0 registrerede () og
6
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#65628 - 26/06/2006 11:56
Kristendom og Kvinder...
|
Anonym
Anonym
|
Siden vi nu har snakket om Homoseksualitet og Bibel og Kristendom.. Så skal vi da også lige runde en tur omkring bibel kristendom og kvinder...
Hvordan synes i så man skal forholde sig til biblens udsagn som debatten om homoseksualitet, og det meget og ret tydelige billede af kønsrollerne... Med kvinderne under deres mænd...
en lille god bid: Manden er kvindens hoved (Første Korintherbrev 11:3), og kvinder skal underordne sig deres mænd (Første Korintherbrev 14:33-35 og Efeserbrevet 5:24).
Skal kvinder idag, indordne sig under deres mænd, som det lod sig forskrive på bibeltiden,.. Det bliver næsten nødvendigt for de konservative kristne som synes at kulturen skal følge biblen..
Det løse argument med at det er tids og kultur bestemt holder jo ikke rigtigt, for så kunne man jo netop sige det samme om mange andre ting i biblen ikke?
Eller hvad mener i her på JN?....
Skal vi have ligestilling i kristendommen? Eller? Har mænd og kvinder samme rettigheder? Og hvis nogen kommer med tids-argumenter, forsvar da gerne hvorfor det ikke gælder i andre sager,.. m.m.
Mvh Stud.theol/Ba.Phill Lars
|
|
Til toppen
|
|
|
#65629 - 26/06/2006 14:30
Re: Kristendom og Kvinder...
[Re: ]
|
Bruger
Reg.: 30/03/2005
Sted: Amager
|
Godt spg. Citat: Manden er kvindens hoved (Første Korintherbrev 11:3), og kvinder skal underordne sig deres mænd (Første Korintherbrev 14:33-35 og Efeserbrevet 5:24).
Yearh, det er nok alle feministers yndlings-hade-bibelsted. Men så er der jo de modsvarende: "Dog, i Herren er kvinden intet uden manden og manden intet uden kvinden; for ligesom kvinden kom fra manden, bliver manden til ved kvinden; men alt er fra Gud." (1. kor 11) "
Derudover kan vi jo se på hvordan Jesus omgikkes kvinder, han var temmelig langt forud for sin tid. At Kirken op gennem tiden har lavet nogle gevaldige brølere mht kvinders status burde jo ikke gå ud over Jesus...
Kvinders rolle ifht frelsen er der vist ikke nogen som er i tvivl om længere, men der diskuteres stadig på højtryk hvilke funktioner i menigheden hun kan varetage. Den vil jeg ikke gå ind i her.
Et PS kunne være, at jeg faktisk har det cool nok med at min mand ifølge Paulus har det sidste ord i vores ægteskab. Et forhold er i teorien et demokrati med kun to stemmer - så for at undgå dødvandesituationer er jeg tryg ved at én har en anelse mere at skulle ha sagt end den anden.
For, hvis han elsker mig vil han jo træffe den beslutning, som han ville tænke var bedst for mig/os - jeg tror ikke at Gud i skaberordningen tænkte manden som den der altid skulle have ret, snarere som den, der må bære det endelige ansvar for sin familie - være hovedet.
Nogle hurtige og flygtige tanker... 
There is a crack in everything, that's how the light gets in. (Leonard Cohen)
|
|
Til toppen
|
|
|
#65630 - 27/06/2006 13:28
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
|
Hej Evangelist. Bare et par hurtige modspørgsmål: Gælder det stadig i dag, at kirken skal underordne sig under Kristus? Hvorfor / hvorfor ikke? Hvilken konsekvens får svaret på dette spørgsmål for det, du spurgte om? Eller..... Gælder det stadig i dag, at mænd skal elske deres hustruer (som der står lige efter underordningsverset), eller er det tids- og kulturbestemt? Hvorfor / hvorfor ikke? Er det tids / kulturbestemt, at Kristus elskede kirken og gav sig selv hen for den? Og hvordan kan det være, at det, vi kalder tidsbestemt, altid er noget, vi ikke kan lide? Jeg har fx. aldrig hørt nogen sige: "ja, det med næstekærlighed lyder jo smukt, og egentlig kan jeg vældig godt li' det, menøhh... tidsånden er lissom anderledes i dag - der er det mere "mig og mit" der står i centrum - så desværre... vi må opgive ideen".  Min måde at stille det op på har forhåbentlig givet et lille hint om, at jeg ikke mener, teksten skal læses med hverken feministiske eller mandschauvinistiske briller - men ud fra en helt anden vinkel: Kærligheden mellem Kristus og kirken, hvor hver part giver sig hen i kærlighed på hver sin måde. På en frigørende og ikke undertrykkende måde. Mvh. Anne.
|
|
Til toppen
|
|
|
#65631 - 27/06/2006 13:30
[Re: anniesr]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Schjelde. Det er en fin måde du beskriver hoved-strukturen på, synes jeg, og jeg tror du har ret.  Mvh. Anne.
|
|
Til toppen
|
|
|
#65632 - 27/06/2006 13:39
|
Bruger
Reg.: 08/06/2006
Sted: Herning
|
Så hvad synes du selv er rigtig? Ud fra din egen historie lyder det som om, at dit svar på spørgsmålet: Citat: Skal kvinder i dag, indordne sig under deres mænd, som det lod sig forskrive på bibeltiden
vil være: Ja .
Men ud fra din betragtning om at vi:
Citat: Derudover kan vi jo se på hvordan Jesus omgikkes kvinder, han var temmelig langt forud for sin tid.
Så virker det som om, du argumenterer for, at vi skal gøre som Jesus gjorde - og ikke som han sagde (hvad der står i biblen).
Og at dit svar derfor vil være: Nej .
Mvh Kristian
|
|
Til toppen
|
|
|
#65633 - 27/06/2006 13:55
[Re: AnnePande]
|
Bruger
|
Kan du uddybe det lidt. Jeg kan ikke helt finde ud af hvordan dit citat: Citat: Min måde at stille det op på har forhåbentlig givet et lille hint om, at jeg ikke mener, teksten skal læses med hverken feministiske eller mandschauvinistiske briller - men ud fra en helt anden vinkel: Kærligheden mellem Kristus og kirken, hvor hver part giver sig hen i kærlighed på hver sin måde. På en frigørende og ikke under-trykkende måde.
kan forklare Evangalistens:
Citat: Manden er kvindens hoved (Første Korintherbrev 11:3), og kvinder skal underordne sig deres mænd (Første Korintherbrev 14:33-35 og Efeserbrevet 5:24).
Mvh Kristian
|
|
Til toppen
|
|
|
#65634 - 27/06/2006 14:09
[Re: Kristian O. K.]
|
Bruger
|
Hej Teufel, Selvmodsigende? Både og... Om kvinden skal underordne sig manden? Ja. Om manden skal elske kvinden som sit eget legeme og behandle hende med mildhed (som der også står i bibelen)? Ja. Ud fra ovennævnte kriterier ser jeg ikke noget problem i at have bibelen som rettesnor hverken i teori eller praksis - problemet ligger vist bare i at mange kløjs i ordet "underordne" og aldrig kommer videre til det væsentlige: Kærligheden. Citat: Så virker det som om, du argumenterer for, at vi skal gøre som Jesus gjorde - og ikke som han sagde
Det er jeg da ked af hvis jeg gør, for det var ikke min mening. Hvor i bibelen gør Jesus noget som er i modstrid med, hvad han prædiker? Jeg kan observere at han omgås mænd og kvinder på lige fod (han talte med kvinder, havde kvindelige disciple) og at han (og Paulus for den sags skyld) omtaler mænd og kvinder som ligestillede overfor Gud. At vi her på jorden er skabt forskellige og har fået hver vores plads - begge umulige at udfylde for den anden - ser jeg ikke som en selvmodsigelse eller et problem.
Jeg håber jeg har kunnet uddybe lidt, ellers spørger du bare igen. Mvh
|
|
Til toppen
|
|
|
#65635 - 27/06/2006 14:17
|
Bruger
Reg.: 15/10/2001
Sted: Silkeborg
|
Hej alle. Tja, jeg vil jo svare JA til det skræmmeligt politisk ukorrekte, at kvinden skal underordne sig manden, i det omfang det er beskrevet i Bibelen og stadfæstet af Jesus i den nye pagt. Jeg mener ikke vi skal benytte den gamle pagt, såfremt det er lavet om, men er det ikke, vil jeg mene den stadig gælder. Men før nogen farer i flint eller Schjelde begynder at spille System Of A Down, vil jeg da henlede til et andet bibelsted der siger, at manden skal ære kvinden. Så jeg kan ikke se det skulle kunne ende helt galt, medmindre en mand "glemmer" at læse begge skriftsteder. Citat:
Skal vi have ligestilling i kristendommen? Eller? Har mænd og kvinder samme rettigheder?
Ligestilling er jo et cliche-ord. Der kan aldrig opnår 100% ligestilling, da hvert køn har nogle ting, man skal tage hensyn til. Og det er en fejl at sidestille ligestilling med retfærdighed, syntes jeg.
Jeg vil også bemærke at selv om mænd og kvinder eventuelt har forskellige rettigheder, er det heller ikke ensbetydende med, at det er uretfærdigt. I hvert fald ikke nødvendigvis for kvinden.
Og slutteligt er kristendommen ikke demokratisk, hvorfor man ikke kan forvente, at demokratiske eller humanistiske spilleregler gælder dér.
Undskyld ulejligheden
|
|
Til toppen
|
|
|
#65637 - 27/06/2006 14:43
|
Bruger
|
Citat: Citat: Men før nogen farer i flint eller Schjelde begynder at spille System Of A Down
...Slap af mand... Jeg er jo enig med dig 

Citat: ...Mandschauvanister benytter underordnelses-skriftstedet til at tryne kvinder med...
Jeg er enig. Også set i forlængelse af dit indlæg: ... at jeg faktisk har det cool nok med at min mand ifølge Paulus har det sidste ord i vores ægteskab ... og For, hvis han elsker mig vil han jo træffe den beslutning, som han ville tænke var bedst for mig/os....
Som sådan er underordnelses-reglen en regel, der ikke (eller ekstremt sjældent) bør tages i brug, simpelthen fordi det ikke burde være nødvendigt j.f. ære / elsker - reglen. Så hvis man ærer sin hustro, påberåber man sig vel heller ikke underordnelses-reglen, hvis det har en negativ virkning på kvinden (j.f. det du skriver). Selvfølgelig kan der være undtagelser, men jeg har endnu ikke hørt om nogen, der har påberåbt sig reglen, medmindre de var nogle stakkels pjok, der kun kunne få status ved at tryne andre. I det tilfælde bør de irettesættes og formanes.
Om underordnelses-reglen konsekvent burde være fjernet, ved jeg ikke.
Undskyld ulejligheden
|
|
Til toppen
|
|
|
#65638 - 27/06/2006 15:18
Kvinder i NT
|
Bruger
Reg.: 20/01/2005
Sted: Århus
|
Hej Schjelde, MA og alle andre... Schjelde skriver: Citat: Jeg tror ofte det er her den ER gået galt. Mandschauvanister benytter underordnelses-skriftstedet til at tryne kvinder med, og feministerne bruger den til at fremstille kristendommen og enhver påstået forskel mellem kønnene med deraf følgende arbejdsdeling, som undertrykkende og nedværdigende.
Suk. Et eller andet sted meget typisk for os mennesker, ikke?
Måske er det typisk. Men det er altså ikke bare en simpel lille misforståelse, der gør det. Ej heller at man lige skulle have glemt at læse de ganske få vers, der modsiger det, der kommer her:
Jesus siger, at den der forlader kone og børn for at følge ham, skal få en stor belønning, og Paulus gentager ham. Der står intet om at forlade sin mand... og måske skyldes det, at Jesus også siger, at skilsmisser er tilladt hvis kvinden begår utroskab. Manden står der intet om.
Kvinder skal renses efter fødslen - selv efter at have født Jesus skulle Maria renses. Thomas måtte stikke fingeren i sårene, men Maria Magdalena måtte ikke røre ved Jesus, da det kunne forhindre ham i at stige til himmels (var hun uren?). Paulus siger også, at kvinder ikke må tale i kirken, og at kvinder skal søge svar hos manden, hvis der er noget hun vil vide - og kvinder må ikke optræde som lærere. Manden kontrollerer noget så grundlæggende som kvindens lærdom og den lærdom, hun må give videre - og det er næsten det værste af det hele. Skidt med det kropslige og/eller urene, men at fornægte et menneske lærdom fra andre end den, hun er gift med... det er slaveri gennem censur (og religiøs magt).
Paulus siger desuden, at en enke ikke må føle glæde. Desuden skal der stilles nogle (vanvittige) krav til en enke, før man overhovedet må hjælpe hende. Hun skal have haft kun én mand, have båret børn, have åbnet sit hus for fremmede, have vasket "helgeners" fødder, have hjulpet de syge - sådan, i sin helhed, have fulgt "det gode arbejde". Ellers skal man lade hende sulte, og hun fortjener ikke nogen form for anseelse. Ifølge Paulus har nogle enker allerede givet sig selv til Satan. Det er dem, der har vovet at gifte sig igen...
Jeg kan ikke se, hvordan det kan lade sig gøre at opveje dette med nogle få "du skal ære din kvinde". Kvinden er stadig ejendom, uden ret til sin egen lærdom, uden ret til at give den videre, uden ret til at lade sig skille og sidst, men ikke mindst, så uren, at hun ville forhindre selve opstigelsen til himlen.
Men vi læser nok bibelen lidt forskelligt. Uanset hvad, så opvejer nogle få alternative skriftsteder ikke den enorme antipati der er mod kvinder, også i NT, og også fra både Jesus og Paulus selv.
"...there is no greater, nobler, more heroic form of devotion than the act of a man who assumes the responsibility of thinking."
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#65639 - 27/06/2006 15:41
Re: Kvinder i NT
[Re: Claus Due]
|
Bruger
|
He CD Jeg kunne godt tænke mig at du generelt henviser til, hvor du finder de konkrete ting du beskriver. Noget af det har jeg ikke rigtig bidt mærke i før, så jeg syntes det ville relevant hvis du ville lave henvisninger. Citat: Jeg kan ikke se, hvordan det kan lade sig gøre at opveje dette med nogle få "du skal ære din kvinde".
Hvad mener du med fremhævelsen af "din"?
Undskyld ulejligheden
|
|
Til toppen
|
|
|
#65640 - 27/06/2006 16:28
|
Bruger
|
Hej Claus, Jeg vil, ligesom MA gerne have lidt henvisninger, så jeg selv kan læse de bibelsteder du kommenterer igennem i sammenhæng, især den med enken husker jeg ikke nogen steder. Jeg tvivler ikke på at det står der, jeg vil bare gerne selv læse det. Jeg vil godt give dig ret i, at der i bibelen er flere steder (f.eks. dem du henviser til) som kan virke diskriminerende. Jeg vil ikke ignorere dem, og indrømmer at de også kan irritere mig grusomt, fordi jeg ikke er helt sikker på hvad jeg skal stille op med dem i praksis. Men kan vi blive enige om, at de steder du nævner, ikke er hovedsagen i bibelen? Jeg mener at bibelen først og fremmest er Guds budskab til os om hvordan han har elsket os, og hvordan vi skal videregive denne kærlighed. Derfor prøver jeg at læse alle steder i bibelen ind i denne kontekst. Citat: Men vi læser nok bibelen lidt forskelligt. Uanset hvad, så opvejer nogle få alternative skriftsteder ikke den enorme antipati der er mod kvinder, også i NT, og også fra både Jesus og Paulus selv.
Uanset hvad, så opvejer nogle få alternative skriftsteder ikke den enorme opfordring til gensidig kærlighed og tilgivelse vi møder - mænd og kvinder - i NT og GT, også fra både Jesus og Paulus selv.
 (og ja - jeg tror også vi læser bibelen ret forskelligt)
Til sidst, og det jeg egentlig mest bed mærke i ved dit indlæg (så må andre tage sig af resten ): Citat: Maria Magdalena måtte ikke røre ved Jesus, da det kunne forhindre ham i at stige til himmels (var hun uren?)
Det her ser jeg som et godt eksempel på, hvor forskelligt vi kan læse. Hvor læser du, at Maria kunne forhindre Jesus i at stige til himmels?
Jeg har altid været glad for denne historie - både fordi den første, som fik lov at se Jesus efter opstandelsen var en kvinde , fordi Maria kunne tro uden at røre, fordi Jesus nævner hendes navn - kalder på hende - da hun går der alene i haven og tuder og tror at nogen har fjernet hendes Herre og Mester. Han sender hende som budbringer og vidne til disciplene. Ja... jeg kan ikke sige andet end at jeg synes det er sejt...
Den er næsten en genlæsning værd: (Joh 20, 11-18)
Men Maria stod udenfor ved graven og græd. Som hun nu stod der og græd, bøjer hun sig ind i graven og ser to engle i hvide klæder sidde dér, hvor Jesu legeme havde ligget, én ved hovedet og én ved fødderne. De sagde til hende: »Kvinde, hvorfor græder du?« Hun svarede: »De har flyttet min Herre, og jeg ved ikke, hvor de har lagt ham.« Da hun havde sagt det, vendte hun sig om, og hun så Jesus stå der; men hun vidste ikke, at det var Jesus. Jesus sagde til hende: »Kvinde, hvorfor græder du? Hvem leder du efter?« Hun mente, det var havemanden, og sagde til ham: »Herre, hvis det er dig, der har båret ham bort, så sig mig, hvor du har lagt ham, så jeg kan hente ham.« Jesus sagde til hende: »Maria!« Hun vendte sig om og sagde til ham på hebraisk: »Rabbuni!« – det betyder Mester. Jesus sagde til hende: »Hold mig ikke tilbage, for jeg er endnu ikke steget op til Faderen; men gå hen til mine brødre og sig til dem: Jeg stiger op til min fader og jeres fader, til min Gud og jeres Gud.« Maria Magdalene gik hen og fortalte disciplene: »Jeg har set Herren,« og at han havde sagt dette til hende.
Spørgsmål til eftertanke for hvem der har lyst: I hvilket tonefald sagde Jesus "Maria!" ?
|
|
Til toppen
|
|
|
#65641 - 27/06/2006 20:45
[Re: Machine_A]
|
Bruger
|
Hej MA, Citat: Hvad mener du med fremhævelsen af "din"?
To ting: at kvinden er mandens ejendom, hvilket er en tankegang fra GT, og at man skal ære sin egen kvinde (men ikke nødvendigvis skal ære enhver kvinde, jf. udsagnen om enkers fortjeneste til hjælp - eller blot mad).
Citat: Jeg kunne godt tænke mig at du generelt henviser til, hvor du finder de konkrete ting du beskriver. Noget af det har jeg ikke rigtig bidt mærke i før, så jeg syntes det ville relevant hvis du ville lave henvisninger.
Det vil jeg gerne prøve. Jeg bringer for overblikkets skyld lige original-indlægget inklusive henvisninger - for noget tyder på, at de ikke har fået så meget opmærksomhed.
Citat: Jesus siger, at den der forlader kone og børn for at følge ham, skal få en stor belønning (Matt 19:29, Mark 10:29, Luk 5:11 arbitrært), og Paulus gentager ham (beklager, ingen konkret henvisning i skrivende stund). Der står intet om at forlade sin mand... og måske skyldes det, at Jesus også siger, at skilsmisser er tilladt hvis kvinden begår utroskab (Matt 5:32 + 19:9). Manden står der intet om.
Kvinder skal renses efter fødslen - selv efter at have født Jesus skulle Maria renses (Luk 2:22). Thomas måtte stikke fingeren i sårene, men Maria Magdalena måtte ikke røre ved Jesus, da det kunne forhindre ham i at stige til himmels (var hun uren?) (Joh 20:17*). Paulus siger også, at kvinder ikke må tale i kirken (1 Kor 14:34), og at kvinder skal søge svar hos manden, hvis der er noget hun vil vide - og kvinder må ikke optræde som lærere. Manden kontrollerer noget så grundlæggende som kvindens lærdom og den lærdom, hun må give videre (1 Tim 2:11) - og det er næsten det værste af det hele. Skidt med det kropslige og/eller urene, men at fornægte et menneske lærdom fra andre end den, hun er gift med... det er slaveri gennem censur (og religiøs magt).
Paulus siger desuden, at en enke ikke må føle glæde (1 Tim 5:5). Desuden skal der stilles nogle (vanvittige) krav til en enke, før man overhovedet må hjælpe hende. Hun skal have haft kun én mand, have båret børn, have åbnet sit hus for fremmede, have vasket "helgeners" fødder, have hjulpet de syge - sådan, i sin helhed, have fulgt "det gode arbejde". Ellers skal man lade hende sulte, og hun fortjener ikke nogen form for anseelse. Ifølge Paulus har nogle enker allerede givet sig selv til Satan. Det er dem, der har vovet at gifte sig igen...(1 Tim. 5:9 - 5:15)
Hvis der er mere du er i tvivl om, må du endelig spørge. Nogle af holdningerne til kvinder kommer givetvis fra GT, men jeg har forsøgt at holde det ovenstående i NT-regi.
* Joh 20:17
1933-oversættelsen:
Citat: Jesus siger til hende: "Rør ikke ved mig, thi jeg er endnu ikke opfaren til min Fader; men gå til mine Brødre og sig dem: Jeg farer op til min Fader og eders Fader og til min Gud og eders Gud."
Mod 1992-oversættelsen:
Citat: Jesus sagde til hende: »Hold mig ikke tilbage, for jeg er endnu ikke steget op til Faderen; men gå hen til mine brødre og sig til dem: Jeg stiger op til min fader og jeres fader, til min Gud og jeres Gud.«
Hvorfor siger Jesus i 1933 "Rør ikke ved mig" og begrunder det med, at han "endnu ikke [er] steget op til Faderen"? Er Maria Magdalena uren... men er Thomas ren, da han gerne må stikke fingrene i sårene?
"...there is no greater, nobler, more heroic form of devotion than the act of a man who assumes the responsibility of thinking."
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#65642 - 27/06/2006 20:56
|
Bruger
|
Hej Schjelde, Citat: Jeg vil, ligesom MA gerne have lidt henvisninger, så jeg selv kan læse de bibelsteder du kommenterer igennem i sammenhæng, især den med enken husker jeg ikke nogen steder. Jeg tvivler ikke på at det står der, jeg vil bare gerne selv læse det.
Hvis der er noget du mangler i mit indlæg til MA, må du endelig sige til.
Citat: Uanset hvad, så opvejer nogle få alternative skriftsteder ikke den enorme opfordring til gensidig kærlighed og tilgivelse vi møder - mænd og kvinder - i NT og GT, også fra både Jesus og Paulus selv.
Jeg tror du misforstår mig.
Opfordringen til at være kærlig osv. suppleres med de bud, jeg citerer. Altså, at være kærlig osv. indebærer også at handle sådan, som der står skrevet. Man kan tolke det anderledes, men mindst Paulus ser ikke ud til selv at tolke det anderledes. Man kan sagtens byde folk at handle kærligt og derefter definere, at det kun er kærligt at handle sådan og sådan. Disse definitioner kolliderer ret alvorligt med nyere tids kvindekamp og humanisme, men jeg har på fornemmelsen dette er noget mange kristne glemmer. Eller, i visse tilfælde, at det er blevet udfaset i 1992-oversættelsen i forhold til i 1933. Jeg kan kun anbefale at slå stederne efter i 1933-bibelen.
Citat: Det her ser jeg som et godt eksempel på, hvor forskelligt vi kan læse. Hvor læser du, at Maria kunne forhindre Jesus i at stige til himmels?
I 1933-oversættelsen, hvor der udtrykkeligt står "Rør mig ikke" begrundet med "thi jeg er endnu ikke opfaren til min Fader". Jeg har svært ved at læse det anderledes, eftersom Thomas efterfølgende får lov til at røre, endda ret dybt og grundigt...
I 1992 står der "Hold mig ikke tilbage". Man har altså helt droppet den udtalte berøring, der i øvrigt stadig lever i bedste velbefindende i KJV ("Touch me not, for...") - som jeg ynder at perspektivere den lidt forsimplede 1992-oversættelse med.
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#65643 - 27/06/2006 22:02
|
Bruger
|
Hej Claus Mange tak for henvisningerne - nu var der pludselig noget at gå i gang med!!! Jeg prøver med en trinvis cititation og håber ikke overblikket ryger. Citat: Jesus siger, at den der forlader kone og børn for at følge ham, skal få en stor belønning (Matt 19:29, Mark 10:29, Luk 5:11 arbitrært), ... Der står intet om at forlade sin mand ...
Det er lidt mystisk, at det kun er Lukas der nævner det med konen. Både Markus og Matthæus nævner hende ikke. I alle tilfælde kan jeg ikke give en forklaring på, hvad Jesus konkret mener. I Matt og Mark mener jeg det mest er relateret til ens fysiske placering. Jeg vil næppe mene Jesus faktisk mener man skal indgå skilsmisse j.f. Paulus der senere beretter, at man skal blive ved sin ikke-troende mans eller kone.
Citat: ... Thomas måtte stikke fingeren i sårene, men Maria Magdalena måtte ikke røre ved Jesus, da det kunne forhindre ham i at stige til himmels ...
Det står der ikke. Der står bare at Jesus bad Maria om ikke at røre ham - ikke nødvendigvis at det var fordi hun var uren eller kunne forhindre han for til himmels. Jeg tror man skulle have været der for at vide konkret hvorfor.
Citat: Paulus siger desuden, at en enke ikke må føle glæde ...
Her vil jeg mene du skal have overskriften med "Menighedsregler om enker, forstandere og slaver" samt vers 16 "Hvis en troende kvinde har enker hos sig, skal hun tage sig af dem og ikke belaste menigheden; den skal tage sig af enker, der virkelig er det."
Jeg vil mene 1 Tim 5 generelt er retningslinier til en menighed, hvor Paulus ikke så igennem fingre med noget som helst. Jeg tror formaningen gælder i selve menigheden. Her fortæller Paulus også andre steder, at man skal smide visse typer syndere ud. Dermed ikke sagt, at man ikke skal tage sig af dem (jf v. 16) men det skal bare ikke foregå i menigheden, hvor det kan skabe splid og uro.
Personligt igen min holdning til Paulus: Han kunne nogle ting, men var lige en tand for hidsig, så jeg tager hans udsagn lidt roligt. Det er dog langt fra alle kristne der gør det.
[Edit]: Jeg skal vist også have læst lidt mere omkring baggrunden for de to korinther-breve. Nu fik jeg lige læst det første, og det er da noget af en løftet pegefinger, der bliver sendt der.
Det meste af det andet har jeg faktisk umiddelbart ikke rigtig nogen kommentarer til. Dog vil jeg gerne citere følgende for hyggens skyld:
1 Kor 11 v.14: Lærer ikke naturen selv, at det er vanærende for en mand at have langt hår

Ændret af Machine_A (27/06/2006 22:04)
Undskyld ulejligheden
|
|
Til toppen
|
|
|
#65644 - 27/06/2006 22:43
|
Anonym
Anonym
|
Hejsa... Jeg ved godt det her nok er lidt noget pladder, men tanken slog mig. Adam betyder menneske. Mænd er mennesker. Men eva er skabt af adam, hun er kvinde som hvis betyder mandinde, ikke menneske. Utrolig meget i biblen handler om mænd, mennesker, og frelsen af mennesket. Hvor kommer kvinden endentlig ind i alt dette? Jeg kom sådan til at føle mig mere på ligefod med dyrene end med mænd. 
|
|
Til toppen
|
|
|
#65646 - 27/06/2006 23:03
|
Bruger
|
Hej MA, Citat: Det er lidt mystisk, at det kun er Lukas der nævner det med konen. Både Markus og Matthæus nævner hende ikke. I alle tilfælde kan jeg ikke give en forklaring på, hvad Jesus konkret mener. I Matt og Mark mener jeg det mest er relateret til ens fysiske placering. Jeg vil næppe mene Jesus faktisk mener man skal indgå skilsmisse j.f. Paulus der senere beretter, at man skal blive ved sin ikke-troende mans eller kone.
Det står i både min 1933-bibel og i KJV-versionen:
1933: Matt 19:29 - Og hver, som har forladt Hus eller Brødre eller Søstre eller Fader eller Moder eller Hustru eller Børn eller Marker for mit Navns Skyld, skal få det mange Fold igen og arve et evigt Liv.
KJV: Matt 19:29 - And every one that hath forsaken houses, or brethren, or sisters, or father, or mother, or wife, or children, or lands, for my name's sake, shall receive an hundredfold, and shall inherit everlasting life.
1933: Mark 10:29 - Jesus sagde: "Sandelig, siger jeg eder, der er ingen, som har forladt Hus eller Brødre eller Søstre eller Moder eller Fader eller Børn eller Marker for min og for Evangeliets Skyld,
(her nævnes konen rigtigt nok ikke!)
KJV: Mark 10:29 - And Jesus answered and said, Verily I say unto you, There is no man that hath left house, or brethren, or sisters, or father, or mother, or wife, or children, or lands, for my sake, and the gospel's,
Hovedsagen er, at konen er noget man kan (læs: må) forlade til fordel for Jesus - men at konen ikke kan forlade manden, heller ikke til fordel for Jesus. Hun skal blive ved manden.
Citat: Det står der ikke. Der står bare at Jesus bad Maria om ikke at røre ham - ikke nødvendigvis at det var fordi hun var uren eller kunne forhindre han for til himmels. Jeg tror man skulle have været der for at vide konkret hvorfor.
Hvorfor står der så i selve sætningen, at Jesus ikke vil have Maria rører ved ham, fordi han endnu ikke er steget til himmels - når nu Thomas får lov at bruge fingeren? Der må da være én eller anden forskel på Maria og Thomas, udover Jesus' humør på de forskellige tidspunkter?
Citat: Personligt igen min holdning til Paulus: Han kunne nogle ting, men var lige en tand for hidsig, så jeg tager hans udsagn lidt roligt. Det er dog langt fra alle kristne der gør det.
Det synes jeg egentlig er ret præcist beskrivet... "en tand for hidsig". Formaningerne til menigheden er jo et udtryk for hvordan Paulus tænker om det bibelske ideal, så der er nok noget han har misforstået omkring den ubetingede næstekærlighed.
1 Tim 5:9 Som enke kan den regnes, der er mindst tres år gammel, har været én mands hustru v10 og er kendt for gode gerninger; hun skal have passet og opdraget børn, have været gæstfri, have vasket de helliges fødder, taget sig af nødlidende, ja, stræbt efter at gøre gode gerninger. v11 Men enker, som ikke har nået den alder, skal du afvise, for når de glemmer Kristus for sanselige lyster, vil de giftes v12 og får så den dom, at de svigtede deres første tro;
Ak ja, al den snak om ikke at skulle gøre sig fortjent til noget som helst... og så handler det endda om at give enker mad - altså at forhindre, at et andet menneske må sulte eller stjæle. Men træerne vokser nok ikke ind i himlen - no pun intended. 
Citat: Det meste af det andet har jeg faktisk umiddelbart ikke rigtig nogen kommentarer til. Dog vil jeg gerne citere følgende for hyggens skyld:
1 Kor 11 v.14: Lærer ikke naturen selv, at det er vanærende for en mand at have langt hår
Hehe. Og dog portrætteres Jesus med langt hår i 99% af de malerier, tegninger, film osv. jeg har set. Stakkels Paulus ville nok være frustreret hvis han levede idag. Heldigvis har vi nogle dygtige læger, så man kan være så heldig at overleve både 6. og 7. hjerteanfald. 
Men hvad angår mig selv, så er det blot et spørgsmål om, hvad der klæder mig bedst. Jeg har været temmelig vidt omkring og endte med min naturlige (sorte) hårfarve og skulderlangt hår - og er godt tilfreds med det. At jeg så ligner en tøs (med kraftig skægvækst) når jeg ikke bruger hårelastik er noget andet og det er faktisk en smule vanærende. 
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#65647 - 27/06/2006 23:29
|
Bruger
|
Hej Claus, Eftersom MA og mine spørgsmål var temmelig ens, vil jeg også tilslutte mig hans svar på dine modspørgsmål. Jeg har bare en enkelt kommentar: Citat: Hvorfor står der så i selve sætningen, at Jesus ikke vil have Maria rører ved ham, fordi han endnu ikke er steget til himmels - når nu Thomas får lov at bruge fingeren? Der må da være én eller anden forskel på Maria og Thomas, udover Jesus' humør på de forskellige tidspunkter?
Jeg må nok tilstå at jeg simpelthen ikke kan godtage den urenhedstanke! Hvordan kan Jesus tale med en samaritanerkvinde (Uren med stort U) hvis han ikke kan lade Maria røre sig? Jeg synes der er meget lidt, der taler for teorien om urenhed. Hvorfor i alverden hun så ikke må røre ham - det har jeg (desværre) ikke et klart svar på. Mit bud ville (uden at kende hverken Thomas eller Maria personligt) være, at Thomas havde behov for det for at kunne tro - han kunne åbenbart ikke tro uden! Maria klarede sig uden. Vi læser, at hun genkender Jesus da han kalder hende ved navn og indser at han er opstået. Ikke så meget bevis-pjat der.
(Nogle gange kan det ærge mig at bibelen somehow ikke blev overleveret på lydbånd eller dvd- mange ting ville være lettere hvis vi kunne se mimikken og høre tonefaldet i dialogerne... For det billede af Jesus jeg ser i denne scene er ikke en streng Jesus som holder den urene kvinde på afstand, men en sprællevende Jesus, fuld af spritny opstandelseskraft som hilser Maria og sender hende ud som kronvidne på at han altså slet ikke er død... Men din indre videofilm ser åbenbart anderledes ud..)
Mvh
|
|
Til toppen
|
|
|
#65648 - 27/06/2006 23:51
|
Bruger
|
Hej Schjelde, Citat: Hvorfor i alverden hun så ikke må røre ham - det har jeg (desværre) ikke et klart svar på. Mit bud ville (uden at kende hverken Thomas eller Maria personligt) være, at Thomas havde behov for det for at kunne tro - han kunne åbenbart ikke tro uden! Maria klarede sig uden. Vi læser, at hun genkender Jesus da han kalder hende ved navn og indser at han er opstået. Ikke så meget bevis-pjat der.
Vi kan nok kun gætte.
Måske er der den forskel, at Jesus efter sigende var genopstanden på det tidspunkt. Måske gælder der andre regler for zombier end der gør for levende mennesker. 
Citat: (Nogle gange kan det ærge mig at bibelen somehow ikke blev overleveret på lydbånd eller dvd- mange ting ville være lettere hvis vi kunne se mimikken og høre tonefaldet i dialogerne... For det billede af Jesus jeg ser i denne scene er ikke en streng Jesus som holder den urene kvinde på afstand, men en sprællevende Jesus, fuld af spritny opstandelseskraft som hilser Maria og sender hende ud som kronvidne på at han altså slet ikke er død... Men din indre videofilm ser åbenbart anderledes ud..)
Ikke markant anderledes mht. den ene lille scene, men den indeholder dog den lille ting, at Jesus siger til Maria, at hun ikke må røre ham. Hvorfor, hvis det bare var fordi det ikke var nødvendigt? Hvis jeg skulle skrive et manuskript og stod med den scene, ville jeg ikke kunne undgå at stille det spørgsmål... hvorfor bruge ordet "må"? Og hvorfor begrunde det med, at han endnu ikke er faret til himmels? (det lille ord "thi" i 1933-oversættelsen)
Men det er dog rigtigt, at jeg konsekvent læser bibelen med et tema af undergang, smerte og had. Jeg læser også alle de floromspundne beskrivelser af kærlighed, lighed og retfærdighed, men jeg kan ikke nikke genkendende til dem... de er ikke min form for kærlighed, lighed og retfærdighed; de er det modsatte af hvad de påstår at være. Det gør mig nok mistænkelig i forhold til bibelen, men der er jo ingen sikkerhed for, at jeg har ret. Dog er der én ting, der burde bekymre den kristne, og det er, at bibelen faktisk kan læses sådan som jeg (og svovlprædikanter) læser den.
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#65649 - 27/06/2006 23:54
|
Bruger
|
Hej igen Claus Lige kort en kommentar til Paulus (håber jeg kan bidrage med mere til det andet senere). Citat: Det synes jeg egentlig er ret præcist beskrivet... "en tand for hidsig". Formaningerne til menigheden er jo et udtryk for hvordan Paulus tænker om det bibelske ideal, så der er nok noget han har misforstået omkring den ubetingede næstekærlighed.
Ja han var rimelig hidsig. Men også en spændende person, syntes jeg. Når man læser hans breve, syntes jeg man får et indtryk af, at han kæmpede en hård kamp for at få dannet nogle menigheder, der havde de idealer, han mente var de rigtige. Jeg betvivler ikke, at Paulus havde ret, idet han var direkte kaldes af Jesus. Men - og her er min bibeltro nok anderledes end mange kristnes - jeg tror også, at netop hans frustrationer har gjort, at han har malet nogle ting en del mere sort / hvide end de nødvendigvis behøver være.
Igen er det dog svært at sige. Måske ville han - som du også skrev - få både 6 og 7 hjerteanfald hvis han så, hvordan kristne menigheder er i dag. Men han havde sandelig også sine problemer dengang. En speciel passage der også vidner om forskellige meninger er, da han bliver uvenner med Lukas. Jeg selv tror det skyldes en kombination af Paulus' konsekvens-politik og at han måske samtidig var villig til at ofre mere, end andre var.
Jeg gad godt jeg kunne se - som Sjelde skriver - præsis hvad og hvordan det hele er ment og hænger sammen. Men det kan vi desværre ikke. Korintherbrevene eksempelvis er bare 2000 år gamle breve, der er oversat og genfortalte og alt muligt. Jeg syntes det er svært at vide, hvor relevante de er for os i dag, og om de skal ses som en vejledning, et godt råd eller en direkte regel-samling. Eller bare et par breve, taget ud af en situation, vi ikke længere kender i detaljer.
Tager lige denne med:
Citat: Det står i både min 1933-bibel og i KJV-versionen:
Ok til det. Jeg brugte den online bibel, men som det ses er oversættelserne meget forskellige. Udelukkelser, ændringer og tilføjelser kan ofte gøre det svært at se den konkrete ordlyd.
Citat:
Citat: 1 Kor 11 v.14: Lærer ikke naturen selv, at det er vanærende for en mand at have langt hår
Hehe. Og dog portrætteres Jesus med langt hår i 99% af de malerier, tegninger, film osv. jeg har set.
Ja, jeg studsede godt nok også noget over dén sætning. Og jeg tvivler også på, at flertallet har været korthårede dengang - måske med undtagelse af de romerske borgere. Men det ved jeg ikke. I hvert fald er det en noget pudsig sætning at finde i bibelen syntes jeg. Stødte tilfældigt på den da jeg læste korintherbrevet.
Undskyld ulejligheden
|
|
Til toppen
|
|
|
#65650 - 28/06/2006 00:30
[Re: Kefas Ben-Adam]
|
Anonym
Anonym
|
Jamen det gør hende jo ikke til mere menneske? Selv om der er en smukt tanke bag hendes navn. Dyr har jo også liv. 
|
|
Til toppen
|
|
|
#65651 - 28/06/2006 00:33
|
Bruger
Reg.: 05/06/2003
Sted: København
|
Hvad mener du gør hende til et dyr??
Nu var det Eva og ikke dyrerne, der var moder til menneskeheden..
Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#65652 - 28/06/2006 00:38
[Re: Kefas Ben-Adam]
|
Anonym
Anonym
|
Jeg sagde ikke hun var et dyr, men var ligestillet med at dyr. Og det var fordi hun i skabelsesberetningen ikke ses som menneske, men som kvinde. Citat: Nu var det Eva og ikke dyrerne, der var moder til menneskeheden..
Gider du lige forklare hvad du mener med det?
|
|
Til toppen
|
|
|
#65653 - 28/06/2006 00:52
|
Bruger
|
Hej igen MA  Citat: Ja han var rimelig hidsig. Men også en spændende person, syntes jeg. Når man læser hans breve, syntes jeg man får et indtryk af, at han kæmpede en hård kamp for at få dannet nogle menigheder, der havde de idealer, han mente var de rigtige. Jeg betvivler ikke, at Paulus havde ret, idet han var direkte kaldes af Jesus. Men - og her er min bibeltro nok anderledes end mange kristnes - jeg tror også, at netop hans frustrationer har gjort, at han har malet nogle ting en del mere sort / hvide end de nødvendigvis behøver være.
Det er en moderation man godt kunne savne i nogle tilfælde. Paulus havde nemlig et temperament, og det smitter helt tydeligt af på både hans ord og hans gerninger. Men han bruges jo nærmest som ikon for Luthersk kristendom - og dog var han så meget mere markant end hvad godt er (ups, der sneg sig lige en værdidom ind). Det passer i hvert fald ikke alt for godt med nutidens samfundsform.
Citat: Ok til det. Jeg brugte den online bibel, men som det ses er oversættelserne meget forskellige. Udelukkelser, ændringer og tilføjelser kan ofte gøre det svært at se den konkrete ordlyd.
Ja, desværre kan jeg ikke hebræisk. Men så vidt jeg har forstået er KJV meget præcis i forhold til 1992-oversættelsen, og 1933-oversættelsen var da vistnok også kraftigt inspireret af KJV. Der er mange ting i bibelen jeg selv mener at kunne have oversat bedre - forudsat at KJV og 1933-versionerne også ér mere præcise, hvilket der er argumenter både for og imod. Det skal jeg ikke gøre mig klog på... jeg læser dem bare i kombination for at pejle mig frem til, hvad betydningen er, når nu ordlyden ikke er helt konkret.
Citat: Ja, jeg studsede godt nok også noget over dén sætning. Og jeg tvivler også på, at flertallet har været korthårede dengang - måske med undtagelse af de romerske borgere. Men det ved jeg ikke. I hvert fald er det en noget pudsig sætning at finde i bibelen syntes jeg. Stødte tilfældigt på den da jeg læste korintherbrevet.
Jo, jeg mener også det med det korte hår var en udpræget romersk tradition/ideal. Man kan godt undres en smule... men måske har det at gøre med, at Paulus jo var romersk statsborger før han blev (selv-udnævnt) apostel?
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#65654 - 28/06/2006 01:30
|
Bruger
Reg.: 28/02/2006
|
Hej Claus Jeg vil lige prøve at give mit bud på hvordan de steder du henviser til skal forstås. Nuvel, mine bud er præget af en tilgang til Bibelen, der siger at den bærer det samme budskab hele vejen igennem, og at jeg lader de klare skriftsteder tolke de uklare (om det vil lykkes for mig). Jeg har ikke gennemført et selvstændigt studium, så jeg forbeholder mig retten til at ændre tolkning undervejs, hvis jeg ser en ny forståelsesmulighed i bibelsk lys. Til sagen: Citat: Jesus siger, at den der forlader kone og børn for at følge ham, skal få en stor belønning (Matt 19:29, Mark 10:29, Luk 5:11 arbitrært), og Paulus gentager ham
Jeg tror ikke Jesus her har tænkt sig at komme med en helt universel generel liste over ting som man skal få belønning for at have forladt for hans skyld. Derimod er det talt ind i en klar sammenhæng til mandlige disciple; jeg kan forestille mig at alle de ting han nævner har haft relevans for - i det mindste - én af dem. Citat: måske skyldes det, at Jesus også siger, at skilsmisser er tilladt hvis kvinden begår utroskab (Matt 5:32 + 19:9). Manden står der intet om.
Nej, der står ikke noget direkte om manden - og derfor kan vi ikke konkludere (som du tenderer til): Så må kvinden ikke lade sig skille under nogen omstændigheder. Igen er baggrunden en vigtig sammenhæng. Jesus tager afstand fra en gængs forståelse af skilsmisse i sin samtid, nemlig at manden var berettiget til skilsmisse hvis han blot gav sin hustru et skilsmissebrev. Dette var egentlig en ordning Gud havde ladet Moses indføre for at sikre kvindens retsstilling, men ikke et udtryk for hans egentlige vilje. Jesus indskrænker altså mandens mulighed for skilsmisse. Det kan da næppe være diskrimination af kvinder! Bemærk i øvrigt at i Matt. 19,9 har det ganske givet (mig bekendt) været mænd han talte med. I kap 5 var det disciplene han underviste. Om det har været disciplene i en mere bred forstand end oven for ved jeg ikke, men muligvis har der heller ikke være kvinder blandt disse. Derfor nøjes han med at give mændene deres del af belæringen - en mulig forståelse, som jeg ikke mener teksten udelukker.
Citat: Kvinder skal renses efter fødslen - selv efter at have født Jesus skulle Maria renses (Luk 2:22)
og du mener dette er udtryk for at de er mindre værd? Eller har lavere rang? Eller??
Citat: Thomas måtte stikke fingeren i sårene, men Maria Magdalena måtte ikke røre ved Jesus, da det kunne forhindre ham i at stige til himmels (var hun uren?) (Joh 20:17*)
Jeg tror ikke denne forskel skyldes kønnet. Jeg kan ikke umiddelbart forklare hvorfor hun ikke måtte røre ham, og jeg kan ikke umiddelbart se sammenhængen med at Jesus endnu ikke er faret op til Faderen. Men jeg kan heller ikke se nogen udspecificeret kønsdiskrimination. 2 observationer er et ganske spinkelt datamateriale til den slags konklusioner:-)
Citat: Paulus siger også, at kvinder ikke må tale i kirken (1 Kor 14:34), og at kvinder skal søge svar hos manden, hvis der er noget hun vil vide - og kvinder må ikke optræde som lærere.
Her rammer du ind i noget hvor kirken nok har en lidt anden holdning en folk flest i dagens samfund. Jo, der er forskel på kønnene, og på hvilke tjenester de kan og skal varetage! Dette falder nok egentlig ind under det mange vil definere som diskrimination. Men i Bibelen begrundes det ud fra Guds skaberordning. Og den tilslutter jeg mig. Citat: Manden kontrollerer noget så grundlæggende som kvindens lærdom og den lærdom, hun må give videre (1 Tim 2:11) - og det er næsten det værste af det hele. Skidt med det kropslige og/eller urene, men at fornægte et menneske lærdom fra andre end den, hun er gift med... det er slaveri gennem censur (og religiøs magt).
Nej, manden har IKKE myndighed til at kontrollere kvindens lærdom! Netop det selv samme brev gør et nummer ud af, at man (inkluderet mændene:-)) kun må føre én lære. Så her er mænd og kvinder lige: Bundet til Kristi lære! Kvinden må jo godt modtage læren! Sagen er at kvinden ikke skal optræde som den der belærer sin mand - altså således optræder som mandens hoved, når Gud har tænkt det anderledes! Der lægges ingen uddannelsesmæssige restriktioner for hvad kvinden må og ikke må. Citat: Paulus siger desuden, at en enke ikke må føle glæde (1 Tim 5:5)
Det kan jeg ikke se ud af dette vers eller den nære kontekst.
Citat: Desuden skal der stilles nogle (vanvittige) krav til en enke, før man overhovedet må hjælpe hende. Hun skal have haft kun én mand, have båret børn, have åbnet sit hus for fremmede, have vasket "helgeners" fødder, have hjulpet de syge - sådan, i sin helhed, have fulgt "det gode arbejde". Ellers skal man lade hende sulte, og hun fortjener ikke nogen form for anseelse.
Igen tror jeg vi skal se på det lidt mere standsmæssigt. Min tolkning (som nogle må korrekse hvis de har bedre kendskab til den konkrete baggrund) er den, at man i menigheden støtter hinanden økonomisk, større eller mindre grad af kollektivitet. Den offentlige sektor var ikke så veludbygget, så ord som "generationskontrakt" var mere et praktisk end et teoretisk ord. Enkerne var en svag gruppering, hvorfor disse skulle have hjælp. Men hvornår skulle de have støtte af fælleskassen? Altså, hvornår var man, så at sige, berettiget til enkepension? Her giver Paulus nogle meget konkrete retningslinier. At der er tale om administration understøttes af ord som "kan den regnes". Faktisk står der i en norsk oversættelse "kan bli ført på listen". Retningslinierne er udtryk for at pengene kun skal bruges på dem der virkeligt har behov, og dem der lever i overensstemmelse med det som er det egentlige formål med menigheden (jf. v. 10). Altså: Over 60 år . Er de yngre vil de nemlig nok gifte sig igen! Herved vil de igen opnå en forsøger, og således vil enkepensionen blive ophævet og de vil gå imod enkekaldet, altså et brud på aftalen for at kunne blive ført på "listen", et svigt. For at undgå dette svigt, bør de ikke regnes som enker. Desuden var det ikke smart at lade yngre kvinder være på overførselsindkomst, da de blot vil spilde tiden på unødigt sladder og lediggang. Sammenhængen mellem vers. 14 og 15 viser vel blot bagtalelsens - og synden i det hele taget's - alvor. Ikke noget om mænd. Nej, de får ingen ord. Hvorfor? Min tolkning: Mændene forventes at kunne forsørge sig selv. Vers 16 understreger igen det overordnede fællesøkonomiske aspekt, og anfører at man så vidt muligt skal lade de nærmeste klare forsørgerbyrden.
Hvad skal vi med dette? Jeg tror ikke vi her møder en vejledning i generel samfundsstyring, men blot en vejledning ind i en konkret situation, hvilket de mange indforståethedder (altså den konkrete menigheds- og fællesøkonomiske baggrund der omtales) kan underbygge. Hvor står der at man ellers bare skal lade dem sulte? Citat: Ifølge Paulus har nogle enker allerede givet sig selv til Satan. Det er dem, der har vovet at gifte sig igen...(1 Tim. 5:9 - 5:15)
Se oven for. Vers 14 afkræfter at der er tale om et generelt udsagn. Det er altså en administrationssag, hvor man ikke skal lade sig høre til en gruppe for siden at svigte denne.
Håber ikke det blev for usammenhængende i denne sene time. Grundig korrekturlæsning blev det desværre ikke til.
Mvh. Mads
|
|
Til toppen
|
|
|
#65655 - 28/06/2006 09:02
|
Anonym
Anonym
|
Det ville være rart hvis der var nogen andre teologer end mig, som har Novum Testamentum Greace liggende, og kunne sige hvad originalt teksten siger! Da jeg er på ferie er jeg ikke nærheden af mit litt. Kefas (netmis) Annepande, Jon P.... plz tell us
mvh Lars/stud.theol
|
|
Til toppen
|
|
|
#65656 - 28/06/2006 13:59
[Re: MadsVJ]
|
Bruger
|
Hej Mads, Citat: Jeg tror ikke Jesus her har tænkt sig at komme med en helt universel generel liste over ting som man skal få belønning for at have forladt for hans skyld. Derimod er det talt ind i en klar sammenhæng til mandlige disciple; jeg kan forestille mig at alle de ting han nævner har haft relevans for - i det mindste - én af dem.
Hvis du havde set i Luk 5:11 ville du vide, at det netop er relevant for mindst tre af disciplene: Simon Peter, Jakob og Johannes. Jeg tror heller ikke det er ment som en slags liste... men ikke desto mindre siger det mig noget om, at Jesus belønner folk der lader kone og børn i stikken, tager apostel-kjortel på og hænger med Jesus. Dette er "godt" at gøre!
Citat: Bemærk i øvrigt at i Matt. 19,9 har det ganske givet (mig bekendt) været mænd han talte med. I kap 5 var det disciplene han underviste. Om det har været disciplene i en mere bred forstand end oven for ved jeg ikke, men muligvis har der heller ikke være kvinder blandt disse. Derfor nøjes han med at give mændene deres del af belæringen - en mulig forståelse, som jeg ikke mener teksten udelukker.
Jo, det er da en mulig forståelse. Jeg opfatter det dog som besnærende for bibelens anvendelighed hvis man er kvinde - og jeg opfatter det også som mandschauvanistisk ensidighed, der måske har sneget sig ind under kanoniseringen og altså ikke var den oprindelige hensigt.
Citat: og du mener dette [kvindens rensning efter fødsel] er udtryk for at de er mindre værd? Eller har lavere rang? Eller??
Nej - det er et udtryk for, at de er beskidte/besmittede efter fødslen, selv hvis de lige har givet liv til ham, der kaldes frelser. Det er også et udtryk for, at selve fødslen er noget beskidt - og kun kvinder føder børn. Det er intet med rang eller værdi, blot renhed.
Citat: Jeg tror ikke denne forskel skyldes kønnet. Jeg kan ikke umiddelbart forklare hvorfor hun ikke måtte røre ham, og jeg kan ikke umiddelbart se sammenhængen med at Jesus endnu ikke er faret op til Faderen. Men jeg kan heller ikke se nogen udspecificeret kønsdiskrimination. 2 observationer er et ganske spinkelt datamateriale til den slags konklusioner:-)
Det er måske bare mig, der ikke forstår hvad "thi" betyder? 
I 1933 stod der, med nudanske ord: "Rør ikke ved mig, for jeg er endnu ikke steget op til min fader". Dette betyder, at Maria ikke må røre ved Jesus fordi han etc. etc.
Maria er den eneste kvinde, men hun er også den eneste der ikke får lov at røre ved Jesus. Altså, den tilsyneladende fælles kvalifikation for at få lov til at røre ved Jesus efter hans genopstandelse men før himmelfarten må derfor være, at man er en mand. Begrundelsen kan vi kun gisne om.
Citat: Her rammer du ind i noget hvor kirken nok har en lidt anden holdning en folk flest i dagens samfund. Jo, der er forskel på kønnene, og på hvilke tjenester de kan og skal varetage! Dette falder nok egentlig ind under det mange vil definere som diskrimination. Men i Bibelen begrundes det ud fra Guds skaberordning. Og den tilslutter jeg mig.
Det er jo det, jeg har sagt hele tiden:
Der tales netop om Guds skaberordning, og selve denne ordning er diskriminerende og mandschauvanistisk - i tanke og i handling! Kristne tilslutter sig kritikløst denne ordning, selv hvis de er kvinder! Kan man blive mindre selvstændig i sin bedømmelse af, hvad der er retfærdigt og godt?
Citat: Nej, manden har IKKE myndighed til at kontrollere kvindens lærdom! Netop det selv samme brev gør et nummer ud af, at man (inkluderet mændene:-)) kun må føre én lære. Så her er mænd og kvinder lige: Bundet til Kristi lære! Kvinden må jo godt modtage læren! Sagen er at kvinden ikke skal optræde som den der belærer sin mand - altså således optræder som mandens hoved, når Gud har tænkt det anderledes! Der lægges ingen uddannelsesmæssige restriktioner for hvad kvinden må og ikke må.
Nådada. Kvinden skal altså bare leve i stilhed og underordne sig i alt - men hun må gerne dele vaskeråd med nabokonen?
Spøg til side. Der står, ca. ord for ord i 1 Tim, at kvinder ikke må optræde som lærere, at de har let til synd, at de forfalder til lediggang og sladder, at de har tendens til at blande sig i ting der ikke er deres sag og at de taler og tænker intetsigende (hvis de glemmer Gud). Det er bare nogle få af de karakteristika, Paulus giver kvinden, uden samtidig at gøre det samme ved manden.
Udover det får kvinden også at vide, at mangler hun svar (på alt, underforstået) skal hun gå til manden. Hun må ikke søge sine svar andre steder - hun må ikke engang tale (sin sag) i kirken. Det var dette, der var grunden til at jeg skrev, at manden kontrollerer kvindens lærdom: hendes viden. Hvis kvinden ikke må søge svar andre steder end hos manden, er resultatet en fuldstændig kontrol eller lovløshed (inklusive diverse beskyldninger angående sladder osv.) for kvinder, der ikke makker ret. Det var ment langt mere håndgribeligt end blot den "lærdom" der gives i bibelen...
Citat: Det kan jeg ikke se ud af dette vers eller den nære kontekst [1 Tim 5:5, enker må ikke føle glæde].
Det var en forsimpling - koblet med inspiration fra ordlyden i KJV, hvor der står (forenklet) at "real widows are desolate". Desolate betyder flere ting, blandt andet tom for indbyggere, forladt, sørgelig, deprimerende, trættende, håbløs, osv. Hvis man holder det op mod, at en rigtig enke er sådan, så er man ikke længere en rigtig enke, hvis man ikke er sådan. Altså: enker må ikke føle glæde (fordi glæden modvirker at hun overhovedet kan kaldes enke).
Citat: Hvad skal vi med dette? Jeg tror ikke vi her møder en vejledning i generel samfundsstyring, men blot en vejledning ind i en konkret situation, hvilket de mange indforståethedder (altså den konkrete menigheds- og fællesøkonomiske baggrund der omtales) kan underbygge. Hvor står der at man ellers bare skal lade dem sulte?
Der står ikke, at man bare skal lade dem sulte. Men hvis enken ikke kan overleve på andre måder og menigheden ikke vil hjælpe pga. nogle ukontrollable omstændigheder såsom alderen man har når man bliver enke, så er der jo reelt tale om, at man lader dem sulte (hvadenten man vil kalde dem enker eller ej). Det er dog rigtigt, at Paulus overlader det til den enkelte i menigheden at tage sig af de "falske" enker... men så vidt jeg husker står der heller ikke noget om, at man bør tage dem ind; blot at man skal tage sig af dem, man allerede har...
Citat: Se oven for. Vers 14 afkræfter at der er tale om et generelt udsagn. Det er altså en administrationssag, hvor man ikke skal lade sig høre til en gruppe for siden at svigte denne.
Hvordan kan det være at svigte en gruppe, hvis det medlemsskab man opsiger betragtedes som en udgift for gruppen? Jeg ville næsten sige det er at hjælpe: når man ikke længere behøver understøttelsen, kan en anden få den istedet.
Hele mit problem angående enkerne ligger ikke i, at man vil gøre forskel på folk - det finder jeg helt naturligt. Problemet er, at man vil gøre forskel på folk begrundet med ting som alder og sindstilstand. Og, at man i denne forbindelse favoriserer en tilstand af depression, sorg og håbløshed - man betinger sin hjælp med, at disse følelser skal føles!
Men ok, det er sikkert et specifikt tilfælde sådan som du skriver. Og det er for mig at se også helt naturligt at kræve noget, også af enker - dog ikke begrundet med 1 Tims argumenter. Jeg undrede mig bare, at det tilsyneladende er godt, kærligt, retfærdigt og helt igennem kristent at kræve det samme. Det harmonerer ikke med "alt for intet"-teologien, men jeg har dog heller aldrig opfattet Paulus som en, der støtter den form for bibellæsning.
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#65657 - 28/06/2006 15:45
|
Bruger
|
Hej Claus Citat: Hvis du havde set i Luk 5:11 ville du vide, at det netop er relevant for mindst tre af disciplene: Simon Peter, Jakob og Johannes. Jeg tror heller ikke det er ment som en slags liste... men ikke desto mindre siger det mig noget om, at Jesus belønner folk der lader kone og børn i stikken, tager apostel-kjortel på og hænger med Jesus. Dette er "godt" at gøre!
Jeg fik læst Luk 5,11, men her nævnes jo ikke noget specifikt om at de havde kone og børn. Nu siger du "lader i stikken" hvor teksten siger "har forladt". Det er jo ikke fordi han opfordrer dem til at lade sig skille, men de drager jo konkret rundt i landet, hvor evt. koner ikke kan følge med. Og det er da et offer for begge parter! Men det at følge Jesus ER meget vigtigt. Citat: Jo, det er da en mulig forståelse. Jeg opfatter det dog som besnærende for bibelens anvendelighed hvis man er kvinde - og jeg opfatter det også som mandschauvanistisk ensidighed, der måske har sneget sig ind under kanoniseringen og altså ikke var den oprindelige hensigt.
Det med kanoniseringen forstår jeg ikke. Men det at Jesus tager udgangspunkt i de mennesker han taler med synes jeg nu ikke indskrænker Bibelens anvendelighed for kvinder.
Citat: Nej - det er et udtryk for, at de er beskidte/besmittede efter fødslen, selv hvis de lige har givet liv til ham, der kaldes frelser. Det er også et udtryk for, at selve fødslen er noget beskidt - og kun kvinder føder børn. Det er intet med rang eller værdi, blot renhed.
Tilsvarende er der andre renselsesritualer for mænd. Jeg kan ikke umiddelbart se problemet.
Citat: Det er måske bare mig, der ikke forstår hvad "thi" betyder?
I 1933 stod der, med nudanske ord: "Rør ikke ved mig, for jeg er endnu ikke steget op til min fader". Dette betyder, at Maria ikke må røre ved Jesus fordi han etc. etc.
Maria er den eneste kvinde, men hun er også den eneste der ikke får lov at røre ved Jesus. Altså, den tilsyneladende fælles kvalifikation for at få lov til at røre ved Jesus efter hans genopstandelse men før himmelfarten må derfor være, at man er en mand. Begrundelsen kan vi kun gisne om.
Jeg synes nu stadig datamaterialet er lidt spinkelt. Vi kan kun konkludere at Jesus ikke lod Maria røre ham på dette tidspunkt i den givne situation. Og at Thomas fik lov at røre ham sidenhen. Mere har vi ikke. Jeg tror du forstår ordet "thi" korrekt. Men derfra til tolkningen med urenhed synes jeg nu alligevel der er et stykke.
Citat: Der tales netop om Guds skaberordning, og selve denne ordning er diskriminerende og mandschauvanistisk - i tanke og i handling! Kristne tilslutter sig kritikløst denne ordning, selv hvis de er kvinder! Kan man blive mindre selvstændig i sin bedømmelse af, hvad der er retfærdigt og godt?
Denne tråd har på sin vis to emner: 1) hvad lærer Bibelen om forskellen på mand og kvinde? 2) Er dette mandsschauvernistisk og kønsdiskriminerende?
Svaret på det sidste vil på baggrund af ethvert givet svar på det første være ganske subjektivt. Jeg håber blot at du vil forstå hvad Bibelen lærer. Om det så berettiger til betegnelsen diskriminerende må være op til den enkelte at tage stilling til ud fra egen definition af ordet. Men Bibelen benævner det aldrig som diskriminerende, og det vil jeg heller ikke gøre. Ja, jeg bestræber mig faktisk på at lade Bibelens ord beholde sin autoritet - og nej - dette lever ikke op til tidsidealet om fuldkommen selvstændig tænken sig frem til det ca. "eneste sande". Jeg er dog stadig ingen robot. Citat: Der står, ca. ord for ord i 1 Tim, at kvinder ikke må optræde som lærere, at de har let til synd, at de forfalder til lediggang og sladder, at de har tendens til at blande sig i ting der ikke er deres sag og at de taler og tænker intetsigende (hvis de glemmer Gud). Det er bare nogle få af de karakteristika, Paulus giver kvinden, uden samtidig at gøre det samme ved manden.
Jeg tror det er vigtigt at vi ikke kender den konkrete baggrund dette er talt ind i, en baggrund som både Paulus og Timoteus kender, hvorfor meget virker indforstået. Så hvad der virker lidt dunkelt, vælger jeg at falde ud til tekstens fordel, så at sige. Der kan være ting jeg ikke kender til. Hvad angår lærere, se næste. Grunden til at der her tales om kvinder, er at det er dem den konkrete sag handler om. Det er altså ikke en generel karakteristik af hvad kvinden indeholder. Men der sættes klare ord på hvilke farer der er for kvinder der lever som enker i denne administrative forstand. Hvilke af Paulus' udsagn er du uenig i? Han skriver jo ikke at det må ske med al nødvendighed, blot at man må træffe forholdsregler for at undgå at det kommer til at finde sted. Manden nævnes ikke, da han forventes at kunne forsørge sig selv gennem et arbejde, som afskærer ham fra lediggang og dermed også til dels fra en række farer. Men hvis du ønsker formaninger der også gælder mænd til at afholde sig fra bagtalelse, så læs lige Bibelen igen. Der findes vist et par stykker der er retttet til menigheden generelt. Sådan læser jeg teksten: Kvinder kan som udgangspunkt ikke nødvendigvis forventes at kunne forsørge sig selv. Derfor skal nogle have understøttelse. Hvem? Ikke alle kvinder, da det vil føre til lediggang som medfører en række farer. Udgangspunktet er, pga. sagens natur, kvinder, og derfor tales der om kvinder!
Citat: Udover det får kvinden også at vide, at mangler hun svar (på alt, underforstået) skal hun gå til manden. Hun må ikke søge sine svar andre steder - hun må ikke engang tale (sin sag) i kirken. Det var dette, der var grunden til at jeg skrev, at manden kontrollerer kvindens lærdom: hendes viden. Hvis kvinden ikke må søge svar andre steder end hos manden, er resultatet en fuldstændig kontrol eller lovløshed (inklusive diverse beskyldninger angående sladder osv.) for kvinder, der ikke makker ret. Det var ment langt mere håndgribeligt end blot den "lærdom" der gives i bibelen...
jeg er ikke enig i din underforståede "på alt". Ordet lærer skal forstås i den snævre betydning det har at være den/en af dem der har ansvar for menighedens lære. Hun må gerne tale sin sag i menigheden i den forstand at hun er et fuldgyldigt vidne, hvis det er det man har brug for. Men hun skal ikke byde over sin mand i lærerspørgsmål, i snæver forstand. Hun må f.eks. gerne være skolelærer eller oplære børn. Eller tale profetisk, som er en højtagtet nådegave, menigheden til gavn. Og hun må gerne søge lærdom i vid forstand mange forskellige steder. Citat: Det var en forsimpling - koblet med inspiration fra ordlyden i KJV, hvor der står (forenklet) at "real widows are desolate". Desolate betyder flere ting, blandt andet tom for indbyggere, forladt, sørgelig, deprimerende, trættende, håbløs, osv. Hvis man holder det op mod, at en rigtig enke er sådan, så er man ikke længere en rigtig enke, hvis man ikke er sådan. Altså: enker må ikke føle glæde (fordi glæden modvirker at hun overhovedet kan kaldes enke).
Jeg er uenig i din (over)tolkning. Jeg ser det nærmere som et spørgsmål om at hun ikke bare lever alene (heraf desolate?) på papiret, men også i praksis, jf. v. 6. Citat: Der står ikke, at man bare skal lade dem sulte. Men hvis enken ikke kan overleve på andre måder og menigheden ikke vil hjælpe pga. nogle ukontrollable omstændigheder såsom alderen man har når man bliver enke, så er der jo reelt tale om, at man lader dem sulte (hvadenten man vil kalde dem enker eller ej). Det er dog rigtigt, at Paulus overlader det til den enkelte i menigheden at tage sig af de "falske" enker... men så vidt jeg husker står der heller ikke noget om, at man bør tage dem ind; blot at man skal tage sig af dem, man allerede har...
Jeg er ikke sikker på jeg forstår hvad du mener med "tage dem ind". Men jeg kan let forestille mig at man i menigheden også har støttet de fattige. Eventuelle unge enker kunne vel så få støtte herfra? Eller kunne de arbejde og tjene til føden (i stedet for lediggang)? Jeg synes da netop at det at der er tale om en konkret alder giver en form for juridisk retssikkerhed hvis det endelig skal gøres til et selvstændigt mål. Og så kan de jo blive gift igen og derigennem opnå forsørgelse jf. vers. 14. Bemærk at de åbenbart godt må styre eget hus! Så lidt må de altså godt, de kvinder ... 
Citat: Hvordan kan det være at svigte en gruppe, hvis det medlemsskab man opsiger betragtedes som en udgift for gruppen? Jeg ville næsten sige det er at hjælpe: når man ikke længere behøver understøttelsen, kan en anden få den istedet.
Jeg er ikke ganske sikker på baggrunden for dette, og mit svar kan derfor heller ikke blive helt udtømmende. Når jeg skriver svigte, er det fordi man ved at indtræde i enkestanden har tilkendegivet at man ikke vil gifte sig igen, men vil tjene menigheden med bl.a. forbøn. Hvis denne tolkning er rigtig, rejser spørgsmålet sig: Hvorfor er det nødvendigt med sådan en endegyldig stillingtagen? Jeg ved det ikke. Måske fordi man såedes undgår at lukrere økonomisk for siden at gifte sig til en økonomisk bedre stand. Så kunne man måske tale om tilbagebetaling, jeg ved det ikke.... se også hvad jeg skrev om fattighjælp. Måske fordi det var/er et særligt kald at leve alene og dermed tjene Gud og mennesker, et kald resten af livet? Lidt i stil med Anna jf. Luk 2,36-38? Jeg ved ikke hvad baggrunden har været, og hvor meget der er teologisk, hvor meget der er kulturelt og hvor meget der er praktisk bestemt. Er der nogle der læser med, der kan biddrage med noget her? Men jeg synes ikke at man heraf kan konkludere, at der er tale om blot at lade folk i stikken.
Citat: Problemet er, at man vil gøre forskel på folk begrundet med ting som alder og sindstilstand. Og, at man i denne forbindelse favoriserer en tilstand af depression, sorg og håbløshed - man betinger sin hjælp med, at disse følelser skal føles!
Det med alderen har jeg forsøgt at redegøre for. Mht. sindstilstanden deler jeg ikke din forståelse. Den bygger åbenbart på 1. Tim 5,5. hvor der står: "Den, der virkelig er enke og står alene, har sat sit håb til Gud og bliver ved med at bede og anråbe nat og dag;" En virkelig enke vender sig altså i bøn til Gud og beder ham om at tage sig af hende! Det er i hvert fald muligt at læse som en del af indholdet. Vers 5 skal læses som modsætningen til vers 6. Her siges en hård dom over dem, som måske er enker fordi deres mand er død, men som lever løssluppent seksuelt. De skal ikke regnes som enker.
Håber det jeg skriver giver mening. Jeg kan blot gentage at det er sådan jeg i skrivende stund forstår teksten, og mener den kan forstås. Men som det også tydeligt fremgår har jeg også et par ubesvarede spørgsmål. Dog vil jeg ikke heraf konkludere at der er tale om diskrimination.
Mvh. Mads
|
|
Til toppen
|
|
|
#65658 - 29/06/2006 01:26
|
Bruger
|
Hej Mads, Citat: Jeg fik læst Luk 5,11, men her nævnes jo ikke noget specifikt om at de havde kone og børn. Nu siger du "lader i stikken" hvor teksten siger "har forladt". Det er jo ikke fordi han opfordrer dem til at lade sig skille, men de drager jo konkret rundt i landet, hvor evt. koner ikke kan følge med. Og det er da et offer for begge parter! Men det at følge Jesus ER meget vigtigt.
Det var bare det, jeg ville frem til. Bibelen siger, at det er vigtigt at følge Jesus, selvom det betyder, at man forlader hus, børn, brødre og kone. Jeg synes det er uansvarligt, egoistisk (på den dårlige måde) og ukærligt - men det bliver vi nok aldrig enige om.
Citat: Det med kanoniseringen forstår jeg ikke. Men det at Jesus tager udgangspunkt i de mennesker han taler med synes jeg nu ikke indskrænker Bibelens anvendelighed for kvinder.
Jeg mente bare, at da bibelen er et sammensat og redigeret værk, er det muligt holdningen til kvinder (som jeg læser den) er en oprindelig mening - det, der klart og tydeligt modviser holdningen kan være udeladt af hensyn til konsistens eller andet. Tilmed bekrigede kristne menigheder hinanden i starten og brændte bøger (hvor ignorant! føj! - beklager, men bogbrændere er de værste mennesker...) der indeholdt andre menigheders foretrukne skrifter. Og hvad er der så tilbage...
Citat: Tilsvarende er der andre renselsesritualer for mænd. Jeg kan ikke umiddelbart se problemet.
Ok, der er ikke noget problem, hvis vi blot anser begge køn for at være lige urene (ellers ville de ikke have behov for renselse). Det hjælper måske argumentet imod kvindens urenhed i bibelen, men det koster så andetsteds.
Citat: Jeg synes nu stadig datamaterialet er lidt spinkelt. Vi kan kun konkludere at Jesus ikke lod Maria røre ham på dette tidspunkt i den givne situation. Og at Thomas fik lov at røre ham sidenhen. Mere har vi ikke. Jeg tror du forstår ordet "thi" korrekt. Men derfra til tolkningen med urenhed synes jeg nu alligevel der er et stykke.
Måske, men som sagt er "thi" en begrundelse, så Jesus bruger jo opstandelsen som begrundelse for, at Maria ikke må røre. Og hvis vi antager, at der var 12 apostle, der så og rørte Jesus bagefter, er status 12:1 - hvor kun den ene er en kvinde. Det er en mistænkelig fordeling. Næsten mirakuløst, hvis den er tilfældig.
Citat: Denne tråd har på sin vis to emner: 1) hvad lærer Bibelen om forskellen på mand og kvinde? 2) Er dette mandsschauvernistisk og kønsdiskriminerende?
Svaret på det sidste vil på baggrund af ethvert givet svar på det første være ganske subjektivt. Jeg håber blot at du vil forstå hvad Bibelen lærer. Om det så berettiger til betegnelsen diskriminerende må være op til den enkelte at tage stilling til ud fra egen definition af ordet. Men Bibelen benævner det aldrig som diskriminerende, og det vil jeg heller ikke gøre.
Svaret på 2) vil ikke nødvendigvis være subjektivt. Der er ganske stor enighed om, hvad diskrimination er, så det er ikke op til den enkelte at bedømme. Medmindre man ikke kan stole på det, der står i bibelen, og det har jeg også ment længe. Oversættelsen, især 1992-udgaven, er markant forskellig fra de tidligere, og ikke blot i nogle synonymer eller ordstillinger, men i helt centrale ord og vendinger.
Jeg tror virkelig man kan fjerne meget af det stødende i oversættelsen... det er jeg egentlig ikke i tvivl om.
Citat: Kvinder kan som udgangspunkt ikke nødvendigvis forventes at kunne forsørge sig selv. Derfor skal nogle have understøttelse. Hvem? Ikke alle kvinder, da det vil føre til lediggang som medfører en række farer. Udgangspunktet er, pga. sagens natur, kvinder, og derfor tales der om kvinder!
Kvinders stilling i samfundet, der netop gør dem svage, er bare én af mange komponenter i chauvanismen. Det var helt naturligt på den tid, men min oprindelige pointe var netop også, at dette oldtids-kvindesyn kolliderer kraftigt med moderne kvindekamp og ligestillings-idealer. For eksempel ved regler om påklædning så sent i kronologien som ved Paulus.
Citat: [...]Og hun må gerne søge lærdom i vid forstand mange forskellige steder.
...bare denne lærdom er om den samme Gud som manden tror på. Det er en ret betydelig betingelse, men det hænger rigtigt nok også mere sammen med kravet om absolut sandhed i kristendom, end det hænger sammen med mandens magt over kvinden i bibelen.
Citat: Jeg er uenig i din (over)tolkning. Jeg ser det nærmere som et spørgsmål om at hun ikke bare lever alene (heraf desolate?) på papiret, men også i praksis, jf. v. 6.
Tjah, uden originalteksten får vi ikke dén sag klaret. Det er dog bemærkelsesværdigt, at kun én af de mulige definitioner på "desolate" rent faktisk betyder fysisk alene; uden selskab. Resten er beskrivende for bestemte følelser.
Citat: Jeg er ikke sikker på jeg forstår hvad du mener med "tage dem ind". Men jeg kan let forestille mig at man i menigheden også har støttet de fattige. Eventuelle unge enker kunne vel så få støtte herfra? Eller kunne de arbejde og tjene til føden (i stedet for lediggang)? Jeg synes da netop at det at der er tale om en konkret alder giver en form for juridisk retssikkerhed hvis det endelig skal gøres til et selvstændigt mål. Og så kan de jo blive gift igen og derigennem opnå forsørgelse jf. vers. 14. Bemærk at de åbenbart godt må styre eget hus! Så lidt må de altså godt, de kvinder ...
Det er min opfattelse, at man dengang mente, at man giftede sig for hele livet. Paulus har måske ændret på den opfattelse, så vidt jeg kan læse af 1992-oversættelsen...
Men hvis man ikke gifter sig for hele livet er der jo ikke noget problem. Så er det bare enkens "egen skyld", hvis hendes mand dør før hun når at opfylde kravene til understøttelse og ikke kan finde en ny mand. Jeg er ikke uenig i, at der bør være en skelnen mellem fortjent og ufortjent, også hvad angår enker (og enkemænd) - men denne skelnen er arkaisk, og - mener jeg - ikke længere relevant på nogen som helst måde. Det eneste det tilføjer nu er muligheden for, at ateister som jeg kan komme i begrundet tvivl om hvad kvinder egentlig er værd ifølge bibelen.
Sådan noget burde man bare ikke kunne komme i tvivl om, når religionen kalder sig selv for den sande, evige, kærlige og retfærdige religion. Der er ikke megen evighed i Timotæus-brevenes reglementer, for at nævne et enkelt eksempel. Jeg behøver ikke have ret i dette argument, for det er ikke noget jeg selv tror på sandheden af. Mit kvindesyn er markant anderledes og afhænger ikke af noget der står i bibelen. Jeg ville, i al ydmyghed, bare sætte en finger på nogle afvigende beskeder, ikke overbevise jer om, at det er det I bør tro.
Citat: Men jeg synes ikke at man heraf kan konkludere, at der er tale om blot at lade folk i stikken.
Måske ikke... det var bare en undertone jeg fangede i sammenhæng med Jesus' udsagn om at forlade alt og følge ham. "Alt" inkluderer jo tydeligvis også mennesker, så der er ikke langt fra A til B i mit hoved.
Citat: Håber det jeg skriver giver mening. Jeg kan blot gentage at det er sådan jeg i skrivende stund forstår teksten, og mener den kan forstås. Men som det også tydeligt fremgår har jeg også et par ubesvarede spørgsmål. Dog vil jeg ikke heraf konkludere at der er tale om diskrimination.
Diskriminerende eller ej, så er det andre standarder end den moderne kvindekamp sætter. Altså må der have været noget kvinderne var utilfredse med, og man er vel ikke utilfreds med "status quo", medmindre man er begærlig og/eller urimelig (det er selvfølgelig ikke udelukket af de kære kvinder bag rødstrømper, suffragettes osv. er det, men det er nu ikke mit indtryk generelt). Det er lige så meget samfundets inddeling i køn - der i øvrigt også findes i mange andre kulturer end den kristne/europæiske - som det er et bibelsk syn. Det betyder som sagt ikke noget for mig personligt, for jeg ser ikke fortidens kvindesyn som retfærdigt, uanset dets ophav. Kort sagt, så ser jeg samfundets og religionens kvindesyn som to alen af samme stykke - og tilstandene er endnu ikke helt tilfredsstillende på det punkt.
Det kan måske forklare lidt hvis jeg gør opmærksom på, at jeg er objektivist og derfor ikke baserer mine domme over fx kvindesynet på hvad jeg selv føler desangående, men derimod hvad idealet ifølge begrebet indebærer. Ligestilling for mig er kompromisløs, når det gælder noget så håndgribeligt som kønnenes plads indbyrdes. De værdier jeg identificerer mig med siger ikke noget om fysiske forudsætninger osv., de forholder sig udelukkende til sindets forudsætninger og dets mulighed for udvikling. Det er mit alfa og omega...
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#65659 - 29/06/2006 13:15
|
Bruger
|
Citat: Om kvinden skal underordne sig manden? Ja. Om manden skal elske kvinden som sit eget legeme og behandle hende med mildhed (som der også står i bibelen)? Ja.
Ud fra ovennævnte kriterier ser jeg ikke noget problem i at have bibelen som rettesnor hverken i teori eller praksis - problemet ligger vist bare i at mange kløjs i ordet "underordne" og aldrig kommer videre til det væsentlige: Kærligheden.
Problemet er nok for mig, at en sætning med kærlighed ikke også kan have ordet underordne i sig, hvis den skal give mening.
Det er klart, at et par som elsker hinanden som udgangspunkt vil hinanden det bedste. Og jeg tror da heller ikke, at din mand vil udnytte sin stilling i jeres forhold. Problemet er bare, at man kan aldrig vide det. Derfor er det urimeligt og unødvendigt at have sådan en regel. I en situation hvor i ikke er enige – så bestemmer han. Også selvom du har de bedste argumenter. Og du skal så underordne dig. Det er en nedvurdering af din stilling i forholdet og derved diskriminerende.
Citat: Det er jeg da ked af hvis jeg gør, for det var ikke min mening. Hvor i bibelen gør Jesus noget som er i mod-strid med, hvad han prædiker?
Det ved jeg ikke. Jeg er ikke særlig bibelkyndig.
Jeg tolkede dit udsagn:
Citat: Derudover kan vi jo se på hvordan Jesus omgikkes kvinder, han var temmelig langt forud for sin tid. At Kirken op gennem tiden har lavet nogle gevaldige brølere mht kvinders status burde jo ikke gå ud over Jesus...
på den måde, at Jesus nogen gange gjorde tingene anderledes, end der blev skrevet i biblen. Det er min fejl hvis jeg har fejltolket dig her.
Kristian
|
|
Til toppen
|
|
|
#65660 - 29/06/2006 14:43
|
Bruger
|
Hej Kristian, Jeg vil lige starte fra bunden med dit svar - for vi gik vist lidt galt af hinanden: Citat: Dig: Jeg tolkede dit udsagn:
Mig: Citat: Derudover kan vi jo se på hvordan Jesus omgikkes kvinder, han var temmelig langt forud for sin tid. At Kirken op gennem tiden har lavet nogle gevaldige brølere mht kvinders status burde jo ikke gå ud over Jesus...
Dig:på den måde, at Jesus nogen gange gjorde tingene anderledes, end der blev skrevet i biblen. Det er min fejl hvis jeg har fejltolket dig her.
Jeg er helt med på hvad du mener, men håber jeg kan få forklaret mig ordentligt. Det jeg tænker er, at vi ingen steder fra Jesus mund eller i bibelen for den sags skyld, bliver opfordret til at brænde hekse, undertrykke kvinder, forfølge anderledes troende, brænde abortklinikker ned og andre ting som kristne op gennem tiden har gjort - med det argument, at de altså havde fået lov af Gud...
Min pointe var, at vi skal leve som vi lærer af Jesus - og hvordan lærer jeg af ham? Ved at læse i bibelen.
Bom bom. Mere pointe kan jeg vist ikke vride ud af den... Er det stadig skævt og uforståeligt så sig til 
Til den første del af dit indlæg: Citat: Problemet er nok for mig, at en sætning med kærlighed ikke også kan have ordet underordne i sig, hvis den skal give mening.
Det er bare tanker det her, men... Jeg tror ikke kærligheden lever længe, hvis ikke begge parter er parate til at underordne sig under hinanden. Kærlighed handler om at sætte en anden lige så højt som mig selv. Bibelen nævner selv at manden er intet uden kvinden og kvinden intet uden manden - og overfor Gud er de lige!
Citat: I en situation hvor i ikke er enige – så bestemmer han. Også selvom du har de bedste argumenter. Og du skal så underordne dig. Det er en nedvurdering af din stilling i forholdet og derved diskriminerende.
Vel gør han ej. Ikke, hvis han har læst sin bibel ordentligt i hvert fald. Hvis han underkender mine bedre argumenter og sætter sin egen vilje før min - bare for at få ret - så bryder han den befaling fra Gud, som siger at han skal elske mig og sætte mig lige så højt som sig selv... (Det står der pudsigt også en del om i bibelen!).
Jamen, hvornår i alverden skal jeg så underordne mig? For det SKAL jeg da når det står i bibelen...? Eller hvad? Tja - jeg tænker en situation hvor ingen af os ved hvad vi skal gøre - vi er løbet tør for gode argumenter ,men der MÅ træffes en beslutning - her er det hans ansvar at få det gjort, og mit ansvar at bakke op og acceptere den beslutning.
Bemærkningerne om underordning er altså, som jeg læser bibelen i sin helhed, IKKE et Green-card som giver en ægtemand lov til at opføre sig som han vil og hans kone ordre til at makke ret og gøre som der bliver sagt. Han kan ikke påbegåbe sit ét bibelsk princip (jeg skal underordne mig) og lade et andet ligge (han skal elske og ære mig) - det må fungere sammen. Og så tror jeg faktisk ikke vi kommer ud i de scenarier du bekskriver ovenfor...
Kan du følge mig lidt af vejen her? Uden kærligheden var underordningsprincippet farligt og undertrykkende ja. Med kærlighed, ser jeg det som en sikkerhedsventil mod uløselige situationer der meget sjældent bruges i praksis.
Mvh Annie
|
|
Til toppen
|
|
|
#65661 - 29/06/2006 16:13
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Claus Due. Der var også gifte kvinder, der fulgte Jesus. Fx. Johanna, Kuzas hustru i Luk. 8,3. Der står også noget om at forlade sin far og mor for at følge Jesus. Det har ikke noget med urenhed at gøre. Det har det heller ikke, at Maria Magdalene fik at vide, at hun ikke måtte holde Jesus tilbage, mens Thomas fik lov at røre. Thomas fik lov at se og røre pga. sin tvivl eller vantro. Jeg ved ikke nøjagtig, hvorfor Maria fik den besked, men hun genkendte ham jo og troede, da han sagde hendes navn og stillede ikke krav om at se sår mv. Eller hun har simpelthen haft et ønske om at holde på ham, så han skulle blive hos dem altid i sin legemlige skikkelse. Der står intet om, at det var fordi, hun var uren. Hvis det var derfor, hvorfor mon han så overhovedet viste sig for hende som den første? Det tyder da slet ikke på det. Jeg synes snarere, det viser, hvor højt Jesus satte kvinderne - der dengang ellers slet ikke gjaldt som vidner! Maria skulle renses efter fødslen, fordi Moseloven stadig gjaldt og ikke var ophævet. Der var i øvrigt renhedsforskrifter for både mænd og kvinder. Så det var ikke kun for kvinder. Men hvis du lægger mærke til det, gør Jesus mange steder i evangelierne op med renhedsforskrifterne. Også mht. fx. mad. Men hvis kvinder i kristen tankegang skulle være særligt urene, stemmer det ikke med, at Jesus lader en prostitueret røre ved sig (Luk. 7,36-39) - hvilket farisæeren i øvrigt så skævt til - eller med hans samtale med den samaritanske kvinde (Joh. 4), eller hans helbredelse af en kvinde med blødninger. (Matt. 9, 20-22.) Han bebrejder hende ikke, men siger: Vær frimodig, datter, din tro har frelst dig. Den samaritanske kvinde fortalte i øvrigt sine landsmænd om Jesus. Og han stoppede hende ikke. Så han var ikke så snæversynet, som du tror.  Videre kan nævnes profetinden Anna i templet, som trådte til ved Jesu fremstilling i templet og fortalte om ham til alle, der ventede Jerusalems forløsning. Luk. 2, 36-38.) Det virker ikke "mandskontrolleret". At mænd og kvinder har forskellige opgaver i kirken, har heller ikke noget med "mandskontrol" at gøre. Hvor står der, at en enke ikke må føle glæde, eller at man skal lade hende sulte?? Og hvordan forstår du det, når der står " din mand"? Er manden så også kvindens ejendom? Mvh. Anne.
Ændret af AnnePande (29/06/2006 16:18)
|
|
Til toppen
|
|
|
#65663 - 29/06/2006 16:36
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej igen Claus. Nå, nu har jeg set det (jeg må hellere læse hele tråden en anden gang, inden jeg farer i tastaturet  ) Nu er Bibelen jo ikke skrevet på engelsk oprindeligt, så de forskellige meninger af "desolate" kan vi ikke bruge til noget. Men her må det betyde "forladt", ligesom at "de virkelig står alene". Ikke noget med sorg eller bedrøvelse eller humør på anden vis. Mvh. Anne.
|
|
Til toppen
|
|
|
#65664 - 29/06/2006 20:50
|
Bruger
|
Hej Anne, Jeg vil lige tillade mig at vente til i morgen med dit første indlæg - men lige angående det her "desolate" - det kunne være meget interessant at få lidt baggrund i form af originalteksten til hjælps. Det kunne afgøre det rimelig hurtigt.  Mit problem var jo først og fremmest de mange følelsesbeskrivende ladninger der er i ordet "desolate". Men engelsk er selvfølgelig et lidt yngre sprog...
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#65666 - 02/07/2006 07:53
|
Bruger
|
Citat: Jeg vil lige starte fra bunden med dit svar - for vi gik vist lidt galt af hinanden
Det tror jeg, men jeg er med nu 
Citat: Det er bare tanker det her, men... Jeg tror ikke kærligheden lever længe, hvis ikke begge parter er parate til at underordne sig under hinanden. Kærlighed handler om at sætte en anden lige så højt som mig selv. Bibelen nævner selv at manden er intet uden kvinden og kvinden intet uden manden - og overfor Gud er de lige!
Det kan godt være, at det bare er en strid om ord, men jeg vil mene, at kærligheden ikke lever længe hvis begge parter ikke er parate til at indordne sig. Altså acceptere at et forhold ikke kan eksistere på den enes præmisser, men at man må lave kompromisser hen ad vejen.
Citat: Vel gør han ej. Ikke, hvis han har læst sin bibel ordentligt i hvert fald. Hvis han underkender mine bedre argumenter og sætter sin egen vilje før min - bare for at få ret - så bryder han den befaling fra Gud, som siger at han skal elske mig og sætte mig lige så højt som sig selv... (Det står der pudsigt også en del om i bibelen!).
Hele min pointe ligger her: Det er klart at hvis alle gør som de skal, og følger reglerne så er der aldrig nogen problemer. Hvis det bedste argument altid vinder er der ikke nogen problemer. Der hvor det går galt er hvis en person Citat: (…) underkender mine bedre argumenter og sætter sin egen vilje før min - bare for at få ret - så bryder han den befaling fra Gud, som siger at han skal elske mig og sætte mig lige så højt som sig selv (…)
Derfor er det er en unødvendig regel, som kun tjener til at sætte kvinder lavere end mænd. Den er unødvendig fordi:
1. Hvis alle er søde og rare ved hinanden så vil reglen aldrig skulle bruges. 2. Hvis man ikke er sød og rar, så kan reglen bruges til at påtvinge andre (sin kone) sin velje
Det er jo bedre, hvis reglen bare er at man skal være søde og rare ved hinanden, og man skal ikke acceptere at blive krænket.
Når du skriver som du gør:
Citat: Bemærkningerne om underordning er altså, som jeg læser bibelen i sin helhed, IKKE et Green-card som giver en ægtemand lov til at opføre sig som han vil og hans kone ordre til at makke ret og gøre som der bliver sagt. Han kan ikke påbegåbe sit ét bibelsk princip (jeg skal underordne mig) og lade et andet ligge (han skal elske og ære mig) - det må fungere sammen.
så er der jo ikke meget man kan sige til det. Det med at ”læse bibelen i sin helhed” og tolke på tingene er jo subjektivt.
Jeg spørger bare mig selv, hvorfor det er blevet gjort så indviklet (når man bare kunne have nøjes med at skrive: ”Manden og kvinden skal være søde ved hinanden og respektere hinanden”) hvis det ikke var fordi, det var meningen at der skulle være forskel på mænd og kvinder (med hensyn til respekt, rettigheder osv.)?
Mvh Kristian
|
|
Til toppen
|
|
|
#65667 - 02/07/2006 19:10
|
Bruger
|
Hej Anne, Hmmm - jeg skrev et svar på dette tidligere, mener jeg. Men det er væk nu? Det jeg skrev var i sin enkelhed "tak for afklaringen og anstrengelsen". Det gav et for mig brugbart resultat, og jeg stoler på dig i det du refererer. 
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#65668 - 02/07/2006 19:35
|
Bruger
|
Hej Anne, Citat: Der var også gifte kvinder, der fulgte Jesus. Fx. Johanna, Kuzas hustru i Luk. 8,3. Der står også noget om at forlade sin far og mor for at følge Jesus. Det har ikke noget med urenhed at gøre.
Det er heller ikke urenhed, der er min anke mod ideen om at forlade alt for at følge Jesus. Det er selve adskillelsen af en mand/kvinde fra dennes ejendele eller familie - eller begge dele - jeg ikke kan acceptere. Det ser jeg som en grundlæggende ukærlig handling, uanset om den motiveres af kærlighed mod et andet objekt end familien. Den eneste undtagelse jeg lige kan sætte en finger på er, når det er mere kærligt for manden eller kvinden at forlade familien end det er at blive. Hvilket eksempelvis kan gøre sig gældende for folk, der misbruger sine børn på den ene eller anden måde og hverken agter eller evner at lave om på det.
Men altså ikke for ellers normalt fungerende mennesker. Der mener jeg ikke det er en etisk korrekt handling.
Citat: Det har det heller ikke, at Maria Magdalene fik at vide, at hun ikke måtte holde Jesus tilbage, mens Thomas fik lov at røre. Thomas fik lov at se og røre pga. sin tvivl eller vantro. Jeg ved ikke nøjagtig, hvorfor Maria fik den besked, men hun genkendte ham jo og troede, da han sagde hendes navn og stillede ikke krav om at se sår mv. Eller hun har simpelthen haft et ønske om at holde på ham, så han skulle blive hos dem altid i sin legemlige skikkelse.
Den sidste forklaring er den, jeg bedst kan lide. Hvis det stadig handlede om tvivl eller vantro forstår jeg nemlig ikke, hvorfor det ikke kun var Thomas, men alle de tilstedeværende apostle, der af Jesus blev opfordret til at røre. Tvivlede de alle sammen - mere end Maria Magdalene?
Men som sagt, den sidste forklaring er den mest tilfredsstillende rent logisk. Men hvis ønsket om at beholde Jesus var der også før hun eventuelt måtte røre, så forstår jeg ikke hvorfor det skulle gøre hverken fra eller til, om hun omfavnede Jesus eller vaskede hans fødder (hvilket jeg mener at kunne huske, hun ville). Det nager stadig lidt.
Citat: Der står intet om, at det var fordi, hun var uren. Hvis det var derfor, hvorfor mon han så overhovedet viste sig for hende som den første? Det tyder da slet ikke på det. Jeg synes snarere, det viser, hvor højt Jesus satte kvinderne - der dengang ellers slet ikke gjaldt som vidner!
Så meget læser jeg nu ikke i det, at Jesus ligefrem udvalgte sit første vidne, og at det skulle være et bevidst valg, at det blev en kvinde. Meget tyder for mig på, at Jesus ikke efter opstandelsen bare kunne forsvinde og dukke op igen på kommando...
Citat: Maria skulle renses efter fødslen, fordi Moseloven stadig gjaldt og ikke var ophævet. Der var i øvrigt renhedsforskrifter for både mænd og kvinder. Så det var ikke kun for kvinder.
Selv efter at have født en frelser - og være bevidst om, at have født en frelser? Det var dét, der oprindeligt lød lidt underligt. Gjorde Jesus-fødslen Maria uren... kom Jesus til på en uren måde... gjorde Jesus-barnet Maria uren... eller var hun det måske i forvejen?
Det fortæller mig jo, at ifølge bibelen var Jesus ren, men hans fødsel var uren på den ene eller den anden måde. Hvis vi skal tro bibelen er der jo ikke engang et samleje til grund for graviditeten...
Citat: Den samaritanske kvinde fortalte i øvrigt sine landsmænd om Jesus. Og han stoppede hende ikke. Så han var ikke så snæversynet, som du tror.
Jesus er måske ikke personligt, men han er symbolet på en totalitær religion, der kræver at være den eneste sandhed - også mod fx jøderne, som man har nogle af sine skrifter fra. Og en religion, som ser ud som den gør idag på baggrund af, hvem der overlevede de interne magt- og dødskampe, der gjorde at de første kristne bekrigede hinanden og brændte bøger.
Dette er topmålet af snæversyn. Jeg tror ikke jeg kan komme på noget, der er mere snæversynet end at slå ihjel og brænde bøger; og dette er kristendommens barndomshistorie - og tilmed noget, man åbenbart er nået frem til at gøre på baggrund af skrifterne. Grunden til at man brændte andres skrifter (og troende) var jo, at deres skrifter var afvigende fra dem man selv havde.
Citat: Og hvordan forstår du det, når der står " din mand"? Er manden så også kvindens ejendom?
Er Gud din egendom, hvis han er "din gud"? Selvfølgelig ikke. Og det andet sted jeg brugte som argument indeholdt Palus' formaninger til menigheden om kvinder. Det var slet ikke til at tage fejl af, sådan som det var formuleret - så jeg hæftede mig altså ikke kun ved ét enkelt ord i den sammenhæng.
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#65669 - 03/07/2006 09:08
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Claus. Jo jeg tror det svar forsvandt. Men selv tak. Og jeg stoler så for min del på ordbogen.  Mht. dit andet indlæg vil jeg se på det senere, da jeg har lidt travlt for tiden. Mvh. Anne.
|
|
Til toppen
|
|
|
#65670 - 06/07/2006 18:01
|
Bruger
|
Hej Kristian, Undskyld ventetiden, der var pludselig ikke mere ferie og dermed også mindre tid tilbage... Citat: Det kan godt være, at det bare er en strid om ord, men jeg vil mene, at kærligheden ikke lever længe hvis begge parter ikke er parate til at indordne sig.
Det kan jeg kun give dig ret i. Hug en hæl og klip en tå - jeg er selv lige blevet gift, det er i sandhed et studie i kompromis og indordning  Men... Nu påstår bibelen altså at manden er kvindens hovede, på samme måde som Kristus er kKirkens - og det er jeg nødt til at forholde mig til og tænke over hvad betyder. Citat: 1. Hvis alle er søde og rare ved hinanden så vil reglen aldrig skulle bruges. 2. Hvis man ikke er sød og rar, så kan reglen bruges til at påtvinge andre (sin kone) sin velje
Du skærer ind til benet her - skarpt set. til 1.eren: Men alle jo er ikke søde og rare... Ergo har jeg brug for at blive mindet om at jeg skal respektere min mand, og han skal respektere mig. Bibelen minder os om begge dele - den kalder det bare noget andet. Til 2.eren, Ja - lige som alle de andre påbud og henvisninger i bibelen som f.eks budet om at vende den anden kind til... Alt godt kan misbruges hvis man vil.
Jeg har en lille privat tese omkring det her. Læs med, hvis du har lyst. Jeg er ikke helt færdig med at tænke den igennem, men noget af det giver måske mening.
Det er vist ikke nogen hemmelighed, at mænd og kvinder er forskellige, både fysisk og psykisk. Hvis jeg læser lidt "parlitteratur" som feks den klassiske "Mænd er fra Mars, Kvinder fra Venus" kan jeg læse at det i et parforhold er helt forskellige ting de to parter har brug for.
Mænd har bl.a brug for: At der er brug for ham, At hans kone stoler på at han kan håndtere problemer, at han får lov at være sig selv og alene, at blive accepteret som han er.
Kvinder har bl.a brug for: Tryghed, At få at vide at hun er accepteret som hun er, at føle sig set og anerkendt.
Jeg synes egentlig det passer ok ind i bibelens billede af en familie - hvor manden får lov at være overhovede, ganske enkelt fordi det ligger til hans natur - og kvinden får lov at blive elsket og passet op, hun får den tryghed hun gerne vil have. Underordnet - ja. Undertrykt - nej.
Min tese er cirka lige så stereotyp som de fleste samlivsbøger, jeg ved det godt! Men skinner pointen igennem?
At det ikke passer så godt ind i vores moderne kultur, hm... Jeg går ind for ligeret ja - men jeg ved snart ikke med ligestilling... Jeg kan ikke se mig selv som værnepligtig! 
Nu ved jeg ikke om jeg tabte tråden undervejs. Jeg er glad for, at du bliver ved med at spørge, for jeg er sandelig blevet klogere at at få lov at tænke lidt undervejs... Af og til er det rart at få lov til selv at formulere, hvorfor man egentlig mener som man gør - Så tak for det 
Mvh
|
|
Til toppen
|
|
|
#65671 - 06/07/2006 21:49
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Claus, jeg vil lige spørge, hvad du lægger i ordet "ligestilling"? Hvis det betyder noget med, at der fx. bør være lige mange m og k i forskellige jobs, at forskellene mellem kvinder og mænd så vidt muligt skal nivelleres, at kvinder fx. bør indkaldes til militæret på lige fod med mænd osv., så er jeg ikke enig. Men hvis du mener lige værdighed, så er jeg helt klart enig med dig ... Da min søn var lille, gjorde hans forældre sig umage for tilbyde såvel pige- som drengelegetøj for netop ikke at påvirke .. og en overgang foretrak han helt klart dukkerne. Han puslede dog ikke om dem, men pillede dem systematisk i stykker for at finde ud af, hvad der var indeni ..  Men ok, véd det godt, ikke nok at lave statistik på, slet ikke ... kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#65672 - 06/07/2006 22:15
|
Bruger
|
Hej Claus - så er jeg tilbage. Citat: Det var bare det, jeg ville frem til. Bibelen siger, at det er vigtigt at følge Jesus, selvom det betyder, at man forlader hus, børn, brødre og kone. Jeg synes det er uansvarligt, egoistisk (på den dårlige måde) og ukærligt - men det bliver vi nok aldrig enige om.
Det kan godt være der er et par ting vi ikke bliver enige om ang. dette emne (og sikkert også et par andre ting....). Men jeg tror ikke Jesus mener at forlade absolut, så man ikke har noget med kone og børn at gøre. Derimod er det at give afkald, lidt ligesom når nogle har et job som f.eks. langturschauffør eller sømand (dog uden lige så favorable fri-ordninger som vi kender til i dag).
Citat: Jeg mente bare, at da bibelen er et sammensat og redigeret værk, er det muligt holdningen til kvinder (som jeg læser den) er en oprindelig mening - det, der klart og tydeligt modviser holdningen kan være udeladt af hensyn til konsistens eller andet. Tilmed bekrigede kristne menigheder hinanden i starten og brændte bøger (hvor ignorant! føj! - beklager, men bogbrændere er de værste mennesker...) der indeholdt andre menigheders foretrukne skrifter. Og hvad er der så tilbage...
Jeg tror ikke der er blevet redigeret under kanoniseringen. Og bogafbrænding? Også nej-tak fra min side.
Citat: Måske, men som sagt er "thi" en begrundelse, så Jesus bruger jo opstandelsen som begrundelse for, at Maria ikke må røre. Og hvis vi antager, at der var 12 apostle, der så og rørte Jesus bagefter, er status 12:1 - hvor kun den ene er en kvinde. Det er en mistænkelig fordeling. Næsten mirakuløst, hvis den er tilfældig.
Jeg fandt på nettet (her) et forsvar for at det bør oversættes "do not cling to me", altså lidt tilsvarende den danske. Men det må de græsk-kyndige jo udrede for os. I så fald vil følgende tolkning være mulig: Jesus har et mål: Han skal til Faderen. Inden da er der nogle ting der skal ordnes, så han skal videre. Det er faktisk et hovedformål at Jesus skal til Faderen, for der skal han repræsentere os syndere (1. Johs. 2,1-2, se også Joh 16,10).
Forøvrigt kunne jeg ikke lige lade være med at regne lidt på det du skrev. Hvis vi nu endelig skal antage at Jesu handlinger i så henseende er en binomialfordelt stokastisk variabel, hvilket jeg tvivler på Resultatet bliver i så fald at sandsynligheden for at han rørte alle 11 disciple (Judas var der jo ikke længere) men netop ikke Maria, med en maksimaliserende sandsynlighedsparameter, bliver lige godt 3%. Om det så er nærmest mirakuløst vil jeg ikke vurdere.
Citat: Svaret på 2) vil ikke nødvendigvis være subjektivt. Der er ganske stor enighed om, hvad diskrimination er, så det er ikke op til den enkelte at bedømme. Medmindre man ikke kan stole på det, der står i bibelen, og det har jeg også ment længe. Oversættelsen, især 1992-udgaven, er markant forskellig fra de tidligere, og ikke blot i nogle synonymer eller ordstillinger, men i helt centrale ord og vendinger.
Jeg tror virkelig man kan fjerne meget af det stødende i oversættelsen... det er jeg egentlig ikke i tvivl om.
Ok. Hvad er diskrimination? Hvad angår 1992-oversættelsen deler jeg din skepsis. Jeg har dog ikke set så meget på det du netop beskriver der, men det lyder ikke usandsynligt.
Citat: Kvinders stilling i samfundet, der netop gør dem svage, er bare én af mange komponenter i chauvanismen. Det var helt naturligt på den tid, men min oprindelige pointe var netop også, at dette oldtids-kvindesyn kolliderer kraftigt med moderne kvindekamp og ligestillings-idealer. For eksempel ved regler om påklædning så sent i kronologien som ved Paulus.
Skyd skylden på samfundet De bliver ikke gjort svage, de var rent faktisk svage mht. selvforsørgelse. Kristendommen prædiker ikke en bestemt samfundsstruktur. I det hele taget burde du nok blive en del mere forarget over Bibelens accept af slaveri som en del af samfundsordenen. Men Bibelen påbyder aldrig slaveri. Politik og kristendom: Ikke adskilles, ikke sammenblandes! Og jo, det kolliderer nok med moderne ligestillingsidealer, det Bibelen her udtrykker.
Citat: ...bare denne lærdom er om den samme Gud som manden tror på. Det er en ret betydelig betingelse, men det hænger rigtigt nok også mere sammen med kravet om absolut sandhed i kristendom, end det hænger sammen med mandens magt over kvinden i bibelen.
Læs gerne brevet igen. Bemærk hvordan ord som lære, lærdom og lærer benyttes. Konteksten er ind i en menighedssammenhæng. Der er altså ikke tale om trostvang for kvinder. Men en ordning for de kvinder hvis mænd også er en del af menigheden. Man kan sige at beskrivelsen af det gode forhold mellem mand og kvinde er universelt, da det er begrundet med skaberordningen. Men dets applicering til menigheden betyder så, at en kvinde ikke må optræde som lærer. Dette må så bare ikke føres tilbage på det universelle niveau, da læren jo netop er et internt menighedsanliggende. Men jo, tilslutter man sig menigheden, forventes også at man er tro mod menighedens budskab og formål, heriblandt tjenestedelingen mellem mand og kvinde. Hvad angår det at leve alene tilslutter jeg mig Annes fine udredning (det var jo vand på min mølle )
Citat: Det er min opfattelse, at man dengang mente, at man giftede sig for hele livet. Paulus har måske ændret på den opfattelse, så vidt jeg kan læse af 1992-oversættelsen...
Jeg tror såmænd ikke Paulus ændrede så meget på den klassiske forståelse. Ifølge GT er det i hvert helt oplagt at man må gifte sig igen efter ægtefællens død.
Citat: Men hvis man ikke gifter sig for hele livet er der jo ikke noget problem. Så er det bare enkens "egen skyld", hvis hendes mand dør før hun når at opfylde kravene til understøttelse og ikke kan finde en ny mand. Jeg er ikke uenig i, at der bør være en skelnen mellem fortjent og ufortjent, også hvad angår enker (og enkemænd) - men denne skelnen er arkaisk, og - mener jeg - ikke længere relevant på nogen som helst måde. Det eneste det tilføjer nu er muligheden for, at ateister som jeg kan komme i begrundet tvivl om hvad kvinder egentlig er værd ifølge bibelen.
Jeg mener heller ikke at denne vejledning direkte bør overføres på menighedslivet i dag. Det gør teksten heller ikke krav på, sådan som jeg forstår den. At noget kan anfægte og føre til tvivl i første omgang er ikke ukendt. Men tingene bør læses i sammenhæng. Lige nu prøver jeg så - efter bedste evne - at fjerne det du mener gør tvivlen "begrundet".
Citat: Sådan noget burde man bare ikke kunne komme i tvivl om, når religionen kalder sig selv for den sande, evige, kærlige og retfærdige religion. Der er ikke megen evighed i Timotæus-brevenes reglementer, for at nævne et enkelt eksempel. Jeg behøver ikke have ret i dette argument, for det er ikke noget jeg selv tror på sandheden af. Mit kvindesyn er markant anderledes og afhænger ikke af noget der står i bibelen. Jeg ville, i al ydmyghed, bare sætte en finger på nogle afvigende beskeder, ikke overbevise jer om, at det er det I bør tro.
Man kan komme i tvivl om meget. Men det kan også skyldes én selv (tag det ikke for personligt). Der ER nemlig ikke så meget direkte evighed i denne vejledning, og det er faktisk en væsentlig pointe. Der er tale om en vejledning i en konkret jordisk orden. Ægteskabet i det hele taget er jo en jordisk foranstaltning. Derfor bør vi også have evighedsperspektivet med når vi læser dette. Det gør tingene noget lettere. Over for Herren er mænd og kvinder lige, og mænd og kvinder har i det hele taget lige værd. Men dejligt nok at du vil gå ind i en diskussion, selvom du har et helt andet udgangspunkt. Tak for det.
Citat: Diskriminerende eller ej, så er det andre standarder end den moderne kvindekamp sætter. Altså må der have været noget kvinderne var utilfredse med, og man er vel ikke utilfreds med "status quo", medmindre man er begærlig og/eller urimelig (det er selvfølgelig ikke udelukket af de kære kvinder bag rødstrømper, suffragettes osv. er det, men det er nu ikke mit indtryk generelt). Det er lige så meget samfundets inddeling i køn - der i øvrigt også findes i mange andre kulturer end den kristne/europæiske - som det er et bibelsk syn. Det betyder som sagt ikke noget for mig personligt, for jeg ser ikke fortidens kvindesyn som retfærdigt, uanset dets ophav. Kort sagt, så ser jeg samfundets og religionens kvindesyn som to alen af samme stykke - og tilstandene er endnu ikke helt tilfredsstillende på det punkt.
Kristendommen prædiker, som tidligere nævnt, ikke specifikt samfundssystem. Hvad angår kvindekampen, ja så er det jo et vidt begreb. Nogle ting kan næppe forenes med Bibelens vejledning, her tænker jeg særligt på seksualområdet og oprøret mod ægteskabets orden. Andre aspekter er ganske fornuftige (personligt politisk (altså med den anden kasket på ) tænker jeg her f.eks. på ligeløn). Men ellers bliver det en politisk diskussion, så det må blive i en ny tråd.
Og jo, vi har nok lidt forskellige indfaldsvinkler. Skyd gerne igen, hvis du mener, noget af det, jeg skriver, ikke giver mening.
Mvh. Mads
|
|
Til toppen
|
|
|
#65673 - 08/07/2006 10:37
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Claus.
Jeg tror ikke, at Jesus med sit kald til efterfølgelse opfordrede til at negligere sin familie på en måde, så den kom i nød. Et sted bebrejder han farisæerne for at forsvare, at man kunne undlade at støtte sine forældre økonomisk, hvis bare man gav de penge, de skulle have haft, i tempelgave. Mark. 7, 9-13. I lyset af dette mener jeg, det må være rigtigt at sige, at der ikke var tale om opfordring til svigt og uansvarlighed her. Snarere et spørgsmål om prioritering af noget, som måske betyder afkald her og nu, men på længere sigt er det bedste og til velsignelse for alle. Endelig var der jo også i disciplenes tilfælde tale om en tidsbegrænset situation, så længe Jesus gik på jorden. Det er interessant, at Paulus skriver i 1.Kor. 9,5, at de andre apostle havde deres hustruer med rundt på deres rejser. Det kunne godt tyde på det med det tidsbegrænsede. Hvis Jesus lover sine efterfølgere, at de skal få det mangefold igen, som de har givet afkald på for hans skyld, tror jeg vi kan regne med, at det ikke i mindre grad gjaldt dem, der måtte undvære en af deres kære et stykke tid. De blev ikke ladt i stikken. Jesus sagde også i Bjergprædikenen: "Søg først Guds rige og hans retfærdighed, så skal alt det andet gives jer i tilgift". Matt. 6,33.
Mht. berøring. Jeg tror, de forskellige har fået forskellige ting at høre alt efter deres situation og behov. I Luk. 24, 36-43 står der, at da Jesus viste sig for disciplene, blev de bange og troede, at det var en ånd. Derfor viser han dem sine sårmærker og siger, at de kan røre ved ham, så de kan være sikre på, at det er ham og ikke en ånd. Og Thomas har åbenbart også haft brug for noget mere håndfast til hjælp i sin tvivl.
Maria tvivler ikke som sådan, hun kan bare ikke kende Jesus. Hun vil gerne finde ham og vide hvor han er. Det er svært at sige med sikkerhed, hvorfor hun ikke må røre ham, eller holde ham tilbage, men uanset hvordan man oversætter det, så kan forklaringen være den, at hun gerne har villet holde på ham og have ham hos sig, så alt kan fortsætte som før. Jesus kan jo se bagom alle motiver og handlinger og ved, hvad folk mener med det, de siger og gør, selv om de måske ikke siger det direkte. Derfor kan man tit se i hans samtaler med folk i evangelierne, at han tilsyneladende svarer folk på noget helt andet, end det, de har spurgt om. Det er lidt et gæt fra min side, indrømmer jeg, men det, jeg synes, virker mest sandsynligt lige nu, selv om det måske ikke er et helt tilfredsstillende svar. Men det har i hvert fald ikke noget med hendes kvindelighed eller med urenhed at gøre.
Men Maria ser nu heller ikke ud til at være ked af den melding. Hun går derimod glad hen til disciplene og fortæller, hvad hun har set og hørt.
Jeg skal vende tilbage senere med et svar på resten af dit indlæg, men måske går der et par dage.
Mvh. Anne.
|
|
Til toppen
|
|
|
#65674 - 08/07/2006 21:28
|
Bruger
|
Citat: Til 2.eren, Ja - lige som alle de andre påbud og henvisninger i bibelen som f.eks. budet om at vende den anden kind til... Alt godt kan misbruges hvis man vil.
Ja, det kan man sige. Men det kan det jo kun, fordi det strider mod ”sund fornuft”.
Altså f.eks.: jeg skal vende den anden kind til – det kan dem der hader mig misbruge til at skade mig, for (hvis jeg følger reglen) gør jeg jo ikke noget igen.
På samme måde kan din mand kun misbruge sin status som overhoved, hvis han ved, at du vil følge reglerne og gøre hvad han siger selvom det ikke giver nogen mening. Man kan selvfølgelig sagtens lave en hvilken som helst arbejdsfordeling (f.eks. du styrer økonomien, jeg styrer huset), men indbygget i sådan en fordeling er selvfølgelig en mulighed for at sige fra, hvis modpartens beslutninger er helt hen i vejret (f.eks. nu går jeg ned og sætter alle vores penge på rød). Det kan man ikke hvis man sætter den ene part til at have den absolutte magt.
Disse ting handler om, at det kan være svært at efterleve reglerne i biblen i sit liv. (Min holdning er at det er bedre at tænke selv, end leve efter nogle sådanne) Og min interesse, kommer af, at jeg heller ikke tror at kristne rent faktisk lever efter reglerne, som de står direkte, og vil derfor gerne høre hvordan de praktisk bliver administreret hos den enkelte. Nu må du jo rette mig hvis jeg tager fejl, men jeg tror, at du ville sætte dig imod, hvis din mand foreslog noget du mente var langt ude. Så som at sætte alle jeres penge på rød eller konvertere jeres børn til Islam.
Citat: Nu ved jeg ikke om jeg tabte tråden undervejs. Jeg er glad for, at du bliver ved med at spørge, for jeg er sandelig blevet klogere at at få lov at tænke lidt undervejs... Af og til er det rart at få lov til selv at formulere, hvorfor man egentlig mener som man gør - Så tak for det 
Ja, det er fantastisk.
Jeg tror også at der er grundlæggende forskelle på mænd og kvinder – som det er vigtigt at holde sig for øje hvis man vil undgå store og unødvendige problemer. Jeg hørte det beskrevet godt i et radioprogram som også hed nogen i retning af ”Mænd er fra Mars, Kvinder fra Venus". Om pointen er den samme som i bogen ved jeg ikke. Historien kort er: Mændene (med deres karakteristika) sidder på Mars og ser kvinderne (med deres karakteristika) på Venus. De forelsker sig og tager derover. De lever godt sammen trods deres forskelle. De beslutter sig for at tage til jorden for at leve videre. Her får de selektivt hukommelsestab. De glemmer at de kan forventes at være forskellige. Herefter går det galt. For kvinderne tolker mændenes handlinger ud fra deres egen tilgang til verden - og omvendt. Man kan selv forstille sig alle eksemplerne. Pointen er at folk jo godt ved der er forskelle, men ikke gør noget ved det. ”Jeg lærer aldrig at forstå mænd/kvinder” hører man tit. Nej – i hvert fald ikke hvis du ikke prøver at sætte dig ind i, hvordan de tænker, men kun tolker ud fra dig selv!
Så kom der også lidt lommefilosofi fra min side. 
Mvh Kristian
|
|
Til toppen
|
|
|
#65675 - 09/07/2006 20:46
|
Bruger
|
Hej Kristian. Citat: Nu må du jo rette mig hvis jeg tager fejl, men jeg tror, at du ville sætte dig imod, hvis din mand foreslog noget du mente var langt ude. Så som at sætte alle jeres penge på rød eller konvertere jeres børn til Islam.
Selvfølgelig ville jeg det! Men... Hvorfor i alverden skulle han gøre det? Jeg gentager nok bare mig selv nu, men: Gud har givet min mand ansvaret for vores fælles bedste, han har påbudt ham at elske mig som han elsker sig selv - endda højere endnu, og han har tænkt sig, at stille ham til regnskab for det, hvis han misbruger ansvaret, der står f.eks i 1. Pet 3,7:' I mænd skal ligeså være hensynsfulde i samlivet med kvinden som den svagere part, og I skal vise jeres hustruer ære, så sandt de også er medarvinger til livets nådegave, for at jeres bønner ikke skal hindres.
Skader han mig - skader han også sig selv: Sådan bør også mændene elske deres hustruer som deres eget legeme. Den, der elsker sin hustru, elsker sig selv. Ingen hader jo sin egen krop, men nærer og plejer den, som Kristus gør med kirken. (Ef. 5, 28) Min opgave og mit kald er så til gengæld at bakke ham op i den opgave -at være hans medhjælp, hans bedre halvdel, den han altid kan stole på og den som han ved, stoler på ham.
Ingen mennesker er perfekte - manden kan enten svigte og være ligeglad med, eller misbruge det ansvar der følger med hans opgave. Kvinden kan på samme måde svigte sin mand ved ikke at bakke ham op, elller i misforstået hensyn, underdanighed - eller ren og skær dovenskab - undlade at give ham modspil.
Men ovenstående er de rammer som jeg tror Gud har sat op om ægteskabet - jeg tror han har gjort det i kærlighed,fordi han vil os det bedste og kender os bedre end vi kender os selv.
Jep - her fik du lidt mere om "reglerne" - den praktiske administration tror jeg du har ret i, er forskellig fra menneske til menneske, både i tolkning og udlevning. For mennekser er forskellige, sådan er det bare. Men Gud er den samme (siger han i hvert fald) og Hans budskab er også eviggyldigt: Han har skabt mig, han elsker mig, han ønsker fællesskab med mig. Han blev menneske for at råbe mig op, han tog straffen for mine fejltrin og brud på hans ordninger - han leder mig og guider mig, han samler mig op når jeg falder, han er ved siden af mig, selv når jeg hverken føler eller tror det.
Jamen sådan lidt kortere sagt...: Der er mange ting i kristendommen som både er federe og langt mere centrale end det, du kalder regler 
Hermed en opfordring til at tjekke det ud 
Mvh
|
|
Til toppen
|
|
|
#65676 - 09/07/2006 22:04
|
Bruger
|
Citat: Selvfølgelig ville jeg det! Men... Hvorfor i alverden skulle han gøre det?
Det ved jeg ikke, men der kunne være mange grunde til det. Det kunne ske (eller noget andet du ikke brød dig om). Det håber jeg da ikke, for dig eller nogen anden. Men det kunne ske, og det sker - det tror jeg ikke er nogen hemmelighed.
Mennesker er jo ikke perfekte som du skriver, det vil jeg give dig helt ret i. Vi kan alle lave fejl. Men det ville da være trist, hvis kvinderne var tvunget til at følge deres mænd i deres fejl – fordi han er kvindes hoved og familiens overhoved.
Min pointe er, at hvis du alligevel ikke vil følge reglen så er det jo ligegyldigt den er der. Og det er uforståeligt, da den jo strider mod menneskets natur og etik og moral.
At vi skal have tillid, respekt, nære omsorg osv. osv. for den vi elsker, er jo noget vi som mennesker gør og har – det er vores etik og moral så at sige. Ingen har lyst til at være sammen med et dumt svin. Og selvfølgelig vil vi vores kære det allerbedste. Biblen er ingen forudsætning for at have den etik og moral. Men det er jo fint, at der står i biblen, at mænd skal være søde ved deres koner. Det kan jo ikke skade at det står der – vi vidste det bare godt i forvejen som mennesker. Det der kan skade er, hvis man følger reglen om at underordne sig, og derved gør ting som man ikke selv kan stå inde for. Men jeg er glad for at høre, at du ikke er i den sidste kategori.
Citat: Jamen sådan lidt kortere sagt...: Der er mange ting i kristendommen som både er federe og langt mere centrale end det, du kalder regler
Hermed en opfordring til at tjekke det ud
Tak for det. Det er jeg i fuld gang med.
Mvh Kristian
|
|
Til toppen
|
|
|
#65677 - 11/07/2006 11:01
[Re: kristina]
|
Bruger
|
Hej Kristina, Citat: Claus, jeg vil lige spørge, hvad du lægger i ordet "ligestilling"?
Fuldstændig og kompromisløs ligestilling i rettigheder, forpligtelser og muligheder.
Citat: Hvis det betyder noget med, at der fx. bør være lige mange m og k i forskellige jobs, at forskellene mellem kvinder og mænd så vidt muligt skal nivelleres, at kvinder fx. bør indkaldes til militæret på lige fod med mænd osv., så er jeg ikke enig.
Nu snakker jeg jo ikke om milimeterdemokrati mht. kønsfordelingen på eksempelvis smedeværksteder hhv. firmareceptioner. Jeg snakker om mulighederne - visse jobs sætter nogle fysiske begrænsninger. For eksempel for konstruktionsarbejdere, der skal have en vis portion kræfter - men dette udelukker ikke kun mange kvinder, men også mange slappe mænd. Her er der tale om nogle fysiske krav, som jeg selvfølgelig mener man har forskellige forudsætninger for at udfylde, men som ikke desto mindre er kravene ens for begge køn (en bjælke vejer stadig det samme uanset hvem der bærer den); og bestemt af arbejdets natur. Det er dog meget få jobs i Danmark, der ikke kan udfyldes af begge køn på lige fod. Givet, at de har interesse for og lyst til det.
Militæret? Her skal alle kunne indkaldes, også kvinder - styrken er ikke længere en afgørende faktor (udholdenhed er, men der kan kvinder præstere ca. det samme som mænd). Hvis der skal være værnepligt for mænd skal der også for kvinder, og hvis der ikke skal være værnepligt skal hæren stadig være åben for kvinder. Jeg mener i øvrigt ikke der skal være værnepligt. Lige så lidt som der skal være et hjemmeværn eller en stående hær.
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#65678 - 11/07/2006 11:40
|
Bruger
|
Hej Mads, Velkommen tilbage (og undskyld ventetiden)  Citat: Det kan godt være der er et par ting vi ikke bliver enige om ang. dette emne (og sikkert også et par andre ting....). Men jeg tror ikke Jesus mener at forlade absolut, så man ikke har noget med kone og børn at gøre. Derimod er det at give afkald, lidt ligesom når nogle har et job som f.eks. langturschauffør eller sømand (dog uden lige så favorable fri-ordninger som vi kender til i dag).
Jeg ville ganske enkelt etablere, om det er vigtigere at følge Jesus end det er at forsørge sin familie. I apostlenes tilfælde var det åbenbart (dog tidsbegrænset, men stadig "slemt" set i lyset af tidligere indlæg om kvinders stilling i samfundet).
For moderne kristne forholder det sig måske ikke sådan. Det var også en ting, jeg ville spørge til... hvis det ikke forholder sig sådan nu, hvad er så forskellen fra da til nu der gør, at det ikke længere er sådan?
Der er også en historie om en mand, der havde en mandlig gæst, som blev krævet udleveret af en arrig mandlig flok. Og om samme mand, der udleverede sine døtre til voldtægt, eventuelt drab; kort fortalt "hvad I end lyster". Hvad betyder den idag?
Citat: Jeg tror ikke der er blevet redigeret under kanoniseringen. Og bogafbrænding? Også nej-tak fra min side.
Jeg er slet ikke i tvivl om, at der er blevet redigeret under kanoniseringen. Udvælgelse er også en form for redigering - især når objektet er et værk skrevet af adskillige forfattere. Når man vælger nogle kilder til og andre fra, har man redigeret.
Og: de første kristne grupper bekrigede hinanden. De, der blev overvundet, fik deres skrifter tilintetgjort - det er også en redigering, endda ret håndgribeligt. Man slår simpelthen dele af helheden ihjel, fordi man ikke kan lide dem. Redigering af den værste slags: begrundet med følelser og fornemmelser.
Citat: Forøvrigt kunne jeg ikke lige lade være med at regne lidt på det du skrev. Hvis vi nu endelig skal antage at Jesu handlinger i så henseende er en binomialfordelt stokastisk variabel, hvilket jeg tvivler på Resultatet bliver i så fald at sandsynligheden for at han rørte alle 11 disciple (Judas var der jo ikke længere) men netop ikke Maria, med en maksimaliserende sandsynlighedsparameter, bliver lige godt 3%. Om det så er nærmest mirakuløst vil jeg ikke vurdere.
Haha, smukt 
Jeg elsker matematik men er desværre udstyret med den perfekte hjerne til det, så jeg kan ikke lige kommentere dén del. 3% er dog stadig 3%... det ville først blive mirakuløst hvis det var 0% og allivevel mere end 0%. 
Citat: Ok. Hvad er diskrimination? Hvad angår 1992-oversættelsen deler jeg din skepsis. Jeg har dog ikke set så meget på det du netop beskriver der, men det lyder ikke usandsynligt.
Diskrimination er forskel i den måde man behandler folk på baggrund af race, overbevisning, køn, alder, etc. Og hvad angår 1992-oversættelsen... jeg kan varmt anbefale at supplere lidt med 1933-oversættelsen eller KJV. De er meget forskellige.
Citat: Skyd skylden på samfundet De bliver ikke gjort svage, de var rent faktisk svage mht. selvforsørgelse. Kristendommen prædiker ikke en bestemt samfundsstruktur. I det hele taget burde du nok blive en del mere forarget over Bibelens accept af slaveri som en del af samfundsordenen.
Det kan du sandelig også tro, jeg er. Men emnet for tråden var nu kvinder - ikke slaveri.
Citat: Men Bibelen påbyder aldrig slaveri. Politik og kristendom: Ikke adskilles, ikke sammenblandes! Og jo, det kolliderer nok med moderne ligestillingsidealer, det Bibelen her udtrykker.
Nej, den påbyder det ikke direkte... men bibelen påbyder dog slaven at tjene sin herre - hvilket er komplet vanvid set i mine øjne. Frihed burde være en prioritet, men af én eller anden grund (underkastelsesfremmende?) vælger man altså at sætte slaver i forpligtelse til deres herre og omvendt, i stedet for at bede herren sætte slaven fri, hvadend formålet måtte være udover frihed.
Igen er der et aspekt af bibelen, der er uetisk i moderne standarder. Hvordan man kan mene, at den stadig er etisk relevant, det er mig en gåde. Bedst som man får en lektion i at "gøre mod andre..." - så får man på næste side en lektion i at slå sine børn ihjel hvis de er ulydige. Hvad kan man bruge sådan en gang moralsk pærevælling til (hvis du kan tilgive mig udtrykket)...?
Citat: Læs gerne brevet igen. Bemærk hvordan ord som lære, lærdom og lærer benyttes. Konteksten er ind i en menighedssammenhæng. Der er altså ikke tale om trostvang for kvinder. Men en ordning for de kvinder hvis mænd også er en del af menigheden.
OK - jeg har efterhånden fanget den pointe, at Paulus' befalinger kun gælder menigheden.
Men hjælper det overhovedet på sagen? Kvinden placeres stadig under manden.
Citat: Men jo, tilslutter man sig menigheden, forventes også at man er tro mod menighedens budskab og formål, heriblandt tjenestedelingen mellem mand og kvinde.
Så menighedskonstruktionen er diskriminerende i sig selv... det gør dog ikke den, der følger påbudet, mindre diskriminerende.
Citat: Jeg tror såmænd ikke Paulus ændrede så meget på den klassiske forståelse. Ifølge GT er det i hvert helt oplagt at man må gifte sig igen efter ægtefællens død.
Jeg tror Paulus ændrede markant på den klassiske forståelse. Men med et Luthersk udgangspunkt kan man vel næppe nå den slutning. Og eftersom mindst én af missionsbefalingerne er en forfalskning/opsummering/kloning er der kun meget, meget tynd understøttelse for hedningemission. Hvilket Paulus i øvrigt også tit måtte skændes med Jakob og Peter om (hvis jeg ikke husker helt forkert).
Citat: Jeg tror såmænd ikke Paulus ændrede så meget på den klassiske forståelse. Ifølge GT er det i hvert helt oplagt at man må gifte sig igen efter ægtefællens død.
Ja... men Paulus mener jo slet ikke, at man overhovedet bør gifte sig. Dét skulle jeg nok mene er en ændring af den klassiske forståelse.
Citat: Jeg mener heller ikke at denne vejledning direkte bør overføres på menighedslivet i dag. Det gør teksten heller ikke krav på, sådan som jeg forstår den. At noget kan anfægte og føre til tvivl i første omgang er ikke ukendt. Men tingene bør læses i sammenhæng. Lige nu prøver jeg så - efter bedste evne - at fjerne det du mener gør tvivlen "begrundet".
Det er ikke personligt ment, men det går ikke alt for godt. Det skyldes blandt andet, at for hvert vers du kan finde frem om ligeværdighed, respekt, moral etc. - kan jeg sandsynligvis finde det stik modsatte frem. Bibelen spækket med moralske selvmodsigelser.
Citat: Man kan komme i tvivl om meget. Men det kan også skyldes én selv (tag det ikke for personligt). Der ER nemlig ikke så meget direkte evighed i denne vejledning, og det er faktisk en væsentlig pointe.
Du har helt ret, det er en væsentlig pointe, at beskederne er tidsbestemt. Men ikke desto mindre forsøger man stadig i dag at finde deres relevans til nutiden (eller: de evige kvaliteter) - jf. denne tråd. Hvorfor blive ved med det, hvis de alligevel ikke er relevante for vores tid?
Citat: Der er tale om en vejledning i en konkret jordisk orden. Ægteskabet i det hele taget er jo en jordisk foranstaltning. Derfor bør vi også have evighedsperspektivet med når vi læser dette. Det gør tingene noget lettere. Over for Herren er mænd og kvinder lige, og mænd og kvinder har i det hele taget lige værd.
...men kvindens plads i henhold til manden er, som mandens plads i henhold til sin Gud. Underkastelse og magt på liv og død inklusive, åbenbart.
Citat: Men dejligt nok at du vil gå ind i en diskussion, selvom du har et helt andet udgangspunkt. Tak for det.
Selv tak! 
De forskellige udgangspunkter giver de bedste diskussioner, i min mening. Det er meget forskelligt fra at klappe hinanden på ryggen og sige "jeps makker!" over en kop kaffe.
Citat: Kristendommen prædiker, som tidligere nævnt, ikke specifikt samfundssystem. Hvad angår kvindekampen, ja så er det jo et vidt begreb. Nogle ting kan næppe forenes med Bibelens vejledning, her tænker jeg særligt på seksualområdet og oprøret mod ægteskabets orden. Andre aspekter er ganske fornuftige (personligt politisk (altså med den anden kasket på ) tænker jeg her f.eks. på ligeløn). Men ellers bliver det en politisk diskussion, så det må blive i en ny tråd.
Enig - men mange kristne bruger deres tro politisk. De begrunder deres politiske argumenter med skriften, og når de skal afgøre noget bliver det også på baggrund af bibelen. Der er mange af dem, også her i landet.
Men det er et emne til en ny tråd... jeg vil dog ikke påtage mig at starte noget, jeg ikke er sikker på jeg har tid til at gøre færdigt før jeg taber tråden (og tager på ferie to uger).
Citat: Og jo, vi har nok lidt forskellige indfaldsvinkler. Skyd gerne igen, hvis du mener, noget af det, jeg skriver, ikke giver mening.
Der er vist ikke så meget tilbage, kun de få spørgsmål højere oppe i teksten. Du må hjertens gerne skære resten væk. 
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#65679 - 11/07/2006 21:48
|
Bruger
|
Hej Claus Citat: Jeg ville ganske enkelt etablere, om det er vigtigere at følge Jesus end det er at forsørge sin familie. I apostlenes tilfælde var det åbenbart (dog tidsbegrænset, men stadig "slemt" set i lyset af tidligere indlæg om kvinders stilling i samfundet). For moderne kristne forholder det sig måske ikke sådan. Det var også en ting, jeg ville spørge til... hvis det ikke forholder sig sådan nu, hvad er så forskellen fra da til nu der gør, at det ikke længere er sådan?
Der står jo ikke, at de ikke skal forsørge familien. Jeg vil tro, at tanken har været at menigheden skal tage sig af dem der ikke kan forsøge sig selv (helt eller delvist), som følge af, at manden ikke er hjemme. Så det er ikke det at gennemføre et svigt der er så prisværdigt. Jeg mener ikke at Jesu vejledning er tidsbegrænset som du åbenbart har forstået det. Men afsavnene vil i vores tid nok være mindre pga. de forbedrede transportmuligheder. Men et mindre eksempel: Før i tiden skete det, og det er vel ikke utænkeligt i dag, at prædikanter tog på møderejse. Altså forlod de hjemmet (og kone og børn) i mange uger, måske et par måneder (ikke at jeg kender de nøjagtige tal). Så måtte de passe husholdningen selv, hvilket da har betydet ekstra arbejde, og et afsavn for både kone og børn! Men der var noget der var vigtigere, nemlig at udbrede Guds ord, for at frelse mennesker. Har man så bare svigtet sin familie? Hvis det er sådanne ting du finder forkastelige (og det er sikkert også set i noget større målestok i kirkehistorien), så må jeg blot sige, at så kan vi næppe blive enige. Jesus har ikke lovet et nemt liv uden omkostninger.
Citat: Der er også en historie om en mand, der havde en mandlig gæst, som blev krævet udleveret af en arrig mandlig flok. Og om samme mand, der udleverede sine døtre til voldtægt, eventuelt drab; kort fortalt "hvad I end lyster". Hvad betyder den idag?
Tjaa, den betyder først og fremmest blot det der står. Sat på spidsen, lidt tilsvarende hvis du finder et stykke i avisen fra 18. marts 1977 om en trafikulykke, og så spørger hvad den betyder i dag.... Men vi kan lære noget. Bl.a. at vi ikke skal gøre sådan. Det bliver ikke fremhævet som en ideel eller tilrådelig handlemåde. Tværtimod er det en klar udåd der beskrives.
Citat: Jeg er slet ikke i tvivl om, at der er blevet redigeret under kanoniseringen. Udvælgelse er også en form for redigering - især når objektet er et værk skrevet af adskillige forfattere. Når man vælger nogle kilder til og andre fra, har man redigeret.
Tja. Redigeret. Det er vel et definitionsspørgsmål. At der sikkert har foregået ting, som ikke er prisværdige, vil jeg gerne tro. Men du beskriver det som en tilfældig subjektiv udvælgelse af hvilke skrifter der skulle med i Bibelen. Det var vist ikke tilfældet. Snarere en proces med kriterier for hvornår noget kunne regnes som kanonisk. Spørg gerne ind til mere, hvis du vil, så skal jeg undersøge det nøjere.
Citat: Og: de første kristne grupper bekrigede hinanden. De, der blev overvundet, fik deres skrifter tilintetgjort - det er også en redigering, endda ret håndgribeligt. Man slår simpelthen dele af helheden ihjel, fordi man ikke kan lide dem. Redigering af den værste slags: begrundet med følelser og fornemmelser.
Se ovenfor. Jeg kan ikke følge dit udsagn med "dele af helheden". Hvilken "helhed"? Men jeg bryder mig stadig ikke om bog- / skriftafbrænding. For mig at se beskriver du noget meget komplekst temmeligt simpelt. Som om det bare var et stort gedemarked. Det er muligvis rigtigt, at de ting du beskriver har foregået, men det er ikke det eneste der er foregået, eller?
Citat: Diskrimination er forskel i den måde man behandler folk på baggrund af race, overbevisning, køn, alder, etc. Og hvad angår 1992-oversættelsen... jeg kan varmt anbefale at supplere lidt med 1933-oversættelsen eller KJV. De er meget forskellige.
Fint nok. Så tror jeg nok at jeg er temmeligt diskriminerende.... Jeg tilslutter mig gerne det kendte udsagn: "Den der behandler alle folk ens, behandler folk forskelligt". Jeg mener derimod, at det er vigtigt at møde folk forskelligt i respekt for dem, som de mennesker de er. Ellers får jeg ret hurtigt et par uvenner. Jeg taler altså anerledes når jeg møder et lille barn end når jeg møder en mand på 40 år og igen en ældre dame på 85. Men forhåbenligt pænt og ordenligt til dem alle. Diskrimination! (?). Og når vi nu er ved oversættelses-anbefalingerne, vil jeg anbefale oversættelsen fra Norsk Bibel 1988, som jeg selv bruger. Den er ikke perfekt, men ret god (med min fattige baggrund for at vurdere sådan noget).
Citat: Nej, den [Bibelen] påbyder det [slaveri] ikke direkte... men bibelen påbyder dog slaven at tjene sin herre - hvilket er komplet vanvid set i mine øjne. Frihed burde være en prioritet, men af én eller anden grund (underkastelsesfremmende?) vælger man altså at sætte slaver i forpligtelse til deres herre og omvendt, i stedet for at bede herren sætte slaven fri, hvadend formålet måtte være udover frihed.
Fordi Jesus ikke kom til verden for at indføre menneskerettighederne i deres humanistiske klæder anno 2006, men for at frelse syndere fra synd, død, dom og Helvede. Og det er jo nok her vores væsentlige konflikt ligger: Det humanistiske kontra det teistiske; altså hvem er "gud" i systemet: Mennesket eller Gud? Hvis man ikke tror på eksistensen af en gud uden for os selv, er det jo næppe svært at vælge, hvis det kun står mellem disse to. Gud har ikke givet mennesket en stak rettigheder ved fødslen, men han giver en masse gaver! Hvis jeg er slave, hvad er det så der gør, at jeg kan påberåbe mig ret til at blive sat fri uafhængigt af samfundets indretning? I hvert fald ikke noget fra Bibelen. Jeg vil lige indskyde, at jeg personligt politisk mener at talen om menneskerettigheder ikke er helt hen i vejret. Men de udtrykker altså ikke nødvendigvis den grundlæggende essens af mennesket og dets sameksistens.
Man kan jo så være uenig, og mene dette er ukærligt. Jeg mener ikke at det er det. Men jeg synes da det er dejligt at vi ikke har slaveri, og jeg skal da nok give lyd fra mig, hvis der bliver optræk til at det skal genindføres. Sådan er det jo i et demokrati!
Citat: Igen er der et aspekt af bibelen, der er uetisk i moderne standarder. Hvordan man kan mene, at den stadig er etisk relevant, det er mig en gåde. Bedst som man får en lektion i at "gøre mod andre..." - så får man på næste side en lektion i at slå sine børn ihjel hvis de er ulydige. Hvad kan man bruge sådan en gang moralsk pærevælling til (hvis du kan tilgive mig udtrykket)...?
Du ramme bl.a. ind i hele spændingen mellem det individuelle plan og samfundsordenen, det åndelige og det verdslige regimente, som det også kan opdeles i. Som mennesker er vi kaldede til at leve i total kærlighed over for hinanden. Og - som Luther vist har sagt - hvis alle mennesker var kristne, behøvede samfundet ingen straffelovgivning (selvom jeg måske ville moderere hans udsagn lidt med kendskab til en kristen på første parket). Altså har samfundet en magtstruktur og en lovgivning, som man som kristen som udgangspunkt ikke skal sætte sig op imod. Dit ræsonnement synes at være, at hvis kristendommen var kærlig, ville den tale imod slaveri. Bibelens ræsonnement forstår jeg som, at hvis mennesker er kærlige, er slaveri intet problem! For da bliver slaven ikke krænket, men får alt hvad han trænger til. Så er mennesket blot ikke altid kærligt. Derfor straffelovgivning. Og derfor opfordringer til kristne til at finde sig i uretmæssig krænkelse. Lovgivningen for fremme det gode og hæmme det onde. Finden-sig-i for at ligne Jesus, som selv fandt sig i stor uretfærdighed af hensyn til noget langt vigtigere: at frelse os! Straffelovgivningen, som du refererer til, var netop til for at modvirke ondskaben.
Citat: Men hjælper det overhovedet på sagen? Kvinden placeres stadig under manden.
I én forstand placeres kvinden under manden - men i kærlighed! Tilsvarende argumentation som det problem du ser hvad angår slaveri (dog uden at sammenligne koner med slaver ) Og så har Bibelen dog så meget mere at sige om dette. Men det har vist allerede været fremme i tråden, se bl.a. Schjeldes indlæg.
Citat: Så menighedskonstruktionen er diskriminerende i sig selv... det gør dog ikke den, der følger påbudet, mindre diskriminerende.
Tilsyneladende falder den bibelske ordning ind under din definition af diskrimination. Og på den baggrund er din konklusionsrække jo ganske forståelig.
Citat: Jeg tror Paulus ændrede markant på den klassiske forståelse. Men med et Luthersk udgangspunkt kan man vel næppe nå den slutning. Og eftersom mindst én af missionsbefalingerne er en forfalskning/opsummering/kloning er der kun meget, meget tynd understøttelse for hedningemission. Hvilket Paulus i øvrigt også tit måtte skændes med Jakob og Peter om (hvis jeg ikke husker helt forkert).
...
Ja... men Paulus mener jo slet ikke, at man overhovedet bør gifte sig. Dét skulle jeg nok mene er en ændring af den klassiske forståelse.
Nej, jeg kan ikke umiddelbart nå til den slutning. Jesus selv har nogle forunderlige ord i den sammenhæng, se Matt. 19,10-12. Og Paulus begrunder sit udsagn i 1. Kor 7 med den konkrete nød de har på daværende sted og tidspunkt, jf. vers 26. Han omtaler forøvrigt det at kunne leve alene som en nådegave, og det at leve alene har også sine fordele. Sagen er slet ikke så entydig endda. Hvad angår hedningemission: Noa var missionær før Gud havde udvalgt sig et pagtsfolk. Jonas var hedningemissionær længe før Jesu komme. Esajas vidner om, hvordan Guds rige skal nå ud til hele jorden, og med ham flere andre. At Peter og Jakob lige skulle sluge den kamel, at de skulle ud til hedninger er nok rigtigt. Jeg tror nu ikke umiddelbart, at de har skændtes. Men hvilken af missionsbefalingerne er det, du mener er forfalsket? Der er skrevet bøger om Bibelens vidnesbyrd om (hedninge)mission. Og hedningerne tabes aldrig af syne i Skriften.
Citat: Det er ikke personligt ment, men det går ikke alt for godt. Det skyldes blandt andet, at for hvert vers du kan finde frem om ligeværdighed, respekt, moral etc. - kan jeg sandsynligvis finde det stik modsatte frem. Bibelen spækket med moralske selvmodsigelser.
Min udfordring: Find disse vers og lad os diskutere dem! Vi får nok problemer med grænsen på 100 indlæg pr. tråd så, men ..... Jeg lover da heller ikke at jeg kan forklare alt.
Citat: Du har helt ret, det er en væsentlig pointe, at beskederne er tidsbestemt. Men ikke desto mindre forsøger man stadig i dag at finde deres relevans til nutiden (eller: de evige kvaliteter) - jf. denne tråd. Hvorfor blive ved med det, hvis de alligevel ikke er relevante for vores tid?
Med evighedsperspektivet tænkte jeg ikke på at det var tidsbestemt. Men på Guds menigheds evighedsperspektiv: Et evigt liv på den nye jord uden synd og død. Og her gælder disse ordninger ikke længere (sådan som jeg forstår Skriften). At der så er nogle ting i Bibelen der er tidsbestemte og andre der ikke er, er en anden snak. F.eks. mener jeg ikke at Bibelens tale om mandens og kvindens plads i menigheden er tidsbestemt, mens jeg mener at den konkrete vejledning mht. enker og deslige er det. Hvorfor? Fordi jeg mener det er sådan teksten lægger op til at skulle forstås. Mht. ordningen med mand og kvinde i menigheden, bliver den direkte begrundet i skabelsesordningen, som vi jo stadig hører under. Det andet omhandler tilsyneladende en konkret situation som Paulus har haft et forhåndskendskab til og giver en vejledning i, som netop gælder dér. Det betyder ikke nødvendigvis, at vi slet intet kan lære, men det skal heller ikke nødvendigvis overføres 1 til 1.
Citat: ...men kvindens plads i henhold til manden er, som mandens plads i henhold til sin Gud. Underkastelse og magt på liv og død inklusive, åbenbart.
Tja, det var nu en noget ensidig og ikke helt korrekt gengivelse. Kvindens forhold til manden sammenlignes med Kirkens forhold til Kristus og omvendt. Man kan sige at ægteskabet er tænkt som et billede på dette forhold. Husk at Kristus led og døde for at købe Kirken med sit blod. Sætter det ikke tingene i et lidt andet perspektiv?
Og så lige til sidst ang. kristendom og politik. Jo, kristendommen har noget med politik at gøre. Man kan godt forestille sig politiske standpunkter som en kristen ikke kan tilslutte sig, eller tilslutter sig qua sin kristendom. Et eksempel kunne være spørgsmålet om fri abort. Men samtidig gør man klogt i at anerkende andres (ikke-kristnes) anderledes udgangspunkt for stillingtagen, dog ikke uimodsagt. Men at kristendommen er blevet misbrugt politisk er der næppe tvivl om. Jesus lærer ikke meget om uddannelsespolitik, forsvarspolitik osv., osv.
Mvh. Mads
|
|
Til toppen
|
|
|
|