Menu
Hvem er online
1 registrerede (Kristenliv) og 8 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#64428 - 12/06/2006 00:27 Dåb i Faderens, Sønnen og Helligåndens navn?
JesusSoldat
Bruger

Reg.: 10/06/2006
Sted: Et sted Vest å!
Bibelen foreskriver som Jesus sagde: Matt 28,v19 Gå derfor hen og gør alle folkeslagene til mine disciple, idet I døber dem i Faderens og Sønnens og Helligåndens navn.

Jeg havde på et tidspunkt kontakt til nogen fra en lille menighed som sagde, at denne formel var forkert, og de skrev nedenstående i et brev til mig:

Denne slutning findes ikke i de ældste håndskrifter.” Jeg synes det er meget betænkeligt at bygge en læresætning tro på så kort en sentens i Bibelen, som ikke findes i de ældste håndskrifter – og altså er en senere tilføjelse – det ville jeg ikke vove at gøre.
En anden kendsgerning er af interesse i forbindelse med dåb og tilføjelser til Bibelen. Dåb under anvendelse af den treleddede dåbsformel (Faderens, Sønnens og Helligåndens navn) er nemlig et problem. Først synes det underligt, at disciplene ikke gjorde hvad Jesus havde påbudt dem, det fremgår nemlig klart af Apostlenes Gerninger, at man i den ældste kirke altid kun døbte i ”Jesu Kristi navn” (Apg.2:38, 8:16, 10:48, 19:5) eller i ”Herren Jesu navn”. Man døbte altså ikke i ”Faderen, Sønnens og Helligåndens navn”. Eusebius, biskop af Kæsaræa, som døde omkring år 340, fik af kejser Konstantin i år 325 e.Kr. betroet den opgave, at udarbejde halvtreds nye afskrifter af evangelierne til de store kirker, der nu blev bygget. Professor dr.theol. Hal Koch skriver i sin indledning til Eusebs kirkehistorie: ”....først de bibelsk – eksegetiske studier. Euseb havde samlet en stor mængde græske bibelhåndskrifter, og skolen i Cæsarea blev et midtpunkt for udfærdigelse af nye håndskrifter med en korrigeret tekst. Således leveredes der på kejserens opfordring ikke mindre end 50 pragthåndskrifter til de nye kirker i Konstantinopel.” Her er dåbsformlen sandsynligvis blevet tilføjet, hvilket man kan skønne ud fra følgende: Euseb, som også var kirkens første store historiker, har efterladt sig talrige skrifter, hvori dette skriftsted, Matt.28:19,20, citeres i alt 18 gange. De 15 gange er det citeret i skrifter der er udfærdiget før Nikæamødet i år 325, og der forekommer dåbsformlen ikke; men de 3 gange, hvor skriftstedet citeres i Eusebs skrifter efter år 325, findes de, som de står i vores Bibel. I skrifterne før år 325 skriver Euseb nogenlunde således (oversat): ”gå derfor hen og gør disciple af alle folkeslag i mit navn, idet I lærer dem at holde alt det som jeg har befalet jer. Og se, jeg er med jer alle dage indtil verdens ende.” Dåbsordene og treenighedsordene ”baptizontes autous eis to onoma tou patros kai tou huios kai tou hagiou pneumatos” (idet I døber dem i Faderens og Sønnens og Helligåndens navn) er tilsyneladende efter år 325 sat ind i stedet for ordene ”en too onomati mou” (i mit navn). Det synes altså klart, at bibelhåndskrifterne før Nikæamødet ikke havde denne dåbsformel.

Hvad siger I til denne opfattelse? - rigtig/forkert - begrund!

Med venlig hilsen
Lene

Kyrie eleison!

Til toppen 
#64429 - 12/06/2006 10:00 Re: Dåb i Faderens, Sønnen og Helligåndens navn? [Re: JesusSoldat]
Jón Poulsen
Bruger

Reg.: 21/04/2006
Sted: Gjern
Hej

Jeg har prøvet at slå lidt op i nogen bøger - men det er selvfølgelig et temmelig omfattende spørgsmål du stiller. Men så vidt jeg kan finde frem til, er der ikke stærke indikationer i selve teksten i Matthæus, der peger på, at versene skulle være senere tilføjelser (det er der en anden dåbstekst, der muligvis er - nemlig Mark 16,16).
Udover det er Matt 28, er ikke det eneste sted, der kobler navnene sammen (men det er vist en anden diskution).
ApG taler om dåb i Jesus navn - det er rigtigt - men er det ensbetydende med, at den trinitariske dåbsformel er forkert? Ikke så vidt jeg kan se! Jeg mener, er der indholdsmæssig forskel på, at døbe i Faderens, Sønnens og Helligåndens navn - og så i Jesus navn?
En anden ting er, at Matt 28,18-19 er et påbud (+ løfte), mens ApG er beretning om hvordan det skete.

At den trinitariske formel ikke skulle findes andre steder i forbindelse med dåben end i Matt 28, indtil 325 - kan jeg ikke rigtig se som tvingende grund til, at det derfor er en tilføjelse!

Jón

Til toppen 
#64430 - 12/06/2006 10:12 Re: Dåb i Faderens, Sønnen og Helligåndens navn? [Re: Jón Poulsen]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Jón - ja, enig. Og selv om forskere nu skulle nå frem til at mene, at det nok alligevel er en senere tilføjelse, skulle det vel egentlig ikke gøre nogen menings-forskel?

Jesus siger, at "jeg og Faderen er ét" og "Faderen er i mig og jeg i Faderen".
Og en dåb som alene er foretaget "i Jesu navn" anses jo da også for en gyldig kristen dåb ...

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær