0 registrerede () og
6
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#65288 - 21/06/2006 18:48
Re: Hvor går grænsen?
[Re: Lilje]
|
Bruger
Reg.: 20/01/2005
Sted: Århus
|
Hej Lilje, Det er et interessant spørgsmål, men jeg tror du spørger om det forkerte. Du skriver: Citat: Selv synes jeg det er utrolig svært at opstille præcise grænser, fordi det jo nok er meget forskelligt hvor langt man kan gå alt efter hvem man er, hvor længe man har kendt hinanden, hvor trygge man er ved hiannden..
Er spørgsmålet så ikke, om der overhovedet skal være præcise grænser for hvor langt man kan gå - netop fordi disse grænser afhænger af, hvem man er, hvor længe man har kendt hinanden, hvor trygge man er etc.? Det er vel derfor grænserne ikke er præcise men varierer fra par til par...?
Det er i hvert fald sådan jeg selv ser på sagen. Og jeg har også fået det indtryk, at kirken ikke længere mener sex er en synd. Så hvorfor skal der være fælles, præcise grænser? Jeg opfatter det sådan, at du mener bibelen kan definere disse rammer - ret mig endelig, hvis det er forkert.
"...there is no greater, nobler, more heroic form of devotion than the act of a man who assumes the responsibility of thinking."
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#65289 - 21/06/2006 18:50
|
Anonym
Anonym
|
Hej Lilje.
Jamen, er der overhovedet nogen grænser? I givet fald, hvem er det, der definere grænserne for kærtegn og seksuel udfoldelse?
|
|
Til toppen
|
|
|
#65290 - 21/06/2006 18:57
|
Bruger
Reg.: 18/06/2006
|
hejsa:)
Tak for jeres svar.
Det er ikke sådan, at jeg mener bibelen giver et præcist svar på det. Jeg ser selv sex før ægteskabet som synd, men ville bare høre om I andre ligesom havde nogle definerede grænser. Ikke fordi de skulle være baseret i bibelen, men mere for at blive beriget med jeres meninger, som så kunne hjælpe mig til måske at finde frem til et svar;)
Men jo, det er svært at definere grænserne fordi vi er forskellige osv. Så måske handler det om at rådgive hvert par forskelligt alt efter hvor de er henne?!
For mit eget vedkommende, så var min kæreste og jeg flere gange ved at "falde i" og have sex før ægteskabet, og jeg tænker, at det måske var fordi vi gik for langt... Svært at vente, når man allerede har prøvet alt det andet;)
Hmmm... Svaret er nok ikke entydigt..
|
|
Til toppen
|
|
|
#65291 - 21/06/2006 18:59
|
Bruger
Reg.: 01/10/2001
Sted: Nykøbing Mors
|
Citat: Hej Lilje.
Jamen, er der overhovedet nogen grænser? I givet fald, hvem er det, der definere grænserne for kærtegn og seksuel udfoldelse?
Jeg vil helt klart mene at der er grænser. Grænser som vi finder i Bibelen.
Citat: 1. kor. kapitel 7 v8 Til de ugifte og enkerne siger jeg, at det er bedst for dem, hvis de bliver ved med at være som jeg. v9 Men kan de ikke være afholdende, skal de gifte sig; for det er bedre at gifte sig end at brænde af begær.
Udfra citatet mener jeg tydeligt at kunne læse, at sex hører til indenfor ægteskabets rammer.
Det store spørgsmål for mig er så hvordan man definerer sex, hvilket jeg ikke kan give et entydigt svar på, og hvilket jeg ikke tror at der findes nogen absolut grænse for - eller med andre ord, at grænsen til en vis grad er individuel.
|
|
Til toppen
|
|
|
#65295 - 21/06/2006 19:19
|
Anonym
Anonym
|
Hej Lilje.
Selv ser jeg sådan på det, at det nok vil være ideel at kunne vente med sex til bryllupsnatten. Men det er set ud fra en romantisk drømmeforestilling om det perfekte liv, den perfekte situation og den perfekte timing.
Jeg selv havde min debut som 16årig, og har ikke fortrudt det et eneste øjeblik. Oplevelsen var ikke det helt store sus, men hvem kan også rumme det den første gang?
Jeg håber, for mine børns vedkommende, at de må være i stand til at træffe en god beslutning for dem selv, når deres dag engang kommer. En beslutning der kan rumme enten hel eller delvis afholdenhed - eller slet ingen afholdenhed. Det er underordnet for mig, så længe de ikke føler sig presset ind i noget, men lader deres inderste være med i det, der sker.
|
|
Til toppen
|
|
|
#65296 - 21/06/2006 19:27
|
Bruger
|
Citat: Selv ser jeg sådan på det, at det nok vil være ideel at kunne vente med sex til bryllupsnatten. Men det er set ud fra en romantisk drømmeforestilling om det perfekte liv, den perfekte situation og den perfekte timing.
Gud forlanger jo netop det perfekte af os... så det må vi vel også søge at leve op til?
Citat: Jeg håber, for mine børns vedkommende, at de må være i stand til at træffe en god beslutning for dem selv, når deres dag engang kommer. En beslutning der kan rumme enten hel eller delvis afholdenhed - eller slet ingen afholdenhed. Det er underordnet for mig, så længe de ikke føler sig presset ind i noget, men lader deres inderste være med i det, der sker.
Ja, vi skal ikke tvinge nogen til at leve i afholdenhed. Men jeg mener klart, at vi som kristne må fremme og motivere vores medmennesker til at leve i afholdenhed indtil ægteskabet. Og det mener jeg udfra, at jeg mener, at det er dette Gud ønsker.
|
|
Til toppen
|
|
|
#65297 - 21/06/2006 20:18
Hvorfor er sex så vigtigt?
[Re: Lord Dean]
|
Bruger
Reg.: 05/09/2003
Sted: København S
|
Citat: Ja, vi skal ikke tvinge nogen til at leve i afholdenhed. Men jeg mener klart, at vi som kristne må fremme og motivere vores medmennesker til at leve i afholdenhed indtil ægteskabet. Og det mener jeg udfra, at jeg mener, at det er dette Gud ønsker.
Hvorfor er det ofte så vigtigt for kristne at presse andre til at følge de kristnes sexualmoral?
Ifølge bibelen skal man for eksempel hade sin familie Citat: "Hvis nogen kommer til mig og ikke hader sin far og mor, hustru og børn, brødre og søstre, ja, sit eget liv, kan han ikke være min discipel"
Men man ser sjældent kristne debattere at man skal motivere sine medmennesker til at hade deres familie?
Derudover må man heller ikke blive rig:
Citat: v19 Saml jer ikke skatte på jorden, hvor møl og rust fortærer, og hvor tyve bryder ind og stjæler. v20 Men saml jer skatte i himlen, hvor hverken møl eller rust fortærer, og hvor tyve ikke bryder ind og stjæler. v21 For hvor din skat er, dér vil også dit hjerte være.
Citat: Og Jesus sagde til sine disciple: »Sandelig siger jeg jer: Det er vanskeligt for en rig at komme ind i Himmeriget. v24 Ja, jeg siger jer, det er lettere for en kamel at komme igennem et nåleøje end for en rig at komme ind i Guds rige.«
Men det er sjældent man ser kristne skose mennesker med store formuer, eller blot dem der sparer op tile pensionen.
Det er også sjældent at kristne skoser andre for ikke at være i besiddelse af et sværd: Citat: ..den, der ikke har et sværd, skal sælge sin kappe og købe sig et"
Hvad er det der gør at det vigtigste man kan påvirke andre med er seksualiteten? Hvornår og hvordan man manipulerer kønsorganer lader til at være en af de vigtigste budskaber i kristendommen, mens andre regler ignoreres - til stor undren for os hedninge.
/Søren
For men become civilized, not in proportion to their willingness to believe, but in their readiness to doubt
|
|
Til toppen
|
|
|
#65299 - 21/06/2006 21:03
Re: Hvorfor er sex så vigtigt?
|
Bruger
Reg.: 05/09/2003
Sted: København S
|
Alligevel så ser vi meget snak imod for eksempel kusntig befrugtning af lesbiske, men ingen kristne snakker om at hindre at rige menesker får børn?
Det undrer mig at man vælger at kritisere mennesker for at udtrykke deres kærlighed for hindanden, men ikke gør det store ud af mennesker som tilbeder mammon?
For men become civilized, not in proportion to their willingness to believe, but in their readiness to doubt
|
|
Til toppen
|
|
|
#65300 - 21/06/2006 21:10
[Re: kongstad]
|
Bruger
Reg.: 17/06/2006
|
Hej Søren jeg bliver nødt til at kommentere på dine citater og fortolkninger heraf
1. "Ifølge bibelen skal man for eksempel hade sin familie" Den forståelse er lidt for ordret, pointen er at man ikke må lade andet eller andre komme mellem Jesus og en selv, citatet skal læses i sin kontekst. "Elsk jeres næste som jer selv" har Jesus også sagt, og det modsiger i hvert fald at man skal hade.
2. "Derudover må man heller ikke blive rig". Sætningen er kun forståelig i sin fulde længde, Jesus forklarer at jordisk rigdom er forgængeligt, mens det at tilhøre Gud og følge ham har evigheds-perspektiver, pointen er hvad man prioriterer.
3. "..den, der ikke har et sværd, skal sælge sin kappe og købe sig et". Her er snarere tale om et åndeligt sværd, (et begreb som bliver brugt andre steder i Bibelen fx. Efferserbrevet kap. 6 vers 14.), altså igen hvad skal man invenstere i, Guds rige eller materielle ting...
Men jeg forstår din generelle point, der er så meget andet man kunne pådutte folk som ikke er troende kristne. Jeg tror at grunden til at der er så stor fokus på netop seksualitet ift kristendom er at det skiller sig ud fra så mange andre religioner, og er noget af det mest håndgribelige man kan tage fat på. Det er ikke nær så håndgribeligt at skulle leve næstekærligt, ikke at måtte lyve, svine andre til, (stjæle fx. piratkopier) osv.
Jeg er dog af den overbevisning at man ikke bør pådutte nogen noget, og det giver ingen mening at fordømme folk som ikke tror på Jesus, som har sex før ægteskabet, da de ikke tror er der jo ingen frelse alligevel, og dermed heller ingen yderligere straf.
At det at være afholdende indtil ægteskabet så har mange andre fordele (fx ingen sammenligninger, starte på et nyt spændende projekt sammen, blive gode sammen, ikke have sexsuelle "spøgelser" i skabet osv) er en helt anden sag.
VH Linda
|
|
Til toppen
|
|
|
#65301 - 21/06/2006 21:12
|
Anonym
Anonym
|
Hvor står det at man ikke må dyrke sex før ægteskabet???? Og jeg ville sætte pris på et konkret stykke bibel tekst som svar på dette spørgsmål. 
|
|
Til toppen
|
|
|
#65302 - 21/06/2006 21:18
|
Bruger
|
Noget af det man som kristen skal overveje er:
Hvad vil jeg tage med mig ind i ægteskabet? Altså hvor tæt på "grænsen" vil jeg i forvejen gå med en anden og have det ok med det, også overfor Gud.
Pointen er for mig at man kan have noget helt specielt med sin (kommende) ægtemand som man ikke har delt med andre.
Bikinigrænsen vil jeg gerne som udgangspunkt tilslutte mig, den er håndgribelig, dog kan selv dette være for intimt (før ægteskabet) for nogen...
VH Linda
|
|
Til toppen
|
|
|
#65303 - 21/06/2006 21:24
|
Bruger
|
Citat: Alligevel så ser vi meget snak imod for eksempel kusntig befrugtning af lesbiske, men ingen kristne snakker om at hindre at rige menesker får børn?
Hvorfor skal rige forhindres i at få børn? Hvis du spørger mig, så er det ikke forkert at være rig, blot man er blevet det på ærlig vis og forvalter sin formue ordentligt. Jeg mener ikke rigdom i sig selv er syndigt. Jeg mener at sex hører til indenfor ægteskabet, og at ægteskabet er tiltænkt en mand og en kvinde. Og jeg mener, at homoseksuel praksis er syndigt. Derfor mener er jeg også imod kunstig befrugtning af lesbiske, da det (indirekte) dels blåstempler homoseksuel praksis og dels sex udenfor ægteskabet.
Citat: Det undrer mig at man vælger at kritisere mennesker for at udtrykke deres kærlighed for hindanden, men ikke gør det store ud af mennesker som tilbeder mammon?
Kærlighed mellem to af samme køn betragter jeg ikke som kærlighed, men en perverteret form for kærlighed. Og så er jeg også imod at folk tilbeder mammon, hvilket jeg også gerne går kristne i rette med, hvis jeg mener de gør det. Men jeg kunne ikke finde på at gå ikke-kristne i rette på dette punkt, da jeg mener at det er et punkt hvor vi kun skal formane vores brødre og søstre i troen. Ægteskabet er derimod en forordning der gælder alle mennesker, hvorfor jeg gerne kæmper for dets ukrænkelighed også blandt ikke-kristne.
|
|
Til toppen
|
|
|
#65304 - 21/06/2006 21:27
|
Bruger
|
Mest til søs, det er værd at overveje, hvad man ønsker at give sine børn ved at lade dem helt selv vurdere hvordan de vil takle sex. Jeg mener det kan være problematisk at sige "I må altså ikke have sex før ægteskabet" det er ikke det jeg ønsker, at man skal gøre. Men hvis man ønsker at være tjener af Herren så er hans vilje/bud omkring sex rimelig klare. Jeg er mest fortaler for at man forklarer ens børn hvad Gud mener om sex og HVORFOR. Jeg ønsker på ingen måde at provokere, kun at bringe eftertanke.
Venligst Linda
|
|
Til toppen
|
|
|
#65305 - 21/06/2006 21:28
[Re: ]
|
Bruger
|
Citat: Hvor står det at man ikke må dyrke sex før ægteskabet????
Og jeg ville sætte pris på et konkret stykke bibel tekst som svar på dette spørgsmål.
Jeg læser det fx her: Citat: 1. kor. kapitel 7 v8 Til de ugifte og enkerne siger jeg, at det er bedst for dem, hvis de bliver ved med at være som jeg. [Altså ugift] v9 Men kan de ikke være [seksuelt] afholdende, skal de gifte sig; for det er bedre at gifte sig end at brænde af begær.
Nej, det står der ikke eksplicit, men jeg vil klart vove at påstå at det implicit fremgår af citatet, at sex hører til indenfor ægteskabet.
|
|
Til toppen
|
|
|
#65306 - 21/06/2006 21:34
[Re: Linda Stæhr]
|
Bruger
|
|
|
Til toppen
|
|
|
#65307 - 21/06/2006 21:49
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Men kan de ikke være [seksuelt] afholdende, skal de gifte sig; for det er bedre at gifte sig end at brænde af begær.
Da står vel, at hvis man ønsker et bedre seksualliv bør man gifte sig.
Men det er ikke et forbud, nærmere et godt råd.
Så jeg kan ikke se sex uden for ægteskabet som en synd. Overhoved ikke.

|
|
Til toppen
|
|
|
#65308 - 21/06/2006 22:02
|
Bruger
|
Citat: Citat: Men kan de ikke være [seksuelt] afholdende, skal de gifte sig; for det er bedre at gifte sig end at brænde af begær.
Da står vel, at hvis man ønsker et bedre seksualliv bør man gifte sig.
Men det er ikke et forbud, nærmere et godt råd.
Så jeg kan ikke se sex uden for ægteskabet som en synd. Overhoved ikke.
"kan de ikke være [seksuelt] afholdende, skal de gifte sig" Det kan jeg kun læse på én måde: Magter de ikke at afholde sig fra at have sex, så er de nødt til at gifte sig, for det er i ægteskabet man ikke behøves leve i afholdenhed, altså der man kan få afløb for sit begær.
Hvordan kan du tolke det til at være vejen til at forbedre sit sexliv? Afholdende ER vel ikke at have sex?
Hvor læser du at det kun er et godt råd fremfor hvad Gud ønsker af os?
|
|
Til toppen
|
|
|
#65309 - 21/06/2006 22:18
|
Anonym
Anonym
|
Jeg vil give dig ret i at sex høre til ægteskabet. Fordi sex og ægteskab bør indgås med den man elsker. Citat: Hvordan kan du tolke det til at være vejen til at forbedre sit sexliv?
Hvis jeg forstår dig korekt, så mener du jeg siger at man bør have sex før ægtekabet, for at forberede sig på sexsuallivet. Det var nu ikke lige helt der jeg ville hen. Jeg mente at du må have samliv med den du elsker, hvad enten du er gift med personen eller ej. Det er ikke en synd.
Citat: Hvor læser du at det kun er et godt råd fremfor hvad Gud ønsker af os?
Alle Guds ønsker om og for os er ikke synder. De fleste af dem er gode råd til at hjælpe os til et godt liv. Jeg læser intet påbud i teksten, og kan derfor ikke se nogen synd. Men har jeg misforstået hvad synd er?? Og hvordan Gud definerer synd for os??
|
|
Til toppen
|
|
|
#65310 - 21/06/2006 22:45
|
Bruger
|
Citat: Jeg vil give dig ret i at sex høre til ægteskabet. Fordi sex og ægteskab bør indgås med den man elsker.
Enig Citat: Citat: Citat: Hvordan kan du tolke det til at være vejen til at forbedre sit sexliv?
Hvis jeg forstår dig korekt, så mener du jeg siger at man bør have sex før ægtekabet, for at forberede sig på sexsuallivet. Det var nu ikke lige helt der jeg ville hen. Jeg mente at du må have samliv med den du elsker, hvad enten du er gift med personen eller ej. Det er ikke en synd.
Hvad mener du med "samliv"? Hvis du mener sex, så mener jeg det strider mod skriftstedet. Jeg mener at skriftstedet giver udtryk for at sex (kun) hører til indenfor ægteskabet. At hvis du brænder så meget af begær at du ikke længere kan leve i afholdenhed, så skal du gifte dig så du kan få afløb for dit begær - hermed også underforstået at sex KUN hører til indenfor ægteskabet. Hvorfor ellers komme med "rådet" hvis man også må have sex udenfor ægteskabet? Så er det jo hip som hap hvad man vælger. Så jeg læser det som et forbud. Også pga. de andre steder i Bibelen der omhandler sex udenfor ægteskabet, der alle fordømmer det.
Synd er vel ikke at leve om til Guds vilje med os.
|
|
Til toppen
|
|
|
#65311 - 22/06/2006 14:44
|
Bruger
Reg.: 30/03/2005
Sted: Amager
|
Hej Lilje! Jeg tror det er utrolig svært at stille nogle "universelle" grænser op, som alle har bedst af at følge - for folk er forskellige, også med hensyn til hvor meget de kan "holde til."
Hvis et par begge er enige om at de har som mål at gemme sex, til de bliver gift, tror og oplever jeg at det bedste de kan gøre er at tale sammen, og måske også med andre, om hvor de vil sætte deres grænser. Så er det også lettere at hjælpe hinanden med at overholde dem, det er i hvert fald svært hvis to personer i et forhold har helt forskellige ideer om hvor deres grænser befinder sig.
Jeg har et lidt blandet forhold til den forkromede bikinigrænse , jeg tror den er en god ledetråd, men ja... Den må bare ikke erstatte den gode samtale om, hvad der for det enkelte par føles rigtigt og forkert i forhold til Gud og deres mål.
Så.. For at lyde rigtig pædagogisk: "Samtale fremmer forståelsen" - især når turtelduerne indimellem oplever (og det vil de sansynligvis komme til) at de er gået for langt på den ene eller den anden måde.
Mja - jeg ender nok med samme konklusion som dig: Der kan ikke opstilles en konkret "hertil og ikke længere før bryllupsnatten-grænse" - men man kan jo opstille individuelle retningslinier for at gøre det knapt så svært for sig selv...
Mvh
There is a crack in everything, that's how the light gets in. (Leonard Cohen)
|
|
Til toppen
|
|
|
#65312 - 22/06/2006 22:49
|
Bruger
|
Hej Josefine, jeg vil gerne lige supplere med nogle flere steder i Bibelen. Pointen er at Gud ønsker, at man kun skal have en ægtefælle og samlivspartner hele livet. Og at det at blive ét kød gennem seksuel forening kun skal være i ægteskabet. Jesus siger (Mattæusevangeliet kap 19 vers 4) Citat: v4 Han (Jesus) sagde: »Har I ikke læst, at Skaberen fra begyndelsen skabte dem som mand og kvinde v5 og sagde: Derfor skal en mand forlade sin far og mor og binde sig til sin hustru, og de to skal blive ét kød? v6 Derfor er de ikke længere to, men ét kød. Hvad Gud altså har sammenføjet, må et menneske ikke adskille.«
1)Han går fra at være ungkarl til 2) at blive gift til 3) at være seksuelt sammen med sin hustru. Det er rækkefølgen, sådan har ordningen været fra begyndelsen (1.mos. 2,24).
Hvis det er meningen, at hvert menneske er bestemt for én(ved dødsfald er der undtagelser fra dette), så ville det, at have sex med en anden udenfor ægteskabet, svare til 1)at være utro mod sin kommende ægtefælle, og 2) at modgå dig Guds bud om, at det kun skal ske i ægteskabet. For hvordan kan man vide med sikkerhed at man netop bliver gift med den man har haft sex med. Man kan dø fra dag til dag, man bliver uvenner og slår op osv. Desuden har man ikke Guds endelige velsignelse til at blive ét kød før man ved alteret er blevet gift.
Men bliv ikke bange, for Gud giver os ikke skøre meningsløse bud, der er faktisk mange fordele ved at vente (fx. man behøver ikke at blive sammenlignet med tidligere seksualpartnere, man starter på en frisk og vokser sammen, sexlivet kan hvile i at være sikret i ægteskabets rammer, man kan tilpasse sig hinanden, det er der tid til, og finde ud af hvad den anden kan lide. Der kan ske meget større fordybelse osv.)
En sidste ting er at der altid er tilgivelse for alle ens synder, hvis man beder om tilgivelse for det og i sandhed angrer. (Med anger fører også et ønske om ikke at gøre det igen)
Ordsprogenes bog kap 5 handler om at holde sig fra utugt, vers 15 siger (lidt kringlet, det er jo et ordsprog og derfor billedtale...) Citat: Drik vand fra din egen cisterne og rindende vand fra din egen brønd. v16 Lad ikke dine kilder strømme hen ad gaden, dine bække ud over torvene; v17 de skal tilhøre dig alene og ikke nogen fremmed hos dig.
Altså er budet, at man skal holde sig til sin egen ægtefælle og vær kun seksuelt sammen med ham/hende, dette er Bibelens/Guds bud til os, ikke et velment ønske.
VH Linda Ps. jeg skal på ferie nu, ikke sikkert jeg kan nå at læse dit evt. svar før om 1,5 uge! Sorry.
|
|
Til toppen
|
|
|
#65313 - 23/06/2006 14:25
|
Anonym
Anonym
|
Så Lord Dean, subjektivitet skal afgøre hvad der fra biblen er sandt?..
Mvh Lars/stud.theol
|
|
Til toppen
|
|
|
#65314 - 23/06/2006 14:25
|
Anonym
Anonym
|
Delvis enig!:
Lars/stud.theol
|
|
Til toppen
|
|
|
#65315 - 23/06/2006 14:27
|
Anonym
Anonym
|
SÅ man skal gifte sig af begær?
Mon ikke Biblen kultur sammenfatter et seksualmønster til sin egen tid? Jeg tror ikke man kan sammesætte biblen opfattelse af sex med vores tid..
Lars/stud.theol
|
|
Til toppen
|
|
|
#65316 - 23/06/2006 14:33
|
Anonym
Anonym
|
Tænk vi skal se Paulus så alvorligt!...
Kan vi miste frelsen og troen alene pga af vores seksualdrift?..
Hvor vidt mener du, at sex spiller ind i vores kristendom idag? Er vores kulturelle forståel af ikke netop en anden end den var dengang, kan man prædikere en anden tids ideal over den moderne, når forudsætningen ikke nødvendigvis er den samme?
Mvh. Lars/stud.theol
|
|
Til toppen
|
|
|
#65317 - 23/06/2006 14:36
|
Anonym
Anonym
|
Synes du ikke mere at der bliver talt om ægteskabet i sig selv?.
Lars
|
|
Til toppen
|
|
|
#65318 - 23/06/2006 14:38
|
Anonym
Anonym
|
Citat:
Hvorfor er det ofte så vigtigt for kristne at presse andre til at følge de kristnes sexualmoral?
Ifølge bibelen skal man for eksempel hade sin familie
Delvis enig med dig.... Biblen skal ikke tolkes og forstås direkte... Den skal inspirere...
Og sex har intet med frelse og tro at gøre for mit vedkomne, Lars
|
|
Til toppen
|
|
|
#65319 - 23/06/2006 14:40
[Re: kristina]
|
Anonym
Anonym
|
Var Adam og Eva gift?
mvh LArs
|
|
Til toppen
|
|
|
#65320 - 23/06/2006 14:54
|
Bruger
|
Citat: Så Lord Dean, subjektivitet skal afgøre hvad der fra biblen er sandt?..
Mvh Lars/stud.theol
Det har intet med subjektivitet at gøre. Det handler om også at læse de underforståede ting i teksten. Hvis ALT i en tekst skal forklares eksplicit, så kan den meget hurtigt blive MEGET lang og kedelig.
|
|
Til toppen
|
|
|
#65321 - 23/06/2006 14:57
|
Bruger
|
Citat: SÅ man skal gifte sig af begær?
Mon ikke Biblen kultur sammenfatter et seksualmønster til sin egen tid? Jeg tror ikke man kan sammesætte biblen opfattelse af sex med vores tid..
Lars/stud.theol
Nej, det er forhåbentlig ikke KUN pga. begær man gifter sig, men de fleste begære sikkert den de gifter sig med/den de elsker.
Nej, jeg tror ikke blot Bibelen sammenfatter seksualmønstret fra sin egen tid. Jeg tror den giver udtryk for hvilken seksualmoral Gud ønsker vi skal have, og dermed at det er noget vi skal prøve at efterleve.
|
|
Til toppen
|
|
|
#65322 - 23/06/2006 15:07
|
Bruger
|
Citat: Tænk vi skal se Paulus så alvorligt!...
Kan vi miste frelsen og troen alene pga af vores seksualdrift?..
Hvor vidt mener du, at sex spiller ind i vores kristendom idag? Er vores kulturelle forståel af ikke netop en anden end den var dengang, kan man prædikere en anden tids ideal over den moderne, når forudsætningen ikke nødvendigvis er den samme?
Mvh. Lars/stud.theol
Ja, jeg mener klart vi skal tage Paulus alvorligt. Som apostel taler han med fuldmagt fra Gud.
Ja, jeg tror at vi kan miste frelsen pga vores seksualdrift, hvis vi bevidste vælger at leve i seksuel synd - hvilket også gælder alle andre synder.
Jeg mener sagtens at vi som kristne kan prædike samme seksualmoral som på Jesu tid. Da det er udtryk for den seksualmoral Gud ønsker vi skal have, så gælder den alle steder til alle tider - uafhængig af hvor meget denne verden fjerner sig fra Guds vilje. Gud er ikke demokrat! Det er ikke flertallet på jorden der bestemmer hvad der er rigtig og forkert, men det er 100% op til Gud. At jorden er blevet inficeret med en sløset seksualmoral ser jeg ikke som noget argument for at underkende Guds autoritet, og erklære noget syndigt for ikke-syndigt. Hvor i Bibelen henter du belæg for, at syndige ting kan gøres ikke-syndige blot ved at verden/kulturen fjerner sig fra Guds ord?
|
|
Til toppen
|
|
|
#65323 - 23/06/2006 15:13
|
Bruger
|
Hej Lars (og velkommen tilbage efter eksaminer!) Citat: Var Adam og Eva gift?
Vel ikke i egentlig forstand, men de var givet til hinanden af Gud, og velsignet til at blive frugtbare og talrige... Det er vel også en del af det vi forstår ved et ægteskab: én mand og én kvinde, velsignet til samliv? (ikke at de havde mange valgmuligheder... )
Mvh
|
|
Til toppen
|
|
|
#65324 - 23/06/2006 15:25
|
Anonym
Anonym
|
Så vi er altså ikke frelste ved troen på Jesus. Hvad skal vi så bruge Jesus død til??? 
|
|
Til toppen
|
|
|
#65325 - 23/06/2006 15:28
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Biblen skal ikke tolkes og forstås direkte... Den skal inspirere...
Skal den aldrig tolkes??
Hvordan vil du lade dig inspirerer af noget du ikke forstår??
|
|
Til toppen
|
|
|
#65326 - 23/06/2006 16:01
|
Bruger
|
Citat: Så vi er altså ikke frelste ved troen på Jesus.
Hvad skal vi så bruge Jesus død til???
Jo, vi frelses ved troen på Jesus! Men det sætter os på ingen måde fri til at leve i bevidst synd, eller med andre ord fri til at leve i åbent oprør mod Guds forordninger.
Troen på Jesus skulle gerne betyde retfærdiggørelse, helliggørelse og herliggørelse. Men hvis du lever i bevidst synd, så modsætter du dig bevidst helliggørelsen, og jeg mener, at du sætter dig selv uden for nåden, altså frelsen.
|
|
Til toppen
|
|
|
#65327 - 23/06/2006 16:37
|
Anonym
Anonym
|
Vil du fortælle mig du ikke synder? Hvad ang sex før ægteskabet ser jeg det jo ikke som en synd, og mener derfor ikke jeg på det punkt lever i synd. Citat: Troen på Jesus skulle gerne betyde retfærdiggørelse, helliggørelse og herliggørelse. Men hvis du lever i bevidst synd, så modsætter du dig bevidst helliggørelsen, og jeg mener, at du sætter dig selv uden for nåden, altså frelsen.
retfærdig, hellig og herlig.... giver du uddybe det. For jeg tror jeg har helt galt fat i det du siger.
|
|
Til toppen
|
|
|
#65328 - 23/06/2006 16:53
|
Bruger
|
Citat: Vil du fortælle mig du ikke synder?
Nej, det vil jeg ikke fortælle dig. Men der er forskel på at falde i synd og leve i synd. Hvis du falder i synd er det imod din vilje, hvorimod hvis du lever i synd, så gør du det bevidst. Det første er der tilgivelse for, det sidste er der ikke tilgivelse for, da man ikke angrer synden og ej heller (oprigtigt) beder om tilgivelse for den. Du har i stedet valgt at gøre synden til en del af dit liv/valgt at gøre oprør mod Guds forordninger.
Citat: Hvad ang sex før ægteskabet ser jeg det jo ikke som en synd, og mener derfor ikke jeg på det punkt lever i synd.
Nej, det er vi så uenige om, men lad det ligge her...
Citat: retfærdig, hellig og herlig.... giver du uddybe det. For jeg tror jeg har helt galt fat i det du siger.
Det er måske en lidt frikirkelig tankegang, ved det ikke: Retfærdiggørelse = Du modtager frelsen ved troen på Jesus Helliggørelse = Helligånden hjælper dig til at ligne Jesus mere og mere Herliggørelse = Du har fuldført løbet (Du døde med troen i behold)
|
|
Til toppen
|
|
|
#65329 - 24/06/2006 00:54
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Hvis du falder i synd er det imod din vilje, hvorimod hvis du lever i synd, så gør du det bevidst. Det første er der tilgivelse for, det sidste er der ikke tilgivelse for, da man ikke angrer synden og ej heller (oprigtigt) beder om tilgivelse for den. Du har i stedet valgt at gøre synden til en del af dit liv/valgt at gøre oprør mod Guds forordninger.
Kan man ikke bevidst begå en synd og angre den samtidig??? Hvad vil du fortælle soldaten der skal i krig? "Hvis du skyder en anden bevidst er din frelse fortabt." ... ?????
Citat: Det er måske en lidt frikirkelig tankegang, ved det ikke: Retfærdiggørelse = Du modtager frelsen ved troen på Jesus Helliggørelse = Helligånden hjælper dig til at ligne Jesus mere og mere Herliggørelse = Du har fuldført løbet (Du døde med troen i behold)
Jeg kan godt følge tankegangen. Jeg er ikke sikker på om jeg selv ser sådan på det. Men hvad kan man forlange kl 1 om natten men om ikke andet, så tak for uddybelsen 
|
|
Til toppen
|
|
|
#65330 - 24/06/2006 09:05
|
Bruger
|
Citat: Kan man ikke bevidst begå en synd og angre den samtidig???
At angre betyder at du både beder om tilgivelse og har i sinde ikke at gøre det du har gjort igen. Det står for mig at se i skærende kontrast til bevidst at begå en synd. Så jeg må svare nej.
|
|
Til toppen
|
|
|
#65331 - 24/06/2006 12:30
|
Anonym
Anonym
|
Jeg er dybt uenig...
Jeg mener bestemt man kan få tilgivelse for beviste begåede synder. Det kommer an på hvorfor de er begået, men tilgivelsen og frelsen er ikke uopnåelig.
|
|
Til toppen
|
|
|
#65332 - 24/06/2006 23:53
|
Bruger
|
Citat: Jeg er dybt uenig...
Jeg mener bestemt man kan få tilgivelse for beviste begåede synder.
Ja, selvfølgelig er der tilgivelse for bevidst begåede synder, men først når man har omvendt sig og man faktisk angre synden og ikke agter at begå den igen. Hvis du stadig har planer for at gentage synden, så angre du den ikke, og dermed er der ej heller tilgivelse for den.
Citat: Det kommer an på hvorfor de er begået, men tilgivelsen og frelsen er ikke uopnåelig.
Kan du uddybe dette? Hvilke årsager mener du retfærdiggør synd?
|
|
Til toppen
|
|
|
#65333 - 25/06/2006 01:30
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Kan du uddybe dette? Hvilke årsager mener du retfærdiggør synd?
Bl.a. alt der falder ind under § 13 og 14 i den civile staffelov (nødret og nødværge)
|
|
Til toppen
|
|
|
#65334 - 25/06/2006 08:42
|
Bruger
|
Citat: Citat: Kan du uddybe dette? Hvilke årsager mener du retfærdiggør synd?
Bl.a. alt der falder ind under § 13 og 14 i den civile staffelov (nødret og nødværge)
Øh jow... men når du frivilligt vælger at have sex med en udenfor ægteskabet, så er disse paragraffer vel ikke just særlig anvendelige? (Hvis vi altså antager at sex udenfor ægteskabet er syndigt)
|
|
Til toppen
|
|
|
#65335 - 25/06/2006 12:41
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Øh jow... men når du frivilligt vælger at have sex med en udenfor ægteskabet, så er disse paragraffer vel ikke just særlig anvendelige? (Hvis vi altså antager at sex udenfor ægteskabet er syndigt)
He he... Enig. Men nu antager jeg jo ikke sex uden for ægteskabet som en synd. Derfor mener jeg jo stadig ikke jeg synder bevidst på det område.
Men nu talte vi jo om det var muligt at begå en synd bevidst og få tilgivelse for den, selv om den ville gentage sig (synden altså)
|
|
Til toppen
|
|
|
#65336 - 25/06/2006 13:14
|
Bruger
|
Citat: Men nu talte vi jo om det var muligt at begå en synd bevidst og få tilgivelse for den, selv om den ville gentage sig (synden altså)
Det vil jeg stadig fastholde ikke er muligt. Jeg mener ikke at Bibelen forbyder os at sætte os til modværge mod overgreb. Men den forbyder os derimod at bruge unødig vold/magt til at afværge overgreb. Vi må altså med andre ord kun lige nøjagtig bruge den vold/magt der skal til for at afværge overgrebet. Alt derudover er forkert. På dette område stemmer den danske lov også godt overens med Guds ord... i modsætning til nogle andre landes love, hvor det fx er tilladt at skyde indbrudstyve for at forhindre indbrudet.
|
|
Til toppen
|
|
|
#65337 - 25/06/2006 14:27
|
Anonym
Anonym
|
Så det er altså ikke en synd at skyde en person i selvforsvar, men kun hvis det ikke er selvforsvar???
I så fald kan synder altså ikke defineres til enkelte ting, men kun til konkrete situvationer.
|
|
Til toppen
|
|
|
#65338 - 25/06/2006 15:06
|
Bruger
|
Citat: Så det er altså ikke en synd at skyde en person i selvforsvar, men kun hvis det ikke er selvforsvar???
Nej, jeg mener ikke, at det nødvendigvis er syndigt at skyde i selvforsvar. Men man skal selvfølgelig ikke skyde for at dræbe, men for at passivisere! Hvis du bliver angrebet af en mand med en kniv, så behøves du jo ikke dræbe ham for at passivisere ham, men du kan nøjes med at skyde ham i armen eller benet, hvilket sikkert vil sætte dig i stand til at overmande ham og uskadeliggøre truslen.
(Du skal dog ikke starte med at skyde. Først skal du nok prøve at snakke dig ud af situationen og/eller flygte fra den)
Citat: I så fald kan synder altså ikke defineres til enkelte ting, men kun til konkrete situvationer.
Jo, synd er at forbryde sig mod Guds vilje. Så enkelt kan det defineres. Men at det skulle være syndigt at modsætte sig voldelige overgreb, det har jeg svært ved at læse mig frem til i Bibelen. Det finder jeg nærmere absurd. Skulle et voldtægtsoffer have syndet fordi hun modsatte sig voldtægten? NEJ! Gud er god, ikke en idiot!
|
|
Til toppen
|
|
|
#65339 - 25/06/2006 15:40
|
Anonym
Anonym
|
Og hvad er så Guds vilje ???
Det må vel afhænge af situvationen, eller ... ????
|
|
Til toppen
|
|
|
#65340 - 25/06/2006 16:17
|
Bruger
|
Citat: Og hvad er så Guds vilje ???
Det må vel afhænge af situvationen, eller ... ????
Guds vilje finder du i Guds ord (som vi så er uenige om hvordan skal forstås)
Der er forskel på om du umotiveret skader en tilfældig forbipasserende på gaden, eller om du skader en der er i færd med at udøve vold imod dig. Så jo, i den forstand er det afhængig af situationen.
|
|
Til toppen
|
|
|
#65341 - 25/06/2006 19:06
|
Anonym
Anonym
|
Michael mener at alt som ikke har udgangpunkt i Aalborgs menigheder, de er satanister og dem må du gerne skyde :-P
LOL
|
|
Til toppen
|
|
|
#65342 - 27/06/2006 21:13
|
Bruger
Reg.: 01/06/2005
|
Ægteskab efter den kirkelige tro, er uden sex før ægteskabet, som berøringer også er og det har skam intet med hvem man er, da det i dette tilfælde kun fortæller hvor troende man er!
Det kan du ikke på den måde hjælpe andre med, da det er et valg for den enkelte selv! Enten gør man! eller også er man!
I sinds ro, Arcadia
|
|
Til toppen
|
|
|
#65343 - 27/06/2006 23:41
[Re: Arcadia]
|
Bruger
|
Hej Arcadia, Kanske du vil formulere dig lidt tydeligere her? Citat: Ægteskab efter den kirkelige tro, er uden sex før ægteskabet, som berøringer også er...
Jeg opfordrer dig ikke til at gå i detaljer - men jeg tror at når du skærer enhver form for berøring over én kam så skyder du med spredehagl, som efter min opfattelse er unødvendige. Citat: Enten gør man! eller også er man!
Gør hvad? Er hvad?
Jeg bliver jo en smule nysgerrig, så en forklaring ville være rart!
Mvh
|
|
Til toppen
|
|
|
#65344 - 28/06/2006 00:32
[Re: anniesr]
|
Bruger
Reg.: 01/06/2005
|
Hej Schjelde
Idet at emnet drejer sig om hvad det gør, var et svar fra mig også efter dette emne, men idet at du kigger mere bredt på emnet berøring, fremstiller du mig efter en andet forståelse end det jeg svaret på! Skal vi gå over i berøringer generelt, kommer der meget mere på tale, end ved den seksuelle!
Gør hvad? dyrker sex Er hvad? troende
Dette da også bare helt i orden!
I sinds ro, Arcadia
|
|
Til toppen
|
|
|
#65345 - 28/06/2006 14:50
|
Anonym
Anonym
|
Hvordan sætter man en grænse?..
Jeg vil mene samvittigheden,----
I et parforhold må i holde jer til jeres samvittighed, at lave dukker med berørings zoner og regler for nærhed det er så forkert og klamt at det burde være sådan man kunne straffes med fængsel for at mene lign.
mvh Lars..
|
|
Til toppen
|
|
|
#65346 - 28/06/2006 22:22
|
Bruger
|
Dukker... Det lyder umiddelbart ret grotesk... Det kender jeg så heller ikke lige nogen der gør - ikke engang i de missionske kredse  Og nu lever vi jo heldigvis i et land hvor man sjældent bliver smidt i fængsel bare for at have en mening.... Ytringsfrihed - Ring any bell? Mvh
|
|
Til toppen
|
|
|
#65347 - 28/06/2006 22:24
|
Anonym
Anonym
|
Hej Evangelist.
Lidt stof til eftertanke:
Ikke alle er ens .. ikke alle har det samme med i deres rygsæk .. men alle har ret til at vælge deres egen måde at leve på og forvalte deres liv, som de ønsker ..
Hvad der er klamt for dig, giver måske andre tryghed. Og hvad der er klamt for dem, giver måske dig en følelse af frihed .. hmm ..
Ændret af Søs (28/06/2006 22:26)
|
|
Til toppen
|
|
|
#65348 - 28/06/2006 22:26
|
Bruger
|
Jeg tror du har fat i noget der... Absolut frihed, og pligt til pinedød at skulle leve den ud, tror jeg også kan være en ret så kvælende regel. God eftertanke Søs!
|
|
Til toppen
|
|
|
#65349 - 03/07/2006 23:42
|
Bruger
|
Citat: Synes du ikke mere at der bliver talt om ægteskabet i sig selv?.
Lars
Jo jeg kan godt se din point, har tænkt på det samme. Mine citater understøtter at vi skal holde os til den vi er gift med, men når Paulus (1. kor. 7, 8-9, for at gentage hvad Lord Dean skrev) opfordrer de unge kvinder til at at gifte sig, hvis de har det svært med at skulle vente med sex, og går og brænder af begær, så læser jeg at Gud ønsker os gifte eller afholdende, og hvis vi er gift, skal det (som mine citater understregede) holdes til én person.
VH Linda
|
|
Til toppen
|
|
|
#65350 - 05/07/2006 23:42
|
Anonym
Anonym
|
Citat: ... opfordrer de unge kvinder til at at gifte sig, hvis de har det svært med at skulle vente med sex, og går og brænder af begær, så læser jeg at Gud ønsker os gifte eller afholdende,
Det lyder lidt som om vi skal gifte os pga begær. Men det er vel ikke det du mener? Sex er for to som elsker hinanden... ægteskaber er de to's pagt til hinanden og Gud om denne kærlighed. Men jeg elsker jo min mand før vi bliver gift, så hvorfor må jeg ikke vise min kærlighed og have sex med denne mand inden ægteskabet?
Citat: og hvis vi er gift, skal det (som mine citater understregede) holdes til én person.
Enig.. ingen grund til utroskab mod sin ægtefælle..
Men hvorfor spiller døden ind i ægteskabtpagten? Hvis min mand dør, håber jeg at møde ham igen i himlen, men hvis jeg gifter mig igen, håber jeg da at begge mine mænd kommer i himlen, (og min selv) Må man godt have være gift og have sex med flere i himlen????
|
|
Til toppen
|
|
|
#65351 - 06/07/2006 00:19
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej Josefine - - du kan læse her hvad Bibelen siger om sex inden brylluppet: Nul sex! Dette for at styrke og bevare ægteskabet mellem én mand og én kvinde, så længe de begge lever. Men på den nye jord bliver vi slet ikke gift! Det fortæller Jesus om i Matthæus-evangeliet kap. 22 vers 13-30. Vers 30 lyder sådan her: I opstandelsen hverken gifter man sig eller giftes bort, men er som engle i himlen. Dette skal ikke forstås sådan, at mennesker bliver til engle, men altså, at hvad netop ægteskab angår, bliver vi som engle! Hvordan det lige vil blive, véd vi ikke meget om, ikke ud over hvad vi kan læse i Johannes' Åbenbaring, Bibelens sidste bog, som er skrevet i det smukkeste, dejligste billedsprog. kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#65352 - 06/07/2006 09:49
|
Bruger
Reg.: 15/10/2001
Sted: Silkeborg
|
Hej Josefine Citat:
Men jeg elsker jo min mand før vi bliver gift, så hvorfor må jeg ikke vise min kærlighed og have sex med denne mand inden ægteskabet?
Hmm, som sådan syntes jeg ikke der er noget "farligt" i sex før ægteskabet. Det er der så kirkefolk, der mener, og de har nok deres argumenter. Jeg ved ikke hvem der har mest ret.
Jeg tænkte blot på, nu du skriver at du kan have sex med din kæreste (senere mand) når du elsker ham. Men hvis Bibelen siger sex er til i ægteskabet, så er du vel nød til at gifte dig med den første du har sex med. Og hvordan vil du som 16-17 årig (øh eller hvordan vil man) kunne skelne mellem "nøj-forelskelse" og "ham-vil-jeg-dele-mit-liv-med-forelskelse" og samtidig vide, at han også kan skelne mellem det?
Kærlighed har ikke noget med sex at gøre, men de kan godt supplere hinanden.
Undskyld ulejligheden
|
|
Til toppen
|
|
|
#65353 - 31/08/2006 12:55
|
Bruger
Reg.: 26/02/2004
Sted: Kolding
|
Respons til Lord Dean: Jeg er uenig i din opfattelse af, at homoseksuelles seksuelle udtryk for kærlighed ikke er kærlighed: Jeg er overbevist om, at disse mennesker elsker hinanden på samme vis som en kristen mand elsker sin kristne kone. Jeg har langt større respekt for de homoseksuelle, der er afholdne pga. at de er kristne, men stadig kun tiltrukkede af samme køn, i forhold til en heteroseksuel kristen, der ved, han/hun nok skal få lov på et eller andet tidspunkt i sit liv, for jeg ville umuligt ku' sætte mig ind i dét at blive begrænset i, at jeg få lov til at vælge det menneske (eller i mit tilfælde "den mand", da jeg ikke er homoseksuel), som min livsledsager. Og jeg ville kun kunne skabe mig en minimal forestilling om, hvordan det måtte være, at min "Gud" ville kræve af mig, at jeg holdt mig til det andet køn, i forhold til hvem jeg i virkeligheden bliver tiltrukket af. Godt.. :P Så er min mening vist kommet til udtryk 
Jeg er åben over for dig, Gud, hvem du end er...
|
|
Til toppen
|
|
|
#65355 - 31/08/2006 17:34
|
Bruger
Reg.: 09/09/2002
Sted: Sjælland
|
Lord Dean skrev: Citat: Kærlighed mellem to af samme køn betragter jeg ikke som kærlighed, men en perverteret form for kærlighed.
Hvad betyder "perverteret kærlighed" i denne sammenhæng?
Hvordan bærer du dig i det hele taget ad med at vurdere andres kærlighed? Kan du læse, hvad der foregår i deres hoveder?
Hvis jeg skulle pege på noget, der langt tydeligere er "en perverteret form for kærlighed" vil jeg pege på Bertel Hårders "kærlige krav" til flygtninge og indvandrere, der har fået folk til atb bryde sammen og nogle til at begå selvmord, samt Jehovas Vidners "kærlige udstødelse", der har samme resultat.
Her er "kærligheden" et andet ord for tvang pålagt en svagere gruppe/person. Men to personer, der elsker hinanden?
mvh LarsBj
*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.* Isaac Newton
|
|
Til toppen
|
|
|
#65357 - 31/08/2006 20:43
|
Bruger
Reg.: 09/09/2002
Sted: Sjælland
|
Lord Dean skrev: Citat: Politikens betydningsordbog: Pervers = unaturlig, abnorm
Det vil sige, at du mener, homoseksuelle føler en unaturlig, abnorm kærlighed? Hvad hvis de siger, at det føles helt normalt og naturligt????
mvh LarsBj
*To the same natural effects we must, as far as possible, assign the same causes.* Isaac Newton
|
|
Til toppen
|
|
|
|