2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#64739 - 15/06/2006 02:30
Re: Hvad er religion?
[Re: museeye]
|
Bruger
Reg.: 31/05/2004
|
Jeg kan selvfølgelig ikke svare på alles vegne, der er nok masser meninger om denne sag, men jeg kan svare på, hvorfor jeg som kristen ikke mener at kristendom og religion ikke er det samme.... Forskellen består i "stedfortrædende kristendom" på den ene side og "panteisme" / "deisme" på den anden. Grundlæggende findes der kun 3 former af religion på mere udviklet stadie: Panteisme, teisme (resp. deisme) og så stedfortrædende kristendom. Det vil altså sige skærer man ind til benet på religionen, så kommer man til panteisme, eller en sær form for deisme. Til forskel for kristendommens teistiske lære og fuldbragte forsoningsværk. Med andre ord, selvforgudelse, synergisme, lovtrældom, en fjern, ukendt, uvirksom gud (deisme), mystik, nominalisme, osv. Kontra: Kristendommens frelsesgrundlag, Jesus Kristus, sand Gud, sandt menneske, død og opstanden, så vi ved tro på ham, frelses uforskyldt ved hans fuldbragte frelsesværk (forsoningsværk), eller med endnu færre ord: forskellen er "NÅDEN" Der er utvivlsomt mange definitioner på "religiøs" og "religion" men jeg tror at denne er grunden til at kristne i almindelighed ikke vil kaldes religiøse, og at kristendommen ikke kaldes en religion, for der er en grundlæggende væsensforskel. Men det afhænger jo også af overbevisning og aksiomer, men mig bekendt er der ingen religion der lærer: Gud blev menneske (inkarnation) det er oftes noget med mennesker der bliver /skal blive guddommelige gennem forskellige selvhjulpne øvelser. Alle kendte religionsformer og filosofier, hinduisme, buddhisme, islam osv, kan sammen benævnes som "spekulativ filosofi" , menneskelig tænkning om det transcendente og det guddommelige. Og de mangler de afgørende ontologiske kendetegn som må være til stede for at vi kan tale om selvstændige grundparadigmer. De mangler kendetegn som principelt skiller dem ud fra og bringer dem i modsætning til og i konflikt med det spekulative metafysiks grundparadigmes ontologi. Disse ontologiske kendetegn har derimod "kristendommens" grundparadigmer. Det gælder i ontologien delelementer som "åbenbaring" (Ordet og værket). "gudsbegreb "(treenigheden), "kreatiologi" (creatio ex nihilo) - at skabe af intet. "Antropologi" (syndefald), "inkarnation", som tidligere nævnt, "kristologi" (Jesus Kristus, sand Gud og sandt menneske også som nævnt., "soteriologi" (frelse af tro alene, uden gerninger) osv. Alt dette mangler religionerne, og det må da siges at være nogle temmelig grundlæggende væsensforskelle. Det er med andre ord ikke noget vi behøver at gætte og filosofere os til, det er åbenbaret os i bibelen, hvorimod "spekulative filosofi" selv må gøre sig tanker om, hvordan og hvorledes tingene hænger sammen. Buddhismen, som man har så travlt med at linke sammen med Jesu liv og lære, kan karakteriseres som en art paradoksal ateistisk religionsfilosofi. Ifølge G. Buddah er hele virkeligheden, både den synlige og den usynlige, fysiske og sjælelige, forstået som en flydende proces hvor alt er i bevægelse og forandring. Lige som alt opstår, er alt underlagt forgængelighed og undergang. det gælder mennesket, det gælder kosmos og det gælder også det som kaldes guder. Der findes ingen eksistens eller "substans", det være sig mennesker eller guder, som ikke er underkastet denne lovmæssigheds "dhamma" (lære). Ingen eller intet har nogen selvstændig eksistens. Det kan jo kaldes panteisme, monisme, eller hvad ved jeg, er altet i, hos eller lig med gud,(hvor syg end ideen om en forgængelig gud er) må det jo være en form for panteisme. Det man man jo få meget tid til at gå med, men det gider jeg slet ikke. Jeg vil hellere læse i bibelen, for kun der finder man den levende, treenige almægtige Gud og skaber  Det burde ikke være så svært at se/finde forskellen. "Hvad er religion?" er måske ikke direkte besvaret, men årsagen til at man sondrer mellem religion og kristendom / religiøs og kristen. Med venlig hilsen og Guds fred! 
|
|
Til toppen
|
|
|
#64740 - 15/06/2006 08:38
|
Bruger
Reg.: 11/10/2001
Sted: Danmark
|
Det kan gøre en forskel om man siger "hvad er religion" eller "hvad er en religion". Jeg vil besvare begge spørgsmål:
Hvad er religion?
Religion er forening med gud.
Hvad er en religion?
1) En Religion er en -isme, ideology, filosofi eller bevægelse som beskæftiger sig med en tro på en eller flere guder.
2) En Religion er en -isme, ideology, filosofi eller bevægelse som beskæftiger sig med en troslære der baserer sig på skriftlige regler, dogmer og retningslinjer vedrørende livet og normalt i forbindelse med en tro på gud eller guder.
Speciel indfaldsvinkel eller brug af ordet religion:
Hvad er (en) religion?
Religion kan også bruges i betydningen at tro på noget uden at sætte spørgsmål. Denne indfaldsvinkel indebærer ikke nødvendigvis en gudstro. Man kan f.eks. gøre en politisk ideologi til religion, eller en filosofi. Et hvilket som helst emne kan gøres til en religion. Man kan sige at emnet dyrkes som om det var gud, hvorved brugen af ordet religion giver mening.
Mvh, Lars Peter
|
|
Til toppen
|
|
|
#64741 - 15/06/2006 08:43
|
Bruger
Reg.: 15/10/2001
Sted: Silkeborg
|
Hej Tak til Pietisten for den grundige definition af religion og kristendom. Personligt skelner jeg dog ikke mellem religion og kristendom. Måske mest da det argument jeg hidtil har hørt for at kristendom ikke er religion, er at i kristendommen skal man ikke yde noget for at nå målet. Dette er dog som regel blevet kraftigt afvist ved næste møde.  Min (sikkert ikke videnskabeligt acceptable, men det må videnskaben så se om den kan leve med) definition på et religion er et mennesker der tror på et eller andet ophøjet, mystificeret, guddommeligt, der deles med andre mennesker. Jeg syntes dog ikke jeg vil kalde amerikanernes tro på UFO'er for en religion, men syntes heller ikke en religion behøver have mange århundreder på bagen for at kvalificere sig som en religion. Så jeg mener altså, at religion er fællesbetegnelsen for en gruppe menneskers tro på noget, der er ud over det normale. Og herunder vil jeg også placere kristendommen, uanset hvor afvigende fra alle andre religioner, kristendommen så end påstår at være.
Undskyld ulejligheden
|
|
Til toppen
|
|
|
#64742 - 15/06/2006 13:01
|
Anonym
Anonym
|
Hej Museeye
Interessant spørgsmål!
Jeg forstår begrebet religion som en betegnelse vi mennesker benytter os af når vi skal beskrive en gruppe menneskers helt eller delvist organiserede brug af ressourcer på dyrkelse af en religiøs forestilling.
|
|
Til toppen
|
|
|
#64743 - 15/06/2006 13:19
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej museeye Citat: Nu vil jeg så spørge "Hvad er religion?" - netop fordi også dette begreb anvendes i flæng, og betydningen af begrebet "religion" vil jeg meget gerne have styr på, for derudfra bedre at kunne forstå folk, når de skriver; "jeg er kristen, men jeg er ikke religiøs."
Nu betyder ord vel, hvad der er et flertal for at mene, at de betyder, og jeg er derfor lidt varsom med at hævde, at jeg er kristen, men ikke religiøs. Men det er sådan jeg opfatter mig selv.
Det hænger sammen med, at jeg mener at religion som regel betyder enten er en kulturel tradition eller spiritualitet, som bygger på indre åndelige oplevelser.
Min kristne tro bygger ikke på nogen af delene, men på en historisk person, Kristus Jesus, som vi kan læse om i Bibelen.
Men kristendommen er jo, pr. definition, en af de store verdensreligioner, så selv om jeg ikke er "religiøs" så er jeg registreret som tilhørende en religion. Det lever jeg fint med!
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#64744 - 15/06/2006 13:34
At være kristen er at være religiøs
|
Bruger
|
museeye skrev: Citat:
... og betydningen af begrebet "religion" vil jeg meget gerne have styr på, for derudfra bedre at kunne forstå folk, når de skriver; "jeg er kristen, men jeg er ikke religiøs."
Der er af og til folk der siger de tror på gud og giver udtryk for at de er seriøse kristne, som siger "jeg er kristen, men jeg er ikke religiøs.". Det er at gøre vold på ordenes betydning (ordene "religion" og "religiøs").
Det ville være mere relevant for en såkaldt "kulturkristen" som siger at han/hun ikke tror på gud at sige "jeg er kristen, men jeg er ikke religiøs.".
Religion og religiøsitet drejer sig om gudstro. Der kan lægges andre betydninger i ordene ja, men det i høj grad gudstro det drejer sig om; eller nedskrevne regler, dogmer og retningslinjer angående livet, almindeligvis i forbindelse med en gudstro. Dvs der er religion som tro på gud, og der er religion i forbindelse med hellige skrifter. Kristendommen har begge dele.
Mvh, Lars Peter
Ændret af Sandheds-søger (15/06/2006 13:42)
|
|
Til toppen
|
|
|
#64745 - 15/06/2006 17:52
Re: At være kristen er at være religiøs
[Re: Sandheds-søger]
|
Bruger
Reg.: 20/01/2005
Sted: Århus
|
Hej Lars Peter,
Hørt!
Det er præcist beskrevet - og jeg er fuldstændigt enig med dig i din betragtning. Der er ikke engang noget jeg vil tilføje...
"...there is no greater, nobler, more heroic form of devotion than the act of a man who assumes the responsibility of thinking."
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#64746 - 16/06/2006 09:37
|
Bruger
Reg.: 15/10/2001
Sted: Silkeborg
|
Hej Lars Peter
Jeg stiller mig hermed i køen af dem der bifalder dit indlæg og betragtning deri.
Undskyld ulejligheden
|
|
Til toppen
|
|
|
#64747 - 16/06/2006 14:34
|
Bruger
Reg.: 09/02/2002
Sted: Nørrebro, København
|
Så bliver jeg nød til at blande mig. Det er, desværre, ikke så nemt at definere religion. Der finder religioner uden guder, derfor holder dit argument ikke. Andre siger at religion kræver ritualer. Det holder heller ikke da der findes mange religioner uden ritualer.
Sammenhold siger andre er religionen grund, men hvad med andre former af sammenhold? Er det man ser på fodboldsarenaer religion? Og hvad med traditioner? Er det religion?
Man kan blive ved. Reloigionsforkere der har brugt et helt liv på at forske i religion kan ikke give et klart svar og så kommer begreber som "civlrelgion" frem.
mvh
Joppe
Religionsstuderende, Katolik, Frimurer
|
|
Til toppen
|
|
|
#64748 - 16/06/2006 14:38
[Re: joppe]
|
Bruger
Reg.: 05/09/2003
Sted: København
|
Citat: Reloigionsforkere der har brugt et helt liv på at forske i religion kan ikke give et klart svar ...
Hvad er deres bedste bud ("bedste bud" ment i flertal)?
|
|
Til toppen
|
|
|
#64749 - 18/06/2006 21:46
|
Bruger
|
Joppe skrev: Citat: Så bliver jeg nød til at blande mig. Det er, desværre, ikke så nemt at definere religion. Der finder religioner uden guder, derfor holder dit argument ikke. Andre siger at religion kræver ritualer. Det holder heller ikke da der findes mange religioner uden ritualer.
Sammenhold siger andre er religionen grund, men hvad med andre former af sammenhold? Er det man ser på fodboldsarenaer religion? Og hvad med traditioner? Er det religion?
Man kan blive ved. Reloigionsforkere der har brugt et helt liv på at forske i religion kan ikke give et klart svar og så kommer begreber som "civlrelgion" frem.
mvh
Joppe
Hej Joppe,
Min måde at beskrive religion kan godt fortolkes bredt. Og jeg udelukkede ikke muligheder uden gudstro. Læg specielt mærke til denne linje:
"eller nedskrevne regler, dogmer og retningslinjer angående livet, almindeligvis i forbindelse med en gudstro."
Ordet "almindeligvis" blev skrevet med velberådet hu. Det er altså inkluderet i den sætning, at der kan være nedskrevne regler, dogmer og retningslinjer angående livet uden at det behøver at inkludere gudstro.
Jeg er klar over at der er forskellige mulige oprindelser til ordet religion, oprindelsen kan både være "relegare" - ar binde - og den kan være "relegere" - at læse om noget - der er ikke enighed om oprindelsen. Disse oprindelser kan føre til religion som gudstro henholdsvis som "skriftsreligion" og det var disse to indfaldsvinkler jeg henviste til. Der er iøvrigt sikkert flere nuancer i ordets mulige oprindelse.
Men hvorom alting er så forstyrrer en bred forståelse af ordet "religion" næppe pointen i mit indlæg mht. om en kristen er religiøs.
Læs også mit indlæg her.
Mvh, Lars Peter
|
|
Til toppen
|
|
|
#64751 - 20/06/2006 11:55
|
Anonym
Anonym
|
Hej Joppe Det fortjener som jeg ser det gentagelse... Det er faktisk en ret god definition: Citat: alle eksplecitte og implicitte begreber og forestillinger, anerkendt som sande, der forholder sig til en virkelighed, der ikke kan verificeres empirisk.
Takker! 
|
|
Til toppen
|
|
|
#64752 - 20/06/2006 12:36
|
Bruger
Sted: København
|
Citat: Religionshistorikere er mere til den klassiske "tro på noget trancendent" (En gud, en højere mening etc.) hvor religionssociologer er mere til "fælleskabeber omkring noget helligt" (Helligt kan her være en fodboldskamp mellem Arsenal og Manchester United). Religionspsykologer hælder til menneskets trang til at gå i fælleskab omkring det ubevidste. De forskellige grene af religionsforskning har efter et par hundrede års debatter endnu ikke kommet frem til en fælles holdning.
Ja, det bør jo nok ikke overraske, at forskellige tilgange til emnet kan give forskellige definitioner af begrebet. Men det er nu lidt interessant og tankevækkende, at de kan være så forskellige.
Personligt er jeg dog ikke villig til at acceptere at fællesskab omkring en fodboldkamp kan kaldes religion. Da har man, i mine øjne, fjernet sig for langt fra begrebets oprindelige genstandsområde. Med den definition kan ethvert fællesskab vel også kaldes religion, hvis blot man definerer "helligt" løst nok. Betragter man familien som noget helligt vil en 60-års fødselsdag vel så være "religion"?
Citat: Den definition jeg er tilhængere af, er den hollændske antropolog J. van Baals: "alle eksplecitte og implicitte begreber og forestillinger, anerkendt som sande, der forholder sig til en virkelighed, der ikke kan verificeres empirisk."
Umiddelbart ret lig det, du kalder den klassiske: "tro på noget trancendent".
Det er også tættest på det jeg mener. Dog med det store forbehold, at jeg er meget i tvivl om, hvorvidt den individuelle religiøse tro i sig selv er nok til at man kan tale om religion - eller om religion indebærer noget mere end tro, såsom et fællesskab og/eller en aktiv udøvelse (ritualer, bøn, etc.). J. van Baals lader til at sætte lighedstegn mellem tro og religion.
|
|
Til toppen
|
|
|
#64753 - 20/06/2006 13:19
|
Bruger
Reg.: 01/05/2006
Sted: Vejle
|
Hej Joppe Citat: Den definition jeg er tilhængere af, er den hollændske antropolog J. van Baals: "alle eksplecitte og implicitte begreber og forestillinger, anerkendt som sande, der forholder sig til en virkelighed, der ikke kan verificeres empirisk."
Men vil det så sige at ateisme også er en religion efter denne definition? For mig at se er det - Ateismen har den forestilling at der ikke findes en gud men det kan vel heller ikke verificeres empirisk? Forholder ateismen sig så ikke også til en virkelighed der ikke kan verificeres men anerkender den alligevel som sand?
|
|
Til toppen
|
|
|
#64754 - 20/06/2006 13:49
|
Anonym
Anonym
|
Ole, er det ikke den samme debat vi kørte i Religionsfag og fænomenologi? Hvor Dr.Jørgen Skov stillede samme spørgsmål?
stud.theol Lars
|
|
Til toppen
|
|
|
#64756 - 21/06/2006 13:59
|
Bruger
|
Joppe skrev: Citat: Ateisme er ikke en modsætning til religion. Ateisme er en afvisning af troen på en gud. Findes der ikke guder i en religion, så kan den religion sagtens være ateistisk. Budhisme er jo en ateistisk religion.
Så jo, definitionen kan også bruges på ateisme, da ateisme og religion sagtens kan forenes.
Du siger "Budhisme er jo en ateistisk religion" og så laver du en konklusion som om du sagde "ateisme er Budhisme".
Ateisme er intet som helst andet end en manglende gudstro. Det er ikke en påstand om noget som helst, det er ikke en bestemt forestilling, det er ikke andet en en manglende gudstro.
Hvad ateister derudover tilslutter sig er ikke en del af definitionen på at være ateist.
Mvh, Lars Peter
|
|
Til toppen
|
|
|
#64758 - 21/06/2006 17:50
|
Bruger
|
Hej Sandheds-søger Citat: Ateisme er intet som helst andet end en manglende gudstro. Det er ikke en påstand om noget som helst,
Men er det ikke en påstand om at Gud ikke eksisterer? Så vidt jeg har forstået kalder man dem der mener at Gud ikke eksisterer for ateister men dem som ikke mener hverken det ene eller det andet for agnostikere.
Wikipedia:
"Atheism, in its broadest sense, is the absence of theism (the belief in the existence of deities). This encompasses both people who assert that there are no gods, and those who make no claim about whether gods exist or not. Narrower definitions of atheism, however, typically only label people who affirmatively assert the nonexistence of gods as atheists, classifying other nonbelievers as agnostics or simply non-theists."
Hvis man bruger den "indskrænkede" definition så kan man vel ikke sige at ateister ikke påstår noget? Det må da være agnostikerne der ikke påstår noget og så de to andre sider, teisme og ateisme, der påstår hver sin påstand - at der er/ikke er en gud.
Men det kan også være vi ikke definerer ateisme på samme måde?
|
|
Til toppen
|
|
|
#64759 - 21/06/2006 18:33
|
Bruger
|
Hej Lars Peter, Hørt! Det er noget, jeg tit og ofte har været nødsaget til at forklare. Jeg har selv haft gode resultater med at forklare det sådan, at hvis ateisme er troen på, at guder ikke eksisterer (og altså en påstand om noget), og derfor er en religion - så har kristne to religioner; kristendom og ateisme mod alle andre religioner. Men lad os lige få det én gang til: Citat: Ateisme er intet som helst andet end en manglende gudstro. Det er ikke en påstand om noget som helst, det er ikke en bestemt forestilling, det er ikke andet en en manglende gudstro.
Ah. Der er nu ikke noget som klar tale om, at visse begreber altså bare betyder noget simpelt og ikke mere end det. Folk bruger begrebet forkert, når de påstår at ovenstående ikke er hele definitionen på ateisme.
Citat: Hvad ateister derudover tilslutter sig er ikke en del af definitionen på at være ateist.
Kan du høre mig klappe? 
"...there is no greater, nobler, more heroic form of devotion than the act of a man who assumes the responsibility of thinking."
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#64760 - 22/06/2006 13:33
[Re: Claus Due]
|
Bruger
|
Hej Claus
Så du mener at Wikipedias definition er forkert?
"Narrower definitions of atheism, however, typically only label people who affirmatively assert the nonexistence of gods as atheists, classifying other nonbelievers as agnostics or simply non-theists"
Dette passer jo ikke særlig godt med påstanden om at:
"Det er ikke en påstand [=assertion] om noget som helst," og "det er ikke en bestemt forestilling,"
Men til gengæld hvis du mener agnostiker eller ikke-teist så passer definitionerne godt sammen. Er det bare mig der giver ateismen en for stram definition? Eller ser du ingen forskel på a-teist og ikke-teist?
|
|
Til toppen
|
|
|
#64763 - 24/06/2006 14:25
[Re: DHP]
|
Bruger
|
Hej Dennis, Citat: Så du mener at Wikipedias definition er forkert?
Ja, delvist - men du fokuserer jo også (usundt) på den snævre definition, og det er den, jeg mener der er forkert.
Citat: Men til gengæld hvis du mener agnostiker eller ikke-teist så passer definitionerne godt sammen.
Men det var ikke det jeg skrev. Og en ikke-teist er en ateist, intet mere eller mindre.
Citat: Er det bare mig der giver ateismen en for stram definition?
Ja.
Citat: Eller ser du ingen forskel på a-teist og ikke-teist?
Nej, de to begreber betyder nøjagtig det samme. Præfikset "a-" betyder lige præcis "ikke-" eller "u-" i forhold til det begreb, det sættes foran.
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#64764 - 24/06/2006 17:00
|
Bruger
|
Hej Claus Citat: Nej, de to begreber betyder nøjagtig det samme. Præfikset "a-" betyder lige præcis "ikke-" eller "u-" i forhold til det begreb, det sættes foran.
Okay jamen så er det jo på plads. Så ved jeg at når du snakker om a-teister så mener du i virkeligheden også ikke-teister.
Jeg tror det er rigtig at Wikipedias "snævre" definition ikke stemmer overens med hvad man normalt mener når man siger ateist men hvis man virkelig vil igang med at sætte folk i kasser så er det vel den "snævre" definition af ateist man må have fat i og hvis du siger at du ikke påstår noget som helst så må du være ikke-teist og ikke a-teist definitionsmæssig men ateist når man bare snakker normalt og ikke har brug for nogen snæver definition. Det er nok også derfor vi før har snakket forbi hinanden og jeg har sagt ateister påstår noget og du har sagt det modsatte hvis vi har 2 forskellige definitioner af ateist.
Citat: Præfikset "a-" betyder lige præcis "ikke-" eller "u-" i forhold til det begreb, det sættes foran.
Ja i gamle dage betød ateist også bare "lack of belief in gods" men i det femte århundrede fik det den yderligere betydning at det var "denying the gods, godless, ungodly" så ja det er rigtig at i starten betød ordet bare ikke-teist men i dag hvis man skal være helt præcis betyder det nogen der påstår at guder ikke findes.
|
|
Til toppen
|
|
|
#64765 - 28/06/2006 23:43
[Re: DHP]
|
Bruger
|
Hej Dennis, Citat: Jeg tror det er rigtig at Wikipedias "snævre" definition ikke stemmer overens med hvad man normalt mener når man siger ateist men hvis man virkelig vil igang med at sætte folk i kasser så er det vel den "snævre" definition af ateist man må have fat i og hvis du siger at du ikke påstår noget som helst så må du være ikke-teist og ikke a-teist definitionsmæssig men ateist når man bare snakker normalt og ikke har brug for nogen snæver definition.
For klarheds skyld er her hvordan jeg inddeler begreberne:
Ateister tror ikke på guddommelig eksistens og regner den ikke for mulig sandhed. Agnosticister er ikke afgjort mht. guddommelig eksistens men anerkender, at den er en mulighed lige så vel som den kunne træffe ikke at være en mulighed. Teister tror på guddommelig eksistens og regner den for sandhed.
Ikke-teister er det samme som ateister; der er ingen forskel overhovedet. Fælles for ateister er, at de ikke tror på guddommelig eksistens. Hvad vi tror på eller ikke tror på derudover er individuelt. Nogle - som jeg, fx - tror blot ikke på postulaterner om guddommelig eksistens. For mig er de menneskelige opfindelser, og jeg tror lige så meget på deres potentielle sandhed som jeg tror på den potentielle sandhed af børneeventyr (forstået sådan, at jeg aldrig empirisk kan afvise det fuldstændigt, ligesom jeg aldrig kunne afvise at "Rødhætte og Ulven" er baseret på virkelige hændelser, inklusive en talende ulv).
Citat: Ja i gamle dage betød ateist også bare "lack of belief in gods" men i det femte århundrede fik det den yderligere betydning at det var "denying the gods, godless, ungodly" så ja det er rigtig at i starten betød ordet bare ikke-teist men i dag hvis man skal være helt præcis betyder det nogen der påstår at guder ikke findes.
Uanset hvad hvem fandt på hvornår, så kommer det stadig an på hvordan hver enkelt ateist definerer sit eget standpunkt. Det er rigtigt, at nogle ateister nægter eksistensen af guddommelig eksistens - men igen er den eneste rigtige fællesnævner for alle ateister, at de ikke tror på guddommelig eksistens. Hverken mere eller mindre.
Altså: den brede definition er den eneste, der passer på ateister som helhed. Den snævre definition beskriver en bestemt overbevisning, der af gode grunde kun kan findes i ateister, men som ikke er delt af alle ateister qua ateister. Det er forkert at anvende denne definition, når det man mener er gudsbenægter og ikke bare ateist. Det mudrer meningen til - se bare, hvor forskelligt vi læser begreberne. En gudsbenægter, derimod, er der vel ingen tvivl om hvad er?
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#64766 - 29/06/2006 07:27
Glem ikke vidnesbyrdet
|
Bruger
Reg.: 28/10/2002
Sted: Herlev
|
Hej Claus!
Glemmer du ikke, at der findes vidnesbyrd? Den med at tro på den talende ulv og rødhætte, som du ligestiller med troen på Gud, understøttes ikke af noget vidnesbyrd overhovedet. Derimod findes masser af troværdige vidnesbyrd om den kristne Gud. Vidnesbyrd i den her forbindelse skal ikke forstås i en snæver religiøs betydning. Vidnesbyrdet om en skabergud er for eksempel naturens storhed, herunder cellens forbløffende kompleksiteten, der ikke kan udvikles i en blind gradvis (darwinistisk) proces.
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#64767 - 29/06/2006 20:42
Re: Glem ikke vidnesbyrdet
[Re: hoeg]
|
Bruger
|
Hej Ove, Citat: Glemmer du ikke, at der findes vidnesbyrd? Den med at tro på den talende ulv og rødhætte, som du ligestiller med troen på Gud, understøttes ikke af noget vidnesbyrd overhovedet. Derimod findes masser af troværdige vidnesbyrd om den kristne Gud.
Troværdige er de ikke for mig - men jeg respekterer, at vi ser forskelligt på vidnesbyrd om Gud.
Dog er der vidnesbyrd om talende dyr. Det er blandt andet sådan en stor del af den europæiske folklore er opstået, angående varulve og så videre.
Og så er der jo også talende dyr i bibelen, så det er vel ikke sværere at tro på en talende ulv, end det er at tro på en talende slange? Er to vidnesbyrd om hhv. det ene og det andet ikke lige gyldige?
Citat: Vidnesbyrd i den her forbindelse skal ikke forstås i en snæver religiøs betydning. Vidnesbyrdet om en skabergud er for eksempel naturens storhed, herunder cellens forbløffende kompleksiteten, der ikke kan udvikles i en blind gradvis (darwinistisk) proces.
Vi ser jo ikke det samme, når vi ser på naturen. Hvad der er et vidnesbyrd for dig om en skabergud, er noget helt andet for mig. Jeg har før argumenteret for, at religiøse mennesker som regel vil finde religiøse forklaringer når de ser noget komplekst og tilsyneladende uforklarligt, og det mener jeg også gør sig gældende her. Hvis man tror en gud skabte det hele, er dette også den slutning man vil nå, hvis man betragter naturen. Alt andet ville jo modvise den tro man har.
Så jeg tror egentlig det er ganske naturligt, at du ser vidnesbyrd i naturen. For mig er der bare ikke nogen vidnesbyrd om en skabergud.
Det er ikke fordi jeg ikke vil diskutere det, Ove, men jeg har på fornemmelsen det igen ville blive en lang diskussion om, hvad der kan kaldes viden, hvor megen vægt vidnesbyrd har, hvad sandsynlighederne er og så videre. Hvis vi skal diskutere det, må det gerne blive i en ny tråd, for jeg synes det er en smule udenfor emnet.
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#64768 - 02/07/2006 07:05
|
Bruger
|
Hej Claus!
Du skriver: Dog er der vidnesbyrd om talende dyr. Det er blandt andet sådan en stor del af den europæiske folklore er opstået, angående varulve og så videre. Og så er der jo også talende dyr i bibelen, så det er vel ikke sværere at tro på en talende ulv, end det er at tro på en talende slange?
Jo, men der er stor forskel på troværdigheden. Jeg mener, det er meget, meget usandsynligt, at historien om den talende ulv og rødhætte er en virkelig begivenhed.
Claus fortsætter:
Er to vidnesbyrd om hhv. det ene og det andet ikke lige gyldige?
Nej - det kan du da ikke mene! Der er stor forskel på naturens vidnesbyrd (kompleksitet, der kan måles og vejes) på den ene side og myter og eventyr om talende dyr på den anden side. Slangen i paradiset opfatter jeg som en metafor for, at Djævelen fik mulighed for at friste menneskene.
Claus skriver: Vi ser jo ikke det samme, når vi ser på naturen. Hvad der er et vidnesbyrd for dig om en skabergud, er noget helt andet for mig.
Hvad mener du med "noget helt andet for mig.."? Hvilke argumenter er der for, at naturens kompleksistet ikke kan være et vidnesbyrd..? Claus skriver: Jeg har før argumenteret for, at religiøse mennesker som regel vil finde religiøse forklaringer når de ser noget komplekst og tilsyneladende uforklarligt, og det mener jeg også gør sig gældende her.
Ja, enig. Selv om noget komplekst kan forklares ud fra naturvidenskaben, udelukker det ikke, at sådanne forklaringer kan være vidnesbyrd om en skabergud.
Med venlig hilsen Hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#64769 - 02/07/2006 09:51
|
Bruger
|
Hej Ove, Citat: Jo, men der er stor forskel på troværdigheden. Jeg mener, det er meget, meget usandsynligt, at historien om den talende ulv og rødhætte er en virkelig begivenhed.
Og dog er den - alle ting taget i betragtning - mere plausibel end bibelens indhold. Det eneste mirakuløse, der kræves i historien om Rødhætte og ulven, er en talende og forholdsvis intelligent ulv.
Du snakker om vidnesbyrd. Der er også vidnesbyrd om talende ulve - mange hævder de ligefrem har observeret dem, selvom det rigtigt nok mest foregik i gamle dage. Så der er vidnesbyrd om, at ulve (i nogle tilfælde) kan tale. Resultatet er så vidt jeg kan se, at historien om Rødhætte og ulven er mere plausibel end bibelen, idet den indeholder færre og mindre mirakler, der tilmed er mennesker, der kan bekræfte.
Jeg sætter selvfølgelig ikke lid til den slags historier, men jeg ville bare illustrere de ligheder, der er imellem de to slags vidnesbyrd. Naturen er jo ikke et enstemmigt vidnesbyrd, og da slet ikke om én skabergud. Der kunne jo være flere, hvis der kunne være blot en...
Citat: Nej - det kan du da ikke mene! Der er stor forskel på naturens vidnesbyrd (kompleksitet, der kan måles og vejes) på den ene side og myter og eventyr om talende dyr på den anden side. Slangen i paradiset opfatter jeg som en metafor for, at Djævelen fik mulighed for at friste menneskene.
Et er naturens kompleksitet, noget andet er den fortolkning du lægger ned i kompleksiteten - nemlig at den vidner om en skabergud. Men det er og bliver en religiøs tro.
Citat: Hvad mener du med "noget helt andet for mig.."? Hvilke argumenter er der for, at naturens kompleksistet ikke kan være et vidnesbyrd..?
Du observerer naturens kompleksitet og ser vidnesbyrd om en skabergud. Jeg observerer naturens kompleksitet og ser intet vidnesbyrd om noget som helst udover det, at der er kompleksitet, og at den tilsyneladende har faktorer, der kan udvikle sig i et tæt samspil (fx rovdyr, planteædere og planteliv - og temperatur, vand, vind og sol). Og jeg ville aldrig kalde det et vidnesbyrd... blot en indikation, en forståelse, af et mønster.
Citat: Ja, enig. Selv om noget komplekst kan forklares ud fra naturvidenskaben, udelukker det ikke, at sådanne forklaringer kan være vidnesbyrd om en skabergud.
Det var jo slet ikke noget i den retning, jeg skrev?
Men hvilken nytte har disse vidnesbyrd, hvis de kun vidner om en skabergud overfor de, der allerede tror på en skabergud?
Og hvorfor bliver du i så fald ved med at pointere overfor mig, at naturen er et vidnesbyrd? Hvis du mener det som en personlig, åndelig historie, så lad gå - men så fatter jeg simpelthen ikke, hvorfor du bliver ved med at gentage den i dine svar til mig...
...og som sagt, hvis vi skal diskutere viden/formodning/tro, så lad os gøre det i en anden tråd. Uden gentagelse af "reduceret erkendelse" - hvis vi skal, bliver det på baggrund af nogle (ultra-)præcise definitioner af, præcis hvad vi hver især lægger i begreberne. Ellers bliver det hovedløst.
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#64770 - 02/07/2006 13:04
|
Bruger
|
Hej Claus!
Ja, det er godt, at diskutere "på baggrund af nogle (ultra-)præcise definitioner af, præcis hvad vi hver især lægger i begreberne," som du skriver.
Mit centrale spørgsmål er: Hvilke begrundelser er der for, at naturens storhed og kompleksitet IKKE kan være et argument (eller vidnesbyrd) for skabelse? Jeg håber, at dette spørgsmål er præcist.
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#64771 - 02/07/2006 19:07
|
Bruger
|
Hej Ove, Når du spørger præcist, vil jeg forsøge at svare præcist. Du skriver: Citat: Hvilke begrundelser er der for, at naturens storhed og kompleksitet IKKE kan være et argument (eller vidnesbyrd) for skabelse?
Dette mener jeg aldrig, at jeg har påstået. Jeg har ikke sagt, at naturen ikke kan være et argument eller vidnesbyrd for skabelse for den religiøse - det er for mig at se åbenlyst, at det kan forholde sig sådan. Du tror det, og flere andre herinde tror det. For mig er det en indikation af, at naturen kan være et argument og vidnesbyrd om skabelse, for den der allerede tror på en skabende gud. Fordi (a) vidnesbyrd om religiøse objekter er subjektive; personlige, og (b) hvis en religiøs person kan betragte et objekt som et vidnesbyrd, er det begrebslogiske resultat, at objektet kan være et subjektivt vidnesbyrd for den troende. Det har jeg aldrig nægtet; det eneste jeg har nægtet er, at denne holdning skulle være andet end en religiøs holdning.
Det er selvfølgelig en holdning, som enhver er fri til at have - dog skriver du aldrig "jeg tror..." foran dine postulater, selvom det tilsyneladende (altid?) er det, du mener.
Og der er egentlig ikke så meget mere at sige til det. Hvis du stillede spørgsmålet til min personlige holdning, så burde du efterhånden vide, at jeg følger den videnskabelige metode med empiri og logik, også når jeg skal ræsonere over metafysik.
Resultatet er selvfølgelig, at jeg ikke betragter naturen som et vidnesbyrd om en skabergud, så længe (a) ideen om en skabergud er religiøs og dermed irrationel, og (b) der findes en mulighed for at forklare samme objekt uden brug af en skabergud. Jeg påstår ikke, at (b) er fuldt udtømt endnu... men muligheden består, og bliver bedre og bedre underbygget dag for dag.
Nu burde det ikke være nødvendigt at spørge mere off-topic. Hvis du gerne vil diskutere videre, vil jeg lige for tredje gang bede om, at det sker i en ny tråd. Det har du ikke reageret på endnu...
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#64772 - 02/07/2006 20:50
|
Bruger
|
Hej Claus!
Ja, jeg vil gerne tilføje "jeg tror" foran mine postulater, idet jeg er enig i, at spørgsmål om Gud ikke vedrører naturvidenskaben. Biologer, fysikere og astronomer ville aldrig få en afhandling godkendt, hvis forskere fra én af disse faggrupper skulle finde på at afslutte en rapport med en konklusion om, at "nu er det endelig bevist, at Gud ikke kan eksistere". Gud er udenfor empiriens rækkevidde. Det er alle jo enige i. Derfor kan jeg roligt påstå, at ingen naturvidenskabelig rapport nogensinde har haft til formål at modbevise Guds eksistens. Jeg er dermed enig i, "der findes en mulighed for at forklare samme objekt uden brug af en skabergud," som du skriver. Det er ikke naturvidenskabens opgave. Men naturvidenskabelige analyser og beskrivelser, for eksempel redegørelserne for de komplekse funktioner i øjets nethinde, kan udmærket fortolkes som et vidnesbyrd om skabelse. De argumenter, der understøtter troen på skabelse, er efter min mening langt kraftigere end de argumenter, der taler for ikke-skabelse. Jeg kan ikke ikke få øje på sidstnævnte argumenter, og vil derfor gerne vide, om der overhovedet eksisterer sådanne argumenter.
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#64773 - 03/07/2006 15:35
|
Bruger
|
Hej Claus Citat: Vi ser jo ikke det samme, når vi ser på naturen. Hvad der er et vidnesbyrd for dig om en skabergud, er noget helt andet for mig.
Jeg ved godt at vi er ved at komme meget væk fra emnet i tråden her men jeg vil lige fremhæve det her. Det er præcist hvad kreationister hele tiden prøver at forklare. Vi ser ikke det samme når vi ser på naturen. Hvad jeg ser som tegn på intellegent design ser du som tegn på noget andet. f.eks. at aber og mennesker er ens ser jeg som tegn på en fælles designer hvor Darwin så det som tegn på at de stammer fra samme forfader.
Det er også derfor at kreationister ikke tror på PTP-evolution selv om den tilsyneladende er så godt bevist. De ser ikke det samme i naturen som ateisterne/ikke-teisterne ser. Hvad evolutionister ser som et bevis for ET kan kreationister sagtens se som et bevis for skabelsen. Det kommer alt sammen an på ens forudindtagne forudsætninger og paradigme.
|
|
Til toppen
|
|
|
#64774 - 03/07/2006 16:15
|
Bruger
|
Hej Ove, Det meste af dit indlæg har jeg inden bemærkninger til, kun til det sidste: Citat: De argumenter, der understøtter troen på skabelse, er efter min mening langt kraftigere end de argumenter, der taler for ikke-skabelse. Jeg kan ikke ikke få øje på sidstnævnte argumenter, og vil derfor gerne vide, om der overhovedet eksisterer sådanne argumenter.
Hvis du slet ikke kan se argumenterne imod skabelse, så er det jo klart, at du mener argumenterne for skabelse er klarere.
Det primære argument imod skabelse i naturvidenskabelig sammenhæng er, at det at ekstrapolere sig frem til en guddommelig eksistens ikke kan underbygges, og hvad der ikke kan underbygges kan ikke løftes fra hypotese til viden. Naturvidenskaben søger viden, så en hypotese der ikke kan løftes, kan ikke tilføje viden. Og det er, som du selv siger, ikke videnskabens opgave at forsvare eller modbevise Gud - heller ikke ved at bruge Gud som en hypotese.
Det sekundære argument imod skabelse som bibelen beskriver den er, at en sådan skabelse er religiøs og ikke naturvidenskabelig, og religion virker kun som motivator for at tage naturvidenskaben op, ikke som en mulig konklusion (nået via den videnskabelige metode).
Med andre ord er vi tilbage ved, at naturvidenskaben ikke udtaler sig om guddommelig eksistens.
Resten af argumenterne imod skabelse skal findes i filosofi, som ikke direkte har noget med naturvidenskaben at gøre. Hvis du vitterligt er interesseret i denne del af argumenterne kan jeg anbefale Ludwig Wittgensteins "Tractatus Logico-Philosophicus" - lad dig ikke skræmme, bogen er kun ca. 150 sider. Bogen beskriver logisk tænkning i forhold til det, der kan vides, men den kræver muligvis en forløber for at blive forstået rigtigt. Uden at vide det vil jeg tro, at enhver grundbog i vidensteori kunne forklare begrebet "viden", hvordan den opnås - hvordan forklaringer indhentes - og hvordan den bagefter konceptualiseres og bearbejdes logisk. Du kan så eventuelt krydre det lidt indsigt i ateisme, måske ved hjælp af George H. Smiths "Atheism - the Case Against God", der også er kort og let læst.
Det burde forklare noget om hvilke mulige slutninger man kan drage, når man fx ser på naturens kompleksitet. Det burde også forklare, hvad forskellen er på en religiøs slutning og en rationel/empirisk slutning desangående, samt hvilken berettigelse de hver især har som vidensdannende slutninger.
For mig er slutningen om en skabergud en religiøs idé, det ikke lader sig gøre at nå via empiri og rationel behandling. Det giver ganske enkelt ikke nogen mening at spørge mig om, hvorvidt der findes argumenter IMOD en skabergud, når jeg overhovedet ikke mener der findes gyldige (logiske eller empiriske) og direkte argumenter FOR en skabergud. Dette skriver George H. Smith så vidt jeg husker en del om.
Du kunne lige så vel have spurgt mig, hvorfor jeg ikke er blevet religiøs af at se på naturen. Mit svar ville være "fordi jeg ikke var religiøs i forvejen" - men det ville næppe være let at sætte sig ind i det svar, hvis man som du gør udelukkende ser argumenter for skabelse og åbenbart ikke (endnu) kan sætte dig ind i, hvorfor viden og tro adskilles, og hvorfor en skabergud ikke er en rationel forklaring på naturens kompleksitet. Hvis du anerkendte, at en skabergud ikke er en rationel forklaring på naturens kompleksitet, ville dit argument have været overflødigt og dit spørgsmål forfejlet (hvilket det faktisk allerede er her fra mit perspektiv). Hvis du ikke har etableret den rationelle argumentation FOR en skabergud, giver det ingen mening at forsøge at få andre til at argumentere IMOD en skabergud. Dette forklarer George Smith også - i sin bog fra 50'erne.
Så Ove, du bør gå igang med at læse. Der er for meget materiale til at jeg kan (og vil) referere det hele. Dog kan du sandsynligvis slippe med at læse omkring 180 sider, hvis du nøjes med George Smiths bog. Den indeholder netop de argumenter, du efterlyser - men de er ikke formuleret som klare og relevante svar på dit præcise spørgsmål, præcis af grunden nævnt i paragraffen ovenfor: spørgsmålet er stillet forkert.
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#64775 - 04/07/2006 07:21
|
Bruger
|
Hej Claus!
Jeg kan udskifte ordet "argumenter" med "iagttagelser". Teksten lyder derefter således:
De iagttagelser, der understøtter troen på skabelse, er efter min mening langt kraftigere end de iagttagelser, der taler for ikke-skabelse. Jeg kan ikke få øje på sidstnævnte, og vil derfor gerne vide, om der overhovedet eksisterer sådanne iagttagelser.
Jeg er helt enig i, at "det at ekstrapolere sig frem til en guddommelig eksistens ikke kan underbygges, og hvad der ikke kan underbygges kan ikke løftes fra hypotese til viden," som du skriver. Det er alt nok for mig, at der findes iagttagelser eller naturfænomener, der understøtter TROEN på skabelse.
Du anbefaler mig at læse noget litteratur, der så vidt jeg kan se ikke alene er ateistisk, men også anti-teistisk. Ja, det kunne være udmærket. Jeg kender faktisk kun Dawkins som, skal vi sige, anti-teist, og jeg mener, at han rammer sig selv i nakken med sine argumenter. Dawkins betragter religion som en slags bevidsthedsfejl, der kan korrigeres ved brug af folks sunde fornuft. For mig at se støder Dawkins og andre anti-teister dermed ind det ondes problem. Det onde er jo i grunden særdeles ufornuftigt og må derfor ifølge samme argumentation betragtes som en form for bevidsthedsfejl. Hvis det kunne lykkes for menneskene at udbedre disse bevidsthedsfejl, som Dawkins påpeger, ville menneskene eliminere alt det onde og derfor blive guddommelige. Slutmålet for Dawkins argumentation vil således repræsentere alt det, som Dawkins (og andre militante ateister) så kraftigt tager afstand fra.
Med venlig hilsen hoeg
Ændret af hoeg (04/07/2006 07:22)
|
|
Til toppen
|
|
|
#64776 - 04/07/2006 19:05
|
Bruger
|
Hej Ove, Citat: De iagttagelser, der understøtter troen på skabelse, er efter min mening langt kraftigere end de iagttagelser, der taler for ikke-skabelse. Jeg kan ikke få øje på sidstnævnte, og vil derfor gerne vide, om der overhovedet eksisterer sådanne iagttagelser.
Personligt laver jeg jo ikke andet end sådanne iagttagelser. Selvfølgelig er der ting, jeg ikke kan forklare og blot må måbe over - men de iagttagelser jeg forankrer mit liv i siger mig, at der ikke findes nogen gud. I hvert fald ikke nogen af de mange guder, jeg har læst og fået fortalt om.
Citat: Jeg er helt enig i, at "det at ekstrapolere sig frem til en guddommelig eksistens ikke kan underbygges, og hvad der ikke kan underbygges kan ikke løftes fra hypotese til viden," som du skriver. Det er alt nok for mig, at der findes iagttagelser eller naturfænomener, der understøtter TROEN på skabelse.
Og det stiller jeg ikke ét sekund spørgsmålstegn ved, at der gør. Dit ord alene ville være nok til at bekræfte for mig, at naturfænomener kan understøtte TROEN på skabelse. Jeg afviser jo ingenlunde, at nogle kristne ser Guds storhed i naturen. Dette er bare ikke sandt for mig selv og flertallet af de mennesker, jeg kender.
Jeg reagerer kun, når nogen ønsker at kalde deres tro for viden. Det mudrer forståelsen for meget til, at jeg kan acceptere det. Det gælder i øvrigt også når man taler om ateisme. På samme måde ser jeg troen på guddommelighed... denne ophøjer blot troen på dette til en form for viden, en sikkerhed, noget absolut - og det er som sagt der, kæden hopper af for mig. X kan ikke både være tro og viden, og man kan umuligt klassificere religiøs tro som en form for viden, hvis man samtidig skal respektere hvad viden hhv. tro er.
Citat: Du anbefaler mig at læse noget litteratur, der så vidt jeg kan se ikke alene er ateistisk, men også anti-teistisk. Ja, det kunne være udmærket. Jeg kender faktisk kun Dawkins som, skal vi sige, anti-teist, og jeg mener, at han rammer sig selv i nakken med sine argumenter.
Jo bedre man kender sin modstander...
Dawkins er også anti-teist, mener jeg. Jeg foretrækker personligt litteratur med lidt bredere perspektiv - netop fordi jeg ønsker det, der kritiseres, repræsenteret så trofast som muligt. Hvis ikke det sker, danner man sine holdninger på de forkerte præmisser.
Egentlig tror jeg du vil kunne have glæde af George Smiths bog om ateisme... den forklarer mange af de ting, der gør at folk afviser troen på guddommelig eksistens. Det er en potentiel øjeåbner - og jeg forventer ikke den kan gøre dig til ateist overhovedet. Den forklarer nøgternt, hvad forudsætningerne er - den kræver ikke, at du også identificerer dig med dem. Den er ikke anti-teistisk, blot opsummerende og forklarende angående ateismen.
Citat: Dawkins betragter religion som en slags bevidsthedsfejl, der kan korrigeres ved brug af folks sunde fornuft.
Det gør jeg også. Og jeg giver også Dawkins ret i, at fejlen kan udryddes - og jeg mener fejlen findes, fordi mennesket historisk set var uformående i beskrivelsen af virkeligheden. Jo flere huller der var, jo større mulighed for at blive religiøs.
Men jeg mener ikke, som Dawkins gør, at mennesket kan gøres guddommeligt i nogen forstand af ordet guddommelig. Heller ikke ved at udrydde det onde.
Citat: Det onde er jo i grunden særdeles ufornuftigt og må derfor ifølge samme argumentation betragtes som en form for bevidsthedsfejl.
Det onde er ikke altid ufornuftigt, og det er netop dét, der er problemet. Tilmed er der forskel på hvad folk opfatter som godt og ondt, og det gør problemstillingen endnu sværere.
Jeg mener der findes universelle værdier, også hvad angår godt og ondt. Men jeg mener ikke disse universelle værdier kan trives, så længe der står en religion klar til at påstå, at værdierne enten ikke findes eller tilhører en anden end mennesket.
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#64777 - 05/07/2006 20:08
|
Bruger
|
Hej Claus"
Du skriver, at det "onde er ikke altid ufornuftigt, og det er netop dét, der er problemet."
Det problem vil jo automatisk ophøre med at eksisterer, hvis den menneskelige intelligens (fornuft/bevidsthed) kunne videreudvikles til et niveau, hvor bevidsthedsfejlen religiøsitet elimineres. Det er jo noget sådant, der ville blive konsekvensen af Dawkins argumenter om, at religion er en bevidsthedsfejl. Ifølge Dawkins (og Dennet m. fl.) er religion dybest set årsag til alle krige.
Jeg kan ikke se andet, end at afskaffelse af religion nødvendigvis må forudsætte, at mennesket først skal blive i stand til at eliminere alt ondt. Mennesket ville i så fald blive i stand til at løse ufattelig komplekse opgaver. I en verden uden ondt ville menneskene med andre ord blive guddommelige. Det er derfor Dawkins (og Dennets) anti-teistiske argumenter rammer dem selv i nakken som en bomerang.
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#64778 - 05/07/2006 20:54
|
Bruger
|
Hej Ove, Citat: Det problem vil jo automatisk ophøre med at eksisterer, hvis den menneskelige intelligens (fornuft/bevidsthed) kunne videreudvikles til et niveau, hvor bevidsthedsfejlen religiøsitet elimineres. Det er jo noget sådant, der ville blive konsekvensen af Dawkins argumenter om, at religion er en bevidsthedsfejl. Ifølge Dawkins (og Dennet m. fl.) er religion dybest set årsag til alle krige.
Det tror jeg ikke på. Folk vil stadig være tilbøjelige til at gøre andre skade, også selvom de ikke tror på forskellige guder. Der skal meget mere til end blot afskaffelsen af religion - men det vil afgjort være en hjælp med hensyn til større konflikter. Dermed ikke sagt, at mennesker ikke bare vil finde noget nyt at gå i konflikt over. Som fx anti-rygere vs. rygere. Eller en god, gammel kending: penge.
Citat: Jeg kan ikke se andet, end at afskaffelse af religion nødvendigvis må forudsætte, at mennesket først skal blive i stand til at eliminere alt ondt. Mennesket ville i så fald blive i stand til at løse ufattelig komplekse opgaver. I en verden uden ondt ville menneskene med andre ord blive guddommelige. Det er derfor Dawkins (og Dennets) anti-teistiske argumenter rammer dem selv i nakken som en bomerang.
Sådan forstår jeg ikke begrebet guddommelighed... blot at være i stand til at løse komplekse opgaver. At være guddommelig indebærer sådan som jeg bruger begrebet også at man er transcendent.
Er du sikker på, at det ovenstående ikke bare er din egen forståelse af Dawkins argumenter og ikke, hvad han rent faktisk mener? Jeg mener nemlig jeg har læst et sted, at selv Dawkins også forstår guddommelighed som transcendent - men det kan selvfølgelig være, at han personligt tror, at mennesket har dette potentiale. Jeg gør personligt ikke, sådan som ordet transcendent bruges idag.
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#64779 - 06/07/2006 07:23
|
Bruger
|
Hej Claus!
Dawkins og Dennett (D & D) betragter religion som årsag til krige. Som følge heraf må religion være noget (meget) ondt. De betragter også religion som en bevidsthedsfejl og heri har du erklæret dig enig, så vidt jeg forstår.
D & D siger det ikke, men konsekvensen af at afskaffe religion må logisk være ensbetydende med at afskaffe alt det onde. Det indebærer efter min mening, at menneskene bliver guddommelige, dog ikke transcendente guder.
Du skriver, at der "skal meget mere til end blot afskaffelsen af religion - men det vil afgjort være en hjælp med hensyn til større konflikter. Dermed ikke sagt, at mennesker ikke bare vil finde noget nyt at gå i konflikt over. Som fx anti-rygere vs. rygere. Eller en god, gammel kending: penge."
Nej, ikke hvis menneskene som et resultat af fortsat evolution kunne udbedre den af D & D påpegede bevidsthedsfejl, nemlig religionen. Den er ifølge D & D er så ond, at den er årsag til det mest onde, nemlig krige. Ved udbedring af den nævnte bevidsthedsfejl ved fortsat evolution vil menneskene selvfølgelig også blive så fornuftige, at ikke alene krige, men også alt andet ondt, pengegriskhed og så videre, ikke kan eksistere. Hypotetisk kan menneskene blive så fornuftige (intelligente), at de selvfølgelig vil beskæftige sig med noget meget mere kontruktivt end blot at genere hinanden.
Lyder det absurd..? Ja, men det er en logisk videreførelse af D & D's argumenter for at understrege, at disse argumenter faktisk er absurde.
Med venlig hilsen hoeg
NB: Den af D & D påviste bevidsthedsfejl minder skægt nok meget om de defekter, Bibelen beskriver som et resultat af syndefaldet.
|
|
Til toppen
|
|
|
#64780 - 09/07/2006 16:58
|
Bruger
|
Hej Ove, Citat: D & D siger det ikke, men konsekvensen af at afskaffe religion må logisk være ensbetydende med at afskaffe alt det onde. Det indebærer efter min mening, at menneskene bliver guddommelige, dog ikke transcendente guder.
Jeg vil så tilskrive det din egen holdning. Jeg forstår i øvrigt heller ikke, hvorfor du fortæller dette... jeg har jo sagt, at jeg ikke er enig med Dawkins, ligesom jeg heller ikke er enig med dig i din fortolkning af Dawkins.
Citat: Lyder det absurd..? Ja, men det er en logisk videreførelse af D & D's argumenter for at understrege, at disse argumenter faktisk er absurde.
Det kunne også være der er noget, du har misforstået. Der er langt fra at mene, at religion er en bevidsthedsfejl, til at mene, at man kan udrydde alt ondt ved at udrydde denne fejl. Meget langt endda.
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#64781 - 10/07/2006 10:54
|
Anonym
Anonym
|
Hej Claus og Hoeg Måske kunne noget af Hoegs misforståelse omkring det her skyldes den udsendelse som for nyligt blev sendt på DR2 "Roden til alt ondt" hvor Richard Dawkins var vært. Udsendelsen sætter fokus på de mere negative sider af religion, religiøse tankemønstre osv. Hvis det har noget med det at gøre, så kan jeg informere om at den oprindelige programtitel var "Root of all evil?", altså med et spørgsmålstegn og at det var producerteamet bagved udsendelsen der for at skabe kontrovers ønskede programtitlen, altså ikke Dawkins eget ønske eller idé. Richard Dawkins giver også til kende i et af de nedenstående links at han ikke mener at der er noget der er roden til alt ondt. Richard Dawkins dagbog fra omkring udgivelsen af udsendelsen på Channel 4Wikipedia omkring udsendelsen"Interview" med Dawkins om udsendelsenJa det var bare hvis der var nogen der havde misforstået noget... Udsendelserne kan ses her: Root of all evil? 1 Root of all evil? 2
|
|
Til toppen
|
|
|
#64782 - 10/07/2006 11:02
|
Anonym
Anonym
|
Hej Hoeg Citat: D & D siger det ikke, men konsekvensen af at afskaffe religion må logisk være ensbetydende med at afskaffe alt det onde. Det indebærer efter min mening, at menneskene bliver guddommelige, dog ikke transcendente guder.
Logisk? Hvori består det logiske?
Hverken Dennet eller Dawkins mener at religion er lig med ALT ondt. I et af de links jeg har givet i ovenstående indlæg, siger Dawkins endda eksplicit at han ikke mener at der er nogen enkel ting som er roden til alt ondt.
At du mener at mennesket gør sig selv guddommeligt (omend ikke transcendent) ved at afskaffe religion er DIN mening og har absolut intet med logik at gøre.
Jeg ved ikke helt med Dennet, men i hvert fald Dawkins er jeg 100% sikker på aldrig har ment eller sagt at vi skulle udrydde religion fuldstændigt og det er heller ikke min opfattelse af Dawkins idéer at en eventuel 100% effektuering af dem vil føre til et punkt hvor vi kan sige at nu har vi udryddet religion eller alt ondt for den sags skyld.
|
|
Til toppen
|
|
|
#64783 - 10/07/2006 17:25
[Re: ]
|
Bruger
|
Hej CloudHands og Claus!
CloudHands skriver: "Logisk? Hvori består det logiske?" Logisk, ja det var nok et dårligt ordvalg. Mit ærinde er at forsøge at finde ud af, hvad Dawkins egentlig vil. Dawkins fastslår, at religion er årsag til krig. Religion må derfor være noget ondt, idet krige er noget af det mest onde. Dawkins er uomtvistelig modstander af religion. Dawkins mener dermed alle religioner, idet han ikke nævner nogen undtagelser. Dawkins mener, at religion er opstået evolutionært som en slags bevidsthedsfejl. Claus har i et tidligere indlæg erklæret sig enig heri. Det kunne derfor være interessant at vide, om Dawkins og andre anti-teister tror på, at bevidsthedsfejlen kan udbedres ved fortsat evolution og/eller forbedret information og uddannelse.
Med venlig hilsen hoeg
Ifølge naturalismen må det forventes, at menneskets udvikling er en fortløbende proces. Dog er der ikke noget, der tyder på at der sker en sådan evolution. Oldtidens mennesker var uden tvivl lige så begavede som nutidens.
|
|
Til toppen
|
|
|
#64784 - 10/07/2006 18:35
|
Bruger
|
Hej Ove, Citat: Logisk, ja det var nok et dårligt ordvalg. Mit ærinde er at forsøge at finde ud af, hvad Dawkins egentlig vil. Dawkins fastslår, at religion er årsag til krig. Religion må derfor være noget ondt, idet krige er noget af det mest onde.
Som jeg skrev tidligere er der meget langt fra ovenstående til den konklusion, at afskaffelsen af religion ville betyde afskaffelsen af al ondskab. Og hvad er det Dawkins vil? Han vil så vidt jeg kan se gøre opmærksom på, at de mekanismer der virker i religion kan være (og ofte er) årsagen til at gode mennesker gør onde ting (som er et Weinberg-citat ifølge de to udsendelser CloudHands linkede til). Han mener samtidig med dette, at onde mennesker altid vil gøre onde ting - så Dawkins har allerede på forhånd afvist den konklusion, du her drager om hans meninger. Han siger ret ud, at ondskab vil eksistere, så længe der findes onde mennesker. Og de forsvinder ikke, fordi religionen forsvinder.
Du kan fortsat have dit indtryk - men du kan ikke længere tilskrive Dawkins de synspunkter, der kommer deraf. Han siger netop selv, at det ikke er den konklusion, han drager. Tværtimod.
Citat: Dawkins mener, at religion er opstået evolutionært som en slags bevidsthedsfejl. Claus har i et tidligere indlæg erklæret sig enig heri. Det kunne derfor være interessant at vide, om Dawkins og andre anti-teister tror på, at bevidsthedsfejlen kan udbedres ved fortsat evolution og/eller forbedret information og uddannelse.
Sådan som jeg har forstået sagen er de konklusioner, Dawkins drager, følgende (baseret på de to udsendelser "Root of All Evil?"):
1. Altruistiske gener er blevet foretrukket gennem naturlig udvælgelse: at flokkens overlevelsesevne er blevet forbedret af, at forældrene eksempelvis tager sig af deres unger - eller at der findes en form for orden i flokken, der ikke bare er en hakkeorden. Det ses fx ved chimpanseflokke.
2. Det altruistiske gen gør blandt andet, at børn tager naivt og tillidsfuldt imod enhver information fra autoriteter som fx forældrene; der er ganske enkelt ikke tid til at være eksperimenterende, og de fleste eksperimenterende dyrebørn risikerer ofte at dø. Tilliden til forældrene er medfødt - og på den måde kan religionen nedarves fra forældre til børn. Dette tillids-instinkt kommer man kun uden om ved oplysning, og så længe det findes vil der være mennesker, der også i deres voksenliv instinktivt tager imod informationen fra en (åndelig) autoritet.
3. Som sådan er det svært via evolution at afskaffe det altruistiske gen. Det er en meget integreret del af vores natur og er endnu ikke helt overflødigt. Ifølge evolutionsteorien vil et sådan genafsnit først blive overflødigt når børn ikke længere risikerer noget ved at opføre sig eksperimenterende og kritisk fra barndommen (og via naturlig udvælgelse: at børn der rent faktisk opfører sig sådan ikke dør, før de får afkom). Der er, med andre ord, meget lange udsigter.
4. Dawkins mener, meget klart og bogstaveligt, at den eneste vej ud af religionens åg er gennem information og uddannelse. Kun ved kritisk tænkning kan man blive fri.
Citat: Ifølge naturalismen må det forventes, at menneskets udvikling er en fortløbende proces. Dog er der ikke noget, der tyder på at der sker en sådan evolution. Oldtidens mennesker var uden tvivl lige så begavede som nutidens.
Jeg ved ikke hvad det er for en sær mani du har med at inkludere mindst ét postulat i hvert indlæg. Nu gik det lige så godt, hvorfor vil du så til at påstå, at stenaldermennesket var lige så intelligent som nutidsmennesket? Hvordan definerer du overhovedet intelligens, når du kan skrive noget der for andre virker som komplet nonsens...?
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#64785 - 11/07/2006 07:22
|
Anonym
Anonym
|
Hej Hoeg Citat: Logisk, ja det var nok et dårligt ordvalg.
Ja og hvor tit sker det for dig?
Ja undskyld min patroniserende tone, men jeg synes alt alt for ofte at du benytter dig af store armbevægelser og ord der skraber loftet, men når det så kommer til stykket så er det bare varm luft og "dårlige ordvalg". Det lader til at du ganske ofte har disse "dårlige ordvalg", det er tilsyneladende et mønster som springer de fleste af dine debatpartnere i øjnene... Måske var det tid til lidt selvransagelse og tid i bønnekammeret?
Citat: Dawkins fastslår, at religion er årsag til krig.
Dawkins argumenterer for at den tankegang som ligger til grund for den kritikløse accept af religiøse dogmer er en af de afgørende faktorer i udviklingen af situationer der kan føre til krige. Dawkins kalder i denne sammenhæng religiøs tro (religious faith) a process of non-thinking.
Det er denne ikke-tænkning som han mener er så farlig og som ofte ender med krige og andre forbrydelser mod menneskeheden.
I den udstrækning at mennesker tænker sig om og ikke overlader vigtige beslutninger til f.eks. en fantasiven, som mere eller mindre er dikteret af et 1800 år gammelt skrift og årelange traditioner der knytter sig til denne skrift (som det f.eks. er tilfældet med Bush, Blair og Osama), så er religion ikke noget udpræget dårligt eller ondt.
Citat: Religion må derfor være noget ondt, idet krige er noget af det mest onde.
Mest ond?
derfor?
Jeg forstår at du har svært ved applikationen af ordet logisk.
Citat: Dawkins mener, at religion er opstået evolutionært som en slags bevidsthedsfejl.
Nej. Det er ukorrekt at kalde det en bevidsthedsfejl. Evolutionen skaber ikke fejl. Begrebet fejl opstår når vi mennesker udregner en cost-benefit omkring et eller andet. e.g. det ville være en fejl at gå over for rødt i et trafikeret lyskryds, men det er ikke en fejl at hjernen har udviklet sig med en forkærlighed for at lytte til og stole på sine forældre. Det er en stor fordel!
Men som samfundet og verden er skruet sammen idag er det til tider uhensigtsmæssigt i forhold til det samfund vi ønsker, at man "arver" sine forældres tanker.
Vi har kapaciteten til at løfte vores forældres misforståelser og forbedre os vidensmæssigt fra generation til generation, fordi at vi kan akkumulere viden udenfor vores hjerner.
Citat: Det kunne derfor være interessant at vide, om Dawkins og andre anti-teister tror på, at bevidsthedsfejlen kan udbedres ved fortsat evolution og/eller forbedret information og uddannelse.
Lad os ikke kalde det bevidsthedsfejlen, når det nu ikke er det som disse såkaldte anti-teister kalder det... (det er lidt som med udtrykkene reduceret erkendelse og darwinister, som du også lader til at være glad for)
Dawkins mener at man gennem oplysning kan forsøge at udbedre nogle af vores forfædres fejl. Rent evolutionært tvivil jeg stærkt på at Dawkins mener at vi ændrer os med nogen hast der tilnærmelsesvis kan kaldes en forbedring i menneskelig målestok. Med al sandsynlighed har vi selv eller en naturkatastrofe udryddet os længe før vi når dertil hvor den menneskelige organisme ikke længere har en forkærlighed for at tro.
Så forbedret information og uddannelse, helt klart!
Citat: Ifølge naturalismen må det forventes, at menneskets udvikling er en fortløbende proces. Dog er der ikke noget, der tyder på at der sker en sådan evolution. Oldtidens mennesker var uden tvivl lige så begavede som nutidens.

|
|
Til toppen
|
|
|
#64786 - 12/07/2006 10:31
|
Bruger
|
Hej CC!
Du skriver, at Dawkins "mener at man gennem oplysning kan forsøge at udbedre nogle af vores forfædres fejl."
Det er altså ateismens vision at forbedre menneskeheden gennem oplysning? Så vidt jeg forstår er religion ifølge ateismen uforenelig med menneskets intelligente evner/muligheder. Er du enig heri? Mener du også, at det er ateismens - eller rettere anti-teismens - målsætning at afskaffe religion? Mener du, at alt vedrørende religion er af det onde, skadeligt eller ligegyldigt?
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#64787 - 12/07/2006 10:45
|
Bruger
|
Hej Claus!
Du skriver, hvorfor jeg påstår, at "stenaldermennesket var lige så intelligent som nutidsmennesket? Hvordan definerer du overhovedet intelligens, når du kan skrive noget der for andre virker som komplet nonsens...?"
Jeg skrev ikke noget om intelligens. Jeg skrev, at oldtidens mennesker uden tvivl var lige så begavede som nutidens. Er der grundlag for at tro noget andet - og hvad er din begrundelse for at betegne dette udsagn som "komplet nonsens"? Hvis et stenaldermenneske (eller et nyfødt barn fra et nutidigt jæger-samler samfund) fik mulighed for at vokse op i vort moderne samfund, er jeg sikker på at vedkommende har de samme intellektuelle muligheder for uddannelse og så videre som det moderne menneske. Vil du påstå, at der er en forskel? Jeg skrev også, at det "ifølge naturalismen må forventes, at menneskets udvikling er en fortløbende proces." Vil du benægte dette, der jo er i overensstemmelse med den moderne evolutionsteori?
Min påstand om, der ikke er "noget, der tyder på, at der sker en sådan evolution," er i fuld overensstemmelse med empirien. Vil du benægte det?
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#64788 - 12/07/2006 11:11
|
Anonym
Anonym
|
Hoeg Citat: Det er altså ateismens vision at forbedre menneskeheden gennem oplysning?
Nej, det har intet med ateismen at gøre. Men der er sikkert en del ateister som synes at oplysning er et gode for menneskeden. Du er adskillige gange blevet rettet i denne misforståelse, så hvorfor bliver du ved med at rode rundt i det? Lærer du ikke af det vi skriver? Hvis ikke, hvorfor så i det hele taget spørge?
Citat: Så vidt jeg forstår er religion ifølge ateismen uforenelig med menneskets intelligente evner/muligheder. Er du enig heri?
Nej jeg er ikke enig deri, blandt andet fordi at du fortsat har misforstået hvad ateisme drejer sig om. Lad mig nu én gang for alle slå det fast med syvtommerssøm:
ATEISME ER FRAVÆRET AF TRO PÅ EN ELLER FLERE GUDER
Ateismen siger absolut intet om noget som helst andet.
Så konklusionen er ganske simpel: Du har forstået ateisme forkert! Hvilket efter de gentagne forklaringer du her på sitet har modtaget fra ateister, som gerne selv burde vide hvad det vil sige at være ateist, er ganske overraskende.
Citat: Mener du også, at det er ateismens - eller rettere anti-teismens - målsætning at afskaffe religion?
Der er intet lighedstegn imellem anti-teisme og ateisme.
Hvad angår ateisme, så bygger din antagelse om at ateisme ønsker at afskaffe religion, på din misforståelse, som jeg forhåbenligt med den røde skrift ovenfor har udryddet én gang for alle!
Hvad angår anti-teisme, så svarer det jo på spørgsmålet helt af sig selv... I min forståelse af begrebet anti så er det en aktiv modarbejdning og ikke bare en passiv overbevisning. I fald at man reelt set er anti-teist, så vil en agenda som jeg ser det være at modarbejde og måske endda endeligt afskaffe religion, men hvem snakker vi i det hele taget om her?
Citat: Mener du, at alt vedrørende religion er af det onde, skadeligt eller ligegyldigt?
Hvor får du dog alle dine sære idéer fra Hoeg?
Nej jeg mener ikke at ALT vedrørende religion er skadeligt, ondt eller ligegyldigt. Det har jeg aldrig sagt eller sågar antydet, så jeg fatter ikke hvor den idé er kommet fra. Noget kunne tyde på at du har en hel kamp i gang inde i dit hoved med en masse imaginære fjender og vi får kun lov til at høre 10% af det der foregår. Det ville være nemmere at debattere med dig, hvis du delagtiggjorde os andre i alle dine mellemregninger og som Claus Due antydede tidligere helt holdt op med at postulere alt muligt hejs til højre og venstre. Det forplumrer debatten helt gudsjammerligt!
|
|
Til toppen
|
|
|
#64789 - 12/07/2006 11:11
Hov hov
|
GlobalModerator
Bruger
Reg.: 21/08/2001
Sted: Fredericia, Danmark
|
Hej Claus og Martin Lige et hov-hov her fra mig. Det er unødvendigt og træls at skrive som I her gør til Ove: Claus skriver: Citat: Hvordan definerer du overhovedet intelligens, når du kan skrive noget der for andre virker som komplet nonsens...?
CloudHands skriver:Citat: Hej HoegCitat: Citat: Logisk, ja det var nok et dårligt ordvalg.
Ja og hvor tit sker det for dig?
Gå venligst efter bolden og ikke efter manden. Bare sådan lige for at tage det i opløbet ....
venlig hilsen Asbjørn Asmussen (Netmissionær)
|
|
Til toppen
|
|
|
#64790 - 12/07/2006 11:20
Re: Hov hov
[Re: asas]
|
Anonym
Anonym
|
Hej Asbjørn
Dit hov hov er taget til efterretning...
Dog vil jeg gerne understrege at den gode Hoeg måske havde brug for at blive mindet om hvor tit det reelt set sker at hans valg af ord gør at vi benytter os af henved 10 indlægsudvekslinger bare for at få rettet forståelsen af ét lille sølle ord.
Hvis Hoeg var mere påpasselig med sit ordvalg og satte sig ind i hvad ordene betød og tog til efterretning når folk rettede ham, hvilket jeg, omend noget kortfattet (deraf muligvis også uhøfligt), gjorde ved at sige som du citerede mig for ovenfor, så kunne vi alle nyde debatterne med Hoeg mere og debattere emnet istedet for ordenes betydning.
Ændret af CloudHands (12/07/2006 11:21)
|
|
Til toppen
|
|
|
#64791 - 12/07/2006 12:50
[Re: asas]
|
Bruger
|
Hej Asbjørn,
Jeg beklager ordlyden - men jeg kan forsikre både dig og Ove om, at det ikke var min hensigt at gå efter manden. Jeg ville bare gerne lidt tættere ind på Oves idé om, hvordan man definerer ting - da det ganske tydeligt ikke er samme måde som jeg selv gør det. Det er fortvivlende, og det giver for mig ingen mening - derfor skrev jeg "virker som nonsens" og forsøgte at få Ove til at definere sig klart omkring intelligens, så det han siger ikke længere virker som nonsens på mig.
Jeg vil også lige forsvare min reaktion en smule. Tidligere i tråden bad jeg Ove tre gange, pænt og tydeligt, om at bringe de emner han gerne ville diskutere i nye tråde - uden at få så meget som et eneste bogstav retur i den retning. Ove svarede ved ufortrødent at stille flere spørgsmål og bringe flere postulater. I stedet for, sådan som det havde været flinkt at gøre, at starte en grundig udredning af hans meninger i en ny tråd. Vi tæller nu mindst 10 indlæg siden da, og det er svært at bare at skubbe irritationen fra sig... men jeg prøver så godt jeg kan.
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#64792 - 12/07/2006 20:01
|
Bruger
|
Hej CC!
Du skriver: "Lærer du ikke af det vi skriver?"
Jo, men jeg støtter mig også til andre kilder end debatdeltagere her på siden.
Du afviser, at religion ifølge ateismen er uforenelig med menneskets intelligente evner/muligheder. Her må du overse et almindeligt ateistisk argument:
At eftersom det videnskabelige resultat X gør den religiøse overbevisning Y umulig, så vil summen af alle videnskabelige resultater gøre al religiøs tro overhovedet umulig. Det er også en grundidé bag den militante ateisme, at det vi véd om evolutionen gør al religion umulig, eller kort og godt at evolutionsteorien forudsætter en stiltiende accept af ateisme (professor Søren Holm, Cardiff University & University of Oslo).
Du skriver, at "ATEISME ER FRAVÆRET AF TRO PÅ EN ELLER FLERE GUDER Ateismen siger absolut intet om noget som helst andet."
Jo, ateisme bruges jo som argument mod den religiøse tro (se ovenstående). Det er et af de klassiske argumenter mod religiøs tro, der også udgør ét af Dawkins og Dennetts argumenter.
Problemet med at bruge naturvidenskaben og evolutionsteorien som argument er, at det ikke indeholder nogen beviskraft for den åbenbart store andel af kristne, der accepterer "teistisk" evolution. Kristne har sædvanligvis heller ingen problemer med at anerkende alle andre naturvidenskabelige forklaringer.
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#64793 - 12/07/2006 20:11
|
Bruger
|
Hej Claus!
Du skriver: "Tidligere i tråden bad jeg Ove tre gange, pænt og tydeligt, om at bringe de emner han gerne ville diskutere i nye tråde - uden at få så meget som et eneste bogstav retur i den retning."
Mine betragtninger og spørgsmål om ateisme passer vel udmærket under overskriften "Hvad er religion"? Derfor fandt jeg ikke nogen anledning til at starte nye tråde.
Mit notabene, du beskrev som nonsens, var udenfor trådens emne. Har du tænkt dig at svare på disse NB-spørgsmål?
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#64794 - 12/07/2006 21:56
|
Anonym
Anonym
|
Hej Hoeg Citat: At eftersom det videnskabelige resultat X gør den religiøse overbevisning Y umulig, så vil summen af alle videnskabelige resultater gøre al religiøs tro overhovedet umulig.
Sikke noget forvrøvlet sludder! Er det virkelig professor Søren Holm, der har sagt det?
Ingen videnskabelige resultater gør religiøse overbevisninger umulige, hvordan skulle de dog kunne det?
Citat: Det er også en grundidé bag den militante ateisme, at det vi véd om evolutionen gør al religion umulig, eller kort og godt at evolutionsteorien forudsætter en stiltiende accept af ateisme.
Hvis dét er en grundidé bag militant ateisme, så er militant ateisme dum og ignorant.
F.eks. Dawkins karakteriseres til tider som værende militant ateist og jeg mener endda at han selv har kaldt sig militant (men det er jeg ikke sikker på), men jeg finder ingen lighedstegn mellem det åndsvage postulat som tilsyneladende fremsættes af Søren Holm ovenfor og så det jeg endnu har læst og hørt fra Dawkins.
Sludder fra ende til anden, kort og godt Hoeg.
Hvordan i al verden skulle viden om evolutionsteorien gøre religion umulig? Vores tilbøjlighed til som udgangspunkt at tro på hvad som helst uden beviser er jo netop et produkt af evolutionen.
Hvordan i alverden er han/du kommet frem til den konklusion at man gennem en tillid til videnskabelig metode (og derved evolutionsteorien) også stiltiende accepterer ateismen???
Intet af det du tilsyneladende citerer Søren Holm for er foreneligt med den ateisme jeg forsøgte at beskrive for dig tidligere i rødt.
Jeg kan ikke forstå hvordan du med bare en minimal viden om ateismen og dens historie kan fremhæve sådan et citat som værende klassisk ateistisk!
Citat: Jo, ateisme bruges jo som argument mod den religiøse tro (se ovenstående). Det er et af de klassiske argumenter mod religiøs tro, der også udgør ét af Dawkins og Dennetts argumenter.
Nej. Slet og ret... Nej!
Ateisme er ikke et argument i sig selv, men derimod... Og dette fortjener tilsyneladende en gentagelse:
...FRAVÆRET AF TRO PÅ EN ELLER FLERE GUDER
Citat: Problemet med at bruge naturvidenskaben og evolutionsteorien som argument er, at det ikke indeholder nogen beviskraft for den åbenbart store andel af kristne, der accepterer "teistisk" evolution.
Teistisk evolution er troen på at gud benytter sig af evolutionen til at få det biologiske liv til at se ud som det gør i dag. Der er derfor ikke noget problem med at bruge naturvidenskaben som argument, for dem der tror på teistisk evolution har allerede accepteret (og endda muligvis forstået) naturvidenskaben og evolutionsteorien som gyldige forklaringsmodeller på det observerede.
Citat: Kristne har sædvanligvis heller ingen problemer med at anerkende alle andre naturvidenskabelige forklaringer.
Hvilket bare gør din argumentation endnu mere uforståelig, desværre...
---
Hvorfor kalder du mig iøvrigt CC? Hvor kommer det andet C fra? Almindeligvis forkortes mit navn af andre debattører til CH...
|
|
Til toppen
|
|
|
#64795 - 12/07/2006 22:31
|
Bruger
|
Hej CH!
Du skriver: "Sikke noget forvrøvlet sludder! Er det virkelig professor Søren Holm, der har sagt det?"
Ja, det skriver han i artiklen "Evolution, intelligent design og den militante ateismes genopståen" i Origo 100 (juni 2006). Jeg tror bestemt ikke på, at Søren Holm vil sætte sit gode renomé på spil ved at skrive noget "forvrøvlet sludder".
Søren Holm skriver: "Målet for den form for argumenter (det, du betegner som forvrøvlet sludder) har traditionelt været kristendommen, dels fordi kristendommen er Vestens religion, dels fordi nogle evolutionsteoretikere har indtaget det ret vulgær-socialdarwinistiske syn på begrebet religion, der har placeret monoteismen i almindelighed og kristendommen i særdeleshed i religions-evolutionens kulminationspunkt. Men på det seneste har vi set et angreb på al religiøs tro fra prominente evolutionsfortaleres (Dawkins og Dennets) side" (citat slut. Teksten i parenteserne er mine tilføjelser).
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#64796 - 13/07/2006 00:45
|
Bruger
Sted: København S
|
Citat: Du afviser, at religion ifølge ateismen er uforenelig med menneskets intelligente evner/muligheder. Her må du overse et almindeligt ateistisk argument:
Nu er det eneste der er fælles for ateister det faktum at de ikke tror på guder. der findes således ikke ateistiske argumenter der abbonneres på af alle ateister. Du mener altså i virkeligheden at nogle nogle ateister bruger dette argumnt
Citat: At eftersom det videnskabelige resultat X gør den religiøse overbevisning Y umulig, så vil summen af alle videnskabelige resultater gøre al religiøs tro overhovedet umulig.
Så er mit spørgsmål - hvilke ateister siger det? Og jeg vil gerne have referencer til hvor de siger det, hvis det er muligt.
Citat: Det er også en grundidé bag den militante ateisme, at det vi véd om evolutionen gør al religion umulig, eller kort og godt at evolutionsteorien forudsætter en stiltiende accept af ateisme (professor Søren Holm, Cardiff University & University of Oslo).
Igen - hvilke ateister påstår dette? Og mener du at selv hvis der er atester der er af denne mening, hvilket jeg gerne tager den gode professor på ordet for, at det betyder at evolutionsteorien er falsk? Eller at man ikke kan være kristen og accepterer evolutionsteorien?
Citat: Du skriver, at "ATEISME ER FRAVÆRET AF TRO PÅ EN ELLER FLERE GUDER Ateismen siger absolut intet om noget som helst andet."
Jo, ateisme bruges jo som argument mod den religiøse tro (se ovenstående). Det er et af de klassiske argumenter mod religiøs tro, der også udgør ét af Dawkins og Dennetts argumenter.
Nu er jeg forvirret - nu taler du om at ateismen er et argument mod religiøs tro, ovenfor sagde du at videnskaben var et argument mod religiøs tro? Mener du at videnskab og ateisme er det samme?
Jeg har aldrig hørt hverken Dennet eller Dawkins sige at fordi der er ateister så er det et argument mod religion? kan du ikke fortælle hvor du har set dem påstå det?
Citat: Problemet med at bruge naturvidenskaben og evolutionsteorien som argument er, at det ikke indeholder nogen beviskraft for den åbenbart store andel af kristne, der accepterer "teistisk" evolution. Kristne har sædvanligvis heller ingen problemer med at anerkende alle andre naturvidenskabelige forklaringer.
Det er vitterligt tåbelgt at bruge naturvidenskaben som argument mod religion, ligesom det er latterligt at bruge den som argument for.
Naturvidenskab handler om den fysiske verden, og kan fortælle hvor gammel Jorden er, at livet har udviklet, at tyngdekraften aftage med en bestemt faktor etc. Den kan ikke hverken bevise eller modbevise guder.
Det er klart hvis man påstår at Jorden er flad, og kalder det en religiøs overbevisning, så kan naturvidenskaben bruges til at skyde den påstand ned, eller rettere en sådan påstand må forblive religiøs - et trosspørgsmål. Ligesom den har vist at livet er udviklet på Jorden, og vi er en familie af store aber, som deler afstamning med de andre aber.
Påstande der strider mod dette er tilbagevist, men som du selv siger er dette ikke noget problem for religioner - der findes bogstavelig talt milliarder af religiøse der ikke har noget problem med dette - så det kræver ikke nogen som helst accept af ateisme.
/Søren
For men become civilized, not in proportion to their willingness to believe, but in their readiness to doubt
|
|
Til toppen
|
|
|
#64797 - 13/07/2006 08:53
|
Bruger
Reg.: 23/10/2001
Sted: Nivå, gudhjælpemig
|
Hej Hoeg Citat: Jeg tror bestemt ikke på, at Søren Holm vil sætte sit gode renomé på spil ved at skrive noget "forvrøvlet sludder".
Hvorfor skulle Søren Holm være immun overfor denne menneskelige svaghed.
Personer, der burde vide bedre, har vrøvlet siden tidernes morgen. Tænk bare på Lord Kelvin. Og den katolske kirke 
hilsen matthias
"[T]here is no sensible limit to what the human mind is capable of believing, against any amount of contrary evidence." - R. Dawkins
|
|
Til toppen
|
|
|
#64798 - 13/07/2006 19:41
Anti-teistiske argumenter
[Re: kongstad]
|
Bruger
|
Hej Søren!
Du skriver, at det vitterligt (er) tåbeligt at bruge naturvidenskaben som argument mod religion, ligesom det er latterligt at bruge den som argument for.
Det må da være den fysiske verden (naturvidenskaben), altså alt det, vi kan iagttage, der er ateisters grundlag for at vælge ateismen. Det kan jo ikke være transcendente årsager, idet ateismen afviser al den slags.
Det er også naturvidenskabelige (og anti-teistiske) argumenter, der anføres som argumenter mod intelligent design. Søren Holm skriver det på den måde: Hvis Dawkins og Dennetts antireligiøse argumenter mod intelligent design skal tages alvorligt, rammer de også deres egne evolutionsbaserede, anti-teistiske argumenter i nakken som en boomerang. (Origo nr. 100, juni 2006)
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#64799 - 13/07/2006 19:59
Re: Anti-teistiske argumenter
|
Bruger
|
Hej hoeg Citat: Du skriver, at det vitterligt (er) tåbeligt at bruge naturvidenskaben som argument mod religion, ligesom det er latterligt at bruge den som argument for.
Det må da være den fysiske verden (naturvidenskaben), altså alt det, vi kan iagttage, der er ateisters grundlag for at vælge ateismen.
1) Der er vel ingen, der "vælger" ateismen, lige så lidt som der er nogen, der "vælger" at blive teister, f.eks. kristne.
2) Der er så vidt jeg ved mange forskellige grunde til at folk er ateister. Mange er opvokset uden teistisk indoktrinering, og er således ateister "per default". Mange har været teister, men har sat sig ind i deres religion og fundet den uholdbar af forskellige grunde f.eks. logisk eller etisk/moralsk, og derefter forkastet den. Jeg kender ikke til eksempler på teister, der har forkastet deres religion alene på grund af videnskaben.
Citat: [...] Det er også naturvidenskabelige (og anti-teistiske) argumenter, der anføres som argumenter mod intelligent design. Søren Holm skriver det på den måde: Hvis Dawkins og Dennetts antireligiøse argumenter mod intelligent design skal tages alvorligt, rammer de også deres egne evolutionsbaserede, anti-teistiske argumenter i nakken som en boomerang. (Origo nr. 100, juni 2006)
[sarkasme]Og her gik jeg og troede, at Intelligent Design ikke var et teistisk projekt.[/sarkasme]
Sætter du lighedstegn mellem naturvidenskab og "anti-teisme"?
hilsen matthias
"[T]here is no sensible limit to what the human mind is capable of believing, against any amount of contrary evidence." - R. Dawkins
|
|
Til toppen
|
|
|
#64800 - 13/07/2006 22:40
[Re: matthias]
|
Bruger
|
Hej Matthias!
Du skriver, at der er vel ingen, der "vælger" ateismen, lige så lidt som der er nogen, der "vælger" at blive teister, f.eks. kristne.
Det forstår jeg ikke. Det forekommer at være i modstrid med dit udsagn om, at mange har været teister, men har sat sig ind i deres religion og fundet den uholdbar af forskellige grunde f.eks. logisk eller etisk/moralsk, og derefter forkastet den. Ja, og det må da være resultatet af et bevidst valg.
Du skriver, at der er så vidt jeg ved mange forskellige grunde til at folk er ateister. Mange er opvokset uden teistisk indoktrinering, og er således ateister "per default"
Ja, og ligeledes er der folk, der vælger den kristne tro eller andre religioner, selv om de er opvokset uden teistisk indoktrinering.
Du spørger om jeg sætter du lighedstegn mellem naturvidenskab og "anti-teisme
? Nej, men (nogle) prominente ateister, for eksempel Dawkins og Dennett, (mis)bruger naturvidenskaben som argument mod religiøs tro: Eftersom det videnskabelige resultat X gør den religiøse overbevisning Y umulig, så vil summen af alle videnskabelige resultater gøre al religiøs tro overhovedet umulig (professor Søren Holm, Origo nr. 100, juni 2006).
Med venlig hilsen Hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#64801 - 13/07/2006 23:03
|
Anonym
Anonym
|
Hej Hoeg
Istedet for hele tiden at gentage Søren Holms ord fra Origo, kunne du så eventuelt henvise til de konkrete steder hvor Dennet og Dawkins skulle have givet udtryk for disse meninger som Holm ifølge din gengivelse prakker dem på.
Ændret af CloudHands (13/07/2006 23:03)
|
|
Til toppen
|
|
|
#64802 - 14/07/2006 00:29
|
Bruger
|
Hej hoeg Citat: Du skriver, at der er vel ingen, der "vælger" ateismen, lige så lidt som der er nogen, der "vælger" at blive teister, f.eks. kristne.
Det forstår jeg ikke. Det forekommer at være i modstrid med dit udsagn om, at mange har været teister, men har sat sig ind i deres religion og fundet den uholdbar af forskellige grunde f.eks. logisk eller etisk/moralsk, og derefter forkastet den. Ja, og det må da være resultatet af et bevidst valg.
Bevidst? Ja, måske. Valg? Nej. Kan du, Ove, vælge i morgen at være ateist eller muslim? Lige så lidt kan jeg vælge at være noget andet end ateist. Vi kan (måske) overbevises om at ændre holdning, men om vi gør det vil ikke være et valg, vi træffer. Forstår du mig?
Citat: Du skriver, at der er så vidt jeg ved mange forskellige grunde til at folk er ateister. Mange er opvokset uden teistisk indoktrinering, og er således ateister "per default"
Ja, og ligeledes er der folk, der vælger den kristne tro eller andre religioner, selv om de er opvokset uden teistisk indoktrinering.
Du spørger om jeg sætter du lighedstegn mellem naturvidenskab og "anti-teisme
? Nej, men (nogle) prominente ateister, for eksempel Dawkins og Dennett, (mis)bruger naturvidenskaben som argument mod religiøs tro: Eftersom det videnskabelige resultat X gør den religiøse overbevisning Y umulig, så vil summen af alle videnskabelige resultater gøre al religiøs tro overhovedet umulig (professor Søren Holm, Origo nr. 100, juni 2006).
Og hvad så? Hvis du og Holm føler jeres religiøse tro truet af videnskabelige fakta, så er det vel ikke videnskabens skyld? Hvis Dawkins og andre finder jeres forestillinger latterlige i lyset af videnskabelige fakta, så kan I vel være ligeglade, eller?
Eller for at skære det helt ud i pap: Jorden holdt op med at være flad for nogle hundrede år siden. Skal vi gå på listefødder for ikke at såre dem, hvis religiøse forestillinger siger, at jorden er flad. Eller må vi påpege deres vildfarelse med al mulig styrke?
hilsen matthias
Ændret af matthias (14/07/2006 00:45)
|
|
Til toppen
|
|
|
#64803 - 14/07/2006 09:17
|
Ordstyrer
Bruger
|
0Hej matthias, du skriver (til Ove): Citat: Bevidst? Ja, måske. Valg? Nej. Kan du, Ove, vælge i morgen at være ateist eller muslim? Lige så lidt kan jeg vælge at være noget andet end ateist.
Du har ret! Men så alligevel ikke! ... måske synes du, at jeg taler jeg med to tunger, når jeg skriver sådan, men jeg mener ikke, at vi mennesker er fjernstyrede robotter, som ikke har den allermindste indflydelse på vores liv, men at vi har en vis, omend af ydre og indre omstændigheder begrænset, frihed. Jeg er ikke fatalist.
Det er rigtigt, at ingen ved egen beslutning umiddelbart kan vælge at tro. Lige så lidt som vi kan vælge at have tillid til et fremmed menneske, som vi ikke kender.
Men jeg mener, at vi helt frit kan vælge, om vi vil forsøge at lære Gud at kende, og at det faktisk er muligt, da han har givet sig til kende i menneskesønnen Jesus Kristus. For mit eget vedkommende valgte (tror jeg!) at læse og lytte til Ordet, og kom til at tro, at det er sandt.
Andre vælger at gøre det samme og forbliver alligevel afvisende og vil ikke have med Gud at gøre. Hvorfor? Det véd jeg ikke ...
,,,,,,,,,,,,
p.s.: Der er intet "religiøst" i at tro, at jorden er flad. Det er en skrøne, i lige så høj grad som den med at Gud sidder på en sky og har hvidt skæg ..
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#64804 - 14/07/2006 09:44
|
Bruger
|
Citat: Det må da være den fysiske verden (naturvidenskaben), altså alt det, vi kan iagttage, der er ateisters grundlag for at vælge ateismen. Det kan jo ikke være transcendente årsager, idet ateismen afviser al den slags.
Ateismen afviser ikke alle transcendente årsager - ateisme er fraværet af tro på guder, jeg troede du vidste det?
Guder er transcendente påstande, og ateismen er derfor afvisningen, eller manglen af tro på visse transcendente påstande. Ateismen er derfor ikke (nødvendigvis) begrundt i det observerbare.
Citat: Det er også naturvidenskabelige (og anti-teistiske) argumenter, der anføres som argumenter mod intelligent design.
ID hævder jo netop at være naturvidenskab, og derfor tages det også alvorligt som naturvidenskab, og det afvises på naturvidenskabelige argumenter. Alle påstande om det observerbare kan behandles naturvidenskabeligt.
Du er vel godt klar over at ID kun blev opfundet for at skjule den gode gamle kreationisme, og at angive som du gør, at ID er en religiøs påstand, er kættersk? En højesterets afgørelse i USA gjorde det forbudt at underviser kristendom i form af kreationisme i offentlige skoler, så derfor tog man de samme påstande og prøvede at fjerne henvisningen til gud, for at undervise i kristendom i form af ID i stedet for.
Men ID kommer, ligesom kreatinismen, med påstande om den fysiske verden, som kan efterprøves. Her taler jeg ikke om det egentlige formål bag ID, nemlig at påstå at der er en designer, men derimod påstande om hvad der kan opstå gennem evolutionære processer, og hvad der ikke kan. ID er jo, når man ser bort fra påstanden om gud, blot en masse argumenter mod evolution.
Disse argumenter kan efterprøves, og det er de blevet, og de er ikke holdbare.
Som jeg sagde, så kan man afprøve påstande om den fysiske verden, og hvis man kommer med sådanne påstande er det selvfølgelig ligegydigt om de er religiøst begrundede.
Citat: Søren Holm skriver det på den måde: Hvis Dawkins og Dennetts antireligiøse argumenter mod intelligent design skal tages alvorligt, rammer de også deres egne evolutionsbaserede, anti-teistiske argumenter i nakken som en boomerang.
Jeg bad om en reference til hvilke argumenter du henviste til i sidste indlæg, og det ser jeg stadig gerne. Jeg kan ikke bruge Søren Holms konklusioner til noget.
Hvilke antireligiøse argumenter mod ID hanviser han specifikt til? Man behøver ikke at bruge antireligiøse argumenter mod ID, almindelig sund fornuft er nok, hvorfor også religiøse forskere afviser ID, som den dårlige videnskab det er.
Venlig hilsen
Søren
For men become civilized, not in proportion to their willingness to believe, but in their readiness to doubt
|
|
Til toppen
|
|
|
#64805 - 14/07/2006 09:51
Vi vælger ikke vores holdninger
[Re: kristina]
|
Bruger
|
Hej Kristina Tak for dit gennemtænkte svar. Citat: [D]u skriver (til Ove): Citat: Bevidst? Ja, måske. Valg? Nej. Kan du, Ove, vælge i morgen at være ateist eller muslim? Lige så lidt kan jeg vælge at være noget andet end ateist.
Du har ret! Men så alligevel ikke! ... måske synes du, at jeg taler jeg med to tunger, når jeg skriver sådan, men jeg mener ikke, at vi mennesker er fjernstyrede robotter, som ikke har den allermindste indflydelse på vores liv, men at vi har en vis, omend af ydre og indre omstændigheder begrænset, frihed. Jeg er ikke fatalist.
Det er jeg heller ikke. Jeg skriver ikke, at vi ikke kan søge oplysninger, og at disse oplysninger ikke kan ændre vores synspunkt. Min pointe var udelukkende, at vi ikke kommer til vores holdninger ved valg men ved de konklusioner vi drager af, hvad vi ved. Derfor duer hoegs argument ikke.
Citat: Det er rigtigt, at ingen ved egen beslutning umiddelbart kan vælge at tro. Lige så lidt som vi kan vælge at have tillid til et fremmed menneske, som vi ikke kender.
Men jeg mener, at vi helt frit kan vælge, om vi vil forsøge at lære Gud at kende, og at det faktisk er muligt, da han har givet sig til kende i menneskesønnen Jesus Kristus. For mit eget vedkommende valgte (tror jeg!) at læse og lytte til Ordet, og kom til at tro, at det er sandt.
Ja, men du kan som nævnt ikke vælge at tro, at det er usandt.
Citat: Andre vælger at gøre det samme og forbliver alligevel afvisende og vil ikke have med Gud at gøre.
Hvorfor? Det véd jeg ikke ...
Det er en lidt kedelig sætning, men jeg vil kommentere den med en par små omskrivninger:
"Kristina vælger at gøre det samme og forbliver alligevel afvisende og vil ikke have med Allah/Krishna/Odin at gøre. Hvorfor? Det véd jeg ikke ... "
Har du undersøgt om andre religioner er mere rigtige end kristendommen? Hvis ikke, og hvis du fastholder, at man kan komme til sin tro på baggrund af en aktiv søgen, så kunne det virke som om du har truffet en (vigtig?) konklusion på et for løst grundlag.
Citat: ,,,,,,,,,,,,
p.s.: Der er intet "religiøst" i at tro, at jorden er flad. Det er en skrøne, i lige så høj grad som den med at Gud sidder på en sky og har hvidt skæg ..
Jeg valgte eksemplet med en flad jord, fordi det kunne være (og har været) en del af et religiøst dikteret verdensbillede, og fordi det er et verdenssyn, som næsten alle i dag kan være enige om er forkert.
hilsen matthias
|
|
Til toppen
|
|
|
#64806 - 14/07/2006 11:15
Re: Vi vælger ikke vores holdninger
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej matthias - Citat: Har du undersøgt om andre religioner er mere rigtige end kristendommen? Hvis ikke, og hvis du fastholder, at man kan komme til sin tro på baggrund af en aktiv søgen, så kunne det virke som om du har truffet en (vigtig?) konklusion på et for løst grundlag.
Ja, jeg har da et nogenlunde kendskab til de store verdensreligioner. Ifølge en stor bog, som jeg har stående, er der seks:
Hinduismen, Buddhismen, Den kinesisike filosofi, Islam, Jødedommen, Kristendommen
Jeg har altid været nysgerrig og - nåja - sådan lidt filosofisk anlagt, tror jeg - og undret mig en del over, hvad det dog er, folk sådan går og tror på, og selv om jeg ikke kender detaljerne, har jeg dog skaffet mig et nogenlunde og overordnet kendskab til, hvad disse religioner går ud på.
Netop det, at der er mere end én, er nok en af grundene til, at jeg allerede fra min tidlige ungdom fravalgte dem alle .... og jeg forblev i den afvisning, som jeg havde det fint med, det meste af mit lange liv. Og jeg har skam stadig ikke noget religiøst gen - et sådant er iflg. sagens natur medfødt og kan naturligvis ikke indopereres ...
Så hvis nogen spørger mig, om jeg er religiøs, vil jeg sige nej, det er jeg ikke. Jeg tror på Jesus, på evangeliet, så jeg er kristen, men religiøs? Næh, faktisk ikke ..
Men da kristendommen i almindeligt sprogbrug er én af flere religioner, så véd jeg jo godt, at jeg er i vanskeligheder med den påstand ... Det må så være ..
Konklusionen af, at jeg har lyttet til Ordet, opfatter jeg ikke som en konklusion jeg har selv har truffet. Det ville være forkert af mig at sige, at jeg har søgt, og fundet, sandheden.
Jeg har egentlig slet ikke søgt, mere undersøgt, vil jeg sige, og jeg har heller ikke selv fundet noget, men opfatter det snarere sådan, at jeg er blevet fundet.
Tænker tit på Bibelcitatet i Lukas 19,10: " ..Menneskesønnen er kommet for at opsøge og frelse det fortabte." Sandheden om Ham er ikke blevet rationelt bevist for mig, men over-bevist, det er jeg så blevet ...
Hvorfor, det ved jeg stadig ikke, det er overvældende - et under, som jeg er grænseløst taknemmelig for. Ikke fordi mit liv er blevet lettere eller tryggere eller mere behageligt, det er det nemlig slet ikke ... men Sandheden kunne jeg altså ikke afvise, og ville heller ikke, da den først havde indhentet mig ...
Hvilket ikke skal forstås på den måde, at jeg aldrig har tvivl og anfægtelser - for det har jeg. Det sker hver gang jeg forledes til at kigge indad og overveje min vaklende tro - og det går over hver gang jeg i stedet ser udad - på Ham!
Dette er næppe et begribeligt svar, men det bedste jeg kan præstere ...
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#64807 - 14/07/2006 12:43
|
Bruger
|
Hej Søren!
Så forstår jeg, at ateisme er en meget diffus størrelse, når du skriver, at: "Ateismen afviser ikke alle transcendente årsager..."
Du tilføjer: "Ateismen er derfor ikke (nødvendigvis) begrundet i det observerbare."
Så vidt jeg kan se, må den form for ateisme være særdeles forvirrende. Findes der nogen læresætninger, der kan definere, hvilke "transcendente årsager", ateismen godt kan acceptere?
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#64808 - 14/07/2006 17:39
|
Bruger
|
CH skriver: "Istedet for hele tiden at gentage Søren Holms ord fra Origo, kunne du så eventuelt henvise til de konkrete steder hvor Dennet og Dawkins skulle have givet udtryk for disse meninger som Holm ifølge din gengivelse prakker dem på."
Hej CloudHands!
Søren Holm anfører følgende referencer:
Dawkins, R., A Devil's Chaplain. London: Phoenix, 2004. Dawkins R., Coyne J. "One side can be wrong". The Guardian, September 1, 2005 (education section). Dennett, D., Breaking the Spell: Religion as a Natural Phenomenon. London: Penguin, 2006. McGrath, A., Dawkins' God, Oxford: Blackwell, 2004. Martin, D., Does Christianity cause wars?, Oxford University Press, 1998.
Sørens Holms artikel forventes tilgængelig på skabelse.dk i løbet af få uger, så vidt jeg ved. Søren Holm skriver afslutningsvis:
"I øvrigt tyder meget på, at D & D's anti-teisme ikke har ret meget med videnskab at gøre, eftersom den forsvares så lidenskabeligt og følelsesbetonet. For Dawkins og Dennett er Guds ikke-eksistens og den for dem begrædelige konstatering at der findes noget der hedder religion, og at der er folk, som går op i det, ikke noget, som er ligegyldigt" (Origo nr. 100).
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#64809 - 14/07/2006 20:22
|
Bruger
|
Hej Matthias!
Du skriver: "Kan du, Ove, vælge i morgen at være ateist eller muslim? Lige så lidt kan jeg vælge at være noget andet end ateist. Vi kan (måske) overbevises om at ændre holdning, men om vi gør det vil ikke være et valg, vi træffer. Forstår du mig?"
Nej, jeg forstår faktisk ikke, hvad du mener. For mig at se kan man 1) søge information om teisme/ateisme, 2) sammenligne for/imod og 3) træffe et valg om det ene eller det andet.
Søren Kongstad har belært mig om, at ateister hverken afviser eller accepterer transcendente eller åndelige årsager (Gud er transcendent). Sådan forstår jeg Sørens seneste indlæg.
En ven af mig har for nylig skrevet: "Ateister afviser overhovedet ikke, at der muligvis eksisterer én eller flere guder. Det ved de ikke mere om, end du og jeg gør. Men de har blot ikke fundet grunde til at tro, at guder (herunder den bibelske gud) er mere eksisterende end nisser og trolde og talende ulve i diverse folkeeventyr".
Altså: En person vælger ateismen som følge af, at der ved forundersøgelsen etc. viser sig at være fleste vidnesbyrd (grunde), der taler for, at vedkommende ikke kan tro på at Gud eksisterer.
Med baggrund i ovenstående citat kan derfor hævdes, at ateismen i lige så høj grad som teismen bygger på vidnesbyrd, altså observationer fra den fysiske verden.
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#64810 - 15/07/2006 09:46
|
Bruger
|
Hej Hoeg
Det er meget simpelt, ateisme er manglen på troen på guder.
Nogle former former for buddhister er ateister. Ateister kan tro på astrologi, astral projektion, markedsøkonomi, osv.
Ateismen er ikke en religion, eller at specifikt livssyn, det er en samlebetegnelse, som er en bastard definition i modsætning til teister.
Således er der ikke nogn læresætninger inden for ateismen, der er inge hellige eller uhelllige skrifter der definerer ateismen, ud over den ene sætning,som basalt set blot er udsprunget af ordet selv "Ateisme er manglen af tro på guder".
Hvis du ikke tror på guder er du ateist, uanset om du kalder dig ateist eller ej, ligesom du er et menneske og tilhører slægten af store aber, uanset om du kalder dig det eller ej. (og det var ikke e fornærmelse, vi er alle aber)
/Søren
|
|
Til toppen
|
|
|
#64811 - 15/07/2006 10:01
|
Bruger
|
Jeg kune finde artiklen fra guardian online, Her er et link til artiklen.og her beskriver Dawkins den aktuelle situation inden for evolutionsteorien, og forklerer hvorfor ID ikke er naturvidenskab, alt sammen ukontroversielt, og ikke antireligiøst Eller må du meget gerne underbygge dine påstande mid henvisning til denne artikel? Det eneste sted Dawkins kommer ind på teologi, er hvor han beskriver IDisternes absurde betingelser hvor de vil have alle evolutionære veje beskrevet ned til indste detalje, men de ikke vil komme med en eneste detalje omkring hvordan deres egen forklaring er foregået. Det er fair nok hvis man mener at gud ikke kan forklares eller beskrives, men hvorfor så insistere på at kalde det videnskab og ikke religion? Dawkins understreger, hvad sandt er, at ID kun er en række argumenter mod evolution, og de forventer så at deres gudhypotese "vinder" pr default. Citat: Det er også naturvidenskabelige (og anti-teistiske) argumenter, der anføres som argumenter mod intelligent design.
Men ID hævder jo at være naturvidenskab, så hvad er der galt i at bruge naturvidenskableige argumenter over for ID?
Og hvor er Dawkins artikel anti-teistisk?
Hvilke antireligiøse argumenter ser du artiklen, som kunne understøtte Holms påstand?
/Søren
|
|
Til toppen
|
|
|
#64812 - 15/07/2006 22:55
Re: Vi vælger ikke vores holdninger
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
|
Hej kristina JO JO JO, det er i højeste grad et forståeligt svar, du har givet. Jeg forstår dig i hvert fald fuldt ud!!! Du skriver så klart og tydeligt, så jeg kan følge dig hele vejen. Jeg ved ikke, jeg synes godtnok, at mit liv er blevet bedre med troen på Gud, men lettere, nej og ja. På nogle måder er det blevet lettere, men på andre måder er det blevet sværere eller lige så svært som før. Livet ér vist ikke bare let og ligetil altid. Det er det nok for de færreste i hvert fald, tror jeg. Men..religiøst gen? Jeg tror, at jeg har fået det hen ad vejen. (Hvordan kan man få et GEN hen ad vejen??) Som barn var jeg meget religiøst anlagt, som den eneste i en ateistisk familie forøvrigt, men så som lidt større barn og teenager gik det den anden vej, jeg forkastede barndommens fromhed og søgen efter noget/nogen (Gud), og havde det egentlig på mange måder rigtig godt og frit, syntes jeg selv. Og så som 20-årig blev jeg temmeligt religiøst anlagt igen. Og siden er det bare gået stærkt den vej. Jeg startede i det karismatiske frikirkelige, og endte så i det katolske med stærke og dybe traditioner indenfor bøn og meditation og ritualer osv. osv. osv., og nu synes jeg egentlig, at mit religiøse "gen" fylder meget. Eller rettere, GUD fylder meget, og mit religiøse "gen" får rigeligt med føde...i perioder læser jeg bunker af åndelig litteratur + Bibelen..helt vildt faktisk. Jeg sidder med næsen begravet i den slags dag ind og dag ud. For tiden er der så dog lidt stilstand, og jeg går og skal finde mig til rette i en ny menighed, som jeg endnu ikke har været i, vi er jo flyttet, min mand og jeg, så skal vænne mig til nye mennesker. Men selve gudstjeneste formen er den samme, den er ens i RKK i hele verden nemlig. Lidt spøjst, men sådan er det..man kan følge med hele vejen i hele verden, fordi Messen er bygget op på samme måde alle steder, men enkelte steder har filuren af en præst lavet lidt om på småting, men det ér småting. Har tænkt mig også at besøge en lokal Pinsekirke, hvor en kær ven herfra Jesusnet slår sine folder..hehe..(hej Kim). Nå, sikken lang smøre om alt og ingenting. Er det til at forstå noget af??  mvh Tau. 
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#64813 - 16/07/2006 07:59
|
Bruger
|
Hej Søren!
Det er noget af en overraskelse for mig, at ateister "kan tro på astrologi, astral projektion, markedsøkonomi, osv.," som du skriver. Du nævner også, at buddhister kan være ateister. Buddhisme er utvivlsomt en religion. Man kan altså være religiøs og ateist på samme tid (jeg forstår, at buddhister ikke nødvendigvis tror på bestemte guder).
For mig at se er astrologi og astral projektion religiøse aktiviteter, der er baseret på metafysiske overvejelser eller "et højere styrende princip", som det udtrykkes i en faktaboks i Jyllands-Posten (Kultur, 14. juni 2006 side 7).
I faktaboksen hedder det om ateisme: "Afvisning af eksistensen af en personlig gud eller et højere styrende princip".
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#64814 - 16/07/2006 09:32
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Søren og Ove - - ih hvor ville det være dejligt, hvis disse overvejelser kunne munde ud i en fælles definition af "religion" og "gud(er)". Jeg mener at vi efterhånden er nået til at enes om at definere "ateisme" som fravær af (jeg vil være så venlig ikke at sige mangel på ) af troen på Gud/gud(er) og at videnskab er, hvad mennesker kan nå frem til at finde ud af efter den videnskabelige metode - - - men religion/religiøs? Hvis vi nu lader være med at bruge ordet som skældsord, som nogle har for vane, så kunne vi måske spørge os selv og hinanden: Kan man være en religiøs ateist? Kan man tro på Gud uden at være religiøs? Det ser for mig ud som om Søren mener, at man godt kan være en religiøs ateist. Det mener jeg også selv. Iflg. Lademann er religion nemlig ... forestillinger om det oversanselige, oftest [NB: oftest! men åbenbart ikke nødvendigvis!] i skikkelse af en eller flere guder, der er formet dels i det enkelte menneskes bevidsthed og adfærd, dels i sluttede samfunds fælles gudsdyrkelse og moral. Der må derfor skelnes nøje mellem den personlige religiøse følelse og holdning og de mange indbyrdes umådelig forskellige "religioner" .... Hvis vi kan opnå enighed om den definition, så styrker det mig i min egen selvforståelse af ikke at være religiøs! Og så er buddhismen faktisk en religion, en filosofi, der ikke regner med gud(er), men er beskrivelsen af vejen til Nirvana (= ikke-liv). ??? kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#64815 - 16/07/2006 12:26
|
Bruger
|
Hej Hoeg
Hvis man ikke tror på guder, så er man ateist, om man så tror på markedsøkonomien, eller på astrologi.
Nogle buddhister tror ikke på nogen guder, og de er derfor ateister. Det er ikke så svært, så jeg ved ikke hvad der er overraskende ved det?
Måske du forbinder ateisme med areligiøsitet? Der er utvivlsomt mange ateister som er areligiøse. Måske du forveksler det med metafysisk materialisme? Det er der også mange ateister der har som livssyn.
|
|
Til toppen
|
|
|
#64816 - 17/07/2006 07:59
|
Bruger
|
Hej Søren!
Du skriver: "Hvis man ikke tror på guder, så er man ateist, om man så tror på markedsøkonomien, eller på astrologi."
Og tilføjer:
"Nogle buddhister tror ikke på nogen guder, og de er derfor ateister. Det er ikke så svært, så jeg ved ikke hvad der er overraskende ved det?"
Jyllands-Postens faktabok om ateisme: "Afvisning af eksistensen af en personlig gud eller et højere styrende princip" (Kultur, 14. juli, side 7).
Hvorfor er dine definitioner af ateisme i modstrid med Jyllands-Postens faktaboks?
Med venlig hilsen hoeg
NB: Kan du forklare "metafysisk materialisme"?
|
|
Til toppen
|
|
|
#64817 - 17/07/2006 08:15
|
Bruger
|
Hej Kristina!
Du skriver: "Det ser for mig ud som om Søren mener, at man godt kan være en religiøs ateist. Det mener jeg også selv."
Jeg håber ikke, at al den snak om ateisme irriterer ordstyrerpanelet. Indlæggene har rejst mange spørgsmål. For eksempel savner jeg en redegørelse for "religiøs materialisme"..?
Nu skriver du så, at man efter din mening godt kan være en religiøs ateist. Kan du uddybe det? Hvad er ateistens religiøsitet rettet mod? Da det ikke kan være guder eller et højere styrende princip (Jyllands-Postens faktaboks - Kultur 14. juli, side 7), må det være noget andet metafysisk. Hvad kan det være?
Med venlig hilsen hoeg
Ændret af hoeg (17/07/2006 08:17)
|
|
Til toppen
|
|
|
#64818 - 17/07/2006 09:20
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Hoeg Citat: Nu skriver du så, at man efter din mening godt kan være en religiøs ateist. Kan du uddybe det? Hvad er ateistens religiøsitet rettet mod? Da det ikke kan være guder eller et højere styrende princip (Jyllands-Postens faktaboks - Kultur 14. juli, side 7), må det være noget andet metafysisk. Hvad kan det være?
Nu mener jeg ikke, at JyllandsPostens faktaboks nødvendigvis indeholder fakta - - men religiøsiteten kunne f.eks. være rettet imod selvet ("så I bliver som Gud .. ") - Hele newage f.eks. - holismen - nyåndeligheden, hvor alt anses for guddommeligt. Det er det samme som netop ikke at tro på Gud/gud(er), men at sætte på mennesket på tronen.
Hvis alt er Gud, ér ordet "Gud" blot et synonym for universet/altet. Og så er vi bombet tilbage til 1. Mosebog, lyttende til den fristende slange ..
Bare ment som et eksempel .. der kan være mange forskellige slags religiøsitet. Buddhismen har været nævnt som én af dem ..
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#64819 - 17/07/2006 19:45
|
Bruger
|
Hej Kristina!
Nu forstår jeg, (tror jeg) hvad du mener. Du skriver, at "religiøsiteten kunne f.eks. være rettet imod selvet ("så I bliver som Gud .. ") - Hele newage f.eks. - holismen - nyåndeligheden, hvor alt anses for guddommeligt."
og tilføjer:
"Hvis alt er Gud, ér ordet "Gud" blot et synonym for universet/altet."
Det må være panteisme, hvor fokus flyttes fra skaberen til skaberværket.
Vagn Bro har i mange debatindlæg på ateist.org analyseret spørgsmålene om ateisme. Vagn Bro skriver om samme emne (spørgsmål):
"Når man taler om, at en person er religiøs i forbindelse med andet end guder, så er der efter min opfattelse tale om, at personen er ret og slet påståelig - uden at have noget helt konkret at bygge sin påstand på."
Hertil kan man spørge om folk, der er fanatisk interesserede i et eller andet materielt fænomen, for eksempel fodbold, også er omfattet af denne form for religiøsitet? Vagn Bro skriver videre:
"Det kan f.eks. være kommunisten, der er 100 pct. overbevist om, at kun kommunismen alene kan redde verden og skabe velstand til alle. På samme måde som ultraliberalisten hævder, at alene et 100 pct. frit marked kan løse den samme opgave. Religiøsitet er i denne sammenhæng lig med påståelighed."
Hvad det angår er jeg helt enig med Vagn Bro.
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#64820 - 17/07/2006 21:53
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Høgh - - nej, jeg er nu ikke parat til at bøje ordet "religion" så kraftigt som du gør her (inspireret af Vagn Bro, tror jeg) - det er misbrug af ordet: Citat: "Når man taler om, at en person er religiøs i forbindelse med andet end guder, så er der efter min opfattelse tale om, at personen er ret og slet påståelig - uden at have noget helt konkret at bygge sin påstand på."
"Når man taler om, at en person er religiøs [............] så er personen ret og slet påståelig .... ??? " ... ved du hvad, det er da en mudret tankegang, synes jeg - prøv at se på det udsagn en gang til - jeg synes ikke det giver mening - hvem er "man" der siger sådan?
- Det andet citat, du kom med synes jeg heller ikke giver mening: Citat: Vagn Bro skriver videre:
"Det kan f.eks. være kommunisten, der er 100 pct. overbevist om, at kun kommunismen alene kan redde verden og skabe velstand til alle. På samme måde som ultraliberalisten hævder, at alene et 100 pct. frit marked kan løse den samme opgave. Religiøsitet er i denne sammenhæng lig med påståelighed."
Hvad det angår er jeg helt enig med Vagn Bro.
Hvem bringer dog "religiøsitet" ind i billedet her? Og hvad betyder "påståelighed" ? At man fortæller hvad man tror på, eller hvad man er engageret i? "Påståelig" er, ligesom "fanatisk" et negativt ord, som nogle beskylder nogle andre for at være, men som næppe nogen selv vedkender sig. Engagement er et positivt ord (som de fleste gerne vedkender sig ...)
Hvis kommunister og ultraliberalister og fodbondfans, som du også nævner, beskyldes for at være "religiøse" (det er formentlig ikke dem selv, som hævder at være det?) så må vi have de inkarnerede frimærkesamlere med, og alle andre, som er engagerede i én eller anden sag, og så sidder vi igen med et tomt ord (eller bare et skældsord) - et ord som betyder hvad som helst, og derfor har mistet enhver betydning og ikke kan bruges til noget i en seriøs debat.
Der er ikke megen transcendens over en fodboldfan! - heller ikke selv om det godt kan være, at hans kone i irritation kan finde på at sige, at fodbolden er hans gud .. det er bare noget helt, helt andet! 
Så jeg holder mig - indtil videre! - til den definition af "religion", som jeg kom med i mit forrige indlæg.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#64821 - 17/07/2006 23:37
|
Bruger
|
Hej Ove Citat: Du skriver: "Kan du, Ove, vælge i morgen at være ateist eller muslim? Lige så lidt kan jeg vælge at være noget andet end ateist. Vi kan (måske) overbevises om at ændre holdning, men om vi gør det vil ikke være et valg, vi træffer. Forstår du mig?"
Nej, jeg forstår faktisk ikke, hvad du mener. For mig at se kan man 1) søge information om teisme/ateisme, 2) sammenligne for/imod og 3) træffe et valg om det ene eller det andet.
Jeg beklager afsporingen men: Du er jo ikke blot teist, Ove. Du er kristen. Har du søgt "information" om alle mulige guddomme, så du har kunnet træffe et informeret valg? Eller er du tilfældigvis født ind i en kristen kultur, og har derfor "valgt" kristendommen?
Citat: Søren Kongstad har belært mig om, at ateister hverken afviser eller accepterer transcendente eller åndelige årsager (Gud er transcendent). Sådan forstår jeg Sørens seneste indlæg.
Nu har jeg ikke læst Kongstads indlæg. Du kan måske linke til det? Efter hvad jeg véd er det eneste, ateister med sikkerhed har til fælles en manglende tro på (eksitensen af) gud eller guder. Hvis dét er en afvisning af trancendente årsager, og hvis Kongstad har skrevet, hvad du mener, han har, så er jeg uenig med ham.
Citat: En ven af mig har for nylig skrevet: "Ateister afviser overhovedet ikke, at der muligvis eksisterer én eller flere guder. [...]
Din ven tager fejl. Nogle ateister gør!
Citat: Det ved de ikke mere om, end du og jeg gør. Men de har blot ikke fundet grunde til at tro, at guder (herunder den bibelske gud) er mere eksisterende end nisser og trolde og talende ulve i diverse folkeeventyr".
Jeg er en af den slags ateister. Jeg afviser ikke, at der kan eksistere en eller flere guder. Blot finder jeg ikke deres eksistens tilstrækkeligt sandsynliggjort til at man behøver bruge tid på at spekulere over dem. Jeg finder visse guder - deriblandt den, der beskrives i Bibelen - som umulige, da deres karakteristika er selvmodsigende og deres eksistens dermed umulig.
Citat: Altså: En person vælger ateismen som følge af, at der ved forundersøgelsen etc. viser sig at være fleste vidnesbyrd (grunde), der taler for, at vedkommende ikke kan tro på at Gud eksisterer.
Nej. Man kan være ateist pr. default, altså fordi man aldrig har tænkt over, om der findes en gud (se min definition af "ateist"). HVIS man har tænkt over spørgsmålet, og har "evalueret dataene", så vælger man lige så lidt at være ateist, som du vælger at tro, at månen er lavet af grøn ost.
Citat: Med baggrund i ovenstående citat kan derfor hævdes, at ateismen i lige så høj grad som teismen bygger på vidnesbyrd, altså observationer fra den fysiske verden.
(min fremhævelse) Det er et slagsmål du hellere må tage med de af dine med-teister, der påstår, at religiøs tro ikke er baseret på evidens.
hilsen matthias
|
|
Til toppen
|
|
|
#64822 - 18/07/2006 13:40
|
Anonym
Anonym
|
Hvorfor er Jyllandsposten i strid med alle andre? fx Muslimerne :P
|
|
Til toppen
|
|
|
#64823 - 18/07/2006 20:32
|
Bruger
|
Hej Kristina!
Jeg tror ikke, vi er uenige. Du skriver: "Det ser for mig ud som om Søren mener, at man godt kan være en religiøs ateist. Det mener jeg også selv."
Det udsagn er da i meget god overensstemmelse med Vagn Bros eksempel om den overbeviste kommunist, der mener, at partiprogrammet kan skabe det ideelle samfund og derfor er en religiøs kommunist. Fra min søndagsskoletid husker jeg, at Mammon, altså penge, kan blive som Gud i ens liv. Du har sikkert hørt udsagnet om, at "penge er blevet en religion for ham eller hende". Altså kan et materielt fænomen blive genstand for religiøsitet på samme måde som også ateismen kan blive noget religiøst for et menneske.
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
#64824 - 18/07/2006 21:20
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej hoeg - Citat: Jeg tror ikke, vi er uenige. Du skriver: "Det ser for mig ud som om Søren mener, at man godt kan være en religiøs ateist. Det mener jeg også selv."
Det udsagn er da i meget god overensstemmelse med Vagn Bros eksempel om den overbeviste kommunist, der mener, at partiprogrammet kan skabe det ideelle samfund og derfor er en religiøs kommunist.
Øh - nej, det var ikke det jeg mente! Og heller ikke det jeg skrev. Tværtimod mener jeg stadig, at det er misbrug af ordet religion at kalde f.eks. kommunisme for en religion. Men kan sige, at kommunisme kan træde i stedet for religion.
Du har ret i, at Mammon, altså penge, kan blive som Gud i ens liv. Altså som en Gud!
Men for at vi kan tale om reel religiøsitet, vil jeg stadig mene, at der må være tale om noget transcendent - eller i hvert fald immaterielt. Som jeg har forsøgt at forklare: Hvis termen religion kan bruges om hvad som helst, som mennesker nu brænder for, og sætter på førstepladsen i deres liv, så mener jeg lige så godt, at vi kan afskaffe ordet.
Jeg kan godt se, at jeg gentager mig selv - jeg må have udtrykt mig misforståeligt, eller har du bare ikke fået læst, hvad jeg skrev om religiøsitet?
Måske skal vi bare lade emnet ligge - men det er det er nu vanskeligt at debattere, hvis vi tillægger de ord, som vi har til rådighed, hver vores betydning. Så véd vi ikke hvad vi er enige/uenige om ..
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#64825 - 22/07/2006 01:54
|
Bruger
Reg.: 23/05/2002
|
Alle religioner er menneskeskabte.
De er affødt/opstået af menneskenes
a) trang til/behov for at vide, at forstå, at finde årsager, at forklare
b) frygt for oplevede fænomener og for dem uforklarlige tildragelser. Angst er en voldsom kraft.
c) behov for at forsikre sig - - - - det kunne jo være, der var noget om det der med en guddommelig magt, som kunne finde på at straffe, hvis ikke - - - -
d) evne til selvbedrag gennem selvsuggestion
Indoktrinering og manipulation har bevirket, at en religion går videre fra en generation til den næste. En myte bliver på ganske kort tid til en sandhed.
Hvis der var kun én sand gud, ville denne naturligvis have sørget for, at alle folkeslag, alle mennesker havde fået kendskab til netop denne gud, som alle så ville have frygtet og tilbedt, i stedet for først at give sig til kende langt, langt fremme i menneskehedens historie med en virketid som er forsvindende lille i forhold til den tid, hvor der har været mennesker på jorden
|
|
Til toppen
|
|
|
#64826 - 26/07/2006 12:23
[Re: tros]
|
Bruger
Reg.: 09/02/2002
Sted: Nørrebro, København
|
 Jeg kan anbefalde bogen: "Religious Worlds" af William E. Paden mvh. joppe
Religionsstuderende, Katolik, Frimurer
|
|
Til toppen
|
|
|
#64827 - 28/07/2006 07:57
Ingen kan undgå at tænke på Gud
|
Bruger
|
Matthias skriver, at man "kan være ateist pr. default, altså fordi man aldrig har tænkt over, om der findes en gud."
Hej Matthias!
Det tror jeg ikke på. Jeg vil påstå, at alle normalt-begavede børn/unge altid på et eller andet tidspunkt vil spørge sig selv eller andre om Guds eksistens/ikke-eksistens. Det vil ske, er jeg sikker på, selv om barnet/den unge opvokser i det mest Guds-forladte miljø.
Med venlig hilsen hoeg
|
|
Til toppen
|
|
|
|