Menu
Hvem er online
1 registrerede (Kristenliv) og 8 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#64431 - 12/06/2006 11:52 Stamtavler
steffenlaursen
Bruger

Reg.: 17/12/2004
Sted: Århus
Hej café,

Her et spørgsmål til de af jer, som tror på en allegorisk betydning af de første par kapitler af 1. Mosebog:

- Hvad er betydningen af stamtavlerne fra Adam og frem?
(til dem som tror på en bogstavelig tolkning: Hvorfor er det hebraiske navne - jf. Babel)

- Hvad mener Paulus, når han taler om "endeløse stamtavler"? (Vandrer og Kefas undtaget )

Mvh. Steffen

PS: Jeg har brugt søge-funktionen, men fandt intet.

Til toppen 
#64432 - 12/06/2006 21:55 Re: Stamtavler [Re: steffenlaursen]
Jennes
Bruger

Reg.: 16/09/2005
Sted: fakse
Det er nok ikke lige her man skal debattere noget der ikke kan svares på

Til toppen 
#64433 - 13/06/2006 10:06 Re: Stamtavler [Re: Jennes]
steffenlaursen
Bruger

Hvad mener du?

Jeg går da ud fra begge spørgsmål kan besvares...

Til toppen 
#64434 - 23/06/2006 09:54 Re: Stamtavler [Re: steffenlaursen]
Anonym
Anonym

Hej Steffen,

Citat:
til dem som tror på en bogstavelig tolkning: Hvorfor er det hebraiske navne - jf. Babel

Det gør jeg, men øh... hvorfor er hvad hebraiske navne? - forstår ikke hvad du mener

Citat:
Hvad mener Paulus, når han taler om "endeløse stamtavler"?

Kan du præcisere hvor han taler om det?

Mvh

Lars

Til toppen 
#64435 - 23/06/2006 15:43 Re: Stamtavler [Re: ]
steffenlaursen
Bruger

Hej Lars,

Her fra 1. Tim 1:

Citat:
v3 Da jeg rejste til Makedonien, bad jeg dig blive i Efesos, for at du skulle påbyde visse folk, at de ikke må føre vranglære v4 eller holde sig til myter og endeløse stamtavler, hvad der snarere fremmer spekulationer, end det tjener Guds frelsesplan, hvor det drejer sig om tro. v5 Sigtet med det påbud er kærlighed af et rent hjerte, af en god samvittighed og af en oprigtig tro. v6 Nogle har forvildet sig bort fra dette og har vendt sig til tom snak; v7 de vil være lærere i loven, men forstår hverken det, de selv siger, eller hvad det er, de udtaler sig så sikkert om.

Citat:
Det gør jeg, men øh... hvorfor er hvad hebraiske navne? - forstår ikke hvad du mener

Jeg mener, Adam betyder menneske, men på hebraisk. Før Babelstårnet var der kun ét sprog... var det hebraisk? Og hvis ikke, så er "Adam" en oversættelse...

Jeg ved ikke om det betyder noget som helst, men jeg synes det er lidt interessant. Så kunne vi med god samvittighed kalde ham "Mand" i vores oversættelse...

Mvh. Steffen

Til toppen 
#64436 - 23/06/2006 16:10 Re: Stamtavler [Re: steffenlaursen]
Anonym
Anonym

Hej Steffen,

Jeg tror ikke Paulus taler om de stamtavler der findes i det Gamle Testamente. Jeg kan ikke forestille mig at Paulus vil advare mod dem. Jeg tror det er nogle andre "myter og endeløse stamtavler" han hentyder til - men kan ikke svare dig på hvilke.

M.h.t. sproget før Babylon, så ved vi - mig bekendt - ikke andet om det, end at alle talte samme sprog. Om dette oprindelige sprog har "overlevet" Babylon, vides ikke. Personligt tror jeg at det oprindelige sprog er forsvundet i forbindelse med Babylon.
Ud fra den betragtning, har du ret i at "Adam" er en oversættelse. Nok svarende til at vi kaldte ham "Mand" i stedet for Adam.
Jeg kan dog godt lide, at man ikke oversætter de gamle navne, men beholder dem som de er på grundsproget i GT.

Mvh

Lars

Til toppen 
#64437 - 25/06/2006 21:23 Re: Stamtavler [Re: steffenlaursen]
Buus
Bruger

Reg.: 13/11/2004
Hej steffenlaursen,

Mht:
Citat:
endeløse stamtavler

Paulus henviste til den almindelige skik på den tid, som nogle jøder havde, med meget omstændigt at bevise, at de var efterkommere af Abraham. Som følge deraf gjorde de krav på at være frelst automatisk, fremfor ikke-jøderne, uanset hvilken grad af trofasthed og personlig retskaffenhed, som ikke-jøderne udviste.

Mvh
John

Til toppen 
#64438 - 25/06/2006 21:38 Re: Stamtavler [Re: Buus]
steffenlaursen
Bruger

Tak,

Tænkte nok, det var noget i den retning...

Mvh. Steffen

Til toppen 
#64439 - 25/06/2006 21:46 Re: Stamtavler [Re: Buus]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Reg.: 05/06/2003
Sted: København

Hej John..

Du skriver:

Citat:
Paulus henviste til den almindelige skik på den tid, som nogle jøder havde, med meget omstændigt at bevise, at de var efterkommere af Abraham.

Hvilke jøder tænker du på?? Efter hvad jeg ved, så behøvede man ikke henvise til, at man var efterkommer fra Avraham for at kunne godtages som jøde.. Hvad med konvertitterne??

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#64440 - 26/06/2006 12:56 Re: Stamtavler [Re: Kefas Ben-Adam]
Buus
Bruger

Reg.: 13/11/2004
Hej Kefas

Jeg mener at disse diskussioner fandt sted imellem de jøder som havde taget imod Jesus som deres Frelser, og de ikke-jøder, som også havde taget imod hans budskab. Altså ikke alle jøder generelt. Jeg mener heller ikke at de henviste til stamtavlerne for at blive godtaget som jøder, mere at de mente at deres position mht. frelse, pga. deres slægtslinje, var mere sikker end ikke-jøderne som også havde taget imod Jesus som deres Frelser.

Mvh
John

Til toppen 
#64441 - 26/06/2006 13:05 Re: Stamtavler [Re: Buus]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Reg.: 05/06/2003
Sted: København

Hej John..

Citat:
Jeg mener at disse diskussioner fandt sted imellem de jøder som havde taget imod Jesus som deres Frelser, og de ikke-jøder, som også havde taget imod hans budskab. Altså ikke alle jøder generelt. Jeg mener heller ikke at de henviste til stamtavlerne for at blive godtaget som jøder, mere at de mente at deres position mht. frelse, pga. deres slægtslinje, var mere sikker end ikke-jøderne som også havde taget imod Jesus som deres Frelser.

Det kan jeg godt se idéen i.. Virker rigtigt..

Mvh

For en kort bemærkning..

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær