2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#64545 - 13/06/2006 16:31
Menneskeretigheder og kristendom
|
Bruger
Reg.: 31/03/2006
Sted: Århus V
|
Efter at have læst dette debatindlæg, og efter at have været til debatmøde mellem Svend Andersen og Søren Krarup, om Menneskerettighedernes plads og udvikling i verdenssamfundet, vil jeg nu stille følgende spørgsmål; hvad er forholdet mellem menneskerettighederne og kristendommen?
|
|
Til toppen
|
|
|
#64546 - 13/06/2006 17:00
Re: Menneskeretigheder og kristendom
[Re: museeye]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej Museeye - nu hvor du har været til debatmøde, så synes jeg du skal lægge ud med din egen mening om sagen: Hvad mener du selv om menneskerettighederne? - hvis du da mener, at mennesker har rettigheder?
Det er ikke meningen med vores debatforum, at vi skal sidde og debattere med eksterne links, men med hinanden!
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#64547 - 13/06/2006 18:06
[Re: kristina]
|
Bruger
Reg.: 31/03/2006
Sted: Århus V
|
Jeg beklager at mit indlæg ikke levede op til JN's forestillinger om en debat - det vil jeg så prøve at ændre nu.
Når man i nutidens demokratiske verdenssamfund taler om menneskets rettigheder til at være menneske, så mener jeg at man kommer til at danse om menneskerettighederne, ligesom israelitterne dansede om guldkalven.
I det verdslige samfunds profane dagligdagsbillede foregår der en skræmmende antropoteisme, som jeg mener bunder i den moderne humanismes ophøjelse af menneskerettighederne, som kan sammenlignes med religiøse fanatikere, der desperat klamrer sig til menneskeforagtende proklamationer i forsøget på netop at hævde menneskets frihed og selvværende.
Humanismen mener, at mennesket har en naturret/ medfødt ret til at måtte ytre sig. At have udsigt til en sådan frihed, er som sød honning i munden på mennesker AD 2006, som nok kan finde enhver lejlighed passende til netop at kommentere det ene, såvel som det andet. Netop ytringsfriheden er mærkværdig. Alle påstås at have den, og alle påstås at måtte gøre brug af den. Når så nogle endelig anvender den påståede medfødte rettighed og frihed til at ytre sig om emner, så tager folk anstød, og pludselig foretager det frihedskrævende profane menneske indskrænkende handlinger mod den påståede medfødte frihed.
Og hvor er det vestlige samfund på vej hen, når det sætter menneskerettighederne på en piedestal langt højere oppe end kristendommen? Er menneskerettighederne en ny dominerende religion, som ingen må modsige eller stille spørgsmålstegn ved? Skal vi i verden have nye korstog i menneskerettighedernes navn, så alle verdens lande kan lære at ytre sig om netop det, som vi umiddelbart gider og har lyst til at høre på?
|
|
Til toppen
|
|
|
#64548 - 14/06/2006 07:25
[Re: kristina]
|
Bruger
Reg.: 28/03/2006
|
Jeg vil også gerne spørge hvad er dine syn på menneske rettigheder ?.Jeg vil på ingen måde sige at der ikke er blevet tænkt kreativt med tal med alt der har med WW2 at gøre. Men der er stadig levende mennesker tilbage til at fortælle deres historie og der er lejrene har du været der nede ? det tager få timer så er du der ! og der står skam i luften over dem i en omkreds af mange hunderede af kilometer.Og man kan mærke det fysisk! alle kan mærke det! også ateister Og nu er det rettet specielt mod Jøder og det var også frygteligt(dette underbygger bare bibelens skrift) men hør lige her det var dig og mig også.Os dig og mig der giver udtryk for en anderledes mening eller bare et ønske om at lære noget andet fra sig.Der røg på toget ! Vi har sådan et billede af dansk idyl og hygge.Husk lige på det her måske i ik' fik det og vide i historie timerne.Men før ww2 og tilbage til vi tabte svenske krigen(de gik over isen vi havde kun verdens største flåde ! Hmmm) Fra den tid af var der stor stor nød i Danmark.Der var folke drab i skåne af danskere som hvis vi så det på CNN ville ligne hvad vi så på Balkan eller ser/Irak mange mange her fra Sjæland er set på stamtræet svenske bastarder sikkert også mig selv. Hvorfra tror i det Jysk Sjælandske had/kærligheds kommer fra? hyggetimen historien lære os at vi var et stort klogt og hensynsløst folk Vikingerne.Ik mer historie vi levede i stor nød efter Svenskernes lille trix europa var fatigt og vi var ekstra fattige.Lille danmark faldt i tyske hænder og krigen gik,da der var opbringning af danske Jøder skete der noget mange mange dankse Jøder fik nys om det og blev hjulpet til Sverie mange røg på toget. Min troende mening er.BOOM krigen sluttede og alt gik sin gang og her er vi nu Verdens rigeste land.Vi er velsignede og taget til nåde ikke som sjæl til Gud (frit valg) men som folk er vi velsignede.Det er danmark der bremser EU toget ik'mer politik vi er vanskelige for satan ting er gået galt for satan ved vores handlinger som folk.Jeg ved at der er stærk kamp om danmark og intet vil blive glemt. Der bliver ikke fred før under Guds domstol vi ser hvad der er menneskerettigheder til den tid. Lidt links http://www.air-photo.com/english/bomb1.htmlhttp://www.air-photo.com/english/summary.htmlhttp://www.remember.org/camps/birkenau/bir-ramp-03.htmlhttp://www.remember.org/camps/birkenau/bir-list.htmlhttp://www.historyonthenet.com/WW2/japan_internment_camps.htmhttp://en.wikipedia.org/wiki/Image:Camp_x-ray_detainees.jpghttp://en.wikipedia.org/wiki/Geneva_ConventionsMvh Peter
|
|
Til toppen
|
|
|
#64549 - 14/06/2006 10:55
[Re: museeye]
|
Bruger
Reg.: 15/10/2001
Sted: Silkeborg
|
Hej museeye og andre.
Jeg vil jo mene at det bør være hævet over enhver tvivl, at menneskerettighederne er kristendommen langt overlegen, og at kristendommen til enhver tid skal underkaste sig menneskerettighederne, sålænge disse følger almindelig etik, moral og lovgivning.
Er menneskerettighederne en ny dominerende religion, som ingen må modsige eller stille spørgsmålstegn ved? Skal vi i verden have nye korstog i menneskerettighedernes navn, så alle verdens lande kan lære at ytre sig om netop det, som vi umiddelbart gider og har lyst til at høre på?
Menneskerettighederne er jo meget andet end ytringsfrihed. At stemple menneskerettighederne som en ny religion syntes jeg er både underligt og alarmerende. Som med ethvert emne, mennesket har med at gøre (inklusiv kristendommen) er det mulighed for misbrug, men menneskerettighederne er den moderne verdens vigtigste begreb, og efter min mening vigtigere end hensynet til nogen religion. Det eneste problem er, at der ikke ALTID er nogen konsekvens ved at bryde menneskerettighederne. Det bør der naturligvis være.
Grunden til at menneskerettighederne er vigtigere end kristendommen er, at menneskerettigheder giver religionsfrihed. Det gør kristendommen ikke - eller i hvert fald ikke alle kristne. Jeg kan på ingen måde se det vil gavne kristendommen, at vi indfører et anakistisk, umenneskeligt, diktatorisk styre ala Saddams model, bortset fra vi bruger en 2500 år gammel lovbog fra en uciviliseret nomadekultur, frem for at definere, at alle har en ukrænkelig ret til at være her og til at være sig selv, sålænge dette ikke går ud over andres samme ret.
For mig at se er menneskerettighederne noget nær det tætteste, mennesket har formået at lytte direkte eller indirekte til Jesu formaninger om, at gøre op med de gamle lovbefalinger og indføre respekt og selvransagelse.
Undskyld ulejligheden
|
|
Til toppen
|
|
|
#64550 - 15/06/2006 16:45
[Re: Machine_A]
|
Bruger
Reg.: 30/03/2005
Sted: Amager
|
Hvis nogen skulle få lyst til at genlæse menneskerettighederne, kan de gøre det: her (det er kort og overkommeligt) superspændende spørgsmål, jeg vil lige tænke mere over det før jeg kaster mig med ind i debatten...
There is a crack in everything, that's how the light gets in. (Leonard Cohen)
|
|
Til toppen
|
|
|
#64552 - 16/06/2006 02:13
|
Bruger
|
Hej. Well menneskeretigheder over kristendomen er det samme som at sige mennesker over Gud ? det er farlig tale.
Menneskeretigheder er stammen i livets træ.Vi kan vælge at gøre ondt eller godt.Forstå godt og ondt.Det er en menneskeret at vælge mellem godt og ondt.Ingen stopper dig i at gøre ondt men der er en Konsekvens tror jeg.Ingen stopper dig i at gøre godt men der er en Konsekvens.
Kristendom er blevet forvasket og brugt og voldtaget kirken er som sådan død folket taler lov for lovs skyld.Jeg er ikke kristen jeg er troende på Gud.Jeg tror på Jesus er Guds søn og Gud !.Jeg tror på bibelens ord bukstaveligt bibelens ord er en menneskeretighed.Jesus kirke er ikke død!
For at give jer et lille indblik i hvor forvasket alt er så hør her J er et nyt bukstav og stammer fra et stort latinsk I vi snakker 800 år gammelt slå det op (lars).
Hmm men men Jesus.Menneskers navne har det med at betyde forskelige ting.Hvad betyder Navnet Jesus ? det har ingen betydning.Måske der lagt betydninger til det men nej.
Når der kommer nogen og vil jer noget kommer de så ikke til jer i et Navn ? Hvad med Gud og Lord vi får ikke noget rigtig navn.Men det er der i de ælste skrifter af GT er Gud stavet sådan her YAHWE eller YAHVE.Tænk på Jesu ord da han siger jeg kommer i min faders navn. Dette var ment bukstaveligt for oversættelsen vil at J står for I til YAH.
Jesus var Yahsuah.Som betyder Frelseren.Lad mig spørge sådan her Hvad tror i der bragte sindende i kog i det meget lov bundende Israelske præstestyre under Rom.En mand der gør folk glade som han gjore og dit og dat.Eller det fact at han samtidig bar Guds navn af den gamle tekst som de elskede/elsker så højt hvad mon stak dem i øjet ?.
Så begynd og stav YAH hver gang i ser et J i bibelen.Og tænk over det lidt.
Nogen ser nok at mange bibel personer bære Herrens navn hvad Herrens Bukstaver så betyder det er en hemlighed som bibelen beskriver vil bliver afsløret på sidste dag.
Navne som Johova stammer fra det tidligre nævnte navn.Grunden til navne forvaskelsen jaaa Mr S. og det fact at gamle Jødiske skrift kloge frygtede Gud og søgte at beskytte skriften.
Jeg frygter også Gud og jeg er ikke meget for at skrive alt dette men jeg gør det for nogle få som mangler som skal kende de sande menneskeretigheder.
Mvh Peter
|
|
Til toppen
|
|
|
#64553 - 16/06/2006 09:20
[Re: Maxtor]
|
Bruger
|
Hej Maxtor
menneskeretigheder over kristendomen er det samme som at sige mennesker over Gud ? det er farlig tale.
Nej, det vil jeg ikke sige så konkret. Jesus opfordrer selv til respekt for andre. Men det kan være jeg skal formulere det anderledes så:
Hellere menneskerettighederne som øverste lov og kristendommen under denne, end en religion som øverste myndighed med religionens menneskesyn som menneskers rettigheder.
Menneskerettighederne er et globalt standpunkt omkring retten til at tro hvad man vil og retten til at leve. Sætter man religion højere, har du det sædvanlige: Saddam, præstestyrer, diktatur, underkastelse, korstog, religionstvang, religionskrig og hvad det ellers fører med sig. Menneskerettighederne er vores sikkerhed for at vi kan blive ved at have kristendommen.
Resten af dit indlæg er jeg ikke helt sikker på jeg forstår hvad har med menneskerettigheder og kristendom at gøre?
Undskyld ulejligheden
|
|
Til toppen
|
|
|
#64555 - 16/06/2006 13:37
|
Bruger
|
Hej.Så må i læse det igen og igen og igen :/ jeg skrev om J til I til YAH rettet mod de troende læsere der studere bibelen.Det er rimligt simpel læsning nogen måske kan få noget ud af jeg mener det er en troendes menneske ret at vide hvad deres Herre hedder.
Menneskeretigheder er de 10 bud som vores grundlov bygger på det er der nok ikke mange der er uenige i problemet er at de ikke bliver overholdt i store dele af verden og vi kan ikke finde en løsning til at få alle til at overholde denne sande lov og der er ingen løsning på det før Jesus/Yahsuah kommer tilbage.
Mvh Peter
|
|
Til toppen
|
|
|
#64556 - 16/06/2006 14:11
[Re: Maxtor]
|
Bruger
Reg.: 17/12/2004
Sted: Århus
|
Okay, men jeg kan ærlig talt stadig ikke se, hvorfor du skriver det. Hvad er relevansen i forhold til kristendom og menneskerettigheder? At det er menneskets "ret" at kende Guds navn på hebraisk (som for øvrigt ikke har vokaler...)? יהוה (okay, det ligner ikke hebraisk  ) sådan skal det snarere se ud Men et skriftsprog er stadig ikke et talesprog, og der er langt fra at kunne kopiere יהוה til at kunne udtale det. Men jeg tror alt dette her hører til i en anden debat, nemlig (http://jesusnet.dk/cafethomas/forum/showflat.php?Cat=0&Number=71860&an=0&page=0#Post71860) Mvh. Steffen
Ændret af steffenlaursen (16/06/2006 14:20)
|
|
Til toppen
|
|
|
#64557 - 16/06/2006 14:18
[Re: steffenlaursen]
|
Bruger
|
Jeg fatter heller ikke hvad han snakker om...
Undskyld ulejligheden
|
|
Til toppen
|
|
|
|