2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#64333 - 10/06/2006 23:04
Kristne er syndere?
|
Bruger
Reg.: 17/12/2004
Sted: Århus
|
Hej Café (specielt den kristne del af jer),
Er kristne mennesker syndere?
Ja, det er et trick-spørgsmål, og da jeg forventer, at langt de fleste gode lutheranere vil svare ja, så lad mig med det samme fremføre mit argument:
Paulus skriver ikke et eneste brev til "Synderne i Korinth" eller lignende. Altid er brevene til de hellige, menigheden, dem som er i Kristus...
Faktisk ser jeg ikke et eneste sted i Bibelen (NT eller GT), hvor de troende (jøder i GT, kristne i NT) bliver betegnet som syndere. Syndere er altid dem, der står uden for frelsen.
Paulus tangerer dog på et tidspunkt, hvor han siger, at Kristus kom for at frelse syndere, og af dem er jeg[Paulus] den største. Der skal dog ikke megen ordgymnastik til at gøre det til noget han *var*. Og da det er ét enkelt skriftsted skulle man måske overveje, om ikke det skal tolkes i overensstemmelse med de klarere tekster...
Jeg ser masser af steder, hvor der står, at alle har syndet osv., men det er altså ikke ensbetydende med at være en synder i Guds terminologi.
Vi bruger altså ordet synder i en anden betydning end Gud, og jeg tror det er uheldigt. Har vi mon glemt genfødslen? Har vi mon glemt, at Gud vil fuldføre sin gode gerning i os?
Jeg vil stædigt fastholde, at en synder ikke kan komme ind i Guds rige. Og jeg vil også fastholde, at det ikke er nok at man "har gemt sig bag ved Jesus, så Gud tror man er okay, men det er man ikke alligevel (der snød vi ham godtnok, hva?)" Næh nej, sådan spiller klaveret ikke. Hvis Gud tror du er retfærdig og du selv tror du er en synder, så er det altså dig der tager fejl.
Når et menneske virkelig tager imod Kristus, så bliver det genfødt. Der bliver født et helt nyt menneske. Det menneske er ikke en synder, for det er født af Gud. Det er retfærdigt. Og det gamle menneske... ja det er korsfæstet. Dødt.
Det ser måske ikke ud af meget dette nye menneske. Tænk på sennepskornet, som bliver lagt i jorden. Det er Guds rige! Der bliver et menneske genfødt! Man kan sikkert slet ikke se noget i starten, men der er liv. Der er liv fordi det gror. Derfor siger Jesus også, at den gren, som ikke bærer frugt bliver fjernet. For en gren uden frugt er død... en spire som ikke vokser er død.
Er det ikke et problem, når vi gang på gang omtaler os selv som "syndere"? Er det ikke kvælende for det nye liv, at man hager sig fast ved det gamle menneskes navn? Når det genfødt, nye menneske siger: "Jeg er et syndigt gammelt menneske", ja så har Satan virkelig bedraget!
Jeg mener ikke, og har aldrig ment, at kristne ikke begår fejl. Men jeg tror på, at det kristne, genfødte menneske er en spire, et træ... og ikke en pind (glem ordspillet).
"Vi er jo alle sammen syndere" - kan I ikke høre hvor håbløst det lyder? Men heldigvis (!) har kristendommen et alternativ. Og ifølge nogle er det ikke, at befri os fra synden, men blot at få det til at se ud som om den ikke er der (altså over for Gud... vi ved jo bedre). Jeg mener, at Kristus ved Ånden vil genføde os til et nyt liv i hellighed og retfærdighed!
Stakkels dem, som absolut vil gå ind i evigheden med en forvisning om, at de har narret Gud til at tro, de var retfærdige.
Giver det mening? Skal jeg brændes? Håber at se nogle kommentarer på dette noget kontroversielle synspunkt (der hvor jeg kommer fra - ELM).
Mvh. Steffen
|
|
Til toppen
|
|
|
#64334 - 10/06/2006 23:47
Re: Kristne er syndere?
[Re: steffenlaursen]
|
Anonym
Anonym
|
Hej Steffen.
Lige et kort svar en sen nattetime ...
Vi er alle syndere og mangler herligheden fra Gud.
Som de syndige mennesker vi er, kommer vi til Gud gennem Jesus. Gennem Jesu gerninger er vi retfærdiggjorde for Gud.
Så vi er retfærdigegjorte syndere ...
|
|
Til toppen
|
|
|
#64335 - 11/06/2006 00:19
|
Bruger
|
Hej Søs, Citat: Vi er alle syndere og mangler herligheden fra Gud.
Nix. Alle *har syndet* og mistet herligheden fra Gud...
Min pointe er netop, at selvom vi synder af og til, så er vi ikke syndere såfremt vi tror på Kristus og lever i ham.
Men hvis der er nogen der kan finde et bibelsted, der klart og tydeligt siger, at kristne også er syndere, så bøjer jeg mig gerne. Det er der bare ikke 
Citat: Gennem Jesu gerninger er vi retfærdiggjorde for Gud.
Så vi er i virkeligheden slet ikke retfærdige? Det er kun noget vi er "for Gud"?
Jeg tror altså ikke på man sådan kan snyde Gud på den måde... og endnu mindre, at han "lader sig snyde".
Gud ser ikke Jesus, når han ser på dig. Han ser DIG! Hvordor tror folk, at de kan snyde ham? Hvis Gud ser Jesus, så er det fordi du ER Jesus. Men han ser dig... som det Guds barn du er, retfærdigt uden fejl. For sådan er det menneske, der er født på ny. Det der er født af kød er kød, det der er født af Ånd er Ånd.
Og lad mig så igen slå fast: Nej, kristne mennesker er ikke perfekte, og det er heller ikke pointen. Kristne mennesker er sat fri. Fri fra skyld og død, men også fra synd!
Skabt til at flyve højt, på ørnes vinger...
Mvh. Steffen
|
|
Til toppen
|
|
|
#64336 - 11/06/2006 00:31
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
|
Hej Steffen, Citat: Jeg tror altså ikke på man sådan kan snyde Gud på den måde... og endnu mindre, at han "lader sig snyde".
Gud ser ikke Jesus, når han ser på dig. Han ser DIG! Hvordor tror folk, at de kan snyde ham? Hvis Gud ser Jesus, så er det fordi du ER Jesus. Men han ser dig... som det Guds barn du er, retfærdigt uden fejl. For sådan er det menneske, der er født på ny. Det der er født af kød er kød, det der er født af Ånd er Ånd.
HELT enig. Gud ser DIG og MIG. Han ser ikke bare Jesus, som skygger for os, så Gud ikke opdager, at vi ikke er retfærdiggjorte. Vi ér retfærdiggjort, og derfor kan vi godt stå distancen. Men selvfølgelig er det Kristi fortjeneste det hele, det er klart. Men .. Gud ser os, det gør Han, det tror jeg også. Men hvis nogen har gode argumenter for noget andet, læser jeg dem gerne og bliver evt. klogere.
mvh Tau. 
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#64337 - 11/06/2006 04:43
|
Bruger
Reg.: 18/11/2002
Sted: Susaalandet
|
Kære steffenlaursen Citat: Når det genfødt, nye menneske siger: "Jeg er et syndigt gammelt menneske", ja så har Satan virkelig bedraget!
Du har rigtig nok taget hul på et spørgsmål, med nogle kontroversielle synspunkter. Jeg giver dig ret... Hvor ådslet er, der flokkes gribbene.
Det er min opfattelse, at nogle hænger mere ved Kødet end ved Ånden. De har, så vidt jeg kan se, meget svært ved at begribe det åndelige evangelium. Hvor meget de end spiser, gavner det dem ikke, men de forbliver kødelige mennesker. De ligger under for Kødet, som de gør til deres "jeg". De gør meget ud af, at insistere ideligt på, netop at være syndere. Så meget gør de ud af synderen, at man nok må tage det for at være deres vidnesbyrd.
Den som er af Ånden og fatter det åndelige evangelium; at Guds Rige er i vort indre og midt iblandt os; vil vide, at Kødet ikke arver Riget. Når han spiser, bliver han Ånd, fordi det er åndelig føde der gives. Det åndelige Menneske identificerer sig ikke med Kødet, men med Ånden. Det drives af Ånden og Guds Søn er deres "Jeg". Vidnesbyrdet er nemlig Faderens gerning, fordi Ånden vidner med den Hellige, denne, som er født én.
Ånden er ikke splittet, men det er Kødet. Ånden kan ikke lyve, men det kan Kødet.
Derfor citerede jeg Jesu ord om; ådslet og gribbene. Tager man ordene meget bogstaveligt, så skal der være et ådsel, som vil være omsværmet af gribbe. For mig var de en øjenåbner, da jeg sad i missionsforeningen og troede det bare var mig der var gal på den. Vi snakkede og snakkede, fordi det var så vigtigt at tro sådan og sådan. Det mærkede man, når man kom til at drage "de forkerte konklusioner", og ikke bare lod sig spise af med Paulus(som han blev brugt). Hvad blev det til, bare snak, og de sidder nok og siger det samme endnu.
Jeg tror du har taget fat i et meget centralt problem, som måske kan opfattes som tabu af nogle. Vi taler ikke lige ud om: At vi har en splittet religiøsitet. At det måske er blevet til for meget snak, man har gemt sig bag, og dermed opfattes som utroværdige religiøse fantaster af omverden.
Er satan lykkeds med sit bedrag, når den Kristne, kun er kristen af navn, og ser sig selv som den synder, verden også ser, altså ej af gavn? Citat: Når et menneske virkelig tager imod Kristus, så bliver det genfødt. Der bliver født et helt nyt menneske. Det menneske er ikke en synder, for det er født af Gud. Det er retfærdigt. Og det gamle menneske... ja det er korsfæstet. Dødt.
Den som har vidnesbyrd fra Faderen, har også Hans gerning.
Jeg tror, den Kristne er en Salvet. Kødet er skrøbeligt og en Mand kan falde, men han rejser sig op igen. Det kunne Jesus sikkert tale med om. Ånden er hans "Jeg" og deri ligedannes han med Faderen. Det er hvad, som gør denne Kristen.
Nej, den Kristne er ikke en synder!
Pax & Bonum
Vandrer
- Så stor en Glæde at finde i Stilheden Gud - עבד יהוה
|
|
Til toppen
|
|
|
#64338 - 11/06/2006 13:21
|
Bruger
Reg.: 11/06/2006
Sted: Skovlunde
|
Hej Steffen! Jeg har egentlig aldrig tænkt på frelsen, sådan som du udlægger den! Jeg har ikke selv fokuseret på, om kristne nu var syndere, for "sådan var det bare", at alle var syndere. For det har jeg jo altid fået at vide. Men jeg er glad for den nye indfaldsvinkel du giver, for den giver så meget mere mening, synes jeg! Alt for mange hopper direkte i fælden med at man er synder lige gyldigt hvad, og ændrer sig aldrig rigtigt, selvom de mener at være frelste. De mærker ikke nogen reel ændring i dem, de har bare fået en ny viden, i stedet for en tro. At have visdom til hvordan tingene virkelig forholder sig er ikke nok, det er ingenting hvis man ikke har en tro på det også.
Synden er død, Jesus lever!
|
|
Til toppen
|
|
|
#64339 - 11/06/2006 15:07
|
Bruger
Reg.: 11/06/2006
|
Hej Steffen Jeg kan meget vel genkende din frustration over, at vi missionske taler så meget om det gamle, syndige menneske, når det nu er det nye, retfærdiggjorte menneske som Gud vil! Jeg forstår også godt, at begrebet hellige syndere skurrer lidt i ørerne og at det derfor er fristende at konkludere, at det ikke kan eksistere i det samme menneske. Der skal ikke være nogen tvivl om at den kristne, der tror på, at Gud har frelst ham ved Jesus og hans forsoning alene, er frelst og retfærdig. Samtidig mener jeg heller at der kan være tvivl om, at Guds krav til mennesket er uforanderlige og ethvert brud mod dem er synd. For at blive mindet om hvad Guds krav er kan vi genlæse de ti bud 2 Mos 20 eller Bjergprædikenen Mat 5-7. Jeg tror at vi er enige om, at vi som kristne bryder med disse bud tit og ofte, uden at det gør os u-kristne. I denne forstand er vi altså syndere, og det er vigtig at fastholde, for at frelsen (som er fra synden) giver mening. Johannes skriver i sit første brev (1 Joh 1,5-2,6) til kristne brødre og søstre. Han taler utrolig meget om synden, da den tilsyneladende stadig er relevant og farlig for det kristne menneske. Han taler om det vigtige i at holde sig til Guds bud (hvilket vi er enige om), og synden som så alvorlig, at vi har brug for Jesus som talsmand hos Faderen, HVIS den kristne synder (1 Joh 2,1). Jeg læser dette som at det sker, og at synden er alvorlig for Gud. Som det eksempel på synden hos den kristne, som flere efterlyser kan 1 Joh 1,8 trækkes frem.: "Hvis vi siger, at vi ikke HAR synd, fører vi os selv på vildspor, og sandheden er ikke i os". Vi er helt enige om at kristne begår fejl. I Bibelen kaldes disse fejl synd. Synden er farlig for både den ikke-kristne og for den kristne, da synden fører bort fra Gud. Forskellen er at den kristne aldrig kan fordømmes for sin synd fordi "Jeres synder er tilgivet jer for hans navns skyld" (1 Joh 2,12)! I flere indlæg omtales denne paradoksale tilstand som samtidig synder og retfærdig som "snyd" eller "et trick". Det er snyd og et trick i den forstand, at det ikke stemmer overens med menneskelig logik, men tricket er Guds! Det er altså ikke ham vi snyder, men os selv vi bedrager, hvis vi ikke som kristne tager synden hos os selv alvorligt. MEN vi skal ikke dvæle ved det gamle menneske. Det skal dø! Det er sket en gang for alle, men er også en stadig proces (se eks. Ef 4, 17-24). Denne proces er Guds i dig, og den sker ved at du anerkender hans ords udtalte vilje for dig. Her er forsagelsen af synden bare en del af mange, men den er alligevel vigtig! >"Vi er jo alle sammen syndere" - kan I ikke høre hvor håbløst det lyder? Jo, det ER håbløst, hvis vi ikke fastholder at der er forskel på den frelste og den ikke-frelste - også i deres (nye) natur. Men hvis vi lader synden være forbeholdt den ikke-frelste fjerner vi den bibelske trøst til den kristne, der ikke ser andet end synd hos sig selv, og er bange for ikke længere at være en kristen! Lad os derfor holde fast i, at Gud gennem Jesus og Helligånden ved verdenshistoriens største trick har sonet verdens synd, og ved Ånden giver mennesker troen på det, hvorved et nyt liv fødes i dem, hvorved han giver dem erkendelse af synden og hvorved han helliggør dem. Vi må endnu trækkes med synden, og hvor er det frustrerende at den endnu får lov at fylde (både i vores liv og i vores prædikener). Men en dag genskaber Gud himmelen og jorden, hvor den tilintetgørelse af synden han har forberedt endelig trænger fuldt igennem! Vi må godt begynde nu... Venlig hilsen Henrik PS: Steffen - Heksebrændingernes tid er vist ovre - selv i ELM  Hurra fordi du tænker mere på det nye liv, end det gamle. Men glæd dig over der også er trøst for dig at finde, når du ikke ser andet end synd i dit liv. De dage har du nok også...
|
|
Til toppen
|
|
|
#64340 - 11/06/2006 16:47
[Re: HenrikJ]
|
Bruger
|
Hej Henrik, Citat: I denne forstand er vi altså syndere, og det er vigtig at fastholde, for at frelsen (som er fra synden) giver mening.
Ja, men det er netop denne forstand Gud ikke selv bruger ordet synd i... Jeg sætter ikke det mindste spørgsmålstegn ved, at vi som kristne kan gøre nogle dumme ting. Det gør os bare ikke til syndere. Det gamle menneske er fuldt af synd... det er jeg helt med på. Men ham har jeg ikke noget med at gøre; han er ikke mig. Jeg fornægter mig selv - ikke?
Og at vi var syndere før vi mødte Kristus, det medgiver jeg også gerne...
Men jeg tror formuleringen "Jeg er en synder" kommer af, at man ikke ser, hvad Kristus rent faktisk har gjort... han har dræbt synden og ladet et nyt menneske opstå. Herliggjort og retfærdigt, omend det stadig er skjult for verden (og os selv lader det til).
Krigen er der stadig, krigen mod det onde, men det er ikke en krig mellem to ting jeg er, det er en krig mellem det jeg ER og det jeg VAR.
Citat: Lad os derfor holde fast i, at Gud gennem Jesus og Helligånden ved verdenshistoriens største trick har sonet verdens synd, og ved Ånden giver mennesker troen på det, hvorved et nyt liv fødes i dem, hvorved han giver dem erkendelse af synden og hvorved han helliggør dem. Vi må endnu trækkes med synden, og hvor er det frustrerende at den endnu får lov at fylde (både i vores liv og i vores prædikener). Men en dag genskaber Gud himmelen og jorden, hvor den tilintetgørelse af synden han har forberedt endelig trænger fuldt igennem! Vi må godt begynde nu...
Amen! Det kan vi godt blive enige om. 
Men erkendelsen fører netop til fornægtelsen (altså af det gamle menneske) og dermed til retfærdighed.
Citat: Men glæd dig over der også er trøst for dig at finde, når du ikke ser andet end synd i dit liv. De dage har du nok også...
Ja, mon ikke. Men jeg tror ikke det hjælper stædigt at fastholde, at man altså er en synder... det bliver nærmest mere naturligt af det.
Mvh. Steffen
PS: Det er dog et fantastisk vejr!
|
|
Til toppen
|
|
|
#64341 - 11/06/2006 22:15
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej Steffen - ja, det er et kors for tanken, detteher "simul justus et peccator" - men ikke desto mindre - det er jo det vi er! Gamle Adam er overvundet, og død: "Se, noget nyt er blevet til!" Yes .. men, i lighed med den Onde selv, som også er overvundet: Han rører sandelig stadig på sig! Og, Paulus jamrer: "Hvem skal befri mig for dette syndens legeme ... " og "det onde, som jeg ikke vil, det gør jeg" ... Hvis vi ikke mere var syndere, hvorfor skulle vi så bede Fadervor: "forlad os vor skyld .. " Men det kommer selvfølgelig an på hvad vi lægger i ordene: Synder, er det noget vi gør? Eller noget vi er? Eller noget vi har? " Hvis vi siger, at vi ikke har synd, bedrager vi os selv .." (undskyld for manglende henvisninger, online-Bibelen fungerer ikke lige nu ..) Men der står et svar på spørgsmålet "Kan man blive fri for synd?" her. kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#64342 - 12/06/2006 00:35
|
Bruger
Reg.: 28/02/2006
Sted: København
|
Hej Steffen Så vidt jeg ved omtaler Bibelen ikke et sted udtrykkeligt kristne mennesker som syndere. Og hvis man vælger den mest snævre definition af "synder" kan man muligvis godt argumentere for at kun ikke-kristne er "syndere". At der ikke er fuld overensstemmelse med klassiske teologiske termer og den mangfoldige bibelske brug af ordene er intet nyt fænomen. Jeg mener altså ikke at ordet "synder" i Bibelen er knaldhamrende teologisk entydigt. Alligevel vil jeg sige at det er et gennemgående tema at vi alle er syndere, i den forstand som jeg (og jeg også mener Bibelen til tider) bruger det. Vi har stadig et gammelt menneske i os, (også kaldet Gamle Adam i vores lukkede kredse (se f.eks. Syng for Herren 434)). Denne sang udtrykker for øvrigt en stor rigdom som går tabt med læren om at den kristne ikke er synder! Bibelsteder? Gal 5,13-18 (jf. Rom 8,3) + 1. Tim 1,14 (som du selv nævner, og som jeg mener bør forstås i den umiddelbare forstand tilsv. 1. kor 15,9 og Ef. 3,8), 1. Joh 1,8ff., Kol 3,5, Rom 3, Jak 3,5ff, Rom 7 i sammenhæng med Rom 8,12ff, Luk 18,13, Sl 51,7, Hebr. 7,27 (læs i sammenhæng og se 1. Johs 2,1-2 samt Hebr. 10,2f), Es. 6,5, Jak 2,10, Rom 6,11-12, 1. Kong 8,46. Jeg ved godt at flere af stederne kan bortforklares hvis man vil, men samlet set synes jeg ikke det bibelske udsagn lader nogen grund for tvivl tilbage. I det hele taget er en rød tråd i Bibelen stedfortrædertemaet - det med at en træder i en andens sted! Se f.eks. 2.Kor 5,21 Problemet med at afskrive "Gamle Adam" er, at så bliver vi nødt til at omtale klare brud med Guds bud som "dumheder", "små fejltagelser" og alt muligt andet! Her taler Skriften tindrende klart: Det er synd og oprør mod Gud og dømmer til Helvede! Så vil jeg nødig have at Gud ser på mig! Jeg har brug for en mellemmand! Og hvor kommer synden fra? Ikke fra Gud! Jamen, hvad da? Fra mit gamle menneske som jeg endnu trækkes med! Lever man sit liv i ordets lys bliver det svært at bortforklare alle ens synder som "smuttere" ol. Det er synd vi trænger tilgivelse for, og vi er selv skyld i det! Derfor trænger vi også til at leve i syndernes forladelse i modsætning til at leve i synden! Vi for tilregnet retfærdigheden udefra. Se gerne hvad der står om Abraham i 1. Mos. og Romerbrevet. Sandt er det, at et kristent menneske har fået et andet forhold til synden. Men dette gør ikke synden mindre alvorlig.
Mvh. Mads
"Se ej på mig, se på din Søn; \ jeg er i syndens magt, \ jeg veget er fra dine bud \ og vraget har din pagt \ om jeg er stærk, om jeg er svag \ er ganske ens for dig, \ thi syndig er jeg hver en dag. \ O Gud, se ej på mig!
Nej, kære Gud, se bort fra mig \ og se på Jesus Krist, \ hvis død og blod på korset har \ betalt min skyld forvist. \ Ja, han er min retfærdighed, \ min hellighed, mit alt, \ thi alt han godtgjort har for mig, \ ja, tusindfold betalt." Lina Sandell
|
|
Til toppen
|
|
|
#64343 - 12/06/2006 09:31
|
Bruger
Reg.: 21/04/2006
Sted: Gjern
|
Hej Er kristne syndere? Bibelen har ikke dette sprogbrug - i hvert fald ikke tydeligt! Men spørgsmålet er - hvad vi mener, når vi omtaler kristne som syndere. Jo, kristne er syndere i det, at de synder (Rom 7; 1 Johs 2,1 osv.) Men kristne er ikke syndere i kraft af det nye liv! Der er de renset og frigjorte - og døde fra synden (Rom 6). Når det betyder så meget, måske i særlig grad i lutherdommen, så er det netop for at pege på, at selv om du stadigvæk ser synden i dit liv - så er det ikke ensbetydende med, at du mister den retfærdighed du har fået i Kristus - den er der stadig, hvis du tror! Du har ret i, at bibelen ikke kalder de hellige for syndere hele tiden (måske næsten overhovedet ikke) - men temaet er der dog, fx: Citat: Ikke at jeg allerede har grebet det eller allerede er blevet fuldkommen; men jeg jager efter det, om jeg virkelig kunne gribe det, fordi jeg selv er grebet af Kristus Jesus. v13 Brødre, jeg mener ikke om mig selv, at jeg allerede har grebet det. Men dette ene gør jeg: Jeg glemmer, hvad der ligger bagude, og strækker mig frem mod det, der ligger forude; v14 jeg jager mod målet, efter sejrsprisen, som Gud fra himlen kalder os til i Kristus Jesus." Fra Fil 3
Jón
|
|
Til toppen
|
|
|
#64345 - 12/06/2006 15:54
|
Bruger
Reg.: 26/03/2006
|
Hej Steffen
...Men Kristus er jo ikke 'alt i alle' endnu... Heller ikke i kristne. Dumme, gamle Adam trækkes vi endnu med.
Vi er vist egentlig forholdsvis enige, og som jeg ser det, handler debatten mest om ordvalg. Og det er ikke for at negligere den, for det betyder da virkelig noget...
Med læren om de to naturer, som vi tilsyneladende er enige i, åbner vi jo for en perfekt mulighed for at snakke forbi hinanden.
Jeg er enig med dig i, at det er vigtigt, at vi får blik for, at vi som kristne faktisk er blevet genfødt og har fået en ny natur. Det er vigtigt, at vi ser denne natur som vores identitet - og på den led, kan jeg helt og fuldt tilslutte mig dit: 'Kristne er ikke syndere'! Og det er helt rigtigt: Som nye mennesker har vi ikke behov for at skjule os bag Kristus, for som nye mennesker er vi fuldkomne! Kristus lever jo i os!
Men uha, hvor er det også farligt at sige sådan noget. Hvor hurtigt kan det ikke vælte over i selvretfærdighed og en aldeles ubibelsk støtten-sig-til-sig-selv... Det er ekstremt farligt at støtte sig til det nye menneske i én selv - også selvom det så bare er på tankeplanet, i et teologisk ordvalgsspørgsmål.
For hele sagen er jo, at vores "liv i Kristus" er skjult! Det er ikke åbenlyst, at vi er nye mennesker. 1. Joh. 3,2: Mine kære, vi er Guds børn nu, og det er endnu ikke åbenbaret, hvad vi skal blive. Vi ved, at når han åbenbares, skal vi blive ligesom han, for vi skal se ham, som han er. Kol. 3,4-5: I er jo døde, og jeres liv er skjult med Kristus i Gud. Når Kristus, jeres liv, bliver åbenbaret, da skal også I blive åbenbaret sammen med ham i herlighed. I én forstand er vi altså fuldkomne og rene - men det er bare endnu ikke åbenbaret.
Når vi endnu synder, er det ikke fordi, det nye menneske i os mangler noget. Det er fordi, vi også stadig har det gamle menneske i os.
Tja, hvad skal man konkludere...
Egentlig synes jeg, det er fuldtud ligeså rigtigt at sige, at vi som kristne er syndere som at sige, at vi ikke er.
Vi må bare gøre os selv det klart, at det vi oplever som os selv; det vi selv erkender som vores identitet - det er det syndige menneske. Vi skal ikke begynde at lede efter det nye menneske i os, for det er så godt og grundigt skjult, at vi ikke kan finde det! Men vi må se på Jesus, se på Guds kærlighed, og derigennem lære, hvordan vi i virkeligheden er inde bag al vores syndighed.
Derfor synes jeg, Sandells sang, som Mads citerer, er helt fantastisk! Se ej på mig, se ej på mig, se på din søn, o Gud! Det lyder på en måde så jammerligt, som om vi bare gemmer os og snyder os ind i Guds rige... Men Kristus er jo i os! Så Gud skal ikke se på os - det, vi erkender som os - men på Kristus, som er i os, dvs. vores nye identitet. Vi gemmer os ikke bag Kristus, nej ved genfødslen er vi smeltet sammen med ham. Det betyder ikke, at vi skal dyrke os selv, men det betyder, at vi skal have vores blik rettet mod Jesus.
Er vi frelst, fordi vi er genfødte mennesker? Ja, det kan man godt sige. Men det er på en måde en omvej, og jeg tror, det er farligt at rette sit blik indad på den måde. Vi er frelst pga. Jesu død og opstandelse i vores sted. Den, der klynger sig til det er et genfødt menneske og pga. det kan vi nu med frimodighed komme frem for Gud, vores Far.
Og visheden om, at vi er døde og opstandne med Kristus og har fået bundet vores liv til ham med kærlighedens bånd må fylde os med lyst til at lade det nye menneske i os være det, der fylder, og dagligt drukne mestersvømmeren Adam, som fungerer som en besættelsesmagt i os, sådan at vi ikke er frie til at gøre det, vi gerne vil. Gud hjælpe os til at få øjnene op for evangeliet!
Mvh Henrik
Lad hvisle kun i ormegård,
at riget er lagt øde,
Gud kroner ligefuldt dets år
Med frugtbarhed og grøde
N.F.S. Grundtvig
|
|
Til toppen
|
|
|
#64346 - 12/06/2006 17:42
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
|
Hej Steffen. Jeg mener ikke, at stedet, hvor Paulus siger, at han er den største af alle syndere (1. Tim.1,15), er mindre klart, end der hvor han skriver til de hellige i Korinth. De er lige klare. At skrive, at de kristne i Korinth er hellige, er jo ikke det samme som at de ikke er syndere. Det ser man vist tydeligt i resten af 1. brev til dem, at de var.  Vi er begge dele. Måske er det lidt en strid om ord - om man synder, eller om man er en synder. I hvert fald findes både det gamle og det nye menneske, også efter at vi er blevet kristne. Men du kan måske have ret i, at vi har en tendens til at glemme, at der også er noget, der hedder det nye menneske og helliggørelse. Vi er bange for, at det skal blive til lovtrældom, men det er det jo netop ikke, når det er noget, Gud gør. Eller vi er bange for at komme til at lære syndfrihed. Det mener jeg dog ikke, der behøver at være fare for. Eller man er bange for, at det skal føre til hovmod. Men helliggørelsen omfatter vel også ydmyghed, skulle man tro.  Og hvis man har det rette fokus, at det er noget, Gud gør, og viljen til at leve det nye liv er noget, Gud skaber i os, så behøver det vel ikke at blive til hovmod. Måske kan der også være en smule jantelov i det? (Ubevidst, naturligvis.) Bare lidt hurtige, løse strøtanker. Mvh. Anne.
Ændret af AnnePande (12/06/2006 17:43)
|
|
Til toppen
|
|
|
#64347 - 12/06/2006 18:01
|
Bruger
|
Hej igen Jaja, jeg tror nu også at en del af det ligger i formuleringerne  . Dog skal man passe på med at sige: "Vi har alt i Kristus ergo savner vi intet ergo er vi perfekte". Det er ikke det jeg forstår det du skriver som, men konklusionsrækken ligner. Det hele rammer ind i spændingen der er blevet formuleret som "allerede><endnu-ikke". Lidt tilsvarende efter syndefaldet, hvor Adam og Eva fik at vide de skulle dø den dag de spiste af frugten fra kundskabens træ - døde de samme dag? Ja de gjorde! De døde åndeligt! Døde de samme dag? Nej, de døde da ikke, men levede (meget! (i hvert fald Adam)) længe. Hvad med os kristne, er vi blevet synden kvit? I Kristus er vi! Hvad med os kristne, er vi blevet synden kvit? Nej, vi har stadig kødet i os, der er uforbedreligt og ikke vil Gud! Er vi kristne i Himmelen? Ja, se selv i Ef 2,6! Er vi kristne i Himmelen? Nej, se selv 2. Tim 4,18 På samme måde med lov og evangelium i det hele taget. Det ER en spænding! Og det selvom evangeliet, så at sige, er det stærkeste. Derfor skal vi passe på med at betone det ene på bekostning af det andet. Formaningen til at huske at vi "syndere i os selv" er jo netop sagt for at pege hen på Kristus! "i os selv" betegner jo netop hen på vores situation uden Kristus. Er vi da uden Kristus? Nej, og tak for det! Men derfor er advarslen mod at støtte os til os selv alligevel tiltrængt fordi kødet endnu lever i os og besmitter os. Vi ejer en stor rigdom i Kristus som ikke hviler på noget hos os selv (hvor "hos os selv" skal ses som det vi kan bidrage med uden Gud). Det er trygt og glædeligt! Når jeg falder, er min retfærdighed stadig lige fuldkommen! For Kristus "er vor Retfærdighed". At betoningen af vores syndige natur så til tider har ført til noget forkert er uomtvisteligt. Men løsningen er ikke at nedtone vores syndighed, men Guds ord i lov og evangelium! Loven der viser og afslører vores synd som synd, og kalder til opgør, omvendelse og et helligt liv. Evangeliet der maler os Kristus for øje som den der har gjort alt til frelse, og givet os alt med ham! Uden det ene bliver det halt. Men - med vores syndighed og trods - hvor stor bliver da ikke Guds nåde!? Mvh. Mads
|
|
Til toppen
|
|
|
#64348 - 13/06/2006 09:49
[Re: AnnePande]
|
Bruger
|
Hej Anne, Pyha, jeg troede lige jeg havde slettet mit indlæg. Kom til at trykke på "Tilbage". Men det er her endnu, kan jeg se. Citat: Jeg mener ikke, at stedet, hvor Paulus siger, at han er den største af alle syndere (1. Tim.1,15), er mindre klart, end der hvor han skriver til de hellige i Korinth. De er lige klare. At skrive, at de kristne i Korinth er hellige, er jo ikke det samme som at de ikke er syndere. Det ser man vist tydeligt i resten af 1. brev til dem, at de var. Vi er begge dele.
Det mener jeg så godt man kan kalde det alligevel.
Der er netop tale om noget, der var en gang, nemlig noget som Kristus "kom for at frelse".
Jeg slog den lige op i e-sword og fandt det hebraiske ord (og jublen vil ingen ende tage) - det er ordet "er" i "og af dem er jeg den største:
Citat: eimi i-mee' First person singular present indicative; a prolonged form of a primary and defective verb; I exist (used only when emphatic): - am, have been, X it is I, was.
En oversættelse til "var eller "har været" vil i min vurdering være bedre, da det er i den betydning ordet synder bruges i resten af Bibelen ("Mens vi endnu var syndere..." etc.)
Citat: Måske er det lidt en strid om ord - om man synder, eller om man er en synder.
Hel afgjort! Men ord har altså magt... hvis vi konstant går rundt og gentager for os selv, at vi er syndere, så bliver det vores identitet.
Og hvis man i IM, LM og ELM bruger en anden betydning af ordet synd end den i Bibelen - så ville det da være dejligt, hvis de ville gøre opmærksom på det. Synes jeg.
Citat: I hvert fald findes både det gamle og det nye menneske, også efter at vi er blevet kristne.
Ja, "der findes", men ikke "vi er". Jeg er kun det nye menneske... det er der jeg har min identitet. Når fx Paulus skriver, at "det er ikke længere mig selv der handler, men kødet der bor i mig", så skelner han netop mellem det gamle menneske og sig selv.
Citat: Men du kan måske have ret i, at vi har en tendens til at glemme, at der også er noget, der hedder det nye menneske og helliggørelse. Vi er bange for, at det skal blive til lovtrældom, men det er det jo netop ikke, når det er noget, Gud gør. Eller vi er bange for at komme til at lære syndfrihed. Det mener jeg dog ikke, der behøver at være fare for. Eller man er bange for, at det skal føre til hovmod. Men helliggørelsen omfatter vel også ydmyghed, skulle man tro. Og hvis man har det rette fokus, at det er noget, Gud gør, og viljen til at leve det nye liv er noget, Gud skaber i os, så behøver det vel ikke at blive til hovmod. Måske kan der også være en smule jantelov i det? (Ubevidst, naturligvis.)
Nåh ja... det er jo en glidebane 
Ganske rigtigt, og man skal da også stoppe i tide. Men, men: Hvis man er for langt til venstre, er et skridt mod midten altså et skridt mod højre... (uden nu at blive partipolitisk)
Mvh. Steffen
|
|
Til toppen
|
|
|
#64349 - 13/06/2006 10:05
[Re: MadsVJ]
|
Bruger
|
Citat: Det hele rammer ind i spændingen der er blevet formuleret som "allerede><endnu-ikke". Lidt tilsvarende efter syndefaldet, hvor Adam og Eva fik at vide de skulle dø den dag de spiste af frugten fra kundskabens træ - døde de samme dag? Ja de gjorde! De døde åndeligt! Døde de samme dag? Nej, de døde da ikke, men levede (meget! (i hvert fald Adam)) længe. Hvad med os kristne, er vi blevet synden kvit? I Kristus er vi! Hvad med os kristne, er vi blevet synden kvit? Nej, vi har stadig kødet i os, der er uforbedreligt og ikke vil Gud!
Ja, vi har kødet "i os" og i os -altså vort kød- bor der intet godt. Men kødet er blevet noget fremmed for os, fordi Kristus har genfødt os...
Citat: Derfor skal vi passe på med at betone det ene på bekostning af det andet. Formaningen til at huske at vi "syndere i os selv" er jo netop sagt for at pege hen på Kristus! "i os selv" betegner jo netop hen på vores situation uden Kristus. Er vi da uden Kristus? Nej, og tak for det! Men derfor er advarslen mod at støtte os til os selv alligevel tiltrængt fordi kødet endnu lever i os og besmitter os.
Ofte forstår jeg nu "i os selv" som et udtryk for det egentlige: "Det kan godt være, at vi er retfærdige i Kristus, men i os selv er vi jo egentlig syndere."
Citat: Vi ejer en stor rigdom i Kristus som ikke hviler på noget hos os selv (hvor "hos os selv" skal ses som det vi kan bidrage med uden Gud). Det er trygt og glædeligt! Når jeg falder, er min retfærdighed stadig lige fuldkommen! For Kristus "er vor Retfærdighed".
Men stadig er Guds rige midt iblandt os og inden i os. Ikke fordi det er ene eller anden indre guddommelighed som i New Age eller noget, men fordi det er der Gud har plantet sennepskornet.
Mvh. Steffen
|
|
Til toppen
|
|
|
#64350 - 13/06/2006 18:07
|
Bruger
|
Citat: Ja, vi har kødet "i os" og i os -altså vort kød- bor der intet godt. Men kødet er blevet noget fremmed for os, fordi Kristus har genfødt os...
Ganske sandt! Men samtidig er kødet mig alt for bekendt. Det giver aldrig op, og det vinder over mig gang på gang! Hver gang jeg synder, har kødet vundet over mig IGEN - og skylden er altså min egen, og ikke blot uheldige omstændigheder! Men så er det godt at Kristus HAR vundet, at han er min retfærdighed. Derfor mener jeg også at det du her skriver ikke er 50% sandt, men 100% sandt! Det betyder bare ikke at der ikke kan være den mindste smule om det jeg skriver. Det er det jeg mener med at der er tale om en spænding, en spænding som vi kristne trækkes med her på jorden.
Citat: Ofte forstår jeg nu "i os selv" som et udtryk for det egentlige: "Det kan godt være, at vi er retfærdige i Kristus, men i os selv er vi jo egentlig syndere."
Men sådan skal det ikke forstås. Indrømmet: Det har i vores ("vores" endda i ret konkret snæver betydning) kredse desværre (og er måske stadig) tendenser til at betone det på denne måde. Men sådan er det ikke! Her er jeg ganske enig i, at vi har noget som ikke altid er blevet sagt klart nok! Det positive modstykke lyder: "Ganske vist er jeg i mig selv egentlig en synder der intet godt formår, men Kristus har formået alt for mig!" DET er godt og glædeligt! At han så har formået også at skabe et nyt liv i mig, og lovet at tage bolig i mig og virke et nyt og helligt liv - det gør det vel ikke mindre glædeligt? Læs gerne andagtsstykket til i dag, den 13. juni i "Gud taler", bearbejdet C. O. Rosenius. Her slås flere gode ting fast, og den afvej du nævner gøres der også op med! Hvad angår "i mig selv" er det nu næsten ordret temmeligt bibelsk, jf. Rom 7,18.
Citat: Men stadig er Guds rige midt iblandt os og inden i os. Ikke fordi det er ene eller anden indre guddommelighed som i New Age eller noget, men fordi det er der Gud har plantet sennepskornet.
Ja. Og det er alvorligt hvor dette forties eller fornægtes. Men det er altså ikke pga. dette nye liv at jeg er retfærdig og kan blive stående på dommens dag; grunden er Jesu gerning for mig for snart 2000 år siden!
Mvh. Mads
Ændret af MadsVJ (13/06/2006 18:08)
|
|
Til toppen
|
|
|
#64351 - 13/06/2006 20:08
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Steffen.
Enkelte verber kan naturligvis bøjes på forskellige måder, men det drejer sig jo om, hvad for en form, der står i den pågældende tekst. Der er ingen tvivl om, at Paulus skriver: "...syndere, af hvilke jeg er den største". Ordet er ganske rigtigt eimi = jeg er, i nutid. Ikke i datid eller før nutid. Det kan denne form ikke oversættes med. Forvirringen kommer nok af, at eimi også er den form, ordet står i, når man slår det op i ordbogen. I den græske ordbog slår man ikke verber op under navneformen, men første person ental, nutid, aktiv, indikativ (som regel). Så det vil altså ikke sige, at "jeg er" kan betyde "jeg har været". Jeg ved ikke, hvorfor oversætterne har valgt at anføre flere bøjningsformer i deres oversættelse af ordet. Men det, Paulus siger, står i nutid og ikke andet.
Hvad mener du nøjagtigt med, at hvis vi siger, at vi er syndere, bliver det en del af vores identitet? Noget i retning af, at ordet skaber, hvad det nævner, eller hvad man bekender med sin mund? Det kan godt være, jeg tager fuldstændig fejl, og så skal du endelig sige til. Jeg forstår det bare ikke helt.
Mvh. Anne.
|
|
Til toppen
|
|
|
#64352 - 13/06/2006 22:52
|
Bruger
|
Hej Anne Citat: Hej Steffen.
Enkelte verber kan naturligvis bøjes på forskellige måder, men det drejer sig jo om, hvad for en form, der står i den pågældende tekst. Der er ingen tvivl om, at Paulus skriver: "...syndere, af hvilke jeg er den største". Ordet er ganske rigtigt eimi = jeg er, i nutid. Ikke i datid eller før nutid. Det kan denne form ikke oversættes med. Forvirringen kommer nok af, at eimi også er den form, ordet står i, når man slår det op i ordbogen. I den græske ordbog slår man ikke verber op under navneformen, men første person ental, nutid, aktiv, indikativ (som regel). Så det vil altså ikke sige, at "jeg er" kan betyde "jeg har været". Jeg ved ikke, hvorfor oversætterne har valgt at anføre flere bøjningsformer i deres oversættelse af ordet. Men det, Paulus siger, står i nutid og ikke andet.
Nåh, det var nu også bare en tanke, at jeg ville slå det op, da jeg alligevel har ordbogen på min computer. Det der stod der var altså også ordbogsdefinitionen på ordet, ikke noget oversætterne har sat ind. Ved nærmere eftersyn stod der da egentlig også "First person singular present indicative", men jeg plejer at ignorere den slags pjat. Det minder for meget om tysk.
Citat: Hvad mener du nøjagtigt med, at hvis vi siger, at vi er syndere, bliver det en del af vores identitet? Noget i retning af, at ordet skaber, hvad det nævner, eller hvad man bekender med sin mund?
Ja, noget i den retning...
I hvert fald bliver det nemt at tage betegnelsen "synder" som den står i Bibelen til sig, når der ikke klarere skelnes mellem "vores" syndere og Bibelens syndere.
Mvh. Steffen
Ændret af steffenlaursen (13/06/2006 22:54)
|
|
Til toppen
|
|
|
#64353 - 15/06/2006 11:47
|
Bruger
Reg.: 07/04/2003
|
Hej Steffen
Mange, mange tak for dit indlæg. Jo, jeg tror, du har ret. Og med fare for nu at komme til at gentage både dig og mange andre, så vil jeg lige forsøge at sammenfatte debatten. Jeg mener, at det dybest set er ligesom den med hønen og ægget. Spørgsmålet er: er man en synder, fordi man synder, eller synder man, fordi man er en synder? Jeg tror mest på det sidste, og det fornemmer jeg, at du også gør. Det første ville jo betyde, at hvis man synder, så betyder det, at man er en synder. Det andet betyder sådan set bare, at hvis man er en synder, så synder man. Vi kan jo nok alle sammen blive enige om, at kristne mennesker synder en gang imellem. Men betyder det så, at vi er syndere. Nej, siger du. Det betyder nok bare, at vi har været syndere. Vi synder af gammel vane. Eller hvad? For der er jo lige 1. Tim. 1,15, som er blevet nævnt. Hvad mener Paulus med at han er den største synder af alle? Han skriver jo ellers i datid i konteksten. Måske ligger sandheden alligevel i at det kristne menneske er "simul justus et peccator" – samtidig retfærdig og synder. Det, vi nok bare skal passe på med, er, at vi ikke får det til at lyde som om, at vi som kristne har fået sådan et overfladisk lag af retfærdighed på til at dække over synden, men at vi i os selv, dybest set, er syndere. Nej, vi er virkelig retfærdige i kraft af Kristus. Det er ikke bare et nummer. Kristus har gjort os retfærdige, og så er vi altså retfærdige. Og så er det sådan set ligemeget, om vi er syndere samtidig med.
Guds fred Nikolaj
Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige (Matt. 11,25)
|
|
Til toppen
|
|
|
#64354 - 15/06/2006 12:34
[Re: Nikolaj]
|
Bruger
|
Citat: Det, vi nok bare skal passe på med, er, at vi ikke får det til at lyde som om, at vi som kristne har fået sådan et overfladisk lag af retfærdighed på til at dække over synden, men at vi i os selv, dybest set, er syndere.
Snarere er vi dybt dybt hellige og har så et overfladisk lag synd på 
Hehe.
Men jo, jeg giver dig helt ret.
|
|
Til toppen
|
|
|
#64356 - 15/06/2006 15:41
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Steffen. Former og grammatik er skam ikke pjat - det kan, som vi har set, være ganske nyttigt - om det så er græsk, tysk eller dansk.  Det kan da være rigtigt nok, at man kan over-vægte syndigheden så meget, at man glemmer, at man også har det nye menneske. Det skal man selvfølgelig ikke. Men man bliver næppe mere synder af at sige, at man er det. Eller mindre synder af at sige, at man ikke er det. Mvh. Anne.
|
|
Til toppen
|
|
|
#64357 - 15/06/2006 15:58
|
Bruger
|
Citat: Hej Steffen.
Former og grammatik er skam ikke pjat - det kan, som vi har set, være ganske nyttigt - om det så er græsk, tysk eller dansk. 
På tysk er det rent faktisk ligegyldigt nu 
Siden i tirsdags.
Citat: Det kan da være rigtigt nok, at man kan over-vægte syndigheden så meget, at man glemmer, at man også har det nye menneske. Det skal man selvfølgelig ikke. Men man bliver næppe mere synder af at sige, at man er det. Eller mindre synder af at sige, at man ikke er det.
Nej, det er jo rigtigt nok...
Men det kan alligevel hurtigt tage modet fra en. Det virker nu engang bedre at vide, at man er en vinder end at tro man er en taber. Uden at der nu ikke skal gå for meget herlighedsteologi i den, mener jeg, at Gud ønsker vi har det godt og er glade - især for vores kristentro.
Men jeg siger tak for en god debat... jeg tror vi er blevet så enige som vi kan, ja faktisk tror jeg aldrig vi har været særlig uenige. Og det er jo rart at vide.
Mvh. Steffen
|
|
Til toppen
|
|
|
#64358 - 15/06/2006 16:29
|
Bruger
Reg.: 30/03/2005
Sted: Amager
|
Hej Alle, Måske er det irrelevant, men jeg får sådan en lyst til at udslynge en af de få latinske gloser jeg kan, nemlig "simul iustus et percator" (ja, det er sikkert stavet rent galt  ) som betyder "på én gang både retfærdig og synder" Det er sådan jeg tænker på mig selv, jeg ER retfærdig, det kan jeg læse mig til og tro på, og jeg ER synder, det oplever jeg om og om igen. Men en dag skal det være definitivt slut med det sidste, og indtil da har jeg det faktisk rigtig godt med at klamre mig til den her sætning. For jeg er både og, måske på samme måde som Jesus var både Gud og menneske? Jeg synes der er lidt af det samme mysterium knyttet til i hvert fald. En super salme i den boldgade, som jeg synes har lært mig en del, er den gamle traver "Ren og retfærdig" (mine fremhævelser) Ren og retfærdig, Himmelen værdig er jeg i verdens frelser alt nu Ordet forkynder, at mine synder kommer han aldrig mere i hu. og jeg er frelst og salig fordi Sønnen har gjort mig virkelig fri! Helt fri af nøden, dommen og døden. Amen, Halleluja! Længe jeg tænkte, Gud ikke skænkte nåde til den, som manglede alt. Jeg ville lide, kæmpe og stride for at få hele gælden betalt. Men i min strid, min møje og nød fandt jeg alene afmagt og død. Lammet har vundet, blodet er rundet. Amen, Halleluja!
Midt i det svære, vil han mig lære; Kristus har købt mig just som jeg er Han måtte lide, kæmpe og stride. Han måtte stå mod helvedes hær. nu er jeg fri, så hør og giv agt: synden på verdens frelser er lagt. Gud nu forkynder fred til mig synder Amen, Halleluja!
Ændret af Schjelde (15/06/2006 16:38)
There is a crack in everything, that's how the light gets in. (Leonard Cohen)
|
|
Til toppen
|
|
|
#64359 - 15/06/2006 18:15
[Re: anniesr]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Tak for sangen, Annie, ja lige dén passer så superfint her - jeg går rundt og nynner den - - og kom så lige pludselig også til at tænke på dette vers fra Rom 6: Sådan skal også I se på jer selv: I er døde for synden, men levende for Gud i Kristus Jesus.
... dvs. vi lever ikke i synden, vi lever i Kristus Jesus. I synden er vi døde.. Det alvorlige her er jo, at man sagtens kan være død samtidig med, at man render rundt her i verden og laver ulykker - - og det er så hvad der sker, hvis vi forliger os med synden - og ikke skynder os at lade Kristus komme til hjælp og genoplive ... - for så risikerer vi - måske en langsom, umærkelig proces - - at dø i synden og - at komme til at høre til blandt de døde, der skal begrave deres døde ... Luk 9,59-60: Og Jesus sagde til en anden: »Følg mig!« Men han svarede: »Herre, giv mig lov til først at gå hen og begrave min far.« Men Jesus sagde til ham: »Lad de døde begrave deres døde, men gå du ud og forkynd Guds rige.« Ja! Lad os!  kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
|