2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg |
|
#64274 - 10/06/2006 18:04
Satanisme?
|
Bruger
Reg.: 10/06/2006
Sted: Et sted Vest å!
|
Jeg har hørt folk sige, at al musik der ikke er dedikeret til Gud i princippet er satanisk, og at folk som ikke bekendte sig til kristendommen er "bløde" satanister, de er bare ikke selv klar over det. Hvad er jeres holdning til disse udtalelser?
Med venlig hilsen Lene
Kyrie eleison!
|
|
Til toppen
|
|
|
#64275 - 10/06/2006 18:25
Re: Satanisme?
[Re: JesusSoldat]
|
Anonym
Anonym
|
Jeg er synes personligt, at det er en grim label at smide på folk/ting.. Bare fordi det ikke er kristent, så er det satanisk.
Det er som at sige, at hvis det ikke er hvidt, så er det sort? (så glemmer vi så bare lige, blå, rød, grøn m.m.)
Jeg er kristen, jeg skriver musik til Gud, og ikke til Gud, vil det sige at al den musik jeg ikke har skrevet dedikeret til Gud er satanisk?
Problemstillingen bliver fx. Hvordan kan en forelsket mand synge en sang en sommeraften under vinduet hos den pige han elsker, og synge for hende,... hvis det altså er satanisk? For han synger jo ikke til Gud, men til hende.. (i know this i absurd, but try catch the point)
At kalde ikke-kristent for satanisk, det er kristen fanatismens ulogiske og "hjernedøde" udtalelse... No offense..
Mvh- Lars/stud.theol
|
|
Til toppen
|
|
|
#64276 - 10/06/2006 18:58
|
Anonym
Anonym
|
Hej JesusSoldat.
Åhh, den er svær at forholde sig til ..
Jeg har det allerbedst, når jeg ved, at den musik jeg lytter til, er dedikeret til Gud! Jeg synes tilligemed, at der findes et meget varieret spektre af kristen musik, så det til rigelighed dækker mit behov for musik.
Årsagen til at jeg ikke har det alt for godt med verdsligt musik skal findes i, at jeg føler, at jeg lever mig for meget ind i musikken både i rytmerne og i ordene, der tilsammen (for mig) kan danne helt forkerte tankemønstre.
Man kan vel sige, at den "gamle" Eva kommer for meget op til overfladen, hvilket jeg ikke bryder mig om.
På den måde kan man vel sige, at musikken ikke er af det gode. Men ligefrem Satanistisk, det ved jeg nu ikke ...
Men naturligvis, jeg er godt klar over, at der findes en meget lille del af direkte Satanistisk musik også.
|
|
Til toppen
|
|
|
#64277 - 10/06/2006 19:05
|
Bruger
Reg.: 31/03/2006
Sted: Århus V
|
Vær Hilset
"Jeg har hørt folk sige, at al musik der ikke er dedikeret til Gud i princippet er satanisk, og at folk som ikke bekendte sig til kristendommen er "bløde" satanister, de er bare ikke selv klar over det. Hvad er jeres holdning til disse udtalelser? "
Jeg har forstået begrebet "satanister", som betegnelse for mennesker der bekender sig til Satan. Ligeledes forstår jeg begrebet "kristne", som betegnelse for mennesker, der bekender sig til (Jesus) Kristus. Med "bekende" mener jeg; (offentligt at) "være tilhænger af".
Som jeg har læst Bibelen, kan man både argumentere for en sort/hvid verdensopfattelse og en farverig verdensopfattelse. Går man ud fra den sort/hvide opfattelse, findes der kristne og ikke-kristne. Jeg tror, man begår uret, ved at sætte lighedstegn mellem ikke-kristne og satanister. Således bliver jøder, muslimer, asatroende, ateister satanister. Men kulturkristne er ikke satanister, omend de praktisk talt ikke kender til kristendommen. Konklusion: der mangles en fyldestgørende og meget specifik definition af, hvad en kristen er, før man kan bedømme andre som værende ikke-kristne, eller endda satanister!
Selv ser jeg mig blandt den gruppe mennesker, som ser verden i farver. Når jeg ser mig omkring, ser jeg først og fremmest mennesker. Jeg ser ikke satanister, hinduister, muslimer eller kristne. Jeg ser mennesker! Og jeg ønsker at forstå deres måde at leve på. Hvorfor gøre sådan eller sådan? Hvorfor bede fem gange om dagen? Hvorfor ofre det bedste man har? etc
Selvfølgelig skal vi mennesker hver især kritisk bedømme, hvad vi modtager af informationer. Men dermed ikke sagt, at vi skal eller må fælde dom over andre menneskers tilhørsforhold - for sæt vi tager fejl! Når et menneske så bekender sig satanist, så er tingene jo faldet på plads, og vi ved, hvor vi har hinanden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#64279 - 10/06/2006 19:40
[Re: Lord Dean]
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Så var der spørgsmålet om ikke-kristne er "bløde satanister". Dertil kan jeg vist i princippet kun svare ja. Gud arbejder udfra princippet: "dem der ikke er med mig, er imod mig". Der er altså ikke nogen mellemvej. Enten er man på Guds hold, eller man er på Satans hold. Det er jo trods alt Satan man har lyttet til når man ikke har troen på Gud. Dog kunne jeg aldrig finde på at gå hen til en tilfældig person og anklage ham for at være satanist fordi han ikke tror på Gud. Af den simple grund, at jeg tror at det ville skubbe folk længere væk fra Gud end det ville gavne til deres frelse. Men selvfølgelig er der visse mennesker hvor en sådan provokation kan være fremmende for deres frelse, men de tilfælde tror jeg, at Gud nok skal pege klart ud for os, så vi ikke gætter os frem til hvem vi skal bruge denne provokation overfor.
Så ifølge Lord Dean, så er alle ikke kristne debattøre herinde SATANISTER og også alle de som ikke tror på den kristne Gud? Men han ville sige det til jer, af frygt for at lede jer endnu længere ind i jeres sataniske levevis...
Ikke også Michael, for er det ikke det du mener?
Mvh- Lars/stud.theol
|
|
Til toppen
|
|
|
#64280 - 10/06/2006 19:54
[Re: ]
|
Bruger
Reg.: 01/10/2001
Sted: Nykøbing Mors
|
Citat: Så ifølge Lord Dean, så er alle ikke kristne debattøre herinde SATANISTER og også alle de som ikke tror på den kristne Gud? Men han ville sige det til jer, af frygt for at lede jer endnu længere ind i jeres sataniske levevis...
Ikke også Michael, for er det ikke det du mener?
Mvh- Lars/stud.theol
Jo, jeg mener, at alle ikke-kristne i princippet er satanister. Du behøves ikke stille det op som var det en hemmelighed, jeg står skam gerne ved hvad jeg skriver. 
Jesus var radikal, jeg er radikal 
Nogle andre tør så ikke at kalde tingene ved deres sande navn... tænk hvis man stødte nogen! 
Når det ikke er noget jeg vil slynge i hovedet på hvem som helst, så er det ikke fordi jeg vil skjule det, men fordi jeg ikke tror, at det er det der altid skaber det bedste grundlag for evangelisation. Der er andre nok bedre måde at indlede en god dialog med folk. Man behøves ikke altid slynge stærke provokationer i hovedet på dem. Men hvis de spørger mig, så vil jeg selvfølgelig sige ja til, at jeg i princippet betragter dem som satanister.
|
|
Til toppen
|
|
|
#64281 - 10/06/2006 20:17
|
Anonym
Anonym
|
Hej Michael,... Jeg kan egentlig ikke forlig mig med dig, at fordi man ikke er kristen, så skal man dømmes til at være Satanist..., Det er i mine øre ikke en radikal udlægning, som du gerne vil kalde det, men derimod en "vanvittig" og fanatisk udlægning. Hvis det ikke er hvidt, er det sort.. At tænke sådan Michael, det er næsten med vilje at sætte skyklapper for forståelsen af mennesker? Hvis man er kristen men ikke til fulde efterlever biblen, er man da satanist Hvis man er kulturkristen/tradition, er man da satanist Hvis man er Kristen men i tvivl er man da satanist Hvis man er kristen i anden kirke er man da satanist Er Jehovas vidner, mormoner, Tongill/moon tilhængere satanister, selvom det tror i kristent Er Katolikker, Frimurere, Frelsenshær satanister? Er du satanist Lord Dean fordi dømmer og mener som du gør`? Den her Karrusel Michael, den kører vist den forkerte vej!.. Og jeg at man som kristen er nød til at kunne acceptere alternativer for andre mennesker og deres opfattelse af hvad der sandt, Man må erkende der må forefindes sandhedsværdi i andre religioner,... At fornægte det, og samtidlig "brændemærke" alternativer, det er fanatisme... Citat: Jesus var radikal, jeg er radikal
Jesus var/er... Lord Dean, det er vist kun politisk
Mvh- Lars/stud.theol
|
|
Til toppen
|
|
|
#64283 - 10/06/2006 20:45
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
|
Hej JesusSoldat. Jeg synes, det er en mærkelig tanke, og jeg ved ikke, hvor den kommer fra. Der er i hvert fald ikke noget bibelsk belæg for den. Der bliver ikke gjort noget ud af, hvor forskellig musik "kommer fra", i hvert fald. Hvis disse mennesker har ret, kan man jo undre sig over, at de kun begrænser det sort / hvide billede til musikkens verden. (Hvis de da gør det.) Hvad med fx. malerkunst, arkitektur, skulpturkunst? Er det også satanisk, hvis det ikke er inspireret af Gud? Hvad med litteratur, både skøn og faglig? Hvis den ikke er kristen, er den så satanisk, lige meget hvad den handler om? Hvad med design, politik... you name it?? Vi mennesker er skabt af Gud med mange forskellige evner - også de kreative. Derfor mener jeg ikke, at man behøver at blive inspireret direkte, hver gang man gør noget. Hvor går grænsen så? Skal vi også inspireres direkte til at lave mad og kaffe? Til at vaske gulv? Strikke trøjer? ........ Skrive indlæg herinde?!?  Så kunne vi jo aldrig gøre noget. Og hvad hvis vi kun turde gøre noget efter at være blevet "inspireret direkte" - og den der inspiration så aldrig kom??  Så blev der da vist aldrig udrettet ret meget. Nej, så meget inspiration har vi vist ikke fået nogle løfter om (selv om det da ku' være rart, når man skulle skrive opgave.  ) Men altså. Vil disse mennesker så i ramme alvor sige, at "Der bor en bager", "Kong Christian", "Midsommervisen", Mozarts symfoni nr. 40, og meget mere.... altså er satanisk?? Hold da helt op! Er det nogle, du kender, der tror sådan, eller bare nogle, du har hørt eller læst om? Hvordan kommer de igennem sådan en ganske almindelig hverdag, ved du det? (Jeg mener, der er jo muzak i butikkerne, radio og TV - nåja, det har de så evt. ikke, men de besøger måske nogle, der har - og hvem kan vide sig sikker på, om de salmer, de synger i kirken, allesammen er direkte inspireret?) Mvh. Anne.
|
|
Til toppen
|
|
|
#64284 - 10/06/2006 20:53
|
Bruger
|
Citat: Hej Michael,...
Jeg kan egentlig ikke forlig mig med dig, at fordi man ikke er kristen, så skal man dømmes til at være Satanist..., Det er i mine øre ikke en radikal udlægning, som du gerne vil kalde det, men derimod en "vanvittig" og fanatisk udlægning.
Du må kalde min holdning vanvittig, fanatisk og 1.000 andre negativt ladede ord - det rører mig ikke! Hvis du vil røre mig, så må du altså finde nogle lidt mere bibelske argumenter end at finde en masse negativt ladede ord. Hvad med om du kom med nogle modargumenter fremfor blot at putte nogle labels på mine argumenter?
Og ja, kald mig blot fanatisk og fundamentalistisk... for hvis jeg skal være ærlig, så er det for mig komplimenter, da jeg gerne vil have Guds ord som fundament for mit liv.
Citat: Hvis det ikke er hvidt, er det sort.. At tænke sådan Michael, det er næsten med vilje at sætte skyklapper for forståelsen af mennesker?
Ja, i forhold til Gud og frelsen så er tingene sort/hvid. Enten tror man på Gud eller ej, enten er man frelst eller ej. Man kan ikke være halvt frelst! Men det kan være du vil være så venlig at uddybe hvad du mener med de skyklapper? Det står mig noget uklart.
Citat: Hvis man er kristen men ikke til fulde efterlever biblen, er man da satanist
Nej. Jeg kender ikke nogen kristne der tilfulde efterlever Bibelen. Selv kristne er trods alt syndere.
Citat: Hvis man er kulturkristen/tradition, er man da satanist
I princippet ja, da den kulturkristne ikke er personligt troende.
Citat: Hvis man er Kristen men i tvivl er man da satanist
Nej, jeg mener ikke at en kristen i anfægtelse er satanisk. Personen er måske under satanisk angreb, men personen er stadig grundlæggende kristen.
Citat: Er Jehovas vidner, mormoner, Tongill/moon tilhængere satanister, selvom det tror i kristent
Afguderi vil jeg klart betegne som satanisme.
Citat: Er Katolikker, Frimurere, Frelsenshær satanister?
Katolikker betragter jeg som brødre og søstre i Herren Frimurer og Frelsenshær kender jeg ikke godt nok til at vil udtale mig om.
Citat: Er du satanist Lord Dean fordi dømmer og mener som du gør`?
Nej, jeg mener ikke at man som kristen bliver satanist af at tolke Bibelen og diskutere hvilke betydninger diverse udlægninger af Bibelen har. I sådan fald bliver man i yderste konsekvens satanist af at læse Guds ord, hvilket vist er lidt absurd.
Citat: Den her Karrusel Michael, den kører vist den forkerte vej!.. Og jeg at man som kristen er nød til at kunne acceptere alternativer for andre mennesker og deres opfattelse af hvad der sandt, Man må erkende der må forefindes sandhedsværdi i andre religioner,... At fornægte det, og samtidlig "brændemærke" alternativer, det er fanatisme...
Jeg kan godt acceptere, at andre har en anden tro end mig, men jeg vil aldrig tillægge disse religioner nogen sandhedsværdig. Der findes KUN frelse i Kristus! Alle andre religioner end den kristne tro er tomme og føre til evig fortabelse. At tilkendegive andet må jeg betragte som ubibelsk.
Citat:
Citat: Jesus var radikal, jeg er radikal
Jesus var/er... Lord Dean, det er vist kun politisk
Sorry... jeg beklager den lille sproglige fejl. Selvfølgelig lever Jesus endnu... Jeg håber du kan tilgive mig?
Hvad er politisk?
|
|
Til toppen
|
|
|
#64285 - 10/06/2006 21:02
[Re: AnnePande]
|
Bruger
|
Citat: Hej Lord Dean.
Jeg mener, at man bør skelne mellem det du taler om - at man enten tilhører Jesus eller ikke tilhører ham - og så satanisme, der jo er et helt specifikt navn på en helt specifik ideologi, der handler om noget helt bestemt.
Mvh. Anne.
Jeg vil sige både ja og nej til din indvending.
Jeg vil sige nej, fordi jeg i min besvarelse har brugt en ekstrem vid definition af hvad satanisme er. Altså meget videre end blot at betegne deciderede satan-tilbedere. Det håbede jeg også indirekte fremgik af mit indlæg, men det har åbenbart ikke været tydeligt nok.
Selvfølgelig bruger jeg ikke denne ekstremt vide definition til hverdag, men jeg hev den opad lommen, da jeg mener, at det var det det oprindelig oplægs-indlæg lagde op til. Altså at tage en princippel diskussion af hvor bredt man kan definere satanisme. Men også hvor bredt man i hverdagen bør definere satanismen... hvilket jeg mener vil føre os frem til to forskellige svar, hvilket jeg også mener at have givet udtryk for gennem mine indlæg.
|
|
Til toppen
|
|
|
#64286 - 10/06/2006 21:21
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
|
Hej Lord Dean. Jo, jeg mener, det var tydeligt nok, at du ikke mente deciderede satantilbedere som sådan. Jeg er også med på, at du ikke vil gå og bruge vendingen til hverdag på den måde. Det, jeg mente, var bare, at man bør reservere ordet "satanisme" til den bestemte ideologi ("isme"), som det dækker over. Jeg mener nemlig ikke, det er det samme som "blot" det at være udenfor Guds rige, selv om det da er rigtigt, at der kun er to veje - sådan som det også kommer til udtryk, der hvor der står, at Gud friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige. (Kan desværre ikke huske hvor.) Jeg tror vi er enige, men måske ordkløver vi bare lidt. Mvh. Anne.
|
|
Til toppen
|
|
|
#64289 - 10/06/2006 21:39
|
Bruger
Reg.: 11/10/2001
Sted: Danmark
|
Lord Dean skrev: Citat: Du skal måske lige læse mit første indlæg i denne tråd, hvor jeg kommentere hvordan jeg ser på musik. Så kommer du måske frem til andre konklusioner.
Ja, ja, jeg smurte måske lidt tykt på i mit eksempel med Bach. Det var hele tråden der lagde lidt op til det og ikke blot dine udsagn. Så det var lidt unfair at relatere til dig.
Mvh, Lars Peter
|
|
Til toppen
|
|
|
#64290 - 10/06/2006 22:02
[Re: AnnePande]
|
Bruger
|
Citat: Hej JesusSoldat.
Er det nogle, du kender, der tror sådan, eller bare nogle, du har hørt eller læst om? Hvordan kommer de igennem sådan en ganske almindelig hverdag, ved du det? (Jeg mener, der er jo muzak i butikkerne, radio og TV - nåja, det har de så evt. ikke, men de besøger måske nogle, der har - og hvem kan vide sig sikker på, om de salmer, de synger i kirken, allesammen er direkte inspireret?)
Mvh. Anne.
Det med musikken er ikke nogen jeg kender personligt - det med folk som ikke er kristne, er noget en fra min bibelkreds sagde, noget hun havde læst en forfatter skrive.
Jeg ved ikke hvordan jeg selv skal forholde mig til det, den med musikken, synes jeg er lige langt nok ude - det med de ikke kristne er svært, især at se så sort og hvidt!
Med venlig hilsen Lene
Kyrie eleison!
|
|
Til toppen
|
|
|
#64291 - 10/06/2006 22:20
|
Anonym
Anonym
|
Hvad mener du Michael?
Jeg synes Sandhedssøger, kommer til den samme pointe som mig, udfra din opfattelse!..
Mvh. lars
|
|
Til toppen
|
|
|
#64292 - 10/06/2006 22:28
|
Bruger
|
Citat: Hvad mener du Michael?
Jeg synes Sandhedssøger, kommer til den samme pointe som mig, udfra din opfattelse!..
Mvh. lars
Jeg mener det jeg har skrevet. Jeg er glad for at høre du har samme mening som Sandhedssøger ( Se her )
|
|
Til toppen
|
|
|
#64293 - 11/06/2006 10:06
|
Bruger
Reg.: 05/06/2003
Sted: København
|
Hej Dean.. Citat: Så var der spørgsmålet om ikke-kristne er "bløde satanister". Dertil kan jeg vist i princippet kun svare ja. Gud arbejder udfra princippet: "dem der ikke er med mig, er imod mig". Der er altså ikke nogen mellemvej. Enten er man på Guds hold, eller man er på Satans hold. Det er jo trods alt Satan man har lyttet til når man ikke har troen på Gud.
Så du mener altså, at fordi man ikke fralægger sig sin fornuftstænkning (som vel må være givet af Herren - bH), så forholder man sig til satan?? På trods af, at man rent faktisk er troende og kæmper for at brede kendskab til den Skabende og Levende Herre??
Du er jo klar over, at med dine ord, er du faktisk selv satanist, da du tilbeder et menneske og dermed sætter mennesket lig Herren (bH)??
Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#64294 - 11/06/2006 12:54
|
Anonym
Anonym
|
Nu mente, jeg bare at han også så din "dømmende" udtalelse omkring hvordan og hvorledes, at alt som ikke er kristent er satanisk..
Lars/Stud.theol
|
|
Til toppen
|
|
|
#64295 - 11/06/2006 12:56
|
Anonym
Anonym
|
Og pludselig forstår jeg hvorfor der findes religionskrige og at folk flygter fra troen, kirken. osv...
Lars-
|
|
Til toppen
|
|
|
#64296 - 11/06/2006 13:07
[Re: Kefas Ben-Adam]
|
Anonym
Anonym
|
Hej Kefas...
Jeg synes det er forkert at vi skal gå og "brændemærke" hinanden som satanister pga forskellige overbevisninger. Jeg mener det er tanker som Lord Deans der blandt er med til svække kirken,...
Og jeg anser altså ikke ikke-kristne som satanister, satanisme som det blev sagt at tidligere dækker over en helt bestemt isme, tilbedelse af satan........ Lord Dean, siger så godt nok at man godt bruge negative vendinger om hans noget snævre syn på andres menneskers overbevisning,...
Og så nægter han at kunne finde nogen sandhedværdi i andre religioner, og det synes jeg er en skam, for det vidner bare om mere snævertsynethed, da jeg sagtens kan finde visdom og sandhed i religioner som fx Jødedommen eller Buddhismen, men ikke nødvendigvis "tro" dem.... Og der er masser af inspiration at hente, i følge Lord Dean, er det Satan som står bag det andet og derfor skal det forkastes, og mennesker som tror det er satans lejesvende..
Hvad så før kristendommen? Der var der jødedommen, er den så lige pludselig blevet overtaget af Satan?...
Og så alligevel inden for kristendommen er der så mange udlægninger og retninger, at selv i kristendommen må der være ifl. Lord Dean, hvis han står ved hvad han siger, være satanisme...
Et eller andet sted kan jeg godt forstå Kefas, hvis han bliver vred, tænk at blive kaldt satanist fordi han er jøde, det lyder absurb...
Mvh- Lars/Stud.theol
|
|
Til toppen
|
|
|
#64298 - 11/06/2006 14:19
|
Bruger
|
Goddag Lars  Starter lige med det sidste først.. Citat: Et eller andet sted kan jeg godt forstå Kefas, hvis han bliver vred, tænk at blive kaldt satanist fordi han er jøde, det lyder absurb...
Jeg bliver ikke vred over selve udsagnet, men mere hvad det fører/kan føre med sig.. Netop tanken om jøder tilhørende satan har jo ligget som det afgørende argument for, at kristne med fred i sindet, har kunnet forfølge og slagte jøder igennem tiden (og vel også andre end jøder).. Det er jo specielt udsagn som det Jesus fremfører i Joh.evangeliet om, at "vi" (jøder) har djævelen til fader, der har ført til, at jøder er djævleyngel der skal dræbes.. Jeg tror ikke (håber ikke), at Dean har det udgangspunkt eller ønsker at drage den konklusion, men kan man fortænke kristne i at nå frem dertil, når man laver den slags tolkninger??
Citat: Jeg synes det er forkert at vi skal gå og "brændemærke" hinanden som satanister pga forskellige overbevisninger. Jeg mener det er tanker som Lord Deans der blandt er med til svække kirken,...
Jeg er enig.. At der er fundamentalister/fanatikere, der nægter at se ud over deres egen tro, er direkte med til at svække deres eget fundament, for før eller siden vil de blive presset til at erkende, at de i sig selv ikke kan indeholde det fulde billede af noget som helst, hvis de bevæger sig i idéholdninger, der afviser tolkninger der ikke tager deres udgangspunkt..
Vi er trods alt kun mennesker 
Citat: Og jeg anser altså ikke ikke-kristne som satanister, satanisme som det blev sagt at tidligere dækker over en helt bestemt isme, tilbedelse af satan........ Lord Dean, siger så godt nok at man godt bruge negative vendinger om hans noget snævre syn på andres menneskers overbevisning,...
Jeg har nu heller ikke oplevet kristne skære mennesker over én kam på den måde før..
Men skal man tage motivet som udgangspunkt og stå fast ved så streng en skelnen, så skal jeg også se kristne som polyteistiske afgudsdyrkere, der har fortjent Herrens (bH) vrede over sig i samme grad som man så ba'al-dyrkerne opleve det.. Og det nægter jeg at gøre, da jeg for det første ikke vil hæve jødedommen til absolut sandhed over ikke-jøder og dermed vil trække min tro ned over hovedet på andre, og for det andet nægter at gøre et andets menneskes idé om tro og gudsforhold i deres religion lig med min egen ditto af deres religion.. Et menneske der ikke forstå og erkender Herrens énhed (bH) er ikke af den grund polyteist eller ateist..
Citat: Og så nægter han at kunne finde nogen sandhedværdi i andre religioner, og det synes jeg er en skam, for det vidner bare om mere snævertsynethed, da jeg sagtens kan finde visdom og sandhed i religioner som fx Jødedommen eller Buddhismen, men ikke nødvendigvis "tro" dem.... Og der er masser af inspiration at hente, i følge Lord Dean, er det Satan som står bag det andet og derfor skal det forkastes, og mennesker som tror det er satans lejesvende..
Netop det udgangspunkt tager jeg i forholdet til andre religioner.. At der er noget Guddommeligt, noget dybere erkendt og forstået i sammenhørighed mellem mennesket og verden som vi ser den.. Jeg afviser ikke kristendommens budskab eller bevæggrund i sig selv: udbredelse af kærlighed mellem mennesket og Herren (bH), samt erkendelsen af at kun Herren (bH) kan frelse.. Det er symbolikken der kan lede til forkerte konklusioner (f.eks. at Messias er kommet, samt ophøjelsen af Jesus til noget guddommeligt) jeg taler imod.. Men jeg er på det rene med, at det er tro og at et menneske der tror på Jesus og af den grund er et mere retfærdigt menneske i Herrens øjne (bH) end jøden, der muligvis davner (beder) tre gange dagligt og holder Kosher samt renhedsforskrifterne, men reelt set ikke tror på Herren (bH)..
Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#64299 - 11/06/2006 15:10
|
Bruger
Reg.: 17/04/2004
Sted: Herning
|
Citat: Jeg har hørt folk sige, at al musik der ikke er dedikeret til Gud i princippet er satanisk, og at folk som ikke bekendte sig til kristendommen er "bløde" satanister, de er bare ikke selv klar over det. Hvad er jeres holdning til disse udtalelser?
Så kunne jeg heller ikke holde mig tilbage længere. Jeg er ikke et øjeblik i tvivl om, at det første udsagn er forkert. Hvis det skulle være det, ville selv alle kristne være "bløde satanister" når de gør noget, der ikke specifikt er dedikeret til Gud. Ordene om, at den, der ikke er med, er imod, er møntet på mennesket og ikke på hver enkelt af de ting, mennekset gør.
Det andet mener jeg også er forkert. Ikke fordi jeg mener, at folk som ikke bekender sig til kristendommen "da ikke er så slemme igen" for det er ikke det, det handler om. Men satanismen er en temmelig specifikt defineret ideologi, som intet har med en dyrkelse af Satan (som et konkret væsen) at gøre. Når det så er sagt, så er det samtidig også helt korrekt, at Jesus sagde, at den, der ikke er med ham, er imod ham. Det betyder jo reelt, at er man ikke på Jesu side, så står man, bevidst eller ubevidst, på modstanderens side.
|
|
Til toppen
|
|
|
#64300 - 11/06/2006 16:08
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej JesusSoldat - måske skal vi forsøge at definere, hvad vi mener med satanisme - det kan nemlig godt være, at vi taler om hver sin udgave. Med en mere specifik definition kan vi måske bedre blive enige, eller i det mindste blive enige om, hvad vi er uenige om. Wickipedia skriver om tre forskellige udgaver: Ateistisk, teistisk og anti-kristen satanisme. Det er i hvert fald ikke gængs sprogbrug at kalde alle ikke-kristne for satanister - der gås normalt ud fra, at ingen er satanist uden selv at vide det ... Men bortset fra det: Ifølge Bibelen forholder det sig sådan, at de, som ikke tror på Kristus og stiller sig under hans beskyttelse, har Djævelen/løgneren/morderen til far og går fortabt - dvs. kommer til at dele skæbne med den Onde. (Joh 8,44-45) ... - og de ord sagde Jesus oven i købet til nogle, der var kommet til at tro på ham, men ikke (endnu ikke) havde fattet, at han var Kristus, og ikke (endnu ikke) forstod, at de havde brug for en frelser, der ville give dem friheden - redde dem ud af mørkets magt (verden) ved at skænke dem deres synders nådige forladelse og flytte dem over i Guds rige derved. Hermed endnu en gang Joh 3,16-17: For således elskede Gud verden [dvs. den verden, som var bortvendt fra Gud og Guds fjende] at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv. For Gud sendte ikke sin søn til verden for at dømme verden, men for at verden skal frelses ved ham. Så hvis det kun var erklærede satanister, som berhøvede omvendelse og var målgruppen for kristen mission, var der nok ikke brug for ret mange missionærer ... Netop i dag var missionsbefalingen prædiketekst i alle landets kirker: Matt 28,18-20: Og Jesus kom hen og talte til dem og sagde: »Mig er givet al magt i himlen og på jorden. Gå derfor hen og gør alle folkeslagene til mine disciple, idet I døber dem i Faderens og Sønnens og Helligåndens navn, og idet I lærer dem at holde alt det, som jeg har befalet jer. Og se, jeg er med jer alle dage indtil verdens ende.« kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#64301 - 11/06/2006 21:18
Re: Satanisme i musik !!!
|
Bruger
Reg.: 22/08/2003
Sted: Århus
|
Hej Lord Dean
Citat: Musik der ikke er dedikeret til Gud kan jeg i princippet ikke se noget forkert i. Det må helt og holdent afhænge af teksten til musikken der afgøre om musikken er ukristelig eller ej. En sang der handler om to mennesker der holder i hånd på en gåtur gennem skoven kan jeg ikke se noget forkert i. Derimod kan jeg se noget forkert i det, hvis det fx er "Det brune punktums" sang "Jeg vil i seng med de fleste", som er udtryk for en temmelig ukristelig moral. Citat slut.
Kommentar: Der er ikke noget, som hedder kristen musik eller kristne instrumenter. Musik er harmonier og forskellige rytmer og pauser og komponeret sammen til en sang, et oratorium, en symfoni eller klaverstykker, en opera eller andet. Musik er noget, som rører eller ikke rører ved vore følelser og derfor er der noget som nogle kan lide og andet som andre ikke kan lide. Og instrumenter bliver brugt af både kristne og ikke-kristne.
At der så er f.eks. Bach, Händel, Bruckner og Hartmann eller andre moderne komponister eller musikere,som har skrevet eller spillet musik for at ære Gud er noget helt andet. Og den skat har vi og kan glæde os over sammen med meget andet musik, som ikke er specielt komponeret eller spillet i en kristen sammenhæng.
Og en tekst/libretto er så enten skrevet til et oratorium eller salme eller til et kor eller en solosang eller arie, når det drejer sig om denne form for musik.
Det sataniske kommer i den måde musikken og teksten bliver anvendt på og det resultat som kommer ud af fremførelsen eller det som den musik gør ved en eller flere personer.
Så satanisk musik er en blanding af en speciel musik komponeret med en tekst, som er i direkte modstrid mod Gud og er noget, som skaber og spreder ufred, uro i de, som lytter eller dyrker denne form. Derfor er denne kombination til at bedømme.!
Men at stille problemstillingen op i sort og hvid er en fejltagelse. Jeg har en klassisk musikuddannelse, og har spillet i mange kirker, men jeg har nyder også at lytte til professionel musik af U2, Eric Clapton, Van Morrison, Michaela Petri på fløjte eller en opera eller medrivende gospelmusik.
Kriteriet er, at det skal give mig en inspirerende oplevelse ligesom et præ- eller postludium på orgel eller en lovsangsgruppe kan give mig.
mvh carl
|
|
Til toppen
|
|
|
#64302 - 11/06/2006 22:15
|
Bruger
|
Citat: Nu mente, jeg bare at han også så din "dømmende" udtalelse omkring hvordan og hvorledes, at alt som ikke er kristent er satanisk..
Lars/Stud.theol
Hov! Nu forvrænger du mine ord! Jeg har ALDRIG sagt at alt der ikke er kristent er satanisk. (Læs fx mit første indlæg i denne tråd!) Men jeg har sagt, at alle ikke-kristne i princippet er satanister.
|
|
Til toppen
|
|
|
#64303 - 11/06/2006 22:19
|
Bruger
|
Citat: Og pludselig forstår jeg hvorfor der findes religionskrige og at folk flygter fra troen, kirken. osv...
Lars-
Øh jow... så siger vi det. (Dog er jeg lidt nysgerrig på hvordan du er kommet frem til den konklusion, men jeg er selvfølgelig glad for at have været med til at udvide din horisont)
|
|
Til toppen
|
|
|
#64306 - 12/06/2006 10:21
|
Anonym
Anonym
|
Og jeg tror Kefas og jeg, har svært ved at følge din :-P
mvh- Lars
|
|
Til toppen
|
|
|
#64307 - 12/06/2006 10:22
|
Anonym
Anonym
|
Jeg synes lige netop det er hvad du har sagt og ment!.
Hvis det ikke er tilfældet så skal du lære og bruge din ord med omhu, og forklare dig så man ikke kan drage konklusioner som dem her!.............
mvh Stud.theol Lars
|
|
Til toppen
|
|
|
#64308 - 12/06/2006 10:25
|
Anonym
Anonym
|
Ja, på bekostningen af at du mener ikke-kristne elemænter er sataniske, så kan jeg da sagtens forstå at man forlade kirken og troen, og hvorfor religionskrigene er startet!..
Om det har udviddet min horisont,.. Det har i al fald sat lys på din opfattelse, som jeg mener skader mere end den gavner...
mvh- Lars/stud.theol
|
|
Til toppen
|
|
|
#64309 - 12/06/2006 10:26
|
Ordstyrer
Bruger
|
Lars ! Citat: Og jeg tror Kefas og jeg, har svært ved at følge din :-P
Du blev (af Lord Dean) bedt om en uddybning. Er det virkelig den bedste du kan præstere? Prøv lige igen!
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#64310 - 12/06/2006 10:37
[Re: kristina]
|
Anonym
Anonym
|
Skulle det komme fra dig?
Jeg synes ikke altid du selv er for god til det..
Og så var der forresten ikke mig han bad om en uddybning, men Kefas han spurgte..
Puds brillerne lille skat, før du irettesætter og kaster rundt med tingene..
mvh lars
|
|
Til toppen
|
|
|
#64311 - 12/06/2006 13:15
|
Bruger
Reg.: 20/01/2005
Sted: Århus
|
Hej LD, Citat: Så var der spørgsmålet om ikke-kristne er "bløde satanister". Dertil kan jeg vist i princippet kun svare ja. Gud arbejder udfra princippet: "dem der ikke er med mig, er imod mig". Der er altså ikke nogen mellemvej. Enten er man på Guds hold, eller man er på Satans hold. Det er jo trods alt Satan man har lyttet til når man ikke har troen på Gud.
Det er pudsigt at jeg skal læse, at jeg selv er "blød satanist". Jeg tilbeder ikke Satan - jeg tror end ikke på hans eksistens. Men du mener måske at hele mit ugudelige liv er en hyldest til ondskabens herre i din tro? Hvis du har draget denne eller en lignende slutning, hvad siger det så om mig som person og ateister generelt, at du mener vi har lyttet til Satan for at blive ateister?
Citat: Dog kunne jeg aldrig finde på at gå hen til en tilfældig person og anklage ham for at være satanist fordi han ikke tror på Gud.
Så forstår jeg ikke, hvad det er du gør ovenfor, hvor du netop skriver, at man har lyttet til Satan når man ikke har troen på Gud - og du skriver direkte, at ikke-kristne er "bløde satanister". Jeg har læst dit indlæg, og jeg er ateist - dermed har du anklaget en tilfældig person for at være satanist, fordi han (jeg) ikke tror på Gud.
Citat: Af den simple grund, at jeg tror at det ville skubbe folk længere væk fra Gud end det ville gavne til deres frelse.
Det er fuldstændig sandt. Hvis jeg havde en fornemmelse af, at min tro på Gud ville motivere mig til at sige sådan nogle ting som du lige har sagt, så har du faktisk lige skubbet mig endnu længere væk fra min frelse.
Citat: Men selvfølgelig er der visse mennesker hvor en sådan provokation kan være fremmende for deres frelse, men de tilfælde tror jeg, at Gud nok skal pege klart ud for os, så vi ikke gætter os frem til hvem vi skal bruge denne provokation overfor.
Hvilke personer? Hvilken type? Taler Gud først til dig omkring dette, når du står foran sådan en type person?
Forklar mig venligst, hvordan det kan få folk til at tro på Gud, at du kalder deres indstilling satanisk. Jeg kan ikke se, at det skulle kunne lade sig gøre. Du gør ikke mennesker gode ved at kalde dem onde, men du kan dog opnå at gøre dem onde, hvis de ikke er det. Det kunne jo ende med, at en stakkels sjæl tog til sig, hvad du har skrevet om ateisme og satanisme - der ifølge dig stort set er samme ting.
Et lille sidespørgsmål: hvem dælen er det, der præsenterer ateismen for den gennemsnitstroende i Danmark? Jeg synes snart ikke man møder andet end forskruede fejlopfattelser, hvis man taler med kristne om sagen. Der er undtagelser, selvfølgelig... men hvorfor er der denne fremherskende ideologi om, at ateismen er meget, meget mere end selve ordet betyder? Hvorfor skal jeg absolut tillægges diverse meninger og opfattelser, blot fordi jeg vælger at kalde mig selv ateist - i betydningen "jeg tror ikke på Gud"? Jeg er næsten målløs over den snarhed der er til at kalde andre mennesker dit og dat, blot fordi de ikke tror på Gud.

"...there is no greater, nobler, more heroic form of devotion than the act of a man who assumes the responsibility of thinking."
-- Ayn Rand
|
|
Til toppen
|
|
|
#64312 - 12/06/2006 16:23
|
Ordstyrer
Bruger
|
Lars, jeg opfattede det sådan, at du svarede LD på Kefas' og dine egne vegne, og jeg irettesatte dig ud fra din hånlige bemærkning. Jeg vil her irettesætte dig endnu en gang, og denne gang for det du nu skriver til mig: Citat: Skulle det komme fra dig?
Jeg synes ikke altid du selv er for god til det..
Og så var der forresten ikke mig han bad om en uddybning, men Kefas han spurgte..
Puds brillerne lille skat, før du irettesætter og kaster rundt med tingene..
Det er ikke i orden at udtrykke sig så nedladende her i Café Thomas. Jeg er ikke din lille skat, men ordstyrer, og jeg irettesætter, når jeg finder grund til det.
Jeg tager selv mit ordstyrerarbejde alvorligt, og det vil jeg bede også dig om at respektere.
Det er ikke for sjov vi ordstyrere er her, men for at forhindre hån, spot, personangreb, nedladende bemærkninger og andre ubehageligheder som let kan skabe dårlig atmosfære her i caféen, hvor vi er mange med meget forskellige meninger. De emner, der her er til debat er for mange af os dybt alvorlige og ikke altid lette at sætte perfekte ord på.
Jeg, som er både debattør og ordstyrer, kan sagtens tage fejl og vurdere forkert. Det kan tænkes, at en bemærkning som jeg finder nedladende (f.eks. anvendelse af uden humoristisk sammenhæng) måske i virkeligheden kunne være for sjov. Men så må du forklare dig på en ordentlig måde. Misforståelser kan ikke undgås, men de kan håndteres med respekt og venlighed.
Kritik af andre brugeres indlæg skal ikke ske i debatten, men ved anvendelse af knappen "kontakt ordstyrer", så kigger vi på det. På den måde mener jeg vi får den mest ud af samtalerne med hinanden og slipper for at såre og nedgøre andres tro, tvivl, ikke-tro - og meninger i øvrigt.
Kritik af ordstyrere skal heller ikke ske i debatten, men til Netmissionæren. Jeg vil bede dig om at optage denne formalingstale i bedste mening. (Heb. 13,22)
kristina ordstyrer
|
|
Til toppen
|
|
|
#64313 - 12/06/2006 17:20
|
Bruger
|
Citat: Jeg synes lige netop det er hvad du har sagt og ment!.
Hvis det ikke er tilfældet så skal du lære og bruge din ord med omhu, og forklare dig så man ikke kan drage konklusioner som dem her!.............
mvh Stud.theol Lars
Eller folk skal læse hvad jeg rent faktisk skriver...
|
|
Til toppen
|
|
|
#64314 - 12/06/2006 17:22
|
Anonym
Anonym
|
dit indlæg oversætter jeg med = snak uden om..
jeg fandt din bemærkning ligeså nedsættende, så 1-1
Og du forfejlede det, da jeg bare kom med en kommentar, og hvor du skrev om noget helt andet...
mvh lars..
|
|
Til toppen
|
|
|
#64315 - 12/06/2006 17:54
|
Anonym
Anonym
|
Citat: Så var der spørgsmålet om ikke-kristne er "bløde satanister". Dertil kan jeg vist i princippet kun svare ja.
Citat: Gud arbejder udfra princippet: "dem der ikke er med mig, er imod mig".
Citat: Enten er man på Guds hold, eller man er på Satans hold. Det er jo trods alt Satan man har lyttet til når man ikke har troen på Gud.
Citat: , og enten bliver "kristen" eller "satanisk" afhængig af hvilket budskab der toner frem.
Citat: Jeg vil sige nej, fordi jeg i min besvarelse har brugt en ekstrem vid definition af hvad satanisme er. Altså meget videre end blot at betegne deciderede satan-tilbedere
Citat: men jeg hev den opad lommen, da jeg mener, at det var det det oprindelig oplægs-indlæg lagde op til. Altså at tage en princippel diskussion af hvor bredt man kan definere satanisme.
Citat: Men jeg har sagt, at alle ikke-kristne i princippet er satanister.
Citat: Citat: Hvis man er kulturkristen/tradition, er man da satanist
I princippet ja, da den kulturkristne ikke er personligt troende.
Citat: Citat: Er Jehovas vidner, mormoner, Tongill/moon tilhængere satanister, selvom det tror i kristent
Citat: Jeg kan godt acceptere, at andre har en anden tro end mig, men jeg vil aldrig tillægge disse religioner nogen sandhedsværdig. Der findes KUN frelse i Kristus! Alle andre religioner end den kristne tro er tomme og føre til evig fortabelse. At tilkendegive andet må jeg betragte som ubibelsk.
Så spørger jeg... hvorledes man kan drage en anden konklusion ud fra det du siger?.
Lars/stud.theol
|
|
Til toppen
|
|
|
#64318 - 12/06/2006 19:04
|
Bruger
|
Citat: Jeg vil så også gerne lige sige, at jeg trækker mig fra alle diskussioner vi deltager i. Er blevet lidt for træt af nedladende personangreb fremfor angreb på mine holdninger/argumenter.
Lev vel...
Sad lige og tænkte på, at jeg faktisk var lidt ked af at jeg startede denne debat - for det var på ingen måde min mening, at det skulle ende sådan her.. Ville jo bare gerne have et par spørgsmål opklaret!
Håber da ikke at du bliver væk - jeg kender intet til dig, men synes da ikke det skal være nødvendigt at "smutte" fra sådan en side her, fordi man føler sig angrebet!
Med venlig hilsen Lene
Kyrie eleison!
|
|
Til toppen
|
|
|
#64320 - 12/06/2006 20:08
|
Anonym
Anonym
|
Okay, hvis det er det du ønsker..
Jeg har dog ikke lavet person angreb på dig, men sat mig skeptisk imod den kristendomstanke du repræsentere...
Mvh lars
|
|
Til toppen
|
|
|
#64321 - 12/06/2006 20:13
|
Anonym
Anonym
|
For mig virker det som om at Lord Dean anser al uenighed i hans opfattelse som "angreb"....
Han sidder selv og leger med de vilde og fordømmende kommentare...
Jo det var en spændende tråd at starte Jesussoldat, men en debat om defination af Satanisme, ville måske have været rigtig god...
Jeg har ikke andre ord til overs end Fanatisme, når man uden skellen bare stempler andre som satanister fordi man selv er forankret i et andet religiøssystem, hvor udefor stående ikke er en del af det, og derfor skal brændemærkes...
Skulle man tage LD alvorligt,.. så er Kefas satanist (hvilket han bestemt ikke er) og mange andre....
Der lader til at komme meget fordømmelse og forudindtagethed fra LD, hvis jeg tager fejl, undre det mig bare at Bibel termer skal hamres så hårdt op at vi skal anse ikke kristne, som mennesker der tilbeder satan...
Kh Lars
|
|
Til toppen
|
|
|
#64322 - 13/06/2006 01:06
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Michael - det var ærgerligt, at debatten i denneher tråd blev så ubehagelig og useriøs, at den ikke var til at have med at gøre, for jeg synes ikke helt vi fik heftet ende. Jeg kunne godt tænke mig at høre, om du er enig eller uenig med mig i mit definitionsforsøg i detteher indlæg. Forholder det sig ikke sådan, at du har sat "satanist" = fortabte mennesker = tilhørende Djævelen? Det har jeg på fornemmelsen, men ret mig endelig, hvis jeg tager fejl. - hvis det er det, du mener, så kan man ikke kalde det ubibelsk. Men satanisk? Så har du i hvert fald valgt en definition af ordet, som er helt din egen! De, der ifølge Bibelen har "Djævelen til far" (Joh 8,44), det er jo de af Guds elskede skabninger, der ikke (endnu) er blevet omvendt og befriet fra mørkets magt - det er vores unåede, ufrelste medmennesker! Og til Lars: Jeg vil bede dig om at undlade at skrive flere indlæg i denne tråd. kristina ordstyrer
|
|
Til toppen
|
|
|
#64323 - 13/06/2006 07:54
|
Bruger
|
Hej Kristina Jeg har vist egentlig svaret AnnePande på samme spørgsmål her Du har ret i, at jeg i denne tråd har valgt at definere satanisme som = fortabte mennesker = tilhørende Djævelen. Jeg ved godt, at det er en ekstrem vid fortolkning af ordet satanisme, og heller ikke en fortolkning som jeg bruger til hverdag, men trådens debatoplæg ligger netop op til en diskussion af, om det er muligt at operere med en så vid fortolkning - og det ser jeg i princippet ikke noget til hinder for. Og derfor valgte jeg at forsvare retten til at bruge denne vide fortolkning af ordet, da vedkommende der sagde det i princippet vel har ret, altså at det ER muligt at bruge denne vide fortolkning, og stadig være på bibelsk grund? I indlægget du henviser til skriver du først: Citat: Det er i hvert fald ikke gængs sprogbrug at kalde alle ikke-kristne for satanister - der gås normalt ud fra, at ingen er satanist uden selv at vide det ...
Dernæst skriver du: Citat: Så hvis det kun var erklærede satanister, som berhøvede omvendelse og var målgruppen for kristen mission, var der nok ikke brug for ret mange missionærer ...
At det ikke er gængs sprogbrug at kalde ikke-kristne for satanister, det kan vi helt klart godt blive enige om, men det udelukker selvfølgelig ikke denne brug af ordet. Som du også selv antyder i det andet citat kan man godt være satanist uden selv at kalde sig satanist - og her har jeg så blot udvidet gruppen af satanister temmelig betragteligt.
Som jeg også har skrevet et sted, så arbejder Gud udfra mottoet: "Hvis du ikke er med mig, er du imod mig". Frit fortolket: "Hvis du ikke tror på mig, så tror du på Satans løgne" - og i det perspektiv må alle ikke-kristne selvfølgelig være satanister.
Men nej, ikke en fortolkning jeg normalt opererer med, da den kan være lidt uhensigtsmæssig, hvorfor jeg også normalt bruger den mere snævre fortolkning, der kun betragter deciderede satan-tilbedere for at være satanister.
|
|
Til toppen
|
|
|
#64324 - 18/06/2006 12:49
|
Bruger
|
Hej Dean.. Hvilken del af mit indlæg er du i tvivl om?? Gør det lettere at uddybe  Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#64325 - 18/06/2006 15:58
|
Bruger
|
Citat: Citat: Så var der spørgsmålet om ikke-kristne er "bløde satanister". Dertil kan jeg vist i princippet kun svare ja. Gud arbejder udfra princippet: "dem der ikke er med mig, er imod mig". Der er altså ikke nogen mellemvej. Enten er man på Guds hold, eller man er på Satans hold. Det er jo trods alt Satan man har lyttet til når man ikke har troen på Gud.
Så du mener altså, at fordi man ikke fralægger sig sin fornuftstænkning (som vel må være givet af Herren - bH), så forholder man sig til satan?? På trods af, at man rent faktisk er troende og kæmper for at brede kendskab til den Skabende og Levende Herre??
Du er jo klar over, at med dine ord, er du faktisk selv satanist, da du tilbeder et menneske og dermed sætter mennesket lig Herren (bH)??
1) Jeg forstår ikke hvor du får det med fornuftstænkningen fra. Det omtaler jeg da ingen steder i mit indlæg? Jeg ser ikke noget modsætningsforhold mellem at bruge sin fornuft og at være troende.
2) Hvormed er det du mener, at jeg er satanist med mine egne ord? Altså hvad er det for et menneske du mener at jeg tilbeder?
|
|
Til toppen
|
|
|
#64326 - 19/06/2006 14:09
|
Bruger
|
Hej Dean.. Citat: 1) Jeg forstår ikke hvor du får det med fornuftstænkningen fra. Det omtaler jeg da ingen steder i mit indlæg? Jeg ser ikke noget modsætningsforhold mellem at bruge sin fornuft og at være troende.
Nej, det var mig der bragte fornuft på banen..
Ville det ikke være ufornuftigt af mig, når jeg kan se at der intet er, der understøtter Jesus, så at vælge at sige: "skidt, jeg tror bare alligevel"??
Citat: 2) Hvormed er det du mener, at jeg er satanist med mine egne ord? Altså hvad er det for et menneske du mener at jeg tilbeder?
I og med at du tilbeder et menneske (Jesus), tilbeder du ikke den Levende og Skabende Herre (bH), altså er du, ud fra din egen konklusion om at man enten er for eller imod (og dermed altså for satan, hvis du er imod Herren); satanist..
Mvh
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#64327 - 19/06/2006 17:54
|
Bruger
|
Citat: Nej, det var mig der bragte fornuft på banen..
Ville det ikke være ufornuftigt af mig, når jeg kan se at der intet er, der understøtter Jesus, så at vælge at sige: "skidt, jeg tror bare alligevel"??
Jo, det ville ikke være fornuftigt. Men man kan aldrig ved hjælp af fornuft/beviser komme frem til at Jesus er Gud. Der må tro til at nå frem til denne erkendelse. Den erkendelse er noget Gud lægger ned i en - på anden vis kan man ikke komme til tro.
Citat: I og med at du tilbeder et menneske (Jesus), tilbeder du ikke den Levende og Skabende Herre (bH), altså er du, ud fra din egen konklusion om at man enten er for eller imod (og dermed altså for satan, hvis du er imod Herren); satanist..
Nu er der jo så det ved det, at jeg faktisk mener at Jesus ER Gud, og dermed tilbeder jeg Gud når jeg tilbeder Jesus. Så nej, jeg er ikke satanist fordi jeg tilbeder Jesus. At ikke-kristne så har en anden holdning til hvem Jesus er, det ændre ikke på hvordan tingene ser ud fra et kristent perspektiv.
|
|
Til toppen
|
|
|
#64328 - 21/06/2006 22:32
|
Anonym
Anonym
|
Det er en omgang pladder... så'n bare lige for at komme med min mening. 
|
|
Til toppen
|
|
|
#64330 - 22/06/2006 14:28
|
Bruger
Reg.: 30/03/2005
Sted: Amager
|
Hej Josefine, Nu er det her ikke "mit" forum, men da Kristina er på ferie vil jeg forsigtigt sætte mig op på hendes ordstyrerstol et øjeblik, og komme med to små bemærkninger: 1. Det er ok at være uenig med en meddebattør- vi kan ikke være enige alle sammen - vi kan sågar synes at det folk lukker ud er en gang vrøvl eller pladder. 2. Men det er ikke okay at kalde det det, uden at uddybe hvad du mener. "pladder" er nok ikke det værste skældsord jeg kan komme i tanke om, men jeg vil stadig tænke, at det er et træls mærkat at få sat på sine tanker uden yderligere forklaring... Kan du følge mig? Det håber jeg. Nu kravler jeg ned af stolen igen...  Mvh
There is a crack in everything, that's how the light gets in. (Leonard Cohen)
|
|
Til toppen
|
|
|
#64331 - 26/08/2006 21:40
|
Bruger
Reg.: 26/02/2004
Sted: Kolding
|
LD: Hehe... Jeg ser Det brune Punktums sang, "Jeg vil i seng med de fleste", som rent bevidst latterlig, og derfor ville jeg aldrig betragte den som satanistisk eller lign... Men det kommer jo nok oz an på, hvordan man ser på det... :-P
Jeg er åben over for dig, Gud, hvem du end er...
|
|
Til toppen
|
|
|
#64332 - 28/08/2006 21:31
|
Bruger
Reg.: 20/04/2006
|
Der er flere former for satanisme! Der originale form, går kort set ud på at man ikke tror på nogen gud (og heller ikke satan) forskellen fra almindelige ateister er bare at de har nogle (ikke religiøse) værdier som er skrevet ned i "satans bibel" som sådan set mest bare er almindelig sund fornuft.. (og det er ikke fordi jeg har en forskruet tilgang til ordet sund fornuft)
Grunden til de kalder sig satanister ligger sådan set ved kirken, da det var den der døbte dem.
Senere er der kommet nogle andre meget mere makabre satanister til som faktisk tror på satan og sådan noget, deres ritualer blev opfundet af kirken som fortalte at det var sådan de originale satanister opførte sig, der er så nogle forvirede folk der er begyndt at udøve disse ritualer :-S
Så kort sagt er satanisme opfundet af kirken.
Hvis musik er satanistisk, så er det da bare endnu en grund til at droppe troen...
(håber ikke det jeg har skrevet er nævnt før, men orkede ikke lige at læse alle indlægene)
Viden er nøglen til succes!
|
|
Til toppen
|
|
|
|