenhæng er, men du kan være sikker på at den er der!
Nå men nu vil jeg læne mig tilbage med en kop kaffe, og så lytte med på de svar du får, det håber jeg er OK med dig?
Guds Fred Randrup
|
|
Til toppen
|
|
|
#6595 - 13/12/2002 17:02
Tro....!?
[Re: randrup]
|
Bruger
|
 og det var faktisk min pointe i hele denne, eller rettere i alle disse diskutioner, nemlig fortolkningen af Biblen som et skrevent ord For mig er en bog en religion og at læse i den gør ikke en til en troende, blot religiøs, hvorimod at troen kommer fra ens hjerte og jo stærkere ens hjerte er i troen på Gud, Lyset, desto mindre er man bange...  .....
Ændret af dagnir (13/12/2002 17:03)
|
|
Til toppen
|
|
|
#6596 - 13/12/2002 18:03
ligeværdighed
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej dagnir,
Jeg tror denne diskussion er lidt den samme som det vi var inde på, da vi drøftede muligheden for flere sandheder, der stred imod hinanden. Det som især er til forargelse ved den kristne tro er jo, at vi ikke mener, at "enhver er salig i sin tro". Eller jo, her på jorden kan mange godt leve et lykkeligt liv med en anden religion, eller helt uden religion, men vi er her jo kun en kort stund .. .
Det er min overbevisning, at vejen bort fra døden og den fortabelse vi som syndere er født til går gennem modtagelse af Jesus, Guds enborne (eneste) søn, som har taget al vor skyld på sig, er død for os, har naglet vores gældsbevis til sit kors, og er genopstået fra de døde.
Alle andre veje end at modtage Jesu indbydelse og følge ham som vores Herre og frelser fører til fortabelse, det er ifølge min tro den frygtelige sandhed. Han er nemlig vejen, sandheden og livet. Ikke én vej, én sandhed og ét liv.
Du skriver at tro kommer fra hjertet, og ikke fra en bog. Som kristen tror jeg, at troen primært skabes i hjertet, ved at Helligånden fører os til Jesus, meget ofte ved hjælp af Guds hellige ord i Bibelen.
Troen er altså ikke noget vi selv præsterer, for det kan vi slet ikke, det er Gud som skaber den i vores hjerter. Men da vi ikke er robotter, er det muligt at afvise Jesus, at afvise at tage imod ham, som er den redningsbåd Gud har sendt os. Vi kan vælge at blive om bord på den synkende skude, som denne faldne verden er, og forsøge at klare os ved egen hjælp .. Der er det, som den onde forsøger at friste os til at tro på at vi kan, og det er derfor Bibelen advarer så kraftigt imod falske profeter, som vil føre os vild. Mange falske profeter aner ikke de er falske, fordi de er blevet forført af onde kræfter i skikkelse af lysets engle. (F.eks. Martinus som vi har talt om i anden sammenhæng).
Men der efter min overbevisning ingen der kan klare sig ved egen hjælp, og heller ikke ved nogen som helst anden hjælp end ved at gribe Jesu fremstrakte hånd og bede ham holde os fast.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#6597 - 13/12/2002 20:01
|
Bruger
|
Hej Dagny
for en kristen er det et must at ophøje Jesus.....og ikke bare følge vore egne indskydelser.Kristus betyder den salvede, frelseren. Kristen = følge Jesu lære.
- det handler ikke om at være "korrekt kristen", som du lidt trodsigt skriver, at være "korrekte kristne" har de fleste vist opgivet, men efter bedste evne leve efter den nåde vi er blevet givet.
Med venlig hilsen
Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#6598 - 13/12/2002 20:19
Re: Tro....!?
|
Bruger
|
Hej Dagny
Der står faktisk skrevet i biblen : Bogstavet slår ihjel, Ånden gør levende. Så når man ikke vil vide af Guds ånd - den Hellige Ånd, siger biblen vel heller ikke en det store !
Med venlig hilsen
Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#6599 - 14/12/2002 18:04
|
Bruger
Reg.: 04/12/2002
Sted: Halvt af hvert
|
Nogen af jer, har måske læst en bog af Thomas Teglgaard, som berøre emnet lidt, (fed bog) men kan ikke huske den egentlige titel...
Hej Pent Costal ! Jeg mener, at den hedder: Skyd en nisse. Her er den
Skyd en nisse
Det begyndte med, at Gud ville frelse verden. Han så menneskets elendighed og besluttede at gribe ind. Derfor sendte han sin søn til jorden for at lade sig føde som menneske. Med andre ord: For at frelse mennesket lod Gud selv sig føde, made og skifte af en kvinde; han måtte lære at tale, han fumlede med at lære alfabetet, af de andre børn blev han formentlig drillet en gang imellem, naboknægten var måske efter ham og hakkede han én over næsen, når lejligheden bød sig - altså: Jesus, Guds søn, måtte kæmpe med alle de store og små hindringer, vi almindelige mennesker kæmper med. Overvej lige det: Gud selv, universets Skaber, blev et menneske - alt inkluderet! Det er derfor, vi fejrer jul: For omtrent 2000 år siden skete det i en stald, at en kvinde fødte en søn, Guds søn - og bare lige for at slå et par ting fast: Der lugtede ikke af blomster eller Jazz-deodorant i stalden, og Maria og Josef ville stensikkert have foretrukket et hotelværelse med roomservice, og høet var ikke blødt og rart at ligge på, og dyrene var ikke kun søde og smilede; og selve fødslen gjorde altså ondt, og det var i øvrigt forbundet med både smerter, blod og fo-stervand. Sådan blev Gud født ind i verden - for at frelse verden. Siden gav han sig til at helbrede de syge, og han viede sit liv til at hjælpe samfundets udstødte, og han fyldte mennesker med håb og tro, og verden sagde pænt tak ved at håne og piske ham og til sidst henrette ham på et stort trækors. Men Guds plan lykkedes faktisk: Verden blev reddet. Efter henrettelsen opstod Jesus fra de dø-de. Dødens magt er i al evighed brudt, og det er det budskab som kristne i 2000 år har videre-bragt - at der findes et liv efter døden. Men det hele begynder altså den nat, julenat, hvor Jesus fødes ind i verden. Eller det vil sige: Det var egentlig meningen, at det var det, man skulle have fejret juleaften. Der skete bare noget. Nogle små, onde slyngler med magtsyge og kontrol over forældre og især børn kom og ødelagde det hele. De sagde: "Jesus, ha! Han er da død! Okay, I kan da godt fejre ham, synge bare én eller højst to sange ju-leaften om Jesus, men lad nu være med at overdrive. Husk nu alt det andet, som julen handler om: gaver, god mad, gaver, familiehygge, gaver, juletræ og pynt, gaver, risengrød (det kan vi for resten godt lide, så husk lige at stille noget frem - NB: Vi bor på loftet)" osv. Alt det en alminde-lig fed dansker forstår ved jul. Hvis en kikset person, f.eks. mig, så siger, at jul slet intet har med nisser at gøre, at de ligefrem er onde og magtsyge, og den der gamle bedstefar med rensdyrene og skorstenene er et stort bluf-fnummer, Djævelen selv har sat i scene i håb om at få os til at glemme julens virkelige budskab - hvis man siger det højt, bliver man beskyldt for at ville tage glæden fra børnene og ikke have forstået et hak af julens budskab. Det er kommet så vidt, at Jesus ligefrem ødelægger den gode julestemning. Hvad ligner det at komme masende med et eller andet lille skrigende barn, der kræver at være Gud selv, hvad lig-ner det at minde om, at han blev født i en stald under usle forhold, vi ikke kan forestille os, hvad ligner det at hævde, at nisserne aldrig har haft noget som helst med julen at gøre, at de kun er fantasifostre, gammel overtro? Hvad bilder de kristne sig ind at fastholde, at julen handler om Jesu fødsel og ikke har noget som helst med de der irriterende nisser at gøre? "På loftet sidder nissen med sin..." Nej! Og det er lige præcis det, der er pointen: Der findes ingen nisser, og der har aldrig gjort det, hverken på loftet eller nogen som helst andre steder. Nisser er menneskets opfindelse, en måde at komme uden om virkeligheden på: At vi fejrer jul, fordi Gud selv blev født som menneske for at frelse os fra vores hjælpeløshed. Og folk siger: "Nå ja, selvfølgelig findes de ikke, lille Thomas, det ved vi jo godt. Slap bare af! Og at vi i virkeligheden fejrer, at Jesus blev født, det ved vi da godt alle sammen - men derfor kan du vel godt tillade os nogle nisser, om ikke andet så for børnenes skyld." Tjah, måske! Det ville i hvert fald kræve, at nisserne tillod Jesus at være julens hovedperson. Men det vil de naturligvis ikke. Næh, de vil selv regere. De vil selv være julens centrum. Disse små røde djævle har nemlig en skjult dagsorden: At vi alle langsomt glemmer, hvorfor vi fejrer jul. Og eftersom nisserne i virkeligheden er et udtryk for vores fantasi, er det tankevækkende. Så her til sidst lyder min opfordring; Hvis du ser en nisse, en rigtig ægte nisse og ikke et uheldigt udklædt barn, så slå den ihjel! Skyd den, kvæl den, forgift den, kør den over, tramp den! Tøv ikke, den er stensikkert ond og fortjener at dø.
Det er faktisk en tankevækkende historie. !!!!!
|
|
Til toppen
|
|
|
#6600 - 14/12/2002 21:01
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej ært, tak for historien ! Som det forholdsvis fredselskende menneske jeg er, har jeg ikke skudt nogen, ikke endnu, men jeg erklærer hermed mine 80 m2 for fuldstændig nissefrit område.
De ligger i en stor æske i en stor skuffe og mugger, for de plejer at få lov til at komme frem i lyset til jul. Men nu er det bare NOK, jeg er blevet allergisk og får knopper og udslæt af dem !
Men efter nytår vil jeg alligevel begynde at prædike evangeliet for dem. Vi skulle gerne have dem omvendt inden næste jul !
Glædelig advent ! kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#6602 - 15/12/2002 09:05
|
Bruger
Reg.: 22/11/2002
Sted: Nykøbing Sj. Danmark
|
Kære Kristina og Malli, Jeg har to nisser, der kan sidde på Julelys, de er i keramik, men jeg er nok enige med jer, MEM jeg har et spørgsmål, jeg kender en familie der har forbudt deres børn at samle på og lege med Pokemon figurer, idet de mener det netop en en form for onde Fyrster, eller forførere, hvad mener I om det,  Mvh, Hanne
Nåden være med os alle !
Hanne
|
|
Til toppen
|
|
|
#6604 - 15/12/2002 12:21
|
Bruger
Reg.: 07/08/2002
Sted: Kolding
|
hæhæhæhæhæhæhæhæhæhæhæhæhæhæhæhæhæ meget sigende!!!!  Guds fred! -serner
at kende Ham og gøre Ham kendt......
|
|
Til toppen
|
|
|
#6605 - 15/12/2002 13:44
Re: Pokemon
[Re: HanneV]
|
Bruger
|
Hej Hanne Jeg kender ikke vildt meget til Pokemon, men jeg har da set et par enkelte afsnit i TV og jeg synes bestemt ikke om det. Det handler dybest set om at lære børnene at med ondt skal ondt fordrives. Og jo ondere (dvs jo flere onde egenskaber du besidder) man er jo længere kommer man og jo flere kan man besejre. For hver gang man besejre en anden vinder man hans onde egenskaber og bliver dermed endnu stærkere.  Som sagt har jeg ikke set ret meget af det for jeg får det helt dårligt af det - især når jeg tænker på at børn sluger alt råt...  Jeg kender flere der har erklæret deres hjem for Pokemon-frit område --- det er både kristne og ikke-kristne hjem.  For mit eget vedkommende er jeg med på vognen - jeg savner at børnene (især drengene) kan få lov til at lege med biler og bondegård. Og hvis det skal gå vildt til så røver og soldater eller cowboyder og indianer..... hvorfor skal altr legetøj nu om stunder handle om krig, vold og uhyggelige væsner?
Venlig hilsen Ester
|
|
Til toppen
|
|
|
#6606 - 15/12/2002 18:08
|
Bruger
|
Hej Hanne
Jeg havde ellers lavet en besvarelse på dette.....men væk er det?????????.
Nå men Poke-mon betyder lomme-dæmon, så det er jo lige værd at overveje hvis man giver andre dem.
Filmene derfra bryder jeg mig bestemt ikke om!, de kører på et sansebombardement, en hård tone, i højt tempo, en masse magi og besynderlige guder.
Selvom jeg ikke havde været kristen, ville jeg som pædagog sige, Pokemon giver absolut ikke børn noget - hverken udviklende eller indholdsmæssigt !
Som kristen vil jeg advare imod de okkulte kræfter der tydeligvis er i Poke-mon.
Med venlig hilsen
Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#6607 - 15/12/2002 19:22
Re: Julemand eller ej
[Re: serner]
|
Bruger
|
Da jeg læste om det foregik det i England, og det var præsten, der sagde det under julehalløjsaet i kirken.. Er det en vandrehistorie?
Venlig hilsen
Eva
|
|
Til toppen
|
|
|
#6608 - 15/12/2002 21:52
|
Bruger
|
Det tror jeg ikke. Der er flere steder hvor de forskellige afguder bliver angrebet. Det betyder så at der opstår konflikter på forskellige fronter. Sidste år var der noget omkring en folkekirke præst der var imod børn med nissehuer, som var oppe, og velsignet være den præst.
K.h. Kim
|
|
Til toppen
|
|
|
#6609 - 15/12/2002 21:59
|
Bruger
|
Jeg ved godt, der findes gale præster, som stopper gudstjenesten, indtil nissehuerne er gemt væk. Jeg tror alligevel avishistorierne om de uskyldige små, der går grædende og chokerede hjem fra julearrangementer er vandrehistorier. De er simpelthen for oplagte, og når samme historie komer i et par variationer på nogle få dage, så er der større sandsynlighed for vandrehistorie end for virkelighedsskildringer. Men hvad - vi ved det kke. Jeg vil bare forbeholde mig ret til at tage det med et gran salt
Venlig hilsen
Eva
|
|
Til toppen
|
|
|
#6610 - 15/12/2002 22:06
|
Bruger
|
Nu vil jeg ikke kalde dem gale præster. De ryder bare op, lige som Jesus der fjernede boderne i templet.
Det er ikke sjovt, men det har det jo heller ikke været meningen, for det gælder jo det liv som vi bygger på senere i livet.
K.h. Kim
|
|
Til toppen
|
|
|
#6611 - 15/12/2002 22:14
|
Bruger
|
Jo, hvis man har er verdensbilled, så sætter man ens verden op til hvordan tingene hænger sammen og ser ikke på hvordan Gud har skruet det sammen.
Hvem der kan give retninglinier for hvad der er kristent, det er der kun én der kan og det er Jesus.
Jesus siger at vælger man at tro på Ham og lade Ham blive Herre i sit liv, så er man en kristen. Længere er den ikke og der er heller ingen tillæg. Det er enten eller.
K.h. Kim
|
|
Til toppen
|
|
|
#6612 - 16/12/2002 00:39
|
Bruger
|
De rydder ikke op ligesom Jsus gjorde i templet.
Da Jesus ryddede handelsboderne væk med sin flodhestepisk - eller hvad han nu brugte - så var det helt anderledes alvorlige sager. Hedningerne var forment adgang til templet, så udenfor var hedningernes forgård, hvor man som ikke-jøde kunne tilbede Gud. Denne forgård var ændret til en markedspalds, hvilket betød, at heningerne ikke havde noget sted at tilbede. Det forkommer mig at være en noget mere markant sag end om folk har en rød hue på i kirke juleaften.
Helt ærligt! Jeg har svært ved at tage nisseforskrækkelsen alvorligt. Det er folklore, ikke onde ånder. Må vi så heller ikke fortælle eventyr, se film med talende dyr (Anders And, f.eks - oven i købet uden bukser på!) m.m.
Jeg vil ikke tvinge nogen til at have nisser, men jeg vil heller ikke kaldes afgudsdyrker og dæmon-whatever fordi jeg selv holder af dem.
Så jeg opfordrer lige til at slå lidt koldt vand i blodet.
Venlig hilsen
Eva
|
|
Til toppen
|
|
|
#6613 - 16/12/2002 01:00
|
Bruger
|
Hej Eva Nu regner jeg ikke med at du er besat af en nisse-dæmon........men man ved jo aldrig  Nej mere alvorligt, så synes jeg ikke at nissehuer hører hjemme i kirken, ligesom jeg heller ikke går til nadver med klap-hat. Men jeg mener så at præsten (eller andre for den sags skyld, forældrene fx.) kan bede børnene om at "stryge topsejlet" i den time gudstjenesten varer. Er det iøvrigt ikke almindeligt at man tager sin hat/hue af i kirken? det har min søn da altid fået besked på da han var yngre. Med venlig hilsen Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#6614 - 16/12/2002 15:34
|
Bruger
|
Tak for det...*S*
mvh- PC
Vær ikke bekymrede for noget, men bring i alle ting jeres ønsker frem for Gud i bøn og taksigelse
|
|
Til toppen
|
|
|
#6615 - 16/12/2002 15:46
Re: Julemand eller ej.....forkert han er...
|
Bruger
|
Hejsa Eva... Så ser det ud til at vi endnu engang skal krydse klinger  Jeg kalder dig ikke en dæmon besat fordi du holder nisser... Men Biblen taler meget klart ud om at vi skal holde os fra ting som henlader vores tanker fra Gud Den taler om at vi ikke må opfinde eller dyrke guder og figure som er i modstrid med vores Herre Jesus... Troen på nisser bygger på noget hedensk, og alene det synes jeg er nok til at forkaste det, videre bygger troen på at man skulle behage dem for at få fred, dette mener jeg er minder om dæmoner.... Videre tager julemanden meget af opmærksomheden omkring Jul, Jesus bliver fejet at banen for Julemanden og hans alfer samt gaver er vigtigere.... Derfor mener jeg at som kristen skal man holde sig fra Nisser, for hvis en kristen har nisser, og de ikke kristen ser det, taget de vel det som en "sigen god for det" og så for aldrig aflivet de onde nisser og deres pingel pangel..... Og det giver ingen mening at en som tror kristus har hans håndlanger i vinduet... Mvh. PC
|
|
Til toppen
|
|
|
#6616 - 16/12/2002 15:50
|
Bruger
|
Jeg mener det er nogle totalt seje forældre som har fat i noget rigtigt...
Min bror leger også meget med Pokemons og han kan ikke leve en uge ud, uden at han har set alle tv udsendelserne og fået mindst en´ny figur.....dæmonisk i mine øjne det er......
mvh. PC
|
|
Til toppen
|
|
|
#6617 - 17/12/2002 18:28
Re: ligeværdighed
|
Bruger
|
og i bund og grund er jeg faktisk enig.........
|
|
Til toppen
|
|
|
#6618 - 17/12/2002 18:43
|
Bruger
|
hmmmmmm.... er det nu jeg skal lade være med at indskyde at jeg faktisk tror på nisser, eller småfolk som vi kalder dem, på lige fod med elverfolk, trolde og den slags.................... Nå men værende den jeg er, så............  Jeg tror på nisser, Jeg tror på nisser, Jeg tror på nisser, Jeg tror på nisser,
|
|
Til toppen
|
|
|
#6619 - 17/12/2002 21:39
|
Bruger
Reg.: 24/10/2001
Sted: Kokkedal, Danmark
|
Hej Hanne.
Jeg vil gerne fortælle Dig lidt om at være en familie, der har forbudt Pokémon. Det har vi nemlig gjort.
Først lidt fakta om hvad der ligger bag Pokémon.: Den japanske naturreligion shintoismen blomstrde før 2. verdenskrig. Ifølge Politikens Håndbog i Verdens religioner er dens udgangspunkt, at japanerne er født af det gudsommelige Kami, mens alle andre folkeslag ned stammer fra dyr. Deres guddommelige kejserr var den højeste kami, men efter den vestlige verdens atombomber over Hiroshima og Nagasaki under 2. Verdenskrig afsagde Kejseren sin guddommelighed, og derefter famlede den traditionelle japanske kultur, mens den vestlige verden begyndte at dominere påklædning, samværsformer og mange andre dele af samfundet. Det er denne japanske naturreligion der ligger som grundlag for Pokémon.
Pokémon er Djævelens eget spil. Det har jeg oplevet. Jeg har som far til vores søn som i 2000 var 7 år oplevet , hvordan Pokémon har påvirket min søn og hans kammerater. Når jeg kom hen i børnehaveklassen med min søn, kunne jeg se, hvordan børnene glemte alt om forældre tasker, bøger og kammerater. Dagligdagen var kommet til at handle om Pokémon. Det var noget som vi helt uskyldigt og uden omtanke havde lukket ind i vores hjem. Børnene stjal fra hinanden. Det var det rene vanvid. Det første min søn gjorde når han slog øjnene op om morgenen, var at kigge på sin plakat med Pokémon og remse figurernes navne op. Det var Pokémon hele tiden. Jeg har læst om familier og talt med familier, hvor voksne er blevet angrebet på samme måde som der står på pokémon-kortene. Det forsvandt først da alle kort i huset var brændt. Vi havde næsten inge kontakt med vores søn i de måneder, hvor hans besættelse af kortene stod på.
En af min søns kammerater stjal hans kort, når han var på besøg hos os. Vores venner kunne fortælle lignende historier. Det som Man lærte af Pokémon f´var at du skal kæmpe mod dine venner og kæmpe til at gøre dig fortænt til et bedre liv. Hvor vi som kristne ikke kan gøre noget. Det er gjort for os af Jesus kristus. Så der er frelse til alle som kommer til Jesus.
Men vi kom ud af det ved at fjerne det og så få fokus på julen. Det er aldrig kommet indenfor igen. Hvis Du vil at jeg skal uddybe lidt mere så sig til. Dette var et kort og hurtigt svar fra en familie som ikke vil have Djævelens legetøj. Det ser uskyldigt ud men vil have mere og mere, der har også været eksempler på børn der har forsøgt selvmord når deres Pokeémon døde i et spil.
Glædelig jul
Jaocb
|
|
Til toppen
|
|
|
#6620 - 18/12/2002 01:03
|
Ordstyrer
Bruger
|
Er du enig ???????? Jeg er helt overvældet ! Er det virkelig sandt ?
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#6621 - 18/12/2002 08:41
[Re: Jacob]
|
Bruger
|
Synes det er mega synd for jeres familie at i har oplevet det.. Men mega Cool at i blev klar over problemet og fik fat om det...
GOD BLESS
PC.-
|
|
Til toppen
|
|
|
#6622 - 18/12/2002 13:28
|
Bruger
|
|
|
Til toppen
|
|
|
#6623 - 19/12/2002 13:19
Re: Svartråd flyttet
|
Bruger
|
Da tråden er ved at blive uoverskueligt lang har jeg flyttet svaret og den tråd, der følger med herud
Venlig hilsen
Eva
|
|
Til toppen
|
|
|
#6624 - 19/12/2002 13:26
Tråd lukket
|
Bruger
|
Da denne tråd er ved at blive ret lang, har jeg flyttet en del af den ud og lukker nu resten. I er selvfølgelig velkommen til at tage evt ufærdige emner med ud i nye tråde.
Venlig hilsen
Eva
|
|
Til toppen
|
|
|
|