Menu
Hvem er online
1 registrerede (Kristenliv) og 8 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#6511 - 04/12/2002 17:26 Hvem har skabt jesus?
eng10
Bruger

Reg.: 24/02/2002
Hej

Hvem har skabt Jesus? Jeg tænkte, han kan ikke skabe sig selv. Hvis gud heltinden har eksisteret, hvor er Jesus så kommet fra? Gud er ikke et menneske. Så behøver han ikke en søn, hvad skal han bruge en søn til. Når et menneske sagtens kunne ha gjort det samme som Jesus har gjort.

Jeg har 2 spørgsmål hvem har skabt Jesus og hvorfor har Gud en søn?

hilsen
eng10

Til toppen 
#6512 - 04/12/2002 17:34 Re:Jesus - ? skabt - ? [Re: eng10]
Eva
Bruger

Reg.: 02/10/2001
Dine spørgsmål rammer ved siden af. Du kan ikke spørge til den indre logik i kristendommen ved at bruge en anden religion som udgangspunkt.
Den holder ikke.

Hvis du derimod ønsker svar på dine spørgsmål, så prøv at bruge søgefunktionene og se, hvad der allerede er skrevet om det i forumet og i svarpenelet.
Det er snart et år siden, du registrerede dig, så du må vel have fundet ud af at orientere dig på sitet?

Den lille smule forberedelse er vel ikke for meget forlangt - sæt dig ind i tingene før du beder andre om at oplyse dig.

Når du har gjort det, så kom igen.

Venlig hilsen Eva

Til toppen 
#6513 - 05/12/2002 15:23 Hvem der skabte jesus..... [Re: eng10]
dagnir
Bruger

Reg.: 12/11/2002
Sted: frederiksberg
Et svar fra en Celtisk/Kristen..............

Du skriver;
"Hvem har skabt Jesus? Jeg tænkte, han kan ikke skabe sig selv. Hvis gud heltinden har eksisteret, hvor er Jesus så kommet fra? Gud er ikke et menneske.
Så behøver han ikke en søn, hvad skal han bruge en søn til. Når et menneske sagtens kunne ha gjort det samme som Jesus har gjort.

Jeg har 2 spørgsmål hvem har skabt Jesus og hvorfor har Gud en søn?"

Du skriver også "heltinden" hvilket jeg ikke tror er en fejl, det indikerer at du tror på en Quindelig form af det Guddommelige.........

Fra det Celtiske Verdensbillede; (av Eva, la' vær' a' slå')

I tidernes morgen (selvom evigheden ikke har en begyndelse) skabte Gud universet og alt levende deri, alle disse forskellige livsformer havde Lysguider til at vejlede dem, passe på dem og beskytte dem.
Disse Lysmestre havde ikke en speciel plads i universet, men forskellige livsformer at vogte, en af disse former var mennesket på denne planet.
I løbet af tiden gav mennesket disse Lysmestre navne, Budda var et, Jesus et andet, efter som at mennesket skulle forstå og accepterer en Lysmester, optrådte de i samme form som de der skulle vejledes, i dette tilfælde som et menneske, En Lysmester er skabt af Gud, lige som mennesket og alt andet liv er, i en menneskelig forståelses verden, er vi derfor Børn af Gud, og derfor er Jesus Guds søn..............

Jesus var et menneske idet at han havde et menneskes form, og derfor underlagt det meste af menneskets begrænsninger.
Men opfyldt af den Guddommelige energi, Lyset, gjorde Jesus ting intet mennesker var i stand til, bla. at skabe en vej til Lyset..........

Som sagt en forklaring set fra et Celtisk/Kristen verdensbillede.......

i Lyset. Dagnir
Celtisk/Old-Kristen, Hvidtlys Healer, Kriger, Druide, Seer - Vogter af Dragelyset

Til toppen 
#6514 - 05/12/2002 16:54 Re: Hvem har skabt jesus? [Re: eng10]
Katolikken
Bruger

Reg.: 26/12/2001
Sted: DK-2300 København. Sundby
Guds fred.

Kære ven. nej et menneske kunne ikke ikke sagtens have gjort det Jesus har gjort. Alt er blevet til ved Ham (Jesus) dvs universet, jorden, solen ja alt. Jesus er ikke skabt, Han har altid været, Han er evig, om Ham står der at Han var, er og vil altid være, ja endog at Han er begyndelen og enden. Det er lidt svært for et menneske at leve op til alle disse ting ikk???
Ellers så er det nemlig hele sagens kerne vi ferjrer i denne adventstid. Et verbum caro factum est = Og ordet blev kød.. Jesus den uskabte, Gud selv valgte at blive menneske og kom til os som en af os, dét er selve evangeliet, dét er aldrig i historien sket før. De kristnes tro kommer fra bibelen og ellers de første kristnes overleveringer. Dette er den kristne tro. Du har din fulde ret til at være uenig jeg ville bare klargøre den krisnte holdning.
Kærlige hilsner fra Peter

Mane Nobis Cum Domine. Lk 24,29 Herre det er sent bliv hos os. Lk 24,29 http://www.daughtersofstpaul.com/johnpaulpapacy/index.html

Til toppen 
#6515 - 05/12/2002 20:41 Lysmestre og mørkemestre [Re: dagnir]
Anonym
Anonym

Kære Dagnir

Disse lysmestre eller lysguider som du nævner, eksisterede de før menneskene og havde de del i skabelsen af menneskene?

Findes der menneskeliggjorte lysmestre blandt os i dag, i lighed med Jesus og Buddha?

Findes der også mørkemestre, f.eks. Satan, som forsøger at trække menneskene bort fra lyset? Og er nogle af disse mørkemestre menneskeliggjorte?

Med venlig hilsen
Vagn Bro

Til toppen 
#6516 - 06/12/2002 12:07 Re: Lysmestre og mørkemestre
dagnir
Bruger

Du spøger;
"Disse lysmestre eller lysguider som du nævner, eksisterede de før menneskene og havde de del i skabelsen af menneskene? "

Ja til det første, de blev sat som hjælpere efterhånden som andre raser blev skabt, og nej de havde ikke en direkte del i skabelsen, det var Guds hånd.......

Du spøger;
"Findes der menneskeliggjorte lysmestre blandt os i dag, i lighed med Jesus og Buddha?"

Ja, de findes blandt os stadigvæk, nogle finder en fysisk form at arbejde gennem, som f.eks "Florence Nightingale" og "Mother Theresa" og desuden er både Budda og Jesus da blandt os, også nu, bare i en mere åndelig form.........

Du spøger;
"Findes der også mørkemestre, f.eks. Satan, som forsøger at trække menneskene bort fra lyset? Og er nogle af disse mørkemestre menneskeliggjorte?"

mørkemestre Ja, desværre, mennesker der svælger i mord, forfølgelse og undertrykkelse, nogle har haft sikkelser af f.eks Hitler, og i det små findes de da stadigvæk, man støder på dem ind i mellem, men personificeringen af det ultimative onde i formen "satan", nej han findes ikke.........

i Lyset. Dagnir
Celtisk/Old-Kristen, Hvidtlys Healer, Kriger, Druide, Seer - Vogter af Dragelyset

Til toppen 
#6517 - 06/12/2002 12:18 Re: Hvem har skabt jesus? [Re: Katolikken]
eng10
Bruger

Katolikken skriver:

"Kære ven. nej et menneske kunne ikke ikke sagtens have gjort det Jesus har gjort. Alt er blevet til ved Ham (Jesus) dvs universet, jorden, solen ja alt. Jesus er ikke skabt, Han har altid været, Han er evig, om Ham står der at Han var, er og vil altid være, ja endog at Han er begyndelen og enden. Det er lidt svært for et menneske at leve op til alle disse ting ikk???"

Nu blev jeg lidt forvirret. Mener du at jesus er gud selv? Er det hvad katolikkerne tror på?

Mit sidste spørgesmål. Hvis det nu Gud der har skabt jorden,universet og sendte jesus for at vejlede menneskerne. Kunne et menneske ikke ha gjort det samme?
Ofret sig for menneskeligheden.

Til toppen 
#6518 - 06/12/2002 12:27 Re: Hvem har skabt jesus? [Re: eng10]
Esmaralda
Bruger

Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
Hej

Det er skam ikke kun katolikkerne der tror det. Altså at Jesus og Gud (og Helligånden) er den samme. Det er det vi kalder treenigheden.

Treenigheden består af Gud-fader, Gud-søn og Gud-helligånd. De er alle Gud - men samtidig hver en person.

Og spørg mig ikke om jeg forstår det - for det gør jeg ikke, men jeg tror på det.

Du skrev:

. Kunne et menneske ikke ha gjort det samme? Ofret sig for menneskeligheden.

Både ja og nej.
Selvfølgelig kunne et menneske da ofre sig for menneskeheden - det er der da sikkert også nogen der har gjort --- hvem ved.

Men det ville ikke have haft nogen effekt overfor Gud. For Gud krævede at den der ofrede sig skulle være lydefri (=syndfri) og det har det kun været Jesus der har kunnet opfylde.

Derudover sendte Gud ikke kun Jesus for at vejlede - men først og fremmest for at frelse.

Venlig hilsen Ester Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige

Til toppen 
#6519 - 06/12/2002 12:56 Re:Basal kristendom [Re: eng10]
Eva
Bruger

Bliver du forvirret over, at vi siger, at Jesus er Gud?
Det er grundlæggende i kristendommen, at Jesus er Gud, der lod sig føde som menneske - gik ind i vores begrænsning - for at møde os der, hvor vi er, i stedet for at vente (forgæves) på, at vi skulle bevæge os op på Guds plan. Jesus er derfor ikke skabt.

Ligeledes er det grundlæggende kristendom, at Jesus er hele menneskehedens syndebuk. Vel at mærke en syndebuk, der virker, for normalt giver det ikke meget aflastning på en spændt situation at finde sig et mobbe-offer, vel? For det skidt, man prøver at komme af med, det får mobbe-offeret nok at mærke, men man slipper ikke selv af med det.
Det kan man i forhold til Jesus, fordi han har indvilget i at tage det på sig.

Det er bl.a. i hans opstandelse fra døden, at vi ser det. Han blev slået ihjel og kom tilbage fra de døde. Ikke med hævn, ikke som spøgelse eller zombi, ikke som udød eller andet gruopvækkende.
Nej, hans første ord, da han kom tilbage, var 'Fred..'

Han kom tilbage som sejrherre over den ondskab, der havde fældet ham, fordi han kan tilgive, så den ondskab ikke længere har nogen magt.

Alt dette kan intet menneske gøre efter. Tilgivelse kender vi til, og af og til lykkes det rent faktisk for os, men lige så ofte lykkes det ikke, eller vi 'glemmer' at det lykkedes og bliver igen vrede over den uret, vi har lidt.

Hvis du mener, at det er almindelig menneskelig formåen, Jesus har vist os, så giv nogle eksempler. For så må der bestemt være en af dine naboer, kolleger, venner eller en i familien, der har gjort det.

Venlig hilsen Eva

Til toppen 
#6520 - 06/12/2002 13:03 tilgivelse.... [Re: Eva]
dagnir
Bruger

kom til at tænke på Dahla Lama, der på et spørgsmål om hvordan han kunne tillade at Tibets folk blev understygt og forfulgt som de bliver, hans svar var; (ca)
"selvom det kan være svært, må man altid se det gode i et menneske, for ser man efter findes det altid, også i en Kineser" og så smilede han

i Lyset. Dagnir

Til toppen 
#6521 - 06/12/2002 13:15 Re: Hvem har skabt jesus? [Re: eng10]
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej eng10

Jeg vil bare lige sige at troen på Jesus Kristus og Gud som een ikke er noget katolikkerne har monopol på Tre-enighedslæren: Faderen, Sønnen og Helligånden
som en helhed finder du det absolut flertal af kristne - jeg tror faktisk kun at det er Jehovas Vidner, der adskiller Guddommen.

At vi som kristne tror på den hellige tre-enige Gud er begrundet i biblen:

Jeg og Faderen er ét.« (Joh. 10,29)

Tror du ikke, at jeg er i Faderen, og Faderen er i mig? De ord, jeg siger til jer, taler jeg ikke af mig selv; men Faderen, som bliver i mig, gør sine gerninger. (Joh.14,10)

Alt, hvad Faderen har, er mit; derfor sagde jeg, at han skal tage af mit og forkynde det for jer. (Joh.16,15)

Til dit sidste spørgsmål:
Nej! For et menneske kan ikke bære verdens synd, det kan kun Gud, så Gud ofrede sig selv

Dette fremgår af Johannesevangeliet, hvor Jesus i starten omtales som "Ordet"

I begyndelsen var Ordet, og Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud. Han var i begyndelsen hos Gud. Alt blev til ved ham, og uden ham blev intet til af det, som er. I ham var liv, og livet var menneskers lys. Og lyset skinner i mørket, og mørket greb det ikke........
Lyset, det sande lys, som oplyser ethvert menneske, var ved at komme til verden. Han var i verden, og verden var blevet til ved ham, og verden kendte ham ikke. Han kom til sit eget, og hans egne tog ikke imod ham. Men alle dem, der tog imod ham, gav han ret til at blive Guds børn, dem, der tror på hans navn; v de er ikke født af blod, ikke af køds vilje, ikke af mands vilje, men af Gud.
Og Ordet blev kød og tog bolig iblandt os, og vi så hans herlighed, en herlighed, som den Enbårne har den fra Faderen, fuld af nåde og sandhed. (Joh. 1-14)

Med venlig hilsen

Malli

Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed

Til toppen 
#6522 - 06/12/2002 15:15 Re: Hvem har skabt jesus? [Re: eng10]
Katolikken
Bruger

Guds fred.

Kære ven.
Jo der er såmænd mange mennesker der har ofret sig for menneskeheden og atter mange er blevet ofret men det kristne budskab er at Gud har gjort den største kærlighedsgerning nogen kan gøre og den er nemlig ifølge Jesus at større kærlighed har ingen end at man giver sit eget liv for den eller dem man elsker. Denne kærlighedsgerning har Gud gjort på Golgathahøjen uden for Jerusalem men fordi døden ikke har magt over livet eller Jesus som er den anden person i den hellige treenighed stod Jesus op igen og Jesus er nu vores retfærdighed.
Alle kristne tror på dette og det gør de af den simple grund at det er hvad de første kristne troede på og dertil har vi bibelen som understøtter denne tro. Bibelen skrifter blev samlet af kirken nettop for at understøtte det man allerede troede på.
Ang. det at vejlede så har jesus jo givet SIN kirke myndighed til at vejlede og dertil har Han givet os alle sit ord. Endviddere har Han indsat og bemyndiget sine ledere til at vidderegive og vejlede kirken i den færd indtil Herren kommer igen. Dette Herrens genkomme bliver vi mindet om hver gang den Hellige Messe (Eukaristi=Takksigele) bliver fejret idet hele menigheden fremsiger eller synger ordene " Herre vi forkynder din død, vi priser din opstandelse, vi forventer dit komme i herlighed".
Kristne har deres tro fra bibelen og ellers den overlevering som er blevet gemt og vidderegivet fra de første tider.
Hvor kommer din tro fra? Ert du kristen eller muslim?? Jeg spørger bare som ellers.
Gud velsigne dig rigeligt.

Mane Nobis Cum Domine. Lk 24,29 Herre det er sent bliv hos os. Lk 24,29 http://www.daughtersofstpaul.com/johnpaulpapacy/index.html

Til toppen 
#6523 - 06/12/2002 16:58 Re:Basal kristendom [Re: Eva]
Esmaralda
Bruger

Rolig nu - - - han spurgte jo bare...

Venlig hilsen Ester Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige

Til toppen 
#6524 - 06/12/2002 17:37 Hvor har du lysmestrene fra? [Re: dagnir]
Anonym
Anonym

Kære Dagnir

Du har gjort mig nysgerrig. Hvor har du det fra, dette med disse lysmestre som både findes og virker blandt os, både i legemlig og åndelig form. Er det en egentlig religion? Og hvad får dig til at tro at de findes, disse lysmestre?

Med venlig hilsen
Vagn Bro

Til toppen 
#6525 - 06/12/2002 17:55 Re: Hvor har du lysmestrene fra?
dagnir
Bruger

begrebet Lysmestre findes i både den urgamle religioner (Celtisk) og i den lige så gamle, måske endog ældre (Budistisk) en del af de mennesker jeg omgås og har omgåes med, har både følt, og set disse Lysmestre, en del Kristne menigheder taler og anderkender disse mestres tilstedeværgelse......

og jeg har set dem.........

i Lyset. Dagnir

Til toppen 
#6526 - 06/12/2002 19:13 Hvadbehager? [Re: dagnir]
malli
Bruger

Hej Dagny

Jeg var lige ved at få kaffen galt i halsen

Du skriver: "en del Kristne menigheder taler og anderkender disse mestres tilstedeværgelse......"

HVILKE kristne menigheder?

Lysmestre er absolut ikke en del af den kristne lære! Dette er vranglære Frelsen foregår KUN gennem Jesus Kristus "derfor skænkede Gud sin søn, den enbårne, således at de der troede...

At man på nogen måde sidestiller ham med andre mestre er SÆRDELES ubibelsk!

Med venlig hilsen

Malli

Til toppen 
#6527 - 06/12/2002 20:20 Hvad er celtisk religion? [Re: dagnir]
Anonym
Anonym

Kære Dagnir

Tak for svaret.

Jeg har ikke tidligere hørt om en celtisk eller keltisk religion.

Har det med kelterne i England at gøre? Fra hvilke folkeslag stammer den religion?

Kan du uddybe det lidt mere?

Hvilke kristne menigheder tror på lysmestrene?

Du skriver også at du personligt har set disse lysmestre.

Under hvilke omstændigheder har du set dem?

Kan du beskrive hvordan de ser ud?

Hvordan ved du det er lysmestre?

Svarer de til det vi almindeligvis forstår ved engle?

Med venlig hilsen
Vagn Bro

Til toppen 
#6528 - 08/12/2002 21:34 Re:Basal kristendom [Re: Esmaralda]
Eva
Bruger

Venlig hilsen Eva

Til toppen 
#6529 - 08/12/2002 22:02 Re: Hvem har skabt jesus? [Re: malli]
eng10
Bruger

Hej malli

Tak for dit svar. Det har hjulpet lidt på mine spørgsmål. Men jeg forstår stadigvæk ikke det med Jesus. Hvorfor skulle han frelse mennesket?
Når der står i Mosebogen at alle skal dø for deres ejen synd.

Mosebog 24:16 "Fædre skal ikke lide døde for deres børns skyld, og børn skal ikke
lide døden for deres fædres skyld. Enhver skal lide døden for sin egen synd"
Se også!
Ezekiels bog 18:20.

"... Han var i begyndelsen hos Gud. Alt blev til ved ham, og uden ham blev intet til af det, som er. I ham var liv, og livet var menneskers lys. Og lyset skinner i mørket, og mørket greb det ikke......"

Du skriver han var hos Gud og alt blev til ved ham.. Hvem er så Gud?? hvilke funktioner har Gud?

Venlig hilsen
eng10

Til toppen 
#6530 - 09/12/2002 00:03 Re: Hvem har skabt jesus? [Re: eng10]
malli
Bruger

Hej eng10

Jeg tager lige den sidste først:

Hvem er så Gud?? hvilke funktioner har Gud?

Nå, han er såmænd bare vores skaber . Han er kærlighed. Han er alfa og omega. Han er kongernes konge. Universets absolutte hersker. Jeg er bange for at jeg ikke er i stand til at give dig et fyldestgørende svar på dette spørgsmål. Jesus er sammen med Helligånden en del af Gud.

Men jeg forstår stadigvæk ikke det med Jesus. Hvorfor skulle han frelse mennesket?
Når der står i Mosebogen at alle skal dø for deres ejen synd.

Mosebog 24:16 "Fædre skal ikke lide døde for deres børns skyld, og børn skal ikke
lide døden for deres fædres skyld. Enhver skal lide døden for sin egen synd"
Se også!

I NT står "vi har alle syndet og mistet herligheden fra Gud". Altså når vi ikke tror, er det synd, og syndens løn er død! Og her skal enhver lide døden for sin egen synd (nemlig hvis du ikke tror). Dine børn, fætre eller kusiner skal ikke miste frelsen pga dig. Men må selv tage stilling.

Når du læser i Mosebøgerne var der en MASSE regler og foreskrifter, der skulle overholdes. Jøderne trådte ved siden af den ene gang efter den anden, og hver gang de syndede ofrede de et dyr til Gud (som bestemt i Moseloven), hvorefter de gik ud og syndede igen og igen. Der var nemlig så mange regler at de havde utrolig svært ved at overholde dem. Det var kun igennem overholdelse af alle reglerne at de kunne blive frelst, så det har nok været noget af et mareridt at skulle leve op til. Dette blev Gud godt og grundig træt af, og derfor kom Jesus. Jesus kom med 2 ny bud, nemlig "du skal elske Gud af hele dit hjerte, hele din sjæl og hele din styrke og du skal elske din næste som dig selv.

Med venlig hilsen

Malli

Til toppen 
#6531 - 09/12/2002 16:25 Re: Hvadbehager? [Re: malli]
dagnir
Bruger

fra bibelske indlæg fra det andet og tredie århundrede, var selve begrebet Lysmestre en del af dele af den på det tidspunkt eksisterende Kristne menighed.
derudover er Jesus, Budda og andre omtalt i Tibetanske skrifter, ca 2000 år før Kristi fødsel....................

i Lyset. Dagnir

Til toppen 
#6532 - 09/12/2002 16:39 Re: Hvad er celtisk religion?
dagnir
Bruger

den Celtiske religion, stammer fra tiden før den jødiske hellige bog, deres historie er omtalt i en del af de af dødehavnsrullerne der er blevet frigivet af den Katolske kirke, en del udstødte vandrede ud fra området tidligere kendt som Palæstina, henover bjergene og endte blandt de stammer der på det tidspunkt var i europa.
De nye og de "gamle" stammer blev blandet og deres tro på Livets hjul, der næsten er det samme som de nordamerikanske indianere har som Medicinhjulet, og deres omtale af Lysmestre, der også er kendt i Tibet 2000år fkf. og op gennem den Kristne verden op til i dag, blev til en tro, der har holdt sig næsten uforandret til i dag...........

Lysmestre er blevet nævnt op gennem tiden, også i det 2 og 3 århundrede ekf, af kristne menigheder.........

Lysmestre og engle er to forskellige ting af den samme ting, først Gud, direkte under Gud - Lysmestre, under dem engle.........

Jeg har to gange set Jesus, den ene gang alene, den anden gang samme med andre..............og andre også
Jeg kan ikke beskrive hvordan de så ud, andet end at de var af Lys, hvordan bekriver man det Guddommelige ???????

Men følelsen var den blideste, den mest milde jeg nogensinde har oplevet, en indre ro der langsomt bredte sig i mit hjerte

i Lyset. Dagnir

Til toppen 
#6533 - 09/12/2002 17:05 Re: Hvadbehager? [Re: dagnir]
malli
Bruger

Hej Dagnir

Der står altså ikke et kuk om lysmestre i biblen. Lysmestre er ikke en del af kristi lære, og bør derfor forlastes i enhver kristen sammenhæng. Iøvrigt står Jesus og Budda for 2 forskellige doktriner. Jesus taler om synd, omvendelse, dåb, frelse, nåde, dom. Budda om erkendelse gennem reinkarnation, hvor vi vist bliver til guder til sidst (Nirvana). Det hænger jo slet ikke sammen. Skulle Gud være i strid med sig selv?

Med venlig hilsen

Malli

Til toppen 
#6534 - 09/12/2002 17:45 Re: Hvadbehager? [Re: malli]
dagnir
Bruger

nææææ, men måske er biblens forskellige udgaver

i Lyset. Dagnir

Til toppen 
#6535 - 09/12/2002 17:46 Forskellen mellem lysmestre og engle? [Re: dagnir]
Anonym
Anonym

Kære Dagnir

Er der et bestemt antal lysmestre?

Kan du beskrive forskellen mellem lysmestre og engle nærmere?

Hvordan "vidste" du at det var Jesus du så? Og under hvilke omstændigheder så du ham?

Med venlig hilsen
Vagn Bro

Til toppen 
#6536 - 09/12/2002 18:06 Re: Forskellen mellem lysmestre og engle?
dagnir
Bruger

til at starte med var der en Lysmester for hver race skabt, som Guide og Beskytter, men ingen ved med sikkerhed hvor mange racer Gud har skabt og hvor de måtte befinde sig i universet, derfor er der heller ingen der med sikkerhed kan sige hvor mange der er tilstede nu.....
men jeg kan nævne f.eks Jesus, Gabriel, Budda og Freja.......

fra menneskeheden set......
En Lysmester er det direkte bindeled mellem Gud og (i dette tilfælde) mennesket.
En engel er også et bindeled, men bruges også til forskellige andre opgaver;
Budbringere, Jesus opstandelse, Jesus fødsel f.eks.
Hjælpere i fysisk udgave, f.eks. Dahla Lama og Mother Thresa.
Hjælpere i en ikke fysisk udgaver f.eks. skytsengle.
Selve begrebet engle har været meget brugt i den tidlige Kristne begyndelse, blandt andet var tidligere Kirker indviget til Engle, inden at det blev forbudt af de der bestemte i den Kristne kirke.......

Hvordan jeg vidste at det var Jesus............., med en lige så stor sikkerhed som jeg ved at jeg er til, at jeg tror på Lyset, jeg kan ikke give andre forklaringer end dem jag allerede har givet............

i Lyset. Dagnir

Til toppen 
#6537 - 09/12/2002 18:09 Re: Forskellen mellem lysmestre og engle? [Re: dagnir]
Anonym
Anonym

Du bliver ved med at dreje samtalen udenom hvilke kristne menigheder som tror på lysmestre.

Hvilker kristne menigheder tror på lysmestre?
Hvorfor vil du ikke svare?

Til toppen 
#6538 - 09/12/2002 18:16 Under hvilke omstændigheder så du Jesus? [Re: dagnir]
Anonym
Anonym

Kære Dagnir

Tak for dine interessante svar, men du glemte at svare på følgende: Og under hvilke omstændigheder så du ham (Jesus)?

Med venlig hilsen
Vagn Bro

Ændret af Vagn Bro (09/12/2002 18:17)

Til toppen 
#6539 - 09/12/2002 18:30 kristen menigheder/ lysmestre
dagnir
Bruger

da jeg ikke sidder i mit bibliotek, må du lige vente lidt.........ok ??

i Lyset. Dagnir

Til toppen 
#6540 - 09/12/2002 18:32 Re: Under hvilke omstændigheder så du Jesus?
dagnir
Bruger

Dette spørgsmål er for mig, meget privat og pensonligt, hvis du vil tilgive mig, ville jeg foretrække ikke at svare.....................

i Lyset. Dagnir

Til toppen 
#6541 - 09/12/2002 21:28 Kringlede omveje til Guds Rige [Re: dagnir]
Anonym
Anonym

Kære Dagnir

Ja, naturligvis vil jeg tilgive at du ikke svarer. Selv om jeg ikke helt forstår at religiøse oplevelser er private. Dine oplevelser, personlige erfaringer, kunne måske hjælpe andre videre i deres søgen efter Gud.

Selv har jeg ikke dine evner til at se lysmestre og engle, men må nøjes med mere begrænsede måder at erkende det guddommelige på. Hidtil har jeg, om jeg så må sige, kun haft kontakt med Gud selv.

Som ung var jeg ateist. Nu er jeg kommet til at tro på Gud, men ikke på religionerne. For hvorfor skulle Gud dog nøjes med at kontakte mig via andre mennesker, engle og lysmestre når vi kan kommunikere direkte, uden mellemled!

Når livet føles tungt, sender jeg Gud et lille hjertesuk, egentlig ikke formet i ord, nærmere et uudtalt: "Kunne du ikke lige ? . . ." Og jeg synes altid Gud har svaret mig. Ikke med en rungende malmrøst, ikke ved at løse mit problem for mig, men ved at skabe en indre ro som bringer mig videre i tilværelsen.

Andre gange sender Gud pludselig en vision som lyser min verden op. “Nå, er det sådan!” Undertiden med en sådan kraft at jeg fyldes af en taknemlighed som bringer glædestårer frem i øjnene. Ja, Gud ånder i sandhed ikke kun på øjet når det græder! Det sker også når jeg kommer i tanker om Gud i forbindelse med at noget lykkes for mig.

Jeg behøver ikke en religion, og det tror jeg i virkeligheden ikke at nogen gør. Menneskene har selv skabt religionerne; de er og bliver menneskeværk.

Det skinner klart igennem hver gang mennesker bruger religionen som alibi og som påskud til at straffe, til at dræbe og til at sætte skel imellem hinanden. Eller til at opnå noget.

F.eks. har jeg i dagens avis (JP 9.12.2002) netop læst om en katolsk præst i USA, pastor Robert Meffan, som i en lejet lejlighed havde sex med purunge piger som havde interesse for at blive nonner.

Til en avis forklarede præsten at hans seksuelle forhold til pigerne var smukt og åndeligt og at hans hensigt var at bringe dem nærmere til Gud.

"Hvad jeg forsøgte at demonstrere overfor dem er at Jesus er menneskelig, og du skal elske ham som et menneskeligt væsen. Jeg følte at ved at have lidt intimitet med dem, så var det som det ville være med Jesus", sagde den katolske præst.

I forhold til det katolske krav om cølibat for nonner og præster er det et tankevækkende eksempel på at religionen lader sig bruge af mennesker til at legitimere hvad som helst.

I bedste fald er religionernes kringlede omveje til Guds Rige, omveje som undertiden fører til målet. Men de er og bliver omveje. Er man i tvivl, så læs blot alle de mange forskellige, forvirrende meninger og tolkninger af Kristendommens dogmer som kommer til udtryk i denne debat.

Jeg vil gerne anbefale den lige vej til Guds Rige, og den er at vi handler mod hinanden ud fra kærlighed, at vi angrer vore onde gerninger mod andre og især: tilgiver andre deres onde gerninger mod os. Alt andet er unødvendige omveje - og ikke sjældent også vildveje.

Men religionerne er også magtbaser, og jeg gør mig ingen illusioner om at de der besidder religionernes magt over menneskene uden videre vil opgive den.

Så kære Dagnir - vi har brug for de private erfaringer som frie ubundne fugle som du har gjort med det guddommelige.

Jeg ville ønske du ville leve op til dine herlige tilnavne eller titler (Hvidtlys, Healer, Kriger, Druide, Seer - Vogter af Dragelyset) og snakke frit fra leveren om dit møde med lysmesteren Jesus.

Men som sagt - jeg respekterer naturligvis at du finder det for privat at delagtiggøre andre i de konkrete omstændigheder.

Med venlig hilsen
Vagn Bro

Ændret af Vagn Bro (09/12/2002 21:34)

Til toppen 
#6542 - 09/12/2002 22:47 Re: Kringlede omveje til Guds Rige
dagnir
Bruger

Jeg kan se sandheden i dine ord..........

Det er rigtigt at religiøse oplevelser er meget private, og det derfor kan det være svært at dele disse meget personlige oplysninger med andre.................

Den første gang efter en endt undervisning, hvor jeg sad og talte med underviserne, de ting vi talte om, bla. om min vej frem i Lyset gjorde at jeg blev berørt meget af dybe følelser, jeg var i tvivl om det jeg gjorde var rigtigt, min følelse var at jeg var en lille plet i en malmstrøm af energi der prøvede at suge mig ned, i bøn dukkede Jesus op og trak mig langsomt i land, rørte ved min pande og beroligede mig...........

Den anden gang jeg så Jesus, var da jeg just havde afsluttet en samtale, hvis indhold havde berørt mig i en sådan grad, at jeg allermest havde lyst til at smide mig ned og græde mit hjerte ud, et billede der hang og stadigvæk hænger på min væg, mindede mig om samtalens indhold, og i min fortvivlelse bad jeg om hjælp, den slags bøn der ikke er rettet nogen bestemte steder hen, bare opad, selve billede skiftede langsomt, og en svagt smilende Jesus kiggede på mig, en følelse mer end en stemme lød sagte, munter og rolig, "naturligvis er jeg her, og det var på tide at du huskede på det"!

Du har ret i at vi kan tale direkte til Gud, uanset hvilken form vi nu betrakter Gud i, men selvom Gud altid hører hvad vi siger, er det ike altid at Gud lytter.
For mig er den hurtige og nære hjælp gennem Engle og Lysmestre det jeg bruger, Gud ha r så mange ting der skal holdes øje med, derfor blev Lysmestre skabt, derfor er Engle til vores hjælp, når vi blot beder om den.......

i Lyset. Dagnir

Til toppen 
#6543 - 10/12/2002 10:44 Re: Kringlede omveje til Guds Rige
Esmaralda
Bruger

Hej Vagn

" Jeg vil gerne anbefale den lige vej til Guds Rige, og den er at vi handler mod hinanden ud fra kærlighed, at vi angrer vore onde gerninger mod andre og især: tilgiver andre deres onde gerninger mod os. Alt andet er unødvendige omveje - og ikke sjældent også vildveje. "

Mener du dermed også at Jesus er unødvendig?

Til toppen 
#6544 - 10/12/2002 10:48 Re: nysgerrig [Re: dagnir]
Esmaralda
Bruger

Hej Dagnir

Nu bliver jeg nysgerrig.

Har du oplevet lignende ting med andre af dem du kalder lysmestre? Budda, Freja, Gabriel eller andre?

Det kunne være spændende at høre

Til toppen 
#6545 - 10/12/2002 17:09 Var Jesus unødvendig? [Re: Esmaralda]
Anonym
Anonym

Kære Esmeralda

Du spørger om jeg mener Jesus er unødvendig. Det er et vanskeligt spørgsmål, og jeg kan se af din signatur at vi nok ikke bliver enige, at vi tror noget der måske er for forskelligt.

Hvis du spørger om Jesus er Gud, så er svaret nej. Gud er Gud, og ingen andre har en kærlighed som bare tilnærmelsesvis kan sammenlignes med Guds kærlighed.

Skønt Jesu kærlighed og medlidenhed med menneskene er langt ud over hvad noget menneske kan begribe, så er den dog kun at ligne ved en dråbe i det hav som er Guds kærlighed.

Og selv om Jesus ikke eksisterede, så ville Guds kærlighed alligevel nå os og være tilgængelig for os. Så Jesus er ikke nødvendig for at frelse os. Det står alene i Guds magt.

Men ikke desto mindre er Jesus vores bror, og han er den åndelige personlighed som, næst efter Gud, arbejder med størst styrke og iver på at lede menneskene frem mod det evige liv i Guds rige.

Du må også forstå at begrebet fortabelse og straf slet ikke indgår i Guds virkemidler for at lede os på rette vej. Guds eneste virkemiddel er kærligheden som ikke tvinger nogen og som ikke selv kan tvinges. Gud er kærlighed.

Du kan selv erfare kærlighedens ubetvingelige væsen, og du har sikkert selv i det små erfaret kærlighedens natur. Dette at ingen kan tvinge dig til at føle kærlighed for andre, men på den anden side også dette at ingen kan forhindre dig i at omfatte andre, f.eks. dine børn hvis du har nogen, med din kærlighed.

Dette er kærlighedens væsen, dette er Guds væsen, og denne evne til kærlighed har du fået fra Gud. Men den er kun en svag afglans af den ufattelige kærlighed som er Guds og som Gud omfatter os med - Jesus, dig og mig, Hitler, Osama bin Laden; allesammen, uden undtagelse!

Kirkerne, religionerne, beskriver Gud stykkevist og delt, men aldrig helt. Og selv om de nok åbner menneskenes øjne for det guddommelige, så spærrer de for det meste for udsynet til Gud.

Især spærres udsynet til Gud af de kirker og religioner som vil have os til at tro at Gud fordømmer nogle mennesker til evig fortabelse, alene fordi de ikke er i stand til eller nægter at tro på at Jesus ved sin død på korset sonede deres synder. Uanset hvor kærligt og hjælpsomt disse mennesker end går gennem livet.

Dette spærrer for erkendelsen af at Gud er ren kærlighed, at Gud er uden vrede og fordømmelse, og at Gud derfor ikke lader én eneste af os gå fortabt. At lade nogen gå fortabt, er fremmed for Gud. Hvilket lignelsen om den fortabte, men genfundne søn er et sindbillede på.

Men for at belyse dit spørgsmål lidt nærmere, vil jeg bede dig tænke over følgende:

Er alle de mange mennesker som blev født og døde før Jesu korsfæstelse, dømt til evig fortabelse? Hvorfor - eller hvorfor ikke?

Og hvordan er de mennesker stillet som aldrig har hørt om Jesus. Går de fortabt på grund af deres uvidenhed? Eller frelses de på grund af deres uvidenhed?

Du ved hvad jeg tror om det. Men hvad tror du?

Med venlig hilsen
Vagn Bro

Til toppen 
#6546 - 10/12/2002 19:00 Re: nysgerrig [Re: Esmaralda]
dagnir
Bruger

Freja....
dengang jeg tilbade de Nordiske Guder, var Freja meget tydelig, jeg så hende tit i den udtrykform andre Quinder havde, engang endog mere tydelig end den Quinde der var der..................
et digt fra dengang;
"Åh Gudinde, du som er Quinde. - Giv mig en chance, for at vinde. - Netop dén Quinde, som for mig er Gudinde"

Gabriel i sin Engleform har jeg ofte med mig, normalt om aftenen når jeg kører steder jeg ikke kender, eller går steder hvor der er mørkt.........

Budda har jeg set et par gange, under healing...............

i Lyset. Dagnir

Til toppen 
#6547 - 10/12/2002 19:56 svar; lysmestre/engle menigheder
dagnir
Bruger

Dem jeg har talt med var bla. fra Gnostikerne, Teosofisk samfund og den fri Universerselle Kirke, samt Brødremenigheden..................

og for at besvare endnu et spørgsmål, mine kilder..............

omkring 140 ekf. "Hermas' Hyrden"
seks engle elle Lysende ynglinge der blev skabt som det første, de våger over det skabte i almindelighed og kirken i særdeleshed.............
Blandt disse står der andre engle, de beskytter, følger de nyfødte (en god/lys og en ond/mørk)* og udfører særlige opgaver.............
*Hvis mennesket følger den gode, bliver de selv engle.

Oldtidens Bibelske udgave;
"Engle er Guds skabninger, Gud skabte dem gennem ordet og Jesus er Guds ord, da er englene skabt i ham, derfor er han deres Lys."

Augustin (død.430ekf)
Skabelsen af Lyset fandt sted på skabelsens første dag og derfor er Lyset visdom og viden, den åndelige form, dagslyset og nattens mørke er skabt til den fysiske verden, og er derfor underlagt den fysiske verden, lys og mørke er den samme ting delt i to ting i balance.
Videre er de (engle), som Lyset, erkendelsen og visdommen, det der hører til Guds åndelige område, mennesket er skabt mellem dyret og englende, og hvis de gennem deres livevis holder Guds ord, kan de indgå i Englende samfund og uden dødens mellemkomst opnå salig udødelighed, der aldrig ophører.

Origenes (død 253 ekf)
"alle dele af naturens har hver sin engel, der hver i sær våger over deres del, de findes i stjernerne og i den luft mennesket indånder, gør mennekset gode gerninger i Lyset, bliver de gennem Guds nåde selv engle i deres fuldkommenhed"

i Lyset. Dagnir

Til toppen 
#6548 - 10/12/2002 21:26 Re: svar; lysmestre/engle menigheder [Re: dagnir]
malli
Bruger

Hej Dagnir

Gnostikerne, Teosofisk samfund og den fri Universerselle Kirke, samt Brødremenigheden..................

Disse "kristne menigheder", du nævner er altså ikke kristne, dog er jeg i tvivl om Brødremenigheden! Hvis Brødremenigheden er kristen, vil den ikke acceptere en lære om "lysmestre". Jesus siger SELV "jeg er sandheden, vejen og livet, INGEN kommer til Faderen uden gennem mig!".

Dette er den kristne lære.

Med venlig hilsen

Malli

Til toppen 
#6549 - 11/12/2002 13:51 Re: svar; lysmestre/engle menigheder [Re: malli]
dagnir
Bruger

Du siger;
"Disse "kristne menigheder", du nævner er altså ikke kristne, dog er jeg i tvivl om Brødremenigheden!"

Vel...............
"Vis mig en hedning der ikke er Kristen og jeg skal vise dig en Kristen, der ikke er Kristen"

men hvordan kan du med sikkerhed sige, hvem der er Kristen og hvem der ikke er Kristen, når selve budskabet om hvad Jesus sagde, er belvet nedskrevet af mennesker og disse til stadighed kan fortolkes, da de, lige som Biblen er blevet redigeret gennem tiden ???

Desuden kan jeg ikke umiddelbart se af det du skriver..................
"Hvis Brødremenigheden er kristen, vil den ikke acceptere en lære om "lysmestre". Jesus siger SELV "jeg er sandheden, vejen og livet, INGEN kommer til Faderen uden gennem mig!". "

på nogen måde skulle måde kunne gå imod Jesus eller Gud.................. ???

i Lyset. Dagnir

Til toppen 
#6550 - 11/12/2002 14:25 Re: svar; lysmestre/engle menigheder [Re: dagnir]
malli
Bruger

Hej Dagnir

For en kristen, er der INGEN andre veje til Gud end gennem Jesus Kristus. For en kristen er der ingen frelse i Budda, lysmestre osv (de fremgår heller ikke af Biblen). Det er det jeg mener med..."ingen kommer til Faderen, uden gennem mig". Af samme årsag kan menigheder, hvor Jesus bliver kaldt " lysmester" på lige fod med andre heller ikke kaldes kristne, da de går imod den kristne lære.

Med venlig hilsen

Malli

Til toppen 
#6551 - 11/12/2002 17:49 svar; lysmestre er Kristen lære [Re: malli]
dagnir
Bruger

igen Nej.!!
De går ikke mod den Kristne lære, kun den censurerede og redigerede bog Kristne holder sig til i dag................
Og du overser lige at de tidlige Kristne faktisk havde denne form, som allerede tidligere nævnt,men du har måske ikke læst hele indlægget ??????

i Lyset. Dagnir

Til toppen 
#6552 - 11/12/2002 18:20 Re: svar; lysmestre er Kristen lære [Re: dagnir]
serner
Bruger

Reg.: 07/08/2002
Sted: Kolding
undskyld........
må lige komme med en lille kommentar..... Jeg studerer teologi og jeg ved at der bliver gjort helt eventyrligt meget ud af at vores oversættelse af skriften (bibelen) er så nøjagtig som muligt. Undersøgelserne af hvad der oprindeligt har stået er meget grundige!!! til det skal siges at Ny Testamente i særklasse er det suverænt bedst dokumenterede dokument i antikken! (i særklasse er næsten for svagt et udtryk her). Vi ved med meget stor sikkerhed hvordan NT oprindeligt er skrevet og vore ældste håndskrifter ligger meget tæt på den oprindelige kilde. der findes enkelte steder hvor der er tvivl, men det er ganske få steder hvor det er et seriøst spørgsmål......

bare lige for at sige at Bibelen ikke er helt så revideret som man kunne tro, al respekt

Guds fred!
-serner

at kende Ham og gøre Ham kendt......

Til toppen 
#6553 - 11/12/2002 21:52 Re: svar; lysmestre er Kristen lære [Re: serner]
dagnir
Bruger

klar tale......... jeg tænkte nu også mest på det gamle testamente

og nu skal man ikke tror at jeg kun er ude på at nedgører Biblen, det er jeg ikke..!
men jeg bliver bare lidt sur over at man så tit, og dette gælder ikke kun enkelte personer, men også hele grupper, eksempelvis Jehova Vidner, kun vil respekterer andres meninger og tro, hvis den ligner deres til fuldstændighed.........

når jeg henviser til Lysmestre og f.eks geonostikere, er det fordi at de, i den tidlige Kristendom, selv og af andre, blev regnet for Kristne, lige som de gør i dag, dog for nogle ikke så meget som af andre........

i Lyset. Dagnir

Til toppen 
#6554 - 11/12/2002 22:20 Gud som vejleder [Re: dagnir]
Anonym
Anonym

Kære Dagnir

Tak for dit svar på mit spørgsmål.

Kan du konkret beskrive den svagt smilende Jesus på billedet? Hvordan så han ud? Mørkhåret, lyshåret - havde han skæg? Eller var han nærmere en “fornemmelse”?

Jeg har selv oplevet noget lignende - selv om det alligevel var helt anderledes end det du beskriver, og slet ikke noget religiøst. Dengang var jeg ateist, og jeg var heller ikke ulykkelig som du.

Oplevelsen havde jeg i forbindelse med at jeg lærte transcendental meditation, og første gang jeg mediterede, følte jeg med ét en dyb lykkefølelse og mærkede et smil brede sig over mit ansigt.

Enkelte af meditationerne gav i øvrigt bemærkelsesværdige kropslige udtryk. Bl.a. reagerede min venstre hånd ved at vride sig ganske kraftigt under to på hinanden følgende meditationer.

Jeg spurgte meditationslæreren hvordan det kunne være og fik spørgsmålet: “Er der sket noget med din hånd”? Og ja, faktisk kom jeg til skade med hånden da jeg var barn, og det skete under lidt voldsomme omstændigheder.

“Det er bare spændingerne fra dengang der bliver løst op”, lød svaret.

Ydermere medførte meditationerne en forunderlig lethed i både krop og sind, foruden og en ro og frygtløshed som jeg ikke tidligere havde kendt.

Alligevel mediterer jeg ikke mere. Jeg følte at virkningen fortog sig efter nogen tid, og jeg oplevede ikke et fald i min livskvalitet da jeg holdt op. Men heller ikke nogen mærkbar effekt når jeg på grund af pressede situationer begyndte at meditere igen.

Men lad mig slutte med at kommentere det du skriver: At selv om Gud altid hører hvad vi siger, er det ikke altid Gud lytter. Det tror jeg nemlig ikke er rigtigt. Når du henvender dig til Gud, har du altid Guds fulde opmærksomhed, uanset hvor mange ting Gud har at holde øje med.

Ethvert menneske som henvender sig direkte til Gud, får Gud som vejleder. Du behøver ikke at “nøjes” med vejledning fra lysmestre, engle og mennesker.

Lad mig nævne et konkret eksempel fra mit eget liv. Et menneske som jeg elsker højt, traf nogle valg i sit liv som jeg ikke kunne forstå og som jeg mente var forkerte.

Det stod jeg en morgen under bruseren og brød mit hovede med; ked af det var jeg og også lidt vred. Men huskede så på at Gud jo altid er nær. Selv om jeg ofte har erfaret Guds nærvær, så glemmer jeg det mærkeligt nok - ja, ofte i dagevis.

Men dér, under bruseren huskede jeg på Gud - og i samme øjeblik for det gennem min hjerne: “Jeg skal ikke beslutte og bestemme for hende; jeg skal bare elske hende”! Jeg følte en varm og dyb glæde og var ikke mere ked af det. “Ja, så enkelt er det”, tænkte jeg.

Med venlig hilsen
Vagn Bro

Ændret af Vagn Bro (11/12/2002 22:34)

Til toppen 
#6555 - 11/12/2002 22:57 Re: svar; lysmestre er Kristen lære [Re: dagnir]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Dagnir,

Nu er det faktisk sådan, at den bog, som du kalder censureret og redigeret, udgør grundlaget for vores kristne tro. Ifølge vores tro er Bibelen som den foreligger - og det gælder såvel det gamle som det nye testamente - indblæst Gud og nedskrevet af mennesker.

Gnosticisme er betegnelsen for en række ikke-kristne sekter og småreligioner, som var udbredte i romerriget før og efter Kristi fødsel, og der skete i begyndelsen en vis, uundgåelig synes jeg, sammenblanding mellem kristendommen og glosticismen, som i sig selv på intet tidspunkt har haft noget med kristendommen at gøre.

Det gnostiske verdensbillede er en udpræget dualistisk verdensopfattelse med rødder bl.a. i den græske filosofi (lys/mørke, ondt/godt, sjæl/legeme osv.) Der var også i gnosticismen mange myter, mysterier med indvielser osv., forskelligt stof især fra Babylonien, Ægypten og Persien.

Gnosticismen regnede også med æoner og mellem- og underguder - det er måske der "lysmestrene" hører hjemme, det er i hvert fald ikke i Bibelen - og havde nogle forestillinger om himmelfarende sjæle, som skulle føres frelst forbi lurende planeter og meget andet spændende.

Så jeg er da meget taknemmelig for, at vore tidlige kirkefædre med Guds hjælp fik reddet trådene ud og renset Bibelen for uvedkommende infiltration.

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#6556 - 11/12/2002 23:10 Re: svar; lysmestre/engle menigheder [Re: malli]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej malli,

Jo, Brødremenighederne er kristne, og deres eneste rettesnor er Bibelen, så det må være en misforståelse et eller andet sted, at de skulle regne med "lysmestre".

Brødremenighederne stammer fra en gruppe bøhmiske brødre der en gang i 1700-tallet etablerede sig i byen Hernhut (deraf navnet herrnhutterne) hvorfra de bredte sig til andre lande i Europa, og så vidt jeg husker også til både Nord- og Sydamerika. De er særdeles bibeltro, hedningemissionske og pietistiske. I Danmark har de deres hovedsæde i Christiansfeld i Sønderjylland.

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#6557 - 11/12/2002 23:16 Re: svar; lysmestre er Kristen lære [Re: dagnir]
malli
Bruger

Hej Dagny

"De går ikke mod den Kristne lære, kun den censurerede og redigerede bog Kristne holder sig til i dag................
Og du overser lige at de tidlige Kristne faktisk havde denne form, som allerede tidligere nævnt,men du har måske ikke læst hele indlægget ?????? "

Det er DIN påstand at biblen er censureret og redigeret, på samme måde som griber ud i den blå luft af kristne tidligere havde en helt anden form for kristendom, end både der kendes i den Romersk Katolske Kirke og Den Ortodokse Kirke! Som bekendt er vores kristne kirke i DK udsprunget fra den Katolske Kirke. Det er så temmelig besynderligt at ingen kristne kirker anerkender Budda og Co.som værende på lige fod med Jesus, hvis din påstand skulle stemme, burde de ikke have bedst forudsætning for at udtale sig om Kristendommen?

Med venlig hilsen

Malli

Til toppen 
#6558 - 12/12/2002 13:13 Re: nysgerrig [Re: dagnir]
Esmaralda
Bruger

ok

jeg har ret svært ved at sætte mig ind i det. Men jeg har oplevet noget i mine drømme. Jeg har oplevet at Jesus har talt til mig i en drøm, men jeg har aldris set ham.

Der er aldrig nogel af de andre du nævner som har meldt sig hos mig...

Til toppen 
#6559 - 12/12/2002 18:36 Re: Gud som vejleder
dagnir
Bruger

hvordan Jesus så ud, mørkt halvlangt krøllet hår, skæg, hans øjne var fulde af mildhed.... og latter.........

det jeg mente at Gud hører, men det er ikke altid at han lytter, var ment som en i overført betydning, dvs. Gud hører alt, men det er kun i en Bøn der kommer fra hjertet og ikke gælder en selv, der Lytter Gud også.......

Ændret af dagnir (12/12/2002 18:37)

i Lyset. Dagnir

Til toppen 
#6560 - 12/12/2002 18:39 Re: svar; lysmestre/engle menigheder [Re: kristina]
dagnir
Bruger

ikke dem jeg talte med, dansk såvel som brødre fra USA........ men det er vel i denne henseende ikke særlig vigtigt........

Ændret af dagnir (12/12/2002 18:40)

i Lyset. Dagnir

Til toppen 
#6561 - 12/12/2002 18:42 Re: svar; lysmestre er Kristen lære [Re: kristina]
dagnir
Bruger

som svar til ændringer i Biblen, se andets sted, jeg husker ikke hvor, men det er også fra i dag................

i Lyset. Dagnir

Til toppen 
#6562 - 17/12/2002 20:42 Re: Gud som vejleder
dagnir
Bruger

nu er jeg altså ikke særlig ulykkelig.......... Tværtimod

i Lyset. Dagnir

Til toppen 
#6563 - 17/12/2002 23:45 Re: Var Jesus unødvendig?
Katolikken
Bruger

Guds fred.
Kære Vagn.
Dine spørgsmål og anklager imod de kristne er et eller andet sted helt forkerte. Det er helt klart at du bygger din kristik på fordomme og ikke på viden. Jeg synes også at fornemme at du har det bedst sådan. Altså med ikke helt at vide hvad de kristne i VIRKELIGHEDEN lærer.
Eller tager jeg fejl?? Jeg siger ikke du skal være enig, men du kan i det mindste sætte dig ind i hvad vi tror.
Kirken eller de kristne har aldrig troet på at de der levede før Jesus bare sådan gik fortabt. Du tænker i en kronologisk bane kun. Jesu frelsergerning har intet med tid at gøre. den skete i tiden men id begrænser den ikke. Jesus (Messias) var kendt som frelseren længer før Hans komme blev en realitet her i tiden. Det betyder dog ikke at Han ikke altid har været. jesus blev ikke bare til pludselig. Jesus Kristus er Gud og Han har altid været. På samme måde som vi kan blive frelst ved at modtage troen på Ham efter Hams komme, ja på samme måde bliver også de freslt som af Ham selv har modtaget den selvsamme tro før hans komme her på Jorden i kødets skikkelse.
her har vi Jesu svar på det du selv spørger om. Han siger: Den der søger SKAL finde. Det er ikke bare Jesu løfte, det er Guds løfte og alle Guds til mennesker løfter har deres ja og amen i Hans søn Jesus kristus. Hvordan det??? Jo for Jesus er Gud selv kommet i kødets skikkelse til os som en af os. Gud kan ikke gøre det mere tydeligt og klart. Gud sendte ikke profeter denne gang eller engle, nej Han kom Selv. Dette er selve evangeliet kære ven. Gud kom til os som en af os.
Gud kom til os fordi Han er kærlighed og vil møde os der hvor vi er. Han kom til os men vi slog Ham ihjel. Men fordi Jesus ER Gud havde døden ingen magt over Ham. Han lod os myrde Ham på en grufuld og modbydelig måde så at vores ondskab kunne blive åbenbaret for os som det den i virkeligheden var, nemlig rent oprør mod Gud og ren ondskab. Den bedste i hele verden verden blev myrdet af de ondeste. Gud tillod os at gøre det ondeste man kan gøre, nemlig slå hamselv ihjel for at Han til gængeld kunne gøre det bedste man kunne gøre nemlig at give sit liv for sine venner og dem man elsker. Gud har i kristus hermed gjort den størte kærlighedsgerning man kan forestille sig, nemlig at give sig selv helt og fuldt.
Hvis ikke Jesus er Gud så har Gud heller ikke gjort den største kærlighedsgerning. Men det har Han, intet mindre. Men du spørger så måske hvor frelsen kommer ind i billdet??? Jo den kommer ind i på den måde at Gud stod op fra de døde. døden kunne ikke vinde over Gud og frelsen ligger nemlig i at Jesus efter opstandelsen lige præcis IKKE dømmer verden men STADIG elsker den, selv efter at vi har gjport vores yderste onde imod Gud. Når Guds ånd overbeviser os om den virkelighed at vi har slået Gud ihjel men at Han stod op og stadig elsker os så er det at vi kapitulerer og overgiver os til Guds kærliughed og blver frie, frelste og glade Guds børn påny.
Hver gang vi synder slår vi Gud ihjel men Gud står hver gang op igen og siger til os at Han elsker os alligevel og siger kom mit barn, kom med mig, kom til mig, modtag min kærlighed.
Når vi modtager Guds "på trods af" kærlighed så bliver vi frelst men denne frelse kan KUN ses og modtages i lyset af korsfæstelsen og HVEM DET VAR DER BLEV KORSFÆSTET OG MYRDET.
Kære Vagn. denne frelse kan man kun få som en gave fra gud. man kan ikke præstere sig frem til den, nej den er totalt Guds gave til dig "på trods af" alt. Denne "tro som frelse" er denne gave som jeg snakker om for frelsen ligger nettop i denne tro. Denne tro er IKKE en logisk sluttende overbevisning eller en menneskelig kognitiv præstation hvad mange kristne ellers går rundt og tror. Måske det er dit indtryk efter mit lidt forklarende indlæg ovenofr men der er mere til den kristne tro end ovenfor.
Denne tro kommer fra Jesus som er troens ophavsmand OG fuldender. Den er Hans frelsesgave til dig. Modtag den.
Kun i Jesus Kristus er der frelse og Jesus Kristus er ordet som blev kød og tog bolig iblandt os.

Ændret af Katolikken (17/12/2002 23:53)

Til toppen 
#6564 - 20/12/2002 09:34 Re: Var Jesus unødvendig? [Re: Katolikken]
Anonym
Anonym

Kære Pætur Bærentsen

Du skriver at det er helt klart at jeg bygger min kritik på fordomme og ikke på viden og at du fornemmer at jeg har det bedst med ikke helt at vide hvad de kristne i virkeligheden lærer.

Til det vil jeg sige at jeg efter bedste evne forsøger at undgå at bygge på fordomme, og i mit forhold til Gud bygger jeg bestemt ikke på viden, men på tro. Gud er så stor at min viden ikke kan rumme Gud.

Din ønske om at jeg i det mindste kan sætte mig ind i hvad I (de kristne) tror på, er jeg bange for at jeg ikke kan opfylde. Kik dig rundt i indlæggene på jesusnet.dk og se hvor mange forskellige opfattelser der er af kristendommen.

Og så er jesusnet.dk endda et meget fredeligt og rart sted hvor meningerne brydes i respekt for næsten, og stort set uden brug af skældsord. Men debatten på jesusnet.dk viser at de kristne er en meget forskelligartet og broget flok udi anskuelser.

Men brydningerne har ikke altid været og er ikke altid fredelige. Lad mig minde om at kristne på grund af uenighed om deres gud har forfulgt hinanden, bandlyst hinanden og brændt andre kristne levende på bålet for deres tros skyld.

Og vi skal jo ikke længere end til Irland for at se protestanter og katolikker dræbe hinanden i deres religioners navne. Dette er foregået i vor tid – om end denne konflikt nu endelig og heldigvis ser ud til at klinge af.

Jeg priser mig lykkelig for at jeg lever i en tid og i et land hvor jeg tør bekende min tro uden at risikere at havne på et kætterbål - selv om min tro på Gud er i modstrid med kristendommens centrale dogme.

Jeg tror ikke på at Guds kærlighed kom til udtryk ved at Jesus ved sine lidelser på korset sonede alle menneskers synder. Vore synder må vi hver især selv sone eller søge tilgivelse for.

Med vore synder mod Gud er det ingen sag. Enhver synd mod Gud er på forhånd udslettet af Guds kærlighed. Guds tilgivelse har vi allerede inden synden er begået.

Med vore synder mod hinanden er det derimod en helt anden sag. Vi mestrer langtfra Guds kærlighed og kommer derfor let til at gøre hinanden ondt - og vi har svært ved at tilgive når andre gør os ondt.

Derfor må vi efter bedste evne søge at genoprette hvad vi har forbrudt mod vore medmennesker, eller håbe at de må vokse så meget i kærlighed at de får medlidenhed med os og udsletter vores gæld ved at tilgive os hvad vi har gjort mod dem.

Og især skal vi selv lære den svære kunst at kunne tilgive dem der øver uret mod os.

Dette er for mig den sande vej til Guds Rige - og den vej er det kun mulig at vandre hvis man lægger sit liv i Guds hånd og aktivt søger Guds vejledning.

Søger vi derimod vejledningen i religionerne, kommer vi let ud på omveje, og i værste fald ud på forfærdelige afveje hvilket kætterbålene var klare og umisforståelige eksempler på.

Heldigvis lader Gud ingen af os gå fortabt i et evigt helvede, uanset hvilke vildveje vi forvilder os ud på. Uanset hvor langt vi kommer bort fra Gud, så rækker Guds kærlighed tålmodigt ud efter os. Guds kærlighed er uendelig, evig.

Dette er hvad jeg tror.

Men lad mig slutte med følgende spørgsmål til alle som følger vores debat, et spørgsmål jeg blev inspireret til i forbindelse med at du skrev:

(Citat begyndt) “Kirken eller de kristne har aldrig troet på at de der levede før Jesus bare sådan gik fortabt. Du tænker i en kronologisk bane kun. Jesu frelsergerning har intet med tid at gøre. den skete i tiden men (t)id begrænser den ikke. Jesus (Messias) var kendt som frelseren længer før Hans komme blev en realitet her i tiden. Det betyder dog ikke at Han ikke altid har været. jesus blev ikke bare til pludselig. Jesus Kristus er Gud og Han har altid været. På samme måde som vi kan blive frelst ved at modtage troen på Ham efter Hams komme, ja på samme måde bliver også de freslt som af Ham selv har modtaget den selvsamme tro før hans komme her på Jorden i kødets skikkelse.” (Citat slut)

Er alle kristne enige om at Jesus også eksisterede før sin fødsel og før sin korsfæstelse, at Jesus dermed også frelste alle der troede på hans komme, alle der troede på at der ville komme en Messias?

Med venlig hilsen
Vagn Bro

Til toppen 
#6565 - 20/12/2002 10:54 Re: Var Jesus unødvendig?
malli
Bruger

Kære Vagn Bro

Du skriver:

Er alle kristne enige om at Jesus også eksisterede før sin fødsel og før sin korsfæstelse, at Jesus dermed også frelste alle der troede på hans komme, alle der troede på at der ville komme en Messias?

"

Jeg tror du misforstår lidt. Vi tror på den tre-enige Gud. Jesus var som en del af guddommen med ved verdens skabelse (han var Ordet). Inden Gud kom i "kød"som Jesus, skulle jøderne overholde en masse regler for at blive frelst (Moseloven), herunder skulle de ofre dyr af forskellige dyr når de havde syndet.

Jøderne vidste at der ville komme en Frelser (Messias), for det var længe profeteret i Det Gamle Testamente, men de levede altså under loven.

På et tidspunkt blev det så for meget for Gud, dels med alle de regler som mennesket alligevel ikke overholdte, dels med alle de dyr der skulle ofre livet, dels ville han uden tvivl have flere mennesker ind i sit rige. Derfor kom Gud selv herned, i kød - som Jesus. Jesus blev derpå offerlam. Han blev ofret for menneskets skyld. Da Jesus blev korsfæstet sagde han "det er fuldbragt!". Hvad var fuldbragt? Jo, ofret !. Vi skal som kristne ikke leve under Moseloven, Jesus HAR ofret sit liv!

Med venlig hilsen

Malli

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær