Menu
Hvem er online
1 registrerede (Kristenliv) og 8 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#64988 - 17/06/2006 18:16 Om at lege Gud
smil
Bruger

Reg.: 17/06/2006
Jeg er ved at læse en bog som handler om bekræftelser.

Princippet er enkelt:
Hvis du hele tiden tænker eller siger til dig selv at du aldrig kan få økonomien, karrieren, menuen, ægteskabet, tidspresset eller (sæt ind dit eget problem) til at hænge sammen, ja så vil du leve i en virkelighed hvor det er sandt.

Så hvis du hele tiden bekræfter at dit liv er fyldt med glæde, dejlige mennesker, økonomisk generøsitet osv, ja så er det din virkelighed.

Det handler derfor om at vende dine tanker om for at tiltrække til dig selv visse ting.

Mit spørgsmål er så:

Hvis du bevidst går ind for at lægge dine tanker om med hensyn om at få noget til at manifestere sig i dit liv, leger du så ikke Gud?

Eller er det sådan at dette princip om at tiltrække visse ting i ens liv er en naturlov som Gud har skabt, og som vi kan vælge at bruge, eller lade vær med at bruge?

Metoden minder lidt om hypnose. Jeg er selv ny i troen og kender desværre ikke biblen så godt, men jeg mener at der er skrevet i biblen at man skal holde sig fra hypnose og clairvoyance.

Hvilken meninger har i omkring dette emne.
Er det skadelig at ændre i sin tankegang på denne måde?

Til toppen 
#64989 - 17/06/2006 18:59 Re: Om at lege Gud [Re: smil]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej Smil.

Må jeg spørge, hvad hedder bogen, og hvem har skrevet den? Er principperne beskrevet som nogle, Gud har sat op, eller er det blot beskrevet som psykologi?
At tænke positivt er godt, men man skal ikke tillægge det noget magisk eller "guddommelig / skabende" kraft.
I fremgangsteologiske kredse kan man høre om, hvordan man skal bekende, at man er rig og rask mv., for hvis man bekender, at man er syg og fattig, så bliver det sådan, men bekender man sundhed og velstand, vil man få det. Det er ikke en bibelsk lære.
Men man har naturligvis lov til at bede Gud om alt, hvad man har brug for. Men det er noget andet end selv at kræve det vha. sin munds bekendelse.
Så jo, på en måde kan man sige, at det ville være at lege Gud.

Mvh. Anne.

Til toppen 
#64990 - 17/06/2006 19:50 Re: Om at lege Gud [Re: smil]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Smil! - Velkommen her!

Nu ved jeg ikke hvad der er for en bog du er i gang med - men jeg kan høre det er en af de mange bøger om visualisering og lignende teknikker til selvhjælp, selvudvikling, selvrealisering, selvindsigt, selvværd, selv-, selv- osv.

Her i vores stærkt individ-orienterede nutid, hvor så mange er sig selv nærmere end nogensinde, er der stor interesse for hele dette store do-it-yourself ...

Naturligvis kan teknikkerne bruges positivt, og det bliver de sikkert også af ansvarlige psykologer og psykoterapeuter. Men, men ..

Jeg blev er selv uddannet som NLP-terapeut (neuro linguistic programming (eller -psycology)) og -instruktør - der har også meget med disse bekræftende visualiseringer at gøre, men da jeg havde fået mit fine diplom, gik jeg hjem og lagde det nederst i skuffen og brugte aldrig teknikkerne, hverken professionelt eller privat.

Og jeg ville i hvert fald aldrig købe en brugt bil af én, der havde lært dem!
Jeg fandt dem nemlig manipulerende og blev først meget senere (efter at jeg var blevet omvendt til kristen tro) helt klar over, hvorfor jeg ikke ville have med dem at gøre.

Som kristen vil jeg sige, at det er rigtigere at beholde fokus på Gud og på vores medmennesker i stedet for at sidde hver for sig og kigge ind i os selv og forsøge at styre vores tanker og følelser (og værre: vores medmennesker!) ved hjælp af diverse teknikker.

Hvis vi i stedet beder til Gud i Jesu navn om det vi ønsker, for os selv og for hinanden, så bliver vi hørt, og hvis det er til velsignelse og efter Guds vilje med os, så bliver vi også bønhørt. I Fadervor beder vi den vigtige bøn: Ske din vilje, og den bøn hører bestemt ikke med, når vi sidder og bekræfter og visualiserer!

Måske er det muligt ved gør-det-selv -teknikker at opnå at få mange ønsker opfyldt - at få den fremgang og succes i denne verden, som vi ønsker os. Men som måske ikke vil være os til gavn:

Luk 9, Og henvendt til alle sagde Jesus: [...........]
"For hvad hjælper det et menneske at vinde hele verden, men miste sig selv eller bøde med sig selv?"

Tag endelig kun disse ord som mit eget personlige bud på et svar, og kun som nogle generelle betragtninger.
Der er tilfælde, hvor jeg synes det kan være helt i orden at bruge teknikkerne, f.eks. ved psykiske lidelser som f.eks. fobier o.lign., men i så fald helst med hjælp fra en professionel psykolog og ikke som hjemmearbejde!

kristina

Til toppen 
#64991 - 17/06/2006 21:56 Re: Om at lege Gud [Re: kristina]
smil
Bruger

Tak for jeres svar, Annepande og Kristina. Og tak for velkomsten.

Bogen heder "Jeg Kan!", skrevet af Louise Hay.

Hun taler ikke direkte om Gud, men bruger ordene "Livet" og "Universet", der hvor jeg ville have brugt ordet "Gud".

Hun siger:
"vær åben og modtagelig, og universet vil svare dig, og bringe dig det bedste."
"Du bliver altid guddommelig vejledt. Vid at det åndelig aldrig tager fejl..."
"universet elsker dig...."

Og alle ideerne som hun beskriver er positive og fyldt med kærlighed og opfordre en til handle ud fra kærlighed og tilgive andre. Alle gode kristne værdier.

MEN... i sidste kapitel siger hun at hvis man oplever at bekræftelserne ikke virker i ens liv, så er det fordi at der er en del af én selv som ikke tror på dem, og det er den type selv beskyldelse som fik mig til at vende fra new age filosofi til kristendommen.
Det virker ikke- der er noget galt med mig.

Men Jesus sagde jo også at tro kunne flytte bjerge....så tager hun egentlig fejl?

Til toppen 
#64992 - 17/06/2006 23:21 Re: Om at lege Gud [Re: smil]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Smil,
ok, Louise Hay - ja, hun er kendt newage healer.

Kristen er hun ikke, og du gør ret i at afvise hendes ord.
For det er jo ikke nok, at det lyder smukt og kærligt, det hun skriver, hvis det er forkert.
Og det er det!

Du nævner, at hun bl.a. skriver: "Vid at det åndelige aldrig tager fejl..."
Der er jo i hvert fald ikke sandt!
Kampen står mellem det gode (Gud) og de onde åndsmagter, som lyver for os.
Gud har åbenbaret sig i Jesus, som er - og siger - sandheden.

Det vanskelige og forførende ved Louise Hays - og mange andre tilsvarende newage-forfatteres - bøger, er, at de tilsyneladende er fulde af guddommelig kærlighed.

Men de er ikke, hvad de giver sig ud for, men fører bort fra Jesus Kristus!

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#64993 - 17/06/2006 23:29 Re: Om at lege Gud [Re: smil]
Anonym
Anonym

Hej Smil - dejligt nick

Jeg har engang for MANGE år siden læst Louise Hays bog "Heldbred dit liv". Jeg husker, at det også i denne bog omhandlede det, du genfortæller fra bogen "Jeg kan".

Jeg mener, at hvis du formår at holde troen og disse selvhjælps teknikker skarpt adskilt, vil du til en vis grad kunne gøre brug af teknikkerne.

Det er altid godt at tænke positivt, og det ER faktisk sandt, at det du sender ud, får du tifold tilbage. Ligeså med dit eget selvbillede, hvis du føler dig som en succes, ja så BLIVER du nærmest en succes i dit eget liv.

Jeg tror på, at Gud ønsker, at vi skal gøre brug af det bedste på alle hylder. Der hvor der så er en tom hylde, der udfylder Gud hans plads som hjælperen og beskytteren, som vores Far.

Det er bare ikke må ske i dette "tag selv" marked er, at vi glemmer betydningen og nødvendigheden af at høre Gud til. Lad Gud være med i dine bestræbelser på at ændre dit liv. Snak med Ham om det, lad Ham vejlede dig.

Lad dit fokus være Gud

Til toppen 
#64994 - 18/06/2006 07:12 Re: Om at lege Gud
smil
Bruger

Tak Kristina og Søs, for jeres svar.

Hvis nu Louise Hay havde en åbenbarring at det universale energi som hum beskriver faktisk er Helligånden og vender sit sprog om til at beskrive Jesus som kraften, ville man så kunne acceptere hendes filosofi?

Jeg har i tankerne en kvinde som jeg har mødt, som fandt ud af at hun kunne helbrede ved at lade et lys komme igennem sin krop. Hendes sprog mindede mig meget om New Age, men hun havde derefter, i sin nysgerrighed, besøgt et kristent helbredelses møde, og havde derefter forstået at det var Jesus som helbredte. Men hendes metoder og tanker er stadig det samme som før.

Mit spørgsmål er: Har det altid været Jesus som har optrådt i hendes helbredelser før hendes åbenbaring, eller har Jesus flyttet ind nu som hun erkender ham, eller skal man være varsom, fordi hun leger med nogen new age energier, og dækker dem til med et kristent ordforbrug?

Det er meget svært at gennemskue hvordan man kan se forskel på det som er åndelig farligt, og det som er et værktøj som vi kan bruge til at forbedre vores liv.

Kristina, du beskriver en form for psykologi som jeg ikke kender til, men er alt psykologi potensielt farlig? På internettet kan man finde nogen slideshows med flotte naturskønne billeder og rolig musik som skal hjælpe én med at slappe af og løfte deres "spirit". Farverne og lydene er bevidst valgt ud fra studier omkring deres beroligende påvirkning. Skal man være varsom her, eller kan man se dem som et hjælpende middel, som Søs beskriver, så længe man holder Gud i sentrum?

Til toppen 
#64995 - 18/06/2006 09:23 Re: Om at lege Gud [Re: smil]
Anonym
Anonym

Kære Smil.

I dit første indlæg var der tale om teknikker og selvhjælpeværktøjer i form af selvkontrol. Nu snakker du om helbredelse, hvilket får en masse alarmklokker til at ringe hos mig.

Jeg vil starte med at slå fast, at mine svar udelukkende er bygget på egne oplevelser og meninger, altså ikke nødvendig det, andre kristne måtte mene.

Min mand og jeg har leget med den alternative verden, også uden at blive skræmt fra vid og sans. Alligevel ved jeg i dag, at man skal holde sig langt væk fra den verden. (Vi har bl.a. gået med lommerne fulde af forskellige krystaller, været til akupunktur, zoneterapi og clairvoyance).

Jeg advare dig fordi der er andre end Jesus, der kan heldbrede! Når der finder helbredelse sted, er der tage om åndelige kræfter, gode som onde. Derfor hvis man har fået helbredelsens nådegave og bruger den i Jesu navn (altså ved at sige, i Jesu Kristi navn ...), så er der klart tale om en gave fra Gud. Men helbreder man i sig selv, så er der grund til at være på vagt.

Om den kvinde, der forstod, at det var Jesus, der helbredte har "rigtigt" fat i det, er svært at sige. Jeg kender ikke hendes metoder. Men lever hun ikke med Jesus i hendes dagligdag, og helbreder med ordene "I Jesu Kristi navn ...", så er der grund til bekymring.

Hvis du ønsker det, kan jeg finde nogle bibelcitater frem der omhandler dette med ånderne. Da jeg ikke er så bibelstærk, vil jeg være nød til at spørge andre om dem, og derefter vende tilbage. Men sige til, hvis du er interesseret.

Du spørger godt nok Kristina psykologi er potentielt farligt. Dertil vil jeg svare nej, psykologi i professionelle hænder er ikke farligt. Men igen skal man altid tænke sig godt om, og ved tvivl bringe det frem for andre kristne brødre og søstre. (Lettest når der er en helt konkret episode).

Endelig findes der efterhånden kristne psykiater og psykologer rundt omkring i vores land. Jeg går selv i terapi, og da jeg skulle vælge en terapeut var jeg ikke et øjeblik i tvivl om, at han/hun skulle være kristen. Terapeuten skal jo kunne forholde sig til hele mennesket (altså også min tro).

Meditation er en god ting, mange kristne meditere også. Men igen er der forskel, hvem man i meditationen sætter i centrum. Jeg har desværre ikke selv nogen erfaring med kristen meditation endnu, men vil sige ja tak, hvis jeg fik tilbudt at lære det.

I vores kirke (folkekirken), har vi haft vi besøg af Jette Dahl, der er tidl. sognepræst. Hun fortalte bl.a. lidt om kristen meditation, hendes hjemmeside finder du her: Jette Dahl

Til toppen 
#64996 - 18/06/2006 10:20 Re: Om at lege Gud [Re: smil]
Lord Dean
Bruger

Reg.: 01/10/2001
Sted: Nykøbing Mors
Nej, jeg vil ikke kalde det at lege Gud.

Jeg vil hellere lægge det over i psykologien - i hvert fald så længe du ikke skriver noget om at der indgår bøn i "eksperimentet".

Jeg tror på, at hvis man har en positiv tilgang til tingene, så virker problemerne mindre og dermed overvindes de lettere. Hvis man derimod har en negativ tilgang til tingene, så kommer problemerne meget hurtigt til at virke uoverkommelige, og så havner man let i en situation, hvor man ikke rigtig får gjort noget ved problemerne pga. mental lammelse. Dette betyder selvfølgelig også, at problemerne begynder at hobe sig op, og man kommer ind i en ond spiral.

Så nej, det er bestemt ikke skadeligt at ændre sin tankegang fra en negativ til en mere positiv. Den modsatte vej kan man så godt kalde skadeligt, selvom jeg synes det er et hårdt udtryk at sætte på det.

Den holdning du giver udtryk for i dit indlæg får mig til at tænke på Christian Hedegaard. Han mener netop, at positive og netagive tanker være gøre sig til virkelighed. Altså hvis du tænker at noget vil gå galt, så ender det også med at gå galt! Han nærmest dæmonisere negative tanker, og dét synes jeg absolut er at gå for lang. Han opfatter nærmest negative tanker på linie med almindelig bønner, og han forventer at Gud (eller Satan) vil gøre dem til virkelighed.

Men at fremme positive tilgangsvinkler/tanker synes jeg burde være alles opgave. Men det er også vigtigt at give plads til negative tanker, da vi ellers ikke kan være hele mennesker - ingen er glad og positiv hele tiden!

Og så er det vigtigt at huske omkring bør, at nok hører Gud alle vores tanker og bønner, men han opfylder kun dem der vil gavne os - ellers besvarer han os på en anden måde end vi forventede, så det vi får gavner os, i stedet for det skadelige som vi egentlig bad om.

Gud være os nådige og give os fred!
Michael Hedegaard

www.hedegaard.nu / www.naturister.eu

Til toppen 
#64997 - 18/06/2006 18:05 Re: Om at lege Gud [Re: smil]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Smil!
Citat:
Hvis nu Louise Hay havde en åbenbaring at det universale energi som hun beskriver faktisk er Helligånden og vender sit sprog om til at beskrive Jesus som kraften, ville man så kunne acceptere hendes filosofi?

Hvis jeg må svare ultrakort, så: Nej!
Hendes filosofi stemmer ikke overens med Guds ord.
Guds ord er Jesus, den korsfæstede!

Det vrimler faktisk med mennesker, som får ubibelske og hinanden modsigende "åbenbaringer .."
Citat:
Jeg har i tankerne en kvinde som jeg har mødt, som fandt ud af at hun kunne helbrede ved at lade et lys komme igennem sin krop. Hendes sprog mindede mig meget om New Age, men hun havde derefter, i sin nysgerrighed, besøgt et kristent helbredelses møde, og havde derefter forstået at det var Jesus som helbredte. Men hendes metoder og tanker er stadig det samme som før.

Det er meget interessant at læse det du skriver her, især for mig, som, selv om jeg aldrig har været til noget helbredelsesmøde, selv har været i den kvindes sted.

Jeg havde nemlig i nogle år, sideløbende med mit erhvervsarbejde, en niche hvor jeg arbejdede som zoneterapeut og gestaltterapeut og i den forbindelse også anvendte suggestiv dybdeafspænding, som godt kan betegnes som en form for hypnose.

Resultaterne var overvældende: mange helbredelser af mennesker, som var erklæret uhelbredeligt syge. Og, set i bakspejlet, måske var jeg i en periode noget i den retning af en faraonisk mirakelmager.

Men så blev jeg jo omvendt ..... og så standsede festen!
Jeg kunne ikke få det til at hænge sammen med min kristne tro og ville mere ikke have med det at gøre.
For hvor var "Ske din vilje" i den sammenhæng? Den var der ikke plads til!

Der er så mange, der hedder Jesus!
Dén Jesus, som jeg er kommet til at tro på, er ikke lig med diffus universel kærlighed, men helt konkret den Korsfæstede, han som er død for os alle og har sonet vores synder, og er opstået fra de døde og købt os med sit blod til evigt liv.

Det, som jeg er helt helt sikker på er efter Guds vilje, når det drejer sig om syge og på anden måde lidende mennesker er kristen forbøn. Det er helt trygt, og vi ved, at Gud hører bøn i Jesu navn. Vi kristne beder i al stilfærdighed for hinanden, i og uden for kirke-og meninghed, for at syge og lidende må blive raske, og for hvad der ellers ligger os på sinde,

Hvis nogen bliver helbredt ad åndelig vej uden at lære den Korsfæstede at kende - så er der noget helt galt, for så véd vi ikke, om Guds vilje er sket med den ex-syge - eller ex-barnløse - eller ex-tobaksrygende, eller hvad det nu kan være.

Jesus siger, Matt. 7,21-22: Ikke enhver, som siger: Herre, Herre! til mig, skal komme ind i Himmeriget, men kun den, der gør min himmelske faders vilje.
Mange vil den dag sige til mig: Herre, Herre! Har vi ikke profeteret i dit navn, og har vi ikke uddrevet dæmoner i dit navn, og har vi ikke gjort mange mægtige gerninger i dit navn?
Og da vil jeg sige dem, som det er: Jeg har aldrig kendt jer. ...

Jo, mange gør virkelig mægtige gerninger "i Jesu navn". Men når jeg er i tvivl om "hvilken Jesus" - - så vil jeg ikke have med det at gøre, og som du er inde på, det er ikke muligt at skelne!

Du spørger:
Citat:
... men er alt psykologi potensielt farlig? På internettet kan man finde nogen slideshows med flotte naturskønne billeder og rolig musik som skal hjælpe én med at slappe af og løfte deres "spirit". Farverne og lydene er bevidst valgt ud fra studier omkring deres beroligende påvirkning. Skal man være varsom her, eller kan man se dem som et hjælpende middel, som Søs beskriver, så længe man holder Gud i sentrum?

Nej, al psykologi er bestemt ikke farlig, men kan tværtimod være en stor hjælp. Jeg vil ikke tøve med at konsultere en psykolog/psykiater, hvis jeg får brug for det.
Her vil vedkommendes professionelle kompetence være vigtigere for mig, end om han/hun er en kristen.

Mht. afspændingsmusik: fint, afhængigt af hvordan det bruges!
Det åndelige bevidstløsheds-gørende ville jeg dog afholde mig fra.
Hvis man meditativt åbner sit sind for hvadsomhelst trancendalt, så kan hvad som helst slippe ind ...

Som du kan høre: Jeg er ikke tryg ved den meget omfattende alternative, åndelige helbredelses-branche.

Jeg beder i stedet Gud om hjælp og vejledning i Jesu navn - og når jeg er syg, går jeg til læge! Helt nede på jorden!

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#64998 - 18/06/2006 23:14 Re: Om at lege Gud [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Hej Kristina og andre interesserede

Jeg studsede over følgende passage fra Kristinas indlæg...

Citat:
Dén Jesus, som jeg er kommet til at tro på, er ikke lig med diffus universel kærlighed, men helt konkret den Korsfæstede, han som er død for os alle og har sonet vores synder, og er opstået fra de døde og købt os med sit blod til evigt liv.

Og har startet en ny tråd, hvor jeg spørger ind til det HER

Til toppen 
#64999 - 19/06/2006 06:42 Re: Om at lege Gud [Re: ]
smil
Bruger

Tak for jeres svar igen, Søs og Kristina, og tak også Michael.

Søs, jeg vil meget gerne henvises to nogen biblevers omkring disse ting. Det ville måske gøre tingene lidt mindre forvirrende.

Det er svært at finde forskel mellem det onde og det gode, når nu det onde kan vise sig som kærligheden og godt. Men bibelen lyver jo ikke.

Kan man regne med at hvis en princip ikke er beskrevet i bibelen, at man skal være varsom? Nu tænker jeg på princippet som ligger bag disse bekræftelser. De siger at virkeningen springer ud fra en universal tiltrækningslov. Altså, at negative tiltrækker negativ, kærlighed tiltrækker kærlighed. Hvis du opfører dig og handler som om du har nået dine mål, så tiltrækker du alt du trænger til at faktisk nå dem. Osv.

Står der noget i bibelen, omkring sådan noget?

Er dette bare er en sandhed, som man kan tro på, samtidig som man tror på Gud, eller er dette er noget som er med til at forføre én væk fra Gud.

Hvordan kan man vide forskellen?

Er ussikkerhed et tegn på at dette ikke er godt? Hvis disse værktøjer var noget som var i harmoni med Gud, ville det så være at man ikke var i tvivl? At man ved uden tvivl når noget er i Guds accept?

Til toppen 
#65000 - 19/06/2006 12:32 Re: Om at lege Gud [Re: smil]
Sandheds-søger
Bruger

Reg.: 11/10/2001
Sted: Danmark
Hej smil,

Du skrev:
Citat:

Kan man regne med at hvis en princip ikke er beskrevet i bibelen, at man skal være varsom? Nu tænker jeg på princippet som ligger bag disse bekræftelser. De siger at virkeningen springer ud fra en universal tiltrækningslov. Altså, at negative tiltrækker negativ, kærlighed tiltrækker kærlighed. Hvis du opfører dig og handler som om du har nået dine mål, så tiltrækker du alt du trænger til at faktisk nå dem. Osv.

Man behøver ikke at være hverken professor eller dybt religiøs for at kunne se at der er noget om snakken mht til:
"negative tiltrækker negativ, kærlighed tiltrækker kærlighed"

Blot forestil dig hvordan forskellen på atmosfæren mellem dig og dine arbejdskolleger og/eller omgangskreds ville være hvis du opførte dig ualmindeligt dårligt overfor dem eller du opførte dig venligt og fornuftigt.

Så er der det med "mål". At sætte et mål vil ofte sige at forestille sig noget ud i fremtiden, idet man jo ikke regner med at målet bliver nået i samme øjeblik man sætter det. Der er imidlertid nogle mennesker der hele tiden udskyder tingene fordi det er noget der skal ske i fremtiden og ikke her og nu, og så bliver de ved med at udskyde det. Resultatet er at det bliver aldrig til noget. Så det kan være meget fornuftigt at se målet som noget der sker her nu, således at man reelt foretager sig noget relevant i forbindelse med det mål.

Min pointe er ganske enkelt, at der er en hel del almindelig sund fornuft i de ideer du har fortalt om. De bliver så vidt jeg kan se blot fortalt med en poetisk inspireret indfaldsvinkel, således at der er en æstetisk dimension med i billedet.

Det du - efter min mening - prøver med dine indlæg er at få også en moralsk dimension med ind i sagen. Måske ligefrem med et eller andet ønske om at få fornuft, poesi, æstetik og moral til at gå op i en højere enhed eller hvad ved jeg?

Med hensyn til denne tråds emne: "Om at lege Gud":
De ting du har fortalt om Louise Hay drejer sig i høj grad om at erkende at man selv har et ansvar for hvad man går og foretager sig. Er det "at lege Gud"? Hvor om alting er, så er det ikke desto mindre en vigtig ting. Det betyder imidlertid ikke at man har et ansvar for alt, men det betyder at der er ting man kan drage omsorg for og at det er både rimeligt, fornuftigt og ofte også vigtigt at man drager denne omsorg.

Mvh,
Lars Peter

Til toppen 
#65001 - 20/06/2006 06:19 Re: Om at lege Gud [Re: Sandheds-søger]
smil
Bruger

Tak for dit svar Lars Peter.

Til toppen 
#65002 - 20/06/2006 07:02 Re: Om at lege Gud [Re: smil]
Anonym
Anonym

Hej igen Smil.

Jeg skal nok vende tilbage hurtigst muligt med svar til dig. Som sagt kan jeg ikke selv finde skriftstederne, så jeg har måtte bede en om at hjælpe mig. Jeg håber, jeg kan vende tilbage i aften.

Indtil da vil jeg anbefale dig en anden bog, som også omhandler bekræftelse/anerkendelse. Men en bekræftelse der er usund, idet man søger bekræftelse igennem, og ved, andre. Forfatteren skriver om, hvordan det er at være i den situation, og hvad hun gjorde ved det.

Jeg er endnu ikke selv færdig med bogen, man den har allerede givet mig meget: Afhængig af anerkendelse. For at se bogen og forfatteren, skal du "bakke" en enkelt gang fra det link, jeg her har givet dig.

Til toppen 
#65003 - 20/06/2006 19:58 Re: Om at lege Gud [Re: smil]
Anonym
Anonym

Hej Smil.

Så lykkedes det at fremskaffe nogle skriftsteder. Jeg vil ikke kommentere på dem her, da det dels er en længere forklaring, dels er jeg ikke klædt godt nok på, til at gå i dybden med disse ting.

2. Krøn. 33
v1 Manasse var tolv år, da han blev konge, og han regerede femoghalvtreds år i Jerusalem. v2 Han gjorde, hvad der var ondt i Herrens øjne efter de afskyelige skikke hos de folkeslag, som Herren havde drevet bort foran israelitterne. v3 Han genopbyggede de offerhøje, som hans far Hizkija havde revet ned; han rejste altre for Ba'alerne og lavede Ashera-pæle, og han tilbad hele himlens hær og dyrkede den. v4 Han byggede altre i Herrens tempel, om hvilket Herren havde sagt: »I Jerusalem skal mit navn være til evig tid.« v5 Og i de to forgårde til Herrens tempel byggede han altre for hele himlens hær. v6 Han lod endda sine sønner gå gennem ilden i Hinnoms søns dal, han drev trolddom, tog varsler, brugte magi og ansatte dødemanere og sandsigere; han gjorde meget, der var ondt i Herrens øjne, så han krænkede ham. v7 Og han opstillede den gudestatue, han havde lavet, i Guds hus, om hvilket Gud havde sagt til David og til hans søn Salomo: »På dette tempel og på Jerusalem, som jeg har udvalgt blandt alle Israels stammer, vil jeg sætte mit navn til evig tid; v8 og jeg vil ikke mere fjerne Israel fra det land, som jeg bestemte for jeres fædre, når de blot omhyggeligt vil gøre alt det, jeg har befalet dem ved Moses, og holde hele loven, alle lovbudene og retsreglerne.« v9 Men Manasse forledte judæerne og Jerusalems indbyggere til at handle værre end de folkeslag, som Herren havde udryddet foran israelitterne.

ApG. 8
v5 Filip tog ned til byen i Samaria og prædikede for dem om Kristus. v6 Og i folkeskarerne var alle som én optaget af det, Filip sagde, når de lyttede til ham og så de tegn, han gjorde; v7 for mange af dem, der var besat af urene ånder, dem fór de ud af med råb og høje skrig, og mange lamme og halte blev helbredt. v8 Og der blev stor glæde i den by. v9 Men der var i forvejen i byen en mand, der udøvede magi, så folk i Samaria var helt overvældede. Han hed Simon og gav sig ud for at være noget stort. v10 Alle, små som store, var optaget af ham og sagde: »Han er Guds kraft, den der kaldes Den Store.« v11 De var optaget af ham, fordi han gennem lang tid havde forbløffet dem med sine magiske kunster. v12 Men da de nu troede Filip, der forkyndte evangeliet om Guds rige og om Jesu Kristi navn, lod de sig døbe, både mænd og kvinder.

Gal.5 .20
v19 Kødets gerninger er velkendte: utugt, urenhed, udsvævelse, v20 afgudsdyrkelse, trolddom, fjendskaber, kiv, misundelse, hidsighed, selviskhed, splid, kliker, v21 nid, drukkenskab, svir og mere af samme slags. Jeg siger jer på forhånd, som jeg før har sagt, at de, der giver sig af med den slags, ikke skal arve Guds rige.

Jeg håber, dette er noget, du kan bruge. Ellers må du sige til, så må vi bede de andre her på debatten hjælpe os

Til toppen 
#65004 - 27/06/2006 21:54 Re: Om at lege Gud [Re: smil]
Arcadia
Bruger

Reg.: 01/06/2005
Idet at det er muligt at tilvende sig et positivt livssyn, som mange benytter sig af og som mennesket bliver bedømt på i samfundet, er det derfor en god forståelse af, hvorfor der er så meget negativt i livet, for nogle bliver nød til at få et negativt liv, da ikke alle lever i benægtelse!

Nogle TROR de er tætte på Gud, da de tro de er positive/gode mennesker, og i dette tilfælde kan vi godt snakke om at lege Gud, for er det ikke ved så stor tro om sig selv, at man overfor andre stiller sig dømmende!

Der står meget i Biblen og alt efter hvem du spørger vil du få svar på det du ønsker at høre!

I sinds ro,
Arcadia

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær