Menu
Hvem er online
1 registrerede (Kristenliv) og 8 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7154 Tråde
116398 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#63957 - 05/06/2006 02:27 Hvad er Kristen ETIK?
Anonym
Anonym

Nu har debatteret, image og mere.. når vi nu snakker om kristendom.

Men hvad er kristendommens ETIK så?

1)vægter alle kristne på samme måde etisk?
2)taler biblen om en speciel etik
3)Kan biblens og kristendommens evt. etik passer ind den moderne verden
4)Hvis kristendommen har en etik, hvordan skal vi så forholde os til den
5)kan man være kristen og have en anden etik?
6)er alle former etiske tanker kristne derimod?

Håber på nogle svar, ellers må jeg jo provokere igen :-P

mvh- stud.theol
Lars

Til toppen 
#63958 - 05/06/2006 18:15 Re: Hvad er Kristen ETIK? [Re: ]
Anonym
Anonym

Citat:
vægter alle kristne på samme måde etisk?

Nej det tror jeg bestemt ikke.
men jeg kan selvfølgelig ikke svare for "alle kristne"

Citat:
taler biblen om en speciel etik

Jesus lære er den etikst form vi kristne prøver at følge.

Citat:
Kan biblens og kristendommens evt. etik passer ind den moderne verden

Ja da, selvfølgelig kan den det. Men verden ændre sig hele tiden, etik bliver igen og igen udfordret, det samme gør så kristendommen, så der vil altid være diolog mellem nutidens verden og kristnes syn på etik og andre syn på etik.

Citat:
Hvis kristendommen har en etik, hvordan skal vi så forholde os til den

Ja det er igen et meget individuelt spørgsmål.
Men personligt, forholder jeg mig til etiken Jesus har lært mig, ved hele tiden at prøve og tolke biblens ord.( Jeg kunne jo havde misforstået noget. ) Og leve efter det.

Citat:
kan man være kristen og have en anden etik?

Hvad mener du? en anden etik? ikke at der ikke er andre etikske former end den kristne, men hvordan vil du mene en kristen villle kunne tro på andre etikske former??

Citat:
er alle former etiske tanker kristne derimod?

udyb!

Og gider du så ikke lige forklare mig forkskellen på moral og etik??

Til toppen 
#63959 - 05/06/2006 19:30 Re: Hvad er Kristen ETIK? [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Moral / Etik ?

Jeg vil lige bidrage med mit eget bud:

Jeg mener, at etik er læren om reglerne for, hvad der er rigtigt/forkert, medens moral er den enkelte persons, eller enkelte kulturs, skrevne eller uskrevne lov om, hvad der er rigtigt/forkert.

F.eks. vil det i kriminelle miljø være dårlig moral at sladre til politiet, hvis man ved, hvem morderen er, medens andre ville kalde det dårlig moral at tie stille ...

Kristen etik må være være uforanderlig, forstået på den måde, at læren må være den samme, uanset hvor og hvornår ...

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#63960 - 06/06/2006 00:49 Re: Hvad er Kristen ETIK? [Re: kristina]
Anonym
Anonym

Citat:
Jeg mener, at etik er læren om reglerne for, hvad der er rigtigt/forkert, medens moral er den enkelte persons, eller enkelte kulturs, skrevne eller uskrevne lov om, hvad der er rigtigt/forkert.

Øh. Jeg tror ikke jeg forstår dig korkt, så nu spørg jeg.
Mener du at Moral er en lov, mens Etik er den måde man omgås loven?

Citat:
Kristen etik må være være uforanderlig, forstået på den måde, at læren må være den samme, uanset hvor og hvornår ...

Jamen, hvad er så kristen etik???

jeg er altså ikke helt med på hvad du mener

Til toppen 
#63961 - 06/06/2006 07:32 Re: Hvad er Kristen ETIK? [Re: ]
Mango
Bruger

Reg.: 30/05/2006
Sted: Give
Hej Lars

Jeg glad for måden du starter denne tråd, og et meget godt emne du har valgt, jeg håber dog ikke du ser dig nød til at provokere, for det kommer der sjældent noget godt ud af.

Jeg tellod mig at søge på ordet etik, fordi jeg har det bedst med mig selv når jeg forstår ordet enlige betydning.

Citat:

Etik betyder læren om de principper, der ligger til grund for, at man vurderer noget som værende godt og ondt, rigtigt og forkert eller læren om "det gode liv", eller simpelthen - læren om hvorfor noget er rigtigt og hvorfor noget andet er forkert.
Hvor moral er regler for, hvad der er rigtig og forkert, er etik de overvejelser, der ligger til grund for, at noget bestemmes som rigtigt og noget andet som forkert, at nogle handlinger bestemmes som udtryk for god moral og andre for dårlig moral.

Jeg lærte her håber at andre også får noget ud af det.

Før jeg skriver mere, da vil jeg lige hører hvad du mener når du bruger ordet etik, for da jeg læste det da tænkte jeg nok mere på moral.

mvh

Mogens

Til toppen 
#63962 - 06/06/2006 09:47 Re: Hvad er Kristen ETIK? [Re: ]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Josefine - - det jeg mener er, at etik skulle være læren om alle mulige slags moral - at man altså egentlig ikke kan tale om dårlig etik

Man kan godt tale om dårlig moral, men så er vi ude i en værdi-vurdering, som skal hægtes på en bestemt kultur, en bestemt tid, en bestemt religion osv ..

F.eks. kan et muslimsk æresdrab være god moral for muslimer, selv om de fleste af os andre vil anse det for dårlig moral.

Kristen moral - ja det er så at (forsøge at) handle efter Jesu bud: bjergprædikenen!

Men jeg tror nok, at de to ord tit bruges lidt i flæng - -

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#63963 - 06/06/2006 10:34 Re: Hvad er Kristen ETIK? [Re: kristina]
Mango
Bruger

hmm jeg er ikke helt enig med dig der

Etik er spørgsmålet om hvorfor ting er rigtig eller forkert, hvor moralen siger hvad der er rigtig og forkert.

Moralen siger at du ikke må hade, men at du skal elske dem omkring.

Etikken forklare, at hvis du hader dem omkring dig så vil vort samfund falde fra hinanden, men hvis du elsker dem så vil du opbygge den.

det var meget kort og måske lidt firkantet, men det var det bedste jeg lige kunne komme på.

Til toppen 
#63964 - 06/06/2006 12:51 Re: Hvad er Kristen ETIK? [Re: Mango]
Anonym
Anonym

Hejsa Mango

Ja, tror det vigtigt vi lige fik ETIK som begreb sat på plads!..

mvh lars

Til toppen 
#63965 - 06/06/2006 12:55 Re: Hvad er Kristen ETIK? [Re: ]
Anonym
Anonym

Citat:
Nej det tror jeg bestemt ikke.
men jeg kan selvfølgelig ikke svare for "alle kristne"

Selverkendelser er godt :-P

Citat:
Jesus lære er den etikst form vi kristne prøver at følge.

Okay hvad mente Jesus om fældning af regnskovene? Kloning af dyr og mennesker? Hvad mente Jesus om transplatation af lunger og hjerte?... :-)

Citat:
Ja det er igen et meget individuelt spørgsmål.
Men personligt, forholder jeg mig til etiken Jesus har lært mig, ved hele tiden at prøve og tolke biblens ord.( Jeg kunne jo havde misforstået noget. ) Og leve efter det.

Så hvis det er individuelt, så er det altså lige meget hvordan man forholder sig til etikken? eller?

mvh. Lars/stud.theol

Til toppen 
#63966 - 06/06/2006 18:57 Re: Hvad er Kristen ETIK? [Re: ]
Anonym
Anonym

Citat:
Okay hvad mente Jesus om fældning af regnskovene? Kloning af dyr og mennesker? Hvad mente Jesus om transplatation af lunger og hjerte?... :-)

mente??? Jesus lever.. Så han mener.. vi skal bruge de ting han sagde til os da han gik på jorden til at finde svaret på de problemer vi har nu.
Så det ender i et tolknings spørgsmål.
Men hvis du spørg hvad Jeg tror Jesus mener om det.. så..
Ja så tror jeg har græder over vi ødelægger naturen Gud har givet os.
Jeg tro han synes vi er mærkelige når vi ændre/kloner dyr, og han er nok ikke glad for vi ændre/kloner mennesker, men livet er givet til os, og vi er (delvis) selv herre over det.
Og jeg tror han er glad når vi hjælper hinanden via f.eks lunge og hjerte transplatationer og operationer.

Det er hvad jeg får ud af hans ord i biblen m.m.
Hvad kommer du frem til???

Til toppen 
#63967 - 06/06/2006 19:43 Re: Hvad er Kristen ETIK? [Re: ]
Anonym
Anonym

Ja mente..

Jesus har ikke sagt så meget siden gentopstandelsen og himmelflugten :-)
Eller jo, men det har så været til enkelt mennesker.. Jeg synes ikk at finde Biblen del II, nogen steder!

Citat:
vi skal bruge de ting han sagde til os da han gik på jorden til at finde svaret på de problemer vi har nu.
Så det ender i et tolknings spørgsmål.
Men hvis du spørg hvad Jeg tror Jesus mener om det.. så..

Aha?.. Jo jamen lad os se på det...

Jesus og Lars on Air:

Jesus hvad mener du om at man nu er begyndt at klone dyr og snart også mennesker?:
I har hørt, at der er sagt: ›Øje for øje og tand for tand.‹ v39 Men jeg siger jer, at I ikke må sætte jer til modværge mod den, der vil jer noget ondt. Men slår nogen dig på din højre kind, så vend også den anden til.

Okay? Jesus, hvad skal vi stille op med man i dag i sydamerika næsten har udryttet regnskoven?
Men når du faster, så salv dit hoved og vask dit ansigt, v18 så du ikke faster synligt for mennesker, men for din fader, som er i det skjulte. Og din fader, som ser i det skjulte, skal lønne dig.

javel ja, Nogen bemærkninger til at man idag bruger doping til sport?
jeg siger jer: End ikke Salomo i al sin pragt var klædt som en af dem. v30 Klæder Gud således markens græs, som står i dag og i morgen kastes i ovnen, hvor meget snarere så ikke jer, I lidettroende?

Er det i Orden Kristus at man gør brug af tortur for at finde terrorister?
Sandelig siger jeg jer: Hvor som helst i hele verden dette evangelium prædikes, skal også det, hun har gjort, fortælles til minde om hende.«

Øh hvem?
Abraham blev far til Isak, Isak til Jakob, og Jakob til Juda og hans brødre. v3 Juda blev med Tamar far til Peres og Zera, Peres blev far til Hesron, Hesron til Ram, v4 Ram til Amminadab, Amminadab til Nakshon, og Nakshon til Salmon. v5 Salmon blev med Rahab far til Boaz, Boaz blev med Ruth far til Obed, Obed blev far til Isaj, v6 og Isaj blev far til kong David

Aha, okay.. faktisk er man også begyndt at give lykkepiller til unge mennsker nu,.. hvad er din respons på det?
Giv ikke hunde det hellige, og kast ikke jeres perler for svin, for at de ikke skal trampe dem ned med deres ben og så vende sig om og sønderrive jer.

Okay tak Jesus, min herre og frelser,.... Jeg siger tak for svarene og have en god evighed :-)
Det er fuldbragt

nu håber jeg du kan se min ironi :-)
Jeg mener ikke altid at biblen eller Jesus lige giver et svar som kan tages direkte..

Citat:
Det er hvad jeg får ud af hans ord i biblen m.m.
Hvad kommer du frem til???

Noget ganske andet :-)

mvh. Lars/stud,theol

Ændret af Evangelisten (06/06/2006 19:51)

Til toppen 
#63968 - 06/06/2006 20:24 Re: Hvad er Kristen ETIK? [Re: ]
Mango
Bruger

Hej Lars

Ja, jeg ser din ironi
Jeg er også helt enig med dig når du skriver:
Citat:

Jeg mener ikke altid at biblen eller Jesus lige giver et svar som kan tages direkte..

Men nu tror jeg heller ikke du gjorde ret meget ud af, at finde de skriftsteder som bedst kunne passe til de problemstillinger som du tog op

Når det kommer til forholde os mennesker imellem, mener jeg at bibelen jeg ganske tydligt. Faktisk er jeg tit blevet overrasket over hvor relevant den er i dagens samfund. Men når det kommer til de problemstillinger som du der tager op og i lignende tilfæller da er det at vi får problemer, for da er skriften ikke helt så direkte. Jeg mener dog at vi kan, med en smule sund fornuft, finde skriftsteder som kan fortæller os noget om hvad Gud mener i de forskellige problemstillinger.

Til toppen 
#63969 - 07/06/2006 01:37 Re: Hvad er Kristen ETIK? [Re: Mango]
Anonym
Anonym

Ja jeg undskylder indlægget, det var mest for sjov.
hvis nogen blev stødte, så beklager jeg...

lars

Til toppen 
#63970 - 07/06/2006 01:47 Re: Hvad er Kristen ETIK? [Re: ]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Reg.: 05/06/2003
Sted: København

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#63971 - 07/06/2006 08:19 Re: Hvad er Kristen ETIK? [Re: ]
Lord Dean
Bruger

Reg.: 01/10/2001
Sted: Nykøbing Mors
Josefine skriver jo ganske tydeligt i sit indlæg, at man skal fortolke bibelen for at få svaret på nutidens problemstillinger, så hvad er/var det egentlig du ville opnå/latterliggøre med dit indlæg?

Josefine var jo udemærket godt klar over, at man ikke finder svarene på den latterlige måde som du stiller tingene op på i dit indlæg.

Gud være os nådige og give os fred!
Michael Hedegaard

www.hedegaard.nu / www.naturister.eu

Til toppen 
#63972 - 07/06/2006 09:53 Re: Hvad er Kristen ETIK? [Re: Lord Dean]
Anonym
Anonym

Ja Lord Dean, og du er blottet for humor og m.m.

Jeg viste bare konceptet af biblen ikke altid kan tages med ind i en direkte begrundelse, og man kan komme til at bruge skriften efter forgodt befindende.

Eller Lord Dean, har du eller kun bidraget med konservativ bibelforståelse, og det er iorden, men jeg undskyldte på forhånd hvis der var nogle nærtagende og snævre kristne, som ikke har lidt humor i livet,...
Så man vel sige du har sat dig selv i bås? Ikke michael?..

Citat:
Josefine skriver jo ganske tydeligt i sit indlæg, at man skal fortolke bibelen for at få svaret på nutidens problemstillinger, så hvad er/var det egentlig du ville opnå/latterliggøre med dit indlæg?

Jeg sagde ikke hun ikke skrev tydeligt, jeg påpeged en pointe,
er man ikke vant til i Aalborg at pointere ting?.. du milde

Citat:
Josefine var jo udemærket godt klar over, at man ikke finder svarene på den latterlige måde som du stiller tingene op på i dit indlæg.

Og nu gentager du dig selv, for at hævde jeg ikke forstår hend? er der overhovedet nogen grund til at du skriver?

Jeg mener du helt bestemt selv, at man skal forstå biblen udfra tiden, men at man igen skal gøre det varsomt, så hverkende biblen bliver mishørt og at kulturen ikke kvæles, det jeg ment fra starten, hvorimod du giver udtryk for noget helt andet og i mine øjne ukorrekt.

Jeg ville skam ikke latterligegøre noget, for det er ikke sket Michael, tag nu og pak din følelser og sårede forfængelighed væk, og se på tingene.. Hvis du fatter Josefine pointe, så er jeg bedrøvet over din manglende evne til at forstå min........

Og lige netop Michael, hører dette indlæg faktisk med til en debat om kristen etik? Er kristendommen ikke mulig at lave lidt sjov med? ellerm mangler du også selv ironi og humor?

Nå, nu gider jeg ikke gøre det personligt, for det har jeg ikke tid til,..

Pointen er, Biblen skal udlægges af de kyndige til den kultur verden eksistere i, uden at nogen af disse misbruges eller kvæles.

Mvh- Lars/stud.theol

Til toppen 
#63973 - 07/06/2006 20:37 Re: Hvad er Kristen ETIK? [Re: ]
Anonym
Anonym

Hvis jeg lige må blande mig her..

Så vil jeg lige sige tak til Lord Dean, for hans opbakning. Han har helt klar forstået min pointe.. og forsvaret min sag.

Og til Evangalisten: Tak for dit latterlige ... hi hi.. men altid humorristiske indlæg der gør debatterne lidt lettere at fordøje.

Til toppen 
#63974 - 08/06/2006 03:28 Re: Hvad er Kristen ETIK? [Re: ]
Mango
Bruger

Nu har vi, går jeg ud fra fået på plads at der en del ting som vi ikke bare uden vi kan finde svar på i bibelen!

Vil det så sige at bibelen ikke har svar?

Eller hvis den har, hvordan finder vi så frem til dem?

Mogens

Til toppen 
#63975 - 13/06/2006 00:32 Re: Hvad er Kristen ETIK? [Re: Mango]
Anonym
Anonym

Men er biblens svar så altid den endegyldige sandhed?

Lars

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær