Menu
Hvem er online
1 registrerede (Kristenliv) og 8 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#6423 - 04/12/2002 00:29 Mere "vil Gud kun frelse Israel"
Machine_A
Bruger

Reg.: 15/10/2001
Sted: Silkeborg
Jeg sad lige og læste artiklen fra Leif (Leif A - do styrer for viiiiildt) ... og sad og grublede lidt over det her citat fra artiklen:

Det er sandt, at det virker meget uretfærdigt, når Gud bare tager et land fra et folk og giver det til et andet, fordi det folk nu engang er hans øjesten. Men vi glemmer let, at intet land i sidste ende tilhører noget folk! Hele Jorden tilhører Herren! Vi får lov til at bo på dét, der til syvende og sidst er hans ejendom. Ikke vores. Og han kan for så vidt gøre med det, som han vil.

Det er jo rigtigt hvad Leif skriver. Men det er så absolut ikke uden problemer. Også lidt ud over "demokratisk og tolerant opdraget". Problemet består egentligt ganske simpelt i, at ikke alle tror på Gud, hvilket da også er en af grundene til, at der er så uroligt nede i Israel.

Vi som kristne har det med kun at se det fra én side (og hvilken side) og det er Guds, underforstået vores egen side. Så lad os lige drosle det ned til hverdagsdansk:

Vi kommer altså vadende med en bog og skubber nogle fremmedeartede folk til side med den påstand, at i vores bog står der, at vi skal skubbe dem til side. De fremmedeartede folk syntes ikke det er en god ide, for de har ikke nogen bog, hvor der står, at de skal skubbes til side. Til gengæld har de en bog hvor der står, at de skal stå der, hvor vi skubbede dem væk fra. Efter lidt rådslagning beslutter de at skubbe igen.
Dette bliver vi meget forargede over og henviser under protester, at da det jo står i vores bog, at vi er dem der skal skubbe, skal de ikke komme og prøve på noget. Så vi skubber dem lidt mere.

Og så har vi balladen.

Lad os som på film(s) hoppe ind i denne scene. Vi hopper over på "vores" side. Der kan vi jo tydeligt se, at vi skal skubbe, da det står i vores bog. Der er vel ikke mere at diskutere?
Hm, okey vi hopper over på de fremmedeartedes side og kigger. Der står jo tydeligt, at de fremmedeartede skal stå der hvor vi skubbede dem væk fra. Der er vel ikke mere at diskutere?
Lad os nu - som det neutrale filmhold vi nu er blevet, se det hele midtfor i behagelig zoom-afstand. Der kan vi tydeligt se, at to hold idioter står og skubber til hinanden, mens de bladrer febrilsk rundt i nogle bøger så godt det kan lade sig gøre midt i al skubberiet.

Nu er det ene hold ufatteligt geniale, så de siger til det fremmedeartede hold:
"I kan jo bare begynde at læse i vores bog. Så er I fri for at blive skubbet til!"
Det fremmeeartede hold tænker lidt over det, og svarer så:
"Hør, hvorfor kommer I ikke over til os i stedet, så kan vi jo sammen stå her?"

Men begge hold var så glade for deres bøger, så de blev ved med at skubbe.
Imens løb kameraet tør for film.
Så vi gik hjem.

Nåeh, Leif. Det, jeg nu godt gad, var, at du egentlig lige forsvarede det skubbende hold overfor det standhaftige hold. Hvordan kan det skubbende hold argumentere for, at det har ret til at skubbe det standhaftige hold væk, og hvordan kan det standhaftige hold argumentere for, at det har ret til at stå der hvor det skubbende hold skal skubbe?

Tja, jeg kan da allerede afsløre svaret: Det kan ingen af dem!

Derfor har begge hold to valgmuligheder:

a) At blive skubbet til fordi de selv skubber, eller
b) Finde på noget andet at lave.

Som kristne kan vi naturligvis ikke vælge mulighed b). Derfor hænger vi på a'erne. Eller hvad?
Og har det ikke den konsekvens, at vi enten må sige til Gud, at den dér plan med at gå rundt og skubbe ikke rigtig fører til noget fornuftigt, eller at vi må affinde os med, at folk vil skubbe til os, ganske enkelt fordi vi skubbede først?

Øhm, nu kan nogen nok tænke, at så simpelt er religion da ikke? Jo! Det er det faktisk!

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#6424 - 04/12/2002 01:23 Re: Mere "vil Gud kun frelse Israel" [Re: Machine_A]
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Mashine A

du har sikkert læst dette før - men "Gud velsigner dem, der velsigner Israel - og forbander dem, der forbander Israel". Vi tilbeder Israels Gud. Kristendommen kom fra jøderne. Jeg mener, at dette forpligter os kristne - naturligt individuelt. Om ikke andet så i bøn for Israel og ikke mindst i bøn for vores regering, så Danmark ikke bliver et land, der rejser sig imod Israel og dermed kæmper imod Gud! (som det er profeteret)Tænk på konsekvenserne af dette.

Det er klart at for at vinde muslimer for Herren, skal vi tænke på at mange står med sårede følelser. Så vi må være "snilde som slanger og enfoldige som duer".

Med venlig hilsen

Malli

Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed

Til toppen 
#6425 - 04/12/2002 08:16 Re: Mere "vil Gud kun frelse Israel" [Re: malli]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Mallli,

Jeg er enig med dig i, at vi skal bede for Guds udvalgte folk, at vi ikke skal forbande dem og ikke rejse os imod dem.

Men jeg synes ikke dette indebærer at vi heller ikke må advare dem og formane dem, når vi synes Israel handler forkert, menneskeligt, politisk/strategisk eller på anden måde.

Vi kristne skal jo da også formane hinanden. Når vi synes at nogen af "os" handler forkert, ville det være ukærligt og ubibelsk at tie stille. Når vi mener hinanden det godt, mener jeg vi oven i købet har en forpligtelse til at modsige hinanden, når vi synes at hinanden er på gale veje. Så kan det være et svigt at tie.

Eller synes du det er tabu at modsige Israel, når/hvis vi mener de handler forkert ?. Eller mener du at Israel, som Guds udvalgte folk, slet ikke kan handle forkert, men altid handler efter Guds vilje ?

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#6426 - 04/12/2002 11:49 Re: Israel [Re: Machine_A]
Esmaralda
Bruger

Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
Hej

Når man kigger på Israels historie har der været meget ustabilitet om deres besiddelse af landet Gud selv har givet dem.

Hvis vi læser GT har Gud i perioder frataget israelitterne deres land og rettigheder. Hvornår gjorde han det? Jo når de havde vendt ham ryggen.... når de havde dyrket afguder en rum tid.... havde overhørt profeternes advarsler en rum tid.... når de simpelthen ikke VILLE følge Gud og hans vilje.

Men i GT kom israellitterne altid tilbage til Israel. Hvornår gjorde de det? Jo når de igen begyndte at tjene Herren/Gud.... når de igen indså at Gud var/er deres hjælper og Herre.... når de begyndte at bede....

En tanke jeg har: måske (jeg mener virkelig måske - for jeg har ikke overblikket) er årsagen til skubberiet at israelitterne/jøderne vil klare det selv og ikke beder Herren deres Gud om hjælp... måske har de endnu engang vendt Gud ryggen.... måske var det bedre hvis de lod sig drive væk og brugte kræfterne på at finde Gud igen så Gud kunne hjælpe dem... måske...MÅSKE...

Jeg er overbevist om at Gud kan give jøderne deres land igen - og at han vil gøre det engang. Det har han lovet gennem profetier om at han vil samle folket fra alle verdensdele igen.

Venlig hilsen Ester Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige

Til toppen 
#6427 - 04/12/2002 12:01 Re: Mere "vil Gud kun frelse Israel" [Re: kristina]
malli
Bruger

Hej Kristina

Du skriver:

Men jeg synes ikke dette indebærer at vi heller ikke må advare dem og formane dem, når vi synes Israel handler forkert, menneskeligt, politisk/strategisk eller på anden måde.

og

Eller synes du det er tabu at modsige Israel, når/hvis vi mener de handler forkert ?. Eller mener du at Israel, som Guds udvalgte folk, slet ikke kan handle forkert, men altid handler efter Guds vilje ?

Naturligvis handler Guds udvalgte folk også forkert. Spørgsmålet er så hvor meget der er Guds vilje i dette! Det synes jeg som ganske almindelig menneske er vanskeligt at gennemskue. Det er jo profeteret at alverdens lande vil rejse sig op imod Israel, og det vil landene næppe gøre hvis Israel set med vore øjne handlede ret og rimeligt!

Det lyder jo rimeligt at vi skulle kunne advare/formane - MEN hvor går grænsen? Hvornår puster vi til gløderne, der udløser det profeterede? Og hvilken side står vi selv på?

For mit eget vedkommende ville jeg f.x. aldrig deltage i en boycot af Israel, eller stemme på et politisk parti, der er anti-israelsk - ikke fordi landet ikke kan gøre noget forkert, men jeg tror ikke, at det er nogen god ide at kæmper imod Gud.

Med venlig hilsen

Malli

Til toppen 
#6428 - 04/12/2002 16:10 Re: Mere "vil Gud kun frelse Israel" [Re: malli]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Malli, jeg synes det er et godt spørgsmål du stiller der: "Hvor går grænsen?
Hvornår puster vi til gløderne, der udløser det profeterede ?"

Men det kan jeg jo ikke svare på. Jeg ved ikke en gang, om det er godt eller dårligt, d.v.s. Guds vilje eller ej, at puste til de gløder, der udløser det profeterede.
Men jeg beder hver dag om, at Guds vilje må ske.

Du spørger også: "På hvilken side står vi selv ?"

Det kan jeg heller ikke svare på. Men Guds ord siger: "Salige er de som stifter fred".
Hvis vi vil forsøge - mod alle odds - at hjælpe med til at stifte fred i mellemøsten, så mener jeg ikke vi kan stå på nogen af de stridende parters side, men skal missionere og arbejde pollitisk og bede om Guds velsignelse for såvel jøder som muslimer, så de kan vækkes og omvende sig til kristen tro.

Jeg tror ikke det er op til os mennesker at tage stilling og "holde med" nogen af parterne i magtpolitiske stridigheder.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#6429 - 04/12/2002 19:04 Re: Mere "vil Gud kun frelse Israel" [Re: kristina]
malli
Bruger

Hej Kristina

Jeg tror ikke det er op til os mennesker at tage stilling og "holde med" nogen af parterne i magtpolitiske stridigheder.

Skriver du, men samtidig skriver du også dette:

Tager du ikke stilling her?

Det er vanskeligt at undgå fordi vi naturligvis bliver påvirkede af hvad der sker i verden, og også når vi kan relatere det til Biblen.

Med venlig hilsen

Malli

Til toppen 
#6430 - 04/12/2002 19:44 Re: Mere "vil Gud kun frelse Israel" [Re: malli]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Malli,

Nej, jeg tager ikke stilling her, jeg tager ikke stilling til hvem der i konflikten i Melllemøsten der fører den mest (u)retfærdige kamp - for det er vel det du mener med stillingtagen ?

Da jeg - i mit forrige indlæg - gav udtryk for, at jeg synes det er i orden at
kritisere Israel, hvis vi mener de handler forkert på den ene eller den anden måde,
da kædede jeg jo netop det udsagn sammen med, at vi som kristne også har både ret og pligt til at formane hinanden indbyrdes.

Selvfølgelig har vi da også ret til at kritisere og formane og advare ethvert andet land, eller ethvert andet menneske, hvis vi mener at kritik er berettiget.

Men nu var det jo altså Israel der var emnet i denneher tråd, og ikke Israels fjender.

Når jeg overhovedet nævnte det, skyldes det at jeg tit har oplevet det som et tabuemne, mange kristne mener vist, at staten Israel, i modsætning til alle andre stater, pr. definition handler i overensstemmelse med Guds vilje. Det mener jeg så ikke selv.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#6431 - 04/12/2002 23:08 Re: Mere "vil Gud kun frelse Israel" [Re: Machine_A]
Machine_A
Bruger

Jeg svarer lige til mig selv from for de andre tråde i denne tråd - men svaret gælder til alle der har været venlige at svare:

DET VAR IKKE DET JEG SPURGTE OM ! ! ! ! ! !

Ja undskyld - nej jeg er ikke sur. Men jeg spurgte jo netop ikke om Israels-politikken direkte, om man skal holde med den ene eller den anden part i mellemøsten eller om vi skal blive herhjemme og lukke øjnene eller selv tage derned og nakke nogle muslimer eller hvad folk nu syntes. Vi har efter min mening kørt alt for længe i dén debat.

Jeg spurgte om - hvis vi holder og til de skubbende folk og de fremmedeartede folk i mit eksempel (der mistænkeligt ligner mellemøst-problemet, men alene deres skjulte lighed gør, at eksemplet gør det hele meget mere objektivt og udelader de tons af følelser folk kaster i mellemøst-konflikten) - hvordan forsvarer I det skubbende hold og deres gerninger overfor det fremmedeartede hold? Og hvordan vil I reagere, hvis det fremmedeartede hold brugte samme forsvar overfor jer selv?

Undskyld, men jeg ville meget ønske vi kunne begrave Israel og Palæstina og alt det dér bare i det mindste i denne lille bitte tråd. Jeg ville blive meget glad om vi kunne snakke videre ud fra mit (tilsyneladende useriøse?!) eksempel og de simple spørgsmål, man kan stille ud fra eksemplet.

Please, please, please, be', be', be'

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#6432 - 04/12/2002 23:13 Re: Mere "vil Gud kun frelse Israel" [Re: Machine_A]
Machine_A
Bruger

Svar til mig selv igen.....

Jeg kan afsløre for alle der TØR tage netop DENNE tråd op, at jeg har i sinde at køre fuldkommen på jeres svar for at nå ind til præsis den KERNE i kristne, der definerer kristne sammen med dem, kristne ellers ikke bryder sig om at blive sammenlignet med.

Jeg håber nogen tør. Og hvis en ordstyrer syntes, jeg bør gøre dette i et andet forum kan jeg godt det. Men jeg håbede ligesom Leif himself A ville komme med et svar på et tidspunkt, selv om det ville følel som ren audiens....

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#6433 - 05/12/2002 00:03 Re: skubbeland og -bøger [Re: Machine_A]
Eva
Bruger

Reg.: 02/10/2001
Jeg har tænkt en del frem og tilbage over dit indlæg, og jeg kan godt forstå din frustration. Vupti! er debatten tilbage i det samme, gamle spor.

Jeg synes, problemet ville løse sig selv, hvis vi blev enige om, at det var uheldigt at give jøderne land i Palæstina.
Det ville være meget bedre at bosætte dem i Californien, for dem, der bor der, har ikke boet der i nær så mange generationer som dem i Palæstina. De oprindelige beboere er stort set udtryddet, og efterfølgerne har som sagt ikke så mange genrationers hævd. Desuden er USA jo et af de mest pro-isralske lande, der er.

Der vil være flere fordele ved denne løsning.
1. Hele det føleleseladede aspekt omkring de hellige steder ryger sig en tur, og det vil da være i overensstemmesle med kristen tankegang, når Jesus selv siger, at den tid er kommet, hvor vi ikke skal slås om, hvor det er bedst at tilbede, for vi skal tilbede i ånd og sandhed, ikke på det ene eller det andet bjerg.
2. Der er ikke nogen bøger om at skubbe. Det i sig selv vil bringe evt grænsestridigheder ned på et plan, hvor man kan forholde sig mere rationelt.

Nu kan jeg godt se, at jeg får det til at ligne mellemøstkonflikten - sorry - men når jeg nu er i gang, så kan jeg lige så godt fortsætte. Er det staten Israel, der har Guds bevågenhed eller er det stammen - Jakobs efterfølgere? Det skal man nok lige gøre sig klart.
Gud selv var jo i sin tid ikke meget for at samle Jacobs 12 stammer under en enkelt konge, og det skortede da ikke på advarsler, som vist desværre har holdt stik igen og igen..

Nu håber jeg ikke, jeg har forplumret debatten, ellers må du komme efter mig, Machine A

Venlig hilsen Eva

Til toppen 
#6434 - 05/12/2002 08:34 Re: Mere "vil Gud kun frelse Israel" [Re: kristina]
HanneV
Bruger

Reg.: 22/11/2002
Sted: Nykøbing Sj. Danmark
Kære Kristina,
Jeg mener det samme som du gør, nemlig at man godt må kritisere Israel når DE gør noget forkert, men på den anden side er det svært at se på alle disse uretfærdigheder der sker, med selvmordsbombninger osv. Jeg forstår ikke at nogen kan tro de samler (tillid) til deres sag ved at myrde uskyldige, men jeg synes også Israel er lidt hårde i deres gengældsaktioner, men det er svært, jeg kan dog ikke se at det skulle være et tabuemne blandt kristne, vi er nok kristne, men vi er da ikke blinde og døve, eller hvad?? ,
Mvh,
Hanne

Nåden være med os alle ! Hanne

Til toppen 
#6435 - 05/12/2002 08:59 Re: Pr defenition [Re: kristina]
Esmaralda
Bruger

Hej Kristina

Du skrev:
mange kristne mener vist, at staten Israel, i modsætning til alle andre stater, pr. definition handler i overensstemmelse med Guds vilje

Hvis vi læser i GT ser vi at Israel ofte handler imod GUds vilje. Faktisk så tit at jeg er tilbøjelig til at sige at de (næsten) pr defination handler mog Guds vilje.
Selvfølgelig ikke hele tiden - men det er sket før og kan ske igen...

Jeg er klar over at du ikke mener at Israel altid gør Guds vilje - jeg er enig

Venlig hilsen Ester Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige

Til toppen 
#6436 - 05/12/2002 09:06 Re: Forsvare det skubbende... [Re: Machine_A]
Esmaralda
Bruger

Hej

Jeg kan ikke forsvare det skubbende folk - og heller ikke det standhaftige.

Jeg ser ingen steder i Bibelen at vi har lov til at skubbe til andre og sådan bare overtage deres land og rettigheder.

Gud har lovet i Bibelen at han vil samle Israels folk igen. Han har ikke sagt hvornår, men israelitterne/jøderne mener åbentbart det er nu - eller de ville ikke vente længere og har taget skeen i egen hånd.
Jeg er sikker på at Gud vil, når tid er, samle folket (måske i Israel)
Men jeg er også sikker på at folket ikke kan samle sig selv før Gud vil.

Det jeg mener er at "bare" fordi Gud har lovet at Israels folk skal samles igen engang giver det ikke israelitterne ret til at tvære alle andre på deres vej ud.

Vi har heller ikke ret til at være så standhaftige som du beskriver - vi skal være gæstfrie og åbenhjertede overfor andre - det er bare så svært...

Til toppen 
#6437 - 05/12/2002 09:56 Re: Historisk bommert? [Re: Esmaralda]
Eva
Bruger

Jo, men der ligger jo en historisk katastrofe bag staten Israel, som jøderne kan takke os andre for.
Når jøderne uden videre fik tildelt et stykke land som deres eget, uagtet der boede andre mennesker i forvejen, så må det da give problemer.
Når jeg tænker på den holdning, der er i en af de andre tråde om, at man ikke kan være bekendt at døbe småbørn, for så krænker man deres ret til selv at bestemme, og så holder det op mod, at an samling lande tegner nogle streger på landkortet og så siger til jøderne, at der må de oprette en stat.....
Det gik da kun 'godt', fordi det var arabere, der boede der. Tænk, hvis de havde fået Jylland.

Jeg kan godt forstå, at verdenssamfundet mente, der skulle gøres noget for jøderne efter 2. verdenskrig, og som det lidende folk har de al min sympati. Nu har vi bare fået TO lidende folk ud af den historie.

Ikke smart, ikke smart - -

Jeg forstår ikke, hvordan vi som kristne kan tage territorialspørgsmål med ind i Gudsdyrkelsen. At både jøder og arabere gør det, kan vi jo tage til efterretning, men det har da ikke noget med kristendom at gøre.

Venlig hilsen Eva

Til toppen 
#6438 - 05/12/2002 09:59 Re: Mere "vil Gud kun frelse Israel" [Re: Machine_A]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Machine A,

Jeg har læst Leif Andersens og dine indlæg igen, Jeg har jo ikke svaret dig før, og det skyldes at jeg forlængst har valgt plan B (jfr. dit første indlæg), som du jo skriver, at jeg som kristen ikke må ! Så det kniber for mig at tage handsken op.

Den bog, som jeg holder mig til, er jo hverken tora eller koran, men en helt tredje, nemlig Bibelen, både GT og NT, og ingen af de tre bøger kan jeg bruge til at slå nogen oven i hovedet med.

Nu handler det her jo om Israel, det også står i din overskrift, men derfor kan vi godt lege, at det hele er fktion og prøve at se situationen lidt ovenfra. Der er dit billede af de to hold helt fine, synes jeg, fordi vi måske derved kan hæve os over de stærke følelsesmæssige bindinger, som mange lider under. Eller lever på!

Nu står der jo i Bibelen, at Israel er Guds udvalgte folk, Det forstår jeg sådan, at alle Guds børn, altså også vi kristne danskere, er med i det folk. Men det fremgår også, synes jeg, at det geografiske Israel (hvor det så end ligger eller kommer til at ligge) også har en særstatus fordi det er der kristendommen har sine rødder.

Jeg mener, at alle Guds frie børn, der føler sig kaldede til at engagere sig i konflikten og tage stilling til den, har ret til at gøre det, så længe de bruger mund, pen og tastatur og ikke vold og våben. Så når nogen vil give nogen andre mundkurv på fordi nogen andre kritiserer Guds øjesten, så gør jeg vrøvl ! .
(Tak, Gud, fordi vi lever i et land med ytringsfrihed)

Med hensyn til de mellemøstlige lande har jeg aldrig skrevet læserbreve, .gået i demonstrationstog eller deltaget i boykotter eller debatter. Jeg tager bare ikke stilling. Simpelthen fordi Gud ikke for mig har røbet sin frelseplan. Jeg kan ikke vide, om Gud bruger stokke- eller gulerodsmetoden eller (formentlig) begge dele. Skal jeg så absolut mene noget om noget jeg ikke har forstand på ?
Altså, undskyld, men det bliver plan B til mig !

Men jeg har nød for mine trosfæller på begge hold, dem er jeg sikker på at jeg skal støtte. Det prøver jeg at gøre ved at folde mine hænder og bede for dem.

Hvis jeg nu yderligere har afsporet den debat, du lægger op til, så håber jeg du vil komme på banen igen og præcisere hvad du synes vi skal snakke om. Hvis du stadig tager udgangspunkt i Leifs svarpanelsvar, så er du da i rette forum her i feedback.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#6439 - 05/12/2002 10:10 Re: Historisk bommert? [Re: Eva]
Esmaralda
Bruger

Hej

Jeg kan da godt forstå - rent menneskeligt - at de folk der blev fordrevet blev sure. Jeg mener hvem ville ikke blive det?

Dengang var det almindeligt at folkene gik i krig med hinanden nærmest på kryds og tværs. Det var almindeligt at man tog sin(e) Gud/guder med i foreste række i krigene. Den stærkeste (Gud/gud) vandt - og sådan var det bare... Jeg tror at de dengang accepterede at sådan var det - til de havde sundet sig og startede en ny krig for at se hvilken gud der nu var stærkest.

Tja måske er det hele en historisk bommert. Jeg har ikke overblikket til at se Guds plan i det hele.

Men jeg er stadig overbevist om at han har en plan. Han har lovet at samle Israel. Han har ikke sagt hvornår og hvordan - så det må vi jo bare vente og se. Jeg er overbevist om at når Gud har lover at gøre det - så kan og vil han gøre det.

Til toppen 
#6440 - 05/12/2002 10:16 Re: Historisk bommert? [Re: Esmaralda]
Eva
Bruger

Dengang var det almindeligt at folkene gik i krig med hinanden nærmest på kryds og tværs.

Vi snakker altså 1948 -

Venlig hilsen Eva

Til toppen 
#6441 - 05/12/2002 10:28 Re: skubbeland og -bøger [Re: Eva]
malli
Bruger

Hej Eva

Det ville være meget bedre at bosætte dem i Californien, for dem, der bor der, har ikke boet der i nær så mange generationer som dem i Palæstina. De oprindelige beboere er stort set udtryddet, og efterfølgerne har som sagt ikke så mange genrationers hævd. Desuden er USA jo et af de mest pro-isralske lande, der er.

Det bliver nok "lidt" svært at overbevise både jøder og andre kristne om, da Gud jo har lovet jøderne Israel.

Med venlig hilsen

Malli

Til toppen 
#6442 - 05/12/2002 10:52 Re: Historisk bommert? [Re: Eva]
Esmaralda
Bruger

Jeg snakkede om dengang Gud gav landet til israelitterne.

Jeg skrev og¨så at jeg godt kunne forstå at de dengang (nu i 48) blev sure.

Til toppen 
#6443 - 05/12/2002 11:08 Re: Mere "vil Gud kun frelse Israel" [Re: kristina]
Machine_A
Bruger

Hej kristina.

Tak for svaret. Nej, det kan godt være mit eksempel ikke rigtig duer til videre debat. Ærger mig lidt, men så skidt da.

Jeg kunne godt tænke mig at samle op på de ting folk har skrevet indtil nu. Dels for at få samlig på argumenter (der er den ene væsentlige del) og komme lidt udenom alle de "følelsesmæssige" indslag, og dels forhåbentlig at kunne samle alle op.

Jeg laver opsamlingen i en ny undertråd og håber, at deltagerne ikke syntes det er træls og at de gider deltage yderligere.

Jeg kan dog lige indskyde her, at jeg også selv har valgt plan B, men har ofte i mange situationer svært ved at holde fast i den, da emnet er ren ufortyndet nitroglyserin. Mit formål med at gå imod Leif's svar er da også at vise, at man ikke bare uden videre kan give det svar, Leif har givet. I hvert tilfælde ikke uden store omkostninger.

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#6444 - 05/12/2002 11:46 Opsamling [Re: Machine_A]
Machine_A
Bruger

Undskyld alle, at jeg prøver at samle op med et svar til mig selv. Det er mere for at få alle til at forholde sig mere til de forskellige svar og undgå alt for mange følelsesmæssige sammenblandinger. Håber alle stadig vil være med her.

Jeg har fundet følgende argumenter for skubbe-affæren (eller mellemøst-konflikten):

1) En mener, man ikke kan forsvare hverken skubberne eller de fremmede.
2) En mener, at skubberne slet ikke har ret til at skubbe.
3) En mener, at vi slet ikke skal blande os i afæren.
4) En mener, at skubberne måske overhovedet ikke skal skubbe dér i virkeligheden.
5) En mener, at når der står i skubbernes bog, at de skal skubbe der, ja så skal de skubbe der.
6) En mener, at skubberne har overfortolket deres bog angående skubberiet, og i virkeligheden går imod deres bog.
7) En mener, vi skal enten deltage i skubberiet eller overbevise de fremmede om, at de skal acceptere skubberiet.
8) En mener, at hvis vi på nogen måde kritiserer skubberne, kritiserer vi og er imod Gud.
9) En mener, at hvis man er imod skubberiet, er det ensbetydende med at man står på de fremmedes side.
10) En mener, at "Salige er de som stifter fred" og at det står i skubbe-bogen.
11) En mener, at nu hvor de fremmede har skubbet igen, må skubberne (måske) godt skubbe lidt mere.

Ud af de 11 punkter syntes jeg specielt nr. 7, nr. 8 og nr. 10 er ganske interessante. De udgør nærmest kernen i hele konflikten da de står på hver deres side af synspunkterne. De viser os også det dilemma vi er underlagte. KAN vi i det hele taget undgå at gå imod Gud i denne sag?

Hvis vi kan udlede af vores bog, at det der sker i mellemøsten er Guds vilje, går vi så ikke imod Gud, hvis vi forsøger at stoppe begge parter og nægter at tage parti for nogen af dem?
Men hvis vi holder os til, at det er Guds vilje, går vi så ikke imod Gud ved at nægte at vedkende os budet om næstekærlighed, og bliver vi j.f. nr. 10 ikke "usaglige"?

Hvordan ville I reagere, hvis der kom nogle andre - eksempelvis muslimer - og brugte JERES argumenter overfor jeg selv, blot efter DERES bog?

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#6445 - 05/12/2002 12:42 Re: skubbeland og -bøger [Re: malli]
Eva
Bruger

Det bliver nok "lidt" svært at overbevise både jøder og andre kristne om, da Gud jo har lovet jøderne Israel

Jo, men det var ikke Gud, der satte streger på landkortet i -48
Det var vores dårlige samvittighed over holocaust, som fik os til at gøre bod. Men altså på en måde, så det var Palæstinenserne, der skulle betale.

Og når gud taler om 'Israel', så er det ikke jord, men mennesker, han taler om. Israel er et folk, nemlig manden Israels efterfølgere - de 12 sønner og de 12 stammer.
Ganske vist er der sket noget sært med 'Guds-folk'-begrebet ved, at vi er Guds folk ved troen på Jesus, så det må da også betyde en eller anden revision af begreberne - ?

Det undrer mig, at vi som kristne er med på den meget kontante forståelse af profetierne. Hvis Israel skulle samles som en folk i et land, hvad så med deres konge? Er det ikke Messias?

Når vi ser kongen som den korsfæstede og opstandne, hvordan skal vi så se landet?

Jeg forstår simpelthen ikke, hvordan man kan tolke disse profetier så konkret og samtidig vide, at Gud altid handler så meget anderledes end vi forestiller os.
Jeg forstår heller ikke, at vi fortsat - efter Jesus - kan opfatte Gud som en krigergud, der erobrer land.
At jøderne gør det undrer mig ikke, men vi må da have lært at se disse forhold i et andet lys efter Jesus død og opstandelse.

Venlig hilsen Eva

Til toppen 
#6446 - 05/12/2002 15:21 Re: skubbeland og -bøger [Re: Eva]
malli
Bruger

Hej Eva

Er du 100% sikker på dette? Jorden, alt hvad der fylder og bor der tilhører Gud. Mht grænser står der : "Han lod alle folkeslag af et blod bo over hele jorderige, og han fastsatte tider for dem og bestemte grænserne mellem deres bosteder" (Apg. 17,26)

Og når gud taler om 'Israel', så er det ikke jord, men mennesker

Det vil jeg ikke holde med dig i, for der står:

" Da åbenbarede Gud sig for Abram (abraham) og sagde: " Dine efterkommere vil jeg give dette land!" og sagde igen senere til Abraham: " Jeg vil oprette en pagt mellem mig dig og dine efterkommere efter dig, fra slægt til slægt - en evig pagt vil jeg give til dig og dine efterkommere det land hvor du bor som fremmed hele Kanaans land, til en evig ejendom. Og jeg vil være deres Gud!" (1. mos.12:7)

Endvidere står der i Mos 1:8" Se, jeg giver landet i jeres magt; drag derind og tag det i besiddelse, som jeg svor jeres fædre, Abraham, Isak og Jakob ville give dem og deres afkom efter dem".

Det undrer mig, at vi som kristne er med på den meget kontante forståelse af profetierne. Hvis Israel skulle samles som en folk i et land, hvad så med deres konge? Er det ikke Messias?

Jo da. Jeg mener heller ikke at der er noget der modsiger dette i biblen.

Når vi ser kongen som den korsfæstede og opstandne, hvordan skal vi så se landet?

Den der forstår jeg ikke

Jeg forstår simpelthen ikke, hvordan man kan tolke disse profetier så konkret og samtidig vide, at Gud altid handler så meget anderledes end vi forestiller os.

Skal det forstås på den måde at du ikke tror på biblens profetier?

Jeg forstår heller ikke, at vi fortsat - efter Jesus - kan opfatte Gud som en krigergud, der erobrer land.
At jøderne gør det undrer mig ikke, men vi må da have lært at se disse forhold i et andet lys efter Jesus død og opstandelse.

Gud er den samme som han altid har været, igennem Jesus ser vi Guds kærlighed - i GT ser vi Guds styrke. Han er altså ikke en vatnisse

Med venlig hilsen

Malli

Til toppen 
#6447 - 05/12/2002 15:27 Re: skubbeland og -bøger [Re: malli]
Esmaralda
Bruger

Tak - kunne ikke selv finde ordene

Til toppen 
#6448 - 05/12/2002 16:41 Re: skubbeland og -bøger [Re: malli]
Machine_A
Bruger

Er du 100% sikker på dette? Jorden, alt hvad der fylder og bor der tilhører Gud. Mht grænser står der : "Han lod alle folkeslag af et blod bo over hele jorderige, og han fastsatte tider for dem og bestemte grænserne mellem deres bosteder" (Apg. 17,26)

Hvordan vil du så kende en Guds-fastsat grænse fra en ikke Guds-fastsat grænse? Den nuværende er jo ikke "det lovede land" så det kan vel ikke være Gud. Ellers ville landet vel være der? Hvis det er forbi Gud ikke kan komme til sit land for Satan, så er Satan vel overlegen (underforstået, at alle vi andre - som værende "verdenssamfundet" - er Satan)? Men hvis det er forbi landet gradvist skal dannes, for at vi kan se profetierne komme, hvorfor siger Jesus så at ingen skal kende tiden for hans komme?

Og hvis du tror, at noget muligvis kan være Gud selv, og for at være på den sikre side vælger at fastholde, at det så ER Gud, så kan alt jo være Gud selv. Så er det vel også Gud der sprænger terrorbomber og lignende. Eller hvilket regelsæt bruger du til at skille skidt fra kanel?

Så hvis rettigheden til at føre krig skal findes i Bibelen, hvor vil du da trække grænsen for hvad man må og ikke må? Så må vi vel også stene folk eller henrette folk? Gud giver jo gode retningslinier for, hvem vi må henrette og hvem vi ike må. Kun Jesus taler imod det, på samme måde som han taler imod uretfærdighed, krig, vold og mangel på næstekærlighed.

Og til sidst, hvis det hele er så bogstaveligt, som det bliver nød til at være angående Israel, er det Ny Jerusalem så identisk med et nyt Jerusalem? Med 2500 kilometer høje bygninger? Og lavet udelukkende af glasklart guld? Med 540 kilometer mellem hver byport? Det kan jo ikke engang være i landet Israel! Hvordan distancerer du mellem "billedetale" og "bogstaveligt"? Er det hvis du selv syntes det lyder urealistisk? I så fald, hvorfor er en handling der går pure imod Jesus' formaninger så ikke urealistisk?

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#6449 - 05/12/2002 17:41 Re: skubbeland og -bøger [Re: Machine_A]
malli
Bruger

Hej Machine A

Nu er det ligesom ikke MIG, men Guds Ord der siger at Gud fastsætter grænserne. Jeg ved ikke hvad du gør, men jeg tror på hvad der står i biblen.

Gud giver jo gode retningslinier for, hvem vi må henrette og hvem vi ike må. Kun Jesus taler imod det, på samme måde som han taler imod uretfærdighed, krig, vold og mangel på næstekærlighed.

Det ser ud til at du glemmer at Gud og Jesus er den samme! Jeg taler ikke for stening, vold, selvmordsbomber og jeg skal komme efter dig.

"Så siger Herren HERREN: "Dette Jerusalem satte jeg iblandt hedningefolket og lagde land omkring hende" (Ez. 5,5)

"Se skal gøre Jerusalem til et berusende bæger for alle folkene rundt omkring. Også Juda skal være med, når Jerusalem bliver belejret. På den dag skal jeg gøre Jerusalem til en løftesten for alle folkene. Alle som løfter den bort, skal sandelig blive revet op, selvom alle jordens folk er samlet imod hende" (Zak 12, 2-3)

Jeg synes såmænd ikke at der er så meget billedtale i dette!

Mht. min "rettesnor" tager jeg efter hvad der står i biblen. Jeg tager så langtfra alt hvad jeg ser og hører for gode varer. Jeg VED at massemedierne manipulerer med os!

Med venlig hilsen

Malli

Til toppen 
#6450 - 05/12/2002 23:04 Re: skubbeland og -bøger [Re: malli]
Machine_A
Bruger

Nu er det ligesom ikke MIG, men Guds Ord der siger at Gud fastsætter grænserne. Jeg ved ikke hvad du gør, men jeg tror på hvad der står i biblen.

Det gør jeg nu også, men jeg mener ikke alt er så bogstaveligt som vi tolker det. Men det vil sige, at vi ikke skal sætte spørgsmålstegn ved, om den måde mellemøstkonflikten kører på er ok? Og om det er ok at foretage etnisk udrensning? Eller er det ok så længe VI gør det (men ikke andre)?

Det ser ud til at du glemmer at Gud og Jesus er den samme

Bestemt ikke. Jesus gør jo netop op med alle de regler der figurerer i GT.

Jeg synes såmænd ikke at der er så meget billedtale i dette [jerusalem]

Hvad så her: "Med målestokken målte englen byen [det Ny Jerusalem] til tolv tusinde stadier [ca 2300-2500 kilometer]; længde og højde og bredde er ens." (Åb 21.16) og "byen var af det pure guld, der så ud som det reneste glas" (Åb. 21.18)
Det er da i hvert tilfælde billedetale. Men det er selvfølgelig også det Ny Jerusalem...

Nåmen, slutsætningen bliver altså, at du ikke ser noget problem i, at situationen kan gå imod Jesu' formaninger, når den tilsyneladende følger GT's profetier? Og at vi derved kan tillade os alt, da vi kan legitimere det med Guds indgriben, og at alle andre må forvente og finde sig i dette, selv om vi ingen reel garanti har for at det ER det rigtige?

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#6451 - 05/12/2002 23:52 Re: skubbeland og -bøger [Re: Machine_A]
malli
Bruger

Hej Machine A

Det gør jeg nu også, men jeg mener ikke alt er så bogstaveligt som vi tolker det. Men det vil sige, at vi ikke skal sætte spørgsmålstegn ved, om den måde mellemøstkonflikten kører på er ok? Og om det er ok at foretage etnisk udrensning? Eller er det ok så længe VI gør det (men ikke andre)?

Set med mine øjne har de to parter i Mellemøsten vist ikke noget at lade hinanden høre for i forhold til brutalitet. Jeg går ikke ud fra at du som kristen mener at selvmordsbomber er OK?

Det ser ud til at du glemmer at Gud og Jesus er den samme

--------------------------------------------------------------------------------

Bestemt ikke. Jesus gør jo netop op med alle de regler der figurerer i GT.

Ja, har gør op med Moseloven - ikke profetierne!

Hvad så her: "Med målestokken målte englen byen [det Ny Jerusalem] til tolv tusinde stadier [ca 2300-2500 kilometer]; længde og højde og bredde er ens." (Åb 21.16) og "byen var af det pure guld, der så ud som det reneste glas" (Åb. 21.18)
Det er da i hvert tilfælde billedetale. Men det er selvfølgelig også det Ny Jerusalem...

Ja, det ser unægtelig ud til at Jerusalem kommer til at ændre udseende.

Nåmen, slutsætningen bliver altså, at du ikke ser noget problem i, at situationen kan gå imod Jesu' formaninger, når den tilsyneladende følger GT's profetier? Og at vi derved kan tillade os alt, da vi kan legitimere det med Guds indgriben, og at alle andre må forvente og finde sig i dette, selv om vi ingen reel garanti har for at det ER det rigtige?

Der skulle sandelig gerne være sammenhæng i GT og NT - ellers er Gud i strid med sig selv, og det tvivler jeg på - selvom om vi måske ikke lige kan se det!

Og at vi derved kan tillade os alt, da vi kan legitimere det med Guds indgriben

"Vi" står allesammen til ansvar overfor Gud som enkelt-individer, også når vi går imod hans plan.

og at alle andre må forvente og finde sig i dette, selv om vi ingen reel garanti har for at det ER det rigtige?

Garanti, hvor finder du det? I verden? Hvis du stoler på Gud må der jo være en mening i galskaben. Jeg støtter Israel fordi det er Guds øjesten, han siger i sit ord at han vil samle sit folk i Israel, og blæse alle modstandere af banen. Jeg tror faktisk at han er i stand til det. Det er garanti nok for mig.

Med venlig hilsen

Malli

Til toppen 
#6452 - 06/12/2002 01:52 Re: skubbeland og -bøger [Re: malli]
Machine_A
Bruger

Hmm, tak for dit svar.

Jeg kan se ud fra dit indlæg at vi ikke rigtig kommer videre. Jeg kan sagtens [forstå] din holdning, men ville ønske du ville svare på spørgsmålene frem for at stille mod-spørgsmål om noget andet der leder konklutionen væk fra det opringelige.

Men jeg kan da lige forsøgsvis prøve at tage en af dine op og vende den tilbage. Du spørger om jeg som kristen accepterer selvmordsbomber. Nej, det gør jeg ikke.
Men efter dine udsagt at dømme, bør jeg acceptere etnisk udrensning? Jeg skal altså være forfærdet, når palæstinensere myrder israelere, men samtykke, når israelere myrder palæstinensere? Hvis det ikke er det du skriver, hvad skriver du så?

Og slutteligt: Kan du forstå, hvorfor der er så meget ufred og krig i verden? Jeg ved godt hvad du vil svare (hvis du svarer) så derfor vil jeg bede dig om at nævne mindst 2 grunde.

Og har du rigtig god tid, kunne du måske fortælle, hvor næstekærligheden og "salige er de der stifter freed" blev af?

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#6453 - 06/12/2002 07:58 Re: skubbeland og -bøger [Re: Machine_A]
malli
Bruger

Hej Machine A

Du spørger om jeg som kristen accepterer selvmordsbomber. Nej, det gør jeg ikke.
Men efter dine udsagt at dømme, bør jeg acceptere etnisk udrensning? Jeg skal altså være forfærdet, når palæstinensere myrder israelere, men samtykke, når israelere myrder palæstinensere? Hvis det ikke er det du skriver, hvad skriver du så?

Jeg synes som du, at det er forfærdeligt hvad der sker i Mellemøsten!!! Hvordan skal jeg som kristen kunne give mit samtykke til mord? Det kan jeg ikke. Gud sætter os virkelig i et dilemma, når hans "øjesten" opfører sig som de gør! Men ikke desto mindre TØR jeg ikke gå imod Gud.

Og slutteligt: Kan du forstå, hvorfor der er så meget ufred og krig i verden?

Disse ting er "kødets frugter" og Satan, der bærer brænde til bålet! Gud lader det ske, desværre ser det ud til at det bliver værre endnu (også med naturkatastofer, lovløshed og andre rædsler). Jeg FORSTÅR ikke hvorfor han lader det ske, men må holde mig til at "de skjulte ting er for Herren", og så have tillid til at han mener det, når der står skrevet "vore hovedhår er talte".

hvor næstekærligheden og "salige er de der stifter freed" blev af?

Islam går ikke "bare" imod jøderne, men også imod kristne - så det er en vanskelig opgave (medmindre man vil konvertere ). Dilemmaet består i at hvis/når der bliver fred i Mellemøsten vil det ske ved en deling af Israel, men når det ikke er Guds vilje, vil det være som at tisse i bukserne - en kortvarig varme.

Men derfor skal vi alligevel elske vores næste som os selv!

Med venlig hilsen

Malli

Til toppen 
#6454 - 06/12/2002 08:04 Re: Det nye Jerusalem [Re: Machine_A]
Esmaralda
Bruger

Hej

Det med det nye Jerusalem læser jeg som den by der skal være i himlen - den by hvor Jesus har gjort en bolig rede for os som tror.
Altså ikke en by som vil blive bygget her på jorden - men først når den nye jord og den nye himmel og det nye Jerusalem kommer. Disse tre nye ting er fyldt af renhed og kan derfor ikke komme til denne jord.

Derudover mener jeg ikke man kan - sådan uden videre - forsvare de ting der sker i Israel/Palistina.

Ja det ER Guds eget løfte at samle jøderne i Jerusalem igen - men han siger hverken hvordan eller hvornår. Så vi kan ikke vide om jøderne er begyndt på en slags selvtægt pga utålmodighed - synes at Gud har ventet for længe, eller om det virkelig er Gud der har startet kampem for sit folk.

Personligt tror jeg (desværre) på den med selvtægten - for jeg er overbevist om at når først Gud går med i kampen vil den ikke vare så længe.

Til toppen 
#6455 - 06/12/2002 13:00 Re: skubbeland og -bøger [Re: malli]
Machine_A
Bruger

Hej

... Men ikke desto mindre TØR jeg ikke gå imod Gud.

Hmm, dér ramte du noget. Ingen hemmelighed, at jeg er imod konflikten, men jeg siger eller skriver ikke noget om den, uden at jeg lige skæver op og er klar til at dukke mig - så at sige. Det er svært for mig at sige en handling dernede er forfærdelig, uden samtidig at tænke, om jeg i virkeligheden siger, at Guds handling er forfærdelig. Jeg håber blot at Gud ser hvorfor. Så denne tråd er også for at finde ud af, om jeg burde turde lidt mere...

Islam går ikke "bare" imod jøderne, men også imod kristne - så det er en vanskelig opgave

Meget vanskelig - og fortvivlende, syntes jeg. Men "elsk dine fjender"?

Hvis jeg nu var en objektiv person, ville jeg se at jøder (og kristendommen?) slog muslimer ihjel på et religiøst grundlag. Derfor ville jeg som en selvfølge acceptere og kun syntes det var rimeligt, hvis muslimer begyndte at slå jøder (og kristne) ihjel på et religiøst grundlag.

Hvis det er et religiøst grundlag der ligger for, at Israel igen skal være det forjættede land, så må jeg objektivt set også acceptere, at muslimer vil gøre den vestlige verden - danmark inklusiv - muslimsk.

En del af verdens ondskab er Satan, det er vi enige om. Men en anden del af verdens ondskab er generelt religion og dermed kristendommen. Hvis vi ikke med vores religion legitimerede krig i mellemøsten, ville vi ikke være en del af problemet men en del af løsningen, eftersom vi kunne se objektivt på det.

Så det jeg ikke forstår er, at det er Guds vilje der skal være krig i mellemøsten samtidig med at vi skal skabe fred og have næstekærlighed. Men får selvfølgelig fred når man har udryddet alle sine fjender, men det er vist ikke metoden.

Skulle nogen nu tænke, at der kun er krig i mellemøsten forde Satan arbejder med muslimerne og at de bare kunne give jøderne landet, kan jeg kun svare tilbage, at der slet ikke findes mordere - kun folk der er dumme nok til at stille sig der, hvor der kommer en kugle flyvende... (det var ikke rettet mod dig, malli, men bare slynget ud i luften).

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#6456 - 06/12/2002 13:44 Re: skubbeland og -bøger [Re: Machine_A]
malli
Bruger

Hej igen

"Meget vanskelig - og fortvivlende, syntes jeg. Men "elsk dine fjender"?" - JA, det skal vi!

Hvis jeg nu var en objektiv person, ville jeg se at jøder (og kristendommen?) slog muslimer ihjel på et religiøst grundlag. Derfor ville jeg som en selvfølge acceptere og kun syntes det var rimeligt, hvis muslimer begyndte at slå jøder (og kristne) ihjel på et religiøst grundlag.

Det er overhovedet ikke rimeligt at slå ihjel ! Størst af alt er kærligheden siger Paulus. Tænk på Joh. 16 "Thi således elskede Gud verden...". Jeg tror bestemt heller ikke at det er en fryd for Gud hvad der foregår. Det er jo hans skabninger, der slagter hinanden. (Øhh, det svarer vist også på mit syn på et muslimsk Danmark)

Men en anden del af verdens ondskab er generelt religion og dermed kristendommen. Hvis vi ikke med vores religion legitimerede krig i mellemøsten, ville vi ikke være en del af problemet men en del af løsningen, eftersom vi kunne se objektivt på det.

Ja, hvis vi lige holder Gud udenfor. Men kan vi det?

Så det jeg ikke forstår er, at det er Guds vilje der skal være krig i mellemøsten samtidig med at vi skal skabe fred og have næstekærlighed. Men får selvfølgelig fred når man har udryddet alle sine fjender, men det er vist ikke metoden.

Hæ-hæ har du svært ved at følge Guds logik? Velkommen i klubben!

Lige til den sidste, jeg synes at det ser ud til at Satan og Co. har rigeligt at lave på begge sider! Det der foregår i Mellemøsten er bestemt ikke "Åndens frugter". så jeg beder om shalom for Israel.

Med venlig hilsen

Malli

Til toppen 
#6457 - 06/12/2002 13:46 Re: anfægtelse [Re: Machine_A]
Eva
Bruger

Det er svært for mig at sige en handling dernede er forfærdelig, uden samtidig at tænke, om jeg i virkeligheden siger, at Guds handling er forfærdelig.

Hvis du mener, Gud handler forfærdeligt eller i uoverensstemmelse med sig selv, så bliver du da nødt til at sige det.
Hvordan skulle han ellers have en chance for at fortælle dig, om du har ret eller tager felj?

Tillid til Gud handler ikke kun om at læne sig tilbage og tro på, at når (hvis?) Gud har bestemt det sådan, så må jeg stole på, at det er ok.
Tillid handler også om at kunne stille sig foran Gud og sige sin oprigtige mening. Hvis man er galt på den, så bliver det vel ikke bedre af at dukke nakken og sige ét mens man tænker noget andet?

Og hvis man har ret, så skylder Gud en forklaring. For lige hér står afgørelsen af, om Gud er vores skaber og far eller om han er vores skaber og tyran.
Vi har lov til at sætte ham på prøve:' prøv mig', siger Gud 'og se, om jeg er den, jeg siger.'

De børn, der har tillid til deres forældre, de brokker sig, når de synes, forældrene er urimelige.
Tyrannen får ingen klager - ham taler man om bag hans ryg, indtil man har fået en oprørshær, der er stærk nok.

Venlig hilsen Eva

Til toppen 
#6458 - 06/12/2002 16:51 Re: [Re: Machine_A]
Esmaralda
Bruger

Hej

Jeg mener godt at vi må mene eller tro at Gud gør noget forkert og jeg mener godt at vi må sige det til ham.

Se bare på Job - han anklagede Gud for meget, selv den dag han blev født (=hele hans liv). Men samtidig med at han gav tydeligt udtryk for sig undren og absolutte uforståenhed troede han stadig på at Gud er Gud nu og altid.

Gud ønsker at vi er ærlige overfor ham (hvorfor skulle vi ikke være det - han ser jo alligevel alt) også når vi ikke forstår sammenhængen i hans plan. Eller når vi synes han tøver for længe med at gribe ind..

Til toppen 
#6459 - 07/12/2002 12:28 Re: skubbeland og -bøger [Re: malli]
Machine_A
Bruger

Hej malli

Jeg har ikke forladt tråden. Jeg tænker bare stadig over det du skriver, som jeg syntes har hjulpet mig meget i en lidt bedre forståelse for, hvordan i hvert tilfælde nogle kan være .... hmm, pro-Israelske (?)

Jeg syntes du har fået nogle detaljer med, som normalt ikke kommer med når mellemøst-konflikten diskuteres. Dem er jeg glad for du har skrevet. Jeg syntes oven i købet jeg nok vil tilslutte mig dine synspunkter, hvilket er et drastisk skridt for en pro-Palæstinenser som mig....

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#6460 - 07/12/2002 12:33 Re: anfægtelse [Re: Eva]
Machine_A
Bruger

Hej.

Det gør jeg også - altså brokker mig når jeg syntes jeg har noget at brokke mig over, og lignende. Jeg stoler på, at jeg kan komme med alt til Gud. Også fortvivlelse over, om noget skulle være Hans vilje som jeg ikke kan forstå, hvis det er.

Jeg tror også på man ikke kan skjule noget for Gud. Alene det giver mange "chancer" for at forklare sine tanker overfor Gud.

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#6461 - 07/12/2002 12:39 Re: [Re: Esmaralda]
Machine_A
Bruger

Hej

Job! Det var da lige ham jeg ikke kunne komme på. Tak!

Og tak for dit svar. Jeg tror også Gud er åben for kritik - og at han nok skal forklare på et tidspunkt, hvorfor kritikken er ubegrundet eller ikke kan tages til efterretning eller lignende.

Og igen: Der var da også historien om han der, der bad Gud skåne en by, som Gud ellers ville ødelægge. Argh kan ikke huske steder og navne. Men Gud lyttede jo til kritikken - og viste på en tålmodig måde, hvorfor Gud allegevel ødelagde byen. Men Han lyttede ! ! (eeeh, nogen der lige ved hvad det er for et skriftsted?)

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#6462 - 07/12/2002 12:45 Re: skubbeland og -bøger [Re: Machine_A]
malli
Bruger

Hej Machine A

Først tak for roserne .

Her i formiddag havde jeg besluttet at læse i Johannesevangeliet, men det var som om Romerne sprang på mig . Her læste jeg følgende:

"....at der kommet forhærdelse over en del af Israel, indtil hedningerne fuldtalligt er gået ind, og så skal hele Israel frelses" (Rom 11,25)

Noget tyder altså på at Gud lader rædslerne ske, for/indtil at VI (hedninge, der er skrevet i "Livets Bog") har taget imod frelsen.

Der står faktisk en masse om Israel i Romerne.

Med venlig hilsen

Malli

Til toppen 
#6463 - 07/12/2002 12:56 Sodoma og Gomorra [Re: Machine_A]
malli
Bruger

Hej Machine A

Det var i 1. Mosebog 18.....

Herren ville ødelægge Sodoma og Gomorra, men Abraham går i forbøn. Gud giver sig igen og igen.....desværre viser det sig at der ikke kunne findes 10 retfærdige, kun Lot og hans familie - og det hele bliver ødelagt.

Med venlig hilsen

Malli

Til toppen 
#6464 - 07/12/2002 13:06 Re: skubbeland og -bøger [Re: malli]
Machine_A
Bruger

Det tager jeg som en opfordring til at jeg også må se, hvad der blev skrevet til de romere....

Noget tyder altså på at Gud lader rædslerne ske, for/indtil at VI (hedninge, der er skrevet i "Livets Bog") har taget imod frelsen.

Hør, det er vel ikke mig vi venter på? (ej, det var egentligt ikke morsomt....).

Det bibelsted du henviser til er meget tankevækkende. Det giver både anledning til bøn om, at de sidste hedninge må komme med. Men også bøn for Israel p.g.a. forhærdelsen, der efter min mening er en frygtelig ting, der bl.a. også "blev brugt" mod egyptens hær og Farao, da jøderne flygtede fra Egypten.

Romerne havde da også deres bøvl med Israel da den var en romersk provins - måske som de første, hvorfor der sikkert er mange guldkorn at hente i Romerbrevet. Vidste du forresten, at mange højtstående romerske embedsmænd flygtede til Israel og Egypten (der begge var romerske provinser) da "de kristne" erobrede Rom omkring år 350 ? Øhm ja. Det er bare fordi jeg er i gang med en kæmpe-bog om romerriget, og netop har været alle kapitlerne om Peter, Paulus og jøderne igennem. Der var oven i købet afbilledet nogle romerske mønter fra omkring år 65, udgivet af den romerske Kejser i anledning af de førsten kristne menigheder i Rom. Dér kan man se at Paulus var halvskaldet med "munke-måne", meget høj pande og langt skæg, mens Peter havde et kort, krøllet fuldskæg og kruset hår. Øhm ja.

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#6465 - 07/12/2002 13:20 Re: Sodoma og Gomorra [Re: malli]
Esmaralda
Bruger

men Lot blev frelst fra ødelæggelserne pga Abrahams bønner.... Så bønnen var ikke uden virkning selvom det så sådan ud...

Til toppen 
#6466 - 07/12/2002 13:58 Humor og Gud [Re: Machine_A]
malli
Bruger

Hej Machine A

Hør, det er vel ikke mig vi venter på? (ej, det var egentligt ikke morsomt....

Var det ikke Piet Hein, der skrev "Den der ikke kan se humor i alvor og alvor i humor - har forstået begge dele lige dårligt". Det ER et alvorligt emne, så alvorligt at det (næsten) ikke er til at leve med, men nogengange hjælper det at lukke humoren ind - måske har Gud givet os humoren for at kunne overleve (overlevelses-humor).

Det der med de romerske embedsmænd der flygtede, har jeg ikke hørt - var det fordi de kristne ville slå dem ihjel eller hvad?. Kristendommen har, desværre, mange synder på samvittigheden! - igen kristne, der handler i "kødet". Iøvrigt fortæller din beskrivelse af Paulus hvorfor han aldrig blev gift :-)
(nej, jeg ved godt at det var Guds vilje osv. - men jeg kunne ikke lade være)

Apropos din undertekst:"Hvis 2000 år ikke har skabt fuld indsigt i bibelen
- hvordan skal jeg så nå det med blot ét liv?"

Biblen er simpelthen spækket med informationer!!!!!. Jeg vendte lidt efter til min "plan" om at læse i Johannesevangeliet. Der var jo (selvfølgelig) det ene guldkorn efter det andet, som jeg liiiige skulle skrive i min bog. Jeg nåede kun en brøkdel, der da var så meget at min lille hjerne var ved at koge over! Ja, der var så meget "nyt" selvom jeg faktisk har læst Johannesevangeliet et utal af gange.

Og så at tænke sig at Gud er mange, mange gange større end biblen! og min hjerne slog simpelthen fra efter kort tids læsning i et enkelt evangelium - DET siger vist noget om størrelsesforholdet mellem Gud og mennesket! (øhhh, eller er det mig der er lidt smådum?)

Med venlig hilsen

Malli

Til toppen 
#6467 - 07/12/2002 14:15 Re: Sodoma og Gomorra [Re: Esmaralda]
malli
Bruger

Hej igen

Abraham bad jo om at hvis bare Gud kunne frelse byen hvis der bare var 50 retfærdige! Gud svarede "Ja", så kommer tvivlen hos Abraham, for han troede jo ikke at der fandtes så mange. Nyt bud 45! Ja, siger Gud - igen 30!, igen 20!, igen 10!.

Gud skånede ikke byen, det kunne han jo ikke, da der ikke var 10 retfærdige. Men da han skånede Lot og hans familie, kan jeg ikke se det som et resultat af Abrahams forbøn - men fordi Gud ER retfærdig, og tager hånd om sine børn. Jeg synes også dette viser noget om Guds villighed til at imødekomme vores bønner, og ikke mindst hans grænseløse TÅLMODIGHED.

Med venlig hilsen

Malli

Til toppen 
#6468 - 07/12/2002 14:18 Re: En lille fortælling [Re: malli]
Esmaralda
Bruger

Hej

Her er lige en lille fortælling/lignelse om i vil, den handler om Guds storhed i forhold til vores...

Menneskets hjerne har en størrelse som snildt kan ligge i en kasserolle. Vi kan forstå atl det vi kan putte i denne kasserolle.

Guds "hjerne" er til sammenligning som alle have på hele jorden (og mere til).
Guds viden strækker sig til alle kroge af havet - vores må blive i kasserollen.

Når vi mennesker vil forstå Guds tanker kan vi gå ned til havet med vores kasserolle og tilegne os alt den viden vores hjerne kan rumme. Derefter kan vi gå hjem og studere "vandet" i kasserollen og prøve at blive kloge på Gud.

Vi kan nu sidde hjemme så længe at vi helt glemmer alt det vand vi ikke fik med - og dermed få opfattelsen af at vores sjat viden i kasserollen er alt hvad der bør vides. Men tiden vil det fordampe og så er der slet ingen viden i vores hjerne og Guds storhed.

Vi kan også jævnligt gå ned til havet igen og få bekræftet at vi ved så uendeligt lidt om Gud og hans viden/tanker/planer/osv. Og samtidig lige få fyldt kasserollen op igen - så det hele ikke bare fordamper væk...

Til toppen 
#6469 - 07/12/2002 14:25 Re: Sodoma og Gomorra [Re: malli]
Esmaralda
Bruger

Hej malli

Jeg har det fra dette skriftsted:

Dengang Gud tilintetgjorde Jordandalens byer, huskede han Abraham og sendte Lot væk fra den ødelæggelse, han bragte over de byer, hvor Lot havde boet.
1 Mos 19,29 - 30

Men jeg kan da godt tage fejl af tolknngen - for Gud er retfærdig og det kan da godt være derfor han reddede Lot og familie.

Til toppen 
#6470 - 07/12/2002 15:12 Re: Sodoma og Gomorra [Re: Esmaralda]
malli
Bruger

Hej Esther

OK, så var det som reaktion på forbønnen.

Med venlig hilsen

Malli

Til toppen 
#6471 - 07/12/2002 15:33 Re: En lille fortælling [Re: Esmaralda]
malli
Bruger

Hej Ester

Og så er det ikke engang løgn!

Med venlig hilsen

Malli

Til toppen 
#6472 - 07/12/2002 17:16 Re: Israel [Re: Esmaralda]
Carsten
Bruger

Reg.: 05/11/2001
Hej Esmaralda,

Du skriver at Gud vil give jøderne deres land igen engang. Dette er sket! Det skete i 1948, hvor staten Israel blev genoprettet. Jøderne fik deres eget land, og fra alle egne af jorden begyndte de at vende tilbage. Jeg så en udsendelse på TBN (Trinity Broadcasting Network), der fortalte om at der til stadighed vender flere og flere jøder hjem til Israel. Det der har udspillet sig foran vore øjne siden 1948 er opfyldelse af bibelsk profeti.

Jeg har listet disse to profetier til dig:

Her er den første:

Ezekiels Bog 36:22-28:
"Sig derfor til Israels hus: Dette siger Gud Herren: Det er ikke for jeres skyld, jeg gør dette, Israels hus, men for mit hellige navns skyld, som I har vanhelliget blandt de folk, I kom til. Jeg vil hellige mit store navn, som er blevet vanhelliget blandt folkene, fordi I vanhelligede det. Så skal folkene forstå, at jeg er Herren, siger Gud Herren, når jeg for øjnene af dem viser min hellighed på jer. Jeg vil hente jer fra folkene og samle jer fra alle landene og bringe jer til jeres eget land. Jeg vil stænke rent vand på jer, så I bliver rene. Jeg renser jer for al jeres urenhed og for alle jeres møgguder; jeg giver jer et nyt hjerte og en ny ånd i jeres indre. Jeg fjerner stenhjertet fra jeres krop og giver jer et hjerte af kød. Jeg giver jer min ånd i jeres indre, så I følger mine love og omhyggeligt holder mine bud. I skal bo i det land, jeg gav jeres fædre; I skal være mit folk, og jeg vil være jeres Gud."

Der er mange der ikke kan forstå hvorfor Gud skulle give jøderne deres land igen, når nu de har vendt sig bort fra ham, og når nu de har afvist deres messias, osv., men her står der ikke alene om det der skete i 1948, men der står også at Gud gør det for sit eget hellige navns skyld. Gud gør ikke det han gør, fordi jøderne er bedre end andre, men grund af Sit løfte og på grund af Hans navn.

Her er den anden profeti:

Ezekiels Bog 39:25-29:
"Derfor siger Gud Herren: Nu vil jeg vende Jakobs skæbne og vise barmhjertighed mod hele Israels hus; jeg brænder af nidkærhed for mit hellige navn. Deres skændsel og al den troløshed, de viste mig, skal de glemme, når de igen bor trygt i deres eget land, og ingen jager dem bort. Når jeg lader dem vende tilbage fra folkene og samler dem fra deres fjenders lande, vil jeg vise min hellighed på dem for øjnene af de mange folkeslag. Så skal de forstå, at jeg er Herren deres Gud, når jeg efter at have ført dem bort til folkene samler dem i deres land uden at efterlade nogen af dem derude. Jeg vil aldrig mere skjule mit ansigt for dem, for jeg udgyder min ånd over Israels hus, siger Gud Herren."

Her står der igen at Gud vil kalde jøderne hjem fra folkene/nationerne, og at ingen skal jage dem bort...

INGEN SKAL JAGE DEM BORT!

Når man tænker lidt nærmere over dette, så kommer man til at huske 6-dages krigen i 1967, hvor Israels underlegne styrker gav Jordan og Egyptens styrker smæk, og selv om de havde opbakning af Syrien, Libanon, Iraq, Algeriet, Kuwait og Sudan, gjorde det ingen forskel. Muslimerne sloges nemlig ikke imod Israel, men mod Israels Gud.

Er det ikke i sig selv et vidnesbyrd på Guds eksistens, at et land med ca. 6 millioner jøder, er omringet er ca. 300 millioner muslimer, og alligevel er de ikke stand til at drive dem ud?

Med venlig hilsen
Carsten

Til toppen 
#6473 - 07/12/2002 20:15 Re: Israel [Re: Carsten]
tsrk55
Bruger

Reg.: 11/10/2001
Sted: København S
Hej Carsten!

Du skriver:
" Jeg så en udsendelse på TBN (Trinity Broadcasting Network), der fortalte om at der til stadighed vender flere og flere jøder hjem til Israel. Det der har udspillet sig foran vore øjne siden 1948 er opfyldelse af bibelsk profeti . "

Men i dit indlæg i tråden Lovens forbandelse :
http://jesusnet.dk/cafethomas/forum/showthreaded.php?Cat=&Board=bibel&Number=11670&Forum=All_Forums&Words=Carsten&Match=Username&Searchpage=0&Limit=25&Old=allposts&Main=11592&Search=true#Post11670
skriver du:
" Jeg tror Gud på Hans ord, og jeg er ikke bevæget af hvad jeg ser, eller hvad jeg hører, men hvad jeg tror på, og hvad jeg ved Guds ord siger. .. "

Det hænger da vist ikke helt sammen eller hur Carsten?

Hvad angår dine to listede profetier ja så er der bortset fra at mange jøder er vendt " hjem " til Israel, vist ikke meget som er blevet opfyldt endnu.
Der lever stadig mange flere jøder uden for end i Israel, og de fleste af disse har tilsyneladende ingen planer eller intentioner om at flytte " hjem ".

" Er det ikke i sig selv et vidnesbyrd på Guds eksistens, at et land med ca. 6 millioner jøder, er omringet er ca. 300 millioner muslimer, og alligevel er de ikke stand til at drive dem ud? "

Næh!

mvh Tom S R Klausen

Ændret af tsrk55 (07/12/2002 20:17)

" To You I am an atheist "
" To God I am the loyal opposition "
Woody Allen

Til toppen 
#6474 - 07/12/2002 20:16 Re: Sodoma og Gomorra [Re: malli]
Machine_A
Bruger

...... og måske også, at Gud har en mening med handlingerne - også selv om det ikke falder ud som vi måske har tænkt os. Jeg kan godt lide denne passage i Bibelen, da jeg syntes den siger meget om, at Gud har forståelse for vores holdninger, men at Gud ikke beslutter ting uden grund - heller ikke ting, vi ikke forstår.

Nu dette er i tråden om mellemøsten, forstår jeg ikke det der sker dernede. Men sammenholdt med dette kan jeg læse, at jeg godt kan bede om noget - det er bare ikke sikkert udfaldet er som jeg beder om, da .... hmm ... "min bøn måske ikke er korrekt" - hvis I forstår hvad jeg mener.

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#6475 - 07/12/2002 20:22 Re: Humor og Gud [Re: malli]
Machine_A
Bruger

LOL, man er bestemt ikke smådum hvis man ikke forstår alt i Bibelen. Og hvis så er vi alle smådumme. Jeg sætter mig nogle gange med "den store notesblok" for at granske Bibelen "fra ende til anden" men det bliver hurtigt vildt uoverskueligt.

Jeg tror embedsmændene flygtede fra Rom, da de før havde været hårdt ramt af andre folkeslag, der hærgede Rom, slog mange ihjel og stjal alt hvad der kunne stjæles. Venedi for eks. har hentet mange ting på erobringstogter fra både Rom og Constatinobel (her stjal man bl.a. liget af Markus, der ligger i kirken i Venedi), da Venedi var en provins. Rom lå faktisk totalt mennesketom i over 50 år, hvilket virker underligt, da den på det tidspunkt allerede næsten havde en million indbyggere. Nåmen, spørg ikke om Rom - så snakker jeg i timevis

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#6476 - 07/12/2002 20:25 Re: Sodoma og Gomorra [Re: malli]
tsrk55
Bruger

Reg.: 11/10/2001
Sted: København S
Hej Malli!

Hvis Gud´s tålmodighed virkelig er grænseløs så burde både Sodoma og Gomorra jo eksistere i bedste velgående den dag i dag.

mvh Tom S R Klausen

" To You I am an atheist "
" To God I am the loyal opposition "
Woody Allen

Til toppen 
#6477 - 07/12/2002 20:30 Re: Israel [Re: Carsten]
Machine_A
Bruger

Nu har Israel trods alt også verdens 5. eller 6. største hær samt ubegrænset adgang til krugt og kugler og de nyeste teknologiske vidundere inden for krigsførelse via USA, samt de har atomvåben. Det er der ingen af nabolandene der har. Det hjælper jo lidt til når man skal dele øretæver ud. Dertil de politiske forbindelser bl.a. nabolande imellem til verdenssamfundet der gjorde, at langtfra alle i '67 ønskede at slutte op om en krig, der var ensbetydende med krig mod den vestlige verden. Situationen er jo lidt en anden i dag, hvor Israel kun har en "lunken" forbindelse til USA alene.

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#6478 - 07/12/2002 20:35 Re: Sodoma og Gomorra [Re: Machine_A]
malli
Bruger

Hej Machine A

Jo, det tror jeg nok. Jesus sagde inden korsfæstelsen (jeg kan ikke huske det ordret) "Hvis muligt så lad denne kalk gå mig forbi, dog din vilje ske og ikke min".

Måske er det værd at efterleve i vore bønner (hvis vi altså er i tvivl om Guds vilje)

Med venlig hilsen

Malli

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær