Menu
Hvem er online
1 registrerede (Kristenliv) og 8 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#6479 - 04/12/2002 12:37 Rig og rask
Esmaralda
Bruger

Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
Hej

Jeg tror ikke vi har krav på at blive hverken rige eller raske "bare" fordi vi tror på Gud og Jesus. Jeg tror slet ikke vi har KRAV på noget som helst overfor Gud, det er ham der bestemmer alt, han har overblikket til at bestemme det som er bedst for os. Hvis vi lægger vores liv over i hans hånd vil han føre os ad de veje som er bedst for hans frelsesplan.

Det må da også være forgærdeligt at være medlem af en herligheds-øh-menighed eller hvad de nu hedder og så gå bankerot. Alle vil straks anklage vedkommende for at have for lidt tro...

Venlig hilsen Ester Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige

Til toppen 
#6480 - 04/12/2002 13:51 Re: Rig og rask [Re: Esmaralda]
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Esther

Ja, jeg har svært ved at finde næstekærligheden i at denne lære!

Med venlig hilsen

Malli

Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed

Til toppen 
#6481 - 04/12/2002 22:57 Re: Rig og rask [Re: Esmaralda]
Carsten
Bruger

Reg.: 05/11/2001
Hej Esmaralda,
Gøre krav på og gøre krav på...
Gud har givet løfter, og de løfter kan vi bede i forhold til, og når vi beder, er det sågar OK at tro at vi allerede har fået det vi beder om...

Mht. til at være rig? Hmmm... jeg tror at de fleste mangler fordi de ikke giver!

Mht. til helbredet, så skal jeg jo passe på ikke at blive slået i hovedet, men tænk sig, at Jesus med sit helbred købte vores helbred. Han lagde sin sønderbrudte krop ned, for at tage vore sygdomme og bære vore lidelser og give os lægedom ved Hans sår.

...tak Jesus

Mvh.
Carsten

Til toppen 
#6482 - 04/12/2002 23:29 Re: Rig og rask [Re: Carsten]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Carsten,

der er en ting jeg har spekuleret på, og som jeg gerne vil spørge om: Hvad dør I
egentlig af, I som bekender jer til den teologi du forkynder mht. sygdomme ?

Nu ved jeg ikke om din teologi har eksisteret længe nok til at du kan svare.
Hvis ikke, så håber jeg du vil tilgive spørgsmålet.

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#6483 - 05/12/2002 00:46 herlighedsteologi [Re: Carsten]
asas
GlobalModerator
Bruger

Reg.: 21/08/2001
Sted: Fredericia, Danmark
Lad mig lige minde dig på Carsten, at du er blevet bedt om ikke at bruge Café Thomas til at udbrede din lære. Den strider efter vores overbevisning voldsomt mod sund bibelsk kristendom.

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#6484 - 05/12/2002 09:58 Re: Øhhh... [Re: malli]
Esmaralda
Bruger

Hej malli

Jeg er ikke helt med...

Venlig hilsen Ester Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige

Til toppen 
#6485 - 05/12/2002 10:19 Re: Øhhh... [Re: Esmaralda]
malli
Bruger

Hej Esther

Det var til denne her :

"Det må da også være forgærdeligt at være medlem af en herligheds-øh-menighed eller hvad de nu hedder og så gå bankerot. Alle vil straks anklage vedkommende for at have for lidt tro... "

Jeg mener ikke at det er specielt næstekærligt at give ansvaret for dårligdommene (fattigdom, sygdom) til den enkelte ved denne "for lidt tro".

Der er kommet nogle indlæg imellem

Med venlig hilsen

Malli

Ps specielt synes jeg det ikke lige nu hvor jeg ikke har penge og er smaskhamrende forkølet - atjuuu!

Ændret af malli (05/12/2002 10:22)

Til toppen 
#6486 - 05/12/2002 10:57 Re: Øhhh... [Re: malli]
Esmaralda
Bruger

Nå ok det er herligheds-fiduserne du ikke synes er næstekærlige

Puha jeg troede lige det var mig

Nåååå der er nok en der ikke har fået bedt nok og troet rigtigt - når man sådan er blevet forkølet - og oven i købet mangler penge tsk tsk

Nej der er ikke meget næstekærlighed i det.

Herfra ønskes du god bedring og en lotto gevinst

Til toppen 
#6487 - 05/12/2002 13:21 Re: Rig og rask [Re: kristina]
Carsten
Bruger

Hej Kristina,
Det var vel nok et spørgsmål...

Lad os tage en Guds mand vi alle kender, nemlig Moses:

5 Mosebog 34: 5-7:
"Moses, Herrens tjener, døde dér i Moabs land, efter Herrens afgørelse, og han begravede ham i dalen i Moabs land over for Bet-Peor; men den dag i dag ved ingen, hvor hans grav er. Moses var 120 år, da han døde, hans øjne var ikke blevet svage, hans livskraft ikke svundet."

Nu kan det altså godt lade sig gøre at dø fordi man er mæt af dage, og fordi at nu har man fuldført det Gud havde planlagt man skulle fuldføre. Moses mission var færdig, og derfor afgjorde Herren at kalde ham hjem. Ikke ved at lade ham slå med kræft eller andet. Det må du selvfølgelig gerne tro, men det vælger jeg ikke at gøre, og det står der heller ikke...

Jeg tror således, og når jeg skriver at det er mig der tror således, så er det fordi jeg ved at Jesusnet ikke er enige. Men jeg tror at som Herrens tjener, er der ikke noget våben der dannes imod mig der når sit mål, jeg tror på at ingen plage skal komme nær mit telt, jeg tror på at Gud vi mætte mig med et langt liv, og vise mig Hans frelse. Jeg tror på at Han tilgiver mig al min synd, og helbreder alle mine sygdomme, jeg tror på at jeg kan gå igennem mørkets dal, og ikke frygte noget ondt...

Mvh. Carsten

P.s.: Jeg håber det var svar på dit spørgsmål...

Til toppen 
#6488 - 05/12/2002 15:22 Re: Rig og rask [Re: Carsten]
Esmaralda
Bruger

Hej Carsten

Du skrev:
" Men jeg tror at som Herrens tjener, er der ikke noget våben der dannes imod mig der når sit mål, "

Hvordan ser du på steningerne af de kristen (ex Stefanus)?

ApG 6,5
Dette forslag tilsluttede hele forsamlingen sig, og de valgte Stefanus, en mand fuld af tro og Helligånd, Filip, Prokoros, Nikanor, Timon, Parmenas og Nikolaos, en proselyt fra Antiokia.
ApG 6,8
Fuld af nåde og kraft gjorde Stefanus store undere og tegn blandt folket.

ApG 7,55
Men fuld af Helligånden stirrede Stefanus mod himlene, og han så Guds herlighed og Jesus stående ved Guds højre side.
ApG 7,59
Så stenede de Stefanus, mens han bad: »Herre Jesus, tag imod min ånd!«

Hvis ingen våben kan rettes mod en troende hvad var Stefanus så ?

Til toppen 
#6489 - 05/12/2002 19:14 Re: Rig og rask [Re: Esmaralda]
Carsten
Bruger

Hej Esmaralda,

ApG 7,59
Så stenede de Stefanus, mens han bad: »Herre Jesus, tag imod min ånd!«

Stefanus bad ikke at stenene ikke måtte ramme ham. Han bad Gud tage imod hans ånd, og så vidt jeg husker, så bad han også om at Gud måtte tilgive dem der stenede ham.

Det Stefanus bad om, fik han. Han bad ikke om ét, og fik noget andet...

Mvh.
Carsten

P.S.: Hvorfor bliver I så oprørte når I møder nogen der står fast på Bibelens løfter tror på dem og tilegner dem i sit eget liv?

Til toppen 
#6490 - 05/12/2002 20:32 Re: Rig og rask [Re: Carsten]
missio
Bruger

Reg.: 11/10/2001
Sted: Hasle, Bornholm
</font><blockquote></font><hr />
P.S.: Hvorfor bliver I så oprørte når I møder nogen der står fast på Bibelens løfter tror på dem og tilegner dem i sit eget liv?

Hej Carsten

Som du meget vel ved, er vi aldeles ikke enige med dig i dine fortolkninger af hvad Gud rent faktisk lover os, og vi er på JesusNet af den klare opfattelse, at du er på vej ud på et sidespor som er en lang og tung vej at gå.

Vi ønsker på ingen måde at du skal drage andre med dig på denne tunge vej. Og derfor vil jeg henstille til at du ikke oftere prædiker denne form for "kristendom" her på JesusNet.

Du bedes kontakte Netmissionæren, hvis du har spørgsmål ang. denne henstilling. Såfremt du poster flere indlæg til forsvar for herlighedsteologien i dette forum, vil de blive fjernet!

Med venlig hilsen

Missio

Til toppen 
#6491 - 06/12/2002 15:28 Re: Rig og rask [Re: Carsten]
Eva
Bruger

Reg.: 02/10/2001
Nu har Missio sagt det væsentligste, så mit indlæg her skal ses i lyset af Missios ord.

Du har mulighed for at vise din vilje til dialog ved at svare på dette indlæg

En væsentlig forudsætning for at kunne tale sammen hen over sin uenighed er, at man gør sig klart, hvor man hver især står, og her har du da fået chancen for at arbejde på at se, hvor uenigheden går.
Den afviste du dengang med en hovedrysten. Nu får du den igen.

Jeg synes efterhånden, at du skylder os allesammen et svar i stedet for bare at køre bevidstløst videre i den samme gamle skure.
Vel at mærke dit eget svar. Ikke blot en gentagelse af dine yndlingsprædikanters slagord.

Venlig hilsen Eva

Til toppen 
#6492 - 06/12/2002 16:18 Re: Rig og rask [Re: Eva]
Carsten
Bruger

Hej Eva,
Ok, så svarer jeg på dette indlæg:

Du lader til at læse og forstå Bibelen på en meget bogstavelig og "fundamentalistisk" måde. Og du afviser at ordene skal tolkes og oversættes ud fra den sammenhæng de er er talt ind i. Du kalder det bortforklaring og mener at dette tolkningsarbejde tager kraften ud af ordet. Har jeg misforstået det?

Jeg mener Bibelen både rummer ord der skal tages bogstaveligt såvel som ord der skal fortolkes. F.eks. når Gud siger at Han aldrig vil svigte eller forlade mig, så betyder det at Han aldrig vil svigte eller forlade mig, hvor der er andre skrifter der kræver fortolkning. Eks.: Når Jesus fortæller lignelsen om den fortabte søn, og Faderen siger til sin trofaste søn "Mit barn, du er altid hos mig, og alt mit er dit." Hvad menes der så? Er det Faderen der prøver at fortælle os noget, som Hans sønner og døtre, eller er der ikke noget her vi kan tage fat i?

Hvis ikke, så er det grundlæggende her vore veje skilles. Jeg er overbevist om at hvis vi skal vi forstå Guds budskab i Bibelen, så må vi gøre det arbejde det er at tolke ordene i stedet for bare at læse dem "som der står". Springer vi dette arbejde over så kan vi stort set få Bibelen til at sige hvad som helst, og så er det ikke længere Guds ord.

Jeg prøver absolut ikke på at få Bibelen til at sige hvad som helst. Jeg er ikke rigtigt tilfreds, med mindre jeg kan finde ca. 3 skrifsteder der bekræfter hinanden, der taler om den samme ting, og om muligt, gerne både i GT og NT. Det mener jeg er en sund måde at gøre det på...

Det som du kalder at "stå fast på ordene" kalder jeg i mange tilfælde en tilfældig og ureflekteret brug af løsrevne bibelcitater.

Når Helligånden gennem bøn og bibellæsning har ledt mig eller andre til et bestemt skrift i Bibelen, mener jeg der er god grund til at bede i forhold til dette skriftsted. Min kone blev i en drøm givet et specifikt skriftsted i GT, og fortolkningen af dette i forhold til den situation hun stod over for...

Du tilføjer at "den stillingtagen til sygdomme som jeg har og som de karismatiske kristne har, bunder i skriften". Det er ikke rigtigt at den form for bibelforståelse er normal og almindelig for karismatiske kristne. Det ved jeg mange som absolut vil protestere imod. Det er og bliver en ekstrem og yderliggående bibelforståelse, som hører hjemme i den specielle trosforkyndelse.

Som jeg tidligere er inde på, så bygger jeg ikke min stillingtagen til sygdomme på andet en skriften, og her mener jeg såvel GT som NT. Jeg kigger på hvem Gud har åbenbaret sig som, og jeg kigger på Jesu holdning til sygdomme og fysiske lidelser, og hvad Han gjorde når Han stod overfor dem. Det mener jeg er vigtigt, eftersom Jesus gjorde Guds vilje, og var Hans herligheds afglans...

Vedr. opfattelsen af tro:
Du lader til at forstå "tro" som dette at "stå fast" på bestemte ord eller løfter uden hensyn til hvilken sammenhæng de er sagt i og til hvem de er henvendt. Guds ord bliver tll et middel for mine egne ønsker og bare jeg er er standhaftig nok så får jeg det jeg vil ha'. Er det ikke det du siger?

Nej, det er noget Jesus siger: "Hvis I bliver i mig, og mine ord bliver i jer, så bed om, hvad I vil, og I skal få det." Hvis Jesu ord, er i os, beder vi i forhold til dem, og det vi beder om skal vi få. Tro mig det virker...

Gør du ikke her bibelordene til en slags trylleformularer og din tro til en slags besværgelse? Jeg har svært ved at høre det anderledes.

Det må stå for din regning...

Mvh. Carsten

P.S.: Jeg svarede kun på dette idet jeg blev bedt om det, og det skal ikke ses som et forsøg på at sprede de gode nyheder på Jesusnet...

Til toppen 
#6493 - 06/12/2002 16:51 Re: PS? [Re: Carsten]
Eva
Bruger

Tak for dit svar.

Inden jeg går ind i det, så vil jeg gerne spørge til dit ps.
Var det en giftighed?

Venlig hilsen Eva

Til toppen 
#6494 - 06/12/2002 18:37 Øhhhh, hvad har I gang i ? [Re: Eva]
malli
Bruger

Hej

Jeg sidder og undrer mig. Carsten har fået en stribe advarsler, og fået at vide at han ikke må vidne om herlighedsteologi! Alligevel spørges der ind til dette emne. Jeg synes at det er en urimelig situation at sætte Carsten i.

Enten skal der tales herlighedsteologi eller ikke.

Med venlig hilsen

Malli

Til toppen 
#6495 - 06/12/2002 18:39 Re: Rig og rask [Re: Carsten]
Sandheds-søger
Bruger

Sted: Danmark
Carsten skrev:

P.S.: Jeg svarede kun på dette idet jeg blev bedt om det, og det skal ikke ses som et forsøg på at sprede de gode nyheder på Jesusnet...

Altså Carsten, kunne du ikke have nøjedes med at skrive "Jeg svarede kun på dette idet jeg blev bedt om det" og så udelade resten??? Folk kan jo godt selv læse "nyhederne" og tage stilling til dem.

Hvis du forventer, at andre skal læse dit indlæg med respekt, må du vel vise en tilsvarende respekt. Der er ingen grund til at træde på en øm tå, når der er masser af god fast grund at gå på. Og i betragtning af "situationen" må man nok regne med at tæerne er lidt mere ømme end de plejer at være.

Hvis du blot har tænkt det som en morsomhed, så må jeg da nok sige, at jeg kunne ikke lade være med et spontant grin lige da jeg læste det, men i betragtning af alt det der er blevet skrevet i denne sag, er det nok meget tvivlsomt om det egentlig er særlig morsomt. Mit spontane grin må være mig tilgivet, håber jeg.

Med venlig hilsen,
Lars Peter

Til toppen 
#6496 - 06/12/2002 20:01 Re: Rig og rask [Re: Sandheds-søger]
malli
Bruger

Hej Lars Peter

"Hvis du blot har tænkt det som en morsomhed, så må jeg da nok sige, at jeg kunne ikke lade være med et spontant grin lige da jeg læste det, men i betragtning af alt det der er blevet skrevet i denne sag, er det nok meget tvivlsomt om det egentlig er særlig morsomt. Mit spontane grin må være mig tilgivet, håber jeg."

Jeg grinede også da jeg læste det .

Til Carstens ros vil jeg sige, at hans tone generelt er venlig og imødekommende (i modsætning til min, ups ), så jeg læste det i den ånd.

Med venlig hilsen

Malli

Til toppen 
#6497 - 07/12/2002 00:00 Re: PS? [Re: Eva]
Carsten
Bruger

Hej Eva,
Nej, en morsomhed...

...men når man skriver skal man altid passe på med den slags, for tonefaldet er svært at få med på skrift...

mvh.
Carsten

Til toppen 
#6498 - 07/12/2002 12:46 Re: Rig og rask [Re: Sandheds-søger]
Machine_A
Bruger

Reg.: 15/10/2001
Sted: Silkeborg
Det vil jeg tilslutte mig! PS'et kunne jeg godt have undværet da det må siges at være noget at en provokation - morsom eller ej.

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#6499 - 07/12/2002 13:46 Re: Øhhhh, hvad har I gang i ? [Re: malli]
Esmaralda
Bruger

Hej
Her må jeg erklære mig fuldstændig enig.

Grunden til det sidste Carsten skrev var en reaktion på et spørgsmål fra mig. som gik på noget med herlighedsteologien.

Jeg mener han kan jo ikke svare på et direkte spørgsmål om hans tro uden at forklare hans tro.

Til toppen 
#6500 - 07/12/2002 14:03 Re: Øhhhh, hvad har I gang i ? [Re: Esmaralda]
malli
Bruger

Hej Esther

Nej, det er nok lidt svært.

Jeg tror heller ikke at det er OND vilje fra din side af, for det ER faktisk et spændende emne.

Med venlig hilsen

Malli

Til toppen 
#6501 - 07/12/2002 14:28 Re: bare nysgerrig [Re: malli]
Esmaralda
Bruger

Hej
Nej jeg er bare frygtelig nysgerrig - af natur - og nogle gange resultere det i at man får spurgt om ting der ikke helt passer sig.

Man kommer galt afsted - ligesom Peter Pedal

Jeg synes bare ikke Carsten skal klandres for at svare på noget jeg har spurgt om...

Til toppen 
#6502 - 07/12/2002 15:38 Re: bare nysgerrig [Re: Esmaralda]
malli
Bruger

Hej igen

Fuldstændig enig, men du er ikke ene om at .....være Peter Pedal

Med venlig hilsen

Malli

Til toppen 
#6503 - 09/12/2002 20:04 Re: PS? [Re: Eva]
Carsten
Bruger

Hej Eva,
Jeg havde egentlig set frem til dit svar, men har du (snøft) glemt mig?
Mvh. Carsten

Til toppen 
#6504 - 09/12/2002 20:17 Re: PS? [Re: Carsten]
Eva
Bruger

Nej, jeg har ikke glemt dig, jeg har været på week-end og haft hænderne fulde. Det skal nok komme.

Venlig hilsen Eva

Til toppen 
#6505 - 10/12/2002 17:37 Fortsættelse af "Himmelen på Forskud?" [Re: Esmaralda]
missio
Bruger

Sted: Hasle, Bornholm
Da tråden "Himmelen på Forskud?" er ved at være temmelig lang, splitter vi lige en linie fra her.

Bemærk venligst at debatten om begrænsninger af ytringsfriheden her på siden er flyttet til forummet "Ris, ros og hjælp"

Missio

Til toppen 
#6506 - 11/12/2002 21:21 Re: Rig og rask [Re: Esmaralda]
Anonym
Anonym

Kære ven

Der er ingen vej til Opstandelsen udenom Golgatha!

I Kristus
Nikolaj

Til toppen 
#6507 - 22/12/2002 17:52 Re: PS? [Re: Eva]
Carsten
Bruger

Hej Eva,
Det har efterhånden været en lang weekend. Skal jeg drage den konklusion at du ikke har noget at sige til mig, eller...?

Med venlig hilsen
Carsten

Til toppen 
#6508 - 17/06/2003 13:00 Re: Rig og rask [Re: Carsten]
Anonym
Anonym

Hej Carsten og alle de andre på denne debat!

Jeg vil ikke holde med nogen er jer, for vi er ikke imod hinanden, men én ånd.
Det største bud i i bibelen er "kærlighedsbudet". At vi skal elske hinanden som han har elsket os. Jesus dømte os aldrig, og sagde hvad vi gjorde forkert, men ønskede af al den kærlighed og nåde som han har at hjælpe os til et evigt liv, ja ikke kun et evigt liv, men et liv i Kristus på jorden, et levende liv med Jesus.

Som du siger Carsten er der nogle gange nogle som bliver forbavset når man efterlever Jesu ord, det er helt korrekt! Guds ord skal ikke bruges halv, men helt! Vi skal ikke være bange og ængstelige, men bekende vores vranglære - ligegyldig hvem.. Og lægger vores liv i Jesu-hænder, ønske hans visdom alene og ikke hvad vi selv regner ud.

Jesus kunne, og kan stadig ikke finde på at dømme hinanden. Det som kærlighedsbudet indebære er ikke at dømme, og fortælle hvad der er rigtigt for en andens liv. Det er fedt du (Carsten) stræber efter bibelens ord så meget, og det er rigtigt, men der er bare én ting som jeg tror mange glemmer. Det er at vi ikke skal dømme hinanden.
Vi er ikke dommere, men der er kun Én dommer, og det er Gud. Selvom vi har meget visdom har vi aldrig i evighed ret til at dømme et andet menneske. For vores visdom overgår ALDRIG Gud's. Og det ved alle sikkert nok, men alligevel dømmer vi.
Det er vigtigt i ALLE tilfælde hvor vores venner, familie, eller fremmede mennesker bliver syge fysiks, eller psykisk at følge dette, som JESUS siger: Barmhjertighed ønsker jeg, ikke slagtofre. Jeg er ikke kommet for at kalde retfærdige, men syndere.

Så ligemeget hvad vi ved skal vi aldrig bedømme end andens sag, men lade Jesus kommet til. Ligge enhver ting i Jesu hænder!

Det er dog vigtigt ALTID at søge i Jesus i disse situationer.

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær