Menu
Hvem er online
1 registrerede (Kristenliv) og 8 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#64578 - 13/06/2006 18:54 Uetiske Danmark!
ærten
Bruger

Reg.: 04/12/2002
Sted: Halvt af hvert
Jeg har hørt, at vi danskere importerer højt kvalificerede mennesker fra U-landene, fordi vi ikke selv i tide har fået uddannet tilstrækkelig mange af slagsen

Samtidig flytter flere og flere højtuddannede danskere af alle slags til udlandet,fordi de dér kan få mere i løn. Her er det dog ikke U-landene, der er tale om!!!

De højtuddannede fra de fattige lande, ser vi i modsætning, til dem, der ingen uddannelse har, særdeles gerne i vores land.

Hvor er vi henne?

Jeg skammer mig snart over at være dansker !

Tænk engang, vi tapper disse fattige lande for nogle af de få ressourcer, de har.
Det kalder jeg for griskhed!

Efter at der er indført såkaldt ny løn, er griskheden taget til. Nu ser man, hvordan den fremmer egoismen og ødelægger solidariteten.

Det ser ud til, at jo flere penge og ting vi får, jo mere griske bliver vi.

Mer' vil ha' mer'!

Men vi bliver ikke lykkeligere af at få mere og mere!

Heldigvis er der dog nogle, der er stået af ræset,fordi de oplevede, at griskheden tog overhånd, også i deres eget liv. Dem tager jeg hatten af for!

Jesus advarer kraftigt imod griskhed,det er nok fordi,der ingen lommer er i
ligklæderne!
Det er i øvrigt en sætning, som mange fyrer af,alt i mens man lever noget helt andet!

Det bare blevet en floskel for de fleste!

- Eller er I nogle, der lever det?

Aborten er også en form for griskhed!
Man vil ikke bruge penge på mennesker, der kommer til at koste ekstra penge på de offentlige budgetter!
Eller man vil vente med børn, til man har alle de materielle goder!

Er jeg helt ude i hampen - eller?

Ændret af ærten (13/06/2006 19:07)

Kærlig hilsen
Ærten
www.senesamtaler.dk

Til toppen 
#64579 - 13/06/2006 19:41 Re: Uetiske Danmark! [Re: ærten]
Claus Due
Bruger

Reg.: 20/01/2005
Sted: Århus
Hej ærten,

Du skriver:

Citat:
Det ser ud til, at jo flere penge og ting vi får, jo mere griske bliver vi.

Sådan kan du måske godt udtrykke det. Personligt ser jeg det sådan, at vi har nået en levestandard, som det er svært at opretholde med landets nuværende kvalifikationer. Jeg tror ikke det handler om at være grisk, men om at ville det sådan, at man kan dække de behov, der eksisterer. Måske er det så hele landet, der er blevet grisk... men helt ærligt. Ville du berøve os for den nuværende levestandard med et argument om, at vi ikke skal importere kvalificeret arbejdskraft hvis vi ikke er klar til at lade alle komme?

Citat:
Tænk engang, vi tapper disse fattige lande for nogle af de få ressourcer, de har.
Det kalder jeg for griskhed!

Øjeblik... hvor ender de penge, den importerede arbejdskraft tjener? Delvist i skattefars lommer, ja - men hvad med den klat, der er tilbage til personen selv? Er det helt utænkeligt, at disse penge kunne være med til at forbedre livet for eksempelvis familien i hjemlandet? Vi snakker jo om høje kvalifikationer og dermed høje lønninger - i forhold til hvad hjemlandet kan tilbyde. Min tidligere nabo var chauffør og tjente ikke styrtende, men det var alligevel nok til at understøtte to af fem familiemedlemmer derhjemme blot ved at sende nogle få tusinde kroner om måneden. Det, at han tog til Danmark for at arbejde, betød at han kunne forsøge dobbelt så godt, som han ville kunne derhjemme.

At du ser motivet for at tjene penge for sig selv og ingen andre er temmelig foruroligende. Tror du virkelig, at ingen af disse mennesker har familie, de føler sig ansvarlige for? Er det griskhed at ville forsøge sin familie bedre?

Citat:
Aborten er også en form for griskhed!
Man vil ikke bruge penge på mennesker, der kommer til at koste ekstra penge på de offentlige budgetter!
Eller man vil vente med børn, til man har alle de materielle goder!

Hvad er det dog for noget sludder, at man ikke vil bruge penge på mennesker, der kommer til at koste ekstra penge på det offentlige budget... hvor har du det ræsonnement fra?

Og at vente med at få børn, fordi man vil sikre det barn, man til den tid får, de bedst mulige forhold... ja, det kan jeg ikke se skulle være grisk. Tværtimod: man tager, fordi man til sidst vil være i stand til at kunne give nok.

"...there is no greater, nobler, more heroic form of devotion than the act of a man who assumes the responsibility of thinking." -- Ayn Rand

Til toppen 
#64580 - 13/06/2006 20:14 Re: Uetiske Danmark! [Re: Claus Due]
JesusSoldat
Bruger

Reg.: 10/06/2006
Sted: Et sted Vest å!
Citat:

Og at vente med at få børn, fordi man vil sikre det barn, man til den tid får, de bedst mulige forhold... ja, det kan jeg ikke se skulle være grisk. Tværtimod: man tager, fordi man til sidst vil være i stand til at kunne give nok.

Vil du dermed sige, at det er ok at slå børn ihjel, fordi man ved, at man er økonomisk bedre stillet på et senere tidspunkt?

Med venlig hilsen
Lene

Kyrie eleison!

Til toppen 
#64581 - 13/06/2006 20:31 Re: Uetiske Danmark! [Re: JesusSoldat]
Claus Due
Bruger

Hej JesusSoldat,

Citat:
Vil du dermed sige, at det er ok at slå børn ihjel, fordi man ved, at man er økonomisk bedre stillet på et senere tidspunkt?

Øh, nej. Det var heller ikke det, jeg skrev. Jeg skrev med andre ord, at man vælger at undgå at få børn, hvis man ikke kan tilbyde dem et ordentligt liv. Jeg snakkede ikke om at slå ihjel, heller ikke om at vide, at man bliver bedre stillet - men ganske enkelt om en situationsbedømmelse, hvor man kan nå det resultat, at man ikke kan tage sig af et barn. Kan man ikke det, synes jeg abort er en oplagt mulighed. Overså du helt, at jeg indledte mit indlæg med "det handler ikke om økonomi, men om livskvalitet"?

At kalde abort for "at slå børn ihjel" er i øvrigt temmelig skingert. Men held og lykke med det alligevel.

"...there is no greater, nobler, more heroic form of devotion than the act of a man who assumes the responsibility of thinking." -- Ayn Rand

Til toppen 
#64582 - 13/06/2006 21:19 Re: Uetiske Danmark! [Re: Claus Due]
JesusSoldat
Bruger

Citat:

Øh, nej. Det var heller ikke det, jeg skrev. Jeg skrev med andre ord, at man vælger at undgå at få børn, hvis man ikke kan tilbyde dem et ordentligt liv. Jeg snakkede ikke om at slå ihjel, heller ikke om at vide, at man bliver bedre stillet - men ganske enkelt om en situationsbedømmelse, hvor man kan nå det resultat, at man ikke kan tage sig af et barn. Kan man ikke det, synes jeg abort er en oplagt mulighed. Overså du helt, at jeg indledte mit indlæg med "det handler ikke om økonomi, men om livskvalitet"?

At kalde abort for "at slå børn ihjel" er i øvrigt temmelig skingert. Men held og lykke med det alligevel.

Jeg er stadig ikke sikker på, at jeg forstår, hvad du mener.
Jeg mener bestemt heller ikke der er noget galt med at vente med at få børn, til man er klar til det på alle mulige måder, men jeg kan ikke se ud af det du skriver i dit indlæg, om det at undgå at få børn indebærer abort??

Jeg ved ikke hvad ordet skingert betyder i denne sammenhæng, men hvad er abort, hvis det ikke er at slå ihjel?

Med venlig hilsen
Lene

Kyrie eleison!

Til toppen 
#64583 - 13/06/2006 22:10 Re: Uetiske Danmark! [Re: JesusSoldat]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej JesusSoldat - jo, der er bestemt tale om drab, og det hjælper ikke at kalde det noget andet, selv om det er et ubehageligt ord.

En provokeret abort er drab på et ufødt menneskebarn, også kaldet et foster, og den kendsgerning synes jeg ikke vi skal pakke ind, men konfrontere os med - uanset om vi går ind for provokerede aborter (som vores lovgivning tillader, og som der i mange konkrete tilfælde kan findes masser af gode grunde til), eller vi ikke gør.

Jeg selv er modstander af fri abort.

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#64584 - 13/06/2006 22:27 Re: Abort [Re: kristina]
museeye
Bruger

Reg.: 31/03/2006
Sted: Århus V
Hej Kristina

Er abort værre end "almindelig" drab/mord?

I så fald vil jeg stille store spørgsmålstegn ved at kristne deltager i diverse krige. For uanset om man har valgt at gå ind i militæret eller ej, så mener jeg dog ikke at det retfærdiggører, at man så har sagt "ja" til at blive dræbt, og derved fratager den dræbende soldat ansvaret for mordet.

Til toppen 
#64585 - 13/06/2006 22:29 Re: Uetiske Danmark! [Re: kristina]
JesusSoldat
Bruger

Citat:
Hej JesusSoldat - jo, der er bestemt tale om drab, og det hjælper ikke at kalde det noget andet, selv om det er et ubehageligt ord.

En provokeret abort er drab på et ufødt menneskebarn, også kaldet et foster, og den kendsgerning synes jeg ikke vi skal pakke ind, men konfrontere os med - uanset om vi går ind for provokerede aborter (som vores lovgivning tillader, og som der i mange konkrete tilfælde kan findes masser af gode grunde til), eller vi ikke gør.

Jeg selv er modstander af fri abort.

kristina

Tak, var jeg lige ved at sige..
Jeg er selv gravid nu, og føler mig enormt provokeret af, at nogen mener, at det barn, jeg har inde i maven, ikke er et "rigtigt" menneske. Stort, småt, foster eller ej - det er mit barn, som jeg elsker, selvom jeg ikke aner om det er en dreng, pige, normalt, handicappet, blå eller brune øjne.. Det er i hvert fald et menneske med liv i..

Med venlig hilsen
Lene

Kyrie eleison!

Til toppen 
#64586 - 13/06/2006 22:40 Re: Uetiske Danmark! [Re: JesusSoldat]
Claus Due
Bruger

Hej JesusSoldat,

Citat:
Jeg er stadig ikke sikker på, at jeg forstår, hvad du mener.
Jeg mener bestemt heller ikke der er noget galt med at vente med at få børn, til man er klar til det på alle mulige måder, men jeg kan ikke se ud af det du skriver i dit indlæg, om det at undgå at få børn indebærer abort??

Det kan indebære en abort.

Jeg er ikke blind for, at en abort kan være traumatisk både for familie og moderen, men i visse tilfælde er der bare intet andet alternativ.

Citat:
Jeg ved ikke hvad ordet skingert betyder i denne sammenhæng, men hvad er abort, hvis det ikke er at slå ihjel?

Skingert betyder blot højrøstet, lodret tale.

En abort er at forhindre et liv i at udvikle sig. Et mord er at tage et liv. Der er en forskel, omend nogle ikke ser den. Jeg har fuld forståelse for, at de folk der ikke ser forskellen også lever derefter (og dermed ikke selv kunne finde på at få en abort) - men jeg kan ikke se hvorfor de folk skal have lov til at bestemme, hvad alle andre må gøre på baggrund af det, de selv mener er sandt.

Jeg mener for eksempel det er sandt, at abort er en ret enhver kvinde har fuldstændigt uanset grund. Du kan kalde det kynisk, men jeg er fuldstændig enig med lovgivningens grænse på de 12 uger. Det er jeg, fordi jeg ser en forskel på mord og abort.

Til toppen 
#64587 - 13/06/2006 22:50 Re: Uetiske Danmark! [Re: Claus Due]
JesusSoldat
Bruger

Citat:

En abort er at forhindre et liv i at udvikle sig. Et mord er at tage et liv. Der er en forskel, omend nogle ikke ser den. Jeg har fuld forståelse for, at de folk der ikke ser forskellen også lever derefter (og dermed ikke selv kunne finde på at få en abort) - men jeg kan ikke se hvorfor de folk skal have lov til at bestemme, hvad alle andre må gøre på baggrund af det, de selv mener er sandt.

Hvis man begår et mord forhindrer man vel også dennes liv i at udvikle sig??
Men ok, vil ikke træde mere i det, vi har jo "bare forskellige opfattelser af", hvornår livet opstår.

Vil dog lige tilføje, at jeg ikke har været med til at bestemme loven omkring abort, og jeg har ikke forhindret nogen i, at få foretaget en abort. Det er deres valg. At jeg ikke ville kunne leve med det, er en anden sag.

Med venlig hilsen
Lene

Kyrie eleison!

Til toppen 
#64588 - 13/06/2006 22:52 Re: drab .. [Re: museeye]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej museeye - der er faktisk ikke bibelsk belæg for ikke at ville gå i krig for at forsvare sit land - med risiko for at dræbe eller for selv at blive dræbt.

Ikke for ingenting bærer myndighederne sværd; de er Guds tjenere .. står der.

Vi skal adlyde al lovlig myndighed, står der også. (Men vi må naturligvis gerne være militærnægtere, hvis det er lovligt).

Bibelen taler heller ikke imod dødsstraf.
(Jeg er selv modstander af dødsstraf, men kan ikke bruge Bibelen som argument.)

Vi må ikke slå ihjel, står der i det femte bud - men myndigheder må altså gerne!

Vi må heller ikke dømme - - men dommere må!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#64589 - 13/06/2006 23:49 Re: drab .. [Re: kristina]
museeye
Bruger

Reg.: 31/03/2006
Sted: Århus V
Hej Kristina

Jeg synes, det er et svært emne at forholde sig til.
På den ene side kan jeg godt se fornuften/ logikken i at have dødsstraf, at have fri abort, at være (en kristen) soldat, etc.
På den anden side vil jeg agitere for pacifisme i Guds navn!

Personligt holder jeg mig helt til pacifisme i mine handlinger, selvom jeg i tankerne godt kan forsøge at begribe mordernes (!) tankegang og rationalitet.

Hmm jeg tror, jeg vil vende tilbage til denne debat, når jeg har fundet ud af, hvor jeg egentlig står

Til toppen 
#64590 - 14/06/2006 08:07 Re: drab .. [Re: museeye]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Museeye - - ja, det er et svært emne - med mange aspekter.

At vi skal bede for fred, og arbejde af alle kræfter for fred i verden, det er jeg ikke i tvivl om -

- men når fred kommer i konflikt med sandhed og kærlighed?

Jeg læste et sted noget om, at en pacifist er en person, der fodrer krokodiller i håb om selv at være den sidste, der bliver ædt ... den tanke skal måske med i overvejelserne ..

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#64591 - 14/06/2006 21:41 Re: drab .. [Re: kristina]
Claus Due
Bruger

Hej Kristina,

Jeg tror du tænker på den her af Churchill:

"An appeaser is one who feeds a crocodile, hoping it will eat him last."

Nu ved jeg ikke hvor direkte man kan oversætte "appeaser" til "pacifist" - for det er ikke helt det samme man gør. Det Churchill tænkte på var medgivelser til fjenden på trods af egne principper, for at forhindre fjendens aggression - og ikke pacifisme som så, der jo ikke siger noget om at medgive noget som helst, og i sig selv er et stærkt princip en "appeaser" kan gå på kompromis med...

Til toppen 
#64592 - 14/06/2006 23:15 Re: drab .. [Re: Claus Due]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Claus, nååh - var det Churchill - - tak for info.

Det snerpede derhenad, selv om jeg ikke huskede helt rigtigt -

- og nu skal jeg så i gang med at finde ud af, om jeg selv er en ubetinget eller betinget pacifist.

Et skud fra hoften: Jeg tror jeg hælder til den betingede model ..

Jesus vendte altid den anden kind til, når det var ham selv det gik ud over, men sandelig ikke altid, når det drejede sig om andre ..

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#64593 - 14/06/2006 23:45 Re: drab .. [Re: kristina]
Claus Due
Bruger

Hej Kristina,

Bare en tilføjelse: jeg er selv betinget pacifist, for det synes jeg er det eneste rimelige. Det er ikke rimeligt at være den, der starter volden, og det er heller ikke rimeligt bare at skulle/ville tage imod den. Det tror jeg også er det, Churchill ville frem til med citatet: når man møder vold nytter det ikke at gemme sig bag andre, i håbet om ikke at skulle handle selv.

Til toppen 
#64594 - 15/06/2006 08:45 Re: drab .. [Re: Claus Due]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Godmorgen Claus, ja, lige mine ord ... hvis jeg altså havde haft dem parat til tastaturet!

Sa her har vi en niche, hvor vi som betingede pacifister er totalt enige!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#64595 - 15/06/2006 12:26 Re: drab .. [Re: kristina]
Kristian O. K.
Bruger

Reg.: 08/06/2006
Sted: Herning
Citat:

Vi skal adlyde al lovlig myndighed, står der også. (Men vi må naturligvis gerne være militærnægtere, hvis det er lovligt).

kristina

Jeg synes det er meget interessant.

Som jeg læser dit indlæg, så er det i orden – i forhold til gud - at du slår ihjel, hvis det er noget myndighederne har bedt dig om. F.eks. i krig.

Jeg er ikke den store ekspert i religion generelt eller kristendom specielt. Men jeg går ud fra at citatet er fra biblen.

Men betyder det at, så længe myndighederne gør tingene lovlige, så må man gerne udføre dem selv om de er i strid med hvad der eller står i biblen?

Mvh
Kristian

Til toppen 
#64596 - 15/06/2006 12:54 Re: drab .. [Re: Kristian O. K.]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Kristian - ja, det er lidt af en gråzone vi har at gøre med her. For hvem/hvad er "lovlig myndighed" ?
En tyrannisk diktator, som med vold har tilranet sig magten i et område, er han også lovlig myndighed?
Nej, det mener jeg ikke. Vi har lov til at tænke os om!

Men her i vores nogenlunde demokratiske Danmark, ja, så er det ikke forbudt at gå i krig og slå ihjel, hvis vi bliver udkommanderet til det.

Det er heller ikke i strid med, hvad der ellers står i Bibelen.
Når der står: "Du må ikke slå ihjel" så er det den enkelte der tales til.
Det betyder, at selvtægt er forbudt.

Det kan vi også se, når vi læser i sammenhæng.
F.eks. står der skrevet: "Døm ikke, for at I ikke selv skal dømmes" - men her tales også til det enkelte menneske, ikke til dommerstanden, som netop er den lovlige, dømmende myndighed.

Men, men - der står, at vi skal adlyde Gud mere end mennesker - og hvis en myndighedsperson kræver, at jeg skal afsværge min kristne tro, så skal jeg ikke adlyde - men må tage straffen for det - om så det betyder fængsling eller tortur eller henrettelse.
Det er der desværre en del, der oplever, de som lider og dør for deres tros skyld: martyrerne i diktaturstaterne.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#64597 - 15/06/2006 14:22 Re: drab .. [Re: kristina]
Kristian O. K.
Bruger

Citat:
Hej Kristian - ja, det er lidt af en gråzone vi har at gøre med her. For hvem/hvad er "lovlig myndighed" ?
En tyrannisk diktator, som med vold har tilranet sig magten i et område, er han også lovlig myndighed?
Nej, det mener jeg ikke. Vi har lov til at tænke os om!

Men her i vores nogenlunde demokratiske Danmark, ja, så er det ikke forbudt at gå i krig og slå ihjel, hvis vi bliver udkommanderet til det.

Ja, jeg synes også det er svært.

Betyder det at kvindelige præster/abort/ikke at vende den anden kind til osv. er ok for dig (og for gud), fordi vores lovlige myndighed, har gjort det lovligt?

Og er det en gældende generel tolkning af kristendommen i Danmark?

Mvh
Kristian

Til toppen 
#64598 - 15/06/2006 14:45 Re: drab .. [Re: Kristian O. K.]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej igen Kristian -
Citat:
Betyder det at kvindelige præster/abort/ikke at vende den anden kind til osv. er ok for dig (og for gud), fordi vores lovlige myndighed, har gjort det lovligt?

Nej! Så sandelig nej!

At disse sager er lovlige i vores samfund, betyder heldigvis ikke, at det er ulovligt at sige nej til dem!
En tilladelse er ikke det samme som et påbud.

Vi har en god ordning: den Lutherske to-regiments-model, som går ud på, at kirkens indre anliggender i princippet ikke kommer de offentlige myndigheder ved, og hvor kirken heller ikke i sin egenskab af kirke blander sig i folketingets lovgivning.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#64599 - 15/06/2006 14:58 Re: drab .. [Re: kristina]
Kristian O. K.
Bruger

Citat:
Nej! Så sandelig nej!

At disse sager er lovlige i vores samfund, betyder heldigvis ikke, at det er ulovligt at sige nej til dem!

Det er jeg helt med på.

Mit spørgsmål var: kan jeg (hvis jeg vil) støtte disse sager (med guds velsignelse) fordi de er lovlige?

Mvh
Kristian

Til toppen 
#64600 - 15/06/2006 17:02 Re: drab .. [Re: Kristian O. K.]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Kristian -
Citat:
Mit spørgsmål var: kan jeg (hvis jeg vil) støtte disse sager (med guds velsignelse) fordi de er lovlige?

OK, jeg troede du mente rent generelt.

Men, bibeltro som jeg er: Nej, det tror jeg ikke.

Jeg kan ikke tolke anderledes end at jeg må sige nej til de tre eksempler du nævnte.
Du får naturligvis ingen vrøvl med vores verdslige myndighederne - men Gud vil næppe velsigne noget, som er imod hans eget ord?
Det kan jeg ikke sige ja til.

Det jeg skriver her er princpielt og efter Bogen, så jeg kan ikke skrive anderledes.
Eventuelle undtagelser har jeg ikke mandat til at forvalte!

Men hver enkelt kristen mener jeg må tage ansvar for sin egen beslutning om hvad der er det rette at gøre i det enkelte konkrete tilfælde - og udøse sit hjerte til Gud og bede om hans vejledning, hvis vedkommende af den ene eller den anden grund har tvivl i sit sind.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#64601 - 15/06/2006 18:40 Re: drab .. [Re: kristina]
Claus Due
Bruger

Hej Kristina,

Bare lige et indspark herfra:

Citat:
Vi har en god ordning: den Lutherske to-regiments-model, som går ud på, at kirkens indre anliggender i princippet ikke kommer de offentlige myndigheder ved, og hvor kirken heller ikke i sin egenskab af kirke blander sig i folketingets lovgivning.

Det er fuldstændig rigtigt. I princippet er de to adskilt, men praksis er noget helt andet. Penge strømmer både den ene og den anden vej, og uddannelsen til præst er SU-berettiget. Kirken må opkræve skat gennem skattevæsenet, og kirken modtager store tilskud til bl.a. opretholdelse af landets mange kirker. Der er kristendom på stats-TV og i radioen, og der er kristendom i skolerne.

Kirken blander sig måske ikke som entitet, men dens medlemmer gør i allerhøjeste grad, alt for meget og alt for ofte. Det gør det hele meget mere besværligt, hvis den forskelsbehandling bibelen selv gør krav på (eneste sandhed) får lov til at bløde igennem til politiske holdninger. Men... det er en helt anden diskussion.

Til toppen 
#64602 - 15/06/2006 20:23 Re: drab .. [Re: kristina]
Kristian O. K.
Bruger

Jeg er måske ikke den skarpeste kniv i skuffen, men jeg er blevet forvirret.

Du skriver:

Citat:

(...)

der er faktisk ikke bibelsk belæg for ikke at ville gå i krig for at forsvare sit land - med risiko for at dræbe eller for selv at blive dræbt.

(...)

(…)

Vi må ikke slå ihjel, står der i det femte bud - men myndigheder må altså gerne!

Jeg forstod det sådan, at hvis vores folketing (lovlig myndighed) sendte dig i krig, så måtte du gerne slå ihjel. Forstået på den måde, at gud ville se igennem fingre med, at du brød det femte bud, fordi det var en lovlig myndighed, der havde sendt dig i krig, og jf. citatet skal vi adlyde lovlige myndigheder.

Hvis dette ikke er rigtigt, så er der vel netop belæg i biblen/gud ord for at vi ikke må drage i krig og slå ihjel.

Nu skriver du:

Citat:
Du får naturligvis ingen vrøvl med vores verdslige myndighederne - men Gud vil næppe velsigne noget, som er imod hans eget ord?
Det kan jeg ikke sige ja til.

Her fremgår det, at gud ikke vil se igennem fingre med handlinger der går imod hans eget ord.

Er der noget jeg har misforstået?

Hvad er rigtig?
Eller rettere hvad tror du er rigtig?

Mvh
Kristian

Til toppen 
#64603 - 15/06/2006 20:55 Re: drab .. [Re: Kristian O. K.]
kristina
Ordstyrer
Bruger

ahr .. Kristian - det er nok snarere mig, der ikke er den hurtigste knallert på havnen!
Så om igen og langsomt:
Citat:

(...)

der er faktisk ikke bibelsk belæg for ikke at ville gå i krig for at forsvare sit land - med risiko for at dræbe eller for selv at blive dræbt.
(...)

(…)

Jeg forstod det sådan, at hvis vores folketing (lovlig myndighed) sendte dig i krig, så måtte du gerne slå ihjel.

Ja til alt det ovennævnte! Men så skriver du:
Citat:
Forstået på den måde, at gud ville se igennem fingre med, at du brød det femte bud, fordi det var en lovlig myndighed, der havde sendt dig i krig, og jf. citatet skal vi adlyde lovlige myndigheder.

Nej til, at Gud nogen sinde ser gennem fingre med noget som helst. Og jeg ville da heller ikke bryde det femte bud hvis der var værnepligt, og jeg var udskrevet til tjeneste af forsvaret, fordi budene er Guds bud til det enkelte menneske, og Gud netop har givet myndighederne, og ikke den enkelte, "sværd i hånd" -

Hvis jeg valgte at være militærnægter, ville jeg heller ikke forsynde mig imod hverken Gud eller de verdslige myndigheder. Her kan enhver selv bestemme!
Når der hverken er påbud eller forbud er det op til den enkelte at vælge det, som vedkommende i situationen finder i bedst i overensstemmelse med samvittigheden.
Sådan opfatter jeg det i hvert fald.

Men det jeg prøvede at besvare i mit sidste indlæg var ikke om krig, men dine tre spørgsmål sålydende;
Citat:

Det var det jeg skrev nej til. Nu ved jeg ikke helt hvad du mente med dit spørgsmål om at vende den anden kind til, men jeg ved, at Guds ord (Matt. 5, Bjergprædikenen] siger:

I har hørt, at der er sagt: ›Øje for øje og tand for tand.‹ Men jeg [Jesus] siger jer, at I ikke må sætte jer til modværge mod den, der vil jer noget ondt. Men slår nogen dig på din højre kind, så vend også den anden til.
[Jeg læser dette som et forbud mod selvtægt)
Og vil nogen ved rettens hjælp tage din kjortel, så lad ham også få kappen.
Og vil nogen tvinge dig til at følge ham én mil, så gå to mil med ham.
Giv den, der beder dig; og vend ikke ryggen til den, der vil låne af dig.

Spørg endelig videre, selv om det langt fra er sikkert, at jeg kan give brugbare svar - det er lidt varmt herinde! (Læs: Måske véd jeg bare ikke, hvad jeg skal svare ...)

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#64604 - 15/06/2006 21:57 Re: drab .. [Re: kristina]
ærten
Bruger

Hejsa alle sammen!

Hvis jeg nu skal være helt ærlig, så synes jeg faktisk at duskussionen har forgrenet sig noget vildt ud - ikke sådan at forstå, at det ikke er relevant, men det viser sig at der er ret så meget i det omkring det uetiske Danmark, der kan diskuteres, måske i flere emner!

Men det jeg egentlig mente, det var vel, at dybest set, så er vi så griske efter at få del i "kAGEN", d.v.s. , hvordan vi selv skal forvandle vores goder - det gælder penge, frihed, evner, og om hvornår vi skal have børn eller ikke børn o.s.v.
Det betyder vel, at vi dybest set selv vil bestemme! Og prøver med det at skjule for os selv, at det er Gud, der har det sidste ord.

Alle ønsker at mele deres egen kage, og alle love og regler i dette samfund, der hedder Danmark, er til for at sikre det.

Men det er og bliver ligegyldigt, fordi det nu engang er Gud, der har magten og bestemmer, og han kan give og tage, hvornår han vil, og hvad han vil!

Kærlig hilsen
Ærten
www.senesamtaler.dk

Til toppen 
#64605 - 16/06/2006 01:29 Re: drab .. [Re: kristina]
seeker
Bruger

Reg.: 12/01/2005
Hej Kristina

Citat:
Nej til, at Gud nogen sinde ser gennem fingre med noget som helst. Og jeg ville da heller ikke bryde det femte bud hvis der var værnepligt, og jeg var udskrevet til tjeneste af forsvaret, fordi budene er Guds bud til det enkelte menneske, og Gud netop har givet myndighederne, og ikke den enkelte, "sværd i hånd" -

Dette er simpelthen ikke rigtigt. Det er en misforståelse, som alt for mange kristne har taget til sig, men det bliver det ikke mere rigtigt af.

For det første betyder "sværd" ikke "krig" eller "mord" eller "drab" eller lignende. Det betyder snarere "magt" eller "myndighed".

For det andet er en så individualistisk læsning af Bibelen meget farlig. Det bliver fx svært at argumentere for krig og samtidig mod abort - eller for krig og samtidig mod dødsstraf på den måde.

Hvorfor skulle Guds vilje være anderledes for stater end for enkeltindivider? Hvis Gud mener at mord/drab er forkert (og det tror jeg at han gør) er det så ikke forkert i alle tilfælde?

At krig skulle kunne være moralsk, kristeligt forsvarligt er en tanke, som kom ind i kirken i forbindelse med sammensmeltningen mellem kirke og stat.
I det 20. århundrede har særligt Walter Wink og John Howard Yoder gjort et kæmpe stykke teologisk arbejde og vist hvorfor krig aldrig er ok.
(sidder netop og skriver opgave om det..)

kh
stef

Til toppen 
#64606 - 16/06/2006 11:01 Re: drab .. [Re: kristina]
Kristian O. K.
Bruger

Citat:
Nej til, at Gud nogen sinde ser gennem fingre med noget som helst. Og jeg ville da heller ikke bryde det femte bud hvis der var værnepligt, og jeg var udskrevet til tjeneste af forsvaret, fordi budene er Guds bud til det enkelte menneske, og Gud netop har givet myndighederne, og ikke den enkelte, "sværd i hånd"

Ok, så fik jeg fat i lidt mere: (tror jeg)

Din pointe er, (som jeg vist ikke fik fat i i starten) at når du er i krig (udsendt af folketinget – den lovlige myndighed) og slår et menneske ihjel, så er det ikke dig der slår ihjel, men den lovlige myndighed (via dig) – og præcis derfor bryder du ikke personligt ikke det femte bud. Er det ikke rigtig forstået?

Så langt er jeg med.

Men hvor står den lovlige myndighed så?

Selvom det jo er et lidt anonymt begreb, så er der jo i vores eksempel mennesker bag. Nemlig de folketings medlemmer der har besluttet, at sende dig i krig. Det er i overført betydning, dem der slår ihjel og ikke dig.
Du må bryde budene og slå ihjel fordi du handler for den lovlige myndighed. Og folketingsmedlemmerne må bryde budene og slå ihjel (via dig) fordi er er en lovlig myndighed. Er det rigtigt forstået?

Hvis det er det, så kan budene altså omgås, og selvom gud ikke ser igennem fingre med det, så får det ikke nogen konsekvenser for nogen. (Hvis gud altså er enig i at den lovlige myndighed er en lovlig myndighed – hvilke kriterier bedømmes det egentlig efter?)

Jeg synes det er interessant, for jeg har bare aldrig hørt (ikke fordi jeg har hørt så meget) den udlægning.

Jeg synes, som stef også er inde på, at det virker problematisk hvis budene ikke gælder for myndigheder.

Angående de tre eksempler:

Betyder det, at jeg f.eks. skal (ordet skal ses i forhold til gud) vende den anden kind til, hvis nogen begår noget kriminelt mod mig. Jeg skal altså ikke benytte mig af min ret (givet af myndighederne) til at anmelde det. Fordi hvis jeg gjorde ville det blive - om ikke øje for øje - så fængsel for vold, og ikke noget med at vende den anden kind til.

Vi skrev:

Citat:
Citat:

Nej! Så sandelig nej!

Det er jeg med på.
I mit eksempel vil det sige, at jeg ikke behøver at anmelde nogen der begår vold mod mig, blot fordi myndig-hederne har gjort det lovligt.
Men hvis jeg gør anmelder, så har jeg ikke vendt den anden kind til, og har derfor brudt guds bud.
Er det rigtigt forstået?

Til toppen 
#64607 - 16/06/2006 19:21 Re: drab .. [Re: seeker]
Nikolaj
Bruger

Reg.: 07/04/2003
Hej Stef

Al respekt for pacifisme, men jeg mener virkelig ikke, man kan tage kristendommen, endsige Guds vilje, til indtægt for den holdning.
Er Gud ikke den samme i dag som i går og fra evighed til evighed? I det Gamle Testamente velsigner og tilskynder Gud krig (og dødsstraf, i øvrigt) gentagne gange. Jeg ved ikke, hvordan de teologer, du nævner, er kommet frem til deres konklusioner, men jeg mener altså ikke, man kan påstå, at krig altid er imod Guds vilje.
Jeg synes, man skal passe meget på med at tage kristendommen eller Gud til indtægt for diverse politiske synspunkter, om det så er pacifisme, modstand mod dødsstraf eller socialisme, for ikke at nævne fascisme. Det kommer der ikke noget godt ud af. Tværtimod lægger man nogle unødvendige byrder på de mennesker, der mener det modsatte, ved at anklage dem for at være forkerte kristne.

Guds fred
Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#64608 - 16/06/2006 19:28 Re: drab .. [Re: Nikolaj]
Claus Due
Bruger

Hej Nikolaj,

Det er sjældent jeg må erklære mig fuldstændigt enig med jer kristne - og nu er det sket to gange på lige så mange dage. Først med Lars Peters definitioner på religion, og nu med dit indlæg, der siger præcis hvad jeg selv mener: religion og politik skal holdes adskilt, til begge parters gavn...

Til toppen 
#64609 - 16/06/2006 19:44 Re: drab .. [Re: Claus Due]
Nikolaj
Bruger

Hej Claus
Citat:
Det er fuldstændig rigtigt. I princippet er de to adskilt, men praksis er noget helt andet.

Ja, det siger man jo godt nok, og vores statsminister siger det særligt ofte, men det passer jo egentlig ikke. I princippet er Folkekirken uløseligt knyttet til staten og kongehuset. Det siger Grundloven. Det gør sådan set heller ikke mig så meget, at der er denne principielle eller ceremonielle tilknytning (lige som det jo også formelt er dronningen, der regerer Danmark og laver love på lige fod med Folketinget). Jeg ved, at du er uenig i dette, og jeg ser ingen grund til at diskutere det, for der er nok andre ting, vi skulle blive enige om, før vi kan blive enige om dét.
I praksis er Folkekirken og staten heller ikke adskilt. Det så jeg til gengæld meget gerne, at de var. Jeg mener ikke, at vi skal have en statskirke i Danmark, og det er jo reelt, hvad Folkekirken er. Den nuværende ordning er uretfærdig overfor både Folkekirken og andre trossamfund. Staten udbytter Folkekirken økonomisk (den er faktisk en god forretning for staten, trods statstilskuddet) og blander sig i dens indre anliggender – ja, ikke bare blander sig, men styrer Folkekirkens indre anliggender suverænt. Det er helt uacceptabelt.
Citat:
Kirken blander sig måske ikke som entitet, men dens medlemmer gør i allerhøjeste grad, alt for meget og alt for ofte. Det gør det hele meget mere besværligt, hvis den forskelsbehandling bibelen selv gør krav på (eneste sandhed) får lov til at bløde igennem til politiske holdninger.

Det er jo noget, der hedder demokrati, om man så bryder sig om det eller ej. Jeg synes personligt godt om, at vi har fri meningsdannelse i Danmark, og det princip synes jeg ikke, man skal røre ved.

mvh
Nikolaj

Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)

Til toppen 
#64610 - 16/06/2006 19:50 Re: drab .. [Re: Claus Due]
Nikolaj
Bruger

Hej Claus

Det glæder mig da, hvis vi er enige. Men jeg skrev sådan set, efter min egen opfattelse, ikke noget om adskillelse mellem religion og politik (dét mener jeg slet ikke kan lade sig gøre i et demokrati). Om mennesker personligt mener, at f.eks. pacifisme er det synspunkt, der passer bedst med kristendommen, som de forstår den, er sådan set mig ligemeget. Men hvis man begynder at sige, at sådan-og-sådan skal en kristen mene om det-og-det, og på den måde giver ét politisk standpunkt monopol på at være dén kristne holdning, så synes jeg, man misbruger kristendommen.

mvh
Nikolaj

Til toppen 
#64611 - 16/06/2006 20:07 Re: drab .. [Re: Kristian O. K.]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Kristian - det med den lovlige myndighed - der står i Romerbrevet:

Alle skal underordne sig under de myndigheder, som står over dem, for der findes ingen myndighed, som ikke er fra Gud, og de, som findes, er forordnet af Gud.
Den, som sætter sig op imod dem, der har en myndighed, står derfor Guds ordning imod, og de, der gør det, vil pådrage sig dom.
De styrende skal jo ikke skræmme dem, der gør det gode, men dem, der gør det onde.

Så skal vi til at definere begrebet myndighed. Osama bin Laden, er han nogens myndighed, mon? Nej, det tror jeg jo ikke lige ..

Men Gud har givet folkene hver deres land at bo i, og at han kender sine faldne, selviske mennesker og véd, at "var ej lov udi land havde hver mand mest, som mest monne gribe" (Chr. V Danske Lov, cit. efter hukommelsen) - og har derfor indsat myndigheder med særlige beføjelser, til beskyttelse af dem, "der gør det gode .."
Citat:
I mit eksempel vil det sige, at jeg ikke behøver at anmelde nogen der begår vold mod mig, blot fordi myndighederne har gjort det lovligt.
Men hvis jeg gør anmelder, så har jeg ikke vendt den anden kind til, og har derfor brudt guds bud.
Er det rigtigt forstået?

Jeg kan ikke se, at du har brudt Guds bud ved at anmelde det, hvis du er blevet overfaldet. Myndighederne er indsat for at opretholde orden og undgå selvtægt og anarki.

Det er klart, at Gud vil fred og kærlighed, og altså ikke krig, men han kender os og vil os det allerbedste og forholder sig til os sådan som vi er, og ikke som vi burde være.
Sådan tror jeg.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#64612 - 16/06/2006 20:47 Re: drab .. [Re: Nikolaj]
Claus Due
Bruger

Hej Nikolaj,

Det var også det jeg mente - at religionen begynder at diktere politiken, og det er skidt for både religion og politik. Det kan fx være ved at se et bestemt politisk standpunkt som det eneste rigtige for en bestemt type religion - som du skrev, bare med lidt andre ord. Jeg mener det også som "misbrug af kristendommen", når man begynder at definere, at en kristen skal mene dit og dat politisk for at være "rigtig kristen".

Til toppen 
#64613 - 17/06/2006 17:35 Re: drab .. [Re: ærten]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hejsa Ærten -
ja, jeg kan godt se, at debatten her nok ikke helt handler om det, du gerne ville, at vi skulle debattere:
Vores griskhed mht. forvaltning af goder: penge, frihed, evner osv. - at vi selv vil bestemme.

Når der ikke rigtig er kommet respons, så er det nok fordi vi ikke rigtig ved, hvad vi skal sige, tror jeg.

Vi kan bøje vores syndige hoveder og erkende, at vi er, som vi slet ikke burde være, og vi véd det godt, og vi skal nok prøve at forbedre os.
Lidt.
Hvis vi synes vi har råd. Og tid.

Eller vi kan sige: Nåå - så slemme er vi vel heller ikke ...

Men ellers? Synes du vi skal sælge sommerhuset og sende pengene til Folkekirkens Nødhjælp?

Du skriver:
Citat:
Alle ønsker at mele deres egen kage ..

Mener du virkelig det? Alle?

Det er faktisk ikke, hvad jeg oplever. Ikke på det personlige plan. Jeg kender mange hjælpsomme mennesker, kristne og ikke-kristne, der slider på grænsen til det altopofrende for hinanden, nær og fjern, og som er i frivilligt ulønnet arbejde for forskellige gode formål, som de nu engagerer sig i.

Så skriver du også:
Citat:
Men det er og bliver ligegyldigt, fordi det nu engang er Gud, der har magten og bestemmer, og han kan give og tage, hvornår han vil, og hvad han vil!

Nu er der jo nogle, der ikke mener at Gud findes, og at han derfor er ude af stand til at bestemme -

- men vi som tror på Gud, mener du ikke, at vi med tak og god samvittighed kan modtage de gode gaver, han ubegribeligt lader regne ned over os?
Eller hvad skal vi gøre?

Jeg tænker på den rige unge mand, der spurgte Jesus, hvad han skulle gøre, og som fik følgende svar:
"Vil du være fuldkommen, så gå hen og sælg, hvad du ejer, og giv det til de fattige ... "

Hvad synes du? Skal vi forsøge at blive fuldkomne?

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#64614 - 18/06/2006 00:21 Re: drab .. [Re: kristina]
ærten
Bruger

Hej Kristina!

Citat:

Mener du virkelig det? Alle? Det er faktisk ikke, hvad jeg oplever. Ikke på det personlige plan. Jeg kender mange hjælpsomme mennesker, kristne og ikke-kristne, der slider på grænsen til det altopofrende for hinanden, nær og fjern, og som er i frivilligt ulønnet arbejde for forskellige gode formål, som de nu engagerer sig i.

Nej, jeg synes bestemt ikke, at det er alle - men overdrivelse fremmer jo forståelsen!

Jeg har heldigvis, som du, mødt mange meget opofrende mennesker!

Jeg synes heller ikke, at vi skal sælge sommerhset eller sejlbåden eller, hvad det nu er, vi har af særligt luxuriøst jordisk gods- og forsøge at leve så asketisk som muligt.

Men jeg synes, at vi skal passe på ikke at leve så tåbeligt, som bonden i teksten fra lukasevangeliet kapitel 12 vers 13–21 (side 938).

Han anså ikke det, han ejede som Guds gaver til ham, men udelukkende som sit eget.

Så er det at jeg synes at vi må spørge os selv om – hvor meget sikkerhed vi lægger i det, vi ejer?
I teksten kalder Gud manden en tåbe , og det ord betyder i egentligste forstand én, som lever, handler og tænker, som om Gud ikke var.

Citat:
Hvad synes du? Skal vi forsøge at blive fuldkomne?

Jeg er sikker på, at det bliver vi ikke, lige meget hvor meget vi forsøger, men vi kan jo forsøge at gøre godt med de utrolige gaver, som Gud lader regne ned over os!

Én har udtrykt det nogenlunde sådan:
Gud er ikke imod rigdom og velfærd, men han véd, at det ikke er vejen til et lykkeligt liv med glæde og tryghed, og han ønsker at lære os det.
Hvis vi ejer meget, og det går os godt, så er det, fordi Gud har givet os meget at dele ud af. Materiel rigdom kan være Guds måde at give nogle mennesker særlige muligheder for at hjælpe der, hvor nøden er.

Kærlig hilsen
Ærten
www.senesamtaler.dk

Til toppen 
#64615 - 19/06/2006 10:21 Re: drab .. [Re: ærten]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Ært - vi er skam enige, det vidste jeg også godt!

Og i går var prædiketeksten netop om Mammon, om manden der havde haft en ualmindelig stor høst og spekulerede på, hvad han skulle stille op med den, og jo "Nu ved jeg, hvad jeg vil gøre, jeg vil rive min lade ned og bygge én der er dobbelt så stor, og spise og drikke og være glad ... " - men ak, han havde glemt at han skulle dø, og ikke tænkt på hvem der skulle have alt det, som han havde samlet - hverken Gud eller næsten lå ham på sinde -

- han havde kastet anker og fæstet lid til sin velstanden i denne verden - men var fattig hos Gud.

Der er ikke spor i vejen med rigdomme og velstand, men, som du også er inde på, vi skal huske på, hvor de kommer fra, takke for dem, og forvalte dem på en sådan måde, at de også bliver til gavn og glæde for næsten.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#64616 - 19/06/2006 18:48 Re: drab .. [Re: kristina]
Kristian O. K.
Bruger

Citat:
Citat:

I mit eksempel vil det sige, at jeg ikke behøver at anmelde nogen der begår vold mod mig, blot fordi myndig-hederne har gjort det lovligt.
Er det rigtigt forstået?

Jeg kan ikke se, at du har brudt Guds bud ved at anmelde det, hvis du er blevet overfaldet. Myndighederne er indsat for at opretholde orden og undgå selvtægt og anarki.

Så det betyder, at jeg heller ikke bryder nogen bud ved f.eks. at lave (eller få lavet, hvis jeg er kvinde) abort?
Netop fordi myndighederne er indsat for at opretholde orden og undgå selvtægt og anarki.

Kristian

Til toppen 
#64617 - 19/06/2006 20:38 Re: drab .. [Re: Kristian O. K.]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Kristian, nej, jeg mener at provokeret abort er det samme som drab på et ufødt barn. Det er ikke forbudt at lade være med at begå sådanne drab.

At vores lovgivning desværre tillader fri abort er ikke en lov, der, som fx. straffeloven, er givet for at opretholde orden og undgå selvtægt og anarki, men fordi et flertal i folketinget har besluttet det som en mulighed - et tilbud (ikke et påbud).

Du har stillet en masse spørgsmål, Kristian - hvad mener du selv?

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#64618 - 21/06/2006 01:01 Re: Uetiske Danmark! [Re: ærten]
Bjarne1
Bruger

Reg.: 03/09/2002
Hejsa.

Jeg synes at det var interessant at se en anden bruger som så på nogle ting omkring import af højtuddannede. Jeg synes at det er en rigtig god debat at komme i gang med. Desværre tror jeg at det er en tendens vi vil se i endnu højere grad i fremtiden pga flere ældre og færre som skal forsørge dem. Tænk på følgende

Ca 55 % af mit sogn er singler.
Flere og flere vælge et single liv.
Der bliver født færre og færre børn. (som skal forsørge os i fremtiden.).

Personligt tror jeg at den tendens med 55-60 % af den danske befolkning i fremtiden bliver singler. Det er også blandt kristne. Jeg er selv single og jeg tror ikke at jeg finder nogen, men hvem skal forsørge mig når jeg bliver gammel pga af en tendens at der er så mange singler. Det er en tendens af et meget individualistisk samfund som har gode og dårlige sider. De gode sider er meget kortsigtet, men det er at singler er mere fleksible i en globaliseret verden. Hvis en arbejdsgiver siger at du skal i morgen til Canada for at installere noget derovre kan vi tage afsted. Det kan en familie ikke planlægge.

For at vi skal kunne klare fremtidens udfordringer med den stigende ældrebyrde er vi nød til at importerer arbejdskraft. Det er tvingende nødvendigt uanset om vi kan li det eller ej. De betaler trods alt skat og lignende. Vi skal bruge læger, Sygeplejersker, Ingeniører osv i fremtidens samfund. Hvis vi ikke kan tiltrække dem her til landet flytter meget af vores industri udenlands og det bliver endnu værre.

Prøv at se vores plejehjem, sygehuse. Er det de forhold der gør sig gældende der. Så kan de ligeså godt give mig en giftpille så jeg hurtigt kan dø på et plejehjem. Nogle af de forhold vil jeg ikke være med til. Er det fremtidens ældrepleje vi ser der.

Venlig hilsen

Bjarne

Til toppen 
#64619 - 21/06/2006 21:43 Re: Uetiske Danmark! [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Jeg sidder og tænker over om jeg overhoved har en mikro chance for at opnå Guds tilgivelse. Og om andre mennesker i himlen vil anse det for fair, om jeg kommer dertil.

Jeg er kristen, men jeg har fået en abort, og jeg er gruppeføre i hjemmeværnet. Så jeg er villig til at dræbe, synd eller ej, hvis det kommer dertil.

Hvad med politimanden der trækker sit våben for at beskytte en uskyldig. Er han morder eller helt?

Og moren som ikke ville kunne forsørge sit barn, og derfor får en abort. Er hun omsorgsfuld eller egoistisk??

Der findes ikke altid andre udveje som ville være bedre, og hvad gør man så???

Til toppen 
#64620 - 25/06/2006 11:44 Re: drab .. [Re: kristina]
Kristian O. K.
Bruger

Jamen, i bund og grund mener jeg ikke så meget, da jeg ikke selv er kristen.

Min interesser stammer en samtale, jeg havde for nylig, med en ny uddannet præst. På et spørgsmål om hvorvidt biblen skulle tages bogstavelig svarede hun nej. Der var nogle centrale emner f.eks. næstekærlighed som gik igen igennem biblen. Og det var disse temaer som egentlig udgjorde kristendommen – resten af hvad der stod skulle man ikke tage alt for alvorligt.

Det er jo én måde at gribe kristendommen an på, men jeg tænkte, at det også kunne være fint at høre fra ”den anden side” – altså fra én som læser biblen mere bogstaveligt, for at høre hvordan han/hun implementerede den i sit liv.

Den mest spændende part, synes jeg, er hvordan man får inkorporeret de forskellige regler i biblen ind i sit liv. Og det synes jeg det er fordi, det for mig ser ud til at være svært at få det hele til at passe. (Det er jo ikke nogen problem at overholde reglerne, men jeg tænkte jo at det er de færreste som gør det – f.eks. er det svært at vende den anden kind til i virkelighedens verden. Vurderer jeg.)
Vi har været inde på en lille flig af området i vores samtale.

Vi kom ind på den ”lovlige myndighed” som havde ret til at bryde budene, og f.eks. sende dig i krig og slå ihjel, på deres ordre.

Der hvor jeg stadig ikke helt er med i din tolkning (jeg er ikke så stærk ud i religion, så jeg ved ikke om det er en generel tolkning, men for ikke at såre nogen, så kalder jeg det for din tolkning ),
er ved f.eks. anmeldelse af ulovligheder og abort.

Begge ting har vi ret til i forhold til vores myndigheder. Og sådan som jeg har forstået din udlæg-ning så vil det ikke give os problemer i forhold til gud hvis vi benytter os at et eller begge disse tilbud, da tilbudene er givet af den lovlige myndighed.

Du skriver:

Citat:

Citat:
At vores lovgivning desværre tillader fri abort er ikke en lov, der, som fx. straffeloven, er givet for at opret-holde orden og undgå selvtægt og anarki, men fordi et flertal i folketinget har besluttet det som en mulighed - et tilbud (ikke et påbud).

Det første kan man godt, da den lovlige myndighed har gjort det lovligt (men ikke til en pligt)

Det andet må man ikke, da den lovlig myndighed har gjort det lovligt (men ikke til en pligt)

???

Det er her jeg bliver forvirret. Begge love er blevet indført fordi vores lovlige myndighed mener, at det er i samfundets interesse, at vi har de to valg. Begge ting falder i samme kategori (Ting som er imod guds bud, men som vores lovlige myndighed har gjort lovlige)
Men som jeg tolker det du har skrevet, (ret mig endelig hvis jeg tager fejl) så mener du ikke de ting er ens?

Mvh
Kristian

Til toppen 
#64621 - 25/06/2006 16:46 Re: drab .. [Re: Kristian O. K.]
anniesr
Bruger

Reg.: 30/03/2005
Sted: Amager
Hej Kristian - jeg er sikker på at Kristina hellere end gerne vil svare dig, men hun er i Frankrig for tiden, så du må nok væbne dig med lidt tålmodighed...

Mvh

There is a crack in everything, that's how the light gets in.
(Leonard Cohen)

Til toppen 
#64622 - 02/07/2006 16:12 Re: drab .. [Re: Kristian O. K.]
Nikolaj
Bruger

Hej Kristian

Hvorfor er det lige, du mener, at det må være imod Guds bud at anmelde et overfald? Lov og orden er da ikke imod Guds bud. »Ikke for ingenting bærer myndighederne sværd; de er Guds tjenere og skal lade vreden ramme dem, der gør det onde« (Rom. 13,4).

mvh
Nikolaj

Til toppen 
#64623 - 04/07/2006 09:32 Re: drab .. [Re: Nikolaj]
Kristian O. K.
Bruger

Kort fortalt fordi man jo så ikke vender den anden kind til

Jeg er i øjeblikket ved at høre hvordan Kristina fortolker biblen på det punkt, men jeg vil også meget gerne høre din fortolkning.

Mvh
Kristian

Til toppen 
#64624 - 04/07/2006 09:52 Re: drab .. [Re: Kristian O. K.]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Kristian - jeg er først lige blevet opmærksom på dit indlæg her og har kun skimmet - jeg vender tilbage med et svar.

Måske er der nogle som føler sig overset - og nok også er det! - for jeg har været ude af nettet nogle uger og kan ikke overkomme at læse alt hvad der er sket i mellemtiden.

Så hvis nogen venter svar fra mig, så træk mig venligst i ærmet - fx. på pm eller mail.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#64625 - 04/07/2006 22:31 Re: drab .. [Re: Kristian O. K.]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Kristian - så fik jeg omsider læst dit indlæg, og jeg kan godt forstå at du har brug for en forklaring her, men det er et kæmpestort emne, som jeg kun lige kan komme med et par strøtanker om.

Her er et citat fra Apostlenes Gerninger, nemlig kap. 5 vers 25-29:

Men så kom der en og meldte: »De mænd, som I satte i fængsel, står på tempelpladsen og underviser folket.«
Så gik anføreren sammen med vagtmandskabet hen og hentede dem, dog uden at bruge magt, for de frygtede, at folket skulle møde dem med stenkast.
Da de havde hentet dem, fremstillede de dem i Rådet, og ypperstepræsten tog dem i forhør og sagde:
»Vi har udtrykkeligt forbudt jer at undervise i dette navn, og alligevel har I fyldt Jerusalem med jeres lære og vil bringe denne mands blod over os.« Peter og apostlene svarede: »Man bør adlyde Gud mere end mennesker.

Her har vi altså en situation, hvor myndighedernes forbud kom i konflikt med Guds ord, og når det forholder sig sådan, bør man altså adlyde Gud mere end mennesker.

Du sidestiller fri abort, som altså er lovlig i h.t. vores sekulære lovgivning,
med værnepligt (med risiko for at komme til at slå ihjel), som også er lovlig, og, som navnet antyder, en pligt, som man dog kan undrage sig, hvis man af samvittighedsgrunde ikke vil bære våben. (I så fald skal man i stedet udføre andet arbejde, og her må enhver gøre op med sig selv og sin egen samvittighed.)

Der er en stor og principiel forskel mellem fri abort (drab på ufødte) og krigshandlinger:

Ethvert land har brug for et forsvar for at kunne overleve, og da vi skal adlyde vores myndigheder, er der ingen mangel på overensstemmelse mellem den sekulære lovgivning og Guds ord. Men vi må ikke, som privatpersoner, tage os selv til rette.

Mht. abortlovgivningen forholder det sig anderledes, for her mangler der overensstemmelse. Der er ikke nogen pligt til provokerede aborter, og et folk vil gå til grunde, hvis der stadig forekommer færre fødsler end dødsfald.

Jeg fandt lige noget på google om det femte bud det femte bud - det er fra den katolske katekismus - -

Du skrev:
Citat:
Min interesser stammer en samtale, jeg havde for nylig, med en ny uddannet præst. På et spørgsmål om hvorvidt biblen skulle tages bogstavelig svarede hun nej. Der var nogle centrale emner f.eks. næstekærlighed som gik igen igennem biblen. Og det var disse temaer som egentlig udgjorde kristendommen – resten af hvad der stod skulle man ikke tage alt for alvorligt.

SUK!
Man skal høre meget, før ørerne falder af.

Det er fortvivlende, at en præst som åbenbart for nylig har aflagt præsteløftet, kan "glemme" selve evangeliet om Jesu Kristi korsdød stedfortrædende for os og til frelse for os, kristendommens helt centrale budskab, som står i Joh. 3,16 (også kaldet "Den lille Bibel):

For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv.
For Gud sendte ikke sin søn til verden for at dømme verden, men for at verden skal frelses ved ham.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#64626 - 08/07/2006 17:57 Re: drab .. [Re: kristina]
Kristian O. K.
Bruger

Nu var det i mit sidste indlæg abort og anmeldelse af krænkelser jeg holdt op mod hinanden:

Citat:
(...) anmeldelse af ulovligheder og abort.

Begge ting har vi ret til i forhold til vores myndigheder. Og sådan som jeg har forstået din udlægning så vil det ikke give os problemer i forhold til gud hvis vi benytter os at et eller begge disse tilbud, da tilbudene er givet af den lovlige myndighed.

Du skriver:
Citat:

Citat:

At vores lovgivning desværre tillader fri abort er ikke en lov, der, som fx. straffeloven, er givet for at opretholde orden og undgå selvtægt og anarki, men fordi et flertal i folketinget har besluttet det som en mulighed - et tilbud (ikke et påbud).

Det første kan man godt, da den lovlige myndighed har gjort det lovligt (men ikke til en pligt)

Det andet må man ikke, da den lovlig myndighed har gjort det lovligt (men ikke til en pligt)

------------------------------------------------------------

Citat:

Her er et citat fra Apostlenes Gerninger, nemlig kap. 5 vers 25-29:

Men så kom der en og meldte: »De mænd, som I satte i fængsel, står på tempelpladsen og underviser folket.«
Så gik anføreren sammen med vagtmandskabet hen og hentede dem, dog uden at bruge magt, for de frygte-de, at folket skulle møde dem med stenkast.
Da de havde hentet dem, fremstillede de dem i Rådet, og ypperstepræsten tog dem i forhør og sagde:
»Vi har udtrykkeligt forbudt jer at undervise i dette navn, og alligevel har I fyldt Jerusalem med jeres lære og vil bringe denne mands blod over os.« Peter og apostlene svarede: »Man bør adlyde Gud mere end mennesker.

Her har vi altså en situation, hvor myndighedernes forbud kom i konflikt med Guds ord, og når det forholder sig sådan, bør man altså adlyde Gud mere end mennesker.

Jeg tror det er to forskellige situationer. Nemlig om der er et forbud eller et tilbud

Mine to eksempler handler ikke om, at den lovlige myndighed har lavet et forbud som går imod biblen. De har givet et tilbud – et valg – som hvis det vælges går i mod biblen. Og så kan man jo bare lade være med at benytte sig at det tilbud. Min pointe er bare, at jeg har på fornemmelsen, at kristne kun fra vælger den ene (abort) fra. Selvom begge er imod biblen.

En tredje mulighed vi var inde på var hvis den lovlige myndighed havde givet et påbud (pligt) som var imod biblen. Her var det, (så vidt jeg har forstået) at din tolkning var, at et sådan påbud skulle man adlyde. Det var det eksempel med at blive sendt i krig og slå ihjel. Her var tolkningen at:
Citat:
(…) når du er i krig (udsendt af folketinget – den lovlige myndighed) og slår et menneske ihjel, så er det ikke dig der slår ihjel, men den lovlige myndighed (via dig) – og præcis derfor bryder du ikke personligt ikke det femte bud.

Om det er et særligt tilfælde eller om man altid skal følge et påbud fra den lovlige myndighed har jeg ikke helt fået fat i?

Mvh
Kristian

Til toppen 
#64627 - 08/07/2006 19:05 Re: drab .. [Re: Kristian O. K.]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Kristian -

Citat:
Om det er et særligt tilfælde eller om man altid skal følge et påbud fra den lovlige myndighed har jeg ikke helt fået fat i?

Ved du hvad, det har jeg heller ikke!
Det må nok være overladt til hver enkelts samvittighed, tror jeg.

For hvad er overhovedet lovlig myndighed? Min chef? Hvis han nu forlanger af mig, at jeg skal snyde med momsregnskabet?

Eller besættelsesmagten? Hvad med frihedskæmperne under krigen?
(Israel var jo faktisk besat af romerne på Jesu tid, såeh - - og disciple fik af Jesus besked om at give kejseren (den romerske) hvad hans var ..

Eller kommandocentralen i en diktaturstat, er en sådan myndlighed lovlig?
Det synes jeg jo ikke ..

Det med at gå i krig - - jeg vil mene, at hvis det under alle omstændigheder var mod Guds lov at forsvare det land, han har givet os at bo i, (evt. med våben), så ville det have fremgået af de bibelske tekster.

Der er ikke svar på alt i Bibelen - så vi kan ikke bruge den til facitliste i alle livets spørgsmål, men må bede om Guds vejledning, når vi er i tvivl ..

Personlig er jeg ikke ubetinget pacifist, men respekterer naturligvis dem, som ikke vil bære våben og vælger at være militærnægtere. Det er der også kristne, der gør, lige som der også er kristne, som vælger at benytte sig af muligheden for abort, selv om der ikke er lægelig indikation for det.

Sommetider kan man ikke vælge det gode, men må vælge det mindste af to onder, og her er det op til den enkelte - under bøn til Gud, at finde ud af, hvad det så er ...

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#64628 - 11/07/2006 04:13 Re: Uetiske Danmark! [Re: Claus Due]
holbo
Bruger

Reg.: 01/10/2001
Sted: Rask Mølle
Hvis abort ikke er mord, må det vel være fordi fosteret ikke kan betragtes som et barn?

Hvis jeg har ret i, at det er dét, du mener, hvorfor skal grænsen så sættes ved lige præcis 12 uger?
Hvad er det, der gør, at fosteret lige ved 12 uger er blevet til et barn, som man ikke må slå ihjel?

mvh.

Per

Til toppen 
#64629 - 11/07/2006 04:25 Re: Uetiske Danmark! [Re: ]
holbo
Bruger

Reg.: 01/10/2001
Sted: Rask Mølle
En ting, der står helt urokkeligt klart for mig, at hvis du spørger om tilgivelse, så vil du få den uanset hvad det handler om. (Og her tager jeg slet ikke hensyn til den debat, der kører her, fordi det for Gud ikke har nogen betydning, hvilken slags synd, man beder om tilgivelse for)

Tilbage til selve debatten omkring abort vil jeg sige, at provokeret abort efter min opfattelse er forkert i Guds øjne, medmindre der er tale om at man kan forhindre moderens død.

Drab i sig selv er jo ikke forkert. Bibelen er fuld af eksempler på det.
Drab er ikke forkert i forbindelse med krig eller når det sker for at forhindre andres død (hvilket kan være to sider af samme sag)

Men drab fordi man ikke mener, man kan opfostre barnet synes jeg er lidt underligt. Hvorfor så ikke føde barnet og bortadoptere det? Der er masser af mennesker, der står i kø for at overtage barnets opdragelse.

Ikke fordi det er let - det er det ikke - men man har jo trods at selv bragt sig i den situation og så må man tage ansvaret for det.

Jeg véd, det lyder hårdt og det er det måske også, men vi er, som ordstyreren også gør opmærksom på, nødt til at kalde tingene ved deres rette navn.

Når det så er sagt, mener jeg, at den anden side af sagen, nemlig omsorgen for den, der har valgt en abort, til tider glemmes. Også her må vi yde en noget bedre indsats. Det er som regel en beslutning, der bringer mange kvaler og vi bør som kristne mennesker have øje for den sorg og måske skyldfølelse, som skal bearbejdes. Vi er her trods alt ikke for at fordømme andre, men for at hjælpe hinanden videre i livet.

mvh.

Per

Til toppen 
#64630 - 11/07/2006 09:55 Re: Uetiske Danmark! [Re: holbo]
Claus Due
Bruger

Hej Per,

Citat:
Hvis abort ikke er mord, må det vel være fordi fosteret ikke kan betragtes som et barn?

Ja. Et foster er stadig et foster, så længe det ikke kan overleve adskilt fra moderen. Efter dette bliver det et barn.

Citat:
Hvis jeg har ret i, at det er dét, du mener, hvorfor skal grænsen så sættes ved lige præcis 12 uger?
Hvad er det, der gør, at fosteret lige ved 12 uger er blevet til et barn, som man ikke må slå ihjel?

Jeg mener ikke, man skal eller må slå børn ihjel.

Jeg mener heller ikke, at fostre er børn. Børn er blevet født; fostre er ufødte. Det er et spørgsmål om definitions-præcision.

Jeg mener heller ikke, at et foster på magisk eller anden vis bliver til et barn i 12. uge.

Der kan være mange grunde, men personligt læner jeg mig op af, at 12 uger er ca. der, hvor fostre begynder at danne nervebanerne der transmitterer smertesignaler. Hvad der er den præcise begrundelse i selve abortlovgivningen ved jeg ikke; men jeg erklærer mig alligevel enig i den valgte grænse.

Min hovedbegrundelse for at være aborttilhænger er kvindens ret til sit eget liv og sin egen krop; jeg mener ikke der er noget fornuftigt alternativ til fri abort. Min hovedbegrundelse for at være enig med grænsen på 12 uger er fysiologisk, ikke semantisk.

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær