Menu
Hvem er online
1 registrerede (Kristenliv) og 8 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#65231 - 20/06/2006 13:40 Skal kristne være politisk angagerede?
Til lykke! katherthy
Bruger

Reg.: 20/06/2006
Sted: Esbjerg
Jeg kunne godt tænke mig, nogen svar eller kommentarer til mine kommende spm. Jeg er meget i tvivl.. Hvad lærer biblen om at deltage i politik? Vil blive meeeget glad for et par kommentarer, argumentationer..

Jeg beder dig ikke om at tage dem ud af verden, men om at våge over dem på grund af den onde. 16 De er ikke en del af verden, ligesom jeg ikke er en del af verden. Johannes 17:15,16

"Hvis I var en del af verden, ville verden holde af sit eget. Men fordi I ikke er en del af verden, men jeg har valgt jer ud af verden, derfor hader verden jer." Johannes 15:19

- Guds folk er ikke en del af verden. Men jeg synes egentlig ikke at kristendommen (pinse/folke..) adskiller sig særligt meget fra fx. hinanden eller den katolske kirke? I så fald, kunne jeg godt tænke mig at høre hvordan, hvis nogen har en mening til dette

"Jesus svarede: „Mit rige er ikke en del af denne verden. Hvis mit rige havde været en del af denne verden, ville mine tjenere have kæmpet for at jeg ikke skulle overgives til jøderne. Men nu er mit rige ikke herfra." Johannes 18:36

"Jesus vidste at de stod i begreb med at komme og gribe ham for at gøre ham til konge, og derfor trak han sig igen tilbage til bjerget, helt alene." Johannes 6:15

- Jesus ville ikke være konge, hvorfor??? Pga. politiske årsager???

"Men lad ingen af jer lide som morder eller tyv eller forbryder eller en der har travlt med andres sager" 1. Peter 4:15

- Så kristne er altså neutrale? Det er i hvert fald sådan jeg fortolker det????

"Så blev den store drage kastet ned, slangen fra fortiden, der kaldes Djævelen og Satan, som vildleder hele den beboede jord; han blev kastet ned til jorden, og hans engle blev kastet ned sammen med ham." Åbenbaringen 12:9

"Nu fældes der dom over denne verden; nu vil denne verdens hersker blive kastet ud." Johannes 12:31

"og I ser mig ikke mere; 11 så om dom, fordi denne verdens hersker er blevet dømt." Johannes 16:11

Hvis Satan er denne verdens hersker, støtter man så ikke satan, ved at angererer sig i politik.. ?

Som Eugene A. Colligan og Maxwell F. Littwin siger i deres bog From the Old World to the New: „De valgte at tjene Guds rige fremfor et hvilket som helst jordisk rige. De første kristne var villige til at dø for deres tro.“

De første kristne deltog heller ikke i politik!

Ville være dejligt, hvis der kom et par kommentarer

Til toppen 
#65232 - 20/06/2006 13:47 Re: Skal kristne være politisk angagerede? [Re: katherthy]
Anonym
Anonym

Ja vi skal da, kristne er en del af samfundet!....

mvh lars/ medlem KU

Til toppen 
#65233 - 20/06/2006 15:02 Re: Skal kristne være politisk angagerede? [Re: katherthy]
Anonym
Anonym

Hej

Jeg mener at kristne skal være i verden, men ikke af verden. Hver har sin opgave og sit kald også i politik.

/Kirsten_kbh

Til toppen 
#65234 - 20/06/2006 16:46 Re: Skal kristne være politisk angagerede? [Re: katherthy]
steffenlaursen
Bruger

Reg.: 17/12/2004
Sted: Århus
Hej anoano

Det er lidt tricky, da vi jo har demokrati... Bare det at vi *er* i samfundet giver os en indflydelse. Som jeg tror vi skal bruge.

Hvis Jesus havde været politisk aktiv, så havde han været en oprører... det kan man tænke lidt over. Hvis vi stemmer, gør vi vores pligt.

Men at sætte vores håb til at det og det parti kan gøre verden til et paradis (som fx kommunisterne gjorde det), er i klar modstrid med Jesu ord. Hvis politiske reformationer kunne gøre det... tja, hvad var så pointen med en ny jord?

Men naturligvis kan vi stadig kæmpe for retfærdighed og fred i verden. Lad det bare ikke tage fokus fra ham, som er vor fred og vor retfærdighed!

Mvh. STeffen

Til toppen 
#65235 - 20/06/2006 17:57 Re: Skal kristne være politisk angagerede? [Re: steffenlaursen]
Ateist
Bruger

Reg.: 05/09/2003
Sted: København
Citat:
Hvis Jesus havde været politisk aktiv, så havde han været en oprører...

Er der ikke ovenikøbet nogen, der mener at han i virkeligheden var leder af en gruppe, der gjorde væbnet oprør mod Romerriget?

Ateistisk Selskab - Kom i godt selskab Ateistisk Forum - En gudsforladt forening

Til toppen 
#65236 - 20/06/2006 18:14 Re: Skal kristne være politisk angagerede? [Re: Ateist]
steffenlaursen
Bruger

Reg.: 17/12/2004
Sted: Århus
Sikkert.

Der er også nogle der tror, at han giftede sig med Maria Magdalene og blev stamfader til en fransk konge-slægt...

Til toppen 
#65237 - 20/06/2006 19:22 Re: Skal kristne være politisk angagerede? [Re: katherthy]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej Anoano.

Jeg tror ikke, det er alle kristnes kald at engagere sig i politik, men jeg tror, det er positivt, at nogle gør det.
Man støtter ikke Satan ved at engagere sig i politik som sådan. Der er forskel på, om ordet "verden" bruges om "den gudskabte verden" og "den gudsfjendske verden". Det er i den sidste betydning, at Satan er denne verdens fyrste.
Men mennesket har også på skabelsens plan fået den opgave at regere over jorden. Hertil mener jeg bestemt, at politik kan regnes.

Mvh. Anne.

Til toppen 
#65238 - 21/06/2006 21:00 Re: Skal kristne være politisk angagerede? [Re: katherthy]
Anonym
Anonym

Du skal leve i denne verden, hele dit jordiske liv. 70-80, 90 år hvis du er heldig. Hvorfor ikke blande dig i politik, og få verden som du helst vil se den? Hvis du ved at blande dig i politik, kan få et mere moralsk/etisk system ud af det, som vil ligge sig tæt op af kristen moral og normer. Hvorfor så ikke blande sig? Hvis du mener du betaler for meget i skat, så bland dig. Hvis du mener sygehusvæsnet er for dårlig, så bland dig.
Smid en sten i vandet, og så ringende brede sig. Få din mening ud, det er den eneste måde hvorpå du skabe holdningsændring, og måske få verden til at blive lidt bedre. Hvad end du er kristen, muslim, ateist eller buddist.

Til toppen 
#65239 - 25/06/2006 23:28 Re: Skal kristne være politisk angagerede? [Re: Ateist]
Anonym
Anonym

Der var nok mere oprøre over Paulus!

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær