Menu
Hvem er online
1 registrerede (Kristenliv) og 8 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#64902 - 16/06/2006 00:40 Svar?
Anonym
Anonym

Hej venner

Jeg sad og bladrede lidt i svararkivet her på Jesusnet og mine tanker faldt på følgende...

Hvis bibelen var en tilgængelig bog, en bog som skulle kunne læses og forstås af hele verdens befolkning, så også frelsen kunne komme til dem, hvorfor så alle de spørgsmål?

Hvorfor skal folk, når nu det ifølge gængs opfattelse, særligt blandt fundamentalistiske kristne, forholder sig sådan at helligånden vejleder i bibellæsningen og åbner skriften for en der søger med et åbent hjerte, have svar fra et panel af uddannede eksperter?

Der er små 800 spørgsmål! Og jeg formoder at det reelt set er toppen af isbjerget...

Mange af dem der stiller spørgsmål til svarpanelet og frembringer deres problemer i "Ondt i troen" -forummet er jo kristne med alt hvad det indebærer og jeg undrer mig hvorfor at det er nødvendigt med al den tolkning og udlægning, når bibelen nu engang siges at være inspireret af gud. Den burde da være lige til, i hvert fald som jeg ser det.

Som jeg tidligere har nævnt er der jo også globalt set et utal af grupperinger som har GT, NT eller begge dele som deres trosgrundlag og mange af disse har vidt forskellige tolkninger og til tider også nogle som er i direkte modstrid med hinanden. Hvordan kan nogen missionær eller forkynder med nogen autoritet udtale sig om hvordan skriften skal udlægges og forstås?

Som jeg ser det er mange af de svar som folk får i svarpanelet eller i "Ondt i troen" -forummet præget meget af den moderne kultur vi lever i nu; bibelen læst med vestlig civilisations-briller, en tolkning som ikke ville gå mange andre steder i verden, selvom at de tager udgangspunkt i samme bibel.

Så hvad kan folk regne med og hvor meget skal folk tåle af tolkninger og udlægninger fra andre mennesker?

Hvem skal i sidste ende bestemme eller bedømme hvordan bibelen skal læses af individet?

Hvorfor er der så mange udlægninger og tolkninger når nu bibelen er inspireret af gud? Han kunne jo bare sige det klart og tydeligt, nu med det samme til alle mennesker... Eventuelt udgive en ny bog hvert år med opdaterede fakta

Til toppen 
#64903 - 16/06/2006 14:32 Re: Svar? [Re: ]
Lord Dean
Bruger

Reg.: 01/10/2001
Sted: Nykøbing Mors
Tjaa... det kan måske virke underligt, men hvis man tænker efter, så alligevel ikke.

Kommunikation er en svær ting. Mennesker bruger forskellige ord til at udtrykke de samme ting, og de opfatter de ord andre siger forskelligt. Der er altså rig mulighed for misforståelser og forskellige opfattelser af de sagte ord. Og det forholder sig lige sådan med nedskrevne ord - inklusiv Bibelen.

Derfor findes der også flere teologiske retninger indenfor kristendommen. Det er jo en tro baseret på ord, og ord bliver altid fortolket, og alle fortolker ikke ordene ens.

Så nævner du Helligånden og at den skulle vejlede os i hvordan vi skal forstå Bibelens ord. Det tror jeg bestemt også at den gør, men ikke på den måde som du antyder. Den besætter os ikke og tvinger os til at forstå ordene på én bestemt måde (Sådan ville Gud aldrig krænke vores frie vilje), men den "åbner" engang imellem teksten for os, så vi bedre forstår den og så den "taler" til os.

Hvis du vil at vi alle skal tænke og tale ens, så skal Gud jo afskaffe den vidunderlige mangfoldighed af unikke mennesker han har skabt. I stedet skal han så skabe en masse robotter der er tvunget til ata tænke og tale på én bestemt måde... og det ville da være trist

Gud være os nådige og give os fred!
Michael Hedegaard

www.hedegaard.nu / www.naturister.eu

Til toppen 
#64904 - 16/06/2006 14:42 Re: Svar? [Re: Lord Dean]
Anonym
Anonym

Hej Lord Dean

Citat:
...men den [helligånden] "åbner" engang imellem teksten for os, så vi bedre forstår den og så den "taler" til os.

Hvordan oplever du at den gør det? Du må meget gerne komme med helt konkrete eksempler.

Til toppen 
#64905 - 16/06/2006 14:58 Re: Svar? [Re: ]
anniesr
Bruger

Reg.: 30/03/2005
Sted: Amager
Hej CloudHands og LD,
Jeg vil ikke blande mig mere end højst nødvendigt, bare dele min personlige vinkel på det med Helligånden med jer:
Citat:
Citat:
...men den [helligånden] "åbner" engang imellem teksten for os, så vi bedre forstår den og så den "taler" til os.

Hvordan oplever du at den gør det? Du må meget gerne komme med helt konkrete eksempler.

Hvis jeg skal sammenligne den "følelse" med noget, tror jeg det må blive den følelse jeg husker fra metamatiktimerne op gennem min skoletid og på gymnasiet. Jeg er ikke noget matematisk indrettet menneske. Måske netop derfor var det enormt fedt, når en ligning eller et bevis pludselig "åbnede" sig, og jeg forstod hvorfor facit var som det var. En følelse af aha eller halleluja ! Kald det hvad du vil. Ikke, at jeg ikke kunne løse ligningen før, men pludselig forstod jeg hvorfor det hang sammen på den måde...
Makes sense?

På samme måde har jeg oplevet at forskellige bibelvers og andet, pludselig har sagt noget konkret ind i mit liv - et eksempel kunne være engang jeg sad selv og stenede over jordens mest fortæskede bibelvers, johannes 3,16 - og pludselig gik det på en underlig måde op for mig at når der står at: Således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver som tror på ham, ikke skal fortabes men have evigt liv. - så betyder det enhver faktisk også mig. Ikke at jeg ikke havde læst og forstået det før, men jeg oplevede en personlig glæde over, og forståelse for, at det også gælder mig.

Det kan være svært at forklare, måske fordi det er personlige oplevelser og ånden kan tale til os på forskellige måder, men ja... Det var et lille eksempel

There is a crack in everything, that's how the light gets in.
(Leonard Cohen)

Til toppen 
#64906 - 16/06/2006 17:55 Re: Svar? [Re: ]
Anonym
Anonym

Jeg er nu ikke teolog, men jeg vil nu prøve at komme med et forsigtig svar.

Biblen er skrevet for ca 2000 år siden, og desværre på et andet sprog en lige dansk. Og talesproget er meget anderledes end vi bruger i dag. Så det er klart der går ting tabt i forsøget på at oversætte til andre sprog og til tale vi kan forstå idag.

Samtidig i NT taler Jesus heller ikke altid i klar tale.
Eks. Jesus står på toppen af et bjerg og kigger ned på en by, og ser menneskene strømme ind og ud gennem byen, hverdagens travlhed. Hvorefter han siger "hvis bare i ville... men det vil i ikke."

Hvis bare vi ville hvad????? Jeg kan godt forstår folk tolker forskelligt, meget forskelligt til tider.

Selv hans udtalelser om Gehenna/helvede kan forstås på flere måder, hvis man vil.

Derfor er forståelsen af biblen en svær sag, og den bør læses på sig originale sprog, og jeg mener også man bør tage alle tekster i hele biblen med for at kunne forstå hvad de enkelte sætninger endentlig betyder.

Sidespring: Ordet "Hygge" på dansk. Alle danskere ved hvad hygge er, men kan du oversætte det til engelsk? Tysk? indonesisk?

Jeg tror mange af de som stiller spørgsmål, mange af de alm kristne i verden, ikke kender biblen godt nok. Det gør ikke noget, og de er stadig frelsen nær, ved deres tro på Jesus. Men fordi ikke alle går dybt nok ned i tingene, kommer alle misforståelserne og mulige fejltolkninger.

Det her ender i en roman, der er jeg ked af, det var ikke meningen.

Hvad ang svarpanelerne, så er det et lidt farlig enme at komme ind på. Jeg håber de ved hvad og hvorfor de svare som de gør. Personlig er jeg ikke altid enig i dem, men det kan man vel heller ikke være heletiden. Men svarene er tit tilegnet den enkelte og ikke alle. Derfor er svare nok også mere "vestlig" præget, og ville ikke give meget mening andre steder i verden.

Citat:
Så hvad kan folk regne med og hvor meget skal folk tåle af tolkninger og udlægninger fra andre mennesker?

Tag de råd du får, soter grundig i dem. Giver de mening for dig, så er det nok et godt råd for dig. Giver de ingen mening, så smid dem om bag i hoved, måske de kan bruges senere i livet. Svaret er individuelt.

Citat:
Hvem skal i sidste ende bestemme eller bedømme hvordan bibelen skal læses af individet?

Det skal du selv. Kun du kan få teksterne til at give mening i DIT liv.

Citat:
Hvorfor er der så mange udlægninger og tolkninger når nu bibelen er inspireret af gud? Han kunne jo bare sige det klart og tydeligt, nu med det samme til alle mennesker... Eventuelt udgive en ny bog hvert år med opdaterede fakta

Fordi Gud ikke taler og tænker på samme måde som mennesker. Det er at tale med en der forstår dig, men du forstår ikke helt hvad den anden person siger. Men det havde nu været ret om Gud gad udgive en opdateret vertion af biblen hver år, men også lidt kedeligt at man ikke selv skulle finde vejen og troen, ikke? Synes måske lidt "Troen" mister sin betydning på den måde.

Til toppen 
#64907 - 16/06/2006 19:35 Re: Svar? [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Martin ..
Citat:
Hvorfor skal folk, når nu det ifølge gængs opfattelse, særligt blandt fundamentalistiske kristne, forholder sig sådan at helligånden vejleder i bibellæsningen og åbner skriften for en der søger med et åbent hjerte, have svar fra et panel af uddannede eksperter? ...

Jamen Bibelen er da også skrevet af mennesker, inspireret af Helligånden!

Nogle læsere (ikke sådan nogen som mig) finder umiddelbart svar der og behøver ikke, og ønsker heller ikke, yderligere forklaringer og fortolkninger ... men de, som af Helligånden inspireres til at spørge "de uddannede eksperter" - ja hvad er der i vejen med det?
Kan sådanne ikke være inspirerede? Selvfølgelig kan de det. Og hvis de ikke er, kan Helligånden så ikke alligevel bruge disse til at føre den spørgende videre i teksten? Selvfølgelig kan han det!

Gud bruger også ateistiske læger til at helbrede kristnes kroppe!
Hvis jeg fik brug for en kirurg, ville jeg ikke spørge efter en kristen læge, men efter en der havde forstand på sit fag .. og bede Gud føre hans kniv ..

For den enkelte, der spørger efter bibelforklaringer, kan det velkendte AHA netop komme ved læsning af svar og kommentarer og vidnesbyrd et andre mennesker, eksperter eller ej .. hvad er der i vejen med det?

Bibelen er ikke for alle og enhver en magisk hjerteåbner .. Herrens veje, og omveje, er som bekendt uransagelige. Vinden blæser hvorhen den vil ..
Citat:

Tja - der må folk jo sådan set selv om - enhver kan tage hvad han kan bruge og afvise resten ..
Citat:

I sidste ende? Gud, naturligvis. Men Bibelen kan læses og tolkes forskelligt af forskellige mennesker med hver sit sind og hver sin bagage og livserfaring.

Endnu ser vi alle i en spejl, i en gåde, som Paulus skriver, men slutfacittet er det samme, den dag alt åbenbares endegyldigt, og vi ser ansigt til ansigt.

Hør en lille historie fra det virkelige liv:

Jeg var ca. 6 år og min første regnetime forløb så traumatisk, at jeg endnu kan huske den. Læreren hævdede, at 7 + 3 var 10.
Jeg selv vidste bedre, nemlig at det var 5 + 5, der var 10.
Min far havde forklaret det, så jeg forstod det, og vist mig det med mine fingre: 5+5 er 10.
Jeg var i storkonflikt, for jeg havde ubetinget tillid til far, og var godt klar over, at også regnelæreren var rasende klog, en autoritet, faktisk.

Læreren fremdrog så et instrument kaldet en kugleramme, og forsøgte at demonstrere ved hjælp af kuglerne. Det var for avanceret for mig (jeg er stadig noget af det mest u-tekniske .. ) og jeg gik helt i sort, da jeg blev konfronteret med apparatet. Bedre blev det ikke, da læreren helt tydeligt morede sig over mine protester og mine forsøg på at forsvare fars hæderlighed - far løj ikke for mig, det vidste jeg.

Nej, det gjorde han jo ikke ...

Og jeg lærte efterhånden, at der er mange veje, der fører samme sted hen (til Paradiset) , men også mange, der fører et andet og helt forkert sted hen ..
To muligheder ... ingen midterrabat.

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#64908 - 17/06/2006 08:58 Re: Svar? [Re: anniesr]
Anonym
Anonym

Hej Schjelde

Citat:
Det kan være svært at forklare, måske fordi det er personlige oplevelser og ånden kan tale til os på forskellige måder, men ja... Det var et lille eksempel

Jeg synes nu ikke at det lyder så underligt igen, jeg føler i hvert fald at jeg kan genkende processen, så det var vel egentlig et udmærket eksempel.

Min eneste anfægtelse er dog at det at få den slags aha-oplevelser slet ikke for mig at se er bundet til hverken bibelen eller den kristne tro. Personligt har jeg oplevet det at finde svar i bøger og få aha-oplevelser med stort set alt hvad jeg har læst.

Jeg kender udmærket følelsen af at alting ligepludselig falder i hak, men i det at det er en almen hverdagsoplevelse, som i hvert fald for mig ikke har nogen som helst tilknytning til noget religiøst, kan den så tages til indtægt for nogen art af hellig vejledning?

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær