2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#64971 - 17/06/2006 12:49
Man kan ikke tolke Gud
|
Anonym
Anonym
|
Ok, hør her. Hvis i virkelig tror på at der findes en alvidene gud, så kan man vel heller ikke tolke ham, bare fordi man ikke bryder sig om, hvad han siger. Man kan ikke vælge og vrage, hvis hans ord er mere værd end jeres eget. Derfor må man tage HELE biblen med. Også femte Mosebog:
v18 Hvis en mand har en genstridig og trodsig søn, der ikke vil adlyde sin far og mor og heller ikke vil rette sig efter dem, selv om de straffer ham, v19 skal hans far og mor gribe ham og føre ham til byens ældste i byporten. v20 De skal sige til de ældste: »Vores søn her er genstridig og trodsig, han vil ikke adlyde os, han er en frådser og dranker.« v21 Alle mændene i hans by skal så stene ham til døde. Du skal udrydde det onde af din midte. Hele Israel skal høre om det og blive bange.
Biblen er skrevet af mennesker, opfundet af mennesker, moraliseret af mennesker, omskrevet af mennesker. Alle mennesker der levede for 2000 år siden, hvor mennesket ikke vidste meget om den verden de levede i, derfor opfandt man en Gud (ja Gud er menneskeskabt), for at retfærdigøre de magtstrukturer der eksisterede. Derfor består Biblen af en række forbud og etiske stillingstagener som hjalp dem med at opretholde de på det tidspunkt samfundsstrukturer. Helt ærlig, vi er nogle der er kommet langt siden da. Min opfattelse er at folk er religiøse, fordi de er bange for at dø, skabe deres egen mening i livet, er intolerante eller simpelthen er blevet påduttet en religion fra barnsben, hvor man ikke har mulighed for at forsvare sig selv, eller tænke selvstændigt.
|
|
Til toppen
|
|
|
#64972 - 17/06/2006 13:04
Re: Man kan ikke tolke Gud
[Re: ]
|
Bruger
Reg.: 17/12/2004
Sted: Århus
|
Hej kalaha, Nej, men man må forstå ordet som det er talt ind i en sammenhæng. Stykket du trækker frem er talt til israelitterne på et bestemt tidspunkt i historien som deres verdslige lov... ikke som en guddommelig åbenbaring af eviggyldige sandheder. Det kan man fint tro på samtidig med, at man anerkender Bibelens Gud som den sande Gud. Bemærk, at der er alt hvad en nybagt nomadestamme har brug for: Spis ikke dine kamel, spis ikke letfordærvelig mad som fx rejer, slå ikke ihjel... Derudover er der en masse symbolske love, som at man ikke må gå i tøj af to materialer. De skal betyde (og minde om), at man ikke kan være 80% jøde og 20% polyester. Men, men: Jeg Læste så sent som i aftes om apostelmødet i Jerusalem, hvor apostlene når til enighed om, at Moseloven er givet til israelitterne, og ikke til de kristne. Bemærk for øvrigt i benævnte passage, at det er alle byens ældste, der er vidner. Der er altså tale om én, der har forbrudt sig mod hele byen. Citat: Min opfattelse er at folk er religiøse, fordi de er bange for at dø, skabe deres egen mening i livet, er intolerante eller simpelthen er blevet påduttet en religion fra barnsben, hvor man ikke har mulighed for at forsvare sig selv, eller tænke selvstændigt.
Aha.
|
|
Til toppen
|
|
|
#64973 - 17/06/2006 13:26
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej Kalaha, du skriver: Citat: Ok, hør her. Hvis i virkelig tror på at der findes en alvidene gud, så kan man vel heller ikke tolke ham, bare fordi man ikke bryder sig om, hvad han siger. Man kan ikke vælge og vrage, hvis hans ord er mere værd end jeres eget. Derfor må man tage HELE biblen med. Også femte Mosebog ...
Jamen du glemte netop at tage HELE Bibelen med!
Hvis du læser videre i bogen, vil du se, at kristne ikke lever under loven, men under Guds nåde, og at det er evangeliet vi skal forkynde, det gode budskab om syndernes forladelse.
Moseloven var en straffelov, som var midlertidig, og som gjaldt for staten Israel. Formålet var at holde kriminalitet nede, så nationen kunne overleve.
Det, som Jesus lærer os, er ikke en statslov, men en morallov for en folkelig bevægelse, den kristne bevægelse: Vi skal vise samme kærlighed, som Gud udviser.
I stedet for at straffe menneskene for deres onde gerninger, så har Gud vundet sin kirke med sit eget blod. Guds Søn døde, stedfortrædende for os, han gav sit liv for at vi ikke skal fortabes, men have evigt liv i ham, som overvandt døden .. og opstod fra de døde!
Sådan lyder Guds ord.
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#64974 - 17/06/2006 14:36
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
|
Hej Kalaha. Mht. at tage "det hele" med - og mht. din stenings-tekst - så må vi heller ikke glemme, hvad der skete, dengang nogle kom til Jesus med en kvinde, der var grebet på fersk gerning i utroskab. De sagde også, at hun skulle stenes. Jesus svarede: "Den af jer, som er uden synd, kan kaste den første sten". Og så listede de ligeså stille af... Da de var gået, spurgte han kvinden: "Var der ingen, der fordømte dig?" Hun svarede nej. Jesus svarede: "Heller ikke jeg fordømmer dig. Gå bort, og synd ikke mere." (Joh. 8, 1-11.) Dette kan vi ikke borttolke, hvis det ikke passer os - hvis vi vil have det hele med!  Jesus godkender ikke det, hun har gjort. Men han fordømmer hende heller ikke. Det viser os, at syndernes forladelse ikke er syndernes tilladelse. Det er derimod en frikendelse fra lovens dom, ifølge hvilken vi alle har fortjent straf. Men netop derfor kom Jesus for at tage straffen i vores sted, ved at dø på korset, for at vi kunne blive tilgivet og frikendt. Håber det giver mening, ellers må du spørge. Mvh. Anne.
|
|
Til toppen
|
|
|
#64975 - 18/06/2006 05:40
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Helt ærlig, vi er nogle der er kommet langt siden da.
Det tvivler jeg stærkt på. Modstandere af Bibelen, og hermed Guds ord, er faktisk præcis, som ikke-troende utallige steder beskrives i både det Gamle og Nye Testamente. Hvad begge skrifter angår, var det en rigtig god idé, om du rent faktisk havde læst og forstod disse, før du kom med løsrevne citater, som dække for egne, tvivlsomme bevæggrunde. Det sidste må nødvendigvis konstateres på baggrund af din indledning.
True love shines Flik Flak
--- Salige er I, når mennesker hader jer, forstøder jer og håner jer og afskyr jeres navn som noget ondt for Menneskesønnens skyld. Fryd jer på den dag og spring højt af glæde, for se, jeres løn er stor i Himlen; således behandlede deres fædre også profeterne. (Lukas 6,22-23)
|
|
Til toppen
|
|
|
#64976 - 18/06/2006 09:39
[Re: steffenlaursen]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Steffen - Citat: Derudover er der en masse symbolske love, som at man ikke må gå i tøj af to materialer. De skal betyde (og minde om), at man ikke kan være 80% jøde og 20% polyester.
Interessant - sådan har jeg ikke helt tænkt, men jo? - måske! - kan du uddybe lidt?
Jeg regner med, at du her har Mos. 3,19 i tankerne:
I skal holde mine love. Du må ikke lade to slags husdyr parre sig med hinanden, du må ikke tilså din mark med to slags korn, og du må ikke bære tøj, der er vævet af to slags garn.
- den har jeg selv læst meget bredere, menlig som tre parallelle udtryk symboliserende det samme, nemlig at "hvad Gud har adskilt, må mennesker ikke sammenføje - " - inkluderende, som eksempel, at Gud har givet os "folkeslag" hver vores land, sprog, og forskellige gaver - og at vi skal lade os nøje med, hvad der er os givet og ikke forsøge at sammenblande ..
Kan hænde at jeg tolker for bredt? - eller du for smalt? - eller begge dele?
|
|
Til toppen
|
|
|
#64977 - 18/06/2006 12:42
|
Bruger
Reg.: 05/06/2003
Sted: København
|
Hej Kalaha Citat: Ok, hør her.
Ok.. Jeg lytter..
Citat: Hvis i virkelig tror på at der findes en alvidene gud, så kan man vel heller ikke tolke ham, bare fordi man ikke bryder sig om, hvad han siger. Man kan ikke vælge og vrage, hvis hans ord er mere værd end jeres eget. Derfor må man tage HELE biblen med. Også femte Mosebog:
v18 Hvis en mand har en genstridig og trodsig søn, der ikke vil adlyde sin far og mor og heller ikke vil rette sig efter dem, selv om de straffer ham, v19 skal hans far og mor gribe ham og føre ham til byens ældste i byporten. v20 De skal sige til de ældste: »Vores søn her er genstridig og trodsig, han vil ikke adlyde os, han er en frådser og dranker.« v21 Alle mændene i hans by skal så stene ham til døde. Du skal udrydde det onde af din midte. Hele Israel skal høre om det og blive bange.
Enig.. Og??
Citat: Biblen er skrevet af mennesker, opfundet af mennesker, moraliseret af mennesker, omskrevet af mennesker. Alle mennesker der levede for 2000 år siden, hvor mennesket ikke vidste meget om den verden de levede i, derfor opfandt man en Gud (ja Gud er menneskeskabt), for at retfærdigøre de magtstrukturer der eksisterede. Derfor består Biblen af en række forbud og etiske stillingstagener som hjalp dem med at opretholde de på det tidspunkt samfundsstrukturer.
Ok.. Det skal du selvfølgelig have lov til at mene 
Citat: Helt ærlig, vi er nogle der er kommet langt siden da.
Mazal tov .. Det er altid rart, når man kommer videre .. Forudsat selvfølgelig, at der er grund til det..
Citat: Min opfattelse er at folk er religiøse, fordi de er bange for at dø, skabe deres egen mening i livet, er intolerante eller simpelthen er blevet påduttet en religion fra barnsben, hvor man ikke har mulighed for at forsvare sig selv, eller tænke selvstændigt.
Ok.. Men mener du ikke, at det er lidt fordømmende at putte de holdninger på os, uden at kende os??? Rent personligt er jeg ikke bange for at dø.. Mener heller ikke at jeg er intolerant.. Og min religion har jeg ikke haft fra barnsben.. Og så mener jeg nu, at jeg tænker temmelig selvstændigt.. Det var hvad der førte mig til hvor jeg er nu..
Hvad angår at skabe mening, så kan den "anklage" (hvis det er det?) vel i lige så stor grad bruges på ikke-troende.. Er det ikke naturligt for mennesket at ville skabe en mening for livet?? Lever du uden mening??
Hvad var egentlig idéen med dit indlæg 
Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#64978 - 18/06/2006 21:13
[Re: kristina]
|
Bruger
Reg.: 17/12/2004
Sted: Århus
|
Hej Kristina, Citat: Interessant - sådan har jeg ikke helt tænkt, men jo? - måske! - kan du uddybe lidt?
Jeg regner med, at du her har Mos. 3,19 i tankerne:
I skal holde mine love. Du må ikke lade to slags husdyr parre sig med hinanden, du må ikke tilså din mark med to slags korn, og du må ikke bære tøj, der er vævet af to slags garn.
Ja, det var netop den!
Citat: - den har jeg selv læst meget bredere, menlig som tre parallelle udtryk symboliserende det samme, nemlig at "hvad Gud har adskilt, må mennesker ikke sammenføje - " - inkluderende, som eksempel, at Gud har givet os "folkeslag" hver vores land, sprog, og forskellige gaver - og at vi skal lade os nøje med, hvad der er os givet og ikke forsøge at sammenblande ..
Kan hænde at jeg tolker for bredt? - eller du for smalt? - eller begge dele?
Tja... det er jo ikke sikkert, at det har kun én betydning...
Jeg synes dog umiddelbart "min" måde at læse det på giver mest mening. Og jeg tolker de to andre eksempler på samme måde, altså som at israelitterne ikke måtte blande deres gudsdyrkelse op med noget andet, men skulle leve helhjertet for Gud. Jeg kan ikke lige se, hvad jeg kan uddybe mere, men du kan jo spørge 
Mvh. Steffen
|
|
Til toppen
|
|
|
#64979 - 18/06/2006 21:41
[Re: steffenlaursen]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Steffen ... jeg holder nu på min måde!  - indtil videre! Vi kan godt blive enige om, at disse moselov-bestemmelser som regel er givet alene til det jødiske folk og ikke til resten af denne verden - - - men lige netop det her ... jeg ser symbolikken som noget helt principielt, nemlig modstykket til Hvad Gud har sammenføjet, må et menneske ikke adskille .. Jeg har nu slået op i "Bibelværk for Menigheden", og dér var ingen hjælp at hente, for der står så sandelig, at "vi forstår ikke ret, hvorfor det skal være forbudt at så to slags sæd i samme mark ... Hm. Nå. - og her så sidder jeg, helt alene i verden, og bilder mig ind at have fattet ..  ... vi må have fat i Kefas - KEEEFAS - hvor er du? - måske har du et indspark? Er jeg for kreativ her? kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#64980 - 19/06/2006 01:09
|
Bruger
|
Og jeg iler til  Jeg ved ikke hvor meget I ville have mig til at kommentere?? Anyway, alle mitzvot der er beskrevet i 3.Mosebog, er udelukkende til am Yisrael (Israels folk).. Så det behøver I ikke gøre jer så mange tanker om  Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#64981 - 19/06/2006 08:59
[Re: Kefas Ben-Adam]
|
Ordstyrer
Bruger
|
åhr hva', Kefas - bare sådan lidt medfølende interesse for vores rødder!  - hvordan i alverden tolker I jøder de tre påbud? Eller gælder de ikke mere? Eller tolker I dem bare ikke, og er alt dit tøj så i ren bomuld?  kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#64982 - 19/06/2006 12:13
|
Bruger
|
Hej Kristina  Vi tolker dem ret bogstaveligt  .. Så ja, mine klæder er ikke blandede.. Og havde jeg haft en mark, havde jeg heller ikke blandet kornsorterne  .. Vi tolker ikke bud, vi gør dem bare  Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#64984 - 20/06/2006 13:52
|
Anonym
Anonym
|
Jeg kan ikke se hvorfor at Kristne skal tage GT som almen gyldig lov?.. Kristendommen og jødedommen har ting til fælles men vægter langt fra ens...
Undres*
Lars/stud.theol
|
|
Til toppen
|
|
|
#64987 - 27/06/2006 17:46
|
Bruger
Reg.: 01/06/2005
|
Lad mig sige det sådan, hvis der er en Gud er denne alvidende, da det ellers ikke kan være en Gud, men som du selv gøre opmærksom på, så er det dét søde med det sure! Hvad ville Jesus ha været, hvis det ikke var grundet Moses? Og så er der stadigvæk dette med opfattelsen, som berøre forståelsen og derfor også tolkningen!
Biblen skulle været skrevet af ”medium” som er opstået udfra grundlæggende bestemmelser, som ikke berøre den tilladelse at omskrive eller påføre egen opfattelse. Ved nu ikke om jeg ville sige at hvad vi kommer af, ikke viste meget af verden og slet ikke hvis vi kigger på den udvikling som mennesket har taget. Gud er ikke opfundet, men en sandfærdig tilstedeværelse, selvom det er gennem mennesket at Gud kommer til udtryk! Hvis det var for at retfærdiggøre noget, ville jeg mere sige at det var for ikke selv at tage ansvar på sig, men er det ikke derfor der er denne forskel som du skriver om, at der er dem som er og dem som ikke er!? De forbud, den moral/etiske som du skriver om, har nu ikke noget med ”som hjalp dem med at opretholde de på det tidspunkt samfundsstrukturer.”, men den til enhver tids korrekte levemåde! En stor del af det du siger sidst, kan der være meget om, men det gælder nu ikke alle, selvom håbet om, kan være årsag til store ønsker!
I sinds ro, Arcadia
|
|
Til toppen
|
|
|
|