2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#65005 - 17/06/2006 19:19
Er vi forhærdede?
|
Bruger
Reg.: 10/06/2006
Sted: Et sted Vest å!
|
Er vi blevet forhærdede med hensyn til, hvad vi tillader os selv? Både med hensyn til hvad vi ser i tv, læser af forskellige blade, hvilken musik vi hører, osv..
Jeg kan faktisk godt blive forarget over, hvad mine kristne brødre og søstre vil stå model til, og sådan ved jeg, at nogle af dem også kan have det overfor mig. (Altså med hensyn til hvad jeg tillader mig selv at se, sige, osv..)
Med venlig hilsen Lene
Kyrie eleison!
|
|
Til toppen
|
|
|
#65006 - 17/06/2006 21:51
Re: Er vi forhærdede?
[Re: JesusSoldat]
|
Anonym
Anonym
|
Hej JesusSoldat.
1. Kor 10,23: Alt er tilladt, men ikke alt gavner. Alt er tilladt, men ikke alt bygger op.
Set i lyset af ovenstående bibelcitat, vil jeg mene, at det til enhver tid er op til Gud, og den enkelte selv, at dømme og vedgå egne handlinger. Det vil sige, at hvad der er rigtigt for den ene, er måske ikke rigtig for den anden.
Forskellen må ligge i, at fristelser ikke er ens for alle. En bror kan måske sagtens snakke sex med en anden end hans kone, imens jeg ved, at det vil lede mig i synd.
Hebr. 3,13: Men forman hinanden hver dag, så længe der er noget, der hedder »i dag«, for at ingen af jer skal blive forhærdet ved syndens bedrag.
Vi skal dog ikke se passivt til, hvis der er risiko for, at en bror bliver ledt på afveje og væk fra Gud. Men det er vigtigt, at den formanende virkelig kender personen, for ikke at give anledning til spild.
Jak.5,16: Bekend derfor jeres synder for hinanden, og bed for hinanden om, at I må blive helbredt. En retfærdigs bøn formår meget, stærk som den er.
Det er ikke altid, at konfrontation er det bedste, men bøn kan være den rette og måske bedre løsning.
Rom.12,10: Vær hinanden hengivne i broderkærlighed, kappes om at vise hinanden agtelse.
Det er vigtigt, at vi ikke forarges over hinanden, men hjælper, støtter og opmuntre hinanden i gensidig kærlighed og respekt.
Det indebærer blandt andet, at man ikke har så travlt med hvad andre gør, men holder sig sit eget forhold til Gud for øje. Passer og plejer det, som det nu engang er nødvendigt, og undgår de ting, som man godt selv ved, vil skabe en afstand til Gud. Ting som en anden bror måske ikke har nogen problemer med at håndtere.
Så altså, vi er alle individualister, vi har alle vores helt personlige forhold til Gud, vi kæmper alle med forskellige ting, derfor kan vi ikke opstille retningslinier for, hvad der er rigtigt og hvad der er forkert.
|
|
Til toppen
|
|
|
#65007 - 18/06/2006 17:16
|
Anonym
Anonym
|
Ja, vi er forhærdede!, og har sat den kristne i frihed i system.
|
|
Til toppen
|
|
|
#65008 - 19/06/2006 22:07
[Re: ]
|
Bruger
Reg.: 10/06/2006
Sted: Et sted Vest å!
|
Citat: Ja, vi er forhærdede!, og har sat den kristne i frihed i system.
Tror jeg er enig, men er du sød at uddybe det?
Med venlig hilsen Lene
Kyrie eleison!
|
|
Til toppen
|
|
|
#65009 - 20/06/2006 11:05
|
Anonym
Anonym
|
Hejsa Jesussoldat...
Ja, først og fremmest var det en lille provokation..
Evangeliet, troen og Gud/Jesus, er ikke ændret, men jeg synes at verdens tilgang til Troen, Kristendommen er blevet forhærdet med tiden, tingene er blevet sat i systemer, sådan her er det, basta!...
Ny tanke og alternative gennembrud inden for kristendommens rammer vinder sjældent indpas da det ofte og tit kvæles i tradition og reaktionær tankegang.. i min bog, forhærdelsese..
Misforstå mig nu ikke, der findes skam masser af godt også, men min pointe er bare at man gerne systematisere religionen,... Til det spørgsmål hører det svar.. end of story, til det problem hører den løsning, til det skriftsted hører den tolkning,....
I mine øjne er det ikke helt korrekt,---
kan godt uddybe det ydeligere..
Lars
|
|
Til toppen
|
|
|
|