Hej damer og herrer, og jer som falder uden for kategorierne:-)
Hvad synes i om præstekjolen? Jeg har leget lidt med tanken da jeg selv skal være præst, og jeg kan ikke rigtigt bestemme mig for, om jeg synes den er gammel og kedelig, næsten tragisk, om jeg synes den er højtidelig og letgenkendelig, rolig?
SKulle man i folkekirken gå bort fra den sortdrag med den hvide parabol antene rundt om halsen? Eller skal man forsætte traditionen?
Jeg kan godt lide tanken om, at man kan se hvem præsten er! Men jeg er bestemt ikke tilhænger af 'præste'kjolen! En lille præsteflip ville gøre det for mig. Håber det er nok, når jeg er uddannet!
Ikke alene er den gammeldags og kedelig, den er også fuldstændig unødvendig. Jeg er enig med Jon i, at en præsteflip ville være rigeligt.
Hvis præstekjolen endelig er i brug for at gøre præsten let genkendelig, så burde den vel bruges hver dag hele tiden, også når præsten handler ind, går på posthuset og i biografen? Jeg mener i en gudstjenestesituation er der vel ingen tvivl om hvem der er præsten...
Jeg kan ikke komme i tanke om andre erhverv hvor der bruges uniformer fra midten af forrige årtusind. Jeg håber inderligt den er afskaffet når jeg skal ordineres...
Nikolaj
Bruger
Reg.: 07/04/2003
Sted: Århus
Præstekjolen i sig selv har jeg ikke det store problem med. Det er nok mere møllestenen/parabolantennen/pibekraven, der er et problem. Det kunne jo godt se lidt ud som om, præsten går rundt med sit hoved på et hvidt fad. Jeg så gerne, at man i stedet brugte noget i stil med de præstekjoler, man bruger mange steder i udlandet, f.eks. i England. Præsten i DR-Kirken i maj (tror jeg det var, kan ikke lige huske hans navn), var bare iført t-shirt og bukser. Jeg synes, det virkede underligt, og som om, han ville fremhæve sig selv som person. Præsten skal efter min mening være klædt på den måde, der bedst tjener formålet, og det synes jeg, en kjole gør bedre end en spraglet t-shirt.
Guds fred Nikolaj