Menu
Hvem er online
1 registrerede (Kristenliv) og 8 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#64953 - 17/06/2006 12:42 Bibel undervisning
Anonym
Anonym

Hej alle.

Jeg søger ad denne vej, en person der har lyst til at undervise mig i Bibelen via mails.

Du skal være forberedt på, at jeg vil have mange spørgsmål, og at jeg flittigt vil skrive til dig.

Det er væstenligt for mig, at du selv tror på Gud.

Det ligger mig virkeligt på hjertet, så jeg håber, der er en, der har det overskud, der skal til.

Til toppen 
#64954 - 17/06/2006 14:15 Re: Bibel undervisning
steffenlaursen
Bruger

Reg.: 17/12/2004
Sted: Århus
Hej Søs,

Hvilken slags undervisning tænker du på? Hvad er det for spørgsmål, du gerne vil have svar på? Er det helt grundlæggende om Bibelen?

Jeg synes faktisk det lyder meget spændende, men vil egentlig gerne vide lidt nærmere om det, inden jeg siger jatak.

Mvh. Steffen

Til toppen 
#64955 - 17/06/2006 18:34 Re: Bibel undervisning [Re: steffenlaursen]
Anonym
Anonym

Hej Steffen.

Jeg har svaret dig privat, jeg håber, det er i orden?

Til toppen 
#64956 - 18/06/2006 18:49 Re: Bibel undervisning
Henriette
Bruger

Reg.: 06/06/2006
Sted: Holstebro
Hej Søs...
Jeg vil gerne med tillidt bibelundervisning... Men er altså ikke den ældste herinde kan jeg rolig sige... Men jeg er frisk hvis du vil...
Kærligst Henriette

"Men der er en Gud som jeg lover vil holde dig i hånden HVER gang du har problemer eller er bange, bed og snak med Gud og han vil styrke dig!"

Til toppen 
#64957 - 18/06/2006 21:29 Re: Bibel undervisning
steffenlaursen
Bruger

Reg.: 17/12/2004
Sted: Århus
Hej Søs,

Jeg er kommet frem til, at det nok bliver lidt for presset i mit skema, da jeg i forvejen har en del forpligtende opgaver...

Men det ser ud til, at der allerede er folk der står i kø

Mvh. Steffen

Til toppen 
#64958 - 18/06/2006 21:51 Re: Bibel undervisning
Pietisten
Bruger

Reg.: 31/05/2004
Der ligger glimrende bibeltro bibelundervisning i form af radio-programmer på 10-12 minutter, der gennemgår bibelen fra A-Z, når du har tid.....

Vejen gennem Bibelen

Med venlig Hilsen samt Guds fred!

Til toppen 
#64959 - 18/06/2006 22:00 Re: Bibel undervisning [Re: Pietisten]
Lord Dean
Bruger

Reg.: 01/10/2001
Sted: Nykøbing Mors
Citat:
Der ligger glimrende bibeltro bibelundervisning i form af radio-programmer på 10-12 minutter, der gennemgår bibelen fra A-Z, når du har tid.....

Vejen gennem Bibelen

Med venlig Hilsen samt Guds fred!

Kan man indgå i en dialog med disse radioprogrammer og stille dem spørgsmål?

Gud være os nådige og give os fred!
Michael Hedegaard

www.hedegaard.nu / www.naturister.eu

Til toppen 
#64960 - 18/06/2006 22:05 Re: Bibel undervisning [Re: Lord Dean]
Pietisten
Bruger

Nej selvfølgelig ikke, men det kan jo være at spørgsmålene bliver overflødige

Jeg ville bare tilbyde noget stabil bibelundervisning, det er jo desværre ikke en selvfølge i dag

Guds fred!

Til toppen 
#64961 - 19/06/2006 00:58 Re: Bibel undervisning
Kefas Ben-Adam
Bruger

Reg.: 05/06/2003
Sted: København

Hej Søs (og alle jer andre)

Jeg gi'r gerne lidt Bibelundervisning

Du siger bare til

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#64962 - 19/06/2006 06:10 Re: Bibel undervisning
Anonym
Anonym

Hej igen.

Uhh, der har "Fru Clausen" ikke fået tænkt sig om!

Hvad svarer en klog nu tilbage på alle de velmenende tilkendegivelser jeg har fået her, og som private meddelelser, om at ville læse med mig?

I hvert fald skal der lyde et stort TAK fra min side. Måske andre også kan bruge ideen med at finde en læsepartner på denne måde?

Når jeg sådan skal være hudløst ærlig, var det nok ønsket om lidt mere end en læsepartner, jeg søgte. Vel egentlig det, der tilsvarer mentor rollen.

Årsagen til dette er ganske enkelt, at når jeg skal "omvende" mig fra det der var før, har jeg behov for at have en rollemodel og en personlig støtte.

En rollemodel der tør stille sig kritisk overfor den måde vi kristne ser på tingene og lever vores liv. En der kan adskille hvad Gud vil, vi skal (Bibelen), og hvad vi bare gør, fordi det har vi altid gjort (tradition). Man kan vel sige, at jeg ønsker at starte forfra i mit kristne liv, og kaste terningerne igen.

Jeg vil ikke glemme jeres navne og kommer tilbage til jer enkeltvis, såfremt jeg måtte have en fornemmelse af, at vi har kemi sammen. Men vær forberedt på, at det ikke vil ske indenfor den første tid.

Så igen .. tusinde tak alle sammen, tak til brødre og søstre

Til toppen 
#64963 - 19/06/2006 14:00 Re: Bibel undervisning
Pietisten
Bruger

Citat:
Årsagen til dette er ganske enkelt, at når jeg skal "omvende" mig fra det der var før, har jeg behov for at have en rollemodel og en personlig støtte.

Det er selvfølgelig iorden nok at have en at støtte sig til, men at bilde sig selv ind, at du selv skal omvende dig, så mener jeg det er et skråplan og ude af trit med Bibelen. For det er Herren der gør sin gerning i os på alle måder i forbindelse med "fornyelsen" der er intet i os selv der kan, andet end i tro sige "Ja, Herre, ske din vilje". Bed og tro, lyd og læs!

Uanset hvor mange gange du starter forfra med den indstilling så ændrer det sig ikke før du helt og holdent lader Gud komme til, og lader ham gøre hvad der skal gøres, det andet er gerningstrældom, og ikke vejen til Jesus, det ved du uden tvivl, men mange kriste er gået den vej via gerninger og "nu skal jeg tage mig sammen" og "nu skal det være anderledes" forfra og forfra igen, fordi man kigger 100 gange på sig selv og sin utilstrækkelighed, frem for at fæstne blikket på Jesus og hans fuldkommenhed, hans syndfrihed, hans retfærdighed, resultatet er altid det samme, man vil selv, det er egenretfærdighed og desværre vejen væk fra Jesus.

Håber du forstår dette som en velment kommentar

Venlig hilsen og Guds fred!

Til toppen 
#64964 - 19/06/2006 14:06 Re: Bibel undervisning [Re: Pietisten]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Reg.: 05/06/2003
Sted: København

Hej Pietist

Du skriver:

Citat:
Det er selvfølgelig iorden nok at have en at støtte sig til, men at bilde sig selv ind, at du selv skal omvende dig, så mener jeg det er et skråplan og ude af trit med Bibelen.

Hvad så når Jesus siger:

Senere mødte Jesus ham på tempelpladsen og sagde til ham: »Nu er du blevet rask; synd ikke mere, for at der ikke skal ske dig noget værre.«
Joh 5,14

Og:

Hun svarede: »Nej, Herre, ingen.« Så sagde Jesus: »Heller ikke jeg fordømmer dig. Gå, og synd fra nu af ikke mere.«
Joh 8,11

Er det ikke indikationer på, at handlinger netop har en betydning og at vi handler af os selv??

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#64965 - 19/06/2006 14:31 Re: Bibel undervisning [Re: Kefas Ben-Adam]
Pietisten
Bruger

De gange Jesus har sagt "synd ikke mere" tror jeg, at han har hentydet til en bestemt synd, for intet menneske kan undgå at synde. (i øvrigt heller ikke jeg)

"synd ikke mere" kan også være et kald til omvendelse og genfødelse. Ikke dermed sagt at man ikke synder som kristen, men, forskellen er at gøre og at have synd.

At have synd vil sige, at synden bor og rører sig i en kristens kød. Han kan overrumples af den og falde, men synden er hans lidelse, som han gerne var kvit. At gøre synd vil sige at have synden til sin livsform og daglige vane, tage synden i forsvar og trives deri. Den oprigtige søger i Ordet efter råd og hjælp imod synden, hykleren søger efter undskyldning for den. Det er forskellen mellem at have synd og at gøre synd, forskellen mellem den villige ånd og den falske.

Selvfølgelig skal vi kæmpe mod synden, ikke af os selv, men vi skal hente al kraft og styrke i Herren.

Og når jeg skrev som jeg gjorde var det fordi det lød som om at Søs mener, at hun selv skal stå for "fornyelsen" tage sig sammen og virkelig lægge alvor for dagen med at være god. Og som sådan, uanset hvor god intentionen nu ellers er, så dels er man ude i et håbløst projekt, hvor følelserne afgør ens forhold til Gud, og dels hvor man selv mener at man kan stemme Guds nådig og dermed kan hjælpe lidt med til sin frelse.

- men, jeg er da heller ikke blind over for muligheden af at jeg har misforstået, jeg ville bare i al venlighed kommentere det

Venlig hilsen og Guds fred!

Til toppen 
#64966 - 19/06/2006 14:47 Re: Bibel undervisning [Re: Pietisten]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Pietist - som siger til Kefas om Søs:
Citat:
Og når jeg skrev som jeg gjorde var det fordi det lød som om at Søs mener, at hun selv skal stå for "fornyelsen" tage sig sammen og virkelig lægge alvor for dagen med at være god.

- ved du hvad, det er egentlig lidt sjovt, for sådan læste jeg det slet ikke. Jeg opfattede det sådan, at Søs her og nu er sulten efter at læse og forstå Guds ord -

En af os tager fejl - eller vi begge - Søs véd nok selv - men det er et eksempel på, at selv om vi gør os al tænkelig umage, så er det umuligt helt at undgå at indlæse egne tanker i det vi læser ..

Netop derfor er det virkelig så godt, at vi er mange omkring bordet her i vores stamcafé! ..

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#64967 - 19/06/2006 15:16 Re: Bibel undervisning
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej Søs.

Der er også "Personlig kontakt"-linket oppe foroven her på siden, jeg tror, du kunne have glæde af det.

Mvh. Anne.

Til toppen 
#64968 - 19/06/2006 15:34 Re: Bibel undervisning [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Hej alle jer, der har svaret på tråden her i dag.

Ved I hvad, det er egentlig lidt sjovt, for jeg læser så meget varme og interesse i jeres svar,
at jeg bliver helt rørt.

Det er korrekt som Pietisten siger, og som I andre også ved, at det ikke er lovgerninger, vi skal komme til Gud med.

Men når det er sagt, har mit liv bevist, at der også skal en vilje til at følge Gud. Forstået på den måde, at overlader jeg alt til at "frelses ved nåden alene", så glider jeg længere og længere væk fra Gud.

Jeg har modtaget nåden ja, men jeg skal også gerne blive i nåden, blive hos Gud.

Jeg erkender at mit liv fyldes med alt muligt andet end Gud, og det MÅ jeg gøre noget ved imens jeg stadig er i nåden. For eksempel er det mere end 3 uger siden, jeg sidst foldede mine hænder, og endnu længere siden, jeg læste i bibelen

Tro mig, jeg har levet som frafalden igennem 15 år, og har nu igen modtaget nåden til at tro. Jeg vil ikke risikere, hvad der skete første gang.

Anne, dit forslag er også fint, men også det har jeg allerede forsøgte mig med sidste år ved denne tid. Men da kunne man desværre ikke tage mig alvorlig

Men husk:
Jer. 29,11-14
Jeg ved, hvilke planer jeg har lagt for jer, siger Herren, planer om lykke, ikke om ulykke, om at give jer en fremtid og et håb. Råber I til mig, og går I hen og beder til mig, vil jeg høre jer. Søger I mig, skal I finde mig. Når I søger mig af hele jeres hjerte, er jeg at finde, siger Herren.

Til toppen 
#64969 - 19/06/2006 16:06 Re: Bibel undervisning [Re: kristina]
Pietisten
Bruger

Hej Kristina

Jamen jeg er helt enig i at det lyder som om Søs tørster efter Ordet, hvilket jo er dejligt, men som jeg også skrev, var det en velment kommentar. Ydermere skrev jeg noget i retning af "som Søs sikkert også godt ved". Men du ved sikkert så godt som jeg, at farerne er mange, og hvordan menneskenaturen hænger ved ønsket om "selvfrelse", jeg ved jeg gør, derfor reagerede jeg, ikke kun i forhold til Søs, men som en generel anskuelse af sagen

Vi kan ikke blive mere enige, jeg ville bare gøre opmærksom på faren der kan lure, i det med at "ville selv", og alle vore egne gerninger og gode intentioner.

Venlig Hilsen og Guds fred!

ps. er væk de næste dage, hyg jer så længe

Til toppen 
#64970 - 19/06/2006 19:36 Re: Bibel undervisning
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej Søs.

Det du siger med at man ikke kunne tage dig alvorligt, hvad skal det sige??
Det er jeg da ked af hvis det var sådan. Hvad var det der skete?

Forresten, mht. frelsen og viljen og det. Jeg tror det er meget vigtigt at vi skelner mellem frelsen ved tro alene, og helliggørelsen, det nye liv efter Guds vilje.
Vi blander det sammen, hvis vi siger "jeg er frelst ved nåden alene, så jeg behøver ikke at bekymre mig om at leve efter Guds vilje". Men også, hvis vi tænker, at det at leve efter Guds vilje er et tillæg til frelsen.

Endnu en sammenblanding mener jeg, det er, hvis man siger, at det nye liv efter Guds vilje ikke har noget med viljen at gøre (fordi frelsen ikke har det). Alle Guds bud udspringer jo af kærlighedsbudet om at elske Gud af hele sit hjerte, sjæl, styrke og forstand.
Men det er meget, meget vigtigt at huske, at denne vilje er en ny en, som Gud selv har skabt i os. Så når Guds ord opmuntrer og formaner den troende, taler det til dette nye menneske med den nye vilje, ikke til det gamle menneske. Derfor er det alligevel ikke selv-stræb. Men det er Åndens frugt. Og Gud virker i os at ville og at virke. Han virker også i os ønsket om at leve efter Guds vilje. Derfor skal man ikke automatisk se det som noget lettere mistænkeligt, når et menneske giver udtryk for at leve efter Guds vilje. Det behøver nemlig ikke være udtryk for et ønske om "selvfrelse". Det kan også være et gudgivet ønske - om det liv, Gud ønsker for os.

Og jo. Det nye liv indebærer også kamp, for vi har jo både det gamle og det nye menneske. Men at noget indebærer kamp, at det koster noget, behøver ikke være udtryk for lovtrældom heller. Det er der mange, der tager fejl af, tror jeg.
Men det, det handler om, er indstillingen. Man kan sagtens kæmpe på den baggrund, at man ved sig elsket, tilgivet og benådet - og netop derfor ønsker at følge sin elskede Frelsers vilje. Paulus skriver: Synden skal ikke være herre over jer, I er jo ikke under lov, men under nåde. (Rom.6, kan ikke huske verset nøjagtigt.)
Man kan også gøre det med forkerte motiver som selvfrelse, selvfremhævelse eller andet, men misbrug ophæver som bekendt ikke ret brug.
Og vi må aldrig glemme, at Jesus er den, der har vundet sejren for os, og ved ham er vi forløst til det nye liv. Ham kan vi altid komme til med alle vores synder og nederlag.

Meget af det her er nok strøtanker, der dukkede op i forbindelse med dit indlæg, Søs, ligeså meget som det var et svar på indlægget selv. Så hvis noget af det virker lidt ved siden af, er det nok derfor.

Mvh. Anne.

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær