0 registrerede () og
6
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#65270 - 21/06/2006 14:12
1. Mos. 7.16
|
Anonym
Anonym
|
Hej Café! Sidder lige her og funderer lidt over 1. Mos. 7.16: Citat: Af alle levende væsener kom de, han og hun, sådan som Gud havde befalet ham, og Herren lukkede efter ham.
Det er især det sidste, det med at "Herren lukkede efter ham", jeg spekulerer over.
Iflg. Strong, skulle der på grundsproget stå "sâgar". Det skulle betyde:
Citat: A primitive root; to shut up; figuratively to surrender: - close up, deliver (up), give over (up), inclose, X pure, repair, shut (in, self, out, up, up together), stop, X straitly.
Det lyder umiddelbart som om Gud smækkede døren, og overlod Noa til sig selv. Kan det have sin rigtighed?
Et eller andet sted lyder det jo fornuftigt nok, når man tænker på arken som et billede på Jesus. Han blev jo også forladt af Gud da det virkelig brændte på.
Hva' syn's du?
Mvh
Lars
|
|
Til toppen
|
|
|
#65272 - 21/06/2006 16:50
Re: 1. Mos. 7.16
[Re: Kefas Ben-Adam]
|
Anonym
Anonym
|
Hej Kefas Citat:
Citat: Det lyder umiddelbart som om Gud smækkede døren, og overlod Noa til sig selv. Kan det have sin rigtighed?
Jamen, det var jo netop det der skete.. Den første del ihvertfald.. Noach var lukket inde i arken og måtte bare pænt vente..
Jo, men jeg tænkte på om han var overladt til sig selv, således at Gud forlod ham mens det hele stod på. Senere, i 1. Mos. 8:1, står der jo at læse:
Citat: Men Gud glemte ikke Noa
Hvilket for mig tyder på, at Gud har været væk, og nu kommer tilbage til Noa.
Mvh
Lars
|
|
Til toppen
|
|
|
#65273 - 21/06/2006 17:03
[Re: ]
|
Bruger
Reg.: 05/06/2003
Sted: København
|
Citat: Jo, men jeg tænkte på om han var overladt til sig selv, således at Gud forlod ham mens det hele stod på. Senere, i 1. Mos. 8:1, står der jo at læse:
Citat: Men Gud glemte ikke Noa
Hvilket for mig tyder på, at Gud har været væk, og nu kommer tilbage til Noa.
Havde Herren (bH) glemt Noach, havde Han jo netop været "væk".. Du får det til at lyde som om Herren sad og hyggesnakkede lidt med englene i Himmelen, mens Noach sejlede sin egen sø på jorden ..
Herren: "Nå, hvad så gutter.. Har I haft det sjovt mens jeg spyttede vand på jorden??"
Michael: "Mjaa.. Jeg er ærlig talt ved at være lidt træt af Gabriel og Satan.. Efter at Satan fik lov til at lave numre med Yob, har de været rigtig træls.. Tror de kan tillade sig hvad som helst.. Nu har de lavet et væddemål om Gabriel kan narre en gut der hedder Muhammad til at tro, at han skal lave en helt ny religion.. Prøver altså at fortælle dem, at det ikke er ok.. Ihvertfald ikke uden at Du vil det - Priset være Du, Hærskarers Herre!"
Gabriel: "Sladrehank"
Herren: "Kom nu gutter.. Jeg gider ikke jeres evindelige ævl og kævl.. Jeg skabte jer ikke uden køn for at I skulle lyde som kvinder.. Så havde jeg lavet mig selv som hankøn og jer som kvinder.. Hvem er ham Muhammad-gutten overhovedet??"
Gabriel: "En araber der vil blive født omkring 2500 år fra nu ud fra Noachs tid- Priset være Du, Hærskarers Herre!"
Herren: "NÅ JA, for s.. Søren da.. Ham havde jeg helt glemt.. Nå, der gik jo kun nogle sekunder.. Øhh.. Uger for ham.. NOACH!! TIDEN ER OMME!!"
Jeg er nu af den overbevisning, at Herren holdte sig hos Noach igennem hele syndfloden..
Mvh
Ps. At Jesus var forladt af Herren, er jo kun endnu et bevis på, at han ikke var gud 
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#65276 - 21/06/2006 17:09
|
Anonym
Anonym
|
Hej Kefas Citat: Havde Herren (bH) glemt Noach, havde Han jo netop været "væk"..
Jeps, og det er det jeg er i tvivl om. Det er det lille ord "sâgar", der forvirrer mig, da det jo betyder at "give hen til", "overlade til" osv.
Mvh
Lars
|
|
Til toppen
|
|
|
#65278 - 21/06/2006 17:13
[Re: ]
|
Bruger
Reg.: 17/12/2004
Sted: Århus
|
Ups. Glemmer lige, at ikke alle går i gym  Det vil sige, at historien er bygget symmetrisk op, fx: 9-leddet kiasme: Manden gik ud af sit hus Manden lukkede døren efter sig Manden kiggede op på stjernehimlen Han begyndte at gå Han mødte en han kendte, og de faldt i snak * Han gik tilbage Kiggede op mod stjernehimlen Da han nåede sit hus, åbnede han døren Så gik han ind igen. Sådan. Det er ikke ligefrem en kandidat til Nobelprisen i litteratur, men det illustrerer min pointe fint  "Gud glemte ikke Noah" svarer til sætningen med * Så vidt jeg husker er der ret mange led i Noah-fortællingen. Mvh. Steffen
|
|
Til toppen
|
|
|
#65279 - 21/06/2006 17:17
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Og lukke.. Jeg tror du overtolker "sagar"..
Muligvis. Jeg kom bare til at tænke over det, og synes at det tilføjer beretningen nogle nye (p.t. uoverskuelige) vinkler, hvis der ligger mere i "sâgar" end at lukke porten.
Mvh
Lars
|
|
Til toppen
|
|
|
|