Menu
Hvem er online
1 registrerede (Kristenliv) og 8 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#65240 - 20/06/2006 14:41 Hvilke argumenter har kristne???
Til lykke! katherthy
Bruger

Reg.: 20/06/2006
Sted: Esbjerg
Hvad beviser at pinse/folkekirken er den/de sande trosretninger?? Jeg søger med lys og lygte efter en trosreligion.. Men er der slet inegn konkrete beviser? Hvad adskiller dem fra andre religioner?

Til toppen 
#65241 - 20/06/2006 14:59 Re: Hvilke argumenter har kristne??? [Re: katherthy]
Anonym
Anonym

Hej

Jeg ved ikke om det kan hjælpe men i tråden Hvad er religion - synes jeg der er flere gode bud.

/ Kirsten_kbh

Til toppen 
#65242 - 20/06/2006 15:17 Re: Hvilke argumenter har kristne??? [Re: katherthy]
Lord Dean
Bruger

Reg.: 01/10/2001
Sted: Nykøbing Mors
Citat:
Hvad beviser at pinse/folkekirken er den/de sande trosretninger?? Jeg søger med lys og lygte efter en trosreligion.. Men er der slet inegn konkrete beviser? Hvad adskiller dem fra andre religioner?

Hvordan beviser man at en bestemt tolkning af Bibelen er den mest sande? Et sådan bevis tror jeg ikke findes, det ville vel også indirekte bevise Guds eksistens, og et sådan bevis findes ikke.

Der er altså ikke andet for, end at du selv sætter dig ned og læser Bibelen og danner dig en mening om hvad der står skrevet, og så måske fører lidt dialog med andre kristne om hvordan tingene skal forstås.

Gud være os nådige og give os fred!
Michael Hedegaard

www.hedegaard.nu / www.naturister.eu

Til toppen 
#65243 - 20/06/2006 15:29 Re: Hvilke argumenter har kristne??? [Re: Lord Dean]
Til lykke! katherthy
Bruger

Reg.: 20/06/2006
Sted: Esbjerg
Jeg mener ikke om biblen er sand, men hvorfor jeg lige skulle vælge kristendommen frem for andre trosreligioner..

Mht. skriftsteder...

"Og denne gode nyhed om riget, skal forkyndes på hele den beboede jord, til et vidnesbyrd for alle nationerne, og så skal enden komme"

Til toppen 
#65244 - 20/06/2006 16:56 Re: Hvilke argumenter har kristne??? [Re: katherthy]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Reg.: 05/06/2003
Sted: København

Hvorfor overhovedet vælge en religion.. Du kan jo vælge "bare" at tro på Herren og behandle andre mennesker, som du vil have de skal behandle dig.. Som Martin Buber sagde: Herren ér, hvor mennesket mødes..

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#65245 - 20/06/2006 19:29 Re: Hvilke argumenter har kristne??? [Re: katherthy]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej anoano, nej, beviser kan ingen fremlægge. Men vi kan sandsynliggøre fordi Jesus blev menneske.

Jeg mener, at verdenshistoriens største begivenhed fandt sted for ca. 2000 år siden, hvor Jesus blev korsfæstet og døde (Langfredag) og tre dage derefter genopstod (Påskedag).

Efter opstandelsen var han sammen med sine disciple i fyrre dage, indtil han forlod dem og steg til himmels.
Kristi Himmelfartsdag er national helligdag i Danmark og de fleste andre vestlige lande.

Der er mange øjenvidner til disse begivenheder, som vi kan læse om i Bibelen i Det Ny Testamente: de fire evangelier, Apostlenes Gerninger, og en del breve.

Spørgsmålet er så: Hvem er Jesus? En galning? En tryllekunstner? En bedrager? Eller er det en opdigtet legende? Eller er Jesus Guds søn?

Du kan læse mere om Jesus her.

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#65246 - 20/06/2006 20:05 Re: Hvilke argumenter har kristne??? [Re: katherthy]
Seersholm
Bruger

Reg.: 11/04/2006
Beviser gavner ikke nødvendigvis tro, synes jeg. Tro er ikke afhængig af beviser. Hvis vi kunne bevise det vi går og tror på, ville der ikke længere være tale om tro, men om viden...

Grunden til, at jeg tror, at kristendommen er sandhedEN, er at det har Jesus jo sagt den er: "Jeg er vejen, sandheden og livet".

Ændret af Seersholm (20/06/2006 20:06)

Til toppen 
#65247 - 20/06/2006 23:08 Re: Hvilke argumenter har kristne??? [Re: katherthy]
Anonym
Anonym

Beviser?

Til toppen 
#65248 - 21/06/2006 09:14 Re: Hvilke argumenter har kristne??? [Re: katherthy]
Rune
Bruger

Reg.: 21/06/2006
Får man et bevis for at noget er rigtigt, går man fra at tro til at vide. Hvis du tror har du et håb - hvis du ved er der ikke noget at håbe på, så er tingene bare som de er.

Til toppen 
#65249 - 21/06/2006 18:13 Re: Hvilke argumenter har kristne??? [Re: Rune]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Hej Rune og velkommen til

Citat:
Får man et bevis for at noget er rigtigt, går man fra at tro til at vide. Hvis du tror har du et håb - hvis du ved er der ikke noget at håbe på, så er tingene bare som de er.

Så du mener altså, at jo færre tegn der er på at en religion/tro er sand, jo mere sand er den??

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#65250 - 21/06/2006 20:28 Re: Hvilke argumenter har kristne??? [Re: Kefas Ben-Adam]
Anonym
Anonym

Sikke noget sludder Kefas.

Til toppen 
#65251 - 21/06/2006 20:47 Re: Hvilke argumenter har kristne??? [Re: katherthy]
Anonym
Anonym

Du skal "vælge" den tro der virker rigtig for dig.
Du kan ikke forvente at nogen tro kan bevises, heller ikke den kristne.
Og jeg tror nu heller ikke man kan "vælge at tro", i den forstand at man ikke kan bilde sig selv ind at tingene er sådan som en religionsretning nu siger, men at man i stedet føler det naturligt, og inders inde ved at hjertet vil den vej. Det er for mig sådan min tro på Gud blev født. Derfor skal du lede, og søge, og spørge, og tvivle, og tro når du kommer dertil. Troen står alene, og behøver ingen beviser. Og du ved når du har fundet den.

Beviserne du kan finde er historiske ting omkring personer der har levet på jorden, og talt om Gud. Men Gud selv finder du nok kun bevis på efter døden. Beklager

Når Jesus siger "se, jeg skal være med jer alle dag" siger Buddha "Jeg kommer tilbage og viser jeg vejen til Nirvarna" og Muhammed "stol på mig"

Alle kan vel være lige gode. Det er op til dig at finde svaret på om de nu også er lige gode alle sammen

Til toppen 
#65252 - 21/06/2006 23:48 Re: Hvilke argumenter har kristne??? [Re: ]
MortenKristensen
Bruger

Reg.: 24/02/2006
Hej Josefine!

Du skriver om Jesus, Buddha og Muhammed:
Citat:
Alle kan vel være lige gode.

Hvordan kan de være lige gode hvis de hver især afviser hinanden. Hvis alt er lige godt er der intet der er rigtigt eller forkert. Hvordan skulle man kunne leve på noget som kun er sandt for dig selv, hvis det, når det kommer til stykket, ikke er sandt.

Hvad er sandhed for dig?

Jeg tror at der er en sandhed og sandheden er Jesus Kristus, vores frelser, som giver os del i hans retfærdighed ved tro (og tro er for resten ikke noget vi vælger). Jeg tror ikke at alt er lige godt, men derimod at der er noget at holde fast i her i verden. Noget sikkert!

Hvis sandheden er relativ, er den så noget værd?

Kærlig hilsen Morten

"Men der skyder en kvist fra Isajs stub, et skud gror frem fra hans rod."(Esajas 11,1)
"Han bør vokse, men jeg blive mindre"(Johs. 3,30)

Til toppen 
#65253 - 22/06/2006 00:37 Re: Hvilke argumenter har kristne??? [Re: ]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Glad for jeg ikke er den eneste der synes det

Men hvad skal jeg ellers få ud af hans indlæg??

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#65254 - 22/06/2006 01:26 Re: Hvilke argumenter har kristne??? [Re: Kefas Ben-Adam]
Anonym
Anonym

Nej kefas.
Det var DIT indlæg jeg mente var noget sludder.
Jeg forklage senere, det er sengetid nu.

Til toppen 
#65255 - 22/06/2006 01:28 Re: Hvilke argumenter har kristne??? [Re: ]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Jamen Josefine.. Det var skam også mit indlæg jeg mente der er noget sludder ..

Jeg ved jeg kan fejlslutte, men indlægget jeg svarede lyder umiddelbart som om det skulle være en styrke, at kristendommen ikke kan bevises (eller underbygges)..

Sov godt

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#65256 - 22/06/2006 09:56 Re: Hvilke argumenter har kristne??? [Re: Kefas Ben-Adam]
Anonym
Anonym

Citat:
Det var skam også mit indlæg jeg mente der er noget sludder

Min fejl. Du for ret. Dit indlæg er noget vrovl

Citat:
Så du mener altså, at jo færre tegn der er på at en religion/tro er sand, jo mere sand er den??

Nej. Men for at det kan være TRO, må der jo ikke være sikre beviser. For så er det viden.
Det betyder at, jeg tror på Jesus ord, og hans ord kan mennesker ikke bevise.

.... lidt firkantet lagt ud, men forstår du hvad jeg mener???

Til toppen 
#65257 - 22/06/2006 10:02 Re: Hvilke argumenter har kristne??? [Re: MortenKristensen]
Anonym
Anonym

Citat:
Hvordan kan de være lige gode hvis de hver især afviser hinanden. Hvis alt er lige godt er der intet der er rigtigt eller forkert.

Jeg så det fra et ateistisk synspunkt. Men det er ikke min holdning at alle er lige.

Citat:
Hvordan skulle man kunne leve på noget som kun er sandt for dig selv, hvis det, når det kommer til stykket, ikke er sandt.

Tja... det ved man vel ikke før det kommer til stykket, og så kan man vel kun fortryde.

Citat:
Hvad er sandhed for dig?

Jeg tror at der er en sandhed og sandheden er Jesus Kristus, vores frelser, som giver os del i hans retfærdighed ved tro

Enig. Det er også min sandhed.

Til toppen 
#65258 - 22/06/2006 10:07 Re: Hvilke argumenter har kristne??? [Re: ]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Citat:
.... lidt firkantet lagt ud, men forstår du hvad jeg mener???

Ja, men har man en tro som man vil "pådutte" andre, må man nødvendigvis også komme med nogle grunde til det.. Altså beviser for, hvorfor man skulle vælge den tro..
Du kan ikke sige til et andet menneske, at han/hun bør tro på Jesus med argumentet: "Tro på ham", uden at ville underbygge det med en grund til det..

Hvorfor tro på Jesus? Fordi du ikke må vide noget om ham, derfor kun tro og bed ikke om beviser, så tror du ikke længere, men ved istedet..

Grunden til min oprindelige indsigelse var, at hele forespørgslen efter en grund, blev negligeret med argumentet: Så er det ikke tro..

Jamen, hvis der ikke er nogen årsag til at tro, hvorfor så tro?? Er det et spøgsmål om at tro, bare for troens skyld?? Eller skal troen være noget ligegyldigt hvor man bare tror noget, fordi man lige synes at det er det rareste at tro??

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#65259 - 22/06/2006 16:49 Re: Hvilke argumenter har kristne??? [Re: Kefas Ben-Adam]
Anonym
Anonym

... hhmmm.... Jeg tror faktisk vi er rimelig enigen, men nok snakker lidt forbi hinanden alligevel.

Citat:
Ja, men har man en tro som man vil "pådutte" andre, må man nødvendigvis også komme med nogle grunde til det.. Altså beviser for, hvorfor man skulle vælge den tro..

Det er ordet "beviser" jeg ikke er glad for. Men jeg er nu enig med dig.

Jeg kan ikke bevise at Jesus ord er sande, det kan kun Gud, og hans eksistens kan jeg heller ikke bevise. Men jeg kan fortælle om Jesus, og hvad han sagde og gjore, og hvad det betyder, og hvorfor. Og hvis det giver mening for nogen, bliver de måske troende, i samme tro som jeg.

Citat:
Jamen, hvis der ikke er nogen årsag til at tro, hvorfor så tro?? Er det et spøgsmål om at tro, bare for troens skyld?? Eller skal troen være noget ligegyldigt hvor man bare tror noget, fordi man lige synes at det er det rareste at tro??

Inden jeg svare, så vil jeg lige spørge om du ikke selv vil svare på dine egne spørgsmål???

Årsagen er individuel. Og den er altid med i troen.
Og det nytter ikke at tro, barefor troens skyld. Det er nok heller ikke muligt. Hvordan kan man det helhjertet??
Og troen er som regl på det man finder rarest, det er jo det man finder rigtig. Og ens tro skal vel føles rigtig. Og selv om man er i en tro hvor man måske skal ofres for guderne, og døden ikke i sig selv er rar, så føles det stadig rigtig for den enkelte, og så er troen sand... for dem i alt fald. At jeg så mener de taget fejl, er en anden sag.

Jeg skal ikke fortælle andre at deres tro ikke er den sande, men jeg vil da fortælle om min tro, og hvorfor min tro er sandheden for mig.

Til toppen 
#65260 - 27/06/2006 00:26 Re: Hvilke argumenter har kristne??? [Re: katherthy]
Anonym
Anonym

Nåde...!

Til toppen 
#65261 - 27/06/2006 21:24 Re: Hvilke argumenter har kristne??? [Re: katherthy]
Arcadia
Bruger

Reg.: 01/06/2005
En del emner, men manglende ansvar syndes at være den direkte årsag til troen på Jesus, selvom der ér kristne som påtager sig ansvaret, som Jesus prædiket om!

I sinds ro,
Arcadia

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær