Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 6 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#65382 - 21/06/2006 23:07 Jødisk lov!
MortenKristensen
Bruger

Reg.: 24/02/2006
Sted: København
Hej GT-kendere!

Har et spørgsmål: Hvorfor blander jøder ikke mælk og kød?

Ifølge de jøder jeg har snakket med siger de at det står i GT (Tohra), men når man kigger efter synes jeg det er lidt svært at se.

Her kan man finde de jødiske love: http://www.jewfaq.org/613.htm

De citerer: 2. Mos. 23,19; 34,26 og så står der det samme i 5. Mos. 14,21, hvor der alle tre steder står: Du må ikke koge et kid i dets mors mælk.

Hvor tit er det lige at man slagter et kid, identificerer dets mor på marken, malker mor-ko, koger mælken, og så bagefter kommer det stakkels kid ned i mælken. For mig at se sker det ikke ret tit.

De vil altså være på den sikre side, istedet for at læse det i et etisk perspektiv. Det får så konsekvensen at man heller ikke blander mælk og fjerkræ (praksis hos nogen jødiske menigheder), men hvor tit er det lige at høns giver mælk??

Kærlig hilsen en nysgerrig Morten

"Men der skyder en kvist fra Isajs stub, et skud gror frem fra hans rod."(Esajas 11,1)
"Han bør vokse, men jeg blive mindre"(Johs. 3,30)

Til toppen 
#65383 - 22/06/2006 00:35 Re: Jødisk lov! [Re: MortenKristensen]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Reg.: 05/06/2003

Hej Morten..

Hvorfor spørger du ikke jøderne istedet for??

Anyway, du giver jo selv svaret.. For at være sikker på, at man ikke bryder budet ..

Udover det, er det også klargjort i Talmud..

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#65384 - 23/06/2006 23:33 Re: Jødisk lov! [Re: Kefas Ben-Adam]
MortenKristensen
Bruger

Reg.: 24/02/2006
Hej Kefas!

Ja du må være den rette at spørge. Jeg synes bare det er et ynkeligt argument at "ville være på den sikre side", med noget som synes fuldstændig meningsløst i forhold til hvad der faktisk står. Der står du ikke må koge et kid i dets mors mælk. Hvad har det med en cheeseburger i Jerusalem at gøre???

Kærlig hilsen Morten

"Men der skyder en kvist fra Isajs stub, et skud gror frem fra hans rod."(Esajas 11,1)
"Han bør vokse, men jeg blive mindre"(Johs. 3,30)

Til toppen 
#65385 - 25/06/2006 13:23 Re: Jødisk lov! [Re: MortenKristensen]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Reg.: 05/06/2003

Hej Morten..

Citat:
Ja du må være den rette at spørge. Jeg synes bare det er et ynkeligt argument at "ville være på den sikre side", med noget som synes fuldstændig meningsløst i forhold til hvad der faktisk står.

At du synes det er "ynkeligt", står for egen regning.. Og at du samtidig synes det er "meningsløst", at vi ikke spiser kød og mælk sammen for at være sikker på, at vi ikke bryder et bud, kan jeg ikke sætte mig ind i..

Menok, er det din indstilling, så lad den være sådan.. Jeg har ingen intentioner om at overbevise dig om, at du ikke skal spise mælk og kød sammen.. Forstår egentlig ikke rigtig din intention med at tage emnet op, hvis du alligevel bare skyder "ynkelige" holdninger på den??

Mvh

Ps. Læs Talmud.. Der er en klar uddybelse og understøttelse af forbudet.. Og kender du bare en smule til jødedom, vil du nok vide at Mishnah og Torah er to dele af det samme..

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#65386 - 26/06/2006 12:48 Re: Jødisk lov! [Re: MortenKristensen]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej Morten Kristensen.

Du har naturligvis ret til at være uenig med Kefas, men det er ikke i orden at karakterisere hans argument som "ynkeligt". Så går det hen og bliver mere personligt værdiladet end blot et udtryk for uenighed, eller at du ikke synes det hænger sammen mv.

Mvh. ordstyreren.

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær