2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#64676 - 14/06/2006 21:26
En reklame
|
Bruger
Reg.: 15/10/2001
Sted: Silkeborg
|
Jeg ved ikke helt om jeg skal grine eller græde, men jeg har lige set en reklame for hårspray, og ærlig talt holder jeg mig nok til at grine oven på alt det bøvl med Muhammed og tegninger af samme. Reklamen går kort på, at en rødtop har bøvl med frisuren, hvorefter Gud giver hende en flaske hårspray og instruerer hende i, hvordan den skal bruges samt garanterer, at den virker. Derefter løfter rødtoppen op i brysterne og spørger Gud, om han har noget til "dem her". Øh jo. Jeg ved ikke helt hvad jeg skal sige. Latteren lader godt nok stadig vente på sig. På den anden side - efter Muhammed, så er reklamer som disse vel ikke noget man skal sige noget til (medmindre I allesammen er på vej ned for at brænde det nærmeste kommunekontor af). 
Undskyld ulejligheden
|
|
Til toppen
|
|
|
#64677 - 14/06/2006 21:40
Re: En reklame
[Re: Machine_A]
|
Anonym
Anonym
|
Hej Machine_A
Jeg har ikke selv set reklamen, men som du beskriver den, synes jeg den indeholder både sjov og alvor. Tankevækkende vil jeg kalde den, så jeg ser nu ikke de store faresignaler i den ..
|
|
Til toppen
|
|
|
#64678 - 14/06/2006 21:47
|
Bruger
Reg.: 30/03/2005
Sted: Amager
|
Jeg synes også umiddelbart den lyder meget underholdende... Kan godt ærge mig over jeg ikke har fjernsyn (og så i disse VM-tider...  ) Men ja - jeg tror der skal mere til for at få mig op af stolen og finde udstyret til kætter-brænding frem fra bagerst i skabet. Omvendt tror jeg også at de fleste har deres grænser - min gik f.eks. ved den (mildt sagt nedgørende og perverse) Jesus-joke som Uffe Holm lavede for et par år siden - men igen var der nogle der tacklede det fornuftigt og forærede ham en studietur til Israel og en bibel, så han kunne få frisket lidt op på sin baggrundsviden... Se sådan skal det gøres!  Så.... Ingen grund til at brænde kommunekontorer af, de offentligt ansatte har det hårdt nok i forvejen!
There is a crack in everything, that's how the light gets in. (Leonard Cohen)
|
|
Til toppen
|
|
|
#64679 - 14/06/2006 21:58
[Re: anniesr]
|
Bruger
|
Ja okay nu så jeg den lige igen. Det kan godt være den er lidt sjov og bare mig der er lidt for stiv i betrækket her en onsdag aften. Gud svarer i øvrigt "Døh" til det med brysterne, he he.
Undskyld ulejligheden
|
|
Til toppen
|
|
|
#64680 - 14/06/2006 21:59
|
Bruger
|
He he... Kan man finde den på nettet? Jeg blir lidt nysgerrig nu... (Og selvfølgelig kan Gud ordne det lille problem også!)
|
|
Til toppen
|
|
|
#64681 - 14/06/2006 22:02
|
Bruger
Reg.: 10/06/2006
Sted: Et sted Vest å!
|
Tror altså også at jeg er udenfor den slags humor - har set den flere gange, og synes IKKE den bliver bedre.. Bare rolig - jeg skal nok lade være med at gå ud at brænde kommuner eller sprayflasker af..  Men den støder mig faktisk lidt.. Er nok bare af den type, der ikke rigtigt reagerer på det!
Med venlig hilsen Lene
Kyrie eleison!
|
|
Til toppen
|
|
|
#64682 - 14/06/2006 22:07
[Re: JesusSoldat]
|
Bruger
|
Jeg sad faktisk og kom til at tænke lidt... Måske jeg bare er forhærdet? For jeg burde vel i teorien blive, om ikke rasende, så i hvert fald stødt eller ked af det når der på den ene eller anden måde bliver gjort nar af min Gud... Jeg tror vi kan vænne os til meget, måske for meget? Begrebet "hellighed" er ret meget under pres i vores tid, og jeg tror heller ikke at vi som kristne går uberørte hen. Vi lever i et land, hvor det nærmest er en katastrofe, hvis vi ikke kan gøre nar af tingene - men er det altid godt? Jeg ved det faktisk ikke rigtigt.  (Har godt nok stadig ikke set reklamen, men...)
|
|
Til toppen
|
|
|
#64683 - 14/06/2006 22:08
|
Anonym
Anonym
|
Jeg synes den lyder ret sjov. Jeg kan ikke se det store problem i den. (undskyld hvis jeg støder noget med den udtalelse  ) Og så vil jeg lige henvise til en anden debat. "Er det virkelig i orden" der handler om en artikel i KD, om ase-tro. Den ser jeg til gengæld som provokerende. (for de ase-troende) Men måske jeg misforstår reklamen. Nu har jeg så heller ikke set den. 
|
|
Til toppen
|
|
|
#64685 - 14/06/2006 22:33
|
Bruger
Reg.: 06/06/2006
Sted: Holstebro
|
Hejza... Jeg har ikke set reklamen. Men jeg er imod. I bibelen står der at man ikke må misbruge Guds navn. Og det er ikke at misbruge navnet det her, men jeg syntes stadig det er forkert. Personligt syntes jeg muhammed tegningerne var forkerte at lave. Og det forklare nok også min reaktion her... Jeg ved ikke hvad jeg skal sige. Koger bare indvendig når de udsætter en jeg kalder min Far på den måde... Henriette
"Men der er en Gud som jeg lover vil holde dig i hånden HVER gang du har problemer eller er bange, bed og snak med Gud og han vil styrke dig!"
|
|
Til toppen
|
|
|
#64686 - 14/06/2006 22:46
[Re: anniesr]
|
Anonym
Anonym
|
Hej Schjelde Citat: Og selvfølgelig kan Gud ordne det lille problem også!
Mener du at der er kvinder vis barm er blevet større af at gud har "ordnet" det?
|
|
Til toppen
|
|
|
#64687 - 14/06/2006 23:07
[Re: Henriette]
|
Bruger
|
Hej Henriette
Hmm, i sidste ende har jeg det nok på samme måde, i hvert fald at jeg syntes den er plat. Så hellere Harry med hans tarteletter.
Undskyld ulejligheden
|
|
Til toppen
|
|
|
#64690 - 15/06/2006 09:25
[Re: ]
|
Bruger
|
...Og det var også mest i sjov - måske jeg skulle have garneret min udtalelse med en smiley eller to... 
|
|
Til toppen
|
|
|
#64692 - 15/06/2006 10:09
|
Anonym
Anonym
|
Jeg kan ikke se de helt store problemer i den reklame, jeg synes nærmere den giver stof til eftertanke, også ting som sagtens kan bruges "kristent"... En pige står og har problemer med sit hår, og sukker "gud!" (som i: "gud hvor er mit hår kedeligt") Hvor mange tænker egentlig på at Gud virkelig hører vores mindste suk, også i sager hvor man kan mene at han er ligeglad? En anden side: Hvor mange tænker på at man påkalder Gud hver gang man siger "Gud!" "sq" o.s.v.? Jo Gud hører det, og er det bare fyldord, er det jo misbrug af Herrens navn og i strid med det 2. Bud. Nej det er bare noget mange mennesker siger, uden at tænke over det - men det gør reklamen da lidt opmærksom på. Videre til vores kære pige, som i øvrigt er fuldt påklædt, så får hun en hårspay der virker helt fantastisk, Gud har hjulpet hende og hun er glad, har fået tillid til Gud, og spørger frimodigt "kan du også hjælpe med dem her" (mens hun lige med hænderne løfter i nogle ellers hverken for store eller hængende bryster) Gud svarer så et eller andet jeg ikke har fået fat i, men en anden debatør herinde siger at det er "Døh" Måske fordi det ikke er nødvendigt at hjælpe lige nøjagtig med hendes barm...  Uanset hvad han siger, så giver reklamen en opfattelse af en teistisk Gud, der hjælper selv med vores småproblemer, og vigtigst af alt, han hører selv vores mindste suk. Sådan kan man også vælge at tolke den reklame, i stedet for straks at lade sig forarge. kh Kirsten_kbh Opdagede lige at man ikke kan skrive "sågu" som det udtales herinde derfor "sq" i ovenstående, mærkelig form for censur, når man prøver at forklare noget omkring ordet, men måske desværre nødvendig........
|
|
Til toppen
|
|
|
#64693 - 15/06/2006 12:54
|
Bruger
Reg.: 17/12/2004
Sted: Århus
|
Citat: Hej Henriette
Hmm, i sidste ende har jeg det nok på samme måde, i hvert fald at jeg syntes den er plat. Så hellere Harry med hans tarteletter.
Eller Monty Python 
Look, I'd had a lovely supper, and all I said to my wife was: "That piece of halibut was good enough for Jehova!"
Hillarious
|
|
Til toppen
|
|
|
#64695 - 15/06/2006 21:59
|
Bruger
Reg.: 06/01/2006
|
Har set den og synes ærligt talt den er en smule latterlig. Kan ikke rigtig se hvorfor Gud skal trækkes ind i en hårreklame(i det mindste snakker ingen om at hun fortjener det)
|
|
Til toppen
|
|
|
#64696 - 16/06/2006 05:29
|
Bruger
Reg.: 28/03/2006
|
Sørgelig reklame.Vi er rigtig blevet banket på plads jeg gad nok se hvad der var sket hvis Gud havde en turban på istedet for en finger. Men det er jo nok en del af håne retten som jeg kalder den.Små ting som i ikke ser men betyder mere end i tror. http://www.arla.dk/weblog/svaert-at-komme-i-dialog-med.htmlLæg mærke til hvad der ligger folk på hjertet mod arla.En aftale med arabiske lande om at sælge til dem og ikke sælge deres vare i Israel.Den aftale er fra før muhamed krisen. Kan det være rigtigt ? Fact er at der ingen Arla produkter er at finde i Israel og deres markeds andel i resten af mellemøsten er/var masiv.Og nu skal vi have ondt af Arla...... De sure arabere glemte bare at tage Novo's produkter af hylden men osten kan nok undværes i allahs tjeneste. Arla's boykot af Israel har vendt sig mod dem selv hvis det virker som om jeg fryder mig så har du fulstændig ret.her er et lille uddrag af et indlæg til Arlas site:///REF Ja kære Arla. Jeg var én af dem, som støttede jer, da I først blev offer for Muhammed sagen og sidenhen, nu, én af dem som boykotter jer. Det er én ting at udtrykke sin medfølelse overfor de, som har følt sig krænkede over tegningerne. Det er noget ganske andet at skrive under på at boykotte Israel, for at sikre handel med arabiske lande. Også selv om det ifølge Asger Aamund er en "teaterforestilling", som ikke efterleves. Jeg har ingen respekt for virksomheder, som signalerer disse holdninger, især ikke når man som Arla, selv er blevet boykottet på en skamfuld baggrund og er blevet udstillet som offer. lmn rsenen, 20-02-2006 18:25 REF Arla Vi min mand og jeg har ikke været særligt glade for at købe Arlas produkter hvis vi kunne købe andet, men efter vi hørte om den aftale Arla har underskrevet om ikke at bruge Israels prudukter eller at bruge Israels havne er vi virkelig gået på jagt for at ikke at købe Arlas produkter og det han vi med glæde konstatere at det kan lykkes......... hurra for det HILSEN EN TIDLIGRE FORBRUGER REF Som jeg har forstået det - efter at have læst rundt omkring - så har praksisen med, at ALLE DANSKE VIRKSOMHEDER, som handler med Mellemøsten, underskriver et dokument, der garanterer, at varerne ikke indeholder råvarer fra Israel, eksisteret i 60 år (siden Israel opståen) .. med den danske regerings viden. Hvorfor er det så forfærdeligt nu? .. og hvorfor er det Arla, der alene "står for skud"? Øhhh hvad er det der står det er jo sygt ..Med den danske regerings viden 60år.Måske vores velsignelse igennem at hjælpe Jøder under WW2 synger på sidste vers Mvh Peter
|
|
Til toppen
|
|
|
#64697 - 16/06/2006 09:32
[Re: Maxtor]
|
Bruger
|
Hej maxtor
Arla's boykot af Israel...
Men, vi boykottede jo selv engang Frankrig og nogle stod ligefrem og brændte små franske flag af på rådhuspladsen. Må vi ikke selv bestemme, hvem vi vil handle med og hvem vi vil boykotte?
Med den danske regerings viden 60år.Måske vores velsignelse igennem at hjælpe Jøder under WW2 synger på sidste vers
Det er ærlig talt også på tide. "Jøderne" har i dag en magtfuld stat med enorme militære installationer, atomvåben og sund økonomi. I dag er Israel skiftevis nummer 1 og nummer 2 på listen over lande, der er erklæret som den største fare for verdensfreden. Så måske har vi gjort os selv en bjørnetjeneste ved at hjælpe dem så meget, at vi nu længe har måtte kæmpe imod dem - i hvert fald politisk.
Undskyld ulejligheden
|
|
Til toppen
|
|
|
#64698 - 16/06/2006 10:17
|
Bruger
Reg.: 05/06/2003
Sted: København
|
Hej Machine.. Bliver nødt til at blande mig.. Citat: Det er ærlig talt også på tide. "Jøderne" har i dag en magtfuld stat med enorme militære installationer, atomvåben og sund økonomi.
Hvad mener du med "enorme militære installationer" og mener du at de unødvendige for Israel??
Og hvad mener du med "sund økonomi"?? Du er godt klar over, at de har en temmelig stor arbejdsløshed dernede og en del mennesker under fattigdomsgrænsen??
Citat: I dag er Israel skiftevis nummer 1 og nummer 2 på listen over lande, der er erklæret som den største fare for verdensfreden.
Du tænker på de rundspørger der har været blandt den almindelige befolkning i løbet af de sidste seks år??
Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#64699 - 16/06/2006 11:19
[Re: Kefas Ben-Adam]
|
Bruger
|
Hej Kefas Hvad mener du med "enorme militære installationer" ... Israel her en hærstyrke på knap 200.000 mand plus en halv million i aktiv reservestyrke. Af Israels befolkning er 6% i aktiv militærtjeneste - det er verdens højeste, med Nord Korea tættest på med 4,5%, Eritrea med 4,4% og som nummer 4 i rækken Djibouti med 2%. Samlet set er mere end 10% af Israels befolkning tilknyttet militæret, hvilket også er verdens højeste. Måler man antallet af væbnede syrker kommer Israel ind på en 28. plads selv om landet ligger på en 107. plads efter befolkningsantal. Derudover bemærker Israel sig ved at have 3 års værnepligt for mænd og næsten 2 års værnepligt for kvinder. Hele Israels militærbudget er på omkring 60 milliarder (60.000.000.000) kroner om året. Slutteligt er Israel af mange forskellige efterretningstjenester erklæret som atommagt, selv om det ikke er erkendt af Israel selv. Alt dette tilsammen mener jeg godt kan beskrives som "enorme militære installationer" (med installation mener jeg altså ikke en fysisk bygning). Referencer: CIA World Factbook Wikipedia Military GEOHive World Stat Wikipedia Nuclear Weapon States ... og mener du at de unødvendige for Israel?? Det ved jeg ikke. Israel sender et meget aggressivt signal til omverdenen med denne militærmagt, hvilket kan skabe en fjendtlig stemning. Omvendt kan det være nødvendigt for at beskytte Israel selv. Men hvordan den defensive og offensive effekt skal måles, er svært at sige. Israels omkringliggende fjender er jo ikke ligefrem store og mægtige, sammenlignet med Israel, og når man snakker om "horder af angribende arabere" siger det nok mere noget om racisme-holdningen hos den der siger det, end det siger noget om situationen. I sidste ende er jeg sikker på en mængde lande vil komme Israel til undsætning, hvis de bliver angrebet. Det tror jeg vi HAR lært af 2. verdenskrig. Men jeg tror også Israel skal passe på, at vesten ikke bare vender hovedet væk med udtalelsen om, at det havde Israel selv fremprovokeret gennem mange år. Og hvad mener du med "sund økonomi"?? Du er godt klar over, at de har en temmelig stor arbejdsløshed dernede og en del mennesker under fattigdomsgrænsen?? Det var jeg ikke klar over, nej. Måske de kunne spare lidt på deres militære udgifter? Israels bruttonationalprodukt er i øvrigt verdens 32. højeste og de har et meget højt sundhedsindex for befolkningens sociale status (ikke sygdom). Jeg kan så også se at 20% af de Israelske familier (!?) lever under fattigdomsgrænsen, til trods for at Israel er et meget rigt land. Så der må være deres indenrigspolitik, de lige skal have kigget på. Du tænker på de rundspørger der har været blandt den almindelige befolkning i løbet af de sidste seks år?? Hmm nej ikke som sådan. Jeg ved der hvert år opdateres en liste over lande, som betragtes som den største trussel mod verdensfreden, baseret på vurderinger fra befolkningerne i medlemslandene af FN (mener jeg det er). Jeg har søgt som en gal på nettet men kunne ikke finde den. Da jeg sidst hørte om den var det i TV lidt efter USA havde truet Syrien, hvor det bemærkelsesværdige var, at USA havde indtaget førstepladsen på listen med Israel som nummer 2. Men jeg kan bare ikke finde den i øjeblikket. Og beklager indlægget nok blev lidt langt.
Ændret af Machine_A (16/06/2006 11:22)
Undskyld ulejligheden
|
|
Til toppen
|
|
|
#64700 - 16/06/2006 12:59
|
Bruger
Reg.: 28/03/2006
|
Nå temaet var den her reklame.Der burde være et rama skrig i danmark over den HVORFOR ER DER IKKE DET ??????????? vores kultur arv vores Gud svinet til nedgjort.Er vi ligeglade mange her ved nok godt hvad jeg tror så jeg vil spare jer for vidre info læs mine tråde.
Efter staten Israel opstod igen har der ikke været fred der så at pege fingre her fra lille latterlige hyggelige danmark på deres store millitær er nok ikke tænkt helt igennem
Navnet Palæstina er opfundet af romerne som en hån og straf for Jødernes oprør mod overmagten et lille fact de glemmer at fortælle os i medierne.Så 2+2 er 5 når der siges de besatte områder og Palæstina nævnes som et æld gammelt land OG I SLUGER DET RÅT SAMMEN MED ALT DET ANDET BULL [-] FRA UN/FN
Jøder er et folk som alle andre folk der er onde mennesker i mellem dem også.Jeg siger ikke at der ikke er noget galt fat der nede.Jeg ville bare ønske at i var klare over at 2+2 er 4
I Israel har de lige som her hjemme en Højeste ret på vores står der med lov skal man land bygge inde i midten af deres har de en stor pyramide med er øje i toppen som i ser den på en Amrikansk 1 doller seddel
Hail UN mvh Peter
|
|
Til toppen
|
|
|
#64702 - 16/06/2006 14:19
|
Bruger
|
... Og så vil jeg lige henstille til, at vi skruer en anelse ned for sarkasmen! Takker...
|
|
Til toppen
|
|
|
#64704 - 16/06/2006 15:17
|
Bruger
|
Go' dreng/kanin 
|
|
Til toppen
|
|
|
#64707 - 16/06/2006 18:52
|
Bruger
|
Hej Machine.. Jeg er ikke uenig i, at Israel bruger mange ressourcer på militæret.. Jeg skulle bare have klargjort hvad du mente med "enorme militære installationer", for jeg tænker umiddelbart fysiske anlæg.. Om Israel har atomvåben eller ej, er vel for så vidt irrelevant, da der ikke har været grund til at frygte at de ville bruge dem (?).. Vi ser jo også nationer som Rusland, Indien og Frankrig (og USA) med atomvåben, hvor man bør have større frygt for hvordan de udnytter det (Frankrig med deres trang til ligegyldige atomprøvesprængninger).. Citat: ... og mener du at de unødvendige for Israel??
Det ved jeg ikke. Israel sender et meget aggressivt signal til omverdenen med denne militærmagt, hvilket kan skabe en fjendtlig stemning. Omvendt kan det være nødvendigt for at beskytte Israel selv. Men hvordan den defensive og offensive effekt skal måles, er svært at sige. Israels omkringliggende fjender er jo ikke ligefrem store og mægtige, sammenlignet med Israel, og når man snakker om "horder af angribende arabere" siger det nok mere noget om racisme-holdningen hos den der siger det, end det siger noget om situationen.
Jeg vil nu mene, at frygten er velbegrundet.. Måske ikke så reel som den har været, da både Jordan og Egypten officielt har anderkendt Israel, men der er stadig problemer med Syrien og så sent som ved den første golfkrig, så vi Irak (Saddam) sende missiler ind i Israel, på trods af at Israel slet ikke deltog i interventionen i Kuwait.. Samtidig kan man lægge øre til Iran der erklærer, at hvis USA (eller FN) sætter militære angreb ind mod Iran, går det ud over Israel.. Samtidigt har man oplysninger om, at Saudi Arabien bidrager økonomisk til sunni-orienterede terrorgrupper og man ved at bl.a. Hizbollah bruger både Libanon og Syrien som baser for angreb mod Israel..
Jeg vil ikke kalde det "horder" af arabere, men det er en reel trussel vil jeg mene..
Man kunne jo så lade Israel nedlægge sit militær, eller i det mindste sætte det på niveau med Danmark.. Men kan vi leve med resultatet, hvis Israel bliver angrebet??
I henhold til Leksikon.org, var andelen af væbnede styrker (i tusinder) i 2003 angivet som: Egypten: 450 (0,63%) Israel: 168 (1,64%) Jordan: 101 (1,87%) Syrien: 297 (2,58%) Danmark: 21 (0,38%) USA: 1434 (0,49%) Iran: 540 (0,79%) SA: 200 (0,86%)
(% af befolkningen)
Så jo, Israel har en stor del i militæret, bl.a. pga den lange hverveperiode.. Og samtidigt har de den største udgiftsdel med henholdsvis 9,1% af BNP mod Jordans 8,9%, SA's 8,7% og Syriens 7,1%..
Irak har jeg udeladt af indlysende grunde..
Altså står Israel, i tilfælde af krig mod deres arabiske naboer (og Iran), i værste fald mod 1.588.000 med deres 168.000 soldater (en fordeling på én mod ni), samt et militærbudget på 28,439 milliarder dollars mod Israels 10,028 milliarder dollars..
I sådan et tilfælde regner jeg nu med, at USA ville blande sig, så helt håbløst ville det ikke se ud for Israel ..
Samtidig skal man også tage i betragtning, at Israel står med det bedst uddannede luftvåben (bedre end det amerikanske, dog ikke i kroner/øre) samt de mest effektive efterretningstjenester (Mossad og Beyt Shin)..
Alt afhængigt af baggrund for stridigheder, ville Tyrkiet træde ind på Israels side.. Jeg tvivler personligt på, at Jordan vil blande sig overhovedet, men det kommer an på hvor lang tid kongefamilien dernede har magten.. Det samme gør sig delvist gældende for Egypten.. I tilfælde af, at Iran angriber Israel, går Tyrkiet ind i en konflikt på Israelsk side..
Citat: I sidste ende er jeg sikker på en mængde lande vil komme Israel til undsætning, hvis de bliver angrebet. Det tror jeg vi HAR lært af 2. verdenskrig. Men jeg tror også Israel skal passe på, at vesten ikke bare vender hovedet væk med udtalelsen om, at det havde Israel selv fremprovokeret gennem mange år.
Jeg er enig men tvivler på det sidste.. Lyder mest som et håb fra en stærkt venstreorienteret socialist, der ser Israel som USA's forlængede arm i mellemøsten..
Så langt for den militære snak..
Citat: Og hvad mener du med "sund økonomi"?? Du er godt klar over, at de har en temmelig stor arbejdsløshed dernede og en del mennesker under fattigdomsgrænsen??
Det var jeg ikke klar over, nej. Måske de kunne spare lidt på deres militære udgifter?
Det er jo så spørgsmålet.. Vi er en del, der mener at det burde kunne lade sig gøre.. Israel er først og fremmest et jødisk refugium for forfulgte jøder ude i verden og burde styres som sådan.. Socialpolitikken i Israel er alt for overset i vores dage.. Men det skyldes frygten for hvad der er sket og hvad der kan ske.. Jeg er af den personlige holdning, at vi først og fremmest bør sikre leveforholdene for israelere og derefter styrke sikkerhedszonerne.. Men ærlig talt, så er det en kamp mod tiden (alt afhængigt af hvilken fløj man tilhører).. Skal jeg være ærlig, så er jeg ikke meget for et delt Jerusalem og er nok mest tilhænger af, at de store grupper af bosættelser på Vestbredden bliver indlemmet i Israel (med hele Jerusalem), mod at de arabiske byer på grænsen, bliver en del af et Palestina, som jeg selvfølgelig støtter... Jeg har personligt ikke lyst til at opleve et nyt Libanon..
Citat: Jeg kan så også se at 20% af de Israelske familier (!?) lever under fattigdomsgrænsen, til trods for at Israel er et meget rigt land. Så der må være deres indenrigspolitik, de lige skal have kigget på.
Hvor skelner du mellem hvornår et land er "rig" og "fattig"?? Umiddelbart ligger Israel vidst ikke i den rige ende af verdens nationer..
Citat: Du tænker på de rundspørger der har været blandt den almindelige befolkning i løbet af de sidste seks år??
Hmm nej ikke som sådan. Jeg ved der hvert år opdateres en liste over lande, som betragtes som den største trussel mod verdensfreden, baseret på vurderinger fra befolkningerne i medlemslandene af FN (mener jeg det er).
Det overrasker ikke, når man tænker på hvilke lande FN har i medlemskartoteket:
Afghanistan Bahrain Kina Egypten Iran (!?) Irak Jordan Pakistan Syrien ...
Der er en del lande i FN, der ikke ser mildt på Israel.. Der er en del lande, der mener at Israel er skyld i alle stridigheder og andre problemer i mellemøsten.. Så kunne de rundspørger du henviser til, ikke være farvet af disse lande?? Vil du mene, at de lande er 100% objektive??
Citat: Men jeg kan bare ikke finde den i øjeblikket.
Det er ok.. Du er ikke en person jeg betvivler, så jeg tror dig..
Citat:
Og beklager indlægget nok blev lidt langt.
Det skal du ikke beklage 
Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#64708 - 16/06/2006 20:01
|
Bruger
|
Hej Kefas Tak for dit behagelige svar. Jeg kommenterer lige i punktform mens kaffen løber igennem... Citat: Om Israel har atomvåben eller ej, er vel for så vidt irrelevant, da der ikke har været grund til at frygte at de ville bruge dem (?)..
Jeg er ved eftertanke sådan set enig. Der er - som du nævner - mange nationer, man bør være mere bange for, når det kommer til brug af atomvåben. Efter at have gransket listen på wikipedia.org ville Israel egentlig nok være en af dem, jeg ville være mindst nervøs for i forbindelse med brug af atomvåben.
Citat: Jeg vil nu mene, at frygten er velbegrundet.. Måske ikke så reel som den har været ...
Det er rigtigt, at da Israel i sin tid blev dannet, var det nødvendigt for dem at styrke sig selv militært på en meget massiv måde for at overleve. Man kan diskutere, om staten skulle være dannet i første omgang, men deres forholdsregler var naturligt på det tidspunkt. Hvad angår Syrien, må jeg tage mig til hovedet. Syren er ... ja, nok om dem.
Saddams missiler mod Israel under den første golfkrig havde jeg glemt. En væsentlig detalje i forbindelse med Israels eventuelle raketforsvar og opretholdelsen af samme samt varslingssystemer.
Citat: I henhold til Leksikon.org, var andelen af væbnede styrker (i tusinder) i 2003 angivet som:
Egypten: 450 (0,63%) Israel: 168 (1,64%) ...
Det er så (efter hvad jeg lige kan se via de links jeg angav i forrige indlæg) fordi Leksikon.org ikke medregnet de hjemsendte, væbnede styrker i israel, der udgør omkring en halv million. Se evt. her.
Det jeg ville vise var dog heller ikke så meget den faktiske størrelse af hæren, men størrelsen relateret til befolkningstallet, hvor Israel har verdens højeste.
Men det er rigtigt hvis to hære stiller sig op "mand mod mand" overfor hinanden, vil mange nationer være Israel overlegen. Alene Iran har 800.000 aktive og 700.000 passive soldater samt omkring 11 millioner paramilitære. Som du også nævner er Israels militær dog avanceret. Og eksempelvis har Israel lige så mange tanks og cirka lige så stor hær som Tyrkiet, selv om Tyrkiet har 75 mio indbyggere mog Israels 7 mio.
Uha alle de tal vi slynger i grams...
Citat: Citat: Citat: I sidste ende er jeg sikker på en mængde lande vil komme Israel til undsætning, hvis de bliver angrebet. Det tror jeg vi HAR lært af 2. verdenskrig. Men jeg tror også Israel skal passe på, at vesten ikke bare vender hovedet væk med udtalelsen om, at det havde Israel selv fremprovokeret gennem mange år.
Jeg er enig men tvivler på det sidste.. Lyder mest som et håb fra en stærkt venstreorienteret socialist, der ser Israel som USA's forlængede arm i mellemøsten..
Mjaeh ok den bad jeg nok selv om. Jo, jeg er lidt træt af Israel. Men jeg er også blevet godt og grundigt træt af den anden part i konflikten. Så måske var det et lille håb om en lærestreg, men jeg er godt nok ikke venstreorienteret socialist, selv om jeg faktisk ser Israel som USA's forlængede arm dernede.
Citat: Hvor skelner du mellem hvornår et land er "rig" og "fattig"?? Umiddelbart ligger Israel vidst ikke i den rige ende af verdens nationer..
Jeg har løst læst mig til, at Israel har en stor gruppe af meget rige borgere og en stor gruppe af meget fattige. Men det er noget jeg nok er nød til at læse lidt mere om, før jeg begynder at kloge alt for meget i det.
Citat: Det overrasker ikke, når man tænker på hvilke lande FN har i medlemskartoteket:
FN har jo 191 medlemslande ud af 202 selvstændige nationer, så uanset hvad vil FN for det meste tegne et bredt billede af verdenssamfundets ønsker og meninger.
Citat: Der er en del lande i FN, der ikke ser mildt på Israel.. Der er en del lande, der mener at Israel er skyld i alle stridigheder og andre problemer i mellemøsten.. Så kunne de rundspørger du henviser til, ikke være farvet af disse lande?? Vil du mene, at de lande er 100% objektive??
Jeg tror der vil være "farvede" rundspørger i begge retninger, men jeg tror ikke de vil veje tungt på vægtskålen - omend den nok vil tippe lidt den side der er imod Israel. Der er enkelte der af princip er imod Israel og der er enkelte (men færre) der af princip er med Israel. Sidst der blev stemt for en irettesættelse af Israel var det kun USA og en eller anden ø et sted der stemte imod. En håndfuld undlod at stemme og resten stemte for. Jeg mener jeg skrev et eller andet om dette i en anden tråd for lang tid siden her et sted.
Men lige angående denne "liste" jeg bliver ved at snakke om, så kviger det mig noget at jeg ikke kan finde den, for det ville alt andet lige være lidt nemmere, så vi både kunne se hvem der har lavet den og hvad den egentlig siger, når det kommer til stykket.
Citat: Det er ok.. Du er ikke en person jeg betvivler, så jeg tror dig..
Tak for tillidserklæringen. Det er gensidigt.
Undskyld ulejligheden
|
|
Til toppen
|
|
|
#64709 - 18/06/2006 12:51
|
Bruger
|
Nu har jeg endelig set reklamen..
Tåbelig, men gjorde mig ikke specielt sur.. Nærmest rystet over hvor dårlige reklamer der får lov til at ramme tv-fladerne..
Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#64710 - 18/06/2006 13:07
|
Bruger
|
Halløjsa Citat: Tak for dit behagelige svar. Jeg kommenterer lige i punktform mens kaffen løber igennem...
Velbekomme 
Jeg må tilstå, at det kan være et følsomt emne.. Og jeg kan lade mig rive med, men det opnår man ikke meget med.. Jeg må være ærlig, både overfor mig selv og andre, at Israel ikke er perfekt.. Og indser "vi" ikke vores fejl, så bliver vi aldrig bedre.. Det er jo heller ikke et spil om at få ret, men en chance til at forklare tanker og motiver.. Og ærligt, så forstår jeg godt at folk kan tage anstød af mine tanker om konflikten.. Jeg ønsker virkelig en levedygtig stat for palestinenserne, men jeg nægter at dele Jerusalem med nogen (som om jeg havde noget at sige ).. Det vil smerte mig at se byen delt i to..
Hvad angår snakken om det israelske militær.. Vi er enige om at der bliver brugt mange ressourcer på det.. Hvilket ville være tåbeligt at nægte .. Motiverne omkring det er vi nok uenige om..
Citat: Mjaeh ok den bad jeg nok selv om. Jo, jeg er lidt træt af Israel. Men jeg er også blevet godt og grundigt træt af den anden part i konflikten. Så måske var det et lille håb om en lærestreg, men jeg er godt nok ikke venstreorienteret socialist, selv om jeg faktisk ser Israel som USA's forlængede arm dernede.
Forståeligt.. Men jeg kan måske trøste dig med, at Israel kan være en ligeså stor torn i øjet på USA, som de kan være deres "forlængede arm" .. Vi (jøder) er møggenstridige og har vores helt egne vejne.. Bare spørg englænderne.. De husker os nok ikke for det gode under deres tid dernede.. Menok, det er gensidigt.. Set fra mit perspektiv var der ikke den store forskel på englænderne og tyskerne i tiden omkring 2.Verdenskrig.. Tyskerne var da ærlige..
Citat: Jeg har løst læst mig til, at Israel har en stor gruppe af meget rige borgere og en stor gruppe af meget fattige. Men det er noget jeg nok er nød til at læse lidt mere om, før jeg begynder at kloge alt for meget i det.
Desværre er Israel et land, hvor forskellene er meget markante.. Der er velhavende borgere og der er en middelklasse, men det er ikke særlig jævnt udlignet.. Egentlig underligt (og ærgeligt) når man tænker på at Israel fra starten havde en klar socialistisk ledesnor for hvordan landet skulle styres..
Hvad angår FN's rolle i alt det her, så tror jeg det største problem er, at mange jøder ser FN som partiske og uretfærdige.. Der har været sager med FN-officerer der har spioneret mod Israel.. Jeg har rent personligt kendskab til en tidligere israelsk soldat, der har oplevet en FN-post i det sydlige Libanon lade Hizbollah-millitser få fri adgang til Israel.. Og der er flere af den slags eksempler.. Samtidigt så har vi nok den holdning, at FN lader PA få lidt fordele på baggrund af at de er de "svage".. Men det er rent subjektive holdninger.. Svært at underbygge..
Jeg talte med en dejlig og sød palestinensisk pige om hele problematikken.. Hun viste sig (overraskende ) åben og forstående overfor jøder og Israel.. Og som hun siger, så er det tåbeligt at tale om andet end en to-statsløsning..
Som hun forklarede, så handler mange palestinensere som de gør af frustration.. Ikke fordi det er rationelt og fornuftigt at kaste sten efter israelske tanks (faktisk ret tåbeligt), men hvad har man ellers af muligheder?? Hun bifaldt vidst heller ikke at Hamas vandt valget som sådan, men hvad var alternativet?? En korrupt regering?? I hendes øjne er Hamas jo en hjælpe-organisation.. Hun kender dem kun som folk der hjælper de svage.. Men som hun også erkendte, så kendte jeg dem jo nok kun som terrorister der slog uskyldige ihjel..
Hun betyder meget for mig.. Ikke så meget fordi hun kan se tingene fra min side, men fordi hun hjælper mig til at forstå, at palestinensere også er mennesker.. At der også er fornuft blandt dem .. Hun forhindrer mig i, at tage et snævertsynet billede af dem..
Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#64711 - 18/06/2006 18:28
|
Bruger
|
Hej Kefas Jeg vil tilslutte mig generel enighed i dit indlæg. For at slutte det med militæret lidt af, har jeg fundet ud af, at Israel, men en befolkning lidt større end Danmark, bruger 3 gange så meget på militæret som Danmark. MEN ... og her er vi enige ... man må uden overraskelse konstatere, at Israel vel også har MINDST 3 gange så meget grund til det, som Danmark har. Vi er jo trods alt bare ænder og mælkebøttemarker  Citat: Jeg må tilstå, at det kan være et følsomt emne.. Og jeg kan lade mig rive med, men det opnår man ikke meget med..
og (specielt)
Citat: Hun betyder meget for mig. Ikke så meget fordi hun kan se tingene fra min side, men fordi hun hjælper mig til at forstå, at palestinensere også er mennesker. At der også er fornuft blandt dem. Hun forhindrer mig i, at tage et snævertsynet billede af dem.
Jeg skal da hilse fra mig selv og sige, at det vist er en evne, du må have fået af hendes bekendtskab. I hvert fald får din objektive - men samtidig lidt partiske - holdning og fremgangsvinkel mig til at slå bremsen i efter evne og prøve at erkende, at ... ja for næsten at bruge dine ord: Israelerne også er gode mennesker.
Tak for det, Kefas. Du er en fornøjelse at diskutere mellemøstkonflikt med. Du flytter i hvert fald mit fokus fra skyttegraven og op i ingenmandsland.
Undskyld ulejligheden
|
|
Til toppen
|
|
|
#64712 - 19/06/2006 00:56
|
Bruger
|
|
|
Til toppen
|
|
|
#64714 - 19/06/2006 15:21
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
|
Hej Kefas. Det er måske det, Lars Lilholt synger om i sin "Jul i ingenmandsland"?  Mvh. Anne.
|
|
Til toppen
|
|
|
#64717 - 21/06/2006 20:51
|
Anonym
Anonym
|
Hejsa!
Jeg har lige set reklamen, og jeg kan ikke se hvorfor det lige er den kristne Gud i mener der er tale om. Man ser en finger, høre en stemme, og det er det.
Er jeg gået glip af noget her?
|
|
Til toppen
|
|
|
#64718 - 21/06/2006 21:11
|
Anonym
Anonym
|
Ja... Alle de fine fornemmelser 
|
|
Til toppen
|
|
|
#64719 - 21/06/2006 22:37
|
Anonym
Anonym
|
åårrhhh... he he... den var sød. 
|
|
Til toppen
|
|
|
#64720 - 22/06/2006 00:25
|
Bruger
|
...Et totalt off-topic tillykke med fødselsdagen til Josefine - måske jeg bliver nødt til at smide mig selv i papirkurven? Nå, jeg tar chancen - og hav en god dag 
|
|
Til toppen
|
|
|
#64721 - 22/06/2006 12:16
[Re: joppe]
|
Bruger
|
Islams syn på Gud og hvordan man omtaler ham adskiller sig markant fra kristendommens (især den slattne form for kristendom vi ser i dagens Danmark)
joppe
Uddyb venligst!
Jeg er enig så langt, at mange kalder sig kristne, fordi de er døbt og konfirmeret, men ellers ikke hverken beder, læser, går i kirke, følger nogle regler fra Bibelen, og vigtigst ikke vil kendes ved Jesus, osv.
Men hvordan kan du ellers kalde kristendommen for slatten?
Med venlig hilsen Lene
Kyrie eleison!
|
|
Til toppen
|
|
|
#64722 - 22/06/2006 12:18
|
Bruger
|
Citat: Hejsa!
Jeg har lige set reklamen, og jeg kan ikke se hvorfor det lige er den kristne Gud i mener der er tale om. Man ser en finger, høre en stemme, og det er det.
Er jeg gået glip af noget her?
Måske fordi der kun findes én Gud, så må det jo være vores!
Med venlig hilsen Lene
Kyrie eleison!
|
|
Til toppen
|
|
|
#64723 - 22/06/2006 12:42
|
Anonym
Anonym
|
Hej Jesussoldat Nu er jeg jo ikke Joppe, men jeg synes da det fremgår ret tydeligt af hans svar, hvad han mener. Han skrev: Citat: Islams syn på Gud og hvordan man omtaler ham adskiller sig markant fra kristendommens (især den slattne form for kristendom vi ser i dagens Danmark)
Du skrev: Citat: Jeg er enig så langt, at mange kalder sig kristne, fordi de er døbt og konfirmeret, men ellers ikke hverken beder, læser, går i kirke, følger nogle regler fra Bibelen, og vigtigst ikke vil kendes ved Jesus, osv.
Hvilket som jeg ser det er stort set det samme. Den slatne form for kristendom i Danmark som Joppe hentyder til er jo netop den kulturkristendom, som det så poppet er blevet kaldt, som du også beskriver.
I den udstrækning at kristne ikke er slatne omkring deres religiøse forskrifter, så er deres kristendom jo ikke slatten, men her drejer det sig jo om et fåtal udaf alle de som kalder sig kristne i Danmark. Derfor mener jeg at det er ganske rimeligt at kalde den danske kristendom for slatten, når man taler om den som helhed.
Og set i forhold til den gennemsnitlige muslim er mit indtryk at selv den mest gennemsnitlige danske bibelfundi (modsat den kulturkristne) er ret slatten.
Det skyldes nok til dels at islam helt fra starten af har været, ikke bare en trossag man kunne klare i sit bønnekammer, men også en ekspansionsorienteret politisk og til dels militær bevægelse. Hvilket jeg gætter på resulterer i at islam er en langt mere integreret del af de samfund som har været under dens indflydelse. (sådan som jeg har fået det fortalt, jeg er absolut ingen ekspert i det islamiske og kan sagtens tage fejl her)

|
|
Til toppen
|
|
|
#64724 - 22/06/2006 16:22
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Måske fordi der kun findes én Gud, så må det jo være vores!
Så hvis jeg ser tegnefilmen Quark, som omhandlen nordisk mytrologi, så er det en hån mod min Gud??????
|
|
Til toppen
|
|
|
#64725 - 22/06/2006 17:39
|
Bruger
Reg.: 17/12/2004
Sted: Århus
|
Jeg tror det er sagt med en underforstået "  " eller "  " Og tillykke med fødselsdagen, også fra mig.
|
|
Til toppen
|
|
|
#64728 - 23/06/2006 11:56
|
Bruger
|
Citat: Lille Sten Med Krystaller Og Fantastisk Virkning På Kredsløbsforstyrrelser
Vil du straks holde op med det der, jeg sprutter kaffe i mit tastetur! LOL.
|
|
Til toppen
|
|
|
#64730 - 24/06/2006 08:21
|
Bruger
Reg.: 09/02/2002
Sted: Nørrebro, København
|
Citat:
Islams syn på Gud og hvordan man omtaler ham adskiller sig markant fra kristendommens (især den slattne form for kristendom vi ser i dagens Danmark)
joppe
Uddyb venligst!
Jeg er enig så langt, at mange kalder sig kristne, fordi de er døbt og konfirmeret, men ellers ikke hverken beder, læser, går i kirke, følger nogle regler fra Bibelen, og vigtigst ikke vil kendes ved Jesus, osv.
Jeg generalisere grovt. Den kristendom man ser i det offentlige Danmark er ikke en kristendom hvor man beder, går i kirke eller lever et liv med bibelen. Selv om den findes. Det er en kristendom hvor kirkene står tomme, præsterne ikke tror på Gud og hvor selv biskopper går ind for homoseksuelle vielser ved alteret. Med andre ord, den sociale og politiskt korrekte institution man til dagligt kalder Den Danske Folkekirke.
mvh.
Joppe
Religionsstuderende, Katolik, Frimurer
|
|
Til toppen
|
|
|
#64732 - 26/06/2006 18:58
|
Anonym
Anonym
|
Hej alle Ja jeg synes godtnok bare den reklame er utrolig morsom! Den er både kreativ i forhold til de utallige "because I'm worth it" Loreal' reklamer som jeg nok synes bliver lidt ensformige. Og så er jeg af den opfattelse at Gud har humor, og derfor bliver den ikke blasfemisk i mine øjne. Den gør jo ikke grin med Gud, eller har jeg overset noget? 
|
|
Til toppen
|
|
|
|