Ole Madsen
Bruger
Reg.: 28/02/2003
Sted: Auning
For Jesus, var det at gøre hans Faders vilje.
Men hvad med os? vi skal leve som dem der engang skal dømmes af Gud, godt nok en belønningsdomstol, og ikke om vi bliver frelste eller ikke, men vi skal prøves som igennem ild, og så skal det der består, belønnes.
- Er vort kristenliv vor mad? - sejr over synd? - at vi lever et ordenligt liv, at vi gør vort bedste til at have til dagen og vejen? (det er godt at arbejde siger bibelen )
skal vi stå prøve må vores kristenliv være mere end teori, men daglig erfaring, mere end skinddyb, men hele vort væsen, det der bevæger os.
#65404 - 23/06/200613:06Re: hvad er din mad?
[Re: Ole Madsen]
Anonym
Anonym
Hej Ole..
Jeg er ikke lige helt sikker på jeg fik fat i din pointe, og hvad det lige præcist er du fisker efter... Men jeg prøver lige at svare, og så må du afgøre om jeg er galt afmarcheret..
Når du taler om "mad" tænker du så på egentlig føde`? Eller tænker du på "åndelig" føde?............................
Citat: For Jesus, var det at gøre hans Faders vilje.
Ja, det betød meget for Jesus at gøre faderens vilje, men dog spiste Jesus også almindelig mad,.. Han kogte ikke Faderen 2 timer og krydrede ham med paprika...
Citat: Men hvad med os? vi skal leve som dem der engang skal dømmes af Gud, godt nok en belønningsdomstol, og ikke om vi bliver frelste eller ikke, men vi skal prøves som igennem ild, og så skal det der består, belønnes.
Skal og skal? Vi skal leve ja!, men om kristne, mennesker, skabninger, skal efterleve en speciel norm og livstil, attitude,...Der er jeg uenig.. Jeg bygger mit liv på hvad jeg er og tror, ikke udfra en ide om "nogen metafysisk" ide eller noget "i himlen"... Da vi egentlig ikke har snus viden om hvordan og hvorledes det kommer til at forholde sig deroppe, og jeg synes ikke at biblen ligger op "til en måde at leve", men flere måder, med udgangstpunkt i Kritus, Herren...
Hvis vi skulle tænke og tro på "en" måde, ville de fratage mig min frie vilje, og hvis min vilje ikke er fri, er det tvang...! Så hvordan skal kristne leve?... Som de vil, inspireret af Herren, bøn, og bibelæsning...
Citat: Er vort kristenliv vor mad?
Igen, mener du åndeligt eller egentligt? Jeg kan ikke leve af brød alene, dog er det livsnødvendigt, men kan man leve af tro alene?..Mange kristne ville sige ja her, men vi må indrømme at vi er nød til at have næring for at leve, tro udmaner ikke sult og fysiske behov... i så fald bryder skaberværket med sig selv..
Nej, jeg spiser ikke kristendom, jeg tror kristendom..
Citat: - sejr over synd?
Hvorledes mener du her, vi snakker om tro og føde ik?
Citat: at vi lever et ordenligt liv, at vi gør vort bedste til at have til dagen og vejen? (det er godt at arbejde siger bibelen )
Igen... hvad er det præcist du mener?
Citat: skal vi stå prøve må vores kristenliv være mere end teori, men daglig erfaring, mere end skinddyb, men hele vort væsen, det der bevæger os.
Ja, vi er enige om at tro, skal være mere end bare en tanke og teori, men så igen.. skal vi handle og gøre`?... Vi bliver vel ikke mere frelste af den grund?..
#65405 - 23/06/200621:48Re: hvad er din mad?
[Re: ]
Ole Madsen
Bruger
Hej Lars
jeg tager udgangspunkt i det Jesus siger, ellers var det jo uden mening at bruge skriftstedet i en anden mening end det er i.
Jesu mad er at gøre Guds vilje,
Paulus siger det er godt at arbejde for føden med vore hænder mener jeg han siger, Guds vilje at tage os af vores familie, ellers er man en slet person.
Du skriver du er stud,theol, ok
min lille joke her så. vi skal ikke have noget at te å luk i, men noget te å luk op, get it?
#65409 - 24/06/200614:05Re: hvad er din mad?
Ole Madsen
Bruger
nej, for Jesus gør det selv, derfor er det ikke kluntet, især når man ser meningen
det vi indtager, fylder os, giver os energi, lever vi af, på samme måde med Guds vilje, den skal være en del af os, ikke bare noget vi gør en gang imellem
#65411 - 02/07/200623:09Re: hvad er din mad?
kristina
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Lars, tænk på sakramentet, den hellige nadver, og tal venligst ikke så hånligt. Vi spiser Jesu Kristi legeme og drikker hans blod - helt konkret - til renselse for synd. Han giver os sig selv, Ordet i brødet og vinen.
Matt 26,26-28: Mens de spiste, tog Jesus et brød, velsignede og brød det, gav sine disciple det og sagde: »Tag det og spis det; dette er mit legeme.« Og han tog et bæger, takkede, gav dem det og sagde: »Drik alle heraf; dette er mit blod, pagtens blod, som udgydes for mange til syndernes forladelse.
Jesus har indstiftet nadveren for at hjælpe os til at holde fast ved, at han virkelig døde for at frelse os. Derfor giver han sit hellige legeme og blod direkte og personligt til hver enkelt af os.
Hvis vi går til alters og modtager brødet og vinen uden at tro på, at tilgivelsen rækkes til os, er det at spotte Guds kærlighedsgave til os.
Ved troen tager vi imod Guds gaver og lever i dem.
#65415 - 03/07/200619:31Re: hvad er din mad?
Nikolaj
Bruger
Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
Hej Lars
Citat: Jeg var ikke hånelig,.. så den gider jeg ikke lægge øre til.. Jeg var humoristisk..
Du var sarkastisk, dvs. hånlig på en for dig selv morsom måde. Så den kritik var fuldt berettiget, selv om det jo strengt taget burde have været undertegnede, der gav den.
Citat: Istedet skulle du tage og passe din job istedet for at hetze mig..
Vi ser helst, at klager over ordstyrere ikke fylder pladsen i det offentlige forum (hvilket jo *hosthost* er temmelig off-topic). Så hvis den beskyldning er noget, du vil gå videre med, så send en PM til Netmissionæren.
Guds fred Nikolaj
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)